Jos Kwaspen:nieuwe general manager Sunparks Ardennen
Jos Kwaspen, de huidige Country Development Director België, is sinds 1 april benoemd tot General Manager Sunparks Ardennen.
Jos Kwaspens loopbaan startte als leraar Lichamelijke Opvoeding in 1984, waarna hij aan de slag ging als sportinstructeur / entertainer in 1987 bij Center Parcs Erperheide. In 2004 maakte hij de overstap naar Center Parcs Europe waar hij eerst als Recreation & Security manager, dan als Product Manager Leisure werkte om daarna terug te gaan naar Center Parcs Erperheide als General Manager. Vanuit deze laatste functie stapte Jos dan weer over naar Strategic Touristic Projects Director voor de Groupe PVCP, en als laatste, Development Director Belgium.
Als General Manager van Sunparks Ardennen zal hij zich met name focussen op de renovatie van het park en de transformatie van Sunparks Ardennen in Center Parcs Les Ardennes. Tevens zal Jos ook de coördinatie opnemen van de ontwikkeling van het nieuw te bouwen park, Terhills, in Dilsen-Stokkem, Limburg.
Center Parcs Europe – Europa’s grootste aanbieder van korte vakanties – is onderdeel van de Pierre et Vacances Center Parcs Group. Al ruim 45 jaar is Center Parcs expert op het gebied van korte vakanties in de natuur, gedurende het hele jaar. Center Parcs kenmerkt en onderscheidt zich door de talloze activiteiten voor ieder familielid en bezit 21 Europese parken. Jaarlijks overnachten ruim 3,6 miljoen mensen in een van de vakantieparken. Het totale aantal accommodaties bestaat uit 14.041 appartementen en cottages in Europa. In 2014/2015 realiseerde Center Parcs een omzet van 586,2 miljoen euro. www.centerparcs.be
Unieke klean Kanteen drinkflessen voor groot en klein
Ga je op kamp? Op uitstap? Of gewoon naar school? Deze limited edition drinkflessen van Klean Kanteen maken drinken onderweg voor kinderen voortaan nog leuker. Het drinkflessenmerk sloeg de handen in elkaar met Emma Thyssen, illustrator van onder andere kinderboeken. Zij voorziet een aantal Kid Kanteen modellen van een leuke, abstracte kindertekening.
Je kan voortaan ook kiezen tussen een helderwitte Kid Kanteen Sippy drinkfles (12oz – 355 ml) met een kat, beer of konijn of Kid Kanteen Sport drinkfles (18oz – 532 ml) met een dorstig meisje, jongen of konijn. Drinken uit een drinkfles was nog nooit zo leuk! Bovendien krijg je er bij deze kidsflesjes een extra loopcap bij, zo wordt dit sympathieke flesje nóg gebruiksvriendelijker.
De Kid Kanteen Sippy drinkfles is ontworpen voor kleine handjes. Ze wordt geleverd met een polypropylenen beschermdop en is voorzien van een handige lus, waardoor je hem makkelijk kan vasthouden en aan een rugzak of kinderwagen kan bevestigen. Een veilige drinkfles, ideaal om met de kinderen op pad of avontuur te gaan. De Kid Kanteen Sport drinkfles is voorzien van een sport cap, voor de iets grotere kindjes.
Ook de bestseller onder de Klean Kanteen drinkflessen voor volwassenen, de Classic (27oz – 800 ml), is nu in limited edition verkrijgbaar in een opvallend grafisch jasje. Alexander Tolaro, Antwerps typografisch designer, creëerde een leuk, creatief design op vier Classic drinkflessen in de kleuren wit, blauw, mint of kaki. De lekvrije Loop Cap houdt je rugzak of handtas veilig droog. Een absolute musthave voor als je veel onderweg bent!
#BRINGYOUROWN
Klean Kanteen hoopt met deze opvallende exemplaren in België nog meer de aandacht te kunnen vestgigen op de nood aan het gebruik van herbruikbare RVS drinkflessen ipv plastic alternatieven. Een uniek exemplaar zet hopelijk nog meer mensen aan om altijd én overal een eigen drinkfles bij te hebben.
Onder de hashtag #bringyourown deelt Klean Kanteen wereldwijd de foto’s van de vele volgers op Instagram. Zie www.instagram.com/kleankanteen/. Daarnaast is Klean Kanteen lid van One Percent for the Planet (1% FTP) en doneert het elk jaar 1% van haar omzet aan verschillende projecten die bijdragen tot een betere wereld.
Feelgood Designs introduceert nieuwe kleurcombinatioes barkrukken
Het Australische merk Feelgood Designs staat bekend om zijn heruitgaven van klassiekers. Vorig jaar kwam het bedrijf volop in de publiciteit met de Basket Chair van Gian Franco Legler. Nu presenteert Feelgood Designs twee rotan barkukken van de Japanse ontwerper Yuzuru Yamakawa in nieuwe, verrassende kleurcombinaties.
Leven in de keuken: De keuken is tegenwoordig veel meer dan alleen een plek om eten te bereiden. Het is een ontmoetingsplaats waar iedereen gezellig aan kan schuiven. Niet zelden is er bij of aan het kookeiland zitgelegenheid en ook die verdient een stijlvolle inrichting. Reden voor Feelgood Designs om twee elegante barkrukken in nieuwe kleuren uit te brengen. Door de tijdloze combinatie van staal en rotan passen ze in elk interieur, van strak modern tot landelijk.
Warm in huis, sterk voor buiten : Rotan is een natuurlijk materiaal met een warme uitstraling: het ‘voelt goed’ en zit comfortabel. Daarnaast is rotan zeer duurzaam. Om verkleuring en uitdroging tegen te gaan, krijgt het nog een PU-coating. De barkrukken zijn er ook voor buitengebruik, in een uitvoering in polyrotan. Deze degelijke kunststof is weer-, water- en UV-bestendig en kleurecht. Eventuele aanslag is met een sopje of een hogedrukreiniger zo weer verdwenen. Het weven van de rotan op het gepoederlakte stalen frame is 100% handwerk.
Modellen, hoogtes en kleuren : De C603 stool heeft een ronde rugleuning met een heerlijk relaxte zit. Maar ook op het iets strakkere model C607 kun je moeiteloos uren doorbrengen. Beide modellen zijn er in twee zithoogtes: 66 cm (standaard) en 75 cm (op aanvraag). De nieuwe kleurcombinaties zijn - C603 stool indoor: zwart frame/naturel of antraciet rotan; - C603 stool outdoor: zwart frame/honingkleur of zwart polyrotan; - C607 stool indoor: zwart frame/naturel of antraciet rotan - C607 stool outdoor: zwart frame/zwart polyrotan of wit frame/wit polyrotan
Productkenmerken C603 stool Gepoederlakt stalen frame met rotan of kunststof (PE) zitting- Adviesprijs: € 435,-
Productkenmerken C607 stool: Gepoederlakt stalen frame met rotan of kunststof (PE) zitting - Adviesprijs: € 458,-
De Feelgood collectie
Feelgood Designs combineert klassieke en hedendaagse ontwerpen met traditioneel vakmanschap en natuurlijke materialen. De doordachte collectie wordt gekenmerkt door een hoge kwaliteit, aandacht voor de ergonomie en veel oog voor detail. Feelgood Designs is sinds 2013 aanwezig op de Europese markt.
Importeur en verdeler voor Europa: Marta b.v., www.martaonline.eu.
Centraal op het festivalterrein van WECANDANCE zullen bezoekers dit jaar de Experience Dome kunnen vinden, een plek waar ze een allround ervaring kunnen beleven op culinair vlak en modegebied. Naast een vintage shop en make-up & hair corners kan je er kwalitatieve thee, koffie, cocktails en desserts vinden. Voor de Experience Dome werkt het festival samen met enkele grote namen.
Bernard Gavilan is al lang geen onbekende meer in de Brusselse fashion scene. Wat hij precies doet, kan je moeilijk in enkele woorden omschrijven. Hij is visionair, hergebruikt beelden en trends en vernielt vaststaande ideeën. Naast zijn passie voor mode, is hij ook DJ en zanger. Op de festivalsite stelt hij zijn vintage fashion shop voor, waar je items kan scoren die geselecteerd werden door deze Belgische modelegende.
Florence Teerlinck is een jonge, getalenteerde make-up artieste die tussen Londen en België woont en werkt. Ze deed haar ervaring op bij enkele bekende Londense make-up artiesten en assisteerde al grote namen als Lisa Butler, Inge Grognard, Isamaya Ffrench en Lynsey Alexander. Florence staat bekend voor de energie die ze in haar werk steekt en waar ze anderen mee inspireert. Ze heeft een eigenzinnige stijl en deinst er niet voor terug nieuwe technieken te gebruiken. Op WECANDANCE maakt ze van jou een echte space trooper.
M·A·C Cosmetics biedt sinds 1984 een uitzonderlijke collectie make-up aan, die gebruikt en bejubeld wordt door make-up artiesten wereldwijd. Het merk wil de individualiteit van elke persoon in de verf zetten en werkt al jaar en dag samen met bekende make-up artiesten, modellen, fotografen en journalisten die het merk de nodige credibiliteit geven. Deze sterke community zorgt ervoor dat er elk seizoen nieuwe trends gecreëerd worden en dat er een hele nieuwe generatie make-up artiesten klaargestoomd wordt voor de toekomst.
Redken: De laboratoria van Redken werden in 1960 in New York opgericht. Het merk staat voor energie, innovatie en high-end inspiratie. Hun missie is om te blijven verrassen door middel van inspiratie, mode en innovatie. En dat is exact wat ze ook zullen doen op WECANDANCE. Redken zal er in de Experience Dome voor zorgen dat jouw look onberispelijk blijft tijdens het festival. Denk aan metallic vlechten, geometrische snits en kosmische glitters.
Curiosithee: Tijdens haar opleiding als herboriste ontdekte Ann Vansteenkiste een grenzeloze passie voor thee. Ondertussen reist ze elk jaar naar de verste uithoeken van China om de beste kwaliteit thee uit te zoeken. Het is voor haar van groot belang dat de thee biodynamisch gekweekt is, zonder gebruik van pesticiden en herbiciden. Er staan ook al twee boeken op haar naam en ze kroonde zichzelf tot Eerste Theesommelier in de Benelux.
