Het eerste Crowne Plaza hotel in Barcelona opent in de lente de deuren, het resultaat van een overeenkomst tussen IHG en Hotel Fira SAU.
Het bestaande gebouw werd gerenoveerd en getransformeerd in een hotel met 276 kamers met nieuw ingericht wellnesscenter, fitness room en VIP Lounge. Het ligt op nauwelijks een100-tal meters van Fira Barcelona Convention center nabij de Plaza Espana square en geniet van uitstekende verbindingen met alle districten van de Catalaanse hoofdstad en de luchthaven waardoor het hotel zowel een leisure als een business publiek moet aanpreken. Gasten kunnen o.m. terecht in Scrupels, de pianobar waar talloze cocktails worden geserveerd. Het El mall restaurant biedt een typische mediterrane keuken, terwijl in restaurant Aria, eveneens de ontbijtruimte, een gevarieerd culinair aanbod wordt opgediend.
Met deze nieuwkomer in Barcelona krijgt het Crowne Plaza insigne in Europa een nieuwe boost. Het hotel beschikt immers over meer dan 3000 m² vergaderruimte, meteen het grootste aanbod in conference en meetingruimte van de ganse Europese Crowne Plaza portfolio. Deze ruimte bestaat uit maar liefst 18 vergaderzalen, sommige moduleerbaar of samenvoegbaar, meetings en vergaderingen organiseren voor 10 tot 1200 personen wordt hierdoor erg makkelijk. Verder zijn er private executive areas en een business center open 24/24. Het ganse vergadercomplex geniet van de meest moderne technologische infrastructuur.
De opening is voor Hylko Versteeg, IHG development director Spanje en Portugal, het bewijs van de interesse van IHG voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van haar hotelaanbod op het Iberisch schiereiland.
PORTUGESE REGIO ALENTEJO RICHT HAAR PIJLEN OP DE BENELUX
Rijke historie, natuur en gastronomie nog relatief onbekend
Alentejo Promotion Office, het verkeersbureau van de gelijknamige Portugese regio, zet de komende jaren ambitieus in op het vergroten van de naamsbekendheid in de BeNeLux.
Zichtbaarheid vergroten: António Lacerda, executive director van Alentejo Promotion Office: “Alentejo ligt tussen de Algarve en Lissabon en is een verborgen schat in Portugal. Onze grootste ambitie voor de BeNeLux markt is om de naamsbekendheid van Alentejo te vergroten bij de consument. We richten ons daarbij op de backpackers, actieve senioren, koppels en families, en we zoeken daarom nauwe samenwerkingsverbanden met zowel de reisbranche als media.” Cherry Picker doet hiervoor marktonderzoek en adviseert over trendwatching en het opzetten van marketing- en mediacampagnes.
Alentejo: natuur, historie en gastronomie. Alentejo staat dit jaar op de ‘Best of the World’-lijst van National Geographic. Niet voor niets: Alentejo heeft voor ieder wat wils. Van slapen in de natuur op een knusse camping, tot vertoeven in luxe boetiekhotels en familiegerichte resorts. Van lange wandelingen en fietstochten over de glooiende heuvels, tot paragliden, surfen en zeilen langs de kust. Alentejo is gastronomisch ingesteld en kent veel lokale specialiteiten. De dunbevolkte streek staat bekend om het diverse landschap: een 126 kilometer lange kustlijn wordt afgewisseld met ruige kliffen en rijstvelden. Het noorden van Alentejo kent een rotsachtig en heuvelachtig landschap met historische kasteeldorpjes. Hier komen de beste wijnen van Portugal vandaan. In het noordoosten vind je regiohoofdstad Évora, met een centrum dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Het zuiden biedt juist een open en uitgestrekt landschap met olijfbomen, boerderijen en ruïnes uit de Romeinse tijd, zoals in de stad Évora. Het oosten kenmerkt zich door de rivier Guadiana: vele watermolens en het natuurpark ‘Vale do Guadiana’ vullen hier het landschap.
Alentejo is het snelst te bereiken per vliegtuig. Vanaf Brussel en Amsterdam gaan er dagelijks meerdere vluchten naar de luchthavens van Faro en Lissabon, uitgevoerd door o.m Brussels airlines, Transavia, KLM, Vueling, Corendon, ArkeFly en Easyjet. Vanaf Eindhoven zijn er wekelijks rechtstreekse vluchten met Ryanair en Transavia. De vluchtduur is ongeveer drie uur. Vanuit Lissabon en Faro is het mogelijk om de trein of bus te pakken naar Alentejo. De rustige en goed aangelegde wegen lenen zich goed om Alentejo te verkennen per (huur)auto.
Tweede sterrenrestaurant voor fijnproevers in Oostkantons.
Een uitstap naar de Oostkantons is voor fijnproevers topklasse. Naast het „Hotel Zur Post“, kan je nu ook terecht in „La Menuiserie“ in Champagne (gemeente Waimes) in een tweede sterrenrestaurant, dat een ster kreeg van de Michelingids.
Restaurantuitbaters Marie-Charlotte Portois en Thomas Troupin openden hun fijnproeversrestaurant „La Menuiserie“ pas in het begin van 2013 en kregen meteen deze felbegeerde onderscheiding. Nadat de restaurantgids Gault&Millau hen in de herfst van 2013 al tot ontdekking van het jaar in Wallonië kroonde (14/20), volgde ook de Michelingids deze onderscheiding en gaf hun een ster in de wereldbekende „rode“ restaurantgids.
Gedurende lange tijd stond het „Hotel Zur Post“ in St. Vith alleen aan de spits van de beste adressen in de regio. Na een uitgebreide renovatie kreeg sterrenkok Eric Pankert van het „Hotel Zur Post“ vorig jaar een opwaardering van twee naar drie couverts, die voor het comfort staan. In de keuken legt men zich, net als in La Menuiserie“, toe op nieuwe accenten, maar aan het grondconcept werd niets gewijzigd : genot, versheid en een perfecte afstemming zijn de hoofdingrediënten. Het karakter van de keuken is internationaal met regionale invloeden.
„Wijnkaart van het jaar“
Nog een andere trekpleister voor fijnproevers is het restaurant „Cyrano“ in Waimes. Het restaurant kreeg, net als het „Hotel Zur Post“ , 16/20 in de Gault&Millau-gids en kreeg de onderscheiding „wijnkaart van het jaar“.
Andere toprestaurants volgens de Gault&Millau-experten zijn de restaurants Duo und Delcoeur in Eupen, Hôtel du Moulin in Bellevaux-Ligneuville, Albert 1er in Malmedy, Bistronome in Waimes, Bütgenbacher Hof in Bütgenbach en het hotel Pip-Margraff in St.Vith. Er is eigenlijk een opvallend hoog aanbod aan hoogstaande kwalitatieve restaurants in de Oostkantons. Naast deze adressen zijn er in de regio nog veel andere restaurants die aanbiedingen hebben voor veeleisende fijnproevers. Voor genieters die ook aan hun comfort denken, hebben vele hotels aantrekkelijke weekendarrangementen voorzien.
Kaap van 100.000 Belgische bezoekers bereikt en overschreden
Dat Thailand af en toe eens in het nieuws komt vanwege politieke onrust heeft blijkbaar geen invloed op de populariteit van het land. De cijfers en statistieken van het aantal reizigers in 2013 bevestigen dat Thailand een top bestemming blijft.
