Wij brengen u een voorsmaakje van wat de vier regio’s in het noorden van Frankrijk aanbieden op het Vakantiesalon van Brussel: de Elzas, Bretagne, Lorraine en Normandië.
1) De Elzas
De regio mikt voor het nieuwe jaar op cultuur en wellness. Cultuur komt onder meer aan bod met de heropening van het Unterlinden museum in Colmar, dat is neergestreken in de oude gemeentelijke baden – een prachtig gebouw in art nouveau – maar ook met de tentoonstelling ‘Les Impressions du Soleil Levant’ in het Museum voor het bedrukken van stoffen in Mulhouse, dat tot oktober een licht werpt op het Parijse haute-couturehuis Léonard en zijn banden met Japan. Om opnieuw fitter te worden, raden we nieuwe spa’s aan in de Hostellerie La Cheneaudière & Spa en zijn grootste Flotarium van Europa, en in Morsbronn-les-Bains, met La Source des Sens.
De niet te missen evenementen: De 1000e verjaardag van de fundamenten van de kathedraal van Straatsburg Tot 7 september biedt dit monument, dat door Unesco is opgenomen als Werelderfgoed, een agenda met 150 evenementen van formaat, waaronder een groot klank- en lichtspel in de zomer. Van eind november tot eind december – Kerstmarkten van de Elzas Tijdens de feesten wordt de hele regio gesublimeerd door lichtversieringen, de geuren van specerijen en lekkernijen, zang, vertellingen en tal van animaties. Meer informatie op: www.tourisme-alsace.com
2) Bretagne
Bretagne richt de schijnwerpers op zijn uitzonderlijk natuurerfgoed en neemt de bezoekers mee voor een onvergetelijke tocht naar de archipel van Molène en het mariene natuurpark van Iroise. Deze excursie wordt georganiseerd vanuit Le Conquet door twee mensen die een passie hebben voor de zee en de natuur. Het wordt een uitstap met bijzondere panorama’s en onvergetelijke ontmoetingen. Andere nieuwigheid: het Balthazar Hotel & Spa, een 5-sterrenhotel dat eind 2014 zijn deuren opent in Rennes. Het is ondergebracht in een gerenoveerd elegant gebouw met een hedendaagse design en beschikt over 53 kamers en 3 suites. Het is ook uitgerust met een spa Nuxe van 300 m², met hamam, jacuzzi, sauna, ijsfontein en 4 cabines voor behandelingen en massages.
De niet te missen evenementen: 11 en 12 juli – De Ronde van Frankrijk passeert in Bretagne De 102e editie van de Ronde heeft aankomsten in 2 Bretoense steden: Rennes en Vannes. In 2015 – Het legen van het meer van Guerlédan Guerlédan, het grootste meer van Bretagne, biedt in 2015 een unieke ervaring. Tot 1985, jaar van de laatste lediging, werd het meer om de tien jaar drooggelegd om de toestand van de stuwdam na te gaan. Sindsdien gebeurt het nazicht met een robot en het legen is zeldzaam geworden. Wanneer het meer geleegd wordt, laat het een verzwolgen vallei zien die veel weg heeft van een maanlandschap. Meer informatie op: www.tourismebretagne.com
3) Lorraine
Lorraine, regio van diversiteit en goede prijs-kwaliteitverhoudingen, presenteert zijn motoren voor het toerisme in 2015: Metz & Amnéville-les-Thermes, met hun grote attracties zoals het Centre Pompidou-Metz en de Zoo van Amnéville, een van de grootste dierentuinen van Europa. Nancy, zijn wereldwijd bekende Place Stanislas en zijn art nouveau architectuur. De Hautes-Vosges, de Vogezentoppen met zachte rondingen en de waaier activiteiten die het hele jaar georganiseerd worden. Verdun en de Meuse, in het middelpunt van de belangstelling tijdens het 2e jaar van de 100e verjaardag van de Eerste Wereldoorlog.
De niet te missen evenementen: 11 april – Opening van TigerWorld in de Zoo van Amnéville Na werken die twee jaar hebben geduurd, zal TigerWorld zijn deuren openen voor het publiek op 11 april 2015. In een nieuwe ruimte met 2000 plaatsen zal drie tot vier keer per dag een klank- en lichtspel met speciale effecten worden georganiseerd, met een tiental witte en Bengaalse tijgers en met als decor een Cambodjaanse tempel. Maart-april – Opening van het Domaine de la Klauss, 4-sterrenhotel & spa Dit 4-sterrenhotel, het eerste in de Moselle, zal volgende lente zijn deuren openen in Montenach. Het biedt 16 kamers en 11 suites. In de spa wordt een brede waaier ontspanningsproducten aangeboden, van jacuzzi en hamam tot ijsfontein en sensoriële douches. 24 juli tot 2 augustus – Lorraine Mondial Air Ballons Dit evenement op het vliegveld van Chambley Planet’Air, tussen Metz en Nancy, trekt om de twee jaar duizenden bezoekers aan voor het grootste evenement met heteluchtballons ter wereld. Het thema van 2015, ‘Nulle part ailleurs’ (nergens elders), zal meer dan 1.000 teams uit 67 verschillende landen samenbrengen. Op het programma: twee dagelijkse vluchten, animaties met luchtdopen, aeronautische demonstraties, nachtelijk vullen… Meer informatie op: www.tourisme-lorraine.fr
4) Normandië
In Normandië zullen alle ogen gericht zijn op de Mont-Saint-Michel. Deze magische site, door Unesco sinds 1979 opgenomen als Werelderfgoed, zal in 2015 het einde zien van 10 jaar werkzaamheden die het herstel van het maritieme karakter tot doel hadden. De operatie valoriseert de oversteek tussen het vasteland en de rots met een totaal vernieuwd ontdekkingsparcours.
De niet te missen evenementen: Vanaf januari – Het Panorama XXL in Rouen Dit cultureel project dat uniek is in Frankrijk, bestaat uit een reuzengrote rotonde, vlakbij de kaai van de Seine. Het panorama zal een groot schilderij tonen, gerealiseerd door de Duitse kunstenaar Yadegar Asisi, met een zicht van 360° van een stad of een natuurlandschap. Februari – Opening van het Historial Jeanne d’Arc in Rouen Het epos van de vrouw die haar stempel drukte op de geschiedenis van Frankrijk, zal gebracht worden in het aartsbisschoppelijk paleis van Rouen, de plaats waar ze ter dood werd veroordeeld maar ook later werd gerehabiliteerd. Met een origineel museaal parcours dat de laatste multimediatechnieken gebruikt, zal de bezoeker ondergedompeld worden in het hart van de 15e eeuw, tijdens een boeiende gerechtelijke enquête. Het hele jaar 2015 – Le Havre: 10e verjaardag van de erkenning van het stadscentrum als Werelderfgoed van Unesco. Het centrum van Le Havre, heropgebouwd door Auguste Perret, was het eerste stadsensemble van de 20e eeuw dat door Unesco werd opgenomen als Werelderfgoed. Meer informatie op: www.normandie-tourisme.fr
Van donderdag 5 tot maandag 9 februari 2015 is Frankrijk aanwezig in Paleis 4 van Brussels Expo ter gelegenheid van het Vakantiesalon. Verschillende regio’s, departementen en Franse dienstverleners komen er hun belangrijkste attracties en nieuwigheden voorstellen. Corsica wordt de eregast van deze editie.
