Wie zot is van winterse gezelligheid, moet naar Leiden gaan! Deze stad heeft namelijk de ambitie om dé kerststad van het westen te worden. Je vindt er een gezellige kerstmarkt en een ijsbaan die zowaar drijven op de grachten. Er zijn verschillende evenementen zoals een lichtjesparade, een kunstzinnige route met lichtbakens en een historische kermis. Kortom, bijna twee maanden lang is Leiden dé trekpleister voor alle kerstliefhebbers.
Hoe word je (hulp)Piet: De aftrap van de Winter Wonder Weken gebeurt op zaterdag 25 november met de intrede van Sinterklaas. Hij logeert vanaf dan in het Huis van Sinterklaas in De Waag. Kinderen kunnen zien hoe Sinterklaas slaapt, hoe de Piet er pepernoten maken in de keuken, een brief afgeven in het Sinterklaas postkantoor. Ze kunnen zelf een diploma van (hulp)Piet halen. (van 26 november t.e.m. 5 december).
De gezelligste avond van het jaar in Leiden: Bij winterse gezelligheid horen lichtjes en in Leiden gaat dat gepaard met een feeëriek Lichtjesparade op vrijdag 15 december. Langs de route word je verrast door culturele acts, indrukwekkende lichtspektakels en een duurzame sfeerverlichting.
Een drijvende IJsbaan: Gedurende een maand wordt de Nieuwe Rijn, in het historisch centrum van Leiden, omgetoverd tot een waar winterspektakel met een prachtige ijsbaan midden op de gracht. 600 m² ijs met veel schaats- en glijplezier voor iedereen (van 8 december tot 7 januari, 10 tot 21 u).
De beste Kerstmarkt van Europa: Tot ver buiten Leiden is de Kerstmarkt bekend als de grootste drijvende kerstmarkt van Nederland. Hij werd vorig jaar zelfs uitgeroepen tot beste kerstmarkt van Europa! 86 sfeervol aangeklede chalets, op en rondom de Nieuwe Rijn, zorgen voor een op en top gezellige, nostalgische sfeer. (van 15 t.e.m. 27 december).
Het huis van de Kerstman: Op het Hooglandse kerstplein kan je het Huis van de Kerstman bezoeken. Daar staat ook de reusachtige Joris’ Kerstboom. Van overal komen mensen om in die boom een doorzichtige kerstbal op te hangen met daarin een foto van iemand die hen dierbaar is en die ze in het (kerst)licht willen plaatsen. (15 t.e.m. 27 december).
Water Reflections: Een hartverwarmend visueel hoogstandje tijdens de donkerste dagen van het jaar. Dat is SingelSpark, een aaneenschakeling van kunstzinnige lichtbakens langs de Leidse singels. De route, die je kan wandelen of fietsen, loopt langs lichtbakens op of naast het water. Er wordt gefocust op het belang van het water en hoe de mens zich daartoe verhoudt (van 17 december tot 6 januari, ganse dag).
De Winter Wonder Weken in Leiden beloven ook nu weer een groot succes te worden. De gezellige studentenstad wordt tijdens de laatste weken van 2017 nog leuker en nodigt uit voor een onvergetelijke en feeërieke citytrip.
Info: www.leiden.nl/winterwonderweken
Leiden combineert bezienswaardigheden uit een rijk historisch verleden met de sfeer en de gezelligheid van een hedendaagse universiteitsstad. Het Zuid-Hollandse Leiden, halfweg tussen Den Haag en Amsterdam en niet eens zo ver van het Noordzeestrand, is rijk aan musea en evenementen. De binnenstad is sfeervol, met zijn oude grachten en Leidse hofjes. Leiden is in veel opzichten een verrassende en dichtbije citytrip reisbestemming.
» Boxspring Home 350: een ontspannen setting om tv te kijken vanuit je bed » Verkrijgbaar bij Swiss Sense
Op donkere avonden of regenachtige ochtenden doen we niets liever dan onze favoriete serie of film bekijken in een knusse omgeving. Kies deze winter voor deze comfy boxspring Home 350 met ingebouwde tv-lift. Series of films bingewatchen zal nog nooit zo comfortabel zijn geweest.
‘Cocooning’ is misschien wel dé trend die je door de kille winter helpt — een periode om je terug te trekken in het comfort van je thuis, omgeven door zachte kussens en dekens; het liefst nog met een heerlijke warme chocolademelk. Die donkere avonden en koude weekends zijn bovendien perfect om wat vroeger naar de slaapkamer te trekken of langer in bed te blijven. Met boxspring Home 350, verkrijgbaar bij Swiss Sense, haal je het ideale bed daarvoor in huis.
De geïntregreerde tv-lift is geschikt voor televisies met een maximale grootte van 32”. Handige tv-lift - Naast een uitstekend slaapcomfort biedt boxspring Home 350 een ontspannen setting om tv te kijken vanuit je bed. Genoeg tv gekeken? Subtiel verdwijnt de tv-lift weer in het voetbord, alsof die nooit in de slaapkamer is geweest. Zo blijft het strakke design van de boxspring centraal staan in je slaapkamer. Boxspring Home 350 is verkrijgbaar bij Swiss Sense België. Vanaf € 1 920 (140 x 200 cm).
Helemaal van jou: Je kunt boxspring Home 350 ook helemaal personaliseren. Zo krijg je de mogelijkheid voor een andere matras en/of topper te kiezen. Zelfs de stofsoorten en -kleuren kun je helemaal naar je hand zetten. Mag het nóg comfortabeler? Vervang dan de vlakke uitvoering door een elektrische variant die je zelf bedient. Standaard is boxspring Home 350 uitgevoerd met bonellboxen, een strak hoofd- en voetenbord (de geïntegreerde automatische tv-lift inbegrepen) en comfortabele pocketveringmatrassen met 9 ergonomische comfortzones. Bovenop de matrassen ligt de kwalitatieve AEROMAX Comfort Topper die het slaapcomfort helemaal afmaakt.
In 1918 maakte Piet Diks zijn allereerste matras van stro. Vier generaties later zijn de beddenspecialisten van de familie Diks al bijna 100 jaar actief op het gebied van slaapcomfort. Met oog voor vormgeving, detail en ondersteuning produceren ze de perfecte boxspring in eigen fabrieken. Deskundige Swiss Sense-slaapadviseurs stellen daarna een persoonlijk en uniek slaapsysteem samen op basis van de wensen en behoeftes van de klant. Vandaag heeft Swiss Sense ruim 90 winkels in Europa én een webshop. In België vind je de winkels van Swiss Sense in Antwerpen, Dendermonde, Hasselt, Kampenhout, Knokke, Olen, Roeselare en Sint-Martens-Latem.
Het gaat zeer goed met het toerisme in Slovenië. In 2016 steeg het aantal Belgische toeristen met 14 %. In de eerste zeven maanden van 2017 is er zelf een stijging van 28%.
De Sloveense Toeristische Dienst focust op Slovenië als groene, actieve en gezonde bestemming en dat pakt zeer goed uit. Dat Ljubljana in 2016 de titel van European Green Capital verwierf, blijft ook niet zonder gevolg want steeds meer mensen bezoeken de Sloveense hoofdstad. 15% van het totaal aantal Belgen, reist specifiek naar Ljubljana.
Bepaalde segmenten van het Sloveense toerisme doen het uitstekend: 15 % bezoekt een spa & health resort, ruim 50 % kiest voor een hotelverblijf en ook de campingsector is succesvol.
