Na twee jaar intensieve renovatie- en uitbreidingswerken kan Château Angelus, aan de vooravond van de voorstelling van de nieuwe millésime, zijn vernieuwde chai openen.
Dit figuurlijk werkinstrument dat aan Hubert de Boüard de Laforest en zijn team de mogelijkheid bood om de wijnen van Château Angelus tijdens de voorbije jaren op een uitzonderlijk hoog niveau te tillen, zal in de toekomst een zo mogelijk nog belangrijkere rol vervullen. De bijdragen die architecten Arnaud Boulain en Jean-Pierre Errath aan het project leverden is enorm. Château Angelus beschikt voortaan niet alleen over een uiterst functioneel maar evenzeer esthetisch centrum dat zijn imago versterkt. Perfect geïntegreerd in het landschap biedt het de mogelijkheid om wijnbouw en wijnen met respect te behandelen en zorgt tevens voor een harmonieus samengaan van Château Angelus en de benaming Saint-Emilion.
In deze nieuwe omgeving stelt Hubert de Boüard zijn 30ste millésime voor. Als kind zwierf hij constant in de wijngaarden rond, hij werd een gepassioneerde wijnbouwer door de critici meermaals geprezen en ging in 1985 in Château Angelus aan de slag. Als gereputeerd oenoloog kon hij samen met zijn team het kasteel verder uitbouwen tot een absolute topwijn. Hij geniet niet alleen in Frankrijk, maar wereldwijd aanzien voor zijn passie en gedrevenheid die telkens opnieuw openbloeit in zijn nieuwe millésime. Met grote belangstelling wordt dan ook uitgekeken naar zijn 30ste jaargang die hij eind maart mag voorstellen.
The Brando is een luxueus eco-resort op het privé-eiland Tetiaroa in Frans-Polynesië dat in juli de deuren opent. De lagune bestaat uit 12 “motu”, kleine eilandjes in een turquoise lagune, op een zestigtal kilometer van de noordelijke kust van Tahiti.
Dit atol, dat volledig omgeven is door een koraalrif, is enkel met het vliegtuig bereikbaar. Het is de ideale plaats om je in alle privacy terug te trekken en je te herbronnen te midden van een adembenemende natuur, waar een heel aparte sfeer heerst.
Nadat het in handen was van de koninklijke familie Pomare, werd het 30 jaar lang het privé-eiland van Marlon Brando. Het resort dat in 2014 zijn deuren opent, is geïnspireerd op de visie van Marlon Bando die zijn hart verloren had aan dit eiland en een pionier was op het vlak van duurzaam toerisme: "Ik word er altijd heel kalm van als ik denk aan de nachten op mijn eiland in de Stille Oceaan. Als ik er de mogelijkheid toe heb, zal ik ervoor zorgen dat Tetiaroa voor altijd een plaats blijft die de Tahitianen herinnert aan wie ze zijn en wat ze eeuwenlang geweest zijn".
De architectuur van het resort weerspiegelt de Polynesische cultuur en levenskunst. De 35 villa’s op het hagelwitte zandstrand beschikken over een eigen zwembad en privéstrand, met als dichte buren zeeschildpadden, exotische vogels en manta’s in de lagune. Dankzij de allerlaatste technologie op het vlak van hernieuwbare energie, voorziet The Brando volledig in zijn eigen energiebehoeften. The Brando dan ook een sterk staaltje van innovatieve duurzame ontwikkeling. Als bezoeker kun je alleen maar versteld staan van het resultaat en van de interacties tussen de mens en deze unieke omgeving.
Duurzame luxe: In de bouw en inrichting van The Brando zijn heel wat lokale materialen verwerkt. Dankzij een innovatief aircosysteem dat met zeewater werkt en dankzij hernieuwbare energie zoals zonne-energie en kokosnootolie voldoet het resort volledig in zijn eigen energiebehoeften en is het nagenoeg koolstofneutraal.
Toevluchtsoord van het dierenrijk: Het atol is betoverend mooi. Het 25 km lange koraalrif rondom het eiland Tetiaroa vormt een uitstekende natuurlijke bescherming. Het is een spectaculaire lagune die bruist van het leven. Er zijn niet minder dan 167 vissoorten geteld en niemand verbaast zich over de manta’s en adelaarsroggen in het ondiepe water.
Privévilla’s: Elke villa bezit een salon en een mediaruimte met televisie en dvd. Bovendien beschik je over een douche of bad in openlucht. Buiten geeft het houten terras met ligstoelen en tafel uit op je hagelwitte privéstrand.
2013 is het eerste jaar waarin Eurostar meer dan 10 miljoen reizigers vervoerde in één jaar tijd (aantal reizigers met 2% gestegen in vergelijking met 2012). Sinds de start van de treindiensten reisden al 140 miljoen reizigers met Eurostar en dit is het tiende opeenvolgende jaar waarin de reizigersaantallen groeien. De omzet steeg met 7% op jaarbasis tot £857 miljoen. Een bedrijfswinst van £54 miljoen in 2013 of een stijging van 4%
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, maakte vandaag bekend dat het in 2013 sterke prestaties heeft neergezet. Zowel de reizigersaantallen als de omzet stegen tijdens het hele jaar. In 2013 stegen de reizigersaantallen met 2% tot 10,1 miljoen (2012: 9,9 miljoen). Daarmee doorbrak Eurostar voor het eerst de grens van 10 miljoen reizigers per jaar en ziet het bedrijf het totale aantal reizigers stijgen tot 140 miljoen sinds de start van z’n activiteiten in 1994. In diezelfde periode groeide de omzet met 7%1 van £799 miljoen tot £857 miljoen, zowel op de markt voor zakenreizen als voor vrijetijdsreizen. De omzetgroei resulteerde in een bedrijfswinst van £54 miljoen voor Eurostar, een toename met 4% op jaarbasis (2012: £52,0 miljoen2).
Nicolas Petrovic, directeur-generaal van Eurostar: “2013 bleek een heel mooi jaar voor Eurostar. We zijn tevreden over de aanhoudende groei, zowel van de passagiersaantallen als van de omzet die we vandaag bekendmaken. Na een periode van economische onzekerheid zien we dat het vertrouwen opnieuw groeit, vooral in het Verenigd Koninkrijk.”
De omzet voor vrijetijdsreizen steeg in 2013 met een indrukwekkende 7,5%, terwijl Eurostar nog steeds focust op de uitbreiding van zijn netwerk van bestemmingen in Europa. Zo was de testlijn van Eurostar in de zomer van Londen naar Lyon en de Provence in Zuid-Frankrijk een succes. Dankzij de populariteit van deze verbinding komt er vanaf 2015 een permanente lijn het hele jaar door. De tickets zijn te koop vanaf eind dit jaar en de eerste ritten zullen plaatsvinden vanaf het voorjaar van 2015.
Voortbouwend op die impuls kondigde Eurostar in 2013 ook de opstart van een gloednieuwe rechtstreekse lijn tussen Londen en Amsterdam aan, in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS), vanaf eind 2016. Eurostar is van plan om twee verbindingen per dag te laten rijden tussen Londen St Pancras International en Amsterdam Centraal met een reistijd van ongeveer vier uur en met haltes in Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol Airport. Het traject Londen–Amsterdam is met jaarlijks meer dan drie miljoen zaken- en vrijetijdsreizigers de grootste internationale markt voor vliegreizen in Europa. Dankzij de lancering van dit nieuwe hogesnelheidsproduct tussen het VK en Nederland kunnen reizigers uitkijken naar een aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig.
