Het Vakantiesalon van Brussel praktisch BRUSSELS EXPO, Paleizen 4, 5, 6 & 7 van 4 t.e.m. 8 februari 2016 – van 10u tot 18u (21u op vrijdag) www.vakantiesalon.eu
Het Vakantiesalon van Brussel is dit jaar toe aan haar 58e editie. Het is de grootste vakantiebeurs van België. Vorig jaar waren er opnieuw bijna 100 000 bezoekers op de afspraak. Dit evenement hoeft dus geen introductie meer: het is de ontmoetingsplek bij uitstek voor reisliefhebbers die op zoek zijn naar inspiratie en prikkelende ideeën. In een dag tijd kun je meer dan 800 exposanten in 4 paleizen bezoeken. Stuk voor stuk specialisten in hun domein die al je zintuigen beroeren om je dichterbij de ultieme ervaring te brengen: een absolute topvakantie!
Gastland Japan
In 2016 krijgt het Vakantiesalon de eer om Japan als gastland te mogen verwelkomen. Aan het begin van het feestjaar ter gelegenheid van 150 jaar diplomatieke relaties tussen België en Japan en drie maanden na de lancering van de dagelijkse rechtstreekse vlucht tussen Brussel en Tokio, zet het Vakantiesalon Japan hiermee nog beter op de kaart in België.
Tijdens het hele jaar 2016 vieren Japan en België de 150e verjaardag van de diplomatieke relaties tussen beide landen. De banden tussen deze landen waren altijd al goed en dankzij de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA), die sinds 25 oktober 2015 dagelijks tussen Brussels Airport en Narita International Airport in de Japanse hoofdstad Tokio vliegt, kunnen de relaties enkel nog versterkt worden. Maar de banden tussen Japan en België worden niet enkel aangehaald op zakelijk vlak. Ook voor toeristen wil Japan tonen wat het in petto heeft.
Koji Takahashi, Algemeen Directeur van de Japanse Nationale Toerisme Organisatie (JNTO): “Samen met de Japanse ambassade, wilden wij heel graag deze historische 150e verjaardag ook vieren in de toerismesector. We zijn dan ook zeer blij dat FISA ons de mogelijkheid bood om gastland te zijn van het Vakantiesalon. We konden ons geen betere manier indenken om deze verjaardag te vieren en Japan onder de aandacht te brengen bij de Belgische vakantiegangers.”
Japan op het Vakantiesalon
Pierre Hermant, CEO van FISA, is zeer enthousiast: “We zijn erg blij dat Japan heeft toegezegd als gastland voor de 2016-editie. Zij krijgen een ereplaats op het Vakantiesalon en zullen op hun houten stand met authentieke kerselaar bezoekers de echte sfeer van Japan laten beleven met o.a. een traditionele Japanse magieshow, een samoerai-optreden, een taikodrumoptreden, de mogelijkheid om zelf eens een kimono aan te trekken en om lokale Japanse culinaire specialiteiten te proeven!"
Het toerisme naar Japan trekt de laatste jaren erg aan. Zo sterk zelfs dat Japan verwacht in 2020 20 miljoen buitenlandse toeristen te verwelkomen. Deze populariteit heeft Japan te danken aan minder strikte visumvoorwaarden voor reizigers afkomstig uit Azië, aan meer internationale vluchten van en naar Japan, een grotere focus op promotie in het buitenland, meer tax-free winkels en meer mogelijkheden voor draadloos internet in de steden, waardoor reizen comfortabeler wordt in Japan.
De meeste Belgische reizigers gaan in april naar Japan, wanneer de kerselaars in bloei staan, in juli voor de zomervakantie of in oktober wanneer de bladeren verkleuren en er ook meer zakenmensen en gepensioneerden uit België naar Japan komen. In tegenstelling tot toeristen uit andere landen die vaak voor één week komen, blijven Europese toeristen meestal ongeveer twee weken en reizen ze vaak individueel in plaats van in groep. Als toeristen voor het eerst naar Japan gaan doen ze vaak de gouden route met alle hoogtepunten (Tokyo, Kyoto, Hiroshima) en pas tijdens een tweede bezoek aan Japan bezoeken ze het land vaak verder.
Themaroutes: familie, gastronomie en actieve vakanties
Ook dit jaar speelt het Vakantiesalon opnieuw in op de laatste trends in de toerismesector. Het zal u niet verbazen dat gastronomie een van de trends is die dit jaar hun opmars maken in de reissector, net zoals in vele andere delen van ons leven, denk maar aan de talloze tv-programma’s of boeken. Daarnaast blijven actieve vakanties en familievakanties erg in trek. Om u dus op weg te helpen door de vier paleizen aan exposanten en bestemmingen, kan het handig zijn om deze routes te volgen als u geïnteresseerd bent in een van deze drie soorten vakanties.
Beleving
Ook voor het Vakantiesalon is beleving opnieuw een focuspunt. Zo kan u aan talloze standen proeven van lokale specialiteiten of genieten van demonstraties van lokale sporten of kunstvormen.
Op de eerste dag van de beurs, 4 februari, vindt naar goede gewoonte opnieuw de Brussels Travel Top plaats, met een uitgebreid programma voor professionals. Dit begint om 14u30 met een workshop rond ‘Incoming Toerisme’, gevolgd door een workshop ‘Outgoing Toerisme’ om 16u30. Om de dag in schoonheid af te sluiten, zal ABTO ’s avonds opnieuw de Vakantiebarometer voorstellen die een vooruitblik geeft op de markt met nieuws uit de reissector, gevolgd door een toonaangevend debat rond volgende brandend actuele vragen: ‘Hoe zien de nieuwe spelers in het toerisme de toekomst? Hoe staan zij tegenover de traditionele reisindustrie en naar welke toekomst evolueren we?’
Op de stand van Taiwan (stand 7424) zal Chinees Nieuwjaar gevierd worden. Op 8 februari begint immers het Jaar van de Aap in de Chinese kalender. En voor deze gelegenheid laat Taiwan bezoekers in hun speciale feesthoek genieten van Taiwanees nieuwjaarsgebak, deelnemen aan een traditionele theeceremonie of hun naam schrijven in Chinese kalligrafie. Voor de kinderen zijn er papieren lantaarns in de vorm van Koning Aap, een van de bekendste en ondeugendste figuren uit de Chinese mythologie. En op vrijdag 5 februari om 11u15 is er zelfs een spectaculaire leeuwendans!
Daarnaast steunt Taiwan dit jaar ook het project ‘Trien trapt’. In april 2016 vertrekt Trien Pauwels vanuit Gent op een 30 000 km lange fietstocht doorheen Europa en Azië, met als eindbestemming het fietsparadijs Taiwan. Ze heeft zich als doel gesteld om voor haar vertrek 30 000 euro op te halen voor WWF en UNICEF België, met andere woorden 1 euro per kilometer. Om Trien enkele dagen verder te laten trappen steunt Taiwan haar project. Sla een praatje met Trien op de stand van Taiwan op vrijdag 5 februari en ontdek wat haar drijft.
En ook Languedoc-Hérault viert feest naar aanleiding van het 350-jarig bestaan van le Canal du Midi, het oudste en meest prestigieuze kanaal van Europa dat als UNESCO Werelderfgoed werd geklasseerd. Wil je bij een wijndegustatie meer te weten komen over de talloze evenementen die deze zomer onder andere bij de sluizen van Fonséranes (Béziers) en in Cap d’Agde doorgaan, ga dan eens langs op stand 4401.
Bij Atout France (paleis 4) kan je genieten van een fototentoonstelling in het teken van het Europees kampioenschap voetbal in 2016. En bij la Comité Départementale de la Meuse (stand 4423) is er een minimuseum van 30 m² waar je een reis door de tijd maakt en teruggaat naar het front tijdens de Grote Oorlog met een 3D-projectie naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de Slag van Verdun.
Als je niet meteen kan kiezen van welke regio je de sfeer het liefst wil opsnuiven, ga dan zeker eens langs in de villages (paleizen 6 en 7), waar je onder andere van een tropische cocktail kan genieten onder de wuivende palmbomen. De plaats bij uitstek op het Salon dus om de vakantiesfeer echt te beleven!
Zachte pastels, knallende kleuren en een vernieuwd marinethema, dat zijn de grote zomerthema’s van Woody, de Belgische collectie slaapkledij en homewear voor de hele familie. Zoals elk seizoen zijn de kleurenthema’s telkens gelinkt aan een grappig dier. De hoofdfiguren van komend seizoen zijn een Vikingdraak, een watergek varken en een Bengaalse tijger die slangen bezweert. Samen maken ze er een dolle Woody-zomer van!