De resultaten tonen aan dat Sloveense toeristische sector afstevent op een recordjaar 2017. Voor de komende jaren wil de Sloveense Toeristische dienst de groei bestendigen door in te zetten op duurzame ontwikkeling, op nog meer kwaliteit en op spreiding van het toerisme over de seizoenen en over de Sloveense regio’s.
Wat hebben Keith Haring, Grace Jones, Memphis, Miami Vice, hi-fi torens en de walkman gemeen? Right: de eighties, een tijdperk in volle technologische evolutie en vol contrasten. Een experimenteel decennium dat de basis gelegd heeft voor de digitale revolutie. Wouter Hoste, de ontwerper achter het Belgische label Antwrp, maakte een eigen compilatie van de jaren tachtig. Abstracte pop art prints sieren T-shirts en sweaters. Ze worden letterlijk ingekaderd in een rechthoek of vullen de letters van Antwrp die dwepen met het Nasa logo.
Chiné grijs, bordeaux, navy, navy chiné en galaxy blue aangevuld met med grey chiné vormen de kleuren van dit thema. Ze worden vertaald in sweaters, T-shirts, polo’s, hoodies en jacquardtruien.
MSC Cruises kondigt nieuwe routes voor de Caraïben aan
MSC Cruises, de in Zwitserland gevestigde en ‘s werelds grootste privécruiserederij en marktleider in Europa en Zuid-Amerika, kondigde vandaag nieuwe reisroutes voor de Caraïben aan. Deze geüpdate routes zijn het gevolg van het recente noodweer dat een zware impact heeft gehad op de bevolking van de Caraïbische eilanden en op de individuele bestemmingen in de regio, waaronder Philipsburg (Sint-Maarten), Road Town (Britse Maagdeneilanden) en Roseau (Dominica).
MSC Cruises blijft de komende maanden met vier schepen naar de Caraïben varen en zal in december een vijfde schip, MSC Seaside, introduceren. De onderneming werkt nauw samen met functionarissen, regeringen en andere entiteiten in de getroffen gebieden van de Caraïben om een gepaste beoordeling te maken over zowel de bestaande als de nieuwe bestemmingen. Bovendien zal ze heel nauw blijven samenwerken met alle relevante partijen om voortdurend de beschikbaarheid van de momenteel niet toegankelijke bestemmingen op te volgen en te beoordelen.
Ondertussen kunnen de gasten voor de cruises langs de Caraïbische eilanden aan boord van de MSC Divina, MSC Fantasia en MSC Seaside tijdens hun cruisevakantie genieten van een geüpdatet aanbod met alternatieve bestemmingen in de Caraïben. Dit zijn de hoogtepunten van de nieuwe reisroutes per schip:
MSC Divina
MSC Divina zal voor de drie reisroutes door de oostelijke Caraïbische eilanden met vertrek vanuit Miami op 30 september, 14 oktober en 28 oktober, die vroeger Philipsburg (Sint Maarten) en San Juan (Puerto Rico) aandeden, nu de westelijke reisroute volgen: Miami/Florida (VS), Montego Bay (Jamaica), George Town (Kaaimaneilanden), Costa Maya (Mexico), Nassau (Bahama’s) en Miami/Florida (VS)
Voor de reisroute met vertrek vanuit Miami op 11 november langs de oostelijke Caraïbische eilanden met 7 overnachtingen, zal de MSC Divina nu aanleggen in St John (Antigua en Barbuda) in plaats van in Philipsburg (Sint Maarten).
Voor de lange cruises met de MSC Divina met vertrek vanuit Miami in januari en februari 2018: Vertrek op 3 januari 2018: het schip zal aanleggen in Oranjestad (Aruba) en Willemstad (Curaçao) in plaats van in Road Town/Tortola (Britse Maagdeneilanden) en Basseterre (St Kitts & Nevis). Vertrek op 25 januari 2018: San Juan (Puerto Rico) ter vervanging van Philipsburg (Sint Maarten). Vertrek op 15 februari 2018: het schip zal aanleggen in San Juan (Puerto Rico), Bridgetown (Barbados) en Pointe-a-Pitre (Guadeloupe) in plaats van in Philipsburg (Sint Maarten), Road Town/Tortola (Britse Maagdeneilanden) en St John (Antigua en Barbuda)
MSC Fantasia: 25 november – 31 maart 2018
Voor de reisroute met 7 overnachtingen vanuit Forte de France (Martinique) en Pointe-a-Pitre (Guadeloupe), zal de MSC Fantasia nu aanleggen in La Romana (Dominicaanse Republiek) in plaats van in Road Town/Tortola (Britse Maagdeneilanden), en in Basseterre (St Kitts & Nevis) in plaats van in Roseau (Dominica), met een extra dag op zee in plaats van een stop in Philipsburg (Sint Maarten).
MSC Seaside: 23 december – 17 maart 2018
Op haar reisroutes door de oostelijke Caraïbische eilanden met vertrek vanuit Miami zal de MSC Seaside nu aanleggen in St John (Antigua en Barbuda) in plaats van in Philipsburg (Sint Maarten).
Verder blijven de reisroutes van de MSC Opera en de MSC Armonia, die de Caraïbische eilanden aandoen vanuit Havana (Cuba), ongewijzigd. Deze schepen zullen blijven aanleggen in prachtige bestemmingen zoals Montego Bay, Georgetown
De Spa Cinq Mondes van het hotel Dolce La Hulpe Brussels stelt zijn nieuwe massagebehandeling Udarabhyanga Detox voor, specifiek gericht op de buik.
De traditionele Indische geneeswijze richt zich op het in balans brengen van het lichaam en streeft naar algemene harmonie. Ze richt zich specifiek op de buik.
De massagebehandeling Udarabhyanga Detox begint met een rugmassage voor het ontnemen van spanningen van het dagelijkse leven. Vervolgens wordt een diepe yoga-ademhaling bereikt, alvorens de behandeling op de buik toe te passen.
Na de massage volgt een buikpakking met zuiverende eigenschappen voor een ontgifting van de weefsels. De behandeling eindigt met een voet- en nekmassage voor een diepe en langdurige ontspanning. Spanningen komen los, de geest krijgt rust, de hersenen zuurstof en de mentale vermoeidheid verdwijnt.
Dankzij de massagebehandeling Udarabhyanga Detox is de buik minder opgeblazen en worden giftige stoffen verwijderd, terwijl ook stress en geestelijke vermoeidheid worden gereduceerd.
In Davos opent het eerste Hard Rock Hotel ter wereld in de bergen!
Nog 5 andere nieuwigheden in het beroemde wintersport gebied Davos-Klosters. In Davos Klosters kun je het komende winterseizoen slapen als een rockster, winteravonturen beleven als een bergbewoner, leren langlaufen als een pro en schitteren in de ijsdisco van Davos Eistraum. Of liever een ontspannende trip in de nieuwe verwarmde 6-persoonsstoeltjeslift of een feestje op het Songbird en Cover Festival? Het zijn maar enkele mogelijkheden. Een voorproefje.
Eerste Hard Rock Hotel ter wereld in de bergen: Hollywood, Tampa, Ibiza en nu Davos: Hard Rock International komt naar de Zwitserse Alpen. Vanaf 1 december 2017 wordt Spenglers Davos het nieuwe Hard Rock Hotel met 111 volledig gerestylede kamers, waaronder 31 een- tot driekamerappartementen. “Kostbare gitaren en foto’s uit de grootste hardrock-schatkamer ter wereld zullen de muren sieren en we zijn ook van plan om een Rock Shop te openen,” zegt Director Dagmar Weber. De gastvrouw en haar team kijken uit naar de ‘good vibes’ die Hard Rock en Hard Rock Hotel aan Davos zullen geven.
