North & South Dakota vieren 125e verjaardag in Zeist
Op 2 november 2014 is het exact 125 jaar geleden dat North en South Dakota officieel als 39e en 40e staat aan de Verenigde Staten van Amerika werden toegevoegd. In Nederland wordt deze verjaardag komend weekend samen met de bezoekers van de USA-CANADA Reismarkt in hotel Figi in Zeist gevierd.
Wie was eerst; North of South Dakota? Aangezien beide staten graag als eerste wilden worden toegevoegd, gaat het verhaal dat toenmalig president Benjamin Harrison de officiële documenten ongezien tekende zodat er geen bewijs is welke staat eerst was. North Dakota komt in het alfabet echter voor South Dakota, vandaar dat deze staat nu officieel als 39e en South Dakota als 40e beschouwd wordt.
North Dakota
Onbekend maakt onbemind, dat is zeker van toepassing op North Dakota. Goed startpunt voor een bezoek is hoofdstad Bismarck waar ieder jaar in september de beroemde United Tribes Powwow plaatsvindt. Tijdens dit kleurrijke spektakel komen leden van meer dan 50 stammen bij elkaar om met muziek en dans hun cultuur te vieren. Breng zeker ook een bezoek aan het schitterende (gratis) North Dakota Heritage Center dat de geschiedenis van deze regio vertelt. Voor prachtige natuur is Theodore Roosevelt National Park een aanrader. Het nabij gelegen Wild West stadje Medora is een prima uitvalsbasis voor bezoekers aan dit park. Leuk weetje; het geografische middelpunt van Noord-Amerika ligt in North Dakota in het plaatsje Rugby.
South Dakota
Een van de meest gefotografeerde plekken van Amerika, Mount Rushmore, bevindt zich in South Dakota. De beroemde berg met de gezichten van de vier presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln en Theodore Roosevelt trekt jaarlijks meer dan 2 miljoen bezoekers. Tegenhanger van dit monument is het nabij gelegen Crazy Horse Memorial dat ook een bezoek waard is. Unieke natuur is te vinden in Badlands en Windcave National Park en in de Black Hills. Voor motorliefhebbers is een bezoek aan de Sturgis Motorcycle Rally een absolute must. Volgend jaar vindt in augustus de 75e editie plaats en dat belooft een groot feest te worden.
Wild West USA
North en South Dakota vormen samen met Montana en Wyoming het toeristische samenwerkingsverband Rocky Mountain International. In Nederland en België profileren deze staten zich als het 'echte Amerika' onder de naam Wild West USA. Men vindt hier schitterende natuur, volop mogelijkheden om te wandelen, fietsen, paardrijden en watersporten, interessante historische bezienswaardigheden afgewisseld met sfeervolle Wild West stadjes, rodeo's en powwows. Meer informatie over deze regio en de USA-CANADA Reismarkt die op 1 en 2 november in hotel Figi in Zeist plaatsvindt, is te vinden op www.wildwestusa.nl.
Dankzij Moët & Chandon bruist dit eindejaar in stijl! Moët & Chandon lanceert So Bubbly Bath, So Bubbly Bag en So Bubbly Festive Box, gelimiteerde edities die de jaarlijkse traditie van het Huis voortzetten en de feestdagen vullen met bijzondere momenten. Voor deze speciale gelegenheid vult Moët & Chandon zijn iconische Moët Impérial met een explosie aan levendige bubbels, die dit eindejaar de meest luxueuze festiviteiten zullen inspireren en opvrolijken.
SO BUBBLY-COLLECTIE: GOUD EN GEDURFD!
So Bubbly Bath, dat is een feestelijk ritueel in een royale jerobeamfles van de iconische Moët Impérial-champagne, een duik in een sprankelend bad vol gouden bubbels, die de champagne delicaat koelen. De jerobeam wordt vergezeld van zes grote gouden glazen om ’s werelds meest geliefde champagne te serveren. En zo is So Bubbly Bath dit jaar de kers op de taart van elk eindejaarsfeest!
“Met So Bubbly Bath toosten we eind 2014 op een stijlvol leven vol pit”, vertelt Arnaud de Saignes, internationaal directeur Marketing en Communicatie bij Moët & Chandon. “De fijne bubbels symboliseren het bruisende karakter van Moët & Chandon, dat eindejaarsrituelen verheft tot feestelijke momenten om te koesteren en te delen.”
Deze focus op stijl wordt ook doorgetrokken in de campagne voor de gelimiteerde editie van So Bubbly Bath, met prachtige beelden van de Italiaanse fotografe Ilaria Orsini. So Bubbly Bath steelt de show in het midden van een ongedwongen chic appartement. De volle jerobeam Moët Impérial daagt ons uit de avondfestiviteiten in te zetten.
So Bubbly Bag is de perfecte manier om uw fles Moët Impérial overal mee naartoe te nemen. De elegante, transparante tas met zijn koele gouden bubbels gooit overal hoge ogen. De Moët Impérial-fles hult zich dit eindejaar in een feestelijke verpakking: de So Bubbly Festive Box is een elegante geschenkdoos in glanzende champagnekleur, versierd met gouden bubbels.
Net als de Moët & Chandon-champagne bruist de So Bubbly-collectie van het Huis met de gouden bubbels die de bijzonderste momenten in het leven hullen in stijl. De bubbels brengen de festiviteiten tot leven en sporen ons aan om te delen in de vreugde van de feestdagen. Het eindejaar was nooit eerder zo bruisend en inspirerend. Geniet mee en deel de magie van het glamoureuze So Bubbly-universum via #moetmoment!
Girbal-Le Soin du Vin presenteert met ‘Chill’ en ‘Twist’ twee gloednieuwe wijnaccessoires om het beste in wijn naar boven te halen. Ideaal als eindejaarsgeschenk maar ook leuk om jezelf cadeau te doen!
Chill: gestrekt genieten van een glaasje of twee. Je geniet graag van een glaasje wijn tijdens je maaltijd maar de fles warmt nogal snel op? Girbal brengt met ‘Chill’ de oplossing! Deze koelstaaf houdt witte maar ook fruitige, rode wijnen lekker fris. Chill, pour, preserve: it’s that easy! Bewaar je de Chill gewoon in de vriezer, dan staat hij altijd paraat! Zo niet, is twee uurtjes koelen voldoende voor langdurig genot.
POUR: Open je een nieuwe fles, schenk dan het eerste glas zo uit. Daarna plaats je de Chill in de geopende fles. Op die manier zijn de daarop volgende glazen even fris en verliezen deze niet aan aroma of smaak. De Chill schenkt druppelvrij en oogt zeer trendy!
PRESERVE: Genoeg wijn voor één avond maar de fles is nog niet leeg? Geen probleem, want naast dit alles dient dit knappe hulpmiddel ook als wijnstop. Behoud langer je geliefde wijn en geniet!
De Chill is beschikbaar in zowel een luxe-uitvoering (RVS) als in kunststof. Aangeboden door Girbal-Le Soin du Vin bij de betere wijnvakhandel. Prijs luxe-uitvoering (RVS): 39,50 euro Prijs uitvoering in kunststof: 19,90 euro
De Twist wijnbeluchter: game changer in wijnliefhebbend België. De Twist wijnbeluchter dient als ideaal geschenk voor je vriend, de wijnliefhebber, of je zus, de levensgenieter. Deze trechter bezorgt de gewenste luchtintensiteit aan je druivennat. En laten we eerlijk zijn, ziet hij er ook niet gewoon superleuk uit?
Dit trendy wijnaccessoire maakt jonge wijnen soepeler en ronder in een handomdraai. De Twist is makkelijk instelbaar, of je nu veel of weinig lucht wil toevoegen. Jonge wijnen bezitten immers van nature scherpere kantjes zoals zuren of tannine. De Twist ruilt deze in voor meer finesse: een zachte, sappige smaak met frisse zuren, die alle verbeelding tart.
