Jean Galler is een samenwerking aangegaan met een van de meest hedendaagse en gegeerde ontwerpers van het moment: Jean-Paul Lespagnard. Samen brengen ze voor Pasen een haute couture creatie op de markt: het 'Egg à la Mode', een 'patchworkei' met grafische motieven gevuld met een assortiment kleine chocolade eitjes. Om de eieren een extra persoonlijke toets te geven, heeft Jean-Paul Lespagnard zes ludieke magnetische accessoires bedacht die het ei omtoveren in een figuurtje.
Het Egg à la Mode is beschikbaar vanaf 1 februari in de supermarkt en in de boetieks van Galler voor 9,5 euro. Het Egg à la Mode met accessoires is verkrijgbaar in de boetieks van Galler vanaf 10,5 euro (de prijs voor elk extra accessoire is 1 euro).
De paascollectie zou natuurlijk niet compleet zijn zonder de gereputeerde kleine Galler-eitjes. Ze zijn dit jaar verkrijgbaar in twaalf verschillende smaken en drie assortimenten. Heerlijk verfijnde vullingen afgewerkt met een laagje krokante chocolade – wit, melk of puur, naargelang de vulling. De pure cacao, de natuurlijke vanille, het lage suikergehalte en de totale afwezigheid van palmolie zijn daarbij onbetwistbare troeven.
De kleine paaseitjes in zakjes van 112 g zijn verkrijgbaar in de boetieks van Galler en in de supermarkt, voor 3,55 euro.
Dé Fietsvakantiebestemming in 2016 - fietsjaar in Wallonië
Dat recreatief fietsen en wandelen bijzonder populair zijn bij de Vlamingen, is bekend. Recente onderzoekscijfers bevestigen dat ook. De Vlaming trekt er graag voor een dag of weekend op uit om te fietsen of te wandelen. Nu is 2016 het fietsjaar in Wallonië en daarenboven vindt in juni 2016 het Belgisch kampioenschap Wielrennen plaats in Les Lacs de l’Eau d’Heure. Deze dichtbij-bestemming kan uitpakken met tal van fietsroutes voor de profs en de recreatieve fietser.
2016 is het Fietsjaar in Wallonië dat kan uitpakken met vlakke Ravelroutes, nieuwe netwerken met knooppunten en mountainbikeroutes. Al die fietsmogelijkheden vind je ook, en niet in het minst, in Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste waterrecreatiegebied van Wallonië, op de grens van Namen en Henegouwen en dus niet ver van de meeste Vlaamse steden. Het is een aaneengesloten merengebied, een paradijs voor de watersporter maar met ongekende mogelijkheden voor fietsers en wandelaars. In Het Land van de Meren kunnen fietsende vakantiegangers, oud of jong, genieten van veilige en rustige fietspaden, weg van het gemotoriseerde verkeer. Bewegwijzerde routes ontsluiten de mooiste hoekjes van de regio.
Voor een korte break, een weekend of een midweek zit je als fietsliefhebber helemaal goed in het Land van de Meren. Mocht je tijdens het weekend van 26 juni 2016 in de regio verblijven dan kun je het Belgisch Kampioenschap Wielrennen 2016 meemaken dat gereden wordt op de oevers van Les Lacs de l’Eau d’Heure. Ook goed om weten is dat er in 2016 een nieuw bikepark wordt geopend, the place to be voor liefhebbers van MTB.
Wandelbestemming voor groot en klein: In het Land van de Meren heb je tal van wandelmogelijkheden tussen de prachtige bossen, langs de uitgestrekte meren en dat allemaal op hooguit twee uur rijden van thuis. Er zijn 100 km wandelroutes, leuk voor uitstapjes met het gezin of voor zij die eens een echte wandelprestatie, met grote afstand, willen neerzetten.
Het leuke aan een wandel- of fietsverblijf in het Land van de Meren zijn de moderne accommodatiemogelijkheden, aan de rand van het meer. De fiets- en wandelroutes beginnen daar waar je verblijft en dat is handig. Na een fiets- of wandeltocht langs de oevers van de meren, kunnen kinderen en ouders genieten van de ontspanning in het tropisch zwembad of de balneowellness, en dat het ganse jaar door.
Het Land van de Meren is bovendien een goede uitvalsbasis om de verscholen hoekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijke prijs-kwaliteit verhouding. www.lacsdeleaudheure.be
Chocoladesalon 2015: Brussel opnieuw in de ban van chocolade
De derde editie van het Chocoladesalon in Brussel nadert met rasse schreden. Van 5 tot en met 7 februari zullen de beste chocolatiers van ons land opnieuw neerstrijken in Paleis 1 van Brussels Expo. Maar liefst 100 patissiers, chef-koks en chocolatiers zullen drie dagen lang hun paradepaardjes aanprijzen en laten proeven.
Voor de stad Brussel is het elk jaar een waar genoegen om dit groots evenement rond de Belgische lekkernij te mogen verwelkomen. «Met meer dan 30 chocoladespecialisten is Brussel een zeer belangrijke speler. Ik ben dan ook verheugd om dit internationaal getinte evenement in Brussel te mogen ontvangen »”, klinkt het bij Marion Lemesre, schepen van Economische Zaken van de stad Brussel. “De Belgische chocolade, het is meer dan enkel iets lekkers om te eten”, vervolgt Philippe Close, schepen van Toerisme van de stad Brussel. “Het is een symbool van Brussel en van België. Chocolade maakt deel uit van onze identiteit.” Oprichters en organisatoren van het salon zijn als vanouds Sylvie Douce en François Jeantet die niet alleen in Brussel, maar overal ter wereld – van Italië en Frankrijk tot in Japan en Rusland- de chocolade promoten.
Zoals elk jaar zullen grote Belgische chocoladehuizen zoals Neuhaus, Leonidas, Gylian en Godiva, present zijn op het salon. Jos Linkens, Managing Director van Neuhaus en Olivier Ghenne, Commercieel Directeur van de Benelux en Frankrijk van Leonidas benadrukken dat ze nog steeds de nummer 1 zijn in België, maar ook de kleine ambachtelijke chocolatiers een warm hart toedragen.
Ambachtelijke chocolatiers én jonge wolven zoals Joost Arijs en Didier Smeets, die net als vorig jaar ook van de partij zullen zijn. De Gentse topchocolatier Joost Arijs pakt tijdens het Chocoladesalon uit met een speciale macaron. Hij gebruikt hiervoor Belgische chocolade uit Brazalië met 66,8 procent cacao en combineert dit met een toets Japanse groene matchathee.
“Voor het Chocoladesalon wilde ik net dat ietsje meer, vandaar deze niet zo klassieke internationale macaron”, klinkt het bij de chocolatier zelf. “De combinatie van de chocolade met intense cacaosmaak en een vleugje tropisch fruit mét de groene thee zorgt voor een aparte en unieke smaak. Het is zeker niets alledaags.” Eerder gebruikte Arijs de matchathee ook al in een taartje. “Dat viel bij de mensen erg in de smaak.”
Ook Didier Smeets pakt uit met iets speciaals. Deze 26-jarige chocolatier uit het Waalse Fouron zal tijdens het Chocoladesalon een unieke reeks pralines voorstellen naar aanleiding van Valentijn. Vergis u niet: de pralines zijn niet bestemd voor de geliefden onder ons, maar voor de ‘happy singles’. “Op Valentijn worden singles vaak vergeten”, klinkt het bij de jonge chocolatier. “Om die reden kwam ik op het idee om speciaal voor hen een praline uit te brengen. Ik heb zelf ook geen lief.” Smeets mocht de Belgische kleuren al verdedigen op de ‘Exposition Universelle’ van Milaan.
Naast deze talenten zullen bezoekers ook dit jaar getrakteerd worden op een heus modedifilé met échte chocoladejurken. Voor de modellen een huzarenstukje om zich keer op keer in de jurken te wurmen zonder dat de chocolade smelt. Eregast is Edouard Vermeulen van het bekende modehuis Natan. Hij zal zich samen met chocolatier Neuhaus aan een creatie wagen. Tijdens deze derde editie van het Chocoladesalon gaat ook bijzondere aandacht naar de “bean to bar”-trend. Zo zal Callebaut op basis van een tijdlijn het hele proces van cacaoboon tot chocolade reconstrueren.
Van donderdag 4 tot maandag 8 februari zullen een vijftigtal exposanten Frankrijk vertegenwoordigen in Paleis 4 van Brussels Expo. Naast de voetbalanimaties rond de EURO 2016, zal het Franse departement van de Meuse een ongeziene reis door de tijd maken voor een kennismaking met de soldaten van de Grote Oorlog.
Dit jaar zal de grootste toerismebeurs van België gekoppeld worden aan de Sportbeurs (van 5 tot 7 februari) en Zenith (van 4 tot 8 februari), de beurs voor de actieve 50-plussers. Een toegangsticket zal geldig zijn voor de drie salons.
EURO 2016 : In het Frankrijkdorp wordt veel aandacht besteed aan het voetbal. Bezoekers kunnen er meedoen aan een fotowedstrijd om zo verschillende ‘EURO 2016’ prijzen te winnen, volledig in het kader van de voetbalgekte. Bovendien zullen drie van de tien speelsteden aanwezig zijn op het Vakantiesalon: Lens, Lille (Rijsel) en Toulouse.
