Het staalskelet van beSteel: een duurzame en innovatieve bouwmethode
Vooraf de duur van de werken kennen en de controle behouden over de precieze kosten van de bouw van je huis of van je renovatieproject? Het is mogelijk dankzij beSteel.
Deze nieuwe onderneming is in Aarschot gevestigd en brengt een ware revolutie in de Belgische bouwsector op gang. Dankzij de productie van koudgewalste stalen profielen zal het de traditionele manier van bouweningrijpend veranderen. Op Batibouw 2016 zal een staalskelet op ware grootte worden tentoongesteld (stand n°301 – Hal 5): een mooie gelegenheid om de stevigheid en architecturale flexibiliteit ervan te ontdekken.
De gloednieuwe bouwtechniek, waarbij koudgevormde stalen profielen worden geassembleerd om een skelet te maken, biedt tal van voordelen voor particulieren: 1. Het skelet wordt ontworpen op basis van het plan van de architect. Alle profielen zijn op maat gemaakt en ontworpen volgens een zeer nauwkeurig bestek. Vervolgens wordt een tekening van het 3D-skelet gemaakt om een concreet beeld te krijgen van het project, om de stabiliteit en de aansluittechniek te berekenen en om de prefabstructuur daadwerkelijk te produceren. Ten slotte beschikt het bedrijf over Europa's eerste profileermachine die vijf verschillende breedtes tegelijk kan behandelen, waardoor een buitengewoon nauwkeurige fabricage mogelijk is.
2. Of het nu voor een residentieel gebouw, een industrieel gebouw, een flatgebouw, een renovatie, een verhoging of een uitbreiding van een gebouw is, beSteel biedt metaalskeletbouw voor een brede waaier van toepassingen. Bovendien is er een grote architecturale flexibiliteit mogelijk. Zo kunnen bijvoorbeeld gebouwen met afgeronde muren of met speciale hoeken worden opgetrokken. Grote spanwijdtes of overstekken kunnen het huis een originele en moderne uitstraling geven.
4. De profielen worden gevormd in Aarschot, op maat gesneden, doorboord en automatisch genummerd. Vervolgens worden ze in de werkplaats geassembleerd, om de montage van de 3D-structuur op de bouwplaats te vereenvoudigen. De bouw duurt dus minder lang dan bij traditioneel bouwen en vereist minder mankracht. Daardoor kunnen de duur van de montage en de kostprijs van de werken worden verminderd: de ideale oplossing voor de koper.
Door de woning te bouwen met een staalskelet, kunnen de beschikbare ruimtes bovendien optimaal worden benut. De dikte van de metaalprofielen kan immers worden gebruikt om het isolatiemateriaal in te steken en/of elektrische of sanitaire leidingen te voorzien. In combinatie met geschikte materialen kunnen de muren van het gebouw zo een uitstekende geluids- en/of thermische isolatie bieden.
Richtprijs: Tussen 15.000 en 30.000 euro voor een eengezinswoning (skelet) (exclusief btw) Paleis 5 – Stand n°301
Daikin lanceert het revolutionaire ‘Bluevolution’ gamma op Batibouw 2016
Daikin lanceert op Batibouw 2016 het ‘Bluevolution’ gamma dat op een intelligente manier gebruik maakt van de nieuwste technologieën binnen de warmtepompmarkt. Dit gamma bestaat uit de drie-in-één oplossingen van Daikin om op een energiezuinige en fluisterstille manier de lucht zeer efficiënt te zuiveren, verwarmen en koelen.
Het Bluevolution gamma werd speciaal ontworpen voor het creëren van een gezonder binnenklimaat, een betere energie-efficiëntie en maximale gebruiksvriendelijkheid. Het gamma omvat onder meer de nieuwe Daikin Emura, die reeds verscheidene malen bekroond werd voor zijn design met onder meer de Red Dot Award, het gloednieuwe Daikin Comfort FTXM muurmodel en het compact plafondinbouwmodel. Deze toestellen kunnen geconnecteerd worden met de nieuwe multi-buitenunits, die toelaten om meerdere binnenunits aan één buitenunit aan te sluiten. Deze nieuwe binnen- en buitentoestellen maken alle gebruik van het koelmiddel R-32, een alternatief met lagere milieu-impact dat garant staat voor een betaalbaar comfort en maximale prestaties. Als toonaangevende fabrikant van HVAC-systemen is Daikin hiermee al in lijn met de nieuwe EU-voorschriften inzake het gebruik van koelmiddelen in airconditioningssystemen, die pas in 2025 van kracht gaan.
Een gezonder binnenklimaat dankzij Flash Streamer De geavanceerde Daikin Flash Streamer technologie werd in het nieuwe Daikin Comfort wandmodel geïntegreerd. Hierbij worden allergenen, geurtjes en bacteriën door elektronen op hoge snelheid onschadelijk gemaakt. De lucht wordt hierdoor in amper tien minuten gezuiverd. Dit is tot drie en een half keer sneller dan bij natuurlijke ventilatie (zoals is gebleken tijdens onafhankelijke tests). Deze technologie is ook reeds beschikbaar op de Ururu Sarara, het neusje van de zalm van de Daikin wandmodellen. Deze lucht-lucht warmtepomp voor privéwoningen werd in Europa geïntroduceerd in 2013 en is de eerste die gebruikt maakte van het koelmiddel R-32.
Uitstekende energieprestatie: De Bluevolution units beschikken over een uitstekend energielabel, tot het A+++ label, de maximale energie-efficiëntie voor zowel verwarming als koeling. Alle modellen zijn geoptimaliseerd voor een hoog seizoensrendement, waarbij rekening werd gehouden met de seizoensgebonden temperatuurverschillen tijdens het hele jaar. Hierdoor kan nog meer energie worden bespaard via de automatische aanpassingen van het systeem.
Intelligente besturing en geavanceerd ontwerp voor maximale gebruiksvriendelijkheid De multi-buitenunit kan tot vijf binnenunits aansturen. De Bluevolution wandmodellen kunnen via een app bediend worden, waardoor intelligente regeling op afstand mogelijk is. Units kunnen aan afzonderlijke zones en afhankelijk van het stroomverbruik in overeenstemming met gebruikspatronen worden toegewezen, om energie te besparen en het energieverbruik voor verwarming en koeling te bewaken. Zo kan men bijvoorbeeld een zone creëren voor de slaapkamers, of voor het gehele huis. Eén druk op de knop in de app en men kan al de ruimtes van de zone bedienen.
Dankzij de laatste technologische ontwikkelingen in klimaatregeling, is dit nieuwe Bluevolution gamma nagenoeg fluisterstil in werking. Intelligente sensoren regelen automatisch de luchtstroom om tocht tot een minimum te beperken en in ruimten waar niemand aanwezig is wordt het vermogen automatisch beperkt. Bovendien wordt het comfort van de gebruiker nog verhoogd dankzij de 3D-luchtstroom, die voor een gelijke temperatuur in de hele ruimte zorgt. Dankzij het Bluevolution gamma hebben consumenten nu de keuze uit het meest uitgebreide gamma met lage milieu-impact en energie-efficiënte klimaatoplossingen voor privéwoningen.
Richtprijs voor splitmodel met buitenunit RXM20M en binnenunit FTXM20M: vanaf € 941 excl. BTW en installatie.
Nieuwe bijzondere autovakanties vvoor koppels bij Pharos reizen
Originele reisformules voor koppels
Voor originele rondreizen met de auto, voor gevarieerde fietsreizen en voor ‘vakantieduetten’ vol variatie moet je bij Pharos Reizen zijn. Het nieuwe aanbod is veelzijdig en vaak prijsgunstig. Met zijn tweetjes de mooiste streken van Europa verkennen op een originele manier doe je met dé specialist ter zake: Pharos Reizen.
Pharos Reizen heeft een ruim aanbod voor koppels die graag verrast worden tijdens hun vakantie. In het reisaanbod steken maar liefst honderden reizen, telkens uitgewerkt binnen een reisformule en/of thema. De reisthema’s zijn uniek en maken het gamma van reismogelijkheden nog breder:
• Eens in je leven: er zijn van die reizen die je eens in je leven moet meemaken zoals een rondreis met de auto naar de midzomernachtzon in Scandinavië. Een topper is de auto-/bootreis van zuid naar noord Noorwegen langs de Hurtigruten. Gedurende 21 dagen doorkruis je een van de mooiste Europese natuurgebieden. De 15-daagse rondreis naar de Faeröer eilanden en IJsland is al even indrukwekkend, een tocht door een wereld van gletsjers, vulkanen en watervallen.
• Made in: voor koppels die een land willen ontdekken langs iconische plaatsen die een belangrijke rol speelden in de geschiedenis en waar de cultuur vorm kreeg. Zo is er Made in Italy, een meeslepende rondreis doorheen en langs regio’s en plaatsen die Italië beroemd hebben gemaakt, van Toscane tot het Gardameer, van olijfolie(proeverijen) tot Ferrari en Italiaans koken (inclusief workshop).
• Thuis bij: wil je een land nog beter leren kennen dan moet je thuis bij de mensen logeren zoals tijdens de 14-daagse rondreis door Ierland en Wales met verblijf in charmante Bed & Breakfasts.
• Terug in de tijd: als met een teletijdmachine voert Pharos Reizen je naar de Middeleeuwen of naar het Romeinse Rijk, tijdens deze rondreis reis je langs de noordgrenzen van het voormalige Romeinse Rijk, door Duitsland, Oostenrijk en Hongarije.
Eén reis – meer landen: Pharos Reizen heeft een attractief aanbod rondreizen voor koppels waarbij je tijdens één reis meerdere landen doorkruist. Het zijn thematische reizen zoals de 12-daagse tocht door Oostenrijk, Slovenië en Italië die vroeger deel uitmaakten van het Habsburgse Rijk. En wat te denken van het sublieme Keltisch Kwartet, een tot de verbeelding sprekende rondreis van 25 dagen langs de mooiste mystieke plaatsen van Schotland, Wales, Ierland en Noord-Ierland.
Duetten: twee in één : Wil je een vakantie met twee totaal verschillende facetten dan kies je uit het aanbod VakantieDuetten van Pharos Reizen. Voor zij die bijvoorbeeld de stilte van het platteland willen combineren met de drukte van een bekende cultuurstad. Er is keuze te over zoals o.a. Groene Woud & Gouden Stad (Beierse Woud en Praag), Biertuinen en Alpenbloemen (München en Salzburgerland), Wijnstok & Wandelstok (Elzas & Vogezen), Berglucht & Zeebries (Dolomieten & Istrië), Vin & Vino (Provence & Piemonte) en Smokkelweggetjes & Strandboulevards (Noord- & Zuid-Corsica).
Avontuur op de fiets: Met zijn tweetjes op fietsrondreis, het is de beste manier om een land door en door te leren kennen. Van Scandinavië tot Italië, Pharos Reizen heeft een breed assortiment fietsreizen. Langs de waterkant, door de bergen, van streek naar streek, in en rond de stad, het is allemaal mogelijk en dat zonder bagage, want die wordt voor jou vervoerd. Enkele voorbeelden: de Elfstedentocht door Friesland, de wijngaarden van Médoc, een Donaufietscruise, Drenthe, de Loire, Berlijn, Bodensee en ga zo maar door!
Prijsgunstig: Niet alleen zijn de reizen van Pharos Reizen vaak net iets anders dan wat je elders op de reismarkt vindt maar ook wat de prijs betreft zit je goed bij deze reisorganisator. Pharos Reizen is sterk in rondreizen voor koppels die daarenboven prijsgunstig worden bediend.
