Bezoek de topsteden ter wereld met Swatch - Brussel
Drie, twee, een... en we zijn vertrokken! Spring op een boot, een trein of een vliegtuig - en vertrek op wereldreis! Op reis langs de mooiste steden verzamel je onvergetelijke herinneringen, maar hoe kan je jouw verhalen delen? Je kan natuurlijk de klassieke ansichtkaarten versturen of grappige selfies nemen, maar nu is er een betere manier: breng een Swatch horloge van je bestemming mee! Het perfecte geschenk voor je geliefde, je vrienden en je familie. Je kan een Swatch horloge meebrengen uit elke bestemming die je onderweg aandoet.
Eenmaal terug thuis, zal elk horloge je herinneren aan de stad en je favoriete avonturen daar. En het brengt ook je groeten over, met twee speciale lussen op de armband die "Greetings from ..." en de stad in kwestie vermelden. De verpakking met zijn luchtpostlook verhoogt het reisgevoel nog meer, met stempels uit verschillende landen. Begin je rondreis met Swatch hier in Brussel, maar vergeet niet ook Parijs en Milaan aan te doen... en waarom niet ook Londen, New York of Hongkong? Start je reis vandaag en ontdek onverwachte gezichten en plaatsen!
In Brussel zal je de Swatch KETJE FROM BRUSSELS (SUOZ712) aantreffen. Ketje beteken 'jongetje' in het Brusselse dialect. Het beroemdste jongetje uit Brussel is natuurlijk Manneke Pis. Dit plassende standbeeldje blijft het embleem van de positieve provocatie van de stad.
KETJE FROM BRUSSELS heeft een blauwe wijzerplaat met een goudkleurige opdruk van Manneke Pis met een rood hart op zijn arm getatoeëerd. Zijn urinestraal kleurt zwart, geel en rood: de kleuren van de Belgische vlag. De blauwe armband heeft 2 lussen: op de eerste staat Greetings from in het wit en op de tweede de trotse vermelding Brussels in goud.
Elk bestemmingshorloge heeft een eigen etui met een stempel van de bestemming in kwestie. De stempel van Brussel is een spruitje - de beroemde kleine groene groente die in het Engels 'Brussels sprout' genoemd wordt omdat ze voor het eerst in grote hoeveelheden gekweekt werd in deze stad.
KETJE FROM BRUSSELS is verkrijgbaar in de Swatch Megastore Brussels, vlakbij de beroemde Grote Markt. Het historische gebouw ligt in de UNESCO Werelderfgoedzone en werd in 2015 volledig gerenoveerd door Swatch, met behoud van de unieke schoonheid en authenticiteit van het gebouw ervan.
Het Californische surf merk O’Neill gaat voor de tweede keer in zee met de iconische Liberty shop in Londen. Na een geslaagde samenwerking voor dames afgelopen zomer is het nu de beurt aan de heren. De prachtige Liberty stoffen worden gecombineerd met de technische eigenschappen van O'Neill Hyperdry : ademend, waterresistent en snel drogend. Met deze capsulecollectie hoef je dus niet te kiezen tussen modieus en functioneel, maar krijg je het beste van beide werelden.
Le Temps des Cerises:
Wanneer denim de bohemientoer opgaat, verbleekt het indigoblauw. Het wordt oversized gedragen in een boyfitstijl en kan in de taille worden ingesnoerd met een kimonoriem.
Kant maakt zijn opwachting, op bloezen of als detail op lange jurken in katoengaas. Vloeiend en transparant zijn de sleutelwoorden in deze lijn. De tijdloze breed gestreepte cape bezegelt het huwelijk tussen denimblauw en fris ecru.
Brax Golf:
BRAX GOLF kiest voor kleur, geïnspireerd door prachtige golfbestemmingen overal ter wereld en de aparte levensstijl van kosmopolitische golfers. Deze emoties zijn in de verfijnde BRAX GOLF sportcollectie lente/zomer 2016 gebundeld, in energieke en onderling combineerbare kleurconcepten.
BRAX GOLF streeft naar een volmaakt samenspel van pasvorm, materialen en details. Dankzij de persoonlijke inzet van Marcel Siem, professionele golfspeler en ambassadeur van het merk, kan BRAX GOLF de lat altijd weer hoog leggen.
Geniet van een spannend partijtje golf in de volmaakte outfit! x³protector is water-, olie- en vuilafstotend en doet geen toegevingen op bewegingsvrijheid – 100 procent draagcomfort is de norm.
Mc Gregor kids
De SS’16 collectie van McGregor Kids bestaat uit preppy en kleurrijke designs met een speelse twist. In deze collectie gaat er veel aandacht naar de details: de kledingstukken zijn voorzien van coole badges, sportieve klittenband of functionele ritsen voor de jongens en schattig borduurwerk of metalen pailletten en glitters voor de meisjes.
De McGregor jongens collectie refereert naar de klassieke American Baseball style en de preppy Ivy League stijl. Het kleurenpalet bestaat uit rood, wit en blauw gecombineerd met knallende pastelkleuren en verschillende tinten indigo.
De McGregor collectie voor meisjes is fashionable, schattig en easy-to-wear. T-shirts voor de meisjes komen in verschillende kleuren, met opvallend speelse prints en geestige teksten. Natuurlijk bestaat ook deze collectie uit vele jurkjes en rokjes, zoals een tule rokje met pailletten.
Banana Moon:
De zomer is in aantocht - het moment is aangebroken om opnieuw op ontdekkingsreis te gaan en naar ‘s werelds mooiste stranden te trekken.
Deze collectie in lycra valt op door de motieven en de borduursels in een warm kleurenpallet met een seventies toets. De collectie dompelt ons onder in de sfeer van onze lievelingsfestivals. Full Moon party here we come!
Fred Perry
Fred Perry gaat voor de dertiende keer in zee met Raf Simons. De lente/zomer 2016 capsulecollectie combineert de sterke gevoeligheid van Raf Simons met de edgy Fred Perry look. Invloeden van moderne kunst en sterke grafische prints geven de klassieke stuks een nieuwe look. De succesvolle samenwerking liep van herfst/winter 2008 tot lente/zomer 2011 en werd hervat in juli 2013.
Champagne Ruinart
Dit jaar heeft Ruinart heeft het genoegen u zijn samenwerking aan te kondigen met de spraakmakende Nederlandse fotograaf Erwin Olaf. In zijn originele fotoreeks voor Ruinart vertelt Erwin Olaf het verhaal van de krijtgroeven, gezien door de lens van zijn camera.
Behalve de creatie van een unieke fotoreeks heeft de kunstenaar ook zijn persoonlijke interpretatie gegeven op Ruinarts vermaarde ‘Cellar Case’. De foto’s van Erwin Olaf worden tentoongesteld op Art Brussels. De kunstenaar zelf zal aanwezig zijn tijdens de vernissage op donderdag 21 april.
Maison Ruinart hecht sinds zijn ontstaan bijzondere aandacht aan de beeldende kunsten. Het champagnehuis neemt elk jaar deel aan toonaangevende internationale kunstbeurzen en geeft bekende kunstenaars de kans om hun visie op het Huis te geven.
Caroline Biss
Natuurlijke zandkleuren, pastels en felle kleuren brengen een gevarieerd kleurenpalet waarin elk type vrouw zichzelf kan terugvinden. Pastels variëren van aquagroen over meloen tot lila. Naast een warme goudtint die vaak in het gezelschap van wit opduikt, zien we ook een warme roodkoperen gloed.
De kleuren worden vaak verwerkt in multicolore bedrukkingen. Bloemenprints, motieven van luipaard, python of tijger en Oosterse paisley prints roepen het beeld op van een imaginaire reis door alle continenten.
Duravit:
Duravit is met 4 van hun producten in de prijzen gevallen tijdens de iF Design Award 2016. Uit meer dan 5000 inschrijvingen uit 53 landen ontvingen vier producten direct de onderscheiding.
Cape Cod Ligbad: Bij het opvallend gevormde ligbad staat ontspanning op de voorgrond: een zacht gevormde hoofdsteun maakt het mogelijk om aan de ene kant een bijzonder ontspannen en door luchtigheid gekenmerkt badplezier te ervaren en aan de andere kant een perfect zitgevoel.
Stonetto: De douchebak Stonetto is organisch zacht gevormd en tegelijk toch zo hard steen.
P3 Comforts wastafel: De verhoogde kraanbank van de wastafel presenteert zich, gescheiden van het natte gedeelte, als royaal afzetvlak voor accessoires. De assymetrische wastafelversie biedt extra opbergruimte links of rechts van het wasbekken.
ME by Starck wastafel: De verfijnde kanten laten de wastafel bijna randloos en licht voorkomen, maar heeft tegelijkertijd een dieper en comfortabeler wasbekken. Naast bewuste concentratie op het ontwerp, ligt de focus op duurzame vormgeving en technologie.
Star Clippers voor het eerst in Indonesische wateren
Star Clippers, specialist in cruises met grote zeilschepen, zal in 2017 ook in Indonesische wateren opereren. De maatschappij, met drie indrukwekkende schepen in de vaart, zal 19 fantastische cruises aanbieden, met vertrek tussen 6 mei en 14 oktober 2017. Het zijn reizen vanaf Singapore en Bali, inclusief Bali rondreizen en cruises tussen Bali en Singapore in beide richtingen.
De Star Clipper, een imponerende viermaster, vaart langs unieke exotische havens waar de passagiers kennismaken met de cultuur van Indonesië. Het schip gaat voor anker nabij prachtige baaien met palmbomen, typisch voor Indonesië. Reizigers maken kennis met het ‘Land van duizend Eilanden’, beleven avonturen, net als Robinson Crusoe en bewonderen de turquoise zee en de hagelwitte stranden.
In de steden en dorpen, op levendige markten beleef je het exotisme van Indonesië, maak je kennis met de Hindi cultuur en zijn fantastische godenpantheon. Op het einde van elke dag keer je terug naar de machtige Star Clipper waar je in alle rust en op het houten dek geniet van het aperitief en van het diner, op de tonen van de song ‘1492, Conquest of Paradise’ en op weg naar alweer een volgend exotisch avontuur.
Een van de hoogtepunten van de zes nieuwe cruiseroutes in de Indonesische wateren is de observatie van de Komodraken, de grootste varanen van de wereld. Het zijn karnivoren die vogels eten en kadavers van allerlei andere dieren. De gasten op de schepen van Star Clippers zullen ook de Pinisi zien. Het zijn traditionele houten boten die sinds eeuwen op dezelfde artisanale manier worden vervaardigd. In de haven van het traditionele dorp Wera kan men de Pinisi-bouwers aan het werk zien.
De vloot van Star Clippers bestaat niet uit mega-cruiseschepen met duizenden passagiers maar uit compacte zeilschepen die makkelijk kleinere havens kunnen binnenvaren waar die grote schepen niet komen. Er kan bijvoorbeeld aangelegd worden bij Pulau Satonda, op de noordkust van Sumbawa, een eiland dat miljoenen jaren geleden is ontstaan door een vulkaanuitbarsting op de zeebodem. Satonda is een nationaal park, met fantastische bergen die hoog in de hemel steken en een krater gevuld met zout water. Rond het eiland liggen koraalriffen.