Lens neemt hiervoor de gelegenheid om haar nieuwe tentoonstelling voor te stellen, volledig gewijd aan de emblematische voetbalcub ‘RC Louvre’. Ze kan bezocht worden van 20 april tot 7 november 2016, in het Louvre museum in Lens. Ook Toulouse wordt massaal gesteund door haar supporters en heeft voormalig topkeeper Fabien Barthez aangesteld als ambassadeur voor de club. Lille op haar beurt zal een fanzone maken op de place François Mitterand die zich tussen het winkelcentrum Euralille en het station van Lille Europe bevindt. Meer dan 20.000 supporters kunnen in deze fanzone diverse activiteiten rondom de EURO 2016 gratis bijwonen.
100 jaar na de Slag om Verdun: Ook het herinneringstoerisme blijft actueel in 2016 met onder meer de herdenking van de 100ste verjaardag van de Slag om Verdun op 29 mei en de opening van het nieuwe Museum-Memoriaal op 5 februari. Voor deze gelegenheid biedt het departement van de Meuse voor het eerst in Brussel een aangrijpende visuele confrontatie met het front zoals het was 100 jaar geleden. Van zodra de bezoekers de 3D-ruimte betreden, worden ze uitgenodigd voor een reis naar het verleden, met een defilé van foto’s uit die tijd.
350 jaar Canal du Midi : In 2016 viert het Canal du Midi zijn 350e verjaardag. Als lid van de Werelderfgoedlijst van UNESCO is het Canal du Midi daarmee ook ineens het oudste en meeste prestigieuze kanaal in Europa. Bezoekers kunnen het hele jaar door het verhaal en de geschiedenis van dit kanaal ontdekken via verscheidene applicaties, speur- en fietstochten.
Vakantiesalon Brussel van donderdag 4 tot maandag 8 februari 2016 - openingsuren: van 10u tot 18u – vrijdag 5 februari van 10u tot 21u - toegangsprijs: € 10 - Website: www.vakantiesalon.eu
GUESS wil werk maken van milieuvriendelijke mode en creëert de eerste #GuessEco denimcapsule, die in het lente/zomerseizoen van 2016 wordt gelanceerd.
De productieprocessen zijn een stuk efficiënter geworden, wat concreet betekent dat er veel minder water en energie wordt gebruikt, de CO2-uitstoot aanzienlijk lager is en er voorkeur wordt gegeven aan chemicaliën met een kleine ecologische voetafdruk, zoals kleurstoffen op basis van water.
De jeans van de capsule omvatten een hoger percentage aan organisch katoen en de materialen voor de binnenvoering bestaan voor 30% uit gerecycleerd polyester. GUESS koos voor zijn #GuessEco denim ook voor officieel gecertificeerde belegmaterialen: de lederen labels zijn gecertificeerd door OekoTex, de internationale vereniging voor research en testing op het gebied van ecologisch textiel, terwijl de knopen en klinknagels volgens de verwerkingsprincipes van Low Impact Finish Ensemble (LIFE) worden gemaakt. #GuessEco biedt producten voor jong en oud, van 7/8 jeggings en overalls voor haar tot bold skinny denim voor hem en trendy jeans voor kinderen.
Giovane
De lente/zomercollectie 2016 van Giovane staat in teken van La Dolce Vita. Giovane integreert Italiaanse flair in de collectie door gebruik te maken van zomerse prints en frisse kleurencombinaties. De silhouetten zijn luchtig en speels, maar tegelijk zeer vrouwelijk. Kortom, het wordt een Italiaanse zomer van dolce far niente!
Replay
Het Italiaanse label Replay lanceert een gloednieuwe sneaker : Replica Scatto 1972. Dit model is een herwerkte versie van de "Scatto", een met de hand gemaakte voetbalschoen uit de jaren 70. Artisanale expertise wordt gecombineerd met modieuze creativiteit om zo de sneaker van morgen te creëren. Replica Scatto 1972 : verleden, heden en toekomst in één sneaker!
De nieuwe sneaker is zowel voor dames als heren in verschillende kleuren en materialen beschikbaar.
Lola Liza
De dag van de liefde belooft dit jaar extra warm te worden met de home- en nightwearcollectie van LolaLiza! Knuffelzachte onesies en poncho’s en schattige pyjama's bedrukt met sneeuwwitte hartjes zullen elke koukleum weten te bekoren.
Laureato: de historische wortels van een iconisch model
In 1975 stelde Girard-Perregaux de Laureato voor. Dit horloge veroorzaakte een kleine revolutie, want het brak met een aantal geldende normen, zowel op het vlak van materialen als het bewegingsmechanisme. De naam werd gesuggereerd door de Italiaanse verdeler van Girard-Perregaux en verwijst naar de filmwereld. Hij is namelijk geïnspireerd op de beroemde film The Graduate van Mike Nichols met Dustin Hoffman, Anne Bancroft en Katharine Ross in de hoofdrollen. In het Italiaans heet die Il Laureato.
Het edele karakter van staal, een gedurfde zet : Het gebruik van staal als een edel materiaal om luxehorloges een sportievere look te geven, zouden we kunnen zien als een kantelmoment in de horlogerie. In dat kader mogen historici zich ook eens buigen over de ontstaansgeschiedenis van de Laureato, van zijn ontwerpfase tot zijn realisatie in 1975. Dit model beschikte immers al van bij zijn prille begin over een specifieke eigenschap. Het kon namelijk ook gemaakt worden van goud.
Het woord ‘durf’ zat in ieder geval onmiskenbaar in de genen van het Huis Girard-Perregaux. De durf om een dergelijke trendbreuk in te zetten, getuigde van een duidelijke visie, en dat op een moment dat er in de horlogeriesector nog geen sprake was van marketingafdelingen.
De innovatie van een moduleerbare vorm: met zijn achthoekige gepolijste ring, vervat in een gesatineerde kast, is de Laureato de pionier van de geïntegreerde armband. Een stijlvolle schoonheid, die de draagbaarheid en soepelheid van de evolueert naar een reeks gepolijste gesatineerde schakels met gepolijste scharnieren. Typisch is de harmonieuze afwisseling tussen glanzend en mat. Bij de modellen met een gouden ring en schakels die gecombineerd worden met gouden inzetstukken, gaan kostbaar geel en sportief grijs perfect samen. De Laureato springt zo onmiddellijk mee op de kar van de eerste tweekleurige modellen.
Het kaliber bepaalt de norm : Hoewel de iconische vormgeving van de Laureato vandaag opvallend lijkt, ligt de focus van Girard-Perregaux bij de lancering van de Laureato op de voltooiing van een belangrijke technologische ontwikkeling. Wanneer kwarts zijn intrede doet in de Zwitserse horlogerie en daarbij zelfs de meest gevestigde waarden doet wankelen, zet het merk volledig in op de in house ontwikkeling van een kaliber met kwarts.Door de oscillatiefrequentie van kwarts te fixeren op 32.768 Hz bepaalt Girard-Perregaux de norm voor de chronometrie van de kwartsbewegingen. De vermelding ‘Quartz Chronometer’, die aangebracht wordt op elk horloge waarvan de nauwkeurigheid op een draconische wijze gecontroleerd wordt, krijgt een plek op de eerste wijzerplaten. Vandaag is dat nog altijd een kwaliteitsvereiste én de internationale norm van de fabrikanten van de kwartsbeweging.
Metamorfosen maken de legende
1984, een eerste evolutie : Typisch aan legenden is dat ze de modetrends overleven. Sinds 1984 omvat de Laureato complicaties die de allure en aanwezigheid van het model doen evolueren alle marktsegmenten. Zo wordt de Laureato uitgerust met de beroemde Equation kalibers met sterrenkundige aanduidingen. Kijken we naar de kast de geïntegreerde armband, dan zien we dat de ring achthoekig en gepolijst blijft. Het gepolijste oppervlak van de bolvormige tussenschakels in de armband gaat de dialoog aan met de briljanten van de ring, wat zorgt voor eerder afgeronde vormen.
1995, grotere afmetingen en complicaties: Om plaats te maken voor het extra platte mechanische kaliber GP 3100 met automatische opwinding krijgt de Laureato grotere afmetingen dankzij een nieuwe constructie die trouw blijft aan de oorspronkelijke proporties. De ring en de kast krijgen wat meer ruimte terwijl de schakels van de armband evolueren naar een H-vorm.
In 1996 leidt de chronograafversie tot de collectie Olimpico en in 1998 geeft een esthetische evolutie aanleiding tot de omkasting van het beroemde kaliber Tourbillon sous Trois-Ponts d’Or, het signatuur dat onlosmakelijk verbonden is met Girard-Perregaux. Binnen deze nieuwe en sportievere omgeving is de boodschap duidelijk: de bijzondere tourbillon bewijst zijn betrouwbaarheid en stevigheid, in alle omstandigheden.
2003: de evo³-evolutie: Het ondertussen beroemde een mechanisch chronograafkaliber met automatische opwinding. Met een diameter van meer dan 40 mm doet het model zijn intrede in het derde millennium. De kast van de Laureato EVO³ heeft een diameter van 44 mm en de achthoekige ring – voor het eerst gesatineerd – krijgt een plaats binnen de centrale cirkel waardoor de ring zelf meer opvalt. De harmonieuze draaiknop en de geschroefde drukknoppen benadrukken het sportieve karakter van de collectie.