Momenteel hebben al 39 exposanten hun deelname bevestigd in het Frankrijkdorp, waaronder Corsica dat de eregast wordt. Dit jaar worden de troeven van het ‘île de beauté’ in de 4 seizoenen in de kijker gezet. De lente op Corsica is het seizoen van de eerste festivals. Vanaf het begin van de paasvakantie wordt het levendig in de vakantieplaatsen. De paasfeesten op Corsica hebben een bijzondere plaats. Het is een periode van intense religieuze activiteit waarbij christelijke tradities en oude rites zich vermengen tijdens verrassende momenten.
Ideeën voor sportieve vakanties: Neem in april deel aan de Foulées Cortenaises, een bergloopwedstrijd. Overtref uzelf van 6 tot 10 juni tijdens Corsica Raid Aventure en zijn vele zee- en gebergtedisciplines. De zomer op Corsica, tijdens de periode met de meeste vakantiegangers, biedt het eiland een heel palet mogelijkheden aan met de zekerheid van een uitzonderlijk klimaat. Niet te missen in juli: de befaamde ‘Aflossing van de Gouverneur’ in Bastia. De oude haven wordt een dag lang het toneel van de wedersamenstelling van een ceremonie die meer dan 500 jaar oud is. Zij toont de overdracht van de macht tussen de gouverneurs van Bastia, benoemd door Genua. De nieuwe gouverneur, vergezeld van een stoet van 150 figuranten, doorkruist de straten van de oude stad en neemt passanten mee in een parcours dat verlevendigd wordt met ‘tableaux vivants’.
Idee voor een wellnessverblijf: Laat u verwennen rechtover de baai van Ajaccio en de ‘Îles sanguinaires’ en ontdek nieuwe sensaties dankzij de eigenschappen van Corsicaans bloemenwater en essentiële oliën. Een zintuiglijke reis die tegelijk behandelingen met zeewater, modelages en schoonheidszorgen inhoudt. Tijdens de herfst op Corsica blijven de meeste verblijfsadressen en handelszaken open. Het is een zeer aangenaam seizoen en de zee behoudt haar zomerwarmte. De periode is zeer geschikt om het eiland te ontdekken als koppel, met vrienden of met een groep, met een bevolking die meer beschikbaar is om de troeven te delen.
Verblijfsideeën voor het naseizoen: Een autocircuit van 11 dagen nodigt u uit om Corsica te ontdekken via zijn mooiste dorpen. Met vertrek aan het massief van Alta Rocca komt u op de vlaktes van La Balagne, via de Gorges du Prunelli en de kliffen van de westkust. Zoek tijdens een weekend de Corsicaanse wijngaarden op. Tijdens dit exclusief en volledig gepersonaliseerd verblijf wordt u een dag lang vergezeld van een sommelier die u wegwijs maakt in de wijntradities van de AOC van Ajaccio. De winter op Corsica is het seizoen voor de liefhebbers van langlaufen die een deel van
de beroemde GR-20 kunnen volgen. In kleine familiestations kan men genieten van skiplezier en wandelingen op sneeuwschoenen. Men kan ook zijn vakantie veraangenamen met een bezoek aan leuke restaurants die streekgerechten serveren.
Verblijfsidee ski en gastronomie: Trek naar de massieven van het binnenland voor een skiweekend of naar de aangestampte pistes van de Monts du Niolu. Proef van de winterproducten: charcuterie, olijfolie, oesters, meel van kastanjes, zee-egel, zuiglam, geitenlam, brocciu (kwark), citroen en clementine.
Lijst van de Franse exposanten die tot vandaag hun deelname aan het vakantiesalon hebben toegezegd: Regio’s: Elzas, Aquitaine, Auvergne, Bourgogne, Bretagne, Corsica (eregast), Franche-Comté, Limousin, Lorraine en Normandië. Departementen: Aube-en-Champagne, Alpes de Haute Provence, Drôme, Hautes Alpes, Loiret / logis du Loiret, Nord en Pas-de-Calais, Val de Loire, Vaucluse en Vendée. Offices de Tourisme: Arras, Desvres-Samer, Méribel, Montagnes du Jura en Vercors.
Overige exposanten: Atout France, Berry Province, Best Western La Marina, La Coupole, Gîtes de France, Hôtel Plaisir, Hôtels & Résidences international, Nausicaa, Novasol, Parc Zoologique de Paris, Sequoia Parc, Sunêlia, Les Villages Lou Capitelle en Pays du Mont Blanc
Praktische informatie: Openingsuren: van 10 tot 18 u - Plaats: Brussels Expo, Belgiëplein 1 – 1020 Brussel (Laken) - Toegangsprijs: € 8 - www. vakantiesalon.eu
Voor alle informatie over Frankrijk: be.rendezvousenfrance.com
Sacrée, sucrée... Van de kwaliteit van elk ingrediënt tot de beheersing van elke stap van het productieproces verwaarloost Atelier Wittamer Workshop geen enkel detail om ter gelegenheid van Driekoningen zelfs de grootste fijnproevers te bekoren.
De Koningskoek van Wittamer, gebrevetteerd hofleverancier van België, paart uitmuntendheid aan traditie: “2000 velletjes” bladerdeeg gevuld met een sublieme amandelroom. Een voorrecht voor Koningen en Koninginnen waarin een driekoningenboon voor verzamelaars verwerkt is en dat getooid is met een bij de gelegenheid horende kroon. Wittamer wenst u een koninklijk jaar toe. Verkrijgbaar vanaf 2 januari 2015, vanaf €26.
Winkel Chocolats & Macarons - Grote Zavel 6 - 1000 Brussels – Bakkerij - Grote Zavel 12–13 - 1000 Brussels
Oh-Chef: beleef een buitengewone culinaire ervaring
Hoe je vrienden verwennen met de hoogstandjes van een chef bij je thuis die zijn kunsten tentoonspreidt, terwijl jij je klaarmaakt of je gasten ontvangt? Hoe trakteer je op een hoogstaande gastronomische ervaring met een sterren-of andere chef aan je fornuis die jou en je gasten verrast met een origineel menu of thema? Dat is de uitdaging die het jonge Belgische bedrijf Oh-Chef waarmaakt!