Het geheim zit hem in het ingenieuze Venturi-systeem. Deze belucht jouw geliefkoosde wijn, zodat de aroma’s volledig tot hun recht komen. Want wijn, dat drink je niet. Daar geniet je van. Eén ding is zeker: de Twist is essentieel voor een optimale wijnbeleving. Aangeboden door Girbal-Le Soin du Vin en bij de betere wijnvakhandel. Prijs: 39,50 euro Meer info: www.girbal.be
Reizen naar Corsica, tussen 1 januari en 1 november 2015, kunnen vanaf 23 oktober, geboekt worden bij SNCM en La Méridionale. Profiteer nu van de beste promotietarieven voor een zomervakantie 2015 op l’Ile de Beauté. Geniet van de Middellandse Zee, van een warm onthaal aan boord, een comfortabele cabine en een smaakvolle keuken. Op de schepen van SNCM/La Méridionale bent u reeds in Corsica. Vandaag reserveren = genieten van een zachte prijs !
De Société Nationale Maritime Corse Méditerranée, kortweg SNCM, is een Franse ferrymaatschappij, in 2005 geprivatiseerd, die opereert op 22 routes in de Middellandse Zee. Van het Franse vasteland, de havens Nice, Toulon en Marseille, vaart SNCM richting Corsica, Sardinië (Porto Torres), Algerije (Algiers, Oran, Annaba, Skikda, Bejaia), Tunesië (Tunis). SNCM is de aangewezen partner voor reizen naar Corsica, richting Ile Rousse, Calvi, Bastia, Ajaccio, Propriano en Porto Vecchio. De maatschappij opereert met negen schepen, cruiseferries, zoals de Danielle Casanova en Jean Nicoli, en traditionele carferries. Daarnaast is SNCM ook nog een ferry broker wat zoveel betekent dat zij ook overtochten boeken van andere ferrymaatschappijen, zoals La Meridionale, Viking Line, Brittanny Ferries, DFDS Seaways, Condor Ferries, CTN Tunisia Ferries, GNV Maroc, Algérie Ferries, Tirrenia, Grimaldi, FRS, Acciona, Finnlines, Color line, Tallink Silja Line, etc...
Twee gevestigde waarden in de Belgische gastronomie, twee iconen van kwaliteit en passie, traditie en moderniteit, slaan de handen in elkaar: chocolatier Galler en koffiebrander Rombouts brengen samen een pakket vol heerlijke aroma’s op de markt.
Cacao-en koffiebonen: twee bekende vruchten die rond dezelfde breedtegraad groeien in de tropen. Om ze te verwerken en er het allerbeste uit te halen, beschikt België sinds jaar en dag over een wereldwijd unieke stijl en expertise. Chocolatier Galler, een van de laatste zeldzame familiebedrijven in België, en koffiebrander Rombouts hebben heel wat raakvlakken. Zo slagen ze er beiden in de beste smaak uit een product te halen en met de wereld te delen, een smaak die zowel lekkerbekken als fijnproevers verleidt.
Chocolade en koffie, koffie en chocolade: een ideale combinatie, een perfect huwelijk, een onafscheidelijk duo! Dat is meteen de reden waarom deze twee grote namen–de ene een specialist op het vlak van chocolade, de ander op het vlak van koffie –hebben besloten hun krachten te bundelen. 'Eendracht maakt macht', een nationale wapenspreuk waar beide Gebrevetteerde Belgische Hofleveranciers zich perfect in kunnen vinden. Een logische samenwerking dus, die de heerlijke smaken en aroma’s van chocolade en koffie een plaats wil geven in een exclusief aanbod.
Het aanbod zal terug te vinden zijn in de supermarkt in de vorm van een pakje Rombouts-koffie Italian Style of Goudmerk, vergezeld van een assortiment minireepjes Galler-chocolade. Twee in één, om thuis van te genieten bij wijze van ontspannend tussendoortje of als afsluiter van een heerlijke maaltijd.
Voor bedrijven is er een pakket beschikbaar als relatiegeschenk: een prachtig kistje met daarin een doos van de beste Rombouts-koffie La Grande Réserve en een doosje met een degustatieassortiment Galler-chocolade.
De wereldberoemde chocolaterie Galler is het product van de passie, creativiteit en knowhow van Jean Galler, Belgisch ambachtelijk chocolatier sinds 1976.Een vrijgevige, creatieve geest die altijd de beste kwaliteit en smaken levert. Hij selecteert de beste ingrediënten en laat ze volledig tot hun recht komen in heerlijke chocoladerecepten. Galler biedt een brede waaier aan producten, van pralines, tabletten, gevulde chocoladerepen en kattentongen tot ijsjes, gebakjes en smeerpasta’s. Het bedrijf telt vandaag meer dan 150 medewerkers en meer dan 2000 verkooppunten wereldwijd. Galler is een van de meest innoverende chocolatiers en familiebedrijven, waar heerlijke chocoladeproducten centraal staan. Dank zij zijn dynamische geest en oog voor perfectie mag Jean Galler zich sinds 1994 onafgebroken ‘gebrevetteerd hofleverancier van België’noemen.
Les Grandes Tables du Monde is een internationale organisatie die de grootste chefs ter wereld verenigt en de belangen van de topgastronomie verdedigt. Tijdens het jaarlijkse congres in Parijs werd de nieuwe raad van bestuur verkozen voor 5 jaar, waaronder de nieuwe president David Sinapian, bekend van Maison Pic en Beau-Rivage Lausanne. Pierre Wynants, die 33 jaar lang de chef was van Comme Chez Soi, blijft in de raad van bestuuur om de leden buiten Frankrijk te ondersteunen.
Dank zij hem is ons land goed vertegenwoordigd, en kreeg het er dit jaar zelfs een nieuw lid bij: L'Air du Temps van Sang-Hoon Degeimbre. Dat brengt het totale aantal Belgische leden op 12.
Naast L'Air du Temps zijn dat: Comme chez Soi in Brussel (Laurence en Lionel Rigolet), Auberge du Moulin Hideux in Noirefontaine (Yolande en Julien Lahire), Bruneau in Brussel (Véronique en Jean-Pierre Bruneau), De Karmeliet in Brugge (Mireille en Geert Vanhecke), Hof van Cleve in Kruishoutem (Lieve en Peter Goossens), Sea Grill in Brussel (Yves Mattagne), Hertog Jan in Zedelgem (Gert De Mangeleer en Joachim Boudens), L’Eau Vive in Arbre (Anne en Pierre Résimont), Slagmolen in Opglabbeek (Karlijn Libbrecht en Bert Meewis), Château du Mylord in Ellezelles (Jean-Baptiste en Christophe Thomaes) en Le Chalet de la foret (Pascal Devalkeneer).
Picard Diepvries opent in Laken zijn negende winkel in de Brusselse regio.
Picard Diepvries opende op dinsdag 21 oktober zijn negende winkel in de Brusselse regio: in de Wandstraat in Laken. Na Ukkel (vier winkels), Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Jette en Elsene, laat Picard Diepvries een frisse wind waaien in de gemeente Laken. Vanaf nu kan je in en rond Brussel niet meer naast het Franse merk kijken.
De nieuwe winkel ligt in de Wandstraat 59 in Laken. Deze commerciële wijk heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Ze werd aanzienlijk gerenoveerd en tal van nieuwe handelszaken openden de deuren. Men vindt er gemakkelijk parkeerplaats en de bewoners zijn zeer opgezet met de komst van een internationaal topmerk als Picard Diepvries in een commerciële wijk waar alle Europese talen en culturen vertegenwoordigd zijn.
De winkel bestrijkt een oppervlakte van 160 m2 en de klanten kunnen er alle dagen van de week terecht voor niet minder dan 680 producten. De winkel is open op maandag van 13u00 tot 19u45, van dinsdag tot zaterdag van 09u00 tot 19u45 en op zondag van 09u00 tot 13u00.
Picard Diepvries biedt zijn klanten een uitgebreid gamma van kwalitatief hoogwaardige voedingswaren van zowel rauwe basisproducten als klaargemaakte gerechten. Winkelen bij Picard Diepvries vereist een minimale voorbereiding: de winkels zijn namelijk uiterst gebruiksvriendelijk en zorgvuldig ontworpen. Als klant doorloop je gewoon een parcours van voorgerechten tot desserts. Opvallende kleurencodes ordenen de verschillende thematische producten.