Een andere topper van de Star Clipper cruises in Indonesië is de optionele excursie naar de Bromo vulkaan op Oost-Java. Deze berg is 2329 meter hoog en ligt midden een onherbergzaam plateau dat de Zee van Zand wordt genoemd. Tijdens elke cruise volgen de hoogtepunten mekaar in snel tempo op met onder meer de tempel van Borobudur (de grootste boeddhistische tempel van de wereld) en de Pura Ulun Danu Bratan watertempel op het eiland Bali. Dit heiligdom ligt in een subliem mooie omgeving op de oever van het Bratan meer.
Naast het culturele luik zullen de gasten ook genieten van de sportieve mogelijkheden. De Indonesische wateren lenen zich uitstekend om te snorkelen, duiken, kajakken en kanovaren en dat vanaf de mooiste stranden en met professionele begeleiders.
Stichter en eigenaar van Star Clipper, Mikael Krafft, verwoordt het als volgt: “ Het worden voor Star Clippers top cruises in de Indonesische wateren met spectaculaire landschappen en sites én niet in het minst met onze prachtige Star Clipper. De gasten zullen genieten van de meest onvergetelijke zeilcruises op een van de mooiste zeeën van de wereld waarbij elke dag is gevuld met gevarieerde activiteiten en nieuwe avonturen” . Een Indonesië cruise van zeven nachten met de Star Clipper zal vanaf € 1910 per persoon kosten, inclusief alle maaltijden aan boord en havenkosten.
Star Clippers exploiteert drie van ’s werelds grootste zeilschepen. Passagiers ervaren aan boord de romantiek van het zeilen in een relaxte omgeving en met een hoog niveau van dienstverlening. De schepen hebben ruime teakhouten dekken, zwembaden, informele diners, een gezellige Tropical Bar aan dek en een comfortabele pianobar. De schepen zijn groot genoeg om 1e klas accommodatie te bieden en klein genoeg om intieme havens aan te doen die onbereikbaar zijn voor de grote cruiseschepen. De twee kleinere schepen, Star Flyer en Star Clipper, hebben per schip plaats voor 170 passagiers tegenover 74 bemanningsleden, de Royal Clipper heeft plek voor 227 mensen tegenover 106 bemanningsleden. Door het comfort, de activiteiten en de sfeer van een privé jacht, wordt Star Clippers gezien als een van de meest vooraanstaande specialisten in de cruisebranche.
Info en de concrete voorwaarden: www.starclippers.com of ga langs bij je reisagent.
Costa Brava, bakermat van het middellands zeetoerisme
Costa Brava en de Pyreneeën van Girona, tussen Barcelona en de Franse grens hebben heel wat toeristische troeven. De regio zit vol verrassingen en contrasten, je vindt er de sporen van Salvador Dali, een prachtige natuur, een rijke culinaire geschiedenis en topgastronomie.
De Costa Brava beschikt inderdaad over een veelvoud van toeristische troeven met bekoorlijke kusten tussen Portbou en Blanes. Meer dan 200 km kust met verassende kleine baaien, rotsachtige uitlopers en aangename temperaturen maar evenzeer met grote diversiteit zoals Cap de Creus en de Medes eilanden. Tal van watersporten zijn er dan ook mogelijk. Temidden het palet van toeristische trekpleisters zoals Begur, Callelle de Palafrugell, Tossa de Mar, Roses, Lloret de Mar en Blanes, spreekt vooral het stadje Cadagués tot de verbeelding. Witte façades, smalle gepaveerde straatjes en talloze bloemversieringen zorgen voor een typische mediterrane architectuur. Een boheemse sfeer en eindeloze rijen artiesten verwijzen naar het boegbeeld Salvator Dali. Zijn huis en atelier zijn getransformeerd tot museum terwijl het stadje uitpuilt van galerijen en kleine restaurantjes waar vooral de producten uit de zee kunnen worden genuttigd. Middeleeuwse stadjes zoals Pals, Peratallade, Peralada en Monells bieden mooi bewaarde architecturale pareltjes.
Gerona, de regionale hoofdstad, heeft een eigen luchthaven en TGV-station en bevindt zich halverwege de kust en de bergen. Het is een middelgrote stad met hoog levensniveau met leuk cultureel en commercieel aanbod en tal van monumenten. De lente of de herfst zijn ideale momenten om de stad te bezoeken met o.m. een onuitputtelijke bloemenpracht, het feest van de patroonheilige en kunstfestivals. De provincie Gerona is niet alleen de geboortegrond van Salvator Dali of Ferra Adria, grootmeesters in schilderkunst en gastronomie, maar eveneens de inspiratiebron van andere personaliteiten zoals Marc Chagall, Truman Capote en Orson Welles.
De Dali-driehoek bestande uit het museum-theater van Salvator Dali in Figueras, het musuemhuis in Portlligat nabij Cadaques en het kasteel Gala Dali in Pubol, moeten absoluut worden bezocht.
Ook de culinaire rijkdom van de provincie Gerona is merkwaardig. Het uitgebreid assortiment typische bereidingen omvat zowel specialiteiten uit de zee als van op het land en de bergen. Meerdere gerechten worden nog steeds volgens eeuwenoude receptuur bereid en de provincie Gerona was een der eerste om de natuurlijke, regionale producten met een gecertificeerd kwaliteitslabel te belonen.
Het onbetwistbare icoon van de Catalaanse gastronomie is restaurant El Bulli in het dorpje Roses van waaruit Ferran Adria de wereld veroverde met ongekende combinaties van producten uit de bergen en producten uit de zee. Adria is momenteel druk doende met de creatieve uitbouw van zijn centrum dat de creativiteit en culinaire openheid van alle bereidingen via de El Bulli Foundation wil promoten. In de loop van het jaar wordt deze stichting openbaar en kan ze via het intern worden bezocht. De provincie Gerona telt 13 sterrenrestaurants samen goed voor 17 sterren, hieronder trouwens restaurant El Cellar de Can Roca in Gerona van de gebroeders Roca dat in 2013 en 2015 tot het beste restaurant ter wereld werd uitgeroepen.
De Costa Brava is een regio die volop openstaat voor een actieve vakantiebeleving waarbij men o.m.4 nationale parken en reservaties kan bezoeken. Tal van uitgestippelde wandelwegendoorkruisen de provincie, meer dan 2500 km bewegwijzerde paden zijn hier voorhanden. Via het project Vies Verdes beschikken wielertoeristen over 350 km gemarkeerde routes doorheen het platteland, in de bergen, sommige circuits lopen tot in het zuiden van Frakrijk. In 2014 werden de Vies Braves gecreëerd, een pioniersnetwerk van zwemroutes en snorkelparadijzen. Met de historische golfcourts van Club de golf Costa Brava en Golf Platja de Pais, viert dit jaar zijn 50-jatig jubileum, zijn golfers absoluut welkom, naast deze 2 terreinen zijn er een 10-tal andere courts beschikbaar.
De Pyreneeën van Gerona bieden in de winter uitstekende skistations die tijdens de zomermaanden zich als natuurlijke bergstations profileren en de natuurliefhebbers verwelkomen. www.costabrava.org
Zakentoerisme aan de Costa Brava
De Costa Brava heeft zich de voorbije jaren sterk geprofileerd op het vlak van zakentoerisme. Op amper een uurtje van Barcelona beschikken MICE-operatoren hier over uitgebreide mogelijkheden inzake congressen en teambuilding.
Koplopers zijn Gerona en Lloret de Mar die grotere congrescentra aanbieden. In de kleinere steden vindt men leuke locaties voor vergaderingen en conventies met aangepaste infrastructuur. Hierbij kan men terecht in exclusieve zalen die de meetings een historische, natuurlijk of cultureel tintje bezorgen zoals oude kastelen, kloosters, wijnkelders, musea, herenhuizen en patriciërswoningen.
Het overnachtingsaanbod van de Costa Brava is erg gevarieerd, gaande van de klassieke luxe hotels, over charmehotels, charmante familiale hotels, appartementen, groene sites en campings tot typische vakantiehotels aan de kust.
Vanaf dit jaar reikt de provincie Gerona eigen labels uit aan hotels die het zakentoerisme omkaderen met een verzorgde gepersonaliseerde dienstverlening en exclusieve services. Het label “Unique Premium de la Costa Brava en des Pyrénées de Gérone” zal via internationale kanalen worden gepromoot.
Seabourn en chef thomas Keller introduceren nieuw culinair repertoire
Seabourn introduceert een nieuw tijdperk in culinaire excellentie door de eerste recepten van Amerikaanse chef Thomas Keller te onthullen. Het menu biedt een reeks aan gerechten, bestaande uit voor-, hoofd- en nagerechten, in meerdere eetgelegenheden aan boord van Seabourn Odyssey, Seabourn Sojourn, en Seabourn Quest.
“We zijn erg trots om de eerste menu’s van chef Keller aan boord van onze vloot te delen,” aldus Richard Meadows, President bij Seabourn. “Zijn menukeuze bevestigd dat deze samenwerking het culinaire aspect aan boord van onze schepen naar een nog hoger niveau wordt gebracht. We zijn dan ook erg blij dat onze gasten nu de mogelijkheid hebben, om de kwaliteiten van top chef Keller zelf te proeven.”
Om een ongeëvenaarde dinerervaring zoals nergens anders op zee te introduceren heeft chef Keller, samen met zijn ervaren personeel en Seabourn’s culinaire team, gewerkt aan de verbetering van het bestaande menu. Naast de vele culinaire hoogstandjes zijn er speciale thema-avonden in restaurant ‘the Colonnade’ die een eerbetoon geven aan chef Keller’s kindertijd, waar klassieke gerechten zoals spareribs worden geserveerd om een gezellige diner-ervaring te creëren. Bij het zwembad is ‘Patio Grill’ een klassieke favoriet, inclusief zijn kenmerkende Napa Burger en ambachtelijke “Yountwurst”. Chef Keller’s formele Frans-Amerikaanse culinaire stijl wordt op geselecteerde avonden aangeboden in ‘The Restaurant,’ dat een grote verscheidenheid aan gerechten omspant, waaronder:
Voorgerechten: Terrine van Moularde eendenlever - Truffel ‘Pain de Genes,’ gecomprimeerde Aziatische peer en Siciliaanse pistache
Hoofdgerechten: Boekweit Gnocchi: Met tamari geglazuurde shiitake champignons, gouden bieten, savooiekool en yuzu - Sonoma eendenborst “Poêle”: Krokante “rilettes”, geglazuurde Harukei rapen, ingelegde bosbessen en een puree van rode kool
Nagerechten: Gember en yoghurt Semifreddo: Opgeklopte groene thee en citroen meringue - Champagne en Granny Smith appel Trifle: Chantilly crème, vanille vla en champagne gelei
Als onderdeel van de samenwerking, heeft chef Keller Seabourn geïntroduceerd aan zijn leveranciers in de Verenigde Staten. Seabourn is erg blij om de fijnste ingrediënten te mogen gebruiken van leveranciers zoals; Elysian Field Farms, Rancho Gordo, Hobbs Applewood smoked Meats, Marshall Farms Honey, Snake River Farms, Newport Meats, True Foods, Sonoma Poultry, Gourmet Attitude, Le Sanctuaire en Cowgirl Creamery / Tomales Bay Foods.
Een nieuw kenmerkend restaurant zal in mei worden geïntroduceerd aan boord van Seabourn Quest. Het restaurant zal uiteindelijk over de gehele vloot worden gelanceerd, inclusief de twee nieuwste schepen van de vloot; Seabourn Encore die eind 2016 zal gaan varen en Seabourn Ovation die in de vroege lente van 2018 geïntroduceerd wordt.
