De verkiezingen blijven brandend actueel... 'Wij komen als winnaar uit de bus!' Op 25 mei beweerde iedere politieke partij, naast de steeds verrassende zet die ploat af-achtige uitspraken, op één of andere manier een winnaar te zijn, ongeacht het resultaat. Meer aanhangers voor de één, stabilisering voor de ander, een minder slecht resultaat dan verwacht voor de laatste... Uiteindelijk wint iedereen. Of het nu een kleine of een grote overwinning is, de democratie zal immers zegevieren. Meer dan 8 miljoen Belgen hebben hun burgerplicht vervuld en dat alleen al verdient bubbels!
And the winner is... Luxemburg! Bernard-Massard heeft inderdaad de Belgische verkiezingen reeds gewonnen. De cuvées Chardonnay en Ecusson hebben een zilveren medaille gewonnen op het Concours Mondial in Brussel, de wedstrijd die dit jaar 20 kaarsjes uitblaast. De uitsluitend professionele wijnjury bestaat uit de crème de la crème van de internationale experts. Er waren meer dan 40 nationaliteiten vertegenwoordigd in het proefpanel.
Bernard-Massard, de meest Belgische onder de Luxemburgse schuimwijnen en gemaakt volgens de méthode traditionnelle, stelt een gamma bruisende bubbels voor om deze overwinning te vieren. Voor ieder wat wils: Brut: de originele cuvée, een samensmelting tussen Pinot Blanc, Chenin, Chardonnay en Riesling kent een ononderbroken succes sinds 1921. Fris en luchtig, een zekere waarde in het segment en tegen een betaalbare prijs! Demi-Sec: deze cuvée heeft een verleidelijke fruitige smaak die een zachte toets krijgt dankzij de juiste dosis likeur. Rosé: uitsluitend ontwikkeld op basis van Pinot Noir en Cabernet. De charmante rosékleur gaat gepaard met een fruitige toets. Chardonnay: deze edele wijnstok laat al zijn fijne toetsen vrij in de bubbels. Zijn lichte, fijne en elegante smaak maken van het aperitief een geslaagde aangelegenheid. Ecusson: de prestigieuze cuvée, brut of rosé, met een geraffineerd en elegant karakter, dat de meest veeleisende liefhebbers waarderen.
Cuvée Sélection, Brut, Demi-Sec en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 9,29 €. Cuvée Chardonnay, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,09 € en Cuvée Ecusson Brut en Rosé, 75cl: aanbevolen verkoopprijs 12,50 €, in speciaalzaken.
The Drink Alsace experience - culinair - La Bacchante Bergheim
Sinds een drietal jaar hebben Audy en Jacky Danner de uitbating van het restaurant la Bacchante in Bergheim naar zich toe getrokken. Ze willen de exploitatie een nieuwe relance bezorgen vanuit hun persoonlijke visie die de overvloedige rijkdommen van de lokale keuken in het daglicht stelt.
Regionaal worden er aldus Jacky tal van smaken en aroma’s weergevonden waaraan men achteloos voorbijgaat gewoonweg omdat dit lokale palet geen aandacht krijgt. Nochtans worden de smaakpapillen van ieder van ons net gevormd door de diversiteit en authenticiteit die we bij onze jeugd meekrijgen. De passie voor de terroir, zijn kenmerken en authentieke smaken benadrukt Jacky in de optie ‘ gasten gezellig verwennen’.
Om meteen zonnig van start te gaan biedt Alessi een selectie must-have wijnaccessoires uit de collectie Noè van Alessi.
Speciaal voor de ware wijnliefhebber ontwierp Giulio Iacchetti voor Alessi een collectie wijnaccessoires, Noè. De naam verwijst naar de Bijbelse patriarch Noach, die niet alleen bekendstaat om zijn houten ark en het redden van vele dieren; hij verbouwde ook de allereerste wijngaard toen de vloed ging liggen. Bierdrinkers mogen dan meer dan 100 jaar leven volgens het gezegde, de allereerste wijnverbouwer werd wel 950 jaar oud.
Archetypisch wijnrek: In het elegante wijnrek van Noè bewaar je op de juiste manier jouw godendrank. Het rek, dat lijkt op een omgekeerde druiventros, is gemaakt van thermoplastisch hars en biedt plaats aan zes flessen. Dankzij het modulair systeem kies je voor één elegant rekje op tafel, of een heuse wand wijnflessen. Kies uit druivenrood, roetzwart of roomwit. Richtprijs wijnrek Noè van Alessi: € 60.
Ode aan de champagnekurk: De flessenstop uit de collectie Noé werd speciaal ontwikkeld om wijn of bubbels kraakvers te houden. De vorm brengt een ode aan de traditionele kurken gebruikt om champagneflessen hermetisch af te sluiten. De stop van gepolijst staal heeft binnenin een rubberen kroon die op bijna alle flessen past. Druk en draai tegen de klok in om de stop vast te zetten, draai met de klok mee om hem los te krijgen. Richtprijs flessenstop Noè van Alessi: € 25.
Champagne-kraker: Deze opener in de vorm van een fles is een must-have voor elke champagneliefhebber. De tang bevat aan de top scherpe snijvlakken waarmee je eenvoudig de metalen beveiliging van een champagnestop doorknipt. Dankzij de handige vorm kun je de kurk eenvoudig losmaken zonder dat de champagne over je handen stroomt. Richtprijs opener voor champagneflessen uit de collectie Noè: € 52.