Voor WECANDANCE ontwikkelde Ann twee soorten thee: Into Space en Back to Earth. De eerste is een vrouwelijke thee met als basis rode bessen en toetsen van jasmijnparels en rozenblaadjes. Back to Earth is een groene thee met citroen en ijskoude munt. Beide thees kunnen koud gedronken worden tijdens een zonnige dag op het strand of warm tegen het moment dat de lucht begint af te koelen. De thees zullen in aanloop naar het festival ook verkocht worden in Ann's eigen winkel.
Het Moment: Valentine Wanders is de kracht achter Het Moment, een nieuw concept dat het licht zal zien op het einde van dit jaar. Valentine's passie voor koffie ontstond 8 jaar geleden in Londen, toen ze daar een goddelijk bereide espresso dronk. Sindsdien is die passie alleen maar gegroeid en ontdekte ze hoe divers en bewerkelijk koffie eigenlijk is. Het Moment zal een plek zijn waar je jouw koffiemoment kan kiezen: een snelle verfrissing on-the-go of een uitgebreide ochtendkoffie, dat kies je helemaal zelf. WECANDANCE is trots een preview te kunnen tonen van dit vernieuwende concept.
Valentine creëerde maar liefst vijf manieren om van je koffie te genieten op het festival: 'Your Daily Dose of Caffeine Poison' (een koffiecapsule), 'Discovery Drink' (een koffiesoda), 'Cold Coffee' (een gekoelde filterkoffie), 'Fumoccino' (een koffie in een vaporizer) en 'Astronaut Coffee' (een exclusief drankje dat je gegarandeerd een opkikker geeft). Dankzij Valentine hebben de festivalgangers de hele dag door energie!
Jigger’s opende vier jaar geleden de deuren in Gent en groeide al snel uit tot een referentie in de nationale en internationale cocktailscene. Het sterke Jigger's-team is constant op zoek naar manieren om hun gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen, steeds met respect voor het milieu. Op WECANDANCE serveren ze twee soorten cocktails. 'Mad Love' is een licht-alcoholische spritz met huisgemaakte ingrediënten en 'Elderflower Power' is een frisse longdrink op basis van Belgische producten.
Joost Arijs: Patissier en chocolatier Joost Arijs werkte na zijn studies in Brugge een tijdlang in driesterrenrestaurant Hof van Cleve, waarna hij besloot zijn eigen weg te gaan. Perfectie en innovatie staan steeds centraal bij Joost. Hij werkt het liefst met pure ingrediënten om fijne smaken en texturen te creëren die alle zintuigen prikkelen.
Voor WECANDANCE maakte hij spacey pralines die al te koop zijn in zijn winkels in Gent en Antwerpen. Maar op het festival zelf zal hij ook een heerlijke frambozenmacaron serveren.
Rio Mare breidt zijn meeneemassortiment Insalatissime uit
tot groot genoegen van al wie dol is op de Italiaanse smaken! Gezond, lekker en klaar om van te genieten.
Drie nieuwe verleidelijke recepten in een formaat van 220g. Op vraag van 60% van de consumenten, breidt Rio Mare vanaf mei 2016 zijn assortiment Insalatissime uit met drie nieuwe heerlijke recepten in een verpakking van 220g. In een handige verpakking stelt Rio Mare drie Italiaanse recepten voor zonder conserveermiddelen, die de unieke smaak van Rio Mare-tonijn combineren met die van heerlijke groenten: een traditionele Niçoise-slaatje (Insalatissime Niçoise), een couscous waarin het Middellandse-zeegebied en het Oosten in harmonie samensmelten (Insalatissime Couscous) en de altijd populaire pasta (Insalatissime Pasta).
Een gezonde, smakelijke en handige maaltijd, klaar om van te genieten. Je hoeft je lunch niet de avond tevoren te bereiden of nog snel naar de winkel te hollen. De productlijn Insalatissime in formaat 220g is een volledige, gezonde en heerlijke maaltijd die je makkelijk overal mee naartoe neemt. Een portie stemt overeen met een evenwichtige maaltijd waarin de proteïnen van een kwaliteitstonijn worden gecombineerd met zetmeelproducten en heerlijke groenten. Dankzij een stevige verpakking met een hersluitbaar deksel en een geïntegreerde vork voor extra gebruikscomfort, kan je genieten van de drie nieuwe Insalatissime-recepten op het werk, in het park, op het strand of onderweg naar je vakantiebestemming.
De salades Insalatissime Pole &Line (met de hengel gevist)
Met respect voor het engagement van het merk kunnen de Insalatissime van Rio Mare prat gaan op de erkenning als product van ‘verantwoorde kwaliteit’. De vismethode Pole & Line (met de hengel gevist) is een bijna artisanale vismethode, die meestal dicht bij de kust wordt toegepast. De vissers gebruiken geen grote netten, maar laten hun hengels neer in het water, waardoor ze niet onnodig andere vissoorten vangen. Het teruggrijpen naar deze manier van vissen verzekert bovendien de tewerkstelling van een groot aantal lokale vissers op de Malediven en de Salomonseilanden.
Dankzij Rio Mare is de activiteit in de ‘Pole & Line’ visgebieden verhoogd en wordt de stabiliteit van de sector verzekerd, waardoor kleine, lokale, industriële structuren een nieuw elan krijgen.
Zuid-Europese reisbestemmingen zitten in de lift. Vooral Slovenië scoort goed. Het land aan de zuidrand van de Alpen noteert trouwens al enkele jaren een forse stijging van het aantal toeristen.
Slovenië is een klein land en vanuit de hoofdstad Ljubljana kunnen tal van excursies worden gemaakt naar de belangrijkste bezienswaardigheden: bijvoorbeeld naar het pittoreske middeleeuwse stadje Piran, de Skocjan grotten van Karst of de meren van Bled of Bohinj nabij de Julische Alpen.
Naast de bezienswaardigheden en de prachtige natuur, heeft Ljubljana ook op culinair vlak veel te bieden. Slovenië staat bekend voor zijn uitstekende wijnen en voor zowel zijn traditionele als hedendaagse keuken. Kortom: geniet, ontdek en proef de groene hoofdstad van Europa.
Antiq Palace Hotel & Spa
Een hotel in de hoofdstad is een aangewezen uitvalsbasis om Slovenië te ontdekken. Reizigers die willen genieten van rust en luxe, kunnen best overnachten in Antiq Palace Hotel & Spa. Het is een charmant luxe hotel in een residentieel paleis uit de 16e eeuw. Muurschilderingen en architecturale details zijn geïntegreerd in de individueel ontworpen kamers. Het hotel ligt in het oude stadscentrum, in een rustige straat en op wandelafstand van de historische bezienswaardigheden én dichtbij de gezellige caféterrasjes langs de rivier. Info en tarieven: www.antiqpalace.com
Bike to the Future is een co-productie van Design museum Gent en IMF Foundation die de toekomst van de fiets toont. Talent en inventiviteit zijn de trekkers in deze tentoonstelling: briljante ideeën en ingenieuze prototypes staan centraal. Door vorm en technologie op verschillende manieren met elkaar te combineren vinden designers de fiets namelijk steeds opnieuw uit. Het resultaat: een fotofinish van design, uitstekend vakmanschap en industrie. De tentoonstelling kon al op heel wat belangstelling rekenen. In de kantlijn van deze expo worden een aantal randactiviteiten georganiseerd.
INSTAPRONDLEIDING ‘BIKE TO THE FUTURE’ OP ZONDAG 12/6 OM 10.30U
Geïnteresseerd in het boeiend verhaal van de fietsen? Volg dan de instaprondleiding op zondag 12 juni om 10.30u. Gedurende anderhalf uur maakt u onder andere kennis met de ‘Sandwich’ fiets, avant-gardistische vrachtfietsen, een loopfiets die knipoogt naar het verleden en de ‘Snow’ fiets van Philippe Starck.
Design museum Gent heeft heel wat in petto tijdens de Gentse Feesten
BIKE TO THE FUTURE MET FIETSHERSTELLER EN MUSEUMGIDS OP ZONDAG 17/7 & DONDERDAG 21/7
Briljante ideeën en ingenieuze prototypes staan centraal. Door vorm en technologie met elkaar te combineren vinden designers de fiets steeds opnieuw uit. Het resultaat sterke vormgeving gecombineerd met uitstekend vakmanschap. Ook mobiliteit en fietserscommunity hebben hun plek.
FIETSEN NAAR DE TOEKOMST OP VRIJDAG 22/7 & ZATERDAG 23/7 - voor kinderen tussen 9 en 12 jaar
Treed de wondere wereld van de fiets binnen. Droom mee over de toekomst. Ontdek hoe een fietsbel werkt en waarom een fiets een driehoekig frame heeft. Wat met sneeuw op de fietspaden of te weinig parkeerplaatsen? Als een fietsexpert keer je terug naar huis!
OP ZOEK NAAR DE FIETSENDIEF OP VRIJDAG 22/7 & ZATERDAG 23/7 - voor kinderen tussen 7 en 9 jaar
Een mysterieuze diefstal is het vertrekpunt van een boeiend bezoek. Ontdek houten fietsen, bamboe fietsen, bakfietsen, zelfs een fiets met vleugels en één met een bontjas aan.
Kijk, onderzoek en ontwerp. Verzamel stap voor stap de informatie en ontmasker de fietsendief!
Praktische info: Bike to the Future loopt nog tot 23/10/2016
Prijs : Basistarief : 8 euro - Tarief met korting : 6 euro - Jongeren tussen 19 en 26 jaar : 2 euro - Onder 19 jaar : gratis. Geleide bezoeken op verzoek : designmuseum.publiekswerking@gent.be
Colorado: where the wild things are! Wildlife spotten als een pro in Colorado
De Amerikaanse staat Colorado roept visioenen op van de majestueuze Rocky Mountains, skiën in jetset plaatsen als Aspen en Vail, spookstadjes uit de Gold Rush tijd en, natuurlijk, hoofdstad Denver. Colorado is outdoorparadijs nummer een; het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer Europeanen een vakantie richting Colorado plannen om te genieten van de overweldigende natuur. Bij natuur horen wilde dieren en ook op dat gebied is genoeg te beleven in Colorado. Wij geven de top tips voor het spotten van wildlife in Colorado.
