Pur Natur schakelde Pascale Naessens in om ‘puur’ te koken met hun producten
Dat Pascale Naessens, auteur van het kookboek ‘puur genieten’ de pure, gezonde keuken hoog in het vaandel draagt is geen geheim. Daarom heeft ‘Pur Natur’, producent van biologische melkproducten met een hart voor de natuur, haar gevraagd om enkele gerechten te maken met hun producten. Speciaal voor Pur Natur stelde de keukenprinses enkele topreceptjes samen waarin de heerlijke Pur Natur yoghurt centraal staat als smaakmaker. Pascale toont in haar recepten aan dat je echt alle kanten op kan met deze lekkernij! Van heerlijke yoghurtdressings, ovenschotels met yoghurtsaus tot zelfs smeuïge yoghurtcake.
De Pur Natur producten zijn één voor één biologisch en puur maar vooral heerlijk om van te smullen! De Pur Natur yoghurt is zelfs een waardig en gezond alternatief voor gewone of zure room en kokosmelk in de creatiefste gerechten.
Probeer het zelf eens! Wij geven alvast de ‘groentencurry met yoghurt en kurkuma’ én het recept voor ‘yoghurtcake met bosbessen’ prijs. De andere recepten vind je op de website www.purnatur.eu
GROENTENCURRY MET YOGHURT EN KURKUMA: 250 gr Pur Natur yoghurt natuur, 600 gr groenten: broccoli, bloemkool, groene asperges, kerstomaatjes, jonge spinazie, 3 knoflookteentjes, fijngesnipperd, 1 eetlepel kurkuma, zwarte peper, zeezout en olijfolie
Snijd de bloemkool, broccoli en de asperges in grote stukken. Kook ze beetgaar in water met een snuifje zout. Giet in een andere pan wat olijfolie en zet op een matig vuur. Voeg de fijngesnipperde knoflook toe, de kurkuma en flink wat zwarte peper. Laat een minuutje zachtjes stoven. Voeg de rauwe jonge spinazie toe en roer goed. Eens de spinazie geslonken is, meng je de Pur Natur yoghurt en de rest van de groenten eronder: broccoli, bloemkool, asperges en de tomaatjes. Kruid af met zout. Roer voorzichtig om en laat nog een 5-tal minuutjes stoven.
Tip: Kurkuma is familie van de gemberplant, ook wel het goedkope saffraan genoemd. Het kleurt niet alleen gerechten maar geeft er ook een eigen, milde, warme aromatische smaak aan. Het is bijvoorbeeld het voornaamste bestanddeel van curry. In Azië kent men al langer de heilzame werking van kurkuma. Het bevat de kankerremmende stof curcumine, geen ander ingrediënt in de keuken is zo ontstekingsremmend. Om goed door het lichaam te kunnen worden opgenomen is het belangrijk dat je kurkuma eerst oplost in olie en er zwarte peper aan toevoegt.
YOGHURTCAKE MET BOSBESSEN: 250 gr Pur Natur yoghurt natuur, 250 gr bloem, 250 gr Pur Natur karneboter, 180 gr suiker, 1 zakje vanille suiker, 4 eieren, 250 gr bosbessen.
Laat de boter rustig smelten. Intussen meng je de suiker onder de eieren. Roer de gesmolten boter eronder en voeg beetje bij beetje de bloem toe. Pas op het laatste volgen de Pur Natur yoghurt en de bosbessen. Giet het deeg in een met boter ingevette cakevorm. Zet 30 minuten in een warme oven op 180°.
NV Pur Natur, een familiebedrijf gesitueerd aan de voet van de Vlaamse Ardennen, staat garant voor hoogwaardige kwaliteitsproducten onder de merken Pur Natur en Mik. De Pur Natur yoghurt en verse kazen genieten een ongeëvenaarde smaakbeleving op basis van zorgvuldig geselecteerde biologische ingrediënten. www.purnatur.eu
Op de grens van de provincies Henegouwen en Namen begonnen in 1970 de werken voor de bouw van een stuwdam. Dit resulteerde in 5 indrukwekkende meren die samen Les Lacs de l’Eau d’Heure vormen. Deze gigantische constructie en het volledig gebied kan je nu bezoeken op de SKYWALK, een onvergetelijke ervaring!
L’Eau d’Heure was in vroegere eeuwen een rivier die na een regenbui van zelfs maar één uur buiten zijn oevers trad en de ganse regio onder water zette. Daarom begon men in 1970 met de bouw van een stuwdam waardoor het merengebied is ontstaan, het grootste van België. Met een oppervlakte van 600 hectare en een oeverlengte van 70 kilometer is een echte Waalse kust. Rond Les Lacs de l’Eau d’Heure ontwikkelde zich vanaf 1994 een vakantiegebied met onbeperkte recreatie- en verblijfsmogelijkheden: Les Lacs de l’Eau d’Heure of Het Land van de Meren.
In deze grootste toeristische attractie van Wallonië zal de stuwdam altijd een markant gegeven blijven en een bezoek aan de gigantische constructie staat hoe dan ook op het programma. De Barrage de la Plate Taille is de grootste stuwdam van het land en de enige die je ook van binnen kunt bezoeken. Deze rondleiding van ruim een uur brengt je tot de ‘buik’ van de dam, door imponerende galerijen, tot bij een lift die de bezoekers naar de top van een toren voert, 107 meter hoog! Daar sta je als aan de grond genageld bij het zien van het 360 graden brede panorama over Het Land van de Meren. Als je enkel het prachtige zicht wil bewonderen, kan je nu een plaats reserveren op de Skywalk Eau d’Heure Het is een adembenemende ervaring, op een duizelingwekkende plek, waar je als het ware de wolken kunt aanraken.
Vanuit de toren zie je het grote recreatiegebied van de Lacs de l’Eau d’Heure waar jong en oud talloze activiteiten kunnen beoefenen. Voor wandelaars en fietsers zijn er bewegwijzerde routes in overvloed, voor zij die houden van watersport zijn er onbeperkte mogelijkheden: zwemmen, zeilen, kajak, waterski, jetski, surfen, aquagolf en zelfs teleski. In het aaneengesloten merengebied is verveling nooit aan de orde. Alle activiteiten kun je op een goedkope manier beleven door gebruik te maken van de package formule. Niet alleen tijdens de zomermaanden is het in Het Land van de Meren vakantietijd maar ook tijdens het najaar want de meeste attracties blijven open tot begin november.
Het Land van de Meren ligt in de provincie Henegouwen en Namen. Het is een vakantiebestemming voor elk seizoen en voor jong en oud. De infrastructuur is fantastisch met comfortabele vakantiewoningen en bungalows, mogelijkheden om te zeilen, windsurfen, duiken, waterskiën, wandelen, fietsen. Het Land van de Meren is een goede uitvalsbasis om de verscholen hoekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijke prijs-kwaliteit verhouding. www.lacsdeleaudheure.be
85ste voedingssalon (4-19 oktober - Brussels expo)
INTERACTIEVE ROADTRIP VAN 2 WEKEN DOORHEEN GEUREN EN SMAKEN
Back to the “Foodture”: Welkom op FoodCity, waar het showtime is ! Het Voedingssalon, dat recent in handen kwam van FISA - specialist op vlak van salons en evenementen en deel uitmakend van de groep DEFICOM - ondergaat een transformatie voor haar 85ste verjaardag en belooft een ervaring die ‘een ware prikkeling voor alle zintuigen’ wordt.
Volgens Pierre Hermant, gedelegeerd bestuurder van de FISA, werd het hoog tijd dat het Salon opnieuw het unieke feest van weleer werd, waarbij smaken en geuren hoogtij vieren: ‘Overal in de wereld staan de Belgen bekend als levensgenieters met een liefde voor gastronomie. Reden te meer om opnieuw een evenement op touw te zetten in het teken van culinaire ontdekkingen en degustaties, die onze reputatie alle eer aan doet.’ Daarom grijpt het salon voor haar 85ste verjaardag terug naar de roots: gezelligheid, een uitwisseling van ervaringen en levensvreugde zijn dan ook de kernwoorden van dit onovertroffen collectief festijn. Het Salon wil zich echter ook, meer dan ooit, plaatsen op een kruispunt van wegen en de link maken tussen het culinaire verleden van ons land – met haar gerenommeerde merken en producten die hebben bijgedragen tot haar reputatie – en de nieuwe ontdekkingen, de tendensen die de voedingswereld van morgen zullen determineren.
FoodCity, waaraan geen enkele smaakpapil kan weerstaan! Het Voedingssalon – 40.000 m2 verdeeld over 3 paleizen die gemiddeld 145.000 bezoekers zullen ontvangen – zou zonder problemen de naam FoodCity kunnen dragen, want alle activiteiten en standen samen doen denken aan een gigantische stadscommunity, waarin alles rond culinair genieten draait. Om u al even te laten proeven van het programma, beeld u dan in dat u met een hongerige maag vertrekt naar Brussels Expo (deuren openen om 10u), zij het met vrienden, zij het met uw geliefde of in familieverband. U flaneert door Paleis 5 en u spert uw ogen wijd open bij het aanschouwen van al die nieuwe producten, de één al aanlokkelijker dan de andere. U kan er vandaag al proeven wat andere pas morgen kunnen ontdekken!
