Vinaigrette is een klassieke sladressing op basis van olijfolie, wijnazijn en specerijen, volgens Wikipedia. Natura vinaigrette van Brussel: koude saus op basis van zonnebloemolie, azijn, water, vers eigeel, mosterd en specerijen. Een koude witte emulsie op basis van olie en eierdooiers (aldus Wikipedia) Ingrediënten: zonnebloemolie, verse eierdooiers, natuurlijke mosterd, azijn zout, suiker.
Stelt u zich even een ‘huisgemaakte’ mayonaise en vinaigrette voor die 100% natuurlijk én Belgisch zouden zijn, zonder additieven en kleurstoffen. Heel snel zou u helemaal verslaafd zijn aan hun bijzondere smaak waar bovendien een mooi verhaal achter zit.
Het begint allemaal in de jaren 1930, als Philippe Vryghem in zijn viswinkel en ter begeleiding van zijn bereidingen zijn eigen mayonaise creëert. Die blijkt meteen een schot in de roos en de klanten zijn onmiddellijk weg van het natuurlijke karakter van het product. Dat onderscheidt zich door zijn samenstelling op basis van 100% natuurlijke ingrediënten die noch bewaarmiddelen, noch additieven noch kleurstoffen bevatten. Dat verschil zet Flup – zoals Philippe genoemd wordt – graag in de verf. Colruyt is de eerste klant die hem zijn vertrouwen schenkt en liters mayonaise bestelt voor de bereiding van zijn filet americain.
In 1970 lanceert Flup het Natura-label en sluit hij zijn viswinkel om zich enkel toe te leggen op zijn mayonaise. Hij koopt vier bakkerijkloppers – die vandaag nog steeds gebruikt worden in het atelier waar de mayonaise gemaakt wordt – en vult zijn orderboekje met de namen van grote delicatessenwinkels als Rob (die de mayonaise verwerkt in de meeste van zijn koude bereidingen) en verschillende restaurants in Brussel en Waals-Brabant. Tegelijk diversifieert hij zijn aanbod en past de basis van zijn klassieke mayonaise toe op andalousesaus, looksaus, een pikante variant, cocktailsaus, tartaar, curry en béarnaise (om op te warmen). In 2000 introduceert hij de vinaigrette van Brussel. Ook voor deze bereiding hanteert hij dezelfde kwaliteitseisen voor de grondstoffen. Mettertijd geeft hij zijn gegeerde recepten door aan zijn zoon en vervolgens zijn kleindochter…
Een nieuw elan… een nieuw atelier… nieuwe markten. In 2012 koopt Arthus de Bousies – na zijn studies in Engeland en zes jaar ervaring in de voedingssector – het ambachtelijke bedrijfje dat als sinds zijn ontstaan gevestigd is aan de Neerstallesteenweg in Vorst. Omdat hij gelooft in de kwaliteit van de producten en de eigenheid van dit volledig Belgische merk besluit hij het nieuw leven in te blazen. Hij vervolledigt de collectie bestaande vinaigrettes – waaronder de unieke vinaigrette van Brussel – met vinaigrette op grootmoederswijze en mayonaise met roze bessen. De bestellingen uit binnen-en buitenland (Frankrijk, Duitsland, Nederland, enzovoort) stromen binnen. Door deze permanente groei besluit het bedrijf in februari 2014 zijn intrek te nemen in een nieuwe vestiging in Tubeke.
Voor zijn packaging surft Natura op de populariteit van eenvoudige, smakelijke versheid: de producten worden aangeboden in glazen bokalen en flessen, met een mooi etiket waarop de kwaliteiten van het product geïllustreerd worden. Centraal daarbij staat de boodschap ‘Naturally good. Made in Belgium’.
100% Belgisch en plaatselijke leveranciers. Wie even door het spiksplinternieuwe atelier wandelt, geeft zich onmiddellijk rekenschap van de kwaliteit van de ingrediënten. De nieuwe eigenaar werkt enkel met de beste fabrikanten uit de streek. Hier wordt geen eigeelpoeder verwerkt, wel verse dooiers uit Limburg, mosterd uit de mosterdfabriek van Ronse, Luikse stroop die geselecteerd werd vanwege zijn kwaliteit, Belgische honing en Europese zonnebloemolie. Enkel de specerijen komen van elders.
Wat de distributie betreft, is het gamma beschikbaar bij Rob, bij de betere kruidenierszaken en in een aantal vestigingen van Delhaize. Het werkt ook samen met tal van Belgische restaurants. Onlangs nam la Grande Epicerie de Paris de producten van Natura ook op in zijn assortiment. Daarnaast biedt de online verkoop een extra distributiekanaal dat Natura positioneert en het een grotere naambekendheid biedt.
Net als de vorige uitgave, blijft ook de 37ste editie van de Deltagids ‘Bruxelles et péripherie’ een uitsluitend Franstalige gids, dit in tegenstelling met de Deltagids België-Luxemburg die in een Nederlandstalige en een Franstalige versie wordt aangeboden. Dit neemt niet weg dat de gids een handige leidraad is en blijft voor fijnproevers en gastronomen die in de wijde Brusselse omgeving op zoek gaan naar leuke adresjes.
Voor het eerst gepubliceerd in 1977, omvat de editie 2014-2015 meer dan 1085 adressen van restaurants, hotels, vergaderlocaties, alfabetisch gerangschikt die je in alle wijken van de stad kan terugvinden en dit in alle genres en prijscategorieën. Basiselementen voor opname in de gids blijven kwalitatieve adressen, met eerlijke keuken, inventiviteit en adressen waar de chef respect en waardering opbrengt voor zijn klanten die hem omwille van zijn dagelijkse inzet evenzeer waarderen. Maar liefst 8 verschillende indexen maken het voor het gebruiker makkelijk om zijn geliefkoosd restaurant terug te vinden, ongeacht het gewenste keukentype, Belgisch of buitenlands.
In de editie 2014-2015 vindt de gebruiker andermaal een ‘ontdekkingspaspoort’, hierin zijn per subregio, leuke kwalitatieve adressen opgenomen waar de fijnproever het ganse jaar door, een korting van 30% krijgt aangeboden (met uitsluiting van de drank). Dit paspoort omvat 57 zorgvuldig geselecteerde adressen, 3 meer dan in de vorige editie, wat de gebruiker een bonus van 2850€ kan opleveren, bedrag dat de aankoopprijs van 27.75€ ruimschoots compenseert.
De nieuwe gids maakt meteen ook de laureaten van de diverse Delta-awards bekend, de Gouden delta Brussel gaat naar restaurant la Tortue du Sablon van Christian Durieux, sinds vorige maand herdoopt in Le Rabassier. De Zilveren Delta valt te beurt aan Rouge Tomate in Elsene van Alex Joseph en Michel Borsy, terwijl restaurant Cécilia van Mélanie Englebien achter het Brusselse stadhuis, de Bronzen Delta verovert.
