Nieuwe pizza met uitsluitend Belgische ingrediënten : L'Artisane, Belgisch marktleider in verse en artisanale pizza’s, brengt samen met tv-chef Sofie Dumont een nieuwe pizza op de markt. Deze ‘De keuken van Sofie pizza’ werd belegd met gehakt met sjalot, een Brugse belegen kaas, pastinaak en gegrilde courgette en is vanaf begin april verkrijgbaar in het koelvak van de Belgische supermarkten.
Het idee voor deze samenwerking ontstond al vorig jaar. Toen pakten L’Artisane en Gerard Watelet, tv-kok met een vaste rubriek in het RTBF-programma ‘Sans Chichis’, succesvol uit met een 100% Belgische pizza. Vlaanderen kon niet achterblijven en met ‘Ladychef of the year 2009’ Sofie Dumont, chef van het VTM-programma ‘De keuken van Sofie’, vond L’Artisane de ideale partner om Vlaanderen definitief te veroveren!
100% Belgisch: Bovenop de onvermijdelijke tomatensaus en kaas werd gekozen voor gehakt gemengd met sjalotten, een Brugse belegen kaas, pastinaak en gegrilde courgette als ‘beleg’ voor de pizza. L’Artisane en Sofie Dumont waren het al snel eens over de keuze van de producten. Allebei wilden ze gaan voor producten van bij ons die perfect op een pizza passen, maar waarvan je dit in eerste instantie niet zou vermoeden.
Sofie Dumont: “Samen met L’Artisane wou ik een unieke pizza samenstellen met authentieke Belgische ingrediënten. Pastinaak mocht voor ons niet ontbreken. Deze ‘verloren groente’ is bijzonder aromatisch en heeft een lekkere zoete smaak waardoor dit ingrediënt perfect op een pizza past.” Een gezonde en verse keuken is ook het handelsmerk van ‘De keuken van Sofie’. Elke week - van maandag tot en met vrijdag - kokkerelt Sofie samen met een bekend gezicht. In april zal ze zo met haar souschef van de week ‘De keuken van Sofie’-pizza bereiden.
De nieuwe pizza van L’Artisane is vanaf nu verkrijgbaar in het koelvak bij onder meer de Carrefour, Colruyt, Cora, Spar, Match, AD en Proxi Delhaize, en Intermarché supermarkten voor de richtprijs van €4,99. Michaël Binkin, marketingdirecteur van L’Artisane, benadrukt nog: “Zeg niet diepvriespizza tegen de verse en rijkelijk met de hand belegde pizza’s van L’Artisane. Uitsluitend kwaliteitsingrediënten komen op onze producten terecht.”
L’Artisane werd opgericht in 1998 en produceert een breed gamma aan verse pizza’s en bereide schotels. Deze worden steeds met de hand geproduceerd zonder dat er additieven of conserveringsmiddelen aan toegevoegd worden. De waarden waaraan L’Artisane belang hecht zijn authenticiteit, kwaliteit, smaak, versheid, overvloed en creativiteit. L’Artisane, dat gevestigd is in Courcelles, produceert dagelijks meer dan 8000 pizza’s en stelt 45 mensen te werk. De producten zijn verkrijgbaar in de grotere Belgische supermarkten, alsook in Frankrijk en Luxemburg.
De gegrilde makreelfilets van Rio Mare verkozen tot " Product van het jaar 2015 "
2015 is een echt topjaar voor het merk Rio Mare dat zijn 50e verjaardag viert. Een van zijn recent gelanceerde producten, de gegrilde makreelfilets, werd net verkozen tot een van de 12 'Producten van het jaar 2015'.
Deze prijs (www.produitsdelannee.be/nl/), die in 35 landen wordt toegekend sinds 1987, geeft het woord aan de consumenten die de 'Producten van het jaar' verkiezen op basis van drie criteria: de ondervonden innovatie, de aantrekkelijkheid en de tevredenheid. Een ware erkenning voor deze conserven gebaseerd op de duurzame visvangst en met een authentieke en bijzondere smaak, verkozen door een panel van ± 5.000 consumenten.
Ervan genieten, is heel eenvoudig...Gebruik je creativiteit of laat je inspireren door één van onze vele receptideeën... Gegrilde makreelfilets met salade? ! Smakelijk!
Kunststof natuurlijk - Biocomposieten bereiken groot publiek
Milieu en design, het blijft een gespannen relatie. Mogelijk halen de nieuwste biocomposieten de druk van de ketel. Het productieproces van de traditionele glas- en koolstofvezelcomposieten is enorm verbeterd en vlotter toepasbaar. Biocomposieten op basis van vlas en hennep zijn aan een niet te stuiten opmars begonnen. Het licht gewicht, de stevigheid en de lange levensduur, in combinatie met een efficiënte productie, maken dit tot materialen met een veelbelovende toekomst.
Binnen- en buitenlandse research naar vlas- en hennepvezelversterkte materialen leidde tot interessante inzichten voor de design- en architectuurwereld. De tentoonstelling ‘Kunststof natuurlijk’ toont een veertigtal resultaten uit dit design- en wetenschappelijk onderzoek. Ontwerpers en architecten tonen een opvallende interesse voor deze nieuwe generatie composietmaterialen. De expo wil de interactie tussen wetenschappers, designers en producenten aanmoedigen en versterken.
Composieten, ook wel vezelversterkte kunststoffen genoemd, zijn een combinatie van een vezel en een kunststofhars die elkaars eigenschappen versterken. De vezels zorgen voor de hoge sterkte en het hars voor verbinding en chemische weerstand. Hierbij ontstaat een materiaal dat enkele bijzondere eigenschappen heeft. Het gebruik van natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep, als versterking van polymeren, is een belangrijke ontwikkeling in de materiaaltechnologie. Biocomposieten impliceren een verdere ontwikkeling van polymeren versterkt met koolstof-, glas- of andere vezels. Nog een stap verder is het gebruik van biopolymeren als bindmiddel. Deze bioharsen worden nog maar weinig toegepast, maar hebben wel potentieel.
Natuurlijke vezels als vlas en hennep hebben gelijkaardige eigenschappen als glasvezels op vlak van stijfheid en sterkte, maar ze zijn tot twee keer lichter! Andere voordelen zijn de hogere capaciteit om trillingen te dempen, een betere recycleerbaarheid en een behoorlijk lagere impact op het milieu. De ontwikkeling van vlas- en hennepversterkingen, op vraag van de composietindustrie, wekte de interesse van veel designers en versnelde het gebruik van composietmaterialen. Deze laten toe om te experimenteren met dynamische en plastische vormen. Maar de vormgevingsvrijheid van biocomposieten impliceert ook een abstracte of minimalistische vormentaal.
Ecologische ontwerpen: De designwereld heeft nood aan ecologisch ontwerpen en speelt in op recente ontwikkelingen waar maatschappelijk engagement en (politieke) verantwoordelijkheid belangrijke concepten zijn geworden voor designers. Vanuit een bewuste overtuiging experimenteren ze met de nieuwe materialen. Ontwerpen met biocomposieten gaat vaak uit van een geëngageerd onderzoek naar duurzame materialen en milieuvriendelijke productietechnieken en wil bijdragen aan een groenere toekomst.
