De Beaujolaiswijnen werden vroeger binnen de kring Vignobles & Signatures, vertegenwoordigd door Jean Tête, maar verdwenen de voorbije jaren uit de selectie.
Sinds begin februari maken de Domaines Dominique Piron deel uit van deze belangen- en productiegroep waarvan het aantal leden thans 17 bedraagt. De wijnen Dominique Piron etaleren het dynamisme van de regio die in volle evolutie is en tonen ten overvloede dat de Beaujolaisstreek niet alleen een vluchtige Beaujolais Nouveau aanbiedt, maar vooral dat hier een aantal sterke en tegelijk charmante crus worden weergevonden.
Als 17de lid van Vignobles & Signatures brengen de Domaines Dominique Piron het productiepeil van de groep op 1660ha wijngaarden, een productie van 11.3 miljoen flessen, meer dan 400 werknemers en een zakencijfer van 74 miljoen Euro.
Domaines Dominique Piron steunen op een eeuwenoude familietraditie die maar liefst 14 generaties teruggaat. Het wijnhuis telt ruim 70 ha wijngaarden met ruime aandacht voor de appellatie Morgon, o.a. Côte du Py. De Chénaswijnen, 10 ha, worden gedeeld met de familie Lameloise, terwijl 2 ha Regnié met een 12-tal vrienden werden opgezet. De wijnen Domaines Piron worden naar een 30-tal landen geëxporteerd en staan borg voor een uitgesproken kwaliteit.
De Gamaydruif is aldus Dominique Piron uitstekend of waardeloos, zonder enige middengradatie. De ondergrond voor dit druivenras is primordiaal, de aanwezigheid van graniet, schist en ijzeroxydatie zorgt voor unieke gestructureerde wijnen boordevol leuke mineralen en subtiele kruiden. De integratie van het domein Julien Révillon, in 2013, 7ha groot en de oude familiale tradities vormt ongetwijfeld een pluspunt voor de exploitatie.
De Domaines Dominique Piron omvatten in totaal 70 ha waarvan 55 in volle exploitatie, deels in huur, deels in eigendom. Het wijnhuis zorgt voor de appellaties Morgon, Brouilly, Chénas, Moulin à Vent, Regnié, Fleurie, Beaujolais blanc, rosé en rouge en Beaujolais villages. www.domaines-prion.fr
De actie “Dag van de Makaron” vindt plaats in samenwerking met alle leden van Relais Desserts International. www.relais-desserts.net De Belgisch-Nederlandse vereniging Relais Desserts, onder het voorzitterschap van Fréderic Cassel, en het Huis Wittamer, lid van Relais Desserts International sinds 1986, en Pierre Hermé, peter van de dag van de Makaron, lanceren deze actie op 20 maart 2014. De opbrengst van deze actie zal gestort worden aan de Vereniging Muco www.muco.be
Met een aandeel van 12 % van de oppervlakte beplant met biologische druiven behoort de A.O.C. Côtes du Rhône Régionaux en Villages tot de belangrijkste productiegebieden van biologische wijnen in Frankrijk. De rode Côtes du Rhône zijn ook marktleider bij de biologische AOC’s in de Franse super- en hypermarkten en hebben daar een martkaandeel van 19,8 % (bron IRI).
Een stevig en duurzaam engagement: Het aandeel van de gecertificeerde biowijnen in het productiegebied van de Côtes du Rhône is de voorbije vijf jaar voortdurend toegenomen, waardoor de regio vandaag bij de biowijnen tot de belangrijkste appellations van Frankrijk behoort.
Geëngageerde wijnbouwers en gunstige omstandigheden. De wijngaard van de Côtes du Rhône mag tot de pioniers van de sector gerekend worden en heeft die status te danken aan de verlichte en bewuste ondernemingen en lokale initiatieven die zich al jaren inzetten voor de geïntegreerde aanpak en een milieuvriendelijkere landbouw… De overstap naar biologisch produceren ging er bijgevolg sneller dan in andere regio’s en bleek de... natuurlijke gang van zaken.
Nog een voordeel is uiteraard dat de druiven er groeien in absoluut optimale landbouwkundige en klimatologische omstandigheden: het warme en droge klimaat van de Côtes du Rhône, in combinatie met de mistral, zijn perfect voor de biologische druiventeelt.
Almaar meer biologische spelers. Na een forse stijging van het aantal spelers ligt de totale oppervlakte van de gecertificeerde domeinen nu al boven die van de domeinen in het overgangsstadium.
In de Côtes du Rhône Villages en Régionaux bedroeg de gecertificeerde oppervlakte in 2013 4.883 ha, die goed waren voor een productie van 126.250 hl (Bron Syndicat des Côtes du Rhône). Dat is ongeveer 12 % van de totale oppervlakte van de gecertificeerde AOC’s in de Côte du Rhône Régionaux en Villages.
De domeinen in het overgangsstadium waren, ook in 2013, nog eens goed voor samen 418 ha, of een bijkomend potentieel van 10.481 hl.
Aantal biologische producenten van Côtes du Rhône Régionaux – Côtes du Rhône Villages in 2013 (Bron: Syndicat des Côtes du Rhône): met biologische certificatie: 215 – een toename met 17,5 % ten opzichte van 2012; in de overgangsfase naar biologische landbouw: 31 – een verdubbeling ten opzichte van 2012
Verdeling van de spelers binnen de biologische Côte du Rhône (Régionaux en Villages) – cijfers voor 2013: ongeveer 180 particuliere domeinen of omgerekend 83 %, ongeveer 35 coöperatieve kelders of omgerekend 17 %, ongeveer 50 % van de wijnhandelaren die zijn aangesloten bij de UMVR (Union des Maisons de Vins du Rhône) antwoorden vandaag biologische wijnen in hun aanbod te hebben.
Geografisch blijkt de Vaucluse in de Côtes du Rhône en de Côtes du Rhône villages de aanvoerder te zijn. De oppervlakte biologische druiven bedraagt er 2.383 ha, tegenover 1.184 voor de Drome en 1.035 ha voor de Gard.
Een productie op maat van de ambitieuze afzetmarkten
Biologische wijnen hebben bij de consument de wind in de zeilen en daar speelt de distributie op in. Ze organiseert zich om tegemoet te komen aan een toenemende vraag, zowel op het vlak van rechtstreekse verkoop als in de super- en hypermarkten. De grote spelers (coöperatieve kelders en ondernemingen) produceren momenteel de indrukwekkende volumes waarmee kan worden ingespeeld op de aanzienlijke vraag die uitgaat van de monopolies in de Scandinavische landen, bijvoorbeeld begin december voor Noorwegen.
Van 1 mei tot 31 oktober 2015 zal Milaan de wereldtentoonstelling herbergen. Het gekozen thema is “De planeet voeden. Energie voor het leven”. Expo Milano 2015 wil zich met de dringende voedselproblemen confronteren: vandaag lijden meer dan één miljard mensen in de wereld aan honger of aan zwaarlijvigheid en in 2050 zal de wereldbevolking meer dan 9 miljard mensen halen. Deskundigen van over de hele wereld zullen samenwerken om dit thema volgens verschillende invalshoeken te ontwikkelen, economisch, wetenschappelijk, cultureel en sociaal.