Verloofd met wijn: Deze ring van gepolijst staal met een stevige (nep)diamant plaats je om de hals van een fles, zodat er geen wijn op de tafel druipt. De zwarte viltvoering aan de binnenkant van de ring, die je eenvoudig kunt verwijderen om te wassen, vangt alle verdwaalde druppels op. Door zijn standaarddiameter past de ring op zowat elke wijnfles. Richtprijs drop-stopring uit de collectie Noè: € 20.
De ontkurker voor champagneflessen, de flessenstop en de drop-stopring worden verpakt in de exclusieve verpakking van de collectie Objets-Bijoux van Alessi.
The Drink Alsace experience – Wijndomein Josmeyer – 4
Dit domein van 28 ha in Wintzenheim geniet van een uitzonderlijk microklimaat met zeer weinig regen. Het ganse domein wordt uitgebaat onder het regime ‘agriculture raisonnée’ met het nodige en noodzakelijke respect voor de natuur.
Nagenoeg 1/3 van de oppervlakte wordt voorbehouden aan de teelt van Riesling, 24% gaat naar Pinot blanc en Auxerrois, 21% naar Pinot gris, 19% naar Gewürztraminer en 10% naar Muscat, Sylvaner en Pinot noir. Aan de basis ligt Aloyse Meyer die in 1854 beslist om het domein waarvan hij de wijnen verkoopt in eigen beheer te exploiteren.
The Drink Alsace experience - culinair - Côté Vigne Kintzheim
The Drink Alsace experience – Culinair – Côté Vigne – Kientzheim
Restaurant Côté Vigne vond een onderkomen in het centrum van Kientzheim een van de kleine authentieke en gezellige dorpjes in de Elzas waar de tand des tijds nauwelijks vat kreeg op de lokale tradities en gewoontes.
Het restaurant is ondergebracht in een oude woning die volledig werd gerenoveerd en biedt een aantrekkelijk en gezellig decor waarbij het houten dakgebinte op keurige manier werd gecombineerd met moderne elementen evenwel zonder de intieme sfeer te vergallen.
Terwijl iedereen alvast duimt voor onze Rode Duivels in de hoop dat ze het ver schoppen tijdens het WK in Brazilië, staat één ding nu al vast: de komende weken staan niet alleen in het teken van het voetbal maar ook van de zon, de gezelligheid… en van barbecues!
Het volledige Didden-team blijft zich inzetten voor de perfecte begeleiding van al uw gastronomische feesten en lanceert daarom voor de gelegenheid een reeks ‘limited edition’ sauzen. Deze smaakvolle hoogvliegers, herkenbaar aan het ballonnetje op hun etiket, vormen het perfecte tegengewicht voor al uw zomerse grillades en buffetten.
Alle recepten werden nauwkeurig op punt gesteld om de verwachtingen van hun doelpubliek zo goed mogelijk in te lossen. De sausjes komen in praktische elegante tubes van 190 ml. De Aioli, met haar pittige maar zachte smaak, geeft niet alleen aan vis-en vleesgerechten, maar ook aan groenten die mediterrane en zonovergoten toets. De Andalouse, vol Spaanse passie, brengt uw grillades en salades subtiel en met brio op smaak. De Brasil, meer dan ooit dé gelegenheidssaus, geeft uw bereidingen een fruitige en tegelijkertijd kruidige toets. De Martino, die de zachtheid van ketchup combineert met de kracht van mosterd, brengt zowel uw rauwkost als uw grillades op smaak. De Samourai, met de kracht van peper, maar toch zacht voor de gevoelige papillen, steekt lekker af bij de pittigste gerechten.
Naast dit assortiment sausjes dat zo op tafel gezet kan worden, stelt Didden u bovendien haar heerlijke barbecuemarinade voor, om u het leven nog gemakkelijker te maken. Dankzij deze smakelijke bereiding, in een superhandig knijpzakje, kunt u uw gasten in een handomdraai verrassen met perfect op smaak gebrachte grillades.
Laten we tot slot niet vergeten dat een barbecue pas geslaagd is wanneer er, naast het volledige assortiment klassieke sauzen van Didden, ook mooie salades op tafel staan. Daarom biedt Didden u een nieuw assortiment heerlijke en 100% natuurlijke dressings die speciaal werden ontwikkeld om uw salades op smaak te brengen: Pestodressing met olijfolie: deze dressing heeft een heerlijk zuiderse en toch lichte smaak (niet te verwarren met een pesto alla Genovese …) en is bijzonder lekker op een gewone groene salade, bij groenten of bij een pastasalade. Sinaasappel-rozemarijndressing met olijfolie: mild dankzij een vleugje smeuïge honing en op smaak gebracht met een beetje rozemarijn en sinaasappelschil, deze dressing is onbetwistbaar een ware lekkernij. Balsamicodressing met olijfolie: de combinatie van de bitterheid van olijfolie en de juiste balans tussen zoet en zuur van balsamicoazijn maken van deze dressing de perfecte smaakmaker voor de meeste salades.
U vindt de barbecuesausjes van Didden bij Carrefour en Carrefour Market by Mestdagh tegen de prijs van € 3,39 per saus in knijptubes en € 2,99 voor de barbecuemarinade in doypak. De dressings vindt u bij Colruyt, Spar Retail, Makro, bij uw slager of kruidenier tegen de prijs van € 2,39 per potje.
Een barbecue met vrienden of familie in ontspannen sfeer, een overwinning van ons nationaal voetbalteam, of gewoon “zomaar” … er zijn redenen genoeg om samen een gastronomisch moment te beleven. De sauzen, de marinade en de dressings van Didden staan garant voor de goede smaak aan tafel. Voor informatie over de verkooppunten van de Didden-producten, http://diddenfood.com/nl/waar-te-koop
The Drink Alsace experience – Wijndomein Jean Geiler - 3
Dit domein bevindt zich in Ingersheim op een boogscheut van de stad Colmar. Opgericht in 1926 regroepeert deze coöperatieve momenteel 175 wijnboeren met een totale oppervlakte van nagenoeg 400 ha en produceert o.m. 9 van de 51 Grand Crus van de regio Alsace.
