PHAROS REIZEN LANCEERT INNOVERENDE AUTOVAKANTIES VOOR ELEKTRISCHE WAGENS …VAN HET ENE STOPCONTACT NAAR HET ANDERE
Pharos Reizen (onderdeel van de ANWB) heeft autovakanties op maat van de elektrische rijder uitgedokterd. De touroperator is hiermee pionier in Nederland en België op vlak van elektrische autorondreizen. Je kan momenteel kiezen uit Noorwegen, Duitsland of Schotland.
Omdat Pharos het erg belangrijk vindt dat de bestemmingen voorzien zijn van een uitgebreide laadinfrastructuur, beperkt het aanbod zich momenteel tot de bovenstaande drie bestemmingen. Hiermee hoopt Pharos mensen over de streep te trekken om met een elektrische auto op reis te gaan: er zijn in de drie landen heel wat laadpunten ter beschikking die duidelijk in kaart worden gebracht. Daarnaast zijn de afstanden per dag perfect afgestemd op een elektrische wagen en de laadmogelijkheden. Hierdoor wordt een elektrische autorondreis een zorgeloos gebeuren.
Akkoord, het vraagt een beetje planning. Alvorens je door een bergketen rijdt, is het slim om even de tijd te nemen om op te laden. Maar dat is toch ook van toepassing bij een auto met brandstof? Het enige verschil is dat je de ongerepte natuur, waardoor je rijdt, niet vervuilt. En laat dat nu wel net een erg groot verschil zijn. Daarbovenop komt nog dat je met een elektrische wagen niet langer rondrijdt met het geluid van een brommende motor op de achtergrond. Muisstil door de prachtige landschappen bollen…heerlijk!
Pharos stuurde het afgelopen jaar vrijwilligers met een elektrische auto op pad. De verkenners reden rond in een Opel Ampera en een Volkswagen E-Golf. De actieradius is 520 respectievelijk 320 km. Pharos heeft voor de drie onderstaande reizen alle (snel)laad- en betaalmogelijkheden voor de elektrische auto in kaart gebracht.
Rondreis door Noorwegen, het land van fjorden en laadpalen
Noorwegen is de Europese koploper op het gebied van elektrisch rijden. In 2017 was bijna 1 op de 3 nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch. Het land is volledig ingericht voor elektrisch rijden. De beperkte snelheid, de uitgebreide infrastructuur en de fiscale voordelen die elektrische rijders krijgen maken het een plezier om in Noorwegen elektrisch te rijden. Zo betaal je er bijvoorbeeld geen tol als elektrisch rijder. Met name in Noorwegen kan de afstand kort lijken, maar duurt de reis vaak lang door de bochtige wegen en de beperkte snelheid. Ook moet er vaak geklommen worden om de bergpas over te komen. We adviseren om daar in de routeplanning rekening mee te houden, en waar mogelijk voor de bergpas bij te laden bij een snellader.
In Duitsland is elektrisch rijden nog niet zo ontwikkeld als in Noorwegen maar met wat puzzelwerk en goede connecties is het gelukt een mooie rondreis te maken door Hessen.
Net als in Duitsland is elektrisch rijden nog niet zo ontwikkeld in Schotland als in Noorwegen. De hotels zelf zijn nog niet voorzien van een eigen laadpaal. Wel vind je in de directe omgeving oplaadpunten die wij zorgvuldig in kaart brachten. Een van Europa’s groenste landen op een unieke manier ontdekken. Groen genieten van de prachtige Schotse natuur.
Bijzondere autovakanties in Europa, voor zowel koppels als gezinnen, dat is de sterkte van reisorganisator Pharos Reizen en dat alles aan een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Pharos Reizen bestaat 15 jaar en is een dochterbedrijf van de gerenommeerde Nederlandse ANWB. Vanwege de groeiende interesse vanuit België is Pharos Reizen sinds 2014 ook actief op de Belgische markt. De reizen van Pharos Reizen zijn te boeken via www.pharosreizen.be/elektrisch
Een cocktail van dynamische kleuren, verfrissende prints en mooie materialen. Zo laat de zomercollectie van het Belgische label GIOVANE zich het best omschrijven. Streepjesfreak, boho queen of romantische ziel : het wordt een seizoen waarin elke vrouw haar gading vindt.
Zoals steeds weet GIOVANE de perfecte balans te vinden tussen nonchalance en subtiele vrouwelijkheid. Soepelvallende jurken, off shoulder styles, vlotte broeken, glanzende midirokken en zachte tricot vormen de basis voor een zomerse garderobe die 100% on trend is. De silhouetten zijn speels en luchtig, maar maken niettemin een killer indruk.
Dit seizoen is een glansrol weggelegd voor de maxi-jurk. Sportief, gestreept of romantisch gebloemd : we kiezen resoluut voor vloerlang. Gemakkelijk en comfortabel, maar met het grootste effect.
GIOVANE trekt dit seizoen de kleurenkaart. Grasgroen, oranje, kobalt, babypink, lichtblauw,… Zowat elke zomerse tint is vertegenwoordigd. Knal de lente met energieke primaire kleuren of kies voor een zachte tint die doet wegdromen naar zinderende zandvlaktes. Een zongebruinde huid is daarbij het beste accessoire.
Strepen worden afgewisseld met kleine florale prints, etnisch geïnspireerde patronen en grafische motieven. Ludieke microprints van flamingo’s of bijtjes onderstrepen het luchtige karakter van de collectie.
De Belgische Julie N. A. Ceyssens uit Sint-Genesius-Rode werd vrijdag verrast als de 33 miljoenste toerist in Thailand. Op de luchthaven van Suvarnabhumi werd ze hartelijk ontvangen door de directie van Tourism Authority Thailand (TAT) en andere vertegenwoordigers uit de sector. Als extraatje ontving ze twee economy returntickets vanuit Brussel naar Thailand, een voucher voor een overnachting van vijf nachten en het “Thailand’s Luckiest Visitor”-certifcaat.
Mevrouw Ceyssens arriveerde vrijdagochtend om 05u55 in Bangkok met een Thai Airways International’s vlucht vanuit Brussel. Het is de eerste keer dat ze Thailand bezoekt. Samen met haar vriend blijf ze 15 dagen in Thailand om te genieten van de lokale ervaringen in Bangkok, Chiang Mai en Ko Chang.
De “Thailand’s Luckiest Visitor”-actie werd gelanceerd in juni 2015 om het record aantal bezoekers aan het land te erkennen en te belonen. Ook dit jaar bereikte de Thaise toeristische industrie een nieuw hoogtepunt met de komst van de 33 miljoenste bezoeker en het cijfer loopt nog op. De kans is groot dat het geschatte target van 34 miljoen aankomsten en 1.81 biljoen Baht (42 miljard euro) aan toeristische inkomsten nog overschreden zal worden aan het eind van het jaar.
» Figura van Arte: voor designliefhebbers die graag hun grenzen verleggen
Figura mag je gerust een eclectische mix noemen. Of het nu bollen, strepen, ruiten of bloemen zijn, Figura has it all. Je vindt in de collectie verschillende invloeden uit het verleden terug, zoals patronen uit de jaren 70, naast verwijzingen naar trendkleuren en exotisme. Arte helpt je de verschillende trends te spotten in de reeks, van luxe en exotica tot vintage en woestijnkleuren. De collectie is uitermate geschikt voor designliefhebbers die graag hun grenzen verleggen en stijlen durven te combineren.