De Laureato EVO³ kan rekenen op het huisgemaakte kaliber met 52 robijnen van Girard-Perregaux, de GP 033C0-A0VAA. Dat kaliber heeft een gangreserve van 46 uur en brengt een kinetisch eerbetoon aan de microcomplicaties en het evenwicht van de weergave: de teller van 24 uur staat ter hoogte van 9 uur recht tegenover de secondeteller, die ter hoogte van 3 uur staat. De datumvermelding – aanduiding van de dag met wijzers – staat dan weer ter hoogte van 12 uur. De wijzers van de chronografische minuten en van de seconden – gemerkt met een rode stip – verplaatsen zich over de volledige oppervlakte van de wijzerplaat. De collectie evolueert verder met transparante versies van de Laureato Tourbillon sous Trois Ponts. Bruggen van saffier en ook van blauwe spinel creëren een soort levitatie-effect, waardoor dit model een ongelofelijk succes kent.
LAUREATO 2016, de toekomst van de oorsprong:
Terug naar de oorspronkelijke collectorwaarden: Op de vooravond van zijn 225ste verjaardag keert Girard-Perregaux terug naar zijn iconische Laureato en de originele waarden van het design. Op basis van zijn kunstambacht en micromechanisch vakmanschap brengt het merk meer dan 40 jaar na de lancering van de succesvolle stalen Laureato hulde aan het model met twee reeksen in een beperkte oplage van 225 exemplaren, de ene reeks met een blauwe wijzerplaat, de andere met een grijze wijzerplaat.
Nog altijd staal: Horlogemakers en echte horlogeliefhebbers hebben altijd al oog gehad voor de kwaliteiten van staal. Nu wordt staal weer op de voorgrond geplaatst, nog steeds onlosmakelijk verbonden met het sportieve karakter van het model. We zien opnieuw de beroemde achthoekige ring, de subtiele integratie van de soepele en ononderbroken armband, deze keer met een sluiting, en de subtiele afwisseling van gepolijste en gesatineerde elementen.
Het summum van tijdloze datumweergave met drie wijzers: Net zoals elke familie in de luxehorlogerie, is ook de Laureato uitgerust met een huisgemaakt kaliber, de GP03300-0030. Deze mechanische beweging met 7 robijnen en een automatische opwinding heeft een onberispelijke afwerking. De balans is zichtbaar via de achterkant van de kast en vibreert tegen 28’800 alternanties per uur. De gangreserve bedraagt 46 uur.
POST-VINTAGE, een nieuwe trend: Trots op zijn 225-jarige geschiedenis, waakt Girard-Perregaux nauwgezet over zijn expertise en eeuwenoud vakmanschap. In de horloges blijven de schatten van het erfgoed behouden en binnenkort opent het museum opnieuw zijn deuren in La Chauxde-Fonds.
De stukken die er tentoongesteld worden, getuigen van een parcours gekenmerkt door dolle creativiteit en durf. De collecties flirten met het tijdloze, maar blijven trouw aan de geest van Jean-François Bautte, die het merk in 1791 oprichtte. De Laureato werd gelanceerd in 1975. Ter gelegenheid van de 225ste verjaardag van het merk wordt dit horloge met zijn grote iconische waarde heruitgebracht in zijn oorspronkelijke vorm.
De Zenithbeurs, www.zenith.be Paleis 9, voor de actieve 50+’er vond in het verleden steeds plaats in november. Omdat deze doelgroep echter vaak ook geïnteresseerd is in reizen en sporten, werd dit jaar beslist om de Zenithbeurs te verplaatsen naar februari samen met het Vakantiesalon en de Sportbeurs. Zenith is de enige nationale beurs voor de actieve 50-plusser die zorgeloos wil leven en comfortabel genieten.
Actieve sandwichgeneratie
Zenith is bedoeld voor de generatie baby-boomers die volop in het leven staan. Met de kinderen uit huis, krijgen ze eindelijk wat meer tijd om goed voor zichzelf te zorgen en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Maar vaak zorgen zij ook voor hun ouders die een dagje ouder en vaak hulpbehoevender worden en voor de kleinkinderen, gezien hun kinderen het vaak heel druk hebben. Ze zijn dus niet alleen op zoek naar eventuele nieuwe hobby’s of reizen voor zichzelf, maar ook naar activiteiten om samen met de kleinkinderen te doen of naar manieren om voor hun ouders te kunnen blijven zorgen.
Themazones: leef, zorg en geniet
Op basis van de drie themazone ‘leef, zorg en geniet’ stellen de exposanten thema’s voor die de actieve 50+’er na aan het hart liggen. In de zone ‘leef’ vindt u meer informatie in verband met uw vragen over geld, verzekeringen, subsidies en tweede verblijven. In de zorgzone kan u terecht voor advies over gezonde voeding, lichaamsbeweging of oplossingen voor aangepast wonen. Maar bovenal is de Zenithbeurs een ‘feel good’-beurs wat dan ook centraal staat in de zone ‘geniet’ met de laatste trends in verband met gastronomie, nieuwe media, mode, schoonheid en reizen.
Beleving
Gedurende vijf dagen is Zenith een bron van inspirerende ideeën maar ook een belevenis die alle zintuigen prikkelt. U vindt er relevante informatie, diensten en producten en een gevarieerd animatieprogramma met een hoog ‘feel good’-gehalte.
Zo kan u op de stand van AG Insurance (9256) deelnemen aan een quiz om uw kennis over verzekeringen te testen en een gepersonaliseerde gsm-cover te krijgen (voor elke deelnemer) of zelfs een e-bike te winnen. AG Insurance geeft op de Zenithbeurs ook interactieve workshops en presentaties over reisverzekeringen, sportverzekeringen, ziekteverzekeringen, successieplanning en hoe u voor te bereiden op uw pensioen.
Daarnaast kan u ook enkele spelers van het mannenhockeyteam dat naar Rio gaat, onze Red Lions, in het echt ontmoeten. Zij zijn op zaterdag en zondag van 14u tot 17u op de Sportbeurs te gast voor een signeersessie.
Becel heeft op Zenith een Olie Blend Bar in de zone ‘genieten’ waar bezoekers gratis meer te weten komen over de herkomst van oliën en zelf blends kunnen proeven, samenstellen en bereiden tot verse margarine. Deze bar is een primeur voor België! Het is voor het eerst dat door dit unieke concept het blenden van oliën zijn verdiende portie aandacht krijgt. Daarnaast biedt Becel pro.activ u de mogelijkheid om op de beurs (stand 9128) gratis uw cholesterolgehalte te meten. 70% van de Belgen heeft immers een verhoogd cholesterolgehalte en dit is een risicofactor in de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, de grootste doodsoorzaak in België. Als uw waarden verhoogd zijn, krijgt u van Becel meteen de nodige informatie voor een aangepaste levensstijl.
Ook testament.be is opnieuw van de partij op de beurs (stand 9250). Het thema ‘erfenis’ is er immers één dat voor deze doelgroep belangrijk blijft maar waar veel mensen te weinig over weten. Testament.be geeft op de beurs verschillende voordrachten en persoonlijke feedback over uw testament en hoe u minder successierechten moet betalen door aan een goed doel te schenken.
Een ander goed doel aanwezig op de beurs is Villa Samson. Dit is een nieuw project dat een ‘beestig’ fijn gebouw wil opstarten naast het UZ Brussel waar huisdieren en patiënten elkaar onbezorgd kunnen ontmoeten. Een aangename ruimte waar het mogelijk is om de band met het huisdier te onderhouden, het dier te verzorgen, te aaien en ermee te spelen. Onderzoek toont immers aan dat een huisdier een belangrijke rol speelt in het genezingsproces. Het doel van Villa Samson is om tegen 2017 1 miljoen euro bijeen te krijgen om van start te gaan. Op de beurs kan u hen hiermee alvast steunen door een donatie te doen. Of misschien wil u in uw vrije tijd wel meehelpen aan dit project als vrijwilliger? Ook hier is Villa Samson nog naar op zoek. Geïnteresseerd? De mensen achter het project geven u graag meer uitleg op stand 9239. Daarnaast geven de dokters van het UZ Brussel op Zenith ook verschillende lezingen over langdurige zieken en palliatieve zorgen.
Nieuw dit jaar bij FISA is de Sportbeurs: www.sportsfairbelgium.be Paleis 8 + Patio, een drie dagen durende sporthappening waar nieuwelingen, insiders en topsporters elkaar kunnen ontmoeten. Deze extra beurs wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd op nationaal niveau.
Eerste nationale multisportbeurs
Met de Sports Fair heeft FISA een primeur in België. Er is immers nog nooit een nationale sportbeurs geweest waar zoveel verschillende sporten onder één dak aangeboden worden. Maar liefst om en bij de 50 sporten zullen door verschillende federaties aangeboden worden.
