RestoDays: de grootste editie ooit, meer dan 400 restaurants
Van 2 tot 11 oktober vindt de 12e editie van het grootste gastronomische event in België plaats. Tien dagen lang zullen meer dan 400 restaurants – waaronder een dertigtal met Michelinsterren en een honderdtal die een Gault&Millau score van 13/20 of meer hebben – een driegangenmenu aanbieden aan gastronomieliefhebbers tegen een zeer toegankelijke prijs. Deze niet te missen afspraak voor fijnproevers heeft bovendien ook een nieuwe website.
Het principe van de RestoDays is intussen gekend: 10 dagen lang bieden de deelnemende restaurants exclusieve, gastronomische driegangenmenu’s aan. Voor een lunch betaalt u €22, voor een diner €29. Ook de meest prestigieuze sterrenrestaurants bieden hun kunsten aan voor ieders budget, met formules vanaf €39 ’s middags en €46 ‘s avonds.
Voor deze 12e editie, de grootste ooit, krijgen de RestoDays bovendien een splinternieuwe website, die geoptimaliseerd werd voor alle mobiele toestellen en waarmee een reservatie onmiddellijk en eenvoudig via de pc, tablet of smartphone kan doorgegeven worden.
Dankzij deze nieuwe website worden de vele deelnemende restaurants en hun menu’s nog meer in de kijker geplaatst en heeft de gebruiker met één klik toegang tot alle belangrijke informatie. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de sterrenrestaurants en de zaken die een goeie score haalden in de Gault&Millau. Enkele grote namen onder de deelnemers zijn: Le Passage (*) in Brussel, Comme chez soi (*) in Brussel, Terborght (*) in Huizingen, De Pastorale (**) in Rumst, Vous lé Vous (*) in Hasselt, La Durée (**) in Izegem, Boury (*) in Roeselare, Kommilfoo (*) in Antwerpen, Magis (*) in Tongeren en Hof Ter Eycken (*) in Ninove.
Marijke De Ron van sterrenrestaurant Terborght in Huizingen is alvast enthousiast over hun 9de deelname aan de RestoDays: "De RestoDays bieden ons de kans nieuwe klanten te ontmoeten voor wie ons team het onderste uit de kan haalt. Het is altijd een uitzonderlijk moment om mensen die zonder deze actie misschien nooit bij ons over de vloer zouden komen, te laten kennismaken met gastronomie."
Krijgt u al het water in de mond? Reserveren kan enkel via het online reservatiesysteem op de website http://www.restodays.be
De RestoDays in enkele cijfers …: 12e editie, + 400 restaurants, 30 sterrenchefs nemen deel en + 40.000 couverts tijdens de laatste editie.
Fort Napoleon is van 31 oktober tot en met 6 december de locatie voor een Sinterklaas-expo voor kinderen, gebaseerd op het kinderboek en concept “De Spiekpietjes” door Thaïs Vanderheyden.
De Spiekpietjes zijn kleine geheimzinnige Sinterklaashulpjes. Elk jaar, wanneer de blaadjes van de bomen dwarrelen, trekken ze de wereld rond. Ze verstoppen zich in huizen, appartementen en klasjes om kindjes in de gaten te houden. Zo komen ze te weten wie flink is of een beetje ondeugend. ‘s Nachts, als iedereen slaapt, bellen ze naar de Sint om al die informatie door te geven. Zo wordt in Spanje het Grote Rode Boek van de Sint elk jaar netjes aangevuld.
Het concept van de Spiekpietjes sluit aan bij de vertrouwde Sinterklaastraditie en verklaart ook hoe de Sint aan zijn kennis komt. Bij het boek hoort een popje (Spiekpietje) dat ouders, juffen en meesters, dagelijks op een andere plaats kunnen verstoppen. Kinderen gaan op zoek naar hun Spiekpietje om te zien vanwaar ze vandaag bespioneerd worden.
Het Spiekpietje betrekt ouders in de Sinterklaastraditie en stimuleert kinderen op een ludieke manier om flink te zijn. Ondertussen kijken duizenden kindjes jaarlijks uit naar de terugkomst van hun vertrouwde Spiekpietje.
Dit jaar ontvangt Oostende de Spiekpietjes in Fort Napoleon met een kleurrijke wandeling doorheen de Spiekpietjes’ avonturen, een spannende speurtocht naar alle Spiekpietjes die zich verstoppen in het Fort, knutseltafels, workshops, vertelmomenten en wie weet kom je de Sint nog eens tegen!
Deze maand brengen Primus en Brouwerij Haacht deel twee van de ambitieuze docureeks ‘Free Spirits’. In deze reeks wordt de wereld van eigenzinnige karakters tot leven gebracht.
Dit keer duiken ze onder in de wereld van Sylvain, een Brusselaar die elk vrij moment besteedt aan het verkennen van verlaten gebouwen en industriële sites. Vooraf documenteert hij zich grondig, waardoor hij eenmaal ter plekke magistrale foto’s weet te maken. Net dat maakt Sylvain uniek in de wereld van de ‘urban explorers’. Zijn drijfveer? De ziel van de plek doorgronden en schoonheid blootleggen die anders verborgen blijft. Ontdek het verhaal van Sylvain hieronder.
De ‘Free Spirits’-reeks werd deze zomer gelanceerd met een eerste verhaal: dat van Angelo, een West-Vlaamse surfer en boardshaper die vertelt over passie, keuzes maken, creativiteit en een diepgeworteld geloof in eigen kunnen. Het tweede verhaal (Sylvain) verschijnt vanaf 16 september op televisie (Discovery Channel) en in de bioscoop, waar de sfeervolle beeldvorming en de filmische aanpak van deze reeks extra tot hun recht komen.
De verhalen van Angelo en Sylvain kunnen bekeken worden op de digitale platformen, waaronder www.primus.be en YouTube. De ‘Free Spirits’-reeks wordt in de komende weken nog aangevuld met een derde en vierde episode.
Deze herfstvakantie wordt het opnieuw extra spannend in het Brusselse waterpretpark Océade. Het water kleurt er elke dag omstreeks 15 uur rood, alsof je in een echt bloedbad zwemt.
Van zaterdag 31 oktober tot en met vrijdag 6 november staat Océade weer helemaal in het teken van Halloween. De bezoekers kunnen er niet alleen genieten van het grootste aanbod van glijbanen in België, maar ook lekker griezelen! Elke dag om klokslag 15 uur wordt Océade omgetoverd tot een heus bloedbad. Geen echt natuurlijk, maar via een speciaal procedé kleurt het water van het park akelig bloedrood! Voor hun gezondheid of zwemkledij hoeven de bezoekers niet te vrezen: de kleurstof is een natuurlijk product dat 100% veilig is en geen vlekken maakt. Na zo’n drie kwartier is deze nachtmerrie voorbij. Tot de volgende dag…
Ook de animatie is in het teken Halloween: tussen 14 en 16u toveren schminksters de jongsten met waterproof grime om in hun favoriete griezelfiguur.
Naast Mini-Europa vind je Océade, het waterpretpark dat de absolute nummer 1 is in glijbanen in België. Haar grootste troeven zijn samen goed voor 625m aan glijplezier en uniek door hun verscheidenheid (snel, met banden, 1, 2 of 3 plaatsen,…) en hun exclusiviteit (de langste, snelste glijbaan) in ons land. Daarnaast vind je in Océade onder andere een golfslagbad, jacuzzi’s en een saunaruimte die in de prijs inbegrepen is. Het park is er in de eerste plaats voor families die op zoek zijn naar plezier en ontspanning. Tenslotte is Océade de derde meest bezochte attractie in Brussel. www.oceade.be
Tarieven Océade (geldig voor 4 uur): €18,2 voor een volwassene / €15,2 voor een kind (grootte: 1m15 tot 1m30) - €112 voor een kaart voor 10 bezoeken. Er zijn speciale groepstarieven.
