Thomas Cook Belgium met extra vluchten naar winterzon
Thomas Cook Belgium met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase zet gezien de grote vraag extra vluchten in naar de winterzon bestemmingen. Om de klanten zekerheid en transparantie te bieden op vlak van hun vakantieplannen biedt de touroperator alternatieven aan voor alle vertrekken naar Tunesië. Alle vertrekken tot en met 24 maart worden geschrapt.
Zoals eerder in verschillende media te op te merken was is er aardig wat vraag naar winterzon bestemmingen. Thomas Cook Belgium, Neckermann, Thomas Cook en Pegase stellen dit eveneens vast in het zoekgedrag van de klanten zowel on- als offline en zetten dus extra aanbod in de markt op Hurghada, Sharm El Sheikh (de enige rechtstreekse vluchten vanuit Brussel), Malaga, Fuerteventura en Madeira. Hiermee beantwoordt de touroperator aan de vraag van reiziger zoals die vandaag leeft en biedt hij meteen een alternatief aan voor die klanten die nog een vakantie naar Tunesië planden tijdens de komende wintermaanden. Ondertussen is dit negatief reisadvies nog steeds niet aangepast.
De touroperator krijgt dan ook heel wat vragen van klanten en reisagenten i.v.m. de nog geplande afreizen voor komende winter. Klanten willen zekerheid rond hun vakantie en willen nog voldoende tijd hebben hun plannen te wijzigen. Thomas Cook Belgium wil deze zekerheid nu geven en biedt alle klanten te mogelijkheid om zijn reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Hiermee aligneert de touroperator zich met het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat nog steeds niet is aangepast. Indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn advies alsnog sneller zou aanpassen zal Thomas Cook Belgium de situatie opnieuw evalueren.
Van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015 viert Fleuramour, passion for flowers haar 20ste jubileum. Dit uniek floraal event vindt plaats in het sprookjesachtig kader van de prachtige Landcommanderij van Alden Biesen in Bilzen (B). Dit indrukwekkende kasteel met zijn enorm domein, een Engels park van 43 hectare, en strakke symmetrische perken in een Franse tuin is een heuse trekpleister. Combineer dit met een uniek floraal event en je komt terecht in een sprookjesachtig kader. Een mooie uitstap voor jong en oud!
Tijdens Fleuramour, het grootste internationale bloemenevent, wordt de Landcommanderij van Alden Biesen volledig ondergedompeld in een bloemenspektakel. Meer dan 100 floral designers uit binnen- en buitenland zullen de ruimtes in het kasteel aankleden met tienduizenden bloemen na een maandenlange voorbereiding. Elk jaar laten meer dan 15.000 bezoekers zich betoveren door deze bloemenpracht.
Fleuramour is dit jaar toe aan de 20ste editie en dat wordt gevierd. Het zal een feesteditie worden met nog meer bloemen en bloemenbeleving. Voor deze feesteditie van Fleuramour zal de wereldwijd gerenommeerde designer Tomas De Bruyne de erekoer van het kasteel omtoveren tot een sublieme belevenis met duizenden unieke Avalanche rozen van Meijer Roses. Samen met heel wat helpende handen gaat Tomas voor een unieke creatie om nooit te vergeten.
Met de studenten van EMC wil Tomas aantonen hoe belangrijk vorming is in de florale sector. Samen zetten ze boeiende demonstraties en workshops neer. De EMC studenten maken alle geïnteresseerden wegwijs in de boeiende wereld van het creatieve ontwerpproces.
Ook dit jaar wordt het stadhuis van Bilzen weer in de bloemetjes gezet door Bilzerse floristen: Ludwig Hardy (bloemen Hardy), Jos Berx (Bloemenatelier Janelke) en Carla Vanheusden (Bloemkepluk). Ze zullen met maar liefst 4000 anjers in verschillende kleuren werken. Dit concept zullen ze ook verder uitwerken op de brug van de landcommanderij in Alden Biesen. Hier krijg je alvast een voorproefje van Fleuramour 2015. Voor de rest zullen er natuurlijk nog tal van mooie bloemencreaties te vinden zijn doorheen heel de site. Leuke verkoopsstandjes om langs te kuieren, doorlopende demonstraties, ...
Creatieve bezoekers die op vrijdag met een florale hoed komen, krijgen een glaasje cava aangeboden en kunnen leuke prijzen winnen. Op de catwalk kunnen de bezoekers hun eigen creatie laten bewonderen. Elk jaar is dit initiatief een groot succes met tal van enthousiaste deelnemers.
DATUM: van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015
Philips en orange babies reden baby's in Zuid afrika
Wereldwijd raakt elke 14 seconden een kind of volwassene besmet met hiv. Stichting Orange Babies vindt het onaanvaardbaar dat er baby's met hiv worden geboren en strijdt daarom tegen de oorzaken en gevolgen van deze epidemie in achtergestelde gemeenschappen in Zuid-Afrika, Namibië en Zambia. Philips werkt sinds 2012 met Orange Babies samen om in het Zuid-Afrikaanse Soweto en het omliggende gebied baby's tegen hiv te beschermen.
In het verlengde van deze inzet voor verbetering van de levensomstandigheden van moeders en baby's brengt Philips Avent een exclusieve speen op de markt. Voor elke verkochte speen gaat één euro naar de speciale HivSA-projecten (HIV, South Africa) van Orange Babies in Zuid-Afrika. Elke donatie van de exclusieve speen van Philips Avent en Orange Babies helpt om hiv-positieve zwangere vrouwen te helpen hun baby hiv-vrij ter wereld te brengen.
HivSA was een van de eerste projecten van Orange Babies in Afrika. Het speelt een grote rol in de regio Soweto, waar integrale begeleiding en behandeling wordt geboden aan mensen met hiv/aids en aan hun gezins-/familieleden en andere betrokkenen. Een van de onderdelen van het project is het programma ‘Child Protect’, dat is gericht op ondersteuning van zwangere vrouwen, zodat ze een kans van 98% hebben om hun baby hiv-vrij geboren te laten worden.
“We begrijpen dat de kleinste dingen van het grootste belang kunnen zijn voor moeders en hun baby's. Via onze samenwerking met Orange Babies zien we dat we hiv-positieve moeders heel concreet kunnen helpen, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat hun baby veilig en zonder hiv ter wereld komt”, aldus Julie Steyt van Philips Avent. “Met onze exclusieve Orange Babies-speen maken we het nu voor ouders heel gemakkelijk om hieraan bij te dragen.”
De regio Soweto heeft meer dan 1,8 miljoen inwoners, en elk jaar vinden er 30.000 bevallingen plaats[i]. Naast groepseducatie en voorlichting aan meer dan 45.000 vrouwen biedt HivSA jaarlijks ook individuele ondersteuning aan zo'n 8500 zwangere vrouwen, van wie circa de helft hiv-positief is (bij 75% van hen wordt pas tijdens de zwangerschap de diagnose gesteld)[ii]. De ondersteuning begint op het moment dat vrouwen zich melden bij de verloskundige kliniek en loopt gedurende de hele zwangerschap en de periode na de bevalling door, tot ze stoppen met borstvoeding. Daarna wordt de baby getest op hiv.
Het aantal baby's dat met hiv wordt geboren door besmetting van moeder op kind, is sinds 2000 drastisch gedaald, namelijk van 30% naar minder dan 2%[iii]. Philips steunt Orange Babies en het HivSA-project om ervoor te zorgen dat deze geweldige verbetering in stand blijft.
HivSA streeft op drie manieren naar preventie van hiv-overdracht van moeder op kind, en is tevens gericht op het terugdringen van het aantal hiv-positieve vrouwen:
het bieden van ondersteuning aan vrouwen in verloskundige klinieken;
het geven van seksuele voorlichting aan tienermeisjes;
het onderhouden van contacten met de ‘gogo's’ (grootmoeders) en andere familieleden in de gemeenschap.
“Samen met Philips staan we elke dag vrouwen bij die te kampen hebben met allerlei moeilijkheden. We helpen hen om zichzelf en hun baby's tegen hiv te beschermen, en proberen zo niet alleen het leven van moeders en baby's te verbeteren, maar ook dat van gezinnen en gemeenschappen. Ons uiteindelijke doel is een complete generatie hiv-vrij te houden. We waarderen het zeer dat Philips ons hierin bijstaat”, aldus Baba Sylla, oprichter van Orange Babies.
De nieuwe speen van Philips AVENT, die het samen met Orange Babies op de markt brengt, is verkrijgbaar voor de adviesprijs van EUR 7,49 voor een duoverpakking.
Multi–citytrippen is de nieuwe trend voor de najaarsvakantie!
Waarom zou je genoegen nemen met één stad als je er ook twee of drie kunt bezoeken? Uit cijfers van huurwagenspecialist Sunny Cars blijkt dat de ‘multi-citytrip’ dé trend voor de najaarsvakantie is. “We zien dit jaar duidelijk een toename in het aantal ‘one-ways’, waarbij vakantiegangers hun auto in de ene stad ophalen en in een andere weer inleveren. Daaruit kunnen we afleiden dat multi-citytrips – een vakantie waarbij meerdere toeristische topsteden worden bezocht – steeds populairder worden”, weet Hans Knottnerus, General Manager Sunny Cars. “Zo’n multi-citytrip is trouwens een absolute aanrader voor het najaar, wegens de aangenamere temperatuur en verminderde drukte in klassieke citytripbestemmingen als Barcelona, Rome of Lissabon.”
