De Maya’s wisten het allang: chocolade heeft bijzondere krachten. De raw chocolate van Lovechock is ongebrand en koud gemalen, waardoor de werkzame stoffen uit de cacao behouden blijven. Naast het feit dat Lovechock heerlijk smaakt, zit de chocolade dankzij de koude bereiding barstensvol met flavonoïden en liefdesstofjes. Stofjes die je blij maken én ook nog eens ontzettend goed voor je zijn.
Cacao wordt ook wel ‘het voedsel van de goden’ genoemd. De reden: de wonderlijke stofjes die chocolade bevat en de werking die ze op mensen hebben. De meeste chocolade wordt echter op hoge temperatuur gebrand en gemalen, waarbij veel werkzame stoffen verloren gaan. Lovechock wordt handgemaakt van de beste rauwe cacao uit Ecuador. Doordat Lovechock de cacaobonen niet brandt en koud maalt, zijn stofjes als blij-makende flavonoïden, stress-verlagend tryptofaan en opwindend fenylethylamine nog op volle kracht aanwezig. Oprichter Laura de Nooijer ontdekte de magische liefdeskracht van rauwe cacao tijdens een reis door Mexico en Brazilië. Raw chocolate was er nog niet in Nederland en dus dook ze na haar reis achter het fornuis en sloeg aan het experimenteren. De eerste chocolaatjes waren al zo overdonderend lekker dat ze letterlijk de smaak te pakken had. Inmiddels is Lovechock in Nederland en Duitsland al razend populair.
Wat zit erin? Het belangrijkste ingrediënt van Lovechock is natuurlijk cacao. Lovechock gebruikt Arriba Nacionale, 100% biologische specialiteitcacao uit Ecuador met een krachtige smaak die op duurzame wijze geproduceerd is. Wat Lovechock speciaal maakt, is dat alle producten van Lovechock superfoods bevatten die persoonlijk zijn geselecteerd door oprichter Laura. Deze superfoods hebben stuk voor stuk een eigen, bijzondere werking. Daarbij is Lovechock gezoet met gedroogde kokosbloesemnectar. Anders dan de geraffineerde suiker die aan de meeste chocolade wordt toegevoegd, heeft deze gedroogde kokosbloesemnectar een lage glycemische index, wat wil zeggen dat er geen piek ontstaat in de bloedsuikerspiegel. Daarmee is het zelfs geschikt voor diabetici. Last but not least geeft de kokosbloesemnectar een rijke butterscotch-achtige smaak aan de chocolade.
(h)Eerlijk: Lovechock is melk-, soja-, en glutenvrij. Alle ingrediënten van Lovechock zijn voor 100% biologisch gecertificeerd en boeren wordt een eerlijke prijs betaald voor hun producten. Daarnaast zijn de verpakkingen duurzaam geproduceerd en is de folie biologisch afbreekbaar.
Repen: Lovechock heeft 13 producten verdeeld over drie verschillende productreeksen in het assortiment, namelijk bars, rocks en sinds kort ook tabletten. In alle Lovechock zit nog een dosis superfruit, zoals gojibessen, moerbeien, baobab en maca. Repen van Lovechock zijn dus niet alleen erg lekker, maar ook goed voor het humeur én het lichaam. Lovechock repen zijn er in zeven smaken: Pure/Nibs, Almond/Fig, Goji/Orange, Mulberry/Vanilla, Pineapple/Inca, Cherry/Chili en Pecan/Maca.
Verkooppunten: Onder meer BioPlanet, Het Natuurhuis, Lombardia, De broers van Julienne en diverse biologische supermarkten en webstores. Verkoopadviesprijs: Bars: € 2,99 per reep (40 gram), Rocks: € 3,99 per doosje (75 gram), Tablets: € 3,99 per tablet (70 gram)
Cuba, Florida en Dominicaanse Republiek in de lift
De zomer zit er officieel op! De mini nazomer waar we momenteel nog van mogen genieten belet de Belg alvast niet om massaal op zoek te gaan naar de perfecte zonbestemming voor dit najaar. Uit cijfers van reisvergelijkingssite Vakantiedeals.be blijkt dat we deze herfst echter een stuk minder binnen Europa zullen reizen, maar eerder verre zonbestemmingen als Cuba, Florida en de Dominicaanse Republiek zullen opzoeken. Oorzaak hiervan is de herfstvakantie die dit jaar een week later valt in vergelijking met de voorgaande jaren.
Populaire Europese vakantiebestemmingen als Spanje, Griekenland en Turkije moeten deze herfst mogelijk onderdoen voor verre zonbestemmingen als Cuba, Florida en de Dominicaanse Republiek. De temperaturen liggen tijdens de herfstvakantie dit jaar rond de twintig graden in Europa en dat blijkt niet warm genoeg te zijn voor de Belg: hun zoek- en boekgedrag is aan verandering onderhevig in vergelijking met de afgelopen twee jaar. “Dat winterzonvakanties steeds populairder worden, is geen geheim meer voor ons”, zegt Jurgen De Vos, Algemeen Directeur van reisvergelijkingssite Vakantiedeals.be. “Maar dat Belgen ook voor de herfstvakantie verre zonoorden opzoeken, is nieuw. Meestal blijven we in die periode binnen Europa, maar dit jaar zien we op onze site een duidelijke stijging van de interesse naar zonvakanties in Cuba, Kaapverdië, Florida, de Dominicaanse Republiek en Jamaica. Daar heeft de goedweergarantie in deze landen alles mee te maken.” De herfstvakantie van 2015 begint zaterdag 31 oktober en eindigt op zondag 8 november.
42% meer interesse in Cuba: Wat het meest opvalt, is dat Belgen dit najaar zeer geïnteresseerd lijken in een vakantie naar Cuba. Vakantiedeals.be registreerde maar liefst 42% meer zoekopdrachten voor Cuba in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een nakend einde van het Castro-regime en de bijhorende authenticiteit die de bestemming typeert zouden hier wel eens hun rol kunnen spelen. Naast Cuba doet ook Florida als winterzonbestemming het goed. In vergelijking met 2014, bezochten 21% meer Belgen de vakantie-aanbiedingen van deze Amerikaanse sunshine state. Derde in rij is de Dominicaanse Republiek, dat 16% meer views noteert dan dezelfde periode vorig jaar.
Zon en veiligheid primeren: Ondanks het stijgen van de interesse voor verre zonbestemmingen, blijft de absolute topper in het lijstje van winterzonvakanties nog steeds de Canarische Eilanden. Tenerife, Gran Canaria, Fuerteventura en Lanzarote zijn de paradepaardjes als het op winterzon aankomt, en dat is al enkele jaren zo. “De Canarische Eilanden hebben het eigenlijk allemaal: niet te ver, zon, mooie natuur en een gevoel van veiligheid. Vooral dat laatste blijkt anno 2015 een niet te verwaarlozen factor te zijn voor de Belg: wanneer we niet té ver moeten reizen, voelen we ons veiliger. Dat in combinatie met zonnig weer en gunstige temperaturen blijkt nog altijd dé succesformule te zijn.”, zegt Jurgen De Vos van Vakantiedeals.be.
Vakantiedeals.be is de eerste Vlaamse reis- en vakantievergelijkingssite en heeft als doel het de Vlaming gemakkelijker maken om reizen en vakanties in België te gaan vergelijken. Vakantiedeals.be verzamelt het aanbod van belangrijke Belgische spelers als Thomas Cook, Neckermann, Sunjets, Sunweb en Corendon, etc. Iedere dag wordt het aanbod van deze partners up-to-date ingeladen in het systeem van Vakantiedeals.be. Boeken gebeurt rechtstreeks bij de touroperator. Meer info: www.vakantiedeals.be of www.voyagespaschers.be (Franstalige versie)
We kunnen het niet beter zeggen dan de legendarische documentairemaker David Attenborough dat hierboven doet: Micro Monsters is een fantastische, visueel indrukwekkende documentaire over de wereld van de geleedpotigen – de meest dominante diersoort van de planeet. Terwijl de mensheid momenteel met zo’n 7,3 miljard is, zijn er maar liefst honderden miljarden geleedpotigen. Bovendien bestaan we in (min of meer) onze huidige vorm maar honderdduizend tot een paar honderdduizend jaar, terwijl deze wezens al 500 miljoen jaar onze wereld bevolken. Ze hebben elke ramp overleefd die er in die tussentijd is geweest, hebben de opkomst en de ondergang van de dinosauriërs gezien en waren er al heel lang toen de eerste homo sapiens begon rond te lopen.