Belgische vakantiegangers blijven het zuidoost Aziatische Thailand kiezen als vakantieland. Het Ministerie van Toerisme van Thailand meldt dat in 2013 de kaap van 100.000 Belgische bezoekers is bereikt, dankzij een stijging van maar liefst 7,15 % in vergelijking met het jaar daarvoor. Bangkok Airport draait als nooit tevoren en de luchthaven noteert zelfs een stijging van 15,28 % meer Belgische passagiers. De bezoekerscijfers voor Bangkok zijn opvallend goed, aangezien de protestacties zich in de hoofdstad concentreren. Dit toont aan dat Bangkok een nog succesvollere stop-over of citytrip bestemming wordt.
Dat Thailand kan uitpakken met een dergelijke positieve score, ondanks de gespannen situatie, heeft een dubbele reden. In eerste instantie doet de lokale bevolking er alles aan opdat toeristen weinig of geen last hebben van het straatprotest. De manifestaties vinden enkel plaats op bepaalde plaatsen in de hoofdstad en die zijn te omzeilen door alternatieve routes of transportmiddelen (bvb. reizen per skytrain, metro of per boot).
Daarnaast heeft Thailand een zeer gevarieerd aanbod en zeer diverse regio’s, zodat het elk type reiziger aantrekt. Naast Bangkok zijn ook Kanchanaburi, Chiang Mai, Isan, Phuket, Krabi, Hua Hin, Koh Samui, Koh Chang, Pattaya en vele andere plaatsen makkelijk bereikbaar. De natuur, de gigantische culturele rijkdom, de stranden, de gastronomie, de levendigheid, de goede accommodatiemogelijkheden, de vlotte bereikbaarheid en de gastvrije bevolking zullen ongetwijfeld, ook de komende jaren, reizigers blijven bekoren.
Vertrek goed voorbereid op reis. Tourism Authorithy of Thailand helpt je daarbij met hun vernieuwde website www.tourismthailand.org. Sinds kort wordt hier alle informatie over bezienswaardigheden en attracties gelinkt aan TripAdvisor, de grootste reisbeoordelingswebsite ter wereld. Je ziet dus meteen de commentaren van TripAdvisor bij je aangeklikte activiteit, bezienswaardigheid, hotel etc. en kan je makkelijker over je reisplannen in Thailand beslissen.
Brussels Airlines serveert broodjes van Tamarind Foods
Brussels Airlines werkt voortaan samen met de producent van verse kwaliteitsbroodjes van Tamarind Foods. Passagiers die in hun b.flex economy+ klasse vliegen krijgen vanaf vandaag op korte vluchten broodjes van deze bekende Belgische cateraar.
De Brusselse cateringspecialist Tamarind Foods is al jaren een begrip in de Belgische voedingswereld. Tamarind Foods staat voor kwaliteitsvolle, verse en eerlijke catering die fel gesmaakt wordt. Het bedrijf voorziet onder meer bekende supermarktketens, restaurants, hogesnelheidstreinen en VIP zakenvluchten van catering. Vanaf vandaag zijn de broodjes van Tamarind Foods ook terug te vinden aan boord van Brussels Airlines.
Passagiers die kiezen voor b.flex economy+ krijgen op korte vluchten onder meer wit & bruin brood, multigranenbroodjes, rozijn- en walnotenbroodjes aangeboden die belegd zijn met kipfilet ‘Sambre & Meuse’, ‘Mozarella & Pesto & Zongedroogde tomaatjes’, Brie met honing, enzovoort.
“Deze samenwerking met Tamarind Foods is nogmaals een illustratie van de Brussels Airlines’ strategie om Belgische kwaliteitsproducten aan onze klanten te serveren”, zegt Brussels Airlines Vice President Customer Experience Anne Tricot. “Tamarind Foods garandeert kwaliteit op basis van eerlijke, gezonde voedingsproducten. We spelen met dit nieuwe broodjesassortiment volop in op de gezonde voedingstrend.”
ONTDEK EXOTISCHE OORDEN MET HET WIJNFEEST VAN DELHAIZE
De beste wijnen uit alle windhoeken van de wereld - De Braziliaanse wijnen zijn aangekomen - Nieuwe biowijnen zonder toegevoegde sulfieten - 5+1 gratis op het hele assortiment, zelfs op een aantal andere wijnen.
Van 27 februari tot 19 maart is het wijnfeest bij Delhaize. En om ook thuis een beetje te reizen, zet Delhaize dit jaar wijnen van overal ter wereld in de kijker, waaronder nieuwe-wereldwijnen. Brazilië, Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en de VS: een ongekende variatie voor alle smaken en alle budgetten. Delhaize biedt ook vier nieuwe wijnen zonder toegevoegde sulfieten aan, waaronder twee die 100% bio zijn. De grote nieuwigheid van dit jaar is dat de 5+1-aanbieding zelfs van toepassing is op 6 verschillende wijnen, dus op het hele assortiment dat beschikbaar is in de winkel en op Delhaize Wine Worldi.
Wijnen uit de hele wereld, uitdrukking van terroirs: Delhaize gelooft al jarenlang in het potentieel van de verafgelegen wijnlanden. In de loop der jaren zochten de aankopers van Delhaize ter plaatse uit wat voor goeds de hoogvlaktes van Chili en Argentinië, de valleien van Californië en Australië en de glooiende hellingen van Zuid-Afrika te bieden hadden. Dankzij fikse investeringen in wijnbouw en wijnproductie, bovenop de knowhow en de grenzeloze passie van hun wijnboeren, brengen deze regio's vandaag zeer goede terroirwijnen voort, die werkelijk de uitdrukking van de zo bijzondere kenmerken van de bodem, het klimaat en de druivensoorten van die contreien zijn. Je kunt niet anders dan je laten verleiden door de excellente Koyle Reserva 2012 (€ 6,95) van het gelijknamige wijnhuis, een Chileense wijn van de 100% inheemse carmenère-druif, of de Argentijnse Confuzion 2012 (€ 9,99) van het huis Zuccardi, een typische assemblage van twee Argentijnse druivensoorten, malbec en bonarda, met cabernet sauvignon die er de structuur en de zijdeachtige tannines aan toevoegt.
Vandaag voegt Brazilië zich bij het assortiment van Delhaize met twee nieuwigheden, de cuvées Alisios (rood en wit, € 6,65) die perfect bij een zomerse maaltijd passen. Hoewel Brazilië een zeer grote wijnproducent is, weet het land ons nog maar enkel jaren te verrassen met zijn wijnen van grote kwaliteit, zoals aangetoond door de cuvées Alisios.
Wijnen zonder toegevoegde sulfieten maken is een grote uitdaging. Vaak is het noodzakelijk om sulfieten toe te voegen tijdens het vinificatieproces. Ze worden gebruikt om wijnziektes te voorkomen en om te vermijden dat hij oxydeert. Ze worden gebruikt in uiterst kleine hoeveelheden, zelfs in de meest kwalitatieve en gereputeerde domeinen van de wereld. De afgelopen jaren is er een nieuw denkbeeld ontstaan: kwaliteitswijnen maken zonder sulfieten toe te voegen. Dat is het geval voor de vier nieuwe wijnen die sinds kort verkrijgbaar zijn bij Delhaize. Om te beginnen twee wijnen uit de Languedoc, de cuvées Naturae van Gerard Bertrand, en verder twee Chileense wijnen (100% bio), gemaakt door wijnhuis Teillery, het eerste wijngoed van Chili dat de weg van de wijn zonder sulfieten is ingeslagen. Wijnen die op prijs zullen worden gesteld door liefhebbers van zo natuurlijk mogelijke producten.