Wat moet je weten?
Een van de beste dingen aan het spotten van wildlife in Colorado, is dat het zo makkelijk is. Je zit nooit ver van de natuurlijke habitat van de meer dan 900 diersoorten die Colorado rijk is. Dat kan ook niet anders met acht National Wildlife Refuges, honderden State Wildlife Areas, 12 nationale parken en monumenten, 42 State Parks en miljoenen hectaren bossen. Wilde dieren spotten in hun natuurlijke omgeving maakt de beleving des te mooier. De nationale parken van Colorado zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Pak onderweg een van de rustigere ‘scenic byways’ en je hebt des te meer kans op het spotten van wildlife.
Waar moet je zijn?
Een van de meest populaire spots is, hoe kan het ook anders, Rocky Mountain National Park. Vooral elanden zie je hier werkelijk overal, ook in het stadje Estes Park, de uitvalsbasis voor een bezoek aan het park. Voor diegenen die graag de iconische ‘bald eagles’ willen spotten zijn Alamosa en Monte Vista National Wildlife Refuges de aangewezen plekken. Dikhoornschapen zie je in Bighorn Sheep Canyon en voor berggeiten ga je naar Mount Evans. Natuurlijk zijn er nog veel meer plekken om dieren te zien. De Colorado Division of Wildlife heeft een interactieve kaart waarop meer dan 200 plekken zijn aangegeven waar wilde dieren leven. Voor vogelliefhebbers is de Colorado Birding Trail een vereiste. Dit netwerk van wandelpaden leidt langs meer dan 400 vogelsoorten.
Wat moet je doen?
Een handige checklist is de Colorado Parks & Wildlife's list of most watchable animals. Daarnaast zijn deze handige tips voor het spotten van wildlife onmisbaar; houd altijd een veilige afstand en geef dieren geen eten!
De feiten op een rij! Colorado huisvest: 960 wilde dierensoorten, 260.000 elanden waaronder de grootste kudde van Noord-Amerika, Bijna 10.000 kilometer aan rivieren en meren waar gevist mag worden, 40 verschillende koud- en warmwater vissoorten, 493 vogelsoorten en 40 routes voor vogelliefhebbers.
Colorado staat bekend om haar natuur en biedt reizigers in alle seizoenen talloze mogelijkheden voor mooie vakanties. Het landschap varieert van natuurlijke heetwaterbronnen, grote rivieren en meren, 11 nationale parken en monumenten tot 58 bergtoppen die hoger zijn dan 4.200 meter. Met een rijk cultureel erfgoed, wereldstad Denver en 25 gerenommeerde skigebieden en resorts is Colorado met recht een veelzijdige vakantiebestemming. Icelandair, KLM, United Airlines, Delta Air Lines, British Airways, American Airlines en Lufthansa vliegen met een overstap op Denver
Porselein? Check! Verschillende theesoorten? Check! Maar hoe maak je een High Tea ook echt feeëriek? Met deze 5 tips van Spaas en Annick Oth wordt je theetijd onvergetelijk.
Verras je gasten bij het binnenkomen meteen met een zelfgemaakt houten welkomstbordje. Zo maak je het: Houten bordje - Pen en papier - Nagels (aantal afhankelijk van je woord) en hamer – Touw - Kaarsje met hanger (of maak zelf een hangertje uit ijzerdraad)
Stappen: Schrijf ‘hallo’ of ‘welkom’ (of een ander woord naar keuze) op een papier en bepaal de plaatsen waar je een nagel wil kloppen. Teken deze punten over op het houten bordje en sla er op deze punten nagels in. Bind het touw rond het eerste punt en weef het zo rond de nagels zodat je tekst tevoorschijn komt. Sla nog een nagel onder je tekst om hieraan een kaarsje te hangen
2) Mix & Match: om een speelse tafel te creëren is het leuk om in plaats van één groot tafellaken te werken met verschillende stofjes, lopers en kantjes met diverse kleuren en motieven. Als basis gebruik je best wel een groter stuk stof, om van alles één geheel te maken. Ook de bloemenprints van je kopjes, schotels en dessertbordjes kun je mixen tot een vrolijk geheel.
3) Maak van leuke wijn- of champagneglazen originele kaarsenhouders. Draai ze gewoon om met de voet naar boven en zet er een kleurrijk kaarsje bovenop. Met een kleurrijk glas maak je het wat speelser, eentje uit kristal geeft een extra chique toets.
4) Maak zelf heel simpel een leuke étagère voor je macarons of andere zoetigheden. Stapel mooie, eventueel kleurrijke bordjes (van groot naar klein) op elkaar met telkens een kopje in het midden. Zet deze vast met dubbelzijdige plakband, zodat ze stevig blijven staan.
5) Nog een tasje of kommetje over? Transformeer ze in kandelaars voor drijvende kaarsen en strooi er wat blaadjes en kleine bloemen in. Annemoontjes bijvoorbeeld, schattig!
De zomervakantie nadert met rasse schreden, maar waarom zouden we niet eens de overvolle stranden achter ons laten en kiezen voor een uitzonderlijk verblijf in de bergen. In het hooggebergte kan je immers ook volop van de zomer genieten met vrienden en familie … Keuze genoeg!
Wandel-of fietstochten, pootjebaden in een bergmeer, genieten van de ongerepte fauna en flora, frambozen en bosbessen plukken, lokale specialiteiten ontdekken … Kortom, er is voor elk wat wils! En met zijn 55 residenties, waaronder 13 premiumresidenties in het hartje van de Alpen, de Pyreneeën en in Andorra, garandeert Pierre & Vacances bovendien een dynamische en onvergetelijke vakantie!
IN DE KIJKER:
Residentie Pierre & Vacances Atria Crozats**** -Avoriaz 1800
Hoog tussen de bergen rond Avoriaz 1800 kunnen de vakantiegangers in Atria Crozats genieten van het buitengewone berglandschap. Deze viersterrenresidentie omvat appartementen met alle comfort, ingericht met een subtiel evenwicht tussen moderniteit en lokale charme, en met plaats voor maar liefst 12 personen. Zo vinden alle vakantiegangers gegarandeerd het ideale appartement op maat van hun behoeften.
De troeven: De LoisiPass* met krediet voor sport- en vrijetijdsactiviteiten (trampoline, minigolf, tennis), sauna/hamam en de fitnessruimte, om tijd te nemen voor zichzelf. €719 per week in een tweekamerappartement Supérieur voor 5 personen in juli 2016
Residentie Pierre & Vacances Le Sequoïa – Pyrénées 2000
Le Sequoïa is een familiale residentie in het hartje van de Catalaanse Pyreneeën en werd onlangs volledig gerenoveerd. Ze ligt te midden van een rotsachtig domein op 1800 meter hoogte. In de smaakvol en volledig ingerichte appartementen voelen alle gasten zich thuis. De verblijven beschikken over een terras of een balkon met een schitterend uitzicht over het skistation en de Pyreneese toppen.
De troeven: - Een residentie Aquatik** met vrije toegang tot het overdekte zwembad en het solarium van Targassonne, op enkele minuten met de wagen. - 200 km uitgestippelde paden voor wandelaars, ruiters of mountainbikers in het station Pyrénées 2000. € 729 per week in een tweekamerappartement Supérieur voor 5 personen in juli 2016
Het station Avoriaz 1800
Het station beschikt over tal van zomeractiviteiten voor de ene unieke ervaring na de andere! In Aquariaz, het eerste waterpretpark in de bergen, kunnen vakantiegangers uit de bol gaan tussen watervallen en heuse rotsformaties. De grootste durvers kunnen zich dan weer wagen aan een parachutesprong of kunnen gaan ijsduiken. Wie het wat rustiger aan wil doen, kan kiezen voor een tochtje met de koets of een ‘caniwandeling’ met de trouwe viervoeter. Met vrienden en familie, sportievelingen of levensgenieters, iedereen vindt er gegarandeerd zijn gading!
Het station Pyrénées 2000
In de zomer kan je in het station Pyrénées 2000 terecht voor tal van sensationele activiteiten in de frisse lucht. De vakantiegangers kunnen er op ontdekking gaan in de mooiste Catalaanse canyons of een duik wagen in de heldere bergmeren … De kinderen kunnen dan weer de bergen in trekken op de rug van een pony. Vakantiegangers die echt een onvergetelijke herinnering aan hun fotoalbum willen toevoegen, kunnen bovendien de adembenemende landschappen bewonderen aan boord van een luchtballon …
Residentie Pierre & Vacances premium Le Village***** -Arc 1950
De vijfsterrenresidentie Le Village bestaat uit ruime appartementen waar maximaal 10 personen kunnen verblijven. Vanop het balkon of het terras kunnen vakantiegangers het adembenemende uitzicht op de Mont Blanc bewonderen. De residentie is perfect gelegen om te profiteren van de bergen, met verschillende activiteiten en sportinitiaties met vrienden of familie.
De troeven: De verschillende voorzieningen van de residentie: buiten-en binnenzwembaden, verwarmde jacuzzi, sauna, hamam en fitnessruimte. De fantastische Deep Nature® spa by Cinq Mondes, voor een zalig moment van ontspanning na een avontuurlijke dag. € 670 per week in een driekamerappartement Supérieur voor 6 personen in augustus 2016
Het station Les Arcs
Met meer dan 500 km uitgestippelde paden is het fantastische domein Les Arcs bijzonder populair bij wandelaars en fietsers. Gasten die zin hebben in adrenaline en verkoeling, kunnen kiezen uit tal van wildwatersporten, zoals kanoën, kajakken of raften! Ook wie zin heeft om de grote sprong te wagen en te paragliden boven de met eeuwige sneeuw bedekte bergen kan daarvoor terecht in het station. Het wordt gegarandeerd een ervaring om nooit te vergeten!