Draak wordt Viking: Draken spuwen vuur, hebben vleugels en zien er doorgaans angstwekkend uit. De drakenfamilie van Woody is er echter een van het zachte soort: het zijn grapjassen die graag de Viking uithangen. Ze dragen helmen met horens en vechten graag een robbertje met hun zwaarden. Net als de Vikings lijkt ook het kleurenpalet uit het Hoge Noorden te komen: de koele aquatinten doen Scandinavisch aan en worden gecombineerd met groengeel, oranje en lavendel. Prints van draken in volle actie, maar ook subtiele details zoal borduurwerk van een vikinghelm maken dit thema heel herkenbaar.
Plons, het gekke varken: Wie beweerde ook weer dat varkens enkel van vieze modder houden? Dit cliché geldt niet voor het Woody-varken dat er altijd piekfijn bijloopt met zijn roze huidje. Dat komt omdat het dol is op water. Vanop de hoge springplank neemt het Woody-zwijntje een diepe duik in het zwembad. Geen wonder dat het de mascotte geworden is van het marinethema van Woody. Op het eerste gezicht lijkt dit “bleu-blanc-rouge” thema met brede strepen vrij tijdloos maar de manier waarop de blauw-witte strepen gecombineerd worden met een warm rood en met accenten van oudroze en beige voegt er een vernieuwende twist aan toe.
Bengaalse tijger wordt slangenbezweerder: Color runs, vrolijke loopwedstrijden onder een ware explosie van kleuren, zijn geïnspireerd op het Indiase holi-festival. Dit vormt ook de invalshoek van het derde Woody-thema dat rond de Bengaalse tijger draait. Dit gestreept dier zien we in de rol van een fakir die tussen twee meditaties op zijn spijkerbed door ook nog de slangen bezweert. Dit exotische thema vraagt om felle kleuren zoals kanariegeel, oranje, felblauw en fuchsia. Ze worden verenigd in een ware kleurenclash, verwerkt in ringelle-strepen of in krachtige colorblockings.
DIM: Will you be my Valentine?
Valentijn staat voor veel vrouwen gelijk aan... nieuwe lingerie shoppen! De ideale Valentijnslingerie is meestal sexy en een tikkeltje uitdagend. En als je setje dan ook nog comfortabel zit tijdens het romantische Valentijnsdiner is dat helemaal mooi meegenomen.
De perfecte lingeriesetjes voor Valentijn zijn die uit de lijn Sublim Irrésistible van DIM: de beha is onzichtbaar onder kledij, mooi gevormd, sexy en combineerbaar met een semi-transparante slip of string. Bovendien is hij ook erg comfortabel om te dragen.
Miracles
Na een schitterende start staat Miracles by Annelien Coorevits er weer dit seizoen met een prachtige collectie juwelen en accessoires. Betaalbare juwelen en accessoires met een hoogwaardige afwerking en een modieuze uitstraling, dat is de sleutel van het succes van Miracles. Deze Belgische accessoirecollectie is een samenwerking tussen Annelien Coorevits en Wim en Hilde De Valck.
Het universum van Miracles is sterk uitgebreid dit seizoen en splitst zich uit in verschillende sublijnen, van prachtige juwelen in massief zilver tot interieurparfums. De AC collectie is de uitgebreide basiscollectie en weerspiegelt helemaal de stijl van Annelien Coorevits. De collectie is heel toegankelijk qua prijs en stijl. Ze omvat veel armbandjes met kleurige kralen die je onderling kan combineren, mooie hangers van chirurgisch staal, naast een brede waaier van oorringen.
Gaastra GIRLS kledinglijn:
De Gaastra Junior Spring Summer 2016 collectie gaat om het combineren van Fun, Fashion en Function. Sportieve en tegelijkertijd fashionable kinderkleding. De junior collectie is uitgebreid met nieuwe en verbeterde fits, meer details en meer aandacht voor storytelling. De collectie neemt kids mee in een wereld vol avontuur van zeilmakers en zeemeerminnen door middel van veel kleurrijke details en verborgen elementen.
Gaastra lanceert dit seizoen ook de allereerste Gaastra GIRLS kledinglijn. De toevoeging van een GIRLS collectie maakt de junior lijn compleet. De designers hebben een rijke en girly, maar toch ook stoere, collectie weten neer te zetten. Het resultaat is een veelzijdige collectie waarin gespeeld is met embroideries, eigenzinnige materialen en verschillende silhouetten.
Belgische verxwarmingsindustrie kan een milieu-effeciënt energierecept voorschrijven
Belgische verwarmingsindustrie kan een milieu-efficiënt energierecept op maat van elke woning voorschrijven, maar Belg blijft nog te vaak verwarmingsziek
ATTB, de Associatie voor Thermische Technieken van België, geeft aan het begin van het nieuwe jaar traditiegewijs een overzicht van de trends en uitdagingen in de sector van verwarmingsketels, hybride ketels, warmtepompen en zonneboilers. Het komt er dit jaar meer dan ooit op neer om voor elke woning een verwarmingsrecept op maat aan te bieden dat een zo laag mogelijk verbruik en een zo laag mogelijke CO2-emissie koppelt aan een zo hoog mogelijk rendement. Een milieu-efficiënte en gedifferentieerde aanpak dus waarbij klassieke verwarmingstechnieken zo adequaat mogelijk worden ingezet en op een slimme manier worden gemixt met hernieuwbare energie en aanverwante technieken. De Belgische verwarmingsindustrie is klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Het Belgisch woningbestand lijkt echter nog te vaak liever ‘verwarmingsziek’ te blijven dan het juiste energierecept in te nemen…
2015: herstel maar nog lang geen doorbaak
Na een tegenvallend 2014 kende de verkoop van klassieke verwarmingssystemen in 2015 een licht herstel, al was het vreemd genoeg vooral de vraag naar lagetemperatuurketels (voornamelijk op basis van stookolie) die een lichte piek vertoonde, terwijl de verkoop van de veel milieu-efficiëntere condensatieketels – dit zijn verwarmingstoestellen die waterdamp recupereren en daardoor veel minder energie verbruiken dan klassieke toestellen – ter plaatse bleef trappelen. Het wegvallen van de belastingvermindering van 40 procent sinds 2012 en de ongelijkmatig verdeelde overheidssteun voor condensatieketels, zorgen er blijkbaar voor dat heel wat consumenten de zowel vanuit ecologisch als economisch oogpunt noodzakelijke vervanging van hun ketel uitstellen of kiezen voor een goedkopere, maar minder milieu-efficiënte oplossing.
Ook de invoering van de nieuwe ErP-eisen sinds 26 september 2015, die onder andere stellen dat nieuwe ketels op gas of stookolie met een nominale warmteafgifte ≤70 kW een minimumrendement van 86% moeten halen (wat overeenkomt met een B-label) en die – op enkele uitzonderingen na – van de condensatieketel (klasse A) de nieuwe standaard maken, blijken vooralsnog weinig effect op de verkoopcijfers te ressorteren. Ook hernieuwbare energie blijft ter plaatse trappelen, stelt ATTB vast. In tegenstelling tot watsoms in de pers beweerd wordt, kenden warmtepompen in 2015 geen doorbraak, maar slechts een lichte groei in verkoop. Van warmtepompboilers ging de verkoop achteruit met 15% en ook het aantal verkochte zonneboilerinstallaties kende een terugval. Die dalingen hebben te maken met de stijgende elektriciteitsprijzen vorig jaar gekoppeld aan relatief goedkope fossiele brandstoffen, maar zeker ook met het terugschroeven van de subsidies in Wallonië. Hoopvol is wel dat zonnewarmte goed scoort in nieuwbouwappartementen. Het marktaandeel van andere technieken, zoals biomassa of wkk (warmtekrachtkoppeling), blijft beperkt.
Energielabels en verwarmingsmix
De gemiddelde ketel in België is 20 tot 25 jaar oud en beantwoordt helemaal niet aan de huidige geavanceerde technieken. Die honderdduizenden oude ketels kosten de gebruiker heel veel geld voor onderhoud en herstel, verbruiken onnodig veel en stoten onverantwoord veel CO2 uit. Tel daarbij het gegeven dat veel eigenaars van verouderde ketels zich niet houden aan de wettelijke verplichting van een regelmatig onderhoud, en we kunnen stellen dat de negatieve ecologische, economische en maatschappelijke impact van dit verouderd ketelpark nog verder toeneemt. In Vlaanderen proberen de overheid en de industrie de vervangingsgraad van oude ketels op te krikken, maar het tempo waarop dat gebeurt, blijft nog steeds veel te traag omdat de verbruiker zich veelal niet bewust is van het feit dat hij ‘verwarmingsziek’ is en niet weet hoeveel hij door over te schakelen op moderne verwarmingstechnieken kan besparen.
