Pain à la grecque en glutenvrij : 2 van de 4 nieuwe variëteiten - De Delacre boetiek heeft heel wat nieuws in huis
De meester-banketbakker van Delacre ontwikkelde vier nieuwe koekjes die exclusief verkrijgbaar zijn in de boetiek in hartje Brussel. De koekjes, waarvan een glutenvrij, worden ter plekke gebakken. Ook de alombekende cigarettes russes zijn vanaf midden oktober verkrijgbaar met drie nieuwe bijzondere toppings.
Le pain à la grecque van Delacre : Een gekarameliseerd koekje op basis van gistdeeg. Afgewerkt met parelsuiker en een vleugje kaneel. Heerlijk krokant. De Brusselse klassieker!
Le chocolate cookie van Delacre : Een echte smaakbom: een krokant chocoladekoekje met kleine stukjes pure chocolade en afgewerkt met een mengeling van cashew-, pecan- en hazelnoten. Voor echte chocoladeliefhebbers.
Triangle choco noisette : Op vraag van de consumenten van de boetiek, ontwikkelde de meester-banketbakker een glutenvrij koekje. Een heerlijk koekje op basis van boekweitmeel, afgewerkt met hazelnoten, pure chocolade en gezouten boter.
Cigarettes russes zoals je ze nooit eerder proefde: Cigarettes russes zijn een klassieker. In de boetiek ging de meester-banketbakker er creatief mee aan de slag en wordt het koekje aangeboden met drie nieuwe overheerlijke toppings: melkchocolade met basilicum, een gedurfde mengeling van roze peper, cranberries en pistache en pure chocolade afgewerkt met zeste van citroen.
Dit jaar zal de 11e editie van Accessible Art Fair van 16 tot 19 Oktober plaats vinden in het prestigieuze ‘Cercle de Lorraine’ op het Poelaertplein in Brussel. 50 artiesten/kunstenaars, en voor de eerste keer, jonge ontwerpers en kunstgalerijen zijn uitgekozen door een nieuwe jury en worden aan een vakpubliek gepresenteerd.
Accessible Art wil een platform aanbieden dat artiesten, ontwerpers en kunstgalerijen de mogelijkheid biedt in contact te komen met een oordeelkundig publiek en dus, potentiële kopers. Bedenkster Stephanie Manasseh organiseert in die optiek verschillende evenementen die plaatsvinden op prestigieuze en centraal gelegen locaties.
Het meest bekende evenement is de Accessible Art Fair, waar kunstwerken van hoog niveau bewonderd en gekocht kunnen worden. Deze beurs geeft het publiek bovendien de gelegenheid om de kunstenaars zelf te ontmoeten. Of het nu gaat over de werken van jonge opkomende talenten, ervaren kunstenaars, individuele ontwerpers of kunstgalerijen, alle werken worden door de organisatoren zorgvuldig geselecteerd alvorens ze voorgesteld worden aan het veeleisende publiek. De vakjury, die bestaat uit specialisten in moderne en hedendaagse kunst en kunstjournalisten, staat mee garant voor de kwaliteit van de tentoongestelde werken.
De drie hoofdactiviteiten van Accessible Art zijn: Accessible Art Fair waar bezoekers en kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten; Art Advisory-service, een dienst die u helpt bij het kiezen van kunst die past bij u thuis of op kantoor en Online Shop, waar men het hele jaar door kunst kan aankopen.
Sinds 2007 nodigt de Accessible Art Fair liefhebbers uit om originele kunstwerken van hoge kwaliteit te komen bewonderen en rechtstreeks bij de artiesten aan te kopen. Elk jaar opnieuw worden meer dan vijftig opkomende en gevestigde kunstenaars uit de hele wereld door een professionele jury geselecteerd om hun kunstwerken te presenteren aan het grote publiek.
Nieuw in 2014 is de deelname van jonge kunstgalerijen die ook willen kennismaken met een kritisch publiek. Kunstenaars en kunstgalerijen krijgen de mogelijkheid hun werken tentoon te stellen en aan de man te brengen in het mooie en prestigieuze ‘Cercle de Lorraine’.
Accessible Art Fair werkt vaak samen met liefdadigheidsinstellingen om een bijdrage te kunnen leveren aan het goede doel en om ze zichtbaar te maken bij het grote publiek. Dit jaar is het goede doel WAPA (War Affected People’s Association), die als missie heeft oorlogsslachtoffers te helpen (ex-kindsoldaten, oorlogsweduwen en -wezen, etc). www.wapainternational.org
Terugkerende kunstenaars: Accessible Art Fair heeft momenteel een vijftigtal artiesten, jonge kunstgalerijen en ontwerpers geselecteerd. Ieder jaar presenteert de beurs het beste van de kunstwereld. Artiesten, kleine kunstgalerijen en ontwerpers zijn persoonlijk aanwezig om de bezoekers te woord te staan. Ieder jaar komen er artiesten terug die al eerder deelnamen aan de beurs, hetgeen de bezoekers de mogelijkheid geeft om getuige te zijn van de evolutie van hun werken.
ACCESSIBLE ART FAIR - www.accessibleartfair.com - Cercle de Lorraine Poelaertplein 6 1000 Brussel - Open op vrijdag 17 en zaterdag 18 oktober van 11 tot 17 uur, op zondag 19 oktober 2014 van 11 tot 19 uur.
Delacre viert oud en nieuw met drie limited editions
Biscuiterie Delacre lanceert voor de komende eindejaarsperiode drie feestelijke limited editions. Met voor elke doos een verschillend design, formaat en assortiment, is er voor iedere gelegenheid wat wils. Leuk om te geven én te krijgen.
« Sweet Pleasure » bevat 10 heerlijke en alombekende Delacre-koekjes: Marquisettes, Biarritz, Cigarettes russes, Délichoc met melk- en pure chocolade, Caracas, Suprême, Brazil, Coeur Blanc en Nordica. Het assortiment (380g) wordt gepresenteerd in een metalen doos in vrolijke en feestelijke kleuren. Ideaal als cadeautje voor vrienden of familie!
Het koekjesblik « Special Moments » (300g) is gevuld met de variëteit Metropolitan: verrukkelijke koekjes met als topping een dik laagje Belgische melkchocolade.
« Créations Chocolat » (200g) is een uniek assortiment van 3 koekjes, waarbij er gespeeld wordt met de smaak en textuur van chocolade. Coeur Blanc is een heerlijk zandkoekje omhuld met krokante witte chocolade. De Carré Croustillant combineert een knapperig wafeltje met zachte melkchocolade en de Dôme Truffé zorgt dan weer voor een intense sensatie door een dubbele portie chocolade: het koekje wordt gevuld en daarna overgoten met romige, donkere chocolade. Alle chocolade is 100% Belgisch. Voor de liefhebbers!
Deze drie nieuwe dozen zijn vanaf 1 oktober verkrijgbaar in de supermarkten aan de aanbevolen verkoopprijs van 7,99 euro (Sweet Pleasure), 5,99 euro (Special Moments), en 3,99 euro (Créations chocolat). Ook het alombekende Tea Time-assortiment krijgt voor de eindejaarsperiode een feestelijk, gouden kleedje aangemeten. De verschillende varianten zijn vanaf oktober verkrijgbaar aan de aanbevolen verkoopprijs van 11,99 euro.
Vincent Sheppard lanceert creatief meubellaboratorium op INTERIEUR 2014
Geen betere plaats denkbaar dan INTERIEUR 2014 om het creatieve meubellabo Atelier N/7 te lanceren. Met dit innovatieve concept wil Vincent Sheppard, specialist in Lloyd Loom, de grenzen van meubeldesign verleggen. Zie het als een grote speeltuin waar ontwerpers volop kunnen experimenteren met natuurlijke materialen en niet-alledaags design. De groeiende aandacht voor ambachtelijk werk vormt daarbij het uitgangspunt van de nieuwe collectie. Met Atelier N/7 tekent Vincent Sheppard voor een derde collectie. Waar het merk ‘Vincent Sheppard’ focust op de gekende meubelen in Lloyd Loom en ‘Vincent’s Garden’ op de buitenmeubelen in weerbestendig materiaal, wordt ‘Atelier N/7’ het creatieve lab waar ambacht en design samenkomen.
CEO Coralie Claeys: “De bedoeling achter Atelier N/7 is eenvoudig: creatievelingen – al dan niet meubeldesigners – kunnen aan de slag met natuurlijke materialen die dan verder bewerkt en verfijnd worden door onze vakmensen. Zij kennen niet alleen de kneepjes van geweven papier maar zijn ook vertrouwd met rotan, hout, bamboe en andere natuurmaterialen. In onze ateliers in België en Java werken 380 ervaren ambachtslui, het idee voor de opstart van Atelier N/7 leek dan ook evident.”