Nieuwe luxe lijn van chocolatier Libeert- Belgische chocolade op zijn best
Het Belgische bedrijf Libeert, specialist in premium Belgische chocolade, presenteert met trots haar nieuwe luxe lijn: prachtige pronkstukken voor eindejaar, onder de vorm van holle figuren, pralines en tabletten, waaronder drie tabletten met speciale aandacht voor de oorsprong van de chocolade. Originele chocolade, boordevol smaak – het perfecte eindejaarsgeschenk.
Prachtige holle kerstmannen, een reeks kerstballen en een weelderige chocolade kerstboom, opgebouwd uit kerstballen, zijn een streling voor het oog en een genot voor je smaakpapillen. De producten zijn verpakt in een exclusieve, stijlvolle geschenkverpakking en gedecoreerd met een label om een persoonlijke boodschap mee te geven. Ook de tabletten en pralines krijgen een nieuwe ‘luxe’ look en er komen origine-tabletten bij: drie buitengewone smaakervaringen, gemaakt met zorgvuldig geselecteerde cacaobonen uit Vietnam, Congo en Ecuador.
Het Kerstmaal afsluiten met een heerlijk stukje chocolade of een origineel, chocolade geschenk cadeau doen: het kan allemaal dankzij de nieuwe lijn van Libeert. Laat Libeert je verrassen dit eindejaar en zet 2016 alvast goed in!
Richtprijzen: Holle figuren: vanaf € 7,99, Pralines: vanaf € 5,99, Tabletten: vanaf € 2,49 Meer info: www.libeert.com
Over Libeert :
Meng aloude tradities, een goed bewaard familierecept en gloednieuwe technologieën ... en je bekomt Libeert chocolade. Al sinds 1923 staat deze bekend om zijn heerlijke smaak. Libeert startte het familiebedrijf als Italo Suisse, maar veranderde recent zijn naam naar de familienaam van de eigenaars, waarvan ondertussen de vierde generatie actief is in het bedrijf. Onder een nieuwe naam en met dezelfde passie voor premium Belgische chocolade speelt Libeert met de nieuwe luxury line perfect in op de trends naar luxe, premium en gifting. Het nieuwe Libeert luxe gamma voor volwassenen is een mooie aanvulling op het reeds bestaande Tonkeys gamma, dat eerder naar kinderen gericht is.
(Golednieuw) All-year-round wandelplezier in Koksijde-Oostduinkerke
e dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke pakte onlangs uit met een compleet nieuwe wandelkaart waarbij alle gemeentelijke wandelroutes volledig herwerkt en vernieuwd werden. De nieuwe wandelkaart is een handige tool voor zij die een uitwaaiweekendje aan zee plannen. Ook voor wie liever met een gids op pad gaat en meer wil leren over de fauna en flora of andere onderwerpen komt in Koksijde-Oostduinkerke ruimschoots aan zijn trekken, want het aanbod (gratis) geleide wandelingen is er uitgebreid.
Nieuwe wandelkaart voor iedereen:
De nieuwe wandelkaart bundelt alle gemeentelijke wandelroutes waarbij de wandelaar kan kiezen uit maar liefst 7 wandelingen. De routes gaan langs de mooiste plekjes van de badplaats, doorheen de vele natuur- en duinengebieden en langs de verschillende bezienswaardigheden van de badplaats Koksijde-Oostduinkerke. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de toegankelijkheid. Drie van de zeven routes bieden een verhard alternatief zodat deze toegankelijk zijn voor rolstoelen maar ook voor fietsers en buggy’s. Ook hondenvrienden kunnen hun viervoeter op enkele routes meenemen.
De wandelaar heeft keuze uit volgende wandelroutes: Artiesten, Ijslandvaarders, Schipgat, Witte Burg, Spelleplekke, Kruwers en Polderwandelroute. Alle routes zijn lusvormig en de afstanden variëren tussen de 5 en 13 kilometer zodat zowel de fervente stapper als de occasionele wandelaar zijn gading kan vinden. Voor de gepassioneerde wandelaar kunnen de verschillende routes ook gecombineerd worden. De wandelkaart is dus absoluut een must voor wie het natuurschoon in Koksijde-Oostduinkerke wil ontdekken. De wandelkaart is te koop bij de dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke voor 3 euro.
Thematisch geleide wandelingen : van zeewier tot yoga: In Koksijde-Oostduinkerke vind je ook een interessant aanbod aan thematische wandelingen onder leiding van een gids. Vaak zijn die wandelingen gratis, soms wordt een klein symbolisch bedrag gevraagd. De meeste wandelingen vinden in het weekend plaats.
Op zondag 27 september staat om 14.00 een gratis geleide bessenwandeling in de Noordduinen op het programma. Nog een bijzondere geleide wandeling waaraan je voor een symbolische 2 euro kunt deelnemen op zondag 4 oktober om 14 uur is de ‘Zeewierenwandeling – Zeewieren, een onbekende groente’ . Op het strand ga je tussen de aanspoelsels op zoek naar zeewieren en kom je meer te weten over hun levenswijze en hun culinaire en andere toepassingen. Inschrijven is mogelijk via duinenhuis@koksijde.be.
Ben je toe aan ontspanning, dan is de Yogawandeling die op zaterdag 10 oktober van 9.00-14.00 wordt georganiseerd een aanrader. In de voormiddag geniet je van een lange yogales voor zowel beginnende en ervaren yogi. Na een hartverwarmend drankje volgt een stevige wandeling op het strand en door de duinen. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 10 euro per persoon.
Op woensdag 4 november van 14.00 – 16.30 kan je deelnemen aan de wandeling ‘De kleur van de herfst in de Schipgatduinen’. Een bonte schakering van donkerpaars tot oranje bessen kleuren de Schipgatduinen, maar wist je dat bessen ook een “gedekt tafeltje” voor vogels zijn en een gezonde vitaminerijke lekkernij voor de moderne mens? Na een leerrijke wandeling wordt afgesloten met een tas warme chocolademelk in het Duinenhuis. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 2 euro per persoon.
Om het wandeljaar mooi af te sluiten wordt op zaterdag 26 december in Sint-Idesbald een heuse Winterwandeldag georganiseerd. Tussen de feestdiners door is een verkwikkende wandeling aan zee een dankbare bezigheid! Er zijn wandelingen van verschillende afstanden, voor de recreatieve wandelaar tot de meer doorwinterde stapper. Deelname is gratis.
En al wie benieuwd is naar de geleide wandelingen in 2016, houdt best de website van de toeristische dienst Koksijde-Oostduinkerke in de gaten. Vanaf volgend jaar maart starten er opnieuw een reeks boeiende wandeltochten.
Ga voor meer info en een update over alle geplande wandelingen naar www.koksijde.be en klik op ‘Activiteitenoverzicht’ onder de kalender.