1. Luxe
De luxetrend, waarbij we bijzondere materialen als marmer, fluweel en goud in huis halen of zelfs combineren, uit zich in Figura op verschillende manieren. Zo bestaat het eenkleurige Puro in een licht glanzende afwerking, en kregen de cirkels van het dessin Arcus een heel aparte touch met lak. Ook Forma past mooi in deze trend met z’n combinaties van goud en zwart of wit en zilver.
2. Exotica
De geweven grasstructuur van Puro, Decorata, Modulo en Modum straalt iets tropisch uit. Die ruwere basis geeft elk dessin een natuurlijke toets. Om je huis nog meer te transformeren tot exotisch oord, kies je het best voor het weelderige Decorata. Met dat dessin haal je meteen ook een vleugje art deco in huis!
3. Vintage vibes
Grafische, geometrische en florale prints waren immens populair in de jaren 60 en 70. De kleurrijke en creatieve patronen vonden ook hun weg naar Figura. Het geometrische patroon van Modulo en Modum, het speelse bollenpatroon van Arcus en de subtiele transitie in Forma verwijzen stuk voor stuk naar die bijzondere periode.
4. Woestijn
De collectie speelt ook heel sterk in op de trendkleuren van het moment. Zachte tinten uit de woestijn claimen hun plaats in ons interieur en komen terug in de hele collectie. Denk zacht oranje, beigetinten én grijsvarianten.
Het befaamde Tulikivi tegenstroomprincipe, waarbij de rookgassen eerst stijgen en dan weer dalen bij onderaansluiting (foto links) of stijgen, dalen en dan weer stijgen bij bovenaansluiting (foto rechts). Zo wordt de maximale opslag van warmte in de speksteen verzekerd en wordt ook een maximum aan fijnstof uit de rookgassen opgevangen.
De nieuwe superstrakke “Karelia” massakachels in speksteen zijn vanaf Batibouw ook beschikbaar in een revolutionaire speksteen afwerking : de Nobile. Door middel van een supermoderne jetstream bewerking werd een fijn laagje van de grijzere talk van het oppervlak weg gehaald, waardoor alleen nog het zwarte magnesiet overblijft. Het resultaat is een edele natuursteen die doet denken aan zwart graniet, maar uiteraard wel de unieke eigenschappen van speksteen blijft behouden inzake vuurbestendigheid en warmteopname vermogen. De Nobile speksteenkachels zijn bijzonder geschikt voor de meest moderne interieurs met alle gekende voordelen : een paar uur hout en/of pellets stoken voor 24 uur warmte, ingebouwde fijnstofopvangkanalen, houtblokken tot 45 cm, het onweerstaanbare binnenhuisklimaat van speksteenwarmte, enz...
TULIKIVI RAITA 15 NOBILE (1.504 kg) - Prijs excl. 6 % of 21 % btw: € 9.480
NIEUWE TULIKIVI KACHELS MET SPEKSTEEN BEKLEDING
Met de lancering van het nieuwe Pielinen gamma op Batibouw wordt Tulikivi toonaangevend inzake metalen kachels met speksteen bekleding. Deze modellen lijken uiterlijk sterk op de echte massakachels van Tulikivi en met een standaard gewicht van 480 tot 770 Kg kunnen ze bezwaarlijk als “lichtgewichten” worden gezien. Ze produceren een groot aandeel heerlijke stralingswarmte en kunnen zelfs voorzien worden van extra accumulatiemassa. Het verschil met de echte massakachels is dat ze doorlopend kunnen gestookt worden in geval de ruimte dat nodig heeft. In verhouding tot de hoeveelheid speksteen ligt het verwarmingsvermogen dus hoger, tot 10 kW. Deze modellen bestaan als vlakke haard, als hoekhaard én als doorkijkhaard en ze kunnen geleverd worden in drie speksteen afwerkingsmethodes : de warme Classic, de glinsterende Grafia en de bijna zwarte Nobile speksteen.
TULIKIVI LAMU 14 Grafia (595 kg) - Prijs excl. 6 % of 21 % btw: € 6.780
TULIKIVI JOKKA 18 Nobile (565 kg) - Prijs excl. 6 % of 21 % btw: € 6.280
Antwrp brengt pre-collectie uit voor lente/zomer 2018
Capsule T-shirt & sweatercollectie: het succesverhaal gaat verder. Het Belgische herenlabel ANTWRP brengt pre collectie met doordenkertjes die in de lijn liggen van de thema’s van de lente/zomer 2018 collectie.
“Artificial desires are despoiling the earth”, Antwrp cares, staat op een T-shirt te lezen. Op een ander zien we Soap in grote letters, met zeepbellen. Een wasmachine met plant achter de glazen deur en een petfles met plant erin vragen aandacht voor de natuur. Opschriften met synthetische samenstellingen zijn doorspekt met een vleugje ironie.
Deze capsulecollectie is vanaf nu in de winkels verkrijgbaar. Prijs : T-shirts - 34,95 euro, sweater - 59,95 euro
Liverpool onthult belangrijk cultureel programma voor 2018
Een decennium geleden werd Liverpool culturele hoofdstad van Europa. Sindsdien organiseert de stad elk jaar opnieuw tal van hoogstaande culturele evenementen. Ook 2018 krijgt een buitengewone kalender van grote culturele momenten en een caleidoscoop van kunst, muziek, theater, technologie, stijl en sport. Liverpool's kenmerkende mix van creatieve risico's en magische gebeurtenissen staat duidelijk centraal.
Van oude wonderen tot durf, van maritieme vieringen tot muzikale verkenningen, aspecten die Liverpool de komende 12 memorabele maanden zal aanbieden. De officiële lancering van het programma vindt plaats op 11 januari 2018, tien jaar na de dag waarop de 'People's Opening', in 2008 de festiviteiten van Culturele Hoofdstad van Europa opende.
Sneak previews omvatten:
• De eerste keizer van China en de beroemde Terracotta Warriors komen opnieuw naar Liverpool nu ze voor het eerst in een generatie, het Verenigd Koninkrijk bezoeken. Dit maakt deel uit van een groot Chinees cultureel feest met een periode van negen maanden van culturele optredens van hedendaagse Chinese kunstenaars naast een spectaculaire zomermaaltijd in Shanghai aan de beroemde waterkant van de samengevoegde stad.
• Tate Liverpool viert de grote 3-0 met een scala aan activiteiten, het jubileumjaar Egon Schiele met een retrospectieve, Liverpool Biennial is terug, 20 jaar na de inbedrijfstelling van de cutting-edge en provocerende hedendaagse kunst met ICT’s 10e editie van toonaangevende beeldend kunstenaars uit de hele wereld.
• De Festivals Tall Ships Regatta koppelen Liverpool, Dublin en Bordeaux tijdens een driedaagse van 25 tot 28 mei. De finale van de Around the World Clipper Yacht Race is terug op de Mersey, deze race vindt eind juli plaats.
• Het bekroonde Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en de eerste Beatles-groep The Bootleg Beatles van de Verenigde Staten werken samen aan een speciale uitvoering die het 10-jarig jubileum van de Echo Arena zal markeren.
• Rewire, een belangrijke nieuwe kunst- en technologiecommissie van Invisible Flock, werkt samen met kunstenaars van over de hele wereld aan een gemeenschappelijk event in Toxteth.
• De Paasbrand in St. George's Hall vindt plaats tijdens de paasvakantie en creëert een wereld van vuur, entertainment en gastronomie.