Terwijl de eerste tekenen van stabilisering van de economie opduiken, vooral in het Verenigd Koninkrijk, lieten de zakenreizen ook in 2013 een sterke groei optekenen. De omzet voor zakenreizen steeg met 6,2% op jaarbasis, een toename die op een groeiende vraag naar diensten voor zakelijke reizigers duidt, vooral uit het VK. In 2013 bleef het aantal internationale reizigers (uit landen buiten Europa) spectaculair toenemen, met een omzetstijging van 18% in vergelijking met vorig jaar. Een groei die de trend van de voorgaande kwartalen onderstreept en het grote potentieel van de internationale markt aantoont.
Door de aanhoudende investeringen van Eurostar in marketing- en verkoopacties in belangrijke internationale regio’s ontdekken reizigers het Eurostar-netwerk tussen Parijs, Brussel en Londen tijdens hun reis door Europa. Nicolas Petrovic: “2014 wordt een belangrijk jaar voor Eurostar, doordat ons lopende programma van serviceinitiatieven en -verbeteringen het potentieel van onze activiteiten zowel op onze markten in Europa als op internationale markten aanboort. Eurostar staat op een belangrijk punt in zijn geschiedenis en viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. Om dit te vieren hebben we het hele jaar door een brede waaier van activiteiten gepland.”
Fattoria Dianella bevindt zich in de heuvelruggen rond het stadje Vinci, de geboorteplaats van niemand minder dan Leonardo da Vinci. Het wijngebied ligt in de omschrijving Chianti DOCG nabij Montalbacco, een van de wijndistricten die in 1932 werden gecreëerd volgens de aanwijzingen die in 1796 door de Groothertog van Toscane werden opgesteld.
De tradities en ervaringen van het wijnhuis gaan terug tot 1700 zoals blijkt uit het werk van poëet Renato Fucini die hier leefde en werkte. De huidige eigenaars Francesco en Veronica Passerin d’Entrèves volgen nauwgezet alle teelten en bewerkingen op en selecteren enkel de beste trossen voor hun productie zodat het eigen ‘terroir’ van hun wijnen wordt gerespecteerd. Het domein van 90 ha telt 26 ha wijngaarden met aanplantingen van San Giovese, Colorino, Malvasia, de regionale Orpicchio en enkele andere. Er zijn ook 15 ha olijfbomen met meerdere variëteiten zoals Frantoio, Leccino, Pendolino en Moraiolo, zij zorgen voor de extra virgin Dianella olijfolie die bulkt van intensiteit en persoonlijkheid.
Hun passie willen Francesco en Veronica samenbrengen in een museum waar het wijnproces wordt vereeuwigd. Dit museum krijgt een onderkomen in de historische kelders van Fattoria Dianella. In de Fattoria vinden bezoekers eveneens een leuke B&B die getooid met frisse pastelkleuren, een perfect inzicht geeft op de typische levensstijl van oude Toscaanse woningen.
Een nobele en edele wijn met stevig karakter bestaande uit 65% San Giovese en 5% Colorino. De handgeplukte bessen vinifiëren in inoxtanks en macereren gedurende15 dagen. De oudering vindt plaats in Slavonian eiken vaten van 20hl en duurt 12 maand waarna 6maand rijping op fles volgt. Een wijn met dieprode kleur met fruitige en kruidige toetsen gemengd met leuke accenten van vanille. Bij de afdronk komen zachte en elegante tannines vrij.
Geproefd: All’Aria Aperta – IGT Toscana Rosè 2011
Wijn met sterke persoonlijkheid die frisheid en elegantie in een charmant boeket samenbrengt. Deze 100% San Giovese trossen worden manueel gepulkt en krijgen een lichte pressing mee, gevolgd door een fermentatie onder gecontroleerde temperatuur, rijpt de wijn vervolgens gedurende 6 maand in inox. Deze wijn met een aantrekkelijke roze tint zorgt in de neus voor een aromatisch profiel met complexe fruitige toetsen die het typische karakter van de San Giovese onderstrepen. In de mond, volrond met lichte aciditeit maar stevige body met aangenaam frisse mineralen.
Op de proeftafel: Il Matto delle Giuncaie, IGT Toscana Rosso 2009
Een wijn 100% San Giovese met manuele pluk van een zuidgerichte wijngaard met limestone ondergrond. De fermentatie gebeurt onder gecontroleerde temperatuur en wordt gevold door een maceratie van 20 dagen. De oudering gebeurt in Franse eiken vaten van 225l, tweede en derde jaars gebruik en duurt minstens 12 maand, gevolgd door een rijping van minimaal 6 maand op fles.
De dieprode mantel die in het glas te voorschijn komt geeft reeds blijk van een grote zuiverheid van de wijn. In de neus krijgen we een palet van rijpe noten en koffie gemengd met rood en zwart rijp fruit en delicate accenten van vanille.
In de mond openbaart zich een volle en mooi geconcentreerde wijn met zachte tannines die elegantie uitstraalt. Een lange afdronk met complexe toetsen en sterke persoonlijkheid. Globaal een karaktervolle wijn die uitstekend past bij wild, oude kazen en gegrild vlees.
Vlaanderen tegen 2020 op de wereldkaart zetten als culinaire topbestemming. Dat is de ambitie van het toeristisch marketingplan voor de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur dat Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois, Toerisme Vlaanderen, de provinciale en stedelijke toeristische organisaties en Horeca Vlaanderen hebben voorgesteld. Het plan focust op drie krachtige thema’s die Vlaanderen internationaal op de kaart moeten zetten: lekker eten, bier en chocolade.
Wie Vlaanderen bezoekt moet vooral onthouden dat je er lekker kan eten, dat de beste bieren van de wereld er worden gebrouwen en geschonken en dat het dé regio van de chocolade is. Om deze ambitie waar te maken wordt de komende jaren volop geïnvesteerd in ontwikkeling en promotie.
“Bier en chocolade mogen dan misschien wel clichés zijn, maar we zouden gek zijn om ze niet uit te spelen,” zegt Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. “Onze reputatie rond bier en chocolade zal de komende jaren nog verder versterkt worden door ook de beleving voor de toerist interessanter te maken. Daarnaast gaan we hard werken aan onze reputatie van regio waar men overal lekker kan eten. Vraag over enkele jaren aan een Amerikaan waarom hij naar Vlaanderen komt en hij moet spontaan ons lekker eten, bier en chocolade vernoemen."
Vandaag werden de concrete acties binnen het actieplan voor de promotie van de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur voorgesteld aan de publieke en private sector. Onder meer door culinaire evenementen te ondersteunen in binnen- en buitenland, maar ook door campagnes zoals ‘Jong Keukengeweld’ en ‘Ambassadeurs van Vlaanderen Lekker Land’ wil Vlaanderen zijn culinaire troeven in de etalage zetten. Het toeristisch marketingplan is het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen, de vijf provinciale toeristische organisaties, de lokale en stedelijke toeristische diensten en private partners zoals Horeca Vlaanderen. Brouwers, chocolatiers en chefs gaven mee input.
Peter De Wilde, administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, reikt de hand naar alle betrokken partners. “Dit nieuwe actieplan is nog maar een begin, het veld ligt nog open voor de inbreng van onze partners. Binnen Toerisme Vlaanderen staat een team klaar om te luisteren naar de initiatieven van andere vakantiemakers en er mee aan de slag te gaan.”
De vakantieparken van Center Parcs en Sunparks: Het ideale verblijf voor elke gepassioneerde fietser
In de 2014-agenda van Center Parcs en Sunparks staan weer tal van evenementen op stapel voor de fietsliefhebber. De vakantieparken zijn het hele jaar door een ideale uitvalsbasis voor fietsers – van alle leeftijden en voor elk niveau – én hun familie.