Zowat alle percelen genieten van een uitzonderlijk microklimaat met een enorme diversiteit aan grondsoorten en ondergronden met specifieke geologische kenmerken Dankzij de combinatie van deze elementen kunnen alle wijnen bogen op een eigen authentiek karakter.
The Drink Alsace experience - culinair - Flamme & Co
The Drink Alsace experience – Culinair : Flamme & Co – Kaysersberg
Net als bij ons zorgen culinaire grootmeesters in Frankrijk eveneens voor een diversiteit in hun aanbod. In hun thuisbasis Kaysersberg baat het broederpaar Nasti het hotel-restaurant Chambard uit, een 4-sterrenhotel met een restaurant dat 2 Michelinsterren kreeg toebedeeld.
Kok Olivier kende van in zijn jeugd zijn passie en toekomst en volgde doelbewust hotelschool. Vrij logisch dat zijn passie vruchten zou opleveren en hij kroonde zich in 2007 tot MOF, meilleur ouvrier de France. Emmanuel sloeg aanvankelijk een architecturale richting in maar raakte onderweg gepassioneerd door de wijn en werd uiteindelijk sommelier. Naast beide broers zijn ook hun echtgenotes actief in de uitbouw en het beheer van het hotel.
Shakira lanceert haar nieuwe videoclip en ondersteunt samen met Activia het Wereldvoedselprogramma in haar strijd tegen ondervoeding bij kinderen
Shakira lanceerde haar nieuwste videoclip 'La La La (Brazilië 2014)' op 22 mei. Zij zal zich samen met Activia inzetten voor het Wereldvoedselprogramma (WFP). Het WFP streeft naar een wereld zonder honger. Shakira's nieuwste videoclip geeft een boodschap van vreugde en hoop voor alle kinderen ter wereld en vraagt aandacht voor het werk van het Wereldvoedselprogramma in de strijd tegen honger. "Met 'La La La (Brazilië 2014)', willen we een kleine bijdrage leveren zodat iedereen weet welk fantastisch werk het Wereldvoedselprogramma verricht in de strijd tegen honger", aldus Shakira. Naast deze publiciteit voor het Wereldvoedselprogramma, doen Shakira en Activia een donatie voor het schoolmaaltijdproject van het WFP. Zo worden ongeveer 3 miljoen extra schoolmaaltijden uitgedeeld om correcte voeding en opleiding te verzekeren aan kinderen in ontwikkelingslanden.
Luca Casaura, Activia Global VP Marketing bij Danone, voegt daaraan toe: "De samenwerking met Shakira om het schoolmaaltijdproject te ondersteunen, is een erg goede 'match' tussen Activia - een merk dat overtuigd is van het belang van gezonde voeding voor iedereen- en Shakira, die zich al jarenlang inzet om elk kind toegang te geven tot kwalitatief onderwijs. We zijn in de wolken dat we samen deze boodschap kunnen verspreiden met de video van 'La La La (Brazilië 2014)'.”
WFP bezorgt elke dag maaltijden aan ongeveer 25 miljoen schoolkinderen in zo'n 60 landen. Vaak in erg moeilijk bereikbare gebieden, waar honger en armoede heersen. Het WFP geeft kinderen in nood de voeding die ze nodig hebben om een gezond en actief leven te leiden. Het WFP maakt het zo voor ouders aantrekkelijker om hun kinderen naar school te laten gaan. "WFP gelooft in een wereld zonder honger ; en met deze bewustwordingscampagne van Shakira en Activia komen we dichter bij die doelstelling," zegt Elisabeth Rasmusson, Asistant Executive Director for Partnerships and Governance Services bij het Wereldvoedselprogramma. Het Wereldvoedselprogramma (WFP) is 's werelds grootste humanitaire organisatie die zich inzet voor een wereld zonder honger. Gemiddeld bereikt het WFP elk jaar meer dan 90 miljoen mensen in 80 landen via voedselhulp en voedingsprogramma's. Zo probeert het WFP honger tegen te gaan in de armste delen van de wereld en de armoede te doorbreken. Het WFP deelt bijvoorbeeld al meer dan vijftig jaar schoolmaaltijden uit. www.wfp.org
Activia is aanwezig in meer dan 70 landen op de 5 continenten, en is daarmee het grootste verse zuivelmerk, dat in 1987 door Danone Dairy werd gelanceerd. Het bevat een unieke mengeling van bacteriën die door de experts van Danone werden geselecteerd, onder meer het exclusieve Bifidus Actiregularis (meer dan 4 miljard Bifidus Actiregularis bacteriën per portie van 125 g). De gefermenteerde zuivelproducten van Activia zijn het resultaat van meer dan 20 jaar onderzoek en expertise.
De oliën van Lesieur ISIO 4 en de Belgische streekkeuken
Een echt liefdesverhaal, een perfect huwelijk, ten dienste van de smaak en met het grootste respect voor de producten. ISIO 4, de oliën die plezier en gezondheid combineren!
De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive (met zijn lichte, subtiele olijfoliesmaak) zijn meer dan de perfecte olie voor lightrecepten. Ze komen ook uitstekend tot hun recht in onze streekgerechten: bereidingen die van nature overheerlijk zijn, bevatten zo meteen wat minder calorieën. Een goed excuus om zowel uzelf als uw familie of vrienden mateloos te verwennen.