Liverpool is voor het tweede jaar op rij gaststad van The Clothes Show na de succeseditie van de zomer 2017. De stad is een maand lang in de ban van het WK-voetbal en brengt een ode aan het “mooie spel” via diverse kunstmanifestaties, optreden en vieringen.
En natuurlijk zal de soundtrack van Liverpool in 2018 de top van de hitlijsten bereiken met het ongeëvenaarde festivalaanbod van de stad - van Africa Oye en Liverpool International Music Festival tot en met Milapfest. Gloednieuwe muziekevenementen - waaronder een pianofestival als geen ander - versterken de positie van Liverpool als UNESCO City of Music.
Het lijdt geen twijfel dat 2018 in Liverpool een magisch cultureel jaar wordt, de stad nodigt dan ook iedereen uit om aan deze festiviteiten deel te nemen.
150 jaar ervaring in de lekkerste eindejaarsfeesten
Tendensen: authentiek, eenvoudig en klassiek met een twist - De meest populaire producten: pensen, oesters, kreeft, kalkoen, fondue, champagne en kerststronken
De eindejaarsfeesten staan voor de deur en alle werknemers en leveranciers van Delhaize zijn nu echt uit hun startblokken geschoten om van deze bijzondere periode van het jaar het moment te maken waar gezelligheid, eenvoud, traditie en authenticiteit de sleutelwoorden zijn. Delhaize biedt al 150 jaar lang een goede service aan de Belgen en heeft haar winkelrekken goed gevuld om aan alle verwachtingen te voldoen. In primeur geven we al de eerste tendensen mee.
Algemene vaststelling: er zijn twee redenen waarom de Belgen voor traditionele schotels kiezen. Eerst en vooral doen deze maaltijden hen aan de maaltijden van hun ouders of grootouders denken. Maar ze willen er ook zeker van zijn dat iedereen het menu zal appreciëren.
Enkele belangrijke cijfers: 150.000 kreeften, 15.000.000 grijze garnalen, 100.000 fondueschotels, spectaculaire verhoging van de verkoop van pensen, Top 3 van de eindejaarsgroenten: boontjes, witloof en boschampignons. 60% van de Belgen leggen hun champagnevoorraad bij Delhaize aan. De uitverkoren bubbels van de Belgen zijn de cava’s: 1.000.000 flessen Steeds meer Belgen laten zich verleiden door alcoholvrije dranken: 120.000 flessen
In de afdeling vis en zeevruchten
Kreeft, oesters, verse of gerookte zalm en grijze garnalen blijven de grote klassiekers van de feesttafel. Bij Delhaize zullen ongeveer 150.000 kreeften en 15 miljoen grijze garnalen verkocht worden tijdens het eindejaar. De nieuwe producten voor dit jaar vertalen de vraag naar een “gemakkelijke keuken”. Delhaize stelt de kant-en-klare specialiteiten voor zoals scampi’s in een verse marinade met koriander of met gedroogde tomaten of gemarineerde haring op Italiaanse wijze met verschillende soorten licht pikante paprika’s. De zalm wordt elk jaar sterk geapprecieerd. Hij transformeert zich dit jaar in canapés of timbales voor een verse aperitief.
In de beenhouwerij-afdeling: De pens werd dit jaar tot ster van het jaar uitgeroepen voor de feesten bij Delhaize! De pens, zwart of wit, vers en gemakkelijk te bereiden, doet ons denken aan onze kindertijd en wordt met bijzondere smaken in een feestkleedje gestoken: peperkoek (nieuw dit jaar), speculaas met kastanjes, met vijgen, met boschampignons, met Calvados, enz. Ze worden enorm veel verkocht, vooral tijdens het eindejaar. De fondue, gemakkelijk en gezellig, blijft heel geliefd bij de Belgen. De bestellingen voor fondueschotels, steengrilgerechten, gourmet en teppanyaki blijven stijgen. Tijdens de feesten voorspelt Delhaize de verkoop van meer dan 100.000 vleesschotels. Het wild ligt nog enkele weken in de rekken voor het einde van het seizoen. Delhaize wil haar klanten volop laten genieten van het wildvlees in afwachting van de lange maanden tot het volgende seizoen. Daarom biedt ze eerste keus vlees aan, 100% vers, 100% wild en 100% Europees. Eén van de nieuwe favoriete producten van dit jaar is Savourette varkensvlees truffelsmaak. Deze maaltijd is gemakkelijk te bereiden en de feestelijke toets van truffel maakt van hem de perfecte hoofdschotel voor een feestmenu.
In de kaasafdeling: De vraag naar raclette kazen is al enkel weken heel groot. In eerste instantie was de natuurversie het meest populair, maar de laatste tijd winnen de meer originele smaken steeds meer terrein. De raclette kaas daslook van Delhaize kent de grootste stijging.
Fruit- & groenteafdeling: De Top 3 van de eindejaarsgroenten: boontjes, witloof en boschampignons. De verkoop ligt naargelang het product 11 tot 12 maal hoger. Olijven verliezen geen terrein bij het aperitief. De verkoop ligt de laatste twee weken van het jaar 4 keer hoger. Belgen zijn verzot op aardappelen. Tijdens de eindejaarsfeesten ontdekken ze dan ook graag verschillende soorten aardappelspecialiteiten: Ratte, Florenville of rode of witte minikrieltjes (20 millimeter breed). De verkoop van deze variëteiten ligt 4 keer zo hoog tijdens de eindejaarsperiode.
Als dessert : In individuele portie of om te delen, vers of in de patisserieafdeling of heerlijk bevroren, het kerstdessert blijft een must, zelfs na een goede feestmaaltijd. Delhaize heeft een ruim aanbod aan desserten in alle maten, vormen en smaken, voor jong en oud. Ministronken, makrons, café gourmand, ... Miniporties te combineren opdat iedereen zijn favoriete dessert zou kunnen eten. En voor diegenen die willen delen, biedt Delhaize de reuzestronken of -makrons van Gaelens voor 6 personen aan. Delhaize heeft dit jaar enkele nieuwe producten in haar diepvriesafdeling: de Mochi’s Little Moons mango of kokosnoot (Japanse patisserie is een rijstbal gevuld met roomijs) of de sorbet cava met rode en paarse vruchten.
Voor de dranken : Wat wijnen betreft, zijn het traditiegetrouw Bordeaux-wijnen die het best verkopen. Belgen zijn heel het jaar door grote liefhebbers van champagne en cava, vooral tijdens de eindejaarsfeesten: 900.000 flessen champagne en 1.000.000 flessen cava. De Prosecco zet zijn succes verder: dit jaar 250.000 flessen voor het eindejaar. De kleine flessen (20 of 37,5cl) zijn echt populair, o.a. bij vrijgezellen of oudere mensen. De gin Tonic blijft de geliefkoosde feestaperitief: 120.000 flessen. Delhaize zal dit jaar 40.000 flessen oude rum verkopen tijdens de feesten. Deze verkoop van gin en rum gaat samen met een stijging van de verkoop van mixers. De vraag naar mixers premiums op basis van gember, zoals de Ginger Ale en het Ginger beer, was het grootst. Steeds meer Belgen laten zich verleiden door alcoholvrije opties: 120.000 flessen.
Ontbijt na het feestmaal : We spreken dikwijls over feestmaaltijden in termen van middag- en avondmaal. Maar hoe zit het met het ontbijt? We maken het even feestelijk als de andere maaltijden met een heerlijke warme chocomelk die het huis lekker zal doen ruiken of een heerlijke thee met een goede schep honing. En om de maag te vullen, vervangen we de traditionele ontbijtkoeken door de symbolische cougnou. Natuur, met suiker of rozijnen, voor elk wat wils. De cougnou kent dit jaar ook een mooie stijging. Tot nu toe werden er al 30.000 meer cougnous verkocht in vergelijking met 2016. De cougnou met suiker en rozijnen is heel populair.