Naar jaarlijkse traditie worden ook een aantal specialiteitenrestaurants bekroond, dit zijn in alfabetische volgorde: Araucana - Elsene (latino-amerikaanse keuken), Ispahan (Oudergem) (Iranese keuken), La Vieille Maison - Elsene (Bulgaarse keuken), Le Pou qui Tousse - Brussel (Sardeense keuken), Ma Folle de Sœur – Sint Gilles (familiale keuken) en The Lodge – Watermaal-Bosvoorde (brasseriekueken). Een speciaal palmares werd dit jaar gecreëerd voor de chefs die reeds 25 jaar de smaakpapillen van de fijnproevers weten te bekoren. Laureaten in dit onderdeel zijn: Yvette et Gérald Valenduc (La Roseraie in Wemmel), Renzo Gualazzi (L’Auberge Saint-Pierre in Wezembeek Oppem), Khaled Zoughlami (Les Petits Oignons in Brussel), Jean Rodriguez (In ’t Spinnekopke in Brussel), Leo Spagnuolo (Al Piccolo Mondo in Sint Gilles) en Jacques Buelens (Le Grilloir in Genval).
Praktisch: Deltagids ‘Bruxelles et péripherie’: 1085 adressen in alfabetische volgorde uit de telefoonzone 02 met 52 nieuwkomers, terwijl 65 adressen om diverse redenen werden geschrapt, eveneens opgesplitst in 8 verschillende indexen.
Kostprijs 27.75€ - uitgeverij M.I.C. sprl delta, Les Guides Delta. Elektronische versie op www.deltaweb.be ( bevat ook de adressen uit de Deltagids België-Luxemburg.
Brussels airlines biedt consument meer keuzevrijheid
Vanaf 1 september biedt Brussels Airlines haar klanten de keuze uit niet minder dan vier reisformules. Klanten kunnen zo, op basis van hun eigenservicewensen en budget, beter zelf bepalen hoe ze willen reizen. De goedkoopste retourtickets zullen al beschikbaar zijn vanaf 69 euro all-in. Met deze nieuwe marktstrategie positioneert Brussels Airlines zich als een luchtvaartmaatschappij die volop inspeelt op de nieuwe reistrends.
Voor sommige passagiers is een maaltijd tijdens de vlucht een must, voor anderen is dit minder belangrijk. Sommige passagiers willen een all-inclusive product, anderen willen alleen betalen voor een beperkt aantal diensten of zijn tevreden met een basisproduct. Het consumentengedrag van wie over korte afstanden met het vliegtuig reist, is de voorbije jaren en maanden structureel gewijzigd. Brussels Airlines deed onderzoek naar haar klanten en kwam tot de conclusie dat haar commerciële strategie voortaan nog beter moet inspelen op de nieuwe, uiteenlopende behoeften van wie beroepsmatig of om vrijetijdsredenen het vliegtuig neemt.
"De tijd dat de luchtvaartmaatschappij de keuze maakte voor de passagier is voorbij, vandaag is het de passagier zélf die wil kiezen hoe hij reist en die beslist welke serviceniveau het best past. We moeten daarom breken met de oude tradities. Meer dan ooit bestaat onze strategie erin om te differentiëren, te segmenteren en om de consument centraal te stellen in alles wat we doen. Nadat we eerder al investeerden in ons lange afstandsaanbod, een Europese vlootvernieuwing startten en ons Europese netwerk gevoelig uitbreidden, hebben we nu nieuwe productformules ontwikkeld die zijn gebaseerd op wat onze gasten écht willen.” Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines.
Vanaf 1 september hebben Brussels Airlines klanten die binnen Europa vliegen daarom de keuze uit vier productformules: check&go, light&relax, flex&fast en biz&class. Met check&go zal Brussels meer dan ooit de prijsgevoelige consument aanspreken die op zoek is naar een goedkope vliegreis, die reist zonder check-in bagage, bereid is om een snack of drankje aan te kopen aan boord en tevreden is met een ticket dat niet wijzigbaar is. check&go retourtickets zijn uiterst competitief en zullen beschikbaar zijn vanaf 69 euro (retourticket), taksen inbegrepen. light&relax , beschikbaar vanaf 109 euro (retourticket), is een reisformule die uitstekende prijs/kwaliteit biedt aan wie check-in bagage wil meenemen, zijn vliegtuigzetel zélf wil kiezen bij reservatie en beperkt wijzigbaar vliegticket wil.
Met de formule flex&fast – een upgrade van het bestaande b.flex product - speelt Brussels Airlines nog meer in op de zakenreiziger die tijd wil winnen op de luchthaven (check-in priority, fast lane aan security) en aan boord (plaats vooraan in het vliegtuig), zijn ticket kan wijzigen en tijdens de vlucht wil genieten van gratis drankjes en maaltijden. biz&class is het nieuwe business class product van Brussels Airlines. Wie biz&class reserveert, geniet van een topproduct met toegang tot de binnenkort nieuwe Brussels Airlines lounges op Brussels Airport, een nieuwe gourmet & fine dining ervaring aan boord die al bij reservatie kan geselecteerd worden, meer bagage en alle andere bestaande business class voordelen zoals bijvoorbeeld een vrije stoel in het midden.
Met deze 4 productformules die vanaf 1 september worden aangeboden op alle Europese vluchten positioneert Brussels Airlines zich als een hybride luchtvaartmaatschappij die voor alle marktsegmenten en budgetten een ‘high value for money’ oplossing biedt. Tegen het einde van dit jaar wordt ook nog een nieuw ( familie vriendelijk) frequent flyer programma gelanceerd dat het bestaande Miles & More getrouwheidsprogramma vervolledigt en zich speciaal richt op wie enkel binnen Europa vliegt.
“Aan de productontwikkeling die we vandaag bekendmaken ging een jaar research vooraf. Onze nieuwe positionering is uniek want geen enkele andere luchtvaartmaatschappij die vanuit Brussels Airport opereert biedt zoveel keuzemogelijkheden als Brussels Airlines. Onze gasten moeten niet de keuze maken tussen prijs of kwaliteit, Brussels Airlines biedt hen een competitieve prijs én kwaliteit. We zijn ervan overtuigd dat dit keuzeaanbod ons zal toelaten om nieuwe klanten aan te trekken voor wie we vroeger niet het geschikte product hadden. Bestaande Brussels Airlines klanten zullen dan weer vanaf 1 september kunnen vaststellen dat we hen nog meer service en kwaliteit bieden tegen zeer scherpe markttarieven." Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines
Naar aanleiding van deze nieuwe commerciële strategie lanceert Brussels Airlines ook een nieuwe slogan. Met ‘We go the extra smile’ positioneert Brussels Airlines zich als een dynamische luchtvaartmaatschappij die in al haar activiteiten de extra mijl gaat om haar gasten te plezieren. ‘We go the extra smile’ wordt ook een belangrijke interne bedrijfsfilosofie voor alle Brussels Airlines medewerkers.
Groenteboer uit Balen en Alvo in Kortessem bekroond tot Groentevakman 2014
Zelfstandige supermarktuitbater Alvo uit Kortessem en speciaalzaak Groenteboer uit Balen worden vandaag gehuldigd omwille van hun vakmanschap en de presentatie van hun groenterayon. Beide winnaars krijgen - na een provinciale voorronde - de titel van ‘Groentevakman 2014’ in hun categorie. De jury loofde de inzet in de groenterayon, met een ruim assortiment verse producten van topkwaliteit, waarbij de inlandse seizoensproducten extra in de kijker staan. ‘Als klant krijg je in beide zaken meteen zin om te winkelen’, klonk het.
De Groentevakman 2014 is een gezamenlijk initiatief van Flandria, Boerenbond, All Day Long en Buurtsuper.be en kan rekenen op de steun van EPS, SBB, KBC, de Provincie Limburg en de Provinciale Landbouwkamers van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen.