Als bondgenoten voor een gezonde en evenwichtige voeding werden de ISIO-oliën al snel een vaste waarde in de keuken. Ondertussen zijn ze dankzij hun evenwicht en hun ronde, verfijnde smaak zo goed als onmisbaar geworden. De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive zijn de perfecte bondgenoot voor de bereiding van seizoensgerechten, de gerechten die we gepassioneerd bereiden omdat we er gek op zijn, naargelang wat er beschikbaar is op de markt, waar we zin in hebben op dat moment, …
Een van hun belangrijke kenmerken is immers dat ze de originele smaken van ingrediënten perfect respecteren. Ze zijn ideaal voor het braden of roosteren van vlees of vis, in de pan of in de stoofpan. Ze zijn zowel uitermate geschikt voor trage bereidingen op lage temperaturen, als voor het snel roerbakken van groenten in een hete wok. Allemaal kostbare kwaliteiten voor wie zich graag achter zijn fornuis zet, van de gewone ‘zondagskok’ tot de chefs van morgen! Nog een kenmerk dat perfect is aangepast aan de ‘smaak van de Belgen’? De ISIO 4-oliën kunnen gebruikt worden voor alles wat gefrituurd wordt, van de bereiding van krokante, goudgele frieten, over beignets tot gepaneerde vis.
Koud vormt ISIO 4 olie het ideale ingrediënt voor uw vinaigrettes, maar ook voor uw mayonaises, emulsies, marinades,… De mogelijkheden zijn even talrijk als de recepten, met andere woorden oneindig.
Al jarenlang staan de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive ten dienste van de consumenten die, terecht, opteren voor een gezonde voeding door te genieten van de kwaliteiten en de kennis van het topmerk van Lesieur. Samengesteld om zo goed mogelijk te voldoen aan de voedingsbehoeften van de bevolking, bieden de oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olive : Omega-3- en omega-6 vetzuren die onmisbaar zijn voor de goede werking van ons lichaam; vitamine D, die de natuurlijke weerstand verstevigt; vitamine E, die ons beschermt tegen antioxidanten.
Een eetlepel ISIO 4 olie dekt 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D, een kostbare toevoer, gezien tal van wetenschappelijke studies aantonen dat een groot deel van de bevolking leidt aan een tekort aan vitamine D. Bovendien bevatten de ISIO 4-oliën geen palmolie.
Recepten Lente/Zomer
ISIO 4 en de Belgische streekkeuken: we stellen u een trio van recepten voor op basis van producten van bij ons, ideaal om heerlijk te genieten van de komst van de lente en ons nu reeds op zomertijd te zetten. Heerlijke verse ingrediënten om onze smaakpapillen wakker te schudden, in zalige bereidingen die een mooie combinatie tonen tussen noord en zuid. De recepten werden samengesteld door chef Mathias Vosswinkel van het restaurant Hemgie's, gelegen in het hartje van het historisch centrum van Brussel. De olie ISIO 4 en zijn variant ISIO 4 Olive hebben hem erg geïnspireerd. Om ook thuis mateloos van te genieten!
Als voorgerecht Carpaccio van Belgisch rund met rozemarijn, als hoofdgerecht Rollade van gevogelte en rauwe ham met geitenkaas en als dessert een Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Recept : Crumble van verse kaas met aardbeien en olijvenparfum
Ingrediënten voor 4 personen: Voor de crumble: 400 g artisanale Brabantse plattekaas, 50 g fijne suiker, 50 g amandelpoeder, een rijpe limoen, Vlootje Belgische aardbeien, 60 g boter, 50 g bloem, 50 g fijne suiker, ISIO 4 Olive en 5 g bakpoeder.
Bereid de crumble: meng in een kom de suiker, de amandelpoeder, de bloem en het bakpoeder, voeg de boter toe (op kamertemperatuur) en meng alles goed met de handen tot de boter goed onder de andere ingrediënten is gemengd (grove korrels). Spreid uit op een bakplaat en zet in een voorverwarmde oven op 180 °C. Bak ongeveer 5 minuten. Breek vervolgens met een spatel deze korst in grote stukken. Herhaal dit om de drie minuten tot de crumble mooi goudgeel ziet. Haal uit de oven en zet opzij.
Was de aardbeien en verwijder de steeltjes. Snijd ze in vier of in rondjes, naargelang uw eigen smaak. Doe ze in een kom en bestrooi ze met de fijne suiker. Dek af en zet 30 minuten opzij, op kamertemperatuur. Meng in een kom de plattekaas met het limoensap. Verdeel de kaas over de schaaltjes, voeg de aardbeien toe en een straaltje ISIO 4 Olive en bestrooi tenslotte met de crumble. Serveer meteen. Dit recept zal groot en klein weten te verleiden. De kwaliteit van zowel de plattekaas als de aardbeien is bepalend voor dit dessert. U kunt ook stukjes zwarte olijven toevoegen aan de aardbeien.
The Drink Alsace experience - Serveren en bewaren van Alsacewijn - 2
We hoeven niet altijd jaren te wachten voordat we van de volle rijkdom van een Alsacewijn kunnen genieten: na 6 maanden tot 5 jaar zijn ze op dronk. De grote millésimes (wijnjaren), de Grands Crus, de Vendanges Tardives en de Sélections de Grains Nobles worden wel beter naarmate ze langer bewaard worden in een kelder die niet te droog en niet te vochtig is. Bepaalde druivenrassen vertonen soms een lichte tinteling. Dit wordt veroorzaakt door het vroegtijdig bottelen, waardoor alle kwaliteiten van de wijn behouden blijven. In elk geval moeten de wijnen liggend bewaard worden bij een temperatuur tussen de 10 en 15°C. De aanwezigheid van eventuele wijnkristallen op de bodem van de fles is een geheel natuurlijk verschijnsel en is vaak een teken van grote finesse.