De top 3 van meest geboekte Europese multi-citytrips voor het najaar omvat Portugal, Spanje en Kroatië.
PORTUGAL: Porto – Lissabon: Dat een interessante multi-citytrip gerust ook twee in plaats van drie ‘cities’ kan behelzen, bewijst Portugal, dat met Porto en Lissabon twee absolute parels in haar toeristische oester heeft zitten. Porto, de levendige stad op beide oevers van de Douro-rivier, staat uiteraard bekend om haar portwijnen, maar heeft zich de laatste jaren ook snel ontwikkeld als cultuurstad. Ribeira, de kleurrijke volkswijk van Porto, staat zelfs in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Zo’n 300 kilometer meer naar het zuiden, aan de oevers van de Taag, ligt Lissabon te schitteren in de najaarszon. Hier bezoek je de pittoreske wijk Alfama, het São Jorge-kasteel, de toren van Belém en nog een hele hoop andere bezienswaardigheden, terwijl je geniet van heerlijke koffie en ‘Pastéis De Belém’.
SPANJE: Málaga – Córdoba – Sevilla: Wie van lekker eten en schilderachtige bergdorpjes houdt, kan niet om Andalusië heen. Als tweede grootste stad van de prachtige provincie is Málaga, met de vele tapasbars, levendige haven en interessante musea (waaronder het Picassomuseum) een absolute aanrader. Ruim 160 km noordwaarts vinden we Córdoba, een bonte verzameling van multiculturele – Romeinse, Arabische, Joodse en Christelijke – bezienswaardigheden, met als hoogtepunt de Grote Moskee of Mezquita, één van de belangrijkste Islamitische monumenten van Europa. Op zo’n anderhalf uur met de huurwagen richting zuidwesten ligt de laatste stad van deze multi-citytrip: Sevilla. Deze staat onder meer bekend omwille van haar indrukwekkende Plaza de España en Real Alcazar, een imposant geheel van prachtige koninklijke paleizen en tuinen.
KROATIË: Zagreb - Split – Dubrovnik: In de zomervakantie groeit Kroatië uit tot een absolute favoriet van steeds meer Vlaamse vakantiegangers, maar eigenlijk is het er in het najaar veel aangenamer vertoeven. Hoofdstad Zagreb biedt de toerist dan een aangename temperatuur, een levendig centrum met tal van gezellige terrasjes, leuke winkels en een hoop interessante bezienswaardigheden zoals de Bovenstad. Enkele uren verder naar het zuiden, prachtig gelegen aan de Adriatische kust, ligt het historische Split. Hier is een bezoekje aan het Paleis van Diocletianus een absolute must! Om de Kroatische multi-citytrip te vervolledigen, kan Dubrovnik nog bezocht worden. Deze magnifieke havenstad maakt vooral indruk in het oude, ommuurde stadscentrum dat terecht op UNESCO’s Werelderfgoedlijst prijkt.
“Wil je een van deze drie multi-citytrips verkennen? Met een huurauto ben je zo van de ene in de andere stad en kun je onderweg nog stoppen waar en wanneer je wil. Sunny Cars biedt op ruim 8.000 bestemmingen in meer dan 120 landen een ‘all-in formule’ aan, een totaalpakket met optimale verzekeringsdekking die zorgt voor een zorgeloze autohuurvakantie”, besluit Hans Knottnerus.
Een one-way-formule is perfect mogelijk in de meeste landen. Let wel, soms zijn hier kosten aan verbonden. Het reserveringsteam zoekt dit graag voor je uit of je kunt ze zelf opzoeken in de huurvoorwaarden. www.sunnycars.be
Zomer nog wat langer rekken? 3 tips voor een sfeervol nazomers tuinfeest
Gezellige bbq’s en terrasjes : het hoeft niet te stoppen met het einde van de zomervakantie. Ook in het najaar zijn een tuinfeest of herfstbarbecue perfect mogelijk. Spaas geeft je alvast drie leuke tips voor een relaxte sfeer.
• Verlicht je tuin met een feeëriek pad
Je tuin verlichten en tegelijk een beetje magie brengen buiten? Dat doe je origineel met de welkomkaarsen van Spaas: vuurbestendige papieren zakjes waarin je een maxi-theelicht kan zetten. Sfeer gegarandeerd, zeker als je een leuk wandelpad uitstippelt of een romantisch hoekje creëert. Het motief van takjes en vogels licht sprookjesachtig op door de uitsparingen in het papier. De zakjes zijn vlamdovend behandeld en dus veilig. Info: 8 grote papieren zakjes + 8 maxi-theelichten: 9,95 euro- 4 kleine papieren zakjes + 4 maxi-theelichten: 4,95 euro - - 10 branduren
• Decoreer bomen en terrasplanten
Heb je een romantische Blauwe Regen in de tuin staan? Of is je terras gevuld met sierlijke planten in verschillende potten? Dan zijn de Clearlights van Spaas authentieke sfeerbrengers met een eigentijdse twist! Zet deze trendy theelichtjes in oude jampotglaasjes, maak met ijzerdraad een handvat en hang ze her en der verspreid in je tuin. Zo kan je uren turen naar de paraffine die smelt tot een kleurrijke gloed in de doorzichtige houders. Spaas brengt de Clearlights uit in een geurloze en geurende versie, telkens in een mix van kleuren. Info: 12 geurende clearlights XL: 8,75 euro, 18 geurloze clearlights XL: 9,95 euro, 24 geurende clearlights: 5,99 euro, branduren: 4,5 tot 10 (XL)
• Geef je terrastafel extra kleur
Met de kleurrijke outdoorkaarsen van Spaas – geurloos, dus perfect voor maaltijden buiten – geef je je terrastafel extra kleur. Wat dacht je van typische herfsttinten zoals oranje en koraalrood? De dikke, hoge glasrand beschermt de vlam tegen wind en als de kaars op is, kan je het glas gebruiken om er een theelichtje in te doen. Of liever frisgroen ? Neem een appel en hol hem bovenaan een beetje uit. Theelichtje erin en klaar! Info: outdoor kaars in glas: 6,15 euro- kleuren: oranje, koraalrood, violet, aquagroen, 40 branduren
Verkrijgbaar vanaf oktober bij de betere tuincentra zoals Van Gastel, Eurotuinen,…
In 1853 gestart als lokale kaarsenfabrikant in Hamont, is Spaas vandaag uitgegroeid tot een belangrijke speler in de internationale kaarsenmarkt (250 medewerkers). Spaas is marktleider in België en heeft in tal van Europese landen een sterke positie uitgebouwd. Vandaag staat de vijfde generatie aan het roer. Naast de productie-eenheid in Hamont is er ook een nieuwe fabriek in Polen. De Spaas-vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn louter salesgericht. www.spaas.be
Nieuwe smaakcollectie - Natuurlijker en fruitiger - Gezondere frisdranken - Creatief aan de slag
Je eigen kraantjeswater veranderen in een verrukkelijke én gezondere drank: het klinkt niet zo vanzelfsprekend, maar toch is het mogelijk! Dankzij SodaStream heb je de klus zelfs in een mum van tijd geklaard. Om je bruisend drankje nog spannender te maken, laat SodaStream je kennis maken met Waters: een gloednieuw assortiment van verschillende fruitige smaken!
Waters is de kersverse smaakcollectie van SodaStream en geeft een compleet verrassende dimensie aan het maken van bruisend water met een smaakje. De siropen zijn stuk voor stuk gemaakt op basis van écht fruit, ze zijn heel wat natuurlijker en overheerlijk. Bovendien bevatten ze heel wat minder calorieën of suikers dan andere frisdranken! “Steeds vaker willen mensen afstappen van frisdranken vol suiker,” zegt Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream. “SodaStream biedt een oplossing met sprankelend water en natuurlijke ingrediënten die je helpen om een gezonde levensstijl te volgen. Hoge calorieën worden vermeden!”
Extra fruitig én gezond
In de Waters-collectie kan je nu al kennismaken met Fruits: sterke, spannende, fruitige sensaties die volledig uit natuurlijke ingrediënten bestaan. Ook de Zeros zijn bijzonder fruitig en smaakvol dankzij natuurlijke zoetstoffen, zónder calorieën en boordevol vitamines B, D en E. Hoe dat komt? SodaStream is de eerste in de sector die de innovatieve technologie van micro-inkapseling gebruikt en zo de calorieën reduceert. Dat maakt de drankjes van SodaStream heel wat gezonder.
Meer water drinken
Water drinken is zeer belangrijk voor lichaam en geest. Je huid gaat ervan stralen en ook je concentratievermogen gaat erop vooruit. Toch slaagt driekwart van de Belgen er niet in om dagelijks 1,5 liter water te drinken. Uit onderzoek is gebleken dat wie een SodaStream-toestel in huis heeft, drie glazen water per dag méér drinkt. Het goede nieuws? Al meer dan 400.000 Belgische gezinnen gebruiken SodaStream om hun kraantjeswater te te veranderen in sprankelend spuitwater of een gezondere frisdrank. Elk toestel wordt dan ook geleverd met al het nodige om onmiddellijk je favoriete drankje te kunnen maken.
Ga zelf creatief aan de slag met SodaStream!
"It's about time you get excited by water." Honing helpt mee om de bloedsuikerspiegel te controleren. Er zit veel natuurlijke fructose in wat, in tegenstelling tot synthetische fructose, heel gezond is. De combinatie van rood fruit en honing in je sprankelend water is dan ook hemels lekker!