Spicy 3, sporten voor het goede doel in Les Lacs de l'Eau d'Heure
In Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste recreatiegebied van Wallonië, zijn de voorbereidingen gestart voor een fantastisch project dat in september 2016 wordt opgezet. SPICY 3 is een triatlon, georganiseerd door vzw. Handicaps Solidaires, waarbij sportievelingen, ook minder validen, samen geld inzamelen voor de kinderen van Burkina Faso. Het wordt een unieke mix van ontspanning, recreatie, respect voor anderen, vriendschap, solidariteit en sport, in het Land van de Meren.
Les Lacs de l’Eau d’Heure ligt op hooguit een paar uur rijden van Vlaanderen en Brussel, ideaal dus voor een korte break, een weekenduitstap of een heuse vakantie. Het aaneengesloten merengebied, 1800 ha groot, is een geliefde bestemming voor de watersporter maar ook fietsers en wandelaars vinden er hun weg. Voeg daarbij de uitstekende accommodatiemogelijkheden en je hebt een vakantiebestemming van formaat.
Het is dus in deze prachtige omgeving dat de eerste editie van SPICY 3 zal plaatsvinden, op 18 september 2016. Het gaat om een team-triatlon waarbij sporters mét en zonder handicap samen deelnemen, een organisatie van de vzw. Handicaps Solidaires. Elk driekoppig team telt minstens één deelnemer met een handicap (fysisch of mentaal). De afstanden van de onderdelen van de triatlon zijn aangepast opdat zoveel mogelijk sporters zich kunnen inschrijven. Samen moeten ze achtereenvolgens 500 meter zwemmen, 24 km fietsen en 6 km hardlopen. Voor deze fysieke prestatie mag aangepast materiaal worden gebruikt zoals een draagstoel of een fiets met aanhangwagen. Mensen met een handicap kunnen op deze manier probleemloos meesporten.
De belangrijkste kenmerken van SPICY 3 zijn ‘feest’ en ‘solidariteit’. Een feest dankzij het enthousiasme van de sporters en de organisatie van randanimatie, een evenement vol solidariteit want de teams die zich inschrijven engageren zich om minstens € 1500 in te zamelen als sponsorgeld. Deze bijdrage komt ten goede van L’Hymne aux Enfants, een stichting die zich, door het verstrekken van medische zorg en onderwijs, inzet voor de kinderen van het Afrikaanse land Burkina Faso.
Demeyere combineert revolutionaire technologieën voor gebruiksvriendelijke bakpan
De meest gebruiksvriendelijke pan? Die staat op naam van Demeyere. De culinaire specialist combineert twee innovatieve technologieën voor een pan die niet aanbakt, niet oververhit op inductie én eenvoudig is in onderhoud. Geen chef-kok die nieuwkomer ControlInduc® Duraslide Ultra niet zal lusten…
Demeyere heeft zijn gekende ControlInduc®-bakpan voorzien van de innovatieve antikleeflaag Duraslide Ultra. Het resultaat is een duurzame en veilige pan: je voorkomt oververhitting waardoor je gezond kan koken, met weinig vetstof.
ControlInduc® is een unieke technologie die de maximale temperatuur beperkt tot 250°C op inductiefornuizen. Zo vermijd je aanbranden en heb je een pan die warm blijft, zonder gevaar voor oververhitting. Zelfs op hoger vermogen zal de pan zelf de temperatuur regelen. De unieke legering blijft magnetisch tot 250°C. Boven die temperatuur verliest het materiaal zijn magnetische eigenschappen en zal de inductiekookplaat de energie verminderen. Daalt de temperatuur weer, dan treedt het magnetisme opnieuw in werking. Het meerlagenmateriaal tot aan de rand van de ControlInduc®-bakpan verzekert een optimale warmtespreiding.
De antikleeflaag Duraslide Ultra, aangebracht in 3 lagen, blinkt uit in gebruiksgemak en kreeg een keramische versterking voor een nog langere levensduur. Deze nieuwe generatie antikleeflaag is zeer geschikt voor het bakken van eierproducten en delicate vis. Zelfs als je door vergetelheid een pan urenlang leeg laat staan op een inductieplaat, zal de pan niet oververhit raken en de antikleeflaag intact blijven, precies omdat de temperatuur op 250°C geblokkeerd blijft.
Richtprijzen Demeyere ControlInduc® Duraslide Ultra: Ø 20 cm – € 199,00; Ø 24 cm – € 219,00; Ø 28 cm – € 239,00 en Ø 32 cm – € 299,00
Als familiebedrijf begonnen in 1908, is Demeyere vandaag uitgegroeid tot een wereldreferentie inzake de fabricatie van culinair kookgerei in roestvrij staal. Gevestigd in het Antwerpse Herentals, geldt het merk als standaard voor professionele chefs én hobbykoks. Generatie na generatie bekommert Demeyere zich dan ook om de topkwaliteit van zijn producten, zowel op het vlak van prestatie en levensduur als wat betreft comfort, veiligheid en gezondheid. De liefde voor design maakt tot slot het keukenplezier compleet.
Demeyere past daarbij een zelf ontwikkelde, geavanceerde en aangepaste technologie toe: alle producten worden ontworpen naargelang hun gebruik voor verschillende kookmethodes. In dat opzicht zijn de producten van Demeyere uniek in de wereld en bieden ze een antwoord op de meest diverse en complexe kookvragen.
Jan Dekeyser wordt nieuwe algemeen directeur van Thomas cook Belgium
Marco Ferber geeft nieuwe wending aan zijn loopbaan en verlaat Thomas Cook na een succesvolle carrière van 5 jaar - Jan Dekeyser wordt de nieuwe Managing Director van Thomas Cook België
Eind september, krijgt toerismegroep Thomas Cook België een nieuwe algemeen directeur. Na een boeiende en succesvolle carrière van 5 jaar bij Thomas Cook heeft Marco Ferber (41) beslist om een nieuwe wending aan zijn loopbaan te geven. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan bij Bilfinger SE, een leidende internationale engineering- en servicegroep. Reto Wilhelm, Managing Director West/East zei: "Wij danken Marco voor zijn onschatbare bijdrage van de afgelopen jaren en wensen hem alle succes toe in zijn verdere loopbaan. Hij heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de transformatie van onze Belgische organisatie en daarmee Thomas Cook België klaar gemaakt voor de toekomst."
Verder bouwend op de sterke directie die Thomas Cook België vandaag heeft, wordt Jan Dekeyser (41), Thomas Cook België's huidige CCO, vanaf 1 oktober Managing Director van Thomas Cook België. Jan Dekeyser startte bij Thomas Cook in 2012. Naast zijn huidige functie van Finance Director zal Davy Claerhout (36) de bijkomende rol van Director of Operations opnemen.
Marco Ferber: "Het was een eer en privilege om met het voltallige team Neckermann, Thomas Cook en Pegase te kneden en te versterken voor de toekomst. Ik ben dan ook zeer tevreden dat we vandaag een heldere strategie en visie hebben. We zijn er in geslaagd om de organisatie aan te passen zodat deze een duurzame toekomst tegemoet gaat gebaseerd op een aanpak waar de klant meer dan ooit centraal staat."
Jan Dekeyser: "Als team en als bedrijf hebben we de voorbije jaren goed werk geleverd en zijn we erin geslaagd een belangrijke omslag te maken. Ik kijk dan ook met vertrouwen deze boeiende uitdaging tegemoet. Met de meest recente initiatieven zoals het versterkte partnership met de reisagenten (de nieuwe commissie-voorwaarden), de verdere uitbouw van onze hotelmerken (Sentido, SunConnect, smartline en SunPrime), onze partnerships (zoals met Club Med) en de sterk vervroegde lancering van zomer 2016 wordt de strategie erg tastbaar en staan we klaar voor de toekomst".
