Een culinair feestje beleven samen met familie, vrienden of collega’s, wordt voortaan een makie. Drie jonge ondernemers Xavier Jennejean, Thierry Lahaye en Frédéric Lempereur bieden met het concept OH-Chef, een wereld van mogelijkheden.
Op het menu staan zowel sterrenchefs als beloftevolle jonge chefs die de passie voor lekker eten gemeen hebben. Samen met hun team bezorgen ze de fijnproever een onvergetelijke gebeurtenis op de locatie die door de klant wordt gekozen. Er zijn ook kookcursussen, live cooking, feestjes eva mogelijkheden en dit aan aanvaardbare prijs. Onder de bookbare chefs vinden we o.m. Lionel Rigoulet, Eric Martin, Frank Fol, Alexandre Dionisio en Abdel Zriken terug naast vele andere.
Thuis ’n feestje organiseren wordt niet langer een karwei, de chef doet immers de nodige aankopen, kookt en brengt de keuken in zijn oorspronkelijke staat. Geen gezeur meer over de vaat of het reinigen, maar gewoon mee met je gezelschap of collega’s genieten van een uitgesproken culinaire ontdekking. www.oh-chef.be
EMIRATES SKYWARDS® EN STARWOOD PREFERRED GUEST® BUNDELEN HUN KRACHTEN EN BREIDEN LEDENVOORDELEN VOOR VLUCHTEN EN VERBLIJVEN WERELDWIJD UIT
Emirates Airline® en Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. (NYSE: HOT) kondigen een nieuwe samenwerking aan die wederzijdse voordelen zal bieden aan leden van Emirates Skywards® en Starwood Preferred Guest® (SPG®). Het programma, Your World Rewards®, gaat van start op 19 november en biedt Skywards- en SPG elite-leden die zich voor het programma inschrijven, de kans meer voordelen te verdienen wanneer ze met Emirates vliegen of met Starwood verblijven.
Your World Rewards laat geregistreerde leden van Emirates Skywards en SPG voortaan voordelen verdienen over de hele wereld, zowel in de lucht als op de grond. Op zaken- of privéreis, de leden van Emirates Skywards en SPG genieten van de beste reiservaring, van het begin van hun vlucht tot het uitchecken uit hun hotel, met mooie voordelen, een service op maat en een uitgebreide, bevoorrechte toegang overal ter wereld, dankzij de samenwerking van twee getrouwheidsprogramma’s.
Elite Emirates Skywards- en SPG-leden zullen exclusieve voordelen van elk getrouwheidsprogramma ontvangen. Skywards Gold en Platinum-leden krijgen de kans hun hotelervaring te upgraden dankzij exclusieve voordelen, zoals de SPG elite check-in, laat uitchecken tot 16.00 u en gratis internet op de kamer. Alle SPG Platinum-leden krijgen op hun beurt een aantal voordelen van de Emirates Skywards elite, zoals bevoorrecht inchecken en bevoorrecht aan boord gaan wanneer ze met Emirates vliegen. Leden genieten ook gratis van de e-gatedienst voor vluchten vanuit en naar Dubai.
Bovenop de gebruikelijke voordelen verdienen de leden ook bonus Starpoints® wanneer ze met Emirates vliegen, en bonus Miles wanneer ze bij SPG verblijven. SPG Elite leden zullen één Starpoint® per dollar verdienen, bovenop hun Skywards Miles, voor alle in aanmerking komende vluchten van Emirates; en alle Emirates Skywards Silver, Gold en Platinum-leden zullen het equivalent van één Mile per dollar verdienen bovenop hun Starpoints, voor alle in aanmerking komende verblijven in de hotels en resorts van Starwood over de hele wereld. Die berekening zal worden aangepast voor plaatselijke munteenheden.
“De combinatie van het groeiende wereldwijde Emirates-netwerk, Starwoods innovatieve benadering van het hotelwezen en onze uitstekende getrouwheidsprogramma’s laat ons toe onze erkenning voor onze trouwste klanten te laten zien door middel van een nog sterkere service en grotere voordelen, waar ter wereld ze ook reizen – naar één van onze ruim 140 bestemmingen of in eender welk van de 1200 Starwood-hotels,” zegt Thierry Antinori, Executive Vice President en Chief Commercial Officer van Emirates Airline. “Deze samenwerking verenigt twee gelijkgestemde bedrijven met een complementaire internationale aanwezigheid. Het biedt meer voordelen en tilt de reiservaring van onze trouwste klanten naar een ongezien niveau.”
Als één van ’s werelds belangrijkste luchtvaartmaatschappijen voegt Emirates voortdurend nieuwe routes en bestemmingen aan haar aanbod toe, om meer mensen en meer plaatsen met elkaar te verbinden. Op dit moment telt Emirates 55 A380’s in haar vloot en ontvangt ze maandelijks gemiddeld twee van deze supergrote vliegtuigen. Voor Emirates is vooral de VS een groeiende markt, met Boston en Chicago als nieuwste Amerikaanse bestemmingen sinds augustus 2014 en een upgrade van de routes naar Dallas/Fort Worth met een A380, weldra gevolgd door San Francisco en Houston. In totaal vliegt Emirates op meer dan 140 bestemmingen in meer dan 80 landen op 6 continenten. Vanuit haar centrale thuishaven in Dubai verbindt Emirates het Westen met het Oosten – klanten uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Afrika kunnen reizen naar bestemmingen in het Verre Oosten en Australazië, West-Azië, de Indische Oceaan en het Midden-Oosten, en vice versa.
“We leven in een nieuw Gouden Tijdperk wat reizen betreft. Vandaag reizen meer mensen uit meer plaatsen dan ooit tevoren,” zegt Mark Vondrasek, Senior Vice President, Distribution, Loyalty and Partnership Marketing bij Starwood. “Your World Rewards stelt ons in staat een nog grotere getrouwheid op te bouwen bij reizigers uit de snelst groeiende reismarkten ter wereld. Terwijl Emirates steeds meer Oost met West verbindt, en de opkomende markten met de ontwikkelde landen, sluit haar bereik perfect aan bij de uitstekende mondiale aanwezigheid van Starwood en onze nieuw te openen hotels, waarvan 75 % in opkomende markten.”
