HelloFresh, de bezorger van maaltijdboxen, heeft haar assortiment uitgebreid met een Ontbijtbox. In deze box zitten alle ingrediënten die je nodig hebt voor 5 dagen ontbijt.
De Ontbijtbox is een aanvulling op het huidige assortiment van HelloFresh. Zo voorziet het bedrijf haar klanten nu niet alleen ’s avonds in de avondmaaltijd, maar ook ’s ochtends in het ontbijt. “Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten niet alleen ’s avonds van het gemak en de kwaliteit van HelloFresh gebruik kunnen maken, maar ook ’s ochtends op een eenvoudige manier van een voedzaam ontbijt kunnen genieten. HelloFresh zorgt voor een gevarieerd voedingspatroon, ook in de ochtend.” zegt Maartje Frederiks, verantwoordelijk voor HelloFresh in Nederland en België.
De Ontbijtbox bevat alle ingrediënten voor 5 dagen ontbijt voor 2 of 4 personen. Er zitten 3 recepten bij, altijd een fles verse sap en extra fruit voor onderweg of op het werk. “De recepten zijn binnen 5 minuten te bereiden. Er zit elke week 1 recept in dat wat meer tijd kost. Ideaal voor in het weekend, als je iets langer in bed wil liggen en meer tijd hebt om met elkaar te ontbijten.” vertelt Maartje. In de eerste Ontbijtbox, die deze week bij de eerste klanten wordt thuisbezorgd, zit bijvoorbeeld Griekse yoghurt met appel, blauwe bessen en cranberry-pittenmix, crackers met kaas en gerookte kalkoenfilet en alle ingrediënten om in het weekend bananenpannenkoeken met honing te maken.
De Ontbijtbox van HelloFresh is in combinatie met een maaltijdbox te bestellen via www.hellofresh.nl en www.hellofresh.be.
HelloFresh is in 2011 in Nederland gestart door Maartje Frederiks. Het bedrijf biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en alle bijbehorende verse ingrediënten thuisbezorgd krijgen. Sinds januari 2015 levert het bedrijf ook maaltijdboxen aan Vlaamse en Brusselse huishoudens. Ook is het sinds een aantal maanden de enige maaltijdboxleverancier die levert op de Waddeneilanden. Afgelopen juni lanceerde het bedrijf als eerste een maaltijdbox-app.
De Japanse modeketen UNIQLO opende zopas zijn winkel op de Meir 67-69 in Antwerpen. Het is de eerste winkel van UNIQLO in de Benelux. In de winkel wordt op een oppervlakte van ca. 1320 m2 de LifeWear collectie aangeboden voor mannen, vrouwen en kinderen. De wereldwijde retailer uit Japan viert zijn komst in België met speciale aanbiedingen, geschenken, en een openingsceremonie met verrassingsact.
Specifieke kenmerken van de winkel: Met een totale verkoopoppervlakte van ca. 1320 m2, verspreid over twee verdiepingen en een mezzanine, is dit een UNIQLO winkel van groot formaat met zowel mannen-, vrouwen- als kinderkleding. Naast de Herfst/Winter 2015 LifeWear-collectie, wordt ook een kledinglijn aangeboden die ontworpen is in samenwerking met kledingmerk Lemaire, geleid door Christophe Lemaire en Sarah-Linh Tran. De winkel is gelegen op de Meir, een van de drukst bezochte winkelstraten in België, en heeft een uitnodigende, open voorgevel. De decoratie in de etalage voor de opening is van de hand van de Antwerpse florist en ondernemer Mark Colle, een van de ambassadeurs in de "People"-campagne van UNIQLO.
Een kenmerkend interieur creëert een ronduit unieke winkelervaring. De winkel in Antwerpen is voorzien van metershoge muren van ‘color blocking’, en hightech-installaties, waaronder trappen die van kleur veranderen, LED-tickers en ronddraaiende paspoppen. Als authentiek Japans merk hecht UNIQLO veel waarde aan de dienstverlening aan de klant. Een voorbeeld hiervan is de verstelservice waarbij broeken de dag zelf gratis worden ingekort. Reguliere openingsuren van maandag tot zaterdag: 10.00u – 19.00u.
Aanbiedingen ter gelegenheid van de opening: Ter gelegenheid van de opening geeft UNIQLO een gratis sjaal van 100% kasjmier aan de eerste 100 bezoekers en een gratis, limited-edition herbruikbare draagtas ‘FROM TOKYO TO ANTWERP’ bij een aankoop van minimaal 50 euro (zolang de voorraad strekt). Bovendien biedt UNIQLO van vrijdag 2 oktober tot zaterdag 10 oktober een aantal artikelen aan tegen een speciale openingsprijs, zoals een ultralicht donsjasje (mannen/vrouwen) voor 59,90 euro, een 100% merino sweater (mannen/vrouwen) voor 19,90 euro, een flanellen hemd (mannen/vrouwen) voor 19,90 euro en 6 paar gekleurde sokken voor 9,90 euro.
De beroemde modeontwerper verzorgt het design van twee limited edition koekjestrommels van Huis Delacre. Huis Delacre heeft zichzelf tot doel gesteld zijn koekjes tot kunst te verheffen. Vandaar ook de wens om telkens weer uit te pakken met fraaie verpakkingen, zoals de nieuwste limited edition collecties in samenwerking met de Belgische hoedenontwerper Elvis Pompilio. Pompilio tekende twee exclusieve koekjestrommels die verkrijgbaar zijn in de Delacre-boetiek in Brussel en kortelings ook in de supermarktketens.
"We speelden al langer met het idee van een collector's reeks met een designer”, vertelt Gunther Deckers, marketingmanager bij Delacre. “Met Pompilio kiezen we voor een gevestigde Belgische waarde, een wereldwijd gerenommeerde designer die met zijn persoonlijke aanpak en elegantie perfect bij onze identiteit en waarden past. Dat Pompilio eerder al hoeden maakte voor Koningin Mathilde was voor ons geen doorslaggevende factor, maar wél een leuke knipoog naar onze rol als Hofleverancier. We weten echter dat ook Harrison Ford, Madonna en Sharon Stone tot zijn bewonderaars behoren. De kleurrijke en stijlvolle ontwerpen spreken ook een jonger publiek aan en ondersteunen het delicieuze lekkers dat wij aanbieden. Meteen de perfecte aanvulling voor onze eindejaarscollectie!"
De nieuwe metalen trommels – in limited edition – bieden een verleidelijke selectie van 400 gram lekkernijen van Huis Delacre: Marquisettes, Biarritz, Cigarettes Russes, Cœur Blanc, Brazil, Caracas, Nordica, Délichoc Melk, Suprême en Délichoc Puur. Deze nieuwe edities zijn verkrijgbaar tegen de adviesprijs van € 8,29.