Maar iets in ons zegt dat u zich ook enorm aangetrokken voelt tot een culinaire ontdekking tijdens de Food Experience Days (van 8 tot 13 oktober) en dat heeft u goed gezien! Het is precies hier dat u zal kunnen proeven van het beste wat België te bieden heeft. Alle A-merken, distributiemerken, maar ook regionale en bio producenten geven hier het beste van zichzelf. In deze impressionante ‘kruidenierszaak’ kan u bovendien uw boodschappen doen om later aan degene die niet met u zijn mee gekomen, te laten proeven van al het lekkers waaraan u zich hebt kunnen te goed doen bij de aanwezige producenten op het Salon.
Welkom in het Theater van de Zintuigen! Dat is allemaal goed en wel, maar het plezier van tafelen zit hem ook in het klaarmaken van een lekker menu. Tijd dus om de schort aan te trekken en over te gaan tot het serieuzere werk. Mmmmmh, zei u ‘Mmmmh’? Dat komt dan goed uit, want Carlo de Pascale en zijn team nemen u mee op een onvergetelijk culinair avontuur. Maar hij is niet alleen, ook andere gerenommeerde chefs zullen het werkblad van de ruimte van de Food Experience teisteren om u een glansrol te bieden in het meest opwindende culinaire meesterstuk dat opgevoerd wordt. En de fans van “Live Cooking” zullen volop kunnen genieten van het “Food Theatre”. De verschillende culinaire kaskrakers die er gespeeld zullen worden, luisteren naar de naam ‘Typisch Belgisch’, ‘World Food’, of zelfs ‘Gezondheid en voeding’. Kortom, er is voor elk wat wils!
Relax, het spektakel gaat verder! Uw zintuigen werden al volop geprikkeld, misschien is het tijd om wat op adem te komen. Ga misschien eens de jongeren ontdekken, de talenten van morgen: zo zullen de beste Europese bakkers van de toekomst aanwezig zijn, want de Europese Bakkerswedstrijd vindt plaats op het Salon. Met een beetje geluk kan u ook de ongebreidelde passie van onze ‘Toekomstige chefs’ ontdekken, de rijzende sterren van onze hotelscholen die de messen kruisen tijdens de finale wedstrijd, waarbij ze aan een jury - bestaande uit gerenommeerde namen - hun creatie presenteren die 100% vegetarisch en gastronomisch is.
Foodbye and Feel Good ! Na al die heerlijke momenten nodigen we u uit om een wandelingetje te maken die de spijsvertering bevordert, in het hart van het welzijn van het Salon: de Feel Good Planet. Op dit ‘salon binnen het salon’ ontdekt u in alle rust de laatste tendensen op vlak van interieurdecoratie, maquillage, juwelen en schoonheidsproducten. Genoeg gewandeld, het is aan de anderen nu om te stappen! U krijgt tal van mannequins te zien die lederwaren presenteren, handtassen, schoenen en accessoires van het trendy merk Sac d’Anvers. Zin in een kleine make over vooraleer u vertrekt? Laat u dan een nieuw kapsel aanmeten op de stand van de kappersschool van Elsene. Op de Beauty & Fashion Market kan u een unieke workshop bijwonen: ‘Zo moeder, zo dochter’. En de dames worden ook extra verwend tijdens de Ladies Day op 7 oktober. Nadat u van uw dag genoten hebt en uw kleine dreumes opgehaald hebt in de Kids Corner, blikt u hopelijk nostalgisch terug op de afgelopen dag. Niets weerhoudt er u alvast van om nog eens binnen te springen…
Alle praktische info kan u terugvinden op: www.voedingssalon.be - van 4 tot 19 oktober, van 10 tot 18u (nocturne tot 22u op 10 oktober).
Ruim aanbod kleinschalige boutique hotels op CuraƧao
Charmant Curaçao, relatief onbekende parel van de Caraïben
Dat je op tropische reisbestemmingen niet altijd in een groot hotelresort hoeft te logeren kun je ervaren tijdens een vakantie op Curaçao. Het tropische eiland in de Caraïben bekoort met talrijke kwalitatief hoogwaardige, sfeervolle en kleinschalige hotels. Charme en kwaliteit, een fijne combinatie die menig Belg mag aanspreken.
Onbekend maakt onbemind? Veel vakantiegangers kennen het unieke logiesaanbod van Curaçao niet en denken misschien automatisch dat Curaçao een op en top all-inclusive reisbestemming is terwijl er eigenlijk maar één all-in hotel te vinden is. Met andere woorden, een vakantie op Curaçao kun je naar eigen wensen, à la carte, samenstellen en bijgevolg de allermooiste en kleinschalige logies uitkiezen. Die zijn er in veelvoud en in de omgeving van al die verblijfplaatsen is er aardig wat te zien en te beleven.
Bijzondere kleinschalige charme hotels! Boutique Hotel Scuba Lodge: een familiehotel met veertien kamers in het centrum van Willemstad. Door de tropische tuin wandel je naar het strand tenzij je opteert voor een frisse duik in het zwembad. Duiken, snorkelen en genieten van de zonsondergang zijn er de meest geliefde activiteiten (www.scubalodge.com). BijBlauw is een boetiekhotel met acht unieke kamers + een fascinerende bruidssuite, voor wie het schoentje past! Er is een kinderrestaurant en er zijn monitoren die spelen met de kinderen waardoor de ouders nog meer kunnen genieten (www.bijblauw.com). Saint Tropez Oceanclub ademt de sfeer van de chique Zuid-Franse havenstad. Het is een vakantieoord voor zij die houden van strak design en wel in zijn voor een ‘amazing & romantic experience’ (www.sainttropezcuracao.com). Hotel ’t Klooster, in Punda, Willemstad, is een voormalig klooster, verbouwd tot een stadshotel. Je geniet er van comfort, van een ontbijt in de tropische tuin. Alles in de stad is dichtbij en het hotel is een ideale uitvalsbasis voor excursies. Het Academy Hotel is intiem luxueus met drie sterren en wordt gerund door lerende studenten. Er zijn zestien kamers en twee suites. Ook Dolphin Suites Hotel is kleinschalig en voorzien op het onthaal van anders validen. Er is een zwembad en toegang naar het strand.
Het recent geopende The Beach House Curaçao is een appartementen resort met 24 luxe appartementen. Het interieur is hedendaagse, modern en Frans-Caraïbische geïnspireerd. Alle appartementen hebben (gedeeltelijk of volledig) zeezicht! (http://www.beachhousecuracao.com/) Dit is slechts een greep uit het uitgebreide aanbod. Talrijke andere appartementjes en kleinschalige hotels zijn tevens te vinden op de website van CASHA, de Curaçao Apartments & Small Hotels Association (http://www.apartmentscuracao.com/nl/)
Beste vakantietijd: Het wordt nog mooier als je Curaçao uitkiest voor een vakantie in de herfst, de Kerstperiode of de winter. Het zijn de beste periodes om naar Curaçao te reizen en maximaal te genieten van charmante, kleinschalige hotels. Vermits de herfstvakantie in België niet samenvalt met die in Nederland kunnen we ons ook verwachten aan gunstige tarieven.
Reizen naar het veilige, orkaanvrije Curaçao verloopt vlot en makkelijk en heeft het hele jaar een minimale temperatuur van 28 graden. Je kunt elke dag van de week vertrekken want er zijn veel rechtstreekse vluchten: Arkefly vanuit Amsterdam (www.schiphol.nl), KLM vanuit Amsterdam of vanuit Brussel met overstap in Amsterdam, Corendon (zie KLM), airberlin vanuit Düsseldorf waar je sinds kort ook vanuit Antwerpen naartoe kan reizen met een IC bus.
Curaçao is een veelzijdig eiland in het Caraïbisch gebied, dat elke reiziger verrassend veel te bieden heeft. Naast de constante tropische temperatuur biedt het zonnige eiland tal van accommodatiemogelijkheden en bezienswaardigheden: bekijk historisch Willemstad, oude landhuizen, beklim de Christoffelberg of laat je verrassen door helderblauwe zee en witte stranden. Onderneem één van de vele watersportactiviteiten of ontdek de adembenemende onderwaterwereld. Vergeet de festiviteiten niet, zoals het kleurrijke Carnaval (maart), Curaçao North Sea Jazz (aug.) en de Amstel Curaçao Race (nov.). Samen met de ontspannen sfeer van de tropen en de Europese invloeden is Curaçao dé ideale vakantiebestemming. Curaçao is dit jaar door Zoover wederom uitgeroepen tot “Populairste vliegvakantieland buiten de EU”. Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) is het aanspreekpunt voor reizen naar het zonovergoten Curaçao. www.curacao.com
BRABANTIA BRENGT KLEUR IN HUIS MET NIEUWE FRISSE COLLECTIES
Zin in verfrissende culinaire ideeën? Brabantia brengt je verbeelding op smaak met nieuwe collecties vol kleur. Ontdek het coole assortiment Metallic Mint, in een eigentijdse pastel met metallic look. Stapel slim en stijlvol met de vele glazen voorraadpotten. Of ga voor een speelse noot in je keuken met de leuke blikvangers van Accent Line.