Nodig voor 1 glas: 200 ml bruisend water, 5 braambessen, 3 aardbeien in schijfjes, 5 frambozen, sap van een halve citroen, schijfje citroen, 1 eetlepel honing. Zo gemaakt: Doe de inhoud van de SodaStream fles in een kan. Meng het fijngesneden fruit in het water. Klaar!
"Whatever you're having for dinner tonight, make it sparkling!" De ‘Americano’ werd in de jaren zestig voor het eerst geserveerd in Café Campari, de bar van Gaspare Campari. De naam ‘Americano’ werd gekozen omdat het vooral Amerikanen waren die de smaak waardeerden. Er wordt ook wel beweerd dat de naam is afgeleid van een woordspeling op het woord ‘amaro’ - Italiaans voor ‘bitter’.
Nodig voor 1 glas Americano: 25 ml Campari, 25 ml Martini Rosso, 20 ml SodaStream bruisend water; 1 schijfje citroen, 1 schijfje sinaasappel, ijsblokjes
Zo gemaakt: Vul een gekoeld glas met ijsblokjes. Voeg de Campari en de Martini toe. Werk af met het bruisend water en de schijfjes citroen en sinaasappel. Cheers!
SodaStream is marktleider in het ontwerpen en verdelen van bruiswatertoestellen voor thuisgebruik, wereldwijd en met een duidelijke visie: “betere bubbels voor iedereen, ook voor het milieu”. SodaStream hoopt mensen aan te zetten tot meer water drinken en inspireert om op een leuke, creatieve manier drankjes te maken. Alle SodaStreamproducten promoten een gezonde levensstijl, zijn milieuvriendelijk, kosteneffectief en volledig personaliseerbaar. De SodaStream-producten zijn ondertussen beschikbaar in meer dan 70.000 winkels in 45 verschillende landen.
Voor de nieuwste Art Collectie werkte illy samen met niemand minder dan Yoko Ono. Het helen van wat gebroken is en het koesteren van hetgeen dat niet gebroken mag worden, vormen het uitgangspunt van de collectie. De 7 espresso kopjes laten de fragiliteit van ons bestaan en de wereld zien, maar vooral de mogelijkheid tot vergeven en de hoop op een betere toekomst. Het design is geïnspireerd op de traditionele Japanse Kintsugi kunst. Deze limited edition is vanaf midden oktober verkrijgbaar via shop.illy.com.
De Yoko Ono illy Art Collectie bestaat uit 7 espresso kopjes en schoteltjes. De 6 “gebroken” espresso kopjes, waarvan de scherven gelijmd zijn met goude kleur, vertegenwoordigen gebeurtenissen die de wereld hebben veranderd. In haar eigen handschrift heeft Yoko de gebeurtenissen - sommige die haar persoonlijk hebben geraakt - opgeschreven, inclusief datum en plaats en eindigt met de woorden "... and mended in 2015". Het zevende kopje, de UNBROKEN CUP, is wit zonder scheuren of herstelde breuklijnen met daarop geschreven de tekst: "This cup will never be broken as it will be under your protection".
De set van 7 espresso kopjes met schotel kost EUR 120. De UNBROKEN CUP is ook apart verkrijgbaar en kost EUR 25.
Dit jaar viert T.Palm zijn 50ste verjaardag. T.Palm is na al die jaren nog altijd een rasecht familiebedrijf. Het begon allemaal in Theux in 1965 toen ondernemer Toussaint Palm pionierswerk verrichtte met het sleutel-op-de-deurconcept. 50 jaar later realiseert de bouwonderneming woningen in heel België, stelt meer dan 550 mensen te werk en haalt een zakencijfer van 80 miljoen euro. “Zo’n lange levensduur is eerder zeldzaam in de bouwsector,” meent Thami Laraki, gedelegeerd bestuurder van T.Palm. In het kader van de verjaardag geeft hij een inkijk op zijn visie over T.Palm en de bouwsector.
Thami Laraki is geen nieuwkomer in het bouwgebeuren. Hij staat aan het hoofd van drie bedrijven uit de wegenbouw en burgerlijke bouwkunde (Sace, Sogeplant en Sotraliège). De zakenman liet zich echter verleiden door de menselijke waarden binnen T.Palm en integreerde het als vierde bedrijf in zijn groep. “Naast de goede financiële gezondheid en de rendabiliteit van de onderneming, waardeer ik heel sterk de betrokkenheid van het personeel. Een medewerker met 10 jaar anciënniteit wordt bij ons nog als groentje beschouwd.” Pierre Pirard spreekt hem niet tegen. Hij begon op zijn 34ste bij T.Palm en beklom de spreekwoordelijke ladder binnen de onderneming totdat hij vorig jaar benoemd werd tot directeur-generaal.
T.Palm mag dan wel vooral gekend zijn voor zijn residentiële projecten op maat, het bedrijf heeft in de loop der tijd ook een afdeling ‘industriële en private gebouwen’ uitgebouwd. Deze legt zich toe op het bouwen van grote vastgoedprojecten. Daarnaast bouwt de onderneming ook appartementsprojecten die goed in de markt liggen omwille van hun prijs-kwaliteitverhouding en energie-efficiëntie. “Zo waren we het eerste bouwbedrijf dat het BEN-label kreeg uitgereikt.” Tot slot is T.Palm ook actief op de renovatiemarkt, die niche vertegenwoordigt 10% van het zakencijfer. “T.Palm heeft zich altijd gediversifieerd. We hebben ons perfect weten aan te passen aan de trends in de loop der tijd of de crisis in de bouwsector. Dat is het geheim achter 50 jaar T.Palm.” Vandaag staat T.Palm ver af van de sleutel-op-de-deurwoning op basis van standaard plannen. “We werken met de architect van de klant. Zo kunnen we voor ieder project een maatoplossing afleveren. Kort samengevat: de architect ontwerpt, T.Palm bouwt.”
Feestjaar vol activiteiten
Het hele jaar lang organiseert T.Palm speciale acties om zijn verjaardag de nodige luister bij te zetten. In iedere provincie verenigt het bedrijf nieuwe en oude klanten tijdens feestelijke opendeurdagen. “En verder neemt iedere klant die dit jaar een studieopdracht ondertekent automatisch deel aan een wedstrijd. De winnaar – getrokken onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder - betaalt zijn woning aan de tarieven die in 1965, het geboortejaar van ons bedrijf, van kracht waren. De tarieven van toen lagen 10 keer lager dan de huidige prijzen,” kondigt marketing-directeur Jean-François Piancatelli aan.
Synergiën
Na een jaar aan het hoofd van T.Palm heeft Thami Laraki al verschillende synergiën kunnen creëren tussen zijn bedrijven. Zo bouwde T.Palm een project in Lasnes met kantoren, commerciële ruimtes en passief appartementen. De zusterbedrijven kregen van het gemeentebestuur de opdracht de omgevingswerken uit te voeren. “Ik introduceer hier ook de cultuur uit de publieke sector met openbare aanbestedingen. Die is bij T.Palm nog niet sterk aanwezig. Dat laat toe nieuwe opportuniteiten in de projectontwikkeling te grijpen.”
De bedrijfsleider van T.Palm ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “De kandidaat-bouwers hebben via internet toegang tot een schat aan informatie. Ze willen kwaliteit en zijn veeleisender. En die kwaliteit zit net in ons DNA en dat weten onze klanten. Het orderboekje voor 2015 en onze recente cijfers bewijzen dat. Dit jaar leggen we het accent op onze communicatie in Vlaanderen en een nieuw imago. En die maatregelen werpen duidelijk al hun vruchten af.”
T.Palm kiest voor lokale vakmensen
Thami Laraki strijdt ook met volharding tegen de sociale dumping. Hij ziet het als een echte plaag voor de sector. “Hoe kunnen we op een gezonde manier concurreren met buitenlandse bedrijven die veel lagere loonkosten hebben dan die in ons land? Er zijn al heel wat bedrijven die de deuren hebben moeten sluiten of die mensen op straat hebben moeten zetten. De afgelopen 3 jaar kostte dat 15.000 arbeidsplaatsen in de bouwsector.”
Een ander cijfer dat de vrees van Thami Laraki onderbouwt is het aantal Limosa-verklaringen. Dit is een verplichte verklaring die buitenlandse arbeidskrachten moeten doen om in ons land te mogen werken. Het cijfer steeg tussen 2010 en 2014 van 118.000 tot 314.924 buitenlandse arbeidskrachten. “Maar ik ben ervan overtuigd dat het gezond verstand van onze politici oplossingen zal brengen voor onze sector, die de grootste werkgever is in ons land,” besluit Thami Laraki.
- 4 kleine pleziertjes van september heerlijk nieuw , heerlijk lekker
Zit de vakantie er weer op? Helemaal niet erg! Picard zit nooit verlegen om slimme en lekkere ideeën die ons het drukke leven in september vergemakkelijken. Ontdek negen verwenmomenten om het nieuwe schooljaar met de glimlach in te zetten!
1/ Snacking: so chic! Verwen uzelf de hele dag door met deze culinaire en eigentijdse nieuwigheden. Om te delen, of helemaal voor u alleen!