Volgens Vondrasek is het SPG-lidmaatschap in belangrijke opkomende markten de voorbije vijf jaar met 400 % toegenomen. Het Midden-Oosten wordt niet alleen een alsmaar belangrijkere toegangspoort tot de wereld en een kruispunt van hedendaagse reispatronen, het is ook in toenemende mate een bron van nieuwe frequente reizigers. Voor SPG is het Midden-Oosten de derde snelst groeiende markt na China en India; het is één van de 10 populairste reisbestemmingen van de SPG-leden. Starwood is vandaag het grootste hoogkwalitatieve hotelbedrijf in de regio en verwacht een toename van zijn aanwezigheid met 70 % in de komende vijf jaar, met name in Dubai en andere Golfstaten zoals Saoedi-Arabië, waar het toerisme in de lift zit. Met 82 operationele hotels in de regio en meer dan 20 hotels waarvan de opening voor eind 2015 wordt verwacht, is Starwood goed op weg om de kaap van 100 hotels in het Midden-Oosten en Afrika te bereiken.
Vanaf 19 november kunnen leden zich inschrijven voor Your World Rewards en er meer over te weten komen door in te loggen op hun account op emirates.com/yourworldrewards of spg.com/yourworldrewards en hun Skywards- en SPG-accounts te koppelen aan de voordelen die ingaan op 19 november.
Het terras van Restaurant La Source ( * | 16/20 ) in La Butte aux Bois is door de inspecteurs van Gault&Millau gekozen tot het ‘Mooiste Terras van België’.
Tijdens de uitreiking van de 'gele gids' voor 2015 op maandag 10 november te Brussel werd deze opsteker uitgedeeld aan het terras van het gastronomisch restaurant van de Lanakense Relais & Châteaux - hostellerie.
Chef Ralf Berendsen: 'Mijn keukenteam en ik voelen ons dagelijks zeer vereerd onze culinaire creaties te mogen presenteren tegen zo'n decor. Onze grote dank gaat naar de inspecteurs van Gault&Millau, we zullen onze gasten komend voorjaar nog eens extra verwennen'.
Directeur Marc Alofs: 'Het is prachtig onze gasten te mogen ontvangen en verwennen op het 'Mooiste Terras van België'. De gemeente met het ‘Mooiste dorp’ heeft nu ook het ‘Mooiste Terras’. We zijn bijzonder fier, onze welgemeende dank gaat naar Gault&Millau en niet te vergeten naar onze tuinmannen, voor hun tomeloze inzet'.
Maître Kevin Vondenhoff: Super bedankt Gault&Millau ! We kunnen niet wachten tot april, wanneer ons terras weer opengaat. Voorlopig verwennen en verbazen we onze gasten in ieder geval met uitzicht op onze prachtige tuin.'
Restaurant La Source maakt onderdeel uit van Hostellerie La Butte aux Bois (www.labutteauxbois.be ) te Neerharen - Lanaken en omvat hiernaast: 41 hotelkamers & suites, bistro Gourmand 'Binnenhof', Wellness Center 'Aquamarijn' en een achttal salons voor feestelijke en zakelijke bijeenkomsten.
Lilly Allen voor het diner, James Blunt voor het dessert
British Airways heeft een unieke afspeellijst gecreëerd voor reizigers die ten volle willen genieten van hun diner op 10 km hoogte. De “Sound Bite soundtrack” is gebaseerd op een onderzoek van de Oxford University over food pairing dat suggereert dat de juiste muziek de smaakpapillen kan beïnvloeden. Zo werden bepaalde gerechten tot 10% meer zoet of zout ervaren, op basis van de beluisterde muziek tijdens de maaltijd. De 13-delige afspeellijst is sinds november beschikbaar op de langeafstandsvluchten van British Airways.
Het afstemmen van muziek en eten staat bekend onder de term Sonic seasoning. Professor Charles Spence van de Oxford University, die het onderzoek verrichtte, licht toe: “We staan nog maar aan het begin van de innovatieve ontwikkeling van ‘soundscaping’. In de komende maanden en jaren zullen we gezamenlijk meer belangstelling ontwikkelen voor de matching van muziek met wat we eten op drinken. Ik vind het persoonlijk erg spannend om te zien dat British Airways de eerste stappen in deze richting onderneemt. " Mark Tazzioli, chef bij British Airways, vult aan: "Het vermogen om te proeven neemt gemiddeld met 30% af in de lucht. De bevindingen van het Sonic Seasoning-onderzoek kunnen ons dus zeker en vast verder helpen om de smaken te optimaliseren bij maaltijden in de lucht.”
De selectie van liedjes op de “Sound Bite Soundtrack” werden samengesteld door de in-flight specialisten van Spafax op basis van de Sonic Seasoning-principes. Een voorsmaakje:
Voorgerecht: De Schotse herkomst van de zalm in het voorgerecht komt het best tot uiting met een vleugje muziek van de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini. Als alternatief vervolledigen ook de jazz hits van Louis Armstrong of de falsetto songs van Anthony & The Johnsons de smaak van hartige gerechtjes.
Hoofdgerecht volgens de studie horen Britse gerechten en Britse muziek bij elkaar, aldus opteert British Airways voor Lily Allen en Coldplay voor Britse klassiekers. Liefhebbers van geroosterde gerechten stelt de luchtvaartmaatschappij een compositie van Debussy voor, aangezien klassieke muziek er perfect bij aansluit met geroosterde gerechten.
Dessert : Het dessert wordt geserveerd op muziek van artiesten zoals James Blunt en Madonna, waarbij de hoge tonen de zoetigheid benadrukken. Ter afsluiting van de maaltijd sluiten de tonen van Tenor Placido Domingo mooi aan bij de bitterheid van een kopje koffie.
Wijn : Sonic seasoning werkt ook bij het degusteren van wijn, waarbij rock of klassieke muziek de perceptie van kwaliteit en diepgang van de smaak verbeteren. The Pretenders zijn dan ook ideaal om rode wijnen te begeleiden, want ze geven de drank een meer 'robuuste' en 'zwaardere' smaak. Witte wijn smaakt dan weer uitstekend terwijl men naar een track van het BBC Symphony Orchestra luistert.
Ideale maaltijd: voorgerecht met Schotse zalm: Paolo Nutini, Scream (funk my life up); Hartige hap: Anthony and the Johnsons, Crazy in love ofwel Louis Armstrong and Duke Ellington, Azalea; Full English breakfast: Johnny Marr, New Town Velocity; Klassiek Brits hoofdgerecht: Lily Allen, Somewhere only we know ofwel Coldplay, A sky full of stars; geroosterd vlees: Debussy, Claire De Lune; Dessert: James Blunt, You’re Beautiful ofwel Madonna, Ray of Light; after dinner chocolate: Otis Redding, The dock of the bay; rode wijn: The Pretenders, Back on the chain gang; witte wijn : Hope/ BBC Symphony Orchestra/ Shostakovich, Romance from the Gadfly, Op.97: koffie : Plácido Domingo, Nessun Dorma from Turandot
Elk jaar lanceert Häagen-Dazs een kerstijstaart die zowel qua esthetiek als qua smaak een voltreffer is voor ieder die dol is op lekker eten. De succulente ingrediënten in combinatie met het geraffineerde design zijn, letterlijk, om op te eten! Reeds toe aan zijn zevende editie, deed Häagen-Dazs beroep op nendo en zijn sterke verbeeldingskracht. De ontwerpen van nendo tarten werkelijk ieders verbeelding, terwijl zijn technische uitmuntendheid verrast.
