Georgio ‘the Dove’ Valentino verbaast weer met dubbel-LP - releaseparty: Zaterdag 21 juni 2014
Een persbericht of een bespreking over de muziek van Georgio ‘The Dove’ Valentino schrijven is een hachelijke onderneming: de songs van de band rond deze Amerikaanse Brusselaar zijn niet met een woord, zin of zelfs paragraaf te vatten, net zomin als het levensverhaal van de gitarist/zanger/journalist/kunstcriticus wiens magnetische persoonlijkheid en avant-gardistische muziek de luisteraars onderdompelt in een bijwijlen gitzwart alternatief universum waar ook Edgar Allen Poe, H.P. Lovecraft, William S. Burroughs of Hansi Rüdi Giger zich ongetwijfeld in zouden thuisvoelen – al refereert de kunstenaar zelf liever naar een aantal voor leken iets obscuurdere namen als Martin Gore, Bobby Beausoleil, Joe Meek, Michel Foucault, Stefan Georg en natuurlijk de satanische dominee Steven Johnson Leyba.
De vier zijden van de Mille Plateaux-dubbel-LP zijn dan ook versierd met artwork van die laatste artiest. Elk beeld staat garant voor een hypnotiserende blik op een donkere schaduwwereld, een fantasmagorische, surreële representatie van Georgio ‘the Dove’ Valentino, Chuck Berry en Piero Ciampi, de Italiaanse artiest die in 2012 al werd gecovered op een album van Georgio ‘the Dove’ Valentino, overigens zonder dat die laatste zelf enig woord Italiaans begrijpt of spreekt.
Bij het beluisteren van Georgio’s songs moeten we zelfs gelouterde muziekcritici waarschuwen: in dit geval is een luisterbeurt van enkele minuten beslist niet genoeg om een beeld te krijgen van de uitgebreide, vaak kille, geluidlandschappen die op ’s mans gitaar en via zijn erotiserende, soms spookachtige, stem worden gecreëerd. De schizoïde muziek die door hem en zijn band, in de Benelux bekend als la Société des Mélancoliques en grotendeels bestaande uit leden van het legendarische experimentele kunstcollectief Tuxedomoon, wordt uitgebraakt, stroomt langs de oevers van song-and-dance, performance art, belles lettres en institutionele kritiek, terwijl het water bezoedeld is door torch song, soundtrack, Kraut-rock, country-and-western, surf, lofi en high-concept avant-gardemuziek. Dat resulteert in een experimenteel, esoterisch geluid, een gestructureerde chaos met rustige momenten waarin alle instrumenten veel ruimte krijgen om samen een bloedmooi sonisch tapijt te breien, onderbroken door post - apocalyptische explosies van puur muzikaal geweld.
Geen twijfel aan: dit is avant-gardistische, organische muziek die niet gekunsteld overkomt. Hier wordt geen kunst bedreven omwille van het woord, er wordt niet ‘artsy fartsy’ gedaan om op te vallen: het resultaat is veeleer een blootgeven van Georgio’s diepste zieleroerselen, een onbeschaamd exhibitionistische afdruk van niet alleen zijn eigen naaktheid, maar ook die van de maatschappij zelf.
De ontstaansgeschiedenis van het dubbelalbum Mille Plateaux gaat terug tot januari 2013, toen Georgio ‘the Dove’ Valentino voor het eerst een podium in Metz betrad met een performancestuk dat op dat moment nog The Year of the Dove heette. Tijdens de daaropvolgende twaalf maanden evolueerde het werk tot het gevarieerde Mille Plateaux, dat in België, Frankrijk, Schotland, Nederland en de Verenigde Staten werd opgenomen met een internationaal gezelschap van topmuzikanten.
Het gebeurt niet elke dag dat je de inwoners van San Francisco weet te schokken en zo internationale aandacht weet te trekken, maar Steven Johnson Leyba slaagde erin toen hij zichzelf in 1997 liet sodomiseren door een vrouw die een fles Jack Daniels aan zichzelf had bevestigd. Leyba zelf heeft Apachebloed en het grootste deel van zijn symboliek ontleent hij dan ook aan zijn Indiaanse wortels. ‘Uniek, privé en origineel,’ noemde H.R. Giger de man die met zijn schilderijen, performance art en muziek wereldwijd de meest toonaangevende media wist te halen. Leyba staat voor harde maatschappijkritiek, een radicale vorm van seksualiteitsbeleving, modern satanisme en het beschermen van de persoonlijke vrijheden. Zijn ‘mixed media’-schilderijen gebruiken foto’s, acrylverf, olieverf, parels en zelfs menselijk bloed, meestal als doel om de menselijke seksualiteit te ‘bevrijden’ van commercieel belang. Wat je ook van zijn methoden vindt: Leyba wordt binnen de kunstwereld gezien als belangrijk en baanbrekend artiest en het betekent dan ook heel wat dat hij het artwork wilde verzorgen voor Mille Plateaux
De releaseparty gaat door op zaterdag 21 juni in la Maison de la Création in Brussel, een adembenemende happening samen met de Nederlandse ‘special guests’ Grey Lotus!