Micro Monsters bestrijkt bijna 3 uur lang alle mogelijke aspecten van deze miniatuurwezens in hapklare brokken en doet dat bovendien met de allernieuwste, indrukwekkende cameratechnieken. Bovendien presenteert de Britse bioloog en televisiemaker David Attenborough alles met zoveel flair en passie dat het haast onmogelijk is om weg te kijken van het scherm, zelfs als je eerder actiefilms of horrorprenten gewend bent. Niet verwonderlijk, trouwens, want er is zeker voldoende actie te zien in dit Micro Monsters! Als extra krijg je in The Making of Micro Monsters ook nog te zien hoe deze uitzonderlijke documentaire gefilmd werd.
David Attenborough: ‘Member of the Order of Merit’, ‘Companion of Honour’, ‘Commander of the Royal Victorian Order’, ‘Commander of the Order of the British Empire’, ‘Fellow of the Royal Society’, ‘Fellow of Zoological Society of London’, ‘Fellow of the Society of Antiquaries’: het aantal titels dat Sir David Attenborough doorheen zijn carrière heeft weten op te pikken, grenst aan het ongelooflijke. Misschien nog indrukwekkender is het aantal prijzen dat hij heeft mogen ontvangen, zowel voor zijn documentaires als voor zijn bijdrage aan natuurbescherming, milieubewustzijn en algemene kennis van de planten- en dierenwereld. Het is moeilijk om iemand te noemen die meer heeft gedaan dan deze man. Eerder berichtten we al over enkele voorgaande documentaires die TDM Entertainment van hem heeft uitgebracht en lieten we al alles weten rond het spraakmakende interview dat president Barack Obama eerder dit jaar met hem heeft gedaan voor de internationale tv. Sir David Frederick Attenborough – zoals ’s mans hele naam luidt – heeft inmiddels een waslijst prijzen verzamel, daaronder zelfs een eredoctoraat van de Universiteit van Gent.
Technische fiche: Beeld: 16:9 – Geluid: Dolby Digital 5.1- Taal: Engels gesproken, Nederlandse ondertitels - Speelduur: 170 minuten - Extra’s: The Making Of Micro Monsters. Regie: Alex Hemingway, Tim Usborne, Scenario: David Attenborough, Producers: Suas Wilson, Muziek: Elik Alvarez, Cinematografie: Paul Williams, Montage: Felix Black, Chris Roberts
Holland America Line lanceert BLEND van Chateau Ste. Michelle
Wijnkenners en –liefhebbers kunnen hun wijnhart ophalen bij BLEND aan boord van het nieuwe paradepaardje van Holland America Line, het schip ms Koningdam, dat in het voorjaar van 2016 in de vaart komt. In samenwerking met Chateau Ste. Michelle, het oudste en meest gerenommeerde wijnhuis in Washington, stelt BLEND haar gasten in staat hun eigen wijn te mengen en er vervolgens van te genieten gedurende het diner of in hun stateroom.
BLEND, speciaal ontworpen voor Holland America Line en de enige voor dit doel gebouwde menglocatie op zee, biedt een proeverij voor tien personen waar gasten hun eigen wijn kunnen maken. Naast deelname aan het mengproces, leren ze ook meer over de verschillende wijnen van de wijnexpert die aan boord van het ms Koningsdam (2.650 passagiers) aanwezig is.
"De kern van elke Holland America Line cruise is onze wens om unieke en innovatieve ervaringen te bieden. BLEND van Chateau Ste. Michelle, is in staat deze ervaring en veel meer te bieden", aldus Orlando Ashford, President bij Holland America Line. "De BLEND ervaring aan boord van het ms Koningsdam is voor iedereen toegankelijk en biedt onze gasten de mogelijkheid exclusieve wijn te mengen naar gelang hun persoonlijke smaak. Nog diezelfde avond genieten gasten van hun wijn tijdens een van de vele culinaire hoogtepunten aan boord bij Holland America Line.”
De proeverij wordt gestart met een welkomstvideo van Bob Bertheau, wijnmaker bij Chateau Ste. Michelle, waarbij gasten meer leren over de geschiedenis van wijn en de wijnbouw uit Washington, hoe bodemmonsters onderzocht worden en hoe de verschillende locaties van wijngaarden van invloed zijn op de smaak en stijl van de wijn. De Cellar Master laat de gasten ook zien uit welke kenmerken, smaken en nuances de diverse wijnen bestaan.
Na de video mogen gasten zelf aan de slag. Met keuze uit vijf verschillende wijnen, van Cabernet Sauvignon en Cabernet Franc tot Merlot van Cold Creek en Canoe Ridge Estate wijngaarden, is er voor ieder wat wils. Het mengen van ieders favoriete wijn gebeurt in een maatcilinder waarbij gasten zelf de hoeveelheid per wijn aan kunnen geven.
Nadat de gepersonifieerde wijn gemengd in een fles zit, hebben gasten de mogelijkheid hun eigen label een persoonlijke touch te geven. De wijn wordt vervolgens naar één van de restaurants gebracht, waar de wijn ’s avonds wordt gereserveerd bij hun diner. Als alternatief kunnen gasten de eigen wijn ook meenemen, om er in alle rust van te genieten in hun eigen stateroom.
De wijnmengsessies worden dagelijks gehouden tegen een kleine vergoeding. Reserveren is noodzakelijk.
Chateau Ste. Michelle is opgericht in 1934 en staat bekend als wijnpionier in de staat Washington. Sinds 1967 produceren ze de klassieke Europese wijnen onder het Ste. Michelle label. Het wijnhuis bezit 3.500 hectare wijngaarden in de Columbia Valley in Oost-Washington, inclusief Canoe Ridge Estate en Cold Creek. Chateau Ste. Michelle werkt samen met twee van 's werelds meest vooraanstaande wijnmakers - Col Solare in samenwerking met Piero Antinori uit Toscane en Eroica Riesling is een partnerschap met Ernst Loosen uit de Moezel.
Megabus.com breidt intercity busnetwerk in Frankrijk verder uit
17 nieuwe bestemmingen, o.a. de eerste diensten vanaf Marseille en Toulon vanaf 30 september. Deze uitbreiding biedt nog meer reisbestemmingen in Frankrijk voor reizigers vanuit België. Europa’s leidinggevende low-cost busmaatschappij megabus.com, kondigt vandaag aan dat het aantal medewerkers in Frankrijk verdubbelt met een nieuwe uitbreiding van haar groeiende intercity busnetwerk in het land.
Slechts een maand na het liberaliseren van de markt door de Franse regering onthult megabus.com de lancering van 17 nieuwe nationale reisopties in Frankrijk voor haar klanten, waaronder de eerste dienstverlening vanuit Marseille en Toulon vanaf 30 september. Deze aankondiging betekent ook dat er nog meer megabus.com reisopties beschikbaar zijn voor reizigers vanuit België. Er zijn reeds internationale routes van megabus.com die Brussel, Gent en Antwerpen verbinden met Parijs.
Om deze laatste uitbreiding te ondersteunen, versterkt een vloot van tien nieuwe bussen, een investering van 2,7 miljoen euro, de dienstverlening en zal ook het aantal medewerkers van het megabus.com depot in Lyon verdubbelen tot meer dan 75. Dit betekent dat megabus.com nu in totaal 27 reiscombinaties in Frankrijk aanbiedt, met 13 locaties en tarieven vanaf €1*.