Over Pharos Reizen
Bijzondere autovakanties in Europa, voor zowel koppels als gezinnen, dat is de sterkte van reisorganisator Pharos Reizen en dat alles aan een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding, want ook op dat vlak maakt de touroperator een verschil t.o.v. andere aanbieders binnen dit segment. Pharos Reizen bestaat in Nederland reeds 13 jaar en is een dochterbedrijf van de gerenommeerde ANWB. Vanwege de groeiende interesse vanuit België is Pharos Reizen sinds 2014 ook actief op de Belgische markt. Pharos Reizen heeft service hoog in het vaandel staan en werkt haar reizen tot in detail uit, dat is zichtbaar in de uitgebreide reisdocumentatie die elke klant na boeking toegestuurd krijgt.
Pharos Reizen, dat is altijd met de auto er op uit, voor een unieke vakantie in het groen of de boer op, in een vakantiepark, op een camping, in de stad, met zijn twee of juist met het hele gezin, in bijzondere logies zoals een natuurpark, van de Noordkaap tot Sardinië, van Ierland tot Rusland.
De reizen van Pharos Reizen zijn te boeken via www.pharosreizen.com, een Belgisch Selectair reisagentschap of via het eveneens Belgische telefoonnummer 03 217 44 00. Binnenkort zal men ook terecht kunnen bij een Jetair Premium reisagent. De nieuwe brochure is verkrijgbaar via www.pharosreizen.com/brochure
TYDOM 3.0, de interface voor alle verbonden multime dia- en woningtoepassingen
Met behulp van de TYDOM 3.0 kunnen alle multimedia- en domoticatoepassingen die in de woning zijn verbonden zowel lokaal als vanop afstand met een mobiel apparaat worden bestuurd via de bijbehorende HD applicatie. Gedaan dus met verschillende afstandsbedieningen; de televisie, hifi, verwarming en verlichting kunnen met één enkele toepassing worden bediend.
De volledige woning in één toepassing De interface is uiterst gebruiksvriendelijk dankzij de integratie van reële omgevingsfoto’s en videobeelden, waardoor alle systemen kunnen worden bediend door ze simpelweg aan te wijzen op het scherm. De gebruikersinterface kan met andere woorden volledig worden gepersonaliseerd en aan de voorkeuren van de gebruiker worden aangepast.
Dankzij de TYDOM 3.0 is de gebruiker niet meer afhankelijk van één bepaalde technologie of een specifiek product. Dit multimedia- en domoticasysteem is compatibel met de belangrijkste wereldwijde standaardprotocols (KNX, Sonos, DuneHD, SmartTV, RTS, X3D en X2D), waardoor alle intelligente toestellen in de woning erop kunnen worden aangesloten.
Ultiem gebruiksgemak : Met de TYDOM 3.0 wordt het dagelijkse leven vereenvoudigd. Met één beweging kan de gebruiker de lichten doven, de rolluiken sluiten en het alarmsysteem inschakelen wanneer hij gaat slapen. De bewoner kan eveneens van voorgeprogrammeerde scenario’s gebruikmaken: denk bijvoorbeeld aan een ‘gaan werken’, ‘film kijken’ of ‘aan tafel’ scenario, waarbij, onder andere, verlichtings- en verwarmingsaanpassingen worden uitgevoerd.
De applicatie met demo-functie is gratis te downloaden via Google Play of de App Store. Richtprijs Tydom 3.0: € 1.095,00, excl. BTW.
AEG stelt slimme combi-stoomoven voor op Batibouw 2016
Bij het koken zit het verschil vaak in de details en het respect voor de ingrediënten. De nieuwe combi-stoomoven van AEG met de allereerste inbouwcamera zet menig hobbykok alvast op goede weg. De oven is verbonden met een mobiel apparaat, waardoor inspiratie en feedback altijd bij de hand zijn en de gebruiker alles onder controle houdt, zelfs als hij even niet in de keuken is. Bovendien kookt deze oven zowel met hete lucht als met stoom, dé trend in gezond koken.
Mee met de nieuwste kooktrend: stoomkoken Deze oven is zowel een hetelucht- als een stoomoven, zodat steeds de functie die het beste bij het gerecht past kan worden gebruikt zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. Met de ProCombi Plus SMART kunnen liefhebbers kennismaken met of wennen aan de nieuwste tendens in kookwereld: stoomkoken en gecombineerd koken met zowel hetelucht als stoom.
Christophe Nachtergaele, ambassadeur van de AEG Cooking Club en privékok als beroep is voorstander van de ProCombi Plus SMART: ‘Als chef aan huis heb ik al in tal van keukens bij mensen thuis gestaan. Een stoomoven met een ingebouwde camera is een technisch snufje dat iedereen zal bekoren. Met de AEG ProCombi Plus SMART krijg je twee ovens in één en dankzij de ovencamera en de app heb je ook de beste ondersteuning om het stoomkoken perfect onder de knie te krijgen.’
Connectiviteit als rode draad : AEG lanceert de ProCombi Plus SMART vanuit de overtuiging dat geconnecteerde apparaten de toekomst zijn. Het bedrijf gelooft erin dat connectiviteit het dagelijkse leven vergemakkelijkt en hetde ervaring van de consument verrijkt. Het gamma inductiekookplaten en dampkappen uitgerust met het Hob2Hood-systeem is op hetzelfde principe gebaseerd. Doordat de kookplaat en de dampkap zijn ‘geconnecteerd’, hoeft de gebruiker zich geen zorgen meer te maken over het inschakelen of het aanpassen van de ventilatorsnelheid van de dampkap. Deze laatste stemt zich automatisch af op de kookplaat.
De consument kan voortaan met zijn oven communiceren en binnenkort kan dat ook met de koelkast of zelfs met de wasmachine, aangezien eender welk huishoudapparaat op het geconnecteerde netwerk zal kunnen worden aangesloten. Het belang dat AEG aan connectiviteit hecht, vloeit voort uit zijn rol als pionier in technologische vooruitgang.
WIT, de nieuwe standaard in VELUX dakvensters
Op Batibouw 2016 stelt VELUX zijn dakvenster in wit geverfd hout voor. Deze nieuwe afwerking verlicht het interieur en biedt talloze decoratieve mogelijkheden. Wetende dat 85% van de muren in België wit zijn, past het dakvenster in wit geverfd hout perfect in de hedendaagse interieurs.
Getest op alle aspecten, onder meer in extreme condities van zon en vochtigheid, beantwoordt het dakvenster met binnenafwerking in wit geverfd hout perfect aan de reputatie van het merk op vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid. De witte acrylverf op waterbasis, die het hout van hoge kwaliteit bedekt, is een innovatieve verfformule, die bestendig is tegen UV-stralen. Hierdoor kan de kleurstabiliteit doorheen de tijd worden gegarandeerd. Elk onderdeel wordt individueel geverfd voor assemblage, wat een uniforme afwerking garandeert en waardoor het hout natuurlijk kan bewegen zonder barsten in de verf te veroorzaken. Bovendien wordt het venster behandeld tegen vocht en schimmel, waardoor het lang gezond blijft.
Vanaf maart 2016 zal wit geverfd hout de nieuwe standaard worden voor de binnenafwerking van de VELUX dakvensters. De afwerking, in hout omhuld met wit afgelakt polyurethaan, gekenmerkt door zijn onderhoudsvriendelijkheid, is ideaal voor de vochtige ruimtes van de woning. De afwerking in gevernist hout blijft beschikbaar op aanvraag. Wit wordt door VELUX dus resoluut naar voren geschoven. De nieuwe en hoogwaardige binnenafwerking kan elke ruimte verfraaien en past perfect bij andere kleuren en materialen in de woning. Richtprijs: vanaf €258 exclusief btw en installatie.
ANTWRP zomer 2016: endless, careless summer on the beach
ANTWRP ZOMER 2016: Endless, careless Summer on the beach
Zomer 2016 belooft heel relaxed te worden bij Antwrp. Denk surf- en luilekkervakanties aan zee of verre reizen naar exotische eilanden.
De collectie is onderverdeeld in vier thema’s die onderling vlot combineerbaar zijn en een mooie mix bieden van markante prints en geraffineerde basics in gelijkgestemden kleuren.
The Deep: zen als de zee : Zwart en wit, zandkleur en een licht petroleumblauw, dat zijn de tinten van dit zee-thema dat één en al rust uitstraalt. Prints van schelpen en anemonen en sepia tekeningen van wonderlijke leven onder water prijken op T-shirts en sweaters. Dezelfde motieven komen in gestileerde vorm ook terug in de jacquardtruien. Polo’s en blousons maken dit thema compleet.
Endless Summer : Flash-back naar de jaren zestig en zeventig. The Beach Boys veroveren de wereld met Surfin USA. California maar vooral Hawaï worden hét surfparadijs. Endless Summer is helemaal doordrongen van deze retro surf-sfeer. Een bessentint in chiné-versie met een zongebleekt effect is de blikvanger van deze lijn. Foto’s van surfers en wuivende palmbomen worden onderbroken door strepen, als een schaduw van een zonneblind. Polo’s en jacquardtruien met palmmotief worden gecombineerd met cardigans en blousons in dezelfde themakleuren.
Exotica: vruchten en vrolijke vogels : Zin in een paradijselijk eiland? Antwrp neemt de hippe man mee naar exotische bestemmingen. Prints van papegaaien, palmbomen, kokosnoten, ananassen, cactussen en citrusvruchten, deels geïnspireerd op kleurrijke prenten uit een natuur-encyclopedie uit de jaren twintig, vrolijken dit thema op. Cactusgroen, chinégrijs, werkersgroen, wit, middengrijs en een nieuw, zomers bordeaux maken van deze lijn een echt hoogzomerthema. Bedrukte T-shirts worden gecombineerd met effen sweaterjasjes terwijl hemden met microprints en gebreide blazers de geknipte kantooroutfit vormen.
Careless summer : Zomervakanties staan voor zorgeloos genieten, dancing in the street, road movies, pretparken, chillen aan het zwembad en met de hele familie flaneren aan het strand. Ontwerper Wouter Hoste diepte vakantiekiekjes op uit de oude doos en combineerde ze met fragmenten uit Jaws, zwembadprints en rollercoasters. Dit thema in donker marineblauw, wit, zomers bordeaux, middengrijs en werkersgroen omvat tops met sterk grafisch werk als jacquard breiwerk en sportieve sweaterjasjes.
Denim by Antwrp, nieuwe stijl : De jeanslijn van Antwrp krijgt een nieuwe look: labels en lederen patches meten zich een nieuwe stijl aan. Het aanbod wordt ook uitgebreid met een hippe salopet. Raw denim en gewassen versies bieden de keuze tussen clean en nonchalant.
Naast denim omvat de collectie ook workersbroeken in polykatoen die geïnspireerd zijn op het uniform van internationale koeriersbedrijven, ook wat de kleuren betreft.
Tijdloze basics zoals cardigans, truien met ronde hals, V-truien in alle kleuren van de collectie en hemden met originele microprints zorgen ervoor dat Antwrp de man voor alle draagmomenten kan kleden. En toch hebben zelfs de meest uitgepuurde stukken een bijzonder detail dat het verschil maakt.