De landen die aan het evenement deelnemen, stellen concrete oplossingen voor deze belangrijke uitdagingen voor: hoe aan iedereen het recht geven op gezonde, veilige en voldoende voeding, hoe een ecologische, economische en duurzame voedselketen garanderen, hoe de smaak en de voedselcultuur behouden. Het doel van de Wereldtentoonstelling van Milaan is aan de wereld gemotiveerde en gedeelde richtlijnen geven om deze uitdagingen te winnen.
Expo Milano2015 zal een materiële erfenis nalaten: de expo-site zal een smart city worden, een district waar technologie en energie op een slimme en duurzame manier worden gebruikt. Vele internationale bedrijven hebben al hun belangstelling getoond: Telecom Italia, Cisco, Accenture, Enel, Intesa SanPaolo, Finmeccanica; Came, Fiat-Chrysler, Coop, Illycaffè, Eutelsat, Fiera Milano, Samsung Electronics Italia en Eni zijn de eerste die als partners hun expertise hebben geïnvesteerd om het project mogelijk te maken.
De landenpaviljoenen zullen op een oppervlakte van ongeveer een miljoen vierkante meter, liggende langs de as van Rho-Fiera en Malpensa tot stand komen. De Expo Site ligt in een strategisch gebeid, rijk aan infrastructuren, ze wordt gebouwd in de buurt van twee snelwegen, niet ver van de luchthavens van Linate en Malpensa, en is tevens aan Milaan en het achterland gekoppeld door een hogesnelheidstrein en de metro.
Tijdens de zesmaanden tentoonstelling zullen meer dan 20 miljoen bezoekers, bedrijven en internationale organisaties uit meer dan 130 landen, naar Milaan en zijn achterland komen om de wereldtentoonstellingen te bezoeken en aan de duizenden evenementen (culturele shows en concerten) deel te nemen. De teller van het aantal landen dat officieel deelneemt staat momenteel op 141. www.expo2015.org
Binnen de nieuwe structuren van de Accorgroep verhuizen enkele belangrijke functies van de Sofitelbrand naar een nieuw hoofdkwartier in Singapore. Sofitel was aanvankelijk het enige upperscale segment binnen de groep, maar werd ondertussen aangevuld met andere brands zoals Pullman, MGallery, Grand Mercure en The Sebel.
De vergaande hervormingen moeten de toppositie van de groep versterken temeer daar ze kordaat wil inspelen op de 5 belangrijkste sleutelregio’s in de wereld. Singapore een onbetwistbare hub binnen het design en marketinggebeuren wordt het nieuwe creatieve centrum van alle upperscale brands van de Accorgroep. De verdere groei en meerwaarde van de groep zal door deze nieuwe visie ongetwijfeld aan slagkracht winnen, aldus CEO Sébastien Bazin.
Het samengaan van deze verhuis met de viering van het 50-jarig bestaan van Sofitel zal, aldus Rick Harvey Lam, Senior Vicepresident Global marketing, luxe & upperscale brands Accor, een perfecte harmonie realiseren tussen de Franse elegantie en wereldwijde luxury hospitality.
Sofitel is trouwens het enige Franse luxury label dat op alle vijf de continenten en op meer dan 120 adressen in een 40-tal landen aanwezig is. De brand biedt meer dan 30.000 kamers die o.m. worden weergevonden in het hartje van wereldsteden zoals Parijs, Londen, New York en Being, maar de hotels nestelden zich eveneens in unieke landschappen en resorts zoals Marokko, Egypte, Frans Polynesië of Thailand. Ongeacht hun locatie, weerspiegelen deze hotels onbetwistbaar het unieke Franse “art de vivre”.
Sofitel luxury hotels kregen ondertussen het gezelschap van Sofitel Legend en Sofitel So hotels. Sofitel Legend hotels vinden een onderkomen in iconische en mythische locaties, meermaals eeuwenoude historische gebouwen zoals Sofitel Legend Metropole Hanoi, Sofitel Legend The Grand Amsterdam, Sofitel Legend Santa Clara Cartagena. De Sofitel So hotels zijn nieuwe boetiekhotels met eigentijds design ontworpen door beroemde architecten die geliefd zijn door VIP’s uit de mode- en de kunstwereld zoals Sofitel So Mauritius Bel Ombre, Sofitel So Bangkok en het Sofitel So Singapore dat in de lente de deuren opent.
Zes nieuwe huizen sluiten zich aan bij de Relais & Châteaux-familie.
De grote, internationale Relais & Châteaux-familie breidt uit met zes nieuwe huizen in vijf verschillende landen: Frankrijk, Zwitserland, Griekenland, maar ook India en China. Relais & Châteaux, dat binnenkort 60 jaar bestaat, biedt zo meer dan ooit de kans om volop van de wereld te proeven via zes nieuwe, unieke en authentieke ervaringen. Het verhaal is er een van aloude, uitzonderlijke locaties en moderne, sfeervolle architectuur, sublieme natuur en buitengewone uitzichten. De sterke passie en bezieling van de hoteleigenaars, chef-koks en sommeliers laat de gasten genieten van een unieke levenskunst, getekend Relais & Châteaux.
Maison d’Uzès: beleef de geschiedenis (Gard, Frankrijk)
Uzès, gelegen tussen Avignon en Nîmes, ademt geschiedenis. De plaats kent een rijk verleden, eerst als bisschopsstad, later als burggraafschap, graafschap en uiteindelijk hertogdom. Het Maison d’Uzès laat u die rijke geschiedenis op een grootse manier beleven. Na vier jaar nauwgezet renoveren verwelkomt het complex u met een interieur dat u meeneemt naar vervlogen tijden. Een trap met authentieke zeventiende-eeuwse balustrade leidt naar de acht kamers en vier suites, stuk voor stuk verfijnd afgewerkt en badend in het licht. Via enkele verborgen treden komt u zelfs bij het dak van dit historische Franse monument. In het badhuis kunt u terecht voor wellness onder een geheel van Romaanse gewelven, waar zelfs de funderingen van Gallo-Griekse vestingmuren te vinden zijn; dat alles in een intieme en subtiel hedendaagse sfeer waarvan u als bevoorrechte gast van dit familiehuis ten volle geniet … Een uitzonderlijke reis in de tijd. www.relaischateaux.com/maisonduzes
Hotel Restaurant Mammertsberg: een haven van rust aan het Bodenmeer (Zwitserland)
Hotel Restaurant Mammertsberg wordt omringd door uitgestrekte weilanden en biedt een panoramisch uitzicht over het glinsterende water van het Bodenmeer. Het is een huis dat perfect zou passen op een prentbriefkaart van het kanton Thurgau, met houtwerk, faience en een witte gevel.