5+1 op meer dan 1200 wijnen, inclusief het hele assortiment van Delhaize Wine World. Dit jaar verandert de lente-wijnactie lichtjes van formule. Gedurende drie weken genieten de klanten van een aanbieding 5+1 gratis bij aankoop van 6 wijnen, zelfs als dit 6 verschillende wijnen zijn. Gewoon combineren en genieten! Uiteindelijk bespaart u meer dan 16% bij aankoop van 6 flessen uit het hele assortiment in de winkel en dat in de virtuele wijnkelder van Delhaize, Delhaize Wine World, dus meer dan 1200 wijnen. Op Delhaize Wine World is het enkel mogelijk om 6 identieke wijnen te bestellen, maar voor de nieuwsgierigen lanceert de webshop zeven nieuwe wijnkoffers die een selectie van 6 verschillende wijnen bevatten, gerangschikt volgens een thema (Italië, Bordeaux, Portugal, Chardonnay, Merlot, Prestige, Miniprijs).
Deze 5+1-actie geldt enkel voor zogezegd 'stille' wijnen, maar ook liefhebbers van bubbels worden niet vergeten: er zijn ook zeer voordelige aanbiedingen op verschillende champagnes, cava's en schuimwijnen.
Delhaize pakt flink uit om haar klanten bij te staan in hun ontdekkingstocht: 3 opeenvolgende degustatieweekends worden georganiseerd in de supermarkten en deelnemende AD's. In totaal zullen bijna 40 wijnen besproken worden door de wijnraadgevers op vrijdag 28 februari, 7 en 14 maart van 11 tot 20 u en zaterdag 1, 8 en 15 maart van 10 tot 19 u. De “Wijnfeest”-catalogus , beschikbaar op de site www.delhaize.be, bevat de lievelingswijnen, de nieuwigheden en de wijnen van het wijnassortiment van Delhaize. Voor iedere cru wordt er een beschrijving van de wijn en een bijpassend gerecht gegeven. Voor de wijnen die tijdens de actie in de winkel zullen worden gedegusteerd, zal er bovendien een speciale vermelding in de catalogus worden gezet. Op de Delhaize-website vindt de klant inspiratie om zijn eigen wijnkist samen te stellen met verschillende wijnen, in functie van zijn budget en smaak (wijnen uit Frankrijk, Ontdekking, Met vrienden, plezier, Nieuwe Wereld...)
Het Sofitel Mogador biedt voortaan een unieke alchemie tussen de elegantie en fantasie die in de So Lounge wordt weergevonden.
So Lounge Mogador biedt de gasten een vierdelig concept met op de achtergrond een panoramische kijk op de baai, maar vooral op de oceaan. Het nieuwe concept moet alle gasten, onafgezien van leeftijd of origine, optimaal verwennen, ongeacht of er wordt gekozen voor een binnenactiviteit of voor een feestje bij kaarslicht in de tuinen van het hotel.
So Nice beleef je in de bar met een cocktail, geurige tapas en dit in een chique maar alleszins ontspannend decor. So Good zet de smaakpapillen aan het werk, de etnische fusionkeuken met sensuele Franse toetsen en Marokkaanse aroma’s is een uitnodiging om de wereld te ontdekken. So Zen laat je in kleine groepjes of met z’n tweeën rustig nagenieten van al dit heerlijks, terwijl So Fun de deuren opengooit voor een feestelijk muzikaal avondprogramma opgeluisterd door DJ’s maar vooral door life artiesten.
So Lounge staat eveneens open voor grotere shows zoals de Fashion Caftan show, La Made in Diva session en vele andere. So Lounge Essaouira Mogador getuigt van de rasechte Marokkaanse cultuur en koppelt het avontuur aan een vleugje Franse charme en romantiek.
Tien jaar nadat dit gebaar in haar logo verscheen, toont Danone meer dan ooit haar mooiste glimlach. Het logo van Danone is eenvoudig en herkenbaar: een glimlach die nu al tien jaar straalt. Een manier van het bedrijf om zijn filosofie te benadrukken: wie goed in zijn vel zit, straalt dat ook uit naar de buitenwereld.
Aangezien yoghurt deel uitmaakt van een evenwichtige voeding en een goed gevoel vaak tot uitdrukking gebracht wordt in een glimlach wil de yoghurtmaker vandaag deze band tussen gezondheid en welzijn in beeld brengen en op muziek zetten. De missie van Danone bestaat er immers in gezondheid te brengen via voeding. Het spreekt voor zich dat mensen met een goede gezondheid sneller glimlachen, maar wist u ook mensen die glimachen gezonder zouden zijn? Een positieve instelling die alleen maar kan aangemoedigd worden.
Wist u dat een kind gemiddeld tot 400 keer per dag glimlacht? Volwassenen slechts een twintgtal keer! We glimlachen al voor onze geboorte, na 30 weken in de baarmoeder. Een glimlach beïnvoedt ook onze emoties.
In het kader van een evenwichtige voeding passen een aantal eenvoudige dingen die ons een goed gevoel geven. Een yoghurt eten maakt deel uit van die plezierige momenten. Door de variatie in smaken en texturen is er voor elk wat wils: natuurlijk, gesuikerd, light, met of zonder fruit, met of zonder stukjes, …
Hooverphonic zet deze nieuwe campagne op muziek: een campagne die de gezondheid benadert vanuit een holistisch standpunt, gebaseerd op kleine, alledaagse gebaren. De glimlach verschijnt als een aangename zonnestraal, een eenvoudig gebaar dat u kan schenken en/of krijgen en dat zich als een lopend vuurtje verspreidt. En zo onthult een glimlach zijn heilzame werking op ons en onze omgeving.
PROVINCIALE LAUREATEN “PIZZAIOLO VAN HET JAAR 2014” GEKEND
De elf provinciale laureaten (tien provincies en het Hoofdstedelijk Gewest Brussel) van de verkiezing ‘Pizzaiolo van het jaar 2014’ werden op 17 februari 2014 gelauwerd in de bedrijfsgebouwen van KAASBRIK te Halen. Deze winnaars dragen een jaar lang de titel van ‘Provinciale Laureaat’ van deze verkiezing!
KAASBRIK, belangrijkste leverancier van geraspte mozzarella voor de pizzeria’s in België, en Foodprint, het culinaire jaarboek in woord en beeld, organiseren reeds voor de zesde maal deze verkiezing “Pizzaiolo van het Jaar”.
De Provinciale laureaten voor dit jaar zijn Antwerpen: Dai Fratelli in Geel; Brussel: I Monticelli Ukkel; Henegouwen: Pizza Pino in Mellet; Limburg Mondo in Zonhoven; Luik La Marina in Ans; Luxemburg Il Diablo in Saint Hubert; Namen le Condor in Villers-le-Gambon; Oost Vlaaderen Nero t’avola in Eke; Vlaams Brabant Bello Cosi Aarschot; Waals Brabant Pasta Fresca in Rixensart en West Vlaanderen Carlito’s Sint Andries Brugge.