Tegen het begin van 2016 verwacht megabus.com een vloot te hebben van 35 voertuigen in Frankrijk die meer dan 50 verschillende reiscombinaties zullen aanbieden over heel Frankrijk. Tickets voor de nieuwe routes zijn nu te koop op www.megabus.com.
Vanaf 30 September zullen nationale reizen mogelijk zijn tussen de volgende locaties: Parijs –Lyon, Parijs –Lille, Lille –Lyon, Parijs –Toulon, Parijs –Limoges, Parijs –Marseille, Parijs -Brive-la-Gaillarde, Parijs –Avignon, Amiens –Limoges, Marseille –Lyon, Amiens -Brive-la-Gaillarde, Marseille –Avignon, Amiens –Toulouse, Toulon –Avignon, Limoges –Toulouse, Toulon –Lyon en Brive-la-Gaillarde -Toulouse
megabus.com biedt reeds nationale verbindingen aan tussen de volgende Franse bestemmingen: Parijs –Toulouse, Lyon –Avignon, Mulhouse –Lyon, Lyon –Montpellier, Mulhouse –Avignon, Lyon –Perpignan, Mulhouse –Montpellier, Avignon –Perpignan, Mulhouse –Perpignan en Montpellier –Perpignan.
Dankzij een akkoord over een nieuwe wetgeving deze zomer, kunnen mensen in Frankrijk nu vrijuit met de bus reizen tussen verschillende steden in Frankrijk. De nieuwe Macron-wetgeving laat busmaatschappijen toe om nationale dienstverleningen aan te bieden op elke route die meer dan 100km is, waaronder reizen die deel uitmaken van bestaande internationale routes.
Edward Hodgson, managing director van megabus.com verklaart: “De Franse regering heeft een vooruitziende beslissing genomen om de markt te openen en deze nieuwe routes zijn het voortdurende bewijs dat deze verandering in de wetgeving reeds ten voordele gaat van de consumenten in Frankrijk door betere verbindingen aan te bieden, goedkopere reizen en jobs te creëren. “We kijken vooruit naar klanten uit België en andere delen van Europa te verwelkomen op onze nieuwe nationale bestemmingen in Frankrijk.”
Tarieven op elke reis met megabus.com beginnen vanaf €1. Alle diensten gebruiken state of the art voertuigen met gratis wifi, stopcontacten, airconditioning en een toilet.
megabus.com, deel van de Stagecoach Group in Schotland, werd gelanceerd in 2003 en breidde in 2006 zijn busdiensten uit naar Noord-Amerika en lanceerde busdiensten in het Europese vasteland sinds 2012. Het Europese netwerk van megabus.com omvat nu bijna 150 bestemmingen zoals Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt, Keulen, London, Manchester, Glasgow, Edinburgh, Parijs, Amsterdam, Brussel, Lyon, Toulouse, Barcelona, Lille, Luxemburg, Rome Milaan en Napels.
megabus.com vervoert jaarlijks meer dan 15 miljoen passagiers over heel Europa en Noord-Amerika vanaf €1 in Europa. Het aantal passagiers dat gebruik maakt van het groeiende Europese netwerk van megabus.com is het laatste jaar met meer dan 330% gestegen. De gemiddelde prijs van een ticket op het vasteland van Europa ligt op dit moment rond €10.
De website van megabus.com is zowel in het Nederlands, Frans, Spaans, Duits als Engels beschikbaar. De diensten van megabus.com zijn vooral populair bij families, studenten en toeristen die graag geld besparen op het reizen, dat ze vervolgens extra kunnen spenderen op locatie.
Alle chauffeurs van megabus.com hebben een uitgebreide rijopleiding met succes afgerond. Tijdens de opleiding moesten de chauffeurs de trajecten onder de knie krijgen en leerden hoe ze met passagiers moeten omgaan. Deze opleiding is conform de verplichte Europese richtlijnen voor beroepschauffeurs van bussen, touringcars en vrachtwagens. megabus.com zorgt voor een volledige naleving van de EU wetgeving op rust-en rijtijden en heeft strengere onderhoudsstandaarden dan de wettelijke regelgeving als deel van haar toewijding op vlak van veiligheid.
Het succes van de diensten van megabus.com creëerde het voorbije decennium ongeveer 500 jobs in het Verenigd Koninkrijk en Europa en daarbovenop nog eens 1000 banen in Noord-Amerika.
De reservatiekosten bedragen €0,50 per boeking. Onder de nieuwe wetgeving mag 50% van de zitplaatsen op internationale reizen verkocht worden voor nationale reizen.
HelloFresh, de bezorger van maaltijdboxen, heeft haar assortiment uitgebreid met een Ontbijtbox. In deze box zitten alle ingrediënten die je nodig hebt voor 5 dagen ontbijt.
De Ontbijtbox is een aanvulling op het huidige assortiment van HelloFresh. Zo voorziet het bedrijf haar klanten nu niet alleen ’s avonds in de avondmaaltijd, maar ook ’s ochtends in het ontbijt. “Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten niet alleen ’s avonds van het gemak en de kwaliteit van HelloFresh gebruik kunnen maken, maar ook ’s ochtends op een eenvoudige manier van een voedzaam ontbijt kunnen genieten. HelloFresh zorgt voor een gevarieerd voedingspatroon, ook in de ochtend.” zegt Maartje Frederiks, verantwoordelijk voor HelloFresh in Nederland en België.
De Ontbijtbox bevat alle ingrediënten voor 5 dagen ontbijt voor 2 of 4 personen. Er zitten 3 recepten bij, altijd een fles verse sap en extra fruit voor onderweg of op het werk. “De recepten zijn binnen 5 minuten te bereiden. Er zit elke week 1 recept in dat wat meer tijd kost. Ideaal voor in het weekend, als je iets langer in bed wil liggen en meer tijd hebt om met elkaar te ontbijten.” vertelt Maartje. In de eerste Ontbijtbox, die deze week bij de eerste klanten wordt thuisbezorgd, zit bijvoorbeeld Griekse yoghurt met appel, blauwe bessen en cranberry-pittenmix, crackers met kaas en gerookte kalkoenfilet en alle ingrediënten om in het weekend bananenpannenkoeken met honing te maken.
De Ontbijtbox van HelloFresh is in combinatie met een maaltijdbox te bestellen via www.hellofresh.nl en www.hellofresh.be.
HelloFresh is in 2011 in Nederland gestart door Maartje Frederiks. Het bedrijf biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en alle bijbehorende verse ingrediënten thuisbezorgd krijgen. Sinds januari 2015 levert het bedrijf ook maaltijdboxen aan Vlaamse en Brusselse huishoudens. Ook is het sinds een aantal maanden de enige maaltijdboxleverancier die levert op de Waddeneilanden. Afgelopen juni lanceerde het bedrijf als eerste een maaltijdbox-app.
De Japanse modeketen UNIQLO opende zopas zijn winkel op de Meir 67-69 in Antwerpen. Het is de eerste winkel van UNIQLO in de Benelux. In de winkel wordt op een oppervlakte van ca. 1320 m2 de LifeWear collectie aangeboden voor mannen, vrouwen en kinderen. De wereldwijde retailer uit Japan viert zijn komst in België met speciale aanbiedingen, geschenken, en een openingsceremonie met verrassingsact.
Specifieke kenmerken van de winkel: Met een totale verkoopoppervlakte van ca. 1320 m2, verspreid over twee verdiepingen en een mezzanine, is dit een UNIQLO winkel van groot formaat met zowel mannen-, vrouwen- als kinderkleding. Naast de Herfst/Winter 2015 LifeWear-collectie, wordt ook een kledinglijn aangeboden die ontworpen is in samenwerking met kledingmerk Lemaire, geleid door Christophe Lemaire en Sarah-Linh Tran. De winkel is gelegen op de Meir, een van de drukst bezochte winkelstraten in België, en heeft een uitnodigende, open voorgevel. De decoratie in de etalage voor de opening is van de hand van de Antwerpse florist en ondernemer Mark Colle, een van de ambassadeurs in de "People"-campagne van UNIQLO.