Het concept Oh-Chef, dat bedacht werd door een trio jonge ondernemers, bestaande uit Xavier Jeunejean, Thierry Lahaye en Frédéric Lempereur, komt vernieuwend uit de hoek: het kan rekenen op het talent van een hele brigade chef-koks die gecast kunnen worden op basis van hun profiel, hun aanbod en hun geografische zone. Op het menu staan zowel sterrenchefs als andere inventieve, gedreven koks (Lionel Rigolet (Comme chez soi), Alexandre Dionisio (Chez Alexandre), Eric Martin, Philippe Germeyn, Abdel Zriken, Marc Delvoie, Patrick Bésengez, Christophe Lagadec, Ludovic Balza, David Keunings, Frank Fol en Gérard Metzmacker).
Concept: De bedoeling: een unieke culinaire ervaring laten beleven: kooklessen, live cooking, een etentje onder vrienden… thuis of op kantoor, met getalenteerde chefs (met of zonder ster), voor een betaalbaar budget. Wat het gekozen thema ook is, de chef doet de boodschappen, neemt alle voorbereidingen voor zijn rekening en deelt zijn kennis (als je daar zin in hebt). Na het eten ruimt hij voor hij weer naar huis gaat, alles weer op.
Kies je ervaring : Het aanbod is veelzijdig en uitgebreid…Eten met een ster (een sterrenchef komt koken), Zoete of hartige Sushi Show (initiatie in de sushikunst), Natuurlijke smaken van vandaag (4u opleiding bij je thuis met jouw voorraad), Franse streekproducten, Belevenis (uniek diner), Welzijn (detox, proteïnes, seizoen), Made in Europe (Italiaans, Spaans, fusion, enzovoort), Budgetmenu (of hoede beste producten kiezen voor een driegangenmenu voor een redelijke prijs), Gluten-of lactosevrij genieten, En dat is maar een greep uit de mogelijkheden, want de chefs barsten van de ideeën.
Wanneer ga jij voor je eerste Oh Chef-ervaring? Er zijn 1001 gelegenheden: een verjaardag, een belangrijke gebeurtenis in je beroeps-of privéleven (verloving, trouwfeest, vrijgezellenavond,…), professioneel feest (verhuizing, nieuwe zaak, productlancering,…), al naargelang het seizoen (eerste raclette, eerste barbecue, opening van de jacht, Kerstmis, Nieuwjaar), een kennismaking (detox, glutenvrij, proteïne, exotisch, fusion, insecten,…).
Wie zijn ze? Als autodidact verliet Xavier de schoolbanken op zijn zestiende om aan de slag te gaan in de horeca. Vervolgens ging hij weer studeren in het avondonderwijs (informatica) en sinds 2001 werkt hij als projectleider voor NETiKA. Tegelijk startte hij twee bedrijven: RentByNight (2008) en RENooV (2010). Gedreven als hij is door start-ups en het internet, droomde Xavier er altijd van deze passie te combineren met zijn liefde voor lekker eten. Zo ontstond het concept van Oh-Chef als organisator van culinaire belevenissen.
Thierry is burgerlijk ingenieur van opleiding. Nadat hij zijn eerste beroepservaring opdeed als consulent in bedrijfsbeheer, zette zijn ondernemingsgeest hem ertoe aan het familiebedrijf over te nemen. Dankzij zijn goede neus voor zaken slaagde dat erin significant uit te breiden. Als fijnproever en gastronoom brengt hij graag zijn vrienden en familie samen rond een lekkere maaltijd, vergezeld van zorgvuldig geselecteerde wijnen. Als levensgenieter en ondernemer startte hij samen met Xavier Jeunejean in januari 2014 Oh-Chef op.
Als zelfstandige consultant in strategie en organisatie koesterde Frederic al altijd een grote belangstelling voor alles wat met gastronomie te maken heeft. Het is maar een van zijn interesses, want hij is net zo geboeid door radio, theater en ondernemen: in het project van Oh-Chef kan hij al zijn passie voor de goede dingen des levens verenigen. Dat hij Xavier en Thierry in dit avontuur zou vervoegen, lag dan ook voor de hand.
De saga van Oh-Chef: Tijdens hun ‘after squash’ ontmoetingen groeide bij Thierry Lahaye en Xavier Jeunejean geleidelijk het idee voor een concept waarin ze hun passie voor eten zouden kwijt kunnen. Oorspronkelijk waren ze van plan op een website alle aangeboden kooklessen op een website samen te brengen, zodat internauten ze zouden kunnen vergelijken en zich inschrijven. Het verhaal begon in mei 2013, tijdens het Startup WE, waar het Oh-Chefproject tot de achttien (van de 40) geselecteerde projecten behoorde. Aan het einde van dat weekend zag het duo jammer genoeg in dat het project nooit rendabel zou kunnen zijn.
Toch was er veel belangstelling en flink wat steun. Oh-Chef zette het avontuur dus voort en werd geselecteerd voor het Boostcamp van het Microsoft Innovation Center. Tijdens deze begeleiding kreeg het project een beroemde peter (Lionel Rigolet, de chef van de Comme Chez Soi) en nam het eindelijk zijn definitieve vorm aan: een culinaire belevenis aan huis!
De site werd in januari 2014 boven de doopvont gehouden, met vier chefs. De eerste maanden dienden vooral om de site te verbeteren, net zoals de beschrijving van de voorgestelde belevenissen; ook werd gepeild naar de feedback van klanten.
In juni 2014 trad marketingspecialist en levensgenieter Frédéric Lempereur ook toe tot het project. Onder zijn impuls wil de volledig Belgische site al wie van lekker eten houdt maar daarom niet altijd zelf in de keuken wil staan overtuigen voor een culinaire belevenis thuis of op kantoor. Het avontuur van Oh-Chef gaat verder.
Oh-Chef - Théodore De Cuyperstraat 159/7 -1200 Brussel. Tel.: +32.495.450.581.
Ierland is gekend voor groene landschappen, gezellige pubs, maar net zo goed voor de talrijke evenementen op de kalender. Ook in 2015 zijn er in alle hoeken van het land boeiende festiviteiten die de moeite waard zijn om te combineren met je vakantie in Ierland.
Het is de gerenommeerde uitgever van reisgidsen, Lonely Planet, die Ierland aanstipt als één van de top vijf topbestemmingen van 2015. Lonely Planet prijst Ierland om zijn adembenemende landschappen, de tradities die overal in het land goed stand houden en de Ieren die de harten van de bezoekers veroveren met hun grote gastvrijheid.