Batibouw 1: Kinedo maakt van douchen een echte ervaring
Kinedo maakt van douchen een echte ervaring
De badkamer is de laatste jaren getransformeerd van functionele ruimte naar een toevluchtsoord van natuurlijke weldaad en welzijn voor lichaam en geest. Als douchefabrikant maakt Kinedo al meer dan veertig jaar lang van douchen een echte beleving, met oog voor materialen, kleuren, design, vorm en techniek. Sinds de lancering op de Belgische markt heeft het Franse douchemerk een vliegende start genomen. Kinedo overtuigt met kwalitatieve, mooie en tegelijkertijd betaalbare doucheproducten. Op Batibouw toont de producent zijn laatste innovaties.
Kinemagic is een innoverend concept waarmee in minder dan één dag een bad door een ruime douche kan worden vervangen, zonder dat er grote verbouwingen aan te pas komen. De vernieuwde versie is nog stijlvoller, veiliger en toegankelijker dan zijn voorganger. Wie liever zijn bad behoudt, kan kiezen voor Duo: een ruime douche en een comfortabel bad ineen, met de laagste instap (5 cm) op de markt. Dankzij deze multifunctionele douche-badcombinatie kan de gebruiker genieten van een verfrissende douche, een schuimbad of zelfs een massage.
Helemaal nieuw op Batibouw 2016 is de Kinestone douchebak met leisteen look. Deze extra-vlakke douchebakken zijn leverbaar in vele afmetingen (van 80-180 cm) en in zes natuurtinten. Het gepatenteerde materiaal, Biolith, is van nature minder glad en zeer licht van gewicht, wat het werk voor de installateur vergemakkelijkt. Kinestone kan volledig worden ingebouwd en is dus ideaal voor inloopdouches. Bovendien is de douchebak volledig aanpasbaar en kan deze tijdens de montage op maat worden gezaagd. Wie zijn douchebak met de Kinespace douchewanden combineert, creëert in een handomdraai een moderne doucheruimte. De Kinespace profielen zijn perfect en eenvoudig af te stellen en worden geleverd inclusief Kineclip: een gepatenteerd scharniersysteem voor een snelle, makkelijke en veilige montage van een douchedeur. Op die manier is de deur te monteren zonder extra mankracht.
Scopia - veelzijdig woonprogramma met trendy kleuraccenten
De Duitse meubelmaker hülsta is op Batibouw present bij interieurspecialist Van der Waerden. Die zet de kastenserie Scopia in de kijker, met een bijzonder eigentijds ontwerp van meer dan vijf meter lang. Een uitgelezen moment om deze topreeks van het merk nog even in de kijker te zetten.
Zwevende, lichte boekenkast: De boekenkast van Scopia oogt als één grote persoonlijke collage. De romp is verkrijgbaar in verschillende breedtes die je naar keuze samenvoegt. Hou je niet van strakke regels, spring dan uit de band en hang de modules op verschillende hoogtes. Je kunt ze ook laten zweven aan de wand of ze net stevig op de grond laten staan, open en gesloten vlakken afwisselen of verschillende lengtes, breedtes, kleuren en structuren combineren. De romp bestaat telkens uit twee schalen, waarvan de binnenste iets dieper ligt. Kies voor een contrasterende kleur of structuur tussen binnen- en buitenkant voor een geraffineerd effect.
Spel van contrasten met de juiste accessoires: Hülsta voorziet voor zijn Scopia-wandkast enkele accessoires die je toelaten te spelen met contrasten. Traditioneel kun je, om je kast een lichte look te geven, het best open en gesloten ruimtes afwisselen. Hiervoor hoef je niet alleen frontpanelen te gebruiken. Hülsta ontwikkelde speciaal voor Scopia handige ladebakken in verschillende maten en trendy kleuren, die je in een wip ook van locatie in de kast verandert. De ladebakken zijn verkrijgbaar in oudroze (Pantonekleur van 2016), petrolblauw, duifgrijs, terracottarood en pastelgroen.
Vermijd zwarte gaten: ga voor kleur! Waarom zou de zichtbare achterkant van een boekenkast altijd dezelfde kleur moeten hebben als de romp? De accentkleuren van de lades zijn daarom ook als achterpaneeltjes te verkrijgen. Voor de romp en de fronten heb je tot slot keuze tussen natuurlijk of gerookt eikenhout en vijf lakuitvoeringen: wit, wolwit, zand, cacao of grijs.
De opmars van de vitrinekast: Een aandenken aan een verre reis, een collectie opgezette kevers of gewoon je wijnglazen: we hebben allemaal wel iets wat we graag in de kijker zetten. En hoe kan dat beter dan in een vitrine? Ooit hadden die glazen kasten een wat duf imago, maar vandaag zijn ze aan een echte revival bezig. De exemplaren uit de collectie Scopia zetten je favoriete voorwerpen nog beter in scène. Je kunt ze uitrusten met indirecte lichtlijsten, die eventueel zelfs wisselen van kleur. Koel, warm of gewoon gezellig licht? Aan jou de keuze.
Verborgen muziekinstallatie van topkwaliteit: De zone rond de flatscreen of muziekinstallatie blijft voor veel mensen een hoofdbreker. Hoe stop je de draden weg? En hoe hou je een ontsierende gameconsole uit het gezichtsveld? In samenwerking met de gerenommeerde audiospecialist Teufel ontwikkelde hülsta binnen het Scopia-programma een soundlowboard. Zeg maar een kast waarin heel goede luidsprekers zitten die voor een volle klank zorgen, zowel bij het bekijken van een film als bij het beluisteren van je favoriete operette. De boxen werden schuin geplaatst. Op die manier bereiken de geluidsgolven onmiddellijk je oren. Wie vreest dat bij luide beats heel de kast meetrilt, kan gerust zijn; dankzij een speciale techniek is het hele systeem 100 % trillingsvrij.
Elke keuken een verhaal: PURE vs. URBAN - SieMatic stelt nieuwe interieurconcepten voor op Batibouw
URBAN, spannend en creatief - Vol contrasten
Met de stijlgroep URBAN richt SieMatic zich tot fans van het levendige, onverwachte en inspirerende leven in de stad. Deze nieuwe keuken is er eentje vol contrasten, waarbij je losse elementen op maat kan combineren tot een karaktervol geheel. Spannend maar ook rustig, gedurfd en bescheiden – deze keuken voelt zich even thuis in een loft als in een gerenoveerd appartement of charmant rijhuis.
Midden in de natuur: Daarbij springt het groene accent meteen in het oog. Om je eigen moestuintje bij de hand te hebben, ontwierp SieMatic stijlvolle kruidenbakken met waterdichte inzetten in inox en afgewerkt met zachte Flock-kunststof onderaan. De houders kan je gemakkelijk uitnemen en op het werkblad zetten. Zo breng je, midden in de stad, een stukje buiten naar binnen en creëer je instant een warme overgang van keuken naar leefruimte.
Een persoonlijk accent: URBAN staat voor een open keuken die uitnodigt. Familie en vrienden koken en genieten gezellig mee en ontdekken eerlijke producten, verse ingrediënten… in de open regalen aan de voorkant van het eiland. Ook de open regalen in de achterwand vertellen jouw verhaal. Geef je keuken een persoonlijke toets met een leuk reissouvenir, sfeervolle foto’s of unieke decoratie. Van rommelmarktvondst tot designklassieker, al je ervaringen kan je hier kwijt.
Materialen met textuur: Ook wat materialen betreft, zoekt URBAN de natuur op: van een robuust werkblad uit graniet, 14 cm dik, tot regalen in donkerzwarte eik. SieMatic brengt ‘toon op toon’-combinaties en gaat ook contrasten niet uit de weg: lades in een lichte kleur versus een donker corpus of omgekeerd. Deze keuken brengt dynamiek en knipoogt, met een zachte gloed van gepolijst roestvrij staal, tegelijk naar de typische levendigheid in de stad. Meer dan ooit vormen losstaande elementen een flexibel geheel en kan je spelen met onconventionele combinaties.
Van ontbijt tot aperitief: Het flexibel design van URBAN – open en gesloten elementen, lichte en donkere materialen, verticale en horizontale structuren – zorgt voor een mooi afgestemde mix van tegenstellingen én staat voor een wereld van mogelijkheden. Samen ontbijten, koken, aperitieven… deze keuken is meer dan ooit de centrale leefplek in huis. Uitgerust met een laadstation voor tablets en smartphones en een geïntegreerde USB-aansluiting, leent URBAN zich trouwens even goed voor een dagje thuiswerk.
PURE, elegant en elementair
Ultradun werkblad én zijwanden: Met stijlconcept PURE zet SieMatic zijn vertrouwde minimalistische look verder. Blikvanger is een ultradun werkblad van 6,5 mm dat stijlvol doorgetrokken wordt naar even ranke zijwanden – uniek in de keukensector. Deze keuken oogt fris en strak, slim ontworpen ook om alles een plaats te geven. Het resultaat is een elegante industriële look, met inox in een hoofdrol voor zowel kasten als werkblad. SieMatic trekt ook volop de kaart van technologische vernieuwing. Zo kan je je PURE-keuken uitrusten met een ingewerkte dampkap in de kookplaten. Of kan je bijvoorbeeld de ingebouwde ledverlichting onder de bovenkasten eenvoudig bedienen met een app.
Originele ontbijtkast: Op Batibouw laat SieMatic zien dat strak en sober perfect samengaan met sfeer. Deze tweede PURE-keuken vertrekt vanuit huiselijke gezelligheid. Een zwevend blok keukenkasten verwelkomt je op het eerste gezicht in de woonruimte. Een mooie integratie, waarbij achter deze sculpturale scheidingswand het hart van de keuken schuilt: een massief eiland, afgewerkt met houten panelen van 6,5 mm dikte, twee keer zo dun als de al extra fijne zijwanden van 13 mm. Twee ingenieus inschuivende deuren doen daarbij dienst als originele ontbijtkast. Alles bij de hand – je kan je espressomachine of broodrooster makkelijk opbergen – voor een energieke én stijlvolle start van de dag.
SieMatic op Batibouw 2016 Brussels Expo, stand 311 in hal 11
Voor Valentijn gunt Sofitel Brussels Le Louise iedereen zijn moment van geluk. Met een originele Speed M'Eating Party op zaterdag 13 februari richt het hotel zich tot de singles. Een avond boordevol verrassingen waarop de vermaarde Brusselse drag queen LaDiva Live de toon zet voor een levendige avond.
Op 14 februari volgt een avond in het teken van de romantiek en de liefde met een verfijnd driegangenmenu voor twee in het intieme kader van de Crystal Lounge.
Voor zij die er graag een lang valentijnsweekend van maken, heeft Sofitel Brussels Le Louise een speciaal aanbod met een overnachting voor twee personen, een fles champagne, chocolade of bloemen, ontbijt op de kamer en een late check-out om 16u. Dit valentijnsaanbod is enkel beschikbaar op 13 en 14 februari. Vanaf 224 euro in een Classic Room.
Duravit
De badkamer is het ideale toevluchtsoord in deze koude winterperiode waar de witte, zuivere kleur vaak domineert. Wit staat voor hygiëne en netheid, is tegelijkertijd elegant en geeft een gevoel van helderheid en ruimte.
Vooral kleine badkamers profiteren van dit effect: het licht wordt niet opgeslokt, maar reflecteert in alle richtingen. De badkamer lijkt groter en wordt gebruikt als ruimte voor ontwikkeling, rust en heldere gedachten. Net wat we nodig hebben in de winter!
Het Atelier de Caroline maakt duurzame en gezonde aanmaakblokjes door recyclage van gebruikte kaarsen. Zij maken elk vuur in een oogwenk aan of dat nu brandt met hout of met houtskool (barbecue, open haard, vuurkorf, houtkachels…).