ATTB hoopt dat de invoering van het nieuw Europees energielabel waarvan alle verwarmingsketels en warmwatertoestellen die sinds 26 september 2015 op de markt gebracht worden voorzien zijn, (dat geldt voor zowel installaties op gas, stookolie of elektriciteit, als voor installaties die (deels) op hernieuwbare energie werken zoals warmtepompen, zonneboilers en micro-wkk) en waarmee de consument eenduidige informatie krijgt over het energieverbruik en de CO2-uitstoot van de aangekochte installatie, de verkoop van milieu-efficiënte toestellen positief zal doen evolueren. ATTB streeft er in elk geval naar om de betrouwbaarheid van het energielabel te versterken door zo snel mogelijk over te schakelen op een systeem van controle door een onafhankelijke instantie, zoals nu al het geval is voor toestellen op fossiele brandstoffen. Daarnaast waakt ATTB erover dat de communicatie over ErP, energielabels en ecodesign vanuit de sector coherent verloopt.
Tegenwoordig kunnen nieuwbouwwoningen in theorie dermate worden geïsoleerd dat ze geen verwarming meer nodig hebben, maar het bouwen van een woning zonder verwarming is niet aan te raden. Niet alleen wordt de verwarming ook gebruikt voor de aanmaak van sanitair warm water. Vooral in de wintermaanden zou aan comfort worden ingeboet, want zonder centrale verwarming moet worden overgestapt naar individuele toestellen of een kachel. Met de steeds strikter wordende EPB-regelgeving is vooral de kostprijs van de bouwschil gestegen, maar ook het verwarmingsluik neemt een grotere hap uit het nieuwbouwbudget. De verwarmingssector drukt op het hart dat die initiële meerinvestering ruimschoots gecompenseerd wordt door de veel lagere levenscycluskosten van de ingezette verwarmingstechnieken, waarvoor ATTB technieken op basis van hernieuwbare energie promoot, maar fossiele brandstoffen zoals gas en olie zeker niet uitsluit. Zelfs tegen 2050 is het kost wat het kost mijden van fossiele brandstoffen niet de oplossing. Fossiele brandstoffen zullen nog een hele tijd noodzakelijk zijn. Het komt erop aan ze goed te gebruiken, en ook met de traditionele verwarmingstechnieken is dat mogelijk. Essentieel is dat voor elk geval apart de meest gepaste techniek of veelal combinatie van technieken wordt gekozen, geeft ATTB aan.
Activeren en differentiëren
Hoofdconclusie van ATTB is dat de mogelijkheden van moderne verwarmingstechnieken schromelijk worden onderschat, terwijl ze op macroniveau zowel de economie stimuleren als tegemoet komen aan de klimaatdoelstellingen, en op microniveau de bouwheer jaar na jaar meer comfort en een lagere energiefactuur opleveren. Wacht niet langer om te besparen en om minder C02 uit te stoten, maar schakel over op de moderne verwarmingstechnieken, is dan ook de belangrijkste boodschap van ATTB.
Dé enige juiste verwarmingsoplossing bestaat niet, aldus ATTB. Renovatie vereist andere technieken dan nieuwbouw. Bovendien is er een verschuiving van het type woning aan de gang, van vrijstaande woningen naar appartementen. En het is best mogelijk dat er andere economische modellen voor verwarming ontstaan: warmtenetten op lokaal vlak bijvoorbeeld, of formules waarbij de particulier geen kWh-stroom, maar warmte aankoopt van zijn energieleverancier.
Wat de uitdagingen van de toekomst ook zijn, de Belgische verwarmingsindustrie is er klaar voor en is nu al in staat voor elke woning het ideale verwarmingsrecept voor te schrijven. Aan de Belgen om dit recept te willen innemen…
Brussels Airlines werknemers fietsen samen met Belgische CEO’s in Afrika voor het goede doel
Op 27 januari vertrokken 45 Brussels Airlines werknemers richting Dakar voor de derde editie van Bike For Africa. ’s Anderdaags vervoegden 20 CEO’s van Belgische bedrijven hen voor een vijfdaagse, 400km mountainbiketour door Senegal en Gambia om lokale en Belgische goede doelen te steunen en om aandacht te vestigen op het potentieel van het Afrikaanse continent in de nasleep van de Ebola-crisis. De doelstelling: 150 000 euro inzamelen.
Bike For Africa werd voor het eerst georganiseerd in In 2011 in Rwanda en Burundi. Toen zamelden de Brussels Airlines werknemers en Belgische bedrijven €93 000 in voor SOS Kinderdorpen. Twee jaar later traden de mountainbikers in de voetsporen van Stanley in Oeganda. De fietstocht bracht toen €140 000 op voor CoRSU Hospital in Kampala en United Fund for Belgium. Voor de derde editie van Bike for Africa zamelde Brussels Airlines €150 000 in voor 3 verschillende organisaties in Gambia, Senegal en België.
Dit jaar heeft Brussels Airlines ervoor gekozen om met Bike For Africa naar West-Afrika te trekken, om nogmaals aandacht te vragen voor het Africa is not Ebola initiatief, waarmee de luchtvaartmaatschappij de reputatieheropbouw van Afrika wil ondersteunen na de ebola-crisis. De epidemie berokkende het continent grote economische schade.
Aan deze derde editie nemen 45 Brussels Airlines werknemers deel, samen met 20 CEO’s en topmanagers van Belgische bedrijven, waaronder Bernard Gustin van Brussels Airlines zelf, Bernard Marchant van Rossel Groep en Christian Van Thillo van de Persgroep. Piet Goddaer (Ozark Henry) fietst ook mee als ambassadeur van het project. Bike for Africa wordt georganiseerd in het kader van b.foundation for Africa, het Corporate Social Responsibility programma dat Brussels Airlines in 2010 oprichtte. Met dat programma steunt de maatschappij tal van NGO’s en humanitaire projecten die net als Brussels Airlines een grote passie voor Afrika delen, waaronder ook de vele initiatieven van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij
“We hebben een heel sterke band met Afrika, we dragen het continent echt in ons hart. Daarom zijn we ook nooit gestopt met onze vluchten naar de door ebola getroffen landen en hebben we het Africa Is Not Ebola initiatief opgestart, waarmee we de wereld willen laten inzien dat dit fantastische continent veel te bieden heeft op zowel toeristisch als economisch vlak. Bike For Africa is in het leven geroepen om samen met onze collega’s ook echt ter plaatse te gaan en lokale projecten te ondersteunen,” zegt Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines.
Volg de mountainbikers op de voet via de Bike For Africa Blog of de Facebook pagina van b.foundation for Africa
Nieuwe generatie beurzen met bundeling van drie beurzen in één
FISA lanceert in 2016 een nieuw concept van beurzen: drie beurzen over hetzelfde onderwerp ‘ontspanning’ op dezelfde plaats op hetzelfde moment met het oog op nog meer mogelijkheden en nog meer beleving voor de bezoeker. Begin februari 2016 organiseert FISA in Brussels Expo voor het eerst op hetzelfde moment het Vakantiesalon, de Zenithbeurs voor de actieve 50+’er en daarbovenop de gloednieuwe Sportbeurs, de eerste multi-sportbeurs in België die een 50-tal sporten voorstelt. Alle drie zetten ze in op nog meer beleving. Sinds FISA de beurzen overnam van BFE in 2014, is dit het eerste herdachte concept.
Beleving wint aan terrein op informatie : Nu mensen steeds minder tijd hebben en het internet steeds vaker de traditionele contact- en informatiepunten overneemt, wordt het concept van beurzen soms in vraag gesteld. FISA is er echter van overtuigd dat mensen net in deze tijd de mogelijkheid om rechtstreeks met experts in de materie te spreken, nog meer appreciëren. Maar dit moet dan wel anders dan vroeger. Pierre Hermant, CEO FISA, legt uit: “Informatie is er voldoende voorhanden op het internet. Waar de beurzen vandaag de dag het verschil kunnen maken, is in de beleving. Met onze beurzen willen wij dan ook meer dan ooit inzetten op beleving in alle mogelijke vormen, die inspelen op alle vijf de zintuigen. De beurs neemt een belangrijke plaats in in het aankoopproces van de consument. Ze slaat de brug tussen het eerdere opzoekingswerk online en het effectieve boeken van de reis, dat nog steeds vaak via de klassieke touroperator verloopt.”
