ACCOR België is de eerste hotelgroep van het land die zich engageert in de strijd tegen de seksuele uitbuiting van kinderen
ACCOR België heeft als partner van ECPAT (End Child Prostitution, Child Pornography and Trafficking of Children for Sexual Purposes) België de ‘Gedragscode voor de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting in Reizen en Toerisme’ ondertekend: een krachtig signaal op de vooravond van de 25ste verjaardag van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind. De ACCOR groep heeft op wereldwijd niveau een partnerschap met ECPAT International en wil zich nu in elk land waar het actief is inzetten voor de bescherming van kinderen. België wordt zo het 37ste land waar ACCOR de Gedragscode ondertekent.
Het ECPAT-netwerk stelde de Gedragscode op in 1996 in samenwerking met de Wereld Toerisme Organisatie en de toerismesector. De Gedragscode is een internationaal instrument dat kinderen beschermt tegen seksuele uitbuiting in het kader van toerisme en reizen. Sinds 2004 wordt de Gedragscode beheerd door de toeristische sector die alle spelers inzake verantwoord toerisme verenigt. ACCOR België is nu de eerste hotelgroep van het land die de Gedragscode ondertekent en beklemtoont dat de toeristische sector een rol moet spelen in de strijd tegen de seksuele uitbuiting van kinderen.
“De ACCOR groep heeft wereldwijd meer dan 3.600 hotels. Ik ben trots te kunnen zeggen dat maar liefst 70% van onze hotels in 2015 zal samenwerken met de NGO ECPAT International. Ik ben nog trotser dat ACCOR België de eerste hotelgroep is die deelneemt aan dit initiatief in België”, beklemtoont Caro van Eekelen, COO ACCOR Hotel Services BeNeLux. Vandaag viert het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind, aangenomen door de Verenigde Naties in 1989, zijn 25ste verjaardag. Daarom is de ondertekening van de Gedragscode een krachtig signaal. Caro van Eekelen, COO ACCOR Hotel Services BeNeLux, roept de verschillende spelers binnen de toeristische sector op om hun krachten te bundelen om zo een einde te maken aan het misbruik: “Kinderen zijn nog te vaak slachtoffer van seksuele uitbuiting, kwetsbaar als ze zijn. Hen beschermen is een universele verantwoordelijkheid. Dit geldt nog meer voor ACCOR als wereldspeler op vlak van toerisme.”
Concreet verbindt ACCOR België zich ertoe om de 6 criteria van de Gedragscode uit te voeren: Het opstellen van een beleid en procedures ter bescherming van minderjarigen tegen seksuele uitbuiting. Het trainen van medewerkers rond kinderrechten, de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting en het melden van vermoedens. Het opnemen van een clausule in contracten met zakenpartners in de hele groep die seksuele uitbuiting verwerpt en een nultolerantiebeleid beklemtoont. Het verschaffen van informatie aan reizigers over kinderrechten, de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting en het melden van vermoedens. Het ondersteunen, betrekken en samenwerken met belangrijke partijen ter preventie van seksuele uitbuiting van kinderen en Jaarlijks rapporteren over genomen maatregelen ter bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting in toerisme.
ACCOR België doet een beroep op ECPAT België om in de eerste plaats het personeel te sensibiliseren via opleidingen. Het personeel zou immers getuige kunnen zijn van een verdachte situatie. Samen hebben ze opleidingen ontwikkeld en bijgedragen aan de invoering van duidelijke procedures voor alle personeelsleden. “Niemand mag een geval van kindermisbruik laten passeren. Het is belangrijk dat elk personeelslid weet hoe hij/zij moet handelen bij een vermoeden”, aldus Katlijn Declercq, vicepresidente van ECPAT International.
Het initiatief van ACCOR België kadert binnen PLANET 21, het programma voor duurzame ontwikkeling waarvan de bescherming van kinderen één van de 21 engagementen is.
ECPAT België is het officieel erkende Belgische lid van ECPAT Internationaal, de enige internationaal erkende organisatie die zich exclusief focust op de commerciële seksuele exploitatie van kinderen. Naast preventieprojecten met jongeren voert ECPAT België ook sensibiliseringsactiviteiten (de campagne “Ik zeg STOP!”) en –opleidingen bij verschillende doelgroepen: het grote publiek, (toekomstige) toerismeprofessionals, etc. De belangenbehartiging bij Belgische en Europese overheden is ook één van de prioriteiten van ECPAT België. http://ikzegstop.be/
ACCOR België: Accor, ‘s werelds meest toonaangevende hoteloperator, biedt zijn gasten en klanten de dubbele expertise van zowel een hoteloperator en franchisegever (HotelServices) als van een hoteleigenaar en investeerder (HotelInvest), met als doelstelling het realiseren van aanhoudende groei en een harmonieuze ontwikkeling van het hotelnetwerk. Met ruim 3.600 hotels en 470.000 kamers, verdeeld over alle hotelsegmenten, verwelkomt Accor zowel zakelijke als vrijetijdsreizigers in 92 landen. Het merkportfolio bestaat uit de luxehotels Sofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure, de midscale-hotels Novotel, Suite Novotel, Mercure, Adagio en de economy-hotels ibis, ibis Styles, ibis budget en hotelF1. De hotelgroep heeft een sterke online aanwezigheid die bestaat uit het boekingsportaal accorhotels.com, individuele boekingssites per hotelmerk en het loyaliteitsprogramma Le Club Accorhotels. Als ‘s werelds beste horecaschool zet Accor zich actief in om de talenten van zijn 170.000 medewerkers te ontwikkelen. Zij vormen de ambassadeurs van Accors cultuur van service en innovatie waarop de groep al meer dan 45 jaar bouwt.
In België biedt Accor zakelijke en vrijetijdsreizigers een brede keuze uit 56 hotels, van het luxe- tot het budgetsegment: luxe met Sofitel en Pullman, midscale met Novotel en Mercure en economy met ibis, ibis Styles en ibis budget.
CHAMPAGNEPRIJS 2014 UITGEREIKT AAN CHOREOGRAAF EN REGISSEUR ALAIN PLATEL
De Champagneprijs 2014 voor België werd door het Comité Champagne en het Benelux Champagne Bureau uitgereikt aan de Gentse choreograaf en regisseur Alain Platel. De vertegenwoordigers van de Champagne willen op die manier een persoonlijkheid lauweren uit de culturele en artistieke wereld, die zich onderscheidt door zijn talent, creativiteit en continue streven naar uitmuntendheid.
Nadat de allereerste Champagneprijs vorig jaar werd uitgereikt aan de Brusselse modeontwerpster Carine Gilson, valt dit jaar deze eer te beurt aan de Gentse choreograaf en regisseur Alain Platel (°1956). Naast zijn sympathieke en warme persoonlijkheid is Alain Platel bovenal een grote naam in de Belgische culturele en artistieke wereld, maar ook ver buiten onze landsgrenzen.
Alain Platel begon begin jaren ‘80 met zijn eigen producties waarin hij verschillende kunstvormen bijeen bracht, zoals dans, theater, muziek en zelfs circus. In 1984 richt hij in Gent Les ballets C de la B op (staat voor Les Ballets contemporains de la Belgique), een gezelschap voor moderne dans dat vandaag internationale faam geniet.
Door hem deze prijs te geven, willen de vertegenwoordigers van de Champagne de sprankelende persoonlijkheid van Alain Platel honoreren, maar ook zijn werk, zijn talent, zijn creativiteit en zijn continue streven naar excellentie. Naast gepassioneerd en bedachtzaam is Alain Platel ook sterk verankerd in zijn Gentse ‘terroir’, dat hij beschouwt als een fundamenteel element voor zijn werk.
De creativiteit en de tijd die nodig is om bepaalde ideeën en choreografieën te laten rijpen, net zoals het samenbrengen van verschillende artiesten om tot een complementair geheel te komen in zijn werken, en het continue streven naar excellentie, maken van de Gentse choreograaf een persoonlijkheid wiens waarden nauw aanleunen bij die van de Champagne.