Chef Keller is wereldwijd bekend voor zijn culinaire prestaties en buitengewoon hoge standaarden. Keller is de enige Amerikaanse chef die meerdere driesterren classificaties van de prestigieuze Michelin gids behoudt, zo ook de eerste Amerikaanse mannelijke chef die aangewezen is als ‘Chevalier of The French Legion of Honor,’ het hoogste ereteken in Frankrijk. Hij heeft ontelbaar veel eer betonen ontvangen, waaronder de ‘Chef of the Year Award’ van The Culinary Institute of America en de ‘Outstanding Chef’ en ‘Outstanding Restaurateur’ Awards van de James Beard Foundation.
Seabourn’s intieme schepen bieden belangrijke elementen die de vloot onderscheiden van anderen: ruim, zorgvuldig ingerichte suites, veel suites met veranda, uitstekende eetgelegenheden met keuze van locaties, gratis bars verspreid over het gehele schip, heerlijke wijnen die geschonken worden bij de lunch en het diner, bekroonde service en een relaxte, sociale sfeer die de gasten thuis laat voelen aan boord. De schepen reizen over de hele wereld gedurende het hele jaar en varen naar veel van ‘s werelds meest aantrekkelijke bestemmingen, inclusief grote steden, UNESCO wereld erfgoed plaatsen en minder bekende havens en toevluchtsoorden.
Voor reserveringen kan er contact opgenomen worden met een reisagent of met Seabourn via de website www.seabourn.com of bel 00800 1872 1872.
Vakantiebarometer Touring 2016: Mensen die met kinderen of met het vliegtuig reizen, willen vooral een gerust gevoel
80% van de reizigers met kinderen bang voor een verkeersongeval - 41,2% van de mensen die met het vliegtuig reizen, is bang zijn bagage kwijt te raken - 32,9% van de Belgen weet niet wat hun reisverzekering inhoudt
Touring, i.s.m. met het onderzoeksbureau iVox , heeft voor de tweede keer een grootschalig onderzoek verricht naar wat Belgen op vakantie als de belangrijkste oorzaken van stress ervaren.
Hoewel ze hun vakantie over het algemeen goed organiseren, weten de Belgen doorgaans niet wat hun reisverzekering precies inhoudt. Deze paradox kwam naar voren uit onze Touring Vakantiebarometer 2015. Om nieuwe oplossingen te kunnen aanbieden, spitste Touring het onderzoek dit jaar toe op twee categorieën van reizigers die vooral uit zijn op een gerust gevoel: namelijk mensen die met het vliegtuig reizen en mensen die op vakantie gaan met kinderen van 0 tot 12 jaar.
Belgen laten niets aan het toeval over wanneer ze met hun kinderen op vakantie gaan. Niet minder dan 86% maakt een lijstje op van dingen die ze niet mogen vergeten. In 93% van de gevallen kiezen ze voor de auto. Gevraagd naar hun grootste nachtmerrie, noemen deze reizigers met kinderen op de eerste plaats een verkeersongeval (80%), gevolgd door het kwijtraken van een kind (78,2%) en ziekte (72,8%). Ze vrezen ook de eindeloze files op de vakantiewegen (70,3%).
Kinderen eerst: Op weg naar vakantie met een kind in de auto, wil 67,3% van de reizigers met kinderen in geval van nood voorrang krijgen op het vlak van bijstand. 53% wil aan de telefoon met iemand kunnen spreken om advies op maat te krijgen.
Reizen met het vliegtuig is ook niet altijd een lachertje : Naast het missen van hun vlucht (61%), is het grootste schrikbeeld van vliegtuigreizigers dat ze hun bagage kwijtraken (41,2%). Dit hoeft niet te verwonderen, want 1 op 5 Belgen kreeg hier al eens mee te maken. Voorts is 21,8% bang dat zijn vlucht geannuleerd wordt. Een terechte angst, aangezien 6 van de 10 ondervraagden al ooit kreeg af te rekenen met grote vertragingen.
Reisbijstand: 1 op 3 Belgen verkeert in het ongewisse : Ondanks al deze angsten, leert de barometer van Touring ons ook dit jaar dat er bij deze twee groepen van reizigers veel onduidelijkheid heerst over de precieze diensten die in de reisbijstand zijn opgenomen. Voor 45,8% gaat het namelijk om de standaardverzekering van het ziekenfonds. 30,5% heeft een bijstandsverzekering voor het voertuig. 28,9% heeft een specifieke reisbijstandsverzekering afgesloten.
“In werkelijkheid geeft slechts 67,1% te kennen exact te weten waarvoor ze verzekerd zijn tijdens een reis in het buitenland. Nog verrassender is dat slechts 4 op de 10 reizigers met kinderen precies weten wat hun verzekering in geval van onheil specifiek dekt voor de kinderen,” merkt woordvoerder Danny Smagghe van Touring op. "In het geval van vliegvakanties geeft de studie aan dat de mensen niet altijd weten waar zij terechtkunnen om een schadevergoeding te krijgen wanneer hun vlucht geannuleerd werd of hun bagage verloren is geraakt. Resultaat: slechts een kwart vraagt effectief een compensatie aan na problemen. "
Vertrek stressvrij op vakantie met de 'Zen'-waarborgen van Touring
Voor een geruster gevoel kan de transparantie dus nog beter. Precies om deze twee groepen van reizigers wat meer op hun gemak te stellen, lanceert Touring Kids Zen en Fly Zen . Met deze aanvullende waarborgen speelt Touring rechtstreeks in op de bezorgdheden die aan het licht kwamen in de vakantiebarometer 2015, en die bevestigd werden in de barometer van Touring van dit jaar. www.touring.be
Walibi opent met een paaseierenzoektocht voor de kinderen en bereidt de opening voor van een wereldpremière
Als het grootste Belgische pretpark voor álle leeftijden presenteert Walibi dit seizoen een aantal belangrijke en opmerkelijke uitschieters die opnieuw garanderen dat bezoekers een fantastische dag beleven vol van échte sensaties voor groot en klein.
Paasplezier voor alle kinderen
Wegens zeer groot succes in de laatste jaren worden de kinderen tijdens de paasvakantie extra verwend. Vanaf 26 maart tot en met 17 april kunnen alle kinderen in Walibi deelnemen aan de grootse paaseierenzoektocht in een speciale zone met een paaslabyrinth en talrijke andere paasanimaties. Alle kinderen die aan de zoektocht deelnemen worden beloond met een zakje chocolade eieren van Leonidas. Om er helemaal bij te horen kunnen ze zich ook gratis laten schminken in de diverse schminkstands.
Wereldpremière op komst !
In de lente zal Walibi ook de splash-coaster PULSAR openen. Dit is een échte wereldprimeur in België aangezien nergens ter wereld dit inmiddels internationaal bekroonde concept voor een attractie te vinden is.
Waarvan gaat je hartslag sneller slaan? In enkele seconden tot 100km per uur? Een vrije val van 45m? Een duik in het water met een enorme splash? Met de splash-coaster PULSAR beleef je het allemaal !
Pionier in de pretparksector. Walibi is 40 jaar geleden ontstaan in Waver en ontvangt jaarlijks ongeveer 1,3 miljoen bezoekers. Vandaag bestaan er 3 Walibi-parken : Walibi Belgium, Walibi Rhone-Alpes (Frankrijk), en Walibi Holland (Nederland). Deze 3 parken maken sinds 2006 deel uit van Compagnie des Alpes. www.walibi.be
Feelgood Designs introduceert nieuwe kleurcombinaties barkrukken van Yuzuru Yamakawa
Het Australische merk Feelgood Designs staat bekend om zijn heruitgaven van klassiekers. Vorig jaar kwam het bedrijf volop in de publiciteit met de Basket Chair van Gian Franco Legler. Nu presenteert Feelgood Designs twee rotan barkukken van de Japanse ontwerper Yuzuru Yamakawa in nieuwe, verrassende kleurcombinaties.
Leven in de keuken: De keuken is tegenwoordig veel meer dan alleen een plek om eten te bereiden. Het is een ontmoetingsplaats waar iedereen gezellig aan kan schuiven. Niet zelden is er bij of aan het kookeiland zitgelegenheid en ook die verdient een stijlvolle inrichting. Reden voor Feelgood Designs om twee elegante barkrukken in nieuwe kleuren uit te brengen. Door de tijdloze combinatie van staal en rotan passen ze in elk interieur, van strak modern tot landelijk.
Warm in huis, sterk voor buiten : Rotan is een natuurlijk materiaal met een warme uitstraling: het ‘voelt goed’ en zit comfortabel. Daarnaast is rotan zeer duurzaam. Om verkleuring en uitdroging tegen te gaan, krijgt het nog een PU-coating. De barkrukken zijn er ook voor buitengebruik, in een uitvoering in polyrotan. Deze degelijke kunststof is weer-, water- en UV-bestendig en kleurecht. Eventuele aanslag is met een sopje of een hogedrukreiniger zo weer verdwenen. Het weven van de rotan op het gepoederlakte stalen frame is 100% handwerk.
Modellen, hoogtes en kleuren
De C603 stool heeft een ronde rugleuning met een heerlijk relaxte zit. Maar ook op het iets strakkere model C607 kun je moeiteloos uren doorbrengen. Beide modellen zijn er in twee zithoogtes: 66 cm (standaard) en 75 cm (op aanvraag).
De nieuwe kleurcombinaties zijn C603 stool indoor: zwart frame/naturel of antraciet rotan; C603 stool outdoor: zwart frame/honingkleur of zwart polyrotan; C607 stool indoor: zwart frame/naturel of antraciet rotan en C607 stool outdoor: zwart frame/zwart polyrotan of wit frame/wit polyrotan.
Productkenmerken C603 stool: B520xD480xH940 (SH660) - Gepoederlakt stalen frame met rotan of kunststof (PE) zitting Adviesprijs: € 435,-
Productkenmerken C607 stool: B510xD460xH880 (SH660) - Gepoederlakt stalen frame met rotan of kunststof (PE) zitting - Adviesprijs: € 458,-
De Feelgood collectie: Feelgood Designs combineert klassieke en hedendaagse ontwerpen met traditioneel vakmanschap en natuurlijke materialen. De doordachte collectie wordt gekenmerkt door een hoge kwaliteit, aandacht voor de ergonomie en veel oog voor detail. Feelgood Designs is sinds 2013 aanwezig op de Europese
Wat wordt het deze paasvakantie: de bergen of de zee?
Pierre & Vacances stelt voor: La Folie Douce, een uniek concept in de bergen en de Clubformule in onze Vakantieparken aan zee
IN DE BERGEN
La Folie Douce: ski + fooding + clubbing : De exclusieve formule ‘La Folie Douce’ van Pierre & Vacances geeft uw skivakantie extra pit! De formule combineert wintersportplezier met lekkereten en clubbing. Inbegrepen zijn de huur van het appartement, twee maaltijden in La Folie Douce, vier drankbonnen en speciale verrassingen.
Na het avondeten gaat de sfeer in crescendo en is het enkel nog wachten opde zangers, dansers en muzikanten met hun spetterende show. Daarna is het de beurt aan de dj om het publiek op de ritmes van La Folie Douce mee te slepen!
