“ Coca-Cola roept in kerstcampagne op om dankbaarheid op andere manier te tonen”
Cadeaus zijn alomtegenwoordig deze tijd van het jaar en allicht ben ook jij nog op zoek naar eentje. Maar cadeaus maken niet gelukkiger, zo blijkt uit onderzoek. “Cadeaus zijn iets achteloos geworden, ze zijn hun dankbaarheidseffect verloren”, zegt Mia Leijssen, hoogleraar psychologie aan de KU Leuven. De kerstcampagne van Coca-Cola roept dan ook op om dit jaar je dankbaarheid op een andere manier te tonen. Via een gigantisch scherm op de legendarische Coca-Cola-kersttruck bijvoorbeeld, die van donderdag 7 tot en met zondag 31 december het land zal doorkruisen.
Cadeaus zijn bijna verslaving geworden: Het is de tijd van het jaar waarop we met z’n allen rondhollen om een gepast cadeau te vinden voor onder de kerstboom. Daarmee willen we onze dankbaarheid of liefde uitdrukken tegenover wie dicht bij ons staat, maar de vraag is of we daarin slagen – want cadeaus zijn niet het juiste middel, zo blijkt.
“Een materieel cadeau is slechts een uitdrukking van een intentie”, vertelt Mia Leijssen, hoogleraar psychologie aan de KU Leuven en auteur van diverse boeken rond welzijn en geluk, “Vaak zijn mensen niet blij met het cadeau dat je hen geeft – kijk maar naar het succes van tweedehandswebsites op tweede kerstdag. Mensen hebben al veel te veel en overvloed maakt niet gelukkiger. Meer zelfs: we zijn er zo aan gewend geraakt dat het bijna een verslaving is geworden en we steeds meer nodig hebben voor hetzelfde gevoel van voldoening. Als je niet oprecht en expliciet je dankbaarheid uitdrukt, heeft een cadeau eigenlijk geen zin.”
Wat moet je dan wel doen, om je dankbaarheid uit te drukken? “Je kunt beter even proberen stil te staan bij wat écht bijdraagt aan je welzijn en daar expliciet dankbaar om zijn. Zo ontwikkel je tegengif voor gewenning. Een dankbaarheidsbrief schrijven bijvoorbeeld, persoonlijk en met concrete elementen erin waarvoor je dankbaar bent, is een heel krachtig instrument. Dat Coca-Cola dit jaar expliciet inzet op dankbaarheid in zijn kerstcampagne, daar kan ik dan ook alleen maar blij om zijn.”
Jouw dankjewel op de Coca-Cola kersttruck
Coca-Cola maakt dit jaar graag gebruik van die inzichten in zijn kerstcampagne. De iconische kersttruck komt opnieuw naar België, houdt 30 keer halt in ons land en is meteen ook een uitgelezen manier om je dankbaarheid te tonen – op een gigantisch led-scherm, nog wel!
Wie een bezoekje brengt aan de kersttruck kan er zijn of haar dank-je-wel-boodschap doorgeven en laten verschijnen op de zijkant van de truck – een unieke manier om dank je wel te zeggen aan wie je lief is! Wie niet tot aan de truck raakt, kan online terecht op christmas.cocacola.be/nl. Céline Van den Rijn, marketingdirecteur Coca-Cola België: “Wie er niet in slaagt om een kijkje te nemen in de Coca-Cola-kersttruck, kan op onze website zijn of haar dankjewel laten omtoveren tot een magisch kerstfilmpje. Op die manier geven we iedereen de kans om groots uit te pakken met zijn kerstboodschap én doen we het hele land stralen. Want door een dankjewel te delen, geef je anderen energie en verspreid je mee het positieve kerstgevoel.”
Op www.cocacola.be vind je alle stopplaatsen van de truck in jouw buurt. Je kan de kersttruck ook online volgen via Instagram (@cocacolabelgium), Facebook (@Coca-Cola) en Snapchat (cocacolabelgium). Morgen donderdag 7 december start de truck zijn toer door België op de Brusselse kerstmarkt. Hij zal er aanwezig zijn van 16 tot 22 uur.
|