De bekendmaking van de overall winnaar vindt plaats tijdens de feestelijke presentatie van de gloednieuwe Foodprint1314 op maandag 17 maart 2014 in Flanders Expo te Gent tijdens de lifestyle beurs “Sfeer”. De nationale laureaten van de vorige edities zijn La Bottega della Pizza - 1060 Brussel, winnaar 2013; Pep & Pino - Heusden Zolder, winnaar 2006; Chez Giova - Battice winnaar 2009; Da Lino - Zaventem winnaar 2012 en Il Soriso della Nonna Damme winnaar 2010.
Dit Sofitelcomplex is genesteld in een spetterende oase nabij de baai van Mogador aan de boorden van de oceaan en biedt naast de golfclub en de spa ook tal van andere mogelijkheden.
Het traditionele Franse ‘art de recevoir’ werd per 31 december van vorig jaar symbolisch verruimd met de Marokkaanse gastvrijheid en kreeg vorm en gestalte in een nieuwe vergaderzaal van ruim 200m² die in twee kleinere units kan worden opgesplitst. In theateropstelling biedt ze plaats aan176 personen en geniet tijdens de dag van overvloedig zonlicht en panoramische zicht op de baai van Mogador en de oceaan. Uitgerust met de meest moderne technische snufjes en de nieuwste audiovisuele technologie vormt ze een perfecte locatie voor alle professionele evenementen. In de foyer is er ruimte voor aanvullende exposities, terwijl de aangrenzende tuinen een extra exclusief kader vormen. Voor groepsdiscussies of commissievergaderingen staan de 2 pool lounges, elk ruim 100m² ter beschikking. Ook deze zalen genieten van een hoogstaande technische uitrusting precies om aan de meetingbehoeften te beantwoorden.
’s Avonds wordt So Lounge omgetoverd in een vierdelig wereldaureool zodat organisatoren onvergetelijke avondvullende activiteiten kunnen ontwikkelen in een stijlvolle ambiance en feestelijk kader, overgoten met de typisch oosterse magie.
Passie voor perfectie is het ordewoord voor de staff van Sofitel Essaouira Mogador, staff die er zorg voor draagt dat alle professionele evenementen op deze uitzonderlijke locatie uitgroeien tot topevenementen.
SAS Scandinavian Airlines heeft Sound of C als haar PR- en communicatiebureau voor de Belgische en Luxemburgse markt aangesteld. Sound of C zal hiervoor nauw samenwerken met haar Nederlandse partner Travelproof, die de PR-werking voor de Nederlandse markt op zich zal nemen. Beide agentschappen maken deel uit van het internationale PR-netwerk ‘The Pangaea Network’.
SAS Scandinavian Airlines is een gevestigde waarde binnen de luchtvaartsector. Als lid van Star Alliance vliegt SAS vanuit Brussel rechtstreeks naar de Scandinavische hoofdsteden Kopenhagen, Oslo en Stockholm. Van daaruit kan men zowat alle vluchtbestemmingen binnen Denemarken, Zweden en Noorwegen bereiken. Na een aantal jaren van beperkte marketingactiviteiten op de Benelux-markten hebben Sound of C en Travelproof de opdracht gekregen om SAS weer top of mind te maken bij zowel zakenreizigers als toeristen voor bestemmingen in Scandinavië.
In 1987 startten in Brussel enkele hotel- en toerismescholen een nieuw Europees netwerk: Association Européenne des Ecoles d’Hôtellerie et de Tourisme. AEHT is door de Europese Commissie erkend. Na 25 jaar telt het netwerk meer dan 350 leden-scholen uit meer dan 40 Europese landen.
Jaarlijks organiseert een andere hotelschool een Europese conferentie, waarop zowat 500 (of meer) leerlingen uit de laatste jaren van het secundair onderwijs in verschillende competities tegen elkaar uitkomen. Door een unieke mengeling van nationaliteiten en scholen heeft de conferentie ook het karakter van Europese contactdagen. (www.aeht.eu)
Sinds de aanvang, maar vooral vanaf 2009 nemen ook Vlaamse scholen deel aan de jaarlijkse Europese conferentie. Zij zijn verenigd in het Belgische netwerk AEHT Belgium. (De facto verenigt AEHT Belgium de Vlaamse hotel- en toerismescholen.) Het is een netoverschrijdende organisatie. Onze nationale voorzitter, tevens lid van de raad van bestuur AEHT Europe, is Dhr. Herman Siebens, het Belgische netwerk zowat 20 leden.
Met de financiële ondersteuning van Palm Breweries wordt reeds vier jaar een Belgische competitie georganiseerd tussen de hotelscholen (1ste editie in de Hotelschool KTA Hasselt, 2de editie in Ter Duinen Koksijde, 3de editie in PIVA Antwerpen): de AEHT Palm Trophy.
De vierde editie van de AEHT Palm Trophy vindt plaats in V.T.I. Spijker in Hoogstraten. Ook hier komen gemengde teams van leerlingen van verschillende scholen tegen elkaar uit in verschillende competities. Met de competitie 2013 mocht AEHT ook Vlam als sponsor verwelkomen. In 2014 zal ook Toerisme Vlaanderen een eerste prijs toekennen aan het winnende team leerlingen van de proef toerisme. Met de eerste prijzen van Palm Breweries en Toerisme Vlaanderen kunnen 7 winnende scholen/leerlingen gratis deelnemen aan de Europese Conferentie van AEHT Europe in november in Belgrado.
Daarnaast stimuleert AEHT Belgium de uitwisseling en samenwerking tussen de scholen, ondermeer in de vorm van collegiale visitatie van leerkrachten aan elkaars school. AEHT Belgium verdedigt ook actief de gemeenschappelijke belangen van de hotel- en toerismescholen, bijvoorbeeld naar het Ministerie van Onderwijs toe.
In 2017 zullen de Vlaamse hotel- en toerismescholen gezamenlijk de Europese conferentie in Oostende organiseren. De voorbereidingen starten momenteel op. Bij die gelegenheid zullen meer dan 500 laatstejaars secundair onderwijs en zowat 200 begeleiders uit heel Europa, Vlaanderen leren kennen: cultureel én gastronomisch.
Luchthaven Rijsel: forse aangroei aantal passagiers
De internationale luchthaven van het Franse Lille (Rijsel) is op enkele jaren uitgegroeid tot een belangrijke hub met vlotte toegankelijkheid, ook vanuit België, met een behoorlijke diversiteit aan bestemmingen.
Vanuit Lille heeft men permanent toegang tot een 50-tal bestemmingen met de Middellandse zee als absoluut zwaartepunt. Nieuw in het aanbod zijn dit jaar de verbindingen met Fuenteventura en het eiland Kos. Fuenteventura behoort tot de archipel van de Canarische eilanden en is één van de mooiste stranden van de archipel. Het tweede grootste eiland is een honderdtal km lang en een 20-tal km breed en biedt meer dan 75 km stranden. Het is bij uitstek een bestemming voor dolce farniente aan de rand van het zwembad of het strand. Het heeft ook bergengten en groene valleien voor prachtige wandelingen maar tevens een indrukwekkende bergketen met hellingen en een toppunt van 807 m aan de berg Jandia.