HAPJES VAN ALASKAPOLLAK A LA "FISH & CHIPS" EN TARTAARSAUS
U hoeft niet eens het Kanaal over te steken om even naar Londen te reizen... Dip deze heerlijke pollakhapjes in de tartaarsaus en u waant zich al onder de Big Ben. Deze mooi goudbruine "fish" met zacht visvlees zonder graten bieden ons in hun smakelijk jasje het beste van de duurzame visserij. Deze mini-versies staan garant voor maxi-snackplezier! 4,70 € per etui van 400 g - Baktijd: 15 min in de oven
AARDAPPELCHURROS : Laat u verbazen door deze knapperige en goudbruine durvers! In plaats van het typische zoete deeg, bestaan deze churros uit een smeuïge kern van aardappel en emmentaler. Dit lekkere en goed uitgebalanceerd recept zal iedereen kunnen bekoren. Als aperitiefhapje met een dipsaus, of als garnituur ter vervanging van de klassieke frietjes. 2,95 € per zak van 330 g - Baktijd: 8 min in de oven
STOKBROODSANDWICH HAM- EMMENTALER-VERSE KAAS
Een banaal broodje? Nee, hoor! Heerlijk stok brood, Franse kwaliteitsham en een mooie snee emmentaler; voor fijnproevers die op zoek zijn naar een smakelijke, snelle hap. 3,25 € per sandwich van 185 g - Opwarmen: 1min 40 in de microgolfoven
2/ Een bordje gezond: Gezond eten, zonder in te leveren op het gastronomische aspect? Dat kan! Deze twee gezonde nieuwkomers combineren culinair plezier en een evenwichtige voeding.
KOMMETJE MET FRUIT: PERZIK, PEER, APPEL EN DRUIF, PEER-VANILLESAP:
Prachtige vruchten in een kommetje vol smaak! De sappige peer vertoeft in goed gezelschap met de druiven, appel en perzik die op smaak gebracht zijn met tongstrelend peer-vanillesap. Dit kommetje boordevol vitamines is handig om mee te nemen; voor een pauze op het werk, op school, op de trein,... De ideale fruitige en lichte toets om uw maaltijd mee af te ronden. 1,95 € per kommetje van 150 g (1 portie) Ontdooien: 8u in de koelkast of 15 min in de microgolfoven
ZALM, TAGLIATELLE MET INKTVISINKT, RICOTTA-CITROENSAUS: Deze lichte maaltijd biedt u een geslaagde combinatie van zachte zalm en tagliatelle met inktvisinkt. Onze nieuwkomer in het gamma "+d'Equilibre" denkt aan uw gezondheid (bron van omega-3-vetzuren), maar sluit geen compromis op culinair gebied. Dit gerecht is overgoten met een lichte, romige saus op basis van ricotta en citroen en gaat vergezeld van gekleurde groentjes. We starten het nieuwe schooljaar licht en luchtig! 4,30 € voor een schaaltje van 350g (1portie). Opwarmen: 6 min in de microgolfoven
3/ Zoete zonde: Handig om mee te nemen, dus altijd een lekkernij bij de hand. Voor de zoete toets in uw leven.
KOEKJES MET MERINGUE, HAZELNOOT EN MELKCHOCOLADE : Zacht en knapperig tegelijk! We smelten helemaal voor de geraffineerde smaak van hazelnoten en melkchocolade. Een verwennerijtje tijdens de pauze, ideaal voorbij de koffie of de thee. Discreet, luxueus en verfijnd: deze koekjes zullen de meest veeleisende lekkerbek versteld doen staan. 2,20 € per doos van 100 g- Zonder palmolie- Naast de diepvriesafdeling
4/ Zin in zoet: Zin in een pauze om van te smullen? Deze klassiekers met hun onnavolgbare smaken nodigen u uit voor een moment van pure verwennerij op elk uur van de dag.
CITROEN-CHEESECAKE : Gun uzelf een pleziertje: het succesnummer uit ons patisseriegamma is nu ook verkrijgbaar in individuele porties. Op een bodem van knapperige speculaasbiscuit prijkt een romige kaasvulling met een lichtzurige citroensmaak, genappeerd met een lemoncurd-saus. 1,95 € per portie van 85 g. Ontdooien: 2 min 30 in de microgolfoven
MINI-CHOCOLADEDONUTS : De donut: rond en verrukkelijk! In de VS is de koffiepauze pas geslaagd als dit legendarisch gebak van de partij is. Bij Picard bestaan ze voortaan in mini formaat, speciaal voor grote lekkerbekken. Klein, maar nog altijd even fijn! Met chocoladeglazuur en stukjes chocolade. Wedden dat dit kleintje snel een plaats in uw hart zal veroveren? 1,95 € per doos van 80 g (4 stuks).
Ontdooien: 20 à 35 sec in de microgolfoven
ECLAIR MET CHOCOLADEVULLING : Voor alle chocoholics onder ons die er op zaten te wachten: de dubbele chocolade-eclair is een feit! Deze klassieker is herwerkt met een extra chocolade-twist, en verkrijgbaar in individuele porties. Perfectie in alle eenvoud: romige banketbakkersroom met chocolade, zacht soesjesdeeg, verfijnd chocoladeglazuur en krokante, gekaramelliseerde pecannoten. Wees er als de bliksem bij! 1,95 € per portie van 85 g. Ontdooien: 2 min 30 in de microgolfoven
SPECTACULAIRE ‘CLIFF-WALK’ THE GOBBINS KLIFFEN HEROPENT – Ervaar de ruige Ierse kust van dichtbij
In Noord-Ierland is de spectaculaire wandelattractie ‘The Gobbins’ heropent na een miljoenenrestauratie. The Gobbins, voor het eerst geopend in 1902, neemt bezoekers mee langs steile kliffen, wilde golven en indrukwekkende uitzichten. Een must-see attractie voor iedereen die de ruige Ierse kust van dichtbij wil ervaren.
Het kliff-wandel pad ligt langs de beroemde Causeway Coastal Route op nog geen 40 minuten rijden ten noorden van Belfast, op het smalle schiereiland Islandmagee. Een gids leidt bezoekers langs de ruige schoonheden van de kliffen met spectaculaire panorama’s. De 2,4 km lange wandelexcursie van The Gobbins gaat over 23 metalen hangbruggen, trappen langs steile rotswanden en door grotten waar de bezoeker het gevoel krijgt onder de zeespiegel te zijn. Daarnaast is er een bijzondere variëteit aan flora en fauna te zien langs de kliffen zoals kleurrijke papegaaiduikers, zeekoeten en alken en met een beetje geluk kunnen bezoekers een bruinvis of walvis spotten op de Ierse zee. Al uw zintuigen worden gewekt. De locatie is geweldig!
Het wandeltraject van The Gobbins is enkel onder begeleiding van een gids af te leggen en duurt ongeveer 2,5 uur. Diegene die niet het pad willen bewandelen, maar wel willen genieten van de sfeer en de uitzichten van het eeuwenoude wandeltraject, kunnen terecht in het bezoekerscentrum. Hier leren bezoekers over de bouw van The Gobbins, het Edwardiaanse tijdperk en de lokale geologie en ecologie.
Interessant detail: het landschap van The Gobbins vormden het decor van de populaire tv-serie ‘Game of Thrones’. www.thegobbinscliffpath.com
In tegenstelling tot de vaak alledaagse zout- en pepervaatjes laat de nieuwe collectie van Alessi al je specerijen helemaal tot hun recht komen. De collectie combineert op een knappe manier food en design. Deze ‘familie’ kreeg namelijk een organische vormgeving geïnspireerd op de natuurlijke rotsformaties van monolieten, stalagmieten en kristallen.
Vaatjes en flessen voor zout, peper, olie, azijn en suiker zijn een belangrijk onderdeel van de Alessi Encyclopedie. De prototypes van de nieuwe collectie tafelaccessoires werden met een mes uit stukken zeep gesneden. De veelzijdige en onregelmatige volumes die zo ontstonden, zien eruit als kleine monolieten. Peter Zumthor, ontwerper en internationaal gerenommeerde architect, tekende zes stukken: een olie- of azijnflesje, een zoutvat, een pepervat, een kruidenstrooier, een suikerstrooier en ten slotte een klein, persoonlijk zoutvat.
Dankzij het materiaal waaruit de collectie is gemaakt - glas - hoeft de inhoud van de vaatjes geen geheim meer te zijn. Het transparante materiaal laat bovendien licht binnen en straalt helderheid uit. Elk stuk is ontworpen met specifieke dimensies die zijn functie het best ondersteunt.
Om de natuurlijkheid van minerale vormen weer te geven, zijn de vaatjes zelf gemaakt van kristallijnglas; voor de deksels werd verzilverd gietstaal gebruikt.
In de Rocco Forte-hotels, waar het prestigieuze Hotel Amigo deel van uitmaakt, staan familiewaarden centraal. De hotels maken er een erezaak van om de allerkleinsten een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen, met een waaier aan activiteiten en diensten voor alle leeftijden. Speciaal voor kinderen en hun volwassen begeleiders is het familieprogramma 'Families R Forte' ontwikkeld.
Ieder Rocco Forte-hotel heeft een eigen dierenfiguurtje waar kinderen gek op zijn als mascotte. In Hotel Amigo is dat René, de ondeugende babyeekhoorn. Hij heet de kinderen welkom bij hun aankomst in het hotel. De Belgische hoofdstad staat bekend als bakermat van de strip. René is dan ook geïnspireerd op een beroemde Belgische stripfiguur, en zijn naam verwijst naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte.