De collectie voor Atelier N/7 is in volle ontwikkeling en zal enerzijds bestaan uit een reeks designklassiekers, eigentijds geherinterpreteerd, en anderzijds uit nieuwe ontwerpen van Belgische en internationale vormgevers. Claeys: “Atelier N/7 zal constant evolueren en groeien, maar altijd balanceren op een scherpe lijn tussen ambacht en het gebruik van natuurlijke materialen met een duidelijke, eerlijke en hedendaagse designsignatuur.” Op INTERIEUR 2014 laten Teo, Dan, Birgit en Evelyn een glimp van Atelier N/7 zien. De stoelen knipogen naar de zitmeubelen uit grootmoeders tijd, maar lijken opnieuw uitgevonden met hun uitgepuurde look. Hiermee maken ze zonder meer een designstatement in huis. De afmetingen zijn mooi in verhouding en helemaal afgestemd op het zitcomfort.
Voor technische specificaties, materialen en afmetingen van de collecties en verkooppunten: www.vincentsheppard.com - Richtverkoopprijzen beschikbaar op aanvraag vanaf oktober 2014.
Voorsmaakje op INTERIEUR 2014 Kortrijk, 17-26 oktober 2014 - hal 1, stand 112
ZEEUWSE MOSSELEN VOOR IEDEREEN TIJDENS NATIONALE MOSSELWEEK!
Oldtimer mosseltruck met bekende chefs en BV's trekt door Vlaanderen om de allerlekkerste Zeeuwse mosselen uit te delen. Afgelopen zomer heb je ongetwijfeld al genoten van een pot heerlijke Zeeuwse mosselen, maar na enkele maanden extra groeien, merk je toch wel een verschil. Zo zijn niet alleen de schelpen voller, maar worden ook de mosselen rijker van smaak.
Daarom is de Nationale Mosselweek van 22 tot en met 26 september hét moment om de oogst Zeeuwse mosselen te proeven. Een hele week doorkruisen we Vlaanderen met onze oldtimer mosseltruck waarin bekende chefs zoals Giovani Oosters en Gregory Schatteman smakelijke mosselgerechtjes klaarmaken. Zij delen deze uit aan iedereen die wil. Dus wil je je samen met BV’s Hanne Troonbeeckx, Roel Vanderstukken, Lien Willaert, Annelien Coorevits en Ann Van Elsen onderdompelen in de Zeeuwse mosselcultuur? Kom dan langs aan onze mosseltruck in Hasselt, Leuven, Kortrijk, Gent of Antwerpen.
Of wil je de overheerlijke mosselen proeven aan boord van originele houten mosselschepen van meer dan 100 jaar oud? Dat kan op een groot mosselevent op vrijdag 26 september aan het Willemdok in Antwerpen, waar we de Mosselweek afsluiten. Een historische mosselvloot zal er om 12u45 aanmeren en vier van deze originele houten schepen zijn vrij te bezoeken.
Wil je deze unieke kans niet missen? Noteer de volgende data dan zeker in je agenda! 22 september: Capucienenplein in Hasselt, met chef Giovani Oosters en Njam-presentatrice Hanne Troonbeeckx - 23 september: Martelarenplein in Leuven, met Kookpunt-chef Peter Van der Staey en Roel Vanderstukken - 24 september: Veemarkt in Kortrijk, met chef Gregory Schatteman en presentatrice Lien Willaert - 25 september: Woodrow Wilsonplein in Gent, met chef Jan Verhelst en ex-miss België Annelien Coorevits en 26 september: Willemdok in Antwerpen, met chef Jo Bussels van Radis Noir en presentatrice Ann Van Elsen
Hannover is altijd in trek: de Nedersaksische metropool biedt u in elk seizoen fascinerende hoogtepunten. Een schitterende parel zijn de Herrenhäuser Gärten, die tijdens de zomer een sprookjesachtig decor voor vuurwerk, theater, kleinkunst en concerten worden.
Hannover ligt op zo’n 490 km van Brussel, maar vanaf de Duits-Nederlandse grens is het nog zo’n 3 uurtjes rijden. De vlotte verbindingen via de A2 en A7 autosnelwegen, de ruime parkeergelegenheid en het vlot toegankelijke stadscentrum zorgen ervoor dat Hannover dichterbij is dan je denkt. Wie liever met de trein reist staat op 5 uurtjes in het centrum van Hannover. Overstappen die je in Keulen. Boeken en info via www.nmbs-europe.com. Wie vanuit Hannover de 9 stadjes wenst te ontdekken kan zeer eenvoudig het openbaar vervoer gebruiken. Vanuit Hannover Hbf heb je rechtstreekse treinverbindingen met alle stadjes. www.d-bahn.de
Een bezoek is hier tegelijk een reis in de sporen van de Welfen in Hannover. De Erlebnis-Zoo Hannover is met zijn natuurgetrouwe leefruimten Duitslands spectaculairste dierenpark. Ontspanning en een veelzijdig recreatieaanbod biedt de Maschsee in het centrum van de stad. Breed is ook het culturele aanbod van de verschillende musea, theaters en de opera. Evenementen zoals de internationale vuurwerkwedstrijd, de feestweken Herrenhausen, het Maschseefeest of het grootste schuttersfeest ter wereld trekken jaarlijks enorme aantallen bezoekers.
Bezienswaardig: Nieuw raadhuis, Oud raadhuis en Marktkirche, Leineschloss / Niedersächsischer Landtag, Nana‘s van Niki de Saint Phalle, Opera, Winkelparadijs Ernst-August-Galerie, Aegidienkirche, gedenkteken voor de oorlogsslachtoffers, Ontmoetingsplaats Kröpcke en de historische binnenstad
Bijzondere tips: Herrenhäuser Gärten met de grot van Niki de Saint Phalle en SEA LIFE, Hannovers museumlandschap, Hannover Card – onbeperkt rijden met bus en tram en talrijke kortingen, Grote stadsrondrit, Erlebnis-Zoo Hannover – 1.800 dierlijke bewoners in boeiende themawerelden, Stadmodellen en lift naar de koepel van het nieuwe raadhuis, Maschsee – rondvaart met de Maschsee-boten, Variété van topniveau in het GOP Varieté Hannover, ‘De rode draad’ naar de bezienswaardigheden van Hannover
Hannover Airport – de poort tot de 9 steden van Nedersaksen
Hannover Airport is voor veel bezoekers van de 9 steden van Nedersaksen het eerste adres in de waarste zin van het woord. Met zijn eigen aansluiting op de belangrijke hoofdverkeersaders A2 en A7 is Hannover Airport het optimale vertrekpunt voor de verdere reis. Bovendien brengt de S-Bahnlijn S5 ‘Hannover Airport Line’ u direct van terminal C comfortabel naar het centraal station van Hannover, hoofdstad van de deelstaat, en dus naar de vele spoorwegverbindingen. Hierdoor zijn alle 9 steden vanaf de luchthaven binnen de 30 tot 110 minuten per spoor bereikbaar.
Ook als bestemming voor een uitstapje is Hannover Airport tot ver buiten de stad zeer populair. Naast boeiende rondleidingen biedt de luchthaven met de ‘Wereld van de Luchtvaart’ een heel bijzondere permanente tentoonstelling, die een bezoek meer dan waard is! Talrijke interactieve tentoonstellingsstukken, uitgebreide informatie rondom de luchtvaart, een Kids Airport, een panoramisch terras met zicht op het voorterrein en een vluchtsimulator die een perfecte kopie is van de cockpit in een Airbus, zullen u zeker fascineren!
Het serviceaanbod wordt optimaal vervolledigd met o.a. talrijke mooie winkels, aantrekkelijke gastronomische hoogtepunten, de grootste reismarkt van Noord-Duitsland, autoverhuurbedrijven, lounges en het Mövenpick Conference Center, het Maritim Airport Hotel en het Holiday Inn Hotel.
Colorado toerisme kiest voor Target Travel marketing
Amerika specialist verantwoordelijk voor promotie Colorado in Benelux
De Amerikaanse staat Colorado heeft Target Travel Marketing (TTM) aangesteld als marketing en PR kantoor voor de Benelux. TTM vertegenwoordigt Colorado per direct op het gebied van trade activiteiten, media & PR en social media. TTM buigt zich onder andere over de organisatie van de Benelux deelname aan de Go West Summit. De Go West Summit vindt van 10 – 13 februari 2015 plaats in Colorado Springs. Deze meerdaagse vakbeurs brengt internationale touroperators in contact met bestemmingen, accommodaties en attracties uit het westen van Amerika. Ter voorbereiding op de beurs wordt een internationale fam trip georganiseerd waardoor deelnemers Colorado beter leren kennen. Naast rekrutering voor de Go West Summit organiseert Target Travel Marketing een trade event en persreizen. Ook persberichten en een social media campagne behoren tot het takenpakket.
“We zijn erg enthousiast over deze nieuwe samenwerking met Colorado Tourism,” aldus Hanny Fluit, General Manager van TTM. “Deze prachtige, natuurrijke staat heeft reizigers vanuit de Benelux veel te bieden. Wij helpen Colorado graag met haar promotie in de Benelux. Met ons aanzienlijke portfolio Amerikaanse klanten kunnen we onszelf inmiddels gerust specialist noemen. We kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking.”