3-in-1 beurs biedt 3 keer meer mogelijkheden : Om deze beleving nog een niveau hoger te tillen, lanceert FISA een nieuw concept van de 3-in-1 beurs. Zo zal de Zenithbeurs op hetzelfde moment plaatsvinden als het Vakantiesalon. De actieve 50+’er die op zijn leeftijd vaak eindelijk terug tijd krijgt om opnieuw met twee in koppel op reis te gaan of nog een laatste mooie reis met de kinderen wil maken, kan op die manier meteen ook op het Vakantiesalon terugvinden wat hij zoekt. En misschien nog wel de mooiste troef van allemaal: dit jaar organiseert FISA voor het eerst ook een multi-sportbeurs in Brussels Expo tijdens dezelfde periode. Peter Coun, Marketing Director FISA, licht de nieuwe beurs toe: “Met de Sportbeurs hebben we een primeur in België, het is nog nooit gebeurd dat op één beurs om en bij de 50 sporten aan het publiek worden voorgesteld en aangeboden. “
Beleving met de vijf zintuigen : Hoe wil FISA meer beleving brengen? Door bijvoorbeeld de bezoekers van het Vakantiesalon lokale drankjes en gerechten te laten proeven en lokale sporten of kunstvormen te laten uitproberen in een waarheidsgetrouw decor. Op de Sportbeurs zal dat kunnen door demo’s van niet alledaagse sporten zoals jetskiën en flyboarden en op Zenith zal de actieve 50+’er kunnen deelnemen aan kwalitatieve lezingen over de onderwerpen die hem bezighouden.
Elke dag een goede reden om langs te gaan bij een Hypermarkt Carrefour - Terugkerende promo’s en voordelen - Zo kan iedereen besparen
In 2016 heeft de klant elke dag een goede reden om te winkelen bij een Hypermarkt Carrefour. De keten voert namelijk dagelijkse en vaste afspraken in. Een reeks voordelen die een ruim publiek interesseren, zodat iedereen zijn gading vindt. Met de promo’s kunt u flink wat euro’s besparen. In 2016 lanceert Carrefour namelijk een nieuwe manier om zijn klanten te belonen door elke weekdag een andere afspraak met hen te maken. Voor ieder wat wils
Dus:
Maandag is de dag van de dubbele Bonuspunten. Alle houders van de Carrefour Bonus Card (gratis verkrijgbaar) ontvangen 2 Bonuspunten in plaats van 1 per aankoopschijf van 2 euro. 500 Bonuspunten kan men inwisselen voor een bon van 5 euro.
Dinsdag wordt de dag van de aanbiedingen van de versmarkt. Elke versafdeling (slagerij, visafdeling, fruit en groenten, traiteur, bakkerij en patisserie) biedt dan een lastminutedeal aan.
Op woensdag bieden de Hypermarkten Carrefour de kans om drie Carrefour-producten te ontdekken die 100 % worden terugbetaald in Bonuspunten.
Donderdag wordt Visa Day in alle Hypermarkten Carrefour van het land. Klanten die met de Visakaart van Carrefour betalen, ontvangen een bon van 5 euro per aankoopschijf van 100 euro.
Vrijdag is de dag van de Knallende Acties, met drie uitzonderlijke aanbiedingen in de non-foodafdelingen of de afdelingen verbruiksgoederen.
Elke zaterdag pikt Hyp’ één winnende winkelkar uit in elk van de 45 winkels! Een willekeurige klant krijgt zijn winkelkar dan volledig terugbetaald, ongeacht het bedrag.
En de volgende maandag begint alles opnieuw, met nieuwe producten, aanbiedingen en knallende acties …
Deze vaste afspraken komen uiteraard boven op de promo’s in de folder. Deze nieuwe aanpak beloont de trouwe klanten en maakt een heel ruim publiek warm voor de Hypermarkten Carrefour. Op die manier kan de klant de beste manier kiezen om van deze voordelen te genieten en zijn aankopen beter te beheren.
"15 jaar al… Peter Hahn is trots om deze verjaardag te vieren met een leuke, nieuwe zonnige lente-zomercollectie die het ongetwijfeld opnieuw uitstekend zal doen in uw dagelijkse leven, op vakantie en bij grote gelegenheden!" Kwaliteit en welzijn… typisch Peter Hahn.
De edele materialen die de verschillende aanleverproducenten gebruiken – zoals lichte zijde en kostbare kasjmier – voelen heerlijk aan op de huid. Indien elegantie uw streefdoel is, zult u zeker bezwijken voor de charme van de zijden en kanten tops of voor de ragfijne prints van de nieuwe chemisiers.
Dit seizoen biedt Peter Hahn, binnen de groep van een 40-tal internationale merken, totaal nieuwe versies van traditionele bolletjes- en streepjesmotieven zodat een heerlijk contrast ontstaat. Ontdek de mooiste zomertrends vertaald in tijdloze en steeds gemakkelijk te combineren modellen. En belangrijk: de grote klassiekers – jeans, jurken, T-shirts en chemisiers – worden gepresenteerd in heldere zomerkleuren zoals koraal, turkoois en wit! Bestellen – en eventueel omruilen – blijft even makkelijk als 15 jaar terug, facetten die indertijd uitgesproken voltreffers waren bij de opstart van het merk in België. De kwaliteits- en vertrouwensband die hierdoor ontstond en ontstaat met de klanten, blijft meer dan ooit de absolute troef bij Peter Hahn. De collectie ontdekken kan gewoonweg op www.peterhahn.be
Lederwaren Delage: ultieme expressie van de Franse elegantie
Het Franse huis Delage is de opvolger van de gelijknamige Parijse automobielonderneming die in 1905 werd opgericht. Het draagt de waarden elegantie, kwaliteit, traditie en prestatie hoog in het vaandel.
Het huis is gespecialiseerd in leerbewerking, zadelmakerij en foedraalwerk.Het maakt bijzonder verfijnde lederwaren die zowel mooi als duurzaam zijn.Het Huis Delage beleefde volop de roaring twenties. Niet voor niets is zijn motto: “Levensvreugde uitdragen”.
Geschiedenis
Het bedrijf Delage werd opgericht in 1905. Zijn twee eerste modellen werden een jaar later met onmiddellijk succes voorgesteld op het Salon de l’Automobile du Grand Palais.Het bedrijf creëerde een radiatorrooster met een speciale vorm waardoor zijn auto’s altijd herkenbaar waren.
Het Huis Delage was ervan overtuigd dat autoraces de techniek verbeterden en de bekendheid vergrootten. Daarom liet het zijn auto’s – niet zonder succes overigens – deelnemen aan heel wat wedstrijden. Zo deed het huis vanaf 1906 mee aan de Coupe des Voiturettes van de krant L’Auto. In 1908 won het de Grand Prix des Voiturettes de l’Automobile Club de Franceen in 1914 behaalde Delage zelfs de eerste plaats tijdens de 500 mijl van Indianapolis.
Delage produceerde innovatieve motoren (de motor met één cilinder evolueerde naar een achtcilindermotor), mooie wedstrijdchassis en met luxueus leer beklede koetswerken en interieurs, bestemd voor een elegant cliënteel. Delage onderscheidde zich vooral met zijn voiturettes, lichte auto’s voor vrouwen, waardoor zij de vrijheid kregen om met de wagen te rijden en zich te emanciperen. Een van de rode nuances van de koetswerken van het merk draagt vandaag nog steeds de naam Delage. De jaren 20 en 30 waren het gouden tijdperk van Delage.
De waarden authenticiteit, goed uitgevoerd werk en oog voor detail droegen bij tot het succes van het merk, dat hiervoor steunde op de combinatie van twee complementaire vakgebieden, dat van zadelmaker-stoffeerder en dat van foedraalmaker.Het huis produceerde prachtige personenwagens die prijzen wonnen in de meeste elegantiewedstrijden.
De racemodellen bleven het goed doen op de circuits:ze schreven het wereldrecord snelheid op de weg (230 km/uur) in 1924, de Grand Prix d’Europe in 1925 en bijna het wereldkampioenschap in 1927 op hun naam. De crisis van 1930 remde de opmars af, maar het huis bleef toch nog een twintigtal jaar een prestigieuze naam. Onder andere Mistinguett, Josephine Baker, Enzo Ferrari en Prins Georges van Griekenland bezaten een Delage. Het schitterende merk blijft tot de verbeelding spreken als ultieme expressie van de Franse elegantie.
Vakmanschap
Het vakmanschap van het Huis Delage steunt op de twee oorspronkelijke vakgebieden:dat van zadelmaker-stoffeerder van autozetels en auto-interieurs, en dat van foedraalmaker van koffers en valiezen, speciaal aangepast aan de auto’s van Delage.
Een eeuw later maakt Delage voor zijn lederwaren gebruik van de edelste materialen zoalskorrelig kalfsleer, volnerfstierenleer, glad gesatineerd leer, veulen en exotisch leer.In de tasjuwelen – gemaakt van vergulde, vernikkelde of gekleurde messing – zien we de ovale en druppelvorm terug als eerbetoon aan de Art Deco. De vorm van de tassen is geïnspireerd op de radiatorroosters, het quiltwerk van de zetels en de deurmedaillons.
Alle tassen worden gemaakt met respect voor de tradities van de meester-zadelmakers:er wordt volop gebruik gemaakt van gepolijste en met was behandelde leerstroken, met de hand gemaakte netten, uitzonderlijke details, zadelnaden of met de hand gestikte naden en zorgvuldig afgewerkte randen omzoomd met heel fijne biezen. Het Huis Delage maakt uitzonderlijk stevige tassen van uitmuntende kwaliteit.