Al meer dan tien jaar lang staat chef-kok August Minikus er aan het hoofd van een zeer verfijnde, creatieve en lichte seizoenskeuken. Zijn steeds wisselende creaties zijn altijd perfect afgestemd op de rijke collectie wijnen, van bordeauxs tot Spaanse en Zwitserse wijnen, samengesteld door sommelière en Maître de Maison Luisa Minikus. Naast het tafelplezier kunt u hier genieten van de drie kamers en drie intieme, comfortabele en zeer smaakvol ingerichte suites. Voor een bijzonder rustgevend verblijf. www.relaischateaux.com/mammertsberg
Wellness Hotel Chasa Montana : Edelweiss voor skifanaten (Zwitserland)
250 km pistes, 43 skiliften, 180 kabelbaanplaatsen… De Silvretta Arena Samnaun/Ischgl biedt u het grootste skigebied van de oostelijke Alpen. Hier vindt u ook het gezellige dorpje Samnaun en Wellness Hotel Chasa Montana, een unieke plek waar ieders wensen worden vervuld dankzij de 45 kamers en tien suites, de meer dan 1500 m² grote wellnessruimte, het schoonheidssalon, de vier restaurants, twee bars en een kinderactiviteitenclub… Om zowel ’s winters als ‘s zomers na te genieten van onvergetelijke skimomenten. www.relaischateaux.com/chasamontana
Myconian Utopia Resort: genieten met uitzicht op zee (Griekenland)
Net als het Myconian Ambassador Hotel, kijkt het Myconian Utopia Resort uit over de Egeïsche Zee. De hedendaagse terrasarchitectuur met kubistische elementen en natuurstenen doorgangen pronkt boven een van de populairste stranden van Mykonos. Hier krijgt u vanzelf zin om te luieren en te genieten van de Olympische rust, de deskundige verzorging in het wellnesscenter of een siësta onder een deugddoend zeebriesje, in een van de vijftien moderne en smetteloze kamers en twintig suites. Vergeet de dagelijkse sleur in een zee van blauw. www.relaischateaux.com/myconian-utopia
Mihir Garh: amoureus genieten in de weelderige cultuur van Rajasthan (India)
Zo’n 45 minuten ten zuiden van Jodhpur ligt, in volle woestijn, Mihir Garh of het ‘Fort van de Zon’. Een zandkasteel gecreëerd door Rohet Garh. Een romantisch verblijf waar de cultuur van Rajasthan wordt geëerd.
De gastvrijheid is er legendarisch en de keuken biedt een eindeloze rijkdom aan smaken en geuren. Hier verblijven is een reis op zich, u hoeft enkel uw ogen te openen. In de negen immense suites van dit modieuze hotel kijkt u eindeloos ver uit over de natuur vanaf uw privéterras en/ of zwembad. De zonsondergangen zijn onvergetelijk, en overal in het hotel vindt u plaatselijk handwerk, antiquiteiten en spiegels … Dagdromen met z’n tweeën. www.relaischateaux.com/mihirgarh
Brilliant Resort en Spa Kunming: een wellnesspauze (China)
Een warmwaterbron gevoed door al het goede van de omringende natuur, een wellnesscenter waar u terechtkunt voor een behandeling met warme vulkanische oliën en een yoga-of tai-chisessie, terwijl u één bent met de omgeving of geniet van een traditionele Pu’er theeceremonie …
Elke ervaring die wordt aangeboden door Brilliant Resort and Spa Kunming staat garant voor welzijn. Hetzelfde geldt voor de villa’s met 23 kamers en suites, omringd door een blauwe lucht, het Yangzongmeer en het private zwembad. Om echt tot rust te komen. www.relaischateaux.com/kunming
De leuze van Relais & Châteaux is de reflectie van deze ambitie: ‘OVERAL TER WERELD, UNIEK TER WERELD’.
Met de opening van het Pullman Saigon Centre hotel in het hartje Ho Chi Minh city baat deze upper-scale brand van de Accorgroep nu drie hotels uit in Vietnam. Samen met de exploitatie in Hanoi en het idyllische Bac My An aan het strand biedt het een precieze impressie van de ‘work & play’ spirit die deze brand wil realiseren in een harmonieus samengaan van werk en ontspanning.
Het hotel bevindt zich nabij de Ben Thanh market en de meeste toeristische monumenten van de stad. De 306 kamers genieten, net als het exterieur van het gebouw van een eigentijdse invulling en bieden een hoogstaande technische infrastructuur, 4 bars en restaurants en 5 vergaderzalen.
Bars en restaurant zorgen voor een unieke culinaire ervaring waarbij wordt gewerkt met open keukens die een hulpmiddel vormen om informele, zakelijke contacten te versoepelen. Restaurant Food Connection zorgt voor een lokale keuken naast internationaal geïnspireerde menu’s. Restaurant Cobalt is de perfecte weerspiegeling van een urban loft waarbij het indoor restaurant wordt aangevuld met een outdoor terras dat een uniek panoramisch zicht over Saigon biedt. Tapastry by Pullman is hier een aanvulling op gastronomische topdegustaties.
In het meetinggebeuren staat het project Pullman co-meeting centraal, de grootste vergaderzaal 700 m² is moduleerbar en is uitgerust met een state-of-the-art technische infrastructuur. De Pullman Saigon centre’s Fit & Spa lounge staat 24/7 ter beschikking van de gasten die willen relaxen, zich ontspannen of interesse vertonen voor andere vormen van well being. www.pulmmanhotels.com
Het wijndomein Château Caroline in Moulis-en-Médoc is eigendom van de familie Chanfreau die in de regio meerdere domeinen onder haar hoede heeft.
Het domein is ruim 7 ha groot en ressorteert onder de AOC Moulis-en-Medoc en geniet van een rijke terroir met fijne gravesgronden die rusten op een kalkrijke sokkel en meteen de wijnranken een vruchtbare bodem meegeven. De aanplantingen bestaan uit 62% Medoc en 38% Cabernet Sauvignon, ze worden nauwgezet opgevolgd met respect voor het natuurlijk evenwicht tussenplant en bodem, maar evenzeer rekening houdende met het leefmilieu.
Bij de oogst vindt een nauwkeurige selectie van de trossen plaats, gevolgd door het machinaal onttrossen en een lichte pressing waarna het mout rechtstreeks naar kleine thermo-gereguleerde cuves wordt afgevoerd die een perceelsgewijze opvolging van de fermentatie mogelijk maken. Dit is een belangrijk element voor de uiteindelijke mix en smaak van de wijn, maar biedt eveneens een waardemeter voor de rijkdommen en nuances die elk perceel in zich heeft. De cuvaison van de mout neemt 20 tot 25 dagen in beslag. De rijping van de wijn vindt plaats op Franse eiken vaten, jaarlijks voor een derde vernieuwd, en duurt minimaal 12 maand. De jaarlijkse productie beloopt circa 42.000 flessen.
In het glas krijgen we een mooie dieprode kleur met lichte schitteringen, in de neus zorgt Château Caroline 2010 voor leuke tannines en aroma’s van rijp rood fruit, terwijl de inbreng van de Cabernet Sauvignon voor de typische karaktersterkte zorgt.
In de mond komen de delicate toetsen van rijp rood ruit opnieuw tot ontwikkeling, het overwicht van de Merlot bezorgt de smaakpapillen een aangenaam gevoel met accenten van laag kreupelhout en verleidelijke toetsen van hout en tabak die uitmonden in een lange, evenwichtige afdronk. Kostprijs TTC 15€.