HET DORP by nendo
Het taartoppervlak wordt bezet met prachtige melkchocoladehuisjes met een zoet hart van chocolade-toffee saus en gekarameliseerde nootjes. De inspiratie voor het recept werd gehaald bij de twee bestellers: Dulce de Leche en Macadamia Nut Brittle. Tussen deze twee loopt een pad van smeuïge karamelsaus en geroosterde amandelen. Dit alles gepresenteerd op een heerlijke praliné amandelmeringue.
Voortreffelijke witte chocolade omhult het hart van elk huisje: chocoladetoffee saus met gekarameliseerde nootjes. Het geheel wordt doorlopen met een smeuïge sinaasappelkaramelsaus met stukjes orangettes en rust op een bed van amandelkoek, droge vruchten en de combinatie van Vanilla en Vanilla & Florentine ijs.
Häagen-Dazs kiest voor speelse creativiteit! Voor 8 tot 10 personen - Verkoopprijs €49 per taart. Vanaf 15 november 2014 tot 15 januari 2015 in de handel. Exclusief verkrijgbaar in de Häagen-Dazs boetieks in Frankrijk en Benelux.
Van 12 tot 17 januari 2015 kan u in Leuven terecht voor een uitzonderlijke culinaire ontdekkingstocht. Zes dagenlang zal u op verschillende plaatsen in de stad kunnen genieten van de kookkunsten van internationale sterrenchefs. Enkele Leuvense restaurants stellen hun keuken ter beschikking van buitenlandse chefs die er ’s middags en ’s avond gastronomische menu’s serveren. Ze engageren zich bovendien om minimaal één gerecht met streekproduct te creëren gebaseerd op lokale tradities.
Officina Clandestina, www.officinaclandestina.be Sint Antoniusberg 6 3000 Leuven, tel 016-584026, restaurant Beluga, www.restaurantbeluga.com Krakenstraat 13 3000 Leuven, tel 016-234393, tijdelijk ondergebracht in het Art Restaurant CATCH op het Hogeschoolplein in Leuven.
Met dit initiatief wil men niet alleen de Bourgondische Leuvenaars uit de stad en onmiddellijke omgeving aantrekken, maar ook andere fijnproevers met de charme en veelzijdigheid van de Leuvense horeca laten kennismaken.
Wittamer "Ah! Dorée" om de hele winter te schitteren
De fonkelende wintercollectie lijkt wel uit een schilderij van Gustav Klimt te komen. Iriserende weerschijnen, lovertjes van suiker en fonkelende stukjes chocolade, het huis Wittamer wordt smaakalchimist om de feestdagen te verlichten, vormen te sublimeren en een waardevolle en subtiel toets op onze tafels te brengen. Met zijn gebruikelijke gulheid heeft de chef van de ateliers gebruik gemaakt van deze gastronomische gelegenheid om op elk van zijn creaties een beetje van het goud te leggen dat hij in zijn handen heeft.
Op het feestmenu: de kerststronk Adorable, ietwat blingbling en gewoonweg te gek, u zult er dol op zijn. Het beertje Solaire dat met zijn fonkelende vacht de zoete vonken van een smeltende ijsbank aanwakkert. De overheerlijke kerstboom Très Or, goud naar hartenlust, dit vraagt om superlatieven
Adorable - Limited edition - 6/8 pers. Zandtaartje met vier kruiden, mousse van pure chocolade van Madagaskar met een karakteristieke fruitige smaak, gevuld met blokjes peer gepocheerd in heerlijk geurende eucalyptus-en sinaasappelthee. € 58
“Laat u overweldigen door de gloed van uw snoeplust!”
De kerstboom Très Or : De oneindig chocolade kerstboom van chocolatier Wittamer, echt smeedwerk geïnspireerd op de nieuwe collectie chocoladetabletten bestaat uit scherven tabletten nr. 3 (pure chocolade afkomstig van Venezuela 72%) versierd met kralen van bladgoud € 50
Het beertje Solaire – limited edition - 6/8 pers. Een subtiele mix van vanille-en chocolade-ijs, bedekt met een dun fluwelen laagje witte chocolade € 58
De favoriete smaak van Myriam Wittamer: Gianduja : Delicaat gevuld met een authentieke gianduja vult deze tablet van pure of melkchocolade de nieuwe collectie van Wittamer aan. Een echt lekker cadeautje als tussendoortje van de hand van Myriam Wittamer. per tablet van 100 gr € 8,50
T for 3 CARRE VAN 9 THEEBONBONS : Klassiek: De chocoladebonbon Earl Grey verspreidt een zoete geur van bergamot; onweerstaanbaar: De chocoladebonbon Sencha overstijgt de smaken van yuzu; exotisch: de chocoladebonbon Genmaicha heeft een subtiele toets van hazelnoot. € 13.00
De senior uit de groep wordt geaffineerd door la Maison Juraflore (Arnaud) in Rousses en is goudgeel, bezaaid met witte kristallen en heeft een stugge textuur. Zijn dierlijke geur is te situeren tussen een bouillonblokje, leer, gegrilde ajuinen met gebrande nuances, sojasaus en cacao. Zijn sterke smaak doet denken aan pâtes de fruits, abrikoos, pruim, peer en de bitterheid van gekonfijte sinaasappelschil. Hij kraakt tussen je tanden en laat zijn complexe aroma’s één voor één vrij, zodat je oneindig kan genieten van de zoet-zoute smaakcombinaties.
Deze oude Comté heeft z’n gelijke gevonden in de Maury Mas Amiel, 10 jaar oud. Beide zijn bitter, maar fris in de mond. Opeenvolgend zorgen hun bittere toetsen voor opmerkelijke smaakcombinaties met gekonfijte mandarijnzeste, zoethout, cacao-poeder en tenslotte gentiaan. Na de bittere invasie, komt een zacht elan die je smaakpapillen tot rust brengen en laat hunkeren naar meer.
Maury Mas Amiel cuvée spéciale van 10 jaar heeft een mooie amberbruine kleur en biedt een parfum van kreupelhout en zeewier, cacao, Franse selder, oosterse specerijen en enkele minerale toetsen. Er kan ook boekweitmeel, geroosterde pijnboompitten, cacao en bittere chocolade in herkend worden. Daarnaast is een bijzondere geur, die schommelt tussen walnoot en gezouten ansjovis, onmiskenbaar aanwezig.