Yeats 2015
In 2015 is het precies 150 jaar geleden dat de Ierse dichter en winnaar van de Nobelprijs literatuur W.B. Yeats werd geboren. Dat kan uiteraard niet ongemerkt voorbij gaan. Om deze grote naam uit de wereldliteratuur te eren is er een programma samengesteld met evenementen, verspreid over een gans jaar en op wereldwijde locaties. Yeats 2015 zal vooral focussen op het leven, het werk en de invloed van de schrijver waarbij Ierland wordt voorgesteld als een inspirerende en creatieve plaats. Op 13 juni is het Yeats Day met tentoonstellingen, lezingen, festivals en andere culturele evenementen. Het herdenkingsjaar is tevens de aanleiding om bepaalde werken van Yeats te vertalen naar andere Europese talen.
Irish Design 2015
Zij die graag winkelen weten ongetwijfeld dat Ierland bekend is om zijn design en kunstnijverheid. Ierland heeft 2015 bestempeld als het jaar waarin de Ierse design gepromoot en extra in de kijker geplaatst wordt. Er zijn tal van evenementen, verspreid over het ganse land en ook in het buitenland.
St-Patrick’s Day
De Ierse nationale feestdag is altijd een hoogtepunt van het jaar in Ierland, zo ook in 2015. St-Patrick’s Day wordt op 17 maart gevierd. Iedereen wil op die dag Iers zijn en het loont beslist de moeite om dan naar Ierland te reizen. Het ganse land staat van 13 tot 17 maart in een feestelijke rep en roer, met levendige parades en talloze evenementen. Het is ook dan dat je kennis maakt met oude Ierse tradities en dat je makkelijk Ierse vrienden maakt want iedereen viert mee. Dublin is the place to be en zowat overal in de wereld zal men merken dat het St-Patrick’s Day is. Met de Tourism Ireland actie The Greening wordt de wereld groen want wereldwijd worden bekende gebouwen in een groene kleur verlicht zoals het Sydney Opera House en de Empire State Building. Vorig jaar kleurde de Grote Markt van Brussel groen.
Het champagnehuis vult zijn Collection Fridge aan met de Metal Fridge Rosé, geïnspireerd op de beroemde koelkasten uit de jaren vijftig. Het retrodesign onderstreept de typische kenmerken van deze mooie collectie: Style, Twist & Touch.
De Metal Fridge Rosé houdt elke fles tot twee uur lang heerlijk koel en vormt daarnaast ook een prachtig decoratiestuk. De Collection Fridge werd in 2010 gelanceerd met de Yellow Fridge. In 2011 volgde de Rosé Fridge en daarna de Metal Fridge Yellow.
Verkrijgbaar vanaf €53,00 bij de betere wijnhandelaar.
Het kleine Slovenië verrast met natuurschoon, super vriendelijke mensen en skigebieden die nog niet zo bekend zijn. Beleef daarom een onvergetelijke winter in Slovenië. Wie Slovenië al enkele jaren niet meer heeft bezocht zal verwonderd opkijken van de positieve veranderingen. Er waait een nieuwe wind door het land. Je merkt het in de gezellige, opgesmukte hoofdstad Ljubljana en op de plaatsen waar je allerlei wintersport activiteiten kunt beoefenen. Kortom, het is hoog tijd om ook eens aan Slovenië te denken als je plannen maakt voor een wintervakantie.
Prima infrastructuur: Er is de voorbije jaren heel wat geïnvesteerd in de skifaciliteiten die bijgevolg niet meer moeten onderdoen voor die in de buurlanden. Kransjka Gora is het grootste en meest bekende skioord van Slovenië. Er worden wedstrijden voor de wereldbeker georganiseerd en de afdalingen zijn geschikt voor verschillende niveaus. Ook in Maribor Pohorje vinden wedstrijden voor de wereldbeker plaats. En verder zijn er de skioorden van Krvavec, Kobla en Vogel die allemaal gekenmerkt worden door hun kindvriendelijk karakter.
Niet-skiërs kunnen in Slovenië op een actieve manier genieten van het schitterende winterse landschap. Het Triglav Nationaal Park, in het noorden van het land, is adembenemend mooi en tijdens een ski-tour leiden de berggidsen je naar de mooiste hoekjes van het natuurpark. Op verschillende plaatsen kun je langlaufen, sleeën, ijsklimmen, wandelen met sneeuwschoenen. Er zijn professionele monitoren en het nodige materiaal kan gehuurd worden.
Winterpret voor een prikje: Voor een winters verblijf in Slovenië hoef je niet per se over een groot reisbudget te beschikken. Eigenlijk is alles verrassend goedkoop: een skipas, een Active Slovenia skipas waarmee je elke dag in een ander skioord kunt skiën (€ 164 volwassenen, € 140 jongeren, € 110 kinderen), een bus- of taxirit, een glühwein op een zonterrasje langs de skipiste, de huur van skimateriaal, een maaltijd, bergkeuken of mediterraan getint, de wellness centra in de skigebieden en zelfs de après-ski is voor elke wintersporter een haalbare kaart.
Voeg daarbij de gezelligheid van dat sympathieke kleine land – waar je overigens nooit grote afstanden moet rijden – plus de makkelijke bereikbaarheid vanuit België: vlucht naar Ljubljana of Trieste met transfers naar de skigebieden, www.goopti.com . Met de auto is er een snelle verbinding via Luxemburg en de Duitse en Oostenrijke autowegen.
Ljubljana, een prima uitvalsbasis: De hoofdstad van Slovenië is een charmante stad met alle bezienswaardigheden op loopafstand. De verkeersvrije straten en pleinen zijn heerlijk om te wandelen, langs de prachtig gerestaureerde huizen, over de bruggen en langs de kade van de rivier Ljubljanica waar je uren kunt slijten in stokoude kroegen en hartverwarmende restaurantjes. Ook tijdens de winter komt men massaal naar buiten en wordt er genoten van de bijzonder aangename sfeer. Je kunt het kasteel bezoeken, de centrale markt met Sloveense specialiteiten, de musea en waarom niet hier logeren, ook als je graag gaat skiën want de bergen zijn niet veraf. Je staat er in een mum van tijd om te genieten van de sneeuwpret midden een imponerend winters berglandschap, onder meer met de ski bus en shuttle van bij de hotels in Ljubljana naar het skioord Krvavec. www.visitljubljana.com
READY TO OFFER GIFT WRAP in Clicquot Yellow of Rosé Pink
Elk feest is een geschenk. Veuve Clicquot blijft trouw aan haar creatieve traditie en stelt vandaag de Veuve Clicquot Ready to Offer Gift Wrap voor. De nieuwe geschenkverpakking omhult een fles Yellow Label en maakt elk champagnefeest tot een bijzonder moment.
Een onvergetelijk moment.