EUROSTAR VIERT ZIJN 20STE VERJAARDAG MET 5.000 TICKETS VANAF € 69 H/T
Eurostar-tickets vanaf € 69 H/T in Standard en vanaf € 179 H/T in Standard Premier, reserveren van 13 tot en met 24 november 2014 voor een reis van Brussel naar Londen van 5 januari tot en met 12 februari 2015, twintig ideeën voor niet te missen activiteiten in Londen tijdens de twintigste verjaardag van Eurostar
Op 14 november viert Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen het Europese vasteland en het Verenigd Koninkrijk, zijn twintigste verjaardag. Om dit te vieren biedt Eurostar zijn reizigers 5.000 tickets aan vanaf € 69 H/T* in Standard. Voor een reis in Standard Premier, de eerste klasse voor vrijetijdsreizigers, met een maaltijd in de trein, biedt Eurostar een tarief van € 179 H/T aan. De reserveringen lopen van 13 tot en met 24 november 2014 voor een reis met vertrek van Brussel naar Londen van 5 januari tot en met 12 februari 2015. Dit voordeeltarief is te boeken op eurostar.com. De tickets zijn ook verkrijgbaar in alle verkooppunten van Eurostar.
20 jaar, 20 niet te missen activiteiten in Londen: 1. Geniet van een prachtig uitzicht over Londen vanuit de London Eye, 2. Flaneer door de winkelstraten van Regent Street en Carnaby Street en profiteer van de winterkoopjes, 3 Ga lunchen in Brasserie Blanc in Covent Garden en geniet van de geweldige keuken die onze culinair directeur Raymond Blanc ook in Business Premier van Eurostar aanbiedt, 4. Bezoek de tentoonstelling ‘Rembrandt - the late works’ in de National Gallery. Dankzij het programma ‘2 FOR 1’ van Eurostar, koop je immers 2 tickets voor de prijs van 1, 5. Ontdek Granary Square, de vernieuwde buurt rond het station London St Pancras International en breng een bezoek aan het House of Illustration, 6. Ga dansen op de bovenste verdieping van The Shard, de hoogste wolkenkrabber in het Verenigd Koninkrijk, tijdens een van hun zogenaamde ‘Silent Disco’s ’ georganiseerd door The View, 7. Dineren kan bij Jugged Hare, een geliefde gastropub, 8. Bezoek de Turner-tentoonstelling in de Tate Britain en koop 2 tickets voor de prijs van 1 dankzij het programma ‘2 FOR 1’ van Eurostar, 9. Breng een bezoek aan de unieke Borough Market, 10. Bij The Fish & Chips Shop proef je de beste fish & chips, 11. Koop bloemen op Columbia Market, 12. Wandel of vaar door Little Venice en spring binnen bij een van de vele cafés, pubs en restaurants langs het water, 13. Bekijk een toneelstuk van Shakespeare in ‘zijn’ Globe. www.shakespearesglobe.com, 14. Ga herten spotten in Richmond Park, 15. Wandel over de nulmeridiaan van Greenwich, 16. Wandel langs de Theems op Southbank, 17. Breng een bezoekje aan het Queen Elizabeth Olympic Park, het olympisch park van de Olympische Spelen van 2012, 18. Kies een musical bij Leicester Square, 19. Geniet van het Engelse platteland in East Hampstead en 20.Word dansliefhebber in Sadler’s Wells.
2 FOR 1
Om van het beste van Londen te genieten, heeft Eurostar een exclusief voordeelprogramma ontwikkeld. Op eenvoudig vertoon van een geldig Eurostar-ticket, kan elke klant genieten van 2 toegangstickets voor de prijs van 1 voor de betalende tentoonstellingen in acht van de grootste musea in Londen. Voor meer informatie, surf naar eurostar.com
megabus.com kondit normale dienstregeling aan tijdens kerstperiode
Diensten vanuit Brussel zullen de normale dienstregeling volgen gedurende Kerstmis en Nieuwjaar - megabus.com verbindt 14 steden op kerstdag over heel Europa
Megabus.com blijft ook gedurende de kerstperiode passagiers helpen hun bestemming te bereiken door ook tijdens deze periode een normale dienstverlening aan te bieden.
megabus.com zal de normale dienstregeling van haar bussen behouden die elke dag vanuit Brussel vertrekken gedurende de periode van kerstmis en nieuwjaar, ook op kerstdag zelf. Hierdoor kunnen reizigers tussen België, Luxemburg, Nederland en Frankrijk optimaal genieten van de kerstvreugde.
De busmaatschappij heeft recentelijk haar netwerk uitgebreid met een Belgisch depot dat Brussel verbindt met Lille, Luxemburg en Rotterdam. Daarnaast kan megabus.com ook meer diensten aanbieden op de lijnen Brussel-Parijs, Brussel-Amsterdam en Brussel-Keulen. Het bedrijf heeft een Belgische vestiging opgericht en 20 Belgische chauffeurs aangenomen. De nieuwe basis is gevestigd in een depot van de gekende Belgische busmaatschappij Bell Tours in Sint-Pieters-Leeuw.
Alle diensten vanuit Brussel zullen dus ook normaal verlopen gedurende Kerstmis en Nieuwjaar. Gedurende deze periode zal megabus.com 14 steden in Europa bedienen, waaronder Parijs, Barcelona, Amsterdam en Keulen. Ook de verbinding Brussel-Londen zal zo goed als normaal verlopen in deze periode.
Craig Woodall, General Manager van megabus.com België: “Kerstmis en Nieuwjaar zijn een zeer hectische en dure periode voor veel mensen. We zijn blij dat we ons deel kunnen doen om de kosten te drukken voor deze mensen door een goede en aangename dienstverlening te kunnen aanbieden vanuit onze Belgische vestiging gedurende de hele periode. We hopen dat het door onze diensten voor mensen makkelijker wordt om vrienden en familie te bezoeken en optimaal te genieten van de feestvreugde.”
Megabus.com is in 2012 begonnen met low –cost busdiensten tussen Londen en het vasteland van Europa en verbindt op dit moment 110 locaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa. De diensten van megabus.com zijn erg populair bij gezinnen, studenten en toeristen die willen besparen op de kosten van hun reis zodat ze meer kunnen spenderen op hun eigenlijke bestemming. De passagiers reizen in comfortabele bussen die onder andere gratis wifi aanbieden zodat reizigers gedurende de rit online kunnen. De reisbussen, voorzien van milieuvriendelijke motoren, zijn ook uitgerust met airco en een toilet, en de Stagecoach Group blijft investeren in nieuwe voertuigen voor haar Europese dienstverlening.
De tarieven van megabus.com starten aan €1 - de reservatiekosten bedragen €0,50 per boeking - en blijven erg laag om er voor te zorgen dat elke bus gevuld raakt. Bovendien kiest megabus.com voor bussen met 72 zitplaatsen in plaats van 50. Op die manier kan de busmaatschappij de kosten per passagier drukken en kan ze de voordelige tarieven aanhouden zonder aan kwaliteit van de service in te boeten.
Megabus.com begon in 2003 in het VK en breidde haar diensten in 2006 uit naar Noord-Amerika. De website van www.megabus.com is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Spaans en laat reizigers toe in euro te betalen.
Ook in de winter op z'n Fries logeren aan de Waddenzee
4x sfeervol, authentiek en natuurrijk overnachten in Noord-Friesland
Wie er komende winter of volgend voorjaar even tussenuit wil om te onthaasten, hoeft niet ver van huis te gaan. In het noorden van Friesland, aan het in 2009 door UNESCO uitgeroepen werelderfgoed de Waddenzee, is het goed toeven voor rustzoekers, actievelingen en natuurliefhebbers. De sfeer in de authentieke ‘Bed & Brochjes’ in ongerept Noord-Friesland is on-Nederlands relaxed. Slaap in het warmhartige Lytshuis Zilver (genomineerd voor de Nederlandse B&B-prijs 2014), kies voor een knusse Finse Kota bij Jinkepaed, trek er met de hele familie op uit bij BinnenInn (incl. boomhutzolder voor de kinderen) of ga voor een luxe verblijf in het vrijstaande Landgoed Poutsma Staete met uitzicht op de Waddenzee. Zowel individuele wadlopers op zoek naar avontuur als stelletjes op zoek naar een romantische ‘getaway’ en (grote) families of vriendengroepen zijn in Noord-Friesland aan het juiste adres.