Jumbo lanceert dubbele winnaar: een WK puzzel van Jan Van Haasteren
Hou je van striptekenaar Jan Van Haasteren? Hou je van puzzelen, maar ook van het Wereldkampioenschap voetbal? Jumbo zorgt ervoor dat je niet moet kiezen, dankzij de gloednieuwe WK-puzzel.
Niet één, niet twee, maar drie puzzels én een poster zullen de WK-fans helemaal in extase brengen. Warm op met de puzzel ‘voetbal waanzin’ van 500 puzzelstukken, geef de aftrap met tweede puzzel van 750 stuks en win de match met de voetbalpuzzel van 1000 puzzelstukjes!
En ja, zelfs tijdens de rust zorgt Jumbo voor het nodige entertainment, met zijn bierviltjesspel dat gratis is inbegrepen. Prijs: 24,95€
Thomas Cook lanceert exotische bestemmingen vanuit Keulen vanaf volgende winter
Vanaf volgende winter zal Thomas Cook ook exotische bestemmingen met vertrek vanuit Keulen aanbieden. Vanaf 4 november zet Thomas Cook via zustermaatschappij Condor een Boeing 767-300 in die Keulen met het Cubaanse Varadero zal verbinden. Thomas Cook breidt hiermee het grootste netwerk aan exotische vakanties op de Belgische markt verder uit. Hiermee zullen heel wat Belgen die ten oosten van Brussel wonen van de nabijheid van Keulen kunnen genieten. Deze route, Keulen - Varadero, wordt bovendien de kortste heen- en terugroute tussen de Benelux en de Cubaanse stranden van Varadero. Geen touroperator of luchtvaartmaatschappij in de Benelux zal zo'n korte vluchtduur aan klanten kunnén garanderen op de heen- én terugreis, als Thomas Cook en Condor.
Michaël Garvens, voorzitter van de raad van bestuur van Köln/Bonn Airport GmbH: "We zijn bijzonder blij met onze nieuwe verbinding naar Varadero. Cuba is een fascinerend eiland, en Condor is een gerespecteerde en traditioneel goede maatschappij. De condities voor succesvolle langeafstandsvluchten konden niet beter zijn."
Marktonderzoeken tonen aan dat Keulen een erg gegeerde en geschikte luchthaven is voor wie ten oosten van Brussel woont. Touroperator Thomas Cook biedt momenteel 14 bestemmingen en 36 vluchten per week met Condor aan, waarbij de klant telkens vanuit Brussel vertrekt. Op die manier geniet de klant van de grootste flexibiliteit op het vlak van vertrekdagen en duur van zijn vakantie. Zo kiest hij uit niet minder dan 11 vluchten per week naar de Dominicaanse Republiek, 4 naar Mexico, 2 naar Jamaica en 7 naar Cuba, waarvoor vanaf 4 november ook Keulen een extra mogelijkheid wordt.
Het Thomas Cook aanbod voor de Caraïben is bovendien niet alleen uniek op het vlak van het aantal vluchten, maar ook wanneer het op aantal bestemmingen aankomt. Geen andere touroperator en/of luchtvaartmaatschappij biedt zoveel bestemmingen op de Caraïben aan. Vaak wordt in Cuba alleen Varadero aangeboden, terwijl Thomas Cook 3 luchthavens aanbiedt, die erg interessant zijn voor de rondreizen.
Kortom: Belgische reizigers genieten dankzij Thomas Cook van het grootste aanbod vluchten per week naar de Caraïben; Thomas Cook biedt het grootste aanbod bestemmingen op de Caraïben aan; Thomas Cook biedt de meeste flexibiliteit als het om vertrekluchthavens aankomt: Brussel of Keulen; Thomas Cook biedt de kortste vluchtduur tussen de Benelux en Varadero (heen en terug), dankzij de nieuwe route Keulen - Varadero.
Condor maakt deel uit van de Thomas Cook Group en telt in totaal 12 langeafstands Boeing 767-300's en 13 Boeing 757-300's, 2 Airbus A321's en 12 Airbus A320's. De Thomas Cook pakketreizen met vertrek vanuit Keulen zullen boekbaar zijn vanaf de lancering van het winterprogramma, later dit voorjaar.
Koksijde-Oostduinkerke bol van activiteiten tijdens Krokusverlof
Tijdens de Krokusvakantie, van 3 tot 9 maart, is het nog iets te vroeg voor echt lenteweer. Dat is evenwel geen reden om binnen te blijven, zeker niet voor kinderen die maar al te graag uitkijken naar een verblijf aan zee. In badplaats Koksijde-Oostduinkerke doen ze er alles aan om de Krokusvakantie kind- en gezinsvriendelijk te kleuren.
Op woensdag 5 maart om 14u vertrekt op het Kerkplein in Koksijde-Bad de Kindercarnavalstoet. Iedereen wordt verwacht om mee te feesten en je trekt er de zotste kleren voor aan. Aansluitend is er een heus kinderfeest in het c.c. CasinoKoksijde. Alle kinderen welkom! Op zondag 2 maart gaan jong en oud, klein en groot uit de bol voor de Grote Carnavalstoet. Vanaf de Zeedijk in Oostduinkerke-Bad vertrekken om 14u30 dertig prachtig versierde wagens, groepen en muziekkorpsen voor wat de kijkers en feestvierders langs het parcours als een onvergetelijk evenement zullen ervaren.
Tijdens de Krokusvakantie bestaat er voor de kinderen in Koksijde-Oostduinkerke niet de minste kans op verveling want er is zoveel te doen en te beleven. Er is het Abdijmuseum Ten Duinen, waar de bezoekers terugreizen naar de Middeleeuwen, naar de tijd van de Koksijdse Duinheren. Ook kinderen komen graag naar dit museum omdat ook hen een actief en leerrijk bezoek wacht. In het gezelschap van ouders of grootouders kunnen de kinderen zich eventjes archeoloog wanen of creatieve opdrachtjes uitvoeren met een link naar de abdij (www.tenduinen.be/gezinnen). Het Visserijmuseum NAVIGO is een kraamafdeling rijker, onlangs zijn hier baby hondshaaien geboren die je kan komen bewonderen.
De natuurgebieden van Koksijde-Oostduinkerke beslaan een oppervlakte van 700 hectare en die worden doorkruist met een netwerk van bewegwijzerde wandelpaden. Kinderen stappen hier moeiteloos mee, moeten zelfs niet aangemoedigd worden door de ouders want het klimmen op de duinen, het naar beneden hollen door het zand, de smalle paadjes volgen door het groen en de verrassende uitkijkjes op strand en zee zijn zo boeiend dat ze zelfs de vermoeidheid vergeten. Wandelpaden zijn er voor iedereen zoals de Witte Burg wandelroute, zeven kilometer lang en toegankelijk voor rolstoelen en buggy’s.
Een logies vinden voor de Krokusvakantie is vlug geregeld. Logiestips vind je makkelijk op www.hotels-koksijde.be. Ook heel leuk, zeker voor de kinderen, is het verblijf in een vakantiewoning waar ze genieten van de vrijheid.
Niet alleen tijdens de voorjaarsvakantie zullen de kinderen zich in Koksijde-Oostduinkerke rot amuseren. Dat heeft in grote mate te maken met de natuur van de badstad, de uitgestrekte duin- en bosgebieden en het brede strand dat de kinderen ervaren als een gigantisch pretpark avant la lettre. De Hoge Blekker beklimmen, met zijn 33 meter de hoogste Belgische duin, is maar een van de vele fantastische belevenissen waar kinderen naar uitkijken.