Colorado staat bekend om haar natuur en biedt reizigers in alle seizoenen talloze mogelijkheden voor mooie vakanties, het nieuwe partnership zal ongtetwijfeld een bijdrage leveren tot verdere bekendheid in de Benelux en gelet op de vele mogelijkheden, het aantal reizigers gevoelig doen stijgen. Het landschap varieert in Colorado van natuurlijke heetwaterbronnen, grote rivieren en meren, 11 nationale parken en monumenten en 58 bergtoppen die hoger zijn dan 4200 meter. Met een rijk cultureel erfgoed, wereldstad Denver en 25 gerenommeerde skigebieden en resorts is Colorado met recht een veelzijdige vakantiebestemming. Icelandair, KLM, United Airlines, Delta, British Airways, US Airways en Lufthansa vliegen met een overstap op Denver.
Wolfenbüttel: residentie van de Welfenhertogen en stad van Jägermeister
Wolfenbüttel: residentie van de Welfenhertogen en de stad van de Jägermeister
Deze voormalige Welfenresidentie en levendige vakwerkstad met 55.000 inwoners ontvangt u met een historisch gegroeide sfeer, maar ook met de geneugten van een open, vriendelijk stadje. Geniet van ons oude stadscentrum met meer dan 600 vakwerkhuizen, zijn belangrijke kerken, de representatieve wijk rond het slot, de wereldberoemde Herzog August Bibliothek en het Lessinghaus. In zijn geheel vormt dit een gesamtkunstwerk zoals er in Nedersaksen geen tweede te vinden is! À propos …wist u al dat Wolfenbüttel wereldwijd vooral bekend is door een kruidenlikeur, de Jägermeister? Vanuit Wolfenbüttel is deze drank aan een zegetocht begonnen, die tot nu toe al door meer dan 80 landen loopt. Bij een verblijf in Wolfenbüttel moet u hem beslist proeven.
Bezienswaardig: hertogelijk slot, Lessinghaus, Herzog August Bibliothek en Zeughaus, Klein Venetië, raadhuis en markt, Jägermeister Shop, Hoofdkerk Beatae Mariae Virginis, St. Trinitatis-Kirche en de Krumme Straße
Bijzondere tips: Stadsrondleiding in verschillende talen, Jägermeister-fabrieksbezichtigingen, Evangeliarium van Hendrik de Leeuw in de Herzog August Bibliothek, museum in het slot met staatsappartement van de Welfenhertogen, oud stadscentrum met meer dan 600 vakwerkhuizen, cultuurroute ‘Wolfenbütteler Wasserwege’, shopping in de historische city, Disc golf in het Seeligerpark, Sprookjesachtige kerstmarkt in november/december
Special tip:Autostadt Wolfsburg
Veelzijdigheid is troef in het programma van Autostadt Wolfsburg. Een buitengewone bestemming voor een korte vakantie of een heel bijzondere plek voor een groepsreis, om samen met de kinderen een opwindende dag beleven of om op eigen houtje op ontdekkingsreis gaan. Autostadt Wolfsburg biedt een attractiewereld met een uniek aanbod voor ieders smaak, elke dag opnieuw. Het veelzijdige cultuurprogramma omvat dans, theater en literatuur. Je kan er ook genieten van een culinair-zintuiglijk landschap met restaurants, shops en superieure vijfsterrenhotels.
De vele facetten van de menselijke mobiliteit met spannende attracties voor het hele gezin, de visies van een wereldconcern met een blik op de techniek en wetenschap van morgen. Het aanbod vervult uw verwachtingen – zal ze ongetwijfeld overtreffen.
Het is een onvergetelijke ervaring om te cruisen tijdens de periode van de feestdagen, in een tropische omgeving, op een comfortabel schip mét bijhorende kerstsfeer. Voor dit soort droomreizen is Holland America Line de aangewezen partner. Holland America Line heeft fantastische schepen in de vaart. Het is een vijfsterrenvloot met groot comfort en een prima service waarbij één medewerker per twee passagiers meereist. Tijdens de wintermaanden en vooral tijdens de feestdagen van het eindejaar kun je alle kanten op, naar tal van reisbestemmingen die tot de verbeelding spreken: Canarische Eilanden, Mexicaanse Riviera, Caraïben, Nieuw-Zeeland, Panamakanaal, Markiezen eilanden, Hawaï, Tahiti…
Cruisen in een warme omgeving tijdens de Kerstperiode, dat is uiteraard aantrekkelijk, maar de kerstsfeer die wil je toch niet missen. Dat hoeft ook niet want met Holland America Line zal je genieten van feestelijke kerstevenementen. Aan boord worden kerstverhalen verteld, er zijn kooklessen in het teken van een kerstmaaltijd en met kerstnacht is er een middernachtmis. Ook de kinderen komen aan hun trekken met het bezoek van de Kerstman en met heerlijke maaltijden in een op en top gezellige kerstsfeer. De feestdagen van eindejaar beleef je op de cruiseschepen van Holland America Line precies als thuis én in een exotische omgeving !
Top cruises: 7 nachten Mexicaanse Riviera met afreis op 20 december in San Diego, California. De ms Veendam vaart langs de kust van Baja Californië en gaat voor anker in Cabo San Lucas, Mazatlan en Puerto Vallarta; 7 nachten langs de westelijke Caraïbische eilanden met afreis op 20 december in Fort Lauderdale, Florida. De ms Westerdam gaat voor anker in Half Moon Cay (Bahama’s), Jamaica, Kaaimaneilanden en Key West; voor een 14 daags vakantieavontuur reis je vanaf 22 december met de ms Volendam vanuit Singapore naar Maleisië, Thailand en Myanmar.
Fabelachtige routes: Van iets langere duur zijn volgende tot de verbeelding sprekende cruises: 20 nachten Zuid-Amerika + Antarctica met afreis op 22 december in Valparaiso, Chili. De haven van aankomst is Buenos Aires en de ms Zaandam gaat voor anker in Puerto Mont, Punta Arenas, Ushuaia, Islas Malvinas en andere bestemmingen die allemaal tot de verbeelding spreken. In het uiterste zuiden van Zuid-Amerika is het in december volop zomer; 30 nachten Hawaï, Tahiti en de Markiezenarchipel met afreis op 15 december. Deze droomcruise met de ms Statendam begint en eindigt in San Diego en laat de passagiers kennismaken met de mooiste tropische reisbestemmingen zoals Moorea, Papeete en het fascinerende eiland Bora Bora.
Slechts een goed halfuur van Hamburg verwijderd, met de trein of met de auto via de A 250 gemakkelijk te bereiken, ligt Lüneburg, middeleeuwse Hanzestad en naamgever van de heide. In de middeleeuwen was Lüneburg een van de rijkste steden van Noord- Duitsland. De zoutwinning bezorgde de stad levendige handel, rijkdom en macht. Dagjesmensen zijn gefascineerd door de schitterende patriciërshuizen door hun bakstenen topgevels of met het middeleeuwse raadhuis op de markt. Hip en trendy biedt deze universiteitsstad zijn bezoekers een levendig cultureel milieu en de grootste kroegendichtheid in Europa. De Sole borrelt ook vandaag de dag nog in de SaLü, de Salztherme Lüneburg.
Achter de eerbiedwaardige oude stadsmuren pulseert jong leven, vindt men trendy shops en gezellige cafés en restaurants. Ontspannen shoppen in de verkeersluwe binnenstad met een bezoek aan authentieke kroegen en restaurants is hier een echt genot.
Bezienswaardig: Oud raadhuis met barokke gevel en porseleinen klokkenspel, historische haven met Stintmarkt en oude kraan, St. Nicolai-Kirche, historische watertoren met uitkijkplatform, St.-Johannis-Kirche, Plein ‘Am Sande’, Duits zoutmuseum, Westelijke oude stad –‘verzonken gebied’ en de St.-Michaelis-Kirche.
Bijzondere tips: gevarieerde all-in dagprogramma’s met overnachting, boeiende thematische en actieve rondleidingen, Alte Handwerkerstraße en historische kerstmarkt in het oude stadscentrum, zout zieden in het Salzmuseum, Sülfmeistertage: middeleeuws feest rondom het zout, watertoren: panorama over Lüneburg (56 m hoog), buitenlocatie van de Duitse televisieserie ‘Rote Rosen’ in de pittoreske wijk Wasserviertel, fietstochten langs de Elbe, door de heide, knooppunt voor lange fietstochten, ritten door de Lüneburger Heide – koetstochten en typische heideschapen observeren.
Hoe idyllisch en vredig Tahiti op vandaag is, honderd jaar geleden was dit paradijselijke geïsoleerde eiland het decor voor oorlogsgeweld. Duitse bommen vernielden op 22 september 1914 grote delen van hoofdstad Papeete. Met een reeks herdenkingen wordt ook in deze Polynesische uithoek, aan de andere kant van de wereld, op de Groote Oorlog teruggeblikt.
Tahiti ligt letterlijk aan de andere kant van de wereld en dat was honderd jaar geleden, in een tijd zonder internet, telefoon- noch vliegtuigverbinding, nog veel meer het geval. Toen in augustus 1914 in Europa de oorlog uitbrak, bereikte het nieuws de Franse kolonie pas een maand later. Het zorgde bij de bevolking aanvankelijk niet voor grote ongerustheid. Europa was ver weg, ook al bevonden er zich in de Stille Oceaan Duitse schepen. De Franse marine heeft op dat moment één vaartuig in de buurt, de Zélée, met Maxime Destremau als bevelhebber. Destremau krijgt de opdracht de verdediging van Papeete - de belangrijkste havenstad in de regio – te organiseren en beschikt hiervoor over tweehonderd manschappen.