Tarief: € 75/persoon (overnachtingen niet inbegrepen) - Beschikbaar in de volgende residenties van Pierre & Vacances: Alpe d’Huez, Méribel, Val d’Isère, Tignes Val Claret, Courchevel 1850 en La Tania. Gezinnen krijgen er nog een bonus bovenop, want de kinderen skiën gratis.
Bij de huur van skimateriaal met de Excellence-formule in combinatie met overnachtingen krijgt u er tussen 9 april en 7 mei in bepaalde stations gratis een Espoir- of Mini Kids-formule bij. Tot slot vindt u op de site www.pierreetvacances.be een hele reeks promoties op de skivakanties in de lente met maximaal 30 % korting op uw overnachtingen.
In de kijker: La Résidence Premium Les Fermes de Méribel ****
In het hartje van het dorpje Méribel liggen zes chalets in bergstijl met appartementen die over alle comfort beschikken. In Les Fermes de Méribel vindt u de ontspannings- en wellnessruimte Deep Nature Spa by Algotherm, met gratis toegang tot het overdekte, verwarmde zwembad, de sauna’s en de hamams. Méribel-Village biedt niet alleen een adembenemend uitzicht over de bergen, maar geniet ook van een optimale ligging in de zon. Tarief: € 763 per week van 9 tot 16 april in een appartement voor 3 personen
AAN ZEE
De Clubformule: dé garantie op een verrassende vakantie voor het hele gezin. Voor een onvergetelijke zeevakantie stelt Pierre & Vacances u de Clubformule in zijn 11 vakantieparken voor. De formule omvat onbeperkte toegang tot de kinderclubs en twee sport- of culturele activiteiten per volwassene, naast exclusieve voordelen om het hele jaar van te genieten. Kinderen en jongeren van 3 tot 17 jaar kunnen het hele jaar door terecht in de Mini, Kids, Junior en Ados Clubs.
Voor de volwassenen zijn er twee natuurwandelingen per week, naast een reeks culturele en sportactiviteiten in het vakantiepark, zoals kajakken, karting, rondleidingen en boottochten. Als bonus krijgt u elke zondag een gratis welkomstaperitief. Ondertussen kunt u de verschillende activiteiten ontdekken en uw week plannen.
Tarief: € 76,50/persoon/week (in voorverkoop) - Beschikbaar in 11 vakantieparken van Pierre & Vacances
In de kijker: Village Belle Dune **** in Baie deSomme
Belle Dune is een milieuvriendelijk vakantiepark waar voetgangers koning zijn. Het ligt in een beschermde omgeving met meren, duinen en dennenbossen, aan de rand van een fantastisch golfterrein met 18holes en op 2 km van zee. De appartementen en huizen in Picardische stijl zijn ingedeeld in zes wijken rond een centraal plein met een restaurant en winkels.
De verwarmde Aquaclub met 4 waterzones is het hele jaar open. Het binnenbad van 700 m² is uitgerust met een golfslagbad, glijbaan en bubbelbaden. Afhankelijk van de periode kunt u in het vakantiepark ook genieten van de buitenzwembaden met speeltuigen en glijbanen, een sauna en een hamam. Tarief: € 451 per week van 26 maart tot 2 april in een appartement voor 4 personen
Informatie en reservaties: www.pierreetvacances.be
Dialoog van Mind & Life Europe met zijne heiligheid de Dalai Lama
Naar een evenwicht voor onze gemeenschappelijke toekomst - Wetenschap, Samenleving en Spiritualiteit in dialoog - 9-11 SEPTEMBER 2016 - BOZAR Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, België
Power & Care (www.powerandcare.org) is een Mind and Life dialoog van vooraanstaande experts met Zijne Heiligheid de Dalai Lama, georganiseerd van 9-11 september door Mind & Life Europe (www.mindandlife-europe.org) in BOZAR, Paleis voor Schone Kunsten, in Brussel, België. Hoe kunnen deze oerkrachten – kracht en zorg – gewetensvol en op vruchtbare wijze verenigd worden om plannen en acties voort te brengen tot bevordering van de bloei van levende wezens en van ons milieu?
Het programma omvat de standpunten van natuurwetenschappen, antropologie, psychologie, politiek, economie en contemplatieve tradities van over de hele wereld. De deelnemers kunnen aan empirische werkgroepen deelnemen om te ervaren wat de dynamiek van kracht en zorg met ze doet. Op de eerste avond worden er een voorstelling en een concert aangeboden.
Onder de vele sprekers: Jane Goodall, Ph.D., DBE.; Prof. Sir Paul Collier; Dr Vandana Shiva; Matthieu Ricard, Ph.D.; Prof. Dr Tania Singer; Prof. Frans B. M. de Waal, Ph.D.; Olafur Eliasson; Roshi Joan Halifax; Frédéric Laloux; Alaa Murabit, MD.; Dr Uwe Jean Heuser en Prof. Dennis James Snower, Ph.D. Mind & Life Europe hoopt dat deze conferentie een waardevolle katalysator zal zijn voor het formuleren van nieuwe ideeën voor onderzoek en voor het bedenken van sociale - en invloedstructuren die kunnen bijdragen tot een samenwerking voor een betere wereld. De voertaal van Power & Care is Engels. Tickets / Info: www.powerandcare.org
Mind & Life Europe heet u ook welkom bij “Individuele Inzet en Globale Verantwoordelijkheid”, een Publieke Conferentie van Zijne Heiligheid de Dalai Lama, op zondag 11 september 2016 in Paleis 12 van Brussels Expo (België). De Publieke Conferentie is in het Engels. Er wordt gezorgd voor vertaling in het Nederlands en in het Frans. Tickets en info: www.dalailama2016.be
Mind and Life Europe (MLE) is een non-profit organisatie die wegen naar kennis ondersteunt welke bijdragen tot het welzijn van de mens, tot ethische verantwoordelijkheid en mededogen, en zodoende de mogelijkheid schept om globale problemen efficiënter aan te pakken. MLE heeft zich als taak gesteld verbanden te leggen tussen enerzijds wijsheid en contemplatieve praktijken, en anderzijds westerse kennis in kunsten en wetenschappen alsook in moderne onderzoeksdomeinen. Bedoeling hiervan is kennis op te wekken, te verspreiden en te vertalen, met een speciale focus op de manier waarop de geest het lijden kan veroorzaken of verzachten.
FranCorp, marktleider in franchise en license consultancy, heeft Dunkin’ Donuts kunnen overtuigen om zich te richten op de Belgische markt en brengt zo de nr. 1 in donuts naar ons land. De Amerikaanse keten Dunkin’ Donuts werd opgericht in 1950 en is intussen de wereldwijde marktleider in de verkoop van donuts. Het bedrijf staat met 11.500 verkooppunten op de achtste plaats in de prestigieuze Entrepreneur’s Franchise List Top 500. Het assortiment van Dunkin’ Donuts wordt in meer dan 40 landen verkocht en bevat meer dan 50 verschillende soorten donuts, maar ook een uitgebreid gamma aan koffie’s, bagels en muffins.
Francorp, marktleider in franchise en license consulting en van origine eveneens Amerikaans, heeft Dunkin Donuts kunnen overtuigen om zich te richten op de Belgische markt. “Na een evaluatie van het aanbod hebben we geconstateerd dat dit type concept nog niet bestaat op de Belgische markt”, zegt Nick Boury, zaakvoerder en franchise-expert van Francorp Benelux. “We hebben Dunkin’ Donuts kunnen overtuigen om, samen met de juiste partner, de Belgische consument kennis te laten maken met hun sterk concept van hoge kwaliteit.”
Aan interesse blijkt er alvast geen gebrek. FranCorp evalueert momenteel al een aantal geschikte operatoren die de capaciteit hebben om zowel financieel, operationeel en logistiek meer dan 15 Dunkin’ Donuts verkooppunten te openen in eigen beheer verspreid over de centrumsteden in België. Francorp zal Dunkin Donuts promoten tijdens de beurs Ondernemen te Brussel.
Rimowa:
Konnichiwa! Met dit welkomstwoord presenteert voorzitter & CEO van RIMOWA Dieter Morszeck de gloednieuwe catalogus van RIMOWA die in Japan werd gerealiseerd. Met deze catalogus gaan we samen met RIMOWA op ontdekkingsreis door Japan. De reportage van de bezochte plekken en van de ontmoetingen onderweg geeft een mooi beeld van het aparte karakter van dit land. De portretten en landschappen tonen een Japan waarin de koffers van RIMOWA goed tot hun recht komen.
De wereld verkennen doe je best met een Rimowa koffer. Licht, robuust en tot in elk detail praktisch. De BOLERO-lijn combineert de kenmerkende voordelen van een polycarbonaatkoffer met functionele highlights, die het reizen nog comfortabeler maken.
De ATTACHE collectie voldoet aan de hoogste professionele eisen. Met deze koffer verschijn je stijlvol op elke zakelijke bijeenkomst. De intelligent aangebrachte compartimenten met ruimte voor laptop en andere business-accessoires maakt hem tot een ideaal hulpmiddel in het zakenleven.
De TOPAS-serie blijf een vaste waarde. Met hoogwaardige materialen, nauwkeurige afwerking en exquiste uitrusting stralen zowel de STEALTH als de TITANIUM collectie een exclusieve stijl uit.
Roeckl:
Milieuvriendelijke mode met een geweten: ROECKL toont aan dat duurzaamheid en een modern, elegant design prachtig met elkaar verzoend kunnen worden. De ROECKL Bottle Bag is namelijk gemaakt van 100% gerecycleerde PET flessen en plantaardig gelooid leder.
Het aanbod in kleur en modellen is zeer divers, maar alle producten zijn gemaakt van hetzelfde materiaal – PET textiel. De stoftextuur behoudt zijn unieke eigenschappen van PET en is daardoor waterafstotend en afwasbaar. Bovendien is de stof ultralicht en opvouwbaar.
Het aantal benodigde flessen om een tas te maken hangt af van het model. De rugzak, bijvoorbeeld, is gemaakt van tien flessen, terwijl voor een make-up tasje één fles volstaat. Voor het productieproces worden de flessen verzameld, gereinigd en vervolgens samengeperst en vermalen. Het resulterende granulaat wordt omgesmolten waaruit een draad wordt gesponnen. Met de draad wordt dan het PET textiel geweven dat bijzonder licht, duurzaam en bestand tegen kreuken is. De prijzen starten aan €17,90 voor de pennenzak en gaan tot €169 voor de bowling bag of rugzak.
Brabantia lanceert flexibele afvalemmer voor elke thuis
Recycleren, dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Toch haal je daar binnenkort dankzij Brabantia een handig trucje voor in huis. Voor jouw gemak komt het designmerk met de Sort & Go-afvalemmers, een slimme oplossing voor het scheiden, verzamelen en verplaatsen van afval. Een ruimtebesparende collectie met drie maten in vier kleuren om op te hangen of neer te zetten… Perfect om je afval thuis te organiseren zoals jij het wil.
Op naar je eigen sorteersysteem: De Europese Unie eist 50% recycling van het huishoudelijk afval tegen 2020. Dat wakkert ons groene bewustzijn aan, al blijft thuis sorteren nog een grote uitdaging. “Afval scheiden wordt steeds belangrijker, maar huizen worden niet groter”, aldus Robert Engels, category manager waste management bij Brabantia. Daarom lanceert het designmerk de Sort & Go-afvalemmers. “De nieuwe collectie zorgt voor een afvaloplossing die overal past. Je zet er een eigen sorteersysteem mee op zonder te moeten inboeten aan leefruimte.”