De vakantieparken van Center Parcs en Sunparks bevinden zich stuk voor stuk in prachtige regio’s waar fietsers hun hart kunnen ophalen op verharde of onverharde wegen. Zo komen zowel recreatieve fietsers, fervente mountainbikers als wielrenners aan hun trekken. Terwijl fietsers hun passie beleven, geniet de rest van het gezelschap van de vele activiteiten die de parken te bieden hebben. En ‘s avonds valt iedereen moe maar voldaan in slaap in de rust van de comfortabele cottage, met het stalen ros veilig opgeborgen.
De verschillende parken van Center Parcs bieden een gevarieerd aanbod aan weekenden en evenementen die volledig in het teken staan van de fiets. Center Parcs Park Zandvoort – Nederland Cycling Zandvoort. In het weekend van 16 mei 2014 is het tijd voor de tweede editie van Cycling Zandvoort, een fietsspektakel met een afwisselend aanbod voor fietsers van elk niveau en alle leeftijden. Op het programma: toertochten, spinning marathon, ploegentijdrit, offroad parcours en als hoogtepunt de 24-uurs estafetterace op het circuit van Zandvoort. Center Parcs Park Zandvoort bevindt zich op wandelafstand van het circuit en biedt een afwisselend programma in het teken van deze fiets 3-daagse, waaronder een optreden van Frans Duijts op vrijdagavond. www.centerparcs.nl/cyclingzandvoort
Center Parcs Port Zélande – Nederland - Elektrisch fietsevenement: Voor fervente elektrische fietsers organiseren Center Parcs, Eneco en Gazelle van 19 t/m 23 mei 2014 het eerste elektrische fietsevenement in Zeeland! Dit actieve evenement staat geheel in het teken van elektrisch fietsen, de Zeeuwse natuur en cultuur met verschillende fietstochten door het schitterende landschap, workshops, een bezoek aan een windmolenpark en diverse culturele bezienswaardigheden. Voor de deelnemers zonder elektrische fiets, stelt Gazelle kosteloos elektrische fietsen ter beschikking voor één dag. www.centerparcs.nl/elektrischfietsen
Center Parcs De Huttenheugte en Parc Sandur – Nederland - Drentse Fiets4Daagse 2014: Van 22 t/m 25 juli 2014 vindt de Drentse Fiets4Daagse plaats. Tijdens dit grootste fietsevenement van Nederland ontdekken ruim 15.000 deelnemers vier dagen lang wat de provincie Drenthe allemaal voor moois te bieden heeft. Men kan kiezen uit routes van 30, 40 of 60 km per dag. Vanuit Center Parcs De Huttenheugte en Parc Sandur zijn de startplaatsen Dalen en Emmen goed bereikbaar. Beide parken zijn dan ook een ideale uitvalsbasis voor elke deelnemer van dit grootse evenement. Na een dag fietsen kunt u heerlijk bijkomen in uw cottage en genieten van alles wat deze parken te bieden hebben. www.centerparcs.nl/fiets4daagse
Center Parcs Park Eifel – Duitsland - Eifel Cycling Classic 2014. Na het succes van voorgaande jaren organiseert Center Parcs het weekend van 26 september 2014, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie, Rabobank, Eneco en Achmea Health Centers, het vierde Eifel Cycling Classic weekend. Dé afsluiting van het wegseizoen voor de sportieve fietser waar ook prominente wielrenners, zoals Leontien van Moorsel en Rob Harmeling, aanwezig zullen zijn. Center Parcs Park Eifel is het startpunt van verschillende routes - 50, 100, 150 en 200 km - door deze prachtige regio. Deelnemers genieten niet alleen van een feilloze technische ondersteuning, ravitaillering en sportontbijt, maar ook van alle voordelen die Center Parcs te bieden heeft, zoals een comfortabele cottage en de uitgebreide faciliteiten van het park. www.centerparcs.nl/ecc
Een overzicht van de mountainbike-evenementen bij Sunparks: Jaarlijks organiseert Sunparks evenementen die geen enkele mountainbiker mag missen. In 2014 is het weer de beurt aan Sunparks Ardennen en Sunparks Kempense Meren om fietsers uit binnen- en buitenland te ontvangen voor een weekend vol mountainbiken, ontspanning en plezier. De prachtige natuur van de Belgische Kempen en Ardennen vormen het ideale decor voor verschillende uitdagende routes voor elk niveau.
Samen met vrienden een weekend lang mountainbiken en plezier maken? Of liever met het hele gezin? Het Sunparks mountainbikeweekend is namelijk ook ideaal voor kinderen. Speciaal voor de kleine mountainbikers is er dit jaar zelfs de Kids Trophy, een parcours van ongeveer 15 km, voor hen uitgestippeld. Uiteraard kunnen zij zich ook uitleven in het tropische zwemparadijs Aquafun, de indoor speeltuin Kidsworld of bij één van de vele andere activiteiten die de Sunparks parken te bieden hebben. http://www.sunparks.com/be-nl/mtb-agenda_ms
Sunparks Ardennen – België - Van 5 t/m 8 september 2014 - Sunparks Kempense Meren – België - Van 14 t/m 16 november 2014
Deze typische herenhoeve uit het einde van de 18de eeuw kreeg een dubbele functie mee. Enerzijds wijnhuis en anderzijds een aantrekkelijke vakantiewoning met 6 appartementen stijlvol ingericht met accenten op de regionale tradities.
Het wijnhuis telt 8 ha wijngaarden en 3 ha olijfbomen die alle volle organische en biologische landbouwmethodes worden geëxploiteerd. Hier worden extra fijne olijfolies van Montecucco en rode Il Civettaio wijnen geproduceerd.
De 2009 blended San Giovese krijgt Merlotdruiven als extraatje en zorgt voor een mooie rode kleur met aangename florale aroma’s. De Nostero is 2007is een 100% San Giovese wijn die zijn dieprode kleur opvijzelt met knapperige kruidige toetsen die in het totaliteit voor mooie afronding zorgen en dit men een leuke elegantie.
Op de proeftafel: Il Civettaio 2009 Montecucco San Giovese DOC
Een eerste selectie van de trossen gebeurt op het veld, ze fermenteren nadien in vaten van 4000l. Het ouderen gebeurt in eiken vaten en dit gedurende minstens 12 maand, de eindrijping wordt op fles neemt minstens twee jaar in beslag.
In het glas een stevige rode mantel die in de neus een overvloed van florale en fruitige toetsen prijsgeeft. Bij de afdronk komen mooie accenten van delicate tannines tot ontwikkeling die een perfecte aanvulling vormen op de toetsen van rijp rood fruit. De wijn geeft bij afdronk alleszins een aangename frisheid prijs.
De beste sportbestemmingen volgens British Airways-passagiers
Wie zich in het voorjaar graag van zijn sportiefste kant laat zien, reist het best naar New York, de Malediven of Yorkshire. Dat blijkt uit een studie van British Airways. De luchtvaartmaatschappij peilde bij 2.000 respondenten naar de beste én slechtste bestemmingen ter wereld om te lopen, te zwemmen en te fietsen. British Airways merkt bij haar passagiers een groeiende interesse voor sportieve bestemmingen bij zijn passagiers. Ze reizen onder meer om deel te nemen aan marathons of kiezen bewust voor een actieve golf- of skivakantie.
Een grote verrassing is het niet: Central Park in New York staat met stip bovenaan als de place to be om te joggen en lopen. Grote sterren zoals Madonna, Ricky Gervais en Jake Gyllenhaal zijn alvast gewonnen voor de groene oase in het hartje van het drukke Manhattan. Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk: Sydney Harbour in Australië (12%) en het Richmond Park in het Verenigd Koninkrijk (8%). Sportievelingen die liever in het water vertoeven, zakken het best af naar de Malediven. Maar liefst 30% van alle ondervraagden vindt de eilandengroep met zijn helderblauwe zee de beste plaats ter wereld om te zwemmen. De top drie wordt aangevuld door The Great Barrier Reef in Australië (18%) en Marina Bay Sands Pool in Singapore (8%), een adembenemend zwembad van maar liefst 150 meter lang op het dak van een luxeresort.
