BATIBOUW-organisator FISA lanceert in het kader van BATIBOUW 2014 een aantal vernieuwingen op het gebied van de registratie. Particuliere bezoekers worden vriendelijk verzocht zich online registreren. Dit zorgt voor een beetje extra werk, maar die tijd wint men heel snel terug op de beurs zelf. Na registratie krijgt men immers een PDF met een barcode die geldt als toegangsbewijs. Aan de ingang van BATIBOUW zullen badgehouders worden uitgedeeld, en het volstaat dat de op voorhand geprinte – en eenvoudig plooibare – PDF daarin wordt gestopt. De bezoeker die op BATIBOUW zijn gegevens wil achterlaten bij een exposant kan dan eenvoudigweg zijn of haar barcode laten scannen. Alle particuliere bezoekers die zich online inschrijven via www.batibouw.com kunnen van dit systeem gebruik maken. Nieuw is dat de exposant de scan kan uitvoeren via een speciale app op zijn of haar smartphone, waardoor het gebruik van een scanner overbodig wordt.
BATIBOUW APP
Bezoekers van BATIBOUW kunnen niet alleen op de website terecht om hun beursbezoek voor te bereiden, want er staat ook een handige gratis app voor tablet en smartphone ter beschikking, waarop men eenvoudig het beursplan, de catalogus en nog veel meer kan raadplegen.
BATIBOUW Home Deals
Na het succes van vorig jaar worden de BATIBOUW Home Deals hernomen. De Home Deals beantwoorden duidelijk aan een door bezoekers vaak gestelde vraag: welke kortingen bieden exposanten zoal aan op BATIBOUW? Wie het antwoord wil kennen zal in aanloop van de beurs kunnen surfen naar www.batibouw.com en kunnen doorklikken op ‘Home Deals’. Op BATIBOUW zelf wordt aan de ingang een handig chequeboekje uitgedeeld, waarin deze kortingen nog eens te vinden zijn, handig gerangschikt per Paleis.
BATIBOUW Like-Magazine
Ook het BATIBOUW Like-Magazine – dat voorafgaand aan de beurs te ontdekken is via www.batibouw.com – is dit jaar aan zijn tweede editie toe. Het concept van dit volledig personaliseerbare, digitale magazine is het volgende: In slechts 100 seconden maakt de lezer drie keer een keuze tussen zes woon-reportages, zes interieurreportages en zes infofiches van materialen voor de woning. Hij of zij klikt zelf aan welke artikels hem of haar interesseren, en krijgt daarna per e-mail zijn of haar persoonlijke, digitale magazine opgestuurd.
BATIBOUW Folderservice
Het hele jaar door kunnen geïnteresseerden bovendien heel wat brochures van BATIBOUW-exposanten downloaden via de website van BATIBOUW, www.batibouw.com. Het grote aantal aanvragen die de exposanten elk jaar krijgen wijst erop dat dit voor de consument een bijzonder handige manier is om zich te informeren, én om een bezoek aan BATIBOUW nog beter voor te bereiden!
Praktische informatie
Tickets zijn te bekomen via de website www.batibouw.com. De barcode op de online gekochte tickets kan door exposanten worden gescand, wat het makkelijker maakt om contactgegevens door te geven.
Openingsuren en –dagen: Groot Publiek: Van zaterdag 22 februari tot en met zondag 2 maart 2014 van 10u00 tot 18u30 - Donderdag 27 februari van 10u00 tot 23u00 (nocturne)
Inkomprijs: Groot Publiek: € 12 / dag (of gratis op uitnodiging exposant), kinderen tussen 6 en 12 jaar betalen € 6 /dag, gratis voor kinderen jonger dan 6. Te bestellen via www.batibouw.com Combitickets verkrijgbaar met NMBS (B-Dagtrip), vanuit eender welk Belgisch station. Vanaf laagste tarief: € 6 (tarief afhankelijk van de afstand en de leeftijd).
De Belgische brouwers zorgen voor een unicum. Voor de eerste keer ooit lanceren ze allen samen een oproep naar de Belgen om hun trots en fierheid voor Belgisch bier te tonen. Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de topproducten die België internationaal op de kaart zet.
België is hét bierland bij uitstek: het telt vandaag 150 brouwerijen, gaande van familiale en kleine brouwerijen, over middelgrote spelers tot grote, internationale brouwers en heeft méér dan 1000 verschillende bieren, met de meest contrasterende smaken. Elk Belgisch bier vertelt een eigen verhaal dat deel uitmaakt van ons regionaal en nationaal erfgoed. Bovendien zijn we het enige land ter wereld waar er bieren worden gebrouwen volgens vier verschillende gistingswijzen : hoge, lage, spontane en gemengde gisting.
Internationaal worden onze bieren gewaardeerd omwille van de unieke diversiteit, kwaliteit en authenticiteit. Hun populariteit gaat in stijgende lijn en het Belgisch bier verovert vandaag zowat alle uithoeken van de wereld, van Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tot Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Onze kwaliteitsbieren zetten ons land op de wereldkaart op een verfrissende, schuimende manier. Kortom, heel wat om trots op te zijn. Maar zoals het een nuchtere Belg betaamt, zijn we dat soms veel te weinig. Daarom roepen de brouwers alle Belgen op om fier te zijn op onze Belgische bieren en hun appreciatie te tonen.
Theo Vervloet, Voorzitter : “Voor de eerste keer sinds de oprichting van de federatie ‘Belgische Brouwers’ in 1971, wordt er een nationale mediacampagne gevoerd. Voor de sector is dit een historisch moment en we hopen dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden en zo meeschrijven aan een stukje geschiedenis voor de brouwers.”
De handen werden in elkaar geslagen met VLAM om de campagne ‘Fier op ons Bier’ uit te werken gezien hun jarenlange ervaring in het opzetten en begeleiden van generieke promotie. Frans De Wachter, directeur VLAM : “We stellen graag onze expertise in niet merkgebonden promotie ter beschikking aan de initiatiefnemers, die de campagne volledig financieren. De Belgische biersector vormt net als andere productcategorieën die we steunen een belangrijke economische pijler van ons land.”
Ook de horeca werkt mee om de oproep nog meer kracht bij te zetten. Danny Van Assche, Afgevaardigd Bestuurder Horeca Vlaanderen : “Geen café zonder bier, maar zeker ook geen bier zonder onze cafés. Het ruime Belgische bieraanbod en onze horeca gaan hand in hand. Er is geen betere ambassadeur om onze rijke biercultuur te promoten dan de gepassioneerde cafébaas of creatieve kok.” De campagne wordt ingezet met tv spotjes waarin buitenlandse bierliefhebbers gepassioneerd vertellen over hun liefde voor Belgisch bier. In Parijs volgen we Cécile Delorme, die de Fransen verrast met Belgisch bier. Cécile Delorme, eigenares bierkelder Brewberry : “De Belgische brouwers hebben een rijkdom, een ambacht, een kunst zelfs, die je in andere landen niet terugvindt. En dat is echt een geluk voor de Belgen.”
Chris Lively kookt met Belgisch bier in Maine en Tina Su laat de Chinezen Belgisch bier ontdekken in Nanjing. Alle drie roepen ze de Belgen op om fier te zijn op ons topproduct en dit te tonen. Elke Belg kan vervolgens zijn appreciatie en trots tonen op de facebookpagina facebook.com/fieroponsbier, door het maken van foto’s, filmpjes of simpelweg door een bericht te delen over hoe fantastisch je Belgisch bier vindt. Finaal gaat men op zoek naar de meest trotse Belgisch-bier fan. Op de facebookpagina kan je ook terecht om meer te weten te komen over bijvoorbeeld hoe bier gebrouwen wordt, er zullen leuke bierweetjes gedeeld worden en je kan er ook bierevenementen terugvinden. De televisiespotjes kan je ontdekken op facebook.com/ fieroponsbier, meteen ook een uitnodiging om zelf fan te worden.