Traditiegetrouw brengt Delacre dit najaar nog drie kerstedities van de vertrouwde koekjestrommel op de markt. Ze zullen een assortiment van 16 geraffineerde en heerlijke koekjes bevatten. Elke trommel onderscheidt zich met haar design, hoewel de noemer gelijk blijft: een onderdompeling in de feeërieke sfeer van de eindejaarsdagen, zoals we ons herinneren uit onze kindertijd. Ideaal als geschenk om uit te delen, of om uit te pakken en te delen met vrienden of familie. “Tijdens de feestdagen zijn koekjes bij de koffie nog belangrijker dan anders", legt Gunther Deckers uit. "Gezellige momenten in familiekring, die moet je koesteren. En precies daarom gaat er niets boven de variëteit aan smaken die Delacre aanbiedt met knapperige koekjes en heerlijke chocolade." Deze nieuwe edities zijn vanaf 5 oktober beschikbaar in de supermarkten. Adviesprijs: € 11,99.
Persoonlijke mailbox
Het speciale Delacre-aanbod voor de eindejaarsfeesten zou niet compleet zijn zonder de nieuwe Mailbox! Stop uw klassieke wenskaart dit jaar in een totaal nieuw kleedje en zorg voor een verrassing van formaat: zeg het met een schitterende lekkernij! Surf naar www.mailboxdelacre.com, stel uw tekst op, voeg een foto toe en klik op "verzenden". Niet alleen de heerlijke koekjes zorgen voor een onvergetelijk moment, ook de originele manier om jouw wensen via een gepersonaliseerde magneet te versturen blijft ongetwijfeld voor eeuwig in het geheugen gegrift.
Bosto grains vervolledigt rijstgamma met oergranen Quinoa en spelt
Belgische rijstmerk verovert nu ook vaste stek in oerkeuken.
Quinoa, spelt, boekweit, haver, gerst, gierst, kamut... Deze heerlijke granen maken nauwelijks deel uit van ons eetpatroon, terwijl ze heel veel goede eigenschappen bevatten. En dat heeft ook Bosto goed begrepen. Het Belgische rijstmerk – dat al sinds 1947 één van de belangrijkste producenten in voorverpakte kwaliteitsrijst op de Belgische markt is – besloot om haar gamma uit te breiden met Bosto Grains.
Oergranen zoals quinoa en spelt worden in verpakkingen van telkens 275 gram aangeboden, al dan niet vermengd met zilvervliesrijst en andere granen. Bovendien zijn de Quinoa en Quinoa drie kleuren 100% biologisch. Hiermee wil Bosto meesurfen op de trend van het koken met oergranen. En omdat het gezond en lekker is, en een perfect alternatief voor gewone rijst.
Quinoa (Bio)
Quinoa is een vrucht van een plant die gekweekt wordt in Zuid-Amerika en al door de Inca’s werd geteeld en gegeten. Quinoa bevat heel veel vezels, is een bron van eiwitten en is bovendien glutenvrij. Het heeft een volle aardse smaak en een knapperige structuur. Je bereidt en eet het zoals rijst. De Quinoa uit het Bosto Grains gamma is bovendien 100% biologisch.
Quinoa 3 Kleuren (Bio)
Naast de ‘gewone’ quinoa is er ook een variant in drie kleuren. Deze mix van witte, zwarte en rode quinoa is net zo gezond, verantwoord en 100% biologisch. De volle, aardse smaak van de verschillende kleuren quinoa is quasi gelijk. Alleen zorgt het voor een kleurrijke en bijgevolg origineler gerecht!
Mix Brown + Quinoa + Granen
Wil je graag ‘oergranen’ uittesten, maar niet meteen van rijst af stappen? Dan is deze mix perfect voor jou. Deze combinatie van voorgekookte zilvervliesrijst (66%), quinoa (10%), gerst (20%) en tarwe (4%) is supergezond en tegelijkertijd heel toegankelijk van smaak. De zilvervliesrijstkorrels (ook wel eens volkoren rijst genoemd) hebben nog een zilvervliesje dat erg veel vezels bevat en voor een verzadigd gevoel zorgt. Deze mengeling is perfect voor iedereen die bewust wil omgaan met voeding. Bevat gluten door de aanwezigheid van gerst.
Mix Brown + Spelt + Quinoa
Twee oeroude superfoods tegelijkertijd in één pak! Spelt (dat voor 30% deel uitmaakt van deze mengeling) is een verre voorvader van tarwe die al eeuwen geleden in Europa werd gegeten, maar weer helemaal herontdekt is. Samen met quinoa (10%) en voorgekookte zilvervliesrijst (60%) is deze variant daardoor een explosie van vezels en eiwitten. Bevat gluten.
Het Belgische rijstmerk Bosto zag in 1947 het levenslicht en was de eerste voorverpakte van de verschillende kleuren kwaliteitsrijst op de Belgische markt. Rijst koken moet helemaal niet moeilijk zijn en daarom kwam Bosto als eerste merk met kookbuiltjes op de markt in 1970. Hierdoor werd het koken van rijst zeer toegankelijk voor iedereen. Bosto innoveert voortdurend om rijst van de beste kwaliteit te kunnen bieden aan de consument. Hierdoor is het één van de belangrijkste producenten in verpakte rijst op de Belgische markt.
De Bosto grains zijn verkrijgbaar bij Carrefour, Carrefour market, Colruyt, Cora, Match en Mestdagh.
Ron is de naam van BergHOFFs gloednieuwe lijn. Ron is dan wel geen persoon, maar deze producten hebben alles om vrienden voor het leven te worden. Ideaal om op vrije dagen uitgebreid te kokerellen. Prachtig om in je keuken design te verwerken.
“Today is no shave Saturday and my hair’s allowed to be fuzzy. Coffee will be savoured and there’s even time to enjoy an extra cup. For a change, it’s not my job that monopolizes my thoughts. I’m privileged to ponder the menu for tonight, when friends come over to celebrate the simple fact that we are connected. It’s not just about what will end upon the plate this evening; it’s the process that counts… the ritual of preparing a dish, the people I’m honoured to share it with.” Pieter Roex & BergHOFF
De nieuwste lijn van BergHOFF is van de hand van inhuis ontwerper Pieter Roex. De jonge designer benadert met zijn ontwerpen in de eerste plaats als gebruiker. Daarom werd de lijn ontwikkeld als een concept bestaande uit vier verschillende stijlen waaruit gekozen kan worden naargelang de kooktechniek. Ondanks dit ‘mixprincipe’ vormt de uiteindelijke selectie toch een stilistisch geheel.
De lijn bestaat uit kookpotten in 5-lagig materiaal,18/10 roestvrij staal en gietijzer. Enkele extra’s laten toe om ook de wereldkeuken aan bod te laten komen. Twee messenreeksen en een theepotje – dat de voorbode vormt van een uitgebreide keuze aan accessoires maken de nieuwe Ronlijn compleet.
De allereerste lijn die Pieter Roex voor BergHOFF ontwerpt valt al meteen in de prijzen: het theepotje en de messen werden onderscheiden met het Henry van de Velde Label 2015.
Vlijmscherpe messen: opgeruimd staat netjes! Een mes waarbij het zwarte lemmet naadloos overloopt in de zwarte greep? Of een zwart lemmet dat elegant overgaat in een coatings: eentje uit titanium en eentje met antikleef eigenschappen. Het aanbod bestaat uit negen van de meest courante messen. Wie bewust en selectief een keuze maakt uit het aanbod messen wil deze ook op een flexibele manier kunnen opbergen. Dat kan met de individuele messenhouders uit hout die je, dankzij een sterke magneet, aan elkaar kan koppelen. Of je nu twee messen kiest of de volledige reeks, je creëert een eigen uniek opbergsysteem in de lade of op het aanrecht. Zo wordt elk mes veilig en georganiseerd bewaard.