De echte wielerfanaten moeten volgens de studie dan weer resoluut kiezen voor het uitgestrekte landschap van Yorkshire Dales in het Verenigd Koninkrijk (17%). Ook Venice Beach in de Verenigde Staten (11%) en het Engelse eiland Wight (10%) halen hoge scores bij de respondenten dankzij hun uitstekende fietsroutes. Naast de beste bestemmingen om fysieke inspanningen te leveren, peilde British Airways eveneens naar de minst populaire bestemmingen om te sporten. Volgens de 2.000 respondenten kunnen sporters maar beter plaatsen met een extreem klimaat vermijden zoals de snijdende kou in Antarctica en Alaska (Verenigde Staten) of de verstikkende warmte in Death Valley (Verenigde Staten) en Al’Azziyah (Libië).
British Airways werkte voor dit onderzoek samen met Sport Relief, de liefdadigheidspartner waarvoor de luchthavenmaatschappij allerlei activiteiten organiseert om fondsen te verwerven. www.ba.com/flyingstart .British Airways biedt sportievelingen een heen- en terugvlucht met drie overnachtingen in het vijfsterrenhotel The London NYC vanaf €970 p.p. Dit aanbod is geldig voor geselecteerde data tijdens maart 2014.
De beste sportbestemmingen ter wereld volgens de reizigers van British Airways op een rijtje: De beste plaatsen om te lopen: 1. Central Park, New York, Verenigde Staten (22%), 2. Sydney Harbour, Australië (12%), 3. Richmond Park, Verenigd Koninkrijk (8%), 4. De Chinese Muur, China (7%) en 5. Patagonië, Chili (5%) . De beste plaatsen om te zwemmen: 1. De Malediven (30%), 2. The Great Barrier Reef, Australië (18%), 3. Het zwembad van resort Marina Bay Sands, Singapore (8%), 4. Het zwembad van resort The Crystal Lagoon, Chili (4%) en 5. Hamilton Pool, Verenigde Staten (4%). De beste plaatsen om te fietsen: 1. Yorkshire Dales, Verenigd Koninkrijk (17%), 2. Venice Beach, Verenigde Staten (11%), 3. Het eiland Wight, Verenigd Koninkrijk (10%), 4. De Franse Alpen, Frankrijk (9%) en 5. Het Cape Bretoneiland, Canada (7%).
TRAVELBIRD ZET ONBEKEND WERELDERFGOED IN DE KIJKER
Al ooit gehoord van de kathedraal van Arras, Residenz Würzburg of de St. Augustine’s Abbey in Canterbury? Nochtans staan ze allemaal op de UNESCO werelderfgoedlijst. Online reisaanbieder TravelBird haalt deze onbekende parels vanonder het stof en heeft 6 speciale UNESCO-arrangementen samengesteld. De meeste ervan zijn makkelijk met de auto te bereiken, zoals Le Havre, Arras, Würzburg en Leuven. Iets verder van huis kan je naar Porto en Canterbury. Ieder arrangement biedt nog een aantal extra voordelen, zoals een flesje champagne bij aankomst, gratis parking of gebruik van wellness. De UNESCO-arrangementen van TravelBird zijn boekbaar via http://travelbird.be/unesco.
Iedereen weet ongetwijfeld dat de Chinese Muur, de Mont Saint-Michel of het historisch centrum van Venetië werelderfgoed zijn. Maar buiten deze 3 culturele toppers staan er niet minder dan 930 andere erfgoedsites op de lijst van UNESCO. Bijna de helft ervan in Europa. TravelBird wil haar klanten inspireren door een aantal minder bekende UNESCO sites in de kijker te zetten en heeft hiervoor 6 speciale UNESCO-arrangementen uitgewerkt. Eén van de meest in het oogspringende deals is ongetwijfeld een weekendje in het graafschap Kent. Je verblijft er in hotel The Conningbrook in het gezellige stadje Ashford. De ideale uitvalsbasis voor een verkenning van deze romantische streek, met het stadje Canterbury als belangrijkste trekpleister. Zowel de kathedraal, de St. Augustine’s Abbey als de St. Martin’s Church staan op de erfgoedlijst. Naast Canterbury zijn ook Leeds Castle en Rochester Castle meer dan een bezoekje waard. Voor amper 89 euro/pp verblijf je 2 nachten, inclusief kamer met ontbijt, gratis parking en heen-en terugreis met de ferry Calais-Dover. Kinderen tot en met 15 jaar reizen gratis mee. Meer info: http://travelbird.be/kent/
Een andere onbekende topper is het Duitse stadje Würzburg, dat met zijn 60 kerktorens wel eens ‘de stad der kerken’ genoemd wordt. Het majestueuze Residenz Würzburg staat op de UNESCO erfgoedlijst. Daarnaast is Würzburg omgeven door wijngaarden en kan je voor een proeverij terecht in één van de vele traditionele wijnkelders. Deze deal omvat een verblijf van 3 nachten in het trendy GHOTEL, inclusief ontbijtbuffet, gratis gebruik van fitness en sauna, gratis wifi, toegang tot de Residenz Würzburg en een Würzburg Welcome Card voor 99 euro/pp. Boeken kan via http://travelbird.be/wurzburg/
De Noord-Franse stad Arras is ondanks haar korte afstand voor vele Vlamingen nog onontgonnen gebied. Onterecht overigens, want het prachtige marktplein staat vol met typisch Vlaamse barokhuizen. De kathedraal is UNESCO werelderfgoed, maar ook het Heldenplein, het stadhuis, belfort en de Sint-Vaast abdij zijn UNESCO-waardig. 2014 is overigens een speciaal jaar voor Arras, want net zoals het nabijgelegen Ieper zal ook Arras de Groote Oorlog herdenken, met tal van evenementen en tentoonstellingen. Je kan kiezen voor een verblijf van 1 of 2 nachten in Hotel Mercure en krijgt naast een ontbijt ook een driegangendiner aangeboden. Aan de hotelbar krijg je 30% korting op alle dranken en de parking aan het hotel is gratis. Kinderen tot en met 15 jaar reizen gratis. De prijs voor een verblijf van 1 nacht bedraagt 59 euro/pp: http://travelbird.be/arras/
De Portugese stad Porto ademt één en al cultuur uit. Het prachtige oude centrum is in zijn geheel erkend als UNESCO-werelderfgoed. Grootste trekpleisters zijn de Ponte Dom Luis I – de imposante gietijzeren brug over de Douro -, de Igréja de Sé – de kathedraal gelegen op de hoogste heuvel van de stad – en het Palacio de Bolsa. Verder kan je genieten van een romantische boottocht op de Douro of kan je een bezoek brengen aan één van de vele wijnkelders waar portwijn gemaakt wordt. Verblijven doe je in het centraal gelegen 3*-hotel Internacional op basis van kamer met ontbijt, inclusief vlucht vanuit Charleroi. Een verblijf van 2 nachten kost je 129 euro/pp: http://travelbird.be/porto/
De Normandische stad Le Havre heeft alles te danken aan Auguste Perret. Deze architect stond na de totale verwoesting tijdens WOII in voor de heropbouw van de ganse binnenstad. Dit centrum, dat nu een toonbeeld is voor modernistische stadsherontwikkeling, werd in 2005 erkend als UNESCO werelderfgoed. Daarnaast is Le Havre als geboorteplaats van het impressionisme rijk aan musea, zoals het Musée Malraux. Gezien zijn ligging aan zee is Le Havre ook de gedroomde bestemming voor tal van watersporten. Verblijven doe je in het knusse hotel Carmin op basis van kamer met ontbijt. Bij aankomst ontvang je een gratis flesje champagne. Voor twee nachten betaal je 69 euro/pp. Boeken doe je via http://travelbird.be/havre/
Dichtbij huis, maar daarom niet minder interessant is universiteitsstad Leuven. Het begijnhof is erkend als werelderfgoed. En recent werd ook de collectie van de universiteitsbibliotheek erkend door de UNESCO. De collectie zelf is niet voor iedereen toegankelijk, maar de toren van de universiteitsbibliotheek is dat sinds kort wel. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht op Leuven en omgeving. In het stijlvol gerenoveerde Martin’s Klooster verblijf je 1 of 2 nachten in een luxueuze kamer, inclusief uitgebreid ontbijtbuffet in de orangerie, een welkomstdrankje bij aankomst, gratis wifi en gratis parking. Voor een verblijf van 1 nacht betaal je 39,50 euro/pp: http://travelbird.be/leuven/
Calvados Pays d’Auge Roger Groult: ’s werelds beste Calvados
De eerste deelname van het familiebedrijf Calvados Roger Groult aan de World Calvados Award, werd meteen een voltreffer van formaat. Tijdens een concours in Londen sleept de Calvados Pays d’Auge immers de award voor ’s wereld beste Calvados in de wacht. Bovendien kaapte de Calvados Roger Groult Vénérable, een zilveren medaille weg.