Mini Food Show
Bij Delhaize is het niet de mode die defileert, maar zijn het wel de lekkernijen die de revue passeren! Afspraak op de mini food show! Delhaize organiseert degustaties van haar beste eindejaarsproducten in een honderdtal van haar supermarkten. De gelegenheid om zich te laten inspireren door de feestmenu's maar ook om nieuwe producten te proeven die de klant niet zou durven kopen zonder eerst te weten of die hem zouden bevallen.
Alle Delhaize-supermarkten zijn open op zondag 24 en 31 december 2017 van 9u tot 14u. De meeste AD- en Proxy-winkels zijn open op zon- en feestdagen. De uurroosters zijn beschikbaar op vraag bij elk verkooppunt. Het is ook mogelijk om eindejaarsboodschappen te doen op de website www.delhaize.be of via de mobiele applicaties Delhaize op de App Store en op Google Play.
Eerste skipistes in de Oostkantons vanaf dit weekend geopend
De winter is er en de eerste skicentra’s in in de Oostkantons zijn geopend. Volgens het sneeuwbericht liggen er op de pistes van de Hoge Venen en op de toppen van de Belgische Eifel tussen 14-20 cm sneeuw.
Blijf steeds op de hoogte van het actuele sneeuwbericht in de Oostkantons, dagelijks door de skicentra’s zelf geactualiseerd, veranderingen worden onmiddellijk gemeld, via https://www.eastbelgium.com/nl/beleven/wintersport/sneeuwbericht
Informatie voor wintersporters: Ideaal dus voor een uitstap naar de wintersportregio van de Oostkantons waarin in het totaal 19 wintersportcentra ter beschikking staan. Uit een enquête bij de uitbaters van de wintersportcentra blijkt dat vanaf zaterdag 14 januari alle pistes en skiverhuurbedrijven geopend zijn. De skiuitbaters zijn goed voorbereid op een grote toeloop en hebben verschillende aanbiedingen en etappes voor iedereen. Vrijetijdssporters vinden op onze nieuwe website alle belangrijke informatie over wintersportseizoen 2017-2018 zoals over de pistes, het weerbericht, logement en de evenementenkalender van de regio.
Men vindt er alle informatie van het sneeuwweerbericht, de openingsuren van de skicentra, de bereikbaarheid tot de verschillende wintersportmogelijkheden in de regio. In het aanbod is een rubriek met verschillende webcams, waarop de actuele weersituatie live gevolgd kan worden. Mobiele gebruikers kunnen het volledige informatiepakket ook op Smartphone of tablet gebruiken.
Wie regelmatig op de hoogte wil gehouden worden van het weerbericht in de wintersportregio van de Oostkantons, kan zich inschrijven via de wintersport-newsletter. Via e-mail ontvangt u dan een dagelijkse update van het sneeuwbericht.
Kaart van de wintersportregio
Alle informatie over het winter-aanbod in de Oostkantons vindt u in de nieuwe Wintersportkaart van de Oostkantons. Daar zijn alle informatie over langlaufen, winterwandelwegen, alpineskiën en rodelbanen samengevat. De topografische kaart bevat plaatsnamen en hoogtemeters. Alle skipistes zijn met kleuren gemarkeerd en de afstanden zijn aangeduid. Op de achterkant staat alle informatie over de 19 wintersportcentra, inclusief prijzen, diensten en contactadressen. Een must voor alle wintersportvrienden! De kaart van wintersport is gratis verkrijgbaar in de toerist info centra van de regio en ook via de webshop.
De Oostkantons bieden vooral in de winter sport, plezier en ontspanning met daarenboven nog een uitgebreid hoogstaand culinair aanbod. Een verblijf loont zeker de moeite! Het Toeristisch Agentschap Oost-België biedt u verschillende mogelijkheden om informatie in te winnen over de wintersportgebieden, de sneeuwlaag en de actuele toestand van de pistes. www.eastbelgium.com
Nieuwste Virtual Reality technologieën doen de Duinenabdij uit 1490 herrijzen
Wereldprimeur: eerste Virtual Reality beleving met artificiële intelligentie in de museumwereld. Het Abdijmuseum Ten Duinen in Koksijde pakt binnenkort uit met Virtual Reality. Met de nieuwste technologieën in de museumwereld kan je vanaf 26 december de middeleeuwse abdij op een levensechte manier bezoeken. Eens je de Virtual Reality-bril op hebt, lijkt het alsof je echt belandt in 1490. De bezoeker wordt terug geflitst naar de authentieke Duinenabdij en het dagelijkse abdijleven. Laat je verrassen door de architectuur van de kerk of de prachtig versierde handschriften waar je zelf in kan bladeren.
Een teletijdmachine, zo kan je het wel noemen, want je keert terug naar 1490. Als leerjongen van een boekbindersatelier uit Brugge kom je terecht voor de poort van de abdijkerk. Je komt in de abdij een boek ophalen dat hersteld moet worden, maar je bent wat aan de late kant. De abt staat je op te wachten en neemt je mee doorheen de abdij naar de abtswoning.
Artificiële intelligentie
Deze VR-toepassing werd gecreëerd door het Brugs bedrijf Alfavision dat onder andere in Historium (Brugge) en C-Mine (Genk) de Virtual Reality ervaringen uitwerkte. Dit is de eerste VR-toepassing in de museumwereld waarin artificiële intelligentie verwerkt zit: door toevoeging van artificiële intelligentie ‘ziet’ de abt wat jouw aandacht trekt en reageert hij daarop. Als jij dus naar een bepaald punt kijkt, zoals bijvoorbeeld naar een gebouw, zal de computer dat herkennen en geeft de begeleidende stem uitleg daarbij.
Interactief en uniek: doorblader zelf een middeleeuws handschrift! Bijzonder is ook het interactieve aspect van dit vernieuwend project. Zo kan de bezoeker een erkend Vlaams topstuk aanraken. In de VR-ervaring kun je immers je eigen handen gebruiken. Nu kun je in het Abdijmuseum Ten Duinen door een manuscript bladeren of je kunt een boekslot virtueel vastnemen en bekijken. Het is iets wat je in een andere museumcontext nooit zou kunnen of mogen doen, maar hier kan het dus wel.
Bekijk hier de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=39YZbFyl6mQ
Praktische informatie: De VR-beleving is voor het hele gezin, minimumleeftijd 10 jaar. Open in de kerstvakantie van dinsdag-vrijdag 10u-17u, in het weekend van 14u – 17u (behalve op 24, 25 december en 31 en 1 januari). Jaarlijkse sluiting van het Abdijmuseum: 8 – 31 januari. Heropening: 1 februari. Een standaard ticket voor het museum + de VR-beleving kost 10 €.
Dit project werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van de provincie West-Vlaanderen & Westtoer.
- Proef de kerstsfeer en laat je verrassen door bijzondere kersttradities
Feestelijk versierde straten, speelse melodieën van de alom bekende kerstliederen en geurend kerstbrood. In de Tsjechische steden hangt een betoverend sfeertje. De feestdagen komen eraan en veel Tsjechen kijken hier al weken naar uit. Een Tsjechische kerst gaat gepaard met veel tradities. De krokant gebakken karper met een stevige aardappelsalade mag niet ontbreken op kerstavond net als de vele kerstkoekjes. Kerst vieren in Tsjechië staat garant voor een unieke ervaring. Kies uit één van deze sfeervolle activiteiten en maak kennis met een Tsjechische kerst.