Wat schaft de pot?
In de vijflagige kookpottenserie zorgen vier verschillende materialen in een inventieve alliantie voor een snelle hitte overdracht. Doordat de potten uit één geheel bestaan wordt ook een hittespreiding tot aan de rand mogelijk. Het 18/10 roestvrijstalen deksel verzegelt de pot waardoor de natuurlijke sappen van het gerecht niet kunnen ontsnappen. De handgrepen blijven koel, wat bijdraagt tot een verhoogd comfort. De teppanyaki garandeert op alle hittebronnen de heerlijkste gerechten. De elegante vormgeving en subtiele kleurschakeringen doen even vergeten dat het hier wel degelijk om gietijzeren kookpotten gaat. Gietijzer heeft de eigenschap om warmte lang vast te houden wat het materiaal uitermate geschikt maakt voor ‘slow cooking’ en hartige stoofpotjes, bereid zowel op het fornuis als in de oven. Het deksel sluit de pot volledig af en dankzij de kleine oneffenheden onder het deksel worden verdampte aroma’s omgevormd tot druppeltjes die voor een continue bevochtiging van het gerecht zorgen. De handvatten zijn ontworpen om de potten zelfs met ovenwanten aan veilig uit de oven te halen.
Het flexibele karakter van de nieuwe lijn wordt benadrukt door een aanbod van potten en pannen in18/10 roestvrij staal. De gietijzeren potten vormen de basis voor een verdere exploratie van de wereldkeuken. Helemaal in lijn met de filosofie van het Ron gamma kan het klassieke gietijzeren kookgerief met enkele extra’s omgevormd worden tot een hippe tajine of stomer.
Tea time! Een RVS theepotje dat direct op het fornuis (yup, ook inductie) gebruikt kan worden? Dat is pas gezellig! Kook simpel eerst het water in het potje en plaats dan de RVS filter met een favoriete losse thee. Wanneer de thee de gewenste sterkte heeft bereikt kan de filter dankzij een slim kliksysteem probleemloos verwijderd worden. De ruime filter laat toe om de thee optimaal te laten trekken om ten volle van de karakteristieke eigenschappen te genieten zonder blaadjes die in het kopje drijven. Het theepotje is beschikbaar in RVS met een satijnen afwerking of met een witte coating.
Wie graag de eindejaarsfeesten op een traditionele manier viert, maar de koude en de regen wil inruilen voor zon en warmte, trekt het best naar Curaçao. Kerstbomen en bijhorende versieringen zorgen voor een echt (tropisch) kerstgevoel. Ook Oudejaarsnacht wordt heel uitbundig gevierd, want de Curaçaoënaars kunnen feesten als geen ander. Beleef de eindejaarsfeesten dus met een tropisch tintje tussen de locals. Stel je voor, nieuwjaar vieren onder de schaduw van een palmboom op een zonovergoten strand aan de azuurblauwe zee! Dat is mogelijk op Curaçao, want ook tijdens hartje winter, schijnt de zon en genieten de Curaçaoënaars van een aangename 28°.
Op Oudejaarsdag worden er op het hele eiland pagara’s afgeschoten, lange vuurwerkmatten die ooit door de Chinezen zijn ingevoerd, en overal zijn er vuurwerkshows. Deel op Oudejaarsnacht de feestvreugde met de locals op het Brionplein en op de Pontjesbrug. Traditioneel komen daar ieder jaar duizenden mensen samen om te picknicken, te feesten en om samen af te tellen naar de vuurwerkshow, het begin van een feest dat tot in de vroege uurtjes duurt. Je kunt ook de Oudejaarsnacht vieren met de voetjes in het zand in een sfeervolle beach bar.
Heb je ook altijd al eens willen meedoen aan de Nieuwjaarsduik, maar heb je het nog niet aangedurfd om de koude Noordzee in te duiken? Grijp met de duik op Curaçao je kans, want op 1 januari vindt ook hier een echte nieuwjaar duik plaats! Op Jan Thiel Beach geniet je samen met de locals van het warme, azuurblauwe water. Eén ding is zeker, op Curaçao zal men zich niet vervelen tijdens de eindejaarsfeesten.
Net als bij ons wordt op Curaçao het Kerstfeest op een traditionele manier gevierd, samen met de familie. Dus wie vreest om de typische Kerstsfeer van thuis te moeten missen, kan met een gerust hart naar Curaçao reizen tijdens de eindejaar periode. Ook op Curaçao schaffen veel bewoners een echte kerstboom aan – geïmporteerd uit Canada – en de bijhorende versiering zorgt voor een echt (tropisch) kerstgevoel. Daarnaast trekt een zee aan roze en witte lichtjes in de vorm van een reusachtige kerstboom veel bekijks op het Brionplein, net zoals de prachtig verlichte Pontjesbrug. Precies zoals in België worden met Kerstmis de heerlijkste gerechten klaargemaakt, zoals “Pan di Jamón” (kerstbrood met ham), “pernil” (varkensvlees) en “Ponche crema”(eierpunch), en dat allemaal bij een temperatuur van 28°.
Curaçao is een zon zeker eiland in het Caribisch gebied, dat elke reiziger verrast. Naast de constante tropische temperatuur en de parelwitte stranden heeft het eiland tal van bezienswaardigheden. Ontdek het historisch interessante Willemstad, de oude landhuizen en proef de unieke Curaçaose gerechten met invloeden van over heel de wereld.
Curaçao is, met meer dan 35 stranden, de perfecte bestemming om de batterijen op te laden en te relaxen. Actieve reizigers kunnen zwemmen, snorkelen, duiken en zo de wondere onderwaterwereld ontdekken. Maar denk ook aan activiteiten zoals de Christoffelberg beklimmen of mountainbiken door bijzondere vegetatie. Vergeet de feesten en evenementen niet: het kleurrijke Carnaval (februari-maart), Curaçao North Sea Jazz (september) en de Curaçao Marathon (november).
Curaçao ligt buiten de orkaanzone en heeft het ganse jaar een temperatuur van minimum 28 graden. Er zijn dagelijks vluchten vanuit Amsterdam (reisduur 9 uur) en een keer per week vanuit Düsseldorf (reisduur 10,5 uur). Curaçao is door Zoover uitgeroepen tot populairste vliegvakantieland buiten Europa, met een grote variëteit aan logiesmogelijkheden. Curaçao Tourist Board Europa (CTBE) is het aanspreekpunt voor reizen vanuit Europa naar het zonovergoten eiland.
Het schitterende Les Lacs de l’Eau d’Heure doet er alles aan om het recreatiegebied op een duurzame manier uit te baten en te ontwikkelen. Daarom kreeg het eerder van Europa de EDEN-prijs. EDEN staat voor European Destinations of Excellence, een label dat wordt toegekend aan bestemmingen die het toerisme promoten mét de nadruk op duurzame ontwikkeling.
Het EDEN-project wil toeristische bestemmingen stimuleren die er in slagen economische en duurzame ontwikkeling te combineren. Het project bestaat uit een landelijke wedstrijd die ieder jaar plaatsgrijpt en die leidt tot de keuze van modelbestemmingen in de 27 deelnemende lidstaten van de Europese Gemeenschap.