Designers gebruiken biocomposieten niet alleen voor technische toepassingen in mobiliteit, constructie en sport, maar gaan eveneens de uitdaging aan om het nieuwe materiaal ingang te doen vinden in alledaagse gebruiksobjecten. Meubilair, verlichtingsarmaturen, muziekinstrumenten en accessoires worden steeds meer uit biocomposieten gemaakt. Soms is de toepassing vanzelfsprekend, in andere gevallen onverwacht. In de tentoonstelling staan o.a. de eerste biocomposieten elektrische scooter, de I-care racing car, de Low Chair van Maarten Van Severen en de Johan Musseeuw flax-carbon fiets.
Op 2 april 2015 vanaf 14.00 u komen de meest recente ontwikkelingen aan bod tijdens een namiddag met boeiende lezingen onder de vlag ‘Designing with Composites’. Wetenschappers en designers vanuit diverse invalshoeken belichten dit verhaal van glasvezel, koolstofvezel en biocomposieten. Ontwerppraktijk, materiaalinnovatie en culturele waarden komen uitgebreid aan bod.
De tentoonstelling is ontstaan vanuit een project Wetenschapscommuniciatie van LUCA – School of Arts en is gerealiseerd in samenwerking met Departement Materiaalkunde KU Leuven, Design museum Gent, CELC (European Confederation of Flax and Hemp) en Design Vlaanderen, en verder met Texture (Kortrijk) en ABV (Algemeen Belgisch Vlasverbond).
Wanneer je aan Häagen-Dazs denkt, denk je aan overheerlijk roomijs in iconische potten. Maar weet je ook wat dit ijs zo uniek maakt?
De rijke geschiedenis van Häagen-Dazs begint bij het ontstaan van het merk in de jaren ’60. Ruben Mattus, oprichter van het label, vergaarde een solide know-how en selecteerde ingrediënten met de grootste zorg. Deze ervaring werd door de jaren heen overgedragen en vormt nog steeds de basis voor de uitmuntende kwaliteit van de producten.
Häagen-Dazs ijs wordt dan ook uitsluitend vervaardigd op basis van natuurlijke ingrediënten: room, melk en eigeel. Deze bestanddelen zijn afkomstig van boerderijen in de nabije omgeving van de Häagen-Dazs fabriek in Arras, Noord-Frankrijk. Om de superioriteit van het ijs te vrijwaren, zijn kleurstoffen en kunstmatige aroma’s dan ook uit den boze. De aanvullende ingrediënten worden wereldwijd geïmporteerd, vanuit de landen waar deze grondstoffen het beste tot hun recht komen. Zo komt de pure vanille uit Madagascar, de koffiebonen komen uit Brazilië en de bananen uit Costa Rica. Maar belangrijker: de speculaas én de chocolade die Häagen-Dazs prefereert, zijn afkomstig uit België! Deze ingrediënten worden nadien verwerkt volgens de overgedragen en onovertroffen kunde van Mattus: een pot Häagen-Dazs bevat dan ook een minimum aan lucht, wat zorgt voor een vollere textuur en een betere concentratie van smaken. De minimale hoeveelheid lucht in een potje maakt wel degelijk een verschil. En dat proef je!
De keuze voor kwaliteit vormt de filosofie van het merk en is terug te vinden in alle Häagen-Dazs smaken. Alle producten worden met de grootse zorg vervaardigd. De vanille bestaat bijvoorbeeld uit slechts vijf ingrediënten: room, melk, eigeel, suiker en vanille. Dit jaar zet Häagen-Dazs de Belgische chocolade in de schijnwerpers, met twee nieuwe recepten in groot en klein formaat.
Dark Chocolate & Almonds
De intense combinatie van zwarte chocolade en krokante amandelnoten. Dit recept werd volledig gewijd aan intensiteit. Een uitzonderlijk chocolade-ijs, vervaardigd uit 70% pure chocolade, wordt op sublieme wijze aangevuld met gekarameliseerde stukjes amandelnoten en stukjes chocolade. Hoe kan je weerstaan aan dit smaakbommetje met Belgische chocolade? De Dark Chocolate & Almond-pints (500ml) zijn beschikbaar in alle Häagen-Dazs boetieks en in de warenhuizen tegen een richtprijs van 5,99 euro.
Triple Sensations - Vanilla Chocolate Almonds
De ‘Dame Blanche’ van Häagen-Dazs: Na het succes van het Triple Sensations-gamma met heerlijke karamel, zet Häagen-Dazs deze trend verder met een toets van chocolade. De basis van vanille krijgt een extra dimensie door een smeuïge en voortreffelijke chocoladesaus, vermengd met heerlijke stukjes Belgische chocolade. De knapperige stukjes amandelnoten maken het recept af en toveren dit potje ijs om tot een ware prikkeling van al je zintuigen! De Triple Sensations-doosjes (4 mini potjes van 86ml) zijn beschikbaar in de warenhuizen tegen een richtprijs van 6,69 euro.
Het HOT item op elke shoppinglist deze zomer: Beach couture! Een taftan in bedrukte zijde aangebracht op een basis in modal-viscose. Een opwekkend en zonnig kleurenpalet om mee te verleiden en te dansen op witte zandstranden. Beacht Couture een 100% Belgische collectie die u meeneemt naar alle uithoeken van de wereld.
De lente-zomercollectie 2015 van Home autour du monde is een soort intermezzo, een oneindig durend moment waarop we ons bewust kunnen worden van de omgeving rondom ons. Eenvoudig leven, delen, authenticiteit, eenvoud,... de selectie van Serge Bensimon biedt een zinvolle benadering, een uitnodiging om meer te beleven, hier en nu, en elk moment te waarderen. De collectie is een patchwork van kleuren, een harmonieuze combinatie van materialen en een originele associatie van traditionele en moderne lijnen en vormen. Het huis wordt zo een uitdrukking van een sensuele, natuurlijke, elegante of soms zelfs humoristische levensstijl. Drie thema's, drie ritmes, een gezamenlijke beweging richting een waardevolle levenswijze, een combinatie van meesterwerken van durf, rust en spontaniteit.
Wafeldag is een traditie die gevierd wordt op 25 maart in Zweden en op 24 augustus in de Verenigde Staten. Hotel BLOOM! viert op 25 maart, Wafeldag, mee en bakt de hele dag in de Belgische wafel bus wafels voor de hotelgasten. Maar….waarom heeft België eigenlijk geen Nationale Wafeldag voor deze toch typisch Belgische specialiteit?
Wafel dag in Zweden, in de Verenigde Staten… en België?
Wafeldag is een traditie die gevierd wordt op 25 maart in Zweden en in mindere mate elders in de wereld. De naam komt van Vårfrudagen (Onze Lieve Vrouwe dag), en bijna klinkt in de Zweedse volkstaal als Våffeldagen (wafel dag). Het wordt op 25 maart gevierd, maar heeft geen enkele religieuze verbindingen aan Onze Lieve Vrouwe Dag. In de Verenigde Staten wordt de Nationale Waffle Day gevierd op 24 augustus, de datum van een Amerikaans octrooi op het wafelijzer
En bij ons in België? Geen Nationale Wafel dag, want wafels eet je iedere dag. Maar waarom niet deze wereldbekende specialiteit toch belonen met een speciale Nationale wafeldag? Misschien een leuk idee om uit te werken. Hotel BLOOM! zet de trend en startte er alvast mee op 25 maart! De hele dag werden de gasten ontvangen met wafels aan de receptie bij aankomst en bij vertrek, maar ook tijdens de pauzes van vergaderingen die plaatsvinden in Hotel BLOOM!