Efficiënt design: De ruimtebesparing van de Sort & Go-afvalemmers is te danken aan de verschillende maten en mogelijkheden. Zo kan je kiezen uit drie groottes (6, 12 of 16 liter) die je vervolgens plaatst waar je wil. Zet de emmers in de kast of op het aanrecht, of hang ze op aan een keukendeurtje of de muur. Elke afvalemmer wordt immers geleverd met een easy-fix ophangsysteem, waardoor het compacte design nooit in de weg zal staan en perfect in een hoekje past. Een handige extra: het 6 literemmertje komt met een stay-open deksel. Ideaal om tijdens het koken meteen je afval een plaats te geven. Tijd om te legen? Kinderspel dankzij het grote handvat en de handige grip aan de onderkant van elke Sort & Go-afvalemmer.
Stijlvol sorteren: Met Mint, Yellow, White en Grey komt de Sort & Go-collectie in vier kleuren. Dat schept niet alleen vrolijkheid in huis, maar is ook een handig geheugensteuntje bij het sorteren. Kies voor elke kleur een afvalcategorie – Mint voor groenteafval, White voor plastic en Yellow voor flessen en blik bijvoorbeeld – en sla de bal nooit meer mis. Om het gemak én designgevoel te vervolledigen, zorgde Brabantia ook voor op maat gemaakte afvalzakken, 100% biologisch afbreekbaar.
Verkrijgbaar vanaf april 2016: Brabantia Sort & Go afvalemmer (mint, yellow, white, grey) - 6 l - 10 jaar garantie - richtprijs: 19,95 euro. Brabantia Sort & Go afvalemmer (mint, yellow, white, grey) - 12 l - 10 jaar garantie - richtprijs: 23,95 euro; Brabantia Sort & Go afvalemmer (mint, yellow, white, grey) - 16 I - 10 jaar garantie - richtprijs: 28,95 euro. www.brabantia.com
Een bedrijf wordt niet elke dag 125! Ter ere van zijn uitzonderlijke verjaardag steekt Huis Delacre de klassieker ‘Gâteau’ in een nieuw jasje en krijgt dit gamma er een nieuwe variant bij. Tezelfdertijd lanceert Delacre de nieuwkomer ‘Cookies’.
Sinds zijn lancering veroverde ‘Gâteau’ van Delacre harten overal te lande. De voedzame ‘studentenkoeken’ - ook verkrijgbaar met een heerlijk laagje zwarte chocolade -kregen een nieuwe, moderne verpakking aangemeten. Het Gâteaugamma wordt bovendien uitgebreid met een nieuwe telg: Gâteau Break.
Met een koek begonnen is half gewonnen! De lekkere en voedzame Gâteau Break is rijk aan granen (30% havervlokken en 16% volkoren tarwemeel) en omhuld met een fijn laagje heerlijke melkchocolade. Ideaal voor een gezond en vezelrijk ontbijt ! De Gâteau Breakkoekjes behouden hun versheid en blijven krokant dankzij een beschermende folie. Het geheel wordt verkocht in een handige tube. Aanbevolen verkoopprijs: €1,99. Karakteristieken: 30% havervlokken, 16% volkorentarwemeel meteen fijn laagje melkchocolade
Gâteau Break
Cookies troef! Laat het watertanden beginnen: een heerlijk zandkoekjes-deeg met smeuïge boter, rijkelijk afgewerkt met lekkere chocoladestukjes. Belgische chocolade, natuurlijk. De nieuwe Delacre Cookies met chocolade lanceren een ongeëvenaard moment van plezier, op elk uur van de dag. Adviesprijs: € 2,49.
Delacre dacht natuurlijk ook aan fijnproevers op zoek naar nét dat tikkeltje meer en komt daarom met een tweede Cookies-variant. De Cookies met chocolade en stukken hazelnoot bieden je het opperste genot. Adviesprijs: € 2,49.
Voor zijn 125e verjaardag bouwt de koekjesproducent op innovatieve wijze voort aan het werk van Charles en Pierre Delacre. Meer dan ooit vernieuwt en verrijkt Huis Delacre, trouw aan de jarenlange traditie, de superieure smaak van zijn heerlijke patisseriekoekjes. Karakteristieken: een heerlijk zandkoekjesdeeg met lekkere chocoladestukjes en stukken hazelnoot
Delacre heeft één boetiek in het centrum van Brussel. Vandaag vind je in hartje Brussel de enige echte Delacre koekjeswinkel waar authenticiteit en knowhow - twee waarden waar het merk prat op gaat - centraal staan. Voor Delacre is de winkel een wandeling in het verleden, want de zaak bevindt zich in dezelfde buurt als die waar het voor Charles Delacre en zijn allereerste chocolaterie destijds allemaal begon. Je kan er originele producten vinden, die enkel in de Delacrewinkel te koop zijn en die ter plaatse worden gemaakt door de meesterbanketbakker van Delacre. Bovendien kan je er ook je eigen assortiment samenstellen door je favoriete doos uit te kiezen.
Reden tot feesten - Samen 125 jaar
Delacre organiseert dit jaar een wedstrijd die de consument aanspoort om samen met een aantal familieleden of vrienden een selfie te maken. De gezamenlijke leeftijd van iedereen die op de foto staat moet 125 jaar zijn. De wedstrijd loopt van maart tot augustus, in heel België en Frankrijk, en wordt aangekondigd via sociale media en de verpakkingen van Delacres populairste producten. Alle deelnemende foto’s worden verzameld op www.delacre-125.com. Er vallen honderden mooie prijzen te winnen, waaronder Polaroid fototoestellen en selfiesticks. De meest ‘gelikete’ foto’s maken kans op een fotoshoot met een professionele fotograaf! Het beste beeld uit die fotoshoot krijgt een plaats op de reclameborden van Clear Channel in de buurt van de woonplaats van de winnaars.
366 dagen feest
Naast de grote selfiewedstrijd zal Delacre tijdens het hele feestjaar overal te lande opduiken: verkooppunten worden feestelijk aangekleed met point-of-sale materiaal en er worden honderden degustaties georganiseerd in winkels, shoppingcentra, enzovoort. Delacre geniet een grote merkbekendheid en bouwde de afgelopen jaren een stevige reputatie op. De koekjesfabrikant wil zijn 125e verjaardag aanwenden om te blijven groeien, zijn klantenbasis te verstevigen en nieuwe consumenten aan te trekken. Het merk ondergaat dan ook een verjongingskuur en het accent wordt gelegd op Delacrekoekjes als een ‘verwentussendoortje’: Delacre, dat is snoepen voor volwassenen.
Hotel RIU Monica in Nerja heropent na grote renovatie
Het hotel, direct aan het strand van Torrecilla gelegen, heeft een nieuwe look en exclusieve services voor haar klanten. RIU Hotels & Resorts heropent na een complete verbouwing het toonaangevende hotel Riu Monica in Nerja. Het in 1996 geopende hotel heeft nu nieuwe diensten en een nieuw ontwerp om te kunnen voldoen aan de wensen van huidige gasten. Vanaf de heropening zijn gasten vanaf 18 jaar welkom.
De vernieuwingen in het ontwerp zijn goed zichtbaar in de gevel, die door het gebruik van materialen zoals glas en aluminium nu een meer eigentijdse stijl heeft. De 234 gerenoveerde kamers hebben een minimalistische aankleding gekregen met heldere lijnen en rode tinten die het verblijf een frisser uiterlijk geven. Dit wordt aangevuld met de modernisering van alle apparatuur.
Van de belangrijkste gedeeltes van het hotel zijn de inrichting van de lobby, de receptie en de ontspanningsruimtes gewijzigd, waaronder ook een nieuw chill out terras met grote ramen die de entree van het hotel verbinden met de salonbar, waarmee een sfeer van welkom wordt geboden aan de gasten.
Het hoofdrestaurant is een van de gedeeltes die grote veranderingen aan de constructie hebben ondergaan. Niet alleen is het oppervlak van de eetzaal vergroot, ook de entree is aangepast, naast de inrichting. Dit is inclusief nieuwe buffetten en brede vensters die zorgen voor een natuurlijke lichtinval. Bovendien is een nieuw Spaans restaurant aan het culinaire aanbod van het hotel toegevoegd.
Het resort behoudt de twee zwembaden, een openlucht en een overdekt bad dat in de winter open is. Daarnaast zijn de populaire zwembadbar en de salonbar gerenoveerd, waardoor nu sprake is van twee ontspanningsmogelijkheden, een buiten voor de zomeravonden en een binnen voor de rest van het jaar. Tot slot is er gratis WiFi voor de gasten, zowel in de gemeenschappelijke ruimtes als in de kamers.
Riu Monica ligt aan het strand van Torrecilla op een kleine 800 meter van het centrum van Nerja, midden tussen de restaurants en amusementscentra van de uitgaanszone die gedurende het hele jaar geopend zijn. Het vliegveld van Malaga ligt op amper een uur afstand en de stad Malaga ligt op ongeveer 65 kilometer afstand. www.riu.com
Maris Life: niuew reislabel lanceert vakanties voor eenoudergezinnen
Maris Life, een nieuw label van Benelux touroperator Corendon, organiseert compleet verzorgde vakanties voor single ouders die alleen met hun kind of kinderen (van 0 tot 18 jaar) op vakantie willen. De bestemmingen zijn met zorg uitgekozen, scherp geprijsd en stuk voor stuk kindvriendelijk. De reisorganisatie onderscheidt zich door middel van haar keuze aan accommodaties, reisleiding en activiteiten, die allemaal aangepast zijn aan de wensen en noden van eenoudergezinnen. In totaal zitten er 10 verschillende bestemmingen in het aanbod van Maris Life, waaronder populaire zonbestemmingen als Ibiza, Kreta en Marmaris, maar ook een paar alternatieve reisbestemmingen als Macedonië en in de winter een skitrip in Bulgarije. Meer info: www.marislife.nl (www.marislife.be weldra online)
465.000, zoveel eenoudergezinnen zijn er momenteel in België. Volgens het Federale Planbureau België maken ze maar liefst 20% van alle gezinnen uit. “Het is haast niet te geloven dat er zo weinig rekening gehouden wordt met single ouders als het op reizen aankomt”, zegt Mariska Nunes, oprichtster van Maris Life en zelf ook single mama. “Wie reist als single ouder heeft namelijk andere behoeften. Zo vind ik het erg gezellig met mijn dochters op vakantie, maar tegelijk vind ik het ook leuk om een praatje te maken met andere ouders. Echter, op vakantie zie je vaak gezinnen die daar juist minder behoefte aan hebben, omdat ze elkaar hebben. Tijdens een Maris Life vakantie kunnen de kinderen zich amuseren in de Kids club of tijdens de activiteiten. En jij hebt gelijkgestemden om je heen met wie je een goed gesprek kan voeren, een strandwandeling kan maken, gezellig een cocktail kan drinken of lekker lang kan tafelen.”