In een hedendaags kader biedt “Victor Bar & Restaurant” van het Pullman Hotel Brussels Midi een nieuwe gastronomische tussenstop aan zakenlui, plaatselijke gasten en iedereen die op doorreis is in het Zuidstation. Het restaurant in het hart van het Brusselse Zuidstation, ingericht door de Franse designer Jean-Philippe Nuel, serveert originele Frans-Italiaanse gerechten.
Het “Victor Bar & Restaurant” biedt plaats aan 80 personen en wil, net als het hotel, warmte en gezelligheid uitstralen, zowel op het vlak van kleuren als van gebruikte materialen. Het restaurant, op de eerste verdieping van het hotel, werd door Jean-Philippe Nuel ingericht als een aangename plek, om een hapje te eten en te herbronnen, ver weg van de drukte van het station. Het kleurenpalet en het gebruik van bepaalde motieven creëren het perfecte kader om in alle rust te genieten, en herinneren tegelijk aan de wereld van het spoor. De verlichting, de schikking van de tafels en banketten en de geboden privacy staan garant voor gezelligheid en een intieme sfeer.
De keuken van “Victor Bar & Restaurant” is geïnspireerd door de geschiedenis van de stad Brussel en haar centrale rol in de ontwikkeling van het Europese spoorverkeer. De eerste internationale treinreizen liepen immers tussen Brussel, Frankrijk en Italië. Aan boord van de luxueuze wagons genoten de vooraanstaande passagiers van verfijnde gastronomie.
Michaël Bastin, chef van “Victor Bar & Restaurant”, bekwaamde zich in het vak achter de fornuizen van verschillende grote Brusselse hotels. Hij stelde een originele, Frans-Italiaans geïnspireerde kaart samen. Antipasti flirten er met de beste assortimenten aan vleeswaren van San Daniele tot Bayonne, naast risotto’s met vis of vlees van de beste kwaliteit, bereid op Franse wijze. Maar er is ook plaats voor typisch Belgische, tijdloze gerechten – zoals Mechelse koekoek op zijn Gents of stoverij met speculaassaus. De chef stelt drie menuformules voor: twee gerechten voor € 26, twee gerechten en verwenkoffie voor € 32 of drie gerechten voor € 34.
Een nieuw concept van Pullman is Tapastry by Pullman: een unieke gelegenheid om zaken en plezier te combineren tijdens een gezellig samenzijn na het werk. Tapas wekken de eetlust, nodigen uit tot een goed gesprek, en zijn bovenal een uitstekende manier om samen te genieten van nieuwe gastronomie. Tomme de Yenne, tapenade van tomaat en broodchips; rosette de Lyon en met truffel besmeerd brood; bruschetta van gegrilde groenten … Het afterwork-aanbod van “Victor Bar & Restaurant” wordt elke weekdag aangeboden van 18 tot 21 uur en bestaat in drie formules: 1 tapa voor € 6, 3 voor € 16 en 5 voor € 25, te kiezen uit een selectie van Frans-Italiaanse recepten, voor de ogen van de klanten bereid in de “live station” van de bar. Eveneens beschikbaar als afterwork zijn de suggesties van de chef, zoals het assortiment Franse en Italiaanse fijne vleeswaren of de heerlijke rundvleesburger met rucola en gekaramelliseerde ui.
Niet te vergeten bij deze gerechten: de Pullman-cocktails, zoals de Mojito Chocolat Blanc en de selectie van 10 wijnen die per glas verkrijgbaar zijn, uit de Vinoteca by Pullman, een ‘kelder’ die zowel internationale grand cru’s als mooie plaatselijke wijnen in de kijker zet. Het concept Tapastry by Pullman is vanaf deze maand beschikbaar bij “Victor Bar & Restaurant” en is ontstaan vanuit de kenmerkende restaurantfilosofie van het merk Pullman: “Cuisinmotion by Pullman”.
Eten en drinken nemen een bijzondere plaats in tijdens een hotelverblijf. Bij Pullman hebben we daarover onze eigen filosofie: “CuisinMotion by Pullman”. Zo beschikt elk adres van het merk over stijlvolle en rustgevende eetruimtes en een keuken die geïnspireerd is op lokale culinaire tradities en grote internationale klassiekers. “CuisinMotion by Pullman” wordt ook bepaald door de verschillende momenten van de dag, om 24 uur per dag te kunnen inspelen op de behoeften van onze klanten, met unieke concepten zoals “Tapastry by Pullman” en de “Vinoteca by Pullman”, maar ook de “Wake up coffee”, een ontbijt uit het vuistje, getekend Pullman en Nespresso® vanaf 4.30 uur ‘s morgens.
Pullman Brussels Midi: een kosmopolitisch hotel in het centrum van Europa. Pullman Brussels Midi vestigde zich als eerste hotel op de site van het Brusselse Zuidstation. Of ze nu met de Eurostar, Thalys of TGV naar Brussel komen, nauwelijks enkele minuten na aankomst kunnen de klanten hun koffers al veilig neerzetten. Behalve 237 kamers en designsuites biedt het hotel ook 1000 m2 vergaderruimte, verdeeld over 10 zalen. In het Pullman Brussels Midi vindt u het beste van wat het merk te bieden heeft: het Welcomer onthaal, het Pullman-bed, een optimale internetverbinding dankzij het concept Connectivity by Pullman (breedband-wifi met glasvezel in het hele hotel, de mobiele applicatie Personal Media NetworkTM van Quadriga, enz.), de Pullman Co-Meeting service voor de organisatie van professionele events, het Nespresso® aanbod, de Vinoteca by Pullman en de Fit Lounge.
Pullman is het internationale premium merk van de Accor groep, de grootste hotelaanbieder wereldwijd, met vestigingen in 92 landen, goed voor bijna 3.500 hotels en 160.000 werknemers. De Pullman Hotels zijn gelegen in de belangrijkste regionale en internationale metropolen en in grote toeristische bestemmingen, en richten zich vooral tot een publiek van wereldburgers en frequente reizigers. De vier- en vijfsterrenhotels van de Pullman-keten bieden een uitgebreid gamma diensten op maat en toegang tot innovatieve technologieën, waaronder een nieuwe benadering in de organisatie van evenementen: vergaderingen, seminars en exclusieve incentives. Bij Pullman kunnen de klanten zowel kiezen voor zelfstandigheid als voor begeleiding door onze medewerkers die 24 uur op 24 ter beschikking staan. De Pullman-keten telt meer dan 80 hotels in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, de regio Azië-Stille Oceaan en Latijns-Amerika. De doelstelling ligt bij 150 hotels wereldwijd tegen 2015/2020. Bij Pullman kunnen klanten genieten van de aanbiedingen en voordelen van het getrouwheidsprogramma Club Accorhotels®, zoals bij de meeste merken van de groep. www.pullmanhotels.com
Praktische informatie: Victor Hortaplein 1 – 1060 Brussel, Telefoon: (0) 2 528 98 00. Het “Victor Restaurant” is elke dag open van 12 tot 14.30 uur en van 18 tot 22.30 uur. De “Victor Bar” is elke dag open van 11 tot 23 uur.