De wafel bus hoort gewoon tot het Brusselse straatbeeld! De zoete vanillegeur van versgebakken wafels komt je al tegemoet bij het ontbijt in OO!, het ontbijtrestaurant van Hotel BLOOM! De hotelgasten kunnen smullen van verschillende soorten wafels en dit uit een echte typische Belgische wafel bus! Ook een ‘selfie’ achter het stuur van deze prachtige wafel bus, zal een bezoek aan dit Brusselse viersterren hotel zeker bijblijven. De kleurrijke bus krijgt ook van de voorbijgangers op de Koningsstraat veel aandacht, daar hij heel zichtbaar aan de voorzijde van het hotel voor het raam staat. Wafel dag….hmmm een te lekker idee!
Canarische eilanden zetten sportagenda in de schijnwerpers
Tussen april en mei vinden een aantal van ’s werelds strafste sportevenementen plaats op de Canarische Eilanden, waaronder de Lanzarote Iron Man, de TeideXtreme op Tenerife en de Transvulcania op La Palma.
Dankzij het vulkanische karakter van de Canarische Eilanden en de kwaliteit van hun stranden vormt de archipel een indrukwekkende achtergrond voor unieke sportevenementen die topatleten uit de hele wereld aantrekken.
De komst van de lente luidt het begin in van een aantal grote sportevenementen op de Canarische Eilanden. Van begin april tot en met de maand juni zal op de archipel een aantal sportevenementen plaatsvinden die de kracht zullen meten van zowel amateuratleten als de meest veeleisende sportmannen en -vrouwen, vanwege de unieke aard van het landschap waar de evenementen zullen worden gehouden.
Triatlons, marathons en langeafstandsraces langs de kust en door de bergen bieden voor elk wat wils: zwemmen vanaf de meest populaire stranden tot fiets- en looproutes langs vulkaankraters, paden, kliffen, bossen en zeezichten. De verscheidenheid aan natuurlijke scenario’s die op de zeven eilanden gekozen zijn, maakt van deze evenementen topwedstrijden op de Europese sportkalender, met bekende deelnemers zoals Formule 1-piloot Jenson Button en triatleet Natascha Badmann.
Het uitstekende klimaat van de Canarische Eilanden, beschouwd als "het beste ter wereld", en de rijkdom aan uitzonderlijke landschappen maken van de archipel de perfecte sport- en trainingsomgeving op elk moment van het jaar. Veel topsporters verkiezen deze plaats dan ook niet alleen om deel te nemen aan verschillende wedstrijden, maar ook om er zich op voor te bereiden.
De sportagenda voor dit voorjaar bestaat uit verschillende competities, allen zeer veeleisend en aantrekkelijk, op de zeven eilanden van de archipel.
18 april: Magma Bike Marathon, El Hierro: Het eiland van duizend vulkanen is gevormd in de loop van duizenden jaren, met als resultaat een uniek landschap dat klaar is om ontdekt te worden op de mountainbike tijdens de Magma Bike Marathon van El Hierro.
19 april: Santa Cruz Extreme als voorbereiding op TeideXtreme, Tenerife: In het Anaga Rural Park, gelegen aan de noordoostkant van het eiland Tenerife, wordt in april de jaarlijkse loopwedstrijd Santa Cruz Extreme gehouden, een wedstrijd die de weerstand van de deelnemers meet via een route die langs een van de mooiste natuurlijke gebieden van het eiland loopt. Deze wedstrijd bestaat uit twee onderdelen: Extreme, het meest veeleisende deel van 42 kilometer, en Trail, dat twee routes – van 15 en 21 kilometer – biedt door het ruige landschap van Anaga. Dat gebied strekt zich uit over 14.000 hectare en omvat de drie gemeenten La Laguna, Santa Cruz de Tenerife en Tegueste.
25 april: Challenge Fuerteventura: De vijfde Challenge Fuerteventura heeft een nieuwe en verbeterde route, dat nu het plaatsje Gran Tarajal zal aandoen. De 8.000 inwoners van dit dorpje in de gemeente Tuineje zullen meer dan 400 sporters zien strijden om een plaats op het podium, met een route die 1,9 kilometer zwemmen, 90 kilometer fietsen en 21 kilometer lopen omvat. Er bestaat ook een eenvoudigere optie van 1 kilometer zwemmen, 35 kilometer fietsen en 8 kilometer lopen in de individuele en estafettecategorieën.
9 mei: Transvulcania, La Palma Ultramarathon: Dit is een van de langste marathons die elk jaar op de eilandengroep wordt gehouden. Dit voorjaar is de ster onder de hardloopwedstrijden op de archipel de Transvulcania, een langeafstandsrace die het eiland La Palma via twee routes doorkruist met een gezamenlijk hoogteverschil van 8.000 meter, waaronder meer dan 4.100 meter stijgen en 3.800 meter dalen. Deze marathon beslaat 73 kilometer, start vanaf de Fuencaliente-vuurtoren, gelegen op het zuidelijkste puntje van het eiland, en eindigt bij Los Llanos de Aridane in het westen. De twee langeafstandsroutes van dit evenement blijven bijna volledig buiten de bebouwde zones, behalve bij de aankomst aan het oude centrum van Los Llanos de Aridane en een kort traject in het begin dat de steden Los Canarios en Puerto de Tazacorte doorkruist.
23 mei: Ironman, Lanzarote: Dit is een van de langste en zwaarste triatlons op de eilanden. Veel professionele triatleten gebruiken dit als fysieke voorbereiding voor Hawaii, beschouwd als de zwaarste wedstrijd ter wereld. De Ironman op Lanzarote biedt 40 kwalificeringsposities voor het WK en omvat meer dan 226 kilometer in de verschillende categorieën van zwemmen, fietsen en hardlopen, hoewel niet alle deelnemers ze allemaal voltooien.
27 juni: Gomera Paradise Trail, La Gomera: In de tweede week van de zomer vindt op La Gomera de vierde Gomera Paradise Trail plaats. Onderverdeeld in drie categorieën (de 58 kilometer lange Ultra Trail, de 30 kilometer lange Trail en de 12 kilometer lange Starter Trail), is het opvallendste van deze wedstrijd de prachtige natuur die het parcours doorkruist, onder meer de laurierbossen van het Majona Natuurreservaat en de kabbelende wateren van het Nationaal Park Garajonay, met als eindmeet de hoofdstad San Sebastián de La Gomera. Daarnaast is er ook nog het unieke nachtparcours van de Ultra Trail in de pikzwarte nachten van La Gomera, waar de weelderige natuur je helemaal zal betoveren.
De Canarische Eilanden hebben het beste klimaat van de wereld voor een uitzonderlijke vakantie op elk moment van het jaar. Zeven verschillende en unieke eilanden bieden een ideale plek om de routine te doorbreken, de batterijen op te laden en met een ontspannen geest en lichaam terug naar huis te keren. Hun stranden, vulkanische landschap, levendige en gastvrije manier van leven en de mogelijkheid om te kiezen tussen allerlei buitenactiviteiten, evenals een verscheidenheid aan kwaliteitsvolle accommodatie en recreatieve activiteiten zorgen ervoor dat de meeste bezoekers terugkomen.