Een kenmerkend interieur creëert een ronduit unieke winkelervaring. De winkel in Antwerpen is voorzien van metershoge muren van ‘color blocking’, en hightech-installaties, waaronder trappen die van kleur veranderen, LED-tickers en ronddraaiende paspoppen. Als authentiek Japans merk hecht UNIQLO veel waarde aan de dienstverlening aan de klant. Een voorbeeld hiervan is de verstelservice waarbij broeken de dag zelf gratis worden ingekort. Reguliere openingsuren van maandag tot zaterdag: 10.00u – 19.00u.
Aanbiedingen ter gelegenheid van de opening: Ter gelegenheid van de opening geeft UNIQLO een gratis sjaal van 100% kasjmier aan de eerste 100 bezoekers en een gratis, limited-edition herbruikbare draagtas ‘FROM TOKYO TO ANTWERP’ bij een aankoop van minimaal 50 euro (zolang de voorraad strekt). Bovendien biedt UNIQLO van vrijdag 2 oktober tot zaterdag 10 oktober een aantal artikelen aan tegen een speciale openingsprijs, zoals een ultralicht donsjasje (mannen/vrouwen) voor 59,90 euro, een 100% merino sweater (mannen/vrouwen) voor 19,90 euro, een flanellen hemd (mannen/vrouwen) voor 19,90 euro en 6 paar gekleurde sokken voor 9,90 euro.
De beroemde modeontwerper verzorgt het design van twee limited edition koekjestrommels van Huis Delacre. Huis Delacre heeft zichzelf tot doel gesteld zijn koekjes tot kunst te verheffen. Vandaar ook de wens om telkens weer uit te pakken met fraaie verpakkingen, zoals de nieuwste limited edition collecties in samenwerking met de Belgische hoedenontwerper Elvis Pompilio. Pompilio tekende twee exclusieve koekjestrommels die verkrijgbaar zijn in de Delacre-boetiek in Brussel en kortelings ook in de supermarktketens.
"We speelden al langer met het idee van een collector's reeks met een designer”, vertelt Gunther Deckers, marketingmanager bij Delacre. “Met Pompilio kiezen we voor een gevestigde Belgische waarde, een wereldwijd gerenommeerde designer die met zijn persoonlijke aanpak en elegantie perfect bij onze identiteit en waarden past. Dat Pompilio eerder al hoeden maakte voor Koningin Mathilde was voor ons geen doorslaggevende factor, maar wél een leuke knipoog naar onze rol als Hofleverancier. We weten echter dat ook Harrison Ford, Madonna en Sharon Stone tot zijn bewonderaars behoren. De kleurrijke en stijlvolle ontwerpen spreken ook een jonger publiek aan en ondersteunen het delicieuze lekkers dat wij aanbieden. Meteen de perfecte aanvulling voor onze eindejaarscollectie!"
De nieuwe metalen trommels – in limited edition – bieden een verleidelijke selectie van 400 gram lekkernijen van Huis Delacre: Marquisettes, Biarritz, Cigarettes Russes, Cœur Blanc, Brazil, Caracas, Nordica, Délichoc Melk, Suprême en Délichoc Puur. Deze nieuwe edities zijn verkrijgbaar tegen de adviesprijs van € 8,29.
Traditiegetrouw brengt Delacre dit najaar nog drie kerstedities van de vertrouwde koekjestrommel op de markt. Ze zullen een assortiment van 16 geraffineerde en heerlijke koekjes bevatten. Elke trommel onderscheidt zich met haar design, hoewel de noemer gelijk blijft: een onderdompeling in de feeërieke sfeer van de eindejaarsdagen, zoals we ons herinneren uit onze kindertijd. Ideaal als geschenk om uit te delen, of om uit te pakken en te delen met vrienden of familie. “Tijdens de feestdagen zijn koekjes bij de koffie nog belangrijker dan anders", legt Gunther Deckers uit. "Gezellige momenten in familiekring, die moet je koesteren. En precies daarom gaat er niets boven de variëteit aan smaken die Delacre aanbiedt met knapperige koekjes en heerlijke chocolade." Deze nieuwe edities zijn vanaf 5 oktober beschikbaar in de supermarkten. Adviesprijs: € 11,99.
Persoonlijke mailbox
Het speciale Delacre-aanbod voor de eindejaarsfeesten zou niet compleet zijn zonder de nieuwe Mailbox! Stop uw klassieke wenskaart dit jaar in een totaal nieuw kleedje en zorg voor een verrassing van formaat: zeg het met een schitterende lekkernij! Surf naar www.mailboxdelacre.com, stel uw tekst op, voeg een foto toe en klik op "verzenden". Niet alleen de heerlijke koekjes zorgen voor een onvergetelijk moment, ook de originele manier om jouw wensen via een gepersonaliseerde magneet te versturen blijft ongetwijfeld voor eeuwig in het geheugen gegrift.
Bosto grains vervolledigt rijstgamma met oergranen Quinoa en spelt
Belgische rijstmerk verovert nu ook vaste stek in oerkeuken.
Quinoa, spelt, boekweit, haver, gerst, gierst, kamut... Deze heerlijke granen maken nauwelijks deel uit van ons eetpatroon, terwijl ze heel veel goede eigenschappen bevatten. En dat heeft ook Bosto goed begrepen. Het Belgische rijstmerk – dat al sinds 1947 één van de belangrijkste producenten in voorverpakte kwaliteitsrijst op de Belgische markt is – besloot om haar gamma uit te breiden met Bosto Grains.
Oergranen zoals quinoa en spelt worden in verpakkingen van telkens 275 gram aangeboden, al dan niet vermengd met zilvervliesrijst en andere granen. Bovendien zijn de Quinoa en Quinoa drie kleuren 100% biologisch. Hiermee wil Bosto meesurfen op de trend van het koken met oergranen. En omdat het gezond en lekker is, en een perfect alternatief voor gewone rijst.
Quinoa (Bio)
Quinoa is een vrucht van een plant die gekweekt wordt in Zuid-Amerika en al door de Inca’s werd geteeld en gegeten. Quinoa bevat heel veel vezels, is een bron van eiwitten en is bovendien glutenvrij. Het heeft een volle aardse smaak en een knapperige structuur. Je bereidt en eet het zoals rijst. De Quinoa uit het Bosto Grains gamma is bovendien 100% biologisch.
Quinoa 3 Kleuren (Bio)
Naast de ‘gewone’ quinoa is er ook een variant in drie kleuren. Deze mix van witte, zwarte en rode quinoa is net zo gezond, verantwoord en 100% biologisch. De volle, aardse smaak van de verschillende kleuren quinoa is quasi gelijk. Alleen zorgt het voor een kleurrijke en bijgevolg origineler gerecht!
Mix Brown + Quinoa + Granen
Wil je graag ‘oergranen’ uittesten, maar niet meteen van rijst af stappen? Dan is deze mix perfect voor jou. Deze combinatie van voorgekookte zilvervliesrijst (66%), quinoa (10%), gerst (20%) en tarwe (4%) is supergezond en tegelijkertijd heel toegankelijk van smaak. De zilvervliesrijstkorrels (ook wel eens volkoren rijst genoemd) hebben nog een zilvervliesje dat erg veel vezels bevat en voor een verzadigd gevoel zorgt. Deze mengeling is perfect voor iedereen die bewust wil omgaan met voeding. Bevat gluten door de aanwezigheid van gerst.
Mix Brown + Spelt + Quinoa
Twee oeroude superfoods tegelijkertijd in één pak! Spelt (dat voor 30% deel uitmaakt van deze mengeling) is een verre voorvader van tarwe die al eeuwen geleden in Europa werd gegeten, maar weer helemaal herontdekt is. Samen met quinoa (10%) en voorgekookte zilvervliesrijst (60%) is deze variant daardoor een explosie van vezels en eiwitten. Bevat gluten.