Het directieteam van Thomas Cook België zal verder bouwen op de positieve resultaten van de recente transformatie en zal hiermee de succesvolle ingeslagen weg nog versterken. Thomas Cook België omvat onder meer de merken Thomas Cook, Neckermann, Pegase en Thomas Cook Travel Shop en maakt deel uit van de Thomas Cook Group PLC.
Thomas Cook Belgium met extra vluchten naar winterzon
Thomas Cook Belgium met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase zet gezien de grote vraag extra vluchten in naar de winterzon bestemmingen. Om de klanten zekerheid en transparantie te bieden op vlak van hun vakantieplannen biedt de touroperator alternatieven aan voor alle vertrekken naar Tunesië. Alle vertrekken tot en met 24 maart worden geschrapt.
Zoals eerder in verschillende media te op te merken was is er aardig wat vraag naar winterzon bestemmingen. Thomas Cook Belgium, Neckermann, Thomas Cook en Pegase stellen dit eveneens vast in het zoekgedrag van de klanten zowel on- als offline en zetten dus extra aanbod in de markt op Hurghada, Sharm El Sheikh (de enige rechtstreekse vluchten vanuit Brussel), Malaga, Fuerteventura en Madeira. Hiermee beantwoordt de touroperator aan de vraag van reiziger zoals die vandaag leeft en biedt hij meteen een alternatief aan voor die klanten die nog een vakantie naar Tunesië planden tijdens de komende wintermaanden. Ondertussen is dit negatief reisadvies nog steeds niet aangepast.
De touroperator krijgt dan ook heel wat vragen van klanten en reisagenten i.v.m. de nog geplande afreizen voor komende winter. Klanten willen zekerheid rond hun vakantie en willen nog voldoende tijd hebben hun plannen te wijzigen. Thomas Cook Belgium wil deze zekerheid nu geven en biedt alle klanten te mogelijkheid om zijn reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Hiermee aligneert de touroperator zich met het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat nog steeds niet is aangepast. Indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn advies alsnog sneller zou aanpassen zal Thomas Cook Belgium de situatie opnieuw evalueren.
Van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015 viert Fleuramour, passion for flowers haar 20ste jubileum. Dit uniek floraal event vindt plaats in het sprookjesachtig kader van de prachtige Landcommanderij van Alden Biesen in Bilzen (B). Dit indrukwekkende kasteel met zijn enorm domein, een Engels park van 43 hectare, en strakke symmetrische perken in een Franse tuin is een heuse trekpleister. Combineer dit met een uniek floraal event en je komt terecht in een sprookjesachtig kader. Een mooie uitstap voor jong en oud!
Tijdens Fleuramour, het grootste internationale bloemenevent, wordt de Landcommanderij van Alden Biesen volledig ondergedompeld in een bloemenspektakel. Meer dan 100 floral designers uit binnen- en buitenland zullen de ruimtes in het kasteel aankleden met tienduizenden bloemen na een maandenlange voorbereiding. Elk jaar laten meer dan 15.000 bezoekers zich betoveren door deze bloemenpracht.
Fleuramour is dit jaar toe aan de 20ste editie en dat wordt gevierd. Het zal een feesteditie worden met nog meer bloemen en bloemenbeleving. Voor deze feesteditie van Fleuramour zal de wereldwijd gerenommeerde designer Tomas De Bruyne de erekoer van het kasteel omtoveren tot een sublieme belevenis met duizenden unieke Avalanche rozen van Meijer Roses. Samen met heel wat helpende handen gaat Tomas voor een unieke creatie om nooit te vergeten.
Met de studenten van EMC wil Tomas aantonen hoe belangrijk vorming is in de florale sector. Samen zetten ze boeiende demonstraties en workshops neer. De EMC studenten maken alle geïnteresseerden wegwijs in de boeiende wereld van het creatieve ontwerpproces.
Ook dit jaar wordt het stadhuis van Bilzen weer in de bloemetjes gezet door Bilzerse floristen: Ludwig Hardy (bloemen Hardy), Jos Berx (Bloemenatelier Janelke) en Carla Vanheusden (Bloemkepluk). Ze zullen met maar liefst 4000 anjers in verschillende kleuren werken. Dit concept zullen ze ook verder uitwerken op de brug van de landcommanderij in Alden Biesen. Hier krijg je alvast een voorproefje van Fleuramour 2015. Voor de rest zullen er natuurlijk nog tal van mooie bloemencreaties te vinden zijn doorheen heel de site. Leuke verkoopsstandjes om langs te kuieren, doorlopende demonstraties, ...
Creatieve bezoekers die op vrijdag met een florale hoed komen, krijgen een glaasje cava aangeboden en kunnen leuke prijzen winnen. Op de catwalk kunnen de bezoekers hun eigen creatie laten bewonderen. Elk jaar is dit initiatief een groot succes met tal van enthousiaste deelnemers.
DATUM: van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015
Philips en orange babies reden baby's in Zuid afrika
Wereldwijd raakt elke 14 seconden een kind of volwassene besmet met hiv. Stichting Orange Babies vindt het onaanvaardbaar dat er baby's met hiv worden geboren en strijdt daarom tegen de oorzaken en gevolgen van deze epidemie in achtergestelde gemeenschappen in Zuid-Afrika, Namibië en Zambia. Philips werkt sinds 2012 met Orange Babies samen om in het Zuid-Afrikaanse Soweto en het omliggende gebied baby's tegen hiv te beschermen.
In het verlengde van deze inzet voor verbetering van de levensomstandigheden van moeders en baby's brengt Philips Avent een exclusieve speen op de markt. Voor elke verkochte speen gaat één euro naar de speciale HivSA-projecten (HIV, South Africa) van Orange Babies in Zuid-Afrika. Elke donatie van de exclusieve speen van Philips Avent en Orange Babies helpt om hiv-positieve zwangere vrouwen te helpen hun baby hiv-vrij ter wereld te brengen.
HivSA was een van de eerste projecten van Orange Babies in Afrika. Het speelt een grote rol in de regio Soweto, waar integrale begeleiding en behandeling wordt geboden aan mensen met hiv/aids en aan hun gezins-/familieleden en andere betrokkenen. Een van de onderdelen van het project is het programma ‘Child Protect’, dat is gericht op ondersteuning van zwangere vrouwen, zodat ze een kans van 98% hebben om hun baby hiv-vrij geboren te laten worden.
“We begrijpen dat de kleinste dingen van het grootste belang kunnen zijn voor moeders en hun baby's. Via onze samenwerking met Orange Babies zien we dat we hiv-positieve moeders heel concreet kunnen helpen, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat hun baby veilig en zonder hiv ter wereld komt”, aldus Julie Steyt van Philips Avent. “Met onze exclusieve Orange Babies-speen maken we het nu voor ouders heel gemakkelijk om hieraan bij te dragen.”
De regio Soweto heeft meer dan 1,8 miljoen inwoners, en elk jaar vinden er 30.000 bevallingen plaats[i]. Naast groepseducatie en voorlichting aan meer dan 45.000 vrouwen biedt HivSA jaarlijks ook individuele ondersteuning aan zo'n 8500 zwangere vrouwen, van wie circa de helft hiv-positief is (bij 75% van hen wordt pas tijdens de zwangerschap de diagnose gesteld)[ii]. De ondersteuning begint op het moment dat vrouwen zich melden bij de verloskundige kliniek en loopt gedurende de hele zwangerschap en de periode na de bevalling door, tot ze stoppen met borstvoeding. Daarna wordt de baby getest op hiv.