De echte versspecialist steekt heel veel energie in zijn groenterayon. Hij beschikt over productkennis, waakt over kwaliteit en versheid en legt veel creativiteit aan de dag om in functie van het seizoen een prachtige groentekraam ten toon te stellen. Flandria, Boerenbond, All Day Long en Buurtsuper.be willen, met de steun van EPS, SBB, KBC, de Provincies Limburg en Vlaams-Brabant en de Provinciale Landbouwkamers van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen, de inspanningen van deze rayonverantwoordelijken belonen. Daarom pakken ze voor het tweede jaar op rij uit met de uitreiking van de titel van ‘De Groentevakman’.
Er zijn twee categorieën: zelfstandige supermarktuitbaters en speciaalzaken. De inschrijvingen verliepen via de website www.groentevakman.be. De kandidaten dienden heel wat info over te maken over hun aanpak en presentatie en stuurden ook foto’s in. De inzendingen werden afgesloten op 31 mei.
Een professionele jury maakte op papier een eerste selectie. De jurering was in handen van vakspecialisten. Ze keurden de inschrijvingen op papier maar gingen ook ter plaatse poolshoogte nemen. Er was zowel een onaangekondigd als een aangekondigd bezoek. Twee groentespecialisten van LAVA (Logistieke en Administratieve Veilingassociatie) en de hobbykoks en rasechte foodies Claudia Allemeersch en Bram Bonamie gaven het eindoordeel. Van alle provinciale finalisten werden de Groenteboer uit Balen en Alvo uit Kortessem de algemene winnaars.
Een perfecte groenterayon vertrekt van topproducten. Inlandse groenten uit het hoogste gamma zijn herkenbaar aan het Flandria-label. Ze zijn duurzaam geteeld bij Vlaamse bedrijven en voldoen aan de hoogste kwaliteitscriteria. Bovendien staan Flandria-producten voor smaakvolle producten.
De Groentevakman heeft uiteraard oog voor zowel kwaliteit als presentatie. Hij gaat voor absoluut vers, onberispelijke uiterlijke kenmerken, seizoensproducten en smaak. Hij is ook gevoelig voor de winkelbeleving van zijn klanten en weet met welke producten en op welke manier hij zijn klanten kan plezieren. Zo wordt de aankoop van verse groenten een belevenis en een plezier.
De Groenteboer uit Balen
‘Een mooie winkel die veel kleur uitstraalt, verzorgd en goed georganiseerd is en met veel kennis van zaken geleid wordt’ noteerde de jury over de Groenteboer uit Balen. ‘Klanten krijgen er naast een ruim assortiment aan verse topproducten een fijne winkelbeleving dankzij een aangename inrichting, receptenfolders en degustaties. Het team is bovendien zeer vriendelijk en behulpzaam. Je krijgt er echt zin om te kopen’. Marijke Gijbels en Jan Van Doninck baten al 29 jaar hun groentewinkel uit in Balen en zijn terecht trots op hun winkel en hun producten. Marijke is vooral verantwoordelijk voor de administratie en het aansturen van het personeel. Jan rijdt elke dag zelf naar de markt om inkopen te doen. Hij vindt het belangrijk dat hij zelf van alles kan proeven voor het in de winkel terecht komt. ‘Volgend jaar vieren we onze 30e verjaardag. Deze bekroning tot ‘Groentevakman’ is voor ons dan ook een mooie beloning’, aldus het koppel.
Alvo uit Kortessem
‘De Alvo in Kortessem scoorde hoog in orde en netheid en gaf meteen zin om te winkelen’, was de eerste indruk van de jury. Verder was de jury ook enthousiast over het ruime assortiment en bleek het personeel zeer klantvriendelijk en gedreven. En origineel, zo hadden ze leuk ingespeeld op de wereldbeker met een driekleur van aubergine, gele en rode paprika. De jury bekroonde deze winkel dankzij hun originaliteit, creativiteit, ruim assortiment, vriendelijkheid en gedrevenheid. ‘We proberen het verschil te maken met een ruim aanbod van verse producten omdat we daar extra toegevoegde waarde kunnen geven’, luidt het bij Alvo. ‘We zitten hier trouwens in Haspengouw, de fruitstreek bij uitstek, en werken erg graag met producten uit eigen streek. Onze producten stallen we uit in een open opstelling om een “marktgevoel” te creëren. We zijn uiteraard heel fier op deze overwinning, vooral omdat het een erkenning is voor een van onze versafdelingen, waarmee wij het verschil proberen te maken’.
We schrijven 1961. Charles Darwin, die samen met Spencer wordt gezien als de ‘ontdekker’ van evolutie door natuurlijke selectie, had een probleem. Twee jaar ervoor was zijn baanbrekend werk On the Origin of Species through Natural Selection gepubliceerd, maar zijn studies vertoonden een aantal hiaten die volgens collega Huxley pas konden gedicht worden als Darwin kon aantonen dat variëteiten van een plant of dier soorten konden vormen die zich niet onder elkaar kunnen voortplanten. Darwin wist dit uiteindelijk te bewijzen door orchideeën te bestuderen, maar ontdekte ook iets wat hem verbijsterde: sommige planten zijn vleesetend!
‘Carnivore’ planten worden meestal gevonden op plaatsen waar weinig stikstof in de bodem zit, zoals in moerassen. Die stikstof zit echter wel in de insecten en spinnen om hen heen. Daarom weten deze planten hun levende prooien te lokken, vast te houden, te doden, zelfstandig te verteren en hun voedingsstoffen op te nemen.
Plants Behaving Badly toont ons in twee delen een wonderbaarlijke wereld die moet gezien worden om te geloven. Het oude adagium dat de ‘fictie soms vreemder is dan de realiteit’ wordt duidelijk geïllustreerd door het bestaan van planten die hun prooien vangen met kleverige afscheidingen, met twee bladhelften die snel dichtklappen, met bladeren die samen een valkuil vormen of met stevige haartjes die het insecten onmogelijk maken om weg te vluchten. Verder bestaan er zelfs waterplanten die hun bewegend voedsel naar binnen zuigen!
Deze planten lokken hun prooien met listen en bedrog, net als een menselijke moordenaar. Sommige orchideeën torenen tientallen meters boven andere planten in een regenbos uit, kunnen voortbestaan aan de randen van stedelijke wegen of zijn in staat om zich volledig onschuldig voor te doen. Er bestaan zelfs dodelijke tomaten en moordzuchtige aardappelen!
In het eerste deel, Murder and Mayhem, wordt onder andere een plant uit Borneo onder de loep genomen die weet te overleven dankzij een symbiotische relatie met mieren. In het tweede deel, Sex and Lies, zien we dan weer hoe sommige orchideeën zich voordoen als andere wezens (zoals bijen en wespen) om bestuifd te kunnen geraken.
Plants Behaving Badly is een spannende dubbeldocumentaire vol prachtige beelden en verbazingwekkende weetjes. De verteller is niemand minder dan de veelvuldig bekroonde Sir David Attenborough, de wereldberoemde documentairemaker en bioloog, en broer van acteur/regisseur/producer/zakenman Richard Attenborough (o.a. Gandhi, A Chorus Line, Chaplin, Jurassic Park, Hamlet, Elizabeth, enz.). Kwaliteit en spanning verzekerd, dus!