Goud voor B&B Lytshuis Zilver? Deze maand werd bekend gemaakt dat het Noord-Friese Lytshuis Zilver genomineerd is voor de Nederlandse Bed & Breakfastprijs 2014. Dit authentieke optrekje ligt in een rustige, natuurrijke omgeving direct buiten het traditionele vissersdorp Paesens-Moddergat – één van de weinige Friese dorpen die pal aan de Waddenzee liggen. De B&B beschikt over vier ruime sfeervolle kamers met privé badkamer en een grote tuin. Voor groepen en familie-uitjes is er een nieuwe keuken waar zelf kan worden gekookt. Door de persoonlijke benadering voel je je er snel thuis; zelfs huisdieren zijn welkom. Kamers kosten vanaf €37,50 p.p.p.n.
Romantisch verblijf midden in de natuur bij B&B Jinkepaed: Bij B&B Jinkepaed aan de rand van Twijzelerheide kun je kiezen uit diverse gastenverblijven. Zowel avontuurlijke individuele gasten als verliefde stelletjes kunnen terecht in de authentieke ‘Theemuts’, een zogenaamde pipowagen met een jaren 50-60 interieur inclusief bedstee, keuken, toilet en kachel. Wie het nog iets knusser wil, gaat voor een van de Finse tuinhuisjes, de zogenaamde ‘Kota’s’ met Fries-Scandinavische slaapkamer en eigen terras met zitje. Voor hen die meer comfort wensen is er het volledig ingerichte ‘Vogelhuisje’, onder andere voorzien van luxe badkamer met ligbad. In alle verblijven wordt het ontbijt met streekproducten in een koelbox en mand klaargezet voor de volgende ochtend, zodat je op elk gewenst moment kunt ontbijten. De accommodatie beschikt ook over een sauna en hot tub, die je voor een avond kunt reserveren. B&B Jinkepaed is gelegen midden in de natuur en is omringd door een uitgebreid netwerk van fiets- en wandelpaden. Ook vissers zijn hier aan het juiste adres. Het natuur- en waterrijke gebied Jinkepaed is door lezers van de Leeuwarder Courant niet voor niets uitgeroepen tot een van de 100 mooiste plekken van Friesland. Prijzen zijn vanaf €35,- per nacht voor twee personen. Het ‘Vogelhuisje’ is het gehele jaar te huur, de andere gastenverblijven zijn in de winterperiode gesloten.
Met de hele familie genieten van binnen én buiten bij BinnenInn: B&B BinnenInn, gelegen in het pittoreske dorpje Metslawier (boven Dokkum) in het Waddengebied, bestaat uit een voormalig schoolgebouw dat is omgebouwd tot vijf luxe, trendy en unieke appartementen voor twee tot zes personen. De B&B beschikt over een ruime gemeenschappelijke eetkeuken en grote tuin met Finse hot tub. Dit maakt BinnenInn een geschikte accommodatie voor grote groepen van bijvoorbeeld vijf gezinnen, met elk privacy in een eigen appartement. Speciaal voor gezinnen met jonge kinderen is er een appartement inclusief boomhutslaapzolder waar je je midden in de natuur waant. Terwijl de kinderen spelen in de ‘boomhut’, cocoonen de volwassenen onder het genot van een glas wijn in de ruime zitkamer mét piano. Na een frisse winterwandeling langs de Waddenzee warm je lekker op bij het kampvuur of in de hot tub in de tuin. Vanaf 2015 kan de B&B ook geboekt worden voor zakelijke arrangementen in combinatie met unieke workshops. In een aangrenzend voormalig klaslokaal wordt momenteel gebouwd aan een nieuwe bijeenkomstruimte: het VergaderAtelier voor groepen tot 30 personen. Prijzen zijn op te vragen via de website.
“Even wad anders” bij luxe Landgoed Poutsma Staete: Direct aan de Waddenzee ligt het nieuw gebouwde, vrijstaande, luxe Landgoed Poutsma Staete. Deze modern ingerichte accommodatie heeft 7 slaapkamers, 6 badkamers en ruime vergader- en overnachtingsfaciliteiten. Behalve voor families en vriendengroepen is de locatie zeer geschikt voor bedrijfsuitjes waarbij het doel is om ‘de horizon te verbreden’ en weer eens ‘met de voeten in de klei te staan’. Kortom: even wad anders! Tussen de brainstormsessies door kan er ruimte worden gemaakt voor wadlopen, zeilen, zeevissen, een dagje Ameland of Schiermonnikoog, fietsen of steppen door het natuurgebied rond het Lauwersmeer of relaxen en lekker eten (met of zonder hulp van een topkok). Ieder gezelschap krijgt een op maat gemaakt arrangement. Er is slaapgelegenheid voor 22 personen en vergaderen is mogelijk voor groepen van 5 tot 55 personen. Prijzen zijn op te vragen via de website.
Dit is een greep uit het aanbod, op www.beleeffriesland.nl zijn nog meer unieke B&B’s te vinden.
Jumbo Culinaire chaos met Jumbo’s ludieke foodpuzzel
Een ‘recept’ van Jan Van Haasteren
Dat het er in de keuken soms nogal chaotisch aan toe kan gaan, weet de Nederlandse striptekenaar Jan Van Haasteren maar al te goed. In zijn nieuwe foodpuzzel tekende hij knotsgekke taferelen van morsende chefkoks, weglopende ingrediënten en boze obers.
Wie de 1000 stukjes van ‘eet en bakfestijn’ weet in mekaar te puzzelen zal dus in culinaire sferen vertoeven. Wie zoekt, die vindt misschien ook de typische haaienvin die Van Haasteren in al zijn werken verstopt. Nog lang niet uitgepuzzeld? Begin dan alvast aan de tweede duizendpoot.
De echte keukenprinsen en– prinsessen kunnen aan de slag met de leuke ovenwant die Jumbo gratis mee verpakt in het puzzelspel.
Dolce La Hulpe Brussels biedt u het einde van het jaar in het teken van welzijn
Nog even, dan gaat de drukke race van start om het perfecte cadeau te vinden, de jaarlijkse zoektocht naar persoonlijke aandacht die onze naasten verrast en hen enkele momenten van geluk biedt. Door dat schaarse goed te geven dat welzijn is, wijzen we richting het doel. Dit is wat Dolce La Hulpe Brussels biedt door middel van een unieke zintuigelijke ervaring.
Ondergedompeld in een idyllische omgeving, biedt Dolce La Hulpe Brussels u vele uitzonderlijke services, van onvergetelijke overnachtingen tot ontsnapping en zen-houding in de heerlijke Cinq Mondes-Spa, culinaire geneugten en lekkernijen, en ontspanning en sportactiviteiten midden in de natuur.
Door te kiezen voor een Geschenk-Invitatie in onze prestigieuze Cinq Mondes-Spa, uniek in België, schenkt u een weldadige ervaring van welzijn en ontspanning aan uw genodigde, waarbij hij/zij vrij is ervan te genieten op een zelf gekozen moment. Bovendien kan uw genodigde naar eigen voorkeur de behandeling kiezen die hij/zij wenst van de volledige lijst van Cinq Mondes lichaams-en gezichtsbehandelingen, voor een tijdsduur die u bepaalt. Deze Geschenk-Invitatie® en het Behandelingenmenu zullen in een elegante verpakking worden geschoven. Uw genodigde zal het geluk hebben te ontsnappen op een geweldige zintuiglijke reis, geïnspireerd op de authentieke Welzijnsrituelen die worden beoefend in Marokko, Japan, Thailand, op Bali, in India, China en op de Polinesische eilanden. De massages worden evenzeer gewaardeerd door de mannelijke en de vrouwelijke sekse. De Geschenk-Invitaties zijn tot 1 jaar na de uitgiftedatum geldig en onze Cinq Mondes-Spa is dagelijks geopend.