‘Geluk wordt gedeeld!’ is sedert meer dan 20 jaar het motto van Les Tartes de Françoise. Na Gent, Waterloo, La Hulp, Overijse, heeft ook Ukkel sinds enkele dagen zijn eigen winkel waar lekkerbekken een uiteenlopend assortiment taarten kunnen aankopen.
Het avontuur begon inderdaad 20 jaar terug in een kleine, Brusselse keuken waar men weer taarten op ouderwetse manier ging bereiden, om hen opnieuw de smaak en kwaliteit van weleer te bezorgen. Een eerste vestiging in Elsene genoot vooral bekendheid door mond-aan-mond reclame en de enorme vraag zorgde voor nieuwe entiteiten.
Ook in Ukkel staat het assortiment nu ter beschikking, gesuikerd of gezouten, klassiek – moelleux met chocolade of quiche brie spinazie, maar evenzeer meer moderne combinaties zoals pruimen en vijgen of kip-kokos-gember. De huisspecialiteit blijft ongetwijfeld de taart met platte kaas op een bodem van speculoos.
Les Tartes de Françoise in Ukkel, 367 Vanderkinderenstraat is open van dinsdag tot zaterdag van 9 tot 19 uur en op zondag van 9 tot 14 uur, gesloten op maandag. www.tartes.be
De mensheid heeft door de geschiedenis heen prachtige realisaties nagelaten. Paleizen, kathedralen, piramiden, aquaducten ...Vele ervan hebben de eeuwen getrotseerd.Toch is het gevecht tegen ‘de elementen’ doorgaans een ongelijke strijd.Tegen de natuur is zo goed als niets opgewassen. Laat het nu net deze ongelooflijke krachttoer zijn, die aan de oorsprong ligt van deze collectie.
De nieuwste collectie ‘Galena’ is geïnspireerd op een verlaten stad*. Een stad waar de natuur de schijnbaar onuitwisbare sporen van de mens stilaan overwoekerd heeft. De op het eerste gezicht onverwoestbare constructies van staal en beton lijken te versmelten met de organische vormen van de natuur. Het resultaat is een prettige en verrassende mix waarin het landschap een metamorfose heeft ondergaan. Het koele geometrische heeft plaatsgemaakt voor warmte en kleur.
De uitgebreide collectie is dan ook bijzonder gevarieerd. Er zitten maar liefst acht verschillende motieven in, elk ervan met een uitgesproken kleurenpalet. Eén van de basispatronen is Unit, een betonnen tegelmotief waarbij je duidelijk de voegen kunt zien. Er zijn 11 verschillende kleurenreferenties en typisch aan deze print is dat je – ongeacht de kleur – telkens die kenmerkende geleefde look ontwaart, die zo eigen is aan beton.
Impress vertrekt vanuit dezelfde basis, de betontegel, waarop een organisch ornament is gezet. Soms best gedurfd qua tint, maar gedempt, door de bijna schemerige weergave ervan. Impress is verkrijgbaar in 5 kleurvarianten. Dezelfde betontegel komt nog een keer voor in deze collectie, maar dan met kleine abstracte schaduwen van bloempatronen die over de tegels groeien. Precies door de volheid van het motief, wordt het totaaleffect bijna uni. Zeker als je het van een afstand bekijkt. Ivy, zo heet dit dessin, bestaat in 6 verschillende kleuren.
Heel erg mooi, misschien wel door z’n soberheid, is Cresta. Een duidelijk herkenbare en zelfs voelbare betonafdruk. Je ziet duidelijk het ruwe reliëf. Er is alleen een subtiel lijntje te zien in een opvallende kleur, maar heel bescheiden en met een klein beetje glans. Met deze keuze kun je vlot alle kanten uit. Je hebt ook een ruime keuze tussen niet minder dan 11 kleuren.
De volgende drie motieven uit deze collectie hebben allemaal zeer uitgesproken patronen. Een variant op de betonafdruk van Cresta, is het gestreepte Picta. Grove strepen lopen over het ruwe reliëf. De strepen hebben een natuurlijk verloop. Een beetje nonchalant, zoals de natuur. De subtiele glans van de strepen maken dat je een dieptegevoel krijgt. Picta vind je in 5 kleuren.
Klassiek, of toch niet? Moeilijk te beschrijven, maar erg mooi is Element. Uitgangspunt blijft het ruw geribbelde betonpatroon, waarop een ruitmotief gesuggereerd wordt. Het lijnenspel wordt nergens onderbroken, maar hier en daar extra in de verf gezet waardoor de ruitvorm zichtbaar wordt. Zonder harde contouren weliswaar. Element moet je op een voldoende groot formaat bekijken, dan komt de print best tot zijn recht. Er zijn 5 kleurencombinaties verkrijgbaar.
Het op het eerste gezicht meest klassieke dessin uit de hele collectie is de combinatie van het geribbelde betonpatroon met een figuratieve print van takken, bladeren en bloemen. In het gebladerte houden zich bovendien tropische vogels schuil. De print en het reliëf blenden mooi samen. Het is vooral het kleurenpalet van Eden, dat gewaagd en ‘loud’ is, maar toch chique blijft. Een klassiek moderne muurbekleding. Of modern klassiek. ’t Is maar hoe je ‘t bekijkt.
Artistiek ‘flou’ : De meest frivole en kleurrijke referentie uit de collectie Galena is Bloom. Door het intussen vertrouwde geribbelde betonpatroon schijnt een rijke bloemenweide. Geen herkenbare klassieke bloemen, maar een ‘flou’ beeld. De suggestie van een bont bloemenperk. Alsof je bewust en gewild de lens niet scherpgesteld hebt. www.arte-international.com
* Galena is de grootste mijnstad in het zuidoosten van Kansas (Illinois).Aanvankelijk woonden er ‘native American’ indianen, tot vooral Franse immigranten zich er vestigden omwille van de natuurlijke rijkdom in de bodem. Ze bouwden er loodmijnen en ontgonnen er ‘Galena’, waar de stad naar genoemd werd. Een natuurlijk mineraal en een belangrijk onderdeel van zilver. Zelfs de Romeinen en Babyloniërs kenden dit type van kristal al en de Egyptenaren maakten er kralen van. Vandaag is Galena vooral erg populair bij toeristen omwille van zijn rijke geschiedenis, authentieke architectuur en prachtige natuur.
Het gloednieuwe ibis Rotterdam City Centre opende officieel zijn deuren op 16 oktober. Alle honderdnegenendertig kamers van het hotel, de lobby en de lounge area zijn volgens een geheel nieuw en eigentijds interieurconcept ingericht met nog meer oog voor comfort. Met de lounge en het grote terras aan het water, beide bedoeld voor zowel hotelgasten als omwonenden, geeft het hotel een nieuwe impuls aan het steeds populairder wordende Wijnhavengebied.
“Rotterdam is volgens The New York Times en Rough Guides dé nieuwe reisbestemming. Volgens de cijfers die CBS eind september publiceerde, steeg het aantal bezoekers aan Rotterdam behoorlijk en schoot het aantal hotelovernachtingen ook omhoog. Dit zijn ontwikkelingen waar wij met dit nieuwe ibis hotel graag op inspelen”, aldus Caro van Eekelen, COO Accor Hotel Services Benelux. Door de vestiging van het hotel in de Wijnhaven krijgt dit stukje van Rotterdam een extra impuls. De ibis Kitchen Lounge en het terras aan het water richten zich niet enkel op hotelgasten, maar willen ook bewoners en werknemers uit de buurt aantrekken.
De gemeenschappelijke ruimtes, ontworpen door Ateliers Archange, maken hedendaags design voor iedereen toegankelijk door het gebruik van prachtige materialen, warme kleurenpaletten en meubilair dat nergens anders in het budgetsegment te vinden is. Het design waarbij warmte en ontspanning centraal staan, zien gasten ook terug in de kamers. In combinatie met het comfortabele Sweet Bed™ by ibis geeft het design de kamers een nieuw gevoel van comfort en moderniteit. En doordat de meubels verplaatsbaar zijn, kan elke gast zijn kamer nog meer eigen maken.