The Drink Alsace experience – Confrerie Saint-Etienne d’Alsace – 6
De geschiedenis van de meeste confréries gaat terug tot het midden van de 14de eeuw wanneer wijnboeren hun lokale productie willen beschermen door jaarlijks een groot feest te beleggen waarop nieuwe leden die aan de opgestelde gedrags- en productiecode voldoen, worden geïntroniseerd.
Ook in de Elzas vinden we dergelijke verenigingen terug met de gilde van Ammerschwihr als voortrekker, gilde die jaarlijks op 26 december nieuwe leden aantrekt, op voorwaarde dat ze aan de kwaliteitsnormen voldoen. Vanaf 1848 noteren we mede door de vele oorlogen die Frankrijk teisteren, een terugval van hun activiteiten.
Heerlijk smeuïg, de room en boterproducten van Elle & Vire
Heerlijk smeuïg: de room- en boterproducten van Elle & Vire, de unieke smaak van de beste producten uit Normandië veroveren de Belgische koelvakken.
Al meer dan 60 jaar lang trakteert het Franse merk Elle & Vire groot en klein op producten op basis van de beste melk uit Normandië: room-, maar ook boterproducten en de onlangs gelanceerde culinaire zoute en zoete zuivelbereidingen. Het merk gaat prat op zijn expertise op het gebied van zuivel - het hart van zijn activiteiten - en is in minder dan een eeuw uitgegroeid tot de crème de la crème der zuivelproducenten. Het geheim achter de producten van Elle & Vire, die zelfs in de smaak vallen bij de meest veeleisende zuivelfans? De mix van een unieke knowhow en traditionele, maar tegelijkertijd ook visionaire producten.
Met deze ervaring wenst Elle & Vire de absolute referentie te worden op de Belgische markt in het Premium segment. Het merk introduceert 6 van de populairste producten uit haar uitgebreide gamma: ongezouten en lichtgezouten boter uit de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire, zure room, crème anglaise en bereiding voor crème brûlée. Authenticiteit, plezier en liefde voor de smaak. Dit zijn de waarden die dit grote merk ons dit jaar belooft bij zijn lancering op de Belgische markt.
Waar het allemaal begon: de bocage normand, een unieke regio. Het merk ontleent zijn naam aan zijn streek van afkomst. Het kwam tot stand in het hart van de bocage normand, om precies te zijn tussen twee rivieren genaamd de ‘Elle’ en de ‘Vire’. Hier vloeien de Franse departementen Calvados, Orne en Manche samen te midden van groene heuvels die regelmatig worden getrakteerd op een verse regenbui waardoor het gras er mals is en snel groeit. Hier kronkelen rivieren rustig tussen uitgestrekte weilanden met landelijke heggen. Hier neemt de natuur haar tijd om het beste van zichzelf te geven en de mooiste herinneringen uit onze kindertijd terug tot leven te wekken; een tijd van zondagse wandelingen, warme zomerplensbuien en copieuze maaltijden.
België: here we come! Het is dus niet toevallig dat Elle & Vire een belangrijk Frans merk en leider in zijn marktsegment is geworden. Sinds zijn begindagen staat het merk symbool voor het succes van een onderneming die terug kan grijpen naar het Franse gastronomische erfgoed. Vandaag kennen 9 op de 10 Franse consumenten het merk en 7 op de 10 gezinnen kochten in 2012 minstens één van de Elle & Vire-producten. Kiezen voor Elle & Vire is kiezen voor kwaliteit, authenticiteit en smaak. Ook de Franstalige Belgische consument kent het merk Elle & Vire goed; het grote publiek kent het vooral dankzij de talrijke reclamefilmpjes op de Franse televisie. In tegenstelling tot in Frankrijk, is het merk in België nog geen leider in het room-, boter- en dessertbereidingensegment.
Elle & Vire wenst in 2014 de Belgische markt te veroveren met een gevarieerd productgamma. Hiermee wenst het merk uit te groeien tot de nieuwe, unieke referentie in het Premium segment.
Het gamma van Elle & Vire in België: een gevarieerd gamma, een unieke smaak-sensatie
1. Elle & Vire volle, zure room : Room is van nature uit vloeibaar. Om een volle textuur te bekomen, dient de room te worden aangezuurd met melkzuurbacteriën. Hierbij komt een uniek aroma vrij en klonteren de proteïnen samen waardoor een volle textuur ontstaat. Volle room bevat dus niet meer vet dan vloeibare room, maar u kunt dit heerlijke, verse product voor andere bereidingen gebruiken. Volle, zure room in zakformaat, de perfecte partner voor al uw dessertbereidingen. Dankzij het zakformaat van de Elle & Vire Volle room -Zure kunt u de precieze hoeveelheid afmeten en de room langer beschermen tegen lucht en licht. Deze room heeft de ideale textuur om uw gebakjes te decoreren of kookvocht een extra smaakboost te geven. Voeg het equivalent van 1 grote soeplepel toe voor het pimpen van uw zelfgebakken tarte tatin of zorg voor een zoete toets bij uw kwarkdessert met rode vruchten… Deze room is de perfecte partner voor al uw dessertbereidingen. Volle, zure room, zakje 17cl - Aanbevolen verkoopprijs: 1,49€
2. Boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire : Boter is een delicatesse bij uitstek; een absolute must-have voor in de ijskast. Een uniek product dat, indien het van goede kwaliteit is, wonderen kan verrichten in de keuken. Elle & Vire lanceert twee productreferenties in België: Ongezouten boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire en Licht gezouten boter van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire. Kenners zullen helemaal weg zijn van zijn unieke, smeuïge smaak met 82% vetgehalte. Deze traditionele boter doet iedere boterham met of zonder beleg heerlijk tot zijn recht komen. Dit product werd in 2013 bekroond met de Gouden Medaille voor Landbouw en zal zelfs de hoogste verwachtingen weten in te lossen.