Vanaf 28 februari is de nieuwe Michelingids Frankrijk 2014 beschikbaar in de diverse verkooppunten. Deze gids bevat ruim 8860 hotels en restaurants waaronder 492 nieuwe sterrenrestaurants, en illustreert bovendien in ruime mate de kracht van de aanrukkende jonge generatie chefs.
Uitschieter hierbij is chef Arnaud Lallement van restaurant L’Assiette Champenoise in Reims die zijn derde ster verovert. Bij de 2-sterren restaurants noteren we 6 nieuwkomers. Het nieuwe dynamisme van de Franse gastronomie vinden we terug in 57 etablissementen die hun eerste ster veroverden. De jonge generatie is opmerkelijk aanwezig, 7 van deze nieuwkomers zijn immers jonger dan 30, onder hen Oscar Garcia, chef van restaurant La Table d’Uzes in die amper 25 lentes telt. Onder de nieuwkomers eveneens Piet Huysentruyt die met zijn restaurant Likoké in Les Vans de Franse selectieheren duidelijk wist te begeesteren. Zijn inspanningen om gezonde alledaagse voeding te combineren met creativiteit en inventiviteit wordt gelauwerd. Piet was in België titularis van een Michelinster tot in 2003. Ook bemoedigend nieuws voor chef Wout Bru die met zijn restaurant Maison Bru in Eygalières zijn ster behield. Belgische chefs zijn in Frankrijk bezitten duidelijk een medailleniveau.
De Franse selectieheren noteerden anderzijds forse inspanningen om de prijzen betaalbaar te houden zonder aan kwaliteit in te leveren. Maar liefst 115 sterrenzaken bieden een menu aan van maximum 30€. Florent Ladeyn van restaurant l’Auberge du Vert Mont in Boeschepe, Frans Vlaanderen, verzorgt in het familierestaurant een menu aan 21€. Ook Lloyd Tropeano, restaurant Le Bistrot de Lagarde in Lagarde-d’Apt verzorgt een subtiel, smaakvol en gastronomisch menu voor amper een 20-tal euros!
De Michelingids Frankrijk kost 24.90€ en bevat netgeteld 8768 horecazaken waarvan 447 hotels en gastenkamers en 4384 restaurants. Hierin zitten 27 restaurants met 3 sterren, één nieuw, 79 restaurants met 2 sterren waarvan 6 nieuwe en 504 restaurants met 1-ster, (57 nieuwe), evenals 651 restaurants met een BIB-gourmand, deze categorie telt 110 nieuwkomers.
Gelijktijdig met de Michelingids Frankrijk wordt ook de Michelingids 2014 Parijs gepubliceerd, deze kost 15.90€, en repertorieert 608 restaurants waarvan maar liefst 66 nieuwkomers.
Het eerste Crowne Plaza hotel in Barcelona opent in de lente de deuren, het resultaat van een overeenkomst tussen IHG en Hotel Fira SAU.
Het bestaande gebouw werd gerenoveerd en getransformeerd in een hotel met 276 kamers met nieuw ingericht wellnesscenter, fitness room en VIP Lounge. Het ligt op nauwelijks een100-tal meters van Fira Barcelona Convention center nabij de Plaza Espana square en geniet van uitstekende verbindingen met alle districten van de Catalaanse hoofdstad en de luchthaven waardoor het hotel zowel een leisure als een business publiek moet aanpreken. Gasten kunnen o.m. terecht in Scrupels, de pianobar waar talloze cocktails worden geserveerd. Het El mall restaurant biedt een typische mediterrane keuken, terwijl in restaurant Aria, eveneens de ontbijtruimte, een gevarieerd culinair aanbod wordt opgediend.
Met deze nieuwkomer in Barcelona krijgt het Crowne Plaza insigne in Europa een nieuwe boost. Het hotel beschikt immers over meer dan 3000 m² vergaderruimte, meteen het grootste aanbod in conference en meetingruimte van de ganse Europese Crowne Plaza portfolio. Deze ruimte bestaat uit maar liefst 18 vergaderzalen, sommige moduleerbaar of samenvoegbaar, meetings en vergaderingen organiseren voor 10 tot 1200 personen wordt hierdoor erg makkelijk. Verder zijn er private executive areas en een business center open 24/24. Het ganse vergadercomplex geniet van de meest moderne technologische infrastructuur.
De opening is voor Hylko Versteeg, IHG development director Spanje en Portugal, het bewijs van de interesse van IHG voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van haar hotelaanbod op het Iberisch schiereiland.
PORTUGESE REGIO ALENTEJO RICHT HAAR PIJLEN OP DE BENELUX
Rijke historie, natuur en gastronomie nog relatief onbekend
Alentejo Promotion Office, het verkeersbureau van de gelijknamige Portugese regio, zet de komende jaren ambitieus in op het vergroten van de naamsbekendheid in de BeNeLux.
Zichtbaarheid vergroten: António Lacerda, executive director van Alentejo Promotion Office: “Alentejo ligt tussen de Algarve en Lissabon en is een verborgen schat in Portugal. Onze grootste ambitie voor de BeNeLux markt is om de naamsbekendheid van Alentejo te vergroten bij de consument. We richten ons daarbij op de backpackers, actieve senioren, koppels en families, en we zoeken daarom nauwe samenwerkingsverbanden met zowel de reisbranche als media.” Cherry Picker doet hiervoor marktonderzoek en adviseert over trendwatching en het opzetten van marketing- en mediacampagnes.
Alentejo: natuur, historie en gastronomie. Alentejo staat dit jaar op de ‘Best of the World’-lijst van National Geographic. Niet voor niets: Alentejo heeft voor ieder wat wils. Van slapen in de natuur op een knusse camping, tot vertoeven in luxe boetiekhotels en familiegerichte resorts. Van lange wandelingen en fietstochten over de glooiende heuvels, tot paragliden, surfen en zeilen langs de kust. Alentejo is gastronomisch ingesteld en kent veel lokale specialiteiten. De dunbevolkte streek staat bekend om het diverse landschap: een 126 kilometer lange kustlijn wordt afgewisseld met ruige kliffen en rijstvelden. Het noorden van Alentejo kent een rotsachtig en heuvelachtig landschap met historische kasteeldorpjes. Hier komen de beste wijnen van Portugal vandaan. In het noordoosten vind je regiohoofdstad Évora, met een centrum dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Het zuiden biedt juist een open en uitgestrekt landschap met olijfbomen, boerderijen en ruïnes uit de Romeinse tijd, zoals in de stad Évora. Het oosten kenmerkt zich door de rivier Guadiana: vele watermolens en het natuurpark ‘Vale do Guadiana’ vullen hier het landschap.
Alentejo is het snelst te bereiken per vliegtuig. Vanaf Brussel en Amsterdam gaan er dagelijks meerdere vluchten naar de luchthavens van Faro en Lissabon, uitgevoerd door o.m Brussels airlines, Transavia, KLM, Vueling, Corendon, ArkeFly en Easyjet. Vanaf Eindhoven zijn er wekelijks rechtstreekse vluchten met Ryanair en Transavia. De vluchtduur is ongeveer drie uur. Vanuit Lissabon en Faro is het mogelijk om de trein of bus te pakken naar Alentejo. De rustige en goed aangelegde wegen lenen zich goed om Alentejo te verkennen per (huur)auto.