De smaak is fris en tilt de jodium- en quinquina-accenten tot een nieuw niveau. De ongetemde tannines geven het geheel reliëf en worden ondersteund door cacao, gekonfijte sinaasappelschil, kumquat- en mandarijnmarmelade, komijn, gedroogde abrikoos, zoethout, gedroogde bloemen, hazelnoot en een vleugje amandel.
De Comtékazen laten zich dus duidelijk verwennen door de Vins Doux naturels, de parfums cirkelen naar buiten en creëren een delicate verleiding om zelf op zoek te gaan naar gouden sterretjes. www.comte.be
In het Zwitserse kanton Graubünden weet men als nergens anders de reizigers te ontvangen. Dat is logisch na 150 jaar wintertoerisme, zeker in deze regio met de mooiste Alpenpracht, met een fantastische ski-infrastructuur en met ieder jaar ook tal van nieuwigheden waardoor het steeds beter en leuker wordt om de winterse vakantieplaatsen van Graubünden te ontdekken.
In Graubünden, de Nr. 1 vakantieregio van Zwitserland, kun je alle wintersporten optimaal beoefenen. Groot en klein en ook families met kinderen kunnen zich uitleven. Wie niet gaat skiën of snowboarden volgt de goed onderhouden wandelpaden door de sneeuw of doet aan ijsschaatsen, curling, ijsklimmen, sleeën of gaat gewoon genieten van het panoramische winterlandschap, op een terrasje in de zon. Kortom, Graubünden had het allemaal, reeds in 1934 met een beugelskilift in Davos, en is vandaag nog altijd super attractief met een geavanceerde ski-infrastructuur.
Nieuw voor het winterseizoen 2014/15
Paradijs voor de freestylers en andere winterlovers: Laax is één van de top skigebieden van Graubünden, familievriendelijk, met onbeperkte mogelijkheden om te skiën, snowboarden, winterwandelen, sleeën en langlaufen. Dit paradijs voor de wintersporters, dat de dorpen Laax, Flims en Falera groepeert, heeft maar liefst 235 pistekilometers, vier snowparks en de grootste halfpipe van Europa. Voeg daarbij de eerste Freestyle Indoor Base, plus een groot aanbod van winterevenementen en concerten. Dat alles betekent winterpret zonder grenzen. Liefhebbers van freestyle reizen naar Laax want elke winter wordt de kennis en het kunnen omtrent deze wintersport verder uitgebouwd. Vorig jaar werd de slopestyle-kicker geopend en tijdens de komende winter wordt de halfpipe 40 meter langer, in totaal 200 meter. Een dergelijke halfpipe, die ook voldoet voor Olympische wedstrijden, vind je alleen in de VS.
Arosa en Lenzerheide: samen nog groter ! In de loop van vorige winter werd de Underbahn geopend, een kabelbaan die de ski arena’s van Lenzerheide en Arosa met elkaar verbindt. De winter van 2014/15 wordt de eerste volledige winter dat skiërs door deze nieuwe verbinding nog meer kilometers pistes wordt aangeboden, in totaal 225 km met 42 diverse liften en kabelbanen. De tweeling Arosa/Lenzerheide behoort tot de absolute top van de Alpijnse skigebieden. Elk type skiër vindt er zijn piste, op drie zonovergoten zijden van het dal. Goed om weten is dat het openbaar vervoer vanaf Chur, de hoofdstad van Graubünden, naar beide skistations is inbegrepen bij de skipas.
Unieke winterervaringen: De afdaling met de slee van Preda naar Bergün is één van de mooiste dingen die je kunt ervaren in de Alpen van Graubünden. De lengte van deze winterse rodelbaan bedraagt zes kilometer en je kunt die unieke afdaling ook ’s avonds beleven want het traject is helemaal verlicht. Het parcours is adembenemend en de aankomst ligt in één van de mooiste dorpen van Zwitserland, in Bergün, een pareltje van een Alpendorp. Overigens kun je in datzelfde Bergün de trein van de Rhätische Bahn nemen die je terugvoert naar de startplaats Preda om de fascinerende afdaling nog eens te beleven. Even ongewoon en vooral hypermodern is de skilift in Tenna die volledig op zonenergie draait. Het skigebied van Tenna is er eentje voor de fijnproevers, klein maar in een adembenemende setting van alweer dat imponerende berglandschap van Graubünden !
Het kanton Graubünden wordt met recht en reden het Vakantiegebied Nr. 1 van Zwitserland genoemd. Het grandioze landschap overweldigt elke reiziger, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter. De vakantiemogelijkheden zijn onuitputtelijk, voor actieve recreanten en rustzoekers, voor jong en oud of in gezinsverband, voor wie houdt van rust en stilte, van authenticiteit en rijke cultuur, midden in de Alpen-op-hun-mooist.
Maandag werd de gids Gault&Millau 2015 voorgesteld. Deze gids geldt als referentie in de Belgische gastronomische wereld, het grootste nieuws was uiteraard de bekendmaking van de Chef van het jaar, en dat is Filip Claeys van De Jonkman in Brugge.
Redactiedirecteur Philippe Limbourg : « De chef van het jaar is een evidente keuze geworden. Wij zijn dit jaar verschillende keren bij Filip op inspectie geweest, en konden telkens vaststellen dat hij de hedendaagse keuken beheerst, een vakmanschap dat hij combineert met respect voor het product. Wat ons daarbij vooral heeft gecharmeerd, is dat hij een pleitbezorger is van goede producten, en dan denken we in de eerste plaats aan die uit de Noordzee. Als stichter van de NorthSeaChefs verricht hij onvervalst pionierswerk. Ook deze inzet voor duurzaamheid maakt van hem de perfecte chef van het jaar. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn talent om met letterlijk alle schatten uit de Noordzee te werken, van de bekende toppers tot de miskende sukkelaars. Het podium dat onze chef van het jaar geeft aan vis ‘van bij ons’ past in een bredere beweging van aandacht voor het lokale product, en dat sterkt ons in onze keuze.
De Jonge chefs van het jaar zijn Fabrizzio Chirico (Délice du Jour - Gerpinnes) voor Wallonië, Michaël Vrijmoed (Vrijmoed - Gent) voor Vlaanderen, en Damien Bouchery (Bouchéry - Brussel) voor Brussel. Aan de top zijn er vier opmerkelijke stijgers: voor de eerste keer in tien jaar haalt Christophe Hardiquest van restaurant Bon-Bon (Brussel) de zeer begeerde score van 19,5/20. Hij komt daarmee naast Peter Goossens aan de absolute top van de Belgische gastronomie. Vincent Gardinal van Le Prieuré-Saint-Géry (Solre-Saint-Géry) stijgt opnieuw naar 18/20, en een derde koksmuts is er voor Samouraï (Brussel) en Tim Boury (Roeselare). GaultMillau bekroont ook Monia Aouini van Auberge de la Grappe d’or (Torgny) als Gastvrouw van het jaar, en de chef van Il Trionfo (Knokke) als beste ambassadeur van de Italiaanse keuken.