Het Belgische rijstmerk Bosto zag in 1947 het levenslicht en was de eerste voorverpakte van de verschillende kleuren kwaliteitsrijst op de Belgische markt. Rijst koken moet helemaal niet moeilijk zijn en daarom kwam Bosto als eerste merk met kookbuiltjes op de markt in 1970. Hierdoor werd het koken van rijst zeer toegankelijk voor iedereen. Bosto innoveert voortdurend om rijst van de beste kwaliteit te kunnen bieden aan de consument. Hierdoor is het één van de belangrijkste producenten in verpakte rijst op de Belgische markt.
De Bosto grains zijn verkrijgbaar bij Carrefour, Carrefour market, Colruyt, Cora, Match en Mestdagh.
Ron is de naam van BergHOFFs gloednieuwe lijn. Ron is dan wel geen persoon, maar deze producten hebben alles om vrienden voor het leven te worden. Ideaal om op vrije dagen uitgebreid te kokerellen. Prachtig om in je keuken design te verwerken.
“Today is no shave Saturday and my hair’s allowed to be fuzzy. Coffee will be savoured and there’s even time to enjoy an extra cup. For a change, it’s not my job that monopolizes my thoughts. I’m privileged to ponder the menu for tonight, when friends come over to celebrate the simple fact that we are connected. It’s not just about what will end upon the plate this evening; it’s the process that counts… the ritual of preparing a dish, the people I’m honoured to share it with.” Pieter Roex & BergHOFF
De nieuwste lijn van BergHOFF is van de hand van inhuis ontwerper Pieter Roex. De jonge designer benadert met zijn ontwerpen in de eerste plaats als gebruiker. Daarom werd de lijn ontwikkeld als een concept bestaande uit vier verschillende stijlen waaruit gekozen kan worden naargelang de kooktechniek. Ondanks dit ‘mixprincipe’ vormt de uiteindelijke selectie toch een stilistisch geheel.
De lijn bestaat uit kookpotten in 5-lagig materiaal,18/10 roestvrij staal en gietijzer. Enkele extra’s laten toe om ook de wereldkeuken aan bod te laten komen. Twee messenreeksen en een theepotje – dat de voorbode vormt van een uitgebreide keuze aan accessoires maken de nieuwe Ronlijn compleet.
De allereerste lijn die Pieter Roex voor BergHOFF ontwerpt valt al meteen in de prijzen: het theepotje en de messen werden onderscheiden met het Henry van de Velde Label 2015.
Vlijmscherpe messen: opgeruimd staat netjes! Een mes waarbij het zwarte lemmet naadloos overloopt in de zwarte greep? Of een zwart lemmet dat elegant overgaat in een coatings: eentje uit titanium en eentje met antikleef eigenschappen. Het aanbod bestaat uit negen van de meest courante messen. Wie bewust en selectief een keuze maakt uit het aanbod messen wil deze ook op een flexibele manier kunnen opbergen. Dat kan met de individuele messenhouders uit hout die je, dankzij een sterke magneet, aan elkaar kan koppelen. Of je nu twee messen kiest of de volledige reeks, je creëert een eigen uniek opbergsysteem in de lade of op het aanrecht. Zo wordt elk mes veilig en georganiseerd bewaard.
Wat schaft de pot?
In de vijflagige kookpottenserie zorgen vier verschillende materialen in een inventieve alliantie voor een snelle hitte overdracht. Doordat de potten uit één geheel bestaan wordt ook een hittespreiding tot aan de rand mogelijk. Het 18/10 roestvrijstalen deksel verzegelt de pot waardoor de natuurlijke sappen van het gerecht niet kunnen ontsnappen. De handgrepen blijven koel, wat bijdraagt tot een verhoogd comfort. De teppanyaki garandeert op alle hittebronnen de heerlijkste gerechten. De elegante vormgeving en subtiele kleurschakeringen doen even vergeten dat het hier wel degelijk om gietijzeren kookpotten gaat. Gietijzer heeft de eigenschap om warmte lang vast te houden wat het materiaal uitermate geschikt maakt voor ‘slow cooking’ en hartige stoofpotjes, bereid zowel op het fornuis als in de oven. Het deksel sluit de pot volledig af en dankzij de kleine oneffenheden onder het deksel worden verdampte aroma’s omgevormd tot druppeltjes die voor een continue bevochtiging van het gerecht zorgen. De handvatten zijn ontworpen om de potten zelfs met ovenwanten aan veilig uit de oven te halen.
Het flexibele karakter van de nieuwe lijn wordt benadrukt door een aanbod van potten en pannen in18/10 roestvrij staal. De gietijzeren potten vormen de basis voor een verdere exploratie van de wereldkeuken. Helemaal in lijn met de filosofie van het Ron gamma kan het klassieke gietijzeren kookgerief met enkele extra’s omgevormd worden tot een hippe tajine of stomer.
Tea time! Een RVS theepotje dat direct op het fornuis (yup, ook inductie) gebruikt kan worden? Dat is pas gezellig! Kook simpel eerst het water in het potje en plaats dan de RVS filter met een favoriete losse thee. Wanneer de thee de gewenste sterkte heeft bereikt kan de filter dankzij een slim kliksysteem probleemloos verwijderd worden. De ruime filter laat toe om de thee optimaal te laten trekken om ten volle van de karakteristieke eigenschappen te genieten zonder blaadjes die in het kopje drijven. Het theepotje is beschikbaar in RVS met een satijnen afwerking of met een witte coating.
Wie graag de eindejaarsfeesten op een traditionele manier viert, maar de koude en de regen wil inruilen voor zon en warmte, trekt het best naar Curaçao. Kerstbomen en bijhorende versieringen zorgen voor een echt (tropisch) kerstgevoel. Ook Oudejaarsnacht wordt heel uitbundig gevierd, want de Curaçaoënaars kunnen feesten als geen ander. Beleef de eindejaarsfeesten dus met een tropisch tintje tussen de locals. Stel je voor, nieuwjaar vieren onder de schaduw van een palmboom op een zonovergoten strand aan de azuurblauwe zee! Dat is mogelijk op Curaçao, want ook tijdens hartje winter, schijnt de zon en genieten de Curaçaoënaars van een aangename 28°.
Op Oudejaarsdag worden er op het hele eiland pagara’s afgeschoten, lange vuurwerkmatten die ooit door de Chinezen zijn ingevoerd, en overal zijn er vuurwerkshows. Deel op Oudejaarsnacht de feestvreugde met de locals op het Brionplein en op de Pontjesbrug. Traditioneel komen daar ieder jaar duizenden mensen samen om te picknicken, te feesten en om samen af te tellen naar de vuurwerkshow, het begin van een feest dat tot in de vroege uurtjes duurt. Je kunt ook de Oudejaarsnacht vieren met de voetjes in het zand in een sfeervolle beach bar.
Heb je ook altijd al eens willen meedoen aan de Nieuwjaarsduik, maar heb je het nog niet aangedurfd om de koude Noordzee in te duiken? Grijp met de duik op Curaçao je kans, want op 1 januari vindt ook hier een echte nieuwjaar duik plaats! Op Jan Thiel Beach geniet je samen met de locals van het warme, azuurblauwe water. Eén ding is zeker, op Curaçao zal men zich niet vervelen tijdens de eindejaarsfeesten.
Net als bij ons wordt op Curaçao het Kerstfeest op een traditionele manier gevierd, samen met de familie. Dus wie vreest om de typische Kerstsfeer van thuis te moeten missen, kan met een gerust hart naar Curaçao reizen tijdens de eindejaar periode. Ook op Curaçao schaffen veel bewoners een echte kerstboom aan – geïmporteerd uit Canada – en de bijhorende versiering zorgt voor een echt (tropisch) kerstgevoel. Daarnaast trekt een zee aan roze en witte lichtjes in de vorm van een reusachtige kerstboom veel bekijks op het Brionplein, net zoals de prachtig verlichte Pontjesbrug. Precies zoals in België worden met Kerstmis de heerlijkste gerechten klaargemaakt, zoals “Pan di Jamón” (kerstbrood met ham), “pernil” (varkensvlees) en “Ponche crema”(eierpunch), en dat allemaal bij een temperatuur van 28°.