Caro is de “Grand cru” uit Argentinië met daarachter de wereldberoemde wijnmakers van Château Lafite en de gekende Argentijnse familie Catena (3 generaties). Dit project kreeg vorm in 1988, de ervaring van de familie Catena om op de hoger gelegen terroirs in de streek van Mendoza en de Malbec-druif te werken, verenigd met de jarenlange ervaring van de oenologen van Lafite om met een blend van verschillende druivensoorten het ultieme te bereiken. Caro is zoiets als wat de Italiaanse “supertuscans” zijn voor Italië. Een blend van de fijnste lokale druivensoort met de koning van de internationale druif, de Cabernet Sauvignon.
De eerste jaargang, met de kennis van Rothschild en de lokale expertise van Nicolas Catena, was die van 2000. Caro is het bewijs dat, in handen van een meester, het Argentijnse wijnparadijs uitzonderlijke wijnen kan produceren.
De Tour de France en ‘le quatorze juillet’ voor de deur: naast Frankrijk kijken kan bijna niet! Croustifrance doet hier ook een duit in het zakje en stelt zijn heerlijke, Franse baguettes voor. Dankzij deze knapperige lekkernijen ben je ook in ons eigen Belgenlandje als een ‘God in Frankrijk’.
Met de Tour de France in volle actie en ‘le quatorze juillet’ voor de deur, is het één en al Frankrijk wat de klok slaat. Maar wat is dat Frankrijk-gevoel zonder die typische, Franse baguettes? Maak kennis met het assortiment stokbroden van Croustifrance en waan je als God in Frankrijk met deze knapperige lekkernijen.
Winnaar van 9 Daytime Emmy Awards tussen 2011 en 2014
Het verhaal: In de laatste afleveringen van het eerste seizoen van Transformers Prime zagen we hoe Unicron, een oud en kwaadaardig wezen, na een slaap van vele millennia in het cetnrum van de aarde ontwaakte. Die gebeurtenis veroorzaakte een kettingreactie van natuurrampen die de hele wereld teisterden. Uiteindelijk werd Unicron verslagen nadat de goedaardige Autobots onder leiding van Optimus Prime een kortstondig bondgenootschap wisten te vormen met Megatron, de leider van de op verovering beluste Decepticons. De gevolgen zijn echter desastreus: na het gebruik van de Matrix van Leiderschap om Unicron onschadelijk te maken is Optimus Prime zijn geheugen als Prime kwijt. In het verleden droeg de huidige leider van de Autobots immers de naam ‘Orion Pax’. In die tijd was hij een simpele archivist en onderzoeker die over de geschiedenis van Cybertron moest waken.
Vanzelfsprekend duurt het niet lang voor Megatron misbruik maakt van de situatie en Orion Pax ervan weet te overtuigen dat de Decepticons goed en de Autobots kwaadaardig zijn. In het verleden hadden hij en Orion Pax een broederlijke band, maar in werkelijkheid wil Megatron de voormalige Optimus Prime gebruiken om een aantal oude relikwieën te in handen te krijgen die de eigenaar enorm veel macht kunnen opleveren. Ondertussen probeert de (menselijke) organisatie MECH Trans-formertechnologie te gebruiken om haar eigen – niet al te koosjere – doelen te verwezenlijken en dreigen schermutselingen tussen Transformers die zich hebben afgescheiden van hun eigen groep het bestaan van de robots aan iedereen ter wereld te onthullen…
De Autobots waar de hele reeks om draait vormen samen ‘Team Prime’. De verhaallijn van de reeks begint ongeveer drie jaar na de laatste confrontatie met de Decepticons. De goede Transformers hebben een uitvalsbasis gekregen van de Amerikaanse regering: een omgebouwde raketsilo in de staat Nevada. Hun contactpersoon is geheimagent William Fowler, maar toch hebben de Autobots de beste band met drie kinderen – Jack Darby, Miko Nakadai en Raf Esquivel – die ze weten te redden nadat de Decepticons weer opduiken. Dit tweede seizoen volgt onmiddellijk op de gebeurtenissen van de laatste drie afleveringen waarmee de vorige jaargang afsluit en toont daarmee nogmaals aan dat de reeks niet enkel bedoeld is voor kinderen, maar ook heel wat aantrekkingskracht heeft voor volwassenen. In tegenstelling tot de vorige tv-serie rond deze robots, Transformers: Animated, is de toon dan ook een stuk volwassener en zijn de verhaallijnen ietwat donkerder en serieuzer dan de komische plots uit die voorgaande incarnatie van de Transformers.
De serie : Transformers Prime is een uitstekende animatiereeks die debuteerde in 2010 en drie seizoenen plus een lange tekenfilm telt. De verhalen zijn stevig genesteld in het Transformersuniversum omdat ze zich nauw houden aan de ‘Binder of Revelation’, een 400 pagina tellende ‘bijbel’ rond deze franchise die werd samengesteld door Hasbro, het speelgoedbedrijf dat eigenaar is van de hele lijn. In tegenstelling tot de eerste films, volgt Transformers Prime niet vooral de lotgevallen van een jongeman en zijn auto(‘s), maar wordt er veel meer aandacht besteed aan de cultuur van de robots en hun vriendschap met een groter groepje (jeugdige) mensen.
De baanbrekende animatie werd ontwikkeld door Digitalscape Company Limited, een Japans bedrijf dat beroemd is geworden met tot de verbeelding sprekende titels als Soulcalibur III, Ninja Gaiden en Dead or Alive Paradise. Samen met Polygon Pictures ontwikkelde het een fantastische combinatie van 2D-animatie en CGI, waardoor de stijl van de films zeer sterk benaderd wordt. Omdat het gewoonlijk een tweetal jaar duurt voor een animatieserie als Transformers Prime kan geproduceerd worden en het animatieteam maar tien maanden had om de reeks klaar te stomen, werden er vijf afleveringen per keer afgeleverd. Dat legde Hasbro overigens geen windeieren, want gedurende de drie jaargangen werd de serie maar liefst zeventien keer genomineerd voor belangrijke animatieprijzen. Negen keer daarvan schoot Transformers Prime ook de hoofdvogel af. De serie bestreek drie seizoenen en werd onlangs afgesloten met een tv-film. Dat komt omdat er een sterke relatie is tussen de animatiereeks en de vierde ‘live-action’ film van Michael Bay, Transformers: Age of Extinction, die nu in de zalen draait. Na die prent volgt er immers een nieuwe animatiereeks rond de Transformers.
Het team achter Transformers Prime bestaat louter uit bekende namen: Roberto Orci, Alex Kurtzman, Duane Capizzi en Jeff Kline. Orci schreef onder andere voor Hercules: The Legendary Journeys, Xena: Warrior Princess, Alias, Fringe en Hawaii Five-0 en was zelfs de bedenker van sommige van die reeksen. Momenteel houdt hij zich onder andere bezig met Sleepy Hollow. Zijn filmverwezenlijkingen zijn zo mogelijk nog indrukwekkender, met titels als The Island, The Legend of Zorro, Mission: Impossible III, Transformers, Watchmen, Star Trek, Star Trek Into Darkness en The Amazing Spider-Man-prenten op zijn conto. Sinds het begin van zijn carrière werkt hij voor de meeste van die series en films samen met Alex Kurtzman, waardoor dat duo stilaan legendarisch aan het worden is in Hollywood. Zowel Duane Capizzi als Jeff Kline zijn dan weer veteranen van uitstekende tekenfilmreeksen en animatiefilms, waaronder Superman: Doomsday, Jackie Chan Adventures, Men in Black: The Series en G.I. Joe Renegades. Niet verwonderlijk, dus, dat dit vierkoppig ‘dreamteam’ er is in geslaagd om een immens populaire reeks als Transformers Prime te creëren en om de verhaallijnen erg spannend en consistent te houden! Ook de ‘voice actors’ die de stemmen van de verschillende personages verzorgen zijn overigens niet van de minsten. Tenslotte is er nog de fantastische muziek van Robert Lydecker en Brian Tyler, die geweldig bijdraagt tot de sfeer van deze serie. Niet te missen!