Met feestelijke kleuren als Clicquot Yellow en Rosé Pink is de Ready to Offer Gift Wrap het perfecte extraatje voor elke gelegenheid: een verjaardag, vakantie, jubileum of, waarom niet, zomaar. Een buitengewoon attent geschenk voor een onvergetelijk moment …
De kunst van het schenken.
Achter de prachtige doos met decoratieve strik en artistieke glans gaat een bruisende verrassing schuil. Dankzij de schitterende verpakking is de elegante en evenwichtige Yellow Label-blend Ready to Offer voor elke gelegenheid!
Verkrijgbaar vanaf €43 bij de betere wijnhandelaar.
Primeur in Belgiƫ: de schroefkurk, een innovatie voor de wijnfles
Een schroefkurk?? Ja, een schroefkurk. De nieuwste afsluiting van de wijnfles: Twist to Taste! Vanaf week 48 is La Cuvée Mythique van Les Vignerons de la Méditerranée exclusief verkrijgbaar in een fles met schroefkurk. Gaat de schroefkurk de Belgische wijnschappen veroveren?
Eeuwenlang zat in elke fles wijn een kurk. Inmiddels schrikt de Nederlandse consument ook niet meer van een schroefdop. En nu is er de schroefkurk: een innovatie die de goede eigenschappen van kurk, zoals duurzaamheid en een premium imago, combineert met het gebruiksgemak van de schroefdop. Je draait hem met de hand zo uit de fles, inclusief vertrouwde plop. En je draait hem er dankzij de groeven in de kurk ook zo weer in. De hals van de fles heeft aan de binnenkant namelijk schroefdraden van glas gekregen. Just Twist to Taste! De schroefkurk is ontwikkeld door twee wereldspelers in hun branche: Amorim (kurk) en O-I (glas). Samen hadden zij vier jaar nodig om deze innovatie te ontwikkelen en testen.
Duurzame afsluiter
De nieuwe afsluiter heeft een positieve impact op het milieu. Elke kurk absorbeert namelijk tot 112g CO2, terwijl een schroefdop juist leidt tot CO2-uitstoot. Kurk is bovendien biologisch afbreekbaar én recycleerbaar en wordt met de hand geoogst van bomen die nooit worden gekapt.
La Cuvée Mythique
Wil je zelf eens Twisten? La Cuvée Mythique is de eerste en op dit moment de enige wijn in België met een Twist to Taste schroefkurk. Voor deze witte en rode IGP Pays d’Oc selecteren ‘Les Vignerons de la Méditerranée’ al sinds 1990 de druiven van hun beste percelen. Typisch Zuid Franse druivenrassen als grenache blanc en maccabeu voor wit en grenache, carignan, syrah, mourvèdre en marselan voor rood. Hiervan maakt wijnmaker Bruno Kessler moderne kwaliteitswijnen met volop rijp fruit en delicaat houtgebruik: een weerspiegeling van de Languedoc op zijn best. La Cuvée Mythique is eerder al met veel succes geïntroduceerd in onder meer Duitsland, Nederland, Zwitserland, Azië, de Verenigde Staten en Canada.
Les Vignerons de la Méditerranée is onderdeel van Groupe Val d’Orbieu, de grootste wijnbouwcoöperatie van Frankrijk. Met de introductie van de schroefkurk onderstreept Val d’Orbieu wederom haar innovatieve visie op wijn.
Verkrijgbaarheid
Verkrijgbaar in rood en wit voor € 7,99 bij Albert Heijn.
Oostenrijks skiparadijs Brixenthal haakt in op foodcation trend
Gastronomisch genieten in de Kitzbüheler Alpen – Brixental met ‘KochtArt’, sterrenkok en meer
Het Oostenrijkse wintersportgebied Kitzbüheler Alpen - Brixental in Tirol, dat de drie dorpen Brixen im Thale, Kirchberg en Westendorf beslaat, kent behalve goede pistes vele culinaire hoogstandjes. Het skiparadijs sluit hiermee naadloos aan op de huidige foodcation trend dat toeristen zich ook op gastronomisch gebied steeds meer willen verrijken tijdens hun (wintersport)vakantie. Hoewel de bekende Wiener schnitzel op zijn tijd erg lekker is, loopt voor de echte fijnproever het water in de mond bij de regionale delicate specialiteiten van sterrenkok Simon Taxacher, de zogenoemde Brixentaler KochArt-bedrijven en overige streekproducenten.
Vernieuwde Tiroolse kookkunsten met traditionele streekproducten. De regio Kitzbüheler Alpen – Brixental is rijk aan traditionele restaurants die typisch Tiroolse kookkunsten toepassen. Tien daarvan zijn benoemd tot echte Brixentaler KochArt bedrijven; restaurants die de kwaliteitsproducten van kleine boeren gebruiken en een nieuwe uitvoering van oude recepten uit de regio presenteren. Zo tref je op hun menukaarten authentieke gerechten aan als ‘Brixentaler Schöpsernes’, ‘Tiroler Knödel’, ‘Almschweinernes’, ‘Gröstl’ en diverse soorten wild, allen in een modern jasje gestoken. De basisingrediënten voor deze gerechten zijn (vaak biologische) boerenproducten uit het omliggende almgebied met het keurmerk ‘Urig & Echt’, ofwel origineel en authentiek.
Culinair vuurwerk met beroemde 4-sterrenkok Simon Taxacher: Wie op zoek is naar een exclusieve gastronomische ervaring kan terecht bij het Relais & Châteaux Hotel-Restaurant Rosengarten. Dit Hotel-Restaurant is opgericht door de succesvolle sterrenkok Simon Taxacher en zijn partner Sandra Kobald in Kirchberg, in de directe omgeving van de Maierbahn (500m), de Pengelstein (1.500m) en de KiWest (2.000m). In 2001 werd hun avantgardistische onderneming opgenomen in de elitaire Hotelvereniging Relais & Châteaux en werd Simon benoemd tot ‘Grand Chef Relais & Châteaux’, een titel die wereldwijd slechts door 160 chefkoks wordt gedragen. In 2012 kreeg Simon Taxacher de onderscheiding ‘Trofee Gourmet a la Carte’ in de categorie Creatieve Keuken en dit jaar gaf Gault Millau hem maar liefst 4 sterren en 19 punten, waarmee hij is bekroond tot beste kok van Oostenrijk. Een avond dineren bij Rosengarten betekent gegarandeerd een unieke beleving voor je smaakpapillen!