Les Lacs de l’Eau d’Heure kan zich dankzij de EDEN-prijs als een modelbestemming profileren wanneer het gaat om watertoerisme. Uiteraard heeft dat alles te maken met het fantastische toeristische product maar ook en niet in het minst met de duurzame manier waarop het wordt uitgebaat.
Het Land van de Meren is een schitterende heuvelachtige streek, op de grens van Henegouwen en Namen, met grote meren, uitgestrekte bossen en open velden. Het is de ideale bestemming om er een groot recreatiegebied te ontwikkelen wat ook gebeurd is in de voorbije vijftien jaar. Het resultaat is een toeristische bestemming van formaat die ook als motor fungeert voor de ontwikkeling van de ganse regio en waarbij de aandacht prioritair gaat naar duurzaam beheer.
Les Lacs de l’Eau d’Heure ontving de EDEN-prijs dankzij volgende sterke troeven: aandacht voor waterzuivering, indeling van zones volgens biologische belangrijkheid, afvalbeheer, activiteiten met respect voor natuurlijk erfgoed, beperking van de impact van het toerisme op natuur en milieu, maximaal kiezen voor lokale leveranciers, milieu sensibilisering van de bezoekers, kiezen voor zachte mobiliteit en openbaar vervoer, duurzaam bosbeheer, maximaal gebruik van duurzame hulpmiddelen.
Private partners en uitbaters worden zorgvuldig geselecteerd op basis van strenge milieunormen en ook de bouwprojecten zijn aan strenge normen onderworpen en altijd in harmonie met de natuurlijke omgeving. Dat is in de eerste plaats van toepassing op de vakantiedorpen, zoals het Golden Lakes Village. Ook in de bouw en exploitatie van attracties worden de EDEN-normen toegepast zoals bij de The Spin, de eerste téléski in de wereld die 100% op zonne-energie werkt.
Info: www.lacsdeleaudheure.be
Het Land van de Meren is het grootste merengebied van België. Het is een vakantiebestemming voor elk seizoen, voor jong en oud. Er zijn comfortabele vakantiewoningen en bungalows. De recreatiemogelijkheden zijn haast onbeperkt: zeilen, waterskiën, windsurfen, duiken, wandelen, fietsen. Het Land van de Meren is tevens een goede uitvalsbasis om de mooiste plekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijk prijs-kwaliteit verhouding.
De beurs COUNTRYSIDE+ wordt georganiseerd in Flanders Expo Gent, van 30 oktober tot 2 november 2015. Voor deze 21ste editie trekken de organisatoren de groene kaart en zetten het bos in de kijker. Daarbij hoort een gastland en dan is Slovenië een logische keuze. Het kleine, sympathieke land, tussen de Alpen en de Adriatische Zee, is een op en top groene vakantiebestemming.
Hoe groen en hoe rijk Slovenië is aan natuur zeggen de volgende cijfers: meer dan 66% van de oppervlakte is bosgebied en Slovenië telt 1 nationaal park, 3 regionale parken en maar liefst 7 landschapsparken. Een derde van het land is beschermd gebied en maakt als dusdanig deel uit van Natura 2000, het Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. Slovenië is binnen dat netwerk de absolute koploper van alle lidstaten van de Europese Unie. De natuurliefhebbers en de actieve vakantiegangers kennen beslist het Triglav Nationaal Park, met de hoogste berg van het land die voor de Slovenen ook symbolisch belangrijk is. Verder is er ook nog het fantastische meer van Bohinj, net onder de Julische Alpen. Maar er zijn ook tal van minder bekende regio’s waar de natuurpracht al even indrukwekkend is zoals het natuurparadijs Bela Krajina met de Kolpa rivier, de Logarska Vallei en ook de Soča Vallei, een trekpleister voor rafting en canyoning. Alle drie deze regio’s zijn dan ook terecht drie ‘European Destinations of Excellence’.
Authentieke boerderijvakanties en Slow Travel: Bij een vakantie in het groen hoort een accommodatie in het groen en waar kun je beter verblijven dan op een authentieke boerderij midden het Sloveense landschap. In Slovenië is er keuze uit maar liefst 850 boerderijen waaronder 400 boerderijen ook een authentiek verblijf aanbieden. Maak kennis met de gastvrijheid, ontdek de prachtige natuur van Slovenië en pluk en proef de heerlijke producten van het land.
Voor een eerste kennismaking met Slovenië ga je van vrijdag 30 oktober tot maandag 2 november naar Flanders Expo Gent. Je kunt er informatie sprokkelen over je komende vakantiebestemming op de beurs Countryside+ . Open van 10.00 u tot 18.00 u (vrijdag tot 21.00 u). Toegangsprijs volwassenen € 12.
RestoDays: de grootste editie ooit, meer dan 400 restaurants
Van 2 tot 11 oktober vindt de 12e editie van het grootste gastronomische event in België plaats. Tien dagen lang zullen meer dan 400 restaurants – waaronder een dertigtal met Michelinsterren en een honderdtal die een Gault&Millau score van 13/20 of meer hebben – een driegangenmenu aanbieden aan gastronomieliefhebbers tegen een zeer toegankelijke prijs. Deze niet te missen afspraak voor fijnproevers heeft bovendien ook een nieuwe website.
Het principe van de RestoDays is intussen gekend: 10 dagen lang bieden de deelnemende restaurants exclusieve, gastronomische driegangenmenu’s aan. Voor een lunch betaalt u €22, voor een diner €29. Ook de meest prestigieuze sterrenrestaurants bieden hun kunsten aan voor ieders budget, met formules vanaf €39 ’s middags en €46 ‘s avonds.
Voor deze 12e editie, de grootste ooit, krijgen de RestoDays bovendien een splinternieuwe website, die geoptimaliseerd werd voor alle mobiele toestellen en waarmee een reservatie onmiddellijk en eenvoudig via de pc, tablet of smartphone kan doorgegeven worden.
Dankzij deze nieuwe website worden de vele deelnemende restaurants en hun menu’s nog meer in de kijker geplaatst en heeft de gebruiker met één klik toegang tot alle belangrijke informatie. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de sterrenrestaurants en de zaken die een goeie score haalden in de Gault&Millau. Enkele grote namen onder de deelnemers zijn: Le Passage (*) in Brussel, Comme chez soi (*) in Brussel, Terborght (*) in Huizingen, De Pastorale (**) in Rumst, Vous lé Vous (*) in Hasselt, La Durée (**) in Izegem, Boury (*) in Roeselare, Kommilfoo (*) in Antwerpen, Magis (*) in Tongeren en Hof Ter Eycken (*) in Ninove.
Marijke De Ron van sterrenrestaurant Terborght in Huizingen is alvast enthousiast over hun 9de deelname aan de RestoDays: "De RestoDays bieden ons de kans nieuwe klanten te ontmoeten voor wie ons team het onderste uit de kan haalt. Het is altijd een uitzonderlijk moment om mensen die zonder deze actie misschien nooit bij ons over de vloer zouden komen, te laten kennismaken met gastronomie."
Krijgt u al het water in de mond? Reserveren kan enkel via het online reservatiesysteem op de website http://www.restodays.be
De RestoDays in enkele cijfers …: 12e editie, + 400 restaurants, 30 sterrenchefs nemen deel en + 40.000 couverts tijdens de laatste editie.