Belgisch Omega 3 supplement in de VS verkozen tot nummer 1
UnoCardio 1000, een Belgisch omega-3 visoliesupplement van Nutrogenics, is in de USA verkozen tot het beste supplement op de markt door Labdoor, een labo dat de 51 best verkochte visoliesupplementen onderzocht op kwaliteit en zuiverheid. Labdoor plaatst UnoCardio 1000 op nummer 1 in de rangschikking. Naast hoogstaande kwaliteit en de hoogst mogelijke zuiverheid, looft het labo ook de mooie verpakking en de professionaliteit waarmee het product in de markt wordt gezet.
De man achter UnoCardio en Nutrogenics, Jo Wyckmans, startte ongeveer 15 jaar geleden met een bekend supplementenlabel. Onder andere het motto ‘Good is the enemy of the best’ maakte zijn omega’s tot een wereldwijd succes op het terrein van uiterst zuivere en hoog gedoseerde omega-3 EPA- en DHA-supplementen. Zijn visie op gezonde levensstijl en voeding beschreef Wyckmans in zijn bestseller Gezond vanbinnen, vanbuiten mooi (2001).
In 2010 verkocht Wyckmans zijn bedrijf aan een Canadese/Nederlandse groep. Vanuit zijn passie voor gezondheid en zijn nooit aflatende zoektocht om visoliesupplementen van de allerhoogste kwaliteit op de markt te brengen, begon Jo Wyckmans met Nutrogenics, gespecialiseerd in omega-3 supplementen. Naast de Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en Ierland richt Nutrogenics zich vooral op de Amerikaanse en Koreaanse markt. Het streefdoel is om deze markten nog betere producten aan te bieden dan de beste die hij ooit eerder samenstelde.
UnoCardio 1000 en UnoCardio zijn omega-3 supplementen met een wetenschappelijk bewezen doeltreffende dosis EPA en DHA in de best opneembare vorm.
Verkrijgbaag via www.UnoCardio.be of te bestellen via de apotheek of natuurwinkel. Prijs : €43,85 - Prijs online : €39.95 - INFO@NUTROGENICS.EU
Parijse Camping International de Maisons-Laffitte van Sandaya in de kijker. Dedicated voerde in januari 2015 via het internet, een enquête uit bij 794 Belgen van 18 jaar of ouder met maximale foutpercentage van 3.48%, in opdracht van Sandaya. Hieruit blijkt dat de Belgische kampeerders vooral de voorkeur geven aan avontuurlijke en ongewone vakanties (36 %), gevolgd door luilekkervakanties, strand- of zwembadvakanties (34 %) en cultuurvakanties (28 %). Die cocktail van kamperen, ongewone verblijfstypes en culturele ontdekkingen is precies wat de Parijse Camping International de Maisons-Laffitte van Sandaya te bieden heeft.
De camping ligt op een eilandje langs de Seine en laat elke vakantieganger in alle comfort tot rust komen. Het domein is omringd door groen en ligt op een boogscheut van de Champs-Elysées (20 minuten met de trein) of Disneyland Paris (50 minuten met de trein).
De camping opent de deuren van 3 april tot en met 1 november 2015 en heeft naast de vertrouwde verblijfsmogelijkheden ook heuse paalwoningen ter beschikking. Deze rustieke maar uiterst comfortabele vakantieverblijven zijn op maat van avontuurlijke gezinnen (2 + 3 personen) en beschikken over een terras van wel 12 m2. Als extraatje zijn bij aankomst de bedden opgemaakt en liggen de badhanddoeken klaar. Tot slot kunnen de vakantiegangers aan de receptie van de camping tickets kopen en zo de lange wachtrijen aan monumenten of attracties omzeilen. Bovendien biedt Camping International de Maisons-Laffitte de mogelijkheid om – al dan niet met korting – toegangstickets te reserveren voor een hele reeks musea en attractieparken, waaronder het kasteel van Versailles, het Musée Grévin, Disneyland Paris en Parc Astérix. De camping kan daarnaast bogen op een parking, mobilhomezone, kruidenierszaak, bar-restaurant met terras en zicht op de Seine, wassalon en wifinetwerk.
Sandaya werd in 2010 opgericht als campingketen en telt 8 vier- tot vijfsterrencampings in Frankrijk en Spanje, telkens goed voor minstens 300 verblijfplaatsen op buitengewone locaties, met een ruime keuze aan verblijfstypes (cottages, chalets, lodges en staanplaatsen) en een brede waaier aan voorzieningen, ontspanningsmogelijkheden en diensten. De keten wil een toonaangevende speler in de luxecampingsector (4 en 5 sterren) zijn en blijft daarom zijn merk en aanbod verder uitbouwen door te investeren in kwaliteitsvolle sites aan de Europese kust. Informatie en reserveringen: www.sandaya.be
Camping International de Maisons-Laffitte Sandaya **** - Rue Johnson 1 - 78600 Maisons-Laffitte - Reserveringen: +33 (0)4 11 32 90 00
Met Eurostar in de voetsporen van Alexander McQueen
Van 14 maart tot 2 augustus 2015 loopt in het Londense Victoria and Albert Museum ‘Alexander McQueen: Savage Beauty’, een unieke tentoonstelling die terugblikt op de carrière van modeontwerper Alexander McQueen. Daarnaast is in de Tate Britain een fototentoonstelling aan de Londense ontwerper gewijd. Dankzij 2 FOR 1, het culturele programma van Eurostar, krijgen bezoekers 2 tickets voor de prijs van 1 voor de tentoonstelling.
LONDON BRENGT HULDE AAN ALEXANDER MCQUEEN
Deze lente brengt Londen hulde aan Alexander McQueen, de modeontwerper die overleed in 2010. Zowel in het Victoria and Albert Museum als in Tate Britain is een tentoonstelling aan hem gewijd. Het Victoria and Albert Museum organiseert een grootse tentoonstelling die terugblikt op de carrière van Alexander McQueen. Deze tentoonstelling, uniek in Europa, brengt tweehonderd kledingstukken en accessoires gecreëerd door de Londense modeontwerper onder één dak: van zijn eerste collectie, ontworpen als afstudeerproject op de Londense modeschool Central Saint Martins tot zijn laatste onvoltooide collectie. Een mooie hommage aan Alexander McQueen die zelf ooit zei dat het Victoria and Albert Museum hem onvoorwaardelijk inspireerde en intrigeerde. Dankzij 2 FOR 1, het culturele programma van Eurostar, ontvangen bezoekers op vertoon van hun Eurostar-ticket 2 tickets voor de prijs van 1 voor deze tentoonstelling. Het Victoria and Albert Museum is een van de negen Londense musea die partner zijn van het 2 FOR 1-programma.
Alexander McQueen: Savage Beauty, Victoria and Albert Museum, van 14 maart tot en met 2 augustus 2015. Normale toegangsprijs: £16.