De federatie Belgische Brouwers is één van de oudste beroepsverenigingen ter wereld en groepeert bijna alle brouwerijen van het land. Haar belangrijkste taak bestaat in de verdediging van de algemene belangen van de brouwerijsector en dit op economisch, sociaal en moreel vlak. De federatie treedt op als officieel woordvoerder van de brouwerijen bij de regionale, federale, Europese en internationale overheden en de beleidsmakers van de gemeenschappen. Ze houdt zich bezig met al wat de sector aanbelangt, met name de promotie van het bier, preventie, het gezondheidsaspect en de kwaliteit van het bier.
Twee fundamentele technologieën ten dienste van de winterprestatie. Uitstekende prestaties op droge en natte wegen en op droge sneeuw.
Bij de nieuwe MICHELIN Alpin 5 zijn twee uiterst geavanceerde technologieën toegepast. De één betreft het profielontwerp. Hier gaat het om het ontwerp van de rubberblokken in het loopvlak, dus het deel van de band dat in contact is met de weg. De ander heeft betrekking op de samenstelling van de rubber compound.
De MICHELIN ALPIN 5: van oktober tot april uitstekende prestaties op alle wegen dankzij het nieuwe loopvlakontwerp dat zich op 3 punten onderscheidt. Vergeleken met zijn voorganger heeft het nieuwe loopvlakprofiel van de MICHELIN Alpin 5:
Het tandwieleffect om vat te krijgen op de sneeuw en beter bestand te zijn tegen aquaplaning. De nieuwe MICHELIN Alpin 5 heeft een diep ingesneden richtinggebonden profiel, speciale rubberblokken en een 17 % hogere groef-loopvlakverhouding dan zijn voorganger. De band maakt een voetafdruk in de sneeuw en activeert daarmee het tandwieleffect. Dit effect is te danken aan het sterk gegroefde richtinggebonden profiel en de speciale rubberblokken. De laterale groeven zijn anders geplaatst om het water beter af te voeren en het risico van aquaplaning terug te dringen.
Het klauweffect voor meer trekkracht in de sneeuw: De lamellen werken als duizenden kleine klauwtjes die zich vastgrijpen op het wegdek en zo trekkracht genereren. Dit werkt effectiever als de lamellen groter in aantal zijn en een speciale vorm hebben. De nieuwe MICHELIN Alpin 5 heeft, vergeleken met zijn voorganger, 12 % meer profielblokken, 16 % meer lamellen en een 17 % hogere groef-loopvlakverhouding.
Het effect van het contactvlak met de weg voor nauwkeuriger stuurgedrag. De vorm en de plaatsing van de profielblokken is speciaal ontwikkeld voor een zelfblokkerende functie. Deze technologie heet Stabillgrip. Naarmate het contactvlak groter is, heeft een band meer grip. Bij elke omwenteling van het wiel vervormt de band. Daarom hebben de Michelin ingenieurs zich voor het loopvlak gefocust op speciale vormen en op een positionering van de profielblokken om een zelfblokkerend effect teweeg te brengen. Dat zorgt voor nauwkeuriger stuurgedrag.
MICHELIN ALPIN 5, uitstekende prestaties op droge, natte en besneeuwde wegen dankzij de INNOVATIVE TREAD COMPOUND TECHNOLOGY. Om goed grip te hebben op een koude, natte ondergrond, moet de rubber compound een hoge dosering silica bevatten. Michelin heeft, voor het eerst bij winterbanden, functionele elastomeren toegevoegd aan de rubber compound. Dit heet de Innovative Tread Compound Technology. De rol van deze functionele elastomeren is de rubber compound homogener maken met een hogere dosering silica. Zo verkrijgt men meer grip op nat en besneeuwd wegdek terwijl de band energiezuinig blijft. De nieuwe rubber compound is gebaseerd op Michelin’s 4e generatie Helio Compound technologie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zonnebloemolie om het functioneren van banden bij lage temperaturen te optimaliseren.
De MICHELIN ALPIN 5 is er in 27 verschillende afmetingen, van 195/65R15 tot 225/55R17
Het aftellen naar de 55ste BATIBOUW is begonnen. Van donderdag 20 februari tot en met zondag 2 maart 2014 opent ’s lands grootste en belangrijkste beurs in de bouw-, renovatie- en woonsector opnieuw de deuren. Bijna 1.000 exposanten stellen er hun meest innovatieve producten voor, waardoor alle paleizen van Brussels Expo gevuld zullen zijn.
Drie thema’s zullen als rode draad doorheen de beurs lopen: ‘bijna-energieneutraal bouwen’, ‘betaalbaar wonen’ en de ‘comeback van hout’.
Bijna-energieneutraal bouwen
De Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen bepaalt dat vanaf 2021 alle nieuwe gebouwen bijna-energieneutraal (BEN) moeten zijn. Het bijzondere aan BEN-woningen is dat ze een minimum aan energie verbruiken voor verwarming, ventilatie, koeling en warm water. De energie die nog nodig is, wordt uit groene energiebronnen gehaald. In België is er ongetwijfeld nog een pak werk aan de winkel om deze Europese doelstelling te bereiken. De verschillende Gewesten zetten alvast elk op eigen tempo hun stappen richting bijna-energieneutraliteit. Een aantal vragen dringen zich hierbij op. Wat bijvoorbeeld met de miljoenen bestaande, en vaak verouderde, woningen in ons land? Hun energieconsumptie zal ongetwijfeld blijven doorwegen. Door renovatie gelijkaardige standaarden halen als diegene die vereist worden voor nieuwbouw is praktisch bijzonder complex, en verre van goedkoop. Ook bij nieuwbouw wordt dit laatste aspect een steeds gevoeliger punt. Eén vraag ligt op de lippen van iedere bouwheer: "Wat gaat dat kosten?”
Betaalbaar wonen
Dit brengt ons naadloos bij het tweede thema van BATIBOUW 2014: betaalbaar wonen. Investeringen in groener en duurzamer (ver)bouwen zijn ongetwijfeld een verstandige keuze. Betere isolatie en meer hernieuwbare energie zijn op termijn een goede zaak voor de portefeuille én voor het milieu. Maar wat met de basisinvestering? Verstandige fiscale stimulansen – waaronder een vernieuwde of aangepaste woonbonus – hebben hier een cruciale rol te spelen. De hele bouwsector – en bij uitbreiding dus de hele economie – vraagt hierover na de verkiezingen van 2014 zo snel mogelijk meer duidelijkheid. Geert Maes drukte dan ook de hoop uit dat BATIBOUW opnieuw zijn rol als katalysator kan vervullen.
Naast een intelligente fiscaliteit zijn er echter nog andere mogelijkheden om de betaalbaarheid te vrijwaren. Als men de Belg de keuze zou laten, dan zou die met absolute meerderheid voor een vrijstaande bebouwing kiezen. Omdat deze droom nu steeds vaker op de realiteit botst, gaan we anders wonen: hoogbouw krijgt de wind in de zeilen en er wordt steeds meer aan collectief wonen gedaan. Bovendien nemen renovatie en hernieuwbouw steeds meer de maat van nieuwbouw.
Hout: authenticiteit troef
Hout lijkt wel aan een niet te stuiten opmars bezig. Het is een materiaal dat perfect past bij onze hang naar cocooning en authenticiteit. Hout lééft en staat voor een warme sfeer, een ‘vintage’ look en ambachtelijkheid. In digitale tijden gaan we immers op zoek naar iets tastbaar, iets echts, iets solide. Hout past perfect binnen deze tendens. De toepassingen zijn ontelbaar; als geliefkoosd meubelmateriaal, in de keuken (zelfs als werkblad), in de badkamer, voor vloeren en wanden… Vandaar dat als derde en ‘lifestyle’ thema wordt gekozen voor de comeback van hout.
Het Crowne Plaza JFK international airport is een van de nieuwste pareltjes van de IHG hotelgroep. Een grondige renovatie van het bestaande gebouw zorgt voor een hyper moderne uitstraling met voltapijt in de kamers, unieke decoraties in lobby en de gangen, terwijl een decoratieve glasbekleding de buitenwanden siert.