Voor de 31-jarige Jan-Roger Groult, momenteel zaakvoerder, is dit de bekroning voor de jarenlange familiale inzet maar evenzeer voor het team dat zich onverdroten inzet om de kwaliteit op peil te houden en te verbeteren.
De familietraditie gaat terug naar de 18de eeuw wanneer de familie zich nestelt in de Clos de la Hurvaniere, een mooi landbouwbedrijf in de heuvels van Pays d’Auge. Het is Pierre Groult die in de loop van de 19de eeuw besluit om de appels te distilleren en ze in eiken vaten, te laten gisten tot een eau-de-vie. In 1893 sleep hij trouwens een eerste gouden medaille in de wacht.
Voor de aanmaak van de Calvados wordt momenteel een selectie van een 15-tal appelvariëteiten gebruikt die alle afkomstig zijn van de 23ha boomgaarden van het bedrijf. De pluk en selectie gebeurt manueel, terwijl de cider na de eerste pressing tussen 10 en 12 maand rust en gist vooraleer te worden gedistilleerd. De dubbele distillatie via 3 alambics, uitsluitend gestookt met houtvuur, zorgt voor een sterk geconcentreerde alcohol met unieke smaak en aroma’s. De lange oudering op eiken vaten en de zorgvuldige assemblage geeft een nectar met mooie goudgele kleur die tijdens de degustatie een uitzonderlijk smaakpalet vrijgeeft. Dit authentiek en artisanaal productieproces zorgt voor een grote internationale waardering.
Jaarlijks worden ruim 50.000 flessen geproduceerd waarvan de helft op de Franse markt terechtkomt, de overige 50% is voor de uitvoer bestemd. Calvados Réserve 3 jaar – fles 700 ml 30€, Calvados Vénérable fles 700 ml – TTC 70€
Net buiten het té drukke historische hartje van Firenze kan je op diverse locaties kennismaken met authentieke pizzeria’s en trattoria ’s waar je slechts af en toe een verdwaalde toerist tegen het lijf loopt.
In de Via del Giglio ontdekten we eerder toevallig deze ogenschijnlijk kleine trattoria die het aandurfde om in februari een terras te presenteren. Eens binnen ontplooide zich echter een behoorlijk grote ruimte waar makkelijk een 60-tal personen kunnen plaatsnemen. Traditioneel is de inrichting alleszins, tafelkleden in rood/witte ruitjes sieren de zware houten tafels, aan de muren een traditionele overvloed van decoraties, foto’s, edm. met aansluitend geverfde kerkstoelen om aan te schuiven. Kleine aaneensluitende lokalen verbergen een discrete charme en vanzelfsprekende gezelligheid terwijl de bar in een aparte hoek het figuurlijke privé domein is van de stamgasten, al is ze vanzelfsprekend ook toegankelijk voor een aperitiefje, maar vooral voor een piepkleine, dampende espresso die met een heerlijke grappa wordt overgoten. Ook hier veelvuldige decoraties, maar een overdaad aan decoraties illustreert nu eenmaal de typische exploitaties in de regio Firenze, de gastvrijheid gelukkig evenzeer.
La Madia wordt al sinds 1956 door dezelfde familie uitgebaat, het restaurant werd regelmatig vernieuwd en aangepast aan de nieuwe normen maar behield toch zijn authenticiteit. Sinds het ontstaan opteert men voor typisch Toscaanse specialiteiten die een behoorlijk culinair palet aanbieden en heel makkelijk door vele wijncombinaties kunnen worden aangevuld.
In september 2000 kwam Gennaro Fabbrocino aan het roer te staan van het restaurant. In een vorig leven was hij als chef actief in Australië, voor hem een passionele bestemming die echter het heimwee naar Italië niet kon voorkomen. Heimwee waaraan hij evenmin kon ontsnappen wanneer hij zijn Australisch avontuur inruilde voor een job als chef op de cruiseschepen van P&O. In Firenze voelt hij zich thuis en kan hij zijn inventiviteit en creativiteit maximaal laten renderen. In dit uniek kader droomt hij weliswaar soms nog van zijn avonturen, maar hij is vooral blij dat hij in eigen contreien zowel de lokale bevolking als de enkele tientalen toeristen die hij jaarlijks over de vloer krijgt, kan verrassen met geurige en smaakvolle gerechten op een hoog culinair niveau en hun smaakpapillen weet te verwennen.
Wij lieten ons bij de keuze van de gerechten bijstaan door de zaalmeester, een leuke joviale man, sympathiek en volrond met buikje die in zijn enthousiasme a.h.w. de ganse kaart aanprijst. Uiteindelijk kozen we voor een fruto di mare en de huisspecialiteit, een gegrilde Côte à l’os.
Bij het aperitief enkele leuke toastjes met tomatenkwartjes, pittige olijfolie en peterseliesnippers. Onze fruto di mare werd een overweldigende schotel, geurig en kleurrijk met mosselen, inktvis, garnaal en scampi’s. Opgefleurd door olijven, rucola, gegrilde aubergines, bieslook en kappertjes een geheel met mooie aroma’s, pittige en fijne toetsen en olijfolie, naar werd beweerd, uit eigen tuin. Als wijnsuggesties serveerde Gennaro een Poliziano Rosso di Montepulciano 2011, 14.5% alc, die een leuke aanvulling vormde bij het voorgerecht en naar later zou blijken ook een perfecte compagnon was bij het hoofdgerecht. Voor een fles van 37.5 ml moesten we 12€ neertellen.
Ons hoofdgerecht was keurig van het been ontdaan en werd perfecte gegrild en mooi rosé gehouden, gepresenteerd in fijne reepjes met mooi garnituur van rucola. Pittig maar smaakvol gekruid, kan je het vlees voorzien van extra parmiggiano, kruidige olijfolie of balsamico. Geen pasta of aardappel, wel een knapperig broodje. Toch blijft deze bereiding optimaal wanneer je ze enkel lichtjes met kaas bestrooid. Prima kruidig en lekker smaakaureool als basisprincipes. Desserts schuif je bij deze selecties probleemloos terzijde al kan een piepkleine koffie met een stevige grappa, tussen 42 en 47 % alc, een leuke proeverij bezegelen.