Pierre & Vacances biedt de LoisiPass-formule aan, die toegang geeft tot tal van sportactiviteiten om met familie of vrienden te doen: zwemmen, boogschieten, minigolf, tennis … Ongeveer € 50 krediet voor sport- en vrijetijdsactiviteiten per appartement en per week, of vrijetijdskaarten met onbeperkte toegang tot bepaalde voorzieningen in het station. Beschikbaar op de volgende bestemmingen: Aime-la-Plagne, Arc 1950, Arc 1800, Belle Plagne, Chamonix, Courchevel, Flaine, Flaine-Montsoleil, Alpe d’Huez, Les Carroz d’Arâches, Les Menuires, Tignes-Val Claret, Val d’Isère, Val Thorens en Valmeinier 1800.
Op bepaalde bestemmingen biedt Pierre & Vacances vrije toegang tot het zwembad in het station. Beschikbaar in: Font Romeu, Isola 2000, Alpe d’Huez, La Tania, Les Coches, Les Menuires, Méribel, Méribel-Mottaret, Plagne Bellecôte, Pyrénées 2000, Val d’Isère, Val Thorens, Valmorel en Vars.
Met de slogan "Future Perfect" zorgt Gb voor de perfecte symbiose van mode en modern industrieel design met de Pockit, Maris en Artio. Deze kinderwagens en autostoeltjes zijn de ultieme fusie van functionele, iconische designs en Haute Couture. De veiligheid en het comfort van het kind zijn hierbij de prioriteit. Het doel is eenvoudig: het integreren van design in de levenstijl van moderne gezinnen met affiniteit voor mode die door het leven gaan onder het motto: 'Time is now !'.
De Pockit uit de Gb Goldreeks is volgens Guinnes Book of World Records de kleinste en meest compacte kinderwagen op de huidige markt. Deze kampioen in het opvouwen is praktisch, comfortabel en gemaakt om lang mee te gaan. Door de innovatieve en intelligente vouwtechniek is de kinderwagen in enkele seconden opgevouwen. Bovendien is dit model met zijn 4,3 kg verderlicht en ideaal om overal mee naartoe te nemen.
Als u op zoek bent naar een autostoel met innovatieve beveiligingsfuncties en een elegant design, dan is de Artio uit de Goldreeks voor u gemaakt. Deze autostoel combineert veiligheid en eenvoudige functionaliteiten met een chique en elegante look.
De luxueuze en compacte Maris uit de Platinumcollectie is de nieuwe standaard voor 3-in-1 reissystemen. Door het iconisch centraal connectiepunt kan de Maris gecombineerd worden met de Carry Cot, het matchende Idan kinder autozitje of met een comfortabele zit-unit. De Maris is met één hand makkelijk op te vouwen en heeft een stand-alone functie. Met zijn kleine voetprint van slechts 54 cm, is de Maris de nummer één voor stedelijke reissystemen.
Banana moon: black is back
Even geen zin in frivole prints en zoete pastelkleurtjes? Geen nood, zwart is the way to go voor eeuwige twijfelaars maar ook voor diehard fashionista's. Zwart is namelijk weer helemaal in deze zomer. Of je nu voor een frisse nineties look gaat of voor een stijlvolle klassieke look, geen kans op een fashion faux-pas op het strand!
Vera Mont:
De Vera Mont lijn Robe Légère staat voor hoogstaande kwaliteit, een ontspannen look en naturel vallende materialen. Kortom voor alles wat een kwaliteitsbewuste consument zich maar kan wensen. De soepele stoffen, zoals zijde en viscose, zijn verwerkt in een minimalistische lijn met een aparte twist.
De expressieve motieven en flatterende kleuren garanderen een moderne en frisse uitstraling - altijd en overal draagbaar.
Replay Thermo+
Voor komende winter lanceert het Italiaanse denimlabel de warmste denim ooit! Een oude Noorse wijsheid zegt dat er geen slecht weer is, alleen slechte kledij. Replay gaat hier volledig met akkoord en heeft besloten om je komende winter door het koude seizoen te helpen met het innovatieve denimgamma THERMO+.
De stof voorziet je benen van 20% meer warmte dan een standaard jeans en dit door een 20% hogere thermische isolatie. Bovendien maakt de elasticiteit van de vezel de THERMO+ modellen extra comfortabel.
Hoe werkt het juist? Bij lage temperaturen helpt de stof om je natuurlijke lichaamstemperatuur te behouden. De compositie van het materiaal THERMO+ denim is geweven katoen, Thermocool™ Active Fiber en elastaan. The Replay THERMO+ gamma bestaat uit 3 modellen voor dames en een iets ruimer aanbod voor heren.
Vanaf juni 2016 in de winkels verkrijgbaar. Verkoopprijs : 159 of 169 euro afhankelijk van de kleur en 199 euro voor jas.
Celestial Seasonings
Celestial Seasonings lanceert binnenkort zijn nieuwe thee-samplers: herbal tea sampler en fruit tea sampler. De kruidenthee collectie verenigt vijf verschillende rijke smaken zoals Chamomile, Lemon Zinger, Peppermint, Honey Vanilla Chamomile en tenslotte Sleepytime, om ’s avonds helemaal tot rust te komen.
De vruchtenthee collectie omvat vijf verschillende fruitige smaken met onder andere Raspberry Zinger, Country Peach Passion, Wild Berry Zinger, True Blueberry en Black Cherry Berry. Door deze ruime keuze aan cafeïne- en glutenvrije theeën is er voor elk wat wils.
De theeën van Celestial Seasonings bevatten geen toegevoegde suikers of kunstmatige kleurstoffen. De kruiden en specerijen die gebruikt worden zijn afkomstig uit duurzame landbouw. Deze nieuwe Celestial Seasonings theeën zijn binnenkort te verkrijgen bij Delhaize.
Puur? Koud of warm? Bij het ontbijt of als vieruurtje? Het kan allemaal met de rijstdranken van Nutridia. Je kan het zelfs gebruiken bij het bereiden van allerlei gerechten of je kan het nuttigen na een sportwedstrijd.
Lactose-intolerant? Gluten-intolerant? Of wil je gewoon eens iets anders proberen? Met de rijstdranken van Nutridia heb je tegenwoordig een andere keuzemogelijkheid in de zuivelafdeling.
De glutenvrije rijstdranken van Nutridia zijn verfrissende plantaardige dranken op basis van biologische rijst en rijstolie. De melkvervangers zijn ongezoet, lactose-en glutenvrij en bevatten tweekeer zoveel vitamines als koemelk. Bovendien werkt het drankje cholesterolverlagend en houdt het je energieniveau op peil.
Door de van nature lichtzoete smaak is deze rijstdrank een heerlijk alternatief voor een glas melk. Daarnaast kan je deze drankjes perfect combineren met ontbijtgranen, in koude of warme gerechten, desserts en smoothies. Het gamma van Nutridia bestaat uit een natuurlijke rijstdrank en een calcium rijstdrank. Een glas (200ml) van deze laatste bevat 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Beide rijstdranken bevatten geen allergenen.
Scandinavische meubels en interieuraccessoires zijn hot. Met de zomer in aantocht is het dan ook hoog tijd om al dat moois naar buiten te brengen! Nordic Living toont hoe je een trendy leefruimte creëert op je terras of in de tuin.
Veel mensen brengen tijdens warme zomerdagen veel tijd door in hun tuin, op het balkon of op een zonnig dakterras. Binnen zitten is passé: een eigen leefruimte op het terras of in de tuin is de nieuwe norm. Buitenkeukens, buitensalons, … niets is te gek. Aankleden met enkele kussens en wat planten en je bent helemaal mee. Krijg dat relaxte outdoor gevoel door natuurlijke materialen zoals hout en een zacht kleurenpalet door te trekken naar buiten. Bij Nordic Living vind je tal van deco spulletjes om zowel tuin als terras instant summerproof te maken.
Een Scandinavische leefkamer inrichten is al snel gebeurd: een tuinset met de juiste tafeldecoratie, eetaccessoires en parasol brengt jou alvast in een zomerse sfeer. Op lange, warme avonden kan je dan weer een vakantiegevoel creëren door verfrissend fruitwater of ijsthee te serveren in een trendy karaf met bijpassende glaasjes.
Buiten chillen met je voeten in het gras, luieren in de 'Hee lounge chair' (Hay) of een hangstoel (HK Living) of een boek lezen in je gezellige zithoek met krukjes en kussens: het is allemaal op-en-top Scandinavisch. Het buitenleven gaat ook na zonsondergang door. Met bulbsnoeren, lampionnen, waxinelichthouders en fakkels geniet je van een gezellige sfeer op het terras tijdens zwoele zomeravonden.
Hét must-have item voor de komende maanden? Een buitenhaard of -kachel. Zo kom je helemaal tot rust in de tuin of op het dakterras tijdens frisse avonden.
Nordic Living (www.nordicliving.be) ontstond vanuit een intense passie voor wonen! In deze webshop vind je een combinatie van pure, zuivere en veelal Scandinavische woonmerken. Merken die zich door zuiverheid, functionaliteit en eenvoud weten te onderscheiden.
Nadat Mascha Beekmans in 2013 samen met haar echtgenoot Hugo startte met een eigen meubelcollectie PURE Wood Design werd het tijd voor een bijpassende lijn van heerlijke woonaccessoires. Het Scandinavisch wonen bleek perfect aan te sluiten op het warme en robuuste hout waar binnen PURE Wood Design mee wordt gewerkt. De collecties van Nordic Living en PURE Wood Design zijn niet alleen online beschikbaar. Ze zijn ook te vinden in Huis 5 in hartje Diest, tegenover de kerk op de Grote Markt.
Nieuw: Brita fill & go Vital: de ideale dorstlesser voor onderweg
Ben jij ook iemand die altijd op pad is, voor het werk of in je vrije tijd? Iemand die te allen tijde flexibel moet zijn, er graag een eigen stijl op nahoudt en duurzaamheid geen loos begrip vindt? Geloof je in een gezonde levensstijl en vind je het belangrijk elke dag voor je eigen welzijn de aanbevolen hoeveelheid water te drinken? Dan heeft BRITA, één van ’s werelds toonaangevende experts op het gebied van drinkwateroptimalisatie, dé oplossing voor jou: de nieuwe BRITA fill&go Vital.