Ga op gastronomische ontdekking bij de kerstmarkten
Een kerstmarkt is de perfecte plek om de specialiteiten van de Tsjechische keuken te proberen en in Praag zijn er meerdere markten die je kunt bezoeken. Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN behoort de kerstmarkt op het Oude Stadsplein in Praag tot de tien mooiste ter wereld. Behalve een rijk cultureel programma en de marktstalletjes met een ruim assortiment aan producten zijn er ook allerlei gastronomische kraampjes met traditionele kerstspecialiteiten en hete dranken om op te warmen. Probeer de gepofte kastanjes of de zoete trdelník. Het pittoreske Český Krumlov in het zuiden van Bohemen staat garant voor een sprookjeskerst. In dit stadje is tevens een adventsmarkt en op de binnenplaats van het kasteel kunnen bezoekers traditionele producten kopen op de ambachtelijke beurs. In Český Krumlov worden op verschillende plaatsen in de stad speciale kerstprogramma's voor kinderen en volwassenen georganiseerd.
Kerstmenu in vier gangen in Chateau Mcely
Op het barokke slot Chateau Mcely, dat voor zijn bezoekers speciale kerstarrangementen vol activiteiten, luxe en gastronomische belevenissen in petto heeft, vier je Kerstmis in koninklijke stijl. Er is een viergangen kerstmenu, maar het is ook mogelijk om op 24 december naar het restaurant Piano Nobile te gaan. Hier worden traditionele gerechten in een luxueuze vorm geserveerd. Probeer het Tsjechische gerecht Kuba – gort met paddenstoelen. Andere traditionele kerstgerechten die geserveerd worden zijn vissoep, gebakken karper met aardappelsalade en een zachte peperkoek als zoet hoogtepunt.
Word warm met een glas glühwein tijdens een rondvaart door het gebied Lednice-Valtice
Niet alleen lekker eten hoort bij Kerstmis, maar ook een drankje. De meest traditionele Tsjechische adventsdrank is de gekruide glühwein. Op veel kerstmarkten is deze geurende warme wijn te koop. Veel leuker is om deze drank te proeven tijdens een rondvaart over de koninklijke rivier de Dyje door het winterse park van kasteel Lednice. Het maakt deel uit van het gebied Lednice-Valtice, het grootste ontworpen landschapsgebied in Europa met vele bijzondere architectonische en natuurlijke monumenten. In de wintermaanden, van december t/m maart, zijn er rondvaarten in het weekend en op feestdagen.
Een witte kerst in de bergen
Grote kans dat er een dik pak sneeuw ligt in Tsjechië tijdens de feestdagen. In het Reuzengebergte valt vaak al sneeuw in november en wie geluk heeft kan ook in de rest van het land een witte kerst verwachten. Liefhebbers van wintersport kunnen hun hart ophalen en genieten van kilometers aan pistes en langlaufroutes. Er zijn diverse gezellige pensions en vakantiehuizen beschikbaar waar je een knusse kerst kunt vieren. De meeste Tsjechen gaan niet uiteten met kerst, maar veel restaurants zijn open en bereiden zowel het traditionele kersteten als andere gerechten. Vier je oud en nieuw in Tsjechië dan kun je een gezellig feestje verwachten in sommige skiresorts. Veel Tsjechen gaan met nieuwjaar naar de bergen om te feesten en te skiën.
Op avontuur met de kajak of zodiac - Ventures by Seabourn - unieke ervaringen
Tijdens een cruise met ultra luxe cruisemaatschappij Seabourn kan je op een unieke en avontuurlijke manier de bestemming écht leren kennen. De excursies met zodiacs en kajaks zijn een aanrader voor reizigers met een liefde voor de natuur en voor zij die de bestemming van heel dichtbij wil ervaren. De groepen zijn bovendien klein waardoor de beleving veel persoonlijker is.
Noord-Europa
In Noord-Europa zijn er tal van verschillende kajak-excursies zoals in Noorwegen of in Qaqortoq in Groenland. Het is mogelijk om in een zodiac wilde vogels te spotten langs de Noordzee, Britse Eilanden en IJsland, waar je ook watervallen en Vikingnederzettingen kan bezoeken. Een geoloog en fotograaf vergezellen het team van specialisten. Afvaarten met de Seabourn Quest op 17 mei, 1 en 16 juni en 1 en 16 juli 2018. Afvaarten met de Seabourn Ovation op 7 juli en 1 september 2018.
Antarctica en Patagonië
Peddel in zodiacs langs ijsbergen en krijg zeehonden en pinguïns van dichtbij te zien. Je vaart letterlijk naar het einde van de wereld. Vier extra specialisten, zoals een glacioloog, milieuwetenschapper, historicus en onderzoeker, versterken het team.
Afvaarten met de Seabourn Quest op 29 november en 20 december 2017, 13 januari, 3 februari, 21 en 28 november en 19 december 2018, 12 januari en 2 en 23 februari 2019.
Alaska
In een zodiac nader je de Kenai Fjorden en Misty Fjorden waar je met een beetje geluk walvissen en adelaars kunt spotten. In Wrangell kun je tijdens een safari oog in oog komen te staan met een beer en langs de Davidson gletsjer staat een mooie trektocht op het programma.
Afvaarten met de Seabourn Sojourn op 4, 16 en 28 juni, 12 en 23 juli, 6, 17 en 31 augustus en 11 en 25 september 2018.
Trans-Atlantisch
Reis naar één van de oudste Vikingnederzettingen van IJsland in Heimaey, kajak langs gigantische ijsbergen in Paaimiut en vaar in zodiacs langs de klippen van Lady Franklin Island waar je kan uitkijken naar ijsberen, zeehonden en walrussen. Afvaart met de Seabourn Quest op 6 augustus 2018. Actuele informatie op seabourn.com.
Bargello, d ekunst van Florentijnse ijsbereidingen
Een nieuwkomer in Brussel die perfect de kunst beheert van de ijsproductie volledig volgens Florentijnse traditie.
Het verhaal van Bargello is in de eerste plaats dat van een familie van Florentijnse ijsbereiders waarin Laura Fontani het levenslicht zag. De stad Florence wordt niet alleen in elke prestatie, maar ook in de naam Bargello weergevonden. Bargello is een van de emblematische paleizen van deze Italiaanse stad dat sinds 1865 tot museum werd ingericht. Het achthoekig Bargello logo verwijst naar de bron gelegen in het midden van de binnenplaats van het museum en herinnert tevens aan de vorm van de prachtige doopkapel van San Giovanni.
Het Bargello-ijs is 100% handgemaakt en uniek, het verwerken van de rijke textuur (melk en room) dat net als de sorbet 100% natuurlijke producten bevat. Het was patissier Messer Rugby die in de 16de eeuw dit ijs in Florence creëerde en architect, kunstenaar en fijnproever wist te begeesteren. Bernardo wist Catherine de Medici te overtuigen die zonder aarzelen het Florentijnse ijs in de Europese vorstenhuizen introduceerde.
Vandaag de dag gebruiken Laura Fontani en haar team nog steeds deze autenthieke technieken bij de productie van hun ijs. Ze respecteren ook een andere Italiaanse traditie, nl serveren van het ijs met een spatel, omdat de temperatuur van het Italiaanse ijs iets hoger is, waardoor het erg moeilijk is om leuke ijsbollen te vormen.