Het 9 verdiepingen tellende gebouw is de 7de vestiging in de metropool area van New York. De kameruitrusting en amenities zorgen ervoor dat de gasten maximaal kunnen relaxeren en bieden o.m. high speed internet, gratis parking, ruime openingsuren van restaurant en bar, fitness center, een zen-room voor yoga en meditatie en het Sleep advantage® programma van deze hotelbrand.
Het hotel beschikt over 330 gastenkamers met inbegrip van 5 suites, 14 junior suites en een presidential suite. Crowne Plaza JFK is trouwens het enige hotel in de JFK-area dat over een presidential beschikt. In de lobby is er een 24/24 ‘Jet’markt waar gasten sandwiches, salades en snacks kunnen kopen.
Voor zakenlui is er naast het klassieke business center ook ruim 5000 sq feet vergaderruimte beschikbaar opgedeeld in een 10-tal meetingrooms en een ballroom. Het Crowne Plaza aanbod in de States wordt de komende maanden uitgebreid met de opening van het Crowne Plaza Fullerton, Californië en het Crowne Plaza Orlanda, Florida en sluit nauw aan bij recente uitbreidingen zoals Crowne Plaza Detroit, Illinois en Crowne Plaza Charlotte, New Yorkstate.
Ierland is meer dan ooit een geliefde vakantiebestemming. In 2013 reisden 12% meer mensen uit de Benelux naar het groene eiland dan in 2012. Ook 2014 wordt een voltreffer, zeker met de start van de Giro d’Italia, met de nieuwste kustroute “Wild Atlantic Way”, met Limerick als eerste Ierse culturele stad én daarenboven als een eiland vol leuke bestemmingen voor Valentijn.
In vergelijking met 2012 zijn er in de Ierse Republiek in 2013 niet minder dan 500.000 bezoekers meer aangekomen. Dat is een stijging met 7,2 %! De cijfers voor de Benelux onderlijnen nog sterker de groeiende populariteit van Ierland, een stijging van maar liefst 12%. Ook de groei vanuit Noord-Amerika (+ 13,9 %) en vanuit Australië en andere nieuwe markten (+ 15,1 %) is beduidend hoog.
Tourism Ireland is optimistisch aangaande de toekomst en verwacht dat de groei van het aantal bezoekers zich zal doorzetten in 2014. Met de start van de Giro d’Italia, de wielerronde van Italië, in Belfast op 10 mei, en met de eerst Ierse culture stad Limerich heeft Ierland er alvast twee topics bij. Daarenboven is de nieuwste kustroute “Wild Atlantic Way” gelanceerd, een adembenemende, bewegwijzerde kustroute door het westen van Ierland, 2500 km onafgebroken fascinatie van Donegal in het noorden tot Cork in het zuiden.
Het toeristische jaar gaat in Ierland altijd sterk van start. Dat heeft onder andere met Valentijn te maken. Op zoek naar een romantische plek? Logeer dan in een van de fantastische Master of Heritage Bedrooms in Castle Leslie in Glaslough. Voormalige beatle Paul Mc Cartney koos deze ‘estate’ ooit als huwelijkslocatie (www.castleleslie.com). David Beckham wou voor zijn eerste huwelijksnacht ‘the ultimate’ en hij vond die in Luttrellstown Castle. Het is de perfecte place to be, vijf sterren, dichtbij Dublin en met o.a. mogelijkheden om te golfen, paardrijden en te fietsen (www.luttrellstowncastle.com). Pierce Brosnan trouwde dan weer in County Mayo, de receptie was in het Ashford Castle, een prachtige vijf sterren luxe hotel aan de oever van ‘Lough Courrib’.
Een trouwfeest op een privé eiland? Ook dat is mogelijk zoals op Lusty Beg, een fantastisch paradijsje vol romantiek en verwennerij (www.lustybegisland.com). Toerisme in Ierland is een traditie en dat blijft zo.
Het domein ‘Spinois’ in Rebecq is een unieke en weergaloze locatie waarbij men medewerkers of klanten kan laten proeven van een uitgelezen landelijke werksfeer, ongeacht of het al dan niet om residentiële seminaries betreft.
La Ferme du Grand-Spinois, op 300 m van de hostellerie du Petit Spinois, is perfect geschikt voor seminaries, productpresentaties, teambuilding, familiedagen en ook voor themafeesten. De diverse zalen van het domein variëren in grootte en bieden infrastructureel alle technische hulpmiddelen. Voor de catering kan men een beroep doen op de eigen traiteur of de traiteur van het complex inschakelen. De keuken heeft een directe toegang tot de twee grote zalen waardoor ze een uitstekend onderdeel vormt om de breaks op nuttige manier met het zakelijk karakter van het event te combineren. De seminarie-infrastructuur met een capaciteit van 8 tot 120 personen werd ondergebracht in een schitterende 17de eeuwse Brabantse hoeve.
Het domein Spinois geniet van een rustgevend kader op het groene platteland en biedt meerdere seminariezalen. De combinatie met de Hostellerie du Petit Spinois maakt ook residentiële seminaries mogelijk dankzij de comfortabele en geraffineerde kamers die uitstekend zouden passen in kunst- en interieurmagazines. Ook in de Ferme du Grand Spinois is er logiescapaciteit in studio’s en appartementen, hier is vooraf reserveren noodzakelijk vermits deze logiesvorm zich eerder op lange termijn logies richt.
La Ferme du Grand Spinois geniet van een ideale ligging enerzijds voor de organisatie van buitenactiviteiten en teambuildingmomenten. Anderzijds vindt men in de onmiddellijke omgeving een aantal aspecten terug die een rustpauze in het werkschema kunnen inlassen. Rebecq heeft diverse oude molens en een typisch stoomtreintje, in Enghien is er de kathedraal en de golf, er is het hellend vlak van Ronquières, een versterkt kasteel in Ecaussines en de Leeuw van Waterloo is amper een boogscheut verwijderd. In de hoeve zelf vormen de salons en de tentoonstelling van oud landbouwalaam ongetwijfeld een bron voor de organisatie van diverse teambuildingmogelijkheden.
De infrastructuur van de Ferme du Grand-Spinois en de prachtig gerestaureerde zalen staat eveneens ter beschikking voor de organisatie van uiteenlopende privé-feesten zoals trouwfeesten, communies, verjaardagen, doopfeesten, datingavonden, recepties,… Voor recepties in deze prachtige 17de eeuwse Brabantse hoeve, loopt de onthaalcapaciteit trouwens op tot 300 personen.
EUROSTAR LANCEERT NIEUWE VERBINDING VANAF ZES DUITSE STEDEN NAAR LONDEN
Eurostar lanceert vandaag een nieuwe verbinding vanaf zes Duitse steden naar Londen in samenwerking met Deutsche Bahn. Duitse (zaken)reizigers kunnen nu met één enkel ticket van stadscentrum naar stadscentrum reizen vanaf Aken, Keulen, Bonn, Düsseldorf, Frankfurt en München naar Londen via Brussel
Door dit nieuwe aanbod wordt het mogelijk om vanuit Aken, Keulen, Bonn, Düsseldorf, Frankfurt en München naar Londen te sporen met een ICE-trein van Deutsche Bahn naar Brussel, om van daaruit rechtstreeks naar Londen te reizen met Eurostar. Reizigers kopen één ticket aan dat voor de hele reis geldig is, zowel op Deutsche Bahn als op de Eurostar. Ze reserveren in enkele klikken hun tickets op www.eurostar.com en dankzij de print@home service kunnen ze hun tickets thuis uitprinten of waar ze maar willen. Tickets zijn al beschikbaar vanaf € 54,50 enkele reis vanaf Aken, Keulen, Bonn en Düsseldorf, vanaf € 89,50 enkele reis vanaf Frankfurt en vanaf € 114,50 euro vanaf München.