Waarom dit initiatief? Sporten is vandaag niet enkel meer voor competitiebeesten of topatleten. Gezien het in deze snel draaiende maatschappij niet meer zo vanzelfsprekend is om naast alle andere prioriteiten ook je gezondheid op peil te houden, proberen steeds meer mensen toch wat aan sport te doen om fit te blijven. Net door deze hype, is het aanbod aan sporten enkel maar groter geworden en wordt de keuze er niet gemakkelijker op. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, is de eerste vraag die je je moet stellen: welke sport past nu bij mij? Ben ik iemand die liever alleen sport of in groep, liever binnen of buiten? De Sportbeurs biedt de mogelijkheid om dit uit te zoeken! Ga alvast eens kijken naar de vele filmpjes op www.sportsfairbelgium.be
Voor alle types sporters
Schrik dat je op deze beurs niet zal vinden wat je zoekt als je geen actieve sporter bent? Laat dat idee maar varen. De Sportbeurs komt niet enkel tegemoet aan de actieve sporter, maar ook aan de beginner, of aan iemand die nog op zoek is naar wat hij of zij graag zou doen van sport. Het gaat zelfs nog verder: je hoeft helemaal geen zin te hebben om zelf aan sport te doen. Ook voor sportfans wordt gezorgd met een heuse shop en talloze mooie demonstraties van topsporters.
Niet alleen heb je - met een aanbod van maar liefst 50 sporten - een mooi overzicht op de beurs, je kan heel veel sporten ook meteen uitproberen of live meemaken. Er wordt op de Sportbeurs een groot zwembad geïnstalleerd dat zal dienst doen voor demo’s van wereldkampioen jetski en flyboard, Stephane Prayas, die tweemaal per dag zijn kunsten zal tonen aan de bezoekers.
Heb je het niet zo voor watersporten? Op de beurs wordt ook een Street Zone voorzien met skaterampen voor skaters of rolschaatsers, een zone met urban climbing en initiaties capoeira en breakdance. Om helemaal in de sfeer te komen, is deze zone zelfs opgeluisterd door een DJ.
Hoeft het allemaal niet zo spectaculair te zijn? Er worden ook groepslessen zumba en crossfit gegeven zodat bezoekers mee zijn met de nieuwste sporttrends en meteen kunnen testen of ze iets voor hen zouden kunnen betekenen. Of neem een kijkje bij de aikidofederatie, ook zij houden demonstraties in traditionele kledij.
Een collectie reis- en handtassen met sterke persoonlijkheid waarin je de reislust van de twee ontwerpsters kunt voelen. Ze houden wel van andere bestemmingen, hoewel…
Esmeralda heeft een voorkeur voor bloemen en kleuren en droomt van Afrika en de zon, Hélène houdt het bij de grote Amerikaanse landschappen. Getuige hiervan zijn de ruwe materialen als leer en katoencanvas, versierd met een schitterend stierenhoofd dat ze zelf borduurde.
Het merk Hélène Esméralda is ontstaan uit de ontmoeting tussen Hélène Van Trappen, Manager van een modewinkel, en Esméralda Ammoun, Haute-Couture Styliste. Hun jarenlange vriendschap geeft aanleiding tot de creatie van hun eigen collecties waar zij uiting kunnen geven aan hun ideeën en creativiteit. De collectie omvat een assortiment unieke tassen waarbij de inbreng van de klanten een belangrijk onderdeel vormt en uitgroeit tot unieke stukken.
Al hun modellen zijn “home made, belgo-belgisch” gezien alles in hun werkplaats in de Brusselse omgeving gemaakt wordt. Zij hebben het genoegen u hun verschillende modellen voor te stellen gemaakt uit katoen, zijde, stof, leder, enz. Sommige modellen kunnen ook gepersonaliseerd worden. Het assortiment is voorlopig in geen enkele winkel verkrijgbaar en potentiële klanten kunnen via facebook bij de ontwerpers terecht. De prijzen schommelen tussen 190 EUR en 600 EUR, in functie van het model en gekozen materiaal en in functie van de personalisatie.
Een modeshow met creaties uit chocolade... Een prachtige manier om chocolade volop tot zijn recht te laten komen. Daarom heeft Neuhaus samengewerkt met de befaamde Belgische ontwerper Edouard Vermeulen van het huis Natan om een prachtige jurk uit chocolade te maken ter gelegenheid van het Salon du Chocolat. Laat u verleiden door deze haute couture van chocolade, maar ook door het talent van onze Maîtres Chocolatiers die voor uw ogen met de chocolade aan de slag zullen gaan. En mis ook onze tentoonstelling van authentieke chocolademoules niet, afkomstig uit de grootste collectie ter wereld.
Dankzij onze Neuhaus History Collection (her)ontdekt u de ongelooflijke geschiedenis van Neuhaus op het Salon du Chocolat. Deze geschenkdoos met 28 iconische pralines is de perfecte gelegenheid om de geschiedenis van Neuhaus te overlopen, van de uitvinding van de eerste praline tot de creatie van de Caprice en de Tentation, de sterren van de Wereldexpo in 1958.
De Maîtres Chocolatiers van Neuhaus zullen uw ogen en smaakpapillen in vervoering brengen door live de fantastische Caprice te maken en verder zult u ook kunnen proeven van de heerlijke mendiants, kattentongen en tabletten.
Neuhaus heeft de grootste verzameling Chocolademoules ter wereld aangekocht en is erg trots op dit stukje cultureel erfgoed. De mooiste stukken zullen dan ook tentoongesteld worden op het Salon du Chocolat. Duik onder in de geschiedenis van chocolade dankzij de moules in verschillende formaten en vormen.
Voor deze editie zal Neuhaus voor het eerst een chocoladejurk voorstellen tijdens de verschillende modeshows tijdens het Salon du Chocolat. Deze jurk is de vrucht van de samenwerking tussen Neuhaus en de beroemde couturier Edouard Vermeulen van het modehuis Natan. De samenwerking tussen deze twee Belgische bedrijven was om meerdere redenen een evidentie. Het Belgische karakter van hun producten is een aspect dat beide bijzonder na aan het hart ligt. Als kind genoot Edouard Vermeulen ook al van de creaties van Neuhaus. Ten slotte delen Edouard Vermeulen en Jos Linkens, gedelegeerd bestuurder bij Neuhaus, een passie voor de Caprice, hun favoriete praline.
Het Salon du Chocolat vindt plaats van 5 tot 7 februari in Paleis 1 van Brussels Expo.
Het Vakantiesalon van Brussel praktisch BRUSSELS EXPO, Paleizen 4, 5, 6 & 7 van 4 t.e.m. 8 februari 2016 – van 10u tot 18u (21u op vrijdag) www.vakantiesalon.eu
Het Vakantiesalon van Brussel is dit jaar toe aan haar 58e editie. Het is de grootste vakantiebeurs van België. Vorig jaar waren er opnieuw bijna 100 000 bezoekers op de afspraak. Dit evenement hoeft dus geen introductie meer: het is de ontmoetingsplek bij uitstek voor reisliefhebbers die op zoek zijn naar inspiratie en prikkelende ideeën. In een dag tijd kun je meer dan 800 exposanten in 4 paleizen bezoeken. Stuk voor stuk specialisten in hun domein die al je zintuigen beroeren om je dichterbij de ultieme ervaring te brengen: een absolute topvakantie!
Gastland Japan
In 2016 krijgt het Vakantiesalon de eer om Japan als gastland te mogen verwelkomen. Aan het begin van het feestjaar ter gelegenheid van 150 jaar diplomatieke relaties tussen België en Japan en drie maanden na de lancering van de dagelijkse rechtstreekse vlucht tussen Brussel en Tokio, zet het Vakantiesalon Japan hiermee nog beter op de kaart in België.
Tijdens het hele jaar 2016 vieren Japan en België de 150e verjaardag van de diplomatieke relaties tussen beide landen. De banden tussen deze landen waren altijd al goed en dankzij de Japanse luchtvaartmaatschappij All Nippon Airways (ANA), die sinds 25 oktober 2015 dagelijks tussen Brussels Airport en Narita International Airport in de Japanse hoofdstad Tokio vliegt, kunnen de relaties enkel nog versterkt worden. Maar de banden tussen Japan en België worden niet enkel aangehaald op zakelijk vlak. Ook voor toeristen wil Japan tonen wat het in petto heeft.
Koji Takahashi, Algemeen Directeur van de Japanse Nationale Toerisme Organisatie (JNTO): “Samen met de Japanse ambassade, wilden wij heel graag deze historische 150e verjaardag ook vieren in de toerismesector. We zijn dan ook zeer blij dat FISA ons de mogelijkheid bood om gastland te zijn van het Vakantiesalon. We konden ons geen betere manier indenken om deze verjaardag te vieren en Japan onder de aandacht te brengen bij de Belgische vakantiegangers.”
Japan op het Vakantiesalon
Pierre Hermant, CEO van FISA, is zeer enthousiast: “We zijn erg blij dat Japan heeft toegezegd als gastland voor de 2016-editie. Zij krijgen een ereplaats op het Vakantiesalon en zullen op hun houten stand met authentieke kerselaar bezoekers de echte sfeer van Japan laten beleven met o.a. een traditionele Japanse magieshow, een samoerai-optreden, een taikodrumoptreden, de mogelijkheid om zelf eens een kimono aan te trekken en om lokale Japanse culinaire specialiteiten te proeven!"