The Drink Alsace experience - culinair Côté Cour Colmar
The Drink Alsace experience – Culinair : Côté Cour – Colmar
De Alsacewijnen zijn onbetwistbaar de ambassadeurs bij uitstek van deze Franse regio. Dit neemt niet weg dat ook de regionale gastronomie en de streekproducten de vele bezoekers een permanente aantrekkingskracht voorschotelen.
De komende weken brengen we een aantal ontdekkingen van zowel individuele culinaire toppers en creaties als van sterrenzaken die net zoals bij ons, hun actviteitsveld verruimen en hun sterren laten doorstralen in zeer toegankeijke en alleszins sympathieke eethuisjes.
WINE, TASTE, ENJOY 2014 - LUXEMBURGSE MOEZELSTREEK HOUDT 'OPENWIJNKELDERWEEKEND' OP 7-8 JUNI
Een gouden tip voor wie er even tussenuit wil tijdens het Pinksterweekend: onder het motto “Wine, Taste, Enjoy” gooien de makers en handelaars van Luxemburgse moezelwijnen & crémants de (kelder)deuren wagenwijd open. Ontdek een sprankelend nieuwe wereld, vlakbij en verrassend.
Zaterdag vanaf 14 u en zondag vanaf 11 uur ben je welkom op een 20-tal domeinen, kelders en ‘stuben’ van de Luxemburgse wijnmakers en –handelaars. Met tal van proeverijen, evenementen, rondleidingen en nog veel meer regionale ambiance is er voor ieder wat wils, zowel voor de doorgewinterde wijnkenner als de genietende toerist.
De organisatie van de 2de editie van het evenement gebeurt in samenwerking met de ‘Commission de Promotion des Vins et Crémants de Luxembourg’ www.vins-cremants.lu en is onderdeel van de ontwikkeling van het wijntoerisme, opgezet door het Office Regional de Tourisme Region Moselle Luxembourgeoise in het kader van het LEADER-project "Wäintourismus Lëtzebuerger Musel".
De gratis toeristische wijnkaart en gedetailleerd activiteitenprogramma en bezienswaardigheden zijn een handige en waardevolle reisgenoot en verkrijgbaar op de site van : www.visitmoselle.lu
The Drink Alsace experience : De Alsace haar wijngaarden, haar wijnen - 1
Dit uniek project waarbij een hyper geconnecteerde van op zoek ging naar de mens achter de wijnbouw in deze regio, verzorgde de voorbije week een aantal rechtstreekse contacten met Belgische supermarkten waar Alsace wijnen te koop worden aangeboden.
Aansluitend bij dit project wordt ook redactioneel aandacht besteed aan de diversiteit van de regio. In een aantal bijdragen alvast relaas over de bezochte wijnkelders die elk op zich een eigen passie en identiteit uitstralen. Onder noemer ‘culinair’ onze gastronomische ervaringen en onder de hoofding ‘travel’ een kennismaking met kleine historische en pittoreske dorpjes en steden die mede de naam ‘Alsace’ in het daglicht stellen.
Nieuw: Balade Vital room - De nieuwe gezondheidsreflex die uw cholesterol onder controle houdt
Het Belgische merk Balade draagt al meer dan 25 jaar zorg voor onze gezondheid met zijn gezonde, natuurlijke en lekkere zuivelproducten die in de smaak vallen bij groot en klein. Boter, room, chocopasta en sauzen op basis van slagroom. Wat hebben alle Balade-producten gemeen? Stuk voor stuk behouden ze de essentiële bestanddelen van de voedingsmiddelen en de smaak, zonder toevoeging van overtollige calorieën of vetstoffen.
2013 was een sterk jaar voor Balade met de lancering van Balade Vital, de eerste boterspecialiteit die de cholesterol niet verhoogt. Na deze innovatie, die internationaal werd gepatenteerd, breidt Balade in 2014 zijn gamma uit met Balade Vital room, de allereerste lichte room die het cholesterolgehalte niet verhoogt. Met andere woorden: een buitengewoon gebruiksvriendelijk culinair pareltje dat u zonder complexen of schuldgevoel kunt gebruiken want…het draagt zorg voor uw gezondheid!
Balade Vital: het gamma wordt aangevuld met nieuwe room die plezier en gezondheid combineert en de cholesterol niet verhoogt. Een scheutje in de soep, een toefje op de aardbeien, een soeplepeltje om een gerecht te binden of de room te verdunnen met wat braadvocht… Tijdens het koken weerstaat niemand aan de verleiding om wat room te gebruiken. Het is dan ook de partner bij uitstek voor een lekker, geslaagd gerecht. Maar…wie room zegt, zegt vaak een gerecht boordevol calorieën en dus synoniem voor cholesterolbom. Voor wie gezond wil eten, is het niet altijd even evident om evenwicht en plezier te combineren.
De nieuwe Balade Vital Room helpt u bij dit dilemma. Deze room heeft een vetgehalte van slechts 12% en bevat 80% minder verzadigde vetten dan volle room. Het is dan ook de enige room die uw cholesterol op peil houdt. Deze revolutionaire room, geproduceerd in Goé aan de voet van de Hoge Venen volgens een gepatenteerde procedure (8 jaar onderzoek & ontwikkeling) combineert het beste van de voedingswetenschappen met een jarenlange zuiveltraditie.