Naast deze zes belangrijke Duitse steden worden ook tickets aangeboden vanaf Hamburg, Berlijn, Hannover, Essen, Bremen en Duisburg, die telefonisch kunnen worden besteld bij het Eurostar contact centre1. De route Duitsland – Londen is één van de grootste internationale luchtvaartmarkten in Europa met meer dan 6,6 miljoen reizigers in 2012.
Eurostar toont nogmaals z’n ambitie om te investeren in nieuwe bestemmingen en zo steeds meer mensen aan te zetten om te kiezen voor de hogesnelheidstrein voor korteafstandsreizen binnen Europa. www.eurostar.com
MET DE STAR FLYER CRUISEN DOOR HET 100- JARIGE PANAMAKANAAL
Op 15 augustus 1914 voer het eerste schip door het Panamakanaal, van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan. Precies honderd jaar later is het kanaal een van de belangrijkste vaarroutes van de wereld, ook voor de prachtige cruise-zeilschepen van rederij Star Clippers.
Als je over de geschiedenis van het Panamakanaal leest dan krijg je meteen zin om er eens op reis te gaan. Eeuwenlang hebben de mensen, vooral zeevaarders, gedroomd van een korte weg tussen de Atlantische en de Stille Oceaan in plaats van de lange reisroute rond Zuid-Amerika. De droom werd pas in 1914 gerealiseerd met de officiële opening van het Panamakanaal. Het waren de Fransen die in 1873 als eerste de 77 kilometer lange waterweg probeerden te bouwen. Die eerste poging mislukte en bij de werkzaamheden kwamen toen 22.000 arbeiders om het leven, vooral door gele koorts en malaria. Het waren de Amerikanen die het werk afmaakten nadat de Panamezen 1400 km2 van hun grondgebied, aan weerzijden van de waterweg, ‘voor eeuwig’ overdroegen aan de V.S.
Er zijn verschillende boeken geschreven over de ‘levensader van Midden-Amerika’ (o.a. ‘Het Panamakanaal’ van Christopher Ward, ‘De Verborgen Geschiedenis van Costaguana’ van Juan Gabriek Vasquez). Als je ze leest krijg je nog meer zin om er naartoe te gaan. Met Star Clippers is dat perfect mogelijk en de doorvaart van het kanaal gebeurt daarenboven in fantastische omstandigheden, aan boord van de Star Flyer, een prachtig zeilschip waar passagiers genieten van comfort en perfecte service. Star Clippers biedt twee cruises aan met als bestemming het Panamakanaal waarbij de reizigers nog eens extra worden verwend met enkele parels van de Caraïben!
Star Clippers viert het eeuwfeest van Het Panamakanaal
met een cruise van 14 nachten, afreis op 10 november 2014 in Bridgetown, Barbados. De Star Flyer vaart de volgende route: St-George (Grenada), Blanquilla (Venezuela), Kralendijk (Bonaire), Willemstad (Curaçao), Oranjestad (Aruba), Cartagena (Colombia), Islas San Blas (Panama), Transit Panamakanaal.
met een cruise van 14 nachten, afreis op 23 november 2014 in Balboa, Panama. De Star Flyer vaart volgende route: Transit Panamakanaal, San Andres en Providencia (Colombia), Georgetown (Grand Cayman), Cienfuegos (Cuba), Casilda (Trinidad), Punta Frances, Cayo Largo en Cienfuegos (Cuba).
De Spa Cinq Mondes viert haar vijfde verjaardag bij Dolce La Hulpe Brussels
Het is nog maar vijf jaar geleden dat het hotel Dolce La Hulpe Brussels -gelegen in het hart van het Zoniënwoud -de Spa Cinq Mondes verwelkomde en daarmee de perfecte combinatie bood van een omgeving midden in de natuur met ontspanning van het lichaam en de geest.
Cinq Mondes is ontstaan onder leiding van Jean-Louis Poiroux, aanhanger van massages, aromatherapie en cosmetica. Na tien jaar te hebben doorgebracht met reizen rond de wereld op zoek naar traditionele rituelen, behandelingen en massages van de verschillende culturen die hij ontmoette, opende hij in 2001 in Parijs zijn eerste spa en lanceerde hij in de nasleep daarvan een lijn van natuurlijke cosmeticaproducten op basis van unieke hypoallergene planten.
Samen met zijn echtgenote Nathalie Bouchon, directrice opleiding en kwaliteit, registreerde Jean-Louis Poiroux de Spa’s Cinq Mondes in een dynamiek van kuuroorden in steden of op unieke locaties. Allen doordrenkt van rust en sereniteit zijn de Spa’s Cinq Mondes tegenwoordig present in twintig landen en bieden ze een veelheid aan behandelingen en massages op basis van tradities en rituelen.
Ter gelegenheid van deze vijfde verjaardag van het huwelijk tussen Cinq Mondes en Dolce La Hulpe Brussels worden vijf ‘ontspanning en plezier’-verblijven aangeboden inclusief tussen 1 en 3,5 uur aan behandelingen per persoon. Deze houten bruiloft, in dit geval bijzonder treffend genaamd, biedt een mooie gelegenheid om authentieke genoegens te ervaren zoals het plezier van midden in de natuur zijn en het fysieke en mentale welzijn. In elk van de suggesties is een nacht in een tweepersoonskamer Supérieure, ontbijtbuffet en onbeperkte toegang tot het wellness center (overdekt zwembad met ontspanningsruimte en terras, sauna, hamman, multijet-douches, cardio-fitnesszaal begrepen net sloffen en badjassen in de kamer, evenals gratis parking en wifi. Een verlaat vertrek is mogelijk eventueel optioneel, verzekerd in de duurdere formules.
DOLCE SPA BREAK: Laadt u weer op door uzelf een welzijnsuitstapje te bieden. Geniet na een vitaminerijk ontbijt van een massage of specifieke behandeling van 1 uur naar keuze. Vanaf 169 euro per persoon in een tweepersoonskamer Supérieure.
VERBLIJF BIJ HET VERJAREN VAN DE DOLCE-SPA (NIEUW): Laat u verwennen met een 1,5 uur durend programma van behandelingen die speciaal zijn gericht op de ontspanning van het gezicht en het lichaam in de Spa Cinq Mondes. U zult zich ‘als nieuw’ voelen, bevrijd van alle spanning: een programma van 1,5 uur van behandelingen in de Spa Cinq Mondes: een Traditionele Hammam Aroma’s en Kleuren® , een ontspannende rugmassage, een verzorgende massage voor een Stralend Gezicht ‘Ritueel Bloemen van Bali®’. Vanaf 185 euro per persoon in een tweepersoonskamer Supérieure.
VERBLIJF DOLCE RITUEEL VAN DE SPA (NIEUW) : Proef van een unieke zintuiglijke ervaring met een Schoonheidsritueel van de Wereld van twee uur naar keuze. De eilanden van Polinesië, Japan, Thailand... Naar welke bestemming ontsnapt u? Dit aanbod omvat een Ritueel van behandelingen van twee uur naar keuze (Subliem Ritueel van Polinesië, Keizerlijk Ritueel van de Jeugd ‘Ko Bi Do®’, Ritueel Bron van Evenwicht, Koninklijk Ritueel van Siam® of Opwekkend Tropisch Ritueel). Vanaf 249 euro per persoon in een tweepersoonskamer Supérieure.