Deze duurzame, artisanale Belgische creaties werken zonder aanmaakhout of papier, hebben 20 minuten brandtijd met vlammen tot 20 cm hoogte, ze zijn gebruiksvriendelijk, laten geen restjes in de as of onaangename geur, geen pollutie of aanslag in de schouw gewoon genieten van de warmte!
Een ecologisch, artisanaal en Belgisch product, een geniaal maar handig en praktisch idee dat u als geschenk kunt geven of gewoon zelf kunt gebruiken. Mmmm, deze winter geniet u van een gezellige warmte. Prijs (voorbeeld): 10 grote aanmaakblokjes in transparante zak – 10 euro. Te koop op www.allume-feux.be
Voor Valentijn steekt Moët & Chandon zijn Moët Rosé Impérial in een nieuw jasje:
De Moët Gift Box, een elegante uitgave in zwart, roze en goud en de Moët Rosé Suit, die men dankzij het handvat gemakkelijk kan meenemen. Moët Rosé Impérial is net zo stijlvol en glamoureus als zij die hem degusteren en de ideale keuze om te delen.
Moët & Chandon Rosé Gift Box - vanaf € 46 in de supermarkt - Moët & Chandon Rosé Tie Suit vanaf € 51€ bij de wijnhandelaar.
Replay:
Het Italiaanse denimlabel Replay bevestigt met de lente/zomer 2016 collectie zowel bij dames als bij de heren, het vernieuwde imago : eigentijdse klasse en exclusiviteit. Verleidelijk luxueus en volwassen, zowel veelzijdig als samenhangend. Binnen de collectie zien we vijf edgy invloeden : Glam Biker, Army Pop, Sport/Athleisure, Contemporary Bohémien, Venice at the Beach.
Skiny:
Het Oostenrijkse ondergoedlabel Skiny lanceert deze zomer een verkoelende boxer voor heren. Het model maakt deel uit van de productlijn Cool Per4mance en dankt het functionele verkoelende effect aan het gebruik van een innovatief garen, Nilit Breeze. Dit werd zowel in de microvezelstof van de short gebruikt als in de elastische middelband. Bovendien worden deze uiterst zachte en rekbare stoffen bij Skiny in eigen productie gemaakt.
Ben Sherman:
Onderscheidend, trots en modern Brits zijn de kernwoorden die de lente/zomer 2016 collectie van Ben Sherman het best omschrijven. De collectie is opgebouwd uit drie thema's : Carnaby Gingham, London Vinyl en British Beach Huts. Bij elk thema staat de rijke geschiedenis van het label centraal.
Romantisch, dare-to-wear en summer pastel zo kan men de nieuwe zomercollectie van La Pomme de Loveley in een notendop omschrijven! Deze zomer zit ‘La Pomme de Loveley’ vol romantiek en wel met de grote ‘R’. De kledijstuks met frivole bloemenreliëf zoals de witte Twilight jurk maken de romantische look helemaal af.
Pastel is het nieuwe colour blocking en staat centraal deze zomer bij La Pomme de Loveley met kleuren als zachtroze, pastel-geel en hemels lichtblauw. De zachte pastel outfits worden steeds vervolledigd met accessoires in zilver, lichtroze en goud, de perfecte glamour-touch!
O’Neill
Varend over de Indische Oceaan, de surfplanken binnen handbereik en klaar om in de diepe blauwe zee te duiken. Voor lente/zomer 2016 vond O'Neill vooral inspiratie bij de unieke sfeer en het erfgoed van hen die in de buurt van de Indische Oceaan wonen en natuurlijk uit de zee zelf. Felle patronen, belangrijke materialen en festivalontwerpen doen denken aan de zomer, het heldere blauwe water, lokale culturen en levendige stranden.
Lee Cooper
Lee Cooper heeft als allereerste Europees jeanslabel een lange love story met jeans. Denim is een constante in de mode, maar evolueert voortdurend. Komende zomer staat het comfort meer dan ooit in the picture. Denk light denim in lichte tinten en diep indigo.
Zachte tencel: De Lee Cooper girls gaan komende zomer resoluut voor chille fashion. Jumpsuits, combishorts, joggings en hemden zijn van lichte tencel, een zachte, lichte stof die zit als een tweede huid.
Echte denim; Jeans in echt denim variëren van heel bleek tot donker, met een licht used effect, soms ook met een subtiele damage. Naast skinny broeken met een high waist omvat de collectie ook flared jeans. De superstretch stoffen garanderen een aangenaam draagcomfort en behouden hun vorm. Een mooi voorbeeld hiervan is de Reese stof die zowel in cleane als lichte used wassingen verkrijgbaar is.
Guess
Een absolute must have dit lente/zomerseizoen 2016 is Cate, een tas met een luxueuze, lederachtige textuur en fijne, sobere lijnen.
De Cate tas is gemaakt van imitatieledermaterialen met zacht kiezeleffect of krokodillenprint en bestaat in verschillende maten, van heel groot tot heel klein. Hij is beschikbaar in zwart en wit voor een tijdloze flair, maar ook in levendige lente- en zomerkleurtjes, zoals kobalt, lipstick en zon.
HANSA introduceert nieuwe handenvrije mengkranen – water met een wauw-effect
HANSA presenteert een reeks nieuwe mengkranen op de Belgische markt die de handenvrije technologie verbinden met een ‘slimme’ led-verlichting en oogverblindende uitstraling.
De handenvrije technologie met sensortechniek doet steeds vaker haar intrede in de thuisbadkamer. Omwille van het ultieme gebruiksgemak, met water dat altijd in de juiste hoeveelheid en op een aangename temperatuur stroomt. Omwille van de hygiëne, en kranen die minder vaak gereinigd moeten worden. Omwille van de natuur: de nieuwe HANSA handenvrije elektronische mengkranen verbruiken minder water dan conventionele kranen en stoppen de watertoevoer na het gebruik automatisch. En tenslotte, omwille van een design dat met de ogen doet knipperen.
HANSA MURANO X – water beleven zoals in de natuur: Een brede, ragfijne waterstraal ontspringt uit een schijnbaar zwevend, strak geometrisch en futuristisch oppervlak van metaal en glas – als uit een frisse natuurlijke bron: dat is HANSAMURANO X. Het in- en uitschakelen gebeurt handenvrij door middel van een infraroodsensor in het glazen oppervlak. Via twee sensorvelden in het bedieningselement kan de temperatuur geheel naar wens vooraf worden ingesteld. Een LED-lichtband geeft de gebruiker visueel informatie over de betreffende instelling. Als de gebruiker de mengkraan nadert, wordt het licht van de LED-aanduiding geactiveerd en de glasplaat subtiel verlicht. Zodra de handen de infraroodsensor dicht genoeg zijn genaderd, betovert een helder licht het watergordijn zo lang er water stroomt. Het verbruik bedraagt 9 liter per minuut.
HANSALOFT: opvallend design voor de wastafel: De kubistisch-heldere vorm, het royale formaat en de perfecte randen maken de HANSALOFT tot een markante wastafelmengkraan in badkamers met een duidelijk architectonisch totaalconcept. Het waterverbruik bedraagt slechts 6 liter per minuut.
HANSALIGNA: een heldere expressie van een sterk karakter: De afgeronde kanten versterken het gevoel van lichtheid en harmonie en vallen nog meer op door het contrast tussen de soepele licht gebogen binnenvormen en geometrische buitenvormen. Met de kleine menghendel, die aan de zijkant van de elektronisch geregelde HANSALIGNA zit, kan de watertemperatuur vooraf worden ingesteld. Het waterverbruik bedraagt slechts 6 liter per minuut.
HANSASTELA: dynamiek en stijl: De combinatie van de cilindrische basis en de hoekige kraanarm overtuigen door hun opvallende contrast op iedere wastafel. De karakteristieke, licht naar voren gebogen mengkraanromp geeft een bijzonder dynamische uitstraling. Door het minimalistische design en de synthese van ronde en hoekige vormen verleent HANSASTELA in de meest uiteenlopende uitvoering een stijlvolle uitstraling. Het waterverbruik bedraagt slechts 6 liter per minuut.
Verliefd, verloofd, getrouwd of single, met Valentijn wil iedere vrouw zich op haar best voelen. Alles begint met lingerie die er niet alleen mooi uitziet, maar boven alles ook ultiem comfort biedt. Het iconische merk Playtex staat al sinds zijn prille begin ten dienste van de schoonheid en het welzijn van de vrouw, garandeert een perfecte ondersteuning van de boezem en laat de vrouwelijke vormen er op hun best uitzien.
Geniet van optimaal comfort met de Coeur Croisé Féminin dankzij zijn steunende en soepele materialen. Invisble Elegance is ultra-vrouwelijk, voelt net als een tweede huid aan en is dankzij de extra-platte multi-elastische kant volledig onzichtbaar. De naadloze cups zijn aan de onderkant verstevigd met stevige tule voor een goede steun. De onzichtbare rugconstructie is afgewerkt met ultra zachte naden.
Nieuwe Vario-lenzen van adidas Sport eyewear: één dag, één lens
Moeder Natuur is wispelturig en stelt ons voor veranderende licht- en weersomstandigheden. De nieuwe Vario-lenzen van adidas Sport eyewear veranderen mee met het weer en bieden haarscherp zicht in alle omstandigheden, elke dag, de hele dag.
Met Vario is het niet langer nodig te wisselen van lenzen om ze aan verschillende lichtomstandigheden aan te passen. De nieuwe fotochromatische lenzen kunnen binnen 20 seconden automatisch omschakelen van stralend wit naar donker. Dankzij een gradatie van 0 tot 92%, of categorie 0 tot 3, kan de Vario lens afhankelijk van het licht transformeren van volledig doorschijnend tot donker. Kortom, van ontspannen avonturen onder een stralend blauwe lucht tot nachtelijke rondes tijdens een 24 uren mountainbikerace: Vario-lenzen zijn altijd de juiste keuze voor een optimaal zicht en optimale prestaties.
Passionata
Passionata laat deze zomer de kunstenaar in zich los met "Arty Passion" als thema voor de nieuwe zomer collectie 2016. Voor iedereen en iedere mood wat wils! Wie in een sexy glam mood is laat zich inspireren door de mooie gedécolleteerde vormen van Miss Coquette of door de romantiek van de nieuwe Blossom lijn.
Toch eerder in een Street Art mood? De Brooklyn lijn ondersteunt perfect de rondingen. Wie toch liever van pop houdt kan kiezen uit de verschillende motieven binnen de collectie met All U Need en Beloved Sailor. Met de innoverende, onzichtbare lijn Beautify, voelen de beha's en slips aan als een tweede huid...
McGregor
Voor Spring/Summer 2016 presenteert McGregor een prachtige communiecollectie met een preppy twist, zoals we van het merk gewend zijn. De communiecantjes kunnen in een klassieke blazer of een girly jurkje voor de priester verschijnen, maar een meer casual communielook voor uren feestpret is ook een optie.
Van donderdag 25 februari tot en met zondag 6 maart zwaaien de deuren van BATIBOUW opnieuw open. Met meer dan 1000 exposanten die 14 sectoren vertegenwoordigen, is Batibouw de grootste en belangrijkste beurs in de bouw-, renovatie- en woonsector
Dit jaar heeft BATIBOUW twee grote thema’s. ‘Laat u goed omringen van A tot Z’ wil de gidsende rol van de beurs benadrukken. De meeste mensen bezoeken de beurs als bouwers en verbouwers, maar ook professionelen waaronder architecten, installateurs en elektriciens zijn er aanwezig. Voor de exposanten is het belangrijk om zowel particulieren als professionelen te ontvangen op hun stand.