De eerste wijnstokken op Viña Los Vascos, in de Colchagua Vallei in Midden-Chili, werden 250 jaar geleden geplant. In Chili werden omstreeks 1850 de eerste Franse druivenrassen geïntroduceerd. In 1981 kreeg de bodega definitief de naam Viña Los Vascos, een eerbetoon aan de oorspronkelijke Baskische eigenaren. Los Vascos maakt sinds 1988 maakt deel uit van Domaines Barons de Rothschild.
De wijngaarden van Los Vascos liggen op ruim 300 meter hoogte en ongeveer 40 kilometer van de Stille Oceaan. De zeewind tempert de hitte tijdens de zomermaanden en 's winters is het gebied vorstvrij. Door de grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht rijpen de druiven langzaam en krijgen ze alle gelegenheid om hun volledige aromapotentieel te ontwikkelen.
Op 29 mei 2014 bracht Splendid Film Witching and Bitching (Spaanse titel: Las brujas de Zugarramurdi) uit. Liefhebbers konden de prent echter al zien op het Brussels International Fantastic Film Festival. Wie aanwezig was, de sfeer in de zaal op kon snuiven en het minutenlange applaus achteraf meemaakte, was wellicht niet verbaasd dat deze geweldige horrorkomedie de twee meest prestigieuze prijzen in de wacht wist te slepen op het BIFFF, toch een van de allerbelangrijkste fantastische filmfestivals ter wereld. Ook op andere festivals werden tal van prijzen veroverd: CEC AWARDS 2014 - beste vrouwelijke bijrol; FANTASPORTO 2014 - Publieksjury hoofdprijs beste film en beste speciale effecten; FONTOGRAMAS DE PLATA: Publieksprijs beste Spaanse film en TORONTO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL: 3de plaats publiekskeuze
Witching and Bitching is de nieuwste film van Álex de la Iglesia, een van de grootste namen in de (Spaanse) horrorcinema dankzij films als El día de la bestia en het recentere Balada triste de trompeta. Ook in Hollywood kon hij al zijn ding doen toen hij er Elijah ‘Frodo’ Wood en John Hurt mocht regisseren in The Oxford Murders. Overigens is ook de cast van de film behoorlijk ervaren, getuige de aanwezigheid van sterren als Carmen Maura en Macarena Gómez, twee van de vele bekende Spaanse namen in deze prent.
Het verhaal : José (Hugo Silva) heeft een wel heel erg goeie reden om een juwelenwinkel te beroven: hij wil geen alimentatiegeld meer betalen aan zijn bazige ex-vrouw (Macarena Gómez). José tovert zich met behulp van wat bodypaint om tot een soort moderne Jezus en besluit om zijn zoontje mee te nemen, naar eigen zeggen omdat hij hem al maar ‘een keer per week te zien krijgt’. Ook mee: de knappe maar ietwat trage Tony (Mario Casas) en taxichauffeur Manuel (Jaime Ordóñez). Tijdens de misdaad lopen er allerlei dingen mis: Sponge Bob (echt waar) en enkele anderen worden neergeschoten en het viertal moet in de taxi van Manuel wegvluchten. Die laatste besluit om zich aan te sluiten bij de bende nadat tijdens een gesprek in de taxi blijkt dat ze allemaal een ding gemeen hebben: problemen met vrouwen! Er is echter een probleem: omdat ze op de hielen gezeten worden door een duo politieagenten (Pepón Nieto en Secun de la Rosa) moeten ze zo snel mogelijk de grens zien over te geraken en de weg leidt hen door de befaamde heksenstad Zugarramurdi. Onderweg rijden ze bovendien ook nog eens een oude vrouw aan, maar toch besluiten ze om een van de heksen naar huis te helpen. Een-maal daar, is het hek echter volledig van de dam...
De naam ‘Zugarramurdi’ – de heksenstad -mag dan wel klinken als een fictieve plaats uit een sprookje, maar Zugarramurdi bestaat wel degelijk écht. Het gaat om een dorpje met niet meer dan 225 inwoners vlakbij de Spaans-Franse grens, op een uurtje rijden van San Sebastián. Tot de zevende eeuw vormden de imposante grotten (de grootste is maar liefst 12 meter hoog en 120 meter breed) die zich op 400 meter van het dorp bevinden nog het toneel voor ‘akelarres’, heidense rituelen waarbij mannen en vrouwen zich te goed deden aan wilde feestmalen, naakt rond vreugdevuren dansten en onder het maanlicht geregeld groepsseks bedreven. Ook vier eeuwen geleden bood Zugarramurdi nog thuis aan een coven heksen van beide geslachten. Mogelijk werden ze verguisd omdat men in die periode nog geloofde dat de duivel op bepaalde plaatsen vereerd werd, omdat het gebruik van natuurlijke geneesmiddelen werd verward met hekserij of omdat de jaloezie en vete tussen de Agramonteses en de eveneens adellijke Beaumonteses tot heel wat valse beschuldigingen leidde.
Wat er ook van zij, de heksengemeenschap kende een onverwacht einde in 1610, toen de Spaanse inquisitie in Zugarramurdi arriveerde. Heel wat dorpelingen werden gearresteerd en een dertigtal werd gedood. Elf van hen kenden hun einde aan de brandstapel nadat ze schuldig waren bevonden aan misdaden als het weven van spreuken op oogsten, mensen en dieren, het veranderen van hun eigen vorm en de aanbidding van Satan. Zugarramurdi is nu bekend omwille van zijn heksenmuseum en om El Día de la Bruja, letterlijk ‘Heksendag’, die gevierd wordt op de langste dag van het jaar en die ook in de film wordt belicht. Op die dag komen duizenden mensen bij elkaar om presentaties bij te wonen, de toekomst te voorspellen en alternatieve geneesmiddelen te kopen. Zugarramurdi zelf lijkt dan 24 uur lang op een set van Harry Potter. Natuurlijk vindt de slotviering net als in de film plaats in de grotten.
Bruja : ‘Bruja’ is Spaans voor een vrouwelijke heks. Mannelijke heksen worden ‘brujos’ genoemd en hekserij heet ‘brujería’. Het woord ‘Bruja’ wordt meestal gebruikt voor een beoefenaarster van ‘lage’ magie of tovenarij, binnen een culturele context. Een moderne beoefenaar van wicca of iemand die lid is van een moderne neopaganistische religie zou dus meestal niet bruja of brujo genoemd worden, maar een wijze vrouw die aan de rand van het dorp leeft en haar ‘magische’ drankjes of amuletten verkoopt, wel. Brujería is dan ook een vorm van volkstovenarij. Liefdesspreuken, traditionele kruidengeneeskunde, het voorspellen van de toekomst, het uitspreken van vloeken, het bereiden van ‘toverdrankjes’ en het creëren van magische voorwerpen zijn er allemaal typische onderdelen van. Hoewel het fantastische ‘tabletop’ rollenspel Vampire: The Masquerade een vampierenclan introduceerde die ‘Brujah’ heet, heeft dat dus weinig met de oorspronkelijke betekenis te maken.