Beleef Davos Klosters Inside met de locals
In het kader van het gratis bezoekersprogramma ‘Davos Klosters Inside’ geeft een team van lokale inwoners dagelijks insidertips voor leuke winteravonturen: skisafari, off-piste kennismakingscursus, fakkeltocht,… Het aanbod bestaat uit zowat 20 belevenissen in de categorieën ‘sport & avontuur’, ‘kids & familie’, ‘bezienswaardigheden & trips’ en ‘kunst & cultuur’. Het gratis bezoekersprogramma vindt elke week van half december tot eind maart plaats en is beschikbaar voor alle bezoekers met een geldige Davos Klosters Card.
‘Eistraum Davos’ is terug met pond hockey, ijsstokschieten en een ijsdisco.
Op 2 december 2017 opent het ijsavonturenpark ‘Eistraum Davos’ opnieuw zijn deuren in Sportzentrum Davos. Het omvat verschillende themagebieden, bv. pond hockey, ijsstokschieten of een ijsdisco. Alle gebieden zijn met elkaar verbonden via ijspaden. De rustieke chalet ‘Capricorn’, diverse marktkraampjes en het restaurant ‘Time Out’ bieden warmte en een hapje voor al wie aan een pauze toe is. Dankzij het kunstijs zal de avonturenijsbaan ‘Eistraum Davos’ dagelijks open zijn van december tot maart.
Leer professioneel langlaufen in het nieuwe Davos Nordic Parc
Vanaf half december 2017 start Langlaufzentrum Davos een speciale langlaufcursus om de juiste technieken op een speelse, leuke manier aan te leren. Tot half maart 2018 kunnen bezoekers en lokale inwoners gratis leren skiën in 12 verschillende stappen. Een mascotte in de vorm van een sneeuwschoen wacht hen op en toont verschillende oefeningen zoals skiën in een 8 of over een schans, springen, schaatsen of skiën op een buckelpiste.
Ambiance verzekerd met een muzikale winter
In december viert het Songbird Festival zijn 10de verjaardag. Het zangers- en songwritersfestival is een insidertip voor Zwitserse popmuziek in een familiale sfeer. Dit jaar ziet het programma er buitengewoon veelbelovend uit. Nu we het toch over muziek hebben: met Pasen vindt in Davos Klosters het Cover Festival plaats. De beste coverbands van Europa brengen de grootste hits van hun idolen. Bezoekers zullen het graag horen: alle concerten zijn gratis.
Lekker warm op de piste met de nieuwe verwarmde 6-persoonsstoeltjeslift
Een nieuwe 6-persoonsstoeltjeslift opent in het komende winterseizoen 2017-18 in het skigebied Parsenn. De lift is 1587 meter lang en overbrugt een hoogteverschil van 380 meter. Ze kan 2500 personen per uur vervoeren. Vanaf de Gruobenalp sta je in zowat 5 minuten op de Parsennfurgga. Iedere wintersporter heeft z’n eigen verwarmde stoeltje in de lift en bij slecht weer zorgt de overkapping voor bescherming. Zo zal een dag op de pistes van het Parsenn-skioord nóg luxueuzer zijn dan het al was.
Davos Klosters is een van de beroemdste vakantieoorden ter wereld met bovendien het grootste aanbod vakantie-, sport- en congresfaciliteiten in de bergen. Hoewel het contrast tussen het stedelijke Davos en idyllische Klosters niet groter kan zijn, hebben beide gemeenten – op amper tien minuten rijden van elkaar – één ding gemeen: hun fascinerende en adembenemende berglandschappen.
Zin in een vakantie in een karaktervol charmehotel? Of ben je op zoek naar een oase van rust en natuur? Als je kiest voor een Logisadres met het label ‘Charme & Karakter’ of ‘Rust & Natuur’ kom je gegarandeerd op een topadres terecht. De Logishotels ‘Charme & Karakter’ en ‘Rust & Natuur’ zijn unieke plekjes, architecturale pareltjes te midden van een aangename omgeving. Voor al wie op zoek is naar een adresje met een ziel om er een onvergetelijke vakantie te beleven.
Hostellerie Pannenhuis - Brugge
Wat is er romantischer dan een weekendje Brugge? Logis Hostellerie Pannenhuis is een karaktervol charmehotel op enkele honderden meter van het stadscentrum, dicht bij de oude ‘Smedenpoort’, het station en het Concertgebouw. Zoals de naam aangeeft, was dit het eerste huis met een pannendak in Brugge. Deze voormalige notariswoning in Anglo-Normandische stijl bezit een mooie vakwerkgevel en is omgeven door een prachtige tuin. De kamers zijn weelderig ingericht in Engelse en Bretonse stijl. Het restaurant serveert Vlaamse, gastronomische gerechten. Fijnproevers kunnen ’s winters aan het haardvuur of ’s zomers op het terras met uitzicht op de tuin genieten van onder meer garnaalkroketten of zeetong meunière. Vanaf: € 95/nacht in tweepersoonskamer
Hotel Au Chasseur – Birkenwald (Frankrijk)
Gun uzelf de luxe van de stilte in Logishotel Au Chasseur met het label ‘Rust & Natuur’. Deze vroegere jachthut uit 1929 ligt genesteld in het hartje van Suisse d’Alsace, aan de voet van de Schneeberg. Ver weg van elke visuele en geluidshinder, hoort u hier enkel de zang van vogels, het geruis van de wind door de bomen... en uw tevreden zucht van opluchting. Want hotel ‘Au Chasseur’ biedt niet alleen een idyllisch kader, maar staat ook bekend voor zijn gastronomische keuken met sublieme smaken. In een knusse sfeer geniet je van streekspecialiteiten uit de Elzas, met soms een zuiderse toets. En helemaal tot rust kom je in de wellnessruimte, in het verwarmde, overdekte zwembad, de sauna of jacuzzi. Vanaf: € 80/nacht in tweepersoonskamer
Gourmet & Relax Hotel de La Sûre – Esch-sur-Sûre (Luxemburg)
In het Logishotel Gourmet & Relax de La Sûre heerst een heel familiale sfeer. Hoewel het in een stadje ligt, ademt het hotel een en al rust uit, aan de voet van het oudste fort van Luxemburg. Het dorpje Esch-sur-Sûre is een verborgen parel verscholen tussen de groene heuvels en rotsen van het Natuurpark van de Boven-Sûre, een van de meest schilderachtige plekjes van het land. Smalle steegjes, gotische kerken, een stadsmuur met torens, voetgangersstraten, adembenemende panorama’s, uitgestrekte wouden... Allemaal lenen ze zich perfect voor een romantische wandeling. Het hotel herbergt 23 gezellige kamers, waarvan sommige zijn uitgerust met een bubbelbad. Daarnaast beschikt het over een wellnessruimte, een kunstgalerij en een schitterend terras aan de voet van de ruïnes. De zoon van de eigenaar is een voormalig lid van het nationale team van Luxemburgse koks en heeft de teugels van het restaurant overgenomen. Hij serveert Franse en streekgerechten met het label ‘Gourmet Vum Séi’, m.a.w. bereid met producten die rechtstreeks van het Natuurpark van de Boven-Sûre (Uewersauer) afkomstig zijn. Hier ontdek je de gastronomische rijkdommen van het natuurpark. Vanaf: € 80/nacht in een tweepersoonskamer
Ferme du Vert – Wierre-Effroy (Frankrijk)