Wanneer het kiezen van het perfecte cadeau een meer delicate oefening is, maken de vrijheid, flexibiliteit en de emotionele waarde die de keuze voor een cadeaubon van Dolce meebrengt, hiervan de gedroomde oplossing om uw naasten in de watten te leggen en naar hen te getuigen van uw affectie. Ontdek de vele beschikbare geschenkideeën in de online boetiek www.dolcelahulpe.be.
Het hotel Dolce La Hulpe Brussels nodigt u ook uit om in alle rust de oudejaarsavond te delen in een van haar twee restaurants. Op het programma: gastronomie, ontsnapping en verfijning, zonder u ergens druk om te hoeven maken. Voor de duur van een avond en een nacht beleeft u die zeldzame momenten die het leven ons schenkt, alsof de tijd is stilgezet door de magie van de feestdagen. In het hart van de idyllische omgeving van het Zoniënwoud zult u genieten van de lekkernijen bedacht door Chef Pascal Marcin en ontsnappen naar Bali of de Polinesische eilanden voor de duur van een Ritueel van Verzorging uitgevoerd door de professionals van de Cinq Mondes-Spa.
Ontdek het voorgestelde arrangement voor Oudejaarsavond: Het Oudejaarsdiner in het restaurant Argan of Brasserie 135, Musikale opluistering, de nacht van 31 december 2014 in een tweepersoonskamer (eenpersoons-supplement 50 euro) met laat vertrek om 17u. De Nieuwjaarsbrunch en vrije toegang tot het binnenzwembad, sauna, hammam en fitnesszaal. Dit arrangement wordt aangeboden vanaf 188 euro per persoon op basis van een tweepersoonskamer, inclusief het Oudejaarsdiner in restaurant Argan. Dit omvat het voorgerecht en dessert geserveerd aan uw tafel, het proeverijbuffet met een keuze van warme gerechten en kazen, de wijnen, mineraalwater, thee of koffie, alsook 2 glazen champagne, geserveerd als aperitief en om middernacht. De avond verloopt op het ritme van een live band die u uitnodigt het nieuwe jaar te beginnen in het teken van dans, gezelligheid en levensgenot.
Ditzelfde arrangement wordt aangeboden in een glamoureuzere versie met het Oudejaarsdiner in de elegante setting van de Brasserie 135. Het diner bestaat uit een menu van vijf gangen met bijpassende wijnen, alsook twee glazen champagne, geserveerd als aperitief en om middernacht. Een pianiste zal dit verfijnde diner hullen in zinnelijkheid. Dit arrangement wordt u aangeboden voor 214 euro per persoon, op basis van een tweepersoonskamer.
Winterpret vormt inmiddels deel van de belangrijkste en meest gewaardeerde evenementen van deze feestdagen. U zult zich vergapen aan de vele verscheidene kraampjes in feestelijke kleuren, het vermaak voor jong en oud, de geweldige ijsbaan van 1050 m², het grote reuzenrad en andere winterattracties. Het centrum van Brussel en haar beroemde Grote Markt schitteren onder duizenden lampjes en laten u proeven van de authentieke magie van de feestdagen.
Het hotel Dolce La Hulpe Brussel biedt voor deze gelegenheid een arrangement dat beschikbaar is van 28 november 2014 tot 4 januari 2015, inclusief: een nacht in een tweepersoonskamer, het ontbijtbuffet, het Winterpret-voordeelboekje beschikbaar in de kamer met voor 150 euro aan gevarieerd plezier, vrije toegang tot het binnenzwembad, sauna, hammam en fitnesszaal en gratis wifi en parking. Arrangement vanaf 68 euro per persoon (eenpersoons-supplement 50 euro)
Het Winterpret-voordeelboekje bevat 2 gratis bonnen voor 1 uur schaatsen op de ijsbaan (waarde €12), 1 gratis ritje in het reuzenrad bij aankoop van een ticket (waarde €5), de Expositie ‘Art of the Brick’ in de Brusselse Beurs (www.expoartofthebrick.be): -50% op het volwassenentarief voor maximaal twee personen tijdens ‘Winterpret’ (waarde €13,50), ‘Ice Magic’: 1 gratis ticket bij aanschaf van een ticket (waarde €15 – geopend tot 9 februari), ‘Brussels Skyliner’: 1 ticket gratis bij aanschaf van een ticket (waarde €7 – geopend tot 9 februari), 1 plattegrond van de ‘winteractiviteiten’ in Brussel, diverse kortingen bij culturele instellingen, toeristenrestaurants, etc.
Dolce La Hulpe Brussels is een eigentijds ontworpen Hotel & Resort van 4 sterren, perfect gelegen in het hart van het Zoniënwoud en op slechts 15km van het centrum van Brussel. Het etablissement verschaft geweldige panorama’s over het woud en biedt haar gasten 264 kamers en suites, een restaurant met een groot en overheerlijk buffet, een elegante brasserie die voornamelijk schotels serveert op basis van lokale producten, 2 bars, een lounge-terras, een overdadige Cinq Mondes-Spa van 800m², uniek in België, buitentennisbanen en een Wellness-centrum bestaande uit een overdekt zwembad, sauna, hammam, fitnesszaal en collectieve sportzaal. Bezoek www.dolcelahulpe.be
Zes Europese landen bundelen hun krachten met een promotiecampagne van 7,7 miljoen euro, die de consument moet aanzetten meer lamsvlees te kopen. België is samen met Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Ierland de doelgroep van een nieuwe campagne die gedeeltelijk gefinancierd wordt door de Europese Unie nadat een activiteitenprogramma werd opgezet door EBLEX (de organisatie voor rund- en lamsvleesproducenten in Engeland), Bord Bia (het Irish Food Board) en Interbev in Frankrijk. De partners dienden de aanvraag in bij de Europese Commissie om schapenvlees in aanmerking te laten komen voor steun in het kader van de EU-wetgeving voor de afzetbevordering van landbouwproducten. De productie en de consumptie van lamsvlees is namelijk met bijna 25 procent gedaald sinds 2000. Zodra deze steunmaatregel was goedgekeurd, begonnen de partners aan hun gezamenlijke promotieprogramma voor de lidstaten.
Het driejarenprogramma voorziet een jaarlijkse investering van 1,5 miljoen euro door EBLEX, Bord Bia en Interbev, vermeerderd met eenzelfde bijdrage door de EU, om markten aan te boren waarvan vastgesteld is dat er een aanzienlijk potentieel is. Het doel van de campagne is het belang van de Europese lamsvleesproductie onder de aandacht van de consument te brengen, te wijzen op de mogelijkheden van lam als veelzijdig vlees voor dagelijks gebruik en de kans op aankopen met 5% te verhogen bij de consumenten.
De overeenkomst werd bekendgemaakt op SIAL in Parijs, een van de grootste voedingsbeurzen ter wereld die om de twee jaar wordt georganiseerd en waarop dit jaar meer dan 150.000 bezoekers werden verwelkomd. "Dit is fantastisch nieuws voor de producenten van schapenvlees, er werd heel wat werk verzet om dit te bereiken," zegt Nick Allen, sectordirecteur van EBLEX. Hij voegt hieraan toe: "De grootste Europese productielanden van schapenvlees zijn allen gebaat met een gemeenschappelijke aanpak om de dalende consumptie van schapenvlees een halt toe te roepen. Samen kunnen we meer bereiken en deze overeenkomst van de EU bevestigt dit. Als we de vraag in de hele categorie kunnen verhogen, is dat goed voor alle betrokkenen."