Ongezouten boterrol van de zuivelfabriek in Condé-sur-Vire. Deze boter bevat een extra snuifje zout waardoor hij zich perfect leent voor rauwe, gebakken, zoete of zoute bereidingen. Zijn zoute smaak is intenser dan die van andere boterproducten op de markt. Dit geeft deze boter dan ook zijn unieke smaak en krachtige aroma. Heerlijk als smaakmaker bij een eenvoudig gerecht zoals puree of bij karamel met gezouten boter. Aanbevolen verkoopprijs: 2,39€
3. De zoete keukenhulpjes van Elle & Vire, het geheime wapen voor een geslaagd dessert : Crème anglaise, geniet van een authentiek, home-made dessert . Bereid eens een crème brûlée en geniet van een heerlijk dessert in een handomdraai. De crème anglaise van Elle & Vire is een Normandisch recept met de subtiele smaak van bourbonvanille en heerlijke Normandische melk.
The Drink Alsace experience - culinair - Bistro des Saveurs - Obernai
Achter de eenvoud van een simpel rijhuisje in de rue de Sélestat in Obernai gaat een ongekende gastronomische rijkdom schuil. Hier vindt met het werkterrein terug van Helene en Thierry Schwartz.
Eens men de deur achter zich dichttrekt, wordt men geconfronteerd met een overweldigend authentiek decor met zware eiken balken, kleine gezellige tafeltjes en een aaneenschakeling van kleine eetruimten. Alleszins opvallende tafeldecoraties zijn de langgerekte katoenen servetten en het lange padvindermes met lederen hoes die de donker bruine tafels met gepolijst blad notelaarhout sieren. Een klein berichtje verzoekt de gasten het mes niet in het tafelblad te planten zoals eerder een traditie bleek in de Elzas.
Costa Cruises gaat 'slow cruisen' vanuit Amsterdam
Rederij Costa Cruises pakt uit met een gloednieuw cruiseconcept: Slow Cruises. Het zijn unieke cruisereizen, voor zij die houden van rust, langs een verrassende reisroute en met meer tijd om de prachtige steden onderweg te verkennen. De haven van AMSTERDAM is ook voor de Belgische markt een handige vertrekplaats.
Rederij Costa Cruises opereert tijdens het komende zomerseizoen met de Costa neoRomantica, een kleiner en vooral intiemer schip met een service die inspeelt op de persoonlijke wensen van elke reiziger. Op 21 mei vertrok de Costa neoRomantica voor een eerste slow cruise vanuit Amsterdam en er volgen in de komende maanden nog meerdere schitterende reizen. De vaarschema’s zijn van die aard dat er voldoende tijd wordt geboden om bestemmingen onderweg grondig te verkennen. Met andere woorden, de Costa neoRomantica gaat in elke haven langer voor anker.
Baltische steden: Vooral omwille van de stopplaatsen zullen de cruises door de Oostzee onvergetelijke herinneringen opleveren. Steden als Stockholm, Helsinki en Talinn zijn stuk voor stuk topbestemmingen in Noord-Europa en een bezoek aan het schitterende St-Petersburg is de kers op de taart van een super slow cruise. De reizigers hebben twee dagen de tijd om de mooiste Russische stad te ontdekken, onder meer de zomerpaleizen van de tsaren en het wereldberoemde Hermitage Museum. De reis duurt 13 dagen en de vertrekdata zijn 25 juni, 2 en 26 augustus.
Noorderlicht: Voor zij die houden van ongeschonden en overrompelend natuurschoon, tijdens de beste reisperiode van het jaar, is er de slow cruise naar de Noordkaap. De reisroute, door het Noorse fjordengebied, is fascinerend en de havens waar de Costa neoRomantica voor anker gaat zijn toppers van het toerisme in Noorwegen: Alesund, Trondheim, Bergen en de Geirangerfjord. De reis duurt 13 dagen en de vertrekdata zijn 13 en 21 juli, 14 augustus.
Spitsbergen: Wie op 7 juli in Amsterdam aan boord gaat van de Costa neoRomantica, met als eindbestemming Spitsbergen, mag uitkijken naar een fantastische cruisereis. Spitsbergen is een eilandengroep in de Noordelijke IJszee, een imponerende gletsjerwereld die de reizigers kunnen bewonderen tijdens heldere nachten want de zon gaat daar niet onder. Voeg daarbij de reisroute naar het hoge noorden, de vaart door het Noorse fjordengebied, en je krijgt een cruisereis uit de duizend. Info: www.costacruises.be
The Drink Alsace experience – Wijndomein Wolfberger – 5
De eerste kelders van dit wijndomein in Eguisheim worden in 1902 gebouwd. De permanente evolutie van de wijnteelt in de vroege 20ste eeuw liet een vrij ongebonden coöperatieve samenwerking toe.