In dezelfde building werd recent een aantrekkelijke B&B ondergebracht die meer verloren gelopen toeristen naar de trattoria wil begeleiden.
Castillo di Poppiano is een indrukwekkende middeleeuwse vesting opgericht rond het jaar 1000 ter verdediging van de stad Firenze. Ze is sedert ruim 900 jaar in handen van de familie Guicciardini.
Het landgoed omvat momenteel ruim 265 ha waarvan 130 ha wijngaarden en 47 ha olijfbomen en wordt volledig uitgebaat met respect voor de natuurlijke omgeving en locatie. Tot de eigendommen van de familie behoort ook Massi di Mandorlaia waar wijnen worden geteeld in een kustregio met heuvels en eerder wilde landschappen die een eigen karakter bezitten. De exploitatie van ruim 110 ha biedt 56 ha wijngaarden waarvan er 46 worden voorbehouden aan de teelt van Morellino di Scansano DOCG.
Geproefd: Il Cortile Chianti Colli Fiorertini DOCG 2009
80% Sangiovese, melange van Merlot en Cabernet 10%, Canailo 5% en Colirono 5%. De fermentatie van deze wijn vindt plaats in inoxvaten met gecontroleerde temperatuur gevolgd door een maceratie van 14 dagen. De maturatie en oudering gebeuren deels in inox, deels in eiken vaten en dit gedurende 4 tot 6 maanden, nadien volgt een verdere oudering op fles wat een wijn geeft van 13-13.5% alc. Het resultaat is een leuke volle wijn met dieprode kleur en stevig karakter.
Geproefd: Mandorlaia Reserve 2010 – Morellini do Scansano DOCG
85% Sangiovese en melange van 15% Alicante, Merlot en Cabernet, de exacte samenstelling van deze melange is varaibel van jaar tot jaar. De fermentatie in inoxkuipen gebeurde bij 28-29°C onder gecontroleerde temperatuur met aansluitende maceratie tussen 15 en 18 dagen. De maturatie en oudering van minstens 24 maand vinden plaats op Franse eik (Allier) en wordt op fles afgerond. Dit geeft een wijn met vrij hoog alcoholpercentage 14%. De mooie druivenselectie bij het begin van de oogst zorgt voor een stevig eindproduct met geconcentreerde en aangename aroma’s die een complex palet van smaaktoetsen aanbieden.
Op de proeftafel: La Historia di Italia 2009, Tuscana IGT
Deze wijn verwijst met een duidelijke knipoog naar Francesco Guicciardini die als staatsman op rust als allereerste de geschiedenis van Italië neerschreef. De wijn wordt geproduceerd in Poppiano en is een leuke melange van 70% Merlot en 30% San Giovese.
De fermentatie van de bessen gebeurt in inox onder gecontroleerde temperatuur, 27-28°C en krijgt als sluitstuk een maceratie tussen 18 en 20 dagen. De maturatie en oudering gebeuren aanvankelijk in inox waarna de wijn wordt overgepompt in Franse eiken vaten (Allier). Hier volgt een rijping van minstens 12 maand, rijping die na de botteling nog minimaal 4 maand op fles wordt voortgezet vooraleer hij in het verkoopcircuit wordt gebracht.
In het glas krijgen we een mooie dieprode kleur die in de neus zorgt voor stevige fruitige aroma’s, zwart rijp fruit voert de ondertoon. Bij de afdronk krijgen we opnieuw mooie fruitige toetsen die door subtiele fijne tannines worden onderbroken hoewel de wijn zijn frisheid en elegantie blijft bewaren.
De wijnen van Château Lascombes worden uitsluitend geproduceerd met volmaakte druiventrossen. Trossen van iets minder uiterlijke kwaliteit komen dan ook terecht in het circuit van een tweede wijn van het kasteel, nl Chevalier de Lascombes. Deze nochtans behoorlijke wijnen kunnen kwalitatief niet tornen aan de heerschappij van Château Lascombes.
Chevalier de Lascombes 2010:
Biedt een mooie purperkleurige mantel in het glas terwijl in de neus fruitigheid, kruidigheid en florale toetsen tot ontwikkeling komen. De zure kers zorgt hier voor mooie aromatische toetsen.
In de mond ontdekken we levendige accenten van fruit, toetsen van koffie en vanille. Deze wijn spreekt voornamelijk het middenpalet aan waarbij de aangename tannines zorgen voor een lange aromatische afdronk. Een wijn met veel frisheid die het traditionele accent van Château Lascombes respecteert.
Melange van 55% Cabernet sauvignon en 45% Merlot, die en koude maceratie op 8°C van een week meekreeg en 4 maand op lies rijpte met nadien 16 maand oudering op Franse eik.
Op de proeftafel Chevalier de Lascombes 2009:
Deze wijn biedt in het glas een intense purperen kleur met leuke schitteringen. In de neus ontwikkelen zich duidelijke toetsen van zure kers die worden aangevuld met een delicate kruidigheid, maar evenzeer een subtiele toets en zweem van boter.
In de mond komen doelbewust aroma’s van fijne tannines tot ontplooiing die volrond worden aangevuld door rood fruit en accenten van chocolade die zorgen voor een aangename afdronk. Ondanks het label ‘2de wijn’ een hoogstaande kwaliteit en fruitigheid die de naam van het wijnhuis enkel kan versterken. Het is bovendien een mooi bewaarwijn.
Bestaat uit een evenwaardige melange van Cabernet sauvignon en Merlot en kreeg een koude maceratie van een week op 8°C, rijpte 4 maand op lies en werd nadien met een oudering van 16 maand op Franse eik bedacht.
Barbecueën was nog nooit zo makkelijk dankzij Broil King
Gedaan met uren te verspillen aan de barbecue om dat vlees toch maar de perfecte ‘cuisson’ te geven. Dankzij de gasbarbecues van Broil King kan je in no-time uitzonderlijke bakprestaties neerzetten!
Broil King onderscheidt zich van andere gasbarbecues dankzij het unieke grillsysteem: Extra diepe ovens: de ovens worden gemaakt uit gietaluminium, geëmailleerd staal of roestvrij staal. Daardoor kan de warmte langer worden vastgehouden, wat zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en een langere levensduur. Massieve braadroosters: Deze roosters houden de warmte het beste vast en zorgen voor een uitstekende schroeikracht. De vleessappen en de smaak blijven in het vlees. De roosters zijn erg duurzaam en eenvoudig in onderhoud. Flay-R-Wave: Dit roestvrij stalen baksysteem vangt de vleessappen op en doen het onmiddellijk verdampen. Die verdampte vleessappen geven uw vlees de typische barbecuesmaak. Roestvrij stalen Dual Tube of Super 8 Branders: Deze gepatenteerde brandertechnologie zorgt voor een verbetering van het bakresultaat: de hitte verdeelt zich met een gelijkmatige gasdruk en vlamhoogte. Gedaan dus met te hete of te koude plaatsen.
Brussels Airlines voert dit zomerseizoen 2.486 extra vluchten uit
Brussels Airlines biedt tijdens het zomerseizoen, dat in de luchtvaartsector op 30 maart van start gaat, 11 nieuwe bestemmingen aan. Het aanbod wordt deze zomer in totaal met 2.486 extra lijnvluchten uitgebreid.
Brussels Airlines staat klaar om aan het drukke zomerseizoen te beginnen. De vliegtuigvloot wordt uitgebreid en bijkomende cabin crew leden werden de voorbije weken aangeworven en getraind om de expansieplannen te realiseren die voor dit zomerseizoen zijn gepland. Tijdens het zomerseizoen plant Brussels Airlines in vergelijking met vorig jaar 2.486 meer vluchten en 400.000 meer vliegtuigzetels.