Deze vroegere Napoleontische boerderij uit de 19e eeuw, een oase van rust, is gelegen aan de Opaalkust. Logishotel Ferme du Vert is heringericht in de typische stijl van de streek van Boulogne-sur-Mer en biedt een prachtig uitzicht op het omliggende platteland. Elke kamer is een echte cocoon, waar subtiele kleuren en soberheid overheersen. Het restaurant biedt verfijning in het bord en in het interieur. Bij het haardvuur of op het terras, al naargelang het seizoen, worden je smaakpapillen verwend met een authentieke en eerlijke keuken. Chef Cédric Havart sleepte in de Michelingids bovendien een Bib Gourmand in de wacht. Van hieruit kun je de talrijke architecturale rijkdommen verkennen langs de velden en in het wallenlandschap, genieten op de uitgestrekte fijnezandstranden, een flinke dosis jodium en zuivere lucht opsnuiven tussen Cap Gris-Nez en Cap Blanc-Nez of flaneren in de straten van Boulogne-sur-Mer. Vanaf: € 80/nacht in een tweepersoonskamer
Logis is de belangrijkste keten van onafhankelijke hotel-restaurants in Europa met 2 300 etablissementen in 8 landen (Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Italië, Spanje, Andorra en Nederland). Sinds de oprichting zowat 70 jaar geleden staan sterke, gemeenschappelijke waarden centraal: de hotel-restauranthouders dragen de gastvrijheid en levenskunst van de verschillende Franse en Europese regio’s uit. Elk hotel biedt een sfeervol kader in het hartje van een schitterende omgeving. De hotels zijn ingedeeld met 1, 2, 3 of 4 ‘Schoorsteentjes’ volgens het niveau van de dienstverlening. Daarnaast zijn er Logis d’Exception, luxehotels voor een veeleisend cliënteel. Logis staat voor een overvloedige regionale, traditionele, moderne of heel creatieve keuken, gerangschikt met 1 tot 4 ‘Stoofpotten’. Bij Logis vind je ook het beste wat de gastronomie te bieden heeft: Tables Distinguées, geselecteerd door een college van erkende gastronomische journalisten. Logis biedt ook andere verblijfsmogelijkheden aan: Maisons by Logis (villa’s, appartementen en gîtes) en Insolites by Logis (bubble-tenten, woonwagens en joerten), mét hotelservice. Ten slotte zijn er de Logis-Uitjes: een ruim aanbod van all-in thema-arrangementen.
De kortste, leukste en meest gezonde les van het nieuwe schooljaar ! Eerst een beetje Frans: Simone a Soif! Moeilijk is het niet. Simone heeft dorst. Zij is zeker niet de enige. De eerste uren en dagen van het nieuwe schooljaar verdienen wel een leuk en gezond drankje.
Tweede les, wiskunde! Vergelijk geen appels met peren. Hoewel, beiden kunnen even gezond en lekker smaken als hydrolade. Derde les, Nederlands: Hydrolade, nooit van gehoord? Dit is een neologisme of nieuwe naam voor een nieuwe generatie gezonde en lokale frisdranken, 100% natuurlijk. Want appels en peren, dat zijn echte vruchten.
Vierde les, Milieu en economie: komen ze van bij ons? Des te beter, dan smaken ze ook lekkerder voor onze gezondheid en onze tewerkstelling. Vijfde les, scheikunde: Simone spijbelt, ze laat deze les over aan de bruisende, chemische frisdranken! Hier heeft ze niets te zoeken. En eerlijk, jullie ook niet! Tijd om even het lichtroze appel-geraniumrecept van Simone a soif te proeven.
Zesde les, biologie! Respecteer de natuur en de seizoenen. Simone a Soif maakt haar dranken in functie van de seizoenen.
Verantwoord, duurzaam en respectvol! En dat is meteen de laatste les van de dag, een beetje moraal. Naar het schijnt zijn sommige peren zelf onsterfelijk. Een schooldag niet, hij is al voorbij. Tijd om te ontspannen en uw dorst te lessen!
Maak indruk met jouw favoriete bralette. Deze winter draag je jouw bralette onder een oversized dikke trui voor een gesofisticeerde comfy look. Ze komen in verschillende kleurtjes en zijn eindeloos combineerbaar.
NOOIT ZONDER MIJN BODY
De body is het musthave item van het moment. Combineer jouw body met jeans en sneakers voor een casual chic look. Steel de show tijdens jouw date-night en draag jouw body met een strakke kokerrok en hakken. Wil je een iets subtielere outfit? Grijp dan jouw oversized blazer van de kapstok en you're ready to go
Een citytrip met kinderen naar Mechelen, dat klinkt wat ongewoon maar het is zonder meer een buitengewoon idee. Mechelen is dé stad die verrast met een gezellig centrum, met toffe attracties en zoektochten op kindermaat, met leuke winkeltjes, met tientallen adresjes voor een lege maag en een droge keel. Bezoek Mechelen tijdens een weekend in het najaar of in de herfst- en kerstvakantie. Neem je kinderen mee want zij worden in Mechelen als koningen ontvangen!
Wie een voorliefde heeft voor kleinere steden met een leuke sfeer, waar je alles op eigen tempo te voet kan verkennen, zit goed in Mechelen. De bezienswaardigheden zijn gemaakt op maat van het hele gezin. Zoals de Sint-Romboutstoren die de kids maar al te graag zullen beklimmen want boven wacht een spectaculair uitzicht vanop de skywalk. Even attractief zijn de spelinstallaties, verspreid over de stad. Kinderen klimmen, klauteren en ervaren Mechelen als een groot speelterrein. Voeg daarbij de picknickplaatsen in het groen, zoals de Kruidtuin en het Vrijbroekpark, het wandelpad langs de Dijle en een boottochtje op de Binnendijle waar je de stad vanuit een verrassend perspectief ziet.
Kinderen koning
Mechelen is dé kinderstad van Vlaanderen en dat ervaar je meteen bij een bezoek aan de toeristische dienst. Er zijn enkele handige publicaties. ‘Mechelen stuurt je stappen’ leid je via twee interactieve wandelingen kriskras door Mechelen. ‘Van Arend tot Zwaluw’ is een beestige ontdekkingstocht en ‘Met Natte Voeten’ is een avontuurlijke tocht voor echte waterratten. Kinderen nemen het voortouw, met het Grote Plan en nog voor kinderen ligt er aan de balie van de toeristische dienst een gratis en mooi geïllustreerd stadsplan klaar.
Elk gezin ontvangt bij Visit Mechelen een gratis rugzakje. Met de leuke hebbedingetjes is iedereen gewapend voor een fantastisch bezoek.
Topattracties binnen en buiten de stad
Het programma voor een verblijf in Mechelen is zo gevuld want er is veel te zien, zowel in als net buiten de stad. Het Speelgoedmuseum heeft een uitgebreide collectie speelgoed uit alle hoeken van de wereld, van zowel vroeger als nu. Technopolis is een doe-centrum waar je honderden testjes kan doen en zien hoe de wetenschap werkt. Planckendael is geen dierentuin met hokjes en kooien maar een heus dierenpark waar giraffen en leeuwen zoveel loopruimte hebben. Ook de bezoekers en zeker de kinderen genieten van het 42 hectare grote park. Ze kunnen er naar hartenlust ravotten op hindernissenparcours door de bomen!