Technische fiche : Regie: Álex de la Iglesia; Scenario: Jorge Guerricaechevarría, Álex de la Iglesia; Productie: Enrique Cerezo; Muziek: Joan Valent; Cinematografie: Kiko de la Rica en montage: Pablo Blanco
Artistieke fiche : Hugo Silva: José, Macarena Gómez: Silvia; Gabriel Delgado: Sergio; Mario Casas: Tony; Jaime Ordóñez: Manuel; Terele Pavez: Marichu; Carmen Maura: Graciana; Carolina Bang: Eva
Een uitzonderlijke geografische ligging, een unieke ligging voor de wijnbouw en een geschiedenis die terug gaat naar de tijd van het Romeinse Rijk, Château d’Aussières is zo’n uiterst mooi natuurgebied waarvan een grote kracht uitgaat.
De wijnbouw gaat in de Languedoc inderdaad terug naar de tijd van het Romeinse Rijk. Om de hevige concurrentie met de Italiaanse wijnbouw te beperken beslist Keizer Domitus in het jaar 92 om massaal wijngaarden te rooien. De strijd tussen de Westgoten, Franken en Arabieren staat een voorspoedige toekomst in de weg van de wijnbouw in de Languedoc. In de middeleeuwen redt de kerk de wijngaarden, Château d’Aussières wordt eigendom van de abdij van Mont Laures, die op haar beurt in 1211 wordt ingepalmd door de abdij van Fontfroide. Tot de Franse revolutie zijn het de cisterciënzer monniken die wijn maken op Château d’Aussières.
Château Rieussec behoort tot de fijnste likoreuze wijnen van de Sauternes. Een prachtig domein waarop de Sémillon heer en meester is. De beplanting wordt vervolledigd met wat Muscadelle en Sauvignon.
Dit domein is in de 18de eeuw eigendom van de Karmelieten van Langon maar wordt tijdens de Franse revolutie aangeslagen en in 1790 als ‘nationale eigendom’ verkocht aan de heer Marheilhac, op dat ogenblik eveneens eigenaar van Château la Louvière in Leognan.
Bij de opmaak van de wijnclassificatie in 1855 blijkt het eigendom van een zekere Monsieur Mayne, gezien de rijkdommen in de ondergrond van Rieussec wordt het domein als Premier Cru Classé Sauternes en Barsac gecatalogeerd.
Het gevaar met dergelijk project is dat het kan leiden tot een waanzinnige wedloop naar nieuwigheid tegen elke prijs, hoe gekker hoe beter en zo indrukwekkend mogelijk. Visit Brussels wist voor de derde editie van Tram experience deze verleiding te weerstaan en opteerde voor een editie waarbij volop rekening wordt gehouden met datgene waar Brussel voor staat. Brussel, de hoofdstad van 500 miljoen Europeanen, bewust open voor de wereld en uit-en-te-na trots op zijn multiculturele karakter. Brussel, een stad waar uitwisseling en circulatie hoogtij vieren, een stad waar de gastronomie sinds jaar en dag vele gezichten aanneemt.
Limerick, een historische stad in het zuidwesten van Ierland, is dit jaar City of Culture. De culturele agenda staat bol van de activiteiten met als hoogtepunt de Saga of de Giants van 5 tot 7 september. Gigantische reuzen trekken dan door de straten van Limerick, een adembenemend spektakel dat je moet zien.
In Limerick, de eerste City of Culture 2014 van Ierland, wordt een jaar lang gefeest. Het programma is onvoorstelbaar veelzijdig en zowat alle cultuurvormen komen aan bod: mode, theater, film, video, architectuur, muziek, geschiedenis en erfgoed, visuele kunst. Er zijn in totaal ruim 200 evenementen ! Voeg daarbij de ingrediënten die het voor de cultuurconsumenten nog aantrekkelijker maken zoals de gastronomie en de straatanimatie. Limerick is dit jaar niet alleen een goede uitvalsbasis om de mooiste hoekjes van Ierland te ontdekken, zoals de Shannon River, maar het is ook een fantastische verblijfplaats die een zomer lang bruist van het leven.
Van 5 tot 7 september komen de Giants van het Franse Royal de Luxe Nantes naar Limerick. Dit spektakel kun je het best omschrijven als het meest imponerende en grootste straattheater van de wereld. Het is de eerste keer dat deze Giant Saga naar Ierland reist en voor Limerick wordt het ongetwijfeld de absolute climax van het culturele jaar, de kers op de taart! Het Franse gezelschap, dat wereldwijd al miljoenen kijkers heeft geboeid, slaagt er in om straten en pleinen te veranderen in gigantische theaterdecors waarin de reuzen op een fantastische manier acteren. ‘The Giant’s Journey’ door Limerick voert de mensen langs het parcours naar een betoverende sprookjeswereld waar iedereen, groot en klein, als aan de grond genageld staat, de ogen en de mond open vol bewondering. Het aantrekkelijke Limerick en de Giant Saga worden een hoogtepunt van de Ierse vakantiezomer 2014.
De weg naar Limerick: Je vliegt vanuit België naar Dublin of Cork, van daaruit zijn er regelmatige trein- en busverbindingen naar Limerick of je kan een huurwagen nemen. Met Aerlingus vlieg je direct van Brussel naar Dublin of Cork (www.aerlingus.com) of met Ryanair vanuit Charleloi naar Dublin (www.ryanair.com
Château l’Evangile, Pomerol - Château Peyre-Lebade, Haut-Médoc Cru Bourgeois
Deze kastelen ontsnapten evenmin aan de wispelturigheden van de natuur. De oogst van de Merlot vond plaats tussen 27 september en 2 oktober, terwijl de Cabernet franc op 5 oktober werd geoogst.
Château L’Evangile is een van de grote Pomerol-wijnen, vol, elegant met een onevenaarbare finesse. Bijna 90% Merlot, verrijkt met 10 tot 15% Cabernet Franc, die gedurende 18 maanden hun subtiliteit hebben verkregen in eiken vaten waarvan 70% nieuw.
Karakteristiek bij degustatie van Château L’Evangile zijn de donkere kleur met paarse weerspiegelingen, de intense neus,
Herinner u … Nu al iets meer dan vijftig jaar terug, aan het begin van de “swinging sixties”, zijn Godard en Truffaut de boegbeelden van een vernieuwende filmstijl, de Nouvelle Vague. De Beatles en de Rolling Stones lokken in overvolle stadia een nooit geziene massahysterie van tienermeisjes uit. John Kennedy belooft de wereld dat de V.S. een mens op de maan zal zetten en ook veilig terug zal brengen. Paul Bocuse, de broers Troisgros en enkele andere Franse chefs leggen de grondslag voor wat de Nouvelle Cuisine zal worden.
Niet alleen voeren zij de zogenaamde “plate service” (uit de keuken klaar gedresseerde borden) met bijvoorbeeld de beroemde “Zalm met zuring” van Troisgros in, zij gooien ook de muren tussen zaal en keuken in en schaven de protocollaire bediening van de traditionele Franse gastronomische keuken grondig bij. Kortom, zij brengen in de kookkunst een ware omwenteling teweeg en leggen de basis van de huidige keuken.