Het toerisme naar Japan trekt de laatste jaren erg aan. Zo sterk zelfs dat Japan verwacht in 2020 20 miljoen buitenlandse toeristen te verwelkomen. Deze populariteit heeft Japan te danken aan minder strikte visumvoorwaarden voor reizigers afkomstig uit Azië, aan meer internationale vluchten van en naar Japan, een grotere focus op promotie in het buitenland, meer tax-free winkels en meer mogelijkheden voor draadloos internet in de steden, waardoor reizen comfortabeler wordt in Japan.
De meeste Belgische reizigers gaan in april naar Japan, wanneer de kerselaars in bloei staan, in juli voor de zomervakantie of in oktober wanneer de bladeren verkleuren en er ook meer zakenmensen en gepensioneerden uit België naar Japan komen. In tegenstelling tot toeristen uit andere landen die vaak voor één week komen, blijven Europese toeristen meestal ongeveer twee weken en reizen ze vaak individueel in plaats van in groep. Als toeristen voor het eerst naar Japan gaan doen ze vaak de gouden route met alle hoogtepunten (Tokyo, Kyoto, Hiroshima) en pas tijdens een tweede bezoek aan Japan bezoeken ze het land vaak verder.
Themaroutes: familie, gastronomie en actieve vakanties
Ook dit jaar speelt het Vakantiesalon opnieuw in op de laatste trends in de toerismesector. Het zal u niet verbazen dat gastronomie een van de trends is die dit jaar hun opmars maken in de reissector, net zoals in vele andere delen van ons leven, denk maar aan de talloze tv-programma’s of boeken. Daarnaast blijven actieve vakanties en familievakanties erg in trek. Om u dus op weg te helpen door de vier paleizen aan exposanten en bestemmingen, kan het handig zijn om deze routes te volgen als u geïnteresseerd bent in een van deze drie soorten vakanties.
Beleving
Ook voor het Vakantiesalon is beleving opnieuw een focuspunt. Zo kan u aan talloze standen proeven van lokale specialiteiten of genieten van demonstraties van lokale sporten of kunstvormen.
Op de eerste dag van de beurs, 4 februari, vindt naar goede gewoonte opnieuw de Brussels Travel Top plaats, met een uitgebreid programma voor professionals. Dit begint om 14u30 met een workshop rond ‘Incoming Toerisme’, gevolgd door een workshop ‘Outgoing Toerisme’ om 16u30. Om de dag in schoonheid af te sluiten, zal ABTO ’s avonds opnieuw de Vakantiebarometer voorstellen die een vooruitblik geeft op de markt met nieuws uit de reissector, gevolgd door een toonaangevend debat rond volgende brandend actuele vragen: ‘Hoe zien de nieuwe spelers in het toerisme de toekomst? Hoe staan zij tegenover de traditionele reisindustrie en naar welke toekomst evolueren we?’
Op de stand van Taiwan (stand 7424) zal Chinees Nieuwjaar gevierd worden. Op 8 februari begint immers het Jaar van de Aap in de Chinese kalender. En voor deze gelegenheid laat Taiwan bezoekers in hun speciale feesthoek genieten van Taiwanees nieuwjaarsgebak, deelnemen aan een traditionele theeceremonie of hun naam schrijven in Chinese kalligrafie. Voor de kinderen zijn er papieren lantaarns in de vorm van Koning Aap, een van de bekendste en ondeugendste figuren uit de Chinese mythologie. En op vrijdag 5 februari om 11u15 is er zelfs een spectaculaire leeuwendans!
Daarnaast steunt Taiwan dit jaar ook het project ‘Trien trapt’. In april 2016 vertrekt Trien Pauwels vanuit Gent op een 30 000 km lange fietstocht doorheen Europa en Azië, met als eindbestemming het fietsparadijs Taiwan. Ze heeft zich als doel gesteld om voor haar vertrek 30 000 euro op te halen voor WWF en UNICEF België, met andere woorden 1 euro per kilometer. Om Trien enkele dagen verder te laten trappen steunt Taiwan haar project. Sla een praatje met Trien op de stand van Taiwan op vrijdag 5 februari en ontdek wat haar drijft.
En ook Languedoc-Hérault viert feest naar aanleiding van het 350-jarig bestaan van le Canal du Midi, het oudste en meest prestigieuze kanaal van Europa dat als UNESCO Werelderfgoed werd geklasseerd. Wil je bij een wijndegustatie meer te weten komen over de talloze evenementen die deze zomer onder andere bij de sluizen van Fonséranes (Béziers) en in Cap d’Agde doorgaan, ga dan eens langs op stand 4401.
Bij Atout France (paleis 4) kan je genieten van een fototentoonstelling in het teken van het Europees kampioenschap voetbal in 2016. En bij la Comité Départementale de la Meuse (stand 4423) is er een minimuseum van 30 m² waar je een reis door de tijd maakt en teruggaat naar het front tijdens de Grote Oorlog met een 3D-projectie naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de Slag van Verdun.
Als je niet meteen kan kiezen van welke regio je de sfeer het liefst wil opsnuiven, ga dan zeker eens langs in de villages (paleizen 6 en 7), waar je onder andere van een tropische cocktail kan genieten onder de wuivende palmbomen. De plaats bij uitstek op het Salon dus om de vakantiesfeer echt te beleven!
Zachte pastels, knallende kleuren en een vernieuwd marinethema, dat zijn de grote zomerthema’s van Woody, de Belgische collectie slaapkledij en homewear voor de hele familie. Zoals elk seizoen zijn de kleurenthema’s telkens gelinkt aan een grappig dier. De hoofdfiguren van komend seizoen zijn een Vikingdraak, een watergek varken en een Bengaalse tijger die slangen bezweert. Samen maken ze er een dolle Woody-zomer van!
Draak wordt Viking: Draken spuwen vuur, hebben vleugels en zien er doorgaans angstwekkend uit. De drakenfamilie van Woody is er echter een van het zachte soort: het zijn grapjassen die graag de Viking uithangen. Ze dragen helmen met horens en vechten graag een robbertje met hun zwaarden. Net als de Vikings lijkt ook het kleurenpalet uit het Hoge Noorden te komen: de koele aquatinten doen Scandinavisch aan en worden gecombineerd met groengeel, oranje en lavendel. Prints van draken in volle actie, maar ook subtiele details zoal borduurwerk van een vikinghelm maken dit thema heel herkenbaar.
Plons, het gekke varken: Wie beweerde ook weer dat varkens enkel van vieze modder houden? Dit cliché geldt niet voor het Woody-varken dat er altijd piekfijn bijloopt met zijn roze huidje. Dat komt omdat het dol is op water. Vanop de hoge springplank neemt het Woody-zwijntje een diepe duik in het zwembad. Geen wonder dat het de mascotte geworden is van het marinethema van Woody. Op het eerste gezicht lijkt dit “bleu-blanc-rouge” thema met brede strepen vrij tijdloos maar de manier waarop de blauw-witte strepen gecombineerd worden met een warm rood en met accenten van oudroze en beige voegt er een vernieuwende twist aan toe.
Bengaalse tijger wordt slangenbezweerder: Color runs, vrolijke loopwedstrijden onder een ware explosie van kleuren, zijn geïnspireerd op het Indiase holi-festival. Dit vormt ook de invalshoek van het derde Woody-thema dat rond de Bengaalse tijger draait. Dit gestreept dier zien we in de rol van een fakir die tussen twee meditaties op zijn spijkerbed door ook nog de slangen bezweert. Dit exotische thema vraagt om felle kleuren zoals kanariegeel, oranje, felblauw en fuchsia. Ze worden verenigd in een ware kleurenclash, verwerkt in ringelle-strepen of in krachtige colorblockings.
DIM: Will you be my Valentine?
Valentijn staat voor veel vrouwen gelijk aan... nieuwe lingerie shoppen! De ideale Valentijnslingerie is meestal sexy en een tikkeltje uitdagend. En als je setje dan ook nog comfortabel zit tijdens het romantische Valentijnsdiner is dat helemaal mooi meegenomen.
De perfecte lingeriesetjes voor Valentijn zijn die uit de lijn Sublim Irrésistible van DIM: de beha is onzichtbaar onder kledij, mooi gevormd, sexy en combineerbaar met een semi-transparante slip of string. Bovendien is hij ook erg comfortabel om te dragen.
Miracles
Na een schitterende start staat Miracles by Annelien Coorevits er weer dit seizoen met een prachtige collectie juwelen en accessoires. Betaalbare juwelen en accessoires met een hoogwaardige afwerking en een modieuze uitstraling, dat is de sleutel van het succes van Miracles. Deze Belgische accessoirecollectie is een samenwerking tussen Annelien Coorevits en Wim en Hilde De Valck.
Het universum van Miracles is sterk uitgebreid dit seizoen en splitst zich uit in verschillende sublijnen, van prachtige juwelen in massief zilver tot interieurparfums. De AC collectie is de uitgebreide basiscollectie en weerspiegelt helemaal de stijl van Annelien Coorevits. De collectie is heel toegankelijk qua prijs en stijl. Ze omvat veel armbandjes met kleurige kralen die je onderling kan combineren, mooie hangers van chirurgisch staal, naast een brede waaier van oorringen.