In Mechelen worden de kinderen verwend in kindvriendelijke hotels zoals met speelgoed of een speciaal ontbijtbuffet. En als de honger toeslaat maak je de kids gelukkig met een smurfensoep of een kabouterijsje in De Cirque, een gebakje bij Sister Bean op de Vismarkt of een lekkere hamburger bij Il Cardinale. En de ouders ? Die kunnen hun hartje ophalen in de verkeersvrije straten van de binnenstad, wandelend langs hippe winkels, kleding- en trendy interieurzaken en creatieve hotspots.
In het rijtje van Vlaamse kunststeden is Mechelen zonder meer een noemenswaardige. Het is een cultuurstad zonder weerga, een schatkamer vol bezienswaardigheden, een plaats waar het aangenaam is om te verblijven. Er is veel te zien, veel te beleven, voor jong en oud, klein en groot. Wat Mechelen extra aantrekkelijk maakt is de gemoedelijke sfeer en wat in Vlaanderen alom is geliefd: het Bourgondische genieten. Het is een stad waar streekbieren aardig vloeien, waar je geniet van heerlijke geuren en smaken. Een stad waar je makkelijk vrienden maakt en je thuis voelt, want Mechelaars zijn hartelijk en gastvrij. Voor meer informatie over de stad Mechelen kijk op www.visitmechelen.be
Chantelle FW17: Babylone & Luxembourg zorgen voor elegante verleiding
Chantelle onthult haar nieuwe lijnen om het jaar in stijl af te sluiten. Gedurfd en verfijnd tonen Babylone en Luxembourg een verleidelijke kant met een grafische en vrouwelijke stijl. Met sexy beha’s en een glamoureuze body creëert Chantelle uitzonderlijke must-have’s om jezelf te verwennen of te laten verwennen.
Holland America Line's ms Koningsdam herbergt een kunstcollectie ter waarde van $4.1 miljoen
Van klassiek tot modern en van traditioneel tot avant-garde. Een van de meest bijzondere zaken aan boord van ieder Holland America Line schip is de opmerkelijke kunstcollectie van museumkwaliteit. Het nieuwste schip uit de vloot, het ms Koningsdam, dat in april 2016 in de vaart ging, is hierop geen uitzondering. Met een collectie ter waarde van $4,1 miljoen toont het schip de talenten van de vooraanstaande hospitality ontwerper Adam D. Tihany. Hij werkte samen met kunstcuratoren ArtLink en YSA Design om een spraakmakende collectie van diverse werken samen te stellen die het interieur aanvult.
Het resultaat is een drijvende kunstgalerie van 1920 stukken met waardes van $500 tot $600.000 die op alle dekken, openbare ruimtes en staterooms te vinden is. Meer dan 21 nationaliteiten zijn vertegenwoordigd onder de kunstenaars op de Koningsdam. Het zijn vooral kunstenaars uit Nederland, Amerika en Groot-Brittannië.
De kunst op de Koningsdam komt in vele soorten zoals fotografie, schilderkunst, illustratieve kunst, prints en sculpturen. Veel van de kunst aan boord komt van opkomende kunstenaars en highlights Koningsdam’s focus op entertainment waarbij de thema’s muziek, dans en beweging centraal staan.
Niet-alledaagse materialen
Er zijn op het hele schip veel gemengde werken te vinden die gebruikmaken van niet-alledaagse materialen. Bubbeltjesplastic geïnjecteerd met verf, computerdisks op hout, speelgoedautootjes in hars, aluminiumdraad, gegoten papier en bamboe.
Het grootste en duurste stuk is het spectaculaire Atrium genaamd “Harps”. Deze is gebaseerd op een concept van Adam D. Tihany die aan het roer stond bij het scheepsontwerp en beschouwd wordt als één van ’s werelds meest prominente hospitality ontwerpers. Het $600,000 kostende stalen object weegt 7,5 ton en overspant drie dekken.
Spraakmakende kunst
“Uitgebreide collecties van unieke en spraakmakende kunst is altijd karakteristiek geweest voor onze elegante on board ambiance en Koningsdam toont één van onze meest spannende en eigentijdse collecties,” aldus Orlando Ashford, President Holland America Line. “Onze gasten worden omringd door een groot aanbod van veelbetekende kunst wat past bij onze cruise ervaring en kunst prikkelt de zintuigen, verrijkt perspectieven, inspireert gesprekken en doorkruist culturele grenzen, net zoals dat reizen dat doet.”
Andere kostbare stukken zijn Jason Krugman’s “Quad Helix” lichtsculptuur in de Queen’s Lounge (zie foto) met een prijskaartje van $174.750, de op maat ontworpen globe van Swarovski kristallen gemaakt door de Nederlandse Studio Job ter waarde van $100,000 en de $54,000 kostende “Rabbit” van Bergen en Meyers in de Retreat. Deze laatste is het meest besproken kunstwerk aan boord.
Royal Goedewaagen
Een van de meest charmante stukken kan gevonden worden in de speciale tafels in het Grand Dutch Cafe op dek 3. Royal Goedewaagen maakte handgemaakte en handbeschilderde keramische gebouwen die de Nederlandse geschiedenis tonen. Het gaat hier om grachtenhuizen, molens, paleizen en huizen van de Zaanse Schans.
De Nederlander Peter Gentenaar exposeerde onlangs in het Louvre in Parijs en gasten van Holland America Line kunnen ook zijn boeiende twee etages hoge sculptuur in het hoofdrestaurant bewonderen. Het is getiteld “Vleugels van de Pharao” en gemaakt van gegoten papier, Belgisch linnen en bamboe. Gentenaar kwam tijdens de bouw van het schip in de werf aan boord om de installatie neer te zetten.
Een highlight voor veel Holland America Line fans zijn de historische kunstwerken die van het ms Ryndam en ms Statendam zijn gekomen. Deze schepen zijn overgegaan naar zusterrederij P&O Australia.
Meer informatie over Holland America Line op www.HollandAmerica.com
Met het thema 'Wild Life' ben je zo klaar om op safari te vertrekken. Subtiele dierenprints en aardetinten vinden hun oorsprong in de natuur. Accenten in goudgeel zijn de reflectie van de laaghangende middagzon en doen woestijntinten als bruin en zwart uit de schaduw treden. Klaar voor jouw avontuur door de dagelijkse jungle?
Belgisch meubelmerk PURE Wood Design lanceert nieuw ontwerp. We zoeken massaal toenadering tot de natuur om de drukte te ontvluchten. Toevallig geen bos achter je hoek? Breng de natuur dan gewoon in huis. Denk: hout, veel hout…aardewerk, schapenvacht en lichte kleuren voor een sobere, rustgevende en Scandinavische look. Dat de spiksplinternieuwe tafel van Pure Wood Design de naam ‘Flora’ draagt, is dan ook geen toeval.
‘Digitaal detoxen’ lijkt wel het nieuwe modewoord maar dit realiseren is niet evident. Geen wonder dat een rustgevend interieur met lichte kleuren en warme, natuurlijke materialen zoals steigerhout een trend zijn. PURE Wood Design typeert in elk van zijn designs de natuurlijkheid van het hout en focust op sobere lijnvoering voor een eenvoudig, puur ontwerp. Nieuwkomer Flora (vernoemd naar een plekje in Noorwegen), een prachtige eettafel met houten blad en stalen onderstel, die je naar eigen smaak kan samenstellen, is het perfecte voorbeeld van deze Scandinavische stijl.