Kos is sinds enkele jaren het populairste eiland rond de Egeïsche zee. Dit lange eiland van de Dodekanesos bevindt zich slechts 5 km van de Turkse kust vlakbij Bodrum en staat bekend als het lokale Saint-Tropez met geweldige stranden, sfeervolle avonden en uitstekende visrestaurants. Het staat centraal in de Ilias van Homerus en kent een beladen geschiedenis met antieke invloeden. Dit gebied was achtereenvolgens in Atheense, Romeinse, Byzantijnse en Genuese handen. Er is o.m een indrukwekkend middeleeuws kasteel van de ridderorde van Sint Jan van Jeruzalem en minaretten die aan de Turkse nabijheid en Otttomaanse periode herinneren. Een oosterse toets die eveneens in de hartelijke sfeer wordt weergevonden.
De groei van het aantal passagiers vindt tevens zijn oorsprong in het ruime en diverse dienstenpakket dat er wordt aangeboden. In 2013 maakten meer dan 1,661 miljoen reizigers gebruik van de luchthaven Lille met een groei van 62% van het internationaal verkeer, er zijn 12 luchtvaartbedrijven actief, die naast 8 rechtstreekse nationale verbindingen, ook 33 internationale verbindingen aanbieden. Er is nagenoeg een volledig evenwichtige verdeling tussen binnenkomend en uitgaand verkeer.
De vele evenementen en seminaries die tijdens BATIBOUW worden georganiseerd zorgen naar goede gewoonte voor de nodige animo en interactiviteit, en dat zal dit jaar niet anders zijn.
Batifaçade
Ter gelegenheid van BATIBOUW wordt de mooiste gerenoveerde gevel van België verkozen. Particulieren die wouden deelnemen aan deze ‘missverkiezing voor gevels’, konden tot 15/01/2014 eenvoudigweg een foto ‘voor’ en een foto ‘na’ uploaden via www.batifacade.be. De gevelrenovatie mocht daarvoor wel niet vroeger dan in 2010 zijn uitgevoerd. Eind januari 2014 kiest een professionele jury uit al de inzendingen een shortlist met tien projecten. Hierna kan het online stemmen beginnen. Deze online stemmen bepalen wie er tijdens de prijsuitreiking op BATIBOUW naar huis gaat met de publieksprijs. Verder verkiezen ook nog een architecten- en persjury een project uit de lijst. Vanaf 22 februari wordt de volledige shortlist voorgesteld in de Astridhal.
Sessies betaalbaar wonen
Aansluitend op één van de hoofdthema’s van de beurs worden vanaf zondag 23/02 dagelijkse informatiesessies gehouden rond het thema betaalbaar wonen. Deze sessies zullen plaatsvinden in de Conference Room in Paleis 5.
Premiesessies
Eveneens in de Conference Room worden op zondag 23/02, woensdag 26/02 en zaterdag 01/03 specifieke premiesessies gehouden, die de consumenten wegwijs maken in de soms complexe materie van groene premies en fiscale voordelen. Hoeveel bedragen ze? Hoe vraag ik ze aan? Dit zijn de belangrijkste vragen die zullen worden beantwoord. Voor meer informatie, of om zich in te schrijven, kan men terecht op www.premiesessies.be.
Paleis 10 wordt themapaleis duurzaam bouwen en hernieuwbare energie
Paleis 10 is de laatste jaren uitgegroeid tot de place to be voor iedereen die op zoek is naar toepassingen op het gebied van hernieuwbare energie. Inspelend op de tijdsgeest wordt deze hal dit jaar uitgebreid met het thema duurzaam bouwen. Hernieuwbare energie maakt immers steeds meer deel uit van een bredere totaalvisie op energieopwekking en –besparing, hetgeen wordt gereflecteerd in de lijst met aanwezige exposanten. In Paleis 10 zal men nu dus ook algemeen energie-advies kunnen inwinnen, maar ook meer te weten komen over bio-ecologisch bouwen, over de werking van laadpalen voor elektrische wagens en nog veel meer…
Orde van Architecten aan het feest
Architectuurliefhebbers kijken natuurlijk uit naar deze Belgian Building Awards, maar zij herinneren zich vast en zeker ook de manier waarop de Orde Van Architecten in 2013 haar vijftigjarig bestaan vierde. De Orde plaatste één verrassende en unieke kubus – versierd met architectuurfoto’s, quotes, grafische elementen enz. – in elke provincie van België. Om deze verjaardag een feestelijke verlenging te bieden, zullen al deze 10 kubussen op BATIBOUW aanwezig zijn, verspreid over de gehele Parklane (centrale verbindingsas boven alle hallen).
Concept & Build for Students
Op Concept & Build for Students, dat plaatsvindt op 26 februari 2014, zal niemand minder dan de Belgisch-Deense architect Julien De Smedt studenten architectuur, interieurarchitectuur en design toespreken. Julien De Smedt is de oprichter en manager van JDS Architects, een internationaal gerenommeerd architectuurbureau met kantoren in Brussel, Copenhagen en Shanghai. Na de conferentie krijgen de studenten de kans om nader kennis te maken met de verschillende Concept & Build exposanten, in de foyer van het Auditorium 2000.
Innovation Lounge
BATIBOUW wordt dit jaar opgeluisterd met een unieke ‘Innovation Lounge’ . In een voor de gelegenheid speciaal gecreëerde ruimte tussen Paleis 11 en Paleis 12 van Brussels Expo, zal gedurende de hele beurs een selectie van de grootste productnieuwigheden van BATIBOUW 2014 te bewonderen zijn. Een zone dus waar de bezoeker op één plaats de meest vooruitstrevende nieuwigheden kan ontdekken.
BATIBOUW Jobwall
Werkgelegenheid in de bouwsector blijft de komende jaren ongetwijfeld een ‘hot topic’. BATIBOUW wil enthousiaste kandidaten mee aan de juiste job helpen, en lanceert daarom de BATIBOUW Jobwall; in de Parklane (centrale verbindingsas tussen de Paleizen) ter hoogte van de twee satellieten worden jobaanbiedingen in de bouwsector verzameld.
Speciale Valentijnseditie van het Malheur-bier. Een gegist bier volgens de traditionele champagnemethode.
U kent Malheur brut, een bier dat wordt gegist als champagne, een Belgische première. Droge bieren volgen hetzelfde gistingsproces als champagne. Er wordt speciale champagnegist aan toegevoegd en ze ondergaan een drievoudige gisting op fles, gevolgd door een verwijdering van de moer. Het resultaat is een geraffineerd, bruisend bier met zeer mooi schuim en een elegante nasmaak. Voor Valentijnsdag biedt Delhaize de Malheur Special Edition aan, die 3 verschillende soorten hop bevat die op 3 verschillende momenten van het productieproces zijn toegevoegd: 1) hoppen in de ketel 2) 'late hopping' tijdens de filtratie en 3) 'dry hopping' tijdens de gisting. Malheur Brut Édition Spéciale heeft een zeer geslaagde hopsmaak met een aroma van perziken en rozen, een vanillefinale die naar sinaasappel en citroenschil toegaat.
Past goed bij: Vers gesneden gerookte zalm met roerei, samen met een salade met Japanse algen (wakame) en mierikswortel, gekruid met versgemalen zwarte peper en olijfolie met een beetje knoflook en limoensap.