Als u in de zomer van 2015 buiten wilt eten, raden wij u het terras van La Source (Lanaken) aan, het mooiste dit jaar. De Wijnkaart van het jaar vindt u in Nuance (Duffel), en de Sommelier van het jaar is de talentrijke César Roman, die u een glas wijn helpt kiezen in Comme Chez Soi (Brussel). De laureaat voor Het Dessert van het Jaar is D’Arville (Namur) en de Aziaat is L’Orchidée Blanche (Bruxelles). De beste brasseriekeuken wordt geserveerd door de brigade van Le Faitout (Baudour). Het Beste groenterestaurant is dat van Christophe Pauly (Coq aux champs – Soheit-Tinlot) voor Wallonië, en dat van Seppe Nobels (Graanmarkt 13 - Graanmarkt) voor Vlaanderen. De laureaten Prijs-plezier dit jaar zijn Publiek (Vlaanderen), Unico (Brussel) en La Part des Anges (Wallonië), en de drie Ontdekkingen van het jaar zijn Little Paris (Waterloo), Beaucoup Fish (Brussel) en Souvenir (Ieper).
De meest opgemerkte nieuwkomer is The Jane in Antwerpen, het restaurant van Nick Bril en Sergio Herman, dat zijn intrede doet in de gids met een mooie 16/20. Wij hebben ook een nieuwe categorie in het leven geroepen, waarmee we gastro-bistro’s in de kijker willen zetten, en de laureaat hier is restaurant Lewis in Hoogstraten. In totaal hebben we een zeventigtal gastro-bistro’s opgenomen. De ploeg van Gault&Millau heeft ook voor de eerste keer een speciaal cahier ‘Japan’ samengesteld, dat u in het midden van de gids vindt, cahier waarvoor werd samengewerkt met Japanse experten. U vindt daarin een groot aantal Japanse producten en tips om ermee te werken, naast een portret van drie topchefs die als icoon kunnen dienen van de Japanse keuken in België.
De gids ligt vanaf woensdag 12 november in de boekhandel en kost 28 euro. U kunt hem ook bestellen via de site www.gaultmillau.be. In de editie 2015 werden meer dan 1000 adressen opgenomen, waarvan niet minder dan 112 nieuwe.
AUTHENTIEK “KOBE BEEF” NU BESCHIKBAAR BIJ ROB THE GOURMETS' MARKET !
De gastronomiesector heeft groot nieuws: ROB The Gourmets’ Market biedt haar klanten voortaan het beroemde en zeldzame “Kobe beef” of Kobe-rundvlees aan, het bekendste Japanse rundvlees ter wereld.
Dit legendarische vlees, waarvan de export pas sinds juni 2014 wordt toegestaan door Japan, stamt af van het unieke runderras Tajima-gyu dat wordt gekweekt in de provincie van Hyogo (waarvan Kobe de hoofdstad is) en voldoet aan zeer strenge criteria op het vlak van raszuiverheid, kwekerij, voeding, welzijn en slachtmethoden.
Rob is momenteel de enige winkel in België die het vlees verkoopt, en volgt hierbij de officiële en zeer gecontroleerde handelskanalen van dit uitzonderlijke product. Rob mag zich dus voortaan, net zoals de beroemdste sterrenrestaurants ter wereld, rekenen tot een select groepje uitverkorenen.
ROB THE GOURMETS’ MARKET - Woluwelaan 28 -1150 Brussel - Tel: 02 77120 60 www.rob-brussels.be
Picard Diepvries opent in Molenbeek zijn tiende winkel in de Brusselse regio.
Picard Diepvries zet zijn uitbreiding in de Brusselse hoofdstad verder met de opening van een nieuwe winkel aan de Louis Mettewielaan 21, in Sint-Jans-Molenbeek. Hiermee ontvangt de gemeente op 7 november de tiende winkel van Picard Diepvries in de regio.
De winkel opent zijn deuren aan een belangrijke verkeersas. De parking met 28 plaatsen, die Picard Diepvries deelt met enkele andere winkels, is uitstekend gelegen op het kruispunt met de Gentsesteenweg. De locatie is commercieel zeer aantrekkelijk, dankzij de nabijheid van tal van andere winkels en de ligging in een drukke, maar vlot bereikbare straat. Een andere niet te verwaarlozen troef is de vlotte bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
De winkel bestrijkt een oppervlakte van 300 m2 en de klanten kunnen er alle dagen van de week terecht voor niet minder dan 800 producten. De winkel is open op maandag van 13u00 tot 19u45, van dinsdag tot zaterdag van 09u00 tot 19u45 en op zondag van 09u00 tot 13u00.
Picard Diepvries biedt zijn klanten een uitgebreid gamma van kwalitatief hoogwaardige voedingswaren van zowel rauwe basisproducten als klaargemaakte gerechten. Winkelen bij Picard Diepvries vereist een minimale voorbereiding: de winkels zijn namelijk uiterst gebruiksvriendelijk en zorgvuldig ontworpen. Als klant doorloop je gewoon een parcours van voorgerecht tot dessert. Opvallende kleurencodes ordenen de verschillende producten thematisch. De ligging van elke winkel werd minutieus bestudeerd zodat elke klant een eenvoudige en snelle toegang verzekerd wordt, ongeacht het vervoersmiddel.
Adres: Louis Mettewielaan 21, 1080 Sint-Jans-Molenbeek
Openingsuren : Maandag : 13u00 tot 19u45, Dinsdag tot zaterdag : 09u00 tot 19u45, Zondag : 09u00 tot 13u00
Deze Comté,17 maanden, geaffineerd door la Maison Vagne in Poligny, heeft een mooie parel- en ivoorkleurige tint en een elastische textuur die soepel is gebleven ondanks zijn middelbare leeftijd. Hij vertoont zowel kenmerken van een jonge als een oude kaas en dat maakt de geur en de smaak van deze Comté uniek. Breek je een stukje in twee dan komen aroma’s van verse melk, room, kastanje, vers gras, droge selderij, artisjokkenharten met kruidnagel en gepofte aardappel overgoten met karamel vrij. Neem je een stukje ervan in je mond, dan merk je meteen z’n overgangsleeftijd door de aanwezigheid van kleine kristalletjes (aminozuur tyrosine) en de tweespalt tussen delicaat fruitig en dierlijk krachtig, tussen appel en pruim.