Noodlottige uren: In de vroege ochtend van 22 september 1914 naderen twee Duitse oorlogsschepen de kust, vergezeld van tien kleinere. Ze zijn zwaar bewapend en hebben 1600 man aan boord. Naast het aanvullen van hun voedsel- en brandstofvoorraad luidt hun opdracht om de vijandelijke basis te ontkrachten. De volgende uren wordt Papeete het front van een ongelijke strijd. Delen van de stad worden gebombardeerd, obussen slaan grote kraters, er ontstaat een brand die meer dan twee dagen duurt en de helft van de stad vernielt. Uiteindelijk blazen de Duitse schepen de aftocht, zonder voedsel en brandstof. Ze slaagden slechts deels in hun opdracht.
Oorlogssporen nog zichtbaar: Een wandeling door Papeete brengt je op vandaag langs sporen die aan de ramp herinneren. In het Parc Bougainville, nabij de haven, zijn twee kanonnen naar de oceaan gericht. Het ene behoorde toe aan de Zélée, het andere aan een Duits oorlogsschip dat een paar jaar later in de regio aan de grond liep. De wijken die volledig in de as werden gelegd, zijn heropgebouwd en straten zijn herbenoemd als Rue du 22 septembre, Rue du Commandant Destremau en Rue de la Canonnière Zélée.
De Groote Oorlog wordt op Papeete intensief herdacht. De activiteiten zullen vijf jaar lang, tot en met 2018, plaats vinden. In augustus werden de verjaardag van de mobilisatie en de oorlogsverklaring herdacht met een militaire ceremonie, in september openen tentoonstellingen met origineel foto- en filmmateriaal. In oktober kun je deelnemen aan gegidste wandelingen door de getroffen wijken. Hoogtepunt is de reconstructie van de gebeurtenissen en het bombardement op maandag 22 september.
Tahiti, de idyllische bestemming Frans-Polynesië in de Stille Oceaan bestaat uit 118 eilanden verdeeld over vijf archipels en verspreid over een gebied zo groot als Europa. De bekendste eilanden Tahiti en Bora Bora maken deel uit van de Genootschapsarchipel, Rangiroa vind je in de Tuamotuarchipel, Hiva Oa is dankzij Jacques Brel en Paul Gauguin het bekendste eiland van de Markiezen en tot slot zijn er nog de Gambier-en de Australarchipel. Elk heeft zijn eigen unieke karakter: van weelderig begroeide vulkaankraters en hagelwitte of zwarte lavastranden tot atollen met appelblauwzeegroene lagunes en koraalriffen. Het tijdsverschil tussen Tahiti en België bedraagt elf uur, reken voor de vlucht op ruim twintig uur. De voertaal is er Frans en de munteenheid is de XPF, de Franc Pacifique (één EUR = 119,33 XPF).
Het Carrefour-wijnfestival in de herfst is altijd een van de hoogtepunten van het jaar, logisch met een van de grootste wijnkelder van het land! Zoals gewoonlijk bijten de Hypermarkten van 10 tot en met 29 september de spits af, daarna van 24 september tot 12 oktober is het de beurt aan Carrefour market.
Lees meer www.tasted4you.be
Het wijnfestival bij Carrefour market loopt van 24 september t.e.m. 12 oktober 2014. Bij Carrefour market blijven de grote lijnen van het wijnfestival onveranderd: een folder boordevol tips en advies, ontdekkingen, exclusiviteiten, uitzonderlijke wijnen tegen sensationele prijzen en promoties. In totaal zijn er ongeveer 200 referenties. Wijn die op het Concours Mondial de Bruxelles prijzen wegkaapte, nog meer Zuid-Franse wijn (Languedoc, Provence, Sud-Ouest) en een speciale folder met grand cru's. Ook hier is er een specifiek aanbod op maat van elke regio en is wijnjaar 2010 massaal vertegenwoordigd. Er is voor elk wat wils en iedereen kan zijn kelder vullen voor een minimale investering. Zo is er al een eerste prijs van € 2,29.
Enkele pareltjes: Château Guillaume Blanc A.O.C. Bordeaux Supérieur, rood, MDC 2011, gouden medaille Bordeaux, € 6,99; Château Les Granges d’Or, A.O.C. Médoc, rood, MDC 2010, gouden medaille Mondial de Bruxelles 2013, € 10,49; IGP Vallée du Paradis, Domaine des Garigottes, rood, MO 2012, gouden medaille Grands Vins du Sud 2013, Guide Hachette 2014, € 3,99; A.O.C. Saint-Mont Béret Noir, rood, MO 2011 € 4,99; A.O.C. Juliénas Château de la Bottière, rood, MO 2013, € 5,70; A.O.C. Corbières Château Montrabech Pitt, rood, MO 2011, gouden medaille Concours Mondial de Bruxelles 2013, € 4,49. Voor wie onze hartendieven in de gaten houdt, raadt onze aankoper aan: A.O.C. Côtes de Bordeaux Château Landonnet, rood, MDC 2011, gouden medaille Gilbert & Gaillard, € 4,89 en Château de Lagarde A.O.C. Côtes de Bordeaux Saint-Macaire, rood, MDC 2013, voor € 6,99.
De klanten van Carrefour market kunnen ook de hand leggen op 13 uitzonderlijke wijnen, die in een speciale folder aan bod komen. Die selectie is beschikbaar in een veertigtal winkels. Ook bij Carrefour market is men de mooiste promoties niet vergeten: directe korting, aanbiedingen met gratis flessen (1+1, 2+1, 4+2, 3+3 …) met altijd een korting op grote volumes. Dit jaar pakt market bovendien uit met een gamma sprankelende wijnen tegen onklopbare prijzen: Champagne Louis Daumont, Cuvée Classique 1+1 € 25, hetzij € 12,50 per fles of Cava Gran Palas Reserva Brut Nature voor € 8,99 (1 + 1 gratis).
Carrefour heeft ook een website van het wijnfestival: www.wijnfestival-market.be. Je vindt er 10 tips om je wijnkelder samen te stellen, een presentatie van 10 must-haves voor 3 soorten wijn (om dagelijks te drinken, om te bewaren en wereldwijn). Met een wedstrijd kunnen de klanten die een Carrefour Bonus Card hebben, een kelder (wijnkoelkast) winnen.
De Hypermarkten Carrefour en Carrefour market zijn toonaangevende spelers in de Belgische wijnsector. Met 800 referenties en 200 appellaties is Carrefour al lang niet meer weg te denken als Belgische wijnhandelaar.
Chef Viki Geunes creëert illy koffie,- en bonbonkaart bij zes illy monoarabica’s
Uit de negen verschillende arabica’s die samen de smaakidentiteit van elk kopje illy bepalen, selecteerde de Italiaanse koffiebrander tot nu toe zes die ook als monoarabica koffies worden aangeboden. Na Ethiopië, Guatemala en Brazilië in 2013, kan men dit jaar ook genieten van monoarabica koffies op basis van bonen uit Columbia, Costa Rica en India. illy vroeg ook nu weer aan twee sterrenchef Viki Geunes om bij dit trio een bonbon te creëren die het typische smaakkarakter van elke variëteit harmonieus ondersteunt.
Een opdracht op maat gesneden van topchef Viki Geunes. Hij is even bekend om zijn technisch vernuft als om zijn uitzonderlijk analyserend proefvermogen. Sinds de introductie van de tweede monoarabica-reeks in zijn restaurant ’t Zilte heeft Viki Geunes deze drie koffievariëteiten meermaals intens geproefd. “De bonbons verschillen net zoveel van elkaar als de monoarabica’s maar omdat ze samen het smaak DNA van illy bepalen, kies ik steeds voor dezelfde vorm Enkel een kleurrijk streepje boven op de bonbon zorgt voor een duidelijk onderscheidend verschil,” aldus de twee sterren chef. Zijn bonbons smaken rijk geschakeerd en hebben qua textuur een zacht lopend karakter die, voor bij de koffie, een snelle en aangename versmelting in de mond garandeert
Koffie,- en bonbonkaart: primeur in restaurantwereld
Omdat Viki Geunes intussen reeds zes verschillende bonbons creëerde, vond hij het moment geschikt om deze samen met de zes illy monoarabica’s op een afzonderlijke kaart in het restaurant aan te bieden. Een primeur die door de gasten bijzonder gewaardeerd wordt. “Met deze afzonderlijke kaart willen we voor het koffiemoment aan het eind van een lunch of diner wat passende aandacht creëren zodat de gasten ook makkelijker kunnen kiezen en ook meer van hun koffie en bijhorende bonbons kunnen genieten,” aldus Viki Geunes.