Draag zorg voor de gezondheid van het hele gezin, vandaag en morgen. Vandaag zijn de supermarktrekken volgestouwd met producten vol vetten, zout, suikers…Het is niet altijd even eenvoudig om er een evenwichtig eetpatroon op na te houden zonder er voortdurend op de moeten letten wat we onszelf, en ook onze kinderen, voorschotelen. In België vertoont 8 op de 10 volwassenen een te hoog cholesterolgehalte. De overmatige consumptie van verzadigde vetten is voor een deel de boosdoener: 9 op de 10 Belgen ouder dan 15 jaar consumeert meer verzadigde vetten dan aanbevolen (hetzij maximum 10% van de totale energie-inname).
LEKVRIJE KARAF MET 'INFUSER' EN IJSSTICK VOOR AL JE BUITENFEESTJES EN BARBECUES
Wie zomer zegt, zegt water. Met de nieuwe karaf Lakeview van Contigo serveer je in een handomdraai het meest verfrissende én verrassende water. Voeg partjes limoen toe, blaadjes munt of een geut grenadine... Mag het nog spannender? Serveer een zwoele sangria of een huisgemaakte cocktail! Lakeview is simpelweg onmisbaar om je zomer zonnig te maken, of je nu thuis blijft of op verplaatsing bent. En dankzij de automatische sluiting tussen twee uitschenkbeurten, is er trouwens niemand meer die nog morst.
Met knoeien maakt deze karaf komaf. Lakeview is – net als de drinkbekers van Contigo – uitgerust met de slimme Autoseal®-technologie, wat staat voor een 100% lek- en morsvrije drinkervaring. Duw met één hand op de knop om te openen en uit te schenken, laat de knop los en het systeem sluit vanzelf. Makkelijk met één hand te bedienen.
Even gemakkelijk kan je de karaf bijvullen. Het deksel neem je eenvoudig af om de kan snel bij te vullen of om te roeren. Lakeview heeft dan ook twee leuke accessoires: een ‘Infuser’ om extra’s toe te voegen om smaak te geven (bv. limoen, munt…) en een ijsstick om je drank koel te houden. Zo heb je geen ijsblokjes nodig en gaat er geen smaak verloren. Denk maar aan een lekkere sangria of een huisgemaakte cocktail om je barbecuegasten te verrassen!
Lakeview is trouwens de eerste karaf op de markt die automatisch sluit tussen twee uitschenkbeurten. Zo voorkom je nadruppelen én zo blijft je drank vers. Handig ook om in de koelkast te zetten! Het duurzame materiaal TritanTM, BPA-vrij, is een smaak- en geurloze kunststof die voorkomt dat je drank geuren van andere producten (kazen, vis…) in de koelkast overneemt. Lakeview is probleemloos in de vaatwasmachine te reinigen. Kleuren: Citrus, Watermelon - Inhoud: 2.000 ml - Retailprijs: 49,95 euro
Rivercruisen, een memorabele reiservaring, ook voor jongeren
Iets minder bekend dan de cruises op zee, maar minstens even aantrekkelijk, zijn de reizen over kanalen en rivieren met de schepen van AmaWaterways. Het cruiseaanbod van dit gespecialiseerde bedrijf is ronduit fascinerend en kan ook een jong publiek bekoren.
Dat rivier cruisen dermate boeiend is ligt eigenlijk voor de hand. De mooiste toeristische plaatsen van Europa liggen immers langs de rivieren, langs de Donau, Douro, Volga, Seine, Rhône, Main, Moezel, waar je in Lyon, Parijs, Wenen, Budapest, Linz, Keulen, St-Petersburg, Amsterdam, Porto, Basel en zoveel andere plaatsen de meest beroemde cultuurhistorische bezienswaardigheden kunt bezoeken. Dat is wellicht het grootste aantrekkingspunt van de reizen van AmaWaterways, ook van hun cruises in Azië, bijvoorbeeld langs de Mekong in Vietnam en Cambodja of tot bij de Victoria watervallen.
Even verrassend als de reisroute zijn de schepen van AmaWaterways, niet alleen wat de inrichting betreft maar ook voor wat je allemaal kunt beleven aan boord. Wat in eerste instantie opvalt zijn de panoramische ramen van het cruiseschip, uiteraard bedoeld opdat je zoveel mogelijk zou kunnen zien: kasteelruïnes en eeuwenoude kloosters, schilderachtige dorpen, lieflijke landschappen, uitgestrekte wijngaarden. Het glijdt allemaal zachtjes voorbij, als een film die wordt afgespeeld, terwijl de passagiers genieten op het dek of op het balkon van hun suite. Rivier cruisen is ongetwijfeld een van de meest rustgevende vormen van reizen.
De vloot van AmaWaterways is nog vrij jong wat maakt dat de schepen niet alleen comfortabel maar ook attractief en stijlvol zijn ingericht. Het reisparcours over rivieren en kanalen, langs de schitterende steden en door bekorende landschappen, nodigt uiteraard uit om aan land te gaan. De fiets is hiervoor een uitstekend middel en vooral jongeren zullen maar al te graag de hippe buurten verkennen van vibrerende steden zoals Straatsburg, Keulen en Amsterdam. Ook het fietsen langs de rivieren zelf spreekt tot de verbeelding, over goed bewegwijzerde en veilige fietspaden langs de Donau en de Rijn waar je kunt genieten van een lokaal wijntje op een zonnig terrasje. Fietsen van de ene haven naar de andere en dan weer verder aan boord van je rivier-cruiseschip.