Als er één ding van belang is, dan is het evenwicht hier tussen de zachtheid van de wijn, Rasteau doux, en de kracht van de kaas. Een combinatie als deze wordt vaak schoorvoetend benaderd, maar na nadere inspectie blijkt ze een ‘match made in heaven’ te zijn.
Signature Rasteau doux 2010 Cave de Rasteau heeft een leuke robijnrode kleur met sepia reflecties. Je ruikt meteen dat het een uitzonderlijke rode wijn is. De geur van marasquinkersen, kaneelstokjes en peper zorgen voor een bedwelmend effect, maar eens je hem in de mond neemt word je verrast door z’n frisheid. Het is een delicate en tegelijk scherpe smaak die als de draad van Ariadne je papillen leidt doorheen aromatische speltbochten. Achter iedere bocht vind je bovendien een onverwachte verrasing: granaatappelzaden, Jamaicaanse bessen, zoethout, tijm, salie en laurier. De rijpe fijne tannines van deze wijn begeleiden je als een alwetende gids doorheen deze oneindige ontdekkingstocht.
Contigo blikt terug én vooruit met eindejaarscadeau Byron en nieuwjaarsidee Shake & Go Fit
Zwaai het oude jaar origineel uit…Je laat de rush op eindejaarscadeautjes graag aan je voorbijgaan? Dan is er Contigo! Met de dubbelwandige drinkbeker Byron maak je iedereen blij. Sportievelingen bijvoorbeeld, die er graag op uittrekken voor een lange winterwandeling. De vacuümisolatie houdt je drank tot 6 uur warm (in de zomer tot 12 uur gekoeld). En dankzij het speciale reservoir kan je gemakkelijk nippen van een warme koffie of thee. Maar ook minder actieve genieters maak je blij met een Byron onder de kerstboom. Daar zit het gebruiksgemak voor veel tussen: duw, met één hand, het knopje omhoog om te drinken, naar beneden om te sluiten. En vooral, vergeet morsen of lekken dankzij de slimme technologie. Een zachte grip maakt de drinkervaring compleet.
Kleuren: Violet, Gunmetal, Monaco - Inhoud: 470 ml - Retailprijs: 24,95 euro
… en zet het nieuwe jaar sportief in. Een nieuw jaar, een nieuwe lijst voornemens… En we durven wedden dat ‘meer sporten en gezonder leven’ ook op jouw lijst staat! Met de innovatieve drinkbeker Shake & Go Fit ben je alvast goed vertrokken. En snel, want de lekvrije technologie bespaart je heel wat geknoei, ook onderweg. Het shakerballetje werkt als een klopper en haalt alle klonters zo uit jouw proteïnedrank. Liever een smoothie? Even goed, want het duurzame materiaal, BPA-vrij, zorgt ervoor dat de drinkbeker geen geuren of smaken afgeeft. Tel daarbij enkele handige details – een duidelijke maataanduiding, een draaghendel, makkelijk te reinigen, ook in de vaatwasmachine – en je kan je goede voornemen van minder stressen ook al afvinken!
Kleuren: Carolina Blue, Neon Pink, Black - Inhoud: 590 ml & 820 ml - Retailprijs: 9,95 euro (590 ml), 10,95 euro (820 ml)
Contigo is een Amerikaans merk van thermische flessen, waterflessen, kinderbekers en koffiebekers, een revolutie in de sector. Op kantoor, op school of tijdens het sporten, de producten van Contigo zijn ontworpen om op elk moment gemakkelijk en zonder morsen of lekken te drinken dankzij de gepatenteerde technologie. In de VS is Contigo marktleider op het vlak van reisbekers. Exclusief importeur van Contigo-producten voor Europa, Afrika, het Midden-Oosten en India is Kambukka, gevestigd in Hasselt. Naast de verdeling van het merk verzorgt Kambukka ook de volledige marketingstrategie en positionering van het merk en heeft zeer veel inspraak op de productontwikkeling voor EMEAI, aangepast aan de noden van de markt die vaak verschillen van de Amerikaanse. www.mycontigo.com
Dit exemplaar, 12 maanden geaffineerd door La Maison Seignemartin in Nantua, heeft een parel- en ivoorkleurige tint. Zijn jeugdige textuur is tegelijkertijd soepel en elastisch. De parfums van muskaatnoot en room die vrijkomen doen denken aan een heerlijke bechamelsaus. Als je denkt dat dit een zwaar geladen geur oplevert, dan zal je verrast worden door de frisse minerale toetsen van vuursteen en citrusschillen. Vers geplukte zoete amandelen, lichte room, slagroom met een snuifje vanille, hazelnoten en walnoten leveren een delicate Comté op met een subtiele toets witte peper, komijn en gekonfijte selder. Deze kaas heeft een zeer lange nasmaak, waarbij pittige kruiden opgevolgd worden door gedroogde vruchten, melk en tenslotte een vleugje vuursteen.
Gecombineerd met een Rivesaltes Ambré vormen de elementen samen een ware smaakexplosie. Koffie, boten, citrus, jodium en kruiden vormen verassend aromatische combinaties, de ene nog intenser dan de andere. Suiker en zout zijn intens met elkaar verweven en vormen samen met de bittere elementen de leidraad die je smaakpapillen leiden doorheen een doolhof aan verrassingen.
De Rivesaltes Ambré 2000 Domaine Cazes heeft een amberrode kleur met bruine reflecties. Eerst komt de geur van een reeks groene noten je neus tegemoet, daarna de geur van snoep, gedroogde pruimen, jodium een vleugje mokka en kersenconfituur. Daarna volgt een hele reeks specerijen zoals kurkuma, komijn en zoethout.
Net als een snoepje van oranjebloesem en marsepein, smelt deze wijn weg in je mond. De tannines zorgen voor een fruitig decor, dat dient als achtergrond voor een pittig smakenspel. Het begint zacht als zijde en gaat over in een wildere actie die zowel gastronomisch als streng is. Je papillen worden verrast door de smaak van gedroogde bloemen, waarin je fenegriek en chrysant kan herkennen. Dit alles wordt omhuld oor een delicate zachtheid, die ons met een warm gevoel achterlaat.
New Years festival en Tremplebar tradfest 2015 in Dublin
Van 28 januari tot 1 februari 2015 wordt in de Ierse hoofdstad het Templebar Tradfest georganiseerd, een niet te missen festival voor de liefhebbers van traditionele muziek. Het festival is klein begonnen met 500 bezoekers en uitgegroeid tot een vaste waarde met 8000 verkochte tickets in 2014. Tradfest is nu het grootste festival voor traditionele muziek in Ierland.