Gasten van ibis Rotterdam City Centre kunnen in het nieuwe hotel ook kennismaken met de ibis Kitchen Lounge. Een eenvoudig en hip concept waarmee ibis inspeelt op de hyperactieve levensstijl van de moderne gast. Gasten kunnen er flexwerken, meeten en relaxen. De ruimte is bovendien ook uitermate geschikt voor een lekker wijntje na werktijd of een borrel aan de bar, voor zowel gasten als mensen die in de omgeving wonen. En als enige in zijn segment kunnen gasten bij ibis ontbijten van 4 uur ’s nachts tot 12 uur ’s middags en zijn lichte hapjes en drankjes 24/7 verkrijgbaar.
HAND IN HAND: DUURZAAMHEID EN ARCHITECTUUR
“Ibis Rotterdam City Centre voldoet aan de nieuwste normen op vlak van architectuur, design en duurzaamheid. Geheel in lijn met waar ibis voor staat, maar ook perfect aansluitend bij Rotterdam, stad van de architectuur. Esthetische aspecten en duurzaamheid blijken bovendien heel goed samen te gaan en zelfs versterkend te werken”, aldus Ozgur Eylen, General Manager ibis Rotterdam City Centre. Bij het hotelontwerp is uitgegaan van de uitstraling van de bestaande omgeving. Zo lopen de natuurstenen keien op de begane grond naadloos over in de Wijnhavenkade. Voor de bouw van dit opvallend architectonisch gebouw heeft men gekozen voor lichte en duurzame materialen met grote, imposante ramen en een gevel die bestaat uit golvende, beweeglijke delen van kunststof beton.
Naast de 139 kamers ( 132 tweepersoonskamers, 7 driepersoonskamers) met moderne in-room faciliteiten biedt het hotel de zakelijke en leisure reiziger gratis Wi-Fi, een lounge area en een self service business centre.
De modernisatie van ibis is in lijn met de revitaliseringsstrategie voor de economy-merken van Accor, wereldwijd de grootste hotelexploitant met meer dan 3.600 hotels in 92 landen. Een van de belangrijkste innovaties van het merk is een revolutionair beddenconcept: Sweet Bed™ by ibis. Dit concept biedt comfort dat ongeëvenaard is in de economy-sector. Daarnaast ontwikkelde het hotelmerk nieuwe, moderne en gastvrije gemeenschappelijke ruimtes welke symbool staan voor de dienstbaarheid van het merk en de ibis-kernwaarden ‘eenvoud’, ‘moderniteit’ en ‘welzijn’. Ibis is het eerste hotelmerk dat het ISO 9001-certificaat heeft behaald – 88% van het wereldwijd ibis-netwerk is inmiddels gecertificeerd – voor haar professionaliteit en betrouwbaarheid. Verder beschikt 67% van het wereldwijd ibis-netwerk over het ISO 14001-certificaat. Een concreet bewijs voor ibis’ toewijding aan verbetering van het milieu. Na haar oprichting in 1974 is ibis uitgegroeid tot de grootste aanbieder van economy-hotels in Europa en nummer 4 van de wereld, met 999 hotels en meer dan 124.022 kamers in 59 landen. www.ibis.com
! 5 topbestemmingen van Vueling voor het winterseizoen
Enkele dagen geleden verliet de zogenaamde Indian summer ons land. De komende weken mogen we in onze contreien koud, regenachtig en mogelijk stormachtig weer verwachten… Geen betere manier om de komende winterblues te bestrijden dan een leuke reis naar een niet zo verre, zonnige bestemming te boeken om de batterijen weer op te laden! Bovendien is het een ideale gelegenheid om in een ander kader van de kerst- en nieuwjaarssfeer te genieten! De herfst is dit jaar zacht begonnen, maar het koude en natte Belgische weer heeft ons ingehaald. Vueling stelt u graag enkele zonnige winterbestemmingen voor met dat ietsje meer. Aan u de keuze!
Alicante: Alicante, dat door de nabijgelegen bergketen wordt beschut, heeft een van de beste klimaten van Spanje. In de zomer kan de temperatuur gemakkelijk oplopen tot boven 30 graden, maar de heerlijke gemiddelde temperatuur van 16 graden in de winter maakt er het hele jaar door de perfecte bestemming van! Die zonnige, overwegend droge dagen in de winter zijn ideaal voor een actievere vakantie, waarbij u de stad te voet kan verkennen. En terwijl u daar bent, waarom niet een bezoekje brengen aan het huis van de Kerstman in Parque La Ereta, aan de voet van het kasteel van Santa Bárbara, waar u een prachtig uitzicht over de Middellandse Zee heeft? Elke week 4 rechtstreekse vluchten vanuit Brussel.
Tenerife: Met meer dan 3000 uur zon per jaar zijn de Canarische Eilanden goed voor een Europees record en vormen ze de perfecte winterbestemming. Tenerife, het grootste van de Canarische Eilanden en het dichtstbevolkte eiland van Spanje, biedt bezoekers niet alleen warme temperaturen het hele jaar door, maar ook een agenda boordevol activiteiten. Een kleine greep uit het winteraanbod: volg een van de speciaal uitgestippelde Belén-routes en vergelijk de gedetailleerde kerststallen, terwijl u van een aangename wandeling door de stad geniet. Beleef een gratis en onvergetelijk oudejaarsavondfeest op een van de grote pleinen van Puerto de la Cruz met live bands, spectaculair vuurwerk en massaal salsadansen. Vier carnaval in Santa Cruz, het op een na grootste carnaval ter wereld buiten Brazilië en dompel uzelf onder in de wekenlange festiviteiten met kostuums, optredens en andere evenementen. Een grappig weetje: hoewel ze kerstavond op 24 december vieren met een familiediner, geven de mensen op Tenerife elkaar pas op 6 januari een cadeautje! Elke week 4 vluchten vanuit Brussel via Barcelona (minder dan 4u aansluitingstijd).
Lissabon: Volgens de toeristische dienst van de stad verwelkomde Lissabon dit jaar bijna 15% meer bezoekers dan vorig jaar. Lissabon ontpopt zich dus duidelijk als een van de populairste steden van Europa. De combinatie van mooi weer, prachtige gebouwen, vriendelijke mensen en een experimentele keuken lokt steeds meer toeristen naar de Portugese hoofdstad en dat zowel in de zomer als in de winter. Vergeleken met zijn Noord-Europese rivalen zijn de kerstvieringen in Lissabon eerder bescheiden, maar door de 2 miljoen lichtjes ziet het stadscentrum er toch fantastisch uit. Lissabon is de plek bij uitstek voor toeristen die willen ontkomen aan de glühwein die men overal elders vindt met kerst. In de plaats daarvan kunt u genieten van kersenlikeur, honingcake en roomgebakjes. Elke dag 1 rechtstreekse vlucht vanuit Brussel (7 per week).
La Palma (Gran Canaria): La Palma, ook wel het ‘Eiland van de Eeuwige Lente’ genoemd, is beroemd voor zijn prachtige natuur. De indrukwekkende kustlijnen, bossen en lavahellingen van dit Canarische Eiland zijn als Unesco-biosfeer beschermd en trekken natuurliefhebbers van overal ter wereld aan. Ook in de winter is La Palma de perfecte plek om aan de stress van thuis te ontsnappen, door de natuurlijke pracht ervan te ontdekken. Dankzij het milde klimaat bloeien de amandelbomen die overal op het eiland staan, al in januari en februari, een fantastisch schouwspel! Dit wordt gevierd met 'La Fiesta del almendro en flor Puntagorda', een uniek evenement (van 6 tot 8 februari 2015). Net als op Tenerife komen de 3 Koningen (los Reyes Magos) op 5 januari per kameel aan en brengen ze snoepjes mee voor de kinderen en cadeautjes voor de volwassenen (de grootste optochten vinden plaats in Santa Cruz de la Palma en Los Sauces). Elke week 9 vluchten vanuit Brussel via Barcelona (minder dan 4u aansluitingstijd).