Exclusieve 2 FOR 1-aanbieding
Dankzij het 2 FOR 1-programma kunnen alle Eurostar-reizigers 2 toegangskaarten voor de prijs van 1 vooraf reserveren. Een ticket boeken kan door de promocode VAM15 in te geven op de website van het Victoria and Albert Museum. De reserveringsbevestiging en het Eurostar-ticket dienen als toegangsbewijs voor de tentoonstelling.
De Tate Britain organiseert tegelijkertijd de fototentoonstelling Nick Waplington / Alexander McQueen: Working process, met meer dan 130 foto’s waarvan sommige nog nooit aan het grote publiek getoond werden. Fotograaf Nick Waplington kreeg de kans om Alexander McQueen te volgen tijdens het creatieproces van de herfst-/wintercollectie 2009, The Horn of Plenty, van de eerste potloodschets tot het defilé in Parijs. Ook voor deze tentoonstelling geldt 2 FOR 1 van Eurostar.
Nick Waplington / Alexander McQueen: Working process, Tate Britain, van 10 maart tot en met 17 mei 2015. Normale toegangsprijs: £16.
AL VIJF JAAR VERGEMAKKELIJKT EUROSTAR DE TOEGANG TOT CULTUUR VOOR ZIJN REIZIGERS
Al twintig jaar brengt Eurostar Brussel, Rijsel en Parijs dichter bij Londen. Hierdoor ontstond een hechte band tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Er is zelfs sprake van een ‘Eurostar-generatie’: mensen van verschillende nationaliteiten die elkaar vinden in de gemeenschappelijke waarden van mobiliteit, creativiteit, vrijheid en durf. Zij profiteren volop van de nabijheid en het bruisende karakter van de drie Europese hoofdsteden.
In april 2010 breidde Eurostar zijn rol als culturele katalysator tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk uit met een eigen cultureel programma. Sindsdien maken meer dan twintig van de belangrijkste Europese musea in o.a. Londen, Brussel, Lille en Parijs deel uit van het 2 FOR 1-programma. Eurostar-reizigers krijgen 2 tickets voor de prijs van 1 in de deelnemende musea op vertoon van hun Eurostar-ticket.
In Londen zijn negen van de grootste musea lid van het 2 FOR 1-programma: Tate Modern, Tate Britain, The National Gallery, National Portrait Gallery, The British Museum, Victoria and Albert Museum, British Library, Science Museum en Royal Academy of Arts.
De klokken luiden en dat wil zeggen: chocolade! Wil je echter ook op je lijn letten? Nu kan je profiteren van het beste van twee werelden!
Een paaseitje meer of minder, wat kan het kwaad …Ben jij zoals de meesten zot van chocolade? Durf te genieten van Pasen en de bijhorende lekkernijen terwijl je toch op je lijn let ?!
De sojabolletjes met chocolade van Lignavita zijn arm aan calorieën en koolhydraten, maar rijk aan eiwitten en calcium. Zo past dit tussendoortje perfect binnen de Lignavita-filosofie. www.lignavita.be
EXKi breekt met de regels van het traditionele snelrestaurant door versbereide en natuurlijke producten om ter plaatse te eten of om mee te nemen. De kaart biedt een ruime keuze aan gezonde en evenwichtige gerechten, op basis van verse en natuurlijke producten van de beste kwaliteit.
Elke maand zet EXKI een seizoensgroente in de kijker door ze te verwerken in heerlijke en unieke gerechten. In april staat spinazie centraal. Spinazie bevat heel wat voedingswaarden. Behalve een grote hoeveelheid vitamine C, K en B9 is spinazie ook rijk aan mineralen en micronutriënten zoals magnesium, mangaan, koper, zink en ijzer (maar heel wat minder dan de legende beweerd!).
Geniet van spinazie in een heerlijke rauwkostsalade, als garnituur tussen een broodje, als soep, als doorwinterde crème, of gemengd met aardappelpuree. Bij EXKi ontbreekt het niet aan ideeën als het gaat om heerlijke gerechten te creëren. In april stelt EXKi volgenden gerechten voor in haar restaurants: een vitali, een auberginekaviaar, spinaziescheuten en Gouda; een kleine salade; gnocchini, biospinazie, artisjokkentapenade en zongedroogde tomaten; een warm gerecht: spinazie risotto, snijboon, erwten en amandelen en een soep.
Tot slot onthult EXKi nog een heerlijk recept om thuis te bereiden: quiche met spinazie en mozzarella i.s.m. Béatrice Vigot-Lagandré voor EXKi.
Voor 4 personen - voorbereiding: 30 min - rusttijd: 1 uur - baktijd: 35 à 45 min. Ingrediënten: 180 g bloem, 70 g boter, 800 g spinazie, 2 soeplepels olijfolie, 3 eieren, 15 cl vloeibare room, 80 g mozzarella en zout en peper.
Giet de bloem en een snuifje zout in een kom. Maak een kuiltje in het midden en meng met de in blokjes gesneden boter en een beetje water tot een homogene massa. Kneed het deeg tot een bol en laat deze gedurende een uur in de koelkast rusten.
Bedek het werkvlak met bloem en rol vervolgens het deeg uit. Bedek de bakvorm met het deeg en prik met een vork in de bodem. Verwarm de oven voor op 180 °C. Spoel de spinazie en verwijder de steeltjes. Giet af en bak in hete olie tot al het water uit de groente is verdampt. Breek de eieren in een kom, klop ze op met een vork en voeg de room toe. Verdeel de spinazie over de taartbodem en giet het ei-roommengsel erop. Bak gedurende een 20-tal minuten in de oven op 180 °C. Verdeel vervolgens de plakjes mozzarella over het deeg en laat nog ongeveer 15 minuten verder bakken. Opdienen kan warm of koud. Tip: De room kan door sojaroom vervangen worden.
In een Top 10 van beste reisbestemmingen voor de lente staat Corsica altijd bovenaan de lijst. L’île de Beauté is tijdens het voorjaar op zijn mooist: een pas ontloken bloemenpracht, het frisse groen en aangename temperaturen. Al van tijdens de maand april, Paasvakantie, is het op Corsica volop lente. In Corsica is het aan zee al 20 graden en in mei nog enkele graden warmer. En de zon schijnt zeven tot negen uur per dag. Heerlijk !
Een eiland vol variatie ! Er zijn wel honderd redenen waarom je naar Corsica zou reizen. Langs de duizend kilometer lange kust kan je zonnen aan de mooiste zandstranden en genieten van de absolute rust in verdoken baaien waar je de zee helemaal voor jou alleen hebt. Of maak een spectaculaire wandeling op de klippen die uitzicht bieden op de Méditerranée. Het binnenland is al even spectaculair, met grillige bergmassieven en lieflijke dalen. In de dorpjes zijn eeuwenoude tradities bewaard en kan je de beste wijnen en regionale gerechten proeven. Met de piverunata d’agnellu (lamsragout) en de overheerlijke cacavellu, het zoete brood met anijs of brandewijn wordt het einde van de vastentijd gevierd.
Festivals en religieuze feesten maken van Corsica een eersterangs lentebestemming. De indrukwekkende processies tijdens de Paasweek zijn een mix van christelijke tradities en oude riten. Overal worden heiligenbeelden door de straten gedragen maar de processies zijn in elke regio anders. Vooral de religieuze viering in Sartène is bijzonder want de processie ‘u catenacciu’ is verbonden met tradities uit de dertiende eeuw. In Bonifacio trekken vijf broederschappen langs vijf routes door de stad. In de omgeving van Bastia en in de Balagne kan je de Granitula-processie bekijken waarbij boetelingen in spiraalvorm door de stad trekken.