De namen van de reizen van AmaWaterways spreken tot de verbeelding zoals Juwelen van Frankrijk, Tulpentijd Cruise, Romantische Donau en Melodieën van de Donau of Europa’s Rivieren en Kastelen. Ga je tijdens het najaar op reis dan plaats je de cruise in het teken van alles met wat wijn te maken heeft, onder meer langs de Rijn en de Moezel. En wat te denken van een Kerstcruise, zoals de achtdaagse reis van Nürnberg naar Budapest. Het verblijf aan boord wordt afgewisseld met het bezoek aan de kerstmarkt van Regensburg en Wenen of het bijwonen van een Kerstconcert. Aan boord van het schip zal je op een unieke manier de Kerstsfeer proeven. www.amawaterways.co.uk
Een ster voor de MICHELIN Pilot Super Sport band in eerste montage op de BMW M3 en M4
Al vanaf 1986, toen de eerste generatie van de BMW M3 werd geïntroduceerd, is Michelin strategisch bandenpartner van de Duitse automobielconstructeur. Michelin heeft banden gemaakt voor alle M Series.
BMW blijft voor haar beide nieuwe modellen – de M3 en de M4 – precies dezelfde prestatienormen hanteren op het gebied van stuurprecisie en reactiviteit, zowel voor het rijden op de openbare weg als op het circuit. De combinatie van de M3 en M4 met de MICHELIN Pilot Super Sport banden zorgt voor zowel zeer comfortabel rijgedrag als voor zeer nauwkeurige stuurprecisie in extreme rijsituaties. BMW zoekt voor haar voertuigen altijd banden met de juiste combinatie van sportieve prestaties, uitzonderlijk goede grip en geschiktheid voor dagelijks gebruik. De banden moeten dus een hoog niveau van rijcomfort en een lange levensduur hebben.
Om er zeker van te zijn dat de MICHELIN Pilot Super Sport voor de BMW M3 en M4 op al deze gebieden goed presteert– en bovendien een sleutelrol speelt bij het sportieve rijgedrag van de auto – hebben ingenieurs van Michelin en BMW M GmbH samen aan de ontwikkeling van de band gewerkt. De homologatie illustreert opnieuw de lange traditie van succesvolle partnerships tussen de bandenfabrikant en de automobielconstructeur die eenzelfde passie voor superieure autoprestaties delen.
De uitdaging voor Michelin was te voldoen aan de specificaties die BMW M GmbH had geformuleerd en tegelijkertijd de fundamentele eigenschappen vasthouden die Michelin banden zo uniek maken, met name wat betreft productiekwaliteit en levensduur. Het bewijs dat die uitdaging met succes is volbracht, blijkt uit het feit dat de Michelin Pilot Super Sport functioneert als de allerbeste raceband, meer kilometers meegaat en ook veiliger is voor bestuurder en passagiers.
Beschikbare afmetingen: 255/40 ZR18 (95Y) TL Pilot Super Sport, 275/40 ZR18 (99Y) TL Pilot Super Sport , 255/35 ZR19 (92Y) TL Pilot Super Sport en 275/35 ZR19 (100Y) TL Pilot Super Sport. De ster is een speciale markering voor Michelin banden die specifiek voor BMW voertuigen zijn ontwikkeld.
Technische eigenschappen van de MICHELIN Pilot Super Sport : De geavanceerde technologie achter de MICHELIN Pilot Super Sport combineert een aramide verstevigingsgordel met een Bi-Compound loopvlak en een Variable Contact Patch 2.0. De Aramide gordel is gemaakt van een vezel met hoge densiteit die voornamelijk in de luchtvaart wordt gebruikt. Zijn belangrijkste eigenschap is zijn grote trekbestendigheid. Aramide is sterk en tegelijkertijd licht in gewicht. Het is vijf keer sterker dan een gelijk gewicht aan staal. Dankzij zijn variabele spanning, is de gordel strakker gespannen rond het loopvlak dan rond de schouders. Daardoor worden centrifugaalkrachten effectiever beheerst en wordt de druk gelijkmatiger verdeeld.
De Bi-Compound technologie is ontwikkeld voor racebanden en voorziet in het gebruik van verschillende rubber compounds voor de linker-en de rechterzijde van het loopvlak. Voor de buitenzijde is een elastomeer toegevoegd dat uitzonderlijk goed bestand is de krachten in scherpe bochten. Voor de binnenzijde van de band is een ander elastomeer gebruikt dat, samen met het speciale profielontwerp, de band het vermogen geeft om op natte ondergrond goed door de waterlaag heen te breken en zelfs op de kleinste oneffenheden in het wegdek grip te houden.
Het innovatieve aan de Variable Contact Patch 2.0 is dat het contactvlak afhankelijk van de rijomstandigheden van vorm verandert. Zo wordt complete beheersing van het voertuig gewaarborgd. Zelfs als het contactvlak in bochten van vorm verandert, blijft nog altijd dezelfde hoeveelheid rubber in contact met de weg. www.michelin.com
Dorna Sports, de promotor en organisator van het MotoGP Wereldkampioenschap, dat onder de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) valt, heeft zojuist bekend gemaakt dat Michelin vanaf het seizoen 2016 de enige bandenleverancier wordt voor de deelnemende teams.
“Ons beleid om onze technologieën van het circuit om te zetten naar de openbare weg, sluit perfect aan bij de nieuwe technische regels die in 2016 van kracht worden om het gebruik van 17 inch wielen voor te schrijven. Daarom heeft Michelin besloten op de vraag van Dorna Sports te reageren. We maken graag gebruik van de gelegenheid om de bestuurlijke instanties binnen deze discipline te bedanken voor het vertrouwen dat ze hiermee in ons hebben gesteld. Het is een erkenning van Michelin’s expertise en van de 26 overwinningen die zijn behaald in het Wereldkampioenschap voor coureurs,” aldus Pascal COUASNON, Directeur Motorsport bij MICHELIN.