In 2016 werd Laura Fontani gelauwerd door de Luxemburgse kamer van koophandel als beste artisanale ondernemer nadat ze hier een eerste atelier opende. De opening van een winkel in Brussel is een eerste stap in de verdere uitbreiding van haar kwaliteitslabel.
Haar filosofie: traditie, passie, kwaliteit
Het concept, gestart in Luxemburg, herontdekt de ijsbereiding in elk detail, het vakkundig combineren van de elegantie van de plaats en de verfijning van de Florentijnse vaardigheden. De eigentijdse inrichting roept de Florentijnse sfeer op, gedecoreerde houten wanden, de Bargello-deur of de achthoekige vorm van het logo verwijzend naar de bron in het paleis; terwijl het ijs wordt bewaard in een weelderige pozzetti-toonbank.
De diepgevroren specialiteiten van het huis zijn gemaakt op de traditionele manier, zonder toevoeging van kunstmatige kleur- en smaakstoffen, om de authentieke smaak en romigheid te bewaren zodat ze jong en oud kunnen begeesteren. Het productiecentrum is gevestigd in Luxemburg, het ijs wordt gemaakt in het laboratorium aan de achterkant van de winkel, onder het goedkeurend oog van de klanten.
Laura Fontani, de oprichter en eigenaar, besteedt veel aandacht aan producten om versheid en kwaliteit te garanderen. Gepassioneerd reist ze regelmatig tussen Italië, Luxemburg en Brussel en selecteert zorgvuldig elk ingrediënt voor haar recepten. Nieuwe smaken worden verschillende keren per maand geproefd, bereid met ingrediënten uit Luxemburg of de Grote Regio, gecertificeerd A.O.C., zonder kunstmatige aroma's of kleurstoffen. De zorgvuldige selectie heeft als doel om de smaken van ijs en sorbets te sublimeren. Bargello streeft naar het gebruik van vers fruit conform de seizoenen. De creativiteit combineert exotische en traditionele touches en zorgt voor verrassende combinaties die in een ruim assortiment worden aangeboden.
Naast de klassiekers worden ook gourmet en seizoensgebonden parfums aangeboden evenals semifreddi, sorbets, cocktail sorbets, natuurlijke yoghurt met toppings en diverse diepvriescreaties.
Genieten van deze lekkernijen kan bij Bargello, Vrijheidsplaats 5 in Brussel in de nabijheid van de Congreskolom in de Koningsstraat.
Nieuw vlaggenschip van MSC Cruises wordt op 21 december gedoopt. MSC Cruises vierde in de haven van Trieste de ingebruikname van MSC Seaside, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises. Het luxeschip is helemaal klaar om zijn eerste gasten te verwelkomen en de Atlantische Oceaan over te steken naar zijn nieuwe thuishaven in Miami. MSC Seaside is de 14e telg in de vloot van MSC Cruises.
MSC Seaside is een nagelnieuw prototype, uitgerust met ruime buitendekken waardoor gasten maximaal kunnen genieten van de zon en het varen op volle zee. Het cruiseschip combineert topentertainment met internationale eetconcepten en buitengewone faciliteiten voor gezinnen.
Uniek design – Het ontwerp van MSC Seaside is geïnspireerd op de strandappartementen die Miami zo beroemd hebben gemaakt. Het cruiseschip telt 2 unieke catwalks met glazen vloer en een 40 meter lange ‘brug der zuchten’ voor een spectaculair zicht op de oceaan. De promenade aan de waterkant is de breedste die ooit op een schip werd aangelegd.
Geconnecteerde cruisebeleving – MSC for Me is een digitaal innovatieprogramma waarbij geavanceerde technologie vakantiegangers naadloos connecteert met ervaringen die voor hen belangrijk zijn, op zee of aan land.
Flexibele accommodatie – Het cruiseschip werd ontwikkeld op maat van elk type gast: modulaire kajuiten voor groepen tot 10 personen, exclusieve suites met zeezicht, kajuiten met terrasbalkon met groot privéterras en luxueuze suites met eigen buitenzwembad.
Gevarieerd entertainment – Naast een bowlingbaan, bioscoop en de langste ‘death ride’ op zee heeft MSC Seaside ook het meest interactieve waterpark met maar liefst 5 attracties: het eerste cruiseschip met Slideboarding™, een 160 meter lange dubbele baan voor watersleeën en 2 waterpartijen voor de allerkleinsten.
Uitgebreide eetformules – Er is een uitgebreide keuze tussen in- en outdoor eetformules en een rijk aanbod van internationale restaurants. Een van de blikvangers is de Aziatische marktkeuken van de gerenommeerde chef Roy Yamaguchi.
Faciliteiten voor gezinnen – Naast de dagelijkse kinderactiviteiten en de 6 specifieke ruimtes voor baby’s en kinderen van alle leeftijden, kunnen gasten met hun gezin ook naar de fonkelnieuwe DOREMI Family Cinema of het nieuwe spannende buzzerspel spelen.
MSC Seaside vertrok op 3 december vanuit Trieste om op 21 december voor anker te gaan in Miami. Nog diezelfde avond zal het vlaggenschip van MSC Cruises gedoopt worden, in het goede gezelschap van peettante Sophia Loren die al sinds 2003 deze traditionele ceremonie bijwoont. MSC Seaside zal het hele jaar vanuit Miami naar de Caraïbische Zee varen en biedt vanaf 23 december 2017 een verblijf van 7 nachten aan op de oost- en westroutes in de Caraïben.
Tijdens de viering van MSC Seaside kondigde MSC Cruises ook de bouw van twee nieuwe cruiseschepen aan, Seaside EVO, een hoogtechnologisch vervolg op het Seaside Class-prototype. Deze cruiseschepen zullen de gasten nog meer ruimte bieden, meer kajuiten tellen en een grotere Yacht Club hebben met bijkomend dek – goed om maar liefst 5.646 passagiers te verwelkomen. De Seaside EVO-schepen zullen worden uitgerust met de laatste milieutechnologie voor een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. In totaal bedraagt het indrukwekkende investeringsplan van MSC Cruises – ongezien in de sector – nu 10,5 miljard euro voor de bouw van 12 nieuwe schepen voor 2026.
MSC Seaside EVO - Lengte/breedte: 339 m/41 m - Brutoregistertonnage: 169.380 ton - Totale capaciteit (passagiers + crew): 7.280 mensen - Datum levering: 2021, 2023
MSC Cruises is de grootste privécruiserederij en marktleider in Europa, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. De onderneming is het hele jaar actief in de Middellandse Zee en het Caribisch gebied. De seizoensgebonden reizen gaan van Noord-Europa, de Atlantische Oceaan, Cuba en de Franse Antillen, Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Abu Dhabi en Dubai tot Sir Bani Yas. MSC Cruises creëert een unieke beleving voor haar vakantiegangers, met de typische zuiderse elegantie gekoppeld aan de ontdekking van cultuur, schoonheid en smaken van de wereld.
Tussen 2003 en 2013 trok MSC Cruises 5,7 miljard euro uit voor de bouw van 12 schepen. In 2014 kondigde de groep een bijkomende investering aan van 9 miljard euro voor de bouw van 11 schepen ‘nieuwe generatie’ tussen 2017 en 2026 – een primeur in de cruise-industrie. Daarmee zal MSC Cruises haar capaciteit verdrievoudigen. De cruises worden wereldwijd verkocht in 67 landen. Het bedrijf heeft, zowel op het vasteland als op zee, ruim 17.000 mensen in dienst van 59 verschillende nationaliteiten. De vloot bestaat uit 13 moderne schepen: MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Armonia, MSC Opera en MSC Lirica.