Midden de 20ste eeuw worden diverse regels en normen geactualiseerd en opgelegd en een nieuwe wet in 1976 zorgt voor duidelijke richtlijnen zodat ook de leden van de coöperatieve Wolfberger een duidelijke gedragslijn moeten uitstippelen. Ondertussen telt deze coöperatieve meer dan 450 leden en worden meer dan 1200 ha wijngaarden erdoor beheerd.
De verkiezingen blijven brandend actueel... 'Wij komen als winnaar uit de bus!' Op 25 mei beweerde iedere politieke partij, naast de steeds verrassende zet die ploat af-achtige uitspraken, op één of andere manier een winnaar te zijn, ongeacht het resultaat. Meer aanhangers voor de één, stabilisering voor de ander, een minder slecht resultaat dan verwacht voor de laatste... Uiteindelijk wint iedereen. Of het nu een kleine of een grote overwinning is, de democratie zal immers zegevieren. Meer dan 8 miljoen Belgen hebben hun burgerplicht vervuld en dat alleen al verdient bubbels!
And the winner is... Luxemburg! Bernard-Massard heeft inderdaad de Belgische verkiezingen reeds gewonnen. De cuvées Chardonnay en Ecusson hebben een zilveren medaille gewonnen op het Concours Mondial in Brussel, de wedstrijd die dit jaar 20 kaarsjes uitblaast. De uitsluitend professionele wijnjury bestaat uit de crème de la crème van de internationale experts. Er waren meer dan 40 nationaliteiten vertegenwoordigd in het proefpanel.
Bernard-Massard, de meest Belgische onder de Luxemburgse schuimwijnen en gemaakt volgens de méthode traditionnelle, stelt een gamma bruisende bubbels voor om deze overwinning te vieren. Voor ieder wat wils: Brut: de originele cuvée, een samensmelting tussen Pinot Blanc, Chenin, Chardonnay en Riesling kent een ononderbroken succes sinds 1921. Fris en luchtig, een zekere waarde in het segment en tegen een betaalbare prijs! Demi-Sec: deze cuvée heeft een verleidelijke fruitige smaak die een zachte toets krijgt dankzij de juiste dosis likeur. Rosé: uitsluitend ontwikkeld op basis van Pinot Noir en Cabernet. De charmante rosékleur gaat gepaard met een fruitige toets. Chardonnay: deze edele wijnstok laat al zijn fijne toetsen vrij in de bubbels. Zijn lichte, fijne en elegante smaak maken van het aperitief een geslaagde aangelegenheid. Ecusson: de prestigieuze cuvée, brut of rosé, met een geraffineerd en elegant karakter, dat de meest veeleisende liefhebbers waarderen.
Cuvée Sélection, Brut, Demi-Sec en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 9,29 €. Cuvée Chardonnay, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,09 € en Cuvée Ecusson Brut en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,50 €, in speciaalzaken.
The Drink Alsace experience - culinair - La Bacchante Bergheim
Sinds een drietal jaar hebben Audy en Jacky Danner de uitbating van het restaurant la Bacchante in Bergheim naar zich toe getrokken. Ze willen de exploitatie een nieuwe relance bezorgen vanuit hun persoonlijke visie die de overvloedige rijkdommen van de lokale keuken in het daglicht stelt.
Regionaal worden er aldus Jacky tal van smaken en aroma’s weergevonden waaraan men achteloos voorbijgaat gewoonweg omdat dit lokale palet geen aandacht krijgt. Nochtans worden de smaakpapillen van ieder van ons net gevormd door de diversiteit en authenticiteit die we bij onze jeugd meekrijgen. De passie voor de terroir, zijn kenmerken en authentieke smaken benadrukt Jacky in de optie ‘ gasten gezellig verwennen’.
Om meteen zonnig van start te gaan biedt Alessi een selectie must-have wijnaccessoires uit de collectie Noè van Alessi.
Speciaal voor de ware wijnliefhebber ontwierp Giulio Iacchetti voor Alessi een collectie wijnaccessoires, Noè. De naam verwijst naar de Bijbelse patriarch Noach, die niet alleen bekendstaat om zijn houten ark en het redden van vele dieren; hij verbouwde ook de allereerste wijngaard toen de vloed ging liggen. Bierdrinkers mogen dan meer dan 100 jaar leven volgens het gezegde, de allereerste wijnverbouwer werd wel 950 jaar oud.
Archetypisch wijnrek: In het elegante wijnrek van Noè bewaar je op de juiste manier jouw godendrank. Het rek, dat lijkt op een omgekeerde druiventros, is gemaakt van thermoplastisch hars en biedt plaats aan zes flessen. Dankzij het modulair systeem kies je voor één elegant rekje op tafel, of een heuse wand wijnflessen. Kies uit druivenrood, roetzwart of roomwit. Richtprijs wijnrek Noè van Alessi: € 60.
Ode aan de champagnekurk: De flessenstop uit de collectie Noé werd speciaal ontwikkeld om wijn of bubbels kraakvers te houden. De vorm brengt een ode aan de traditionele kurken gebruikt om champagneflessen hermetisch af te sluiten. De stop van gepolijst staal heeft binnenin een rubberen kroon die op bijna alle flessen past. Druk en draai tegen de klok in om de stop vast te zetten, draai met de klok mee om hem los te krijgen. Richtprijs flessenstop Noè van Alessi: € 25.