Exclusiviteit Delhaize € 12,25 voor 75 cl. 11% vol.
Het Vakantiesalon als trendbarometer: niche-toerisme zit in de lift en Frankrijk blijft veruit de populairste bestemming. Voor 2015 verwacht men alvast een grote terugkeer van de fiets op de Heyzel. Deze 56ste editie van het Vakantiesalon bevestigde de opkomst van het niche-toerisme, de 3 uitgestippelde themaroutes - golfen, duiken en wandelen & fietsen – die bezoekers doorheen het Salon gidsten, waren een schot in de roos.
Peru, het gastland voor deze editie, heeft de bezoekers aangenaam verrast met zijn uitgebreid en gevarieerd aanbod. Van de hoge plateaus in het Andesgebergte tot de verfijnde gastronomie, de mysteries van het Inca-rijk hebben elke bezoeker van het Vakantiesalon geïntrigeerd en verwonderd. Luis Olivares Pflücker, directeur van de Peruviaanse Dienst voor Economie en Commerciële Zaken in België, getuigt: “We zijn zeer gelukkig met onze deelname aan het Vakantiesalon in Brussel en zullen zeker terugkomen! De visibiliteit voor ons land, dat in volle economische expansie is, is enorm. De Belgen zijn zonder twijfel geïnteresseerd in Peru en zijn zeer aantrekkelijk toeristisch aanbod.”
Naar goede gewoonte was Paleis 4 volledig gewijd aan Frankrijk dat de favoriete vakantiebestemming van de Belgen blijft. “In Frankrijk zijn nabije bestemmingen over het algemeen zeer populair bij het Belgische publiek”, geeft Kim Taylor van de persdienst Atout France aan. “Dit jaar hebben we een zeer grote interesse opgemerkt bij senioren voor het Noorden van Frankrijk en de activiteiten ter herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Die laatste vinden het hele jaar door plaats, voornamelijk in de regio’s Nord-Pas-Decalais, Lorraine, Alsace en Champagne. Naast het thema van de Eerste Wereldoorlog hechtten de bezoekers ook veel aandacht aan de herdenking van de 70ste verjaardag van D-Day in Normandië, aan Corsica en aan de Pyreneeën als bestemmingen voor de zomervakanties.”
Kroatië is de bestemming die aan populariteit blijft groeien omwille van zijn aantrekkelijk sportief en cultureel aanbod. Het land heeft veel interesse gewekt bij de bezoekers omdat het land makkelijk met de auto te ontdekken is en het zich op een vergelijkbare afstand bevindt zoals vaste bestemmingen in Frankrijk. “Het aantal Belgische reizigers dat ons land bezoekt, neemt elk jaar toe: in 2013 vertaalde zich dat in maar liefst 900.000 overnachtingen!”, meldt Ivan Novak van de Kroatische Dienst voor toerisme.
Onder de bestemmingen van de themaroute ‘golfen’ wint Marokko aan populariteit. “Op het gebied van trends en Marokkaanse bestemmingen blijven Marrakech, Agadir en de circuits de klassiekers. Daarnaast hebben we ook een zekere interesse opgemerkt voor Essaouira. Maar onze deelname aan de themaroute ‘golfen’ heeft zonder twijfel ook een aantal gepassioneerden weten te overtuigen die op zoek waren naar ideeën en informatie voor hun volgende golfreis”, benadrukt Hatim El Gharbi van de Marokkaanse Nationale Dienst voor Toerisme. Langs de themaroute ‘duiken’ konden reizigers de Dominicaanse Republiek terugvinden die over het algemeen zeer tevreden is van deze editie 2014. “De Dominicaanse Republiek wordt gewoonlijk op de Belgische markt last minute geboekt maar dit jaar merken we een omgekeerde tendens. We hebben ontdekt dat steeds meer Belgen van plan zijn om ons land in 2015 te bezoeken en dat maakt ons uiteraard gelukkig! Bovendien bevestigt onze deelname aan de themaroute ‘duiken’ deze trend.”
Voor het tweede jaar op rij presenteerde de Europese Commissie de rechten van de reizigers in Europa, via haar vertegenwoordiging in België. De woordvoerster, Nathalie Malivoir, is heel tevreden over de reactie van het publiek: “Op het eerste zicht zijn bezoekers vaak verrast om de Europese Commissie op het Salon aan te treffen. Maar omdat elk jaar miljoenen Europeanen binnen en buiten de Europese Unie reizen, is het van cruciaal belang dat de reiziger op de hoogte is van zijn rechten als Europese burger.”
De Groep FISA, de nieuwe organisatie die aan het hoofd staat van het Vakantiesalon onder leiding van directeur Pierre Hermant, is zeer tevreden over deze succesvolle editie. Het Salon positioneert zich vandaag als een reëel platform van 360°: inspiratie, informatie, ervaring en expertise. De bezoeker vindt er een compleet toeristisch aanbod. Het Vakantiesalon bezoeken is op zich al een beetje op vakantie vertrekken. Daarom gaf Camping Kids, een animatieprogramma van reisorganisatie Vacansoleil, meer dan 250 kinderen de mogelijkheid om te genieten van professionele, tweetalige animaties zoals ze worden aangeboden in 100 campings over heel Europa.
2015, DE GROTE TERUGKEER VAN DE FIETS OP DE HEYSEL
Nieuwe exposant en deelnemer aan de themaroute ‘fietsen’, Oxford Bikes, trok de aandacht. Jean Luyts legt uit: “Wij verwachtten ons aan een zekere interesse, maar we hadden niet gedacht dat we zo’n groot aantal bezoekers vanaf de eerste ochtend van het Vakantiesalon zouden aantrekken! De testpiste was zeer populair: iedereen wou graag de fietsen uitproberen en vooral de elektrische fietsen hadden veel succes.”
De toenemende vraag naar fietsvakanties is de organisatie van het Vakantiesalon, de trendbarometer op het gebied van toerisme, niet ontgaan. “We kondigen met trots aan dat het Vakantiesalon in Brussel volgend jaar zal verdubbelen in omvang met de organisatie van het Salon Expo Velo in samenwerking met Federvelo”, zegt Pierre Hermant. “Het is een keuze die we zowel met ons hart als verstand hebben gemaakt. Dit jaar hebben we bij de themaroutes immers kunnen vaststellen dat steeds meer landgenoten de fiets beschouwen als een onmisbare metgezel tijdens hun vrijetijdsbesteding en hun vakanties. Bezoekers op zoek naar ontspanning en recreatie kunnen honderden bestemmingen ontdekken en anderzijds kennismaken met fietsen en vrijetijd-, sport- & stadaccessoires.”
Reizigers die een traditionele maar toch moderne stad vlakbij indrukwekkende natuurspektakels waarderen, moeten absoluut eens een paar ontspannende dagen in het Groot Hertogdom Luxemburg plannen.