Rome: De klassieker onder de klassiekers. De oude Romeinse hoofdstad heeft alles in huis om bezoekers het hele jaar door te verrassen. Wie kan weerstaan aan de magische mix van historische gebouwen, prachtige vergezichten van op de 7 heuvels, de Italiaanse flair (la dolce far niente) en exquise keuken? Tijdens het jaareinde kunt u deze must-sees combineren met tal van levendige markten, openluchtijspistes, kerststallen, kooroptredens en religieuze optochten. Mis de grote kerstmarkt op Piazza Navona niet, bezoek Vaticaanstad en geniet van het overheerlijke, zoete kerstbrood Pandoro (“gouden brood”). Op 22 en 23 november kunt u reeds van al het regionale gebak proeven tijdens de jaarlijkse Fiera Nazionale del panettone e del pandoro. Elke dag 2 rechtstreekse vluchten vanuit Brussel (14 per week). www.vueling.com
“Kami” betekent “papier” in het Japans en “ito”“strook”. Kami-ito is dan ook de Japanse kunst waarbij men dunne stroken papier maakt om die vervolgens om te toveren in een verfijnd, creatief weefsel.
De Kami-Ito muurbekledingcollectie bestaat inderdaad voornamelijk uit geweven papierstroken in effen kleuren, toon-op-toon of met kleurrijke geometrische patronen. Elke kleurgroep wordt naar een hoger niveau getild door een andere muurbekleding die stroken papier met houtschilfers in glinsterende kleuren combineert. Dankzij de aanvullende patronen en verschillende weefsels ontstaan diverse natuurlijke en lichte landschappen.
Een uitgebreid kleurenpalet geeft de collectie een vrolijke toets – van geel en zuurgroen tot contrasterend zwart-wit.‘Fruitige’ kleuren zoals framboos, bosbessen en mandarijn spelen een spel met roze en parelgrijze pastelkleuren, versierd met natuurlijke stro-, vlas- en zandkleurige tinten, tatamigroen en leer- en mahoniebruin.
De muurbekleding wordt op afsnijding geleverd (91 cm breed voor de papieren weefsels en 110 cm voor de houten/papieren weefsels). Kami-Ito, design by Omexco, distributed by ARTE in the Benelux. www.arte-intervantional.com
Brussels Airlines opende op 23 oktober ‘The Loft’ op Brussels Airport, een nieuwe business lounge waar comfort, technologie, trendy design en Belgische gastronomie centraal staan. Met dit nieuwe lounge concept, waarvoor Brussels Airlines met bekende topmerken en designers samenwerkte, zet Brussels Airlines een nieuwe kwaliteitsstandaard neer.
Nadat Brussels Airlines de voorbije jaren flink investeerde in het in-flight product van zowel haar korte- als lange afstandsvluchten, stelde Chief Commercial Officer Lars Redeligx vandaag met de opening van ‘The Loft’ een nieuwe kwaliteitsupgrade voor. ‘The Loft’ is de nieuwe Brussels Airlines lounge voor Business Class gasten en frequent flyers die in de A Pier van Brussels Airport op het vertrek van een Europese vlucht wachten.
Op jaarbasis worden er meer dan 300.000 gasten verwelkomd in de lounge, die daar elk gemiddeld 74 minuten doorbrengen. Zij kunnen voortaan terecht in een lounge die in niets te vergelijken is met de lounges die tot nog toe bestonden in Brussels Airport en waarvan het concept volledig gebaseerd is op de feedback van interviews met frequent flyers. The Loft is maar liefst vier keer groter dan de vorige lounge en kan 300 reizigers verwelkomen. De totaaloppervlakte van 1240m2 bestaat uit 8 verschillende zones met elk een andere functie.
Brussels Airlines stapte voor The Loft met Microsoft en Designit, Europa’s grootste strategische design en innovatie agentschap, in het huwelijksbootje. The Loft gasten krijgen gratis een Microsoft Surface Pro 3 ter beschikking waarmee ze toegang krijgen tot een unieke digitale ervaring, waaronder een digitale lounge assistent app die een bed, badkamer of meeting room kan reserveren in de lounge en die hen op de hoogte houdt over hun vlucht. Daarnaast stelt Telenet zijn video on demand-service Yelo ook gratis ter beschikking op de Surface Pro 3. Wie zijn eigen tablet wil gebruiken kan de Brussels Airlines lounge app ook zelf downloaden.
De douches zijn uitgerust met LED verlichting en muziek, die verandert naargelang de mood die je kiest bij het binnenstappen in de badkamer. De ‘nap boxes’ zijn comfortabele bedden waar lounge gasten in alle stilte kunnen uitrusten tussen twee vluchten.
Wie wil werken vindt in de lounge talrijke werkzones die zijn uitgerust met de meubels van Bulo. Frequent flyer gasten met een Hon Circle of Senator status kunnen voor zichzelf en voor hun gasten een meeting room reserveren.
Naast de technologie, staat service centraal in The Loft. De lounge hosts en gespecialiseerde Lounge Maitres, die door een butlerschool werden opgeleid, staan passagiers tijdens hun bezoek bij. Dat Brussels Airlines én The Loft op en top Belgisch zijn komt ook tot uiting in de ‘living’ zone waar de wereld van Kuifje alomtegenwoordig is.
Voor het cateringaanbod, bereid door chefs van Autogrill, werkt Brussels Airlines trouwens samen met zeer bekende Belgische namen. Zo worden het bierassortiment van de Belgian Bar door partner Inbev aangeleverd, JAVA brandt de koffie en Maredsous maakt de kaas. Uitgebreide gezonde ontbijtassortimenten, een gevarieerd saladebuffet, bier snacks en een heel aanbod van versbereide quiches en vleessoorten vervolledigen het aanbod. Verder kunnen de lounge gasten onder meer authentieke Belgische wafels, rijstpap, appeltaart en chocolademousse op basis van Callebaut chocolade degusteren.
“Met The Loft illustreren we meer dan ooit dat de ervaring van onze klanten centraal staat in alles wat we doen bij Brussels Airlines. Dit revolutionair loungeconcept positioneert Brussels Airlines als een kwalitatieve trendsetter voor het veeleisende business publiek en dat gebaseerd op de beste ingrediënten van de Belgische gastvrijheid en digitale technologie. Niet alleen aan boord maar ook in onze lounge willen we onze nieuwe Brussels Airlines slogan ‘We go the extra smile’ dag in dag uit gaan waar maken. Dankzij de getalenteerde mensen van Designit en ons partnership met Microsoft, hebben we van The Loft niet enkel een fantastische fysieke ruimte gemaakt, maar ook een unieke digitale ervaring.” Lars Redeligx, Brussels Airlines Chief Commercial Officer.
“We zijn verheugd om samen te werken met Brussels Airlines om de bezoekers van The Loft een innovatieve digitale ervaring te bezorgen met Microsoft technologieën. Onze focus ligt op Mobility en de Cloud gebruiken om mensen meer te kunnen laten doen van waar dan ook, op welk toestel dan ook. Dit is een perfecte match met de noden van The Loft gasten. Ze zullen dit hands on kunnen ervaren op onze Surface Pro 3, die ze gratis ter beschikking zullen hebben in The Loft. De aanwezigheid van Microsoft ambassadeurs in The Loft zal bezoekers ook de kans geven om nieuwe technologieën uit te proberen, nieuwe manieren te ontdekken om productiever te zijn en ge-entertained te worden, zodat de complete reiservaring zoveel mooier wordt." Jean-Benoit Van Bunnen, Windows & Surface Business Group Lead bij Microsoft BeLux.
Opening pistes in Lipno en Klínovec en Snow Fun Park in Dolní Morava
Wie graag op de latten staat is aan het juiste adres in Tsjechië. De wintersportgebieden van het land bieden mogelijkheden voor zowel hele families, beginners als de wat meer ervaren skiërs. Ontdek deze winter de nieuwe pistes van Lipno en Klínovec, bezoek het recent geopende Snow Fun Park en kinderskipark U Slona in Dolní Morava of maak gebruik van de kortingspas GOPASS in Špindlerův Mlýn.