Champagne-kraker: Deze opener in de vorm van een fles is een must-have voor elke champagneliefhebber. De tang bevat aan de top scherpe snijvlakken waarmee je eenvoudig de metalen beveiliging van een champagnestop doorknipt. Dankzij de handige vorm kun je de kurk eenvoudig losmaken zonder dat de champagne over je handen stroomt. Richtprijs opener voor champagneflessen uit de collectie Noè: € 52.
Verloofd met wijn: Deze ring van gepolijst staal met een stevige (nep)diamant plaats je om de hals van een fles, zodat er geen wijn op de tafel druipt. De zwarte viltvoering aan de binnenkant van de ring, die je eenvoudig kunt verwijderen om te wassen, vangt alle verdwaalde druppels op. Door zijn standaarddiameter past de ring op zowat elke wijnfles. Richtprijs drop-stopring uit de collectie Noè: € 20.
De ontkurker voor champagneflessen, de flessenstop en de drop-stopring worden verpakt in de exclusieve verpakking van de collectie Objets-Bijoux van Alessi.
The Drink Alsace experience – Wijndomein Josmeyer – 4
Dit domein van 28 ha in Wintzenheim geniet van een uitzonderlijk microklimaat met zeer weinig regen. Het ganse domein wordt uitgebaat onder het regime ‘agriculture raisonnée’ met het nodige en noodzakelijke respect voor de natuur.
Nagenoeg 1/3 van de oppervlakte wordt voorbehouden aan de teelt van Riesling, 24% gaat naar Pinot blanc en Auxerrois, 21% naar Pinot gris, 19% naar Gewürztraminer en 10% naar Muscat, Sylvaner en Pinot noir. Aan de basis ligt Aloyse Meyer die in 1854 beslist om het domein waarvan hij de wijnen verkoopt in eigen beheer te exploiteren.
The Drink Alsace experience - culinair - Côté Vigne Kintzheim
The Drink Alsace experience – Culinair – Côté Vigne – Kientzheim
Restaurant Côté Vigne vond een onderkomen in het centrum van Kientzheim een van de kleine authentieke en gezellige dorpjes in de Elzas waar de tand des tijds nauwelijks vat kreeg op de lokale tradities en gewoontes.
Het restaurant is ondergebracht in een oude woning die volledig werd gerenoveerd en biedt een aantrekkelijk en gezellig decor waarbij het houten dakgebinte op keurige manier werd gecombineerd met moderne elementen evenwel zonder de intieme sfeer te vergallen.
Terwijl iedereen alvast duimt voor onze Rode Duivels in de hoop dat ze het ver schoppen tijdens het WK in Brazilië, staat één ding nu al vast: de komende weken staan niet alleen in het teken van het voetbal maar ook van de zon, de gezelligheid… en van barbecues!
Het volledige Didden-team blijft zich inzetten voor de perfecte begeleiding van al uw gastronomische feesten en lanceert daarom voor de gelegenheid een reeks ‘limited edition’ sauzen. Deze smaakvolle hoogvliegers, herkenbaar aan het ballonnetje op hun etiket, vormen het perfecte tegengewicht voor al uw zomerse grillades en buffetten.
Alle recepten werden nauwkeurig op punt gesteld om de verwachtingen van hun doelpubliek zo goed mogelijk in te lossen. De sausjes komen in praktische elegante tubes van 190 ml. De Aioli, met haar pittige maar zachte smaak, geeft niet alleen aan vis-en vleesgerechten, maar ook aan groenten die mediterrane en zonovergoten toets. De Andalouse, vol Spaanse passie, brengt uw grillades en salades subtiel en met brio op smaak. De Brasil, meer dan ooit dé gelegenheidssaus, geeft uw bereidingen een fruitige en tegelijkertijd kruidige toets. De Martino, die de zachtheid van ketchup combineert met de kracht van mosterd, brengt zowel uw rauwkost als uw grillades op smaak. De Samourai, met de kracht van peper, maar toch zacht voor de gevoelige papillen, steekt lekker af bij de pittigste gerechten.
Naast dit assortiment sausjes dat zo op tafel gezet kan worden, stelt Didden u bovendien haar heerlijke barbecuemarinade voor, om u het leven nog gemakkelijker te maken. Dankzij deze smakelijke bereiding, in een superhandig knijpzakje, kunt u uw gasten in een handomdraai verrassen met perfect op smaak gebrachte grillades.
Laten we tot slot niet vergeten dat een barbecue pas geslaagd is wanneer er, naast het volledige assortiment klassieke sauzen van Didden, ook mooie salades op tafel staan. Daarom biedt Didden u een nieuw assortiment heerlijke en 100% natuurlijke dressings die speciaal werden ontwikkeld om uw salades op smaak te brengen: Pestodressing met olijfolie: deze dressing heeft een heerlijk zuiderse en toch lichte smaak (niet te verwarren met een pesto alla Genovese …) en is bijzonder lekker op een gewone groene salade, bij groenten of bij een pastasalade. Sinaasappel-rozemarijndressing met olijfolie: mild dankzij een vleugje smeuïge honing en op smaak gebracht met een beetje rozemarijn en sinaasappelschil, deze dressing is onbetwistbaar een ware lekkernij. Balsamicodressing met olijfolie: de combinatie van de bitterheid van olijfolie en de juiste balans tussen zoet en zuur van balsamicoazijn maken van deze dressing de perfecte smaakmaker voor de meeste salades.