Luxemburg is het land van grote verscheidenheid en contrasten. Hoewel de hoofdstad van het Groothertogdom slechts 100.000 inwoners telt, treft je hier mensen uit meer dan 150 verschillende landen. Zij genieten van de troeven van de meer dan duizend jaar oude vestingstad, bovendien wordt ze niet voor niets het groene hart van Europa genoemd. Een derde van de oppervlakte bestaat uit groene zones, het oude stadsgedeelte rond de kathedraal behoort al ettelijke jaren tot het wereldcultuurerfgoed van de Unesco. Terwijl je rondom de Bockrotsen de imposante overblijfselen van de toenmalige vestingwerken kan bewonderen, onderscheidt de Europa- en bankenwijk zich door zijn eigentijdse bouwwerken waaronder de veelgeprezen Philharmonie en het lichtovergoten museum voor moderne kunst (Mudam). Ondanks zijn adembenemende modernisering in de laatste decennia is Luxemburg altijd een metropool op menselijke schaal gebleven. Je kan gerust door de winkelstraten flaneren, op een schaduwrijk terrasje gaan zitten voor een glas wijn en daarna een van de vele restaurants opzoeken. Hier wordt alles aangeboden, van de Duitse keuken tot sterrenmenu’s. Een aangezien de meertaligheid een deugd van de Luxemburgers is, voel je je hier automatisch thuis…
Verscheidenheid en contrasten worden tot buiten de stadsgrenzen voortgezet. In slechts enkele minuten ben je met de wagen in een van de vier regio’s van het land die een bezoek waard zijn. Diep ingesneden, bosrijke dalen en winderige hoge plateaus typeren de noordelijk gelegen Ardennen. De bezoekers kunnen uitkijken naar vergezichten op een grandioos natuurdecor, twee natuurparken die bekend zijn voor hun regiotypische, biologische producten en talrijke middeleeuwse kastelen en burchten.
Het Müllerdal dat dor de bevolking liefdevol ‘klein Luxemburgs Zwitserland’ wordt genoemd, bekoort met zijn indrukwekkende rotsformaties. Veeleisende wandelaars kunnen hier zeker en vast hun hartje ophalen. Een echte aanrader is ook een uitstapje naar de abdijstad Echternach, die als oudste plaatsje van het land geldt en zijn internationale reputatie te danken heeft aan een prominent muziekfestival en de gelijknamige Springprocessie op pinksterdag.
In het oosten ligt de Moezelregio met haar zachte microklimaat en de wijnbergen. Langs de grensrivier met de Bondsrepubliek wordt een fietstochtje aanbevolen. Bovendien moet je de wijnstraat met haar middeleeuwse dorpen zeker ontdekken. Hier kunnen fijnproevers niet alleen genieten van heerlijke crémant en witte wijnen, maar eveneens van smaakvolle gerechten uit de plaatselijke keuken zoals de typische gefrituurde riviervissen.
Het “land van de rode aarde” in het zuiden is genoemd naar het roodgloeiende ijzererts dat lange tijd voor de welvaart van het land zorgde. In de verlaten industriegebieden die de natuur opnieuw veroverd heeft, kan de bezoeker uitvoerig wandelen of een ritje maken met een historische trein. www.visitluxembourg.com
BATIBOUW-organisator FISA lanceert in het kader van BATIBOUW 2014 een aantal vernieuwingen op het gebied van de registratie. Particuliere bezoekers worden vriendelijk verzocht zich online registreren. Dit zorgt voor een beetje extra werk, maar die tijd wint men heel snel terug op de beurs zelf. Na registratie krijgt men immers een PDF met een barcode die geldt als toegangsbewijs. Aan de ingang van BATIBOUW zullen badgehouders worden uitgedeeld, en het volstaat dat de op voorhand geprinte – en eenvoudig plooibare – PDF daarin wordt gestopt. De bezoeker die op BATIBOUW zijn gegevens wil achterlaten bij een exposant kan dan eenvoudigweg zijn of haar barcode laten scannen. Alle particuliere bezoekers die zich online inschrijven via www.batibouw.com kunnen van dit systeem gebruik maken. Nieuw is dat de exposant de scan kan uitvoeren via een speciale app op zijn of haar smartphone, waardoor het gebruik van een scanner overbodig wordt.
BATIBOUW APP
Bezoekers van BATIBOUW kunnen niet alleen op de website terecht om hun beursbezoek voor te bereiden, want er staat ook een handige gratis app voor tablet en smartphone ter beschikking, waarop men eenvoudig het beursplan, de catalogus en nog veel meer kan raadplegen.
BATIBOUW Home Deals
Na het succes van vorig jaar worden de BATIBOUW Home Deals hernomen. De Home Deals beantwoorden duidelijk aan een door bezoekers vaak gestelde vraag: welke kortingen bieden exposanten zoal aan op BATIBOUW? Wie het antwoord wil kennen zal in aanloop van de beurs kunnen surfen naar www.batibouw.com en kunnen doorklikken op ‘Home Deals’. Op BATIBOUW zelf wordt aan de ingang een handig chequeboekje uitgedeeld, waarin deze kortingen nog eens te vinden zijn, handig gerangschikt per Paleis.
BATIBOUW Like-Magazine
Ook het BATIBOUW Like-Magazine – dat voorafgaand aan de beurs te ontdekken is via www.batibouw.com – is dit jaar aan zijn tweede editie toe. Het concept van dit volledig personaliseerbare, digitale magazine is het volgende: In slechts 100 seconden maakt de lezer drie keer een keuze tussen zes woon-reportages, zes interieurreportages en zes infofiches van materialen voor de woning. Hij of zij klikt zelf aan welke artikels hem of haar interesseren, en krijgt daarna per e-mail zijn of haar persoonlijke, digitale magazine opgestuurd.
BATIBOUW Folderservice
Het hele jaar door kunnen geïnteresseerden bovendien heel wat brochures van BATIBOUW-exposanten downloaden via de website van BATIBOUW, www.batibouw.com. Het grote aantal aanvragen die de exposanten elk jaar krijgen wijst erop dat dit voor de consument een bijzonder handige manier is om zich te informeren, én om een bezoek aan BATIBOUW nog beter voor te bereiden!
Praktische informatie
Tickets zijn te bekomen via de website www.batibouw.com. De barcode op de online gekochte tickets kan door exposanten worden gescand, wat het makkelijker maakt om contactgegevens door te geven.
Openingsuren en –dagen: Groot Publiek: Van zaterdag 22 februari tot en met zondag 2 maart 2014 van 10u00 tot 18u30 - Donderdag 27 februari van 10u00 tot 23u00 (nocturne)
Inkomprijs: Groot Publiek: € 12 / dag (of gratis op uitnodiging exposant), kinderen tussen 6 en 12 jaar betalen € 6 /dag, gratis voor kinderen jonger dan 6. Te bestellen via www.batibouw.com Combitickets verkrijgbaar met NMBS (B-Dagtrip), vanuit eender welk Belgisch station. Vanaf laagste tarief: € 6 (tarief afhankelijk van de afstand en de leeftijd).
De Belgische brouwers zorgen voor een unicum. Voor de eerste keer ooit lanceren ze allen samen een oproep naar de Belgen om hun trots en fierheid voor Belgisch bier te tonen. Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
België is hét bierland bij uitstek: het telt vandaag 150 brouwerijen, gaande van familiale en kleine brouwerijen, over middelgrote spelers tot grote, internationale brouwers en heeft méér dan 1000 verschillende bieren, met de meest contrasterende smaken. Elk Belgisch bier vertelt een eigen verhaal dat deel uitmaakt van ons regionaal en nationaal erfgoed. Bovendien zijn we het enige land ter wereld waar er bieren worden gebrouwen volgens vier verschillende gistingswijzen : hoge, lage, spontane en gemengde gisting.
