Er wordt van alles en nog wat beweerd! De Maleisische Raad voor Palmolie start met een productbenamingslabel en een informatiecampagne voor een meer verantwoordelijke palmolie
De informatiecampagne over palmolie uit Maleisië startte op 7 september in Frankrijk en België en wordt georganiseerd door de MPOC, de interprofessionele organisatie die alle medespelers in deze sector in Maleisië vertegenwoordigt. De campagne streeft ernaar de bestaande opvattingen te weerleggen en iedereen te vragen zich een eigen mening te vormen. Bij deze gelegenheid start de MPOC met een productbenamingslabel en verwijst naar zijn verbintenissen inzake een meer verantwoordelijke productie.
Deze olie is de meest gebruikte in de wereld. Onontbeerlijk voor de internationale voedingsindustrie, heeft deze olie een marktaandeel van 35% op de internationale oliemarkt. Toch doen er veel tegenstrijdigheden de ronde over deze olie. Er wordt van alles en nog wat beweerd zonder dat het ergens op slaat zoals: de voedingswaarde, gezondheid, milieu, duurzame economische ontwikkeling in Azië en Afrika. Palmolie wordt beticht van vele kwalen die zwaar doorwegen op de publieke opinie.
Om de Belgische en Franse consumenten beter te informeren… en om te reageren op deze kritiek en het product aan te prijzen, dat de Maleisiërs beschouwen als het symboolproduct van hun land (11% van het BNP, 4 de op de nationale grondstoffenlijst), heeft de MPOC gekozen voor een informatiecampagne in alle transparantie en openheid. Bovendien wil de MPOC inzake geven in de initiatieven en inspanningen die ter plekke worden genomen om de industrie verder te ontwikkelen en om langzaam te evolueren naar een duurzamer en meer verantwoordelijke palmolie. De Maleisische palmolie is nu al een wereldspeler en blijft stappen vooruit zetten met ambitieuze plannen voor een efficiëntere en meer verantwoordelijke toekomst.
Een olie die zorg draagt voor het milieu, dankzij de bereidheid het beheer van de bosbouwbronnen te optimaliseren en tegelijkertijd de bedreigde soorten te beschermen. Een olie die zorg draagt voor de gezondheid van de consument, dankzij een voortdurend streven naar verbetering van een product met miskende eigenschappen... waarvan de de Maleisiërs weigeren die te wijzigen door hun toevlucht te nemen tot GMO's. Tenslotte een maatschappelijk verantwoordelijke industrie die aan een groot aantal kleine producenten de mogelijkheid geeft toe te treden tot de middenklasse dankzij een regelmatig en hoger inkomen, maar tevens een goed functionerende infrastructuur aanbiedt aan de bewoners op de plantages zoals scholen, ziekenhuizen, wegen...
7 september was de officiële start van « Er wordt van alles en nog wat beweerd over de palmolie uit Maleisië » de campagne opgezet door het agentschap Havas in Parijs, en die iedereen uitnodigt om zich een eigen mening te vormen over de palmolie uit Maleisië. De campagne rekent op de kritische nieuwsgierigheid van de burger-consument, die gestimuleerd wordt een kijkje te nemen op de site huiledepalmedemalaisie.info met originele en informatieve inhoud.
Het geïntegreerd communicatiesysteem bevat meerdere onderdelen: Een campagne via de pers, aanplakborden en digitale media in België en Frankrijk. Een ludieke en gekleurde serie van 5 illustraties die aan de hand van een paar volkslegendes het publiek beter aanspreken. Een educatieve internet site (huiledepalmedemalaisie.info) met leerzame informatie en een quiz waarmee je een reis naar Maleisië kunt winnen. Een mini web-doc (6 thematische filmpjes van ongeveer 2 minuten over productie, dieren, voeding, bos, gezondheid, maatschappij) op de betrokken site volgt de verwikkelingen van drie jongeren, Angélique, Marianne en Simon bij hun ontmoeting met de plaatselijke stakeholders. Het creëren en voeden van sociale media met het oog op het delen van de inhoud en een interactie met het publiek uit te lokken
facebook.com/malaysianpalmoil instagram.com/malaysianpalmoil
twitter.com/HuileDePalmeMPO twitter.com/PalmOlieMPO
Een informatieondersteuning door de Belgische en Franse media: " In Maleisië leven meer dan één miljoen mensen, waaronder 300,000 kleine producenten, direct van de palmolieproductie. Wij hebben tot deze campagne en productbenamingslabel besloten om het debat terug in evenwicht te brengen en de onwaarheden, waarvan de gevolgen zwaar worden onderschat, recht te zetten. Het onderwerp is dermate belangrijk voor ons omdat vele onwaarheden de ronde doen over dit product met vaak ernstige gevolgen voor hen die in deze industrie werkzaam zijn in Maleisië en in Europa", aldus Dr Yusof Basiron, CEO van de Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC) tijdens de persconferentie voor de lancering van de campagne. Carl Bek-Nielsen, vicevoorzitter van United Plantations, een Maleisische palmolieproducent verduidelijkt: " Wij willen iedere burger en consument in de gelegenheid stellen zich met kennis van zaken een eigen mening te vormen over dit product. Wij hopen dat zij zullen inzien dat het hele Maleisische circuit van palmolie zich dagelijks inzet om een olie te produceren die rekening houdt met het milieu, de gezondheid en hen die ervan leven."
De Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC) belichaamt de vastberadenheid van Maleisië om op wereldniveau een verantwoordelijke en competitieve producent van palmolie te zijn. De MPOC wordt internationaal erkend voor zijn kennis en werk over alle onderwerpen die verband houden met palmolie en diens industrie. De vele stakeholders van de Maleisische palmolie zijn kleine boeren, grotere plantages, onderzoeksinstanties, enz. en vertegenwoordigen een steeds meer verantwoordelijk product en industrie. Zo kan MPOC doortastende initiatieven op poten zetten op vlak van duurzame ontwikkeling, maar ook diverse programma's voor sociale steun en informatiecampagnes, zowel in eigen land als in de rest van de wereld, uitwerken.
|