Curaçao is een zon zeker eiland in het Caribisch gebied, dat elke reiziger verrast. Naast de constante tropische temperatuur en de parelwitte stranden heeft het eiland tal van bezienswaardigheden. Ontdek het historisch interessante Willemstad, de oude landhuizen en proef de unieke Curaçaose gerechten met invloeden van over heel de wereld.
Curaçao is, met meer dan 35 stranden, de perfecte bestemming om de batterijen op te laden en te relaxen. Actieve reizigers kunnen zwemmen, snorkelen, duiken en zo de wondere onderwaterwereld ontdekken. Maar denk ook aan activiteiten zoals de Christoffelberg beklimmen of mountainbiken door bijzondere vegetatie. Vergeet de feesten en evenementen niet: het kleurrijke Carnaval (februari-maart), Curaçao North Sea Jazz (september) en de Curaçao Marathon (november).
Curaçao ligt buiten de orkaanzone en heeft het ganse jaar een temperatuur van minimum 28 graden. Er zijn dagelijks vluchten vanuit Amsterdam (reisduur 9 uur) en een keer per week vanuit Düsseldorf (reisduur 10,5 uur). Curaçao is door Zoover uitgeroepen tot populairste vliegvakantieland buiten Europa, met een grote variëteit aan logiesmogelijkheden. Curaçao Tourist Board Europa (CTBE) is het aanspreekpunt voor reizen vanuit Europa naar het zonovergoten eiland.
Het schitterende Les Lacs de l’Eau d’Heure doet er alles aan om het recreatiegebied op een duurzame manier uit te baten en te ontwikkelen. Daarom kreeg het eerder van Europa de EDEN-prijs. EDEN staat voor European Destinations of Excellence, een label dat wordt toegekend aan bestemmingen die het toerisme promoten mét de nadruk op duurzame ontwikkeling.
Het EDEN-project wil toeristische bestemmingen stimuleren die er in slagen economische en duurzame ontwikkeling te combineren. Het project bestaat uit een landelijke wedstrijd die ieder jaar plaatsgrijpt en die leidt tot de keuze van modelbestemmingen in de 27 deelnemende lidstaten van de Europese Gemeenschap.
Les Lacs de l’Eau d’Heure kan zich dankzij de EDEN-prijs als een modelbestemming profileren wanneer het gaat om watertoerisme. Uiteraard heeft dat alles te maken met het fantastische toeristische product maar ook en niet in het minst met de duurzame manier waarop het wordt uitgebaat.
Het Land van de Meren is een schitterende heuvelachtige streek, op de grens van Henegouwen en Namen, met grote meren, uitgestrekte bossen en open velden. Het is de ideale bestemming om er een groot recreatiegebied te ontwikkelen wat ook gebeurd is in de voorbije vijftien jaar. Het resultaat is een toeristische bestemming van formaat die ook als motor fungeert voor de ontwikkeling van de ganse regio en waarbij de aandacht prioritair gaat naar duurzaam beheer.
Les Lacs de l’Eau d’Heure ontving de EDEN-prijs dankzij volgende sterke troeven: aandacht voor waterzuivering, indeling van zones volgens biologische belangrijkheid, afvalbeheer, activiteiten met respect voor natuurlijk erfgoed, beperking van de impact van het toerisme op natuur en milieu, maximaal kiezen voor lokale leveranciers, milieu sensibilisering van de bezoekers, kiezen voor zachte mobiliteit en openbaar vervoer, duurzaam bosbeheer, maximaal gebruik van duurzame hulpmiddelen.
Private partners en uitbaters worden zorgvuldig geselecteerd op basis van strenge milieunormen en ook de bouwprojecten zijn aan strenge normen onderworpen en altijd in harmonie met de natuurlijke omgeving. Dat is in de eerste plaats van toepassing op de vakantiedorpen, zoals het Golden Lakes Village. Ook in de bouw en exploitatie van attracties worden de EDEN-normen toegepast zoals bij de The Spin, de eerste téléski in de wereld die 100% op zonne-energie werkt.
Info: www.lacsdeleaudheure.be
Het Land van de Meren is het grootste merengebied van België. Het is een vakantiebestemming voor elk seizoen, voor jong en oud. Er zijn comfortabele vakantiewoningen en bungalows. De recreatiemogelijkheden zijn haast onbeperkt: zeilen, waterskiën, windsurfen, duiken, wandelen, fietsen. Het Land van de Meren is tevens een goede uitvalsbasis om de mooiste plekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijk prijs-kwaliteit verhouding.
De beurs COUNTRYSIDE+ wordt georganiseerd in Flanders Expo Gent, van 30 oktober tot 2 november 2015. Voor deze 21ste editie trekken de organisatoren de groene kaart en zetten het bos in de kijker. Daarbij hoort een gastland en dan is Slovenië een logische keuze. Het kleine, sympathieke land, tussen de Alpen en de Adriatische Zee, is een op en top groene vakantiebestemming.
Hoe groen en hoe rijk Slovenië is aan natuur zeggen de volgende cijfers: meer dan 66% van de oppervlakte is bosgebied en Slovenië telt 1 nationaal park, 3 regionale parken en maar liefst 7 landschapsparken. Een derde van het land is beschermd gebied en maakt als dusdanig deel uit van Natura 2000, het Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. Slovenië is binnen dat netwerk de absolute koploper van alle lidstaten van de Europese Unie. De natuurliefhebbers en de actieve vakantiegangers kennen beslist het Triglav Nationaal Park, met de hoogste berg van het land die voor de Slovenen ook symbolisch belangrijk is. Verder is er ook nog het fantastische meer van Bohinj, net onder de Julische Alpen. Maar er zijn ook tal van minder bekende regio’s waar de natuurpracht al even indrukwekkend is zoals het natuurparadijs Bela Krajina met de Kolpa rivier, de Logarska Vallei en ook de Soča Vallei, een trekpleister voor rafting en canyoning. Alle drie deze regio’s zijn dan ook terecht drie ‘European Destinations of Excellence’.
Authentieke boerderijvakanties en Slow Travel: Bij een vakantie in het groen hoort een accommodatie in het groen en waar kun je beter verblijven dan op een authentieke boerderij midden het Sloveense landschap. In Slovenië is er keuze uit maar liefst 850 boerderijen waaronder 400 boerderijen ook een authentiek verblijf aanbieden. Maak kennis met de gastvrijheid, ontdek de prachtige natuur van Slovenië en pluk en proef de heerlijke producten van het land.
Voor een eerste kennismaking met Slovenië ga je van vrijdag 30 oktober tot maandag 2 november naar Flanders Expo Gent. Je kunt er informatie sprokkelen over je komende vakantiebestemming op de beurs Countryside+ . Open van 10.00 u tot 18.00 u (vrijdag tot 21.00 u). Toegangsprijs volwassenen € 12.
RestoDays: de grootste editie ooit, meer dan 400 restaurants
Van 2 tot 11 oktober vindt de 12e editie van het grootste gastronomische event in België plaats. Tien dagen lang zullen meer dan 400 restaurants – waaronder een dertigtal met Michelinsterren en een honderdtal die een Gault&Millau score van 13/20 of meer hebben – een driegangenmenu aanbieden aan gastronomieliefhebbers tegen een zeer toegankelijke prijs. Deze niet te missen afspraak voor fijnproevers heeft bovendien ook een nieuwe website.
Het principe van de RestoDays is intussen gekend: 10 dagen lang bieden de deelnemende restaurants exclusieve, gastronomische driegangenmenu’s aan. Voor een lunch betaalt u €22, voor een diner €29. Ook de meest prestigieuze sterrenrestaurants bieden hun kunsten aan voor ieders budget, met formules vanaf €39 ’s middags en €46 ‘s avonds.
Voor deze 12e editie, de grootste ooit, krijgen de RestoDays bovendien een splinternieuwe website, die geoptimaliseerd werd voor alle mobiele toestellen en waarmee een reservatie onmiddellijk en eenvoudig via de pc, tablet of smartphone kan doorgegeven worden.