Proefnotities collectie 2014:
illy bonbon Monoarabica Columbia (oranje streep): “Gebalanceerde toetsen van zoet, bitter en zuur vloeien in deze illy Monoarabica Columbia mooi door elkaar en zorgen voor een middelhoge body,” aldus de analyse van Viki Geunes. “Ik ruik een opvallend rijk en zacht aroma met hints van karamel en gedroogd fruit waardoor ik voor Javagrey melkchocolade (45%) van Domori heb gekozen. In deze bonbon proef je eerst de prikkelend en verrassend kruidigheid van vers geraspte nootmuskaat die de ganache oppept. Voor de zoetzure toets heb ik compote gemaakt van gedroogde abrikozen waaraan ik sap van passievruchten heb toegevoegd die het geheel passend reliëf geeft.”
illy bonbon Monoarabica Costa Rica: (lichtbruine streep) “Deze illy monoarabica Costa Rica heeft uitgesproken toetsen van chocolade en karamel met hints van geroosterd brood, sinaasappel, honing en vanille. Het is één van de meest complexe monoarabica die door het samenvloeien van zuur, zoet, body, bitterheid én fruitigheid voor een magisch moment zorgt,” aldus een enthousiaste chef. “Een hele uitdaging dus om daarbij een passende bonbon te bedenken. Met pindanoot, rum en banaan te verwerken in Arriba chocolade (70%) van Domori heb ik een bonbon gemaakt die warm, exotisch en complex smaakt. Het is een allesomvattende bonbon met tropisch karakter net zoals deze koffievariëteit.”
illy bonbon Monoarabica India (donkerbruine streep) : “Een sterk aroma en een onmiskenbare krachtige bitterheid karakteriseren de illy monoarabica India. Daarnaast pleziert deze variëteit ook door energieke toetsen van cacao en toast en door zijn uitgesproken lengte. Dit is letterlijk straffe koffie. Met de bittere Porcelana chocolade van Domori met 70 % cacaogehalte heb ik ook sterk weerwerk willen geven. Verder kreeg deze bonbon body en extra mondgevoel door de malt in de ganache. Daarnaast zorgen zeer fijn gehakte, gebrande cacaobonen voor nog meer intensiteit en een krachtige finale.”
Proefnotities collectie 2013:
illy bonbon Monoarabica Ethiopië (gele streep) : “Bij het zijdezachte smaakpalet van illy Monoarabica Ethiopië met de kenmerkende zeer aangename, ingetogen zuren is het evident dat ik op zoek ging naar een softe chocolade die door een gelijkaardig subtiel karakter pleziert,” motiveert Geunes. Als basis voor een zachte ganache gebruikt Viki Geunes de Javagrey melkchocolade van Domori. Aan die gesmolten chocolade voegt hij voor de ganache volle room toe. Voor een discrete smaakboost gebruikt hij een vleugje dulche de leche. Met licht getoaste Piemontese hazelnoten maakt hij ook een karamel die nadien grof gemalen wordt en aan de chocolade een knapperige textuur geeft. “Met dat praliné ideetje creëer ik het identieke rijk mondgevoel dat ik ook steeds bij het degusteren van deze arabica ervaar.”
illy bonbon Monoarabica Guatemala (rode streep) “In de illy Monoarabica Guatemala waardeer ik vooral de frisse zuren die voor aangename lengte en rijke nasmaak zorgen,” aldus de chef. Voor deze bonbon gebruikt Viki Geunes de Apurimac chocolade van Domori met 70 % cacaogehalte als basis. Alvorens hij room aan die chocolade toevoegt om zo een smeuïge en rijke ganache te bekomen, laat hij eerste getoaste sesamzaadjes samen met het koffiepoeder van deze monoarabica gedurende vijf dagen in diezelfde room trekken. Daarna wordt de gezeefde en fijn gearomatiseerde room aan de chocolade toegevoegd en moet deze ganache nog vijf dagen rijpen. Op die manier krijgt de sesamsmaak de kans om volledig met die van de chocolade te versmelten. “Op het einde spuit ik wat ingekookte soprafino azijn in deze bonbon zodat die dezelfde zachte nervositeit krijgt als de koffie.”
illy bonbon Monoarabica Brazilië: (groene streep) “Kracht en fijne zuurbitter balans geven aan de illy Monoarabica Brazilië zijn kenmerkende full body en kruidigheid,” luidt het oordeel van Viki Geunes. Daarom grijpt hij als basis naar een diep smakende chocolade zoals bijvoorbeeld de Domori Puertomar van 75 %. Ook hier werkt hij als basis met een ganache waarvoor de room eerst gearomatiseerd wordt met getoaste kardemompeulen en gezouten boter. Beide krachtig smakende ingrediënten zorgen voor weerwerk ten overstaan van de dominerende chocoladesmaak. “Met gemalen pistachenoten en gepofte rondkorrelige rijst speel ik in op de hints van getoast brood die deze monoarabica ook kenmerkt. Tegelijk zorgen de knapperige nootjes en de krokante rijst voor een dominant vullend mondgevoel.”
Hildesheim is vooral bekend van zijn unieke kerken en cultuurhistorische monumenten. De dom en de St. Michaeliskirche, die sinds 1985 tot het werelderfgoed van de Unesco behoren, zijn meesterlijke staaltjes van kerkelijke bouwkunst en wereldberoemd voor hun kunstschatten.
De 1.000-jarige rozenstruik die aan de apsis van de dom bloeit en waar talrijke sagen de ronde over doen, is volgens de overlevering nauw verbonden met het ontstaan van de stad. Het historische marktplein fascineert de bezoekers van de stad, die zich bij het aanschouwen van dit, getrouw naar het origineel gereconstrueerde plein in een andere wereld wanen – van het heden terugverplaatst naar vroegere eeuwen.
Indrukwekkend zijn ook de musea, die kunsthistorische schatten van het hoogste niveau herbergen. Het Roemer- und Pelizaeus-Museum is aantrekkelijk met zijn belangrijke oud-Egyptische en oud-Peruaanse collecties en spectaculaire speciale tentoonstellingen.
Door renovatiewerkzaamheden kan de dom tot augustus 2014 niet worden bezocht, maar de onder bisschop Bernward van Hildesheim gecreëerde meesterwerken uit de Mariendom, de Bernwardsdeur en de Christuszuil, en enkele stukken van de domschat kunnen ondertussen in de Michaeliskirche en het Roemer- und Pelizaeus-Museum worden bezichtigd. Deze en nog vele andere culturele hoogtepunten zijn perfect combineerbaar met een uitstapje in de natuur.
Bezienswaardig: Unesco-werelderfgoed:St. Michaelis met Christuszuil, Unesco-werelderfgoed: Mariendom met de 1000-jarige rozenstruik, St. Godehardkirche en Heziloluchter, Oud-Egyptische collectie in het Roemer- und Pelizaeus-Museum, Theater voor Nedersaksen –toneel, muziektheater, dans, concerten en lezingen. De wandeling ‘Rozenroute’ loopt langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad, historische binnenstad met belangrijke vakwerkhuizen, beklimming van de toren van de St.-Andreas-Kirche voor een 360°-panorama, historisch marktplein met het stadsmuseum in het Knochenhauer-Amtshaus
Bijzondere tips: Stads-, thematische en gekostumeerde rondleidingen, avontuurlijke rondleidingen met de Segway, Magdalenengarten, een van de oudste barokke kloostertuinen in Nedersaksen, plezier- und recreatiebad ‘Waterparadijs’, talrijke weekends met stadsfeesten en zondagen waarop de winkels geopend zijn, orgel- en koorconcerten in de St.-Andreas-Kirche, rozenlikeur, -chocolade en –souvenirs, de kerstmarkt in een historisch decor www.hildesheimweihnachtsmarkt.
Holland America Line maakt cruisen in suites betaalbaar
‘Explore 4’ biedt extra voordelen voor suitegasten
Van gezellige binnenhutten tot grote luxe suites, Holland America Line biedt een grote verscheidenheid aan staterooms. De suites variëren van comfortabele Vista Suites met ramen van de grond tot aan het plafond tot uitgestrekte Pinnacle Suites van ruim 120 m2. Met de voordelen van ‘Explore4’ maakt Holland America Line cruisen in een suite betaalbaar.
Om ervoor te zorgen dat cruisen in een suite voor iedereen mogelijk is, biedt Holland America Line suitegasten extra voordelen gedurende de ‘Explore 4’ actie. Gasten ontvangen US $300 boordtegoed per stateroom (US $150 per persoon) en een gratis diner in het Italiaanse specialiteitenrestaurant Canaletto. Deze voordelen komen bovenop de vier aanbiedingen van ‘Explore 4’ en die bestaan uit: een gratis upgrade, gratis diner in het specialiteitenrestaurant Pinnacle Grill, verlaagde tarieven voor de derde en vierde gast die in dezelfde hut verblijven en flexibele boekingsvoorwaarden.
"Mensen horen het woord 'suite' en denken meteen dat het duur wordt, maar met vier verschillende categorieën om uit te kiezen en onze ‘Explore 4’ voordelen wordt cruisen in een suite van Holland America Line van een grote waarde voor onze gasten", zegt Richard Meadows, Executive Vice President, Marketing en Sales bij Holland America Line. "Al onze staterooms bevatten speciale voorzieningen, maar de suites bieden net dat beetje extra wat de cruise-ervaring enorm verbetert."