Gaastra GIRLS kledinglijn:
De Gaastra Junior Spring Summer 2016 collectie gaat om het combineren van Fun, Fashion en Function. Sportieve en tegelijkertijd fashionable kinderkleding. De junior collectie is uitgebreid met nieuwe en verbeterde fits, meer details en meer aandacht voor storytelling. De collectie neemt kids mee in een wereld vol avontuur van zeilmakers en zeemeerminnen door middel van veel kleurrijke details en verborgen elementen.
Gaastra lanceert dit seizoen ook de allereerste Gaastra GIRLS kledinglijn. De toevoeging van een GIRLS collectie maakt de junior lijn compleet. De designers hebben een rijke en girly, maar toch ook stoere, collectie weten neer te zetten. Het resultaat is een veelzijdige collectie waarin gespeeld is met embroideries, eigenzinnige materialen en verschillende silhouetten.
Belgische verxwarmingsindustrie kan een milieu-effeciënt energierecept voorschrijven
Belgische verwarmingsindustrie kan een milieu-efficiënt energierecept op maat van elke woning voorschrijven, maar Belg blijft nog te vaak verwarmingsziek
ATTB, de Associatie voor Thermische Technieken van België, geeft aan het begin van het nieuwe jaar traditiegewijs een overzicht van de trends en uitdagingen in de sector van verwarmingsketels, hybride ketels, warmtepompen en zonneboilers. Het komt er dit jaar meer dan ooit op neer om voor elke woning een verwarmingsrecept op maat aan te bieden dat een zo laag mogelijk verbruik en een zo laag mogelijke CO2-emissie koppelt aan een zo hoog mogelijk rendement. Een milieu-efficiënte en gedifferentieerde aanpak dus waarbij klassieke verwarmingstechnieken zo adequaat mogelijk worden ingezet en op een slimme manier worden gemixt met hernieuwbare energie en aanverwante technieken. De Belgische verwarmingsindustrie is klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Het Belgisch woningbestand lijkt echter nog te vaak liever ‘verwarmingsziek’ te blijven dan het juiste energierecept in te nemen…
2015: herstel maar nog lang geen doorbaak
Na een tegenvallend 2014 kende de verkoop van klassieke verwarmingssystemen in 2015 een licht herstel, al was het vreemd genoeg vooral de vraag naar lagetemperatuurketels (voornamelijk op basis van stookolie) die een lichte piek vertoonde, terwijl de verkoop van de veel milieu-efficiëntere condensatieketels – dit zijn verwarmingstoestellen die waterdamp recupereren en daardoor veel minder energie verbruiken dan klassieke toestellen – ter plaatse bleef trappelen. Het wegvallen van de belastingvermindering van 40 procent sinds 2012 en de ongelijkmatig verdeelde overheidssteun voor condensatieketels, zorgen er blijkbaar voor dat heel wat consumenten de zowel vanuit ecologisch als economisch oogpunt noodzakelijke vervanging van hun ketel uitstellen of kiezen voor een goedkopere, maar minder milieu-efficiënte oplossing.
Ook de invoering van de nieuwe ErP-eisen sinds 26 september 2015, die onder andere stellen dat nieuwe ketels op gas of stookolie met een nominale warmteafgifte ≤70 kW een minimumrendement van 86% moeten halen (wat overeenkomt met een B-label) en die – op enkele uitzonderingen na – van de condensatieketel (klasse A) de nieuwe standaard maken, blijken vooralsnog weinig effect op de verkoopcijfers te ressorteren. Ook hernieuwbare energie blijft ter plaatse trappelen, stelt ATTB vast. In tegenstelling tot watsoms in de pers beweerd wordt, kenden warmtepompen in 2015 geen doorbraak, maar slechts een lichte groei in verkoop. Van warmtepompboilers ging de verkoop achteruit met 15% en ook het aantal verkochte zonneboilerinstallaties kende een terugval. Die dalingen hebben te maken met de stijgende elektriciteitsprijzen vorig jaar gekoppeld aan relatief goedkope fossiele brandstoffen, maar zeker ook met het terugschroeven van de subsidies in Wallonië. Hoopvol is wel dat zonnewarmte goed scoort in nieuwbouwappartementen. Het marktaandeel van andere technieken, zoals biomassa of wkk (warmtekrachtkoppeling), blijft beperkt.
Energielabels en verwarmingsmix
De gemiddelde ketel in België is 20 tot 25 jaar oud en beantwoordt helemaal niet aan de huidige geavanceerde technieken. Die honderdduizenden oude ketels kosten de gebruiker heel veel geld voor onderhoud en herstel, verbruiken onnodig veel en stoten onverantwoord veel CO2 uit. Tel daarbij het gegeven dat veel eigenaars van verouderde ketels zich niet houden aan de wettelijke verplichting van een regelmatig onderhoud, en we kunnen stellen dat de negatieve ecologische, economische en maatschappelijke impact van dit verouderd ketelpark nog verder toeneemt. In Vlaanderen proberen de overheid en de industrie de vervangingsgraad van oude ketels op te krikken, maar het tempo waarop dat gebeurt, blijft nog steeds veel te traag omdat de verbruiker zich veelal niet bewust is van het feit dat hij ‘verwarmingsziek’ is en niet weet hoeveel hij door over te schakelen op moderne verwarmingstechnieken kan besparen.
ATTB hoopt dat de invoering van het nieuw Europees energielabel waarvan alle verwarmingsketels en warmwatertoestellen die sinds 26 september 2015 op de markt gebracht worden voorzien zijn, (dat geldt voor zowel installaties op gas, stookolie of elektriciteit, als voor installaties die (deels) op hernieuwbare energie werken zoals warmtepompen, zonneboilers en micro-wkk) en waarmee de consument eenduidige informatie krijgt over het energieverbruik en de CO2-uitstoot van de aangekochte installatie, de verkoop van milieu-efficiënte toestellen positief zal doen evolueren. ATTB streeft er in elk geval naar om de betrouwbaarheid van het energielabel te versterken door zo snel mogelijk over te schakelen op een systeem van controle door een onafhankelijke instantie, zoals nu al het geval is voor toestellen op fossiele brandstoffen. Daarnaast waakt ATTB erover dat de communicatie over ErP, energielabels en ecodesign vanuit de sector coherent verloopt.
Tegenwoordig kunnen nieuwbouwwoningen in theorie dermate worden geïsoleerd dat ze geen verwarming meer nodig hebben, maar het bouwen van een woning zonder verwarming is niet aan te raden. Niet alleen wordt de verwarming ook gebruikt voor de aanmaak van sanitair warm water. Vooral in de wintermaanden zou aan comfort worden ingeboet, want zonder centrale verwarming moet worden overgestapt naar individuele toestellen of een kachel. Met de steeds strikter wordende EPB-regelgeving is vooral de kostprijs van de bouwschil gestegen, maar ook het verwarmingsluik neemt een grotere hap uit het nieuwbouwbudget. De verwarmingssector drukt op het hart dat die initiële meerinvestering ruimschoots gecompenseerd wordt door de veel lagere levenscycluskosten van de ingezette verwarmingstechnieken, waarvoor ATTB technieken op basis van hernieuwbare energie promoot, maar fossiele brandstoffen zoals gas en olie zeker niet uitsluit. Zelfs tegen 2050 is het kost wat het kost mijden van fossiele brandstoffen niet de oplossing. Fossiele brandstoffen zullen nog een hele tijd noodzakelijk zijn. Het komt erop aan ze goed te gebruiken, en ook met de traditionele verwarmingstechnieken is dat mogelijk. Essentieel is dat voor elk geval apart de meest gepaste techniek of veelal combinatie van technieken wordt gekozen, geeft ATTB aan.
Activeren en differentiëren
Hoofdconclusie van ATTB is dat de mogelijkheden van moderne verwarmingstechnieken schromelijk worden onderschat, terwijl ze op macroniveau zowel de economie stimuleren als tegemoet komen aan de klimaatdoelstellingen, en op microniveau de bouwheer jaar na jaar meer comfort en een lagere energiefactuur opleveren. Wacht niet langer om te besparen en om minder C02 uit te stoten, maar schakel over op de moderne verwarmingstechnieken, is dan ook de belangrijkste boodschap van ATTB.
Dé enige juiste verwarmingsoplossing bestaat niet, aldus ATTB. Renovatie vereist andere technieken dan nieuwbouw. Bovendien is er een verschuiving van het type woning aan de gang, van vrijstaande woningen naar appartementen. En het is best mogelijk dat er andere economische modellen voor verwarming ontstaan: warmtenetten op lokaal vlak bijvoorbeeld, of formules waarbij de particulier geen kWh-stroom, maar warmte aankoopt van zijn energieleverancier.
Wat de uitdagingen van de toekomst ook zijn, de Belgische verwarmingsindustrie is er klaar voor en is nu al in staat voor elke woning het ideale verwarmingsrecept voor te schrijven. Aan de Belgen om dit recept te willen innemen…
Brussels Airlines werknemers fietsen samen met Belgische CEO’s in Afrika voor het goede doel
Op 27 januari vertrokken 45 Brussels Airlines werknemers richting Dakar voor de derde editie van Bike For Africa. ’s Anderdaags vervoegden 20 CEO’s van Belgische bedrijven hen voor een vijfdaagse, 400km mountainbiketour door Senegal en Gambia om lokale en Belgische goede doelen te steunen en om aandacht te vestigen op het potentieel van het Afrikaanse continent in de nasleep van de Ebola-crisis. De doelstelling: 150 000 euro inzamelen.