U vindt de barbecuesausjes van Didden bij Carrefour en Carrefour Market by Mestdagh tegen de prijs van € 3,39 per saus in knijptubes en € 2,99 voor de barbecuemarinade in doypak. De dressings vindt u bij Colruyt, Spar Retail, Makro, bij uw slager of kruidenier tegen de prijs van € 2,39 per potje.
Een barbecue met vrienden of familie in ontspannen sfeer, een overwinning van ons nationaal voetbalteam, of gewoon “zomaar” … er zijn redenen genoeg om samen een gastronomisch moment te beleven. De sauzen, de marinade en de dressings van Didden staan garant voor de goede smaak aan tafel. Voor informatie over de verkooppunten van de Didden-producten, http://diddenfood.com/nl/waar-te-koop
The Drink Alsace experience – Wijndomein Jean Geiler - 3
Dit domein bevindt zich in Ingersheim op een boogscheut van de stad Colmar. Opgericht in 1926 regroepeert deze coöperatieve momenteel 175 wijnboeren met een totale oppervlakte van nagenoeg 400 ha en produceert o.m. 9 van de 51 Grand Crus van de regio Alsace.
Zowat alle percelen genieten van een uitzonderlijk microklimaat met een enorme diversiteit aan grondsoorten en ondergronden met specifieke geologische kenmerken Dankzij de combinatie van deze elementen kunnen alle wijnen bogen op een eigen authentiek karakter.
The Drink Alsace experience - culinair - Flamme & Co
The Drink Alsace experience – Culinair : Flamme & Co – Kaysersberg
Net als bij ons zorgen culinaire grootmeesters in Frankrijk eveneens voor een diversiteit in hun aanbod. In hun thuisbasis Kaysersberg baat het broederpaar Nasti het hotel-restaurant Chambard uit, een 4-sterrenhotel met een restaurant dat 2 Michelinsterren kreeg toebedeeld.
Kok Olivier kende van in zijn jeugd zijn passie en toekomst en volgde doelbewust hotelschool. Vrij logisch dat zijn passie vruchten zou opleveren en hij kroonde zich in 2007 tot MOF, meilleur ouvrier de France. Emmanuel sloeg aanvankelijk een architecturale richting in maar raakte onderweg gepassioneerd door de wijn en werd uiteindelijk sommelier. Naast beide broers zijn ook hun echtgenotes actief in de uitbouw en het beheer van het hotel.
Shakira lanceert haar nieuwe videoclip en ondersteunt samen met Activia het Wereldvoedselprogramma in haar strijd tegen ondervoeding bij kinderen
Shakira lanceerde haar nieuwste videoclip 'La La La (Brazilië 2014)' op 22 mei. Zij zal zich samen met Activia inzetten voor het Wereldvoedselprogramma (WFP). Het WFP streeft naar een wereld zonder honger. Shakira's nieuwste videoclip geeft een boodschap van vreugde en hoop voor alle kinderen ter wereld en vraagt aandacht voor het werk van het Wereldvoedselprogramma in de strijd tegen honger. "Met 'La La La (Brazilië 2014)', willen we een kleine bijdrage leveren zodat iedereen weet welk fantastisch werk het Wereldvoedselprogramma verricht in de strijd tegen honger", aldus Shakira. Naast deze publiciteit voor het Wereldvoedselprogramma, doen Shakira en Activia een donatie voor het schoolmaaltijdproject van het WFP. Zo worden ongeveer 3 miljoen extra schoolmaaltijden uitgedeeld om correcte voeding en opleiding te verzekeren aan kinderen in ontwikkelingslanden.
Luca Casaura, Activia Global VP Marketing bij Danone, voegt daaraan toe: "De samenwerking met Shakira om het schoolmaaltijdproject te ondersteunen, is een erg goede 'match' tussen Activia - een merk dat overtuigd is van het belang van gezonde voeding voor iedereen- en Shakira, die zich al jarenlang inzet om elk kind toegang te geven tot kwalitatief onderwijs. We zijn in de wolken dat we samen deze boodschap kunnen verspreiden met de video van 'La La La (Brazilië 2014)'.”