Het aantal baby's dat met hiv wordt geboren door besmetting van moeder op kind, is sinds 2000 drastisch gedaald, namelijk van 30% naar minder dan 2%[iii]. Philips steunt Orange Babies en het HivSA-project om ervoor te zorgen dat deze geweldige verbetering in stand blijft.
HivSA streeft op drie manieren naar preventie van hiv-overdracht van moeder op kind, en is tevens gericht op het terugdringen van het aantal hiv-positieve vrouwen:
het bieden van ondersteuning aan vrouwen in verloskundige klinieken;
het geven van seksuele voorlichting aan tienermeisjes;
het onderhouden van contacten met de ‘gogo's’ (grootmoeders) en andere familieleden in de gemeenschap.
“Samen met Philips staan we elke dag vrouwen bij die te kampen hebben met allerlei moeilijkheden. We helpen hen om zichzelf en hun baby's tegen hiv te beschermen, en proberen zo niet alleen het leven van moeders en baby's te verbeteren, maar ook dat van gezinnen en gemeenschappen. Ons uiteindelijke doel is een complete generatie hiv-vrij te houden. We waarderen het zeer dat Philips ons hierin bijstaat”, aldus Baba Sylla, oprichter van Orange Babies.
De nieuwe speen van Philips AVENT, die het samen met Orange Babies op de markt brengt, is verkrijgbaar voor de adviesprijs van EUR 7,49 voor een duoverpakking.
Multi–citytrippen is de nieuwe trend voor de najaarsvakantie!
Waarom zou je genoegen nemen met één stad als je er ook twee of drie kunt bezoeken? Uit cijfers van huurwagenspecialist Sunny Cars blijkt dat de ‘multi-citytrip’ dé trend voor de najaarsvakantie is. “We zien dit jaar duidelijk een toename in het aantal ‘one-ways’, waarbij vakantiegangers hun auto in de ene stad ophalen en in een andere weer inleveren. Daaruit kunnen we afleiden dat multi-citytrips – een vakantie waarbij meerdere toeristische topsteden worden bezocht – steeds populairder worden”, weet Hans Knottnerus, General Manager Sunny Cars. “Zo’n multi-citytrip is trouwens een absolute aanrader voor het najaar, wegens de aangenamere temperatuur en verminderde drukte in klassieke citytripbestemmingen als Barcelona, Rome of Lissabon.”
De top 3 van meest geboekte Europese multi-citytrips voor het najaar omvat Portugal, Spanje en Kroatië.
PORTUGAL: Porto – Lissabon: Dat een interessante multi-citytrip gerust ook twee in plaats van drie ‘cities’ kan behelzen, bewijst Portugal, dat met Porto en Lissabon twee absolute parels in haar toeristische oester heeft zitten. Porto, de levendige stad op beide oevers van de Douro-rivier, staat uiteraard bekend om haar portwijnen, maar heeft zich de laatste jaren ook snel ontwikkeld als cultuurstad. Ribeira, de kleurrijke volkswijk van Porto, staat zelfs in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Zo’n 300 kilometer meer naar het zuiden, aan de oevers van de Taag, ligt Lissabon te schitteren in de najaarszon. Hier bezoek je de pittoreske wijk Alfama, het São Jorge-kasteel, de toren van Belém en nog een hele hoop andere bezienswaardigheden, terwijl je geniet van heerlijke koffie en ‘Pastéis De Belém’.
SPANJE: Málaga – Córdoba – Sevilla: Wie van lekker eten en schilderachtige bergdorpjes houdt, kan niet om Andalusië heen. Als tweede grootste stad van de prachtige provincie is Málaga, met de vele tapasbars, levendige haven en interessante musea (waaronder het Picassomuseum) een absolute aanrader. Ruim 160 km noordwaarts vinden we Córdoba, een bonte verzameling van multiculturele – Romeinse, Arabische, Joodse en Christelijke – bezienswaardigheden, met als hoogtepunt de Grote Moskee of Mezquita, één van de belangrijkste Islamitische monumenten van Europa. Op zo’n anderhalf uur met de huurwagen richting zuidwesten ligt de laatste stad van deze multi-citytrip: Sevilla. Deze staat onder meer bekend omwille van haar indrukwekkende Plaza de España en Real Alcazar, een imposant geheel van prachtige koninklijke paleizen en tuinen.
KROATIË: Zagreb - Split – Dubrovnik: In de zomervakantie groeit Kroatië uit tot een absolute favoriet van steeds meer Vlaamse vakantiegangers, maar eigenlijk is het er in het najaar veel aangenamer vertoeven. Hoofdstad Zagreb biedt de toerist dan een aangename temperatuur, een levendig centrum met tal van gezellige terrasjes, leuke winkels en een hoop interessante bezienswaardigheden zoals de Bovenstad. Enkele uren verder naar het zuiden, prachtig gelegen aan de Adriatische kust, ligt het historische Split. Hier is een bezoekje aan het Paleis van Diocletianus een absolute must! Om de Kroatische multi-citytrip te vervolledigen, kan Dubrovnik nog bezocht worden. Deze magnifieke havenstad maakt vooral indruk in het oude, ommuurde stadscentrum dat terecht op UNESCO’s Werelderfgoedlijst prijkt.
“Wil je een van deze drie multi-citytrips verkennen? Met een huurauto ben je zo van de ene in de andere stad en kun je onderweg nog stoppen waar en wanneer je wil. Sunny Cars biedt op ruim 8.000 bestemmingen in meer dan 120 landen een ‘all-in formule’ aan, een totaalpakket met optimale verzekeringsdekking die zorgt voor een zorgeloze autohuurvakantie”, besluit Hans Knottnerus.
Een one-way-formule is perfect mogelijk in de meeste landen. Let wel, soms zijn hier kosten aan verbonden. Het reserveringsteam zoekt dit graag voor je uit of je kunt ze zelf opzoeken in de huurvoorwaarden. www.sunnycars.be
Zomer nog wat langer rekken? 3 tips voor een sfeervol nazomers tuinfeest
Gezellige bbq’s en terrasjes : het hoeft niet te stoppen met het einde van de zomervakantie. Ook in het najaar zijn een tuinfeest of herfstbarbecue perfect mogelijk. Spaas geeft je alvast drie leuke tips voor een relaxte sfeer.