VERBLIJF RONDE OM DE WERELD BIJ DOLCE-SPA (NIEUW) : Stelt u zich een cruise voor die aanlegt in verre landen die sinds lange tijd bekend staan om hun traditionele welzijnspraktijken. Dat is wat dit aanbod u biedt met vijf behandelingen en massages van verschillende herkomst, elk van 30 minuten. Dit aanbod omvat vijf behandelingen van 30 minuten in de Spa Cinq Mondes: een Traditionele Hammam Aroma’s en Kleuren®, een ‘Puree van Papaya®’-Scrubbehandeling voor een Stralende Huid, een Ontspannende Rugmassage, een Verzorgende Massage voor een Stralend Gezicht ‘Ritueel Bloemen van Bali®’ en een Energetische Massage van de voeten. Vanaf 269 euro per persoon in een tweepersoonskamer Supérieure
VERBLIJF ‘RITUELEN VAN GELUK VOOR TWEE’ : Deelt u in gezamenlijkheid een ware welzijns-en ontspanningservaring met 3,5 uur aan behandelingen en massages, aangeboden in de tweepersoons VIP-zaal van onze Spa Cinq Mondes. Dit aanbod omvat vijf behandelingen van 30 minuten in de Spa Cinq Mondes: een Japans bad van aroma’s en bloemen® voor twee, een energetische aromatische scrubbehandeling met zeldzame en kostbare specerijën, een verkwikkende Ayurvedische Indische massage of traditionele Oriëntaalse ontspanningsmassage, een traditionele Hammam Aroma’s en Kleuren®’, een sublimerende ‘Ritueel met Vijf Bloemen®’ verzorgende massage van het gezicht en een energetische massage van de voeten. Vanaf 369,50 euro per persoon in een tweepersoonskamer Supérieure
Zonder de vele behandelingen en massages die à la carte het hele jaar door beschikbaar zijn te vergeten en het scala aan Cinq Mondes-producten die nu ook online te verkrijgen zijn op www.dolcelahulpegifts.be
Dolce La Hulpe Brussels is een eigentijds ontworpen Hotel & Resort van 4 sterren, perfect gelegen in het hart van het Zoniënwoud en op slechts 15km van het centrum van Brussel. Het etablissement verschaft geweldige panorama’s over het woud en biedt haar gasten 43 vergaderzalen, 264 kamers en suites, een restaurant met een groot en overheerlijk buffet en een elegante brasserie die voornamelijk schotels serveert op basis van lokale producten, 2 bars, een lounge-terras, een weelderige CINQ MONDES-spa van 800m², buitentennisbanen en een Wellness-centrum bestaande uit een overdekt zwembad, sauna, hammam, fitnesszaal en collectieve sportzaal. www.dolcelahulpe.be
De provinciale winnaars ‘Sommelier of the Year’ zijn gekend. Voor de vijfde maal organiseerde de firma MEYHUI, specialist voor de gedekte tafel, samen met FOODPRINT1314, jaarboek van de gastronomie in woord en beeld, de verkiezing van de “SOMMELIER OF THE YEAR”.
De verkiezing van de ‘Sommelier of the Year’ is geen wedstrijd, maar een erkenning van de beste sommelier van het jaar op het werkveld, die wordt bekroond voor zijn dagelijkse inzet en zijn professionalisme. We spreken dus niet over een wedstrijd maar wel over een verkiezing. De duizenden stemmers, zowel gastronomen als professionelen, hebben in totaal meer dan 28.000 punten toegekend, en zo werden de provinciale winnaars verkozen.
De winnaars worden vereeuwigd in het boek Foodprint1314 dat verschijnt in maart 2014 en zowel de provinciale winnaars als de overall winnaar ontvangen een prachtige trofee geschonken door de firma Meyhui en Schott Zwiesel.
Uit de provinciale laureaten wordt de uiteindelijke winnaar gekozen, enerzijds door een culinaire jury van specialisten, maar anderzijds stemmen de provinciale winnaars ook onderling voor elkaar (behalve voor zichzelf). Het resultaat van deze beide stemmingen duidt de uiteindelijke winnaar aan die de titel ‘Sommelier of the Year 2014’ mag dragen.
De provinciale laureaten zijn Antwerpen: Luck DICKENS // De Schone van Boskoop // Bouchout; Brabant Wallon: Gaëtan POELS // Divino Gusto // Nivelles; Brussel: Fabian HENRION // Ventre Saint Gris // Ukkel; Henegouwen: Bart LAMON // Château du Mylord // Ellezelles; Limburg: Aagje MOENS // Magis // Tongeren; Luik: Micke MELOTTE // Coq aux Champs // Soheit-Tinlot; Luxemburg: Barbara HOORNAERT // La Grappe d'Or // Torgny; Namen: Michaël JACQUES // Chai Gourmand // Gembloux; Oost-Vlaanderen: Gregory VAN ACKER // Lijsterbes // Berlare; Vlaams Brabant: Yannick DEHANDSCHUTTER // Sir Kwinten // Lennik en West Vlaanderen: Tijs COESSENS // Dell'Anno // Kortrijk.
Op 17 maart 2014 wordt op de feestelijke presentatie van Foodprint1314 te Gent in Flanders Expo, tijdens de lifestylebeurs Sfeer, de overall winnaar bekendgemaakt.
14 februari is de dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven, de gelegenheid om te tonen dat je van iemand houdt. Dat doe je met cadeautjes, een wenskaart, bloemen of een etentje bij kaarslicht. Maar romantiek kan het hele jaar door, en hiervoor ben je bij Costa Cruises aan het juiste adres.
Het voordeel van een cruise is dat geliefden zich niet moeten uitputten in het vinden van ideeën voor een romantische ervaring met zijn twee. Integendeel, cruisen ís romantiek, een aaneenschakeling van onvergetelijke momenten die je altijd zal blijven koesteren. Een cruisereis haalt je helemaal weg uit het ritme van het leven van elke dag, uit de routine. Genieten van een luie middag in de zon, op het dek van het schip, met uitzicht op de azuurblauwe zee, van een diner-zonder-haast, bij kaarslicht, van een wandeling onder de open sterrenhemel. De schepen van Costa Cruises gaan overdag voor anker, bij steden vol verrassingen, gezellige excursies, een gezellig terras, een winkelbuurt. Aan boord geniet je van de sauna, spa faciliteiten en vind je de rust en stilte in een comfortabele cabine.
In april heeft Costa Cruises enkele fantastische aanbiedingen in de Middellandse Zee. April is een heerlijke periode om te cruisen in dat gebied want het is dan volop lente, langs de kust van Griekenland, Italië en Kroatië. De reis start in Venetië, een romantische bestemmingen, duurt zeven dagen en de Costa Fascinosa gaat voor anker bij Dubrovnik, Corfu, Mykonos, Santorini en het Italiaanse Bari. Deze cruise biedt een mix van de mooiste hoekjes van het oosten van de Middellandse Zee. Prijs vanaf 560€ pp
Cruisen in de Caraïben, dat is de ultieme droom. Met Costa Cruises kun je die wens ook in vervulling laten gaan want op 17 maart vertrekt in La Romana, Dominicaanse Republiek, de Costa Magica voor een zevendaagse cruise door de Caraïben. Op de reisroute liggen de Britse Maagdeneilanden, Antigua, Martinique, Guadaloupe en de Nederlandse Antillen. Het wordt een kennismaking met alle tropische charmes en kleuren van de Caraïben. Handig bij deze cruise is dat je kunt genieten van een makkelijke vliegverbinding naar de vertrekhaven van de reis (Brussel-Madrid-La Romana). Prijs vanaf 1139€ pp vlucht inclusief
Eigenlijk kun je Valentijn het hele jaar door met Costa Cruises vieren want elke reis biedt de sfeer, de gezelligheid, de rust en vooral de romantiek waarnaar alle verliefden verlangen.
Châteaux Dutruch Grand Poujeaux in Moulis-en-Médoc
In september 1993 strijkt Jean-Baptiste Cordonnier neer in Château Dutruch Grand Poujeaux om een helpende hand te reiken aan zijn oom en tante, eigenaars van het domein sinds 1967.
De jonge landbouwingenieur, 25 jaar, heeft net twee jaar ervaring als coöperant op een boerderij in Congo Brazzaville achter de rug en stort zich vol enthousiasme op het wijnavontuur. Nu 20 jaar later is hij niet alleen de enthousiaste wijnboer-eigenaar die het domein van zijn oom heeft overgenomen, maar eveneens eigenaar van Château Anthonic, een ander domein in Moulis-en-Médoc dat hij van zijn vader erfde.