Tweede sterrenrestaurant voor fijnproevers in Oostkantons.
Een uitstap naar de Oostkantons is voor fijnproevers topklasse. Naast het „Hotel Zur Post“, kan je nu ook terecht in „La Menuiserie“ in Champagne (gemeente Waimes) in een tweede sterrenrestaurant, dat een ster kreeg van de Michelingids.
Restaurantuitbaters Marie-Charlotte Portois en Thomas Troupin openden hun fijnproeversrestaurant „La Menuiserie“ pas in het begin van 2013 en kregen meteen deze felbegeerde onderscheiding. Nadat de restaurantgids Gault&Millau hen in de herfst van 2013 al tot ontdekking van het jaar in Wallonië kroonde (14/20), volgde ook de Michelingids deze onderscheiding en gaf hun een ster in de wereldbekende „rode“ restaurantgids.
Gedurende lange tijd stond het „Hotel Zur Post“ in St. Vith alleen aan de spits van de beste adressen in de regio. Na een uitgebreide renovatie kreeg sterrenkok Eric Pankert van het „Hotel Zur Post“ vorig jaar een opwaardering van twee naar drie couverts, die voor het comfort staan. In de keuken legt men zich, net als in La Menuiserie“, toe op nieuwe accenten, maar aan het grondconcept werd niets gewijzigd : genot, versheid en een perfecte afstemming zijn de hoofdingrediënten. Het karakter van de keuken is internationaal met regionale invloeden.
„Wijnkaart van het jaar“
Nog een andere trekpleister voor fijnproevers is het restaurant „Cyrano“ in Waimes. Het restaurant kreeg, net als het „Hotel Zur Post“ , 16/20 in de Gault&Millau-gids en kreeg de onderscheiding „wijnkaart van het jaar“.
Andere toprestaurants volgens de Gault&Millau-experten zijn de restaurants Duo und Delcoeur in Eupen, Hôtel du Moulin in Bellevaux-Ligneuville, Albert 1er in Malmedy, Bistronome in Waimes, Bütgenbacher Hof in Bütgenbach en het hotel Pip-Margraff in St.Vith. Er is eigenlijk een opvallend hoog aanbod aan hoogstaande kwalitatieve restaurants in de Oostkantons. Naast deze adressen zijn er in de regio nog veel andere restaurants die aanbiedingen hebben voor veeleisende fijnproevers. Voor genieters die ook aan hun comfort denken, hebben vele hotels aantrekkelijke weekendarrangementen voorzien.
Kaap van 100.000 Belgische bezoekers bereikt en overschreden
Dat Thailand af en toe eens in het nieuws komt vanwege politieke onrust heeft blijkbaar geen invloed op de populariteit van het land. De cijfers en statistieken van het aantal reizigers in 2013 bevestigen dat Thailand een top bestemming blijft.
Belgische vakantiegangers blijven het zuidoost Aziatische Thailand kiezen als vakantieland. Het Ministerie van Toerisme van Thailand meldt dat in 2013 de kaap van 100.000 Belgische bezoekers is bereikt, dankzij een stijging van maar liefst 7,15 % in vergelijking met het jaar daarvoor. Bangkok Airport draait als nooit tevoren en de luchthaven noteert zelfs een stijging van 15,28 % meer Belgische passagiers. De bezoekerscijfers voor Bangkok zijn opvallend goed, aangezien de protestacties zich in de hoofdstad concentreren. Dit toont aan dat Bangkok een nog succesvollere stop-over of citytrip bestemming wordt.
Dat Thailand kan uitpakken met een dergelijke positieve score, ondanks de gespannen situatie, heeft een dubbele reden. In eerste instantie doet de lokale bevolking er alles aan opdat toeristen weinig of geen last hebben van het straatprotest. De manifestaties vinden enkel plaats op bepaalde plaatsen in de hoofdstad en die zijn te omzeilen door alternatieve routes of transportmiddelen (bvb. reizen per skytrain, metro of per boot).
Daarnaast heeft Thailand een zeer gevarieerd aanbod en zeer diverse regio’s, zodat het elk type reiziger aantrekt. Naast Bangkok zijn ook Kanchanaburi, Chiang Mai, Isan, Phuket, Krabi, Hua Hin, Koh Samui, Koh Chang, Pattaya en vele andere plaatsen makkelijk bereikbaar. De natuur, de gigantische culturele rijkdom, de stranden, de gastronomie, de levendigheid, de goede accommodatiemogelijkheden, de vlotte bereikbaarheid en de gastvrije bevolking zullen ongetwijfeld, ook de komende jaren, reizigers blijven bekoren.
Vertrek goed voorbereid op reis. Tourism Authorithy of Thailand helpt je daarbij met hun vernieuwde website www.tourismthailand.org. Sinds kort wordt hier alle informatie over bezienswaardigheden en attracties gelinkt aan TripAdvisor, de grootste reisbeoordelingswebsite ter wereld. Je ziet dus meteen de commentaren van TripAdvisor bij je aangeklikte activiteit, bezienswaardigheid, hotel etc. en kan je makkelijker over je reisplannen in Thailand beslissen.
Brussels Airlines serveert broodjes van Tamarind Foods
Brussels Airlines werkt voortaan samen met de producent van verse kwaliteitsbroodjes van Tamarind Foods. Passagiers die in hun b.flex economy+ klasse vliegen krijgen vanaf vandaag op korte vluchten broodjes van deze bekende Belgische cateraar.
De Brusselse cateringspecialist Tamarind Foods is al jaren een begrip in de Belgische voedingswereld. Tamarind Foods staat voor kwaliteitsvolle, verse en eerlijke catering die fel gesmaakt wordt. Het bedrijf voorziet onder meer bekende supermarktketens, restaurants, hogesnelheidstreinen en VIP zakenvluchten van catering. Vanaf vandaag zijn de broodjes van Tamarind Foods ook terug te vinden aan boord van Brussels Airlines.
Passagiers die kiezen voor b.flex economy+ krijgen op korte vluchten onder meer wit & bruin brood, multigranenbroodjes, rozijn- en walnotenbroodjes aangeboden die belegd zijn met kipfilet ‘Sambre & Meuse’, ‘Mozarella & Pesto & Zongedroogde tomaatjes’, Brie met honing, enzovoort.
“Deze samenwerking met Tamarind Foods is nogmaals een illustratie van de Brussels Airlines’ strategie om Belgische kwaliteitsproducten aan onze klanten te serveren”, zegt Brussels Airlines Vice President Customer Experience Anne Tricot. “Tamarind Foods garandeert kwaliteit op basis van eerlijke, gezonde voedingsproducten. We spelen met dit nieuwe broodjesassortiment volop in op de gezonde voedingstrend.”
ONTDEK EXOTISCHE OORDEN MET HET WIJNFEEST VAN DELHAIZE
De beste wijnen uit alle windhoeken van de wereld - De Braziliaanse wijnen zijn aangekomen - Nieuwe biowijnen zonder toegevoegde sulfieten - 5+1 gratis op het hele assortiment, zelfs op een aantal andere wijnen.