Holland America Line beschikt over vier categorieën suites die cruisen in luxe mogelijk maken; Vista Suite (Verandah Suite), Signature Suite (Verandah Suite met extra slaapbank), Neptune Suite (Deluxe Verandah Suite) en Pinnacle Suite (Penthouse Verandah Suite). De voorzieningen voor suitegasten worden steeds meer verbeterd, daarnaast verschillen ook de mogelijkheden en opties per suite categorie. Voorbeelden van extraatjes voor suitegasten zijn een ruime keuze aan kussens, verse bloemen, gepersonaliseerd briefpapier, extra grote badhanddoeken en zachte katoenen badjassen en slippers. Daarbovenop krijgen Pinnacle en Neptune suitegasten aanvullende extraatjes geboden, zoals corsages en boutonnières voor de eerste gala-avond, koude hors d'oeuvres geserveerd voor het diner, een verrekijker en parasols om tijdens de cruise te gebruiken, voorrang bij het van- en aanboord gaan, gratis wasservice en op aanvraag high tea-service in de suite.
Suite prijzen variëren, zijn afhankelijk van de route en bieden een grote meerwaarde wanneer ze met de ‘Explore 4’ promotie worden geboekt. Gasten kunnen hun boordtegoed besteden voor een heerlijke spabehandeling of een spannende excursie aan wal maken, terwijl de verlaagde cruisetarieven voor de derde en vierde gast een droomcruise met de hele familie naar Alaska waar kunnen maken.
Limburgs verblijfstoerisme houdt stand in de zomer
Ondanks één van de natste zomers ooit houdt het verblijfstoerisme in Limburg stand. Het aantal overnachtingen ligt deze zomer in lijn met de topzomer van 2013. Bijna 70% van de Limburgse logieshouders noemt het aantal zomerboekingen vergelijkbaar of zelfs beter dan in 2013. “Het aanhoudende regenweer knaagde in augustus aan het aantal last-minuteboekingen. Maar door in te zetten op evenementen kunnen we toch nog goede cijfers voorleggen,” zegt Igor Philtjens, Limburgs gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed.
Meer dan 66.000 boekingen, goed voor zo’n 268.000 verblijfsgasten en bijna 1.280.255 overnachtingen. Dat is het voorlopige rapport van het verblijfstoerisme in Limburg deze zomer. Daarmee blijft het aantal gasten nagenoeg stabiel (+ 0,2%) en daalt het aantal overnachtingen lichtjes (- 1,0%). De belangrijkste reden van de daling is het regenachtige weer dat vooral in augustus een invloed had op het aantal last-minuteboekingen. Toch blijkt uit een bevraging bij 146 Limburgse logiesuitbaters dat bijna 70% dezelfde of betere cijfers kan voorleggen dan in de zonnige zomer van vorig jaar.
Evenementen als trekker: Gedeputeerde Igor Philtjens: “Regenweer heeft een negatieve impact op last-minutes. Dat merken we ook deze zomer. Door het slechte weer liepen we in augustus heel wat last-minuteboekingen mis. Toch blikken de meeste logiesuitbaters in Limburg positief terug op de zomer. Dat danken we onder andere aan de vele evenementen die deze zomer in Limburg plaatsvonden. Met als toppers Summerswing en Pukkelpop, de Zomerzoektocht van het Davidsfonds, Het Gallo-Romeins Museum met de expo ‘Doe de prehistorie’, de Bokrijkdagen op zondag en Theater op de Markt. 42,5% van de ondervraagde logieshouders gaf aan boekingen te hebben ontvangen door evenementen. Daarom is het belangrijk dat we met Toerisme Limburg ook blijven inzetten op evenementen.”
Regenweer heeft natuurlijk ook een negatieve invloed op daguitstappen. Nochtans blijft het aantal fietsers op het fietsroutenetwerk aanzienlijk: in juli 292.494 fietsers in vergelijking met 348.299 vorig jaar. In augustus telden we in Limburg 268.236 fietsers in vergelijking met 361.614 vorig jaar. Een terugval ten opzichte van de zomer 2013, die uitzonderlijk veel zonnige dagen telde. De fietsverhuur deed het in juli beter dan in dezelfde periode vorig jaar: 1.718 verhuurde fietsen in plaats van 1.683. In augustus liep de verhuur door de vele regendagen terug, maar we zien een minder sterke terugval dan bij het aantal getelde fietsers: 2.674 verhuringen in plaats van 2.904 in augustus 2013. Dat betekent dat de verblijfstoeristen, die eerder een fiets huren dan de Limburgers, zich minder hebben laten afschrikken door het weer dan de lokale fietsers. Ook bij minder weer komt men op fietsvakantie.
Toeristisch seizoen verruimen: De zomer is een belangrijke toeristische periode voor Limburg, maar Toerisme Limburg vzw richt niet al haar inspanningen op het hoogseizoen. Met het oogstaanbod dit najaar speelt Toerisme Limburg in op de wensen van toeristen én lokale ondernemers. Er is de nieuwe brochure ‘Dit noemen wij het goede buitenleven’ met een aanbod in Noord-Limburg en er zijn de oogstfeesten in Haspengouw die hun hoogtepunt kennen in september en oktober. Igor Philtjens: “In de eerste plaats verruimen we op deze manier het toeristische seizoen in Limburg. In de nazomer is Limburg nu eenmaal een prachtige plek voor een dichtbijvakantie. Zo geven we de toeristen de kans om 365 dagen per jaar van onze mooie provincie te genieten. Die verruiming en seizoensspreiding zorgt ervoor dat twee belangrijke doelstellingen perfect samenkomen: meer kwaliteit en een beter aanbod voor de toeristen leidt naar meer omzet en stabiliteit voor de ondernemers.”
Deze horrorfilm, geïnspireerd door het verhaal van Roodkapje, opent met een schijnbaar idyllische scène waarin enkele kinderen aan het spelen zijn. Het spel eindigt enkel tragisch, want een van de meisjes blijkt verdwenen te zijn. Niet veel later wordt schoolleraar Dror (Rotem Keinan) opgepakt door een viertal politieagenten onder leiding van stoere flik Micki (Lior Ashkenazi) en naar een verlaten plek gebracht. Daar laat Micki de man – ondanks het protest van een vierde agent – in elkaar slaan door zijn kompanen, in de hoop hem zo tot een bekentenis te verplichten. Het plan faalt en tot overmaat van ramp wordt alles in het geniep gefilmd door een toevallige voorbijganger.
Wanneer het lijkje van het meisje onthoofd en met het slipje op de knieën en vastgebonden aan een stoel wordt teruggevonden in het bos, verschijnt ook de vader, Gidi (Tzahi Grad), ten tonele. Hij wordt weggevoerd, maar niet voor hij met zijn eigen ogen kan zien wat er met zijn dochter is gebeurd. Ondertussen wordt het filmpje waarop te zien is hoe Dror is afgetuigd op YouTube gegooid, waarna Micki tijdelijk op rust wordt gesteld. Ook de onderwijzer wordt geschorst nadat een aantal ouders hun beklag komen maken en enkele leerlingen tijdens hun examen tekeningen doorgeven waarin behoorlijk grafisch wordt uitgebeeld dat hun leraar een seriemoordenaar zou zijn. Het vermoorde meisje was immers niet het enige kind dat onthoofd is teruggevonden.
Micki beslist dat er maar een manier is om zowel hemzelf als het politiekantoor te ontlasten van schuld: Dror alsnog laten bekennen. Hij begint de man te volgen, maar beseft niet dat ook Gidi op hetzelfde idee is gekomen. De verongelijkte vader is zelfs nog verder gegaan en heeft een afgelegen huis gehuurd en de kelder ingericht als martelkamer. Micki slaagt erin om Dror te ontvoeren, hem naar het bos mee te nemen en een kuil voor zichzelf te graven. Net voordat het bijhorende spelletje Russische roulette verkeerd kan eindigen, wordt hij bewusteloos geslagen door Gidi. Even denkt Dror dat hij is gered, tot ook hij op zijn beurt met een schop neer wordt gemept. Wanneer Micki later ontwaakt in Gidi’s voorlopige onderkomen, vraagt die laatste zijn hulp bij de ‘ondervraging’ van de leraar. Hij gaat akkoord en al snel loopt de situatie volledig uit de hand…
Big Bad Wolves is de tweede speelfilm van het schrijvers- en regisseursduo Aharon Keshales en Navot Papushado, die in 2012 al verantwoordelijk waren voor het veelvuldig gelauwerde Rabies, de allereerste Israëlitische horrorfilm (met komische toetsen). Dankzij een volledige sterrencast en extreem lovende kritieken waren de twee filmmakers al in 2013 in staat om hun nieuwe prent in te blikken: het ijzersterke Big Bad Wolves, dat door zowel Quentin Tarantino als de vereniging voor Israëlitische recensenten werd uitgeroepen tot de beste film van het jaar. TDM Entertainment brengt deze beklemmende thriller nu voor het eerst uit in de Benelux. Na een zeer succesvolle eerste maand op iTunes, is Big Bad Wolves vanaf 16 september ook beschikbaar op dvd en Blu-ray en dat mag je natuurlijk zeker niet missen!