Zijn enthousiasme gaat samen met een nieuwe dynamiek, het domein werd van 24 naar 31 ha uitgebreid, terwijl hij in de persoon van zijn echtgenote Nathalie een enorme steunpilaar en rechterhand terugvindt. De voorbije 20 jaar hebben Nathalie en Jean-Baptiste zowel geïnvesteerd in de verbouwing en aanpassing van de chai, als in een moderne uitrusting zonder echter het directe contact met de natuurlijke rijkommen te verwaarlozen. Met o.m. de steun van oenoloog-consultant Eric Boissenot, een dynamisch en gemotiveerd team, zijn ze erin geslaagd om deze uitzonderlijke terroir tot een gewaardeerde referentie binnen de AOC Moulis-en-Médoc uit te bouwen.
Domein Château Dutruch Grand Poujeaux ligt op het gerenommeerde plateau Grand Poujeaux en telt 31 ha, waarvan 50% Cabernet sauvignon voor de kracht en het bewaarpotentieel van de wijn, 45% Médoc voor de charme en fruitigheid van de wijn, 3% Petit Verdot, karakteristiek voor de nervositeit van de betere Médocwijnen en recenter aangeplant 2% Cabernet Franc die met een aromatisch palet en de onnabootsbare florale toets voor nog betere wijnen moet zorgen.
Kenmerkend voor deze wijnen zijn o.m. het griffelen voor minder opbrengst, aanplantingen tussen 8.500 en 10.000 ranken per ha; streven naar een gemiddelde ouderdom van 25 jaar en een systematische drainage van de gronden.
Voor de vinificatie wordt 60% manueel geoogst, 40% machinaal met tri van de bessen per perceel en het gebruik van thermogereguleerde cuves in beton en inox met korte maceratie,17 à 25 dagen op een temperatuur van 26 tot 28°C. De rijping neemt 18 maand in beslag waarvan 12 maand op Frans eik met jaarlijks 1/3 nieuwe eiken vaten, terwijl de mix van 40% met de 2de wijn het niveau opkrikt en eindigt met een collage van eiwit.
De wijnen Châteaux Dutruch Grand Poujeaux staan gekend voor hun drievoudige “C”: classe, charme en caractère. Klasse voor de finesse en elegantie dankzij de uitzonderlijke terroir, Charme met ronde fruitigheid, de assemblage van Merlot en Cabernet Sauvignon geeft meer evenwicht en Karakter als een complexe wijn, uitgesproken originaliteit die bij het ouderen voor verrassende smaakaccenten zorgt.
De voorbije decennia zijn wijnbouwers en verkopers erin geslaagd om de wijngaarden van Cahors nieuw leven in te blazen. Deze 2000 jaar oude wijnrank werd in de loop van de XIXde eeuw zwaar getroffen door de phylloxera waardoor het wijnras nauwelijks kon overleven.
Meerdere generaties hebben zich ingezet om de wijngaarden opnieuw aan te planten en om de kelders te vernieuwen, zowel gezamenlijk, in coöperatieven en op individuele basis. Deze activiteiten boden meer dan 260 domeinen en kastelen een nieuwe toekomst en maakte de wijn opnieuw competitief.
Na een figuurlijke renaissance, breekt nu het tijdperk van erkenning aan. De jonge generatie was bij machte om van de Cahors opnieuw een grote wijn te maken die geteeld op een uitzonderlijk terroir tal van merkwaardige eigenschappen bezit. Historisch gezien moet alleszins worden toegegeven dat de internationale waardering voor de Malbecwijn dé opening vormt voor deze erkenning. ‘Cahors is back’ zo blijkt o.m. uit de massale deelname van wijnproducenten aan Vinisud in Montpellier, de wijnbeurs bij uitstek.
Enerzijds is er een gemeenschappelijke stand onder de vlag van de UIVC, Union interprofessionelle du vin de Cahors waarop volgende producenten worden weergevonden: Domaine La Borie; Domaine de Capelanel; Château Castellas; Domaine de Cause; Château Chambert; Château La Coustarelle; Château Croisille; Château Eugénie; Château de Gaudou; Château Haut Monplaisir; Château Lamartine; Métairie Grande du Théron; Château Nozières; Château Ponzac; Château Saint Didier Parnac / Prieuré de Cénac; Château Saint Sernin; Clos Troteligotte en Vinovalie.
Op individuele basis nemen ook Château Armandière; Domaine La Bérangeraie; Château Bovila / Château de Rouffiac; Château La Caminade; Château de Cénac / Château du Port; Clos du Chêne; Château Croze de Pys; Château Nozières; Château Paillas; Domaine du Prince; Château Saint Didier Parnac / Prieuré de Cénac en het Domaine Serre de Bovila aan deze wijnbeurs deel.
Het mediterrane eiland Corsica is een top reisbestemming voor gezinnen met kinderen. Ferrymaatschappij SNCM, de specialist voor reizen naar Corsica, lanceert nu een heel kindvriendelijke vroegboekkorting. Als je nog deze maand boekt, dan reizen de kinderen gratis mee!
SNCM roept februari uit tot ‘Maand van de Kinderen’ en pakt daarom uit met een interessant aanbod: een reis met de ferry vanuit Marseille, Toulon of Nice naar eender welke haven op Corsica is gratis voor kinderen tot 12 jaar indien er geboekt wordt vóór 28 februari 2014. De korting is van toepassing op de reisperiode vanaf nu tot 1 november 2014. Kortom, het gaat om een tijdelijke actie maar gericht op een volledig reisseizoen.
Corsica is een gevarieerde vakantiebestemming die zeer geschikt is voor welke reiziger dan ook, want tijdens een en dezelfde reisdag kan je zwemmen in zee en ravotten op het zandstrand, wandelen tussen grillige bergtoppen die tot de verbeelding spreken, genieten van charmante dorpjes en stadjes en de dag afsluiten met alweer een duik in het water van een natuurlijk rivierzwembad. Er is altijd iets dat boeit, ook ouders en volwassenen ontdekken op Ile de Beauté een mix van natuurschoon, culturele bezienswaardigheden, een buitengewone gastronomie en tientallen smaakvolle streekproducten.
Omdat er op Corsica zoveel te doen is, omdat kinderen er zoveel onvergetelijke avonturen kunnen beleven, moet er van alles mee. De auto raakt volgestouwd met strandmateriaal, surfplanken, opblaasbare bootjes, een bal, een badmintonuitrusting, stapschoenen, kledij voor aan zee en voor in de bergen, gezelschapsspelen, boeken en stripverhalen en nog dit en ook dat moet zeker mee! Geen probleem want alles gaat in de auto en die gaat in de buik van de ferry van SNCM. Reizen met de eigen auto bespaart je de kosten van een huurauto, want een auto heb je echt wel nodig op Corsica waar het openbaar vervoer niet frequent genoeg is om uitstappen mee te plannen. Met je eigen wagen trek je zorgeloos de bergen in, zoek je afgelegen baaien waar je de blauwe Mediterranée helemaal voor jou alleen hebt, rij je vanuit een vakantiewoning op de buiten of een camping gemakkelijk naar de stad voor een wandeling, een etentje op een gezellig terras, een streekmarkt of openlucht concert.
‘S WERELDS GROOTSTE EN MEEST INNOVATIEVE CRUISESCHIP ALLURE OF THE SEAS VAART HET HELE ZOMERSEIZOEN 2015 IN EUROPA
Al bijna vijf jaar spreken Oasis of the Seas en Allure of the Seas tot de verbeelding van de vakantiegangers. Meer dan twee miljoen gasten hebben in de Caraïben intussen een onvergetelijke vakantie beleefd aan boord van deze zusterschepen die de titel van ‘s werelds grootste en meest innovatieve cruiseschip delen. Vandaag kondigt Royal Caribbean International aan dat Allure of the Seas voor het eerst sinds haar oplevering eind 2010 in het Finse Turku, terugkeert naar Europa. Een hele zomer lang zal dit schip van de Oasis-klasse in de Middellandse Zee varen vanuit haar thuishaven Barcelona. Leden van Royal Caribbean’s getrouwheidsprogramma Crown & Anchor Society kunnen vanaf 12 februari aanstaande in exclusiviteit hun cruise boeken. Een week later stelt Royal Caribbean de reservaties open voor iedereen.