Met deze elegante waterfilterfles geniet je steeds van heerlijk fris gefilterd drinkwater, waar en wanneer je maar wilt. Voor de modebewuste drinkers onder ons, is er de keuze tussen 4 trendy kleuren die bij je outfit of persoonlijkheid passen: roze, blauw, limoen of paars.
Dankzij de BRITA fill&go Vital heb je heel eenvoudig en praktisch altijd heerlijk fris gefilterd water bij de hand, waar je ook bent. Je vult de fles makkelijk bij aan een kraantje dat je tegenkomt en opent ze met één hand. Wie voor de nieuwe fill&go Vital kiest, kan rekenen op een moderne, betrouwbare en handige manier om de hele dag door genoeg water te drinken. De fles is gemaakt van kwaliteitsvolle kunststof, gemakkelijk schoon te maken en herbruikbaar.
Onafgebroken uitstekende filtering
BRITA fill&go’s MicroDisc is een filter met actieve koolstof die verborgen zit in het deksel van de fles. Dankzij de ActivSelect Technologie, exclusief ontwikkeld door BRITA, haal je 150 liter heerlijk fris gefilterd water uit slechts één MicroDisc, die vier weken meegaat. In lijn met BRITA’s kenmerkende topkwaliteit zorgt de MicroDisc voor een onafgebroken uitstekende filtratie en vermindert de hoeveelheid chloor, fijne deeltjes en andere stoffen die de smaak en geur van drinkwater verstoren. Het water behoudt wel mineralen als magnesium en calcium. Een gebruikte MicroDisc vervangen kan eenvoudig in slechts enkele stappen.
Perfect voor de mobiele generatie
BRITA’s nieuwe fill&go Vital waterfilterfles spreekt actieve mensen aan die altijd onderweg zijn, graag de hele dag door voldoende water drinken en op zoek zijn naar een alternatief voor flessenwater dat ze kunnen meenemen, in de auto, op de trein, de metro of de fiets. De fill&go is de ideale oplossing voor wie vaak reist (denk maar aan zakenmensen) of gek is op outdooractiviteiten en sport, voor schoolkinderen en studenten, maar ook voor modebewuste jonge vrouwen en mannen die op zoek zijn naar stijlvolle, moderne accessoires voor onderweg.
‘Om in topvorm te blijven vind ik het belangrijk om gezond te eten, voldoende te bewegen en veel water te drinken. De nieuwe BRITA fill&go zorgt dagelijks voor mijn hydratatie.’
Een slim alternatief voor flessenwater
Eén liter gefilterd water van BRITAfill&go Vital kost amper een paar cent. De BRITA fill&go Vital waterfilterfles vormt dan ook een kostenbesparend en duurzaam alternatief voor flessenwater. Je kunt de fles telkens weer bijvullen met kraantjeswater. Zo hoef je geen flessenwater meer te kopen. Uit één MicroDisc haal je 150 liter vers drinkwater, wat overeenkomt met 300 flesjes water van een halve liter.
BRITA fill&go Vital en haar bijzondere eigenschappen op een rijtje: Praktisch: De fles heeft een inhoud van 600 ml en past in de gebruikelijke bekerhouders. Innovatieve technologie: De MicroDisc, die 4 weken meegaat, voorzien je van 150 liter heerlijk gefilterd water. BRITA filtratie: De BRITA MicroDisc maakt gebruik van een betrouwbaar filtersysteem met actieve kool. Dat vermindert de hoeveelheid chloor, fijne deeltjes en andere stoffen die de smaak en geur van drinkwater verstoren. Mineralen als magnesium en calcium blijven behouden. Kies uit vier modieuze kleuren: roze, blauw, limoen en paars. Kwaliteit: De BRITA fill&go Vital is gemaakt van kwaliteitsvolle kunststof die BPA-vrij is en als voedselveilig erkend werd door de Duitse technische keuring (TÜV). Hygiënisch: De onderdelen van de fill&go Vital mogen in de vaatwasser. Kostenbesparend alternatief voor flessenwater: Je hebt al een BRITA fill&go Vital waterfilterfles voor 15,95 euro. Een navulverpakking met drie MicroDisc filters is verkrijgbaar voor 12,95 euro.
Topkwaliteit sinds 1966
BRITA vond de waterfilterkan 50 jaar geleden uit en sleutelt sindsdien aan een steeds betere technologie. Het product dat de familie Hankammer ooit ontwikkelde en thuis vervaardigde, is nu wereldwijd verkrijgbaar in tal van vormen en formaten, naast een brede waaier aan installatieoplossingen. Al jaren biedt BRITA zijn klanten een breed productportfolio met vooruitstrevende producten op het gebied van drinkwateroptimalisatie. BRITA staat voor producten van topkwaliteit ontwikkeld en ontworpen in Duitsland, die hun populariteit danken aan hun gebruiksgemak en aantrekkelijk design.
Europees lamsvlees, hoe meer je erover weet, hoe liever je ervan eet!
De Belgische consument houdt van de smaak, maar ontdekt pas nu hoe het te bereiden. Europese en Belgische consumenten weten nog steeds niet echt veel over lamsvlees en de productie ervan. Dit blijkt uit een studie die in 2015 werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Occurence, in opdracht van ADHB, Bord Bia en Interbev, drie voedsel- en landbouworganisaties respectievelijk uit het VK, Ierland en Frankrijk. Hoe meer de consument te weten komt over Europees lamsvlees, hoe positiever hij er tegenover gaat staan.
Lamsvlees, het minder bekende segment uit het vleesassortiment
De Belgische consument lijkt nog steeds niet volledig vertrouwd met lamsvlees. De studie die uitgevoerd werd door Occurrence toont immers aan dat slechts 25% van de Belgen minstens 2 à 3 keer per maand lamsvlees eet, terwijl het verbruik van rund, varken en kalfsvlees veel hoger ligt. In België wordt lamsvlees bovendien vooral verbruikt voor speciale gelegenheden (45%) of op restaurant (45%). Slechts 4 Belgen op de 10 durven ook voor alledaagse maaltijden voor lamsvlees kiezen. Een kwart van de Belgische consumenten eet nooit lamsvlees.
De belangrijkste redenen die door de Belgische consument worden aangehaald om geen lamsvlees te eten, zijn dat hij zich niet echt vertrouwd voelt met de verschillende bereidingswijzen of dat hij niet echt weet hoe hij het moet bereiden (samen 36%). 41% voelt zich immers onvoldoende geïnformeerd met de verschillende manieren waarop je lamsvlees kan bereiden. www.kokenmetlam.be
Lamsvlees, vlees met hoog potentieel
Twee derde van de Belgische consumenten verklaart nochtans te houden van de smaak van lamsvlees en 57% vindt dat het perfect past bij een grote variëteit aan recepten. Bij de Belg zijn de meest bekende stukken lamsvlees de kotelet (58%), lamsbout (43%), gebraad (43%), of nog ribstuk (36%) en gehakt (38%). Om goede lamsrecepten te vinden, zoeken de Belgische huishoudens in de eerste plaats op internet of in kookboeken (51%) of grijpen ze terug naar eigen familiale recepten (49%).
Om de consument beter te informeren, werd in 2015 in België de website www.kokenmetlam.be gelanceerd. Dit initiatief heeft als voornaamste doel het grote publiek beter te informeren over de troeven van Europees lamsvlees en duidelijk te maken dat lamsvlees lekker, fun en makkelijk te bereiden is. Vandaag biedt de website www.kokenmetlam.be al een veertigtal recepten die het mogelijk maken Europees lamsvlees op verschillende manieren te (her)ontdekken, en het op een eenvoudige en gezellige manier klaar te maken. Onuitgegeven receptenfilmpjes zullen binnenkort de website verder aanvullen.
Naast de website bestaat de Europese informatie- en promotiecampagne “Lam, lekker makkelijk en fun” van de Engelse (AHDB), Ierse (Bord Bia) en Franse (Interbev OVINS) organisaties ter promotie van lamsvlees, die mede gefinancierd wordt door de Europese Unie, uit een grootschalige digitale actie en verschillende projecten op sociale netwerken, alsook een traditionele affichagecampagne. De verschillende troeven van deze campagne hebben tot doel de consument, die zijn voedingspatroon probeert te variëren, en die zich steeds liever laat inspireren door eerlijke voeding, nieuwe alternatieven te bieden met Europees lamsvlees.
Europees lamsvlees: verantwoord en duurzaam:
Een groot aantal consumenten, niet alleen in België maar ook in andere Europese landen (Frankrijk, Ierland, UK, Denemarken, Duitsland) blijkt over te weinig informatie te beschikken over hoe Europees lamsvlees geproduceerd wordt. In België vindt slechts 22% van de ondervraagde personen dat ze voldoende geïnformeerd zijn over de productie van Europees lamsvlees.
Wanneer die informatie wel tot de consument geraakt, krijgt een grote meerderheid van de respondenten een heel positief beeld over de productie van Europees lamsvlees. Zo vindt tussen 80 en 90% van de respondenten die wel voldoende geïnformeerd zijn, dat Europese schapenteelt een belangrijke rol speelt bij de opwaardering van het Europese landschap, bijdraagt tot de economische activiteit van achtergestelde regio’s en tot de biodiversiteit van graslanden. 70 tot 80% vindt het positief dat Europese schapenteelt gebeurt op een manier die respectvol is voor het milieu.
Wie wordt de Chaudfontaine Lady Chef of the year 2016
STEMMEN KAN TOT EN MET 30 JUNI OP www.ladychef.be
De zoektocht naar de Chaudfontaine Lady Chef of the Year 2016 is van start gegaan. Tot 30 juni 2016 middernacht kan iedereen via www.ladychef.be zijn of haar stem uitbrengen voor de vrouwelijke chef-kok die hem of haar het meeste kan bekoren. Wie stemt, maakt bovendien kans op een etentje voor 4 personen in het restaurant van de winnares.
Wie de begeerde titel ‘Chaudfontaine Lady Chef of the Year’ achter haar naam mag zetten, dat zal afhangen van stemmen van zowel het publiek als een jury van culinaire recensenten. Zij mag zich vervolgens aansluiten bij het rijtje van Lady Chefs zoals Anne-Sophie Breysem (2015 – De Kwizien, Hasselt), Ingrid Neven (2010 – Pazzo, Antwerpen), Sofie Dumont (2009 – Les Eleveurs, Halle) en vele anderen.