Voor advies over hun projecten kunnen de bezoekers terecht bij de exposanten, die hen met raad en daad zullen bijstaan. Ook in het adviespaleis kunnen bezoekers zich laten omringen door experts van de verschillende overheden, financiële instellingen, bouwfederaties en architectenverenigingen.
BATIBOUW is de grootste beurs voor elk van haar sectoren, van dakafwerking over keukenapparatuur tot tuininrichting. Wie BATIBOUW bezoekt en om welke reden dan ook, het aanbod is uitgebreid en goede raad is nooit ver af. Dat staat in direct verband met het thema ‘Ervaar Batibouw met uw 5 zintuigen’
BATIBOUW bezoeken betekent een meerwaarde in het aankoopproces van de consument, omdat ze er kunnen kijken, vergelijken, aanraken, uitproberen enzovoort. Zo wordt BATIBOUW een échte ervaring en een belangrijke stap tussen online research en de actie tot aankoop. Naast de exposanten die hun meest innovatieve producten voorstellen, worden debatten en evenementen georganiseerd die de bezoeker kan bijwonen.
Professionele dagen: Donderdag 25 februari 2016 van 10u00 tot 18u30 Vrijdag 26 februari 2016 van 10u00 tot 21u00 (nocturne)
Dagen voor particulieren: Van zaterdag 27 februari tot en met zondag 6 maart 2016 van 10u00 tot 18u30. Dinsdag 1 en donderdag 3 maart: 10u00 tot 22u00 (nocturne)
Tilda Rice, het merk dat als eerste het Westen liet kennismaken met 100% pure Basmati rijst, brengt een gevarieerd aanbod van zeven bereidingen met gestoomde Basmati rijst op de markt. Twee minuten in de microgolfoven en je kostje is klaar! Rijst klaarmaken was nog nooit zo eenvoudig dankzij de kant-en-klare gestoomde, geparfumeerde rijst in zakjes voor de microgolfoven. Deze rijstgerechten zijn niet enkel snel klaar én lekker, ze zijn ook glutenvrij, geschikt voor vegetariërs en ze bevatten geen kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen. Geen liefhebber van de microgolf? Je kan de rijst ook in 4 minuten roerbakken. Aan tafel!
Basmati rijst: Hoogstaande kwaliteit van de voet van de Himalaya
Basmati rijst valt niet te vergelijken met gewone rijst. De lange slanke korrels hebben een luchtige textuur en een notige smaak waardoor ze zich onderscheiden van andere langkorrel rijst. Ook zijn uniek aroma van zonovergoten hout en bloemen maakt hem zo buitengewoon. Basmati heeft zijn naam dus zeker niet gestolen met de letterlijke vertaling ‘de geurige’.
Deze rijstsoort kan enkel geteeld worden aan de voet van de Himalaya, waar hij met de hand wordt geoogst. Alle gebroken of verkleurde korrels worden verwijderd. Die geven namelijk bij de bereiding zetmeel vrij en dat maakt de rijst plakkerig. Hun verwijdering zorgt voor luchtige en afgescheiden korrels.
Het bedrijf Tilda Rijst zette zijn eerste stappen einde jaren zestig, begin jaren zeventig door Basmati rijst te verkopen aan de geëmigreerde Aziatische gemeenschap in het Verenigd Koninkrijk. Nog steeds is Tilda met voorsprong het favoriete Basmati rijstmerk in deze gemeenschap. Zij kopen de rijst voornamelijk in bulkverpakkingen. Al deze Basmati rijstgerechten zijn voortaan te verkrijgen bij Delhaize. Elke verpakking bevat 250g, dus ruim voldoende voor twee personen. Aanbevolen consumentenprijs: € 1.95
Passionata
Dankzij de lichte stof met chiné effect, is de nieuwe lijn Beautify van Passionata de perfecte combinatie tussen vrouwelijkheid en comfort. De innovatieve coupes zijn onmisbare must-haves in onze kledingkast. De sportieve look van de zachte en gekleurde stof maken deze lijn ideaal om elke dag te dragen.
Stella McCartney
adidas by Stella McCartney doet voor de lente/zomer 2016 campagne beroep op atleten zoals de Amerikaanse Tori Bowie. Deze technisch innovatieve collectie toont invloeden uit de jaren 70. Fotograaf Willi Vanderperre mocht alles vormgeven in zijn typisch minimalistische stijl in een Londens decor.
Giovane
Giovane brengt pasteltinten op een opvallend frisse manier. Geen zeemzoeterigheid bij dit Belgische label, maar eigentijdse silhouetten in lichte kleuren.
Cybex Fashion
In grootsteden over de hele wereld komt een nieuwe sociale klasse tevoorschijn - "de Generatie S(tijl)". Bij deze groep mensen draait het niet zozeer rond sociale achtergrond, geld of diploma, maar eerder rond smaak, stijl en manier van dagelijks leven. Zij leven onder het motto: "Dress like JFK, speak like Hemingway, work like Ralph Lauren, party like Gatsby".
De nieuwe PRIAM Fashion Collection van CYBEX is speciaal ontworpen voor deze urban mannen en vrouwen. Deze innovatieve kinderwagens en babyzitjes zijn ook heuse fashionitems. Met zijn donkere bostinten en kaleidoscopische fauna en flora heb je het beste van beide werelden. De kleurrijke vlinders maken zich thuis op het camouflage landschap. Je kids reizen voortaan in stijl door de urban jungle!
Salade van gekookte wortelen, hummus – Jaffa-recept bij EXKi
Voor 4 personen: Voorbereiding: 15 min - Bereiding: 20 min – Laten rusten: 1uur
Ingrediënten: 12 jonge worteltjes, Sap van 2 sinaasappelen, 2 soeplepels olijfolie, 1 halve koffielepel korianderzaad, snuifjes komijn, een paar takjes verse koriander, 80 gram hart van artisjok, 20 gram gehakte groene olijven, peper en zout
Bereiding van het kookvocht voor de wortelen: pers de sinaasappelen en doe het sap in een kom. Voeg zout, peper en vervolgens de olijfolie toe. Schil en was de wortelen; snijd ze in schijfjes en kook ze met het sinaasappelsap, olijfolie en alle kruiden tot ze gaar zijn. Giet de wortelen af in een slakom om af te koelen.
Breng het kookvocht aan de kook tot het tot de helft is herleid en giet dit over de gekookte wortelen. Snij de koriander fijn en snij de artisjokken in stukken; voeg dit alles toe aan het mengsel.
Laat gedurende ongeveer 1 uur in de koelkast marineren.
Serveer met verse hummus.
Tajine van kip met courgette - I.s.m. Béatrice Vigot- Lagandré voor EXKi
Voor 4 personen - Voorbereiding: 30 min - Kooktijd: 45 min
Ingrediënten: 4 filets van hoevekip, ui, 2 teentjes knoflook, 4 courgettes, 1 klein stukje verse gember, 2 soeplepels olijfolie, 1 koffielepel korianderzaad, 1 kaneelstokje, 1 gekonfijte citroen, 1 groene olijf, 1 klein glaasje kippenbouillon, 1 klein bosje verse koriander, zout en peper
Snij de kip in grote stukken. Pel de ui en de knoflook en snipper ze. Verhit de olie in een pan en fruit hierin gedurende een paar minuten alroerend de ui, knoflook en kip. Spoel de courgettes en snij ze in plakjes. Schil het stukje gember en rasp. Meng de courgette, gember, korianderzaadjes en kaneel in een pan. Verwarm alles en overgiet met de bouillon. Dek toe en laat zachtjes sudderen gedurende 25 minuten.
Snij de gekonfijte citroen in plakjes. Dompel de olijven in kokend water gedurende 1 minuut, laat ze uitlekken.
Leg de plakjes citroen en olijven in de tajine, kruid met zout en peper en bak gedurende 15 minuten. Hak koriander en strooi deze over de tajine voor het opdienen.
Spinazievelouté met ricotta - I.s.m. BéatriceVigot-Lagandré voor EXKi
Voor 4 personen - Voorbereiding: 15 min - Kooktijd: 45 min
Ingrediënten: 600 g spinazie, 1 courgette, 100 g ricotta, 1 g boter, ui, 1 teentje knoflook, 1 liter gevogeltebouillon, Zout en peper
Spoel de spinazie en verwijder de steeltjes. Schil en spoel de courgette en snij ze in stukjes. Pel en snipper de ui en knoflook. Verhit de boter in een grote pan en fruit de gesnipperde ui. Voeg de spinazie, courgette en knoflook toe en roerbak gedurende 5 minuten.
Giet de gevogeltebouillon erbij, spaarzaam zout en peper toevoegen en laat ongeveer 20 minuten sudderen. Pureer de soep in de blender waaraan de ricotta werd toegevoegd. Dien warm op.
Tip: Wees voorzichtig met zout, bouillon bevat al veel zout
Wok van tijgergarnalen, bonen en gember – ism. Béatrice Vigot-Lagandré voor EXKi
Voor 4 personen - Bereiding: 20 min - Kooktijd: 20 min
Ingrediënten: 200 g tijgergarnalen, 100 g platte bonen, 100 g sperziebonen, 100 g sugarsnaps, 100 g sojascheuten, rode ui, 4 mini rode paprika’s, 1 klein stukje verse gember, 1 teentje knoflook, sesamzaad, 1 soeplepel sojasaus, 1 soeplepel olie, peper en zout
Verwijder de draden van de bonen en de sugarsnaps, spoel en kook ze in gezouten kokend water of stoom ze gedurende ongeveer tien minuten tot ze knapperig beetgaar zijn. Spoel de sojascheuten.
Verhit de olie in een wok of pan en bak de tijgergarnalen. Voeg er de knoflook, in ringen gesneden rode ui, geschilde en gehakte gember, bonen, sojascheuten en minipaprika’s aan toe. Giet de sojasaus in een pan en laat deze, al roerend, gedurende 5 minuten koken. Kruid met peper en zout, meng alles en dien op.
Suggestie: Deze wok van tijgergarnalen past ook uitstekend bij rijst of rijstnoedels.
Tomaten gevuld met quinoa en tofu I.s.m. BéatriceVigot-Lagandré voor EXKi
Voor 4 personen - Voorbereiding: 30 min - Kooktijd: 1 uur 15 min
Ingrediënten: 8 mooie tomaten, ui, 2 teentjes knoflook, soeplepels olijfolie, 1 takje tijm 5 quinoa, ei, 150 g verse tofubeschuit, 1 cl melk, peper en zout.
Week de beschuit in de melk. Spoel de tomaten, snijd een "hoedje" op 2/3. Hol de tomaten uit en snij het vruchtvlees in dobbelstenen. Pel en versnipper de ui en knoflook. Verhit 1 soeplepel olie in een pan en fruit de uien. Rits de tijm van het steeltje boven de pan, voeg er de knoflook en de in blokjes gesneden tomaten aan toe en laat gedurende twintig minuten sudderen. Af en toe roeren. Spoel de quinoa, laat deze uitlekken en giet in een kookpan. Overgiet met ongeveer 2 maal het volume van de quinoa aan koud water, breng daarna aan de kook en laat gedurende 10 minuten zachtjes doorkoken.
Verwarm de oven voor op 170° C. Giet de quinoa af en meng met de verkruimelde tofu, het ei, de beschuit en de melk. Meng al roerend met de inhoud van de pan, kruid met peper en zout en meng goed. Vul de tomaten met het mengsel en schik in een ovenschaal, besprenkel met de resterende olijfolie, giet een beetje water in de schaal en bak gedurende ongeveer 40minuten.