Europese netwerk: In vergelijking met vorig jaar duiken er 11 nieuwe bestemmingen op in de zomerdienstregeling. Het gaat om Alicante, Athene, Bari, Bastia, Cagliari, Figari, Krakau, Malta, Montpellier, Sevilla en Warschau. Daarnaast worden de vluchtfrequenties op heel wat bestaande routes uitgebreid. Zo kan er deze zomer vaker gevlogen worden tussen Brussels Airport en Catania, Faro, Firenze, Lissabon, Madrid, Malaga, Marseille, Palermo, Marrakesh en Stockholm Bromma. Naar goede gewoonte zet Brussels Airlines deze zomer ook weer koers richting Porto. De stad draagt dit jaar de titel van ‘Europe’s Best Destination’. Het korte- en middellangeafstandsnetwerk bestaat deze zomer in totaal uit 58 bestemmingen en wordt nog verder aangevuld met codeshare bestemmingen die door partnermaatschappijen worden verzorgd.
Langeafstandsnetwerk: Het langeafstandsnetwerk van Brussel wordt deze zomer verder geoptimaliseerd met bijkomende vluchtfrequenties. Zo worden er 3 in plaats van 2 vluchten per week verzorgd naar Luanda (Angola) en Bujumbura (Burundi). Naar Nairobi (Kenia) komt er een extra, vijfde wekelijkse vluchtfrequentie bij. Het intercontinentale netwerk bestaat in totaal uit 2 Amerikaanse en 19 Afrikaanse bestemmingen.
Charteractiviteit: Brussels Airlines is deze zomer opnieuw erg actief in de chartermarkt. Voor rekening van Belgische en buitenlandse reisorganisatoren worden vakantievluchten verzorgd naar Mediterrane zon-bestemmingen. Grote Belgische klanten zijn Thomas Cook en Club Med. Ook vanuit Franse en Zwitserse luchthavens voert Brussels Airlines vakantievluchten uit. In totaal zijn er voor het zomerseizoen 1044 vakantievluchten gepland.
Toscaanse wijnen popelen om Belgische markt te veroveren.
Buy Wine in Firenze is op enkele jaren uitgegroeid tot een onbetwistbare topreferte voor alle liefhebbers van Toscaanse wijnen. De voorbije jaren werden nog aparte sessies gehouden met een aantal anteprimes, maar de Fortezzo da Basso, een complex dat enige vergelijking met Tour & Taxis kan doorstaan, bood ditmaal onderdak aan de totaliteit van de Toscaanse wijnen.
Kleinschaligheid is een absoluut kenmerk van de Toscaanse wijnhuizen, maar liefst 78% heeft minder dan 10 werknemers in dienst, terwijl amper 3% meer dan 50 werknemers in dienst heeft. De turnover van de van de wijnhuizen is dus eerder laag, 85% blijft onder de grens van 2 miljoen euro; slechts 2.8% van de bedrijven realiseert een zakencijfer van meer dan 10 miljoen euro. Ietwat in tegenstelling met het inkomen is de kwaliteit van de Toscaanse wijnen, maar liefst 44% produceert wijnen met het predicaat ‘hoge’ of ‘extra hoge’ kwaliteit, terwijl amper 5% het houdt bij de productie van alledaagse wijnen. Kwaliteit is nauw gekoppeld aan de geproduceerde hoeveelheid, 53% van de wijnboeren produceert maximaal 1000hl/ jaar, 8 % van hen produceert meer dan 10.000hl hetgeen betekent dat de kwaliteit onder strenge eisen wordt gegarandeerd.
Toscaanse wijnen staan anderzijds gekend om hun grote aantrekkingskracht in het buitenland, 98% van de wijnboeren voert minstens één wijn uit, terwijl voor 69.3% van de bedrijven de export goed is voor meer dan 50% van hun inkomsten. Nagenoeg alle Europese landen voeren Toscaanse wijn in, 64% vindt in de US een afzetmarkt en 24% exporteert naar Aziatische landen. De globale export van Toscaanse wijnen was in 2013 goed voor een omzetcijfer van meer an 750 miljoen euro.
België is in deze exportcijfers een uitgesproken achterblijver, situatie die in Toscane niet al te best wordt begrepen. Belgen staan bekend als fervente wijndrinkers maar kunnen de Toscaanse markt amper beroeren, dit ongeacht of het gaat om traditionele regio’s zoals Bolgheri, Val di Cornia of Chianti of om meer welluidende en kwalitatieve benamingen zoals Chianti Classico, Vino Nobile di Montepulciano, Brunello di Montalcino of Vernaccia di San Gimignano.
Toscana Promozione is erover verwonderd dat het vinden van degelijke invoerders in België een aartsmoeilijke klus is en blijft. Wellicht zorgt de kleinschaligheid van de producten waardoor ze niet deelnemen aan grote wijnevenementen voor enige terughoudendheid, maar net dit aspect wordt in andere landen sterk geapprecieerd. Bovendien zou het feit dat Toscane qua beschikbare wijnoppervlakte groter is dan de Bordeaux-streek, toch meer belangstelling moeten losweken.
In het vooruitzicht van het eerste jubileum van Buy Wine, wordt naar mogelijkheden uitgekeken om de Toscaanse wijnen ook in België tot hun recht te laten komen.
Met de aparte proeverij van de Merlot, Cabernet Sauvignon, Petit Verdot, oogst 2013 zorgde Château Lascombes voor een wel speciale introductie waarbij we ook de eerste melange van de drie wijnrassen kregen aangeboden. Frisheid en fruitigheid zijn alvast kenmerken die het wijnjaar 2013 zullen ondersteunen, wijnjaar dat wellicht nooit een uitzonderlijke millésime wordt, maar, na voldoende rijping en oudering toch voor aangename aroma’s kan zorgen.
Château Lascombes 2007:
De donkere purperen mantel van deze wijn krijgt in het glas vlotte en sterke glinsteringen met mooie violetkleur. De aanvankelijk gesloten aroma’s geven in de neus een vermoeden van getorrifeerde accenten die bij aeratie langzaam hun complexiteit onthullen. Mooie toetsen van rijp zwart fruit waarbij de zwarte kers toch dominant blijft op de discrete houttoetsen.
In de mond noteren we een ietwat bruske aanval op de smaakpapillen. Toch nemen finesse en elegantie langzaam hun plaats en ontwikkelt zich een leuke rondheid met eigen karakter, enig vermoeden dat deze millésime neigt naar vooral een vrouwelijke belangstelling. Verdere rijping zal wellicht nog voor enkele minder scherper kantjes zorgen. Een wijn met lange afdronk en fruitige ondertoon.
Melange Merlot 50%, Cabernet Sauvignon 45% en Petit Verdot 5%. Gerijpt op 85% nieuwe Franse eik en maximale opbrengst 40.5hl/ha.
Château Lascombes 2001:
Een wijn met mooie dieprode kleur en leuke schitteringen. In de neus komen vrijwel onmiddellijk complexe aroma’s tot ontwikkeling die gedomineerd worden door rijp zwart fruit, terwijl de harmonieuze houttoetsen zorgen voor aangename delicate accenten.
In de mond worden de smaakpapillen aangesproken door krachtige, ronde en ietwat vettige toetsen die met grote elegantie een mooi harmonieus samengaan vormen van fruitige en kruidige accenten terwijl de subtiele houttoetsen behoedzaam op de achtergrond blijven. Een wijn met mooie lange afdronk en subtiele chocoladetoetsen.
Château Lascombes is een modelwijn van charme en rondheid van Merlot met de klassieke toetsen van Cabernet Sauvignon met mooi evenwicht en stijl. Een wijn die ongetwijfeld nog meerdere bewaarjaren voor de boeg heeft. Het is een melange van 55% Merlot, 40% Cabernet Sauvignon en 5% Petit Verdot die 18 maand rijpte op Frans eik en een rendement van 30hl/ha liet noteren.