Allure of the Seas vertrekt op 19 april 2015 voor een twaalfdaagse trans-Atlantische overtocht vanuit Florida naar Barcelona en gaat daarna naar het droogdok in Cadiz. Op 19 mei 2015 komt het schip opnieuw in de vaart met een vijfnachtencruise tussen Barcelona, Civitavecchia (Rome) en Napels. Van 24 mei tot 18 oktober 2015 zal Allure of the Seas elke zondag vanuit Barcelona koers zetten naar Palma De Mallorca, Marseille, La Spezia (Firenze/Pisa), Civitavecchia (Rome) en Napels. Via interporting kunnen gasten eveneens in Italië inschepen op Allure of the Seas voor een zevennachtencruise van/tot Civitavecchia (Rome). Het Europese seizoen eindigt op 22 oktober met een minitrip van drie nachten tussen Rome en Barcelona. Vanuit de Spaanse haven steekt Allure of the Seas vanaf 25 oktober 2015 terug de Atlantische Oceaan over richting Fort Lauderdale.
Verspreid over zeven baanbrekende ‘omgevingen’ vinden de vakantiegangers aan boord van Allure of the Seas een uitgebreide keuze aan innovatieve voorzieningen waaronder een 25m lange zipline, een draaimolen, de Rising Tide Bar die op en neer beweegt tussen drie dekken, Broadway-musicals, adembenemende duikshows in het AquaTheater en een Central Park met meer dan 12.000 bomen en planten. Allure of the Seas biedt daarnaast een hele reeks faciliteiten waarmee de Royal Caribbean-klanten reeds vertrouwd zijn, waaronder twee FlowRider surfsimulatoren, bubbelbaden die buiten het schip hangen, een kunstijsbaan, het H2O Zone-waterpark voor de kinderen en de Royal Promenade, een winkelwandelstraat met restaurants, bars en winkels die zich uitstrekt over de bijna volledige lengte van het schip.
Gezinnen met kinderen zullen tijdens hun cruise op Allure of the Seas zeker genieten van de DreamWorks Experience, een amusementsprogramma rond de personages van DreamWorks Animation SKG. The DreamWorks Experience werd trouwens in november 2010 op Allure of the Seas gelanceerd door Prinses Fiona, de meter van het schip. Gasten kunnen op het schip onder meer genieten van parades en activiteiten rond populaire figuren als Po uit “Kung Fu Panda”, Shrek, Fiona en Puss In Boots uit “Shrek” en Alex de leeuw, Gloria het nijlpaard en de pinguins uit “Madagascar”. Allure of the Seas is eveneens uitgerust met een 3D-theater waar de nieuwste DreamWorks-animatiefilms worden vertoond.
Royal Caribbean’s bekroonde kinder- en jeugdprogramma zorgt er verder voor dat gasten van alle generaties een onvergetelijke familievakantie beleven aan boord van Allure of the Seas. Het gratis Adventure Ocean-programma omvat creatieve en educatieve activiteiten in drie leeftijdsgroepen voor kinderen van 3 tot 11 jaar, geleid door een team van gediplomeerde opvoeders en animatoren. Tieners van 12 tot 17 kunnen met hun leeftijdsgenoten in twee groepen deelnemen aan aangepaste activiteiten. In Allure of the Seas’ kleurrijke kinderopvang Royal Babies & Tots Nursery genieten de kleine cruisegasten van 6 tot 36 maanden van speciale uitgewerkte programma’s.
Feiten en cijfers
Registratie: Bahamas - Gebouwd: STX Europe scheepswerf, Turku (Finland) - Eerste reis: 5 december 2010 - Tonnage: 225.282 BRT - Lengte: 360 m - Breedte: 64 m -Diepgang: 9,10 m - Kruissnelheid: 22 knopen (ca. 41 km/u)
16 passagiersdekken en 24 passagiersliften, 4 boegschroeven van 7.500 pk elk, 5.400 passagiers (dubbele bezetting van de hutten), 6.318 passagiers (maximale bezetting) en 2.384 bemanningsleden (ruim 80 nationaliteiten)
Totaal aantal hutten: 2.706 waarvan 1.956 met een balkon, 254 met zeezicht en 496 binnenhutten, 46 hutten zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Alle hutten hebben een king-size bed, badkamer, make-upruimte, flatscreen-tv, minibar, haardroger en een individueel instelbare airconditioning. info@cruiseconnection.be
Jamaicaanse hoofdstad Kingston is klaar voor Reggae Month
Jamaica's hoofdstad Kingston staat in deze maand opnieuw in de schijnwerpers als onderdeel van de viering van Reggae Month. De reggae gerichte activiteiten vinden plaats onder het thema “The Journey Continues”. Het vijfde jaar Reggae Month trapt af met een Reggae Legends Roots Party met optredens van Mutabaruka, TTI Sounds, Mikey T en Pablo Soul.
De Jamaica Reggae Industry Association (Jaria) is de organisator van een maand lang activiteiten, waaronder ook de serie "Reggae Wednesday”. De serie zal de sociale achtergrond en genres van de Reggae belichten; van Mento naar Dancehall, de optekening van de evolutie en de dynamiek van de Reggae beleving. Elke week zijn er live concerten waarin verschillende genres te horen zijn: de traditionele drums , Mento, Jazz, Klassiek, Ska en Rocksteady, Reggae, Rockers, Dub en Dub dichtkunst, Dancehall, Gospel en alternatieve muziek. Reggae woensdag vindt plaats in Emancipation Park, met uitzondering van 19 februari, als het Ranny Williams Entertainment Center de locatie is.
"Reggae maand biedt ons opnieuw de kans om de hoofdstad Kingston met zijn rijke culturele erfgoed onder de aandacht te brengen", aldus John Lynch, directeur van de Jamaica Tourist Board. "Met de verschillende evenementen die gedurende de maand worden gehouden, zullen de reggae fans het leven en de muziek van legendes als Bob Marley, Dennis Brown, Peter Tosh en Gregory Isaacs beleven en vieren. Een bezoek aan Kingston in februari zal reggae fans uit de hele wereld bevallen. "
Hoogtepunten van Reggae Month zijn onder andere: donderdag 13 februari 2014 met het Reggae Month Symposium – Jamaica Pegasus Hotel; zaterdag 15 februari 2014 Jaria Honour Awards - Terra Nova Hotel Auditorium; vrijdag 21 februari 2014 met Reggae beurs - Emancipation Park en zaterdag 22 februari 2014: Sound Explosion - Red Stripe Ovaal.
Op zondag 23 februari vindt een gratis openbaar concert plaats bij Waterfront, Downtown Kingston. Dit is een eerbetoon aan Denis Brown, de kroonprins van de Reggae. Dit evenement zal een viering zijn ter ere van zijn grootse carrière waarbij hedendaagse vooraanstaande reggae artiesten met eigen interpretaties van zijn liedjes optreden.
Reggae Month 2014 komt tot stand door een samenwerking van de Jamaica Tourist Board en het ministerie van Jeugd en Cultuur en het werd door Sir. Kenneth Hall, de toenmalige gouverneur-generaal van Jamaica, officieel afgekondigd op 24 januari 2008. www.jariajamaica.com of www.visitjamaica.com www.visitjamaica.com en www.ontdekjamaica.nl
KEUKEN KIT VAN HANSAPLAST: STRESS- EN GEVAARVRIJ KOKEN!
Hansaplast, marktleider in het pleistersegment en dé expert in eerste hulp bij ongevallen, innoveert met de Keuken Kit: een assortiment met 40 speciale pleisters voor wonden opgelopen tijdens het koken.