METALLIC MINT: FRIS, CHIC & METALLIC! Je keuken kan een eigentijdse toets gebruiken? Ga voor de collectie Metallic Mint! Deze nieuwe lijn van Brabantia vertrekt van een coole pasteltint in metallic. Dit stijlvol blauwgroen kan je trouwens in heel je keuken doortrekken, want de collectie is erg ruim: van voorraadbussen met vensters en transparante deksels over pedaalemmers en Touch Bins tot broodtrommels met schuif- en klepdeksels. Metallic Mint combineert ook mooi met accessoires in Briljant en Matt Steel, of met poederpastels voor een warme, huiselijke sfeer. Voor durvers: geef je keuken nog meer karakter en combineer Metallic Mint met vlakken in felle kleuren. Alle producten in de nieuwe Metallic Mint-collectie kunnen uiteraard rekenen op de duurzame kwaliteit van Brabantia. Zo hebben de pedaalemmers fluisterstille deksels en een handige binnenemmer; de broodtrommels sluiten dan weer slim dankzij de magnetische sluiting.
STAPELBARE GLAZEN VOORRAADPOTTEN: Vergeet kleine keukenfrustraties, met Brabantia heb je altijd alles bij de hand. Het merk staat al langer bekend om zijn praktische voorraadpotten, in alle maten en designs. Vandaag innoveert Brabantia opnieuw met een collectie glazen voorraadpotten die je makkelijk kan stapelen. Een mooie én slimme opbergoplossing, want in één oogopslag zie je wat je nog op voorraad hebt. Bovendien blijft de inhoud langer vers dankzij het luchtdichte deksel. De potten mogen in de vaatwasmachine en zijn ook hittebestendig, waardoor je ze probleemloos in de microgolfoven kan gebruiken. De stapelbare voorraadpotten zijn verkrijgbaar met leuke deksels in lichtgrijs, lichtmint en donkermint (set van 3 stuks) of als losse voorraadpotten met donkergrijze deksels.
ACCENT LINE, KEUKENHULPJES KRIJGEN KLEURRIJKE TWIST: Net zoals een lekker gerecht kan verrassen door een creatief accent, zo vallen de producten van Bra-bantia op door een leuk detail. Met de nieuwe Accent Line meet je je keuken in een handomdraai een vrolijke look aan. De siliconen ophangogen zijn er standaard in Dark Grey, maar je keuken krijgt er instant een kleurrijke noot bij met Dark Mint en Passion Red. Ze passen op de hele lijn keukenaccessoires, van opener en knoflookpers tot garde en soeplepel. Hang je keukengerei waar je wilt, aan een van de bijpassende rekjes met verschuifbare haken. De Brabantia-accessoires zelf zijn gemaakt van hoogwaardig roestvrij staal, duurzaam en makkelijk schoon te maken ook. verkooppunten www.brabantia.com
Jumbo’s Playlab spelletjes stomen de kleuters al spelend klaar voor de schoolbanken. De educatieve spellen ‘ik leer lezen’, ‘ik leer schrijven’ en ‘electro naar school’ zijn de ideale voorbereiding voor de kindjes die terug naar school gaan of zelfs voor het eerst naar school gaan! Op een speelse manier maken ze kennis met de aspecten van de kleuterklas: tellen, kleuren herkennen, lezen en zelfs al een beetje schrijven!
Ik leer lezen: Met een fraaie koffer vol vrolijke afbeeldingen en kleurrijke letters leren de kinderen spelenderwijs lezen. Op elke oefenkaart staat een leuke tekening met daarnaast een woord. Met behulp van de kleur kiezen de kinderen de juiste letter uit en plaatsen ze naast de afbeelding. Letter per letter komt het woord tevoorschijn. Alleen de juiste letter past en de woordjes zijn niet langer dan 5 letters. Lezen wordt kinderspel! Leeftijd: 4+ € 19,99
Ik leer schrijven: Van lijntjes trekken, naar cijfertjes schrijven, tot uiteindelijk letters noteren; ik leer schrijven! Op de geïllustreerde, afwasbare kaartjes staan oefeningen die kinderen vanaf 4 jaar de fijne motoriek aanleren die nodig is bij het schrijven. Doen ze het licht aan, dan zien ze zelf het juiste antwoord op de kaart! Leeftijd: 4+ prijs: € 19,99
Electro naar school: Niets zo leuk als die oude bekende electropennetjes! Als de kinderen twee juiste plaatjes aanduiden, dan brandt het lichtje en horen ze een geluidje. Door vragen als ‘welke plaatjes horen samen’ en ‘welke figuren zijn hetzelfde’ te beantwoorden, leren ze verbanden leggen en onthouden. Goed nieuws, de ouders kunnen meespelen! Leeftijd: 4+ prijs: € 12,99
Alle Playlab spellen barsten van speelplezier en geven kinderen tussen twee en zes jaar ook écht iets mee. Lezen, schrijven, tellen, rekenen, maar ook samen spelen of slim denken. Jumbo Playlab. Leuk voor nu, handig voor later! www.jumbo.be
Sodexo heeft een programma ontwikkeld om de voedselverspilling in haar keukens terug te dringen. Het initiatief “Waste Watch” ging in oktober 2013 van start en zal tegen eind 2014 in 200 restaurants worden toegepast. Met het programma zet Sodexo een nieuwe stap in haar beleid voor duurzame ontwikkeling. Jaarlijks wordt in België zo’n 650.000 ton voedsel verspild en dat terwijl bijna een kwart miljoen mensen voedselhulp nodig hebben om in hun dagelijkse behoeften te voorzien. Sodexo wil bijdragen om die sociale tegenstrijdigheid uit de wereld te helpen. Met “Waste Watch” tracht het bedrijf om medewerkers en consumenten opnieuw bewust te maken van de waarde van voeding.
Een programma in 3 fasen. Niet minder dan 150 Sodexo-vestigingen werken al mee aan “Waste Watch”. Tegen eind 2014 zullen het er zelfs 200 zijn. Het programma bestaat uit 3 fasen. In een eerste fase meet het Sodexo-keukenteam gedurende enkele dagen de voedselverspilling op diverse werkplekken. Op basis van die gegevens wordt een actieplan opgesteld per team. Enkele maatregelen zijn bijvoorbeeld kleinere porties aanbieden, het buffet niet meer volledig bijvullen na een bepaald uur, enz. Tenslotte wordt drie maanden later opnieuw gemeten hoeveel voedsel in de vuilnisbak belandt om te controleren of het actieplan al dan niet zijn vruchten heeft afgeworpen. Tijdens het hele proces wordt de keukenploeg bijgestaan door een gespecialiseerd team.
“Waste Watch” boekt succes. Dankzij “Waste Watch” heeft Sodexo kunnen vaststellen dat er minder voedsel wordt weggegooid dan aanvankelijk geraamd werd. Door de inspanningen van de keukenteams gaat ook de performance van de restaurants erop vooruitgaat. Het bedrijf heeft best practices vastgelegd om ook in de toekomst goede resultaten te blijven boeken. Bovendien staat Sodexo in contact met Comeos, de vertegenwoordiger van de handel en diensten in België, en met Leefmilieu Brussel om voortdurend ervaring en best practices uit te wisselen.
Bouwen aan een betere toekomst: In 2009 heeft de Sodexo Groep haar plan voor duurzame ontwikkeling gelanceerd, het Better Tomorrow Plan. Van toepassing in de 80 landen en de 33.300 sites waar de Groep actief is en uitgedragen door haar 428.000 medewerkers, omvat het Better Tomorrow Plan 18 concrete engagementen, opgesteld met specifieke indicatoren en doelstellingen. De strijd tegen voedselverspilling vormt daar een belangrijk onderdeel van.
Vueling presenteert het ‘leve-de-zon’ pakket voor familie en vrienden-vakanties !
Het pakket bestaat uit een korting van €30 voor families die met kinderen reizen of voor groepen van 3 of meer vrienden. Bovendien bevat het pakket ook een gratis check-in van baby accessoires en priority boarding. De promotie is geldig voor boekingen van 14 tot 20 juli via Vueling.com en reisbureaus.
Vueling presenteert een pakket met “leve-de-zon” maatregelen voor alle families die alsnog op reis willen gaan tegen de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Iedereen die tussen 14 en 20 juli boekt met kinderen, krijgt een korting van €30 op zijn ticket, samen met heel wat andere gratis voordelen, zoals het inchecken van baby accessoires (buggy, kinderzitje of kinderbedje), een rolstoelservice naar de boarding gate en priority boarding. Deze voordelen blijven ook nog geldig eens de actie is beëindigd.