Variatie: De tomaten kunnen ook vervangen worden door courgette of paprika.
Het merk Wonders, opgericht in 1985, is uitgegroeid tot een zeer gerespecteerd bedrijf in de wereldwijde schoenindustrie. Het is vertegenwoordigd in meer dan 25 landen. Wonders – ‘Made with Love in Spain’, vervaardigt zijn product in Spanje met de beste grondstoffen en het fijnste leer uit Spaanse en Italiaanse looierijen. Onder het motto ‘Comfort is Cool’ biedt Wonders de consument maximaal comfort met modieuze kwaliteitsschoenen en -laarzen.
Een van de grote trends van de lente/zomercollectie is wat je ‘Urban Glam’ zou kunnen noemen. De sportieve schoen oogt opnieuw glamoureus en de elegante schoen ziet er dan weer wat sportiever uit. Dit seizoen ontwaren we de meest uiteenlopende zolen, zoals zwemschoenen met de zool van een sneaker, platformzolen gecombineerd met kurk, of sandalen met dikke creeper zolen. Laat je inspireren door een van de onderstaande stijlen …
Le Temps des Cerises
Indigo, de kleur van denim, is een kleur geworden die op zichzelf staat. Le Temps des Cerises kiest er dan ook voor om zijn favoriete kleur ook dit seizoen een hoofdrol te geven en te gebruiken voor sweatshirts, jassen en shirts. De kleur laat zich uitstekend combineren met verwassen zwart voor een chic en grafisch effect.
O’Neill
Voor de actieve fashionista brengt O'Neill de 365 lijn, een capsulecollectie met prestatiegerichte modellen. De inspiratie voor deze collectie werd gehaald uit de straten van Sydney, waar trends en functionele details uit het dagelijkse leven worden gecombineerd, creatieve inspiratie wordt gemixt met Indische patronen, tropische bloemen, lotusbladeren en subtiele luipaard prints. Het vaak monochrome kleurenpalet is opgefrist met neon roze en oceaanblauw. Het resultaat: een frisse, vrouwelijke collectie met pit.
Fred Perry
Onmiskenbaar Brits, dat is waar Fred Perry voor staat. De Authentic lijn belichaamt originaliteit door een klassieke no-nonsense look. Voor de lente/zomer 2016 herencollectie vond het label inspiratie in het sportswear archief en de klassiekers die door de subculturen als uniform gedragen werden.
Naturino
Het Italiaanse kinderschoenenmerk Naturino laat deze zomer hun jong publiek de natuur ontdekken met savanne-, bloemen- en jungleprints. De allerkleinsten gaan op avontuur met het Falcotto gamma en de grotere deugnieten kunnen bij de Naturino maten terecht. De meisjes gaan dan weer op schattenjacht met schitterende steentjes, studs, glitter en glanzende materialen.
Roeckl
ROECKL wijdt de lente/zomercollectie 2016 aan het veelzijdige thema “Summer Holiday”. De typische Ibiza idylle diende als inspiratiebron voor de verfrissende veelheid aan kleuren en patronen: een staalblauwe lucht, glanzende groene palmbladeren, een glinsterende azuren zee en kleurrijke boho mode.
Een perfect op elkaar afgestemd samenspel van stranden en natuur, wilde parties en yoga . De “Summer Holiday” collectie splits zich dan ook op in drie verschillende lijnen: Exotic, Club en Studio.
Lords&Lilies:
Het Belgische nachtmodemerk voor vrouwen, laat zich komende zomer van zijn meest tedere kant zien. Zomerpastels zoals roze tinten en mint zetten een zachte sfeer neer die soms overslaat in pure romantiek. De collectie splitst zich uit in verschillende sferen. Een etnische zigzagprint en een romantisch bloemmotief dat nu eens als print en dan weer als luchtige zomerkant opduikt. Rijgwerk van grosgrain-linten en lurex geven de effen modellen dan weer een luxe uitstraling.
SUN68:
Bij het Italiaanse label SUN68 staat het heruitvinden van het alledaagse centraal. Liefde is dan ook iets dat je dagelijks moet vieren. Met deze maxi-jurk met all-over hartjesprint laat je elk vrouwenhart sneller slaan!
Megabus.com introduceert betalingen via Paypal in België
Deze uiterst moderne betalingsmethode is vanaf nu beschikbaar - Deze nieuwe mogelijkheid vergemakkelijkt betalingen - De gemiddelde prijs van een ticket bij megabus.com binnen Europa komt op €10.
megabus.com, de leidinggevende low-budget busmaatschappij, vergemakkelijkt de aankoop van haar tickets met de introductie van PayPal als betalingsmogelijkheid. Deze nieuwe optie is deel van de strategie van de busmaatschappij om busreizen steeds eenvoudiger te maken. megabus.com voert dagelijks honderden reizen uit in Europa met een ticketprijs vanaf €1*. (* De reservatiekosten bedragen €0,50 per boeking)
Reizigers vanuit België, Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje kunnen vanaf nu gebruik maken van PayPal om hun tickets te betalen. PayPal is een veilige, snelle en efficiënte betalingsmogelijkheid die gebruikt wordt door 173 miljoen mensen wereldwijd.
Edward Hodgson, algemeen directeur van megabus.com verklaart: “We wensen busreizen zo gemakkelijk mogelijk te maken, wat ook betekent dat we meerdere betalingsmogelijkheden moeten kunnen aanbieden aan onze klanten.” “We zijn de enige busmaatschappij in Europa die tickets aanbiedt vanaf €1* op al onze trajecten. Elke dag genieten vele reizigers van onze lage tarieven en de uitstekende kwaliteit van onze dienstverlening. Vanaf vandaag kunnen ze genieten van een extra optie om het betalen van hun tickets nog gemakkelijker te doen verlopen.”
megabus.com, deel van de Stagecoach Group in Schotland, werd gelanceerd in 2003 en breidde in 2006 zijn busdiensten uit naar Noord-Amerika en lanceerde busdiensten in het Europese vasteland sinds 2012. De eerste continentale basis is geopend in Brussel in 2014. Vandaag beslaat het Europese netwerk van megabus.com 160 bestemmingen zoals London, Manchester, Glasgow, Edinburgh, Parijs, Amsterdam, Brussel, Lyon, Toulouse, Barcelona, Lille, Luxemburg, Keulen, Frankfurt, München, Berlijn, Hamburg, Rome, Milaan en Napels.
megabus.com vervoert jaarlijks meer dan 15 miljoen passagiers over heel Europa en Noord-Amerika. Het aantal passagiers dat gebruik maakt van het groeiende Europese netwerk van megabus.com is het laatste jaar met meer dan 330% gestegen. De gemiddelde prijs van een ticket op het vasteland van Europa ligt op dit moment rond €10.
De website van megabus.com is zowel in het Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, Duits als Engels beschikbaar. De diensten van megabus.com zijn vooral populair bij families, studenten en toeristen die graag geld besparen op het reizen, dat ze vervolgens extra kunnen spenderen op locatie.
Alle chauffeurs van megabus.com hebben een uitgebreide rijopleiding met succes afgerond. Tijdens de opleiding moesten de chauffeurs de trajecten onder de knie krijgen en leerden hoe ze met passagiers moeten omgaan. Deze opleiding is conform met de verplichte Europese richtlijnen voor beroepschauffeurs van bussen, touringcars en vrachtwagens. megabus.com zorgt voor een volledige naleving van de EU wetgeving op rust-en rijtijden en heeft strengere onderhoudsstandaarden dan de wettelijke regelgeving als deel van haar toewijding op vlak van veiligheid.
Het succes van de diensten van megabus.com creëerde het voorbije decennium ongeveer 600 jobs in het Verenigd Koninkrijk en Europa en daarbovenop nog eens 1000 banen in Noord-Amerika. www.megabus.com
Jean Galler is een samenwerking aangegaan met een van de meest hedendaagse en gegeerde ontwerpers van het moment: Jean-Paul Lespagnard. Samen brengen ze voor Pasen een haute couture creatie op de markt: het 'Egg à la Mode', een 'patchworkei' met grafische motieven gevuld met een assortiment kleine chocolade eitjes. Om de eieren een extra persoonlijke toets te geven, heeft Jean-Paul Lespagnard zes ludieke magnetische accessoires bedacht die het ei omtoveren in een figuurtje.
Het Egg à la Mode is beschikbaar vanaf 1 februari in de supermarkt en in de boetieks van Galler voor 9,5 euro. Het Egg à la Mode met accessoires is verkrijgbaar in de boetieks van Galler vanaf 10,5 euro (de prijs voor elk extra accessoire is 1 euro).
De paascollectie zou natuurlijk niet compleet zijn zonder de gereputeerde kleine Galler-eitjes. Ze zijn dit jaar verkrijgbaar in twaalf verschillende smaken en drie assortimenten. Heerlijk verfijnde vullingen afgewerkt met een laagje krokante chocolade – wit, melk of puur, naargelang de vulling. De pure cacao, de natuurlijke vanille, het lage suikergehalte en de totale afwezigheid van palmolie zijn daarbij onbetwistbare troeven.
De kleine paaseitjes in zakjes van 112 g zijn verkrijgbaar in de boetieks van Galler en in de supermarkt, voor 3,55 euro.
Dat recreatief fietsen en wandelen bijzonder populair zijn bij de Vlamingen, is bekend. Recente onderzoekscijfers bevestigen dat ook. De Vlaming trekt er graag voor een dag of weekend op uit om te fietsen of te wandelen. Nu is 2016 het fietsjaar in Wallonië en daarenboven vindt in juni 2016 het Belgisch kampioenschap Wielrennen plaats in Les Lacs de l’Eau d’Heure. Deze dichtbij-bestemming kan uitpakken met tal van fietsroutes voor de profs en de recreatieve fietser.
2016 is het Fietsjaar in Wallonië dat kan uitpakken met vlakke Ravelroutes, nieuwe netwerken met knooppunten en mountainbikeroutes. Al die fietsmogelijkheden vind je ook, en niet in het minst, in Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste waterrecreatiegebied van Wallonië, op de grens van Namen en Henegouwen en dus niet ver van de meeste Vlaamse steden. Het is een aaneengesloten merengebied, een paradijs voor de watersporter maar met ongekende mogelijkheden voor fietsers en wandelaars. In Het Land van de Meren kunnen fietsende vakantiegangers, oud of jong, genieten van veilige en rustige fietspaden, weg van het gemotoriseerde verkeer. Bewegwijzerde routes ontsluiten de mooiste hoekjes van de regio.
Voor een korte break, een weekend of een midweek zit je als fietsliefhebber helemaal goed in het Land van de Meren. Mocht je tijdens het weekend van 26 juni 2016 in de regio verblijven dan kun je het Belgisch Kampioenschap Wielrennen 2016 meemaken dat gereden wordt op de oevers van Les Lacs de l’Eau d’Heure. Ook goed om weten is dat er in 2016 een nieuw bikepark wordt geopend, the place to be voor liefhebbers van MTB.
Wandelbestemming voor groot en klein: In het Land van de Meren heb je tal van wandelmogelijkheden tussen de prachtige bossen, langs de uitgestrekte meren en dat allemaal op hooguit twee uur rijden van thuis. Er zijn 100 km wandelroutes, leuk voor uitstapjes met het gezin of voor zij die eens een echte wandelprestatie, met grote afstand, willen neerzetten.