• Verlicht je tuin met een feeëriek pad
Je tuin verlichten en tegelijk een beetje magie brengen buiten? Dat doe je origineel met de welkomkaarsen van Spaas: vuurbestendige papieren zakjes waarin je een maxi-theelicht kan zetten. Sfeer gegarandeerd, zeker als je een leuk wandelpad uitstippelt of een romantisch hoekje creëert. Het motief van takjes en vogels licht sprookjesachtig op door de uitsparingen in het papier. De zakjes zijn vlamdovend behandeld en dus veilig. Info: 8 grote papieren zakjes + 8 maxi-theelichten: 9,95 euro- 4 kleine papieren zakjes + 4 maxi-theelichten: 4,95 euro - - 10 branduren
• Decoreer bomen en terrasplanten
Heb je een romantische Blauwe Regen in de tuin staan? Of is je terras gevuld met sierlijke planten in verschillende potten? Dan zijn de Clearlights van Spaas authentieke sfeerbrengers met een eigentijdse twist! Zet deze trendy theelichtjes in oude jampotglaasjes, maak met ijzerdraad een handvat en hang ze her en der verspreid in je tuin. Zo kan je uren turen naar de paraffine die smelt tot een kleurrijke gloed in de doorzichtige houders. Spaas brengt de Clearlights uit in een geurloze en geurende versie, telkens in een mix van kleuren. Info: 12 geurende clearlights XL: 8,75 euro, 18 geurloze clearlights XL: 9,95 euro, 24 geurende clearlights: 5,99 euro, branduren: 4,5 tot 10 (XL)
• Geef je terrastafel extra kleur
Met de kleurrijke outdoorkaarsen van Spaas – geurloos, dus perfect voor maaltijden buiten – geef je je terrastafel extra kleur. Wat dacht je van typische herfsttinten zoals oranje en koraalrood? De dikke, hoge glasrand beschermt de vlam tegen wind en als de kaars op is, kan je het glas gebruiken om er een theelichtje in te doen. Of liever frisgroen ? Neem een appel en hol hem bovenaan een beetje uit. Theelichtje erin en klaar! Info: outdoor kaars in glas: 6,15 euro- kleuren: oranje, koraalrood, violet, aquagroen, 40 branduren
Verkrijgbaar vanaf oktober bij de betere tuincentra zoals Van Gastel, Eurotuinen,…
In 1853 gestart als lokale kaarsenfabrikant in Hamont, is Spaas vandaag uitgegroeid tot een belangrijke speler in de internationale kaarsenmarkt (250 medewerkers). Spaas is marktleider in België en heeft in tal van Europese landen een sterke positie uitgebouwd. Vandaag staat de vijfde generatie aan het roer. Naast de productie-eenheid in Hamont is er ook een nieuwe fabriek in Polen. De Spaas-vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn louter salesgericht. www.spaas.be
Nieuwe smaakcollectie - Natuurlijker en fruitiger - Gezondere frisdranken - Creatief aan de slag
Je eigen kraantjeswater veranderen in een verrukkelijke én gezondere drank: het klinkt niet zo vanzelfsprekend, maar toch is het mogelijk! Dankzij SodaStream heb je de klus zelfs in een mum van tijd geklaard. Om je bruisend drankje nog spannender te maken, laat SodaStream je kennis maken met Waters: een gloednieuw assortiment van verschillende fruitige smaken!
Waters is de kersverse smaakcollectie van SodaStream en geeft een compleet verrassende dimensie aan het maken van bruisend water met een smaakje. De siropen zijn stuk voor stuk gemaakt op basis van écht fruit, ze zijn heel wat natuurlijker en overheerlijk. Bovendien bevatten ze heel wat minder calorieën of suikers dan andere frisdranken! “Steeds vaker willen mensen afstappen van frisdranken vol suiker,” zegt Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream. “SodaStream biedt een oplossing met sprankelend water en natuurlijke ingrediënten die je helpen om een gezonde levensstijl te volgen. Hoge calorieën worden vermeden!”
Extra fruitig én gezond
In de Waters-collectie kan je nu al kennismaken met Fruits: sterke, spannende, fruitige sensaties die volledig uit natuurlijke ingrediënten bestaan. Ook de Zeros zijn bijzonder fruitig en smaakvol dankzij natuurlijke zoetstoffen, zónder calorieën en boordevol vitamines B, D en E. Hoe dat komt? SodaStream is de eerste in de sector die de innovatieve technologie van micro-inkapseling gebruikt en zo de calorieën reduceert. Dat maakt de drankjes van SodaStream heel wat gezonder.
Meer water drinken
Water drinken is zeer belangrijk voor lichaam en geest. Je huid gaat ervan stralen en ook je concentratievermogen gaat erop vooruit. Toch slaagt driekwart van de Belgen er niet in om dagelijks 1,5 liter water te drinken. Uit onderzoek is gebleken dat wie een SodaStream-toestel in huis heeft, drie glazen water per dag méér drinkt. Het goede nieuws? Al meer dan 400.000 Belgische gezinnen gebruiken SodaStream om hun kraantjeswater te te veranderen in sprankelend spuitwater of een gezondere frisdrank. Elk toestel wordt dan ook geleverd met al het nodige om onmiddellijk je favoriete drankje te kunnen maken.
Ga zelf creatief aan de slag met SodaStream!
"It's about time you get excited by water." Honing helpt mee om de bloedsuikerspiegel te controleren. Er zit veel natuurlijke fructose in wat, in tegenstelling tot synthetische fructose, heel gezond is. De combinatie van rood fruit en honing in je sprankelend water is dan ook hemels lekker!
Nodig voor 1 glas: 200 ml bruisend water, 5 braambessen, 3 aardbeien in schijfjes, 5 frambozen, sap van een halve citroen, schijfje citroen, 1 eetlepel honing. Zo gemaakt: Doe de inhoud van de SodaStream fles in een kan. Meng het fijngesneden fruit in het water. Klaar!
"Whatever you're having for dinner tonight, make it sparkling!" De ‘Americano’ werd in de jaren zestig voor het eerst geserveerd in Café Campari, de bar van Gaspare Campari. De naam ‘Americano’ werd gekozen omdat het vooral Amerikanen waren die de smaak waardeerden. Er wordt ook wel beweerd dat de naam is afgeleid van een woordspeling op het woord ‘amaro’ - Italiaans voor ‘bitter’.
Nodig voor 1 glas Americano: 25 ml Campari, 25 ml Martini Rosso, 20 ml SodaStream bruisend water; 1 schijfje citroen, 1 schijfje sinaasappel, ijsblokjes
Zo gemaakt: Vul een gekoeld glas met ijsblokjes. Voeg de Campari en de Martini toe. Werk af met het bruisend water en de schijfjes citroen en sinaasappel. Cheers!
SodaStream is marktleider in het ontwerpen en verdelen van bruiswatertoestellen voor thuisgebruik, wereldwijd en met een duidelijke visie: “betere bubbels voor iedereen, ook voor het milieu”. SodaStream hoopt mensen aan te zetten tot meer water drinken en inspireert om op een leuke, creatieve manier drankjes te maken. Alle SodaStreamproducten promoten een gezonde levensstijl, zijn milieuvriendelijk, kosteneffectief en volledig personaliseerbaar. De SodaStream-producten zijn ondertussen beschikbaar in meer dan 70.000 winkels in 45 verschillende landen.
Voor de nieuwste Art Collectie werkte illy samen met niemand minder dan Yoko Ono. Het helen van wat gebroken is en het koesteren van hetgeen dat niet gebroken mag worden, vormen het uitgangspunt van de collectie. De 7 espresso kopjes laten de fragiliteit van ons bestaan en de wereld zien, maar vooral de mogelijkheid tot vergeven en de hoop op een betere toekomst. Het design is geïnspireerd op de traditionele Japanse Kintsugi kunst. Deze limited edition is vanaf midden oktober verkrijgbaar via shop.illy.com.
De Yoko Ono illy Art Collectie bestaat uit 7 espresso kopjes en schoteltjes. De 6 “gebroken” espresso kopjes, waarvan de scherven gelijmd zijn met goude kleur, vertegenwoordigen gebeurtenissen die de wereld hebben veranderd. In haar eigen handschrift heeft Yoko de gebeurtenissen - sommige die haar persoonlijk hebben geraakt - opgeschreven, inclusief datum en plaats en eindigt met de woorden "... and mended in 2015". Het zevende kopje, de UNBROKEN CUP, is wit zonder scheuren of herstelde breuklijnen met daarop geschreven de tekst: "This cup will never be broken as it will be under your protection".