Daarnaast zal er op een aantal vliegvelden waar Vueling opereert een speciale fast-track door de security worden gehanteerd. Op Barcelona is er verder een rolstoelservice voor personen met een transfervlucht. Dit initiatief is gelanceerd door Vueling en is geldig in heel Europa. Het doel van het initiatief is om familiereizen betaalbaarder te maken door geen extra kosten te rekenen voor elk aspect dat normaalgezien komt kijken bij het reizen met kinderen. Daarbij is het ook voor groepen van drie vrienden of meer mogelijk om gebruik te maken van de korting via Vueling.com of een reisbureau waar Vueling mee samenwerkt.
Vueling werd in juli 2004 opgericht. Met een vloot van twee Airbus A320-toestellen wou het een uitmuntende service tegen zeer competitieve prijzen aanbieden. Tien jaar later vliegt de maatschappij op meer dan 260 Europese, Afrikaanse en Midden-Oosterse bestemmingen. Ze telt nu 21 focus airports en vervoerde al meer dan 75 miljoen passagiers. Met een marktaandeel van 36% is Vueling, dat deel uitmaakt van de IAG-groep, de toonaangevende maatschappij op de luchthaven van Barcelona-El Prat. Vanaf deze zomer zal Vueling beschikken over een vloot van 90 Airbus-toestellen (model A319 en A320).
Vueling biedt 11 rechtstreekse vluchten van Brussel naar Spanje, Italië en Portugal aan, goed voor 684.180 plaatsen. Van 24 oktober tot 2 november 2014, vliegt Vueling rechtstreeks op Praag, Catania en Firenze. Sinds 2014 heeft de maatschappij 2 Europese hubs, nl. Barcelona en Rome-Fiumicino. Dat maakt van Vueling de enige lowcost maatschappij die het hele Middellandse Zeegebied bestrijkt.
Pierre & vacances opent 3 nieuwe residenties in Spanje
Pierre & Vacances breidt haar aanbod in Spanje uit en kondigt de opening aan van drie nieuwe residenties. Vorige week heeft het merk twee residenties op het eiland Mallorca geopend. Op 1 augustus a.s. opent de derde residentie haar deuren aan de Costa Dorada (de Gouden Kust).
Mallorca: het grootste eiland van de Balearen – 2 nieuwe residenties. Het eiland Mallorca is uitgegroeid tot één van de meest toeristische bestemmingen van Spanje dankzij het prachtige, gevarieerde landschap en zachte klimaat. Bovendien wordt het eiland gekenmerkt door de mooiste baaien van de Middellandse Zee en een ideale combinatie van bergen en kust.
Residentie Mallorca Portomar: De residentie is gelegen aan de oostkant van het eiland, in Portocolom op 500m van de mooie kreek Cala Marçal, en beschikt over een buitenzwembad en een restaurant en biedt daarnaast verschillende faciliteiten aan zoals een sauna, een fitnesszaal en een jacuzzi. De residentie bestaat uit 80 appartementen: van een 2-kamerappartement voor 2 personen tot een 4-kamerappartement voor 6 personen. Ze beschikken allen over airconditioning en zijn compleet ingericht. De haven van Portocolom is bekend om zijn pittoreske charme en om de populaire, nabijgelegen grotten van Drach en Hams. Voor sportievelingen biedt de residentie diverse watersporten en een golfterrein in de nabijheid. Tarieven (vanaf): € 625 per week voor een 3-kamerappartement voor 3 pers. in september 2014
Residentie Mallorca Vista Alegre : Residentie Vista Alegre bestaat uit 42 2-kamerappartementen voor 3 personen die zijn uitgerust met airconditioning. Het complex is gelegen in Porto Cristo op 500m van het strand Cala Aguila en beschikt over een buitenzwembad. Dit oude vissersstadje met prachtige stranden en kristalhelder water is de ideale bestemming voor elke vakantieganger. Bovendien biedt de residentie een ruime keuze aan activiteiten: diverse watersporten, bootexcursies, fietstoerisme en de Pula golfclub, een golfbaan met 18 holes in Son Servera (17km). Tarieven (vanaf):€ 735 per week voor een 2-kamerappartement voor 3 pers. in juli en augustus 2014 - € 520 per week voor een 2-kamerappartement voor 3 pers. in september 2014
Residentie Torredembara – Costa Dorada: De Costa Dorada, gelegen ten zuiden van Barcelona, is de ideale bestemming voor een familievakantie: lange zandstranden, verborgen kreken en activiteiten voor iedereen. Zo bevindt zich er het themapark Portaventura, dat midden in een natuurgebied gelegen is, en de stad Tarragona die dankzij Romeinse ruines is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De nieuwe residentie, gelegen in Torredembara, ligt op 35m van het 4km lange zandstrand. Ze bestaat uit 36 3-kamerappartementen voor 4 of 6 personen en 4-kamerappartementen voor 6 personen.
Alle appartementen zijn voorzien van airconditioning en beschikken over een terras of een tuin (voor degenen die zich op de benedenverdiepingen bevinden). De residentie is omringd door groen en beschikt over een buitenzwembad en een paddle-terrein. Tarieven (vanaf):€ 665 per week voor een 3-kamerappartement voor 4 pers. in augustus 2014 - € 315 per week voor een 3-kamerappartement voor 4 pers. in september 2014
Het Franse familiebedrijf Lacanche gaat terug naar de “Golden Sixties” en verovert de markt met zijn nieuwe pastelkleurige fornuizen. De fornuizen van Lacanche worden gefabriceerd met liefde en jarenlange ervaring in het vakgebied. De Vintage-reeks is dan ook een bewijs van hun inzicht voor trends in innovaties. Met een van de drie kleuren quartsroze, koraalblauw en lindegroen breng je dat onbezorgde sixties gevoel in ‘no time’ tot in je keuken. De trendy modellen passen in ieder interieur.
Personalisatie viert hoogtij. De keuzemogelijkheden bij de Lacanche Vintage fornuizen zijn eindeloos. Een droom voor moeilijke beslissers! De kookvuren zijn beschikbaar in verschillende afmetingen (van 70cm tot 230cm) en de invulling met toestellen is vrij te kiezen. Een leuk handigheidje: de verschillende fornuizen krijgen de naam van een Frans dorpje uit de buurt van Lacanche. Zo kan de consument zijn ‘dorpje’ kiezen en de rest vrij invullen. Het toppunt van personalisatie is dat er slecht één persoon in de Lacanche fabriek één fornuis van A tot Z en met veel liefde afwerkt.
Uniek fornuis: Liefhebbers van gasfornuizen zijn gebaat met de kwalitatieve gasvuren die naar wens geordend kunnen worden. Ook vitrokeramische of inductievuren zijn beschikbaar. Wie niet kan kiezen, kan zelfs gas en inductie combineren! Wie graag kookt is zeker gebaat met de multikoker die kan dienen als stomer, bain marie of om grote hoeveelheden te koken. Lekker krokant bakken of grillen kan dan weer met de Teppanyaki plaat of grill op vuurvaste stenen! Een stoofpotje maak je klaar op de coup de feu plaat, zoals een echte chef. Afhankelijk van de afmeting van het fornuis, kunnen er een, twee of zelfs drie ovens geïnstalleerd worden. Hierbij is er de keuze tussen een gasoven, een elektrische statische oven, een griloven, een warme lucht oven of een sudderoven. Ook de combinatie van een elektrische en een gasoven is mogelijk. Koken voor vrienden en familie wordt kinderspel!
Edele materiaalkeuze: Wie voor Lacanche kiest, gaat honderd procent voor kwaliteit en vakmanschap. Zo gebruikt de metaalfabriek alleen edele materialen: staal, inox, gietijzer en email. Die materialen worden naar goed bewaarde knowhow zorgvuldig bewerkt. Er gaat immers niets boven de hand van de specialist en zijn product. Ieder Lacanche product wordt geassembleerd met hart en ziel en dat zie je in elk detail. Buiten de kleur van de emaillen afwerking in 24 verschillende kleuren, zijn ook de knoppen en andere details naar keuze in messing, chroom, nikkel of inox af te werken.
Cluny 1800 - Kleur: lindegroen, breedte: 180 cm - prijs fornuis vanaf 10.793 Euro, Sully 2200 - Kleur: koraalblauw, breedte: 220 cm - prijs op aanvraag; Chagny - Kleur: quartzroze, breedte: 100 cm - prijs fornuis vanaf 6.891 Euro en Beaune - Kleur: koraalblauw, breedte: 90 cm - prijs fornuis vanaf 5.572 Euro.
Lacanche is een Frans familiebedrijf dat bekend staat voor jarenlang vakmanschap. Sinds de 19de eeuw worden er fornuizen, kooktafels en kookuitrustingen geproduceerd. De streek rond het Bourgondische dorp staat bekend voor zijn wijn en gastronomie en dat vertaalt zich ook in de culinaire ‘kunstwerken’ die de fabriek produceert. Ieder fornuis wordt op maat afgewerkt op basis van jarenlange knowhow en liefde voor het product. Lacanche is zelfs in het bezit van het ‘Entreprise du Patrimoine Vivant’- label, een erkenning van het Franse ministerie van economie en industrie die ambachtelijke knowhow en industriële vaardigheid bekroond.