Dankzij deze nieuwe website worden de vele deelnemende restaurants en hun menu’s nog meer in de kijker geplaatst en heeft de gebruiker met één klik toegang tot alle belangrijke informatie. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de sterrenrestaurants en de zaken die een goeie score haalden in de Gault&Millau. Enkele grote namen onder de deelnemers zijn: Le Passage (*) in Brussel, Comme chez soi (*) in Brussel, Terborght (*) in Huizingen, De Pastorale (**) in Rumst, Vous lé Vous (*) in Hasselt, La Durée (**) in Izegem, Boury (*) in Roeselare, Kommilfoo (*) in Antwerpen, Magis (*) in Tongeren en Hof Ter Eycken (*) in Ninove.
Marijke De Ron van sterrenrestaurant Terborght in Huizingen is alvast enthousiast over hun 9de deelname aan de RestoDays: "De RestoDays bieden ons de kans nieuwe klanten te ontmoeten voor wie ons team het onderste uit de kan haalt. Het is altijd een uitzonderlijk moment om mensen die zonder deze actie misschien nooit bij ons over de vloer zouden komen, te laten kennismaken met gastronomie."
Krijgt u al het water in de mond? Reserveren kan enkel via het online reservatiesysteem op de website http://www.restodays.be
De RestoDays in enkele cijfers …: 12e editie, + 400 restaurants, 30 sterrenchefs nemen deel en + 40.000 couverts tijdens de laatste editie.
Fort Napoleon is van 31 oktober tot en met 6 december de locatie voor een Sinterklaas-expo voor kinderen, gebaseerd op het kinderboek en concept “De Spiekpietjes” door Thaïs Vanderheyden.
De Spiekpietjes zijn kleine geheimzinnige Sinterklaashulpjes. Elk jaar, wanneer de blaadjes van de bomen dwarrelen, trekken ze de wereld rond. Ze verstoppen zich in huizen, appartementen en klasjes om kindjes in de gaten te houden. Zo komen ze te weten wie flink is of een beetje ondeugend. ‘s Nachts, als iedereen slaapt, bellen ze naar de Sint om al die informatie door te geven. Zo wordt in Spanje het Grote Rode Boek van de Sint elk jaar netjes aangevuld.
Het concept van de Spiekpietjes sluit aan bij de vertrouwde Sinterklaastraditie en verklaart ook hoe de Sint aan zijn kennis komt. Bij het boek hoort een popje (Spiekpietje) dat ouders, juffen en meesters, dagelijks op een andere plaats kunnen verstoppen. Kinderen gaan op zoek naar hun Spiekpietje om te zien vanwaar ze vandaag bespioneerd worden.
Het Spiekpietje betrekt ouders in de Sinterklaastraditie en stimuleert kinderen op een ludieke manier om flink te zijn. Ondertussen kijken duizenden kindjes jaarlijks uit naar de terugkomst van hun vertrouwde Spiekpietje.
Dit jaar ontvangt Oostende de Spiekpietjes in Fort Napoleon met een kleurrijke wandeling doorheen de Spiekpietjes’ avonturen, een spannende speurtocht naar alle Spiekpietjes die zich verstoppen in het Fort, knutseltafels, workshops, vertelmomenten en wie weet kom je de Sint nog eens tegen!
Deze maand brengen Primus en Brouwerij Haacht deel twee van de ambitieuze docureeks ‘Free Spirits’. In deze reeks wordt de wereld van eigenzinnige karakters tot leven gebracht.
Dit keer duiken ze onder in de wereld van Sylvain, een Brusselaar die elk vrij moment besteedt aan het verkennen van verlaten gebouwen en industriële sites. Vooraf documenteert hij zich grondig, waardoor hij eenmaal ter plekke magistrale foto’s weet te maken. Net dat maakt Sylvain uniek in de wereld van de ‘urban explorers’. Zijn drijfveer? De ziel van de plek doorgronden en schoonheid blootleggen die anders verborgen blijft. Ontdek het verhaal van Sylvain hieronder.
De ‘Free Spirits’-reeks werd deze zomer gelanceerd met een eerste verhaal: dat van Angelo, een West-Vlaamse surfer en boardshaper die vertelt over passie, keuzes maken, creativiteit en een diepgeworteld geloof in eigen kunnen. Het tweede verhaal (Sylvain) verschijnt vanaf 16 september op televisie (Discovery Channel) en in de bioscoop, waar de sfeervolle beeldvorming en de filmische aanpak van deze reeks extra tot hun recht komen.
De verhalen van Angelo en Sylvain kunnen bekeken worden op de digitale platformen, waaronder www.primus.be en YouTube. De ‘Free Spirits’-reeks wordt in de komende weken nog aangevuld met een derde en vierde episode.
Deze herfstvakantie wordt het opnieuw extra spannend in het Brusselse waterpretpark Océade. Het water kleurt er elke dag omstreeks 15 uur rood, alsof je in een echt bloedbad zwemt.
Van zaterdag 31 oktober tot en met vrijdag 6 november staat Océade weer helemaal in het teken van Halloween. De bezoekers kunnen er niet alleen genieten van het grootste aanbod van glijbanen in België, maar ook lekker griezelen! Elke dag om klokslag 15 uur wordt Océade omgetoverd tot een heus bloedbad. Geen echt natuurlijk, maar via een speciaal procedé kleurt het water van het park akelig bloedrood! Voor hun gezondheid of zwemkledij hoeven de bezoekers niet te vrezen: de kleurstof is een natuurlijk product dat 100% veilig is en geen vlekken maakt. Na zo’n drie kwartier is deze nachtmerrie voorbij. Tot de volgende dag…
Ook de animatie is in het teken Halloween: tussen 14 en 16u toveren schminksters de jongsten met waterproof grime om in hun favoriete griezelfiguur.
Naast Mini-Europa vind je Océade, het waterpretpark dat de absolute nummer 1 is in glijbanen in België. Haar grootste troeven zijn samen goed voor 625m aan glijplezier en uniek door hun verscheidenheid (snel, met banden, 1, 2 of 3 plaatsen,…) en hun exclusiviteit (de langste, snelste glijbaan) in ons land. Daarnaast vind je in Océade onder andere een golfslagbad, jacuzzi’s en een saunaruimte die in de prijs inbegrepen is. Het park is er in de eerste plaats voor families die op zoek zijn naar plezier en ontspanning. Tenslotte is Océade de derde meest bezochte attractie in Brussel. www.oceade.be
Tarieven Océade (geldig voor 4 uur): €18,2 voor een volwassene / €15,2 voor een kind (grootte: 1m15 tot 1m30) - €112 voor een kaart voor 10 bezoeken. Er zijn speciale groepstarieven.
Nieuwe luxe lijn van chocolatier Libeert- Belgische chocolade op zijn best
Het Belgische bedrijf Libeert, specialist in premium Belgische chocolade, presenteert met trots haar nieuwe luxe lijn: prachtige pronkstukken voor eindejaar, onder de vorm van holle figuren, pralines en tabletten, waaronder drie tabletten met speciale aandacht voor de oorsprong van de chocolade. Originele chocolade, boordevol smaak – het perfecte eindejaarsgeschenk.
Prachtige holle kerstmannen, een reeks kerstballen en een weelderige chocolade kerstboom, opgebouwd uit kerstballen, zijn een streling voor het oog en een genot voor je smaakpapillen. De producten zijn verpakt in een exclusieve, stijlvolle geschenkverpakking en gedecoreerd met een label om een persoonlijke boodschap mee te geven. Ook de tabletten en pralines krijgen een nieuwe ‘luxe’ look en er komen origine-tabletten bij: drie buitengewone smaakervaringen, gemaakt met zorgvuldig geselecteerde cacaobonen uit Vietnam, Congo en Ecuador.
Het Kerstmaal afsluiten met een heerlijk stukje chocolade of een origineel, chocolade geschenk cadeau doen: het kan allemaal dankzij de nieuwe lijn van Libeert. Laat Libeert je verrassen dit eindejaar en zet 2016 alvast goed in!