WFP bezorgt elke dag maaltijden aan ongeveer 25 miljoen schoolkinderen in zo'n 60 landen. Vaak in erg moeilijk bereikbare gebieden, waar honger en armoede heersen. Het WFP geeft kinderen in nood de voeding die ze nodig hebben om een gezond en actief leven te leiden. Het WFP maakt het zo voor ouders aantrekkelijker om hun kinderen naar school te laten gaan. "WFP gelooft in een wereld zonder honger ; en met deze bewustwordingscampagne van Shakira en Activia komen we dichter bij die doelstelling," zegt Elisabeth Rasmusson, Asistant Executive Director for Partnerships and Governance Services bij het Wereldvoedselprogramma. Het Wereldvoedselprogramma (WFP) is 's werelds grootste humanitaire organisatie die zich inzet voor een wereld zonder honger. Gemiddeld bereikt het WFP elk jaar meer dan 90 miljoen mensen in 80 landen via voedselhulp en voedingsprogramma's. Zo probeert het WFP honger tegen te gaan in de armste delen van de wereld en de armoede te doorbreken. Het WFP deelt bijvoorbeeld al meer dan vijftig jaar schoolmaaltijden uit. www.wfp.org
Activia is aanwezig in meer dan 70 landen op de 5 continenten, en is daarmee het grootste verse zuivelmerk, dat in 1987 door Danone Dairy werd gelanceerd. Het bevat een unieke mengeling van bacteriën die door de experts van Danone werden geselecteerd, onder meer het exclusieve Bifidus Actiregularis (meer dan 4 miljard Bifidus Actiregularis bacteriën per portie van 125 g). De gefermenteerde zuivelproducten van Activia zijn het resultaat van meer dan 20 jaar onderzoek en expertise.
De oliën van Lesieur ISIO 4 en de Belgische streekkeuken
Een echt liefdesverhaal, een perfect huwelijk, ten dienste van de smaak en met het grootste respect voor de producten. ISIO 4, de oliën die plezier en gezondheid combineren!
De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive (met zijn lichte, subtiele olijfoliesmaak) zijn meer dan de perfecte olie voor lightrecepten. Ze komen ook uitstekend tot hun recht in onze streekgerechten: bereidingen die van nature overheerlijk zijn, bevatten zo meteen wat minder calorieën. Een goed excuus om zowel uzelf als uw familie of vrienden mateloos te verwennen.
Als bondgenoten voor een gezonde en evenwichtige voeding werden de ISIO-oliën al snel een vaste waarde in de keuken. Ondertussen zijn ze dankzij hun evenwicht en hun ronde, verfijnde smaak zo goed als onmisbaar geworden. De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive zijn de perfecte bondgenoot voor de bereiding van seizoensgerechten, de gerechten die we gepassioneerd bereiden omdat we er gek op zijn, naargelang wat er beschikbaar is op de markt, waar we zin in hebben op dat moment, …
Een van hun belangrijke kenmerken is immers dat ze de originele smaken van ingrediënten perfect respecteren. Ze zijn ideaal voor het braden of roosteren van vlees of vis, in de pan of in de stoofpan. Ze zijn zowel uitermate geschikt voor trage bereidingen op lage temperaturen, als voor het snel roerbakken van groenten in een hete wok. Allemaal kostbare kwaliteiten voor wie zich graag achter zijn fornuis zet, van de gewone ‘zondagskok’ tot de chefs van morgen! Nog een kenmerk dat perfect is aangepast aan de ‘smaak van de Belgen’? De ISIO 4-oliën kunnen gebruikt worden voor alles wat gefrituurd wordt, van de bereiding van krokante, goudgele frieten, over beignets tot gepaneerde vis.
Koud vormt ISIO 4 olie het ideale ingrediënt voor uw vinaigrettes, maar ook voor uw mayonaises, emulsies, marinades,… De mogelijkheden zijn even talrijk als de recepten, met andere woorden oneindig.
Al jarenlang staan de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive ten dienste van de consumenten die, terecht, opteren voor een gezonde voeding door te genieten van de kwaliteiten en de kennis van het topmerk van Lesieur. Samengesteld om zo goed mogelijk te voldoen aan de voedingsbehoeften van de bevolking, bieden de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive : Omega-3- en omega-6 vetzuren die onmisbaar zijn voor de goede werking van ons lichaam; vitamine D, die de natuurlijke weerstand verstevigt; vitamine E, die ons beschermt tegen antioxidanten.
Een eetlepel ISIO 4 olie dekt 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D, een kostbare toevoer, gezien tal van wetenschappelijke studies aantonen dat een groot deel van de bevolking leidt aan een tekort aan vitamine D. Bovendien bevatten de ISIO 4-oliën geen palmolie.
Recepten Lente/Zomer
ISIO 4 en de Belgische streekkeuken: we stellen u een trio van recepten voor op basis van producten van bij ons, ideaal om heerlijk te genieten van de komst van de lente en ons nu reeds op zomertijd te zetten. Heerlijke verse ingrediënten om onze smaakpapillen wakker te schudden, in zalige bereidingen die een mooie combinatie tonen tussen noord en zuid. De recepten werden samengesteld door chef Mathias Vosswinkel van het restaurant Hemgie's, gelegen in het hartje van het historisch centrum van Brussel. De olie ISIO 4 en zijn variant ISIO 4 Olive hebben hem erg geïnspireerd. Om ook thuis mateloos van te genieten!
Als voorgerecht Carpaccio van Belgisch rund met rozemarijn, als hoofdgerecht Rollade van gevogelte en rauwe ham met geitenkaas en als dessert een Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Recept : Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Ingrediënten voor 4 personen: Voor de crumble: 400 g artisanale Brabantse plattekaas, 50 g fijne suiker, 50 g amandelpoeder, een rijpe limoen, Vlootje Belgische aardbeien, 60 g boter, 50 g bloem, 50 g fijne suiker, ISIO 4 Olive en 5 g bakpoeder.