De set van 7 espresso kopjes met schotel kost EUR 120. De UNBROKEN CUP is ook apart verkrijgbaar en kost EUR 25.
Dit jaar viert T.Palm zijn 50ste verjaardag. T.Palm is na al die jaren nog altijd een rasecht familiebedrijf. Het begon allemaal in Theux in 1965 toen ondernemer Toussaint Palm pionierswerk verrichtte met het sleutel-op-de-deurconcept. 50 jaar later realiseert de bouwonderneming woningen in heel België, stelt meer dan 550 mensen te werk en haalt een zakencijfer van 80 miljoen euro. “Zo’n lange levensduur is eerder zeldzaam in de bouwsector,” meent Thami Laraki, gedelegeerd bestuurder van T.Palm. In het kader van de verjaardag geeft hij een inkijk op zijn visie over T.Palm en de bouwsector.
Thami Laraki is geen nieuwkomer in het bouwgebeuren. Hij staat aan het hoofd van drie bedrijven uit de wegenbouw en burgerlijke bouwkunde (Sace, Sogeplant en Sotraliège). De zakenman liet zich echter verleiden door de menselijke waarden binnen T.Palm en integreerde het als vierde bedrijf in zijn groep. “Naast de goede financiële gezondheid en de rendabiliteit van de onderneming, waardeer ik heel sterk de betrokkenheid van het personeel. Een medewerker met 10 jaar anciënniteit wordt bij ons nog als groentje beschouwd.” Pierre Pirard spreekt hem niet tegen. Hij begon op zijn 34ste bij T.Palm en beklom de spreekwoordelijke ladder binnen de onderneming totdat hij vorig jaar benoemd werd tot directeur-generaal.
T.Palm mag dan wel vooral gekend zijn voor zijn residentiële projecten op maat, het bedrijf heeft in de loop der tijd ook een afdeling ‘industriële en private gebouwen’ uitgebouwd. Deze legt zich toe op het bouwen van grote vastgoedprojecten. Daarnaast bouwt de onderneming ook appartementsprojecten die goed in de markt liggen omwille van hun prijs-kwaliteitverhouding en energie-efficiëntie. “Zo waren we het eerste bouwbedrijf dat het BEN-label kreeg uitgereikt.” Tot slot is T.Palm ook actief op de renovatiemarkt, die niche vertegenwoordigt 10% van het zakencijfer. “T.Palm heeft zich altijd gediversifieerd. We hebben ons perfect weten aan te passen aan de trends in de loop der tijd of de crisis in de bouwsector. Dat is het geheim achter 50 jaar T.Palm.” Vandaag staat T.Palm ver af van de sleutel-op-de-deurwoning op basis van standaard plannen. “We werken met de architect van de klant. Zo kunnen we voor ieder project een maatoplossing afleveren. Kort samengevat: de architect ontwerpt, T.Palm bouwt.”
Feestjaar vol activiteiten
Het hele jaar lang organiseert T.Palm speciale acties om zijn verjaardag de nodige luister bij te zetten. In iedere provincie verenigt het bedrijf nieuwe en oude klanten tijdens feestelijke opendeurdagen. “En verder neemt iedere klant die dit jaar een studieopdracht ondertekent automatisch deel aan een wedstrijd. De winnaar – getrokken onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder - betaalt zijn woning aan de tarieven die in 1965, het geboortejaar van ons bedrijf, van kracht waren. De tarieven van toen lagen 10 keer lager dan de huidige prijzen,” kondigt marketing-directeur Jean-François Piancatelli aan.
Synergiën
Na een jaar aan het hoofd van T.Palm heeft Thami Laraki al verschillende synergiën kunnen creëren tussen zijn bedrijven. Zo bouwde T.Palm een project in Lasnes met kantoren, commerciële ruimtes en passief appartementen. De zusterbedrijven kregen van het gemeentebestuur de opdracht de omgevingswerken uit te voeren. “Ik introduceer hier ook de cultuur uit de publieke sector met openbare aanbestedingen. Die is bij T.Palm nog niet sterk aanwezig. Dat laat toe nieuwe opportuniteiten in de projectontwikkeling te grijpen.”
De bedrijfsleider van T.Palm ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “De kandidaat-bouwers hebben via internet toegang tot een schat aan informatie. Ze willen kwaliteit en zijn veeleisender. En die kwaliteit zit net in ons DNA en dat weten onze klanten. Het orderboekje voor 2015 en onze recente cijfers bewijzen dat. Dit jaar leggen we het accent op onze communicatie in Vlaanderen en een nieuw imago. En die maatregelen werpen duidelijk al hun vruchten af.”
T.Palm kiest voor lokale vakmensen
Thami Laraki strijdt ook met volharding tegen de sociale dumping. Hij ziet het als een echte plaag voor de sector. “Hoe kunnen we op een gezonde manier concurreren met buitenlandse bedrijven die veel lagere loonkosten hebben dan die in ons land? Er zijn al heel wat bedrijven die de deuren hebben moeten sluiten of die mensen op straat hebben moeten zetten. De afgelopen 3 jaar kostte dat 15.000 arbeidsplaatsen in de bouwsector.”
Een ander cijfer dat de vrees van Thami Laraki onderbouwt is het aantal Limosa-verklaringen. Dit is een verplichte verklaring die buitenlandse arbeidskrachten moeten doen om in ons land te mogen werken. Het cijfer steeg tussen 2010 en 2014 van 118.000 tot 314.924 buitenlandse arbeidskrachten. “Maar ik ben ervan overtuigd dat het gezond verstand van onze politici oplossingen zal brengen voor onze sector, die de grootste werkgever is in ons land,” besluit Thami Laraki.
- 4 kleine pleziertjes van september heerlijk nieuw , heerlijk lekker
Zit de vakantie er weer op? Helemaal niet erg! Picard zit nooit verlegen om slimme en lekkere ideeën die ons het drukke leven in september vergemakkelijken. Ontdek negen verwenmomenten om het nieuwe schooljaar met de glimlach in te zetten!
1/ Snacking: so chic! Verwen uzelf de hele dag door met deze culinaire en eigentijdse nieuwigheden. Om te delen, of helemaal voor u alleen!
HAPJES VAN ALASKAPOLLAK A LA "FISH & CHIPS" EN TARTAARSAUS
U hoeft niet eens het Kanaal over te steken om even naar Londen te reizen... Dip deze heerlijke pollakhapjes in de tartaarsaus en u waant zich al onder de Big Ben. Deze mooi goudbruine "fish" met zacht visvlees zonder graten bieden ons in hun smakelijk jasje het beste van de duurzame visserij. Deze mini-versies staan garant voor maxi-snackplezier! 4,70 € per etui van 400 g - Baktijd: 15 min in de oven
AARDAPPELCHURROS : Laat u verbazen door deze knapperige en goudbruine durvers! In plaats van het typische zoete deeg, bestaan deze churros uit een smeuïge kern van aardappel en emmentaler. Dit lekkere en goed uitgebalanceerd recept zal iedereen kunnen bekoren. Als aperitiefhapje met een dipsaus, of als garnituur ter vervanging van de klassieke frietjes. 2,95 € per zak van 330 g - Baktijd: 8 min in de oven
STOKBROODSANDWICH HAM- EMMENTALER-VERSE KAAS
Een banaal broodje? Nee, hoor! Heerlijk stok brood, Franse kwaliteitsham en een mooie snee emmentaler; voor fijnproevers die op zoek zijn naar een smakelijke, snelle hap. 3,25 € per sandwich van 185 g - Opwarmen: 1min 40 in de microgolfoven
2/ Een bordje gezond: Gezond eten, zonder in te leveren op het gastronomische aspect? Dat kan! Deze twee gezonde nieuwkomers combineren culinair plezier en een evenwichtige voeding.
