Op grote hoogte past ons lichaam zich aan aan de atmosferische druk om ons heen en nemen onze zintuigen de wereld anders waar. Studies door het Fraunhofer Instituut, hebben aangetoond dat ons gevoel van smaak met maar liefst 30 % daalt wanneer we ons op grote hoogte bevinden. Wat meteen ook een verklaring biedt waarom zovelen klagen dat wat eigenlijk de mooiste tijd van het jaar zou moeten zijn –vakantie- veel te vaak begint met saai en taai vliegtuigeten. British Airways doet er alvast alles aan om hiermee rekening te houden en onze afgezwakte smaakpapillen ook tijdens de vlucht te laten tintelen!
Vooral zout en zoet kunnen we in de lucht minder goed onderscheiden. Door de droge omstandigheden in een vliegtuig werkt ook ons reukzin minder goed, een beetje zoals wanneer men een verkoudheid heeft. Maar wat velen niet weten is dat reuk en smaak heel nauw gelinkt zijn en veel van wat wij als smaak waarnemen tijdens het eten eigenlijk de geur van de maaltijd is.
Alle gerechten bij British Airways worden met uiterste zorgvuldigheid samengesteld. De ingrediënten en drankjes moeten een uitgebreide selectieprocedure doorlopen vooraleer ze op 10 000m hoogte geserveerd mogen worden aan de passagiers.
Food and Beverage manager Chris Cole legt uit: "Hoogte beïnvloedt al onze zintuigen en in het bijzonder het smaakgevoel. In de lucht lijken rode wijnen bijvoorbeeld minder tannine te bevatten en witte wijnen minder zuur te zijn. Daarom selecteren wij bij British Airways wijnen met een diepere en meer robuuste smaak dan de meeste reizigers in een restaurant op de grond zouden lusten."
Maar ook andere factoren spelen een rol bij de keuze van drank die in de lucht geserveerd wordt: "We kijken naar trends in diverse markten om ervoor te zorgen dat de keuze aan alcoholische dranken die wij bieden, de steeds veranderende smaak in verschillende regio's van de wereld weerspiegelt. Voor onze wijnselectie werken we samen met Masters of Wine en andere experts om de juiste wijn voor elke reiziger en elke bestemming te kiezen. De Masters of Wine hebben natuurlijk ook toegang tot onze menu's en zorgen ervoor dat de wijn die ze kiezen een perfecte combinatie met het eten aan boord is." legt Cole het selectieproces uit.
Het feit dat British Airways passagiers in de First en World Club categorie op een jaar tijd 1,3 miljoen flessen wijn drinken, en dat er op korteafstandsvluchten en in de World Traveller categorie 10 miljoen halveliterflessen wijn per jaar geserveerd worden, bewijst dat Chris Coles’ strikte selectiecriteria goed zitten.
|