Fort Napoleon is van 31 oktober tot en met 6 december de locatie voor een Sinterklaas-expo voor kinderen, gebaseerd op het kinderboek en concept “De Spiekpietjes” door Thaïs Vanderheyden.
De Spiekpietjes zijn kleine geheimzinnige Sinterklaashulpjes. Elk jaar, wanneer de blaadjes van de bomen dwarrelen, trekken ze de wereld rond. Ze verstoppen zich in huizen, appartementen en klasjes om kindjes in de gaten te houden. Zo komen ze te weten wie flink is of een beetje ondeugend. ‘s Nachts, als iedereen slaapt, bellen ze naar de Sint om al die informatie door te geven. Zo wordt in Spanje het Grote Rode Boek van de Sint elk jaar netjes aangevuld.
Het concept van de Spiekpietjes sluit aan bij de vertrouwde Sinterklaastraditie en verklaart ook hoe de Sint aan zijn kennis komt. Bij het boek hoort een popje (Spiekpietje) dat ouders, juffen en meesters, dagelijks op een andere plaats kunnen verstoppen. Kinderen gaan op zoek naar hun Spiekpietje om te zien vanwaar ze vandaag bespioneerd worden.
Het Spiekpietje betrekt ouders in de Sinterklaastraditie en stimuleert kinderen op een ludieke manier om flink te zijn. Ondertussen kijken duizenden kindjes jaarlijks uit naar de terugkomst van hun vertrouwde Spiekpietje.
Dit jaar ontvangt Oostende de Spiekpietjes in Fort Napoleon met een kleurrijke wandeling doorheen de Spiekpietjes’ avonturen, een spannende speurtocht naar alle Spiekpietjes die zich verstoppen in het Fort, knutseltafels, workshops, vertelmomenten en wie weet kom je de Sint nog eens tegen!
Deze maand brengen Primus en Brouwerij Haacht deel twee van de ambitieuze docureeks ‘Free Spirits’. In deze reeks wordt de wereld van eigenzinnige karakters tot leven gebracht.
Dit keer duiken ze onder in de wereld van Sylvain, een Brusselaar die elk vrij moment besteedt aan het verkennen van verlaten gebouwen en industriële sites. Vooraf documenteert hij zich grondig, waardoor hij eenmaal ter plekke magistrale foto’s weet te maken. Net dat maakt Sylvain uniek in de wereld van de ‘urban explorers’. Zijn drijfveer? De ziel van de plek doorgronden en schoonheid blootleggen die anders verborgen blijft. Ontdek het verhaal van Sylvain hieronder.
De ‘Free Spirits’-reeks werd deze zomer gelanceerd met een eerste verhaal: dat van Angelo, een West-Vlaamse surfer en boardshaper die vertelt over passie, keuzes maken, creativiteit en een diepgeworteld geloof in eigen kunnen. Het tweede verhaal (Sylvain) verschijnt vanaf 16 september op televisie (Discovery Channel) en in de bioscoop, waar de sfeervolle beeldvorming en de filmische aanpak van deze reeks extra tot hun recht komen.
De verhalen van Angelo en Sylvain kunnen bekeken worden op de digitale platformen, waaronder www.primus.be en YouTube. De ‘Free Spirits’-reeks wordt in de komende weken nog aangevuld met een derde en vierde episode.
Deze herfstvakantie wordt het opnieuw extra spannend in het Brusselse waterpretpark Océade. Het water kleurt er elke dag omstreeks 15 uur rood, alsof je in een echt bloedbad zwemt.
Van zaterdag 31 oktober tot en met vrijdag 6 november staat Océade weer helemaal in het teken van Halloween. De bezoekers kunnen er niet alleen genieten van het grootste aanbod van glijbanen in België, maar ook lekker griezelen! Elke dag om klokslag 15 uur wordt Océade omgetoverd tot een heus bloedbad. Geen echt natuurlijk, maar via een speciaal procedé kleurt het water van het park akelig bloedrood! Voor hun gezondheid of zwemkledij hoeven de bezoekers niet te vrezen: de kleurstof is een natuurlijk product dat 100% veilig is en geen vlekken maakt. Na zo’n drie kwartier is deze nachtmerrie voorbij. Tot de volgende dag…
Ook de animatie is in het teken Halloween: tussen 14 en 16u toveren schminksters de jongsten met waterproof grime om in hun favoriete griezelfiguur.
Naast Mini-Europa vind je Océade, het waterpretpark dat de absolute nummer 1 is in glijbanen in België. Haar grootste troeven zijn samen goed voor 625m aan glijplezier en uniek door hun verscheidenheid (snel, met banden, 1, 2 of 3 plaatsen,…) en hun exclusiviteit (de langste, snelste glijbaan) in ons land. Daarnaast vind je in Océade onder andere een golfslagbad, jacuzzi’s en een saunaruimte die in de prijs inbegrepen is. Het park is er in de eerste plaats voor families die op zoek zijn naar plezier en ontspanning. Tenslotte is Océade de derde meest bezochte attractie in Brussel. www.oceade.be
Tarieven Océade (geldig voor 4 uur): €18,2 voor een volwassene / €15,2 voor een kind (grootte: 1m15 tot 1m30) - €112 voor een kaart voor 10 bezoeken. Er zijn speciale groepstarieven.
Nieuwe luxe lijn van chocolatier Libeert- Belgische chocolade op zijn best
Het Belgische bedrijf Libeert, specialist in premium Belgische chocolade, presenteert met trots haar nieuwe luxe lijn: prachtige pronkstukken voor eindejaar, onder de vorm van holle figuren, pralines en tabletten, waaronder drie tabletten met speciale aandacht voor de oorsprong van de chocolade. Originele chocolade, boordevol smaak – het perfecte eindejaarsgeschenk.
Prachtige holle kerstmannen, een reeks kerstballen en een weelderige chocolade kerstboom, opgebouwd uit kerstballen, zijn een streling voor het oog en een genot voor je smaakpapillen. De producten zijn verpakt in een exclusieve, stijlvolle geschenkverpakking en gedecoreerd met een label om een persoonlijke boodschap mee te geven. Ook de tabletten en pralines krijgen een nieuwe ‘luxe’ look en er komen origine-tabletten bij: drie buitengewone smaakervaringen, gemaakt met zorgvuldig geselecteerde cacaobonen uit Vietnam, Congo en Ecuador.
Het Kerstmaal afsluiten met een heerlijk stukje chocolade of een origineel, chocolade geschenk cadeau doen: het kan allemaal dankzij de nieuwe lijn van Libeert. Laat Libeert je verrassen dit eindejaar en zet 2016 alvast goed in!
Richtprijzen: Holle figuren: vanaf € 7,99, Pralines: vanaf € 5,99, Tabletten: vanaf € 2,49 Meer info: www.libeert.com
Over Libeert :
Meng aloude tradities, een goed bewaard familierecept en gloednieuwe technologieën ... en je bekomt Libeert chocolade. Al sinds 1923 staat deze bekend om zijn heerlijke smaak. Libeert startte het familiebedrijf als Italo Suisse, maar veranderde recent zijn naam naar de familienaam van de eigenaars, waarvan ondertussen de vierde generatie actief is in het bedrijf. Onder een nieuwe naam en met dezelfde passie voor premium Belgische chocolade speelt Libeert met de nieuwe luxury line perfect in op de trends naar luxe, premium en gifting. Het nieuwe Libeert luxe gamma voor volwassenen is een mooie aanvulling op het reeds bestaande Tonkeys gamma, dat eerder naar kinderen gericht is.