De lederwaren het het huis Delage zijn o.m. bechikbaar in de DELAGE Shop 10 Chepstow Road W2 5BD LONDEN en het huis PAULINE Korenmarkt, 41 in 2800 MECHELEN.
Meer keuze, meer pret, meer ontspanning ! Bretagne - Languedoc-Roussillon - Côte d’Azur
Sandaya, dé specialist in vier- en vijfsterrencampings, opent in het seizoen 2016 drie nieuwe luxecampings, in Bretagne, in Languedoc-Roussillon en aan de Côte d'Azur. Vanaf nu kunnen vakantiegangers dus terecht op drie nieuwe kustbestemmingen voor dolle waterpret en weldoende ontspanning.
Camping Les 2 Fontaines – Finistère Sud – vier sterren
Een droombestemming voor al wie dol is op de oceaan. Deze camping ligt in Zuid-Bretagne, in Nevez, op een boogscheut van Pont-Aven en op minder dan 900 m van het strand met de exotische naam “Tahiti”: een strand van 300 m lang met fijn zand, ideaal om volop van de zee te genieten. De camping beschikt over 93 staanplaatsen en 200 huurverblijven.
Camping Club Blue Bayou – Languedoc-Roussillon – vijf sterren
Deze vijfsterrencamping in Vendres-Plage, vlak bij Béziers, ligt op 300 m van de zee en biedt rechtstreeks toegang tot één van de mooiste stranden aan de Middellandse Zee. De camping heeft 104 staanplaatsen en 177 huurverblijven, verspreid over 6 hectare met een rijke vegetatie en ongerepte natuur. Het verwarmde aquapark telt twee zwembaden, een plonsbad, glijbanen en bubbelbaden.
“Douce Quiétude” – Côte d’Azur – vijf sterren
Deze vijfsterrencamping in Saint-Raphaël, tussen Cannes en Saint-Tropez, ligt te midden van een idyllisch landschap, in het hartje van een heus pijnboombos, aan de voet van het Estérelgebergte. De camping vormt de ideale uitvalsbasis om de kust, de departementen Var of Alpes Maritimes en de Provence te verkennen. Hier hebben gasten de keuze uit 72 staanplaatsen en 261 huurverblijven met optimaal comfort.
Het seizoen 2016 gaat op 25 maart van start : Deze drie nieuwe campings worden toegevoegd aan de lijst met acht topbestemmingen van Sandaya in Frankrijk en Spanje. Reserveren voor het seizoen 2016 kan vanaf vandaag, en alle informatie over de campings is te vinden in de gloednieuwe brochure en op de nieuwe website van de groep: www.sandaya.be
Sandaya zal ook aanwezig zijn op het Vakantiesalon in Brussel, in Paleis 4 aan stand 4209. Alle nieuwe aanbiedingen worden er toegelicht, van de lege staanplaatsen over de boomhutten tot de luxelodges.
SANDAYA werd in 2010 opgericht als campingketen en telt elf vier- en vijfsterrencampings in Frankrijk en Spanje, telkens goed voor minstens 300 verblijfplaatsen op buitengewone locaties, met een ruime keuze aan verblijfstypes (cottages, chalets, lodges en staanplaatsen) en een brede waaier aan voorzieningen, ontspanningsmogelijkheden en diensten. De keten wil een onbetwistbare speler in de luxecampingsector (4 en 5 sterren) worden en blijft daarom haar merk en aanbod verder uitbouwen door te investeren in kwaliteitsvolle sites aan de Europese kust.
Elke vrijdag en zaterdag transformeert Bar Amigo van 19u30 tot 22u30 in een gezellig muziekpodium met livesessies door professionele muzikanten met naam en faam uit de Belgische jazzscene.
Nippen van een glaasje champagne, proeven van Davide Trupia's vakkundig bereide cocktails of het speciaal voor de gelegenheid samengestelde menu ontdekken... het is heerlijk genieten in een relaxte en intieme sfeer.
Iedereen is welkom op de jazzavonden van Hotel Amigo. Een fijne manier om de werkweek af te sluiten en het weekend in te zetten, met z'n tweetjes of met vrienden.
De jazzavonden zijn een initiatief waaruit eens te meer blijkt dat Hotel Amigo kunst en muziek een warm hart toedraagt. Daarom ook dat Hotel Amigo deelneemt aan de 21e editie van de Brussels Jazz Marathon op 20, 21 en 22 mei.
Locaboat Holidays, de nummer één in de verhuur van Pénichettes® zonder vaarbewijs in het Franse riviertoerisme, opent dit jaar zijn 25ste vertrekhaven, Cahors.
Te midden van de vallei van de Lot, is de rivier de Lot over een lengte van 64 km bevaarbaar tussen rotsen, grotten en dolmens. Cahors ademt geschiedenis, van de overblijfselen van het amfitheater tot de Saint Etienne kathedraal, van de winkelarcades tot de Renaissance vensters van de winkeliershuizen, zonder de Pont Valentré, de legendarische brug, te vergeten.
De idyllische vallei van rivier de Lot biedt adembenemende uitzichten, indrukwekkende rotsen, en prachtige dorpjes. De nieuwsgierige lekkerbekken laten zich verleiden door de "zwarte wijn", de foie gras en de truffels. En in deze ongerepte natuur, kunt u heerlijk pootje baden of genieten van een tocht te paard.
Locaboat Holidays biedt riviercruises van twee dagen tot verschillende weken aan in zes Europese landen, met in totaal 24 vertrekhavens: Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Ierland en Polen. Dankzij de verscheidenheid van de vaarroutes is het aanbod breed en vernieuwend: Canal du Midi, Bourgogne, Bretagne, de Elzas, Zuidwesten of zelfs de Lagune van Venetië, de meren van Mecklemburg, Nederland … Locaboat Holidays heeft een breed en vernieuwend aanbod voor een buitengewone, authentieke ervaring, ver van de traditionele vakantieformule en zonder toeristenmassa. De kwaliteit en het comfort van de Pénichettes®, de gedrevenheid van het personeel, de passie voor het culturele erfgoed van de te bezoeken regio's, maken het succes van het bedrijf sinds 1977.
Comfort en diensten : Het comfort aan boord van de boten is een prioriteit. Locaboat doet er dan ook alles aan zodat de klanten zich thuis zouden voelen aan boord: grote leefruimten, comfortabele slaapplaatsen, verwarming, warm water, beddengoed van topkwaliteit enz. In totaal zijn er vijf types boten voor 2 tot 12 personen om aan ieders verwachtingen te voldoen. Locaboat biedt ook bijkomende diensten en een brede waaier aanvullende activiteiten aan: fietstochten, zwemmen, vissen, rondleidingen in kastelen en wijnkelders, degustatie van streekproducten, rommelmarkten, feesten en festivals enz..
Bovendien biedt Locaboat 'all-in' arrangementen en zijn de vaarroutes rond grote thema's gegroepeerd: "Patrimonium en geschiedenis", "Zwemmen", "De schoonheid van de natuur", "Cultuursteden", "Gastronomie en oenologie".
Locaboat stelt zijn uitgebreid aanbod voor op het Vakantiesalon van Brussel van 4 tmt 8 februari 2016 - Paleis 7 – stand 7140.
Repiblika Srpska presenteert zich op Vakantiesalon van Brussel
NATUUR EN AVONTUUR
Republika Srpska is een paradijs voor natuurliefhebbers en natuuractiviteiten. Het magische landschap bestaat uit bergen, valleien, rivieren en bossen, welke deels tot de laatste overblijfselen van het Europese oerbos behoren.
Nationale Parken Kozara en Sutjeska: Nationaal Park Kozara, ten noordwesten van Banja Luka, staat ook bekend als de ‘Schoonheid van de Krajina’. Het is een heuvelachtig en bosrijk landschap met talrijke wandelmogelijkheden in een nog ongerepte natuur. Het centrale deel van het park is het bergplateau Mrakovica, welke tevens de plaats is van talrijke culturele manifestaties. Het gebied werd in 1967 tot nationaal park uitgeroepen.
Nationaal Park Sutjeska is een gebied van uitzonderlijke natuurpracht rondom de bergtoppen Zelengora en Maglić, de hoogste bergtop van Republika Srpska met een hoogte van 2386 m. Naast bergen heeft het gebied talrijke rivieren en meren en een van de oudste oerbossen van Europa: Perućica. Sutjeska is een ideale bestemming voor fans van wandelen, bergbeklimmen, raften en andere outdoor activiteiten. Bezoek zeker ook de Zand Pyramides vlakbij Foča, een uniek natuurwonder dat doet denken aan de landschappen in Colorado!