Bike For Africa werd voor het eerst georganiseerd in In 2011 in Rwanda en Burundi. Toen zamelden de Brussels Airlines werknemers en Belgische bedrijven €93 000 in voor SOS Kinderdorpen. Twee jaar later traden de mountainbikers in de voetsporen van Stanley in Oeganda. De fietstocht bracht toen €140 000 op voor CoRSU Hospital in Kampala en United Fund for Belgium. Voor de derde editie van Bike for Africa zamelde Brussels Airlines €150 000 in voor 3 verschillende organisaties in Gambia, Senegal en België.
Dit jaar heeft Brussels Airlines ervoor gekozen om met Bike For Africa naar West-Afrika te trekken, om nogmaals aandacht te vragen voor het Africa is not Ebola initiatief, waarmee de luchtvaartmaatschappij de reputatieheropbouw van Afrika wil ondersteunen na de ebola-crisis. De epidemie berokkende het continent grote economische schade.
Aan deze derde editie nemen 45 Brussels Airlines werknemers deel, samen met 20 CEO’s en topmanagers van Belgische bedrijven, waaronder Bernard Gustin van Brussels Airlines zelf, Bernard Marchant van Rossel Groep en Christian Van Thillo van de Persgroep. Piet Goddaer (Ozark Henry) fietst ook mee als ambassadeur van het project. Bike for Africa wordt georganiseerd in het kader van b.foundation for Africa, het Corporate Social Responsibility programma dat Brussels Airlines in 2010 oprichtte. Met dat programma steunt de maatschappij tal van NGO’s en humanitaire projecten die net als Brussels Airlines een grote passie voor Afrika delen, waaronder ook de vele initiatieven van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij
“We hebben een heel sterke band met Afrika, we dragen het continent echt in ons hart. Daarom zijn we ook nooit gestopt met onze vluchten naar de door ebola getroffen landen en hebben we het Africa Is Not Ebola initiatief opgestart, waarmee we de wereld willen laten inzien dat dit fantastische continent veel te bieden heeft op zowel toeristisch als economisch vlak. Bike For Africa is in het leven geroepen om samen met onze collega’s ook echt ter plaatse te gaan en lokale projecten te ondersteunen,” zegt Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines.
Volg de mountainbikers op de voet via de Bike For Africa Blog of de Facebook pagina van b.foundation for Africa
Nieuwe generatie beurzen met bundeling van drie beurzen in één
FISA lanceert in 2016 een nieuw concept van beurzen: drie beurzen over hetzelfde onderwerp ‘ontspanning’ op dezelfde plaats op hetzelfde moment met het oog op nog meer mogelijkheden en nog meer beleving voor de bezoeker. Begin februari 2016 organiseert FISA in Brussels Expo voor het eerst op hetzelfde moment het Vakantiesalon, de Zenithbeurs voor de actieve 50+’er en daarbovenop de gloednieuwe Sportbeurs, de eerste multi-sportbeurs in België die een 50-tal sporten voorstelt. Alle drie zetten ze in op nog meer beleving. Sinds FISA de beurzen overnam van BFE in 2014, is dit het eerste herdachte concept.
Beleving wint aan terrein op informatie : Nu mensen steeds minder tijd hebben en het internet steeds vaker de traditionele contact- en informatiepunten overneemt, wordt het concept van beurzen soms in vraag gesteld. FISA is er echter van overtuigd dat mensen net in deze tijd de mogelijkheid om rechtstreeks met experts in de materie te spreken, nog meer appreciëren. Maar dit moet dan wel anders dan vroeger. Pierre Hermant, CEO FISA, legt uit: “Informatie is er voldoende voorhanden op het internet. Waar de beurzen vandaag de dag het verschil kunnen maken, is in de beleving. Met onze beurzen willen wij dan ook meer dan ooit inzetten op beleving in alle mogelijke vormen, die inspelen op alle vijf de zintuigen. De beurs neemt een belangrijke plaats in in het aankoopproces van de consument. Ze slaat de brug tussen het eerdere opzoekingswerk online en het effectieve boeken van de reis, dat nog steeds vaak via de klassieke touroperator verloopt.”
3-in-1 beurs biedt 3 keer meer mogelijkheden : Om deze beleving nog een niveau hoger te tillen, lanceert FISA een nieuw concept van de 3-in-1 beurs. Zo zal de Zenithbeurs op hetzelfde moment plaatsvinden als het Vakantiesalon. De actieve 50+’er die op zijn leeftijd vaak eindelijk terug tijd krijgt om opnieuw met twee in koppel op reis te gaan of nog een laatste mooie reis met de kinderen wil maken, kan op die manier meteen ook op het Vakantiesalon terugvinden wat hij zoekt. En misschien nog wel de mooiste troef van allemaal: dit jaar organiseert FISA voor het eerst ook een multi-sportbeurs in Brussels Expo tijdens dezelfde periode. Peter Coun, Marketing Director FISA, licht de nieuwe beurs toe: “Met de Sportbeurs hebben we een primeur in België, het is nog nooit gebeurd dat op één beurs om en bij de 50 sporten aan het publiek worden voorgesteld en aangeboden. “
Beleving met de vijf zintuigen : Hoe wil FISA meer beleving brengen? Door bijvoorbeeld de bezoekers van het Vakantiesalon lokale drankjes en gerechten te laten proeven en lokale sporten of kunstvormen te laten uitproberen in een waarheidsgetrouw decor. Op de Sportbeurs zal dat kunnen door demo’s van niet alledaagse sporten zoals jetskiën en flyboarden en op Zenith zal de actieve 50+’er kunnen deelnemen aan kwalitatieve lezingen over de onderwerpen die hem bezighouden.
Elke dag een goede reden om langs te gaan bij een Hypermarkt Carrefour - Terugkerende promo’s en voordelen - Zo kan iedereen besparen
In 2016 heeft de klant elke dag een goede reden om te winkelen bij een Hypermarkt Carrefour. De keten voert namelijk dagelijkse en vaste afspraken in. Een reeks voordelen die een ruim publiek interesseren, zodat iedereen zijn gading vindt. Met de promo’s kunt u flink wat euro’s besparen. In 2016 lanceert Carrefour namelijk een nieuwe manier om zijn klanten te belonen door elke weekdag een andere afspraak met hen te maken. Voor ieder wat wils
Dus:
Maandag is de dag van de dubbele Bonuspunten. Alle houders van de Carrefour Bonus Card (gratis verkrijgbaar) ontvangen 2 Bonuspunten in plaats van 1 per aankoopschijf van 2 euro. 500 Bonuspunten kan men inwisselen voor een bon van 5 euro.
Dinsdag wordt de dag van de aanbiedingen van de versmarkt. Elke versafdeling (slagerij, visafdeling, fruit en groenten, traiteur, bakkerij en patisserie) biedt dan een lastminutedeal aan.
Op woensdag bieden de Hypermarkten Carrefour de kans om drie Carrefour-producten te ontdekken die 100 % worden terugbetaald in Bonuspunten.
Donderdag wordt Visa Day in alle Hypermarkten Carrefour van het land. Klanten die met de Visakaart van Carrefour betalen, ontvangen een bon van 5 euro per aankoopschijf van 100 euro.
Vrijdag is de dag van de Knallende Acties, met drie uitzonderlijke aanbiedingen in de non-foodafdelingen of de afdelingen verbruiksgoederen.
Elke zaterdag pikt Hyp’ één winnende winkelkar uit in elk van de 45 winkels! Een willekeurige klant krijgt zijn winkelkar dan volledig terugbetaald, ongeacht het bedrag.
En de volgende maandag begint alles opnieuw, met nieuwe producten, aanbiedingen en knallende acties …
Deze vaste afspraken komen uiteraard boven op de promo’s in de folder. Deze nieuwe aanpak beloont de trouwe klanten en maakt een heel ruim publiek warm voor de Hypermarkten Carrefour. Op die manier kan de klant de beste manier kiezen om van deze voordelen te genieten en zijn aankopen beter te beheren.
"15 jaar al… Peter Hahn is trots om deze verjaardag te vieren met een leuke, nieuwe zonnige lente-zomercollectie die het ongetwijfeld opnieuw uitstekend zal doen in uw dagelijkse leven, op vakantie en bij grote gelegenheden!" Kwaliteit en welzijn… typisch Peter Hahn.
De edele materialen die de verschillende aanleverproducenten gebruiken – zoals lichte zijde en kostbare kasjmier – voelen heerlijk aan op de huid. Indien elegantie uw streefdoel is, zult u zeker bezwijken voor de charme van de zijden en kanten tops of voor de ragfijne prints van de nieuwe chemisiers.