Het leuke aan een wandel- of fietsverblijf in het Land van de Meren zijn de moderne accommodatiemogelijkheden, aan de rand van het meer. De fiets- en wandelroutes beginnen daar waar je verblijft en dat is handig. Na een fiets- of wandeltocht langs de oevers van de meren, kunnen kinderen en ouders genieten van de ontspanning in het tropisch zwembad of de balneowellness, en dat het ganse jaar door.
Het Land van de Meren is bovendien een goede uitvalsbasis om de verscholen hoekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijke prijs-kwaliteit verhouding. www.lacsdeleaudheure.be
Chocoladesalon 2015: Brussel opnieuw in de ban van chocolade
De derde editie van het Chocoladesalon in Brussel nadert met rasse schreden. Van 5 tot en met 7 februari zullen de beste chocolatiers van ons land opnieuw neerstrijken in Paleis 1 van Brussels Expo. Maar liefst 100 patissiers, chef-koks en chocolatiers zullen drie dagen lang hun paradepaardjes aanprijzen en laten proeven.
Voor de stad Brussel is het elk jaar een waar genoegen om dit groots evenement rond de Belgische lekkernij te mogen verwelkomen. «Met meer dan 30 chocoladespecialisten is Brussel een zeer belangrijke speler. Ik ben dan ook verheugd om dit internationaal getinte evenement in Brussel te mogen ontvangen »”, klinkt het bij Marion Lemesre, schepen van Economische Zaken van de stad Brussel. “De Belgische chocolade, het is meer dan enkel iets lekkers om te eten”, vervolgt Philippe Close, schepen van Toerisme van de stad Brussel. “Het is een symbool van Brussel en van België. Chocolade maakt deel uit van onze identiteit.” Oprichters en organisatoren van het salon zijn als vanouds Sylvie Douce en François Jeantet die niet alleen in Brussel, maar overal ter wereld – van Italië en Frankrijk tot in Japan en Rusland- de chocolade promoten.
Zoals elk jaar zullen grote Belgische chocoladehuizen zoals Neuhaus, Leonidas, Gylian en Godiva, present zijn op het salon. Jos Linkens, Managing Director van Neuhaus en Olivier Ghenne, Commercieel Directeur van de Benelux en Frankrijk van Leonidas benadrukken dat ze nog steeds de nummer 1 zijn in België, maar ook de kleine ambachtelijke chocolatiers een warm hart toedragen.
Ambachtelijke chocolatiers én jonge wolven zoals Joost Arijs en Didier Smeets, die net als vorig jaar ook van de partij zullen zijn. De Gentse topchocolatier Joost Arijs pakt tijdens het Chocoladesalon uit met een speciale macaron. Hij gebruikt hiervoor Belgische chocolade uit Brazalië met 66,8 procent cacao en combineert dit met een toets Japanse groene matchathee.
“Voor het Chocoladesalon wilde ik net dat ietsje meer, vandaar deze niet zo klassieke internationale macaron”, klinkt het bij de chocolatier zelf. “De combinatie van de chocolade met intense cacaosmaak en een vleugje tropisch fruit mét de groene thee zorgt voor een aparte en unieke smaak. Het is zeker niets alledaags.” Eerder gebruikte Arijs de matchathee ook al in een taartje. “Dat viel bij de mensen erg in de smaak.”
Ook Didier Smeets pakt uit met iets speciaals. Deze 26-jarige chocolatier uit het Waalse Fouron zal tijdens het Chocoladesalon een unieke reeks pralines voorstellen naar aanleiding van Valentijn. Vergis u niet: de pralines zijn niet bestemd voor de geliefden onder ons, maar voor de ‘happy singles’. “Op Valentijn worden singles vaak vergeten”, klinkt het bij de jonge chocolatier. “Om die reden kwam ik op het idee om speciaal voor hen een praline uit te brengen. Ik heb zelf ook geen lief.” Smeets mocht de Belgische kleuren al verdedigen op de ‘Exposition Universelle’ van Milaan.
Naast deze talenten zullen bezoekers ook dit jaar getrakteerd worden op een heus modedifilé met échte chocoladejurken. Voor de modellen een huzarenstukje om zich keer op keer in de jurken te wurmen zonder dat de chocolade smelt. Eregast is Edouard Vermeulen van het bekende modehuis Natan. Hij zal zich samen met chocolatier Neuhaus aan een creatie wagen. Tijdens deze derde editie van het Chocoladesalon gaat ook bijzondere aandacht naar de “bean to bar”-trend. Zo zal Callebaut op basis van een tijdlijn het hele proces van cacaoboon tot chocolade reconstrueren.
Van donderdag 4 tot maandag 8 februari zullen een vijftigtal exposanten Frankrijk vertegenwoordigen in Paleis 4 van Brussels Expo. Naast de voetbalanimaties rond de EURO 2016, zal het Franse departement van de Meuse een ongeziene reis door de tijd maken voor een kennismaking met de soldaten van de Grote Oorlog.
Dit jaar zal de grootste toerismebeurs van België gekoppeld worden aan de Sportbeurs (van 5 tot 7 februari) en Zenith (van 4 tot 8 februari), de beurs voor de actieve 50-plussers. Een toegangsticket zal geldig zijn voor de drie salons.
EURO 2016 : In het Frankrijkdorp wordt veel aandacht besteed aan het voetbal. Bezoekers kunnen er meedoen aan een fotowedstrijd om zo verschillende ‘EURO 2016’ prijzen te winnen, volledig in het kader van de voetbalgekte. Bovendien zullen drie van de tien speelsteden aanwezig zijn op het Vakantiesalon: Lens, Lille (Rijsel) en Toulouse.
Lens neemt hiervoor de gelegenheid om haar nieuwe tentoonstelling voor te stellen, volledig gewijd aan de emblematische voetbalcub ‘RC Louvre’. Ze kan bezocht worden van 20 april tot 7 november 2016, in het Louvre museum in Lens. Ook Toulouse wordt massaal gesteund door haar supporters en heeft voormalig topkeeper Fabien Barthez aangesteld als ambassadeur voor de club. Lille op haar beurt zal een fanzone maken op de place François Mitterand die zich tussen het winkelcentrum Euralille en het station van Lille Europe bevindt. Meer dan 20.000 supporters kunnen in deze fanzone diverse activiteiten rondom de EURO 2016 gratis bijwonen.
100 jaar na de Slag om Verdun: Ook het herinneringstoerisme blijft actueel in 2016 met onder meer de herdenking van de 100ste verjaardag van de Slag om Verdun op 29 mei en de opening van het nieuwe Museum-Memoriaal op 5 februari. Voor deze gelegenheid biedt het departement van de Meuse voor het eerst in Brussel een aangrijpende visuele confrontatie met het front zoals het was 100 jaar geleden. Van zodra de bezoekers de 3D-ruimte betreden, worden ze uitgenodigd voor een reis naar het verleden, met een defilé van foto’s uit die tijd.
350 jaar Canal du Midi : In 2016 viert het Canal du Midi zijn 350e verjaardag. Als lid van de Werelderfgoedlijst van UNESCO is het Canal du Midi daarmee ook ineens het oudste en meeste prestigieuze kanaal in Europa. Bezoekers kunnen het hele jaar door het verhaal en de geschiedenis van dit kanaal ontdekken via verscheidene applicaties, speur- en fietstochten.
Vakantiesalon Brussel van donderdag 4 tot maandag 8 februari 2016 - openingsuren: van 10u tot 18u – vrijdag 5 februari van 10u tot 21u - toegangsprijs: € 10 - Website: www.vakantiesalon.eu
GUESS wil werk maken van milieuvriendelijke mode en creëert de eerste #GuessEco denimcapsule, die in het lente/zomerseizoen van 2016 wordt gelanceerd.
De productieprocessen zijn een stuk efficiënter geworden, wat concreet betekent dat er veel minder water en energie wordt gebruikt, de CO2-uitstoot aanzienlijk lager is en er voorkeur wordt gegeven aan chemicaliën met een kleine ecologische voetafdruk, zoals kleurstoffen op basis van water.
De jeans van de capsule omvatten een hoger percentage aan organisch katoen en de materialen voor de binnenvoering bestaan voor 30% uit gerecycleerd polyester. GUESS koos voor zijn #GuessEco denim ook voor officieel gecertificeerde belegmaterialen: de lederen labels zijn gecertificeerd door OekoTex, de internationale vereniging voor research en testing op het gebied van ecologisch textiel, terwijl de knopen en klinknagels volgens de verwerkingsprincipes van Low Impact Finish Ensemble (LIFE) worden gemaakt. #GuessEco biedt producten voor jong en oud, van 7/8 jeggings en overalls voor haar tot bold skinny denim voor hem en trendy jeans voor kinderen.
Giovane
De lente/zomercollectie 2016 van Giovane staat in teken van La Dolce Vita. Giovane integreert Italiaanse flair in de collectie door gebruik te maken van zomerse prints en frisse kleurencombinaties. De silhouetten zijn luchtig en speels, maar tegelijk zeer vrouwelijk. Kortom, het wordt een Italiaanse zomer van dolce far niente!
Replay
Het Italiaanse label Replay lanceert een gloednieuwe sneaker : Replica Scatto 1972. Dit model is een herwerkte versie van de "Scatto", een met de hand gemaakte voetbalschoen uit de jaren 70. Artisanale expertise wordt gecombineerd met modieuze creativiteit om zo de sneaker van morgen te creëren. Replica Scatto 1972 : verleden, heden en toekomst in één sneaker!
De nieuwe sneaker is zowel voor dames als heren in verschillende kleuren en materialen beschikbaar.
Lola Liza
De dag van de liefde belooft dit jaar extra warm te worden met de home- en nightwearcollectie van LolaLiza! Knuffelzachte onesies en poncho’s en schattige pyjama's bedrukt met sneeuwwitte hartjes zullen elke koukleum weten te bekoren.
Laureato: de historische wortels van een iconisch model
In 1975 stelde Girard-Perregaux de Laureato voor. Dit horloge veroorzaakte een kleine revolutie, want het brak met een aantal geldende normen, zowel op het vlak van materialen als het bewegingsmechanisme. De naam werd gesuggereerd door de Italiaanse verdeler van Girard-Perregaux en verwijst naar de filmwereld. Hij is namelijk geïnspireerd op de beroemde film The Graduate van Mike Nichols met Dustin Hoffman, Anne Bancroft en Katharine Ross in de hoofdrollen. In het Italiaans heet die Il Laureato.
Het edele karakter van staal, een gedurfde zet : Het gebruik van staal als een edel materiaal om luxehorloges een sportievere look te geven, zouden we kunnen zien als een kantelmoment in de horlogerie. In dat kader mogen historici zich ook eens buigen over de ontstaansgeschiedenis van de Laureato, van zijn ontwerpfase tot zijn realisatie in 1975. Dit model beschikte immers al van bij zijn prille begin over een specifieke eigenschap. Het kon namelijk ook gemaakt worden van goud.
Het woord ‘durf’ zat in ieder geval onmiskenbaar in de genen van het Huis Girard-Perregaux. De durf om een dergelijke trendbreuk in te zetten, getuigde van een duidelijke visie, en dat op een moment dat er in de horlogeriesector nog geen sprake was van marketingafdelingen.