Niets beters bij zonnige temperaturen dan een lekker ijsje. Of het moest er eentje zijn van Häagen-Dazs, want dat is puur genieten! Maak kennis met de nieuwigheden in het gamma:
Triple Sensations : Drie lagen in één potje: heerlijke ijs, een smeuïge karamelsaus en stukjes geroosterde amandelen. De Triple Sensations-doosjes (4 mini potjes van 86ml) zijn beschikbaar aan een richtprijs van 6,69 euro
Vanilla Attraction : Häagen-Dazs innoveert dé klassieker onder het roomijs: vanille. Met vier nieuwe vanillevarianten wordt Vanilla Attraction deze zomer de dessertfavoriet! Kies uit de originele vanille, de Macademia Nut Brittle met crunchy macadamianoten, Cookies & Cream met stukjes chocoladekoek of Pralines & Cream met linten van gouden karamel vergezeld door zoete pecannoten. Vanilla Attraction bevat 4 MiniCups, verzameld in één box. Deze box is beschikbaar aan een richtprijs van 6,19 euro.
Häagen-Dazs Mango & Raspberry: Hemels zacht mango-ijs overgoten met een coulis van frambozen. Dat is echt de zomer in een potje! Deze smaak is nu ook verkrijgbaar in de iconische 473 ml pints aan een richtprijs van 5,99 euro.
Meer info: www.Häagen-Dazs.be of www.facebook.com/haagendazsbelgium
Thomas Cook is 173 jaar jong, maar de “grand old man” van het toerisme blijft zichzelf opnieuw uitvinden. Dat is andermaal het geval voor winter 2014-2015. Het bedrijf zet daarmee de inspanningen van de afgelopen jaren verder, waarbij het nieuw “Sunny Heart”-logo werd geïntroduceerd of waarbij resoluut wordt gekozen voor unieke hotelmerken die men louter via Thomas Cook kan boeken, zoals SENTIDO. Die innovatiefocus wordt gecombineerd met bijzondere aandacht voor de persoonlijke wensen van elke klant en voor gegarandeerde kwaliteit en telt het winterseizoen 2014-2015 belangrijke innovaties.
De heropstanding van Thomas Cook nam een aanvang in het najaar van 2012 en gaat hand in hand met een sterke focus op unieke hotelmerken. Op die manier geven we onze klanten een unieke, persoonlijke vakantie-ervaring. Tegelijk zorgen we voor een uniek, niet-kopieerbaar product. SENTIDO Hotels & Resorts: Hotelketen gebaseerd op het principe van de 5 zintuigen met hoge kwaliteitsnormen en uitstekende service en persoonlijk onthaal, maar ook minimaal gratis wifi in de lobby. SunConnect Resorts is een innovatief hotelconcept – animatie met een digitale twist! Een belangrijke doelgroep in de winter is die van de 55-plussers. Thomas Cook introduceert daarom deze winter SENTIDO VITAL in zijn SENTIDO hotels, waar 55-plussers in Turkije en Tunesië zonder meerkost kunnen deelnemen aan activiteiten zoals aquagym, yoga, kookworkshops, taalcursussen, …
In het Thomas Cook vakantie-aanbod zaten de rondreizen traditioneel verspreid over 3 brochures: vliegvakanties, exotische vakanties & Discover. Uit een klantenbevraging bleek echter dat klanten die een rondreis willen boeken, verwachten om het aanbod gebundeld in één brochure te krijgen. Voor winter 2014-2015 innoveert Thomas Cook resoluut door al deze rondreizen te bundelen in één brochure “Rondreizen”. Het gaat in totaal om 57 rondreizen, in 26 landen, gespreid over 5 continenten. We voorzien volgend jaar een toename van het aantal winterzonvakanties omdat enerzijds het consumentenvertrouwen zich herstelt en anderzijds een groeiende groep medioren de voordelen ontdekt van één of enkele weken winterzon. Die groei zien we plaatsvinden op vijf bestemmingen, nl Rode Zee Rivièra, Turkije: verdubbeling van het aantal vluchten, Cabo Verde, Madeira en de Canarische eilanden.
Sinds drie jaar staan we met onze Duitse zuster- en luchtvaartmaatschappij Condor garant voor het grootste aanbod aan exotische bestemmingen en aan aantal vluchten per week op de Belgische markt. Maar ook deze winter staan er innovaties op til, want naast de vluchten vanuit Brussel en zo verder vanuit Frankfurt, bieden we nu ook lijnvluchten aan, rechtstreeks vanuit Keulen naar Varadero. Keulen ligt op ruim een uur rijden vanuit Luik en anderhalf uur vanuit Hasselt.
Voor onze Franstalige klanten vormt deze Duitse luchtvaartmaatschappij soms een obstakel omdat er aan boord geen Frans wordt gesproken. Om aan de persoonlijke wensen van onze talrijke Franstalige klanten tegemoet te komen, innoveren we door nu ook vluchten aan te bieden met Air France. We bieden vanuit Parijs Charles de Gaulle dagelijks lijnvluchten aan naar Cuba, 5 maal per week naar de Dominicaanse Republiek en 3 maal per week naar Mexico. Deze vluchten worden standaard aangeboden inclusief Thalys ticket met vertrek vanuit Brussel-Zuid.
Klanten willen steeds vroeger hun vakantie boeken omdat ze zo zeker zijn van de ruimste keuze en de beste tarieven. Die wens van de klanten heeft er ons toe aangezet om vorige zomer de brochures vliegvakanties reeds in oktober te lanceren, 6 weken vroeger dan het jaar voordien. En we gaan verder op dat pad. De touroperator biedt de dichtbijvakanties, de Duitsland vakanties & de citytrips reeds aan t.e.m. eind oktober 2015.
Voor wintersportvakanties richt Thomas Cook zich traditioneel sterk op families met kinderen. Net als in winter 2013-2014 vallen ook komende winter de Belgische vakantieperiodes grotendeels samen met die van de buurlanden. Vorig jaar hebben we de klant reeds in mei-juni gecommuniceerd dat het heel belangrijk was om vroeg zijn skivakantie te boeken: een boodschap die door velen werd opgepikt, en vooral door klanten die een krokusvakantie boekten. In winter 2013-2014 innoveerden we met de lancering van Skibuzz: splinternieuwe autocars met 92 cm beenruimte, max. 4 stops in België, en voordelige tarieven voor de belangrijkste Franse en Oostenrijkse skigebieden. Voor winter 2014-2015 voorzien we nu ook de mogelijkheid om - mits supplement – een seat met extra beenruimte te boeken.
De “brand essence” van Thomas Cook vat het DNA helemaal samen: “Inspiring personal journeys by the trusted pioneer in global travel.” Om dat waar te maken, zetten we sterk in op unieke hotelmerken en een voortreffelijke service, maar ook op talrijke extra’s die we toevoegen aan ons vakantie-aanbod. Zo mogen klanten vliegvakanties voor winter 2014-2015, maar ook voor de zomer 2015 rekenen op diverse extra’s.
NIEUWE KRIEKENOOGST AANGEKOMEN IN BROUWERIJ VAN BELLE-VUE
De gunstige weersomstandigheden van de voorbije maanden hebben gezorgd voor een grote hoeveelheid Belle-Vue krieken uit de regio Tienen, van uitstekende kwaliteit.
Traditioneel vertrokken enkele tientallen tonnen vers geplukte krieken van de variëteiten Gorsem en Kelleris in de vroege ochtend in vrachtwagens uit Tienen. De krieken werden in de brouwerij van Belle-Vue afgeladen en meteen toegevoegd aan de lambiek. Zo wordt de Kriek Lambiek gemaakt die de basis vormt voor de Belle-Vue kriekbieren: de meest populaire van het land. “Ieder jaar is het weer met spanning uitkijken naar de kriekenoogst, een belangrijk moment voor onze brouwerij. Door een goede afwisseling van zon en regen is er dit jaar een uitzonderlijk grote hoeveelheid krieken geoogst en zijn ze bovendien van perfecte kwaliteit,” aldus brouwmeester Fouad Krouchi.
Authentieke Brusselse know-how zorgt voor Belgisch succes: De geschiedenis van Belle-Vue start in 1913 in Brussel, toen Philémon Vanden Stock begon met het “versnijden” van lambiek. Uit verschillende soorten lambiek van meerdere producenten ontwikkelde hij geuze. Ook vandaag nog worden alle Belle-Vue bieren gebrouwen op basis van lambiek, een bier van spontane gisting. Voor de Belle-Vue kriekbieren voegen onze meesterbrouwers krieken toe aan de lambiek, die spontaan gist dankzij de natuurlijke gistcellen die in de lucht aanwezig zijn. Voor de heerlijke kriekbieren van Belle-Vue worden maar liefst 80 kg krieken toegevoegd per 600 liter lambiek. Belle-Vue is tot op vandaag de nummer één van de kriekbieren op de Belgische markt.