MSC Cruises hecht veel belang aan een milieuvriendelijk beleid. De onderneming is de eerste cruiserederij ooit die de ‘7 Golden Pearls Award’ (Bureau Veritas) kreeg toegekend voor haar duurzame inspanningen. In 2009 sloot MSC Cruises ook een duurzaam partnership met UNICEF om verschillende projecten voor kansarme kinderen in de wereld te steunen. Mee dankzij de vrijgevigheid van haar gasten, zamelde MSC Cruises vandaag al 6,5 miljoen euro in.
Voor de Valentijnscollectie 2018 heeft Swarovski gekozen voor een frisse en gedurfde stijl die voor elke dag relevant is. De romantische esthetiek is compleet opgefrist en vernieuwd, zo vertelt Creative Director Nathalie Colin: “De liefde overwint alles en heeft zoveel verschillende facetten. Swarovski is er trots op zich uit te spreken voor diversiteit en alle mogelijke expressies van liefde. Daarom hebben we in deze collectie naast het traditionele hart ook andere liefdessymbolen. Ik heb me laten inspireren door het geknoopte lint dat symbool staat voor levenslange toewijding maar toch ook iets verleidelijks heeft. Er is een gedurfde armband, een prachtige dubbele ring en ook meer alledaagse sieraden, dus voor ieder wat wils. Elk sieraad is doordrenkt met boodschappen van diversiteit en de vrijheid om alles lief te hebben die heel belangrijk voor me zijn. En niet alleen voor mij, maar voor iedereen.”
De nieuwe Lifelong-serie biedt een modieus perspectief op het knoopmotief dat eeuwigdurende liefde vertegenwoordigt. Organische lussen weerspiegelen de oneindige stroming van de knoop, terwijl doorschijnende kristallen op een prachtige manier zijn verweven met de met roségoud en rhodium vergulde ontwerpen. Dit is goed te zien op de opvallende tweekleurige armband en trendy dubbele ring. Er zijn ook kleinere armbanden, chokers, hangers en ringen voor een meer delicate uitstraling, die goed kunnen worden gecombineerd met andere sieraden. Maar ook als ze alleen gedragen worden, kunnen ze voor een heel elegante look zorgen.
Het iconische hart van Valentijnsdag is dit seizoen helemaal opgefrist voor de nieuwe Lovely-lijn. Het open-hartontwerp is voorzien van pavégezette kristallen en vormt een lieflijke blijk van affectie, die een trendy uitstraling krijgt in combinatie met bijvoorbeeld de eenvoudige Attract chokers, die zijn voorzien van schitterende hangende zirkonia-druppels. De combinatie zorgt voor een vrouwelijke maar hedendaagse look.
De Valentijnscampagne weerspiegelt het BrillianceForAll-concept en portretteert echte geliefden: de modekoningin Chiara Ferragni en haar verloofde Fedez, de modellen Ruth Bell en Veronika Krajplova, Malaika Firth en Nate Gill, en Kim Willecke en Sean Dubberke. Onze brand ambassador Karlie Kloss is opnieuw te zien samen met het Spaanse model Andrés Velencoso als voortzetting van hun gezamenlijke campagne voor Valentijnsdag 2017.
De campagne is geschoten in New York en belichaamt de gedurfde persoonlijkheid van Swarovski, terwijl ook wordt benadrukt dat iedereen kan schitteren. En dat bewijzen deze veelzijdige stellen op stijlvolle wijze
De Comté ontstaat in een groen landschap daar waar de Montébeliarde-koeien grazen, op de plateaus van de Haut Jura, omringd door bossen. Te midden van deze natuurlijke omgeving rijpt en rust deze kaas. Misschien daarom dat hij zich tooit met groen om binnen- en buiteland te veroveren.
De Comté hult zich graag in groen of dat nu in vloeibare of vaste vorm is. Zo herinnert hij ons eraan dat op de plateaus waar hij vandaan komt deze kalmerende kleur het land overheerst. Een natuurlijk, ruim landschap waar iedereen graag gaat wandelen. Er zijn smaragdgroene drankjes genoeg om ons aan zoveel rust te herinneren, vinho verde, groene thee, groentesap, fruitsap, muntwater…
In La Fruitière, een gloednieuwe kaaswinkel in hartje Brussel kregen we de kans om de ‘groene combinaties’ van de Comté-kaas op een ludieke manier te degusteren. Comté is een van de centrale thema’s maar de kaaswinkel biedt ook tal van andere Belgische en buitenlandse specialiteiten, tijd voor een ommetje dus ter voorbereding van de komende feestdagen.
Comté Fruité Entremont, 10 maanden, affineur Monts et Terroirs:
Ivoorgele kleur, aroma van karnemelk, witte paddenstoelenvelouté met room, vers hooi met bloemen en een aroma van kruidenthee. Soepele textuur, smaak van verse melk met hazelnoten, room met licht vanillearoma en een zweem van gentiaan en selderijzout, geroosterde kastanjes, omhuld met melkconfituur.
Comté de Métabief, 15 maanden, affineur Fromagerie du Mont d’Or:
Ivoorgele kleur, bezaaid met enkele witte tyrosinekristallen. Geur van gekookte melk met witte peper en komijn, afgewerkt met zure room, op smaak gebracht met pistache en verse kruiden. Romige textuur die al zijn elasticiteit behoudt. De smaak doet denken aan granen en gedroogde vruchten zoals noten, hazelnoten en gerst het beeld van het ontbijt oproepen. Daarna volgt de discrete bitterheid met accenten van gentiaan en zoethout, wat de subtiele smaak door de frisheid van de Comté nog versterkt. Deze aroma’s onderstrepen nog het gegrilde, geroosterde karakter met een zweem van zanddeeg met botersmaak. Aan het einde van de mond duikt een toets van gerookt spek op, het vieruurtje zit erop.
Comté de Grand Combe des Bois, 17 maanden, affineur Marcel Petite:
Strogele kleur met tyrosinekristallen bezaaid binnenste. Geur van verse melk en karnemelk, met vanille en witte chocolade geparfumeerde hoeveboter met een zweem van selderbouillon. Vaste en tegelijk romige textuur met knapperige tyrosinekristallen bij het bijten. De smaak van het bos, melkconfituur en leder, die doet denken aan vers geplukte morieljes in de lente, zoete specerijen opgefrist met een druppel citroen.
Comté des Fins, 28 maanden, affineur Rivoire Jacquemin:
Gepatineerde ivoorkleur met vele tyrosinekristallen. Geur van zwarte chocolade en mokka, een perfecte passen duo dat de illusie van een bitterzoet dessert wekt. Knapperige textuur die toch romig blijft. De smaak lijkt bij de eerst hap sober. Het licht korrelige reliëf versterkt de indruk van gruis. Deze impressie is eerst tactief en beroert pas dan onze smaak. Tussen steentjes groeit peer, rabarber en engelwortel. We vallen voor de charme van de plantaardige noot van de eerste, de frisse toets van de tweede en de zachte zoetheid van de laatste. Met de bitterheid van gentiaan, wortelt deze Comté duidelijk in de aarde, wat de aroma’s nog met extra verfijning benadrukt.