Nieuw: pistes, kinderskipark U Slona en kortingspas: Het nieuwe winterseizoen wordt geopend met de opening en uitbreiding van meerdere pistes in de skigebieden. In zowel Lipno als Jeseníky zijn er speciaal voor kinderen skipistes, skischolen en skiliften. In Lipno is de Jezerní-piste aangepast, zodat deze meer veiligheid biedt voor ouders en hun kinderen. In het Fox kinderskicentrum in Lipno is een nieuwe kinderpiste aangelegd voor het beoefenen van onder meer snowtubing en skicross. In de skirealen Malá Morávka en Karlov van wintersportgebied Jeseníky heeft het Fun Park voor kinderen nu ook een speeltuin met begeleiders voor de kleinsten, ouders kunnen hier onbezorgd hun kinderen achterlaten. Klínovec opent dit winterseizoen een nieuwe rode skipiste met een lengte van drie kilometer naar Jáchymov. Dolní Morava telt dit jaar twee nieuwe pistes. Op een van deze pistes is ook het nieuwe Snow Fun Park te vinden. Voor de kinderen is U Slona in het leven geroepen, een skipark speciaal voor kinderen met instructeurs en animatieprogramma’s. Špindlerův Mlýn is uitgebreid met een informatiecentrum, skiverhuurcentrum en winkel op de Svatý Petr. Ook is hier vanaf deze winter een GOPASS verkrijgbaar, waarmee je kortingen en bonussen tijdens je wintersportvakantie krijgt.
Skiën voor beginners in Klínovec en Dolní Morava. De Tsjechische bergen lenen zich goed voor mensen die voor het eerst de pistes af gaan. Zo beschikken de skigebieden Špindlerův Mlýn, Klínovec, Lipno, Harrachov en Dolní Morava over diverse blauwe pistes om de skivaardigheden te verbeteren. Ook is het mogelijk om lessen te volgen in de vele skischolen.
De zwarte pistes af in Špindlerův Mlýn en Harrachov. Ook meer ervaren skiërs en snowboarders kunnen hun hart ophalen in Tsjechië. Reis af naar de zwarte pistes van Špindlerův Mlýn of Harrachov. Voor meer afwisseling kun je terecht in de snowparks, waar je veel schansen en andere obstakels tegenkomt. ‘s Avonds is het mogelijk om te nachtskiën.
Kinderskipark in Lipno. Wie met het hele gezin de sneeuw wil trotseren, is aan het juiste adres in Lipno. Voor de kinderen is er het kinderskipark Fox Park Kapitein Lipanek, waar ze les krijgen, op de draaimolen kunnen en waar andere activiteiten worden georganiseerd. Mochten ze het koud krijgen, dan is er het overdekte speelcentrum Hopsarium. Vele gebieden bieden ook speciale skipassen voor de hele familie.
Plezier buiten de pistes: Heb je de pistes wel even gezien? Tsjechië biedt diverse andere winterse activiteiten om je vakantie compleet te maken. Zo kun je langlaufen op de Krkonošská-magistrale in het Reuzengebergte, in Klínovec of in Dolní Morava. Ook kun je de Jizerská-magistrale uitproberen, beroemd door de internationale wedstrijd Jizerská 50. In Špindelrův Mlýn kun je de ijsmuur beklimmen, in Lipno schaatsen op het Lipnomeer en wandelen tussen de boomkronen, en in Harrachov kun je op de een kilometer lange bobsleebaan glijden. Na een dagje in de buitenlucht even opwarmen binnen? Direct op of vlakbij de Tsjechische pistes zijn diverse après-skibars en restaurants te vinden. Wie graag wil relaxen kan terecht in een van de wellnesscentra, zoals in het Harmony Club Hotel in Špindlerův Mlýn of wellnessresort Karlova Studánka dat tussen heuvels en bossen is gelegen. Wie iets bijzonders wil brengt een bezoek aan de de bierspa in Malá Morávka. Ook voor kinderen is er plezier buiten de pistes: in Jeseníky genieten kinderen van het aquapark in Rýmařov.
De gastronomiesector heeft groot nieuws: ROB The Gourmets’ Market biedt haar klanten voortaan het beroemde en zeldzame “Kobe beef” of Kobe-rundvlees aan, het bekendste Japanse rundvlees ter wereld.
Dit legendarische vlees, waarvan de export pas sinds juni 2014 wordt toegestaan door Japan, stamt af van het unieke runderras Tajima-gyu dat wordt gekweekt in de provincie van Hyogo (waarvan Kobe de hoofdstad is) en voldoet aan zeer strenge criteria op het vlak van raszuiverheid, kwekerij, voeding, welzijn en slachtmethoden.
Rob is momenteel de enige winkel in België die het vlees verkoopt, en volgt hierbij de officiële en zeer gecontroleerde handelskanalen van dit uitzonderlijke product. Rob mag zich dus voortaan, net zoals de beroemdste sterrenrestaurants ter wereld, rekenen tot een select groepje uitverkorenen.
Praktische informatie : ROB THE GOURMETS’ MARKET - www.rob-brussels.be
Pierre & Vacances biedt bijzondere animaties tijdens de eindejaarsfeesten om zijn gasten een onvergetelijke, magische kerst te laten beleven. Zo komt de Kerstman op bezoek in de residenties om kerstcadeautjes uit te delen aan alle kinderen.
Om de magische kerstsfeer helemaal compleet te maken, zijn er een vuurwerkshow, verschillende kerstshows in de Villages Clubs en een speciaal menu voor kerstavond. Kerst met het gezin in de Pierre & Vacances residenties, het winteraanbod telt 133 residenties, waarvan 47 in de bergen, gelegen in de allermooiste berggebieden: de Alpen, de Pyreneeën en in Andorra. De ski-in, ski-out residenties zijn gelegen in één van de grootste skigebieden en bieden comfortabele, volledig ingerichte appartementen die ideaal zijn voor grote gezinnen. Bovendien komt de Kerstman een bezoekje brengen aan de kinderen op 24 of 25 december en brengt leuke kerstcadeautjes mee die uitgedeeld worden in de appartementen of bij de receptie van de residenties.
Pierre &Vacances denkt ook aan de fijnproevers en stelt een selectie aan restaurants in de residenties en Villages Clubs ter beschikking waar je van uitgebreide menu’s kunt genieten vooreen overheerlijke kerstavond. Beschikbaar voor bergbestemmingen: Belle Plagne, Val Thorens, Plagne 1800, Arc1950, Avoriaz en Alpe d’Huez (enkel in de Pierre & Vacances Les Bergers residenties).
Electra in Avoriaz 1800: de perfecte residentie voor het hele gezin. Deze Pierre & Vacances ski-in skiout residentie is gelegen in de wijk Crozats en heeft een prachtig uitzicht op het skistation. Deze winter organiseert de residentie verschillende animaties en ‘après-ski’ voor kinderen zoals een sneeuwpop maken, bobsleeën, quizzen en nog vele andere leuke spelletjes.
Een originele kerst met Pierre & Vacances premium: De 27 Pierre & Vacances premium residenties, van 3 tot 5 sterren, zijn gelegen in een authentieke omgeving en garanderen een verblijf van topkwaliteit. 13 van deze residenties zijn gelegen in de bergen waarvan 9 ski-in ski-out locaties. Het merendeel beschikt over een wellnessruimte. De nieuwe 5* residentie Flaine, LesTerrasses d’Hélios is gelegen midden in een natuurgebied, op slechts één uur van Genève, en heeft een prachtig uitzicht op de Aravisbergketen. Bovendien is de residentie op het zuiden gelegen, wat zorgt voor vele uren zon. De residentie biedt 119 ruime en comfortabele appartementen met een balkon of terras. Na een dagje skiën is er natuurlijk ook ruimte voor ontspanning. Daarom biedt Pierre & Vacances verschillende voorzieningen, zoals een verwarmd binnenzwembad, een sauna, hamam, buitenjacuzzi, fitnesszaal en de ‘Deep Nature Spa’. Bovendien beschikt de residentie over een kinderdagverblijf, ski-verhuur en verschillende boetieks.