De kwaliteitskrieken die worden geselecteerd voor de kriekbieren van Belle-Vue komen uit de streek van Tienen. Vooraleer zij de brouwerij bereiken, hebben de krieken al een hele weg afgelegd. De dag voor de levering (er gaat zo’n twaalf uur over van het oogsten tot de levering aan de brouwerij), worden de kriekenbomen “geschud” met een mechanische “arm”. De krieken vallen bij het schudden op een dekzeil dat wordt opgerold en vervolgens wordt geledigd in grote tonnen met water. De krieken zinken dan naar de bodem van de ton, terwijl de takjes en bladeren komen bovendrijven. Deze techniek zorgt ervoor dat de krieken in optimale omstandigheden geoogst worden. Nadien worden de krieken voorzichtig vervoerd in blauwe plastieken tonnetjes, en worden ze bij levering aan de brouwerij meteen verwerkt in de lambiek. Na 6 maanden rijping ontstaat zo de Kriek Belle-Vue, met zijn prachtige robijnrode kleur en fruitige smaak.
Over Belle-Vue : Philemon Vandenstock legde in 1913 de basis voor de huidige brouwerij Belle-Vue. Maar de geschiedenis van de Geuze bieren gaat terug tot in de middeleeuwen. Deze authentieke Lambiek bieren werden toen al in de Zennevallei gebrouwen. Kenmerkend voor Geuze bieren is het gebruik van 30% tarwe, een spontane gisting en een versnijding van jonge en oude Lambieken. De spontane gisting met de gistcellen uit de lucht rondom de Zennevallei geeft de Geuze bieren hun typische zurige smaak. Lambiek is het basisbier dat in eikenhouten vaten rijpt. Na één jaar spreekt men van een jonge Lambiek. Op basis hiervan brouwen we vier Belle-Vue bieren: Belle-Vue Kriek, Belle-Vue Kriek Extra, Belle-Vue Framboise en Belle-Vue Geuze. Deze worden geserveerd in de traditionele Belle-Vue glazen aan een temperatuur tussen 2° en 3° C. In 2013 vierde Belle-Vue haar 100 jaar bestaan. Voor meer informatie: www.ab-inbev.be.
Een riviercruise biedt de perfecte combinatie van gezelligheid en comfort terwijl je geniet van de natuur en van de mooiste culturele bezienswaardigheden langs de reisroute. Met AmaWaterways ontdek je het allermooiste op het gebied van riviercruises, in Europa, Rusland, Afrika, Vietnam en Cambodja.
Ze zijn wat minder bekend dan de cruises op zee maar de reizen over rivieren en kanalen met rederij AmaWaterways zijn ronduit fantastisch. Het is niet verwonderlijk dat de mooiste toeristische plaatsen van Europa langs de rivieren liggen. Op en langs de Moezel, Donau, Seine, Wolga, Rhône, Douro, Main werd de Europese geschiedenis geschreven en de mooiste historische getuigen zijn de top toeristische bezienswaardigheden van vandaag. Zo maak je tijdens een riviercruise kennis met St-Petersburg, Lyon, Parijs, Wenen, Budapest, Amsterdam, Porto, Basel en tal van andere interessante steden. Precies hierin ligt het verschil met een zeecruise want tijdens een reis over rivieren en kanalen vaar je van de ene bezienswaardigheid naar de andere.
AmaWaterways heeft prachtige schepen in de vaart zoals de gloednieuwe AmaSonata AmaReina, AmaPrima, AmaCerto en AmaBella. De namen van deze schepen verraden de luxe aan boord, de comfortabele accommodatie die je kunt vergelijken met een klasse hotel. De kamers en suites zijn zeer ruim (gemiddeld 25 m2) en de meeste hebben een balkon van waarop je kunt genieten van het landschap en de bezienswaardigheden langs de cruiseroute. De vloot van AmaWaterways is nog vrij jong wat maakt dat de schepen niet alleen luxueus maar ook stijlvol en attractief zijn ingericht. Voeg daarbij het comfort aan boord: zwembad, fitnessruimte, jacuzzi, beautysalon, attractieve lounges, gratis internet en een restaurant met een klasse keuken, dranken tijdens de maaltijden inclusief.
AmaWaterways legt ook wat de excursies betreft de lat vrij hoog, de geleide bezoeken aan land, altijd inbegrepen in de prijs van de cruise, gebeuren met kleine groepen en er worden lokale gidsen ingehuurd die de stad of de regio op en top kennen. Op die manier raken de cruisereizigers vertrouwd met de cultuur en het erfgoed van het bezochte land. In St-Petersburg is er tijd voor een bezoek aan het prestigieuze Hermitage Museum en in Basel kun je rustig genieten van een verkennende wandeling door de Altstadt. www.amawaterways.co.uk
Nieuwe oogst Zeeuwse mosselen heeft voortreffelijke smaak
Vandaag gaat het mosselseizoen van start met de nieuwe oogst van Zeeuwse bodemcultuur. De mosselen kennen een mooie kwaliteit en hebben de authentieke zilte smaak die deze lekkernij zo uniek maakt. ‘De mosselschelpen zijn niet al te groot, maar rijk gevuld en de smaak van de mossel is voortreffelijk’ aldus Jos Steketee, namens de mosselkwekers.
Vinaigrette is een klassieke sladressing op basis van olijfolie, wijnazijn en specerijen, volgens Wikipedia. Natura vinaigrette van Brussel: koude saus op basis van zonnebloemolie, azijn, water, vers eigeel, mosterd en specerijen. Een koude witte emulsie op basis van olie en eierdooiers (aldus Wikipedia) Ingrediënten: zonnebloemolie, verse eierdooiers, natuurlijke mosterd, azijn zout, suiker.
Stelt u zich even een ‘huisgemaakte’ mayonaise en vinaigrette voor die 100% natuurlijk én Belgisch zouden zijn, zonder additieven en kleurstoffen. Heel snel zou u helemaal verslaafd zijn aan hun bijzondere smaak waar bovendien een mooi verhaal achter zit.
Het begint allemaal in de jaren 1930, als Philippe Vryghem in zijn viswinkel en ter begeleiding van zijn bereidingen zijn eigen mayonaise creëert. Die blijkt meteen een schot in de roos en de klanten zijn onmiddellijk weg van het natuurlijke karakter van het product. Dat onderscheidt zich door zijn samenstelling op basis van 100% natuurlijke ingrediënten die noch bewaarmiddelen, noch additieven noch kleurstoffen bevatten. Dat verschil zet Flup – zoals Philippe genoemd wordt – graag in de verf. Colruyt is de eerste klant die hem zijn vertrouwen schenkt en liters mayonaise bestelt voor de bereiding van zijn filet americain.
In 1970 lanceert Flup het Natura-label en sluit hij zijn viswinkel om zich enkel toe te leggen op zijn mayonaise. Hij koopt vier bakkerijkloppers – die vandaag nog steeds gebruikt worden in het atelier waar de mayonaise gemaakt wordt – en vult zijn orderboekje met de namen van grote delicatessenwinkels als Rob (die de mayonaise verwerkt in de meeste van zijn koude bereidingen) en verschillende restaurants in Brussel en Waals-Brabant. Tegelijk diversifieert hij zijn aanbod en past de basis van zijn klassieke mayonaise toe op andalousesaus, looksaus, een pikante variant, cocktailsaus, tartaar, curry en béarnaise (om op te warmen). In 2000 introduceert hij de vinaigrette van Brussel. Ook voor deze bereiding hanteert hij dezelfde kwaliteitseisen voor de grondstoffen. Mettertijd geeft hij zijn gegeerde recepten door aan zijn zoon en vervolgens zijn kleindochter…
Een nieuw elan… een nieuw atelier… nieuwe markten. In 2012 koopt Arthus de Bousies – na zijn studies in Engeland en zes jaar ervaring in de voedingssector – het ambachtelijke bedrijfje dat als sinds zijn ontstaan gevestigd is aan de Neerstallesteenweg in Vorst. Omdat hij gelooft in de kwaliteit van de producten en de eigenheid van dit volledig Belgische merk besluit hij het nieuw leven in te blazen. Hij vervolledigt de collectie bestaande vinaigrettes – waaronder de unieke vinaigrette van Brussel – met vinaigrette op grootmoederswijze en mayonaise met roze bessen. De bestellingen uit binnen-en buitenland (Frankrijk, Duitsland, Nederland, enzovoort) stromen binnen. Door deze permanente groei besluit het bedrijf in februari 2014 zijn intrek te nemen in een nieuwe vestiging in Tubeke.
Voor zijn packaging surft Natura op de populariteit van eenvoudige, smakelijke versheid: de producten worden aangeboden in glazen bokalen en flessen, met een mooi etiket waarop de kwaliteiten van het product geïllustreerd worden. Centraal daarbij staat de boodschap ‘Naturally good. Made in Belgium’.