Simplistisch, stoer en sober, maar toch chique én bijzonder. Een stevig model met verfijning op de juiste plaatsen. De tafel is verkrijgbaar in verschillende houtsoorten en afwerkingen. Daarnaast kan je ook het stalen onderstel van Flora volledig naar eigen hand zetten: stoer matzwart, ingetogen wit, (anders dan anders) donkergrijs óf juist industrieel met ruwstalen poten. Net zoals alle andere modellen van PURE Wood Design kan je deze tafel dus volledig customizen.
Wanneer je je woonst een Scandinavisch tintje wil geven is dit hét model bij uitstek om je eetkamer te sieren! Kom helemaal tot rust op de bijpassende Flora zitbank. Bovendien geniet je van een mooie combinatiekorting van maar liefst 10% wanneer je niet alleen je tafel maar ook je stoelen en/of bank bij PURE Wood Design bestelt! Van die gedachte word je helemaal zen, toch?
Bibber en beef in Parc Astérix Parijs van 14 oktober tot 5 november 2017
Al voor de negende keer palmen griezels het pretpark in tijdens Peur sur le Parc: onvergetelijke animatie en spektakel, met 4 buitengewone nocturnes op 28, 29, 30 en 31 oktober 2017. Nieuw op het programma: een griezeltocht, een workshop pompoensnijden en spectaculair vuurwerk tijdens de nocturnes.
De beproefde klassiekers: drie spookhuizen, straatshows vol enge griezels, en attracties die volledig werden aangekleed om de bezoekers onvergetelijke ervaringen te bezorgen.
NIEUW IN 2017
Een verlaten kermis onder een sluier van mysterie… Een griezeltocht vol enge verrassingen! Een workshop pompoensnijden op maat van de kleinste Galliërs, onder het toeziend oog van twee kunstenaars. De pompoenen zullen de hele dag in het atelier te bewonderen zijn. Aan het einde van de dag kan iedereen zijn kunstwerkje afhalen. Ouders kunnen van de gelegenheid gebruikmaken om in dit rariteitenkabinet enkele heuse kunstenaars aan het werk te zien. Betalende activiteit (€ 5)
4 nocturnes op 28, 29, 30 en 31 oktober van 19 uur tot 1 uur ‘s nachts. Vuurwerk en percussie: Op het podium stelen artiesten de show met vuur en special effects … een spetterend spektakel! De tempel van OzIris wordt dan weer het decor voor een onvergetelijke klank- en lichtshow vanaf 18.30 u. Aan het einde van de dag baant de spookdrakar zich met zijn talrijke griezels een weg door het park … kippenvel verzekerd!
ANIMATIE VOOR DE DAPPERSTE GALLIËRS
De wraak van Anubis: Tijdens een tentoonstelling van Egyptische voorwerpen is een horde geesten na eeuwen van gevangenschap ontsnapt uit het Musée du Havre … Betreed de ruimtes op eigen risico en wees op je hoede …! Op missie door de kosmos: Reis met Mission Perdue tussen de sterren naar een vreemde planeet, op zoek naar de gestrande bemanning. Maar let op … je bent heus niet alleen in het uitgestrekte universum. Een onvergetelijke 3D-ervaring.
Het huis van angst: Onbevreesde Galliërs kunnen zich in La Maison de la Peur laten hypnotiseren door dokter Cérébrus. Deze door de wol geverfde zielenknijper en alchemist laat je kennismaken met een wereld vol vampieren, zombies en monsters. Klaar om je grootste nachtmerrie te beleven? De show Métamorphosis: Ontdek met eigen ogen hoe een man verandert in een afgrijselijk monster!
ANIMATIE VOOR KLEINE GALLIËRS EN HUN GEZIN
In het hele park wordt aangeduid hoe eng de verschillende attracties zijn: ‘petit frisson’ of ‘kippenvel’ voor de allerkleinsten, ‘frayeur modéré’ of ‘gematigd beangstigend’ voor het hele gezin en ‘grosse terreur’ of ‘je grootste nachtmerrie’ voor de meest onbevreesde bezoekers.
Ongerepte natuur op maat van de kleinste Galliërs! Het Fôret d’Idéfix (Het bos van Idéfix) is een levende tuin waar de allerkleinsten zich volop kunnen uitleven. Tussen het weelderige groen duiken levensechte wezens op!
Een magische rit: Er rust een verschrikkelijke vloek op de Nationale 7. Neem plaats achter het stuur van de oude wagens en beleef een bijzondere reis vol obstakels, tovenaars en pompoenen.
Het Transdémonium: Spoken en dwalende geesten palmen de gangen in en jagen zelfs de stoerste Galliërs de stuipen op het lijf.
De duivelse ketels: Neem plaats in Les Chaudrons en beleef een duizelingwekkend avontuur. Maar opgelet, je bent hier niet alleen! Spoken duiken met je mee de duisternis in.
De betoverende show Magna Maleficus: Meerdere voorstellingen per dag laten je kennismaken met dit schrikwekkende personage. Kan jij aan de hypnotiserende krachten van deze meester-tovenaar weerstaan? Een toverspreuk of vloek? Jouw lot ligt in zijn handen!
PRAKTISCHE INFORMATIE
Kalender: Van 14 oktober tot 5 november 2017, van 10 tot 18 u. Het park is gesloten van 16 tot 20 oktober. 4 nocturnes op 28, 29, 30 en 31 oktober, van 19 u. ‘s avonds tot 1 u. ‘s nachts (apart ticket). 2 extra lange dagen op 21 oktober en 4 november, van 10 tot 22 u.
Tarieven: Vroegboektarief (7 dagen vooraf): € 41 per volwassene en € 38 per kind. Standaardtarief: € 49 per volwassene en € 41 per kind. Nocturnes: € 39 per persoon Seizoenspas 2018 (Pass Saison) te koop vanaf 1 september: € 104 per volwassene en € 94 per kind, inclusief toegang tot Peur sur le Parc 2017.
Parc Astérix, al meer dan 25 jaar magie. 35 km ten noorden van Parijs schotelt Parc Astérix zijn bezoekers een mix van 40 attracties en shows voor, verspreid over zes themagebieden (Welkom in Gallië, het Romeinse Rijk, het Oude Griekenland, de Vikingen, Reis door de Tijd en Egypte). Parc Astérix belooft de stoerste bezoekers een onvergetelijke rit aan boord van OzIris of Goudurix, de grote achtbaan met maar liefst 7 loopings. De kleinste Galliërs kunnen het Forêt d’Idéfix ontdekken of samen met het hele gezin plezier beleven op de nieuwe attractie Pégase Express!
OR Coffee & Siphon Brewing lanceren limite edition Coffee Saison-biertje
» Unieke Belgische Coffee Saison - » Een van de weinige Belgische koffiebieren - » Belgisch craftsmanship
Als water in wijn kan veranderen, kan koffie ook transformeren tot bier. Of alleszins dienen als de uitgelezen basis voor een unieke Belgische Coffee Saison. Een fijn staaltje teamwork van specialty branderij OR Coffee uit Westrem en microbrouwerij Siphon Brewing uit Damme.
Specialty branderij OR Coffee uit Westrem en Siphon Brewing, een microbrouwerij vlak bij het gelijknamige restaurant in Damme, sloegen de handen in elkaar voor de productie van een Coffee Saison, een van de weinige Belgische koffiebieren.
Siphon Brewing en OR Coffee stellen deze week als buitenbeentje op de affiche van Uppers & Downers (festival of coffee beers) hun Hutwe Coffee Saison voor. Het biertje is een one-off, een eenmalig brouwsel in limited edition bestemd voor het bier- en koffiefestival Uppers & Downers op woensdag 13 september in Londen.
