Zes Europese landen bundelen hun krachten met een promotiecampagne van 7,7 miljoen euro, die de consument moet aanzetten meer lamsvlees te kopen. België is samen met Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Ierland de doelgroep van een nieuwe campagne die gedeeltelijk gefinancierd wordt door de Europese Unie nadat een activiteitenprogramma werd opgezet door EBLEX (de organisatie voor rund- en lamsvleesproducenten in Engeland), Bord Bia (het Irish Food Board) en Interbev in Frankrijk. De partners dienden de aanvraag in bij de Europese Commissie om schapenvlees in aanmerking te laten komen voor steun in het kader van de EU-wetgeving voor de afzetbevordering van landbouwproducten. De productie en de consumptie van lamsvlees is namelijk met bijna 25 procent gedaald sinds 2000. Zodra deze steunmaatregel was goedgekeurd, begonnen de partners aan hun gezamenlijke promotieprogramma voor de lidstaten.
Het driejarenprogramma voorziet een jaarlijkse investering van 1,5 miljoen euro door EBLEX, Bord Bia en Interbev, vermeerderd met eenzelfde bijdrage door de EU, om markten aan te boren waarvan vastgesteld is dat er een aanzienlijk potentieel is. Het doel van de campagne is het belang van de Europese lamsvleesproductie onder de aandacht van de consument te brengen, te wijzen op de mogelijkheden van lam als veelzijdig vlees voor dagelijks gebruik en de kans op aankopen met 5% te verhogen bij de consumenten.
De overeenkomst werd bekendgemaakt op SIAL in Parijs, een van de grootste voedingsbeurzen ter wereld die om de twee jaar wordt georganiseerd en waarop dit jaar meer dan 150.000 bezoekers werden verwelkomd. "Dit is fantastisch nieuws voor de producenten van schapenvlees, er werd heel wat werk verzet om dit te bereiken," zegt Nick Allen, sectordirecteur van EBLEX. Hij voegt hieraan toe: "De grootste Europese productielanden van schapenvlees zijn allen gebaat met een gemeenschappelijke aanpak om de dalende consumptie van schapenvlees een halt toe te roepen. Samen kunnen we meer bereiken en deze overeenkomst van de EU bevestigt dit. Als we de vraag in de hele categorie kunnen verhogen, is dat goed voor alle betrokkenen."
Engeland, Ierland en Frankrijk hebben al eerder samengewerkt om de vraag naar lamsvlees aan te wakkeren via de Agneau Presto-campagne in Frankrijk, die de afgelopen zes jaar heeft gelopen. Deze campagne leidde mee tot een gevarieerder aanbod van lamsvlees in de winkelrekken en verhoogde de aankoop van lamsvlees door consumenten onder de 35 met 3,5% in 2012 en met 1% in 2013.
De nieuwe campagne zal gericht zijn op de leeftijdsgroep van 25- tot 45-jarigen en zal verlopen via onlinecommunicatie, culinaire blogs en journalisten, merchandising in de winkels, incentives voor slagerijen en gedrukte reclame.
|