Op het Wereldkampioenschap MotoGP rijden de technologisch meest geavanceerde motoren. Ze hebben een vermogen van meer dan 250 pk en hun prestatieniveau, zowel mechanisch als dynamisch, ligt erg hoog. De beste coureurs ter wereld verschijnen hier aan de start en hun efficiëntie danken ze aan het vertrouwen dat ze hebben in hun machine en in het bijzonder in hun banden. De MotoGP is dus een geweldig proefterrein voor de innovaties van morgen.
Dankzij de MICHELIN Total Performance strategie, die bestaat uit constante en gelijktijdige verbetering van alle bandenprestaties, is Michelin er helemaal klaar voor om de coureurs zowel op droge als op natte ondergrond nog meer grip te bieden.
Relais & Châteaux viert 60e verjaardag met eerste ‘Relais & Châteaux Fellow Chefs’ Lunch’. “De droom van onze oprichters is in vervulling gegaan.”
Op 12 mei 2014 kwamen meer dan zestig Grands Chefs samen in Vonnas om zestig kaarsjes uit te blazen op de verjaardagstaart van Relais & Châteaux. Dat gebeurde tijdens een exclusief culinair evenement in schitterende vintage fiftiesstijl georganiseerd door gastheer Georges Blanc. Op het menu: uitgelezen wijnen en verrukkelijke gerechten.
Meer dan zestig Grand Chefs van Relais & Châteaux uit tien verschillende landen, beroemdheden die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van deze organisatie, en gerenommeerde gasten arriveerden in vintagewagens in het dorp Vonnas om deze historische verjaardag te vieren.
Philippe Gombert, internationaal directeur van Relais & Châteaux, benadrukte: “We mogen nooit vergeten dat we dit allemaal te danken hebben aan onze stichters. Op 12 mei 1954, op het einde van de ochtendshift, richtten acht hotelhouders en chef-koks Relais & Châteaux op. Dat gebeurde in de ‘Chapon Fin’ van Georges Blanc oom Paul Blanc, niet ver van Vonnas. Zij besloten hun acht hostelleries, stuk voor stuk authentieke bewoonde panden op de route Parijs - Nice, te verenigen om met hun gasten een prachtige levenskunst en voortreffelijke culinaire ervaringen te delen. Ze waren er rotsvast van overtuigd dat hun gedeelde passie ooit een wereldwijd succes zou worden. Vandaag, precies zestig jaar later, kunnen we zeggen dat de droom van onze oprichters in vervulling is gegaan.”
Hoogtepunten van de dag: een proeffestijn in fiftiesstijl met hemelse culinaire ontdekkingen in uitbundig gezelschap. Of om het met de woorden te zeggen van Georges Blanc, de gelauwerde gastheer van het evenement: “Je hoort wel eens dat geluk het enige is wat verdubbelt als je het deelt, en die stelling klopt absoluut voor dit schitterende familiefeest.”
Alleen al de menukaarten zijn hiervan het beste bewijs. Relais & Châteaux kon dan ook rekenen op de exclusieve samenwerking met Moët Hennessy en hun exquise wijnen en champagnes. In een grote zaal die voor de gelegenheid was omgetoverd tot een volksmarkt uit de jaren vijftig, zetten acht Franse Grands Chefs uit de omgeving de toon met mises en bouche bereid met producten uit de geboortestreek van de organisatie. Ondertussen genoten de gasten van een glas Moët & Chandon Impérial Blanc.
De ‘Relais & Châteaux Fellow Chefs’ Lunch’, samengesteld door Georges Blanc, gaf een eigentijdse toets aan het traditionele menu: de iconische kikkerbilletjes met peterselie, gebakken zoals in de Dombes en vergezeld van een glas Moët & Chandon Grand Vintage Blanc 2006; de legendarische Bressekip van moeder Blanc met morieljes en Vin Jaune met flensjes uit Vonnas, geserveerd met een Moët & Chandon Grand Vintage Collection 1999; en traditionele galettes uit Bresse opgediend met Nectar Impérial van hetzelfde champagnehuis.
Het avondmaal vormde een uitmuntende afsluiter van het feest dat Georges Blanc ter gelegenheid van deze mijlpaal organiseerde in zijn toprestaurant: surf-and-turfoesters in gelei gegarneerd met Oscietra Royal-kaviaar, gevolgd door een soep met langoustines en schaaldieren bereid volgens een geheim recept en geserveerd met een Dom Pérignon OEnothèque 1996; kreeft met voorjaarsgroenten, Savagnin en een kruidenmengeling, vergezeld van een Dom Pérignon Rosé 2002; pastei van lam uit de Aveyron en een terrine van groenekool en foie gras geserveerd met een schitterende Domaine Faiveley Corton Clos des Corton Faiveley Grand Cru 2008. Het diner eindigde met een creatief dessert van aardbei en framboos, en een hemelse Château d’Yquem 1996 gevolgd door een Paradis Impérial Hennessy-cognac.
De rode draad door dit evenement? De fijne ingrediënten – de vruchten van onze terroirs –tradities en knowhow. Ook Pierre Sanner, directeur van de Mission Française du Patrimoine et des Cultures Alimentaires (MFPCA), kon dat alleen maar beamen. Na zestig jaar blijft Relais & Châteaux wereldwijd nog steeds trouw aan deze waarden en aan die van zijn oprichters, en dat op een heel eigentijdse manier.