Initiatiefnemers van het festival zijn Michael Kiser van Good Beer Hunting en Stephen Morrissey, World Barista Champion. Het evenement, dat in de afgelopen drie jaar plaatsvond in Chicago, brengt de werelden van craft beer en third wave coffee samen.
Met acht koffiebieren, ontstaan uit een experimentele koffie-biersamenwerking tussen branderijen en brouwerijen, was het Londense festival meteen uitverkocht. Onverwachte stijlen, extractiemethodes en mixtechnieken brengen innovatieve smaken, aroma’s en texturen in de verschillende soorten bier naar voren. Siphon Brewing en OR Coffee stellen er als buitenbeentje op de affiche hun Hutwe Coffee Saison voor: Siphon Brewing x Or Coffee (Damme en Westrem, België); Brew By Numbers x Workshop Coffee (Londen, Verenigd Koninkrijk); Beavertown x Caravan (Londen, Verenigd Koninkrijk); Boundary x Roasted Brown (Belfast en Delgany, Noord-Ierland); Cloudwater x Square Mile Coffee (Manchester en Londen, Verenigd Koninkrijk); Magic Rock x Dark Woods Coffee (Huddersfield, Verenigd Koninkrijk); Northern Monk x North Star Roasters (Leeds, Verenigd Koninkrijk) en Weird Beard x Has Bean (Londen en Stafford, Verenigd Koninkrijk)
De Hutwe Coffee Saison is een bier in saisonstijl. Een fris, zomers blond biertje dat geïnfuseerd werd met de groene OR Coffee Hutwe Congo-koffiebonen tijdens het fermentatieproces, met gebrande bonen en met cold brew coffee vlak voor het bottelen.
‘De line-up is indrukwekkend’, vindt Wouter Helsen, barista trainer bij OR Coffee. ‘De deelnemers zijn bekende namen uit zowel de Britse als de Ierse bier- en koffiescene. OR Coffee en Siphon Brewing vormen het buitenbeentje met dit héél experimentele biertje. De Hutwe Coffee Saison is een bier in saisonstijl. Een fris, zomers blond biertje dat geïnfuseerd werd met onze groene Hutwe Congo-koffiebonen tijdens het fermentatieproces, met gebrande bonen en met cold brew coffee vlak voor het bottelen.’
‘Het resultaat is een fris en toegankelijk bier met duidelijke smaken van de Hutwe-koffie zoals rijpe gele steenvruchten, rabarber en de aciditeit van rode appel. We brouwen de drank op kleine oplages van ongeveer 500 liter. De ene helft steken we op vaten en is bestemd voor bierfestivals zoals Uppers & Downers. De andere de helft zal in flesjes verkocht worden in verschillende koffiebars en bierspeciaalzaken.'
Het bier dat als basis voor de Hutwe Coffee Saison heeft gediend, is de Blinker van Siphon Brewing. Het is een dorstlessend bier met een uitgesproken fruitigheid. Complex in al haar eenvoud en gebrouwen zonder toevoeging van kruiden. De jonge Damse microbrouwerij trok eerder dit jaar de aandacht op de World Beer Awards, waar het verschillende prijzen won voor zijn bieren. De World Beer Awards is een van de grootste bierwedstrijden ter wereld. Meer dan 1.900 bieren in 72 categorieën werden blind beoordeeld door een team van experts.
'We waren echt verrast om te zien hoe gelijkaardig het branden van koffiebonen en het brouwen van bier zijn. Of het nu gaat om de verwerking van bonen en granen, de geur van fermentatie of de receptors voor de tasting', legt Breandán Kearney, medeoprichter en brouwer van Siphon Brewing, uit. 'De samenwerking met OR Coffee is een fascinerend proces. Het is boeiend om samen te werken met mensen die net zo gepassioneerd zijn over koffie als wij dat zijn over bier', zegt Franklin Verdonck, medeoprichter en hoofdbrouwer van Siphon Brewing.
Hutwe Coffee Saison van Siphon Brewing en OR Coffee is verkrijgbaar vanaf eind september in de vier OR Coffee Bars en in gespecialiseerde Belgische bierhandels zoals De Hopduvel in Gent. Beschikbaar zolang de voorraad strekt.
Wat is third wave coffee?
Koffie en de koffie-industrie hebben de afgelopen honderd jaar een ware transformatie ondergaan. Verschillende fasen brachten ons vandaag tot de third wave. Koffie is niet langer louter een drankje om van te genieten na het opstaan. Verschillende brouwmethodes, subtiele nuances van smaken en een hommage aan de origine dat is waar het vandaag om draait.
Om de betekenis van de third wave te begrijpen, keren we even terug naar de eerste en tweede ‘koffiegolven’. 1. First wave coffee draait om de groeiende consumptie van koffie door die op nationaal niveau beschikbaar te maken. Instantkoffie wordt gelanceerd en doet dienst als cafeïneshot bij het opstaan. 2. De second wave coffee-periode leerde ons vooral kennis maken met nieuwe benamingen zoals espresso, latte,… Het koffiebarconcept werd geboren. De aandacht gaat hier voornamelijk naar marketing en niet naar de kwaliteit van het basisproduct.
Als reactie op het commerciële karakter van de eerste waves kwam vervolgens de third wave coffee. Het waarderen van koffie als kwaliteitsproduct staat hier voorop. De trend gaat terug naar vereenvoudigen, weg van gepimpte koffies. We gaan op zoek naar de essentie, hoogkwalitatieve bonen met heel veel oog voor de manier van telen, verwerken, branden, zetten. Daarbij leren we vooral dat kwalitatieve koffie die op de juiste manier werd geteeld, gebrand en gezet absoluut geen toevoeging van wat dan ook nodig heeft.
Koffie wordt vandaag ingekocht op basis van zijn origine en de verschillende ambachtelijke productiemethodes. Het branden van de bonen en het brouwproces staan op hetzelfde niveau als de productie van wijn of craft beer. Zo krijgt niet alleen de barista credits voor een heerlijke espresso, maar ook de producent en de roaster. Een groot contrast met de eerste golf, waar het vooral draaide om consumenten de toegang te bieden tot koffie van mindere kwaliteit.
Elke speler binnen de supply chain is vandaag even belangrijk: de producent, de importeur, de roaster, de barista en de consument. Dankzij Direct Fair Trade kunnen barista’s en roasters de consument het verhaal achter de koffiebonen vertellen. Van boon tot kop, net zoals OR Coffee het vandaag doet. 80% van zijn koffiebonen koopt OR Coffee direct van de teler. De smaken van koffie verschillen naargelang het land, de farm, de soort, de jaargang en de verwerking. De specialiteit van OR zit hem in de originekoffie.
‘We kopen onze koffiebonen rechtstreeks aan bij de boer, zonder tussenhandelaars’, zegt Katrien Pauwels van OR Coffee. ‘Wat wij betalen, gaat rechtstreeks naar de boer zelf. Elk jaar bezoeken we ook zelf de plantages. Het ontbreekt de boeren vaak aan kennis en middelen om hun product te optimaliseren. We leren hen hoe ze de bonen van de beste kwaliteit telen, waardoor ze ook een hogere prijs kunnen vragen. Soms laten we hen naar België komen voor een stage. Het is een win-winsituatie: wij krijgen koffiebonen van topkwaliteit, de boeren ontvangen een eerlijk en hoger loon.’