De innovatie van een moduleerbare vorm: met zijn achthoekige gepolijste ring, vervat in een gesatineerde kast, is de Laureato de pionier van de geïntegreerde armband. Een stijlvolle schoonheid, die de draagbaarheid en soepelheid van de evolueert naar een reeks gepolijste gesatineerde schakels met gepolijste scharnieren. Typisch is de harmonieuze afwisseling tussen glanzend en mat. Bij de modellen met een gouden ring en schakels die gecombineerd worden met gouden inzetstukken, gaan kostbaar geel en sportief grijs perfect samen. De Laureato springt zo onmiddellijk mee op de kar van de eerste tweekleurige modellen.
Het kaliber bepaalt de norm : Hoewel de iconische vormgeving van de Laureato vandaag opvallend lijkt, ligt de focus van Girard-Perregaux bij de lancering van de Laureato op de voltooiing van een belangrijke technologische ontwikkeling. Wanneer kwarts zijn intrede doet in de Zwitserse horlogerie en daarbij zelfs de meest gevestigde waarden doet wankelen, zet het merk volledig in op de in house ontwikkeling van een kaliber met kwarts.Door de oscillatiefrequentie van kwarts te fixeren op 32.768 Hz bepaalt Girard-Perregaux de norm voor de chronometrie van de kwartsbewegingen. De vermelding ‘Quartz Chronometer’, die aangebracht wordt op elk horloge waarvan de nauwkeurigheid op een draconische wijze gecontroleerd wordt, krijgt een plek op de eerste wijzerplaten. Vandaag is dat nog altijd een kwaliteitsvereiste én de internationale norm van de fabrikanten van de kwartsbeweging.
Metamorfosen maken de legende
1984, een eerste evolutie : Typisch aan legenden is dat ze de modetrends overleven. Sinds 1984 omvat de Laureato complicaties die de allure en aanwezigheid van het model doen evolueren alle marktsegmenten. Zo wordt de Laureato uitgerust met de beroemde Equation kalibers met sterrenkundige aanduidingen. Kijken we naar de kast de geïntegreerde armband, dan zien we dat de ring achthoekig en gepolijst blijft. Het gepolijste oppervlak van de bolvormige tussenschakels in de armband gaat de dialoog aan met de briljanten van de ring, wat zorgt voor eerder afgeronde vormen.
1995, grotere afmetingen en complicaties: Om plaats te maken voor het extra platte mechanische kaliber GP 3100 met automatische opwinding krijgt de Laureato grotere afmetingen dankzij een nieuwe constructie die trouw blijft aan de oorspronkelijke proporties. De ring en de kast krijgen wat meer ruimte terwijl de schakels van de armband evolueren naar een H-vorm.
In 1996 leidt de chronograafversie tot de collectie Olimpico en in 1998 geeft een esthetische evolutie aanleiding tot de omkasting van het beroemde kaliber Tourbillon sous Trois-Ponts d’Or, het signatuur dat onlosmakelijk verbonden is met Girard-Perregaux. Binnen deze nieuwe en sportievere omgeving is de boodschap duidelijk: de bijzondere tourbillon bewijst zijn betrouwbaarheid en stevigheid, in alle omstandigheden.
2003: de evo³-evolutie: Het ondertussen beroemde een mechanisch chronograafkaliber met automatische opwinding. Met een diameter van meer dan 40 mm doet het model zijn intrede in het derde millennium. De kast van de Laureato EVO³ heeft een diameter van 44 mm en de achthoekige ring – voor het eerst gesatineerd – krijgt een plaats binnen de centrale cirkel waardoor de ring zelf meer opvalt. De harmonieuze draaiknop en de geschroefde drukknoppen benadrukken het sportieve karakter van de collectie.
De Laureato EVO³ kan rekenen op het huisgemaakte kaliber met 52 robijnen van Girard-Perregaux, de GP 033C0-A0VAA. Dat kaliber heeft een gangreserve van 46 uur en brengt een kinetisch eerbetoon aan de microcomplicaties en het evenwicht van de weergave: de teller van 24 uur staat ter hoogte van 9 uur recht tegenover de secondeteller, die ter hoogte van 3 uur staat. De datumvermelding – aanduiding van de dag met wijzers – staat dan weer ter hoogte van 12 uur. De wijzers van de chronografische minuten en van de seconden – gemerkt met een rode stip – verplaatsen zich over de volledige oppervlakte van de wijzerplaat. De collectie evolueert verder met transparante versies van de Laureato Tourbillon sous Trois Ponts. Bruggen van saffier en ook van blauwe spinel creëren een soort levitatie-effect, waardoor dit model een ongelofelijk succes kent.
LAUREATO 2016, de toekomst van de oorsprong:
Terug naar de oorspronkelijke collectorwaarden: Op de vooravond van zijn 225ste verjaardag keert Girard-Perregaux terug naar zijn iconische Laureato en de originele waarden van het design. Op basis van zijn kunstambacht en micromechanisch vakmanschap brengt het merk meer dan 40 jaar na de lancering van de succesvolle stalen Laureato hulde aan het model met twee reeksen in een beperkte oplage van 225 exemplaren, de ene reeks met een blauwe wijzerplaat, de andere met een grijze wijzerplaat.
Nog altijd staal: Horlogemakers en echte horlogeliefhebbers hebben altijd al oog gehad voor de kwaliteiten van staal. Nu wordt staal weer op de voorgrond geplaatst, nog steeds onlosmakelijk verbonden met het sportieve karakter van het model. We zien opnieuw de beroemde achthoekige ring, de subtiele integratie van de soepele en ononderbroken armband, deze keer met een sluiting, en de subtiele afwisseling van gepolijste en gesatineerde elementen.
Het summum van tijdloze datumweergave met drie wijzers: Net zoals elke familie in de luxehorlogerie, is ook de Laureato uitgerust met een huisgemaakt kaliber, de GP03300-0030. Deze mechanische beweging met 7 robijnen en een automatische opwinding heeft een onberispelijke afwerking. De balans is zichtbaar via de achterkant van de kast en vibreert tegen 28’800 alternanties per uur. De gangreserve bedraagt 46 uur.
POST-VINTAGE, een nieuwe trend: Trots op zijn 225-jarige geschiedenis, waakt Girard-Perregaux nauwgezet over zijn expertise en eeuwenoud vakmanschap. In de horloges blijven de schatten van het erfgoed behouden en binnenkort opent het museum opnieuw zijn deuren in La Chauxde-Fonds.
De stukken die er tentoongesteld worden, getuigen van een parcours gekenmerkt door dolle creativiteit en durf. De collecties flirten met het tijdloze, maar blijven trouw aan de geest van Jean-François Bautte, die het merk in 1791 oprichtte. De Laureato werd gelanceerd in 1975. Ter gelegenheid van de 225ste verjaardag van het merk wordt dit horloge met zijn grote iconische waarde heruitgebracht in zijn oorspronkelijke vorm.
De Zenithbeurs, www.zenith.be Paleis 9, voor de actieve 50+’er vond in het verleden steeds plaats in november. Omdat deze doelgroep echter vaak ook geïnteresseerd is in reizen en sporten, werd dit jaar beslist om de Zenithbeurs te verplaatsen naar februari samen met het Vakantiesalon en de Sportbeurs. Zenith is de enige nationale beurs voor de actieve 50-plusser die zorgeloos wil leven en comfortabel genieten.
Actieve sandwichgeneratie
Zenith is bedoeld voor de generatie baby-boomers die volop in het leven staan. Met de kinderen uit huis, krijgen ze eindelijk wat meer tijd om goed voor zichzelf te zorgen en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Maar vaak zorgen zij ook voor hun ouders die een dagje ouder en vaak hulpbehoevender worden en voor de kleinkinderen, gezien hun kinderen het vaak heel druk hebben. Ze zijn dus niet alleen op zoek naar eventuele nieuwe hobby’s of reizen voor zichzelf, maar ook naar activiteiten om samen met de kleinkinderen te doen of naar manieren om voor hun ouders te kunnen blijven zorgen.
Themazones: leef, zorg en geniet
Op basis van de drie themazone ‘leef, zorg en geniet’ stellen de exposanten thema’s voor die de actieve 50+’er na aan het hart liggen. In de zone ‘leef’ vindt u meer informatie in verband met uw vragen over geld, verzekeringen, subsidies en tweede verblijven. In de zorgzone kan u terecht voor advies over gezonde voeding, lichaamsbeweging of oplossingen voor aangepast wonen. Maar bovenal is de Zenithbeurs een ‘feel good’-beurs wat dan ook centraal staat in de zone ‘geniet’ met de laatste trends in verband met gastronomie, nieuwe media, mode, schoonheid en reizen.
Beleving
Gedurende vijf dagen is Zenith een bron van inspirerende ideeën maar ook een belevenis die alle zintuigen prikkelt. U vindt er relevante informatie, diensten en producten en een gevarieerd animatieprogramma met een hoog ‘feel good’-gehalte.
Zo kan u op de stand van AG Insurance (9256) deelnemen aan een quiz om uw kennis over verzekeringen te testen en een gepersonaliseerde gsm-cover te krijgen (voor elke deelnemer) of zelfs een e-bike te winnen. AG Insurance geeft op de Zenithbeurs ook interactieve workshops en presentaties over reisverzekeringen, sportverzekeringen, ziekteverzekeringen, successieplanning en hoe u voor te bereiden op uw pensioen.
Daarnaast kan u ook enkele spelers van het mannenhockeyteam dat naar Rio gaat, onze Red Lions, in het echt ontmoeten. Zij zijn op zaterdag en zondag van 14u tot 17u op de Sportbeurs te gast voor een signeersessie.
Becel heeft op Zenith een Olie Blend Bar in de zone ‘genieten’ waar bezoekers gratis meer te weten komen over de herkomst van oliën en zelf blends kunnen proeven, samenstellen en bereiden tot verse margarine. Deze bar is een primeur voor België! Het is voor het eerst dat door dit unieke concept het blenden van oliën zijn verdiende portie aandacht krijgt. Daarnaast biedt Becel pro.activ u de mogelijkheid om op de beurs (stand 9128) gratis uw cholesterolgehalte te meten. 70% van de Belgen heeft immers een verhoogd cholesterolgehalte en dit is een risicofactor in de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, de grootste doodsoorzaak in België. Als uw waarden verhoogd zijn, krijgt u van Becel meteen de nodige informatie voor een aangepaste levensstijl.
Ook testament.be is opnieuw van de partij op de beurs (stand 9250). Het thema ‘erfenis’ is er immers één dat voor deze doelgroep belangrijk blijft maar waar veel mensen te weinig over weten. Testament.be geeft op de beurs verschillende voordrachten en persoonlijke feedback over uw testament en hoe u minder successierechten moet betalen door aan een goed doel te schenken.
Een ander goed doel aanwezig op de beurs is Villa Samson. Dit is een nieuw project dat een ‘beestig’ fijn gebouw wil opstarten naast het UZ Brussel waar huisdieren en patiënten elkaar onbezorgd kunnen ontmoeten. Een aangename ruimte waar het mogelijk is om de band met het huisdier te onderhouden, het dier te verzorgen, te aaien en ermee te spelen. Onderzoek toont immers aan dat een huisdier een belangrijke rol speelt in het genezingsproces. Het doel van Villa Samson is om tegen 2017 1 miljoen euro bijeen te krijgen om van start te gaan. Op de beurs kan u hen hiermee alvast steunen door een donatie te doen. Of misschien wil u in uw vrije tijd wel meehelpen aan dit project als vrijwilliger? Ook hier is Villa Samson nog naar op zoek. Geïnteresseerd? De mensen achter het project geven u graag meer uitleg op stand 9239. Daarnaast geven de dokters van het UZ Brussel op Zenith ook verschillende lezingen over langdurige zieken en palliatieve zorgen.