Op de proeftafel Château Lascombes 2004:
In het glas krijgen we een wijn met een intense roodkleurige mantel en leuke purpuren schakeringen. In de neus zorgt deze wijn voor grote complexiteit en finesse dit van een wijnjaar dat volgens specialisten erg uitzonderlijk was gezien de bessen volop konden rijpen. Het resultaat zijn subtiele toetsen van rijp zwart fruit die vermengd worden met lichte kruidige accenten.
In de mond ontdekken we een krachtig geconcentreerde wijn waarbij de accenten van zwart rijp fruit en chocolade lichtjes de aangename tannines domineren. Deze wijn zorgt voor een mooie lange afdronk met mooi smaakpalet.
Melange van 44% Merlot, 53% Cabernet Sauvignon en slechts 3% Petit Verdot, die voor 100% rijpte op nieuwe Franse eik. Rendement 44 hl/ha.
Voor de 10de editie en meteen jubileumeditie van de Epicuriales in Luik keert deze culinaire manifestatie terug naar Tivoli, de plaats waar hat allemaal begon.
De site Tivoli ligt in het hartje van de stad en wordt omgord door monumenten die mede de geschiedenis van Luik uittekenden, nl het stadhuis, het Prinsbisschoppelijk Paleis en het Perron, het vrijheidssymbool van de stad. Deze 10de editie loopt van donderdag 5 tot en met maandag 9 juni en omsluit dus het ganse Pinksterweekend.
Dit jubileum accentueert zich tevens op het basisidee, in 14 tenten kan de bezoeker kennismaken met geselecteerde en kwalitatieve realisaties van vooraanstaande chefs en traiteurs uit de stad. Luikse gastronomie ten voeten uit op het bord van de klant.
Dit jaar wordt bovendien extra aandacht besteed aan het verschijnsel ‘bistronomie’. Eregast wordt daarbij Stéphane Jego, chef van het Parijse restaurant L’Ami Jean, 7e arrondissement, en gedreven leerling van Yves Camdeborde, oprichter van de bistronomie, die als Bretoen van origine, het oudste Baskische restaurant van Parijs overnam en het transformeerde in een onbetwistbare gastronomische tempel echter in zuivere bistrostijl. Stéphane wil met zijn visie op bistronomie Luikenaars en andere foodliefhebbers overdonderen en hen laten kennismaken met de uitzonderlijke kwaliteiten en troeven van dit keukentype.
Epicuriales van donderdag 5 tot en met maandag 9 juni, telkens van 12 tot 01 uur, donderdag echter pas vanaf 18 uur. Foodfestival met gratis ingang, consummaties worden betaald met ‘epis’ ter waarde van 2€ die aan de ingang kunnen worden aangekocht. www.epicuriales.be
Deze wijnen kunnen op nagenoeg 400 jaar tradities en ervaring terugblikken. Met zekerheid kan men zeggen dat Ridder Antoine de Lascombes geboren in 1625, eigenaar was van deze wijngaarden.
Eveneens in de 17de eeuw vervoegde het domein Durfort, dit van de familie Lascombes, de hertogen van Durfort waren o.m. eigenaar van veel panden in Frans Guyana. Het is voornamelijk Jean Francois Lascombes, lid van het Parlement van Bordeaux, procureur des konings, admiraal en lid van de Franse academie, die zijn fortuin veil heeft om de kwaliteit van de wijnen van Château Lascombes een kwalitatieve boost te geven. Met succes trouwens.
Na een stabiele periode gedurende vele tientallen jaren, komt Château Lascombes de voorbije decennia enkele malen in andere handen terecht. In 1952 aangekocht door Alexis Lichine, wordt de Britse brouwer Bass Charrington eigenaar van het domein in 1971. De groep Colony Capital wordt dan weer in 2001 eigenaar. Onder impuls van Dominique Befve komt er een restructuratie, worden vinificatiemethoden aangepast en zorgen de nieuwe installaties voor hoge kwalitatieve wijnen. In 2011 koopt de groep MACSF, mutuelle d’assurance du corps de santé français, het domein Lascombes, terwijl Dominique Befve aan het roer blijft, meer dan ooit wordt kwaliteit een onbetwistbaar hoofddoel.
Château Lascombes produceert jaarlijks zowat 300.000 flessen topwijn en ruim 200.000 flessen van de tweede kasteelwijn, Chevalier de Lascombes. Deze wijnen ouderen tussen 18 en 24 maand op Franse eiken vaten waarbij 80% nieuwe vaten. De wijnen Château Lascombes zijn een mix van Merlot, Cabernet Sauvignon en Petit Verdot. De inbreng van deze laatste druif is miniem, terwijl er percentages van de twee overige wijnrassen variabel zijn, rekening houdende met meerdere kwalitatieve parameters van elk wijnras en de jaarlijkse oogst.
Op de proeftafel :Château Lascombes 2009
In het glas zorgt deze figuurlijk jonge wijn voor een intense rode kleur met mooie violette glinsteringen. In de neus komen vooreerst frisheid en fruitigheid tot ontwikkeling, gevolgd door een aantal delicate aroma’s, om uit te monden in subtiele noten van kruiden en zwart fruit.
In de mond biedt Château Lascombes een zachte benadering van de smaakpapillen waarbij hij duidelijk inspeelt op het middenpalet met leuke en elegante accenten van rijp fruit. Enkele lichte houtaccenten spelen subtiel in op de finesse en zorgen voor mooie tannines, deze wijn biedt reeds een complexe en lange afdronk.
Château Lascombes 2009 is figuurlijk een monster in een kanten kleed waarvan de frisheid en aroma’s nu reeds borg staan voor een lange bewaartermijn. Samenstelling Merlot en Cabernet sauvignon, beide 48% en 4% Petit Verdot, gerijpt op 90% nieuwe Franse eiken vaten, maximaal rendement van de oogst 43hl/ha.
Met de opening van drie nieuwe hotels zorgt de Holiday Inn brand van de IHG-groep voor een opmerkelijke rentree. De nieuwe hotels zijn het Holiday Inn Ankara Cukurambar, Holiday Inn Istanbul Tuzla Bay en Holiday Inn Istanbul Kadikoy.
Holiday Inn Ankara opent nog voor de zomer de deuren van de ruim 140 kamers, het wordt een hotel in franchise met Aska Otomotiv ve Petrol Urunlevi Tic SA. Het hotel ligt vlakbij diverse ministeries en overheidsgebouwen pal in het business centrum van de Turkse hoofdstad Ankara. Naast de kamers komen er een banket room van 660m², meerdere vergaderzalen, relaxing spa met gym, bar en restaurants.
Holiday Inn Istanbul Kadikoy is een gloednieuwe building met 127 kamers waarvan 4 suites, een mini gym, bar en restaurant. Ook dit hotel wordt in franchise uitgebaat en moet eind 2014 de deuren openen. In het business district Kadikoy bevinden zich meer dan 400 bedrijven, bovendien wordt deze interessante locatie aangevuld door de nabijheid van bars, restaurants, ziekenhuizen en het stadium van Fenerbahce FC.
Holiday Inn Istanbul Tuzla Bay wordt opgetrokken aan de overzijde van de Bosphorus in het Aziatische deel van de stad, het wordt het eerste internationale hotel in deze nieuwe businesspool van Istanbul. Het hotel krijgt 140 kamers die genieten van een 180° zeezicht en panorama over het oude mysterieuze Istanbul. De opening is gepland voor 2016 waarbij Holiday Inn ook transport voorziet vanuit het hotel naar het centrum van Istanbul en de oude stad