(Golednieuw) All-year-round wandelplezier in Koksijde-Oostduinkerke
e dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke pakte onlangs uit met een compleet nieuwe wandelkaart waarbij alle gemeentelijke wandelroutes volledig herwerkt en vernieuwd werden. De nieuwe wandelkaart is een handige tool voor zij die een uitwaaiweekendje aan zee plannen. Ook voor wie liever met een gids op pad gaat en meer wil leren over de fauna en flora of andere onderwerpen komt in Koksijde-Oostduinkerke ruimschoots aan zijn trekken, want het aanbod (gratis) geleide wandelingen is er uitgebreid.
Nieuwe wandelkaart voor iedereen:
De nieuwe wandelkaart bundelt alle gemeentelijke wandelroutes waarbij de wandelaar kan kiezen uit maar liefst 7 wandelingen. De routes gaan langs de mooiste plekjes van de badplaats, doorheen de vele natuur- en duinengebieden en langs de verschillende bezienswaardigheden van de badplaats Koksijde-Oostduinkerke. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de toegankelijkheid. Drie van de zeven routes bieden een verhard alternatief zodat deze toegankelijk zijn voor rolstoelen maar ook voor fietsers en buggy’s. Ook hondenvrienden kunnen hun viervoeter op enkele routes meenemen.
De wandelaar heeft keuze uit volgende wandelroutes: Artiesten, Ijslandvaarders, Schipgat, Witte Burg, Spelleplekke, Kruwers en Polderwandelroute. Alle routes zijn lusvormig en de afstanden variëren tussen de 5 en 13 kilometer zodat zowel de fervente stapper als de occasionele wandelaar zijn gading kan vinden. Voor de gepassioneerde wandelaar kunnen de verschillende routes ook gecombineerd worden. De wandelkaart is dus absoluut een must voor wie het natuurschoon in Koksijde-Oostduinkerke wil ontdekken. De wandelkaart is te koop bij de dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke voor 3 euro.
Thematisch geleide wandelingen : van zeewier tot yoga: In Koksijde-Oostduinkerke vind je ook een interessant aanbod aan thematische wandelingen onder leiding van een gids. Vaak zijn die wandelingen gratis, soms wordt een klein symbolisch bedrag gevraagd. De meeste wandelingen vinden in het weekend plaats.
Op zondag 27 september staat om 14.00 een gratis geleide bessenwandeling in de Noordduinen op het programma. Nog een bijzondere geleide wandeling waaraan je voor een symbolische 2 euro kunt deelnemen op zondag 4 oktober om 14 uur is de ‘Zeewierenwandeling – Zeewieren, een onbekende groente’ . Op het strand ga je tussen de aanspoelsels op zoek naar zeewieren en kom je meer te weten over hun levenswijze en hun culinaire en andere toepassingen. Inschrijven is mogelijk via duinenhuis@koksijde.be.
Ben je toe aan ontspanning, dan is de Yogawandeling die op zaterdag 10 oktober van 9.00-14.00 wordt georganiseerd een aanrader. In de voormiddag geniet je van een lange yogales voor zowel beginnende en ervaren yogi. Na een hartverwarmend drankje volgt een stevige wandeling op het strand en door de duinen. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 10 euro per persoon.
Op woensdag 4 november van 14.00 – 16.30 kan je deelnemen aan de wandeling ‘De kleur van de herfst in de Schipgatduinen’. Een bonte schakering van donkerpaars tot oranje bessen kleuren de Schipgatduinen, maar wist je dat bessen ook een “gedekt tafeltje” voor vogels zijn en een gezonde vitaminerijke lekkernij voor de moderne mens? Na een leerrijke wandeling wordt afgesloten met een tas warme chocolademelk in het Duinenhuis. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 2 euro per persoon.
Om het wandeljaar mooi af te sluiten wordt op zaterdag 26 december in Sint-Idesbald een heuse Winterwandeldag georganiseerd. Tussen de feestdiners door is een verkwikkende wandeling aan zee een dankbare bezigheid! Er zijn wandelingen van verschillende afstanden, voor de recreatieve wandelaar tot de meer doorwinterde stapper. Deelname is gratis.
En al wie benieuwd is naar de geleide wandelingen in 2016, houdt best de website van de toeristische dienst Koksijde-Oostduinkerke in de gaten. Vanaf volgend jaar maart starten er opnieuw een reeks boeiende wandeltochten.
Ga voor meer info en een update over alle geplande wandelingen naar www.koksijde.be en klik op ‘Activiteitenoverzicht’ onder de kalender.
Spicy 3, sporten voor het goede doel in Les Lacs de l'Eau d'Heure
In Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste recreatiegebied van Wallonië, zijn de voorbereidingen gestart voor een fantastisch project dat in september 2016 wordt opgezet. SPICY 3 is een triatlon, georganiseerd door vzw. Handicaps Solidaires, waarbij sportievelingen, ook minder validen, samen geld inzamelen voor de kinderen van Burkina Faso. Het wordt een unieke mix van ontspanning, recreatie, respect voor anderen, vriendschap, solidariteit en sport, in het Land van de Meren.
Les Lacs de l’Eau d’Heure ligt op hooguit een paar uur rijden van Vlaanderen en Brussel, ideaal dus voor een korte break, een weekenduitstap of een heuse vakantie. Het aaneengesloten merengebied, 1800 ha groot, is een geliefde bestemming voor de watersporter maar ook fietsers en wandelaars vinden er hun weg. Voeg daarbij de uitstekende accommodatiemogelijkheden en je hebt een vakantiebestemming van formaat.
Het is dus in deze prachtige omgeving dat de eerste editie van SPICY 3 zal plaatsvinden, op 18 september 2016. Het gaat om een team-triatlon waarbij sporters mét en zonder handicap samen deelnemen, een organisatie van de vzw. Handicaps Solidaires. Elk driekoppig team telt minstens één deelnemer met een handicap (fysisch of mentaal). De afstanden van de onderdelen van de triatlon zijn aangepast opdat zoveel mogelijk sporters zich kunnen inschrijven. Samen moeten ze achtereenvolgens 500 meter zwemmen, 24 km fietsen en 6 km hardlopen. Voor deze fysieke prestatie mag aangepast materiaal worden gebruikt zoals een draagstoel of een fiets met aanhangwagen. Mensen met een handicap kunnen op deze manier probleemloos meesporten.
De belangrijkste kenmerken van SPICY 3 zijn ‘feest’ en ‘solidariteit’. Een feest dankzij het enthousiasme van de sporters en de organisatie van randanimatie, een evenement vol solidariteit want de teams die zich inschrijven engageren zich om minstens € 1500 in te zamelen als sponsorgeld. Deze bijdrage komt ten goede van L’Hymne aux Enfants, een stichting die zich, door het verstrekken van medische zorg en onderwijs, inzet voor de kinderen van het Afrikaanse land Burkina Faso.