De huidige Lady Chef Anne-Sophie Breysem blikt terug op haar jaar als Chaudfontaine Lady Chef of the Year: “Met mijn 28 jaar was ik de jongst verkozen Lady Chef ooit. Ik had dan ook gedacht dat ik nog een tiental jaar zou moeten wachten op deze erkenning. Het was een fantastisch jaar, erg druk maar het allemaal waard. Kookworkshops geven op evenementen, fotoshoots met media, werken met superkwalitatieve producten van partners, het hele jaar was een ontdekkingsreis. En nog belangrijker: steeds meer mensen vinden hun weg naar dat verscholen pleintje in Hasselt waar De Kwizien zit!”.
De verkiezing Lady Chef of the Year is een initiatief van Green Seed Belgium en wordt dit jaar voor de 26ste keer georganiseerd.
Benieuwd naar de kandidaten en hun restaurants? Neem een kijkje op de website www.ladychef.be en breng je stem uit!
Diageo en UNITAR ondertekenen strategisch partnership
Op 30 mei 2016 ondertekenden Diageo, wereldwijd leider in de drankensector, en de United Nations Institute for Training and Research (UNITAR, het trainings- en onderzoeksinstituut van de Verenigde Naties) op het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in Genève een tweejarig partnerschap om samen een institutionele en individuele bevoegdheid uit te bouwen die het aantal doden en gewonden in het verkeer moet terugdringen en wereldwijd de verkeersveiligheid moet verbeteren.
In totaal sterven er jaarlijks meer dan 1,2 miljoen mensen aan verwondingen ten gevolge van verkeersongevallen van allerlei aard. Ze hebben een grote impact op gezondheid en ontwikkeling. UNITAR en Diageo hebben zich geëngageerd om iets te doen aan de verkeersveiligheid en meer bepaald aan het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol.
Vanaf juli 2016 zal een training starten in 15 landen verspreid over Afrika, Azië, en Latijns- en Centraal-Amerika, met een focus op die landen waar het dodentol van verkeersongelukken het hoogst ligt. Meer dan 60 landen worden uitgenodigd om deel te nemen. De opleidingsactiviteiten zullen zo’n 6.000 deelnemers bereiken. Er wordt gemikt op een mix van beleidsmakers, jonge mensen, en andere relevante stakeholders, via respectievelijk workshops op lokaal en nationaal niveau, via bewustwordingsacties en road shows en via conferenties op hoog niveau over dit topic.
Diageo werd als partner geselecteerd voor dit tweejarig partnerschap, dat ‘Road Safety Initiative for Cities’ (‘Verkeersveiligheidsinitiatief voor Steden’) heet, vanwege de talrijke beleidsondersteunende initiatieven die het bedrijf steunt om rijden onder invloed te voorkomen. Diageo werkt al geruime tijd aan het terugdringen van alcohol gerelateerde overlijdens en ongelukken en ondersteunt verscheidene preventieprogramma’s over de hele wereld. Deze variëren van duidelijk kenbaar maken van de wetgeving via ademtesten in landen zoals Ghana, Mexico en China, over het financieren van initiatieven vergelijkbaar aan die van Responsible Young Drivers (RYD) en gratis openbaar vervoer tot het ondersteunen van wetten die een maximaal promille percentage vaststellen (waar voorheen nog geen maximumpercentage ingesteld was).
Mr. Nikhil Seth, United Nations Assistant Secretary-General en Executive Director bij UNITAR, zegt over de ondertekening van de overeenkomst: “Ik kijk ernaar uit om dit nieuw initiatief tussen de Verenigde Naties en Diageo te kunnen realiseren. Het kunnen bereiken van de doelstellingen van de 2030 Development Agenda kan enkel via innovatieve partnerschappen met de private sector zoals deze, waar verschillende stakeholders de krachten bundelen om specifieke begunstigden en gezamenlijke doelen te bereiken door het delen van expertise en middelen. Ik twijfel er niet aan dat we er samen toe zullen kunnen bijdragen het aantal (al dan niet dodelijke) verkeersslachtoffers wereldwijd terug te dringen. Het is hoog tijd voor actie.”
Ivan Menezes, Chief Executive, Diageo, vult aan: “We vinden dat een dode in het verkeer omwille van rijden onder invloed, er een te veel is. Dit kan voorkomen worden. Gelukkig zijn het aantal dodelijke slachtoffers ten gevolge van rijden onder invloed in veel landen significant gedaald. Maar er is nog veel werk te verrichten en we engageren ons om slachtoffers en schade ten gevolge van dronken rijden volledig uit te roeien. Dit partnerschap met UNITAR is belangrijk omdat het ons in staat stelt samen te werken om de wereldwijde doelstelling, om het aantal verkeersdoden te halveren, te bereiken.”
Verkeersongelukken zijn de negende belangrijkste doodsoorzaak in alle leeftijdsgroepen wereldwijd en de hoofddoodsoorzaak bij jongeren tussen 15 en 29. Dit kost overheden gemiddeld ongeveer 3% van het BNP en 5% van het BNP in landen waar de inkomsten gemiddeld tot laag liggen (WHO, 2015). Belangrijker is dat 95% van de dodelijke verkeersslachtoffers in die landen voorkomt waar de inkomsten gemiddeld tot laag liggen.
In 2011 lanceerde de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) ‘Het Decennium voor Actie voor Verkeersveiligheid’ (‘Decade of Action for Road Safety’). De Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties Ban Ki Moon benadrukte toen de nood om “…deze campagne naar een hogere versnelling te brengen en onze wereld naar veiliger wegen te leiden”. Verkeersveiligheid is ook een prioriteit op de 2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling, die tot doel stelt het aantal verkeersdoden met 50% terug te dringen tegen 2020. Recentelijk, in april 2016, keurde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Resolutie 70/260 goed (‘Improving Global Road Safety’, ‘Verbetering Wereldwijde Verkeersveiligheid’) die de oproep aan het adres van regeringen hernieuwde om een leidende rol op te nemen in de implementatie van verkeersveiligheidsdoelen en in de activiteiten die kaderen in Het Decennium voor Actie voor Verkeersveiligheid 2011-2020.
Meesterwerken in dialoog : Europese schilderkunst van Breughel tot Corot
Meesterwerken in dialoog Europese schilderkunst van Brueghel tot Corot Hôtel Sandelin Museum, Saint-Omer
Deze zomer toont het hôtel Sandelin Museum van 22 juni tot 28 augustus een uitzonderlijke expositie van meesterwerken uit de eigen collecties van westerse schilderijen en die van het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke. Brueghel, Ribera, Nattier, Boucher, Corot... zijn slechts enkele van de meesters die te zien zijn. Tijdloze werken die ronduit bewondering oproepen!
Het hôtel Sandelin Museum en het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke hebben veel meesterwerken uit de schilderkunst in bezit. In de tentoonstelling komen alle genres aan bod: landschappen, portretten, genretaferelen, historiestukken, stillevens en religieuze werken uit de 15de tot de 19de eeuw.
Ontdek met ludieke interactieve middelen waarom deze schilderijen tegenwoordig als uitzonderlijk beschouwd worden en hoe ze in het tijdperk dat ze gemaakt zijn, gezien werden. Voor deze tentoonstelling van schatten uit de twee belangrijke musea van de streek is een gratis tentoonstellingskrant gemaakt. Vraag er bij aankomst vooral naar. Deze tentoonstelling is uitgevoerd in samenwerking met het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke dat op het moment gesloten is.
Hôtel Sandellin museum - 14 rue Carnot, 62500 Saint-Omer. +33 (0)3 21 38 00 94 / musees-accueil@ville-saint-omer.fr - > openingstijden Voor iedereen (individuele bezoekers & groepen) van woensdag t/m zondag: 10u – 12u en 14u – 18u / Voor groepen ook op maandag en dinsdag (altijd vooraf reserveren). Tarief: €5,50 / Kortingstarief: €3,50 / Onder bepaalde voorwaarden gratis. De entree is elke zondag gratis.
Hoe te bereiken? Met de auto: 2u20 van Brussel en 1 uur van Rijsel/Lille (A 25 en A 26). Per trein: 3 uur van Brussel en 50 minuten van Rijsel/Lille. Met de bus: Hotel Sandelin museum: Lijn 1 (halte Victor Hugo, Saint-Omer). Te voet: 10 minuten lopen van het station.
Een hele zomer lang werken het hôtel Sandelin Museum van Saint-Omer en het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke samen voor een kleurrijk seizoen. Gebruikmakend van de tijdelijke sluiting van het Duinkerkse museum verlaten tientallen meesterwerken hun eigen zaal om zich aan te sluiten bij de collecties van het hôtel Sandelin Museum en in gesprek te gaan met meesterwerken uit dit museum van Saint-Omer.
Meer dan 100 schilderijen uit de 15de tot 19de eeuw van beide collecties stralen in de 18 zalen van het Sandelin museum. Niet minder dan 65 meesters die bepalend zijn geweest voor de kunst uit hun tijd zullen te zien zijn: de familie Brueghel, Van Dyck, Snyders, Carraci, Ribera, Giordano, Teniers, Lesuer, Boucher, Robert, Boilly, Prud’hon, Boudin, Corot en vele anderen…. Naast de roem van deze artiesten en wat ze oproepen gaat deze tentoonstelling in op de vraag van wat een meesterwerk is: waarom wordt het ene werk eerder opgemerkt dan een ander? Wat maakt een schilder ‘groot’? Moet een meesterwerk mooi zijn? Zijn er absolute criteria te bepalen? Kunnen we een hiërarchie opstellen voor de werken? Gaat genialiteit altijd samen met talent?