Fijnproeven in Brixental: Ook ben je in Brixental aan het juiste adres voor een zogenaamd ‘kijkje in de keuken’. Zo kun je in de knusse berghut van Kasplatzl, aan de voet van de grote Rettensteinberg, zien hoe de regionale kaas wordt gemaakt onder het genot van een vers kaasplankje. Bij het Biohof Obertreichl leer je bovendien meer over tientallen verschillende kruidsoorten in de zogenaamde kijk-kruidentuin. Tot slot aanschouw je bij de 400-jaar oude brouwerij Erber in Brixen im Thale het traditionele brouwproces van de typisch Tiroolse schnapssoorten en brandewijnen, die je vervolgens natuurlijk ook mag proeven. www.brixental.com
Veuve Clicqout: clicqout mail, filosofie van een speciale zending
Zelfs in dit volstrekt digitale tijdperk blijft een brief of een pakje via de post ontvangen iets speciaals hebben. Hoe langer u er moet op wachten, bij de ontvangst van een bijzonder pakje voelt de spanning bij het openmaken aan als het begin van een nieuwe reis.
Dit jaar nodigt Maison Veuve Clicquot u uit om mee te reizen met Clicqout mail, een uniek avontuur om te vieren dat de Brut Carte Jaune op zijn bestemming is gearriveerd: bij de miljoenen consumenten die er een van de meest populaire champagnes ter wereld van hebben gemaakt. Het assortiment Clicqout mail brengt hulde aan de correspondentie per post en bestaat uit diverse flesverpakkingen om te verzamelen.
Erfgoed en een waardevolle erfenis.
Destijds leidde Madame Clicqout vanuit haar kantoor in Reims vastberaden haar imperium, en dat deed ze met pen en papier. Per post gaf ze instructies aan haar leveranciers en vertegenwoordigers, en beantwoordde ze vragen van haar klanten die soms aan de andere kant van de wereld woonden. Madame Cliqout sleutelde via tal van innovaties aan de kwaliteit van haar champagne, en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Ze wist dan ook een gewaagde uitspraak waar te maken ‘Ik wil dat mijn wijn tot de absolute top behoort, van New York tot Sint Petersburg’. In het rijtje van de grote champagnehuizen heeft Veuve Clicqout zich weten te onderscheiden. Het huis hecht nog steeds waarde aan de cultuur van de briefwisseling, die is voortgevloeid uit een perfecte combinatie van een briljante geest, champagne van topkwaliteit en een ongeëvenaarde reputatie. Die geschiedenis wil Clicqout Mail vandaag graag in de kijker zetten met een assortiment verbluffende producten.
De collectie, een zending met een vleugje gekheid!
Clicqout clutch: deze leuke gele omslag van Veuve Clicqout vormt een knipoog naar de stilvolle clutch, een onvervalste en chique klassieker. Wie hem opent, ontdekt dat het een koeltas is, die een fles Veuve Clicqout brut Jaune, een uur lang koel kan houden.
Clicqout enveloppe: deze verpakking is volledig opvouwbaar en draagt alle typische kenmerken van Maison Veuve Clicqout. Maar het beste van al zit binnenin: een fles Veuve Clicqout brut Jaune van 75cl.
Clicqout mailbox: dit vederlichte metalen blik vormt een opvallende knipoog naar de Amerikaanse brievenbussen van weleer. Het blik is beschilderd in Clicqout-geel en is voorzien van een inklapbaar rood vlaggetje om aan te geven dat de postbode al langs is geweest. In het blik is precies genoeg ruimte voor een fles Vuve Clicqout brut carte Jaune van 75cl.
Clicqout express: dit briljante ontwerp in superstevig karton is speciaal op maat gemaakt om een fles Veuve Clicqout brut Jaune van 75 cl in alle veiligheid in te verpakken. Wie zou nu geen vreugdesprongetje maken bij het ontdekken van zo’n pareltje bij de post? Met de bijgeleverde postetiketten die voldoen aan de internationale normen hoeft u de verpakking alleen nog maar te frankeren en te adresseren aan de gelukkige ontvanger!
Glenmorangie Original krijgt voor de eindejaarsfeesten een originele feestverpakking aangemeten: "Pillar of Light". Een nieuw holografisch 3D-ontwerp, gecombineerd met de beroemde 'Orangie' kleur geven de Single Malt Whisky van Glenmorangie extra glans. Een prachtige verpakking om te schenken en ... om te krijgen!
Glenmorangie "Pillar of Light" is verkrijgbaar bij de betere drankhandel en wijnhandelaar vanaf 34 euro.
Michelin City pro: de band die het beste bestand is tegen lekrijden
De MICHELIN CITY Pro is ontwikkeld voor intensief gebruik in de stad onder omstandigheden waarin hij het meeste te lijden heeft. Deze band biedt drie belangrijke voordelen ten opzichte van zijn voorganger en zijn concurrenten: een ongekende robuustheid waardoor hij de overlast door lekrijden aanzienlijk vermindert, een betere veiligheid en een langere levensduur. Hij is bedoeld voor motoren met een kleine cilinderinhoud, tot 150 cc, en scooters met grote wielen.
Of hij nou wordt gebruikt door een stadsbewoner die er mee op en neer pendelt naar het werk, dan wel door een motorkoerier die zich door de verkeersopstoppingen van een metropool beweegt, de MICHELIN CITY Pro is perfect afgestemd op deze vormen van gebruik. De voordelen die hij in zich verenigt, zijn te danken aan een combinatie van innovaties en optimalisaties.
Met de MICHELIN technologieën kan de robuustheid van de band worden versterkt, waardoor hij 20 % meer weerstand heeft tegen lekrijden dan concurrerende producten. De toepassing van een special ontwikkelde rubber compound, garandeert dat hij 10 % langer meegaat dan zijn concurrenten. Tot slot zorgt zijn nieuwe loopvlakprofiel voor meer grip op droog, nat en glad wegdek. Meer robuustheid en veiligheid gedurende een groter aantal kilometers is, kort samengevat, wat de nieuwe MICHELIN CITY Pro karakteriseert. Deze band is een concrete uitwerking van de MICHELIN Total Performance strategie, die alle prestaties van een band tegelijkertijd en zonder compromissen wil verbeteren.
De MICHELIN CITY Pro is, na de MICHELIN Pilot Road 4, de tweede band die dit jaar wordt toegevoegd aan het Michelin aanbod van motorbanden. Hij is beschikbaar in 21 afmetingen voor wielen van 14 tot en met 18 inch en snelheidsindex P (tot 150 km/uur) tot S (tot 180 km/uur).
Je zinnen gezet op een lekker flesje wijn? Dan komt de Boomerang Xtend Emotion goed van pas! Met dit sommeliermes haal je immers niet één maar twee handigheidjes in huis: de kurkentrekker en de geïntegreerde capsulesnijder!
Plaats je de Boomerang loodrecht op de fles, dan verwijder je de capsule – het loden kapje boven op de kurk in een handomdraai. De vier hardstalen wieltjes garanderen een permanent professioneel resultaat. Met slechts een kwartdraai is het zo gepiept!