Tradfest 2015 wordt op verschillende plaatsen in Dublin georganiseerd, op sfeervolle en historische locaties. De levendige Templebar buurt is het decor van diverse concerten, in verschillende pubs. Ook Dublin City Hall, St-Patricks Cathedral en St. Werburgh’s Church zijn mooie en sfeervolle plaatsen om optimaal te genieten van de Ierse traditionele volksmuziek.
Op het programma van Tradfest 2015 staan bekende formaties zoals Dublin Legends, Sweeney’s Men en de Undertones. Andere vertrouwde groepen zijn Matt Molloy, John Carty, Arty McGlynn en nieuwe namen zoals Mick Flannery. Ze spelen betalende en vrije concerten.
Tickets zijn te koop via www.templebartrad.tickets.ie. De gratis concerten zijn gegroepeerd onder de naam Front Row Sessions en vinden plaats in de pubs van Templebar. Op de affiche staan onder meer The Dublin Legends, The Kilkennys, Mundy en Eleanor McEvoy. Tickets kunnen vooraf gereserveerd worden (https://frontrowsessions.tickets.ie). Tradfest 2015: www.templebartrad.com
New Year’s Festival Dublin: Het festival - van 30 december tot 1 januari - wordt groots opgezet met tal van vrije optredens verspreid over de stad. Het wordt een onvergetelijk eindejaar met nachtelijke parades, concerten, vuurwerk, Ierse cultuur, 3D animaties en een Food Village.
Een van de hoogtepunten van het festival is de New Year’s Eve Procession of Light. De optocht met toortsen trekt langs de historische sites van Dublin. Er is uiteraard ook een swingend eindejaar party en een countdown concert in aanloop naar middernacht van 31 december. www.ireland.com/nl-be/campaign/nl-be/nyf
Deze lichtgele kaas zag op het einde van de lente het levenslicht en heeft fluweelzachte contouren. De gekookte melk binnenin heeft een mokka-achtige kleur en smaakt naar eekhoorntjesbrood en humus met een mineraal accent dat doet denken aan jodium. Z’n geur heeft daarnaast verrassend veel weg van een heerlijke pruimentaart. In de mond lost hij makkelijk op, waardoor zijn geroosterde aroma’s, kruidige weelde en fruitige zachtheid jouw smaakpapillen initieel met verstelling doen staan. Om ze daarna tot rust te brengen met een lichte, verfrissende mengeling van zoethout en koffiebonen.
Wanneer de Maury blanc samen komt met deze Comté, lijkt hij een tweede jeugd te beleven. Als een fontein der jeugd geeft deze wijn zijn fruitig kantje af ten voordele van de geroosterde toetsen van de kaas. De Maury verliest zijn bitterheid en de Comté zijn weelde, zonder in te boeten aan smaak.
Fagayra blanc 2010 Maury Domaine les Terres de Fagayra heeft een witgouden kleur met groene reflecties. Kamille en perenstroop spelen haasje-over om als eerste bij te neus te zijn, op de hielen gevold door de aroma’s van sinaasappelschil en mandarijn met nuances van quinquina en kreupelhout. Deze zoete toetsen worden afgekoeld door een delicaat bittere citrussmaak. Deze wijn is perfect in evenwicht dankzij de fruitige toetsen van gesmolten peer, krokante appel, zoete mango en hartelijke sinaasappel. De florale accenten van lavendel en brem zorgen voor een honingzoete afwerking waar je maar niet genoeg van krijgt.
Een erg leuke combinatie met elegante finale mede door de strakheid van de wijn en de mooie aroma’s van de kaas na een rijping van 15 maanden.
De populaire kurkentrekker van Mendini voor Alessi bestaat 20 jaar en feestelijke editie met afneembaar masker.
Precies twintig jaar geleden konden we voor het eerst onze flessen wijn sierlijk ontkurken dankzij Anna G., de kurkentrekker die Alessandro Mendini in 1994 voor Alessi tekende. Om die verjaardag te vieren is er nu een bijzondere editie waarbij de ballerina een afneembaar masker draagt. Dat masker is tegelijk een kunstwerkje dat je met een plaats in je interieur kunt honoreren.
Anna G. is waarschijnlijk de succesvolste designkurkentrekker ter wereld. Sinds de lancering in 1994 zijn er al meer dan 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. De kurkentrekker debuteerde in vier kleuren: rood, blauw, geel en groen, waarbij elke jurk een passend kraagje kreeg in een contrasterende pastelkleur. “Dit project van Mendini is een typevoorbeeld van hoe de trend van objecten verpersoonlijken niet alleen succesvol kan zijn door persoonsnamen te gebruiken, maar ook door traditionele huishoudobjecten te herontwerpen”, vindt Alberto Alessi.
Feestelijke gemaskerde editie: In de loop van de jaren verscheen Anna G. in andere kleuren en gelimiteerde oplages. Zo was er in 2003 een volledig verchroomde luxe-editie die je vandaag nog altijd in de catalogus terugvindt. In 2010 kwam de Anna Étoile op de markt, een versie waarbij de kurkentrekker outfits met goud, zilver en edelstenen aangemeten kreeg. Voor haar twintigste verjaardag bezorgt Mendini Anna G. een rode en witte jurk met een zwart kraagje én een bijzonder juweel: een koperen masker dat het gezichtje onherkenbaar maakt.
Iconische glimlach: Het typische design werd de voorbije jaren gebruikt om een hele familie voor Anna G. te ontwerpen, waaronder een pepermolen, rasp, bewaardoos, keukentimer, kandelaar, vaas, aansteker, balpen, cakehouder en flessenstoppen, telkens met het herkenbare glimlachende gezichtje. Je vindt de kurkentrekker in verschillende musea en in collecties van internationale instituten, zoals La Triennale di Milano, het Indianapolis Museum of Art, het Groninger Museum in Groningen en het Museum Für Gestaltung in Zürich.
De dans van de wijnkurk: “Mijn referentiepunt voor Anna G. was Das Triadische Ballett van Oskar Schlemmer”, legt ontwerper Alessandro Mendini uit. “De Bauhauskunstenaar beschouwde de bewegingen van marionetten en poppen als superieur aan die van mensen. De dansbewegingen en kostuums in het stuk tonen dat aan. Tijdens het ontwerpen herinnerde me ik ook het rituele ballet waar m’n grootmoeder me op trakteerde wanneer ze aan tafel een fles wijn ontkurkte: het draaien van het hoofd, het op en neer bewegen van de armen, het geluid van de kurk die uit de fles getrokken wordt ... Zo kwam ik tot dit antropomorfe object.”
Wie is Anna G.? De kurkentrekker is genoemd naar de Italiaanse designer Anna Gili, een vriendin van Mendini die voor Alessi later ook enkele kunstobjecten creëerde. “Toen ik de kurkentrekker zag, wist ik dat Mendini onbewust een designportret had getekend, een object geïnspireerd op de fysieke kenmerken van een echte persoon”, vertelt Alberto Alessi. “Het was me ook duidelijk dat het om Anna Gili ging en daarom stelde ik de naam Anna G. voor, als een soort eerbetoon aan haar.”