De 10 ingrediënten van een Maris Life vakantie kan je als volgt samenvatten: Goede en kindvriendelijke accommodaties; Uitgebreide keuze qua bestemmingen; Scherp geprijsd aanbod; Minstens één excursie inclusief in de prijs; 24/7 Maris Life reisleiding; Organisatie van gezellige aperitiefmomenten, etentjes en uitstapjes voor de ouders; Aangepast programma voor de kinderen; Speciale activiteiten voor de ouder om samen met zijn/haar kinderen te doen; Voldoende tijd voor rust en ontspanning en Gezellig samenzijn met gelijkgestemde ouders
Eerst Nederland, nu België
Het concept van Maris Life werd begin vorig jaar al gelanceerd in Nederland, na uitvoerig onderzoek over het marktpotentieel van single ouder reizen. Na een eerste succesvol jaar breidt Maris Life nu ook uit naar de Belgische markt. Het concept zal op dezelfde manier aan de Belgische consument aangeboden worden, met als enige verschil dat de vluchten naar Rhodos, Kos, Kreta, Ibiza en Marmaris uitgevoerd worden vanuit Brussel. De overige bestemmingen worden aangevlogen vanuit Eindhoven of Amsterdam.
Uitgebreid aanbod, zowel in zomer als winter
De bestemmingen die Maris Life aanbiedt aan de Belgische consument zijn de Griekse eilanden Corfu, Kreta, Rhodos en Kos, de Turkse badplaatsen Marmaris en Cesme, de Spaanse Costa del Sol en feesteiland Ibiza en het meer van Ohrid in Macedonië. Tijdens de winter kan je naar Curaçao en Fuerteventura of mee op skitrip naar Bulgarije. Wie graag dichterbij huis blijft kan zelfs een weekje gaan kamperen in Friesland. Alle reizen zijn uiteraard in groep en kunnen geboekt worden via www.marislife.nl (www.marislife.be weldra online). Een weekje Ibiza, Corfu of Marmaris kan al vanaf 399 euro pp, incl. Vlucht, transfers, verblijf obv. Logies en begeleiding door Maris Life reisleiders.
Maris Life valt onder verantwoordelijkheid van Corendon. Corendon, opgericht in 2000, is een snelgroeiende en toonaangevende touroperator, luchtvaartmaatschappij en hotelketen op de Nederlandse en Belgische markt. In 2014 verzorgde Corendon met veel plezier de reis voor meer dan 650.000 vakantiegangers naar tientallen zonbestemmingen binnen en buiten Europa. Onder Corendon vallen Corendon Vliegvakanties, Corendon Airlines met een vloot van 16 vliegtuigen, Corendon Hotels & Resorts, Corendon Golf, Corendon Foundation, Corendon Groups & Incentives, GoFun jongerenreizen, Kids & Co en Karin’s Choice. De slogan van Corendon luidt: Altijd de beste vakantiedeals!
De invulling en organisatie van de Maris Life vakanties is uitvoerig voorbereid en getest door professionals met een grote groep single parents als belangrijkste adviseurs. Gegarandeerd veilig boeken want Corendon is aangesloten bij het ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds.
Vrijdag 18 maart - Woody in het teken van de Wereld Slaapdag
“Als die dag nog niet bestond, dan was er Woody die ‘m uitvond!”
Dit jaar vindt op vrijdag 18 maart voor de 9e maal de jaarlijkse “Wereld SlaapDag” plaats. Wereldwijd wordt op deze vrijdag vóór het begin van de lente stilgestaan bij de positieve betekenis van slapen. Een goede nachtrust hoort immers bij een gezonde levensstijl. De Wereld Slaapdag werd in 2008 in het leven geroepen door de “World Association of Sleep Medicine” (WASM) die het als hun missie beschouwen langs deze weg aandacht te besteden aan ‘het genot van slapen’ en iets te doen aan problemen die met slaap te maken hebben. Als slogan werd dit jaar gekozen voor “Good sleep is a reachable dream”. (Een goede slaap, een bereikbare droom).
Het belang van een goede nachtrust
Veel mensen onderschatten het belang van een goede nachtrust. En dat terwijl goed slapen ervoor zorgt dat je je vrolijker, energiek en alert voelt en het de productiviteit op je werk ten goede komt. Mensen die te weinig slapen hebben bovendien een verhoogde kans op een te hoog cholesterolgehalte, borst- en darmkanker, hartinfarct, depressie en diabetes.
Maar hoeveel slaap hebben we met z'n allen nu eigenlijk nodig? Dit hangt vooral af van iemands leeftijd, maar het kan uiteraard ook per individu verschillen. Voor baby’s in hun eerste levensjaar gaat dat van 14 tot 17 uur per dag. Peuters tussen 1 en 3 jaar slapen best 12 tot 14 uur. Voor kleuters van 3 tot 6 jaar is dat 12 uur. Schoolkinderen (6 tot 12 jaar) slapen best nog 10 tot 11 uur per dag. Pubers (12 tot 18 jaar) hebben tussen 8 en 10 uur slaap nodig per dag. Volwassenen tenslotte (18 jaar en ouder) slapen best 7 tot 8 uur per dag.
Bij meer dan een kwart van de tieners gaat het echter de slechte kant uit met hun slaapgewoonten. Er wordt steeds vaker gesproken over “junk sleep”. De boosdoener is het alomtegenwoordige bezit van smartphones, tablets en laptops. Het gaat niet meer om wanneer kinderen naar bed gaan, maar wel wanneer ze ophouden met chatten vanuit dat bed. Dat is niet alleen nefast voor hun concentratievermogen overdag, maar kan op langere termijn ook leiden tot leerstoornissen!
Anderzijds is het ook belangrijk om te begrijpen dat een adolescent zich gedraagt naar zijn biologische klok. Gemiddeld worden ze pas moe rond 11u ’s avonds of later; als je hen vroeger naar bed stuurt, is de kans zelfs groter dat ze op zoek gaan naar een prikkelende, stimulerende bezigheid. Vandaar het huidige debat om de (middelbare) scholen later te laten beginnen.
Een goede nachtrust begint met een goede slaaphygiëne
Een goede nachtrust krijgen is mogelijk op elke leeftijd en is ook op iedere leeftijd belangrijk voor de gezondheid. Slapen klinkt bovendien als iets eenvoudigs en gaat in principe vrijwel automatisch. En toch hebben veel mensen problemen om in slaap te komen, langere tijd door te slapen of ze kunnen niet meer in slaap komen als ze eenmaal wakker zijn geworden. Belangrijk hierbij is dat er aandacht besteed wordt aan de slaaphygiëne.
Minder dan zes uren slaap per nacht kan als slapeloosheid beschouwd worden, zo wordt door de wetenschap algemeen aanvaard.
10 tips voor een goede slaaphygiëne: 1.Neem de tijd om te slapen. Hou hierbij rekening met de individuele slaapbehoefte per leeftijd. 2. Maak een middagdutje niet langer dan 45 minuten. 3. Vermijd overmatig alcoholgebruik en rook niet in de laatste 4 uur voordat je gaat slapen. 4. Vermijdt cafeïne in de laatste 6 uur voor bedtijd. Dit houdt ook thee, frisdrank en chocolade in. 5 Vermijdt zwaar, pittig of zoet voedsel in de avond. Een lichte snack kan wel. 6. Beweeg regelmatig maar niet vlak voordat je naar bed gaat. 7. Zorg voor een goed bed, matras en dekbedovertrek. 8. Ventileer de slaapkamer, zorg voor een goede kamertemperatuur en draag zweet absorberende nachtkledij. 9. Creëer een donkere, comfortabele en stille omgeving. 10. Gebruik je bed om in te slapen en dus niet als kantoor of TV-ruimte, of om gezellig te liggen chatten met vrienden!
Jong geleerd is oud gedaan. Woody helpt een handje bij het slaapritueel
Een goed slaapritueel is vanaf de prille leeftijd belangrijk en Woody helpt ouders en kinderen hierbij een handje. Typische Woody nachtkledij is herkenbaar aan de grappige beestjes, leuke verhaaltjes en “glow in the dark”. Omdat kinderen dol zijn op de diertjes en bijhorende verhaaltjes associëren ze het “slapengaan” met iets leuks en gaat alles veel vlotter. En hun angst voor het donker wordt overwonnen dankzij het alom gekende “glow in the dark” effect. Maar Woody gaat nog een stapje verder in haar educatieve rol. Bij een pyjama voor kindjes van 2 tot 4 jaar schenkt Woody hen een kwaliteitstandenborstel die én leuk is én een ergonomische handgreep heeft. Want ook tandjes poetsen maakt deel uit van het slaapritueel!
Woody nachtkledij is niet enkel mooi maar bovendien ook heel comfortabel en aangenaam op de huid, zowel voor baby’s, kinderen als volwassenen. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de keuze van duurzame materialen. Niet enkel is de single jersey die Woody gebruikt op basis van 100% katoen, de nachtkledij in velours of terry bestaat altijd uit minimum 75% katoen. Katoen is een natuurlijke plantaardige stof met uitstekende kwaliteiten. Zacht, kleurbehoudend, pluist niet, machine wasbaar, duurzaam én zweet absorberend. Duidelijk geen overbodige luxe als men weet dat we een halve tot één liter aan vocht verliezen per nacht.
Maar daarenboven engageert Woody zich nog op diverse vlakken!
Woody is “Bronze Sponsor” van het WASM (World Association of Sleep Medicine) én roept dit jaar ook de “Woody Scientific Sleep Award” in het leven. Deze award wordt overhandigd aan de beste voordracht i.v.m. onderzoek in het domein van slaap bij kinderen, of meer algemeen in het onderzoek in het domein van slaap. Deze presentaties worden georganiseerd door de Belgische Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde (BASS), waarvan Prof. Dr. Verbraecken van de Slaapkliniek UZ Antwerpen de voorzitter is.
Daarnaast worden er ter gelegenheid van Wereld Slaapdag 2016 nog andere acties voorbereid, maar deze moeten voorlopig nog een verrassing blijven.
Exclusieve buitencollectie Belgisch design in ecologisch ThermoWood
Belgisch design nog meer naar buiten brengen? Geen probleem voor het merk MMooD dat na een eerste interieurcollectie van Belgische ontwerpers nu verrast met twee ‘outdoor’ tafels in ecologisch hout. Schuif aan bij Pascale Naessens en Axel Enthoven en ontdek een doordacht design, duurzaam geproduceerd.
Vorig jaar zag MMooD het licht, een vernieuwend meubelconcept dat Belgisch talent en multifunctioneel design in de kijker wil plaatsen. Vandaag zet het merk een stap verder, naar buiten, met een exclusieve collectie van tafels in ThermoWood. De 2 ontwerpen zijn van de hand van Pascale Naessens en Axel Enthoven.
ThermoWood is een ecologisch alternatief voor exotische hardhoutsoorten. Het essenhout is afkomstig van duurzaam beheerde bossen uit West-Europa en wordt met warmte behandeld. Zo verbetert de duurzaamheid (de mate waarin hout bestand is tegen aantasting door o.a. vocht en schimmels) én de dimensiestabiliteit (de mate waarmee hout zwelt en krimpt onder invloed van de relatieve luchtvochtigheid). Het resultaat is een vormvaste tafel, met een zeer kleine ecologische voetafdruk, die jaar na jaar mooi blijft.
Pure van Pascale Naessens: “Ontworpen om mensen samen te brengen”
Binnen MMooD ontwierp Pascale Naessens een ovale en rechthoekige buitentafel Pure. In haar gekende naturelle stijl stralen de meubels puurheid en authenticiteit uit. De stevige, robuuste look krijgt meteen een elegante toets door de diagonaal geplaatste tafelpoten. Respect voor de natuur staat centraal en de productie gebeurt met 100% hernieuwbare energie.