Bij de selectie van de tentoonstellingswerken is gekeken naar de opvallende en onderscheidende thema’s als het formaat, de wijze om het onderwerp te behandelen, de vastberadenheid van het hanteren van het penseel, het zichtbare plezier en gemak van uitdrukken, de scherpzinnige gedachte, meningsuiting, welsprekendheid, originaliteit, uniekheid… In het bezoek proberen we antwoord te geven door de verschillende beeldgenres uit de 15de tot 19de eeuw te bespreken: het evenwicht tussen objectiviteit en creativiteit in het portret, anekdotische, vertrouwde of moraliserende karakters in genretaferelen, ervaren gebruik van materiaal en symboliek van stillevens, compositie en tijd in de landschappen, de verschillende historische en religieuze genres…
Wij nodigen de bezoeker uit om de prestigieuze schilderijen uit de twee collecties te bekijken, bewonderen, waarderen en onderscheiden. Dit is een totaal nieuwe benadering omdat u werken van eenzelfde kunstenaar naast elkaar vindt. Werken die eeuwenlang gescheiden waren zoals die van Bega, leytens en Minderhout. Tot slot komen in deze tentoonstelling recente studies aan bod zoals de Aanbidding van de herders van Ludovico Carrache, het Huwelijk van Thetis en Peleus van Mathieu elias, het Landschap met de schaatsers van Joos II de Momper of de Slag van Magenta van alphonse de neuville.
Voor het bezoek van de tentoonstelling bieden we meerdere middelen aan; een bezoekerskrant, kaartspel voor kinderen, spelbezoek voor gezinnen, een document in het Engels en Nederlands, rondleidingen en conferenties en tot slot een publicatie. De expositie heeft als ambitie om door de hoge kwaliteit van de werken zoveel mogelijk mensen aan te trekken. Het helpt ook om een nieuwe kijk op de collecties van Saint-Omer te ontwikkelen en na te denken over de toekomst van de collecties van het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke.
Het hôtel Sandelin Museum hoort tot de meest aantrekkelijke ‘Musée de France’ van de streek Hauts-de-France. Het prestigieuze stadspaleis is in 1776-1777 gebouwd en hier zijn sinds meer dan een eeuw rijke collecties van kunstwerken en – voorwerpen ondergebracht. De huidige selectie gaat van de Middeleeuwen tot de 19de eeuw. In de sfeer van een crypte, kerk, amateurskabinet of ontvangstzaal vindt de bezoeker op drie verdiepingen 3000 werken uit het rijke verleden van de streek of uit de aankopen van grote verzamelaars zoals Henri Dupuis, de familie Teil Chaix d’Est-Ange: wapens, edelsmeedwerken, houten middeleeuwse beelden, voorwerpen voor dagelijks gebruik, Europese schilderwerken, aardenwerk en meubels uit de 17de tot 19de eeuw. Maak een reis door de Geschiedenis en de Kunsten!
Het hôtel Sandelin Museum heeft het label ‘Musée de France’ en staat op de monumentenlijst. Het culturele programma van het museum dat toegankelijk is voor mindervaliden en een educatieve ruimte heeft is zeer rijk: workshops voor kinderen, verschillende soorten bezoeken, exposities, evenementen enz…
Het museum voor Schone Kunsten van Duinkerke : ‘Destination musée’ . Zoals alle andere musea met het label « Musée de France » valoriseert het museum van Schone Kunsten van Duinkerke zijn collecties door ze open te stellen voor een zo groot mogelijk publiek door exposities, uitnodigingen… De museumdirectie heeft gekozen om de rijke collecties tijdens de tijdelijke sluiting van op andere plaatsen en voor een ander publiek tentoon te stellen.
Zo stelde zich de vraag van ‘Destination musée’ met verschillende acties die op het delen van collecties gebaseerd zijn. Het museum kiest ervoor om de kunstwerken te laten reizen door exposities ‘buiten de muren’, collecties op verschillende wijzen te benaderen, het publiek te ontmoeten en de kunstwerken in openbare gebouwen te tonen. Door een deel van de collecties in nabij- of verafgelegen musea te tonen ontmoeten de werken uit het museum bewoners in hun eigen wijk of stad op plaatsen waar ze al bekend mee zijn. Zo vinden de kunstwerken hun plaats buiten de regio Duinkerke. Elk project is uniek en wordt voor de ontvangende instelling op maat gemaakt met een eigen programma en opzet. De kunstwerken en – voorwerpen uit de rijke museumcollecties worden zo steeds in een nieuw daglicht gezet, voor elk soort publiek.
Het aftellen is begonnen: de warme zonnestralen komen tevoorschijn, de terrassen worden schoongemaakt… Het is duidelijk, de vakantie nadert met rasse schreden. Geen stress meer op het werk! Geen stapels vervelende dossiers meer! Laten we samen de zon, het strand, de rust, de avonden onder vrienden, de culturele bezoeken,… met open armen ontvangen. Of we nu lekker luieren, feesten of sporten, de vakantie moet plezierig en ontspannend zijn voor iedereen. Reden te meer om de goede voorzieningen te treffen bij het maken van uw reistas. Ortis heeft natuurlijke gezondheidsproducten ontwikkeld speciaal om uw leven aangenamer te maken tijdens ieder moment van de vakantie.
Klaar voor vertrek? Zeg neen tegen zware benen! Urenlang zitten in de auto, de trein of het vliegtuig… het kan een echte lijdensweg zijn! En de reis kan al snel lastig worden voor 57% van de vrouwen en 26% van de mannen die kampen met zware benen. In normale omstandigheden zorgen de kuitspieren ervoor dat het bloed weer naar het hart en de longen wordt gepompt maar een slechte werking of een falen van de veneuze kleppen in de benen kan dit goed geoliede mechanisme verstoren. Erger nog, lange reizen, stilzitten zonder te bewegen, sommige medicijnen (anticonceptiepil of hormonenbehandeling) en warmte kunnen deze ongemakken nog verergeren…
De Ortis oplossing: Toniven Express. De unieke formule van Toniven Express van Laboratoires Ortis doet een beroep op de kracht van planten om de bloedsomloop te ondersteunen en het gevoel van zware benen te verlichten: Droogextract van hibiscus (Hibiscus sabdariffa L.) ondersteunt de bloedcirculatie door de niereliminatie te bevorderen en helpt om de benen te verlichten. Droogextract van rode wijnstok (Vitis vinifera L.) bevat antioxidanten die de veneuze circulatie ondersteunen en de wanden van de haarvaten versterken en beschermen. Granaatappelsap (Punica granatum L.)
Eén flesje per dag opdrinken tijdens het ontbijt, puur of verdund in een glas water. Toniven bestaat ook als gel voor uitwendig gebruik en een snelle verlichting. 2 tot 3 maal per dag herhalen. Aanbevolen verkoopprijs: doos van 7 flesjes - 13,25 € - gel van 100 ml - 12,99 €
Maak komaf met de ongemakken van het reizen
Deze ongemakken zijn de nachtmerrie bij iedere vakantie-uittocht. Misselijkheid, vreemd gevoel in het hoofd, veelvuldig zweten of slaperigheid… Leve de vakantie! Deze kwaaltjes treffen 1/3 van de bevolking en dit minstens éénmaal per leven. Ze kunnen plots opkomen. De ongemakken worden veroorzaakt door een conflict tussen het visueel systeem en het interne oor in een bewegend voertuig en kunnen tot wel 3 dagen na de rit blijven duren. Daarbij komen nog eens de geuren, de warmte, het gevoel van opsluiting of een zware maaltijd en ook u ontsnapt er niet aan.
De Ortis oplossing: Minesium : Vertrek op vakantie met een lichte maag dankzij Minesium. Deze formule die ontwikkeld werd door Laboratoires Ortis gaat de onaangename ongemakken van de reisziekte verminderen: Droogextract van gember (Zingiber officinale (L.) Roscoe) is erg doeltreffend om misselijkheid te verminderen en draagt bij tot de goede werking van de maag. Poeder van echte heemst (Althaea officinalis L.) ondersteunt de spijsverteringsfuncties door bij te dragen tot de natuurlijke bescherming van de maagwand. Etherische olie van pepermunt (Mentha x piperita L.) bevordert de spijsvertering door de maagafvoer te versnellen en helpt de maag om in goede gezondheid te blijven.
2 tabletten, 5 maal per dag nemen, wanneer de behoefte zich voordoet, met een glas water. Aanbevolen verkoopprijs: 9,90 € - doos van 30 tabletten.
Bij Aankomst : Start de vakantie met een verlichte geest. Oef! U bent goed en wel aangekomen op uw bestemming. De kinderen waren niet lastig en uw echtgenoot heeft zich netjes aan de verkeersregels gehouden. U wilt zo snel mogelijk een frisse duik nemen in het zwembad. Het laatste wat u nu wilt is de eerste dagen rondlopen met een ‘luie’ darm!
Meer dan 2/3 van de vrouwen geven aan dat ze met transitproblemen kampen (vertraagde darmtransit). De warmte, de stress van de reis, de zittende en onbewogen houding tijdens lange ritten in de auto of in het vliegtuig kunnen een verstoorde darmtransit in de hand werken. Neem daarbij nog eens een eventuele dehydratatie of een tijdsverschil en we kunnen spreken van alarmfase rood voor uw transit.
De Ortis oplossing ‘Vruchten & Vezels’: Regelmatige Transit bevordert een regelmatige darmtransit om volop van uw vakantie te genieten: Havervezels, vijgen, guar, tamarindepulp en dadels geven de stoelgang volume. Rheïne en vruchtenzuren (Rabarber en Tamarinde) dragen bij tot de hydratatie van de stoelgang. Rabarber, gestandaardiseerd in sennosiden, helpt de darmtransit te vergemakkelijken.
’s Avonds 1 blokje innemen met een groot glas water, bestaat ook als tabletten. Aanbevolen verkoopprijs: doos van 24 kauwblokjes - 13,75 €.
Ter Plaatse - Het teveel verwerken. De vakantie is een uitdagende periode voor ons spijsverteringsstelsel. Uitgebreide aperitieven, overdadige diners, feestelijke avonden rond de barbecue… het is moeilijk om aan de verleiding te weerstaan! Maar de volgende dag herinnert uw maag u aan wat u de avond voordien gegeten en gedronken heeft. Wat is de oplossing om de hele vakantie lang topfit te blijven?