Ontkurken doe je met de kurkeboor. Door zijn vijf windingen heeft deze een goede greep op iedere kurk. Zo is de Boomerang ook geschikt voor lange kurken, tot wel 50 mm. De dubbele hefboom is variabel en zet zich in de juiste positie bij het hevelen. En net daarom trek je de kurk makkelijk in één beweging uit de fles!
De Boomerang ligt niet alleen goed in de hand, maar dient met zijn leuke opdrukken ook als het ideale geschenk. De frisse kleuren en speelse motiefjes, gaande van bloemetjes tot ruiten, maken van dit gadget een echt hebbeding! €12,90. www.girbal.be
Coups de coeur: vignobles et signatures, de afwezigen
De wijnen van enkele wijnproducenten die tot de club Vignobles et Signatures behoren zijn in België niet beschikbaar, sommige producten hebben net door hun kwalitatieve kleinschaligheid zelfs geen exportpotentieel. Toch enkele leuke en aangename ervaringen:
Domaine Paul Blanck – Elzas:
Altenbourg Pinot gris 2008, vendanges tardives: mooie neus met aroma’s van honing, gerookte en gekonfijte citrusvruchten, leuk evenwichtig en harmonieus in de mond. Deze 100% Pinot gris past bij kreeft, kalfszwezeriken met bosbessen en sabayon van framboos. TTC domein 30€.
Jean Durup père et fils – Chablis:
Chablis 2013: frisse, lichte en fruitige wijn waarvan de aroma’s spontaan openbloeien. Evenwichtige en leuke minerale wijn, 100% Chardonnay, die mooi past bij gegrilde vis en schaaldieren. TTC domein 11.75€
Château Peyros – Gers:
Château Peyros, vieilles vignes 2010, Madiran. Intense aroma’s in de neus geven delicate toetsen van peper en zwart fruit. Krachtige vette en volumineuze aanzet in de mond die evolueert naar een lange afdronk met subtiele tannines. Vooraf te karaferen. Deze wijn, 80% Tannat en 20% Cabernet Franc, past bij gebraden vleesbereidingen, pittige tartaar en magret van eend. TTC domein 11€.
Domaine Rolet père et fils - Jura:
Trousseau 2009, Arbois rouge: wijn met mooie kersachtige rode kleur die in de neus aroma’s losweekt van kriek, aardbei en moerbei met subtiele kruidige toetsen. In de mond zorgen de tannines voor leuk evenwicht en aangename ervaringen. Een wijn 100% Trousseaudruif, typisch voor de Jura, die past bij wild en diverse kaassoorten. TTC domein 10.50€. www.vsclub.com
'Copper Blush' wordt de kleur van 2015, een warm, koperachtig oranje dat neigt naar roze.
Het toonaangevende Global Aesthetic Center van AkzoNobel, het moederbedrijf van verfmerk Levis, heeft voor het twaalfde jaar op rij een tint tot de trendkleur van het moment uitgeroepen. De Kleur van het Jaar 2015 volgens Levis wordt Copper Blush, een warm, koperachtig oranje dat symbool staat voor een positievere kijk op de wereld.
Elk jaar gaat het Global Aesthetic Center van AkzoNobel wereldwijd op zoek naar dé kleur die de tijdsgeest symboliseert en die dat jaar alomtegenwoordig zal zijn. In 2014 kaapte het koele blauw-groene Teal nog de titel weg. Voor volgend jaar valt de keuze op een beduidend warmere tint, Copper Blush.
Copper Blush is een diepe kleur die perfect combineert met roze, neutrale tinten, wit en andere oranje nuances, maar ook bij houtschakeringen en metallics zoals goud. De Kleur van het Jaar, die het midden houdt tussen roze en oranje, weerspiegelt een positievere kijk op de wereld. De tint is namelijk geïnspireerd door een groter idee: de zoektocht naar het positieve in het dagelijkse leven.
De experts van het Global Aesthetic Center bereikten een consensus over de trend: “Het centrale idee voor 2015 is dat mensen nieuwe manieren ontdekken om hun leven kleur te geven en een warmere, zorgzamere samenleving voor ons allemaal te creëren.” Hiermee lanceren ze het belangrijkste kleurenthema van het jaar op het vlak van mode, architectuur, interieur en lifestyle.
Vijfde nieuwe all-suite schip wordt verwacht in voorjaar 2018. Seabourn laat een tweede ultraluxe cruiseschip bouwen door de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri. Het wordt een zusterschip van het nieuwe schip van Seabourn dat eerder dit jaar werd aangekondigd. De levering van het eerste nieuwe Seabourn schip staat gepland voor eind 2016, het tweede wordt in het voorjaar van 2018 verwacht. Ook voor het tweede nieuwe schip werd Adam D. Tihany aangetrokken om de openbare ruimtes aan boord van het schip te ontwerpen. Tihany gaat voor het nieuwe schip de openbare binnen- en buitenruimtes ontwerpen, inclusief de spa, het theater, het casino, de lounges en het innovatieve, multifunctionele Seabourn Square.
"Er is veel interesse ontstaan bij de aankondiging van het eerste nieuwe schip en we zijn erg blij dat de toenemende vraag naar onze cruises ons in staat stelt om een tweede schip aan onze groeiende vloot toe te voegen", aldus Richard D. Meadows, President bij Seabourn. "Deze twee nieuwe schepen bieden de ingetogen elegantie waar we bekend om staan, evenals nieuwe voorzieningen, innovaties en moderne design elementen, die perfect aansluiten bij de stijl die Seabourn typeert."
"Het bevestigen van een optie mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd wanneer er zulke belangrijke investeringen mee gemoeid zijn. We zijn erg blij dat Seabourn haar vertrouwen in ons heeft ‘verdubbeld', vooral gezien het feit dat onze samenwerking nog pril is maar snel groeit”, aldus Giuseppe Bono, Chief Executive Officer bij Fincantieri. “Ik geloof dat dit duidelijk aantoont dat zowel nieuwe als bestaande klanten, zoals Seabourn's moederbedrijf Carnival Corporation, en de gehele markt, Fincantieri als de wereldleider zien binnen het ultraluxe segment in de cruise-industrie."
De configuratie van het nieuwe schip wordt gebaseerd op de zeer populaire Seabourn Odyssey-klasse schepen, met één extra dek en nieuwe, grotere openbare ruimtes. Het schip biedt plaats aan 604 gasten, op basis van dubbele bezetting van de all-suite cabins. Elke suite aan boord van het nieuwe schip beschikt over een eigen veranda. Het schip behoudt de hoge ratio aan ruimte per gast die Seabourn eigen is en voorziet in een zeer persoonlijke service met bijna één personeelslid per gast. Beide nieuwe schepen zetten de modernisering van de vloot voort, die de rederij begon in 2009 met de lancering van de Seabourn Odyssey. Deze bekroonde nieuwe klasse van de vloot, waar ook Seabourn Sojourn (2010) en Seabourn Quest (2011) onder vallen, won al diverse prijzen. Met de toevoeging van deze twee nieuwe schepen, beschikt Seabourn over de meest moderne, ultra -luxe vloot in de cruise-industrie.