Dit seizoen biedt Peter Hahn, binnen de groep van een 40-tal internationale merken, totaal nieuwe versies van traditionele bolletjes- en streepjesmotieven zodat een heerlijk contrast ontstaat. Ontdek de mooiste zomertrends vertaald in tijdloze en steeds gemakkelijk te combineren modellen. En belangrijk: de grote klassiekers – jeans, jurken, T-shirts en chemisiers – worden gepresenteerd in heldere zomerkleuren zoals koraal, turkoois en wit! Bestellen – en eventueel omruilen – blijft even makkelijk als 15 jaar terug, facetten die indertijd uitgesproken voltreffers waren bij de opstart van het merk in België. De kwaliteits- en vertrouwensband die hierdoor ontstond en ontstaat met de klanten, blijft meer dan ooit de absolute troef bij Peter Hahn. De collectie ontdekken kan gewoonweg op www.peterhahn.be
Lederwaren Delage: ultieme expressie van de Franse elegantie
Het Franse huis Delage is de opvolger van de gelijknamige Parijse automobielonderneming die in 1905 werd opgericht. Het draagt de waarden elegantie, kwaliteit, traditie en prestatie hoog in het vaandel.
Het huis is gespecialiseerd in leerbewerking, zadelmakerij en foedraalwerk.Het maakt bijzonder verfijnde lederwaren die zowel mooi als duurzaam zijn.Het Huis Delage beleefde volop de roaring twenties. Niet voor niets is zijn motto: “Levensvreugde uitdragen”.
Geschiedenis
Het bedrijf Delage werd opgericht in 1905. Zijn twee eerste modellen werden een jaar later met onmiddellijk succes voorgesteld op het Salon de l’Automobile du Grand Palais.Het bedrijf creëerde een radiatorrooster met een speciale vorm waardoor zijn auto’s altijd herkenbaar waren.
Het Huis Delage was ervan overtuigd dat autoraces de techniek verbeterden en de bekendheid vergrootten. Daarom liet het zijn auto’s – niet zonder succes overigens – deelnemen aan heel wat wedstrijden. Zo deed het huis vanaf 1906 mee aan de Coupe des Voiturettes van de krant L’Auto. In 1908 won het de Grand Prix des Voiturettes de l’Automobile Club de Franceen in 1914 behaalde Delage zelfs de eerste plaats tijdens de 500 mijl van Indianapolis.
Delage produceerde innovatieve motoren (de motor met één cilinder evolueerde naar een achtcilindermotor), mooie wedstrijdchassis en met luxueus leer beklede koetswerken en interieurs, bestemd voor een elegant cliënteel. Delage onderscheidde zich vooral met zijn voiturettes, lichte auto’s voor vrouwen, waardoor zij de vrijheid kregen om met de wagen te rijden en zich te emanciperen. Een van de rode nuances van de koetswerken van het merk draagt vandaag nog steeds de naam Delage. De jaren 20 en 30 waren het gouden tijdperk van Delage.
De waarden authenticiteit, goed uitgevoerd werk en oog voor detail droegen bij tot het succes van het merk, dat hiervoor steunde op de combinatie van twee complementaire vakgebieden, dat van zadelmaker-stoffeerder en dat van foedraalmaker.Het huis produceerde prachtige personenwagens die prijzen wonnen in de meeste elegantiewedstrijden.
De racemodellen bleven het goed doen op de circuits:ze schreven het wereldrecord snelheid op de weg (230 km/uur) in 1924, de Grand Prix d’Europe in 1925 en bijna het wereldkampioenschap in 1927 op hun naam. De crisis van 1930 remde de opmars af, maar het huis bleef toch nog een twintigtal jaar een prestigieuze naam. Onder andere Mistinguett, Josephine Baker, Enzo Ferrari en Prins Georges van Griekenland bezaten een Delage. Het schitterende merk blijft tot de verbeelding spreken als ultieme expressie van de Franse elegantie.
Vakmanschap
Het vakmanschap van het Huis Delage steunt op de twee oorspronkelijke vakgebieden:dat van zadelmaker-stoffeerder van autozetels en auto-interieurs, en dat van foedraalmaker van koffers en valiezen, speciaal aangepast aan de auto’s van Delage.
Een eeuw later maakt Delage voor zijn lederwaren gebruik van de edelste materialen zoalskorrelig kalfsleer, volnerfstierenleer, glad gesatineerd leer, veulen en exotisch leer.In de tasjuwelen – gemaakt van vergulde, vernikkelde of gekleurde messing – zien we de ovale en druppelvorm terug als eerbetoon aan de Art Deco. De vorm van de tassen is geïnspireerd op de radiatorroosters, het quiltwerk van de zetels en de deurmedaillons.
Alle tassen worden gemaakt met respect voor de tradities van de meester-zadelmakers:er wordt volop gebruik gemaakt van gepolijste en met was behandelde leerstroken, met de hand gemaakte netten, uitzonderlijke details, zadelnaden of met de hand gestikte naden en zorgvuldig afgewerkte randen omzoomd met heel fijne biezen. Het Huis Delage maakt uitzonderlijk stevige tassen van uitmuntende kwaliteit.
De lederwaren het het huis Delage zijn o.m. bechikbaar in de DELAGE Shop 10 Chepstow Road W2 5BD LONDEN en het huis PAULINE Korenmarkt, 41 in 2800 MECHELEN.
Meer keuze, meer pret, meer ontspanning ! Bretagne - Languedoc-Roussillon - Côte d’Azur
Sandaya, dé specialist in vier- en vijfsterrencampings, opent in het seizoen 2016 drie nieuwe luxecampings, in Bretagne, in Languedoc-Roussillon en aan de Côte d'Azur. Vanaf nu kunnen vakantiegangers dus terecht op drie nieuwe kustbestemmingen voor dolle waterpret en weldoende ontspanning.
Camping Les 2 Fontaines – Finistère Sud – vier sterren
Een droombestemming voor al wie dol is op de oceaan. Deze camping ligt in Zuid-Bretagne, in Nevez, op een boogscheut van Pont-Aven en op minder dan 900 m van het strand met de exotische naam “Tahiti”: een strand van 300 m lang met fijn zand, ideaal om volop van de zee te genieten. De camping beschikt over 93 staanplaatsen en 200 huurverblijven.
Camping Club Blue Bayou – Languedoc-Roussillon – vijf sterren
Deze vijfsterrencamping in Vendres-Plage, vlak bij Béziers, ligt op 300 m van de zee en biedt rechtstreeks toegang tot één van de mooiste stranden aan de Middellandse Zee. De camping heeft 104 staanplaatsen en 177 huurverblijven, verspreid over 6 hectare met een rijke vegetatie en ongerepte natuur. Het verwarmde aquapark telt twee zwembaden, een plonsbad, glijbanen en bubbelbaden.
“Douce Quiétude” – Côte d’Azur – vijf sterren
Deze vijfsterrencamping in Saint-Raphaël, tussen Cannes en Saint-Tropez, ligt te midden van een idyllisch landschap, in het hartje van een heus pijnboombos, aan de voet van het Estérelgebergte. De camping vormt de ideale uitvalsbasis om de kust, de departementen Var of Alpes Maritimes en de Provence te verkennen. Hier hebben gasten de keuze uit 72 staanplaatsen en 261 huurverblijven met optimaal comfort.
Het seizoen 2016 gaat op 25 maart van start : Deze drie nieuwe campings worden toegevoegd aan de lijst met acht topbestemmingen van Sandaya in Frankrijk en Spanje. Reserveren voor het seizoen 2016 kan vanaf vandaag, en alle informatie over de campings is te vinden in de gloednieuwe brochure en op de nieuwe website van de groep: www.sandaya.be
Sandaya zal ook aanwezig zijn op het Vakantiesalon in Brussel, in Paleis 4 aan stand 4209. Alle nieuwe aanbiedingen worden er toegelicht, van de lege staanplaatsen over de boomhutten tot de luxelodges.
SANDAYA werd in 2010 opgericht als campingketen en telt elf vier- en vijfsterrencampings in Frankrijk en Spanje, telkens goed voor minstens 300 verblijfplaatsen op buitengewone locaties, met een ruime keuze aan verblijfstypes (cottages, chalets, lodges en staanplaatsen) en een brede waaier aan voorzieningen, ontspanningsmogelijkheden en diensten. De keten wil een onbetwistbare speler in de luxecampingsector (4 en 5 sterren) worden en blijft daarom haar merk en aanbod verder uitbouwen door te investeren in kwaliteitsvolle sites aan de Europese kust.
Elke vrijdag en zaterdag transformeert Bar Amigo van 19u30 tot 22u30 in een gezellig muziekpodium met livesessies door professionele muzikanten met naam en faam uit de Belgische jazzscene.
Nippen van een glaasje champagne, proeven van Davide Trupia's vakkundig bereide cocktails of het speciaal voor de gelegenheid samengestelde menu ontdekken... het is heerlijk genieten in een relaxte en intieme sfeer.
Iedereen is welkom op de jazzavonden van Hotel Amigo. Een fijne manier om de werkweek af te sluiten en het weekend in te zetten, met z'n tweetjes of met vrienden.
De jazzavonden zijn een initiatief waaruit eens te meer blijkt dat Hotel Amigo kunst en muziek een warm hart toedraagt. Daarom ook dat Hotel Amigo deelneemt aan de 21e editie van de Brussels Jazz Marathon op 20, 21 en 22 mei.