Internationaal worden onze bieren gewaardeerd omwille van de unieke diversiteit, kwaliteit en authenticiteit. Hun populariteit gaat in stijgende lijn en het Belgisch bier verovert vandaag zowat alle uithoeken van de wereld, van Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tot Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Onze kwaliteitsbieren zetten ons land op de wereldkaart op een verfrissende, schuimende manier. Kortom, heel wat om trots op te zijn. Maar zoals het een nuchtere Belg betaamt, zijn we dat soms veel te weinig. Daarom roepen de brouwers alle Belgen op om fier te zijn op onze Belgische bieren en hun appreciatie te tonen.
Theo Vervloet, Voorzitter : “Voor de eerste keer sinds de oprichting van de federatie ‘Belgische Brouwers’ in 1971, wordt er een nationale mediacampagne gevoerd. Voor de sector is dit een historisch moment en we hopen dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden en zo meeschrijven aan een stukje geschiedenis voor de brouwers.”
De handen werden in elkaar geslagen met VLAM om de campagne ‘Fier op ons Bier’ uit te werken gezien hun jarenlange ervaring in het opzetten en begeleiden van generieke promotie. Frans De Wachter, directeur VLAM : “We stellen graag onze expertise in niet merkgebonden promotie ter beschikking aan de initiatiefnemers, die de campagne volledig financieren. De Belgische biersector vormt net als andere productcategorieën die we steunen een belangrijke economische pijler van ons land.”
Ook de horeca werkt mee om de oproep nog meer kracht bij te zetten. Danny Van Assche, Afgevaardigd Bestuurder Horeca Vlaanderen : “Geen café zonder bier, maar zeker ook geen bier zonder onze cafés. Het ruime Belgische bieraanbod en onze horeca gaan hand in hand. Er is geen betere ambassadeur om onze rijke biercultuur te promoten dan de gepassioneerde cafébaas of creatieve kok.” De campagne wordt ingezet met tv spotjes waarin buitenlandse bierliefhebbers gepassioneerd vertellen over hun liefde voor Belgisch bier. In Parijs volgen we Cécile Delorme, die de Fransen verrast met Belgisch bier. Cécile Delorme, eigenares bierkelder Brewberry : “De Belgische brouwers hebben een rijkdom, een ambacht, een kunst zelfs, die je in andere landen niet terugvindt. En dat is echt een geluk voor de Belgen.”
Chris Lively kookt met Belgisch bier in Maine en Tina Su laat de Chinezen Belgisch bier ontdekken in Nanjing. Alle drie roepen ze de Belgen op om fier te zijn op ons topproduct en dit te tonen. Elke Belg kan vervolgens zijn appreciatie en trots tonen op de facebookpagina facebook.com/fieroponsbier, door het maken van foto’s, filmpjes of simpelweg door een bericht te delen over hoe fantastisch je Belgisch bier vindt. Finaal gaat men op zoek naar de meest trotse Belgisch-bier fan. Op de facebookpagina kan je ook terecht om meer te weten te komen over bijvoorbeeld hoe bier gebrouwen wordt, er zullen leuke bierweetjes gedeeld worden en je kan er ook bierevenementen terugvinden. De televisiespotjes kan je ontdekken op facebook.com/ fieroponsbier, meteen ook een uitnodiging om zelf fan te worden.
De federatie Belgische Brouwers is één van de oudste beroepsverenigingen ter wereld en groepeert bijna alle brouwerijen van het land. Haar belangrijkste taak bestaat in de verdediging van de algemene belangen van de brouwerijsector en dit op economisch, sociaal en moreel vlak. De federatie treedt op als officieel woordvoerder van de brouwerijen bij de regionale, federale, Europese en internationale overheden en de beleidsmakers van de gemeenschappen. Ze houdt zich bezig met al wat de sector aanbelangt, met name de promotie van het bier, preventie, het gezondheidsaspect en de kwaliteit van het bier.
Twee fundamentele technologieën ten dienste van de winterprestatie. Uitstekende prestaties op droge en natte wegen en op droge sneeuw.
Bij de nieuwe MICHELIN Alpin 5 zijn twee uiterst geavanceerde technologieën toegepast. De één betreft het profielontwerp. Hier gaat het om het ontwerp van de rubberblokken in het loopvlak, dus het deel van de band dat in contact is met de weg. De ander heeft betrekking op de samenstelling van de rubber compound.
De MICHELIN ALPIN 5: van oktober tot april uitstekende prestaties op alle wegen dankzij het nieuwe loopvlakontwerp dat zich op 3 punten onderscheidt. Vergeleken met zijn voorganger heeft het nieuwe loopvlakprofiel van de MICHELIN Alpin 5:
Het tandwieleffect om vat te krijgen op de sneeuw en beter bestand te zijn tegen aquaplaning. De nieuwe MICHELIN Alpin 5 heeft een diep ingesneden richtinggebonden profiel, speciale rubberblokken en een 17 % hogere groef-loopvlakverhouding dan zijn voorganger. De band maakt een voetafdruk in de sneeuw en activeert daarmee het tandwieleffect. Dit effect is te danken aan het sterk gegroefde richtinggebonden profiel en de speciale rubberblokken. De laterale groeven zijn anders geplaatst om het water beter af te voeren en het risico van aquaplaning terug te dringen.
Het klauweffect voor meer trekkracht in de sneeuw: De lamellen werken als duizenden kleine klauwtjes die zich vastgrijpen op het wegdek en zo trekkracht genereren. Dit werkt effectiever als de lamellen groter in aantal zijn en een speciale vorm hebben. De nieuwe MICHELIN Alpin 5 heeft, vergeleken met zijn voorganger, 12 % meer profielblokken, 16 % meer lamellen en een 17 % hogere groef-loopvlakverhouding.
Het effect van het contactvlak met de weg voor nauwkeuriger stuurgedrag. De vorm en de plaatsing van de profielblokken is speciaal ontwikkeld voor een zelfblokkerende functie. Deze technologie heet Stabillgrip. Naarmate het contactvlak groter is, heeft een band meer grip. Bij elke omwenteling van het wiel vervormt de band. Daarom hebben de Michelin ingenieurs zich voor het loopvlak gefocust op speciale vormen en op een positionering van de profielblokken om een zelfblokkerend effect teweeg te brengen. Dat zorgt voor nauwkeuriger stuurgedrag.
MICHELIN ALPIN 5, uitstekende prestaties op droge, natte en besneeuwde wegen dankzij de INNOVATIVE TREAD COMPOUND TECHNOLOGY. Om goed grip te hebben op een koude, natte ondergrond, moet de rubber compound een hoge dosering silica bevatten. Michelin heeft, voor het eerst bij winterbanden, functionele elastomeren toegevoegd aan de rubber compound. Dit heet de Innovative Tread Compound Technology. De rol van deze functionele elastomeren is de rubber compound homogener maken met een hogere dosering silica. Zo verkrijgt men meer grip op nat en besneeuwd wegdek terwijl de band energiezuinig blijft. De nieuwe rubber compound is gebaseerd op Michelin’s 4e generatie Helio Compound technologie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zonnebloemolie om het functioneren van banden bij lage temperaturen te optimaliseren.
De MICHELIN ALPIN 5 is er in 27 verschillende afmetingen, van 195/65R15 tot 225/55R17