Eind maart is er in Sainte Lucie de Tallano het Fête de l’Huile d’Olives waar je de nieuwe olijfolie kan proeven. Van 29 mei tot 2 juni wordt in Ajaccio het Feest van de Vissers georganiseerd. Pescadori in Festa is een combinatie van processies, concerten, straatanimatie, markten met degustaties en tal van andere activiteiten waarbij je de cultuur van Corsica ontdekt. Op 2 en 3 mei wordt in het Noord-Corsicaanse Venacu al voor de twintigste keer A Feria di u Casgiu georganiseerd, een feest voor liefhebbers van regionale kazen. En zo heeft elke regio zijn lentefeest waarbij de regionale gastronomie altijd een grote rol speelt.
Corsica, snel en makkelijk bereikbaar: Tijdens de Paasvakantie of in het voorjaar hoef je op Corsica geen zomerse drukte te vrezen. Vanaf maart en tot in oktober zijn er rechtstreekse vluchten naar verschillende Corsicaanse luchthavens (Ajaccio, Figari, Calvi, Bastia). Voor de Paasvakantie reis je met Ryanair vanuit Charleroi naar Figari en met Jetairfly vanuit Brussel naar Bastia. Air Corsica biedt vanaf mei wekelijkse vluchten aan vanuit Luik luchthaven. Andere mogelijkheden zijn er nog met Brussels Airlines en Thomas Cook airlines. Info: www.visit-corsica.com
ONWEERSTAANBARE CHOCOLADE. Een paasfeest om in te bijten!
Van chocolade kunnen we maar niet genoeg krijgen! Met Pasen voor de deur is het het ideale moment om te tonen welke culinaire ideetjes u in huis hebt om klein en groot gastronomisch te verwennen. Picard laat de verbeelding spreken met een gamma aan exclusieve creaties: gebak en ijsdesserts die u doen smelten van plezier, zinnenstrelende combinaties, originele en speelse zoetigheden. Deze creaties stemmen iedereen goegezind, roepen herinneringen op aan een behaaglijke kindertijd en sturen uw papillen regelrecht naar de zevende hemel. Voor de paasbrunch onder vrienden, het groot familiefeest of voor spontane vieruurtjes: Picard presenteert chocolade in al zijn vormen!
OM SAMEN VAN TE GENIETEN
Patisserie "Kip", chocolade-praliné: Eindig de maaltijd in schoonheid; dit dessert krijgt een ereplaatsje op tafel. De fijnproevers onder ons zullen dit gezellig en "kiplekker" banketbakkersdessert weten te appreciëren: onder een fluweelzacht laagje van cacao ontdekt u eerst een mousse van pure chocolade, daarna een mousse en crème van chocolade-praliné en stukjes hazelnoot op een knapperige biscuit met hazelnoot. Wie wilt er nog een stukje? Patisserie "Kip": 11,95 € per doos van 650 g (6 porties) Ontdooien: 6u in de koelkast
EEN KLASSIEKER MET EEN TRENDY TINTJE
Merveilleux: Een heerlijk chocolade-moment om uw lunch met een zoete toets af te sluiten: de Merveilleux van Picard heeft alles om in de smaak te vallen. Onder knapperige schilfers van pure chocolade verschuilt zich een krokante en smeuïge meringue omhuld met chocolademousse... Perfect in zijn eenvoud. 2 Chocolade-Merveilleux: 4,30 € per doos van 160 g Ontdooien: 1u30 in de koelkast
IJsdesserts "kuikentje": Onder hun snoezig Calimero-gezichtje en hun grote verbaasde ogen verhullen deze kuikentjes een heerlijk samenspel van vanille- en chocoladeroomijs, afgewerkt met chocoladesaus als apotheose! Als dessert of als vieruurtje; succes gegarandeerd bij de kinderen. 2 IJsdesserts «kuikentje»: 3,95 € per doos van 110 g
Eierdoosje: Geen Pasen zonder chocolade eieren natuurlijk! Het lijkt alsof deze eieren in een echt eierdoosje zitten, maar deze trompe-l’oeil verbergt eigenlijk een heerlijk dessert om te delen met vrienden en familie. De eitjes zijn gegarneerd met slagroom en zachte karamel, onder een fijn chocoladelaagje versierd met spiralen. Ze rusten op een sokkel van patisserie in fluweelzachte chocolade, samengesteld uit cacaobiscuit, meringue, chocolademousse en een knapperig chocolade-amandel koekje. Een ongewoon design, een verfijnd recept en een klein prijsje... Wedden dat deze doosjes klein en groot zullen inpakken? Eierdoosje: 12,95 € per doos van 480 g Ontdooien: 3u30 in de koelkast.
Maak samen met je ouders de grootste Orry van PlayMais bij Center parcs
Center Parcs introduceert de PlayMais Workshops waar kinderen en ouders de mooiste creaties kunnen maken. Daarom nodigt Center Parcs alle kinderen uit om samen met hun ouders een enorme Orry te bouwen en zo het wereldrecord PlayMais te doorbreken.
De PlayMais is een uit mais vervaardigd en dus natuurlijk product, veilig, gemakkelijk en goed voor uren knutselplezier. Met een levendige fantasie, een emmertje PlayMais en een drupje water kunnen de mooiste creaties gemaakt worden. PlayMais draagt tevens bij tot de ontwikkeling van de fijne motoriek van kinderen. Vanaf heden is PlayMais ook bij Center Parcs niet meer weg te denken!
PlayMais feest : Het PlayMais festijn “bouw de grootste PlayMais-Orry” zal plaatsvinden in Center Parcs Erperheide, een echt vakantieparadijs voor kinderen. Deze locatie beschikt over binnen-en buiten speeltuinen, bossen om in te ravotten of te fietsen met het hele gezin, en natuurlijk een subtropisch zwemparadijs. En ook… ruimte genoeg om ’s werelds grootste PlayMais-Orry in elkaar te knutselen!
Voor wie? Altijd al een keertje in één van onze parken willen verblijven? Tot 20.000 kinderen kunnen zich nu opgeven om de mooiste Orry van PlayMais te bouwen met het hele gezin en krijgen vervolgens een pakketje PlayMais thuisgestuurd. Laat vader of moeder een foto maken van jullie Orry en deze uploaden. Negen gezinnen worden vervolgens geselecteerd, winnen een gratis verblijf op Center Parcs én maken kans om de “wereldrecordhouder super-Orry bouwen” te worden!
Wanneer? Vraag een gratis PlayMais-Orry pakket aan vóór 1 april en upload een foto op Facebook van Orry en van de creatieveling. De bekendmaking van 9 gezinnen uit een voorselectie van 80 inzendingen zal plaatsvinden op 6 mei. Dus wees er snel bij! De bouw van de reuzen Orry vindt plaats van 5 tot 8 juni 2015 in Center Parcs Erperheide.