100% Belgisch en plaatselijke leveranciers. Wie even door het spiksplinternieuwe atelier wandelt, geeft zich onmiddellijk rekenschap van de kwaliteit van de ingrediënten. De nieuwe eigenaar werkt enkel met de beste fabrikanten uit de streek. Hier wordt geen eigeelpoeder verwerkt, wel verse dooiers uit Limburg, mosterd uit de mosterdfabriek van Ronse, Luikse stroop die geselecteerd werd vanwege zijn kwaliteit, Belgische honing en Europese zonnebloemolie. Enkel de specerijen komen van elders.
Wat de distributie betreft, is het gamma beschikbaar bij Rob, bij de betere kruidenierszaken en in een aantal vestigingen van Delhaize. Het werkt ook samen met tal van Belgische restaurants. Onlangs nam la Grande Epicerie de Paris de producten van Natura ook op in zijn assortiment. Daarnaast biedt de online verkoop een extra distributiekanaal dat Natura positioneert en het een grotere naambekendheid biedt.
Net als de vorige uitgave, blijft ook de 37ste editie van de Deltagids ‘Bruxelles et péripherie’ een uitsluitend Franstalige gids, dit in tegenstelling met de Deltagids België-Luxemburg die in een Nederlandstalige en een Franstalige versie wordt aangeboden. Dit neemt niet weg dat de gids een handige leidraad is en blijft voor fijnproevers en gastronomen die in de wijde Brusselse omgeving op zoek gaan naar leuke adresjes.
Voor het eerst gepubliceerd in 1977, omvat de editie 2014-2015 meer dan 1085 adressen van restaurants, hotels, vergaderlocaties, alfabetisch gerangschikt die je in alle wijken van de stad kan terugvinden en dit in alle genres en prijscategorieën. Basiselementen voor opname in de gids blijven kwalitatieve adressen, met eerlijke keuken, inventiviteit en adressen waar de chef respect en waardering opbrengt voor zijn klanten die hem omwille van zijn dagelijkse inzet evenzeer waarderen. Maar liefst 8 verschillende indexen maken het voor het gebruiker makkelijk om zijn geliefkoosd restaurant terug te vinden, ongeacht het gewenste keukentype, Belgisch of buitenlands.
In de editie 2014-2015 vindt de gebruiker andermaal een ‘ontdekkingspaspoort’, hierin zijn per subregio, leuke kwalitatieve adressen opgenomen waar de fijnproever het ganse jaar door, een korting van 30% krijgt aangeboden (met uitsluiting van de drank). Dit paspoort omvat 57 zorgvuldig geselecteerde adressen, 3 meer dan in de vorige editie, wat de gebruiker een bonus van 2850€ kan opleveren, bedrag dat de aankoopprijs van 27.75€ ruimschoots compenseert.
De nieuwe gids maakt meteen ook de laureaten van de diverse Delta-awards bekend, de Gouden delta Brussel gaat naar restaurant la Tortue du Sablon van Christian Durieux, sinds vorige maand herdoopt in Le Rabassier. De Zilveren Delta valt te beurt aan Rouge Tomate in Elsene van Alex Joseph en Michel Borsy, terwijl restaurant Cécilia van Mélanie Englebien achter het Brusselse stadhuis, de Bronzen Delta verovert.
Naar jaarlijkse traditie worden ook een aantal specialiteitenrestaurants bekroond, dit zijn in alfabetische volgorde: Araucana - Elsene (latino-amerikaanse keuken), Ispahan (Oudergem) (Iranese keuken), La Vieille Maison - Elsene (Bulgaarse keuken), Le Pou qui Tousse - Brussel (Sardeense keuken), Ma Folle de Sœur – Sint Gilles (familiale keuken) en The Lodge – Watermaal-Bosvoorde (brasseriekueken). Een speciaal palmares werd dit jaar gecreëerd voor de chefs die reeds 25 jaar de smaakpapillen van de fijnproevers weten te bekoren. Laureaten in dit onderdeel zijn: Yvette et Gérald Valenduc (La Roseraie in Wemmel), Renzo Gualazzi (L’Auberge Saint-Pierre in Wezembeek Oppem), Khaled Zoughlami (Les Petits Oignons in Brussel), Jean Rodriguez (In ’t Spinnekopke in Brussel), Leo Spagnuolo (Al Piccolo Mondo in Sint Gilles) en Jacques Buelens (Le Grilloir in Genval).
Praktisch: Deltagids ‘Bruxelles et péripherie’: 1085 adressen in alfabetische volgorde uit de telefoonzone 02 met 52 nieuwkomers, terwijl 65 adressen om diverse redenen werden geschrapt, eveneens opgesplitst in 8 verschillende indexen.
Kostprijs 27.75€ - uitgeverij M.I.C. sprl delta, Les Guides Delta. Elektronische versie op www.deltaweb.be ( bevat ook de adressen uit de Deltagids België-Luxemburg.
Brussels airlines biedt consument meer keuzevrijheid
Vanaf 1 september biedt Brussels Airlines haar klanten de keuze uit niet minder dan vier reisformules. Klanten kunnen zo, op basis van hun eigenservicewensen en budget, beter zelf bepalen hoe ze willen reizen. De goedkoopste retourtickets zullen al beschikbaar zijn vanaf 69 euro all-in. Met deze nieuwe marktstrategie positioneert Brussels Airlines zich als een luchtvaartmaatschappij die volop inspeelt op de nieuwe reistrends.
Voor sommige passagiers is een maaltijd tijdens de vlucht een must, voor anderen is dit minder belangrijk. Sommige passagiers willen een all-inclusive product, anderen willen alleen betalen voor een beperkt aantal diensten of zijn tevreden met een basisproduct. Het consumentengedrag van wie over korte afstanden met het vliegtuig reist, is de voorbije jaren en maanden structureel gewijzigd. Brussels Airlines deed onderzoek naar haar klanten en kwam tot de conclusie dat haar commerciële strategie voortaan nog beter moet inspelen op de nieuwe, uiteenlopende behoeften van wie beroepsmatig of om vrijetijdsredenen het vliegtuig neemt.
"De tijd dat de luchtvaartmaatschappij de keuze maakte voor de passagier is voorbij, vandaag is het de passagier zélf die wil kiezen hoe hij reist en die beslist welke serviceniveau het best past. We moeten daarom breken met de oude tradities. Meer dan ooit bestaat onze strategie erin om te differentiëren, te segmenteren en om de consument centraal te stellen in alles wat we doen. Nadat we eerder al investeerden in ons lange afstandsaanbod, een Europese vlootvernieuwing startten en ons Europese netwerk gevoelig uitbreidden, hebben we nu nieuwe productformules ontwikkeld die zijn gebaseerd op wat onze gasten écht willen.” Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines.
Vanaf 1 september hebben Brussels Airlines klanten die binnen Europa vliegen daarom de keuze uit vier productformules: check&go, light&relax, flex&fast en biz&class. Met check&go zal Brussels meer dan ooit de prijsgevoelige consument aanspreken die op zoek is naar een goedkope vliegreis, die reist zonder check-in bagage, bereid is om een snack of drankje aan te kopen aan boord en tevreden is met een ticket dat niet wijzigbaar is. check&go retourtickets zijn uiterst competitief en zullen beschikbaar zijn vanaf 69 euro (retourticket), taksen inbegrepen. light&relax , beschikbaar vanaf 109 euro (retourticket), is een reisformule die uitstekende prijs/kwaliteit biedt aan wie check-in bagage wil meenemen, zijn vliegtuigzetel zélf wil kiezen bij reservatie en beperkt wijzigbaar vliegticket wil.
Met de formule flex&fast – een upgrade van het bestaande b.flex product - speelt Brussels Airlines nog meer in op de zakenreiziger die tijd wil winnen op de luchthaven (check-in priority, fast lane aan security) en aan boord (plaats vooraan in het vliegtuig), zijn ticket kan wijzigen en tijdens de vlucht wil genieten van gratis drankjes en maaltijden. biz&class is het nieuwe business class product van Brussels Airlines. Wie biz&class reserveert, geniet van een topproduct met toegang tot de binnenkort nieuwe Brussels Airlines lounges op Brussels Airport, een nieuwe gourmet & fine dining ervaring aan boord die al bij reservatie kan geselecteerd worden, meer bagage en alle andere bestaande business class voordelen zoals bijvoorbeeld een vrije stoel in het midden.
Met deze 4 productformules die vanaf 1 september worden aangeboden op alle Europese vluchten positioneert Brussels Airlines zich als een hybride luchtvaartmaatschappij die voor alle marktsegmenten en budgetten een ‘high value for money’ oplossing biedt. Tegen het einde van dit jaar wordt ook nog een nieuw ( familie vriendelijk) frequent flyer programma gelanceerd dat het bestaande Miles & More getrouwheidsprogramma vervolledigt en zich speciaal richt op wie enkel binnen Europa vliegt.