Bereid de crumble: meng in een kom de suiker, de amandelpoeder, de bloem en het bakpoeder, voeg de boter toe (op kamertemperatuur) en meng alles goed met de handen tot de boter goed onder de andere ingrediënten is gemengd (grove korrels). Spreid uit op een bakplaat en zet in een voorverwarmde oven op 180 °C. Bak ongeveer 5 minuten. Breek vervolgens met een spatel deze korst in grote stukken. Herhaal dit om de drie minuten tot de crumble mooi goudgeel ziet. Haal uit de oven en zet opzij.
Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snijd ze in vier of in rondjes, naargelang uw eigen smaak. Doe ze in een kom en bestrooi ze met de fijne suiker. Dek af en zet 30 minuten opzij, op kamertemperatuur. Meng in een kom de plattekaas met het limoensap. Verdeel de kaas over de schaaltjes, voeg de aardbeien toe en een straaltje ISIO 4 Olive en bestrooi tenslotte met de crumble. Serveer meteen. Dit recept zal groot en klein weten te verleiden. De kwaliteit van zowel de plattekaas als de aardbeien is bepalend voor dit dessert. U kunt ook stukjes zwarte olijven toevoegen aan de aardbeien.
The Drink Alsace experience - Serveren en bewaren van Alsacewijn - 2
We hoeven niet altijd jaren te wachten voordat we van de volle rijkdom van een Alsacewijn kunnen genieten: na 6 maanden tot 5 jaar zijn ze op dronk. De grote millésimes (wijnjaren), de Grands Crus, de Vendanges Tardives en de Sélections de Grains Nobles worden wel beter naarmate ze langer bewaard worden in een kelder die niet te droog en niet te vochtig is. Bepaalde druivenrassen vertonen soms een lichte tinteling. Dit wordt veroorzaakt door het vroegtijdig bottelen, waardoor alle kwaliteiten van de wijn behouden blijven. In elk geval moeten de wijnen liggend bewaard worden bij een temperatuur tussen de 10 en 15°C. De aanwezigheid van eventuele wijnkristallen op de bodem van de fles is een geheel natuurlijk verschijnsel en is vaak een teken van grote finesse.
The Drink Alsace experience - culinair Côté Cour Colmar
The Drink Alsace experience – Culinair : Côté Cour – Colmar
De Alsacewijnen zijn onbetwistbaar de ambassadeurs bij uitstek van deze Franse regio. Dit neemt niet weg dat ook de regionale gastronomie en de streekproducten de vele bezoekers een permanente aantrekkingskracht voorschotelen.
De komende weken brengen we een aantal ontdekkingen van zowel individuele culinaire toppers en creaties als van sterrenzaken die net zoals bij ons, hun actviteitsveld verruimen en hun sterren laten doorstralen in zeer toegankeijke en alleszins sympathieke eethuisjes.
WINE, TASTE, ENJOY 2014 - LUXEMBURGSE MOEZELSTREEK HOUDT 'OPENWIJNKELDERWEEKEND' OP 7-8 JUNI
Een gouden tip voor wie er even tussenuit wil tijdens het Pinksterweekend: onder het motto “Wine, Taste, Enjoy” gooien de makers en handelaars van Luxemburgse moezelwijnen & crémants de (kelder)deuren wagenwijd open. Ontdek een sprankelend nieuwe wereld, vlakbij en verrassend.
Zaterdag vanaf 14 u en zondag vanaf 11 uur ben je welkom op een 20-tal domeinen, kelders en ‘stuben’ van de Luxemburgse wijnmakers en –handelaars. Met tal van proeverijen, evenementen, rondleidingen en nog veel meer regionale ambiance is er voor ieder wat wils, zowel voor de doorgewinterde wijnkenner als de genietende toerist.
De organisatie van de 2de editie van het evenement gebeurt in samenwerking met de ‘Commission de Promotion des Vins et Crémants de Luxembourg’ www.vins-cremants.lu en is onderdeel van de ontwikkeling van het wijntoerisme, opgezet door het Office Regional de Tourisme Region Moselle Luxembourgeoise in het kader van het LEADER-project "Wäintourismus Lëtzebuerger Musel".
De gratis toeristische wijnkaart en gedetailleerd activiteitenprogramma en bezienswaardigheden zijn een handige en waardevolle reisgenoot en verkrijgbaar op de site van : www.visitmoselle.lu
The Drink Alsace experience : De Alsace haar wijngaarden, haar wijnen - 1
Dit uniek project waarbij een hyper geconnecteerde van op zoek ging naar de mens achter de wijnbouw in deze regio, verzorgde de voorbije week een aantal rechtstreekse contacten met Belgische supermarkten waar Alsace wijnen te koop worden aangeboden.
Aansluitend bij dit project wordt ook redactioneel aandacht besteed aan de diversiteit van de regio. In een aantal bijdragen alvast relaas over de bezochte wijnkelders die elk op zich een eigen passie en identiteit uitstralen. Onder noemer ‘culinair’ onze gastronomische ervaringen en onder de hoofding ‘travel’ een kennismaking met kleine historische en pittoreske dorpjes en steden die mede de naam ‘Alsace’ in het daglicht stellen.