Van 27 februari tot 19 maart is het wijnfeest bij Delhaize. En om ook thuis een beetje te reizen, zet Delhaize dit jaar wijnen van overal ter wereld in de kijker, waaronder nieuwe-wereldwijnen. Brazilië, Chili, Argentinië, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en de VS: een ongekende variatie voor alle smaken en alle budgetten. Delhaize biedt ook vier nieuwe wijnen zonder toegevoegde sulfieten aan, waaronder twee die 100% bio zijn. De grote nieuwigheid van dit jaar is dat de 5+1-aanbieding zelfs van toepassing is op 6 verschillende wijnen, dus op het hele assortiment dat beschikbaar is in de winkel en op Delhaize Wine Worldi.
Wijnen uit de hele wereld, uitdrukking van terroirs: Delhaize gelooft al jarenlang in het potentieel van de verafgelegen wijnlanden. In de loop der jaren zochten de aankopers van Delhaize ter plaatse uit wat voor goeds de hoogvlaktes van Chili en Argentinië, de valleien van Californië en Australië en de glooiende hellingen van Zuid-Afrika te bieden hadden. Dankzij fikse investeringen in wijnbouw en wijnproductie, bovenop de knowhow en de grenzeloze passie van hun wijnboeren, brengen deze regio's vandaag zeer goede terroirwijnen voort, die werkelijk de uitdrukking van de zo bijzondere kenmerken van de bodem, het klimaat en de druivensoorten van die contreien zijn. Je kunt niet anders dan je laten verleiden door de excellente Koyle Reserva 2012 (€ 6,95) van het gelijknamige wijnhuis, een Chileense wijn van de 100% inheemse carmenère-druif, of de Argentijnse Confuzion 2012 (€ 9,99) van het huis Zuccardi, een typische assemblage van twee Argentijnse druivensoorten, malbec en bonarda, met cabernet sauvignon die er de structuur en de zijdeachtige tannines aan toevoegt.
Vandaag voegt Brazilië zich bij het assortiment van Delhaize met twee nieuwigheden, de cuvées Alisios (rood en wit, € 6,65) die perfect bij een zomerse maaltijd passen. Hoewel Brazilië een zeer grote wijnproducent is, weet het land ons nog maar enkel jaren te verrassen met zijn wijnen van grote kwaliteit, zoals aangetoond door de cuvées Alisios.
Wijnen zonder toegevoegde sulfieten maken is een grote uitdaging. Vaak is het noodzakelijk om sulfieten toe te voegen tijdens het vinificatieproces. Ze worden gebruikt om wijnziektes te voorkomen en om te vermijden dat hij oxydeert. Ze worden gebruikt in uiterst kleine hoeveelheden, zelfs in de meest kwalitatieve en gereputeerde domeinen van de wereld. De afgelopen jaren is er een nieuw denkbeeld ontstaan: kwaliteitswijnen maken zonder sulfieten toe te voegen. Dat is het geval voor de vier nieuwe wijnen die sinds kort verkrijgbaar zijn bij Delhaize. Om te beginnen twee wijnen uit de Languedoc, de cuvées Naturae van Gerard Bertrand, en verder twee Chileense wijnen (100% bio), gemaakt door wijnhuis Teillery, het eerste wijngoed van Chili dat de weg van de wijn zonder sulfieten is ingeslagen. Wijnen die op prijs zullen worden gesteld door liefhebbers van zo natuurlijk mogelijke producten.
5+1 op meer dan 1200 wijnen, inclusief het hele assortiment van Delhaize Wine World. Dit jaar verandert de lente-wijnactie lichtjes van formule. Gedurende drie weken genieten de klanten van een aanbieding 5+1 gratis bij aankoop van 6 wijnen, zelfs als dit 6 verschillende wijnen zijn. Gewoon combineren en genieten! Uiteindelijk bespaart u meer dan 16% bij aankoop van 6 flessen uit het hele assortiment in de winkel en dat in de virtuele wijnkelder van Delhaize, Delhaize Wine World, dus meer dan 1200 wijnen. Op Delhaize Wine World is het enkel mogelijk om 6 identieke wijnen te bestellen, maar voor de nieuwsgierigen lanceert de webshop zeven nieuwe wijnkoffers die een selectie van 6 verschillende wijnen bevatten, gerangschikt volgens een thema (Italië, Bordeaux, Portugal, Chardonnay, Merlot, Prestige, Miniprijs).
Deze 5+1-actie geldt enkel voor zogezegd 'stille' wijnen, maar ook liefhebbers van bubbels worden niet vergeten: er zijn ook zeer voordelige aanbiedingen op verschillende champagnes, cava's en schuimwijnen.
Delhaize pakt flink uit om haar klanten bij te staan in hun ontdekkingstocht: 3 opeenvolgende degustatieweekends worden georganiseerd in de supermarkten en deelnemende AD's. In totaal zullen bijna 40 wijnen besproken worden door de wijnraadgevers op vrijdag 28 februari, 7 en 14 maart van 11 tot 20 u en zaterdag 1, 8 en 15 maart van 10 tot 19 u. De “Wijnfeest”-catalogus , beschikbaar op de site www.delhaize.be, bevat de lievelingswijnen, de nieuwigheden en de wijnen van het wijnassortiment van Delhaize. Voor iedere cru wordt er een beschrijving van de wijn en een bijpassend gerecht gegeven. Voor de wijnen die tijdens de actie in de winkel zullen worden gedegusteerd, zal er bovendien een speciale vermelding in de catalogus worden gezet. Op de Delhaize-website vindt de klant inspiratie om zijn eigen wijnkist samen te stellen met verschillende wijnen, in functie van zijn budget en smaak (wijnen uit Frankrijk, Ontdekking, Met vrienden, plezier, Nieuwe Wereld...)
Het Sofitel Mogador biedt voortaan een unieke alchemie tussen de elegantie en fantasie die in de So Lounge wordt weergevonden.
So Lounge Mogador biedt de gasten een vierdelig concept met op de achtergrond een panoramische kijk op de baai, maar vooral op de oceaan. Het nieuwe concept moet alle gasten, onafgezien van leeftijd of origine, optimaal verwennen, ongeacht of er wordt gekozen voor een binnenactiviteit of voor een feestje bij kaarslicht in de tuinen van het hotel.
So Nice beleef je in de bar met een cocktail, geurige tapas en dit in een chique maar alleszins ontspannend decor. So Good zet de smaakpapillen aan het werk, de etnische fusionkeuken met sensuele Franse toetsen en Marokkaanse aroma’s is een uitnodiging om de wereld te ontdekken. So Zen laat je in kleine groepjes of met z’n tweeën rustig nagenieten van al dit heerlijks, terwijl So Fun de deuren opengooit voor een feestelijk muzikaal avondprogramma opgeluisterd door DJ’s maar vooral door life artiesten.
So Lounge staat eveneens open voor grotere shows zoals de Fashion Caftan show, La Made in Diva session en vele andere. So Lounge Essaouira Mogador getuigt van de rasechte Marokkaanse cultuur en koppelt het avontuur aan een vleugje Franse charme en romantiek.