Rivieren and rafting
De Vrbas river, vlakbij de hoofdstad Banja Luka, staat in de top van de meest aantrekkelijke rivieren in Europa en is een favoriete bestemming voor adrenaline liefhebbers. Het Vrbas Adventure Resort biedt talrijke mogelijkheden voor rafting en kayaking. Het resort was in 2009 gastheer van het wereldkampioenschap raften. Het gebied heeft ook mogelijkheden om te wandelen, mountainbiken, paragliden, klimmen en duiken. Een unieke attractie is rafting gedurende de nacht op een verlicht parcours !
De Tara rivier is een van de meest spectaculaire rivieren van Europa met een 80 km lange rivierkloof, welke met een diepte van 1300 m de diepste rivierkloof van Europa is, en de tweede diepste canyon van de wereld (na de Grand Canyon van de Colorado rivier). Er zijn verschillende organisaties die meerdaagse rafting tochten door de canyon organiseren waarbij men in camps op de oever overnacht. Het grootste deel van de canyon kan enkel per raft ontdekt worden !
De Drina rivier ligt in het oosten van Republika Srpska en vormt de grens tussen Bosnië-Hercegovina en Servië. In de nabije toekomst zal dit gebied tot nationaal park uitgeroepen worden en samen met Nationaal Park Tara, aan de Servische kant van de grens, een grensoverschrijdend Biosfeer Reservaat vormen, welke tevens op de nominatielijst van UNESCO staat. Het gebied heeft talrijke mogelijkheden voor allerlei activiteiten en telt verschillende culturele hoogtepunten aan beide zijden van de grens.
Een andere interessante plek voor liefhebbers van natuur en water is het gebied rondom Šipovo, met zijn talrijke rivieren, watervallen en grotten. De Ribnik en Pliva rivieren zijn geliefd bij vissers, en de Vagan grot is de belangrijkste grot van de regio met zijn talrijke stalagmieten en stalactieten.
Republika Srpska is bereikbaar per vliegtuig, auto en trein. Er zijn vluchten van Brussel en Amsterdam naar Banja Luka met Air Serbia, met een overstap in Belgrado. Er zijn tevens rechtstreekse vluchten vanaf Eindhoven naar Tuzla (BiH) met Wizzair. Alternatief kunt u ook rechtstreeks vliegen naar Zagreb (HR) of Belgrado (SRB), of met een overstap naar Sarajevo (BiH) en vanaf daar per bus of huurauto verder reizen. De bereikbaarheid per spoor is beperkt maar er is 1 dagelijkse trein van Zagreb naar Banja Luka. De afstand Brussel-Banja Luka met de auto is ongeveer 1500 KM (via Frankfurt, Nürnberg, Passau, Graz, Zagreb) en de route bestaat vrijwel volledig uit snelwegen. Een Belgische identiteitskaart volstaat voor reizen naar Bosnië-Hercegovina en Republika Srpska. Tevens is het Belgische rijbewijs hier geldig.
ANTIPODES VOYAGES STELT ZIJN NIEUWE BROCHURE « ZUIDELIJKE EILANDEN » VOOR
Nieuwe ontdekkingstochten of reizen op maat die al je zinnen aanspreken met aantrekkelijke vroegboekpromo’s tot 15 februari 2016
Antipodes Voyages stelt je zijn nieuwe brochure ‘Zuidelijke Eilanden’ voor. Een brochure vol inspiratie die je meevoert van eiland tot eiland en je vast weet te overtuigen dat er nog zoveel moois op je wacht. Australië, Nieuw-Zeeland, Nieuw-Caledonië, Madagascar, Sri Lanka, Fiji, La Réunion, de Seychellen, Hawaï, Japan… allemaal droombestemmingen die realiteit kunnen worden. Antipodes Voyages stelt voor 2016 pareltjes van rondreizen voor, die je zinnen in alle opzichten verwennen.
Reizen waarbij je er alleen op uittrekt, reizen met de begeleiding van een gids of, de sky is the limit, reizen volledig op jouw maat. Je geniet alvast van een korting van 100€ voor iedere boeking die vóór 15 februari gemaakt wordt voor de rondreizen « Australische flair », « Australië: de essentie », « Australische landschappen », « Natuur, rust en exotisme » en « Bed & Breakfast » in Nieuw-Zeeland. Bovendien nodigt Antipodes Voyages je uit op het project « Field of Light » van de kunstenaar Bruce Munro, die vanaf april 2016 de woestijn van Ayers Rock zal omtoveren in een zee van licht.
De Zuidelijke eilanden in al zijn schoonheid
Antipodes Voyages is al meer dan 25 jaar dé specialist voor Australië en de Zuidelijke eilanden. Speciaal voor deze bestemmingen maakten we een nieuwe brochure vol ideeën. We focussen hierbij op de natuurlijke schoonheid van deze plekken maar ook op de bijzondere ontdekkingen, unieke ervaringen en onovertrefbare emoties die men op ieder eiland beleeft.
Van zodra je een bestemming gekozen hebt, is geen enkele van je wensen te veel voor onze specialisten en laten we ze werkelijkheid worden in reizen op maat of originele rondreizen, te beleven in volledige vrijheid of met de begeleiding van een gids. Wieg mee op de tonen van de Hawaïaanse huladans, vaar met een prauw in de opaalblauwe lagunen van Frans-Polynesië, zwem samen met de reuzenroggen en schildpadden van de Malediven, bezoek uitgestrekte theeplantages en opvangcentra voor olifanten in Sri Lanka, ga op klimtocht in de vulkaangebergten van La Réunion of laat je verrassen door de unieke biodiversiteit van Madagascar. Tenzij je klaar bent voor een heuse wereldreis onder de vleugels van Antipodes Voyages.
Field of Light in Ayers Rock
Van 1 april 2016 tot 31 maart 2017 stelt Antipodes Voyages je een eenmalige, onvergetelijke ervaring voor: met zijn project Field of Light tovert kunstenaar Bruce Munro de iconische rots Uluru om tot een grote zee van licht met behulp van 60.000 lampjes op zonne-energie. Deze kleine doorschijnende glasbolletjes zullen een poëtische en magische sfeer creëren midden in de woestijn. Een niet te missen “once in a lifetime” moment, met misschien wel een diner onder de sterrenhemel!
Vroegboekkorting tot 15 februari 2016
Antipodes Voyages schenkt een vroegboekkorting van 100€ voor iedere reservatie die gemaakt wordt vóór 15 februari 2016 voor de rondreizen « Australische flair », « Australië:de essentie», «Australische landschappen » en voor de ontdekkingstochten « Natuur, Rust en Exotisme » en « Self-drive Bed & Breakfast » in Nieuw-Zeeland. Antipodes Voyages schenkt ook een korting van 25% op het tweede vliegticket met Air Tahiti Nui voor huwelijksreizen in Frans-Polynesië met de formules « vier eilanden » en « drie eilanden ».
Ontdek onze verschillende rondreizen en speciale aanbiedingen en maak meteen ook kennis met onze nieuwe website: www.antipodes.travel . Rondreizen « Australische flair » en « Bed & Breakfast » in Nieuw-Zeeland - Korting van 100€ indien reservatie vóór 15 februari 2016 - 19 dagen / 18 nachten. Rondreizen « Australische landschappen » - Korting van 100€ indien reservatie vóór 15 februari 2016 - 12 dagen. Rondreis « Natuur, Rust en Exotisme » - Korting van 100€ indien reservatie vóór 15 februari 2016 - 14 dagen / 13 nachten. Rondreis Nieuw-Caledonië met intensief programma - 9 dagen / 8 nachten - Vanaf 1449€ pp. Ontdekking van Madagascar - 12 dagen / 11 nachten - Vanaf 1995 € pp. La Réunion « Tussen keteldalen en lagunes » - 10 dagen / 9 nachten - Vanaf 1130 € pp
Antipodes op de beurs
Het team van Antipodes Voyages heet je welkom op zijn stand op de beurs Brussels Travel Expo op 2 en 3 februari 2016 in de Wild Galery, Gerijstraat 10 in 1190 Brussel en op het Vakantiesalon 2016, van 4 tot 8 februari 2016 in Brussels Expo, Belgiëplein 1 in 1020 Brussel.
Steunpunt vakantieparticipatie stuurt record aanta Vlamingen op vakantie
Ruim 148 000 mensen met een laag inkomen konden in 2015 dankzij het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen genieten van een daguitstap of een korte vakantie. Dat zijn er maar liefst 20% meer dan in 2014. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts is tevreden: “We hebben de werking van het Steunpunt versterkt en dat werpt nu al flinke vruchten af. We slagen er in steeds meer mensen te bereiken”.