Met de programma's RBabies, RKids en RTeens zorgt Hotel Amigo ervoor dat een verblijf voor kinderen puur genieten is.
RBABIES – 0 tot 3 jaar
Het programma RBabies is speciaal ontwikkeld voor baby's en kinderen tot drie jaar, en biedt alles om de kleinsten een prettig verblijf te bezorgen.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
MAALTIJDENENSNACKS: Alle babyvoeding is gratis beschikbaar. Op aanvraag: babybordje, kinderstoel, slabbetje, flessenwarmer, sterilisator. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer.
IN DE KAMER: Kinderbedje, beddengoed, speelgoedbeertje. Op aanvraag: nachtlampje, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Babyverzorgingsproducten, badjas met kap, rubberen badeendjes. Op aanvraag: antislipmatje voor in het bad, babybadje, commode met luierkussen, verzachtende luiercrème, thermometer.
RKIDS – 4-12 jaar
RKids, het programma voor kinderen tussen vier en twaalf jaar, is zo leuk dat ze er de tablet en smartphone bij vergeten. 's Ochtends is er in het restaurant BoCConi speciaal voor kinderen een kleurig ontbijtbuffet met als thema de beroemde stripfiguur Kuifje.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: 50% korting op alle maaltijden. Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant en als roomservice. Aparte ontbijthoek voor kinderen rond het thema 'Kuifje'. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer. Gratis snack bij aankomst.
IN DE KAMER: Beddengoed, linnenzak voor de kinderen, kleerhangers, speelgoedbeertje, welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed, kamers naast elkaar met tussendeur, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Verzorgingsproducten voor kinderen, pantoffels en badjas, rubberen badeendjes.
RTEENS – 13 tot 16 jaar
Met het programma RTeens, gericht op jongeren tussen dertien en zestien jaar, hebben ze iedere dag wel wat te twitteren! Wedden dat ze weg zullen zijn van de iPad-app voor de roomservice?
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant of als roomservice. Welkomstgeschenken, zoals een alcoholvrije cocktail van het huis. Op aanvraag: iPad-app voor roomservicebestellingen
IN DE KAMER: Welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed
Ontdek Brussel met het hele gezin, dankzij de Family Packages van Hotel Amigo.
Family 2-room package : tot 50% korting op kamers met tussendeur of aangrenzende kamers voor twee kinderen (tot 16 jaar), ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies; 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
Family Suite package : Ouders die een suite boeken, genieten de volgende voordelen: gratis een kamer met tussendeur of aangrenzende kamer voor twee kinderen (tot 16 jaar), check-in in de suite, strijkdienst voor één avondtenue op de avond van aankomst, toegang tot snelle wifi en films, ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies, 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
RESERVATIES: Hotel Amigo: Rue de l’Amigo, 1000 Brussel T: +32 (0) 2 547 47 07 –
Rocco Forte Hotels is een groep van tien individuele hotels en resorts, opgericht door Sir Rocco Forte en zijn zus Olga Polizzi in 1996. De prachtige gebouwen op uitzonderlijke locaties maken van alle hotels, zowel de historische als de eigentijdse, een bezienswaardigheid. De hotels worden geleid door een familie met een horeca-ervaring die vier generaties teruggaat. Alle hotels bieden dezelfde uitzonderlijke service, zodat de gasten optimaal kunnen genieten van al het moois in de steden en de omliggende gebieden.
Rocco Forte Hotels omvat de volgende hotels: Hotel de Russie, Rome; Hotel Savoy, Firenze; Verdura Golf & Spa Resort, Sicilië; The Balmoral, Edinburgh; Brown's Hotel, Londen; The Charles Hotel, München; Villa Kennedy, Frankfurt; Hotel de Rome, Berlijn; Hotel Amigo, Brussel; Hotel Astoria, Sint-Petersburg. Volgende openingen: Djedda in 2016 en Shanghai in 2018.
Pierre & Vacances dat zijn korte of lange dichtbij vakanties voor al wie aan een welverdiende pauze toe is!
De rust van de zomervakantie moet helaas al snel plaatsruimen voor de eerste drukte op het werk of op school. Tijd dus voor een welverdiend moment van ontspanning dichtbij huis, met Pierre & Vacances. Met het hele gezin of gezellig met z'n tweetjes, enkele dagen of een hele week keuze te over om er weer even helemaal tussen uit te zijn.
De baai van de Somme, de Opaalkust, Normandië… stuk voor stuk bestemmingen van Pierre & Vacances dichtbij huis, om met volle teugen van de nazomer te genieten. Tussen de talloze aan biedingen op http://www.pierreetvacances.be, met kortingen tot wel 30%, vindt elke vakantieganger gegarandeerd de ideale bestemming om in september of oktober de batterijen terug helemaal op te laden, tijdens een verblijf in Frankrijk ,Spanje of– waarom niet– op de Antillen!
Een blik op residentie “LE CHANT DES OISEAUX” in het Normandische Courseulles-sur-Mer. Op nog geen 500 km van Brussel, vlakbij Caen, in het Franse departement Calvados, ligt Courseulles-sur-Mer, dé locatie bij uitstek voor een leuke vakantie aan zee. Pierre & Vacances-residentie “Le Chant des Oiseaux” laat elke vakantieganger proeven van het beste wat de kust te bieden heeft: gezellige strandwandelingen, watersport, de bedrijvigheid aan de vissershaven, de visveiling of–niet te vergeten– de charme van het pittoreske Courseulles-sur-Mer.
De residentie vormt één geheel met het Normandische landschap en beschikt over appartementen en huizen met terras, in een oase van rust en toch vlak bij alle faciliteiten. Aan de receptie is een speelruimte ingericht voor de kinderen, maar ze kunnen zich ook volop uitleven op het buitenspeelplein of in het binnenzwembad, dat het hele jaar door verwarmd wordt en dankzij de grote glaspartijen in het licht baadt. Vanaf €70 voor twee nachten op een twee kamerappartement voor vier personen. Om ook tijdens korte verblijven ten volle van het vakantieoord te kunnen genieten, zijn de aankomst- en vertrekuren aangepast. Afhankelijk van de beschikbaarheid kunt u al vanaf 14u inchecken. Uitchecken kan tot 17u.
In 2015 kreeg de residentie het “certificaat van uitmuntendheid” van TripAdvisor!
Marie's Corner - respect of tradition and human values
Op iets minder dan 20 jaar tijd heeft Marie’s Corner een uitstekende reputatie uitgebouwd op het vlak van decoratie en design. De marktleider van de zetel en de canapé met het label “Made in Belgium” boekt internationaal succes en dat dankzij de vastberadenheid van de oprichters Laetitia Zichy-Low en Alain Low. Laetitia staat aan de basis van de creatie van alle modellen en haar echtgenoot Alain vervoegde de onderneming in 1995 om deze verder te ontwikkelen en de collecties te structureren, iets wat hij in de wereld van de mode had geleerd. Ook vandaag nog volgt het koppel nauwkeurig iedere stap op in het bedrijfsproces van Marie’s Corner: Laetitia zorgt voor de creaties en Alain voor de strategie en de ontwikkeling alsook voor de controle over de goede werking van alle diensten.
Marie’s Corner baseert zich op fundamentele waarden om het merk en de producten verder te ontwikkelen en draagt kwaliteit en comfort hoog in het vaandel. Het kosmopolitisch design gaat in tegen het oppervlakkige en focust zich op het essentiële door Europese en Amerikaanse invloeden harmonieus met elkaar in contact te brengen: een cottage stijl waarbij elegantie en artisanale productie zo ver mogelijk teruggrijpen naar tradities. Ieder stuk is uniek en “op maat” gemaakt dankzij de brede keuze aan exclusieve modellen (200) die steeds verbeterd worden met talrijke afwerkingen (meer dan 700 variaties). Marie’s Corner is tijdloos maar ook vóór op zijn tijd en heeft steeds één doel voor ogen gehad: sterke producten ontwikkelen die passen bij elke smaak en behoefte.
Serge Silber, CEO van Marie’s Corner :
Met meer dan 30 jaar ervaring in de exclusieve textielsector en de introductie in het buitenland was ik meteen aangetrokken door de stijl en waarden van Marie’s Corner.
Ik ben mij bewust van het begrip ‘tijd’ in de artisanale fabricatie van producten en samen met het team koos ik dan ook voor een ambitieuze selectie van de “best of”. Zo kunnen we de levertijden van 6 à 10 weken terugschroeven naar 4 weken. Deze vernieuwende aanpak komt vooral tegemoet aan de nieuwe manier van consumeren zonder evenwel afbreuk te doen aan het kwaliteitsniveau van onze producten.
Ik wil ook een nieuwe dynamische wind laten waaien door de onderneming door zorgvuldige projecten en partnerships aan te gaan met onze trouwste klanten en verkopers. Op lange termijn heb ik de ambitie om onze aanwezigheid op de verschillende markten verder te versterken (opening van nieuwe showrooms in Duitsland – waarvan één in Hamburg op 15 september 2015, en in Frankrijk). Daarnaast wil ik ook Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika verder veroveren: een groei met dubbele cijfers tijdens de komende jaren is de doelstelling. Onze ultieme droom zou zijn om een Marie’s Corner hotel te openen in één van de Europese hoofdsteden. Meer dan ooit moet ons merk de internationale referentie worden van de ontmoeting tussen design en lifestyle.