Zoals de naam van de titel al doet vermoeden, is Big Bad Wolves geïnspireerd door het verhaal van Roodkapje, maar dan wel overgoten met een sausje waarin ingrediënten van Quantin Tarantino, de broertjes Coen en zelfs de Dardennes (de nationale filmtrots van België) in verwerkt zitten. Die vergelijkingen zijn overigens niet bij de haren gegrepen: Keshales en Papushado zijn allebei grote fans van vernoemde filmmakers, terwijl hun volgend project, Once Upon a Time in Palestine, een vette knipoog naar de spaghettiwesterns van Sergio Leone zou moeten worden. Dat ze ook werden gevraagd voor ABCs of Death 2, onderstreept alvast de internationale uitstraling die de twee Israëliërs dankzij hun eerste twee titels hebben gekregen, maar laten we eerst een aantal toprecensenten aan het woord komen!
Wat de makers zeggen…
‘Ik kreeg bijna een hartaanval,’ vertelt Papushado over het moment waarop Tarantino zijn film publiekelijk uitriep tot de beste van 2013. ‘Wat doe je na zoiets? Aharon zegt altijd dat het net is alsof je Elvis ontmoet en Elvis tegen je zegt: “Hé, man, je kunt zingen!” Het heeft de hele industrie hier in Israël echt op haar kop gezet. Quentin Tarantino die een onafhankelijke genrefilm uit Israël in de schijnwerpers plaatst, is niet enkel wonderbaarlijk geweest voor ons, maar voor de hele Israëlitische industrie. Opeens is het oké: “Goed! De wereld is er klaar voor, de wereld wilt het, de wereld wil meer verhalen horen die niet enkel over het conflict gaan.” Vanzelfsprekend komt het conflict erin voor, maar we kunnen meer cinematische films maken.’
Papushado refereert natuurlijk naar de spanningen tussen zijn land en Palestina en wijst er herhaaldelijk op dat het niet zijn bedoeling is om een kant te kiezen of om te zeggen dat alles in Israël slecht is, maar wel om mensen meer te laten nadenken over hun denkbeelden en beslissingen. Hij wil breken met het traditionalisme dat volgens hem aangemoedigd wordt in de universiteiten en dat geldt ook op filmisch gebied. ‘We zijn [aan de universiteit] getuige geweest van een soort proces: dat alle mensen, wanneer ze aan de universiteit beginnen, de volgende Spielberg of Tarantino of zo willen zijn, en tegen de tijd dat ze afgestudeerd zijn, willen ze de volgende broertjes Dardenne of de volgende Fellini worden. We hebben er veel over gepraat en we zeiden: “Hoe komt het dat zulke jonge filmmakers in Israël zulke oude films aan het maken zijn? Zulke ‘respectabele’ – ik ben aan het citeren, met de handen – films? Ik denk dat we belangrijke films aan het verwarren waren met films die zichzelf belangrijk vinden.’
Big Bad Wolves is volgens Papushado overigens ook maatschappelijk relevant: ‘In Big Bad Wolves beschrijven we een hele macho, zelfs onnozele, door mannen gedomineerde maatschappij. Al deze mannen zijn ex-militairen: ze zitten ofwel bij de politie, ofwel hebben ze militaire ervaring omdat ze in het leger zaten. Zelfs de vriendelijke grootvader die langskomt – hij kent nog de oude gewoonten, toen [het leger] nog lasapparaten gebruikte op mensen. Als je dat even in perspectief brengt, zijn ze zoals kleine kinderen: “Laten we politie en dieven spelen!” “Ja, natuurlijk! Als je hulp nodig hebt, kan ik hem ondervragen!” Het is een kelder waar je eender wat je maar wilt kunt doen. Dat is Israël: het is een heel patriarchale maatschappij.’ Papushado gaat verder: ‘Het was al vanaf het begin een heel bewuste beslissing om geen vrouwen in beeld te brengen. De enige vrouw die verschijnt – een heel sterke, aantrekkelijke vrouw, die haar schoonheid en professionalisme gebruikt om dingen te verkopen – is [Gidi’s] makelaar. Buiten haar komen er geen vrouwen in beeld. Buiten beeld is er Gidi’s moeder, Yurans vrouw en de echtgenote van Micki, het personage dat door Lior wordt neergezet. Onze moeders, die we liefhebben en aanbidden, symboliseren de gevoeligere en verzorgende kant. Voor ons zijn ze ook de stem van de reden. Mannen zullen altijd kinderen zijn, bijna kinderlijk in de manier waarop ze denken. Door het recht in eigen handen te nemen, worden ze eigenaars van het universum. De kelder is hun eigen universum.’
Toch benadrukt de scenarist en regisseur dat hij zijn eigen land niet wil afvallen: ‘We zeggen niet, zoals in andere politieke films, dat Israël een slechte plek is om in te leven en dat we de wereld iets slechts aan het aandoen zijn,’ bevestigt hij. ‘Nee. We kaarten problemen aan. We tonen een aantal zaken waar volgens ons over zou moeten gepraat worden: eigengericht handelen, de wet in eigen handen nemen. Als je gemotiveerd wordt door het redden van iemand waar je van houdt, moet je dat bij elke stap in vraag stellen.’ Papushado vertelt nog veel meer, maar vat zijn betoog kernachtig samen met: ‘Big Bad Wolves en Rabies zijn metaforen voor hoe we de connectie hebben verloren met mensen die we in vertrouwen nemen.’
Gelet op de vele referenties, een spannend verhaal: ‘Niet alleen is dit de beste film van Busan, dit is de beste film van het jaar!’ Quentin Tarantino; ‘De beste film van 2013!’ Israeli Critics Association. 2 Saturn Awards (beste internationale film & muziek); 5 Israeli Film Academy Awards (beste cinematografie, art direction, geluid, muziek & make-up); 2 Fantasia Film Festival Awards (beste film & script); 1 Fantasporto Award (beste regisseur & acteur); 2 prijzen in Sitges (beste regisseur & speciale vermelding voor componist Haim Frank Ilfman), 1 Toronto After Dark Film Festival Award (beste ensemble) … en nog 10 nominaties, waaronder de Gouden Camera op het Filmfestival van Cannes 2014.
Bont en vrolijk trekt hij door de straten van Hameln. Geheimzinnig en zonder happy end is zijn verhaal. De rattenvanger van Hameln fascineert jong en oud. Verscholen in de zacht glooiende heuvels van het Weserbergland ligt Hameln met zijn 60.000 inwoners aan beide oevers van de Wezer. De oude binnenstad met zijn prachtige vakwerk- en zandstenen gebouwen uit de 16e tot 18e eeuw, het rattenvanger-openluchtspel, zondag op het middaguur, en de rattenvangermusical ‘RATS’, de woensdag omstreeks 16u30 met leuke liederen, aanstekelijke dialogen die telkenmale tot een publiekstrekker uitgroeien, de glasblazerij in de historische kruittoren, een rondvaart op de Wezer – Hameln heeft veel te bieden. Aanvullend staat nog een bijzonder aanbod onder het motto ‘geheim, magie en verleiding’ op het programma. Of u de stad nu voor het eerst bezoekt of er ‘vaste gast’ bent, de mysterieuze en met sagen omgeven rattenvangerstad zal u altijd bekoren.
Bezienswaardig: toeristische informatie, Weserberglandcentrum en –theater, Rattenfängerhaus, Leist- en Stiftsherrenhaus (museum), Hochzeitshaus, Glasblazerij van Hameln, Aanlegsteigers, Domkerk St. Bonifatius en de Rattenvangerhal
Bijzondere ervaringen: rattenvangeropenluchtspel, Musical ‘RATS’, glasblazerij van Hameln, stadsrondleidingen, museum met mechanisch rattenvangertheater, boottocht op de Weser, fietstochten op het fietspad langs de Weser, rattenvangerpoppenspel bij het Hochzeitshaus en kerstmarkt
Center Parcs Ardennen, een groot project in België
Center Parcs zet zijn ontwikkeling in Europa voort en bevestigt hiermee haar unieke concept: korte verblijven in bosrijke locaties die het hele jaar toegankelijk zijn voor vakanties en ervaringen die natuur en ontspanning combineren. Na Park Bostalsee in de Sarre in Duitsland en diverse projecten in Frankrijk (waaronder het park Le Bois aux Daims in Vienne, dat volgende lente zijn deuren opent) breidt Center Parcs haar aanbod nu uit met Center Parcs Ardennes in het Belgische Vielsalm, dit in antwoord op de steeds veranderende verwachtingen van de consument.
Met dit project wil Pierre & Vacances innovatievere en aantrekkelijkere alternatieven aanbieden in het hogere vakantiesegment. Het park – dat momenteel bekend staat onder de naam Sunparks Ardennen – zal een heuse metamorfose ondergaan en voortaan CenterParcs Ardennes heten. Niet alleen is het project goed voor 168 nieuwe jobs in de gemeente Vielsalm, het nieuwe park draagt door het aansterken van het toeristisch aanbod met een Europees topmerk, ook bij tot de economische en sociale ontwikkeling van de Ardennen.