Demeyere combineert revolutionaire technologieën voor gebruiksvriendelijke bakpan
De meest gebruiksvriendelijke pan? Die staat op naam van Demeyere. De culinaire specialist combineert twee innovatieve technologieën voor een pan die niet aanbakt, niet oververhit op inductie én eenvoudig is in onderhoud. Geen chef-kok die nieuwkomer ControlInduc® Duraslide Ultra niet zal lusten…
Demeyere heeft zijn gekende ControlInduc®-bakpan voorzien van de innovatieve antikleeflaag Duraslide Ultra. Het resultaat is een duurzame en veilige pan: je voorkomt oververhitting waardoor je gezond kan koken, met weinig vetstof.
ControlInduc® is een unieke technologie die de maximale temperatuur beperkt tot 250°C op inductiefornuizen. Zo vermijd je aanbranden en heb je een pan die warm blijft, zonder gevaar voor oververhitting. Zelfs op hoger vermogen zal de pan zelf de temperatuur regelen. De unieke legering blijft magnetisch tot 250°C. Boven die temperatuur verliest het materiaal zijn magnetische eigenschappen en zal de inductiekookplaat de energie verminderen. Daalt de temperatuur weer, dan treedt het magnetisme opnieuw in werking. Het meerlagenmateriaal tot aan de rand van de ControlInduc®-bakpan verzekert een optimale warmtespreiding.
De antikleeflaag Duraslide Ultra, aangebracht in 3 lagen, blinkt uit in gebruiksgemak en kreeg een keramische versterking voor een nog langere levensduur. Deze nieuwe generatie antikleeflaag is zeer geschikt voor het bakken van eierproducten en delicate vis. Zelfs als je door vergetelheid een pan urenlang leeg laat staan op een inductieplaat, zal de pan niet oververhit raken en de antikleeflaag intact blijven, precies omdat de temperatuur op 250°C geblokkeerd blijft.
Richtprijzen Demeyere ControlInduc® Duraslide Ultra: Ø 20 cm – € 199,00; Ø 24 cm – € 219,00; Ø 28 cm – € 239,00 en Ø 32 cm – € 299,00
Als familiebedrijf begonnen in 1908, is Demeyere vandaag uitgegroeid tot een wereldreferentie inzake de fabricatie van culinair kookgerei in roestvrij staal. Gevestigd in het Antwerpse Herentals, geldt het merk als standaard voor professionele chefs én hobbykoks. Generatie na generatie bekommert Demeyere zich dan ook om de topkwaliteit van zijn producten, zowel op het vlak van prestatie en levensduur als wat betreft comfort, veiligheid en gezondheid. De liefde voor design maakt tot slot het keukenplezier compleet.
Demeyere past daarbij een zelf ontwikkelde, geavanceerde en aangepaste technologie toe: alle producten worden ontworpen naargelang hun gebruik voor verschillende kookmethodes. In dat opzicht zijn de producten van Demeyere uniek in de wereld en bieden ze een antwoord op de meest diverse en complexe kookvragen.
Jan Dekeyser wordt nieuwe algemeen directeur van Thomas cook Belgium
Marco Ferber geeft nieuwe wending aan zijn loopbaan en verlaat Thomas Cook na een succesvolle carrière van 5 jaar - Jan Dekeyser wordt de nieuwe Managing Director van Thomas Cook België
Eind september, krijgt toerismegroep Thomas Cook België een nieuwe algemeen directeur. Na een boeiende en succesvolle carrière van 5 jaar bij Thomas Cook heeft Marco Ferber (41) beslist om een nieuwe wending aan zijn loopbaan te geven. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan bij Bilfinger SE, een leidende internationale engineering- en servicegroep. Reto Wilhelm, Managing Director West/East zei: "Wij danken Marco voor zijn onschatbare bijdrage van de afgelopen jaren en wensen hem alle succes toe in zijn verdere loopbaan. Hij heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de transformatie van onze Belgische organisatie en daarmee Thomas Cook België klaar gemaakt voor de toekomst."
Verder bouwend op de sterke directie die Thomas Cook België vandaag heeft, wordt Jan Dekeyser (41), Thomas Cook België's huidige CCO, vanaf 1 oktober Managing Director van Thomas Cook België. Jan Dekeyser startte bij Thomas Cook in 2012. Naast zijn huidige functie van Finance Director zal Davy Claerhout (36) de bijkomende rol van Director of Operations opnemen.
Marco Ferber: "Het was een eer en privilege om met het voltallige team Neckermann, Thomas Cook en Pegase te kneden en te versterken voor de toekomst. Ik ben dan ook zeer tevreden dat we vandaag een heldere strategie en visie hebben. We zijn er in geslaagd om de organisatie aan te passen zodat deze een duurzame toekomst tegemoet gaat gebaseerd op een aanpak waar de klant meer dan ooit centraal staat."
Jan Dekeyser: "Als team en als bedrijf hebben we de voorbije jaren goed werk geleverd en zijn we erin geslaagd een belangrijke omslag te maken. Ik kijk dan ook met vertrouwen deze boeiende uitdaging tegemoet. Met de meest recente initiatieven zoals het versterkte partnership met de reisagenten (de nieuwe commissie-voorwaarden), de verdere uitbouw van onze hotelmerken (Sentido, SunConnect, smartline en SunPrime), onze partnerships (zoals met Club Med) en de sterk vervroegde lancering van zomer 2016 wordt de strategie erg tastbaar en staan we klaar voor de toekomst".
Het directieteam van Thomas Cook België zal verder bouwen op de positieve resultaten van de recente transformatie en zal hiermee de succesvolle ingeslagen weg nog versterken. Thomas Cook België omvat onder meer de merken Thomas Cook, Neckermann, Pegase en Thomas Cook Travel Shop en maakt deel uit van de Thomas Cook Group PLC.
Thomas Cook Belgium met extra vluchten naar winterzon
Thomas Cook Belgium met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase zet gezien de grote vraag extra vluchten in naar de winterzon bestemmingen. Om de klanten zekerheid en transparantie te bieden op vlak van hun vakantieplannen biedt de touroperator alternatieven aan voor alle vertrekken naar Tunesië. Alle vertrekken tot en met 24 maart worden geschrapt.
Zoals eerder in verschillende media te op te merken was is er aardig wat vraag naar winterzon bestemmingen. Thomas Cook Belgium, Neckermann, Thomas Cook en Pegase stellen dit eveneens vast in het zoekgedrag van de klanten zowel on- als offline en zetten dus extra aanbod in de markt op Hurghada, Sharm El Sheikh (de enige rechtstreekse vluchten vanuit Brussel), Malaga, Fuerteventura en Madeira. Hiermee beantwoordt de touroperator aan de vraag van reiziger zoals die vandaag leeft en biedt hij meteen een alternatief aan voor die klanten die nog een vakantie naar Tunesië planden tijdens de komende wintermaanden. Ondertussen is dit negatief reisadvies nog steeds niet aangepast.