Altijd al nauw verwant aan het naburige Frankrijk blijft de Belgische gastronomie niet achter. Zij stoomt zich dan klaar voor wat een bijzonder heugelijk hoofdstuk van haar geschiedenis zal betekenen. Als eerste buiten het Franse grondgebied slaat Marcel Kreusch van de Villa Lorraine drie Michelinsterren, de heilige graal van iedere rechtgeaarde chef, aan de haak. De generatie van Pierre Romeyer en Pierre Wynants neemt de fakkel over met talent, gedrevenheid en succes. Pierre Wynants wordt gezien als een van de gastronomische grootmeesters en dwingt bij menigeen respect af. Onze keuken wordt unaniem bewierookt en Brussel bevestigt meer dan ooit de prominente plaats die het inneemt op de gastronomische wereldkaart.
Het ontstaan en de start van de Tram Experience
Vijf jaar geleden, in de prille aanloop van Brusselicious, het toekomstige jaar van de gastronomie in 2012, barsten de eerste ideeën voor projecten als het ware los. Drie Franse studenten die hun steentje willen bijdragen aan het denkproces, gaan de Brusselse sfeer eens duchtig opsnuiven en komen op de proppen met het idee om een oude Brusselse tram tot café om te toveren. Zeer snel krijgt het project in de loop van de discussies vorm. Eerst, tramrestaurant en dan, gastronomische tram onder impuls van Electrolux die net een zeer geslaagde ervaring met “The Cube” bovenop de triomfboog van het Jubelpark achter de rug had.
De zaak is geklonken en de Tram Experience ziet het daglicht! Tramrestaurants zijn weliswaar geen nieuwigheid en enkele exemplaren bolden toen al door de straten ergens in het buitenland. Tot dan heeft echter niemand het aangedurfd om met iets anders voor de dag te komen dan fatsoenlijke, niet erg originele, min of meer bedwongen kost. De gerechten van sterrenchefs voorschotelen en de vereisten ervan trouw blijven, dat is pas andere koek! Na meer dan één jaar voorbereidingen alom is het dan uiteindelijk zover: in maart 2012 is de Tram Experience klaar voor zijn eerste rit en de ticketverkoop is open voor het grote publiek met voor alle deelnemende partijen een flinke portie stress en onzekerheid. Op amper twee dagen vliegen bijna alle tickets voor de eerste zes maand als zoete broodjes de deur uit! Voor menig “foodie” is het bij wijze van spreken duwen en trekken om een plekje aan boord te bemachtigen, soms tevergeefs…
Voor de eerste editie zijn alle ritten uitverkocht. Zes Belgische door twee sterren bekroonde chefs uit alle drie de landstreken trakteren het blijde gezelschap op een uit de kluiten gewassen driegangenmenu aan boord van een stijlvolle, merkwaardig witte tram die in de straten van Brussel heel wat leuke handgebaren en brede glimlachen opwekt. De beslissing valt daarna vrij snel. We kunnen onmogelijk alle smulpapen en lekkerbekken die tijdens de eerste twaalf maand geen tickets hadden kunnen verkrijgen, in de steek laten.
Er moest per se een tweede seizoen komen… en het zij zo! Deze keer staan de Brusselse sterrenchefs in de kijker. Lionel Rigolet neemt met veel genoegen het peterschap van het project over. Hij superviseert persoonlijk de uitvoering van elk nieuw menu in de keukens van cateringbedrijf Les Garrigues, met het perfectionisme en de gulheid die hem zo typeren. “Ik doe dit voor mijn stad”, verklaart hij. Voor de Tram Experience betekende dit niets minder dan een geweldige en erg prestigieuze aanwinst! Seizoen 2 kent hetzelfde succes met een bijkomende troef: de wachttijden zijn aanzienlijk ingekort tot groot genoegen van de vele enthousiastelingen. Nu kunnen ze eindelijk van het gastronomische avontuur genieten en hoeven hun Tram Experience niet meer weken op voorhand in te plannen.
INTERCONTINENTAL HOTELS GROUP (IHG®) STELT GEWELDIGE PAN-EUROPESE ZOMERAANBIEDINGEN VOOR “MAAK UW ZOMER ONVERGETELIJK”
InterContinental Hotels Group (IHG®) heeft een reeks aantrekkelijke pan-Europese zomeraanbiedingen ontwikkeld die beschikbaar zijn in geselecteerde Europese InterContinental® Hotels & Resorts, Crowne Plaza Hotels®, Hotel Indigo®, Holiday Inn®, Holiday Inn Express® en Staybridge Suites® hotels. De aanbiedingen zijn ook te reserveren via de nieuwe Nederlandstalige website. Zorg voor een onvergetelijke zomer!
“Have a night on Us” Pakket: Reizigers die voor 13 augustus een verblijf boeken van vier nachten tussen 4 juli en 4 september 2014 bij geselecteerde Europese InterContinental® Hotels & Resorts, Crowne Plaza Hotels®, Hotel Indigo®, Holiday Inn®, Holiday Inn Express® en Staybridge Suites® hotels, krijgen de vierde nacht van hun verblijf cadeau dankzij dit ‘Have a night on Us’-arrangement. Een niet-terugbetaalde aanbetaling voor de eerste nacht is verplicht en de kosten zullen van uw creditcard worden afgeschreven tussen het moment van reserveren en uw aankomst.
IHG® Rewards Club, het eerste en grootste loyaliteitsprogramma voor hotels ter wereld, verrast haar leden met zomeraanbiedingen. Aanbieding 1: Minstens 30% korting op uw verblijf: IHG® Rewards Club-leden die voor 13 augustus een verblijf boeken tussen 4 juli en 4 september bij geselecteerde Europese InterContinental® Hotels & Resorts, Crowne Plaza Hotels®, Hotel Indigo®, Holiday Inn®, Holiday Inn Express® en Staybridge Suites® hotels, genieten van 30% korting op voorwaarde dat hun verblijf minstens 21 dagen voor de eerste overnachting geboekt wordt. Deze aanbieding is uitsluitend geldig voor IHG® Rewards Club-leden. De tarieven zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid bij de deelnemende hotels en vooruitbetaling is verplicht.
Aanbieding 2: 1000 Bonuspunten-pakket: IHG® Rewards Club-leden die voor 13 augustus een verblijf boeken tussen 4 juli en 4 september bij geselecteerde Europese InterContinental® Hotels & Resorts, Crowne Plaza Hotels®, Hotel Indigo®, Holiday Inn®, Holiday Inn Express® en Staybridge Suites® hotels, verdienen 1000 IHG® Rewards Club-bonuspunten voor elke nacht van hun verblijf wanneer ze via het 1000 Bonuspunten-pakket boeken. De gast moet al op voorhand geregistreerd zijn als IHG® Rewards Club-lid om in aanmerking te kunnen komen voor de bonuspunten.
Surf naar ihg.com voor meer informatie, een volledige lijst van deelnemende hotels, reserveringen en algemene voorwaarden. De officiële IHG-website is nu ook beschikbaar in het Nederlands.
Een klein eiland aan de grens van Canada en de Verenigde Staten. Nadat een vliegtuig met verschillende kilo’s heroïne aan boord in de buurt crasht, krijgt het plaatselijke politiekorps onverwacht bezoek van een aantal Canadese Mounties in gala-uniform. Wanneer blijkt dat de lokale arm der wet weinig zin heeft om zijn collega’s uit het noorden te laten assisteren bij de zoektocht naar het vliegtuig, blijft leider Xander alleen achter in het politiekantoor. Na een preek over het feit dat koeienscheten verantwoordelijk zijn voor de helft van ’s werelds methaanuitstoot, doodt hij de aanwezige agenten een voor een. Xander staat immers aan het hoofd van een drugsbende die de roodzwarte uniformen enkel gebruikt als vermomming.