Koken is helemaal je ding! Je kids zijn verzot op je home made taarten en je vrienden slaan voor geen geld ter wereld een etentje bij je af. Iedereen geniet wanneer je aan het koken slaat; ook jij, want je ben gek op koken! Maar van al dat stressen, loop je af en toe wel eens een verwonding op.
Je bent niet zo’n keukenprinses en kent enkel de basisbeginselen. Je houdt van lekker eten, maar staat liever niet zelf achter de kookpotten. Als je dan toch achter het fornuis kruipt, ben je dan eerder onhandig. In de keuken worden de meeste kleine, alledaagse verwondingen opgelopen zoals schrammen, snij- of krabwonden. Voortaan bedekt en beschermt u deze wonden in een recordtempo dankzij de gloednieuwe Keuken Kit van Hansaplast.
Een doeltreffende oplossing naargelang ieders behoefte. Deze multifunctionele kit bevat 40 pleisters met verschillende afmetingen, vormen en texturen die inspelen op de specifieke noden van iedere hobby- of professionele kok. Textielstrips: extra flexibel, laten de huid ademen. Plastic strips: water- en vuilbestendig.
Deze pleisters hechten zich uitstekend vast aan de huid, beschermen de wonden en vangen schokken op waardoor u onmiddellijk terug aan de slag kan. De Keuken Kit van Hansaplast is beschikbaar tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs en is kortom dé nieuwe must-have voor uw medicijnkastje!
Kit met 40 pleisters. Verkrijgbaar in de grootwarenhuizen. Aanbevolen verkoopprijs: € 5,49.
Op amper een figuurlijke boogscheut van het centrum van Brussel zorgt de hostellerie du Petit Spinois in het Waals Brabantse Rebecq voor een harmonieuze combinatie van charme en rust.
De hostellerie maakt samen met de Ferme du Grand Spinois, 300m verder gelegen, deel uit van een complex dat zowel de individuele bezoekers als de zakenman aanspreekt. Dineren en logeren kan op een efficiënte manier worden aangevuld met zowel privé-feesten als seminaries. De hostellerie waarvoor Raffael Gonzalez verantwoordelijk is, vond een onderkomen in een voormalige hoeve die op treffende wijze werd ingericht en thans plaats biedt aan een brasserie en 14 smaakvol ingerichte kamers o.m. voorzien van een flat screen tv, minibar en haardroger.
In het hoofdgebouw is een brasserie gevestigd waar Frederic Arnould het menu uittekent. Hier vind je eveneens de ontbijtzaal, de keuken en de receptie terug. Op de kaart een aantal typische brasseriegerechten maar evenzeer regionale specialiteiten en suggesties van de dag waarbij de chef profiteert van uitzonderlijke aanbiedingen en ook seizoengerechten voorstelt. Gezien de hostellerie op een druk belopen wandelroute ligt is er eveneens een speciale namiddagkaart zodat wandelaars hier even kunnen pauzeren terwijl ze genieten van huisbereide specialiteiten.
Het interieur van de brasserie geniet van houten dwarsbalken die voor een statige aanblik zorgen. De zware houten tafels, gecombineerd met heel wat ijzerwerk benadrukt de uitbouw. De muren in lichtgrijze tinten gaan perfect samen met de zwarte vloer en zorgen voor sfeer en gezelligheid.
Wij gingen voor onze degustatie grasduinen in de kaart en suggesties en opteerden uiteindelijk voor St Jacosvruchten met coulis van erwten en gekarameliseerd spek en scampi’s met Maredsous als voorgerecht. Voor het hoofdgerecht viel de keuze op typische brasseriebereidingen nl een koninginnenhapje en een bereide americain van de chef.
Frederic drapeerde drie mooie grote St Jacobsnoten op een behoorlijk dikke snede spek en een leuke coulis van erwten. Een overvloedige en stevige schotel met een aantrekkelijk presentatie die toch een ruim smaakpalet aanbood. Onze scampi’s werden bedolven onder een smeuïge creatie van gesmolten maredsouskaas geparfumeerd met het gelijknamige bier. Mooi evenwichtig maar andermaal een overvloedig en erg vullend gerecht. De rustpauze vooraleer het hoofdgerecht werd geserveerd, bood de kans om even te genieten van een voortreffelijke Nero d’Avola 2011 Principé di Butera.
Ook onze hoofdgerechten vormden een uitstekende en overvloedige winterschotel. Beide kregen bovendien een mooi fris garnituur van sla, uitjes, en tomaat mee. Extra een schoteltje goudgele en krokante frietjes, mooi knapperig en perfect op smaak. Bij onze americain, een supergrote portie, die een heerlijke persoonlijke toets van de chef meekreeg, werd in een apart potje, een portie mayonaise geserveerd. Voor ons alleszins overbodig, maar we kunnen best begrijpen dat menig bezoeker ook dit potje met een extra portie friet zal degusteren. Ook bij deze gerechten vormde de Nero d’Avola een welgekomen partner. Bij het dessert, een tiramisu op basis van speculaas, een leuk speculaasje als garnituur.
Hostellerie du Petit Spinois – Chemin Ardoisière 60 – 1430 Rebecq
De 70ste verjaardag van de natuurlijke zoete wijnen van Rasteau zitten vervat in een speelse ronde jerrycan die een oude postkaart als etiket meekreeg. Een verwijzing naar het vrolijke karakter uit de 50-er jaren waarin de jonge wijn reeds furore maakte.
De ‘jerrycan’ is in twee kleuren beschikbaar die zowel de ruby als de goudgele uitstraling van de Rasteau VDN toelichten. Ondanks zijn respectabele ouderdom blijft Rasteau VDN een moderne wijn, fris en elegant, die zowel in de professionele keuken als in de huiskamer een perfecte compagnon is om uitstekende composities te realiseren.
Rasteau VDN, vin doux naturel, heeft zich de laatste decennia een nieuw imago toegemeten, het is en blijft een niche wijn, maar meer dan ooit figuurlijk een typische stadsbewoner met verjongd karakter. Hoewel deze wijn slechts 3% van de totale productie van de Ortas-Cave de Rasteau wijnen vertegenwoordigt, wordt jaarlijks meer dan 80% van de productie verkocht en dit sinds het ontstaan van de wijn. Jammer genoeg blijven hier door slechts enkele echte pareltjes in de kelders ter beschikking.
Rasteau Rouge:
Vinificatie door mutage op granen met fermentatie bij gecontroleerde temperatuur, een lange post-fermentatie en cuvaison met rijping deels in cuves, deels in eiken vaten waardoor het alcoholpercentage tot 16.5% stijgt, de wijn bevat 90 g residuele suikers.
De granaatrode kleur met amberkleurige toetsen in het glas, zorgt in de neus voor weelderige aroma’s van plum pudding, kers, gekonfijte pruim en witte tabak, maar ook kruidige toetsen van muskaatnoot en kruidnagel met delicate accenten van zwarte chocolade en zure sinaasappel. In de mond kruidig en fris, volrond en evenwichtig, mooie fruitige wijn met finale van kruiden en chocolade. Perfecte gezel bij everzwijn met kastanjes, roquefort en desserts van zwarte chocolade en noten. Kostprijs in retro jerrycan TTC 19.5€.
Rasteau Doré:
Vinificatie door mutage op mout en fermentatie op lage temperatuur, door rijping in cuves en vaten zorgt deze wijn voor 15% alcoholgehalte en 100g residuele suikers.
In het glas goudkleurig met mooie lichte schakeringen, biedt de Rasteau Doré in de neus een frisse wilde toets, zeer complex en intens, bruisend en levendig, met fruitige karaktertrekken van gele perzik, mango en litchie en subtiele toetsen van kaneel, nootmuskaat, bergamot en suikerspin. In de mond exotisch fruit met delicate suikers en zoetigheden en licht gekruide afdronk die het smaakpalet aangenaam afrondt. Kan culinair zowel een mooie gebakken ganzenlever als een crème brulée vergezellen. Kostprijs in retro jerrycan TTC 19.5€.