Engeland, Ierland en Frankrijk hebben al eerder samengewerkt om de vraag naar lamsvlees aan te wakkeren via de Agneau Presto-campagne in Frankrijk, die de afgelopen zes jaar heeft gelopen. Deze campagne leidde mee tot een gevarieerder aanbod van lamsvlees in de winkelrekken en verhoogde de aankoop van lamsvlees door consumenten onder de 35 met 3,5% in 2012 en met 1% in 2013.
De nieuwe campagne zal gericht zijn op de leeftijdsgroep van 25- tot 45-jarigen en zal verlopen via onlinecommunicatie, culinaire blogs en journalisten, merchandising in de winkels, incentives voor slagerijen en gedrukte reclame.
Een culinair feestje beleven samen met familie, vrienden of collega’s, wordt voortaan een makie. Drie jonge ondernemers Xavier Jennejean, Thierry Lahaye en Frédéric Lempereur bieden met het concept OH-Chef, een wereld van mogelijkheden.
Op het menu staan zowel sterrenchefs als beloftevolle jonge chefs die de passie voor lekker eten gemeen hebben. Samen met hun team bezorgen ze de fijnproever een onvergetelijke gebeurtenis op de locatie die door de klant wordt gekozen. Er zijn ook kookcursussen, live cooking, feestjes eva mogelijkheden en dit aan aanvaardbare prijs. Onder de bookbare chefs vinden we o.m. Lionel Rigoulet, Eric Martin, Frank Fol, Alexandre Dionisio en Abdel Zriken terug naast vele andere.
Thuis ’n feestje organiseren wordt niet langer een karwei, de chef doet immers de nodige aankopen, kookt en brengt de keuken in zijn oorspronkelijke staat. Geen gezeur meer over de vaat of het reinigen, maar gewoon mee met je gezelschap of collega’s genieten van een uitgesproken culinaire ontdekking. www.oh-chef.be
EMIRATES SKYWARDS® EN STARWOOD PREFERRED GUEST® BUNDELEN HUN KRACHTEN EN BREIDEN LEDENVOORDELEN VOOR VLUCHTEN EN VERBLIJVEN WERELDWIJD UIT
Emirates Airline® en Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Inc. (NYSE: HOT) kondigen een nieuwe samenwerking aan die wederzijdse voordelen zal bieden aan leden van Emirates Skywards® en Starwood Preferred Guest® (SPG®). Het programma, Your World Rewards®, gaat van start op 19 november en biedt Skywards- en SPG elite-leden die zich voor het programma inschrijven, de kans meer voordelen te verdienen wanneer ze met Emirates vliegen of met Starwood verblijven.
Your World Rewards laat geregistreerde leden van Emirates Skywards en SPG voortaan voordelen verdienen over de hele wereld, zowel in de lucht als op de grond. Op zaken- of privéreis, de leden van Emirates Skywards en SPG genieten van de beste reiservaring, van het begin van hun vlucht tot het uitchecken uit hun hotel, met mooie voordelen, een service op maat en een uitgebreide, bevoorrechte toegang overal ter wereld, dankzij de samenwerking van twee getrouwheidsprogramma’s.
Elite Emirates Skywards- en SPG-leden zullen exclusieve voordelen van elk getrouwheidsprogramma ontvangen. Skywards Gold en Platinum-leden krijgen de kans hun hotelervaring te upgraden dankzij exclusieve voordelen, zoals de SPG elite check-in, laat uitchecken tot 16.00 u en gratis internet op de kamer. Alle SPG Platinum-leden krijgen op hun beurt een aantal voordelen van de Emirates Skywards elite, zoals bevoorrecht inchecken en bevoorrecht aan boord gaan wanneer ze met Emirates vliegen. Leden genieten ook gratis van de e-gatedienst voor vluchten vanuit en naar Dubai.
Bovenop de gebruikelijke voordelen verdienen de leden ook bonus Starpoints® wanneer ze met Emirates vliegen, en bonus Miles wanneer ze bij SPG verblijven. SPG Elite leden zullen één Starpoint® per dollar verdienen, bovenop hun Skywards Miles, voor alle in aanmerking komende vluchten van Emirates; en alle Emirates Skywards Silver, Gold en Platinum-leden zullen het equivalent van één Mile per dollar verdienen bovenop hun Starpoints, voor alle in aanmerking komende verblijven in de hotels en resorts van Starwood over de hele wereld. Die berekening zal worden aangepast voor plaatselijke munteenheden.
“De combinatie van het groeiende wereldwijde Emirates-netwerk, Starwoods innovatieve benadering van het hotelwezen en onze uitstekende getrouwheidsprogramma’s laat ons toe onze erkenning voor onze trouwste klanten te laten zien door middel van een nog sterkere service en grotere voordelen, waar ter wereld ze ook reizen – naar één van onze ruim 140 bestemmingen of in eender welk van de 1200 Starwood-hotels,” zegt Thierry Antinori, Executive Vice President en Chief Commercial Officer van Emirates Airline. “Deze samenwerking verenigt twee gelijkgestemde bedrijven met een complementaire internationale aanwezigheid. Het biedt meer voordelen en tilt de reiservaring van onze trouwste klanten naar een ongezien niveau.”
Als één van ’s werelds belangrijkste luchtvaartmaatschappijen voegt Emirates voortdurend nieuwe routes en bestemmingen aan haar aanbod toe, om meer mensen en meer plaatsen met elkaar te verbinden. Op dit moment telt Emirates 55 A380’s in haar vloot en ontvangt ze maandelijks gemiddeld twee van deze supergrote vliegtuigen. Voor Emirates is vooral de VS een groeiende markt, met Boston en Chicago als nieuwste Amerikaanse bestemmingen sinds augustus 2014 en een upgrade van de routes naar Dallas/Fort Worth met een A380, weldra gevolgd door San Francisco en Houston. In totaal vliegt Emirates op meer dan 140 bestemmingen in meer dan 80 landen op 6 continenten. Vanuit haar centrale thuishaven in Dubai verbindt Emirates het Westen met het Oosten – klanten uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Afrika kunnen reizen naar bestemmingen in het Verre Oosten en Australazië, West-Azië, de Indische Oceaan en het Midden-Oosten, en vice versa.
“We leven in een nieuw Gouden Tijdperk wat reizen betreft. Vandaag reizen meer mensen uit meer plaatsen dan ooit tevoren,” zegt Mark Vondrasek, Senior Vice President, Distribution, Loyalty and Partnership Marketing bij Starwood. “Your World Rewards stelt ons in staat een nog grotere getrouwheid op te bouwen bij reizigers uit de snelst groeiende reismarkten ter wereld. Terwijl Emirates steeds meer Oost met West verbindt, en de opkomende markten met de ontwikkelde landen, sluit haar bereik perfect aan bij de uitstekende mondiale aanwezigheid van Starwood en onze nieuw te openen hotels, waarvan 75 % in opkomende markten.”
Volgens Vondrasek is het SPG-lidmaatschap in belangrijke opkomende markten de voorbije vijf jaar met 400 % toegenomen. Het Midden-Oosten wordt niet alleen een alsmaar belangrijkere toegangspoort tot de wereld en een kruispunt van hedendaagse reispatronen, het is ook in toenemende mate een bron van nieuwe frequente reizigers. Voor SPG is het Midden-Oosten de derde snelst groeiende markt na China en India; het is één van de 10 populairste reisbestemmingen van de SPG-leden. Starwood is vandaag het grootste hoogkwalitatieve hotelbedrijf in de regio en verwacht een toename van zijn aanwezigheid met 70 % in de komende vijf jaar, met name in Dubai en andere Golfstaten zoals Saoedi-Arabië, waar het toerisme in de lift zit. Met 82 operationele hotels in de regio en meer dan 20 hotels waarvan de opening voor eind 2015 wordt verwacht, is Starwood goed op weg om de kaap van 100 hotels in het Midden-Oosten en Afrika te bereiken.
Vanaf 19 november kunnen leden zich inschrijven voor Your World Rewards en er meer over te weten komen door in te loggen op hun account op emirates.com/yourworldrewards of spg.com/yourworldrewards en hun Skywards- en SPG-accounts te koppelen aan de voordelen die ingaan op 19 november.