De tafels zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en geven je alle vrijheid om stoelen bij te schuiven. Pascale Naessens: “Met Pure wil ik mensen samenbrengen. De meubellijn is ontworpen voor een beter leven, eenvoudiger, aangenamer en mooier. Het draait allemaal om creëren. Kijk, hier op aarde, is eigenlijk niet veel. Je moet het zelf maken, de romantiek, het eten, je gezondheid, je leefwereld… Je hebt veel in eigen handen.”
Praktische info: Tafels (ovaal/rechthoekig): 170 cm: 990 euro - 220 cm: 1.290 euro - 270 cm: 1.490 euro - Krukje: 40 cm: 135 euro - Kussen voor krukje: 45 euro - Bankje: 90 cm: 179 euro - Kussen voor bankje: 75 euro - Schapenvel: 149 euro
Aztec van Axel Enthoven: “Op maat van een hele kloosterfamilie”
Ook de buitentafel van Axel Enthoven valt op door haar multifunctioneel en veelzijdig design. In gesloten vorm biedt de tafel plaats aan 6 (160 cm) / 10 (252 cm) personen. Klap je haar open, dan kunnen moeiteloos 8 (160 cm) / 12 (252 cm) personen aanschuiven. Aztec moet daarbij niet inboeten aan charme, want zowel in gewone als grotere versie straalt de tafel ranke robuustheid uit, mét oog voor verhoudingen.
Axel Enthoven: “Er zou kloosterinspiratie achter dit ontwerp kunnen schuilen. De typische, lang uitgerekte tafel is op zich al ontworpen voor grotere gezinnen. Wil je nog meer gezelschap samen aan tafel brengen, dan klap je Aztec eenvoudig open en krijgt ze het formaat van een vliegdekschip. Op maat van een hele kloosterfamilie zeg maar.”
Praktische info: Tafels: 160 cm: 1.690 euro – 252 cm: 2.480 euro - Krukje Black sheep: 60 cm - 225 euro - Bankje Black sheep:120 cm - 329 euro
MMooD specialiseert zich in concepten en verhalen voor de meubelmarkt. MMooD vertrekt daarom vanuit unieke objecten in plaats van collecties. Objecten die stuk voor stuk ‘vorm’ en ‘functie’ met elkaar verzoenen én die een toegevoegde functie hebben waardoor ze het leven aangenamer en comfortabeler maken.
Global Greening, iedereen gaat 'groen' voor St Patricks day op 17 maart
Volgende week donderdag 17 maart is het St. Patrick’s Day, de nationale feestdag van Ierland. Niet alleen in de straten van Ierland wordt de beschermheilige uitbundig herdacht, de hele wereld viert het festival door iconische monumenten groen uit te lichten. Ook de Benelux doet mee aan de 7e editie van de ‘Global Greening’, een initiatief van Tourism Ireland. Tourism Ireland lanceerde de internationale campagne om particulieren, bedrijven, sportclubs en winkels aan te moedigen: ‘#GoGreen4PatricksDay’.
De oproep van Tourism Ireland aan de wereld is duidelijk: vier St. Patrick’s Day en kleur groen. Bedrijfslogo’s tot winkeletalages en zelfs mensen transformeren groen op 17 maart. Ook veranderen meer dan 130 gebouwen en locaties van de UNESCO Werelderfgoedlijst in de Ierse kleur ter gelegenheid van de herdenking van St. Patrick.
Benelux goes Green
Op donderdag 17 maart om 20.00 uur worden drie Belgische steden in groen licht gehuld: de Grote Markt in Brussel, het Belfort van Bergen en de Burg van Brugge. Ook Manneken Pis doet vrolijk mee met de Ierse feestdag, van 13 tot en met 17 maart draagt het icoon van België een traditioneel Iers kostuum. Onze buurlanden laten het Stadhuis van Luxemburg, de ‘I amsterdam’ op Amsterdam Schiphol Airport en een windmolen in Weert groen kleuren.
Danielle Neyts van Tourism Ireland is blij met de internationale belangstelling voor de Global Greening: “Elk jaar neemt het aantal Belgische en buitenlandse plaatsen toe. Zij voegen zich bij de lijst van iconische monumenten en locaties zoals de Niagarawatervallen, de Toren van Pisa, de London Eye, het Colosseum in Rome, de Sacré-Coeur van Parijs en het Sydney Opera House. De verlichting in België is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de betrokken steden en de Ierse ambassade in België. Ik ben hen erg dankbaar voor hun inzet en enthousiasme. De Greenings staan symbool voor de vriendschap en samenwerking tussen de Ieren en de verschillende landen. In 2016 nodigen wij dan ook iedereen uit dit met ons te vieren.”
St. Patrick’s Festival 2016: vier dagen lang feest in Dublin
Van 17 tot en met 20 maart staat Dublin in het teken van het St. Patrick’s Festival. De uitbundige parade door de binnenstad heeft sinds 2014 een creatieve invalshoek geïnspireerd op het heden, verleden en toekomst. Dit jaar is het thema ‘Stel je voor…’ waarbij de kijk van verschillende generaties op de toekomst van Ierland centraal staat. Joanne O’Riordan is geselecteerd als de Grand Marshal van het St. Patrick’s Festival en heeft de leiding over de parade. Joanne is een van de zeven mensen in de wereld met Tetra-Amelia, een syndroom waarbij mensen geboren worden zonder ledematen. Als campagnevoerder zet zij zich wereldwijd in voor mensen met een beperking. Met haar 19 jaar is zij de jongste Grand Marshal ooit van de St. Patrick’s parade.
Danielle Neyts van Tourism Ireland: “Dit jaar viert het festival zijn 21e verjaardag. Zoals elk jaar is er weer een uitgebreid programma met muziek, dans, kunst, straattheater, bijzondere rondleidingen door de stad en nog veel meer. Het eerste festival vond plaats op 17 maart 1996. Destijds namen ongeveer 430.000 mensen deel aan het festival en duurde de voorbereiding vijf maanden. Tegenwoordig duurt de voorbereiding bijna 1,5 jaar, gezien dit het belangrijkste jaarlijkse evenement van het land is. In 2015 kamen meer dan 100.000 buitenlandse bezoekers kwam naar Ierland om deze nationale feestdag te vieren."
Maak nu kennis met Pablo Escobars gezworen vijanden!
Met onder andere Manolo Cardona (Narcos), de Golden Globegenomineerde Tom Sizemore (Natural Born Killers, Twin Peaks) en de Oscargenomineerde Adriana Barraza (Babel) - Gebaseerd op de autobiografie van voormalige drugdealer Andrés López López - Adaptatie van een enorm populaire Colombiaanse tv-serie - Voormalige Colombiaanse inzending voor de Oscars - Belicht het machtigste misdaadsyndicaat ooit - Over de grootste rivalen van Pablo Escobar - Met Manolo Cardona (Narcos)
De vroege jaren negentig. Martin González en diens beste vriend, de excentrieke Pepe Cadena (Diego Cadavid), worden al van jongs af aan betrokken bij de drughandel in Cali, de hoofdstad van het Colombiaanse departement Valle del Cauca. Beide jongeren worden daarbij geïnspireerd door Pepe’s broer, de machtige (en rijke) drugbaron Don Oscar (Fernando Solorzano). Omdat de autoriteiten het Calikartel grotendeels met rust laten, wanen Martin en Pepe zich haast onoverwinnelijk.
Tijdens het huwelijksfeest van Pepe, worden de gasten onder vuur genomen door de enige natuurlijke vijand van het Calinetwerk: de trawanten van Pablo Escobar en zijn Medillínkartel. De schietpartij doet de plaatselijke regering wakker schieten en ook de Amerikaanse DEA (‘Drug Enforcement Agency’) begint zich met de werkzaamheden te bemoeien.
Na het fragmenteren van de organisaties in Medillín en Cali, wordt het Norte del Vallekartel opgericht, maar Martin wil te snel geld verdienen en begint fouten te maken. Zijn doel: het hart veroveren van zijn jeugdliefde, de bevallige Sofia (Juana Acosta), samen met zijn grootmoeder (gespeeld door topactrice Adriana Barraza) de belangrijkste vrouw in zijn leven. Martin wil de weifelende Sofia de wereld bieden en dan ophouden met dealen. Dat is echter buiten de eisen van de Mexicanen waar hij handel mee drijft, de DEA, afvallige vrienden en allerlei onvoorziene omstandigheden gerekend…
Achtergrond
The Snitch Cartel (oorspronkelijke titel: El cartel de los sapos) is gebaseerd op de autobiografie van ex-drugsbaas Andres López López (geboren op 15 juni 1971), die ondertussen is uitgegroeid tot een bekend mediafiguur. Het verhaal werd ook al verteld in een erg populaire tv-serie die nu dus uitmondt in een langspeelfilm waarin zowel Spaans als Engels wordt gesproken. De fictieve versie van Andres López López heet hier Martin González, maar dat betekent niet dat The Snitch Cartel noodzakelijkerwijs een happy end kent. López zelf groeide op zonder ouders en werd opgevoed door zijn grootmoeder. Op dertienjarige leeftijd reed hij al met een taxi om financieel rond te kunnen komen. Toen hij veertien was, introduceerde een jeugdvriend, de onverantwoordelijke Fernando, hem aan zijn oudere broer, een mágico. Aanvankelijk dacht Andres dat het om een goochelaar ging, maar al snel bleek de man eigenlijk een stinkend rijke drugbaron te zijn.
Het duurde niet lang voor ook López López betrokken geraakte bij het Calikartel. Tegen het einde van de jaren negentig mocht hij zich al bij de rangen van de internationale drugelite rekenen, maar toen zijn organisatie in 2001 door interne disputen dreigde ten onder te gaan, gaf hij zichzelf aan bij de Colombiaanse autoriteiten. Hij werd overgebracht naar een cel in Miami, waarin hij uiteindelijk 20 maanden zou verblijven. Andres zou er naar eigen zeggen een geweten hebben ontwikkeld dat volgens de toonaangevende krant El Pais uitmondde in een ‘exorcisme van 300 pagina’s’: het boek El cartel de los capos, waarin López López zijn lezers als verteller bij de hand neemt en hen het leven schetst van Martin, die verdacht veel lijkt op hemzelf.
Kort nadat de voormalige misdaadbaas de cel verliet, werd hij gecontacteerd door Caracol TV, een Colombiaans televisienetwerk dat ook in Miami actief is. Toen een bestuurslid van uitgeverij Editorial Planeta het resulterende interview zag, wist hij het zeker: het boek dat López López tijdens zijn gevangenschap had geschreven, zou een bestseller kunnen worden. Het duurde nog maar enkele weken voor het contract getekend was. Anno 2016 heeft Andres al verschillende boeken en heel wat scripts voor tv en film op zijn conto.
In karteldrama’s is er, volgens de auteur, ‘actie, drama, jaloezie, macht en teleurstelling: al die elementen samen zorgen ervoor dat verhalen over drughandelaars krachtige en winnende producten zijn… kijkers zijn het beu om verhalen over onmogelijke liefdes te horen, want het echte leven is niet zo.’ Volgens hem is de ‘vreemde aantrekkingskracht’ die verhalen over de bendes die hun land bijna hebben verwoest op het Colombiaanse publiek uitoefenen niet meer dan menselijk.