Voor reserveringen kan er contact opgenomen worden met een reisagent of met Seabourn via de website www.seabourn.com of bel 00800 1872 1872.
Vakbondsstakingen hebben positief effect op online reisverkoop
Vakantiedeals.be, de grootste reisvergelijkingssite in België, noteerde tijdens de regionale stakingsdagen van de afgelopen weken een stijging in de verkoop van bijna 70% ten opzichte van een doorsnee maandag in december. Normaal gezien wordt er op maandag zowat de helft minder geboekt in vergelijking met zondag. De afgelopen weken zag men de omgekeerde beweging en lag de verkoop op maandag maar liefst 14,5% hoger dan op zondag. De stakingsacties van de afgelopen weken hebben er dus niet voor gezorgd dat de economie op alle vlakken lam lag, integendeel. Bij Vakantiedeals.be kijkt men alvast vol spanning uit naar de nationale stakingsdag van komende maandag.
De regionale stakingsacties van de afgelopen weken werden door de vakbonden unaniem onthaald als een groot succes. De provincies waar men actie voerde lagen grotendeels plat, het openbaar vervoer was overal ernstig verstoord en mensen werden verhinderd om naar het werk te gaan. Dat laatste heeft buiten alle verwachting ook een positief effect gehad op onze economie, met name op het vlak van de online verkoop van reizen. Zo noteerde Vakantiedeals.be een omzetstijging van goed 20% op de dagen dat er gestaakt werd. “Traditioneel is zondag de dag dat de meeste mensen online een vakantie boeken”, zegt Jurgen De Vos van reisvergelijkingssite Vakantiedeals.be. “De afgelopen weken scoorde maandag opeens beter dan zondag. Iets dat we enkel meemaken wanneer maandag een verlofdag is. Het feit dat veel mensen het werken verhinderd werd en dus noodgedwongen thuis zaten of er zelf voor opteerden om van thuis te werken heeft voor een vergelijkbaar effect gezorgd. In tegenstelling tot de meeste andere sectoren kijken wij dus met positieve spanning uit naar de nationale staking van komende maandag.”
Dat de stakingsdagen net nu vallen is voor Vakantiedeals.be, en bij uitbreiding de hele online reissector, alvast een geluk bij een ongeluk. Momenteel lopen de vroegboekacties bij zowat alle grote touroperators. Naar goede gewoonte hét startschot van het boekingsseizoen voor de komende zomervakantie. “Door alle stakingsdagen hebben mensen nu extra tijd om de diverse vakantieaanbiedingen met mekaar te vergelijken. Iets wat hen, gezien de riante kortingen die de touroperators momenteel aanbieden, een enorm financieel voordeel kan opleveren. Zo zie je maar dat er bij iedere crisis winnaars en verliezers zijn”, besluit Jurgen De Vos.
Op de site van Vakantiedeals.be vind je een handig overzicht terug van de voordelen die de verschillende touroperators momenteel aanbieden. Dit overzicht kan men raadplegen via http://www.vakantiedeals.be/nieuws/vroegboekkortingen-zomer-2015-overzicht
Vakantiedeals.be is de eerste Vlaamse reis- en vakantievergelijkingssite en heeft als doel het de Vlaming gemakkelijker maken om reizen en vakanties in België te gaan vergelijken. Vakantiedeals.be verzamelt het aanbod van belangrijke Belgische spelers als Thomas Cook, Neckermann, Sunjets, Sunweb en Corendon, etc. Iedere dag wordt het aanbod van deze partners up-to-date ingeladen in het systeem van Vakantiedeals.be. Boeken gebeurt rechtstreeks bij de touroperator.
Meer info: www.vakantiedeals.be of www.voyagespaschers.be (Franstalige versie)
Coups de coeur: vignobles et signatures - feestelijke hartenbrekers
De Club Vignobles et Signatures biedt ook enkele feestelijke accenten: Le Soleil Nantais 2013, Muscadet Sèvre et Maine AOC sur Lie, Guilbaud Frères, Calvados Pays d’Auge 12 ans d’âge Roger Groult en de Carte d’Or, Champagne Drappier.
Le Soleil Nantais – Muscadet
Gouden mantel met lichtgroene schitteringen. De fijne neus biedt elegante en complexe toetsen, gevolgd door accenten van witte bloemen en empyreumatische minerale toetsen, flint en zoethout. Ook in de mond weelderige aroma’s van rijp witte bloesem en licht kruidig met leuke persoonlijkheid, in de finale een subtiele toets van bitterheid.
Wijn 100% Melon de Bourgogne die zich mooi leent als gezel bij het aperitief met toast van tonijn- of zalmrillettes, gegrilde vis met licht cremige saus. TTC Domein 6.46€. Beschikbaar bij General Stores en P de Klerck.
Calvados Pays d’Auge:
Leuke oranje kleur met frisse fruitige neus en bloemige toetsen samen met de broodnodige en kenmerkende zoete appel. In de mond fijn en delicaat kruidig, zeer fruitig met mooie finale van gekonfijte zeste van sinaasappel.
Deze wijn 41° alc krijgt een dubbele distillatie op houtskool en is een leuke aperitiefwijn. Als digestief op kamertemperatuur een hartenbreker die perfect samenvloeit met zoete desserts op basis van chocolade of appel. TTC domein 59€. Beschikbaar bij Soulwines agencies.
Champagne Drappier:
Bij elke finale en feest past een champagne. De Carte d’Or brut is de perfecte weergave van de stijl van het huis Drappier. Een ruim aandeel Pinot Noir doet zelfs even aan een Blancs de Noir denken. Carte d’Or brut is een overrijke champagne met fijne aroma’s van wit fruit met noot zoals de wijngaardperzik. Achter een aangename en licht kruidige toets gaat zijn kracht en complexiteit schuil die bij afdronk een heerlijk accent van kweepeer aanbieden.
Melange van 75% Pinot noir 15% Chardonnay en10% Meunier. Vanzelfsprekend het aperitief bij uitstek, maar men degusteert deze champagne evengoed bij wit vlees en vis. De Carte d’Or brut is bovendien dankzij de uitzonderlijke aroma’s, een leuke en verrassende compagnon bij Chaource-kazen. TTC domein 30€. Beschikbaar bij Bristol food & wines Brussel. www.vsclub.com