Niet aanwezig: ‘park ranger’ Henry (Tom Everett Scott), buiten een enkele gepensioneerde man de enige permanente bewoner van het eiland. Tijdens zijn vrije tijd helpt Henry de bevallige Kayla (Linzey Cocker) om onder een omgevallen tak uit te geraken, waarop hij prompt wordt uitgenodigd voor een diner. Voor het zover is, krijgt hij echter bezoek van de verongelijkte ex-bajesklant Clay (co-producer Orlando Jones uit onder andere Sleepy Hollow). In zijn periode als NAVY Seal zag Henry zich ooit verplicht om Clays broer dood achter te laten tijdens een missie – een demarche die Clay moeilijk kan verkroppen. De bedoeling is om Henry te verplichten om zichzelf door het hoofd te knallen, maar net dan wordt het duo betrapt door Xander en zijn mannen. De twee weten ternauwernood te ontkomen en besluiten om (tijdelijk) de handen in elkaar te slaan. Het lijkt de enige manier om te overleven…
De film
Enemies Closer is een actiepareltje dat werd geregisseerd door niemand minder dan Peter Hyams (2010, Running Scared, The Presidio, Narrow Margin, End of Days), die na een hiaat van achttien jaar eindelijk weer samenwerkt met Jean-Claude Van Damme, met wie hij ook al de uitstekend ontvangen films Timecop en Sudden Death maakte. Tussendoor blikte JCVD nog een paar films in met Peters zoon, John Hyam, die deze keer enkel de montage voor zijn rekening neemt.
Enemies Closer is het soort onbevangen actiefilm dat we niet vaak meer te zien krijgen, met veel uitstekende vechtscènes, een uitgekiende choreografie en geweldige gevechten in het donker. Een scène, waarin Van Damme en Tom Everett Scott het uitvechten in een boom, is zelfs een regelrechte klassieker die niet snel zal vergeten worden. Feit is dat onze Belg hier een voor hem ietwat ongewone rol speelt. Net als in The Expendables 2 mag hij aandraven als slechterik, maar deze keer dan wel eentje die even krankzinnig lijkt te zijn als de Joker in de verhalen rond Batman. Dat Van Damme is uitgegroeid tot een erg goede acteur, weten we al sinds JCVD, en ook ditmaal weet hij telkens de rol te stelen. Enemies Closer staat daardoor garant voor bijna anderhalf uur geweldig, escapistisch entertainment.
Technische fiche Regie: Peter Hyams; Scenario: Eric Bromberg, James Bromberg; Productie: Moshe Diamant, Bobby Ranghelov, Courtney Solomon; Cinematografie: Peter Hyams; Muziek: Tony Morales; Montage: John Hyams
Artistieke fiche : Tom Everett Scott: Henry; Jean-Claude Van Damme: Xander; Orlando Jones: Clay; Linzey Cocker: Kayla; Christopher Robbie: Sanderson en Zahary Baharov: Saul
Château Lafite Rothschild, Pauillac 1er Grand Cru Classé
Bij de classificatie voor Bordeauxwijn in 1855 werd de wijn Château Lafite geclassificeerd als Premier Grand Cru Classé. Het wijngoed omvat 107 hectare kiezelbodem met daaronder een kalksteenbodem. De druivensoort Cabernet Sauvignon domineert met ongeveer 78%, gevolgd door de Merlot (17%) en nog wat Cabernet Franc (4%) en wat Petit Verdot (1%). De naam Lafite komt van het dialect in de Gascogne “la hite” en wil zo veel zeggen als “kleine heuvel”
Het robuuste karakter in combinatie met veel verfijning en subtiele nuances kenmerken de wijnen van Chateau Lafite-Rothschild. Eens op dronk is Lafite-Rothschild zeer herkenbaar aan een karakteristiek 'bloemetje' in het bouquet. De tweede wijn is de Carruades de Lafite.
Het gaat goed met het toerisme op Curaçao. Voor de eerste vijf maanden van 2014 wordt een globale groei genoteerd van + 2 %. De Belgische markt levert hierin een bijdrage van maar liefst + 8 % ! De groeicijfers zijn van die aard dat ze een boost geven aan de lokale economie. Zo staat te lezen in een periodiek rapport van Curaçao Tourist Board dat de evolutie van de toeristische activiteit op het eiland in een reeks duidelijke tabellen voorstelt. In totaal worden voor de periode januari-mei 2014 niet minder dan 1.587.757 overnachtingen geteld tegenover 1.556.997 nachten in 2013. Het aandeel van de Europese markt is 887.734 geregistreerde nachten, goed voor een stijging van 7 % ! Het betreft 79.928 Europese reizigers, een stijging met 4.221 eenheden. Deze trend is opmerkelijk gezien de weinig rooskleurige economische situatie in Europa.
Bij Curaçao Tourist Board Europe zijn ze ‘happy & proud’, niet in het minst met de groeicijfers op de Belgische markt. Voor de eerste vijf maanden van 2014 is die groei + 8 % en in de maand mei wordt zelfs een recordgroei van + 20 % genoteerd. Voeg daarbij dat deze positieve resultaten aansluiten bij een trend die al tijdje aan de gang is, met name een groei van +10 % gedurende de vorige jaren. Het reizen richting Curaçao zit dus zeer stevig in de lift en er zijn geen aanwijzingen dat die trend snel wordt omgebogen. Dat kan ook moeilijk met een veilig en tropisch vakantieparadijs dat aan alle verwachtingen voldoet.
Edward Suares, Director Curaçao Tourist Board Europe, vertelt: Op donderdag 3 juli vieren wij het 30 jarig bestaan van ons Europa kantoor. Door intensieve samenwerking met onze partners in Europa en op Curaçao is ons zonnige droomeiland inmiddels een betaalbare vakantiebestemming geworden voor gemiddeld 175,000 Europeanen per jaar. We zijn trots op de dagelijkse vluchten met KLM en Arkefly vanaf Amsterdam en een wekelijkse airberlin vlucht vanaf Düsseldorf. De toekomst zal uitwijzen of een directe vlucht vanuit België realiseerbaar is.
Curaçao is een veelzijdig eiland in het Caribisch gebied, dat elke reiziger verrassend veel te bieden heeft. Naast de constante tropische temperatuur biedt het zonnige eiland een variëteit aan accommodatiemogelijkheden en bezienswaardigheden: bekijk historisch Willemstad, oude landhuizen, beklim de Christoffelberg of laat je verrassen door helderblauwe zee en witte stranden. Onderneem één van de vele watersportactiviteiten of ontdek de adembenemende onderwaterwereld. Vergeet de festiviteiten niet, zoals het kleurrijke Carnaval (maart), Curaçao North Sea Jazz (aug.) en de Amstel Curaçao Race (nov.). Samen met de ontspannen sfeer van de tropen en de Europese invloeden is Curaçao dé ideale vakantiebestemming.
Curaçao ligt buiten het orkaangebied en heeft het hele jaar een minimale temperatuur van 28 graden. Dagelijks gaan er vluchten vanuit Amsterdam (9 uur) en wekelijks vanuit Düsseldorf (10,5 uur) naar het eiland. Curaçao is dit jaar door Zoover wederom uitgeroepen tot “Populairste vliegvakantieland buiten de EU”. Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) is het aanspreekpunt voor reizen naar het zonovergoten Curaçao. www.bezoekcuracao.nl