Comté de Bonnétage, 30 maanden, affineur Seignemartin:
Parelmoeren ivoorkleur met vele tyrosinekristallen. Jodiumgeur vermengt met gedroogde algen en kruidenthee van bergplanten. Vanille, komijn en kamille maken de complexiteit nog genuanceerder, soepele textuur met de levendige knapperigheid van de tyrosinekristallen. Aangenaam zoete en frisse smaak met tere citroennoten omhuld met tijmhoning. De smaak van gele vruchtengelei, abrikoos, mirabel en mango zorgt voor romigheid. Een zilt aroma onderstreept bloemen en fruit, om ons mee te nemen naar een nieuwe zachte zoetheid. Dadels en vijgen maken onze smaakpapillen aan het einde helemaal gek.
Brantano & Rode Kruis: jouw gift is het dubbele waard!
Terwijl iedereen gezellig aanschuift aan de feesttafel, geven de vrijwilligers van het Rode Kruis zich helemaal tijdens de eindejaarsfeesten. Door weer en wind, met volle overgave en 200 % engagement.
Met de slogan 'Geef er eentje voor eentje die zich geeft' wil het Rode Kruis alle Vlamingen overtuigen om een gift te doen. Zo kunnen zij de vrijwilligers van levensnoodzakelijk hulpmateriaal en professionele begeleiding voorzien.
Brantano wil de Rode Kruisvrijwilliger extra in de kijker zetten en hen een warm hart toedragen door deze campagne een duwtje in de rug te geven.
“Bij Brantano vinden we het ontzettend belangrijk dat iederéén in Vlaanderen toegang heeft tot medische noodhulp en emotionele steun. Dagelijks zetten Rode Kruisvrijwilligers zich in voor onze samenleving. We dragen hun eindeloze inzet en engagement dan ook een warm hart toe. Door elke gift te verdubbelen*, hopen we nog meer mensen te inspireren om een financiële bijdrage te leveren. " - Dieter Penninckx, CEO Brantano.
Als partner verdubbelt (meer info brantano.be/rodekruis) Brantano het bedrag dat jij in de winkel of via brantano.be schenkt en dat tot 31 december 2017! Zo betekent jouw euro deze eindejaarsperiode nog meer voor de werking van het Rode Kruis.
Mocht je dus nog twijfelen over een nieuw paar feestschoenen of -jurkje… Het is NU het moment!
Een aantrekkelijke goudgele kleur, een prachtige kristallen schittering en fijne, levendige bubbels die samenkomen in een lichte, ononderbroken stroom — dit zijn de visuele kwaliteiten van "R" de Ruinart cuvée te bewonderen.
De eerste neus is verfijnd en elegant, tintelend met aroma’s van witte vruchten en tonen van gedroogd fruit. De tweede neus onthult meer bloemige noten, zoals acacia en zelfs wilde rozen, die zich vermengen met de heerlijke aroma’s van koekjes en cakebeslag.
De smaak is perfect in balans, soepel en zacht, met aroma’s van rijp geel fruit. De verrukkelijke rondheid en volmaakte harmonie vullen de mond, gevolgd door een lange afdronk.
“R” de Ruinart is ideaal als aperitief of bij een champagnediner. Van visgerechten tot kaasplankjes, van gebakken sint-jakobsschelpen tot hapjes met wit vlees, deze cuvée past bij bijna elk gerecht. De keuze is aan u!
Als een vis in het water met Grohe's badkamerparels
GROHE’s uitgebreide assortiment aan exclusieve douches en kranen, tilt elk badkamerontwerp naar een hoger niveau. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een aantal producten recent nog bekroond werden met prestigieuze awards. Met GROHE wordt een bezoek aan de badkamer een echte beleving: moeiteloos elk aspect van de douche regelen, een ultiem spa-gevoel beleven, elke dag opnieuw genieten van inspirerende, award-winnende designs... of deze geweldige sensaties in één perfecte badkamer-ervaring gieten? Laat de waterdruppels maar komen!
Nieuw douchetijdperk met GROHE
Dankzij GROHE is douchen lang niet meer puur functioneel. Met een breed scala aan opties en functies wordt die droomdouche realiteit. Wellnessbehandelingen en een verkwikkend spa-gevoel hoeven niet langer buitenshuis gezocht te worden. De AquaSymphony van GROHE brengt het spa-gevoel naar huis: de sluier van waterdruppels, het regenboogkleurige lichtgordijn en verschilllende soorten douchestralen zorgen voor één allesomvattende douche-ervaring voor de zintuigen.
Nood aan een krachtige straal, een verfrissende stroom of toch eerder een rustgevende regendouche? Dankzij de Euphoria 260 kan de straal naar believen aangepast worden. De douche heeft overigens een diameter van 260 mm, zodat de gebruiker volledig omgeven wordt door waterdruppels. Euphoria 260 douche mocht overigens de ‘Best of Best’ Iconic Award 2017 in de ‘Product’ categorie in ontvangst nemen.
Wie dacht dat zingen in de douche al leuk genoeg was? De GROHE SmartControl-douche transformeert de gebruiker tot een echte dj van de badkamer: met een simpele draai aan de knoppen kan elk aspect van de douche geregeld worden. Het volume helemaal opendraaien voor een stortvloed of verminderen voor een fijne straal, de perfecte temperatuur en favoriete straalpatroon kiezen is kinderspel. SmartControl kan overigens achter de muur geïnstalleerd worden voor meer vrije ruimte... en dus meer dansplezier!
Doucheconfigurator biedt hulp
De nieuwe doucheconfigurator begeleidt geïnteresseerden naar een douche op maat van de eigen wensen en eisen. Voor welke ruimte in de badkamer is er nood aan een nieuwe douche, welk type installatie draagt de voorkeur, welke vorm is er gewenst? In een paar muisklikken heeft GROHE een aangepast voorstel klaar.
Badkamerkranen met een strak design
Een inspirerend design en comfort dragen ook bij tot een aangename badkamerervaring. De toewijding van GROHE om de meest relevante designs te ontwikkelen is dan ook erg groot.
De compacte afmetingen en de strakke vormgeving van de populaire GROHE Lineare kranen passen perfect in een moderne badkamer. De Lineare reeks omvat een wastafelkraan met draaibare uitloop, een vrijstaande badvuller, een op de muur gemonteerd wastafelmodel en een drie-gats wastafelexemplaar. De collectie werd onlangs beloond met een Red Dot Award, één van de meest begeerde designprijzen ter wereld.
De geometrische structuur van de GROHE Essence kranen tillen het ontwerp van de badkamer naar een hoger niveau. Met tien verschillende combinaties van kleuren en afwerkingen passen ze in elke stijl. De Essence collectie is beloond met tal van prestigieuze internationale prijzen: de Iconic Award Interior Innovation, de Good Design Award en de iF Product Design Award zijn er maar enkele van.
Met de feestdagen in aantocht, stijgt ook de cadeautjeskoorts. Lee Cooper helpt met de zoektocht naar het perfecte geschenk voor hem en presenteert enkele leuke suggesties. Een tijdloze, warme trui tovert gegarandeerd een glimlach op zijn gezicht. Ook met keyhangers en riemen in 100% kwaliteitsvol leder kan je niet de mist in gaan. Verpakt in mooie gift boxes, zijn ze instant klaar om onder de kerstboom te leggen. Mooi meegenomen!
Marie Méro Dressed Up Collection
Schitterend zwart, toetsen in brons en betoverend kobalt: de feestcollectie van Marie Méro, veelzijdig en verrassend, is een pareltje!
Nadien gaat het feest gewoon door, want met de vele combinatiemogelijkheden is het nog lang nagenieten ...