Richtprijzen: Holle figuren: vanaf € 7,99, Pralines: vanaf € 5,99, Tabletten: vanaf € 2,49 Meer info: www.libeert.com
Over Libeert :
Meng aloude tradities, een goed bewaard familierecept en gloednieuwe technologieën ... en je bekomt Libeert chocolade. Al sinds 1923 staat deze bekend om zijn heerlijke smaak. Libeert startte het familiebedrijf als Italo Suisse, maar veranderde recent zijn naam naar de familienaam van de eigenaars, waarvan ondertussen de vierde generatie actief is in het bedrijf. Onder een nieuwe naam en met dezelfde passie voor premium Belgische chocolade speelt Libeert met de nieuwe luxury line perfect in op de trends naar luxe, premium en gifting. Het nieuwe Libeert luxe gamma voor volwassenen is een mooie aanvulling op het reeds bestaande Tonkeys gamma, dat eerder naar kinderen gericht is.
(Golednieuw) All-year-round wandelplezier in Koksijde-Oostduinkerke
e dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke pakte onlangs uit met een compleet nieuwe wandelkaart waarbij alle gemeentelijke wandelroutes volledig herwerkt en vernieuwd werden. De nieuwe wandelkaart is een handige tool voor zij die een uitwaaiweekendje aan zee plannen. Ook voor wie liever met een gids op pad gaat en meer wil leren over de fauna en flora of andere onderwerpen komt in Koksijde-Oostduinkerke ruimschoots aan zijn trekken, want het aanbod (gratis) geleide wandelingen is er uitgebreid.
Nieuwe wandelkaart voor iedereen:
De nieuwe wandelkaart bundelt alle gemeentelijke wandelroutes waarbij de wandelaar kan kiezen uit maar liefst 7 wandelingen. De routes gaan langs de mooiste plekjes van de badplaats, doorheen de vele natuur- en duinengebieden en langs de verschillende bezienswaardigheden van de badplaats Koksijde-Oostduinkerke. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de toegankelijkheid. Drie van de zeven routes bieden een verhard alternatief zodat deze toegankelijk zijn voor rolstoelen maar ook voor fietsers en buggy’s. Ook hondenvrienden kunnen hun viervoeter op enkele routes meenemen.
De wandelaar heeft keuze uit volgende wandelroutes: Artiesten, Ijslandvaarders, Schipgat, Witte Burg, Spelleplekke, Kruwers en Polderwandelroute. Alle routes zijn lusvormig en de afstanden variëren tussen de 5 en 13 kilometer zodat zowel de fervente stapper als de occasionele wandelaar zijn gading kan vinden. Voor de gepassioneerde wandelaar kunnen de verschillende routes ook gecombineerd worden. De wandelkaart is dus absoluut een must voor wie het natuurschoon in Koksijde-Oostduinkerke wil ontdekken. De wandelkaart is te koop bij de dienst Toerisme Koksijde-Oostduinkerke voor 3 euro.
Thematisch geleide wandelingen : van zeewier tot yoga: In Koksijde-Oostduinkerke vind je ook een interessant aanbod aan thematische wandelingen onder leiding van een gids. Vaak zijn die wandelingen gratis, soms wordt een klein symbolisch bedrag gevraagd. De meeste wandelingen vinden in het weekend plaats.
Op zondag 27 september staat om 14.00 een gratis geleide bessenwandeling in de Noordduinen op het programma. Nog een bijzondere geleide wandeling waaraan je voor een symbolische 2 euro kunt deelnemen op zondag 4 oktober om 14 uur is de ‘Zeewierenwandeling – Zeewieren, een onbekende groente’ . Op het strand ga je tussen de aanspoelsels op zoek naar zeewieren en kom je meer te weten over hun levenswijze en hun culinaire en andere toepassingen. Inschrijven is mogelijk via duinenhuis@koksijde.be.
Ben je toe aan ontspanning, dan is de Yogawandeling die op zaterdag 10 oktober van 9.00-14.00 wordt georganiseerd een aanrader. In de voormiddag geniet je van een lange yogales voor zowel beginnende en ervaren yogi. Na een hartverwarmend drankje volgt een stevige wandeling op het strand en door de duinen. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 10 euro per persoon.
Op woensdag 4 november van 14.00 – 16.30 kan je deelnemen aan de wandeling ‘De kleur van de herfst in de Schipgatduinen’. Een bonte schakering van donkerpaars tot oranje bessen kleuren de Schipgatduinen, maar wist je dat bessen ook een “gedekt tafeltje” voor vogels zijn en een gezonde vitaminerijke lekkernij voor de moderne mens? Na een leerrijke wandeling wordt afgesloten met een tas warme chocolademelk in het Duinenhuis. Inschrijven via duinenhuis@koksijde.be. Kosten: 2 euro per persoon.
Om het wandeljaar mooi af te sluiten wordt op zaterdag 26 december in Sint-Idesbald een heuse Winterwandeldag georganiseerd. Tussen de feestdiners door is een verkwikkende wandeling aan zee een dankbare bezigheid! Er zijn wandelingen van verschillende afstanden, voor de recreatieve wandelaar tot de meer doorwinterde stapper. Deelname is gratis.
En al wie benieuwd is naar de geleide wandelingen in 2016, houdt best de website van de toeristische dienst Koksijde-Oostduinkerke in de gaten. Vanaf volgend jaar maart starten er opnieuw een reeks boeiende wandeltochten.
Ga voor meer info en een update over alle geplande wandelingen naar www.koksijde.be en klik op ‘Activiteitenoverzicht’ onder de kalender.
Spicy 3, sporten voor het goede doel in Les Lacs de l'Eau d'Heure
In Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste recreatiegebied van Wallonië, zijn de voorbereidingen gestart voor een fantastisch project dat in september 2016 wordt opgezet. SPICY 3 is een triatlon, georganiseerd door vzw. Handicaps Solidaires, waarbij sportievelingen, ook minder validen, samen geld inzamelen voor de kinderen van Burkina Faso. Het wordt een unieke mix van ontspanning, recreatie, respect voor anderen, vriendschap, solidariteit en sport, in het Land van de Meren.
Les Lacs de l’Eau d’Heure ligt op hooguit een paar uur rijden van Vlaanderen en Brussel, ideaal dus voor een korte break, een weekenduitstap of een heuse vakantie. Het aaneengesloten merengebied, 1800 ha groot, is een geliefde bestemming voor de watersporter maar ook fietsers en wandelaars vinden er hun weg. Voeg daarbij de uitstekende accommodatiemogelijkheden en je hebt een vakantiebestemming van formaat.
Het is dus in deze prachtige omgeving dat de eerste editie van SPICY 3 zal plaatsvinden, op 18 september 2016. Het gaat om een team-triatlon waarbij sporters mét en zonder handicap samen deelnemen, een organisatie van de vzw. Handicaps Solidaires. Elk driekoppig team telt minstens één deelnemer met een handicap (fysisch of mentaal). De afstanden van de onderdelen van de triatlon zijn aangepast opdat zoveel mogelijk sporters zich kunnen inschrijven. Samen moeten ze achtereenvolgens 500 meter zwemmen, 24 km fietsen en 6 km hardlopen. Voor deze fysieke prestatie mag aangepast materiaal worden gebruikt zoals een draagstoel of een fiets met aanhangwagen. Mensen met een handicap kunnen op deze manier probleemloos meesporten.
De belangrijkste kenmerken van SPICY 3 zijn ‘feest’ en ‘solidariteit’. Een feest dankzij het enthousiasme van de sporters en de organisatie van randanimatie, een evenement vol solidariteit want de teams die zich inschrijven engageren zich om minstens € 1500 in te zamelen als sponsorgeld. Deze bijdrage komt ten goede van L’Hymne aux Enfants, een stichting die zich, door het verstrekken van medische zorg en onderwijs, inzet voor de kinderen van het Afrikaanse land Burkina Faso.