Eten roken was vroeger dé manier om het langer te bewaren. Vandaag doen we dat eerder vanwege het lekkere smaakje dat een rookoven aan de voedingswaren toevoegt. Veel sterrenchefs zijn er al even mee in de weer, maar nu kan het ook thuis. Barbecook presenteert verschillende items waarmee je makkelijk aan de slag kunt.
Lekker gerookt: In principe kun je alles wat je op de barbecue legt ook in de rookoven klaarmaken. Vlees, vis, groenten en zelfs kazen bezorg je zo een heerlijke rooksmaak. Het grote voordeel aan roken is dat je voeding kunt bereiden zonder vet te gebruiken. Voor wie zich graag met voeding bezighoudt, is de rookoven een heel leuk geschenk. Aan de hand van traditionele ingrediënten kun je creatief aan de slag gaan. De smaak wordt in de eerste plaats bepaald door de houtsoort van de rookchips of houtsnippers die je in de oven gebruikt. Je verfijnt het aroma verder met kruiden en specerijen. Bekende gerookte ingrediënten zijn zalm, makreel, paling, rookworst, pastrami en ook kazen zoals scamorza. Recepten en tips vind je op de website van Barbecook.
Koud of warm? Er zijn twee manieren om te roken: koud of warm. Bij koud roken wordt de temperatuur niet warmer dan 25 °C. Het voedsel blijft op die manier in de eerste plaats langer houdbaar; je gaart het er niet per se mee. Kazen bezorg je een lekker smaakje, zonder de textuur te wijzigen. Bij warm roken hou je de temperatuur tussen de 50 en 80 °C en gaar je het voedsel terwijl je het een rookaroma bezorgt. Warm roken gaat een stuk sneller dan koud roken.
Warm roken: snel en gevarieerd: Warm roken doe je in de smoker van Barbecook. Onderaan maak je een portie houtskool aan, waar je rookmot (een fijn houtschaafsel) of (geweekte) rookchips aan toevoegt. In het midden van de smoker bevindt zich een schaal waarin je water, bouillon, wijn en kruiden kwijt kunt die de rooksmaak nog verfijnen en je bereiding extra sappig maken. Bovenaan heeft de smoker haken of een rooster waarop je je ingrediënten kwijt kunt. Vlees of vis moet je vooraf wel even pekelen. Hou tijdens het rookproces de ingebouwde thermometer in de gaten en voeg indien nodig kolen en rookchips toe.
Koud roken: raw food & slow cooking: Om koud te roken zet je de spiraalvormige koudrookgenerator van Barbecook in een rookoven. Je vult de spiraal op met rookmot dat je laat smeulen met een theelichtje. Ook bij het koud roken moet je vlees en vis eerst pekelen. Het rookproces duurt hier vier tot zeven uur. Let wel: door koud te roken gaar je het voedsel niet. Het zal wel iets langer bewaren en een heerlijke rooksmaak krijgen. Koud roken doe je het best bij een buitentemperatuur lager dan 25 °C. Ideaal om de komende koude maanden eens uit te proberen!
Rookoven: Deze rookoven is ideaal voor wie kennis wil maken met het plezier van voedsel roken. Het veelzijdige toestel is een vuurschaal, barbecue en rookoven in één. Barbecook Rookoven van gelakt plaatstaal. Diameter 43,7 cm, hoogte 82 cm, inhoud 115 liter. € 99,95.
Rookoven XL: Wie het roken onder de knie heeft, kan gaan voor deze grote rookoven. Meer ruimte om te roken, een grillmand met fijn raster voor de fragielste ingrediënten en een extra luchtregeling voor het beste rookresultaat. Barbecook Rookoven XL van gelakt plaatstaal met een geëmailleerde vuurkuip. Diameter 52 cm, hoogte 105 cm, inhoud 223 liter. € 199,95.
Rookchips: De rookchips geven je ingrediënten hun typische rooksmaak. Barbecook heeft drie soorten in de aanbieding: eik, walnoot (hickory) of appel. Laat ze tien minuten weken in water voor je ze tussen de kolen strooit, of wikkel ze in aluminiumfolie waar je een paar gaatjes in prikt. Barbecook Rookchips (appel, eik of hickory) in zakken van 1 liter. Gemaakt van 100% natuurlijke houtsnippers. Tien minuutjes weken voor gebruik. € 5,40.
Rookmot: Met de rookmot bepaal je de smaak van je gerookte voeding. Je kunt het fijne houtschaafsel zowel voor het warm als koud roken gebruiken. Rookmot hoef je niet in water te laten weken. Barbecook Rookmot (hickory en mesquite) in zakjes van 1 liter. € 7,45.
Koudrookgenerator: De trends slow cooking en raw food laten zich goed combineren met de koudrookgenerator. Vul de spiraal met rookmot (zorgt voor de smaak) en plaats in je rookoven. Met behulp van een theelichtje zet je het proces in gang. Je ingrediënten worden in 4 à 7 uur gerookt, maar niet gegaard. Barbecook Koudrookgenerator. Vernikkeld. Diameter 20 cm. € 25,60.
Didden trekt meer dan ooit de kaart van smaak en kwaliteit
Vier generaties ten dienste van uitmuntendheid
Het merk Didden, dat historisch verbonden was met een kleine detailhandel, maar tegenwoordig verkrijgbaar is via alle distributiekanalen, is voor veel landgenoten nog steeds dé referentie voor kwalitatieve sauzen en condimenten...
Een dergelijke toekomst had Jean-François Didden zich vermoedelijk niet durven voorstellen toen hij in 1925, met een origineel mosterdrecept, zijn bedrijf oprichtte. Negentig jaar later staat met Michèle Didden de vierde generatie van de familie aan het hoofd van het bedrijf dat nog steeds op dezelfde plaats actief is. Het bedrijf is gevestigd aan de Gentsesteenweg, in het hart van het Brussels Gewest.
Binnen deze sympathieke familiegeschiedenis heeft de menselijke factor steeds een belangrijke rol gespeeld. Door de volharding van het management, uiteraard, maar ook dankzij de constante toewijding van medewerkers die nauw verbonden zijn met dit mooie avontuur. In de loop der jaren, en in het bijzonder na de sombere oorlogsperiodes, maar ook tijdens de echte boom bij de wereldtentoonstelling van 1958, is Didden er dankzij de motivatie en de ondernemingsgeest van een heel team in geslaagd om met brio de opeenvolgende uitdagingen van de evolutie van de distributiecircuits en van de omwentelingen binnen de voedingssector aan te gaan.
Door met respect vast te houden aan de originele recepten, maar tegelijkertijd de meest recente technologieën te omarmen, wist het bedrijf een belangrijke plaats binnen zijn sector te veroveren. Dankzij een jarenlange ervaring, en kwaliteit en klantvriendelijkheid als belangrijkste doelstellingen groeide Didden uit tot een vaste waarde binnen het rijke culinaire landschap van ons land.
Vandaag is Didden dynamischer dan ooit, en startte het bedrijf vol vertrouwen met een reeks nieuwe uitdagingen, onder meer voor modernisering en de verovering van nieuwe markten. De exportcijfers zijn meer dan bemoedigend en getuigen van het vertrouwen dat consumenten in de producten van Didden hebben. Het bedrijf voldoet aan de strengste internationale normen en gaat de uitdagingen van de voedingsindustrie van morgen aan door voluit te kiezen voor moderne productiemethodes en creativiteit, zowel voor de ontwikkeling van verpakkingen als van de producten zelf. Ooit was Didden pionier met sauzen in “Doypacks”, handig op te warmen zakjes, en een ruimer gamma in “squeeze bottles”. Daarnaast lanceerde Didden een gamma sauzen in tubes met een bijzonder verzorgd ontwerp.
Een lonende aanpak en een goed imago dankzij een communicatiestrategie waarbij onder meer wordt ingezet op de sociale netwerken. Alle jaren van zijn bestaan is Didden blijven mee-evolueren met zijn marktpotentieel. Terwijl oorspronkelijk vooral mosterd werd geproduceerd, heeft het bedrijf zijn gamma vervolgens enthousiast uitgebreid naar een ruimer gamma overheerlijke producten, zoals verschillende soorten mayonaise en afgeleide producten, maar ook warme culinaire en Italiaanse sauzen, dressings en uiteraard konfijten.