KOMMETJE MET FRUIT: PERZIK, PEER, APPEL EN DRUIF, PEER-VANILLESAP:
Prachtige vruchten in een kommetje vol smaak! De sappige peer vertoeft in goed gezelschap met de druiven, appel en perzik die op smaak gebracht zijn met tongstrelend peer-vanillesap. Dit kommetje boordevol vitamines is handig om mee te nemen; voor een pauze op het werk, op school, op de trein,... De ideale fruitige en lichte toets om uw maaltijd mee af te ronden. 1,95 € per kommetje van 150 g (1 portie) Ontdooien: 8u in de koelkast of 15 min in de microgolfoven
ZALM, TAGLIATELLE MET INKTVISINKT, RICOTTA-CITROENSAUS: Deze lichte maaltijd biedt u een geslaagde combinatie van zachte zalm en tagliatelle met inktvisinkt. Onze nieuwkomer in het gamma "+d'Equilibre" denkt aan uw gezondheid (bron van omega-3-vetzuren), maar sluit geen compromis op culinair gebied. Dit gerecht is overgoten met een lichte, romige saus op basis van ricotta en citroen en gaat vergezeld van gekleurde groentjes. We starten het nieuwe schooljaar licht en luchtig! 4,30 € voor een schaaltje van 350g (1portie). Opwarmen: 6 min in de microgolfoven
3/ Zoete zonde: Handig om mee te nemen, dus altijd een lekkernij bij de hand. Voor de zoete toets in uw leven.
KOEKJES MET MERINGUE, HAZELNOOT EN MELKCHOCOLADE : Zacht en knapperig tegelijk! We smelten helemaal voor de geraffineerde smaak van hazelnoten en melkchocolade. Een verwennerijtje tijdens de pauze, ideaal voorbij de koffie of de thee. Discreet, luxueus en verfijnd: deze koekjes zullen de meest veeleisende lekkerbek versteld doen staan. 2,20 € per doos van 100 g- Zonder palmolie- Naast de diepvriesafdeling
4/ Zin in zoet: Zin in een pauze om van te smullen? Deze klassiekers met hun onnavolgbare smaken nodigen u uit voor een moment van pure verwennerij op elk uur van de dag.
CITROEN-CHEESECAKE : Gun uzelf een pleziertje: het succesnummer uit ons patisseriegamma is nu ook verkrijgbaar in individuele porties. Op een bodem van knapperige speculaasbiscuit prijkt een romige kaasvulling met een lichtzurige citroensmaak, genappeerd met een lemoncurd-saus. 1,95 € per portie van 85 g. Ontdooien: 2 min 30 in de microgolfoven
MINI-CHOCOLADEDONUTS : De donut: rond en verrukkelijk! In de VS is de koffiepauze pas geslaagd als dit legendarisch gebak van de partij is. Bij Picard bestaan ze voortaan in mini formaat, speciaal voor grote lekkerbekken. Klein, maar nog altijd even fijn! Met chocoladeglazuur en stukjes chocolade. Wedden dat dit kleintje snel een plaats in uw hart zal veroveren? 1,95 € per doos van 80 g (4 stuks).
Ontdooien: 20 à 35 sec in de microgolfoven
ECLAIR MET CHOCOLADEVULLING : Voor alle chocoholics onder ons die er op zaten te wachten: de dubbele chocolade-eclair is een feit! Deze klassieker is herwerkt met een extra chocolade-twist, en verkrijgbaar in individuele porties. Perfectie in alle eenvoud: romige banketbakkersroom met chocolade, zacht soesjesdeeg, verfijnd chocoladeglazuur en krokante, gekaramelliseerde pecannoten. Wees er als de bliksem bij! 1,95 € per portie van 85 g. Ontdooien: 2 min 30 in de microgolfoven
SPECTACULAIRE ‘CLIFF-WALK’ THE GOBBINS KLIFFEN HEROPENT – Ervaar de ruige Ierse kust van dichtbij
In Noord-Ierland is de spectaculaire wandelattractie ‘The Gobbins’ heropent na een miljoenenrestauratie. The Gobbins, voor het eerst geopend in 1902, neemt bezoekers mee langs steile kliffen, wilde golven en indrukwekkende uitzichten. Een must-see attractie voor iedereen die de ruige Ierse kust van dichtbij wil ervaren.
Het kliff-wandel pad ligt langs de beroemde Causeway Coastal Route op nog geen 40 minuten rijden ten noorden van Belfast, op het smalle schiereiland Islandmagee. Een gids leidt bezoekers langs de ruige schoonheden van de kliffen met spectaculaire panorama’s. De 2,4 km lange wandelexcursie van The Gobbins gaat over 23 metalen hangbruggen, trappen langs steile rotswanden en door grotten waar de bezoeker het gevoel krijgt onder de zeespiegel te zijn. Daarnaast is er een bijzondere variëteit aan flora en fauna te zien langs de kliffen zoals kleurrijke papegaaiduikers, zeekoeten en alken en met een beetje geluk kunnen bezoekers een bruinvis of walvis spotten op de Ierse zee. Al uw zintuigen worden gewekt. De locatie is geweldig!
Het wandeltraject van The Gobbins is enkel onder begeleiding van een gids af te leggen en duurt ongeveer 2,5 uur. Diegene die niet het pad willen bewandelen, maar wel willen genieten van de sfeer en de uitzichten van het eeuwenoude wandeltraject, kunnen terecht in het bezoekerscentrum. Hier leren bezoekers over de bouw van The Gobbins, het Edwardiaanse tijdperk en de lokale geologie en ecologie.
Interessant detail: het landschap van The Gobbins vormden het decor van de populaire tv-serie ‘Game of Thrones’. www.thegobbinscliffpath.com
In tegenstelling tot de vaak alledaagse zout- en pepervaatjes laat de nieuwe collectie van Alessi al je specerijen helemaal tot hun recht komen. De collectie combineert op een knappe manier food en design. Deze ‘familie’ kreeg namelijk een organische vormgeving geïnspireerd op de natuurlijke rotsformaties van monolieten, stalagmieten en kristallen.
Vaatjes en flessen voor zout, peper, olie, azijn en suiker zijn een belangrijk onderdeel van de Alessi Encyclopedie. De prototypes van de nieuwe collectie tafelaccessoires werden met een mes uit stukken zeep gesneden. De veelzijdige en onregelmatige volumes die zo ontstonden, zien eruit als kleine monolieten. Peter Zumthor, ontwerper en internationaal gerenommeerde architect, tekende zes stukken: een olie- of azijnflesje, een zoutvat, een pepervat, een kruidenstrooier, een suikerstrooier en ten slotte een klein, persoonlijk zoutvat.
Dankzij het materiaal waaruit de collectie is gemaakt - glas - hoeft de inhoud van de vaatjes geen geheim meer te zijn. Het transparante materiaal laat bovendien licht binnen en straalt helderheid uit. Elk stuk is ontworpen met specifieke dimensies die zijn functie het best ondersteunt.
Om de natuurlijkheid van minerale vormen weer te geven, zijn de vaatjes zelf gemaakt van kristallijnglas; voor de deksels werd verzilverd gietstaal gebruikt.