AM01 4 – Anna G. – 20th Anniversary: Limited edition 2014, ontwerp: Alessandro Mendini voor Alessi, gemaakt van verchroomd zamak en thermoplastisch hars, versie met witte jurk in combinatie met afneembaar geborsteld koperen masker, versie met rode jurk in combinatie met afneembaar wit gevernist koperen masker. 15 x 7 cm, h 29 cm, € 75, in een feestelijke driehoekige verpakking gedecoreerd met schetsen van Mendini.
Kurkentrekker met stijl: Anna G. kun je ook met een andere jurk kopen. Vandaag biedt Alessi zijn populairste kurkentrekker aan in lichtblauw, zwart, groen, donkerrood en geel. € 40. Feestelijk zilver: Metallics zijn helemaal in, en dat weet ook Anna G., zoals deze luxeversie van verchroomd zamak bewijst. € 70. Anna G. & Alessandro M: Anna G. is een creatie van Alessandro Mendini. Om hem te eren werd er ook een mannelijke kurkentrekker ontworpen: Alessandro M., verkrijgbaar in blauw, in lichtblauw en geel, of in rood en wit (€ 35). Er zijn ook twee originele versies waarbij Alessandro M. zich verkleedt als Pinokkio en als een lid van de koninklijke wacht (Queen's Guard, € 65). Dame met pit: Anna G. is ook een stijlvolle pepermolen, verkrijgbaar in zwart of donkerrood. € 70.
Stop erop: je wijn- of champagnefles afsluiten doe je dankzij Anna G. in stijl. Anna Sparkling, champagnestopper van roestvrij staal 18/10): € 45, Stop in lichtblauw, donkerrood of zwart met bovenstukje: € 19, Stop in lichtblauw, zwart, donkerrood of geel: € 19. Op tijd in stijl: Laat niets meer aanbranden met de Anna Time, Anna Time in blauw, zwart of donkerrood. € 55. Bakje troost: Koekjes bieden troost. Presenteer ze op dit uitvouwbare presenteerschaaltje met de lachende dame die je gezelschap houdt. Anna Gong. € 170. Beestenboel: Anna Gili, naar wie de kurkentrekker genoemd is, ontwierp ook zelf voor Alessi een charmante reeks kleine kunstwerkjes. De serie Figure bestaat onder meer uit een olifant, een giraf en een gorilla die je graag gezelschap houden. Fantel (h 12,5 cm), Zaffrà (h 20,8 cm) en Gorì (h 8,3 cm). Roestvrij staal18/10. € 40 - Fantel in groen, Zaffrà in purper, Gorì in oranje. € 30.
De Belgian week: skiën in Val Thorens in een Belgische sfeer
Na twee geslaagde edities, vindt van 6 t/m 13 december 2014 in Val Thorens de 3e editie van de “ Belgian Week” plaats. Deze openingsweek van het Belgische seizoen biedt alle ski- en snowboard liefhebbers de mogelijkheid om op voordelige wijze te genieten van alle kwaliteiten en de veelzijdigheid van het beste skigebied ter wereld (World Travel Award 2013), nog voor het begin van het hoogseizoen...en dit alles in een Belgische sfeer !
Val Thorens is het hoogst gelegen skigebied van Europa en het hoogtepunt van de 3 Vallées, het grootste skigebied ter wereld met meer dan 600 km aan onderling verbonden skipistes. Door de gunstige geografische ligging heeft men hier gedurende het hele seizoen optimale skicondities. Val Thorens is Frankrijk’s eerste skigebied dat zijn deuren opent (zaterdag 22 november) en doorlopend geopend blijft tot en met 10 mei 2015.
Tijdens de “Belgian week”, welke voor het begin van het hoogseizoen plaatsvindt, bieden verschillende 5* hotels en verblijfsaccommodaties speciale tarieven aan, waaronder hotel Koh-I Nor, Le Hameau du Kashmir en Les Balcons Platinium. De week wordt vergezeld door een animatieprogramma in een Belgische sfeer, met feestelijke evenementen op allerlei trendy plekken zoals La Folie Douce, Le 360° en Le Malaysia.
De “Belgian Week” valt samen met verschillende evenementen, waaronder de World Cup Ski Cross van 11 t/m 13 december, de Andros Trophy (ijsrijden) op 6 en 7 december en de seizoensopening van de spectaculaire open air club “La Folie Douce”. Deelnemers aan de Belgian Week hebben toegang tot speciale VIP tribunes tijdens deze evenementen.
Voor meer informatie: www.thebelgianweek.be en www.valthorens.com
De Comté de Belleherbe, 8 maanden geaffineerd door la Maison Marcel Petit in Granges-Narboz, heeft een zeer lichte ivoorkleur en een elastische structuur. Dit zijn twee indicaties van zijn zeer jonge leeftijd. Wanneer je de kaas tussen je vingers neemt en eens knijpt, dan springt hij meteen weer in z’n oorspronkelijke vorm. Deze Belleherbe ademt verse melk vermengd met zure room uit. Voeg daaraan het parfum van hooi, vanille en zelfs kokos toe en je kan z’n geur voor de geest halen. Neem je hem in de mond, dan valt z’n frisse smaak meteen op. Smaak die doet denken aan boter die net uit de boterkarnton komt, gecombineerd met hazelnoot, kurkuma en witte peper. Na deze initiële smaakverrassing word je geconfronteerd met een zachte, maar interessante bitterheid afkomstig van een vleugje notenroom, amandel en gentiaan.
De combinatie met Muscat de Rivesaltes roept meteen een zachte en frisse atmosfeer op dankzij de verrassende aanwezigheid van bloemen en vruchten. De jeugdigheid van de Comté geeft het duo een ontspannen, dromerige en passionele dynamiek. Uit de subtiele romantiek tussen beide blijkt bovendien een heerlijke smaak voort te komen.
De kleur van de Muscat de Rivesaltes 2010 Domaine Cazes is niet eenduidig. Zo kan hij goudgroene tinten vertonen, maar evenzeer glashelder zijn. Daarnaast kan ook in de smaak een tweespalt gevonden worden, eerst proef je lichtgepeperde smeltende peer en perzikstroop, maar dan word je verrast door amandel en oranjebloesem. Hij komt fluweelzacht je mond binnen en gaat over in de romige smaak van perensorbet, appelsap en pulp van gele pruim, gevolgd door de kruidige toetsen van peper en komijn. Dit alles wordt ondersteund door de bittere en frisse smaak van limoen en licht gekonfijte kumquat.