Het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen bestaat sinds 2001 en is uniek in de wereld. Het Steunpunt brengt sociaal bewogen toeristische ondernemers, lokale overheden, sociale organisaties en vakantiegangers met een laag inkomen samen. Het Steunpunt onderhandelt over tarieven, bundelt het aanbod en maakt zo daguitstappen en korte vakanties mogelijk voor mensen die het zich anders niet kunnen veroorloven. De kortingen schommelen rond de 40 procent, maar soms kunnen ze oplopen tot 60 procent. Het unieke aan het systeem is dat de financiële inspanning volledig van de toeristische ondernemers komt en dat daar geen enkele vorm van subsidiëring tegenover staat.
In 2014 kon het Steunpunt Vakantieparticipatie van Toerisme Vlaanderen nog 123 000 vakantiegangers bereiken. In 2015 liep dat aantal op tot 148 465 vakantiegangers met een laag inkomen, goed 20 procent of 25 000 vakantiegangers meer dan in 2014. Het gaat in het gros van de gevallen om daguitstappen, ruim 128 000 stuks. “Sociaal toerisme zit duidelijk in het DNA van Toerisme Vlaanderen”, zegt CEO Peter De Wilde. “Het Steunpunt Vakantieparticipatie beschikt over een zeer krachtig netwerk dat inmiddels al bijna 2 200 organisaties telt (1 586 sociale organisaties en 611 toeristische ondernemingen met een sociaal hart).”
Begin 2015 verdubbelde Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts het werkingsbudget van het Steunpunt. De bedoeling was om de werking te versterken en te verbreden, en dat is duidelijk gelukt. “Ik wil toerisme binnen het bereik van elke Vlaming brengen”, zegt Weyts. “1 kind op 5 groeit vandaag op in een gezin dat zich geen week vakantie kan veroorloven. Ik gun elk kind in Vlaanderen vakantie”.
De missie van Toerisme Vlaanderen is ‘bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het toerisme in en naar Vlaanderen met het oog op meer economisch rendement, tewerkstelling en welzijn (voor de inwoners van Vlaanderen)’. Deze missie bevat de vier pijlers waarop de werking van Toerisme Vlaanderen rust: met gerichte investeringen en ondersteuning het toeristisch aanbod in Vlaanderen aantrekkelijker maken; bestemming Vlaanderen actief promoten om meer bezoekers aan te trekken; volwaardige participatie aan toerisme voor iedere Vlaming mogelijk maken en de verdere professionalisering van de sector stimuleren om voor de bezoekers een kwaliteitsvol aanbod te verzekeren.
Het Italiaanse merk Replay & Sons stelt zijn lente/zomer 2016 campagne voor waarin spontaniteit en speelsheid centraal staan. Als locatie werd gekozen voor het denim atelier van een kleermaker. Gedrappeerde indigo stoffen, kussens en rollen vormen het decor.
De fotograaf Rocco Bizzarri, één van de grootste Italiaanse talenten gespecialiseerd in kinderportretten, laat de jonge sterren stralen op de set.
Skiny
Iets speciaals vinden om je geliefde te verrassen met Valentijn is niet zo moeilijk : een boeket met haar favoriete bloemen, een ticket voor een optreden van haar favoriete band, een etentje in haar favoriete Italiaanse restaurant of gewoonweg een setje van haar favoriete Skiny ondergoed, Micro Lovers Lace. Skiny. Let's Flamin-go together!
De Kasteleinswijk is zonder twijfel één van de meest trendy buurten van de hoofdstad en staat bekend om de herenhuizen, de vele restaurants en bars met sfeervolle terrassen op het voetpad. Dankzij de ideale ligging vlakbij de Louizalaan en de Waterloosesteenweg is deze wijk een unieke Brusselse place-to-be.
Het Huis Amazone: Dit neoklassieke burgerhuis met symmetrische samenstelling werd gebouwd in 1897. Vroeger was het huis okerkleurig geschilderd, nu geeft de natuurlijke kleur van de stenen een elegante en pittige toets aan de eerste verdieping waar een erker met ijzerwerk uit die tijd prijkt.
Charles’ Home
Het huis werd verdeeld in vijf appartementen: vier appartementen met één slaapkamer waarvan er twee over een terras beschikken en één uitzonderlijke studio van bijna 60 m². Zowel de studio als de “mini-lofts” zijn versierd in de elegante en onuitgegeven stijl die zo eigen is aan Charles’Home. De appartementen stralen een mengeling van invloeden uit alsook toetsen van levendige kleuren, een gedurfde designstijl. Het Huis Amazone is een perfecte weergave van de levendigheid en bezieling die in de meest hippe wijk van de hoofdstad heersen.
TECHNISCHE FICHE: Adres: Amazonestraat 28, 1060 Brussel - Vijf appartementen: vier met één kamer en een studio - Prijzen: Van 180 tot 320 Euro per nacht
La Petite venise: nieuwe Pierre& Vacances residentie in Colmar
Pierre & Vacances opent, na Eguisheim, een tweede residentie in de streek, meer bepaald in de wijnhoofdstad van de Elzas. De nieuwe Pierre & Vacances-residentie La Petite Venise ligt in het hart van de stad Colmar – in de historische wijk “Klein Venetië” – op vijf minuten van het TGV-station. Daarmee is ze de perfecte uitvalsbasis voor de Wijnroute van de Elzas en voor een uitstap naar de Vogezen.
Pierre & Vacances-residentie La Petite Venise : Dit nieuwe adres omvat 96 hedendaagse appartementen (van studio’s tot tweekamerappartementen voor 5 personen) in een modern gebouw, opgetrokken uit natuur- en leisteen. Er is veel natuurlijke lichtinval in de appartementen en de Elzas bood inspiratie voor de inrichting, die doet denken aan de balken die zo veel gevels in de streek sieren. De vrolijke kleuraccenten geven dan weer een boost aan het geheel. Bovendien is alle comfort voorzien zodat de gasten zich meteen thuis voelen: een uitgeruste keuken, flatscreen-tv, kwalitatief beddengoed, gratis toegang tot wifi ... en meestal ook een zuidgericht balkon. Ook hier zijn alle prestaties van Pierre & Vacances beschikbaar: gratis diensten (huishoudlinnen, wifi in het appartement, schoonmaak) en diensten à la carte (hotelformule, babykit in het appartement, bakkerij- en verhuurdienst ...).
In La Petite Venise zijn ook de nieuwe Bed & Breakfast-formule (dagelijks vers beddengoed en ontbijt) en de klassieke ontbijtformule beschikbaar. De residentie is opgebouwd rond leef- en ontspanningsruimten: een verwarmd binnenzwembad met plonsbad voor de kleintjes, een tuin met speelplein, een ontbijtruimte met terras.
Bezichtigen en ontspannen
Residentie La Petite Venise ligt op vijf minuten wandelen van het geklasseerde historische centrum van Colmar, dat bovendien autovrij is. De hoofdstad van de “centrale Elzas” kan bogen op een rijk architecturaal, historisch en artistiek erfgoed met heel wat bezichtigingsmogelijkheden in de buurt van de Pierre & Vacances-residentie. Van aan het regionaal natuurpark Ballons des Vosges kunnen vakantiegangers gemakkelijk de voornaamste skistations van de Vogezen bereiken (minder dan een uur rijden) of de 170 km lange wijnroute – waarvan Colmar een halte is – aanvatten.
De Pierre & Vacances-residentie La Petite Venise is ideaal voor gezinnen en koppels die de stad en de streek in alle rust willen ontdekken. Omdat ze bovendien dicht bij Straatsburg, Mulhouse en Duitsland ligt, is de residentie perfect voor zakenmensen die voor langere tijd in de streek willen verblijven.
Tarieven: Vanaf € 568 per week in een tweekamerappartement voor vier personen.
Vanaf € 75 per nacht voor een kort verblijf in een studio voor twee personen.
Wat maakt het verschil?
ERVARING: Verblijfsformules, activiteiten voor groot en klein, befaamde partners
FLEXIBILITEIT: Diensten en activiteiten à la carte, vrije aankomsttijdstippen
DIENSTEN: Hoteldiensten, onthaalpersoneel en animatie ter plaatse
VEILIGHEID: officiële classificatie van de huizen en appartementen
Moët Ruby Red - De officiële cocktail van de Golden Globes 2016
Speciaal voor de Golden Globes creëerde bartender Karen Grill de cocktail Moët Ruby Red. Moët Ruby Red is geïnspireerd op de film 'De Tovenaar van Oz' en is luxueus en fel, zoals de sterren op de rode loper.
Ingrediënten: 20 ml citroensap, 20 ml punch van dragon, framboos en citrus, 30 ml Belvedere Vodka en 75 ml Moët Impérial. Giet de punch, het citroensap en de wodka over ijsblokjes in een witte wijnglas. Voeg daaraan de champagne toe en werk af met verse dragon en citroenschil.
Voor de punch: 2 kopjes frambozenpuree, 2 kopjes appelciderazijn, 4 kopjes rietsuiker, de schil van 1 citroen en 4 takjes dragon. Laat de ingrediënten zachtjes koken. Haal vervolgens van het vuur en laat afkoelen.