“Aan de productontwikkeling die we vandaag bekendmaken ging een jaar research vooraf. Onze nieuwe positionering is uniek want geen enkele andere luchtvaartmaatschappij die vanuit Brussels Airport opereert biedt zoveel keuzemogelijkheden als Brussels Airlines. Onze gasten moeten niet de keuze maken tussen prijs of kwaliteit, Brussels Airlines biedt hen een competitieve prijs én kwaliteit. We zijn ervan overtuigd dat dit keuzeaanbod ons zal toelaten om nieuwe klanten aan te trekken voor wie we vroeger niet het geschikte product hadden. Bestaande Brussels Airlines klanten zullen dan weer vanaf 1 september kunnen vaststellen dat we hen nog meer service en kwaliteit bieden tegen zeer scherpe markttarieven." Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines
Naar aanleiding van deze nieuwe commerciële strategie lanceert Brussels Airlines ook een nieuwe slogan. Met ‘We go the extra smile’ positioneert Brussels Airlines zich als een dynamische luchtvaartmaatschappij die in al haar activiteiten de extra mijl gaat om haar gasten te plezieren. ‘We go the extra smile’ wordt ook een belangrijke interne bedrijfsfilosofie voor alle Brussels Airlines medewerkers.
Groenteboer uit Balen en Alvo in Kortessem bekroond tot Groentevakman 2014
Zelfstandige supermarktuitbater Alvo uit Kortessem en speciaalzaak Groenteboer uit Balen worden vandaag gehuldigd omwille van hun vakmanschap en de presentatie van hun groenterayon. Beide winnaars krijgen - na een provinciale voorronde - de titel van ‘Groentevakman 2014’ in hun categorie. De jury loofde de inzet in de groenterayon, met een ruim assortiment verse producten van topkwaliteit, waarbij de inlandse seizoensproducten extra in de kijker staan. ‘Als klant krijg je in beide zaken meteen zin om te winkelen’, klonk het.
De Groentevakman 2014 is een gezamenlijk initiatief van Flandria, Boerenbond, All Day Long en Buurtsuper.be en kan rekenen op de steun van EPS, SBB, KBC, de Provincie Limburg en de Provinciale Landbouwkamers van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen.
De echte versspecialist steekt heel veel energie in zijn groenterayon. Hij beschikt over productkennis, waakt over kwaliteit en versheid en legt veel creativiteit aan de dag om in functie van het seizoen een prachtige groentekraam ten toon te stellen. Flandria, Boerenbond, All Day Long en Buurtsuper.be willen, met de steun van EPS, SBB, KBC, de Provincies Limburg en Vlaams-Brabant en de Provinciale Landbouwkamers van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen, de inspanningen van deze rayonverantwoordelijken belonen. Daarom pakken ze voor het tweede jaar op rij uit met de uitreiking van de titel van ‘De Groentevakman’.
Er zijn twee categorieën: zelfstandige supermarktuitbaters en speciaalzaken. De inschrijvingen verliepen via de website www.groentevakman.be. De kandidaten dienden heel wat info over te maken over hun aanpak en presentatie en stuurden ook foto’s in. De inzendingen werden afgesloten op 31 mei.
Een professionele jury maakte op papier een eerste selectie. De jurering was in handen van vakspecialisten. Ze keurden de inschrijvingen op papier maar gingen ook ter plaatse poolshoogte nemen. Er was zowel een onaangekondigd als een aangekondigd bezoek. Twee groentespecialisten van LAVA (Logistieke en Administratieve Veilingassociatie) en de hobbykoks en rasechte foodies Claudia Allemeersch en Bram Bonamie gaven het eindoordeel. Van alle provinciale finalisten werden de Groenteboer uit Balen en Alvo uit Kortessem de algemene winnaars.
Een perfecte groenterayon vertrekt van topproducten. Inlandse groenten uit het hoogste gamma zijn herkenbaar aan het Flandria-label. Ze zijn duurzaam geteeld bij Vlaamse bedrijven en voldoen aan de hoogste kwaliteitscriteria. Bovendien staan Flandria-producten voor smaakvolle producten.
De Groentevakman heeft uiteraard oog voor zowel kwaliteit als presentatie. Hij gaat voor absoluut vers, onberispelijke uiterlijke kenmerken, seizoensproducten en smaak. Hij is ook gevoelig voor de winkelbeleving van zijn klanten en weet met welke producten en op welke manier hij zijn klanten kan plezieren. Zo wordt de aankoop van verse groenten een belevenis en een plezier.
De Groenteboer uit Balen
‘Een mooie winkel die veel kleur uitstraalt, verzorgd en goed georganiseerd is en met veel kennis van zaken geleid wordt’ noteerde de jury over de Groenteboer uit Balen. ‘Klanten krijgen er naast een ruim assortiment aan verse topproducten een fijne winkelbeleving dankzij een aangename inrichting, receptenfolders en degustaties. Het team is bovendien zeer vriendelijk en behulpzaam. Je krijgt er echt zin om te kopen’. Marijke Gijbels en Jan Van Doninck baten al 29 jaar hun groentewinkel uit in Balen en zijn terecht trots op hun winkel en hun producten. Marijke is vooral verantwoordelijk voor de administratie en het aansturen van het personeel. Jan rijdt elke dag zelf naar de markt om inkopen te doen. Hij vindt het belangrijk dat hij zelf van alles kan proeven voor het in de winkel terecht komt. ‘Volgend jaar vieren we onze 30e verjaardag. Deze bekroning tot ‘Groentevakman’ is voor ons dan ook een mooie beloning’, aldus het koppel.
Alvo uit Kortessem
‘De Alvo in Kortessem scoorde hoog in orde en netheid en gaf meteen zin om te winkelen’, was de eerste indruk van de jury. Verder was de jury ook enthousiast over het ruime assortiment en bleek het personeel zeer klantvriendelijk en gedreven. En origineel, zo hadden ze leuk ingespeeld op de wereldbeker met een driekleur van aubergine, gele en rode paprika. De jury bekroonde deze winkel dankzij hun originaliteit, creativiteit, ruim assortiment, vriendelijkheid en gedrevenheid. ‘We proberen het verschil te maken met een ruim aanbod van verse producten omdat we daar extra toegevoegde waarde kunnen geven’, luidt het bij Alvo. ‘We zitten hier trouwens in Haspengouw, de fruitstreek bij uitstek, en werken erg graag met producten uit eigen streek. Onze producten stallen we uit in een open opstelling om een “marktgevoel” te creëren. We zijn uiteraard heel fier op deze overwinning, vooral omdat het een erkenning is voor een van onze versafdelingen, waarmee wij het verschil proberen te maken’.
We schrijven 1961. Charles Darwin, die samen met Spencer wordt gezien als de ‘ontdekker’ van evolutie door natuurlijke selectie, had een probleem. Twee jaar ervoor was zijn baanbrekend werk On the Origin of Species through Natural Selection gepubliceerd, maar zijn studies vertoonden een aantal hiaten die volgens collega Huxley pas konden gedicht worden als Darwin kon aantonen dat variëteiten van een plant of dier soorten konden vormen die zich niet onder elkaar kunnen voortplanten. Darwin wist dit uiteindelijk te bewijzen door orchideeën te bestuderen, maar ontdekte ook iets wat hem verbijsterde: sommige planten zijn vleesetend!
‘Carnivore’ planten worden meestal gevonden op plaatsen waar weinig stikstof in de bodem zit, zoals in moerassen. Die stikstof zit echter wel in de insecten en spinnen om hen heen. Daarom weten deze planten hun levende prooien te lokken, vast te houden, te doden, zelfstandig te verteren en hun voedingsstoffen op te nemen.
Plants Behaving Badly toont ons in twee delen een wonderbaarlijke wereld die moet gezien worden om te geloven. Het oude adagium dat de ‘fictie soms vreemder is dan de realiteit’ wordt duidelijk geïllustreerd door het bestaan van planten die hun prooien vangen met kleverige afscheidingen, met twee bladhelften die snel dichtklappen, met bladeren die samen een valkuil vormen of met stevige haartjes die het insecten onmogelijk maken om weg te vluchten. Verder bestaan er zelfs waterplanten die hun bewegend voedsel naar binnen zuigen!
Deze planten lokken hun prooien met listen en bedrog, net als een menselijke moordenaar. Sommige orchideeën torenen tientallen meters boven andere planten in een regenbos uit, kunnen voortbestaan aan de randen van stedelijke wegen of zijn in staat om zich volledig onschuldig voor te doen. Er bestaan zelfs dodelijke tomaten en moordzuchtige aardappelen!
In het eerste deel, Murder and Mayhem, wordt onder andere een plant uit Borneo onder de loep genomen die weet te overleven dankzij een symbiotische relatie met mieren. In het tweede deel, Sex and Lies, zien we dan weer hoe sommige orchideeën zich voordoen als andere wezens (zoals bijen en wespen) om bestuifd te kunnen geraken.
Plants Behaving Badly is een spannende dubbeldocumentaire vol prachtige beelden en verbazingwekkende weetjes. De verteller is niemand minder dan de veelvuldig bekroonde Sir David Attenborough, de wereldberoemde documentairemaker en bioloog, en broer van acteur/regisseur/producer/zakenman Richard Attenborough (o.a. Gandhi, A Chorus Line, Chaplin, Jurassic Park, Hamlet, Elizabeth, enz.). Kwaliteit en spanning verzekerd, dus!