Een nieuwe dynamiek 2015-2016 : Marie’s Corner heeft zich met succes internationaal gelanceerd en is sterk aanwezig in Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Azië en Noord-Afrika. Belangrijk zijn steeds de artisanale productie en een structuur op mensenmaat (50 personen) zodat de fundamentele waarden behouden blijven. Het merk vestigde zich in 2009 in Noord-Carolina en zet daarmee zijn American dream verder doorheen een partnership met Lee Industries, één van de grootste meubelfabrikanten in de verenigde staten. Ze delen dezelfde waarden op vlak van kwaliteit, comfort en respect voor het milieu. Marie’s Corner laat nu de Europese knowhow en traditie overzees tot bloei komen en integreert vlot de artisanale technieken en specifieke comforteisen van de Amerikaanse markt.
Met de komst van Serge Silber aan het hoofd van de onderneming schakelt Marie’s Corner een versnelling hoger en bevestigt nogmaals de unieke stijl doorheen de prestigieuze samenwerkingen. Bij de collecties focust het team zich nu op een verfijnde selectie van sterke modellen en bestsellers. De meeste collecties worden op de eigen productiesite in Spanje gerealiseerd, een garantie op kwaliteit, doeltreffendheid en pro-activiteit in alle stappen van de fabricatie (van het raamwerk tot de afwerking).
De flagship store in de Naamsestraat in Brussel krijgt in september 2015 een nieuw jasje na renovatiewerken. Beter nog, het merk heeft een oproep gedaan en designers en creatoren uitgenodigd om de ruimte te gebruiken voor de voorstelling van hun nieuwe lifestyle concept. De onderneming reikt zo de hand naar anderen om Belgische creaties zo breed mogelijk te promoten. 2015 is het jaar waarin Marie’s Corner toetreedt tot de BEL, de Brussels Exclusive Labels. Het merk maakt nu deel uit van een groep van de 80 meest spraakmakende merken van de hoofdstad. tot slot gaat Marie’s Corner vanaf september 2015 samenwerkingen aan met grote, bekende merken zoals BMW Brand Store, Bellerose en David Lloyd.
Prestigieuze projecten werden o.m. gerealiseerd in restaurant “Cospaia” in Brussel, restaurant “knokke-Out” in Knokke, restaurant “Dzhu Dzhu” in Moskou, Hotel “Le Lana” in Courchevel, Hotel “Burgundy” in Parijs, “Château de La poste” in Ronchinne, Hotel “the kottage” in Francorchamps, Hotel “Le Lana” in Courchevel, “villa Morelia Château Hôtel” in de Zuidalpen, “Martin’s klooster” in Leuven, restaurant «Bon-bon» in Brussel, restaurant « GQ Bar» in Moskou.
Marie’s Corner, vakmanschap op een piedestal: ‘We are craftsmen and proud of it’. Het vakmanschap alle eer aandoen is bij Marie’s Corner absoluut geen loze belofte. Het is zelfs de essentie van het merk: ieder model is uniek, stuk voor stuk door vakmensen met de hand gemaakt, op bestelling. Marie’s Corner werkt alleen maar met edele materialen en exclusieve stoffen van natuurlijke grondstoffen.
De Creatoren: Through a unique style and vision . In het verleden maar ook vandaag nog geeft Laetitia Zichy-Low haar toets en unieke stijl aan de creaties van Marie’s Corner. Zij is afkomstig uit een familie van vakmensen en decorateurs en haar talrijke reizen en ontmoetingen hebben haar gezellige en gebruiksvriendelijke stijl ontwikkeld, steeds met meerdere invloeden. Met haar arendsoog kiest ze elementen uit die op het eerste zich tegenstrijdig lijken maar die zij zowel qua vorm, kleur als materiaal harmonieus samenbrengt.
De visie krijgt in 2015 een extra dimensie met de komst van Sophie van Melckebeke. Deze binnenhuisarchitecte van opleiding werkte bij Donaldson en Caméléon waar ze instond voor de creatie van de gamma’s. Daarnaast ontwikkelde ze ook haar eigen woonprojecten. samen gaan de dames door de collecties en productfamilies om alleen de allerbeste stukken over te houden.
De stijl van Marie’s Corner evolueert zo in de richting van meer organische vormen met eenvoudige lijnen, natuurlijke curves en een maximum aan comfort. De designers vinden hun inspiratie in de natuur waarbij de nieuwe modellen het welzijn, de mens en zijn omgeving benadrukken, met respect voor ieders eigen prioriteiten. Je eigen cocon creëren in de tijd, is dat niet wat je tegenwoordig echte luxe noemt? Typische voorbeelden vindt men in Club Méditerranée- Hotel “Le Crans” in Crans Montana, Hotel “La Farandole” in Sanary-sur-Mer, “Swissotel Metropole” in Genève, “Grand Hotel Kempinski” in Genève, “the George Hotel” in Hamburg, Hotel restaurant “Weissenhaus” in Weissenhaus, Hotel “Waldorf Astoria” in Berlijn, Hotel “Royal Palm” op Mauritius en Le royal golf Club de Fagnes en vele anderen!
De palmolie uit Maleisië voert campagne in België en Frankrijk
Er wordt van alles en nog wat beweerd! De Maleisische Raad voor Palmolie start met een productbenamingslabel en een informatiecampagne voor een meer verantwoordelijke palmolie
De informatiecampagne over palmolie uit Maleisië startte op 7 september in Frankrijk en België en wordt georganiseerd door de MPOC, de interprofessionele organisatie die alle medespelers in deze sector in Maleisië vertegenwoordigt. De campagne streeft ernaar de bestaande opvattingen te weerleggen en iedereen te vragen zich een eigen mening te vormen. Bij deze gelegenheid start de MPOC met een productbenamingslabel en verwijst naar zijn verbintenissen inzake een meer verantwoordelijke productie.
Deze olie is de meest gebruikte in de wereld. Onontbeerlijk voor de internationale voedingsindustrie, heeft deze olie een marktaandeel van 35% op de internationale oliemarkt. Toch doen er veel tegenstrijdigheden de ronde over deze olie. Er wordt van alles en nog wat beweerd zonder dat het ergens op slaat zoals: de voedingswaarde, gezondheid, milieu, duurzame economische ontwikkeling in Azië en Afrika. Palmolie wordt beticht van vele kwalen die zwaar doorwegen op de publieke opinie.
Om de Belgische en Franse consumenten beter te informeren… en om te reageren op deze kritiek en het product aan te prijzen, dat de Maleisiërs beschouwen als het symboolproduct van hun land (11% van het BNP, 4 de op de nationale grondstoffenlijst), heeft de MPOC gekozen voor een informatiecampagne in alle transparantie en openheid. Bovendien wil de MPOC inzake geven in de initiatieven en inspanningen die ter plekke worden genomen om de industrie verder te ontwikkelen en om langzaam te evolueren naar een duurzamer en meer verantwoordelijke palmolie. De Maleisische palmolie is nu al een wereldspeler en blijft stappen vooruit zetten met ambitieuze plannen voor een efficiëntere en meer verantwoordelijke toekomst.
Een olie die zorg draagt voor het milieu, dankzij de bereidheid het beheer van de bosbouwbronnen te optimaliseren en tegelijkertijd de bedreigde soorten te beschermen. Een olie die zorg draagt voor de gezondheid van de consument, dankzij een voortdurend streven naar verbetering van een product met miskende eigenschappen... waarvan de de Maleisiërs weigeren die te wijzigen door hun toevlucht te nemen tot GMO's. Tenslotte een maatschappelijk verantwoordelijke industrie die aan een groot aantal kleine producenten de mogelijkheid geeft toe te treden tot de middenklasse dankzij een regelmatig en hoger inkomen, maar tevens een goed functionerende infrastructuur aanbiedt aan de bewoners op de plantages zoals scholen, ziekenhuizen, wegen...
7 september was de officiële start van « Er wordt van alles en nog wat beweerd over de palmolie uit Maleisië » de campagne opgezet door het agentschap Havas in Parijs, en die iedereen uitnodigt om zich een eigen mening te vormen over de palmolie uit Maleisië. De campagne rekent op de kritische nieuwsgierigheid van de burger-consument, die gestimuleerd wordt een kijkje te nemen op de site huiledepalmedemalaisie.info met originele en informatieve inhoud.
Het geïntegreerd communicatiesysteem bevat meerdere onderdelen: Een campagne via de pers, aanplakborden en digitale media in België en Frankrijk. Een ludieke en gekleurde serie van 5 illustraties die aan de hand van een paar volkslegendes het publiek beter aanspreken. Een educatieve internet site (huiledepalmedemalaisie.info) met leerzame informatie en een quiz waarmee je een reis naar Maleisië kunt winnen. Een mini web-doc (6 thematische filmpjes van ongeveer 2 minuten over productie, dieren, voeding, bos, gezondheid, maatschappij) op de betrokken site volgt de verwikkelingen van drie jongeren, Angélique, Marianne en Simon bij hun ontmoeting met de plaatselijke stakeholders. Het creëren en voeden van sociale media met het oog op het delen van de inhoud en een interactie met het publiek uit te lokken
Een informatieondersteuning door de Belgische en Franse media: " In Maleisië leven meer dan één miljoen mensen, waaronder 300,000 kleine producenten, direct van de palmolieproductie. Wij hebben tot deze campagne en productbenamingslabel besloten om het debat terug in evenwicht te brengen en de onwaarheden, waarvan de gevolgen zwaar worden onderschat, recht te zetten. Het onderwerp is dermate belangrijk voor ons omdat vele onwaarheden de ronde doen over dit product met vaak ernstige gevolgen voor hen die in deze industrie werkzaam zijn in Maleisië en in Europa", aldus Dr Yusof Basiron, CEO van de Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC) tijdens de persconferentie voor de lancering van de campagne. Carl Bek-Nielsen, vicevoorzitter van United Plantations, een Maleisische palmolieproducent verduidelijkt: " Wij willen iedere burger en consument in de gelegenheid stellen zich met kennis van zaken een eigen mening te vormen over dit product. Wij hopen dat zij zullen inzien dat het hele Maleisische circuit van palmolie zich dagelijks inzet om een olie te produceren die rekening houdt met het milieu, de gezondheid en hen die ervan leven."
De Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC) belichaamt de vastberadenheid van Maleisië om op wereldniveau een verantwoordelijke en competitieve producent van palmolie te zijn. De MPOC wordt internationaal erkend voor zijn kennis en werk over alle onderwerpen die verband houden met palmolie en diens industrie. De vele stakeholders van de Maleisische palmolie zijn kleine boeren, grotere plantages, onderzoeksinstanties, enz. en vertegenwoordigen een steeds meer verantwoordelijk product en industrie. Zo kan MPOC doortastende initiatieven op poten zetten op vlak van duurzame ontwikkeling, maar ook diverse programma's voor sociale steun en informatiecampagnes, zowel in eigen land als in de rest van de wereld, uitwerken.
Chocolatier Galler lanceert een origineel recept voor chocolademousse op basis van zijn befaamde tablet witte chocolade met frambozen en yoghurt. Het is een heerlijk dessert dat de smeuïge textuur van chocolademousse combineert met de zachte smaak van frambozen.
Ingrediënten voor vier personen: 1 dl melk, 1 gelatineblaadje, 150 g witte chocolade met framboos en yoghurt, 300 g room, 150 g aardbeien, 1 dl aardbeiencoulis, 12 Galler-zandkoekjes
Bereiding: Dompel het gelatineblaadje in koud water. Verhit de melk en laat het gelatineblaadje erin smelten. Laat de chocolade smelten in de melk. Klop de room voor 2/3 op en spatel de room door het chocolademengsel. Giet het mengsel in een spuitzak en laat minstens 4 uur rusten. Spoel de aardbeien schoon en snijd ze in tweeën. Schik de zandkoekjes op een bord en spuit er enkele mooie bolletjes van de mousse op. Werk af met de aardbeien en de coulis.
Het zomeraanbod van Thomas Cook Airlines is sedert 31 augustus en dus vroeger dan ooit boekbaar voor zomer 2016. Malaga doet zijn intrede als nieuwe bestemming en op deze manier breidt dan ook het aanbod van vluchten rond de Middellandse Zee verder uit. Tijdens het hoogseizoen zijn er eveneens heel wat bestemmingen bereikbaar vanuit Luik. Om het reiscomfort van de klanten verder te verhogen werd vooral de nadruk gelegd op kindvriendelijk en vaste vertrektijden met nog meer directe vluchten. Bovendien kunnen de klanten nu ook genieten van het volledig vernieuwd interieur.
Alle vluchten voor zomer 2016 nu reeds boekbaar: Wie voor komende zomer op zoek is naar één of meerdere vliegtuigtickets doet er goed aan van nu al het aanbod van Thomas Cook Airlines te bekijken. De luchtvaartmaatschappij heeft namelijk de reservaties voor het zomerseizoen 2016 reeds geopend. Wie dus van de scherpste prijzen wilt genieten kan vanaf nu zijn vlucht(en) aan de beste prijs boeken.
Malaga als nieuwe bestemming en aanbod vanuit Luik tijdens het hoogseizoen: Spanje is een van de populairste bestemmingen voor de Belgen. Thomas Cook Airlines breidt zijn aanbod aan vluchten rond de Middellandse Zee en Spanje in het bijzonder dan ook verder uit. Vanaf zomer 2016 wordt Malaga twee maal per week aangevlogen, telkens op woensdag en zaterdag. Tijdens het hoogseizoen biedt Thomas Cook Airlines eveneens de mogelijkheid om vanuit Luik te vliegen. Ook hier is het aanbod legio met Agadir, Kreta, Corfu, Kos, Rhodos en Palma de Mallorca.
Kindvriendelijke en vaste vertrektijden: Het merendeel van de vluchten van Thomas Cook Airlines worden onder het statuut van lijnvlucht uitgevoerd. Vluchten krijgen hiermee vaste en stipte vertrektijden, waardoor passagiers maanden op voorhand hun vluchttijden kennen. Bij deze planning hield Thomas Cook Airlines ook rekening met haar jongste passagiers, via comfortabele en kindvriendelijke vertrektijden. De luchtvaartmaatschappij bevestigt hiermee eens te meer haar statuut van familievriendelijke airline. Bovendien werd de vliegroute naar enkele bestemmingen geoptimaliseerd met als resultaat meer directe vluchten en meer reiscomfort voor de klanten.
Slim seats en nieuw interieur: Thomas Cook Group Airlines investeert continu in het comfort en de service van haar passagiers. Het aangekondigde "cabin refurbishment programma" waarmee alle Airbus A320's een volledige make-over kregen is ondertussen afgerond. De passagierscabines zijn volledig heringericht met nieuwe ergonomische (slim) seats, die niet alleen moderner zijn, maar vooral meer extra beenruimte opleveren. Ook het interieur werd volledig opgefrist in de Thomas Cook Airlines-kleuren, inclusief het tapijt, de opbergruimte voor handbagage, verlichting … www.thomascookairlines.be
Ben je gluten intolerant? Of let je op je lijn? Dan is de ‘The Lite Selection’ van Lignavita vast iets voor jou. Lignavita, gekend voor haar proteïnedieet, pakt uit met een gamma aan pasta’s zonder koolhydraten!
Too good to be true?
Pasta zonder koolhydraten? Dat kan toch niet? Toch wel! De Penne, Noodles en Rice van ‘The Lite Selection’ bevatten minder dan 10 calorieën per 100 gram. Als je weet dat een gemiddelde portie normale pasta zo’n 140 calorieën bevat, en 100 gram gedroogde pasta zelfs meer dan 350 calorieën, dan is de keuze snel gemaakt! De pasta’s zijn bovendien vezelrijk, zodat je na je maaltijd langer een voldaan gevoel hebt. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn deze topproducten ook gluten, vet en suikervrij en verlagen ze je cholesterol.
De Konjacvezel
‘The Lite Selection’ pasta wordt gemaakt van een natuurlijke, oplosbare, plantaardige vezel van de Konjac plant, genaamd glucomannan. Aziaten kennen de geheimen van deze klepper al langer en nu kunnen ook wij uitgebreid genieten van 100% natuurlijke pasta’s.
Hoe? Zo! Handig aan de ‘The Lite Selection’ pasta’s is dat ze snel klaar zijn. Je moet ze immers niet meer koken, maar simpelweg spoelen in een vergiet en toevoegen aan je gerecht. De neutrale smaaklaat toe de pasta’s mee te stoven of te roerbakken in smaakvolle kruiden of sauzen. Aan tafel! €3,20/200g
Lignavita is de specialist die jou helpt om op een gemakkelijke en gezonde manier gewicht te verliezen. Het eenvoudig te volgen programma en het uitgebreide gamma smaakvolle producten helpen dagelijks mensen om zonder zorgen het ideale gewicht te bereiken en te onderhouden. Bovendien investeert Lignavita continu in Research& Development en gaan ze steeds op zoek naar de meest innovatieve producten. Het resultaat is dat Lignavita regelmatig nieuwe producten en nieuwe smaken kan presenteren. Ze combineren daarbij alle voordelen van dieetvoeding met de smaak en looks van onze dagdagelijkse voeding. Lignavita gaat trouwens nog een stap verder, en creëert ook eigen recepten. Diëten en creatief koken kunnen immers best samengaan.
My Greek Villa, Belgische website voor het verhuren van villa's in Griekenland
MAAKT EEN HEEL POSITIEVE BALANS OP VAN DE ZOMER 2015, NET ALS GRIEKENLAND ZELF, DAT RECORDCIJFERS BEHAALT
My Greek Villa is een unieke Belgische portaalsite die 250 charmante en prestigieuze villa’s te huur aanbiedt over 40 bestemmingen op de Griekse eilanden en op het vasteland. Aan het eind van de zomer kan deze jonge website een heel positieve balans opmaken. De site ging van 30 verhuurde weken in 2014 naar 150 verhuurde weken in een honderdtal villa’s eind augustus 2015. Het succes van www.mygreek-villa.com ligt in de lijn van dat van Griekenland in 2015. Ondanks de crisis en de vele vraagtekens, slaat het land alle records: 26 miljoen toeristen en een omzet van 14,5 miljard (cijfers van het SETE, verbond van de toeristische sector). Het doel van My Greek Villa voor januari 2016: het aantal verhuurde weken verdubbelen en beschikken over een portefeuille van 500 villa’s over 70 bestemmingen. My Greek Villa is ook volop partnerships tot stand aan het brengen met internationale, prestigieuze reisagentschappen om de verkoop te stimuleren. Europ Assistance en Avis zijn reeds partner en bieden hun diensten aan op de website.