Carrefour lanceert als eerste in België: de ‘Connected Kitchen’, een revolutie op het vlak van online winkelen
Een première in België
Speciaal ontwikkeld voor Carrefour
Maakt het leven van de klant eenvoudiger
Werkt ook met stemherkenning
Carrefour is altijd op zoek naar innovaties die het leven van haar klanten eenvoudiger maken. Daarom is ze erg trots op de ‘Connected Kitchen’, een nieuwe dienst, een première in België, exclusief ontwikkeld voor Carrefour door Worldline, Europees marktleider in de markt voor zakelijke transacties en betalingsverkeer.
Vanaf nu is boodschappen doen kinderspel. Met de ‘Connected Kitchen’ wordt het boodschappenlijstje haast automatisch aangevuld naarmate men vaststelt dat een product opnieuw moet worden aangekocht. De scanner is licht en makkelijk in gebruik. Je kan er alle producten mee scannen. Het gescande artikel wordt automatisch toegevoegd aan het winkelmandje van de online Carrefour-account van de klant. De hele familie kan producten scannen. Gedaan met lijstjes kribbelen op een stukje papier. Geen mislukte recepten meer omdat je een ingrediënt vergeten bent.
Dicteer je boodschappen: Papa's scheerschuim is op. Hij scant de verpakking. Zo is hij er zeker van dat ze in het winkelmandje terechtkomt. De tweeling merkt dat de yoghurt bijna op is. Ze scannen de pot met de ‘Connected Kitchen’, en de voorraad wordt aangevuld. Mama heeft lijm nodig om het nachtlampje te herstellen, dat zegt ze tegen de ‘Connected Kitchen’. Zeggen? Jawel, want het apparaat werkt ook op stemherkenning en kan dus een gesproken opdracht uitvoeren!
Een olifantengeheugen! Uniek! De ‘Connected Kitchen’ registreert zelfs producten van concurrerende supermarkten. In zijn geheugen zitten 1,3 miljoen barcodes van alle enseignes (de databank van Worldline, partner van Carrefour). Bij de bevestiging van de bestelling stelt de ‘Connected Kitchen’ een equivalent van het product bij Carrefour voor (van de 17.000 online referenties). Het kleine designapparaat gaat op in jouw interieur, maar heb je altijd bij de hand. Er zit zelfs een magneet in zodat je hem op de koelkast kan hangen. Zo hoef je er nooit naar te zoeken.
Alles kan: Wanneer je de laatste hand hebt gelegd aan het lijstje, ga je naar het online platform drive.be. Je opent je winkelmandje, je controleert het, verandert het of vult het aan en valideert het. Je kunt producten toevoegen of verwijderen en voor elk product de hoeveelheid aanpassen. Dan moet je enkel nog betalen en uit de 50 online afhaalpunten en de tien Carrefour drives de locatie kiezen waar je je bestelling wilt ophalen. Of je laat je boodschappen meteen aan huis leveren door Combo van bpost! De ‘Connected Kitchen’ werd speciaal en exclusief voor Carrefour ontwikkeld door Worldline. Dit is een première in België.
Test
De ‘Connected Kitchen’ wordt nu al twee weken gebruikt door meerdere medewerkers van Carrefour België. Vanaf april wordt hij ook getest door 30 'ambassadeurs'. Daarna wordt hij aan de klant voorgesteld. Met de ‘Connected Kitchen’ ontketent Carrefour Belgium een online winkelrevolutie. Zo positioneert ze zich nog maar eens als de supermarkt met geavanceerde technologie, waarmee ze haar klanten wil bekoren en verrassen.
Madeleine van der Heijden : Nieuwe Park Manager Sunparks Kempense Meren
Sunparks Kempense Meren stelt Madeleine van der Heijden als Park Manager Kempense Meren aan. Met twee bachelor diploma’s (Tolk/vertaler &bedrijfskunde) op zak startte Madeleine als Sales & Marketing Manager bij Mandarin Park Plaza Hotel te Eindhoven en is vervolgens naar de De Hoefslag te Bosch en Duin gegaan. Haar operationele ervaring heeft ze opgedaan als Duty Manager-Guest Relations Manager bij Park Plaza in Utrecht en als Front Office Manager bij het Astrid Park Plaza in Antwerpen. Hierna maakte ze de overstap naar Timing BV, een landelijke uitzendorganisatie, waar ze Regio Manager Zuid-Nederland was. Voordat Madeleine directeur en eigenaar was van Feedback MVR Training & Consulting, was ze werkzaam als Commercial Director Venue voor MECC Maastricht (Maastricht Expositie & Congres Centrum).
« Ik ben heel enthousiast dat ik bij de Pierre & Vacances Center Parcs Group kom werken en wil graag mijn evaring inzetten voor de ontwikkeling van het potentieel van Sunparks Kempense Meren » aldus Madeleine van der Heijden.
Tijdens het zomerseizoen zullen wedersamenstellingen, tentoonstellingen, klank- en lichtspelen, rally’s en rondleidingen de 200e verjaardag van de Napoleonroute herdenken. De animaties vinden plaats langs het hele parcours, van Golfe-Juan (bij Cannes) tot Grenoble. De Napoleonroute, 314 km lang, doorkruist grandioze landschappen. Ze volgt in grote lijnen het traject dat de Keizer aflegde na zijn terugkeer van het eiland Elba.
Onderstaande agenda somt de belangrijkste evenementen op die plaatsvinden tijdens de zomer van 2015:
NIET TE MISSEN
Vrijdag 17 in Malijai, zaterdag 18 in Volonne en zondag 19 juli in Sisteron – Historische wedersamenstelling: Napoleon in Malijai . Diverse animaties staan op het programma: defilés van Napoleontische legers, schermutselingen en gevechten, demonstraties van artillerie, de school van de soldaat, retraite met fakkels, bezoek aan het bivak en de keizerlijke tent, cavalcades, animaties, tochten langs de GR406, exposities, lezingen, vuurwerk, avondspektakels en nog meer animaties. Er worden 200 deelnemers aan de wedersamenstellingen verwacht.
Van zaterdag 18 tot dinsdag 21 juli – De Revolutionaire Feesten in Vizille : Historisch en cultureel evenement op het thema van Napoleon. Bezoekers krijgen twee dagen met animaties, historische evocaties, theatercreaties en spektakels.
Vrijdag 31 juli en zaterdag 1 augustus – Klank- en lichtspel ‘Napoleon’ op het meer van Sautet, in Corps.
DE OVERIGE EVENEMENTEN
Het hele jaar in Upaix : In 2015 biedt de vereniging ‘Castrum de Upaysio’, op reservering, een rondleiding in het dorp op het thema van Napoleon. Bezoekers zullen zich op de middeleeuwse toren kunnen vergapen aan de schoonheid van het erfgoed en het weergaloze uitzicht op de Napoleonroute.
De 7e van elke maand, van 7 maart tot 7 oktober in Grenoble : Theaterwandelingen op het thema van Napoleon.
Van mei tot oktober in La Mure d’Isère: Tentoonstelling ‘Napoleon in het land van La Mure’ in het Musée Matheysin, met iedere maand een rondleiding op de 15e.