De Ortis oplossing: Minacia Gel! Het fenomeen “brandende maag” komt regelmatig voor bij 40% van de bevolking. Wel 15% heeft hier minstens één maal per week last van. Het gaat dan vooral over vijftigplussers maar ook een onevenwichtige voeding door een veranderde levensstijl en de blootstelling aan andere voeding tijdens de vakantie kunnen de normale werking van de maag beïnvloeden. Het is belangrijk om snel te handelen om het branderige gevoel te verminderen, de zure smaak te vermijden en de slokdarm te kalmeren.
Minacia gel is een snelle, 100% natuurlijke oplossing zonder bewaarmiddelen, tegen de ongemakken van de maag: Echte heemst (Althaea officinalis L.) draagt bij tot het spijsverteringscomfort en tot het welzijn van de maag, vooral door de maagwand te beschermen. Droogextract van Indiase kruisbes (Emblica officinalis Gaertn.) draagt bij tot de gezondheid van het spijsverteringsstelsel door een normale maagzuurproductie te stimuleren. Vloeibaar extract van zoethout (Glycyrrhiza glabra L.) helpt om de balans en het comfort van het spijsverteringsstelsel te behouden door bij te dragen tot een normale afscheiding van maagslijm.
Neem één monodosis (4x per dag) na de belangrijkste maaltijden en vóór het slapengaan: Aanbevolen verkoopprijs: Doos van 12 monodosissen - 9,90 €
Zet je dikke darm in relaxmodus
Ja, we weten het! Het is niet erg stijlvol en het is niet iets waar we spontaan aan willen denken. Toch willen we onze strandwandelingen en onze badpakmomenten voor geen geld van de wereld missen, het liefst met een strakke buik! Het zou dus jammer zijn mochten we maandenlange moeite om kilo’s te verliezen in enkele tellen teniet doen. Hoe voorkom je een occasioneel opgeblazen gevoel en winderigheid?
De Ortis oplossing: Colon Relax. Een opgeblazen gevoel is een probleem waar vooral vrouwen mee kampen en komt voor bij één op vijf mensen. Een verandering van eetgewoonten of voedseloverschotten (vetten, suikers, fruit en groenten) kunnen dit onschuldig maar onaangenaam en weinig mooi uitzicht veroorzaken. De natuurlijke, snelle en duurzame oplossing COLON RELAX draagt bij tot een beter digestief comfort: Venkelextract (Foeniculum vulgare Miller) staat bekend om zijn heilzame werking om de evacuatie van darm- en maaggassen te bevorderen. Etherische olie van pepermunt (Mentha x piperita L.) staat bekend om zijn snelle werking en het praktisch onmiddellijke effect op de spijsvertering en op de maag- en darmwerking. Extract van citroenmelisse (Melissa officinalis L.) ondersteunt de spijsvertering en vermindert darmklachten. Extract van echte kamille (Matricaria recutita L.) wordt gebruikt voor de rustgevende werking op bijvoorbeeld het darmkanaal.
1 tablet, 3 maal per dag voor elke maaltijd innemen met een groot glas water. Aanbevolen verkoopprijs: doos van 30 tabletten - 12,90 €
MIXOLOGIST JAN VAN ONGEVALLE VERRAST MET BELGISCHE VARIATIES OP NEGRONI
Een relax-feestje onder mannen deze zomer? Ga dan eens voor écht bitter & bold! Met de ‘Belgische’ Negroni met chocolade, jenever en bier bijvoorbeeld. Mixologist Jan Van Ongevalle (The Pharmacy, Knokke) legt je haarfijn uit hoe je deze bitterclassics maakt én hoe je je vrienden verrast met interessante cocktailweetjes. “Gin & Tonic is voor hipsters en fashionista’s, echte mannen gaan voor de overtreffende trap met Negroni.”
1. NEGRONI CLASSIC
“De enige echte Negroni maak je met Campari”, vertelt Jan. “Niet alleen omdat hij zo in 1919 uitgevonden werd door de Italiaanse Conto Negroni, maar vooral omdat geen enkele andere bitter de juiste smaak, geur en kleur geeft. Geloof mij, als echte Negroni-believer (ik word zelfs pater Negroni genoemd), heb ik al tientallen variaties proberen te maken zonder Campari, maar dan kreeg ik nooit dezelfde balans.”
“De Negroni is echt een klassieker voor mannen voor wie het wel wat straffer mag – zoals ikzelf. Zo is hij ook tot stand gekomen: Conto Negroni vond de Americano met spuitwater wat magertjes en vroeg om er in de plaats gin aan toe te voegen. Daar krijg je pas een bitter-kick van.”
“Het leuke aan de Negroni is ook dat je hem de hele avond kan drinken: zowel als aperitief – de bitterheid zet je maag aan het werk - als bij en na het eten. Daarom is een ‘Three Negroni Lunch’ ook ideaal voor een relaxed feestje onder mannen.”
Zo maak je de klassieke Negroni: Ijsblokjes, 3 cl Campari, 3 cl rode vermout, 3 cl gin (Deze is gemaakt met Bulldog-gin. Die is eerder zacht met florale aroma’s, amandel en lavendel), Schijfje sinaasappel
JANS EXTRA NEGRONI-TIPP
Roeren! “Doe voldoende ijs bij je Negroni en roer minstens 30 seconden. Zo smelt het water er traag in en krijg je een betere mix.”
Jans Negroni-weetjes om mee uit te pakken: Zelfs James Bond is fan van de Negroni. In de film Skyfall bestelt 007 een Negroni bij zijn ontmoeting met Kristatos. Ian Fleming, de schrijver van Bond, was dan ook Negroni-ambassadeur. Een vriend van Conto Negroni schreef hem in 1920 een brief om te zeggen dat hij niet té veel Negroni mocht drinken. Niet meer dan… 20!”, vond hij. Gelukkig werd Negroni toen in een klein likeurglas geserveerd.
2. NOGRONI
“Beeld je een zomers terrasje in op het strand van Knokke, het zonnetje dat heerlijk schijnt. Zo is de Nogroni tot stand gekomen en de cocktail katapulteert je bij de eerste slok dan ook onmiddellijk naar deze setting. We zochten iets verfrissend bitters, maar toch met een zoete toets. En dat doen we met de leuke combo van Cynar-Appleton Estate Rum.”
Zo maak je de Nogroni: Ijsblokjes, 1,5 cl Campari, 3 cl Appleton Estate Rum (Signature Blend), 3 cl Cinzano Rosso 1757, 1,5 cl Cynar, Schijfje (gedroogde) sinaasappel
JANS EXTRA NOGRONI-TIP
“Om een extra toets te geven aan de Nogroni, kun je een schijfje sinaasappel laten weken in Campari. Dit droog je daarna met een droogtoestel of in de oven. Als het schijfje dan weer met vloeistof in contact komt met je cocktail, geeft het een speciale sinaasappel-Campari-smaak af.”
3. BESPOKE
“Met deze variatie maak je eigenlijk een ‘Belgische’ Negroni, met smaken van bier, chocolade en jenever. Ideaal dus voor als je deze zomer onder de mannen voor de Rode Duivels op het EK supportert.”
Zo maak je de Bespoke: 3 cl Campari, 3 cl Wild Turkey 81 Bourbon, 3 cl Cinzano Rosso 1757, 1 cl Filliers’ 15 jaar Oude Graanjenever, 2 cl chocolade bitter, 1cl reductie van Imperialist bier (Dit is een reductie van Vleteren water, Duitse pilsner, Australische Galaxy Hops en Weihenstephan gist)
JANS EXTRA BESPOKE-TIP
“Leg op het einde nog een dotje schuim van het Imperialist-bier bovenop de cocktail. Dit geeft een leuke eerste textuur in de mond én een extra speciale bittertoets.”
INTERNATIONALE NEGRONI-WEEK: 6 TOT 12 JUNI
‘There’s no cheers without a cause’. Onder die slogan gaat straks, van 6 tot 12 juni, de internationale Negroni- week van start. Intussen tekenen initiatiefnemers Campari en Imbibe Magazine voor de vierde editie op rij. Opnieuw worden bars, restaurants en winkels overal ter wereld aangemoedigd om een deel van hun omzet – 1 euro per verkochte Negroni-cocktail of Negroni-product – af te staan aan een goed doel naar keuze. In 2013 namen 100 bars deel, vorig jaar waren er dat 3.533, uit 44 landen, goed voor een opbrengst van ruim 321.000 dollar voor 1.714 goede doelen. Wat het aantal deelnemers betreft, haalde België zelfs knap de top 5.
Voor de internationale Negroni-week 2016 schreven al 41 landen zich in. Ook in België mikt de campagne op een breed publiek via public relations, sociale media, verkooppunten en displays. Voor deelnemers, recepten en meer info: www.negroniweek.com
Bob Kunze-Concewitz, CEO van Gruppo Campari: “Samen met Imbibe zetten we graag onze schouders onder de Negroni-week. We zijn er trouwens van overtuigd dat de toenemende vraag naar bittere cocktails en de grote waardering voor klassieke cocktails zoals de Negroni het initiatief ten goede zullen komen. We kijken ernaar uit om nog meer bars, restaurants en winkels te zien deelnemen en nog meer klanten op een goed doel te horen klinken!”
Over Campari
Davide Campari-Milano S.p.A is samen met zijn filialen (Gruppo Campari) uitgegroeid tot een wereldwijde producent in de drankindustrie. Het merk is actief in meer dan 190 landen, met een leidende marktpositie in Europa en Amerika. De groep werd opgericht in 1860 en geldt vandaag als zesde grootste speler in de drankindustrie wereldwijd. De portfolio telt meer dan 50 merken en omvat een uitgebreid assortiment van alcoholische dranken (corebusiness), wijnen en frisdranken. Onder de internationaal gerenommeerde merken vind je onder meer Aperol, Appleton Estate, Campari, Cinzano, SKYY en Wild Turkey.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Sesto San Giovanni, Italië. De Campari Groep heeft wereldwijd 16 fabrieken en 2 bottelarijen, en een eigen distributienetwerk in 19 landen. De groep stelt ruim 4.000 personen tewerk en de aandelen van het moederbedrijf, Davide Campari-Milano S.p.A. (Reuters CPRI.MI – Bloomberg CPR IM) staan sinds 2001 genoteerd op de Italiaanse beurs.