Griekenland heeft de wind mee
Het toerisme in Griekenland is één van de belangrijkste economische activiteiten van het land. Het staat voor 20% van het nationale BBP. Ondanks de crisis en de onzekerheden doet het Griekse toerisme het goed in 2015. Ze profiteren van de gespannen situatie in de Maghreb, in het bijzonder de aanslagen in Tunesië. Daardoor gaan Europese toeristen eerder naar Spanje en Griekenland. Volgens de gegevens van het SETO (Syndicat des entreprises de tour operating – syndicaat van touroperators) is het aantal reservaties in Griekenland met 10% gestegen in één jaar tijd. Dit jaar verwelkomde het land 26 miljoen toeristen – een recordcijfer – en haalde het, op dit moment, een omzet van 14,5 miljard (cijfers van het SETE, verbond van de toeristische sector - www.sete.gr). In 2014 liet Griekenland al een stijging van 23% van het aantal buitenlandse bezoekers optekenen met 24 miljoen toeristen, goed voor een omzet van 13,5 miljard.
De eersten die vallen voor de charme van het vaderland van Plato zijn de Duitsers, gevolgd door de Britten en de Fransen die met 1,2 miljoen mensen door het land trokken in 2014. De populairste bestemmingen: de Cycladen, Kreta, Peloponnesos, … De bezoekers prijzen de goede prijs-kwaliteitverhouding, het klimaat, de prachtige landschappen, het culturele erfgoed, maar vooral de legendarische gastvrijheid van de Grieken. Deze zomer nam My Greek Villa een hoge vlucht, gestimuleerd door de prestaties van een bestemming die enorm gewaardeerd wordt bij de Europese toeristen, waar het prettig toeven is en waar ze zich veilig voelen.
Victor Camhis, algemeen directeur en eigenaar van de verhuursite, vertelt meer over de vooruitgang van zijn activiteiten: “In 2014 verhuurden we 30 weken. In 2015 zitten we nu al aan 150 verhuurde weken in meer dan 100 villa’s. De doelstelling voor 2016 is dat cijfer verdubbelen dankzij de komst van nieuwe villa’s en ook dankzij het feit dat we internationaal steeds bekender zijn. Om onze klantenportefeuille en het aantal verhuurde weken verder uit te breiden, starten wij ook een partnership met prestigieuze reisagentschappen. Die agentschappen zijn gevestigd in de landen waar de meeste van onze klanten zich bevinden. Onze belangrijkste markt is Frankrijk, dan België, Zwitserland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, waar My Greek Villa zijn eerste klanten begint te krijgen. Ook Europ Assistance en Avis zijn onze partners. Hun diensten worden aangeboden op onze website, wat het leven van onze klanten vergemakkelijkt.”
Ondanks de crisis verzekert Victor Camhis dat hij geen enkele annulering ontving tijdens de zomer of voor de komende maanden. “De meerderheid van mijn klanten maakte zich geen zorgen over hun bestemming. Ik heb wel veel vragen gekregen voor hun vertrek. Ik kon hen geruststellen door zelf na te gaan of via mijn Griekse partners dat er geen problemen waren voor de toeristen. Mijn klanten hebben allemaal een rustig verblijf gehad in de villa’s die ze gehuurd hadden en ze konden ten volle van hun vakantieoord genieten.”
Volgens de enquête die Victor hield bij zijn klanten, meent bijna één op de twee dat ze door de economische moeilijkheden goeie zaken kunnen doen. Sommigen willen er zelfs van profiteren om zelf een eigendom te kopen in Griekenland. Griekenland biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding, dus het huren van villa’s is financieel ook interessant. De meeste klanten van My Greek Villa zijn vriendengroepen of verschillende gezinnen die een huis delen. De kosten worden dus gedeeld. Dankzij die formule kun je de kosten beperken door thuis te aperitieven en te eten, door te genieten van het zwembad, ... Er zijn nu reeds reservaties voor de villa’s binnen voor volgende zomer, dus het belooft een goed seizoen te worden.
Van 20 Kéa-villa’s in 2014 naar meer dan 500 villa’s en 70 bestemmingen in januari 2016 www.mygreek-villa.com biedt steeds meer prachtige villa’s in de vier hoeken van Griekenland en op de bekende of minder bekende droomeilanden.
Victor Camhis beschrijft de evolutie van het aanbod van de website: ”In 2014 zijn we begonnen met 20 villa’s op het eiland Kéa waar ik zelf een vakantiewoning heb. In één jaar tijd, dankzij mond-tot-mondreclame, haalden we 200 villa’s over 40 Griekse bestemmingen in 2015. Vandaag, aan het eind van de zomer, hebben we er 250. Het doel voor januari 2016 is te komen tot 500 villa’s over 70 bestemmingen. We zouden graag 20 eigendommen per bestemming kunnen aanbieden”, preciseert Victor Camhis. We proberen onze villaportefeuille te blijven uitbreiden en nieuwe eigenaars te verwelkomen op onze website. In lijn met onze huidige verzameling villa’s, gaan wij op zoek naar eigendommen met iets bijzonders, zoals een vrij uitzicht, een unieke locatie, een geweldig zwembad, een onvergetelijk meubilair, … We stellen onze klanten enkel huizen voor die we zelf op prijs stelden en waarvan we zeker zijn dat we er onze gasten in de beste omstandigheden kunnen ontvangen. Kwaliteit, comfort en rust zijn onze belangrijkste pijlers. Wij hebben een gevestigde reputatie wat betreft ontvangst en service aan een veeleisend en kosmopolitisch clientèle. Wij begrijpen hoe belangrijk het is een nauwe band aan te knopen met de eigenaars van de villa’s. Aangezien wij de eigendommen die we vertegenwoordigen gaan bezoeken, kennen we elke eigenaar persoonlijk. Zo kunnen wij onze klanten het best adviseren in functie van hun noden en hun stijl.”
My Greek villa: 250 villa’s, 40 bestemmingen op de Griekse eilanden en op het vasteland - Prijs: vanaf € 2000/per week/ 4-6 pers. www.mygreek-villa.com
De ‘batterijen opladen’ doe je in Graubünden deze herfst
Als september begint, begint in de grootste vakantieregio van Zwitserland, Graubünden, het herfstseizoen. De dennen hullen zich in hun geelrode pracht, terwijl op veel plaatsen het traditionele jachtseizoen van start gaat. Voor de gasten lonken daarmee wandelbelevenissen en culinaire hoogstandjes van de hoogste kwaliteit. Het vee trekt van de bergweiden naar het dal, wat op prachtige wijze met veel culturele en traditionele elementen wordt gevierd. Wie dus een authentiek stukje Graubünden wil meemaken, moet zijn/haar wandelschoenen uit de kast halen en één van de 150 dalen bezoeken.
In de herfst, zo wordt gezegd, lijken de bergen het dichtste bij. De bossen zijn bont getooid en prachtig om te zien, in al hun mooie kleuren. De beste vooruitzichten dus om nog eens de wandelschoenen aan te trekken en door de sprookjesachtige natuur van Graubünden te trekken. Een bezoek aan het Zwitserse Nationale Park is aan te bevelen. De kans om wilde dieren te zien is groot, tevens kan er genoten worden van de stilte en de ware, ongerepte natuur. Ook een bezoek aan het museum in Zernez hoort daarbij. Met behulp van de Nationalpark App kan een perfecte dag ingepland worden.
Kastanjefestival in Bergell van 3 t/m 18 oktober 2015: Voor een bijzondere lekkernij en een leuk festival is Bergell, in het zuidelijke dal, aan te raden. In Bergell staat de kastanje centraal. Het festival viert de pluk, de verwerking en geschiedenis ervan. Overige activiteiten tijdens het festival zijn, wandelen door de kastanjebossen, genieten van de specialiteiten en de culturele lekkernijen rondom Giacometti en Co.
Terugkeer van de bergweiden in Prättigau: In Graubünden is de trek naar de bergweiden in de lente net zo'n traditie als de terugkeer in de herfst. De mensen vieren de gezonde en gelukkige terugkeer van de herders en hun dieren in het dal. De tijdens de zomer bereide kazen worden aangeboden om te proeven. Tradities als het schwingen (Zwitsers worstelen), het tschäppeln (bloemschikken) en het jodelen worden opnieuw tot leven gebracht. Kinderen genieten van de nabijheid van geiten en schapen en worden vrolijk van de kleurrijke marktkraampjes met de vele lokale lekkernijen. Wie een stukje authentiek leven in de bergen wil meemaken mag een bezoek aan het Prättigauer Alpspektakel, het grootste in zijn soort, niet missen.
De parels van de jacht – Gourmetpakket: Aangezien in de herfst de buit van de Bündner jagers op tafel komt, is er geen jaargetijde waarin er lekkerder gegeten kan worden. Wild hoort daar net zo goed bij als de kastanjes. Of het nu gaat om hert, ree, gems, Alpenmarmot of heel zelden zelfs steenbok, wie van vleesgerechten houdt is verzot op deze periode. Op die manier leggen zij, net als de Alpenmarmotten en de eekhoorntjes, ongetwijfeld de wintervoorraad voor de koude jaargetijden aan, Bündner wijnspecialiteiten uit de Herrschaft zijn inclusief. Graubünden is dankzij talrijke GaulMillaurestaurants, een paradijs voor culinaire fijnproevers. Met het Gourmetpakket kan er genoten worden van een menu en overnachting in een passend hotel tegen een zeer gunstige prijs.
Meer over de herfstaanbiedingen van Graubünden: http://nl.graubuenden.ch/