Het terras van Restaurant La Source ( * | 16/20 ) in La Butte aux Bois is door de inspecteurs van Gault&Millau gekozen tot het ‘Mooiste Terras van België’.
Tijdens de uitreiking van de 'gele gids' voor 2015 op maandag 10 november te Brussel werd deze opsteker uitgedeeld aan het terras van het gastronomisch restaurant van de Lanakense Relais & Châteaux - hostellerie.
Chef Ralf Berendsen: 'Mijn keukenteam en ik voelen ons dagelijks zeer vereerd onze culinaire creaties te mogen presenteren tegen zo'n decor. Onze grote dank gaat naar de inspecteurs van Gault&Millau, we zullen onze gasten komend voorjaar nog eens extra verwennen'.
Directeur Marc Alofs: 'Het is prachtig onze gasten te mogen ontvangen en verwennen op het 'Mooiste Terras van België'. De gemeente met het ‘Mooiste dorp’ heeft nu ook het ‘Mooiste Terras’. We zijn bijzonder fier, onze welgemeende dank gaat naar Gault&Millau en niet te vergeten naar onze tuinmannen, voor hun tomeloze inzet'.
Maître Kevin Vondenhoff: Super bedankt Gault&Millau ! We kunnen niet wachten tot april, wanneer ons terras weer opengaat. Voorlopig verwennen en verbazen we onze gasten in ieder geval met uitzicht op onze prachtige tuin.'
Restaurant La Source maakt onderdeel uit van Hostellerie La Butte aux Bois (www.labutteauxbois.be ) te Neerharen - Lanaken en omvat hiernaast: 41 hotelkamers & suites, bistro Gourmand 'Binnenhof', Wellness Center 'Aquamarijn' en een achttal salons voor feestelijke en zakelijke bijeenkomsten.
Lilly Allen voor het diner, James Blunt voor het dessert
British Airways heeft een unieke afspeellijst gecreëerd voor reizigers die ten volle willen genieten van hun diner op 10 km hoogte. De “Sound Bite soundtrack” is gebaseerd op een onderzoek van de Oxford University over food pairing dat suggereert dat de juiste muziek de smaakpapillen kan beïnvloeden. Zo werden bepaalde gerechten tot 10% meer zoet of zout ervaren, op basis van de beluisterde muziek tijdens de maaltijd. De 13-delige afspeellijst is sinds november beschikbaar op de langeafstandsvluchten van British Airways.
Het afstemmen van muziek en eten staat bekend onder de term Sonic seasoning. Professor Charles Spence van de Oxford University, die het onderzoek verrichtte, licht toe: “We staan nog maar aan het begin van de innovatieve ontwikkeling van ‘soundscaping’. In de komende maanden en jaren zullen we gezamenlijk meer belangstelling ontwikkelen voor de matching van muziek met wat we eten op drinken. Ik vind het persoonlijk erg spannend om te zien dat British Airways de eerste stappen in deze richting onderneemt. " Mark Tazzioli, chef bij British Airways, vult aan: "Het vermogen om te proeven neemt gemiddeld met 30% af in de lucht. De bevindingen van het Sonic Seasoning-onderzoek kunnen ons dus zeker en vast verder helpen om de smaken te optimaliseren bij maaltijden in de lucht.”
De selectie van liedjes op de “Sound Bite Soundtrack” werden samengesteld door de in-flight specialisten van Spafax op basis van de Sonic Seasoning-principes. Een voorsmaakje:
Voorgerecht: De Schotse herkomst van de zalm in het voorgerecht komt het best tot uiting met een vleugje muziek van de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini. Als alternatief vervolledigen ook de jazz hits van Louis Armstrong of de falsetto songs van Anthony & The Johnsons de smaak van hartige gerechtjes.
Hoofdgerecht volgens de studie horen Britse gerechten en Britse muziek bij elkaar, aldus opteert British Airways voor Lily Allen en Coldplay voor Britse klassiekers. Liefhebbers van geroosterde gerechten stelt de luchtvaartmaatschappij een compositie van Debussy voor, aangezien klassieke muziek er perfect bij aansluit met geroosterde gerechten.
Dessert : Het dessert wordt geserveerd op muziek van artiesten zoals James Blunt en Madonna, waarbij de hoge tonen de zoetigheid benadrukken. Ter afsluiting van de maaltijd sluiten de tonen van Tenor Placido Domingo mooi aan bij de bitterheid van een kopje koffie.
Wijn : Sonic seasoning werkt ook bij het degusteren van wijn, waarbij rock of klassieke muziek de perceptie van kwaliteit en diepgang van de smaak verbeteren. The Pretenders zijn dan ook ideaal om rode wijnen te begeleiden, want ze geven de drank een meer 'robuuste' en 'zwaardere' smaak. Witte wijn smaakt dan weer uitstekend terwijl men naar een track van het BBC Symphony Orchestra luistert.
Ideale maaltijd: voorgerecht met Schotse zalm: Paolo Nutini, Scream (funk my life up); Hartige hap: Anthony and the Johnsons, Crazy in love ofwel Louis Armstrong and Duke Ellington, Azalea; Full English breakfast: Johnny Marr, New Town Velocity; Klassiek Brits hoofdgerecht: Lily Allen, Somewhere only we know ofwel Coldplay, A sky full of stars; geroosterd vlees: Debussy, Claire De Lune; Dessert: James Blunt, You’re Beautiful ofwel Madonna, Ray of Light; after dinner chocolate: Otis Redding, The dock of the bay; rode wijn: The Pretenders, Back on the chain gang; witte wijn : Hope/ BBC Symphony Orchestra/ Shostakovich, Romance from the Gadfly, Op.97: koffie : Plácido Domingo, Nessun Dorma from Turandot
Elk jaar lanceert Häagen-Dazs een kerstijstaart die zowel qua esthetiek als qua smaak een voltreffer is voor ieder die dol is op lekker eten. De succulente ingrediënten in combinatie met het geraffineerde design zijn, letterlijk, om op te eten! Reeds toe aan zijn zevende editie, deed Häagen-Dazs beroep op nendo en zijn sterke verbeeldingskracht. De ontwerpen van nendo tarten werkelijk ieders verbeelding, terwijl zijn technische uitmuntendheid verrast.
HET DORP by nendo
Het taartoppervlak wordt bezet met prachtige melkchocoladehuisjes met een zoet hart van chocolade-toffee saus en gekarameliseerde nootjes. De inspiratie voor het recept werd gehaald bij de twee bestellers: Dulce de Leche en Macadamia Nut Brittle. Tussen deze twee loopt een pad van smeuïge karamelsaus en geroosterde amandelen. Dit alles gepresenteerd op een heerlijke praliné amandelmeringue.
Voortreffelijke witte chocolade omhult het hart van elk huisje: chocoladetoffee saus met gekarameliseerde nootjes. Het geheel wordt doorlopen met een smeuïge sinaasappelkaramelsaus met stukjes orangettes en rust op een bed van amandelkoek, droge vruchten en de combinatie van Vanilla en Vanilla & Florentine ijs.
Häagen-Dazs kiest voor speelse creativiteit! Voor 8 tot 10 personen - Verkoopprijs €49 per taart. Vanaf 15 november 2014 tot 15 januari 2015 in de handel. Exclusief verkrijgbaar in de Häagen-Dazs boetieks in Frankrijk en Benelux.
Van 12 tot 17 januari 2015 kan u in Leuven terecht voor een uitzonderlijke culinaire ontdekkingstocht. Zes dagenlang zal u op verschillende plaatsen in de stad kunnen genieten van de kookkunsten van internationale sterrenchefs. Enkele Leuvense restaurants stellen hun keuken ter beschikking van buitenlandse chefs die er ’s middags en ’s avond gastronomische menu’s serveren. Ze engageren zich bovendien om minimaal één gerecht met streekproduct te creëren gebaseerd op lokale tradities.