Van 26 juni 2015 tot 26 maart 2016 in het Musée de la Révolution Française in Vizille: Tijdelijke tentoonstelling ‘Ontmoeting met Napoleon, een keizer te paard om voort te leven in de herinnering’. Sinds 1988 beleeft de ‘Assemblée’ van Vizille de 200e verjaardag van de Franse Revolutie en het keizerrijk in real-time. Deze historische cyclus eindigt in 2015 met de nederlaag van Napoleon in Waterloo (18 juni 1815). Enkele maanden voordien, op 7 maart 1815, verzamelde de afgezette Keizer die was teruggekeerd van Elba, een Frans leger aan de ingang van Laffrey, op het plateau van Matheysin, niet ver van Vizille...
Van juni tot september - Site ‘Prairie de la rencontre’ in Laffrey : Tijdelijke installatie die de ontmoeting evoqueert van 2 legers, dat van Napoleon en dat van de royalisten, met ondersteunende teksten.
Van juni tot september - Castellane Tentoonstelling op het thema van Napoleon in het Maison Nature et Patrimoines.
Juli en augustus – Permanente tentoonstellingen in La Grange, in Gap : ‘Bonaparte en de Egyptische campagne’, gerealiseerd door de Médiathèque van Gap en door Jean-Pierre Jaubert die zijn werk synthetiseerde. ‘Napoleon en de Hautes-Alpes, van evenement naar mythe, gerealiseerd door de Archives Départementales des Hautes-Alpes.
Zondag 19 juli – Concertavond van de Garde Républicainein Sisteron : Concertavond in het groentheater, in het kader van de opening van het Festival ‘Les Nuits de la Citadelle’ in Sisteron.
Zaterdag 25 en zondag 26 juli in Barrême : Op zaterdag ‘Maaltijd van de Keizer’ en op zondag ‘Feest van de Lavendel’ en rondleiding op het thema van Napoleon.
Van zondag 23 tot dinsdag 25 augustus – Ruiter-rally georganiseerd door Isère Cheval Vert de Corps in Grenoble
Woensdag 16 september - Napoleon-rally met oldtimers in La Mure : ‘Sème ton Jazz’, georganiseerd door de Jazz club Grenoble op een ongewone plaats in La Mure, sluit de dag van de samenkomst af, vóór het vertrek van de Napoleon-rally van La Mure naar Golfe-Juan.
een projectoproep voor creativiteit en innovatie naar de Brusselaars toe
Een regio in het hart van Europa zoals Brussel Hoofdstad moet voortdurend innoveren om andere steden, zowel op nationaal als internationaal niveau, te inspireren. Maar zich elke dag opnieuw uitvinden is geen gemakkelijke opdracht. Creativiteit en innovatie zijn twee tools bij uitstek om aan deze ontwikkeling en voortdurende dynamisering deel te nemen.
Ondanks de middelen die tegenwoordig door de openbare orde worden geïnvesteerd, denken we dat, wij als burgers, ook kunnen bijdragen en ons een deel van deze dynamiek (opnieuw) kunnen toe-eigenen. Wij hebben dus het genoegen en het enthousiasme om deze eerste innoverende en creatieve projectoproep te lanceren voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest!
Met dit participatieve initiatief van de 'Creativity Call for Brussels' dragen wij bij tot de bloei van Brussel door het gewest toegang te bieden tot de bruisende creativiteit van zijn inwoners, waarbij het aantal creatieve projecten die er broeien vermenigvuldigd worden, wat tot een duurzame en positieve evolutie van onze regio kan leiden. De steun die we kregen van verschillende academische overheden en partners zoals de Solvay Brussels School of Economics & Management, het CAD of MAD Brussels ter begeleiding van dit project, toont dat deze dynamiek aanslaat en dat het alle krachten binnen ons gewest sensibiliseert.
Dankzij de wil om zowel burgers als studenten, bedrijven of verenigingen te laten deelnemen, kunnen alle krachten voor een gemeenschappelijk doel gebundeld worden: een dynamische wind door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laten waaien. Wij zijn van mening dat de kracht van onze collectieve intelligentie, die de Brusselaars wakker schudt en sensibiliseert voor de actuele problemen, een onmiskenbare troef is, en dat deze 'Urban Brainstorm' op ware grootte de beste manier blijft om ons doel te bereiken.
Creatieve en innoverende privébedrijven geloven er ook steevast in: zo ondersteunen BBDO (communicatieagentschap), Sparkies (persagentschap) en Urban Farm Company (advies voor stedelijke landbouwprojecten) ons actief. Het thema van de innoverende projectoproep 2015 De eerste editie van deze creatieve ideeënoproep draait rond het thema 'Brussels Urban Food 2025', met andere woorden: een vooruitblik naar hoe Brussel binnen tien jaar voedsel zal produceren, transformeren, erover zal communiceren en transporteren, en dus ook eten, en de facto een nooit eerder gezien perspectief van Brussel in 2025.
De keuze van het thema van dit jaar zet de creativiteit van de deelnemers ten dienste van de duurzame-voedingskwestie in Brussel. Deze problematiek blijft een van de grootste uitdagingen waaraan op middellange en lange termijn het hoofd moet geboden worden en verdient onze onverdeelde aandacht. Op dit niveau meent minister Frémault, die ons sinds het begin heeft gesteund, dat creativiteit meer dan ooit noodzakelijk is om oplossingen te bieden voor de uitdagingen waarvoor het milieu ons plaatst. Onze voeding en de landbouw zijn verantwoordelijk voor 17% van de broeikasgasuitstoot in België. En in Brussel is tegenwoordig een vierde van de milieu-impact van de bewoners van het Gewest verbonden met onze voeding. Uit deze nieuwe opborrelende ideeën moeten projecten spruiten die ons zullen helpen om de stad van morgen te bouwen, die steeds zachter voor het milieu zal zijn.
Wat betreft de Brusselaars denken wij dat hun deelname een manier kan zijn om te tonen dat zijn gehecht zijn aan hun regio en dat ze de belangrijkste actoren willen zijn bij het uitdenken en concretiseren van de wederopleving van de stad, en dit uit een duurzaam en innoverend standpunt.
De laureaten zullen overigens kunnen genieten van een aanzienlijke zichtbaarheid in de Brusselse scene en krijgen de mogelijkheid om een begeleidingsprogramma te volgen om hun aanvankelijke idee om te vormen tot een concreet project, wat dan weer een groeimotor voor de tewerkstelling betekent. De steun die we kregen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, minister Vanhengel alsook van visit.Brussels en Brussels International, biedt ons tevens de kans om de projecten van de laureaten in september tijdens de Brussels Week voor te stellen op de Belgische stand van Expo Milano 2015, en om op 23 september aanstaande de winnaar bekend te maken tijdens een speciale avond in Milaan.
Om deel uit te maken van het avontuur is het niet nodig om een volledig business plan uit te werken; een goed idee volstaat. Dankzij de wil om zich enkel op de 'ideeëndimensie' te concentreren kunnen een maximaal aantal kandidaten deelnemen, waardoor de meest creatieve en innoverende ideeën aan bod kunnen komen. Wij zijn van mening dat eenieder in staat is om hét idee uit te denken dat zal leiden tot de nieuwe manier waarop we ons in Brussel de komende jaren zullen voeden. Voor de laureaten die dat wensen plaatsen Beci en greentech.brussels hun krachten tot hun beschikking voor een hoogwaardige begeleiding, die ertoe zal bijdragen om hun business plan te ontwikkelen om deel te nemen aan een crowdfundingcampagne op mymicroinvest.be.