‘We zijn een van de meest volwassen Latijns-Amerikaanse maatschappijen aan het worden,’ zegt López López, ‘maar we moeten horen wat voor dingen er in dit land aan het gebeuren zijn. Het is belangrijk dat de maatschappij weet wat er echt gebeurd is [tijdens de vele jaren waarin de kartels de natie in hun greep hadden, zodat we kunnen vooruit gaan en zodat we onszelf kunnen begrijpen. Ze moeten verstaan worden zodat onze gemeenschap sterker kan worden.’
Misschien nog veel belangrijker, is dat de man die ooit jaarlijks tienduizenden kilo’s cocaïne doorheen Miami wist te sluizen, volgens de DEA een van de belangrijkste druginformanten ooit is geworden. Ook nu nog riskeren hij en zijn familie represailles van de overblijfselen van het Norte del Vallekartel.
Het kartel uit Cali was samen met dat uit Medillín het machtigste dat Colombia heeft gekend. Miljoenen dollars wisselden haast dagelijks van handen. Dat er nu ook in het westen aandacht wordt besteed aan deze gezworen vijanden van Pablo Escobar, is dus niet verwonderlijk. Dat er kosten noch moeite werden gespaard om de film vorm te geven, evenmin.
Zo werd zelfs Adriana Barraza (genomineerd voor talloze prijzen, waaronder een Golden Globe en een Oscar) aangetrokken om de relatief kleine, maar niet onbelangrijke rol van Martins grootmoeder in te vullen, terwijl hoofdrolspeler Maonolo Cardona ook te zien is in Amerikaanse topproducties als Covert Affairs en Narcos en zowel Juana Acosta als Diego Cavadid tot de bekendste acteurs binnen het Latijns-Amerikaanse taalgebied behoren.
Pedro Armendáriz Jr. trad in heel wat Amerikaanse tv-series (waaronder The Love Boat, Knight Rider, Columbo, Acapulco H.E.A.T. en Airwolf) op en maakte zich onsterfelijk in producties als Dogs of War, License to Kill, Tombstone en de Zorrofilms met Antonio Banderas. Tom Sizemore (genomineerd voor een Golden Globe voor Witness Protection, terwijl hij ook kandidaat was om prijzen te winnen voor zijn rollen in Saving Private Ryan, Black Hawk Down en andere films), een van de hardst werkende acteurs uit de business, zorgt voor de Amerikaanse toets. Een fantastische bezetting voor een film vol vaart, intrige en opzienbarende gebeurtenissen, dus. Dat The Snitch Cartel enkele jaren geleden de Colombiaanse inzending was voor de Oscars, hoeft dan ook niet te verbazen.
Artistieke Fiche: Manolo Cardona: Martin González ‘El Fresita’; Juana Acosta: Sofia; Diego Cadavid: Pepe Cadena; Pedro Armendáriz Jr.: Don Modesto; Kuno Becker: Damián; Tom Sizemore: Sam Mathews en Ardriana Barraza: Abuela Isabel
Technische specificities: Release: 10 maart 2016 - Distributie: Excesso Entertainment - Speelduur: ongeveer 102 min. - Taal: Engels en Spaans, Nederlands ondertiteld - Beeldformaat: 16.9 (2.40:1) - Audio: Dolby Digital 5.1
Crew: Regie: Carlos Moreno - Scenario: Luiso Berdejo, Juan Camilo Ferrand, Andrés López - Productie: Juan Carlos Caicedo Rassi, Francisco Cardona, Juan José Cardona, Manolo Cardona, Alvaro Rangel - Muziek: Carlo Siliotto - Cinematografie: Mateo Londono - Montage: Jorge Macaya. Meer info: www.excesso.nl
Overheen de lente- en zomercollectie van Floris Van Bommel spotten we een duidelijk centraal thema voor zowel mannen als vrouwen: Glitter en Glamour. Van sportieve sneakers in leer, textiel of suède tot blinkende pumps en ballerina’s. Elke stijl die je maar kunt bedenken, behalve: saai! Deze gevarieerde lijnen spelen enerzijds met een neutraal kleurenpallet bestaande uit klassiek zwart, glanzend zilver of fris wit en anderzijds met helder kobaltblauw voor een pop of colour.
Brax active
Met het thema Wanderlust laat BRAX active doorheen de natuur zwerven, en neemt je mee langs kabbelende beekjes, heldere meren en eindeloze bossen. De outdoorcollectie liet zich inspireren op rijke aardtinten en de magische kleuren van fauna en flora. Life is lived outside!
Sportief, casual en functioneel: de nieuwe BRAX active collectie lente/zomer 2016 biedt de ideale mix van stijl en functionaliteit voor outdoor activiteiten die ook in de stad gezien mag worden. Als broekenspecialist garandeert BRAX een perfecte fit voor iedereen dankzij zijn uiteenlopend gamma van meer dan 50 maten voor hem en voor haar (lang, kort, standaard).
TRAVEL PRO- The Outdoor Touring Series: Dit ademend en elastisch kledingstuk met Sun Protection beschermt je tegen de brandende zonnestralen.
EXPLORER – The Outdoor Climate Series: Deze wandelkledij is een absolute favoriet voor zonnige dagen dankzij zijn stretch- en Sun Protection materialen. Deze lichte, slijtvaste buitenbroeken en tops zijn water- en vuilafstotend en houden je bovendien ook koel en droog door een mix van ademende en sneldrogende materialen.
X3 PERFORMANCE – Comfort meets Function: Zelfs in koude en vochtige omstandigheden houdt deze kledij je aangenaam droog. De functionele polo shirts en modieuze geruite t-shirts met UV bescherming vormen de ideale mix van comfort en functie. De uitermate lichte fleece jasjes zijn een ideale metgezel op koudere dagen.
Boho Babes: Horoscoop Ringen
Delicate ringen zijn helemaal in, net zoals persoonlijke juwelen. Daarvoor ben je bij Boho Babes aan het juiste adres.
De nieuwe horoscoop ringen zijn minimalistisch en door je eigen horoscoop teken geven ze een persoonlijke touch. Al deze ringen zijn sterling zilver 925. Aan de ene kant van de ring staat de horoscoop in geschreven tekst en aan de andere kant het symbool van het teken. Hoe je de ring ook draait, hij ziet er dus altijd leuk uit. Prijs: €19,50
Boho Babes bestaat sinds september 2015 en is opgericht door de blogster Nathalie Van den Berg. De webshop is bohemian geïnspireerd en brengt verschillende internationale merken samen. Naast bekende merken wordt er ook samen gewerkt met kleine lokale designers. Meer informatie vindt u op www.bohobabes.eu, de prijzen gaan van 12 euro tot 160 euro.
Venizi: de broches zijn terug
Een inspiratie uit de gouden film jaren en de eeuwige schoonheid van de mythische actrices uit de jaren 40-50. Broche «parel van de nacht » verzilverd : 26.90€
VENIZI stelt u zijn nieuwe selectie broches voor: Broche “ de lente roos” verzilverd : 24.90 E; Broche « de levensboom » verzilverd : 22.90€; Broche “parel van de nacht “ verzilverd : 26.90€; Broche “lente blad » verzilverd : 26.90€. Voor alle informatie en de verkooppunten : WWW.VENIZI.COM
SEABOURN BIEDT COMBIREIZEN AAN IN EUROPA
Seabourn biedt deze zomer een ruime waaier van combinatiereizen in Europa aan. Zo kunnen reizigers extra besparen en meer bestemmingen verkennen, van de fenomenale Franse, Spaanse en Italiaanse kust tot de schilderachtige Griekse eilanden of de indrukwekkende Noorse fjorden. Gasten die twee of meer cruises combineren, besparen tot 15 procent extra.
“Veel van onze cruises in Europa zijn zevendaagse cruises, maar kunnen worden gecombineerd tot reizen van twee of vier weken. Gasten kunnen dus vaarroutes samenstellen, waarbij ze heel wat bestemmingen kunnen bezoeken,” zegt John Delaney, Senior Vice-president Global Marketing & Sales bij Seabourn. “Onze combireizen zijn ideaal voor wie veel mooie bestemmingen aan de Middellandse Zee of in Noord-Europa wil ontdekken.”
Enkele voorbeelden van Seabourn combireizen in Europa in 2016: Tijdens 14-daagse combireizen doorkruist Seabourn Odyssey het oosten van de Middellandse Zee. Egeïsche Odyssey is een rondreis vanuit Athene (Piraeus) naar Barcelona op 28 mei, 25 juni, 23 juli, 20 augustus, 17 september en 15 oktober 2016. De gasten kunnen in liefst 13 havens aan wal gaan en genieten gratis van het exclusieve Seabourn Avondevent in Efeze. Eilanden in de Adriatische en Egeïsche Zee zijn 14-daagse cruises van Venetië naar Istanbul op 18 juni, 16 juli, 13 augustus, 10 september en 8 oktober 2016, met stops in 13 havens, inclusief het Seabourn Avondevent in Efeze, evenals een Marina Day in Primosten (Kroatië) aan de Dalmatische kust.
Seabourn Sojourn verkent het westen van de Middellandse Zee tijdens een 21-daagse rondreis Mediterrane Nachten vanuit Monte Carlo. Het cruiseschip vertrekt op 11 augustus en 6 oktober 2016, en meert aan in 18 pittoreske havens en steden aan de Spaanse en Franse kust, de schitterende Amalfikust in Italië en idyllische eilanden zoals Malta, Corsica en Sardinië. Ook staan twee Marina Days op het programma, nl. in Amalfi en San Remo (Italië).
In Noord-Europa biedt Seabourn Quest 21-daagse combireizen aan tussen Stockholm en Kopenhagen op 21 en 28 mei, 18 en 25 juni 2016. Op deze reizen exploreer je de majestueuze Noorse fjorden en het beste wat Scandinavië en de Baltische staten te bieden hebben. Het wordt een adembenemende cruise langs de fjorden met een driedaags bezoek aan Sint-Petersburg. Bovendien omvat het Europese programma van Seabourn voor het seizoen 2016 stops in een aantal havens die Unesco-werelderfgoed herbergen. De passagiers kunnen tijdens optionele werelderfgoed-excursies die historische sites bezoeken of deelnemen aan speciale ontdekkingsexcursies met een exclusief programma, ontwikkeld in samenwerking met managers van Unesco-werelderfgoedsites en toeristische experts.
Tijdens het Europese seizoen genieten de gasten unieke ervaringen die ze alleen bij Seabourn vinden. Zo bieden de drie schepen in verschillende havens aan de Middellandse Zee en in Noord-Europa de populaire excursie “Shopping with the Chef” aan, waarbij een groepje gasten de chef-kok vergezellen op lokale markten om meer te weten te komen over de lokale producten en met eigen ogen te zien hoe de meest verse ingrediënten worden geselecteerd voor verfijnde gerechten aan boord. Op Seabourn Sojourn en Seabourn Odyssey kunnen de gasten een “Marina Day” beleven: gratis watersporten vanuit het opengevouwen watersportplatform van het schip in een schilderachtige haven in de Middellandse Zee. Bovendien gaat Seabourn Odyssey meestal voor anker in het Turkse Kusadasi, waar de gasten een gratis Avondevent in Efeze kunnen beleven, een klassiek privéconcert in de eeuwenoude ruïnes onder een sterrenhemel. www.seabourn.com