Na de opening van de eerste winkel in Antwerpen zal Dr. Martens dit najaar ook Brussel veroveren. De winkel zal gelegen zijn in de Kleerkopersstraat 42, 1000 Brussel, een verkeersarme winkelstraat die op veel bezoekers kan rekenen. Als één van de meest symbolische plekken in de omgeving is het de plek bij uitstek om het historische en karaktervolle merk te vestigen. De volledige collectie van Dr. Martens zal er te koop zijn, van de Originals- tot de Made in England-collectie.
De winkel in Brussel is net als die in Parijs en Amsterdam ingericht volgens het nieuwe retailconcept van Dr. Martens. David Ridgway, de Retail Development Manager zegt daarover het volgende: “Het interieurconcept voor de winkels van Dr. Martens kwam tot stand door de industriële roots van het merk, die tot uiting komen in een gestript, versleten/doorleefd gevoel, te koppelen aan muziek. Deze twee aspecten moeten consequent als een rode draad door al onze retailactiviteiten lopen, of het nu gaat om onze Full Priced stores, Outlet stores of Shop in Shop areas. Het is de bedoeling dat elke winkel zijn eigen subtiel verschillende klantenervaring biedt, gerelateerd aan de locatie”.
Net als bij recente voorgaande openingen zal er ook in Brussel worden samengewerkt met een kunstenaar van eigen bodem om de winkel een lokale uitstraling te verlenen.
COCOON 2017 opent de deuren van 18 tot en met 26 november 2017. COCOON is niet alleen de grootste woon- en interieurbeurs in België, maar ook een totale beleving rond binnenhuisdecoratie, design en binnenhuisinrichting. Van 18 tot en met 26 november zwaaien de deuren van de beurs in Brussels Expo open en kan de bezoeker er alle hoekjes van de woning ontdekken, met als centraal thema van deze 28ste editie: “Eclectic chic”.
COCOON wil de bezoeker inspireren; hem of haar in contact brengen met professionals die ideeën rond decoratie of inrichting aanreiken; er ideeën opdoen voor kerstgeschenken; doen dromen in uniek designmeubilair, enz. Dit alles binnen het universum van “Eclectic chic”! “We willen de bezoekers tonen dat ze verschillende decoratiestijlen kunnen combineren en vanuit hun eigen smaak een uniek en geraffineerd interieur kunnen samenstellen.” licht Bart Van Den Kieboom, woordvoerder van COCOON, toe. De ontspannings- en cateringruimte worden volledig volgens het thema gedecoreerd zodat de bezoekers hier extra inspiratie kunnen opdoen.
Nieuw op COCOON: aan de beursingangen komen verschillende ruimtes van 16 m² die helemaal volgens het thema in trendy kleuren worden ingericht. Deze ruimtes, Trend Box genoemd, bieden exposanten en partners de gelegenheid om hun knowhow te tonen en de bezoeker te inspireren. Die kan de voorwerpen hier niet alleen voelen, zien en ruiken, maar ook vergelijken. Want dat is toch één van de hoofdredenen waarom de bezoeker die op zoek is naar een nieuw salon, een nieuw eetservies of originele verlichting, zo graag naar COCOON komt.
Langs de “rambla” van de Belgische designers kan de bezoeker de nieuwe made in Belgium creaties ontdekken. Beursorganisator Fisa NV verwacht dat de 200 exposanten, verspreid over bijna 30.000 m² tentoonstellingsruimte, zo’n 75.000 bezoekers zullen mogen verwelkomen.
Net als vorig jaar trekt de beurs de kaart van de interactie met een volledig vernieuwd DecoLab. Ook dit jaar kan de bezoeker in deze ruimte zijn moodboard samenstellen aan de hand van de magazines en tablets die hier voor hem klaar liggen. Met de hulp van professionelen uit de wereld van de decoratie en de binnenhuisarchitectuur kan hij met schaar en lijm zijn geliefde stijlen samenvoegen voordat hij op zoek gaat naar de exposanten. Ook in de verschillende workshops van de grote merken komen boeiende trendy thema’s aan bod.
De datum van COCOON 2017 staat vast: van 18 tot en met 26 november in Brussels Expo.
» Heart Wood verwijst naar de tactiele kwaliteiten van natuurlijk hout en heeft een zachte roze ondertoon.
Een vergrijsd roze met hints van cacao en paarse nuances. Volgens het Global Aesthetic Center van AkzoNobel, moederbedrijf van verfmerk Levis, vertegenwoordigt Heart Wood de warmte van natuurlijk hout – een warmte waarnaar we verlangen in deze snel veranderende, onzekere tijden. De kleur moedigt aan om van je huis een comfortabel nest te maken waarin je je kunt terugtrekken. A welcome home.
‘De Kleur van het Jaar 2018 vertegenwoordigt de mood van het moment’, zegt Heleen van Gent, Creative Director bij het Global Aesthetic Center van AkzoNobel. Heart Wood en de bijbehorende Ambiance Trend Collection helpen de consumenten een thuis te creëren die écht uniek en van hen is. Een warm, gezellig huis dat een gevoel van veiligheid en zekerheid uitstraalt.
Texturen als geborsteld koper en zwart leer versterken de warmte van Heart Wood.
Een oase van rust: Na maanden research van het kleurteam, bestaande uit elf internationale experts van het Global Aesthetic Center, viel vooral één overkoepelende trend op: consumenten willen hun huis transformeren tot een oase van rust. Een plaats waar ze zich kunnen terugtrekken uit de vaak rumoerige buitenwereld. Niet verrassend: we worden overspoeld door een overload aan informatie en keuzes. In deze onvoorspelbare, onzekere en snel veranderende wereld trekken we ons graag terug in het comfort van onze thuisplek. ‘Nu het leven steeds sneller gaat, is het hoog tijd om op de pauzeknop te drukken’, vertelt Heleen Van Gent. ‘Thuis moeten we het geluid kunnen afzetten, onze waardes voeden en even opladen. Kleur speelt een belangrijke rol bij de zoektocht naar de balans tussen drukte en innerlijke rust.’
De zachte grijs-roze tint Heart Wood straalt sereniteit en rust uit. De voedende warmte van hout brengt harmonie. Dankzij Heart Wood voel je je helemaal thuis. Ons huis moet een rustplaats zijn waar we ons kunnen terugtrekken. Heart Wood past perfect bij de huidige tijdsgeest en brengt balans in huis.
Ambiance Trend Collection 2018
De bijbehorende Ambiance Trend Collection 2018 versterkt deze gedachtegang. Het palet benadrukt de uitnodigende factor van een huis, een omgeving waar we samenkomen met vrienden en familie. Comfort heerst, en technologie wordt even aan de kant geschoven.
Koele blauwtinten als Early Bird en Clouded Dreams moedigen een zekere klaarheid aan, terwijl de neutrale en frisgroene kleuren als Aloe Vera de verbindingsnood met de aarde beklemtonen. De zachte pastelkleuren komen tot hun recht dankzij de ietwat donkerdere blauwtinten als Blueberry Pie en Blue Greyhound.
De Ambiance Trend Collection 2018 bestaat uit tien kleuren: Heart Wood, Fresh Laundry, Blue Greyhound, Blueberry Pie, Clouded Dreams, Morning Latte, Aloe Green, Early Bird, Cotton Feel en Freckle Beige. Ook verkrijgbaar in de Levis Ambiance Colour Testers. Vanaf 12 september via de webshop en vanaf 1 oktober in de winkel. Beschikbaar in alle Levis-winkels met een mengmachine. Vanaf 29 euro voor 1 liter muurverf.