Officina Clandestina, www.officinaclandestina.be Sint Antoniusberg 6 3000 Leuven, tel 016-584026, restaurant Beluga, www.restaurantbeluga.com Krakenstraat 13 3000 Leuven, tel 016-234393, tijdelijk ondergebracht in het Art Restaurant CATCH op het Hogeschoolplein in Leuven.
Met dit initiatief wil men niet alleen de Bourgondische Leuvenaars uit de stad en onmiddellijke omgeving aantrekken, maar ook andere fijnproevers met de charme en veelzijdigheid van de Leuvense horeca laten kennismaken.
De fonkelende wintercollectie lijkt wel uit een schilderij van Gustav Klimt te komen. Iriserende weerschijnen, lovertjes van suiker en fonkelende stukjes chocolade, het huis Wittamer wordt smaakalchimist om de feestdagen te verlichten, vormen te sublimeren en een waardevolle en subtiel toets op onze tafels te brengen. Met zijn gebruikelijke gulheid heeft de chef van de ateliers gebruik gemaakt van deze gastronomische gelegenheid om op elk van zijn creaties een beetje van het goud te leggen dat hij in zijn handen heeft.
Op het feestmenu: de kerststronk Adorable, ietwat blingbling en gewoonweg te gek, u zult er dol op zijn. Het beertje Solaire dat met zijn fonkelende vacht de zoete vonken van een smeltende ijsbank aanwakkert. De overheerlijke kerstboom Très Or, goud naar hartenlust, dit vraagt om superlatieven
Adorable - Limited edition - 6/8 pers. Zandtaartje met vier kruiden, mousse van pure chocolade van Madagaskar met een karakteristieke fruitige smaak, gevuld met blokjes peer gepocheerd in heerlijk geurende eucalyptus-en sinaasappelthee. € 58
“Laat u overweldigen door de gloed van uw snoeplust!”
De kerstboom Très Or : De oneindig chocolade kerstboom van chocolatier Wittamer, echt smeedwerk geïnspireerd op de nieuwe collectie chocoladetabletten bestaat uit scherven tabletten nr. 3 (pure chocolade afkomstig van Venezuela 72%) versierd met kralen van bladgoud € 50
Het beertje Solaire – limited edition - 6/8 pers. Een subtiele mix van vanille-en chocolade-ijs, bedekt met een dun fluwelen laagje witte chocolade € 58
De favoriete smaak van Myriam Wittamer: Gianduja : Delicaat gevuld met een authentieke gianduja vult deze tablet van pure of melkchocolade de nieuwe collectie van Wittamer aan. Een echt lekker cadeautje als tussendoortje van de hand van Myriam Wittamer. per tablet van 100 gr € 8,50
T for 3 CARRE VAN 9 THEEBONBONS : Klassiek: De chocoladebonbon Earl Grey verspreidt een zoete geur van bergamot; onweerstaanbaar: De chocoladebonbon Sencha overstijgt de smaken van yuzu; exotisch: de chocoladebonbon Genmaicha heeft een subtiele toets van hazelnoot. € 13.00
De senior uit de groep wordt geaffineerd door la Maison Juraflore (Arnaud) in Rousses en is goudgeel, bezaaid met witte kristallen en heeft een stugge textuur. Zijn dierlijke geur is te situeren tussen een bouillonblokje, leer, gegrilde ajuinen met gebrande nuances, sojasaus en cacao. Zijn sterke smaak doet denken aan pâtes de fruits, abrikoos, pruim, peer en de bitterheid van gekonfijte sinaasappelschil. Hij kraakt tussen je tanden en laat zijn complexe aroma’s één voor één vrij, zodat je oneindig kan genieten van de zoet-zoute smaakcombinaties.
Deze oude Comté heeft z’n gelijke gevonden in de Maury Mas Amiel, 10 jaar oud. Beide zijn bitter, maar fris in de mond. Opeenvolgend zorgen hun bittere toetsen voor opmerkelijke smaakcombinaties met gekonfijte mandarijnzeste, zoethout, cacao-poeder en tenslotte gentiaan. Na de bittere invasie, komt een zacht elan die je smaakpapillen tot rust brengen en laat hunkeren naar meer.
Maury Mas Amiel cuvée spéciale van 10 jaar heeft een mooie amberbruine kleur en biedt een parfum van kreupelhout en zeewier, cacao, Franse selder, oosterse specerijen en enkele minerale toetsen. Er kan ook boekweitmeel, geroosterde pijnboompitten, cacao en bittere chocolade in herkend worden. Daarnaast is een bijzondere geur, die schommelt tussen walnoot en gezouten ansjovis, onmiskenbaar aanwezig.
De smaak is fris en tilt de jodium- en quinquina-accenten tot een nieuw niveau. De ongetemde tannines geven het geheel reliëf en worden ondersteund door cacao, gekonfijte sinaasappelschil, kumquat- en mandarijnmarmelade, komijn, gedroogde abrikoos, zoethout, gedroogde bloemen, hazelnoot en een vleugje amandel.
De Comtékazen laten zich dus duidelijk verwennen door de Vins Doux naturels, de parfums cirkelen naar buiten en creëren een delicate verleiding om zelf op zoek te gaan naar gouden sterretjes. www.comte.be
In het Zwitserse kanton Graubünden weet men als nergens anders de reizigers te ontvangen. Dat is logisch na 150 jaar wintertoerisme, zeker in deze regio met de mooiste Alpenpracht, met een fantastische ski-infrastructuur en met ieder jaar ook tal van nieuwigheden waardoor het steeds beter en leuker wordt om de winterse vakantieplaatsen van Graubünden te ontdekken.
In Graubünden, de Nr. 1 vakantieregio van Zwitserland, kun je alle wintersporten optimaal beoefenen. Groot en klein en ook families met kinderen kunnen zich uitleven. Wie niet gaat skiën of snowboarden volgt de goed onderhouden wandelpaden door de sneeuw of doet aan ijsschaatsen, curling, ijsklimmen, sleeën of gaat gewoon genieten van het panoramische winterlandschap, op een terrasje in de zon. Kortom, Graubünden had het allemaal, reeds in 1934 met een beugelskilift in Davos, en is vandaag nog altijd super attractief met een geavanceerde ski-infrastructuur.
Nieuw voor het winterseizoen 2014/15
Paradijs voor de freestylers en andere winterlovers: Laax is één van de top skigebieden van Graubünden, familievriendelijk, met onbeperkte mogelijkheden om te skiën, snowboarden, winterwandelen, sleeën en langlaufen. Dit paradijs voor de wintersporters, dat de dorpen Laax, Flims en Falera groepeert, heeft maar liefst 235 pistekilometers, vier snowparks en de grootste halfpipe van Europa. Voeg daarbij de eerste Freestyle Indoor Base, plus een groot aanbod van winterevenementen en concerten. Dat alles betekent winterpret zonder grenzen. Liefhebbers van freestyle reizen naar Laax want elke winter wordt de kennis en het kunnen omtrent deze wintersport verder uitgebouwd. Vorig jaar werd de slopestyle-kicker geopend en tijdens de komende winter wordt de halfpipe 40 meter langer, in totaal 200 meter. Een dergelijke halfpipe, die ook voldoet voor Olympische wedstrijden, vind je alleen in de VS.
Arosa en Lenzerheide: samen nog groter ! In de loop van vorige winter werd de Underbahn geopend, een kabelbaan die de ski arena’s van Lenzerheide en Arosa met elkaar verbindt. De winter van 2014/15 wordt de eerste volledige winter dat skiërs door deze nieuwe verbinding nog meer kilometers pistes wordt aangeboden, in totaal 225 km met 42 diverse liften en kabelbanen. De tweeling Arosa/Lenzerheide behoort tot de absolute top van de Alpijnse skigebieden. Elk type skiër vindt er zijn piste, op drie zonovergoten zijden van het dal. Goed om weten is dat het openbaar vervoer vanaf Chur, de hoofdstad van Graubünden, naar beide skistations is inbegrepen bij de skipas.