De touroperator krijgt dan ook heel wat vragen van klanten en reisagenten i.v.m. de nog geplande afreizen voor komende winter. Klanten willen zekerheid rond hun vakantie en willen nog voldoende tijd hebben hun plannen te wijzigen. Thomas Cook Belgium wil deze zekerheid nu geven en biedt alle klanten te mogelijkheid om zijn reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Hiermee aligneert de touroperator zich met het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat nog steeds niet is aangepast. Indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn advies alsnog sneller zou aanpassen zal Thomas Cook Belgium de situatie opnieuw evalueren.
Van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015 viert Fleuramour, passion for flowers haar 20ste jubileum. Dit uniek floraal event vindt plaats in het sprookjesachtig kader van de prachtige Landcommanderij van Alden Biesen in Bilzen (B). Dit indrukwekkende kasteel met zijn enorm domein, een Engels park van 43 hectare, en strakke symmetrische perken in een Franse tuin is een heuse trekpleister. Combineer dit met een uniek floraal event en je komt terecht in een sprookjesachtig kader. Een mooie uitstap voor jong en oud!
Tijdens Fleuramour, het grootste internationale bloemenevent, wordt de Landcommanderij van Alden Biesen volledig ondergedompeld in een bloemenspektakel. Meer dan 100 floral designers uit binnen- en buitenland zullen de ruimtes in het kasteel aankleden met tienduizenden bloemen na een maandenlange voorbereiding. Elk jaar laten meer dan 15.000 bezoekers zich betoveren door deze bloemenpracht.
Fleuramour is dit jaar toe aan de 20ste editie en dat wordt gevierd. Het zal een feesteditie worden met nog meer bloemen en bloemenbeleving. Voor deze feesteditie van Fleuramour zal de wereldwijd gerenommeerde designer Tomas De Bruyne de erekoer van het kasteel omtoveren tot een sublieme belevenis met duizenden unieke Avalanche rozen van Meijer Roses. Samen met heel wat helpende handen gaat Tomas voor een unieke creatie om nooit te vergeten.
Met de studenten van EMC wil Tomas aantonen hoe belangrijk vorming is in de florale sector. Samen zetten ze boeiende demonstraties en workshops neer. De EMC studenten maken alle geïnteresseerden wegwijs in de boeiende wereld van het creatieve ontwerpproces.
Ook dit jaar wordt het stadhuis van Bilzen weer in de bloemetjes gezet door Bilzerse floristen: Ludwig Hardy (bloemen Hardy), Jos Berx (Bloemenatelier Janelke) en Carla Vanheusden (Bloemkepluk). Ze zullen met maar liefst 4000 anjers in verschillende kleuren werken. Dit concept zullen ze ook verder uitwerken op de brug van de landcommanderij in Alden Biesen. Hier krijg je alvast een voorproefje van Fleuramour 2015. Voor de rest zullen er natuurlijk nog tal van mooie bloemencreaties te vinden zijn doorheen heel de site. Leuke verkoopsstandjes om langs te kuieren, doorlopende demonstraties, ...
Creatieve bezoekers die op vrijdag met een florale hoed komen, krijgen een glaasje cava aangeboden en kunnen leuke prijzen winnen. Op de catwalk kunnen de bezoekers hun eigen creatie laten bewonderen. Elk jaar is dit initiatief een groot succes met tal van enthousiaste deelnemers.
DATUM: van vrijdag 25 tot en met maandag 28 september 2015
Philips en orange babies reden baby's in Zuid afrika
Wereldwijd raakt elke 14 seconden een kind of volwassene besmet met hiv. Stichting Orange Babies vindt het onaanvaardbaar dat er baby's met hiv worden geboren en strijdt daarom tegen de oorzaken en gevolgen van deze epidemie in achtergestelde gemeenschappen in Zuid-Afrika, Namibië en Zambia. Philips werkt sinds 2012 met Orange Babies samen om in het Zuid-Afrikaanse Soweto en het omliggende gebied baby's tegen hiv te beschermen.
In het verlengde van deze inzet voor verbetering van de levensomstandigheden van moeders en baby's brengt Philips Avent een exclusieve speen op de markt. Voor elke verkochte speen gaat één euro naar de speciale HivSA-projecten (HIV, South Africa) van Orange Babies in Zuid-Afrika. Elke donatie van de exclusieve speen van Philips Avent en Orange Babies helpt om hiv-positieve zwangere vrouwen te helpen hun baby hiv-vrij ter wereld te brengen.
HivSA was een van de eerste projecten van Orange Babies in Afrika. Het speelt een grote rol in de regio Soweto, waar integrale begeleiding en behandeling wordt geboden aan mensen met hiv/aids en aan hun gezins-/familieleden en andere betrokkenen. Een van de onderdelen van het project is het programma ‘Child Protect’, dat is gericht op ondersteuning van zwangere vrouwen, zodat ze een kans van 98% hebben om hun baby hiv-vrij geboren te laten worden.
“We begrijpen dat de kleinste dingen van het grootste belang kunnen zijn voor moeders en hun baby's. Via onze samenwerking met Orange Babies zien we dat we hiv-positieve moeders heel concreet kunnen helpen, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat hun baby veilig en zonder hiv ter wereld komt”, aldus Julie Steyt van Philips Avent. “Met onze exclusieve Orange Babies-speen maken we het nu voor ouders heel gemakkelijk om hieraan bij te dragen.”
De regio Soweto heeft meer dan 1,8 miljoen inwoners, en elk jaar vinden er 30.000 bevallingen plaats[i]. Naast groepseducatie en voorlichting aan meer dan 45.000 vrouwen biedt HivSA jaarlijks ook individuele ondersteuning aan zo'n 8500 zwangere vrouwen, van wie circa de helft hiv-positief is (bij 75% van hen wordt pas tijdens de zwangerschap de diagnose gesteld)[ii]. De ondersteuning begint op het moment dat vrouwen zich melden bij de verloskundige kliniek en loopt gedurende de hele zwangerschap en de periode na de bevalling door, tot ze stoppen met borstvoeding. Daarna wordt de baby getest op hiv.
Het aantal baby's dat met hiv wordt geboren door besmetting van moeder op kind, is sinds 2000 drastisch gedaald, namelijk van 30% naar minder dan 2%[iii]. Philips steunt Orange Babies en het HivSA-project om ervoor te zorgen dat deze geweldige verbetering in stand blijft.
HivSA streeft op drie manieren naar preventie van hiv-overdracht van moeder op kind, en is tevens gericht op het terugdringen van het aantal hiv-positieve vrouwen:
het bieden van ondersteuning aan vrouwen in verloskundige klinieken;
het geven van seksuele voorlichting aan tienermeisjes;
het onderhouden van contacten met de ‘gogo's’ (grootmoeders) en andere familieleden in de gemeenschap.
“Samen met Philips staan we elke dag vrouwen bij die te kampen hebben met allerlei moeilijkheden. We helpen hen om zichzelf en hun baby's tegen hiv te beschermen, en proberen zo niet alleen het leven van moeders en baby's te verbeteren, maar ook dat van gezinnen en gemeenschappen. Ons uiteindelijke doel is een complete generatie hiv-vrij te houden. We waarderen het zeer dat Philips ons hierin bijstaat”, aldus Baba Sylla, oprichter van Orange Babies.
De nieuwe speen van Philips AVENT, die het samen met Orange Babies op de markt brengt, is verkrijgbaar voor de adviesprijs van EUR 7,49 voor een duoverpakking.