Bartender Karen Grill brengt met haar moderne versie van een French 75 cocktail een persoonlijk eerbetoon aan een van de meest tijdloze films aller tijden, ‘De tovenaar van Oz’. Dit uitbundige meesterwerk belichaamde de uitzonderlijke creativiteit van Hollywood en de eigenzinnigheid van de film. De punch op basis van framboos, citrus en dragon in combinatie met champagne en wodka zorgt voor een fris-zure toets. De robijnrode kleur is dan weer een knipoog naar de beroemde robijnen schoentjes. Dragon heeft dezelfde kleur als de Smaragden Stad en de lange citroenschil staat voor het gele pad. Deze cocktail is luxueus en fel, net als de sterren die tijdens de Golden Globes de rode loper sieren.
Karen Grill werkt momenteel aan enkele nieuwe, innovatieve cocktailkaarten en adviseert bekende zaken over heel Los Angeles.
Verhuur vakantiewoningen in de lift dankzij Rode Duivels
Nu al 26% meer boekingen, regio Lyon reeds uitverkocht
Het EK voetbal is in aantocht en dus komt ook de Rode Duivels-gekte weer op gang. Dat is onder andere duidelijk zichtbaar aan het aantal boekingen van vakantiewoningen in de buurt van de Belgische speelsteden Bordeaux, Lyon en Nice. Sinds de bekendmaking van de steden, zijn boekingen van vakantiewoningen in die regio’s tijdens de maand juni met maar liefst 26% gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Interhome, grootste vakantiewoningverdeler van Europa. “Boekers hebben waarschijnlijk opgemerkt dat wij, anders dan hotels in de desbetreffende regio’s, onze prijzen niet aanpassen tijdens het EK”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Manager België bij Interhome. Naast het prijzenvoordeel, zijn ook gezelligheid en veiligheid factoren die een vakantiewoning aantrekkelijk maken. Wie de zomer ook graag op een Duivelse manier wil inzetten, moet snel zijn: de verblijven in Lyon zijn reeds uitverkocht en Interhome verwacht dat dat in Bordeaux en Nice ook snel het geval zal zijn. Meer info: www.interhome.be
De Rode Duivels zijn hot en met een EK vlakbij de deur ligt het dan ook in de lijn der verwachtingen dat heel wat Belgen naar onze zuiderburen willen afzakken. Sinds de bekendmaking van de kalender en de speelsteden registreerde Interhome een kwart meer reservaties van Belgen in de regio rond Bordeaux, Lyon en Nice,. “Het is enorm snel gegaan”, zegt Thibault Van Look. “Vakantiewoningen in en rond Lyon waren in no-time uitverkocht en ook in Bordeaux en Nice gaat het snel. In die laatste twee steden beschikken we over een iets ruimer aanbod, waardoor daar nog enkele mooie zaakjes te doen zijn. Maar snel zijn is de boodschap, zoveel is duidelijk”. Dat de speelsteden ook in prachtige regio’s gelegen zijn, is mooi meegenomen. Supporters die zich in Bordeaux bevinden, kunnen naast de match ook van een zacht klimaat, uitstekende gastronomie en bruisend uitgaansleven genieten. Lyon kenmerkt zich dan weer als fijne citytripbestemming met veel shopping-mogelijkheden en in Nice kun je met tropische temperaturen genieten van de authentieke binnenstad en de prachtige Azurenkust.
Supporteren in groep: Interhome merkt ook op dat het aantal personen per boeking is gestegen sinds de bekendmaking van de EK-speelsteden. Dat wil zeggen dat meer vakantiegangers er in groep op uit trekken. De grootste vakantiewoningverdeler van Europa ziet dat vooral grote vakantiewoningen (8 personen en meer) erg in trek zijn. “Het is duidelijk dat de meeste boekingen komen van groepen kameraad-supporters die samen de Duivelsgekte vanop de eerste rij willen meemaken. Niet onlogisch natuurlijk, want een vakantiewoning is ideaal om in groep te verblijven. Je kan gezellig samen de andere EK-wedstrijden volgen, alle nutsvoorzieningen zijn bij de hand en het is een pak goedkoper dan in een prijzige (hotel)bar”, zegt Thibault Van Look.
Vakantiewoning vs hotel: Laat dat laatste een niet te onderschatten argument zijn. Want in tegenstelling tot de meeste hotels verhoogt Interhome zijn prijzen niet tijdens het EK. En dat bespaart je al gauw ettelijke Euro’s. Zo betaal je gemiddeld voor een vakantiewoning in de regio Bordeaux 150€ per persoon/per week. Dat is een prijs die je in een hotel al gauw betaalt voor één nacht. Wie dus voordelig naar Frankrijk wil om de Rode Duivels aan te moedigen kan maar beter snel zijn, want in de regio Lyon is het aanbod aan vakantiewoningen nu al uitgeput en de verwachting is dat Bordeaux en Nice snel zullen volgen.
Het meest recente aanbod aan vakantiewoningen van Interhome kan je raadplegen via www.interhome.be
De twee Belgische klassiekers, Lotus Bakeries en Suske & Wiske, slaan de handen in elkaar en komen voor de dag met een gloednieuwe heerlijkheid voor kinderen. De Lotus Speculoos Suske & Wiske dient als een krokant knabbeltje thuis of als handig tussendoortje op school.
SUSKE & WISKE EN LOTUS SPECULOOS
De twee Belgische klassiekers, Lotus Bakeries en Suske & Wiske, slaan de handen in elkaar en komen voor de dag met een gloednieuwe heerlijkheid voor kinderen. De Lotus Speculoos Suske & Wiske dient als een krokant knabbeltje thuis of als handig tussendoortje op school.
HET PERFECTE PARTNERSHIP
Elk goed verhaal start met een stel ijzersterke karakters. En laat Suske & Wiske nu net het ideale duo zijn om een nieuw avontuur aan te gaan. Ze doken vol verwondering de wondere wereld van Lotus Bakeries in en pronken nu samen met hun vrienden Lambik, Jerom en Tante Sidonia op de gloednieuwe Speculoosjes. Deze worden geproduceerd met dezelfde, gekende kwaliteit en gekaramelliseerde smaak van de vertrouwde Lotus Speculoos en – uiteraard – met heel veel liefde.
PROFESSOR BARABAS
Al meer dan 80 jaar is Lotus Bakeries dé referentie op vlak van speculoos en in de markt van gebak en zoete koekjes. Je kan dus wel stellen dat ze de professor Barabas van de sector zijn: een vaste waarde die steeds innovatief uit de hoek komt. Ook Suske & Wiske vierden zopas hun 70e verjaardag en zijn niet meer weg te denken uit het culturele landschap. Als ouder denk je er waarschijnlijk nostalgisch aan terug. Als kind droom je weg bij de spannende avonturen. De striphelden behoren tot het Belgische erfgoed. Dat is zeker!
WIST JE DAT … er maar liefst 1.300.000 Suske & Wiske strips per jaar verkocht worden? … 2/3 Belgische huishouden speculoos kopen? … dat neerkomt op een consumptie van zo’n 400 koekjes per huishouden per jaar? … Suske & Wiske tijdens de krokusvakantie op de planken staan met een musical?
Verkrijgbaar in handige versheidszakjes van 6 x 25 g / 6 x 7 koekjes.
LOTUS BAKERIES IN EEN NOTENDOP
Lotus Bakeries is wereldwijd actief in het traditionele en gezonde segment van tussendoortjes met de merken Lotus, Lotus Biscoff, Lotus Dinosaurus, Lotus Suzy, Peijnenburg, Snelle Jelle, Annas, Nakd, Trek, BEAR en Urban Fruit. Lotus Bakeries, met hoofdzetel in België, is een dynamische en internationaal georiënteerde onderneming met productie-vestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden, en vijftien eigen verkooporganisaties in Europa, de Verenigde Staten en Azië.
Verder werkt Lotus Bakeries samen met commerciële partners in een veertigtal landen wereldwijd. Lotus Bakeries telt ongeveer 1.400 medewerkers. Door een gezond evenwicht te bewaren tussen traditie en innovatie verwent het Lotus merk de consument met een uniek gamma van kwaliteitsvolle en lekkere producten.
Met Peijnenburg en Snelle Jelle is de onderneming marktleider in ontbijtkoek in Nederland. Onder de merken Nakd, Trek, BEAR en Urban Fruit biedt Lotus Bakeries lekkere tussendoortjes aan, gemaakt van volledig natuurlijke ingrediënten, onbewerkt en zonder toegevoegde suikers. In 2014 realiseerde Lotus Bakeries een omzet van 347,9 miljoen EUR. De aandelen van Lotus Bakeries zijn genoteerd op Euronext Brussels.