Een feest, een chef en konfijten: De konfijten, elk uniek dankzij hun individuele expressie, worden bereid volgens beproefde recepten met de beste ingrediënten en zijn een echte “plus” in uw dagelijkse keuken. De producten zijn uiteraard perfect voor feesttafels, maar maken ook van het dagelijkse een echt moment van plezier.
Naar aanleiding van het 90-jarig bestaan van Didden vroegen we Carlo de Pascale naar een aantal recepten waarin de veelzijdigheid van deze konfijten mooi tot zijn recht komt binnen tegelijkertijd lekkere maar ook eenvoudige en betaalbare bereidingen. De chef-ontwerper van de Mmmmh! boetieks, die vooral gekend is bij de kijkers en luisteraars van de RTBF (On n’est pas des pigeons, A Table…), bleek met plezier bereid om een reeks gerechten met telkens een andere Didden konfijt uit te werken. Van voorgerecht tot vis- en vleesgerechten en zelfs desserts en kaasspecialiteiten, steeds draagt het zorgvuldig gekozen konfijt bij tot een puur moment van geluk. Via een breed smaakpalet wordt aangetoond dat een Didden konfijt voor een lekkerbek steeds een origineel en verfijnd accent toevoegt, zowel op de grote momenten als bij eenvoudige dagelijkse bereidingen.
Prijs : de Konfijten van Didden zijn verkrijgbaar in ingemaakte glazen bokaaltjes van 150 gr (Fijne kruidenierszaken, slagerijen en traiteurzaken van 2,05€ tot 3 €) of 220 gr (Colruyt, Carrefour, Makro, Cora, Carrefour Market by Mestdagh, Match, Spar, Louis Delhaize van 2 € tot 3 €).
De Konfijten van Didden zijn ook verkrijgbaar in enkele verkooppunten onder de vorm van verse schaaltjes van 150 gr (Carrefour, Makro, Carrefour Market by Mestdagh, Intermarché, Spar, Huyghebaert, Lambrechts van 2,05 € tot 3 €). Het betreft: uienkonfijt met gedroogde rozijnen, Ardense uienkonfijt, uienkonfijt met sinaasappel Grand –Marnier, vijgenkonfijt met Porto, bosvruchtenkonfijt, uienkonfijt met peperkoek, konfijt van 1001 nachten en bereide veenbessen.
Beschikbaarheid: http://diddenfood.com/nl/waar-te-koop. Om de recepten te ontdekken op basis van de producten van Didden: surf naar www.diddenfood.com
Jean Galler zet Kerstmis in het teken van uitzonderlijke chocolade. Een bos van gestileerde sparren, heerlijke chocoladekegels die ieders hart sneller doen slaan: drie sparren – de reus, de fee en het kind – als in lang vervlogen sprookjes.
Drie kerstbomen uit de beste chocolade – door Jean Galler omgedoopt tot 'Noir d'exception' – zijn versierd met geglaceerde hazelnoten. De hazelnoten komen uit Piëmont; ze staan bekend om hun uitmuntende kwaliteit en zijn slechts in beperkte hoeveelheden beschikbaar. Deze knapperige, geglaceerde lekkernijen kregen een ludiek jasje aangemeten in twee kleuren: oranje, als verwijzing naar de vrolijke signatuur van Chocolatier Galler, en groen, als moderne knipoog naar de symboliek van Kerstmis. De sneeuwvlokjes, gemaakt uit witte chocolade, brengen de compositie perfect in evenwicht en herinneren eraan dat dit traditionele feest ook het feest van de harmonie is.
Jean Galler aan het woord: "Om deze chocolade te maken begon ik met een zorgvuldige selectie van cacaobonen: niet zo maar bonen, maar de allerbeste. Omdat het zinloos is om uitstekende grondstoffen te selecteren en ze vervolgens niet de aandacht te geven die ze verdienen, volgde ik het gistingsproces van de bonen strikt op om zoveel mogelijk aroma’s en smaken optimaal te ontwikkelen. Dat leverde chocolade op met een buitengewoon evenwicht: een heerlijk bitter aroma met een fijn zuurtje en perfect afgerond. Die chocolade doopte ik 'Noir d'exception'." Prijs voor drie kerstbomen in een koffertje (een creatie van +/- 250g): 38,00 euro.
Over Galler: De wereldberoemde chocolade producten en winkels van Galler zijn het resultaat van de passie, de creativiteit en het vakmanschap van één man, de Belg Jean Galler, chocolatier sinds 1976. Een inventieve en vrijgevige geest, die zich helemaal wijdt aan kwaliteit en smaak, de beste ingrediënten kiest en deze verwerkt in heerlijke chocoladerecepten. De producten van Galler, dat zijn pralines, tabletten, gevulde chocoladerepen, Le Chocolats du Chat, maar ook ijsjes, gebak, boterhampasta's, bouchées…
Met een team van meer dan 150 medewerkers, meer dan 2000 verkooppunten en vestigingen in 32 landen profileert Galler zich vandaag als een van de meest innovatieve en smaakbewuste bedrijven in de hele chocoladesector. Dankzij zijn dynamiek en perfectionisme mag Jean Galler zich ook 'Gebrevetteerd Hofleverancier van België' noemen, en dat al onafgebroken sinds 1994.www.galler.com
De boekingen voor het komende wintersportseizoen zijn volop aan de gang. Belvilla, specialist in vakantiewoningen, noteert in België een groei van maar liefst 18 % in vergelijking met de boekingen van vorig jaar.
Oostenrijk aan top: Voor de komende skiwinter kiest de grote meerderheid van de Belgen voor Oostenrijk (75 %) gevolgd door Frankrijk en Duitsland. Het lijstje met de populairste skigebieden van de Belgen ziet er als volgt uit: SKI-Optimal Hochzillertal – Tirol; Skiwelt WilderKaiser-Brixental – Tirol; Skicircus Saalbach Hinterglemm – Salzburgerland; Zillertal Arena – Tirol en Zell am See – Kaprun
Tijdens de kerstperiode op wintersport: Bij Belvilla vind je in een handomdraai de vakantiewoning waar je naar op zoek bent. Er is een winteraanbod van circa 3.500 woningen in Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië, Italië en Spanje. Op de website, www.belvilla.be, kun je een vakantiewoning kiezen door bijvoorbeeld te filteren op criteria zoals ‘afstand tot de skilift’. Er zijn nu nog heel wat vakantiewoningen beschikbaar, zelfs voor de kerst- en nieuwjaarsperiode. Wie tijdens de kerstweek naar de sneeuw wil, heeft nog keuze uit zo’n 1.200 wintersportwoningen.
Wintersportwensen: De Belgen reizen elk op hun manier naar de wintersportoorden en Belvilla kan hier dankzij het brede en zeer veelzijdige aanbod makkelijk op inspelen. Belgen gaan graag met een groep op wintersport, gemiddeld met tien personen. Kinderen maken in de winter veelvuldig deel uit van het vakantiegezelschap. Er gaan gemiddeld 2 à 3 kinderen per boeking mee. Ook huisdieren zijn welkom bij Belvilla. Binnen het aanbod zijn maar liefst 1.750 wintersportwoningen waar ook een huisdier toegelaten is. Van de Belgische wintersportboekingen neemt 5% een huisdier mee. Verder blijkt dat de wintersporters in hun vakantiehuis een open haard, afwasmachine en wifi wensen. Zo’n twee op de drie wintersporthuizen bieden momenteel draadloos internet aan en dit aantal neemt sterk toe. Zij die nog meer luxe wensen, biedt Belvilla ook een ruime keuze in vakantiewoningen met wellness, goed voor maximaal genieten na een dagje op de piste.
Dichtbij: Ook voor een korte winterse break, een verlengd weekend bijvoorbeeld, kun je bij Belvilla terecht. Vanuit België reis je makkelijk naar enkele nabij gelegen skiregio’s waar Belvilla ook een mooi aanbod vakantiewoningen heeft. Een short ski in de Vogezen, bijvoorbeeld in Ventron, Gérardmer of La Bresse, is een mogelijkheid. Info: www.belvilla.be/wintersport-chalet