De Ardennen, een geliefde bestemming van veel Belgische en Nederlandse vakantiegangers, strekken zich uit over de provincies Namen, Luxemburg en Luik. Als groene long en toeristische bestemming van het hoogste niveau bieden de Belgische Ardennen in het zuidoosten van het land een natuurlijke omgeving, rijk aan fauna en flora, met loof-en naaldbossen, en doorkruist door rivieren en watervallen. In deze ongerepte natuur, te midden van een twintigtal pittoreske dorpjes, zijn de kastelen, forten en citadellen stille getuigen van het Ardense verleden. Met de meest heuvelachtige landschappen van Wallonië (waaronder het Signaal van Botrange, 694m hoog) is dit een uitgelezen streek om te wandelen, fietsen, vissen, kanoën, kajakken, paardrijden, rotsklimmen, skiën, sleeën en zelfs met de sneeuwscooter te rijden. Daarnaast is er ook nog het autocircuit van Spa Francorchamps, door de racers ook wel ‘de glijbaan van de Ardennen’ genoemd.
In het hart van de Belgische Ardennen komt Center Parcs Ardennes, een oppervlakte van 34 ha, met 350 cottages. De centrale voorzieningen zullen een totale oppervlakte van 9950 m2 beslaan en over meerdere gebouwen verdeeld worden: dorpscentrum, kasteel, sporthal. Deze bieden ruimte aan de receptie van het park, het subtropische zwemparadijs Aqua Mundo, restaurants en winkels, een seminarieruimte en diverse recreatieve voorzieningen waaronder een bowlingbaan en een binnenspeelplein. De cottages, die harmonieus over het domein verspreid zullen zijn, worden mooi geïntegreerd in de topografie en de omringende natuur. Ze worden ontworpen in duurzame, milieuvriendelijke materialen. Het energie-en waterverbruik van de woningen wordt beperkt dankzij een optimale isolatie en het gebruik van waterbesparende installaties. De cottages hebben een gemiddelde oppervlakte van 65 m2 en bieden een comfortabel onderdak aan twee tot acht personen. Speciaal voor grote gezinnen of grote groepen zijn er vier buitengewone cottages van 140, 171 en 211 m2 met een capaciteit van 12, 16 en zelfs 20 personen.
De cottages worden ingericht met een volledig uitgeruste keuken, een woon-en eetkamer met haardvuur en grote, glazen deuren die toegang geven tot een privéterras zonder directe buren. Ze worden in een nieuw, hedendaags kleedje gestopt en uitgerust met moderne badkamers, keukens, zitmeubels, bedden alsook elektrische huishoudtoestellen van de laatste generatie. De architectonische en esthetische veranderingen zullen niet alleen aan de binnenkant (nieuwe decoratie en verlichting, schilderwerken) maar ook aan de buitenkant (verbeterde toegangswegen en gerenoveerde gevels)te zien zijn. De cottages zijn echte leefruimtes met comfortabele meubels, alle voorzieningen en een compleet eigen inrichting. De drie categorieën zijn: 146 Comfort-cottages, 155 Premium-cottages en 49 VIP-cottages.
De cottages, waarvan de renovatiewerken en de investeringen op 13,5 miljoen euro geraamd worden, worden verkocht met een huurcontract aan individuele investeerders. De Pierre & Vacances-Center Parcs Groep heeft financiële verbintenissen voor een duur van 15 jaar. De richtprijzen voor deze cottages variëren tussen €74.000 voor een premium cottage met 2 kamers tot €143.000 voor een VIP cottage met 3 kamers voor 4 personen. De exacte verkoopprijs van elk goed hangt af van het type en de ligging op het park. Prijzen zijn exclusief de aankoopkosten van het goed. Het meubilair is in de prijs inbegrepen.
Pierre & Vacances Conseil Immobilier is een filiaal van de Pierre & Vacances-Center Parcs Groep dat vastgoedprogramma’s van de Groep aan particulieren en privé-investeerders verkoopt. Dit gebeurt via een netwerk van exclusieve verkopers, privépartners en verstrekkers (banknetwerken, vastgoedbeheerders en gespecialiseerde organisaties), die onder andere in Frankrijk, België, Duitsland en Nederland aanwezig zijn. www.pierreetvacances-immobilier.com
Herbeleef dat gevoel van kind-zijn op het moment dat je die mythische gele capsule van een Kinder Surpirse® opent … en ontdek dat het speeltje helemaal uzelf is! Uw gezicht wordt afgedrukt in 3D op een lichaam naar keuze: prinses, piraat,cowboy/girl of surperheld/-heldin. Een unieke verrassing via een wedstrijd die uitsluitend in België plaatsvindt.
Een exclusieve wedstrijd voor de 40ste verjaardag van Kinder Surprise®. Al 40 jaar lang verbaast en verrast Kinder Surprise® jong en oud met de figuurtjes, tot wel 100 nieuwe per jaar! Het chocolade-ei viert zijn verjaardag en laat voor de gelegenheid alle kinderharten in ons niet onberoerd. Niet alleen vinden sommige bekende figuurtjes een nieuw leven maar ieder van ons krijgt ook de kans om via een wedstrijd zijn eigen 3D Micro-Me figuurtje te winnen. De verrassing dat bent u!
Hoe deelnemen ? Ontdek uw unieke code op uw pack van 3Kinder Surprise®. Afspraak op facebook.com/kindersurprisebelgium. Beantwoord één vraag over Kinder(meerkeuzevraag) en één schiftingsvraag. Iedere week zijn er nieuwe winnaars. Deze ontvangen een mail met het goede nieuws en de uitleg over hoe ze hun peroonlijk figuurtje kunnen maken. De winnaars nemen twee gezichtsfoto’s in hoge resolutie: één van de voorzijde en één in profiel. Ze hebben de keuze uit één van de helden die ze altijd al hadden willen zijn: prinses, cobwboy/-girl, piraat, superheld/-heldin. Enkele weken later krijgen ze hun 3D Micro-Me figuurtje aan huis geleverd. Deze wedstrijd loopt tot eind 2014 en vindt uitsluitend in België plaats!
De 40ste verjaardag van Kinder Surprise® is zonder meer een mijlpaal! De lekkerij met zachte melksmaak en twee dunne laagjes chocolade zorgde altijd al voor verrassingen, veel pret en heerlijke momenten tussen ouders en kinderen. Michele Ferrero creërde Kinder Surprise® in 1974. Zijn basisidee? Maak van iedere dag een paaszondag! Dit kleine, lekkere plezier was een echte revolutie. Voor de eerste keer onthulde een chocolade-ei een verrassing in die typische gele capsule. Wat een plezier om er één van de talrijke figuurtjes of speeltjes te ontdekken. Steeds een nieuw moment van samenzijn en vreugde in de familie.
Een smeuïg chocolade-ei waaruit een gele capsule met steeds een ander geschenkje te voorschijn komt. Het lijkt tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, maar deze technische innovatie zorgde voor een ommekeer in de huisgezinnen: snoepgoed én een geschenk aanbieden werd 40 jaar geleden realiteit. Of hoe een eenvoudig ouderlijk gebaar kan zorgen voor een moment van gedeelde vreugde. Eén enkel ei maakt drie emoties los: de vreugde wanneer een kind de chocolade lekkernij proeft, het ongeduld om de verrassing te ontdekken en het plezier om een steeds nieuw speeltje te ontvangen.
Kinder heeft als doel om kinderen te blijven verbazen en komt dan ook ieder jaar op de proppen met 100 nieuwe suprises. Naast de eigen creaties van Kinder passeren alle grote tekenfilmhelden de revue: de Smurfen, de Disney-personages of de helden van Warner Bros. Zo vernieuwt Kinder Surprise® telkens in september het gamma geschenken met als doel de kinderen hun plezier te blijven gunnen.
Ieder Kinder Surprise®-speeltje is ontworpen en ontwikkeld op basis van strenge veiligheidscriteria. Hetzelfde geldt voor de capsule die eerst uit 2 stukken en nu uit één stuk bestaat. Dit omwille van bijkomende veiligheidsredenen: opdat de allerkleinsten de capsule niet kunnen opeten zonder hulp van de ouders. Uiteindelijk en omdat de chocolade van Kinder Surprise® moet voldoen aan hoge eisen op het vlak van smaak, worden er iedere maand meer dan 500 smaaktesten uitgevoerd door verschillende personen.
Kinder Surprise® is ondanks zijn Italiaanse roots ook een stukje Belgisch, 1 van de 7 fabrieken staat in Aarlen waar jaarlijks meer 350 miljoen eieren worden gemaakt, de fabriek heeft een capaciteit van 2 miljoen eieren per dag. Amper 4% van de productie is voor de Belgische markt, de rest uitgvoerd naar 15 Europese landen.
40 jaar Kinder Surprise® is een onbetwistbare mijlpaal maar tegelijk de garantie op blijvend kinderplezier, gezien de komende jaren nog talloze nieuwe figuurtjes worden gelanceerd.