Unieke winterervaringen: De afdaling met de slee van Preda naar Bergün is één van de mooiste dingen die je kunt ervaren in de Alpen van Graubünden. De lengte van deze winterse rodelbaan bedraagt zes kilometer en je kunt die unieke afdaling ook ’s avonds beleven want het traject is helemaal verlicht. Het parcours is adembenemend en de aankomst ligt in één van de mooiste dorpen van Zwitserland, in Bergün, een pareltje van een Alpendorp. Overigens kun je in datzelfde Bergün de trein van de Rhätische Bahn nemen die je terugvoert naar de startplaats Preda om de fascinerende afdaling nog eens te beleven. Even ongewoon en vooral hypermodern is de skilift in Tenna die volledig op zonenergie draait. Het skigebied van Tenna is er eentje voor de fijnproevers, klein maar in een adembenemende setting van alweer dat imponerende berglandschap van Graubünden !
Het kanton Graubünden wordt met recht en reden het Vakantiegebied Nr. 1 van Zwitserland genoemd. Het grandioze landschap overweldigt elke reiziger, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter. De vakantiemogelijkheden zijn onuitputtelijk, voor actieve recreanten en rustzoekers, voor jong en oud of in gezinsverband, voor wie houdt van rust en stilte, van authenticiteit en rijke cultuur, midden in de Alpen-op-hun-mooist.
Maandag werd de gids Gault&Millau 2015 voorgesteld. Deze gids geldt als referentie in de Belgische gastronomische wereld, het grootste nieuws was uiteraard de bekendmaking van de Chef van het jaar, en dat is Filip Claeys van De Jonkman in Brugge.
Redactiedirecteur Philippe Limbourg : « De chef van het jaar is een evidente keuze geworden. Wij zijn dit jaar verschillende keren bij Filip op inspectie geweest, en konden telkens vaststellen dat hij de hedendaagse keuken beheerst, een vakmanschap dat hij combineert met respect voor het product. Wat ons daarbij vooral heeft gecharmeerd, is dat hij een pleitbezorger is van goede producten, en dan denken we in de eerste plaats aan die uit de Noordzee. Als stichter van de NorthSeaChefs verricht hij onvervalst pionierswerk. Ook deze inzet voor duurzaamheid maakt van hem de perfecte chef van het jaar. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn talent om met letterlijk alle schatten uit de Noordzee te werken, van de bekende toppers tot de miskende sukkelaars. Het podium dat onze chef van het jaar geeft aan vis ‘van bij ons’ past in een bredere beweging van aandacht voor het lokale product, en dat sterkt ons in onze keuze.
De Jonge chefs van het jaar zijn Fabrizzio Chirico (Délice du Jour - Gerpinnes) voor Wallonië, Michaël Vrijmoed (Vrijmoed - Gent) voor Vlaanderen, en Damien Bouchery (Bouchéry - Brussel) voor Brussel. Aan de top zijn er vier opmerkelijke stijgers: voor de eerste keer in tien jaar haalt Christophe Hardiquest van restaurant Bon-Bon (Brussel) de zeer begeerde score van 19,5/20. Hij komt daarmee naast Peter Goossens aan de absolute top van de Belgische gastronomie. Vincent Gardinal van Le Prieuré-Saint-Géry (Solre-Saint-Géry) stijgt opnieuw naar 18/20, en een derde koksmuts is er voor Samouraï (Brussel) en Tim Boury (Roeselare). GaultMillau bekroont ook Monia Aouini van Auberge de la Grappe d’or (Torgny) als Gastvrouw van het jaar, en de chef van Il Trionfo (Knokke) als beste ambassadeur van de Italiaanse keuken.
Als u in de zomer van 2015 buiten wilt eten, raden wij u het terras van La Source (Lanaken) aan, het mooiste dit jaar. De Wijnkaart van het jaar vindt u in Nuance (Duffel), en de Sommelier van het jaar is de talentrijke César Roman, die u een glas wijn helpt kiezen in Comme Chez Soi (Brussel). De laureaat voor Het Dessert van het Jaar is D’Arville (Namur) en de Aziaat is L’Orchidée Blanche (Bruxelles). De beste brasseriekeuken wordt geserveerd door de brigade van Le Faitout (Baudour). Het Beste groenterestaurant is dat van Christophe Pauly (Coq aux champs – Soheit-Tinlot) voor Wallonië, en dat van Seppe Nobels (Graanmarkt 13 - Graanmarkt) voor Vlaanderen. De laureaten Prijs-plezier dit jaar zijn Publiek (Vlaanderen), Unico (Brussel) en La Part des Anges (Wallonië), en de drie Ontdekkingen van het jaar zijn Little Paris (Waterloo), Beaucoup Fish (Brussel) en Souvenir (Ieper).
De meest opgemerkte nieuwkomer is The Jane in Antwerpen, het restaurant van Nick Bril en Sergio Herman, dat zijn intrede doet in de gids met een mooie 16/20. Wij hebben ook een nieuwe categorie in het leven geroepen, waarmee we gastro-bistro’s in de kijker willen zetten, en de laureaat hier is restaurant Lewis in Hoogstraten. In totaal hebben we een zeventigtal gastro-bistro’s opgenomen. De ploeg van Gault&Millau heeft ook voor de eerste keer een speciaal cahier ‘Japan’ samengesteld, dat u in het midden van de gids vindt, cahier waarvoor werd samengewerkt met Japanse experten. U vindt daarin een groot aantal Japanse producten en tips om ermee te werken, naast een portret van drie topchefs die als icoon kunnen dienen van de Japanse keuken in België.
De gids ligt vanaf woensdag 12 november in de boekhandel en kost 28 euro. U kunt hem ook bestellen via de site www.gaultmillau.be. In de editie 2015 werden meer dan 1000 adressen opgenomen, waarvan niet minder dan 112 nieuwe.
AUTHENTIEK “KOBE BEEF” NU BESCHIKBAAR BIJ ROB THE GOURMETS' MARKET !
De gastronomiesector heeft groot nieuws: ROB The Gourmets’ Market biedt haar klanten voortaan het beroemde en zeldzame “Kobe beef” of Kobe-rundvlees aan, het bekendste Japanse rundvlees ter wereld.
Dit legendarische vlees, waarvan de export pas sinds juni 2014 wordt toegestaan door Japan, stamt af van het unieke runderras Tajima-gyu dat wordt gekweekt in de provincie van Hyogo (waarvan Kobe de hoofdstad is) en voldoet aan zeer strenge criteria op het vlak van raszuiverheid, kwekerij, voeding, welzijn en slachtmethoden.
Rob is momenteel de enige winkel in België die het vlees verkoopt, en volgt hierbij de officiële en zeer gecontroleerde handelskanalen van dit uitzonderlijke product. Rob mag zich dus voortaan, net zoals de beroemdste sterrenrestaurants ter wereld, rekenen tot een select groepje uitverkorenen.
ROB THE GOURMETS’ MARKET - Woluwelaan 28 -1150 Brussel - Tel: 02 77120 60 www.rob-brussels.be
Picard Diepvries opent in Molenbeek zijn tiende winkel in de Brusselse regio.
Picard Diepvries zet zijn uitbreiding in de Brusselse hoofdstad verder met de opening van een nieuwe winkel aan de Louis Mettewielaan 21, in Sint-Jans-Molenbeek. Hiermee ontvangt de gemeente op 7 november de tiende winkel van Picard Diepvries in de regio.
De winkel opent zijn deuren aan een belangrijke verkeersas. De parking met 28 plaatsen, die Picard Diepvries deelt met enkele andere winkels, is uitstekend gelegen op het kruispunt met de Gentsesteenweg. De locatie is commercieel zeer aantrekkelijk, dankzij de nabijheid van tal van andere winkels en de ligging in een drukke, maar vlot bereikbare straat. Een andere niet te verwaarlozen troef is de vlotte bereikbaarheid met het openbaar vervoer.
De winkel bestrijkt een oppervlakte van 300 m2 en de klanten kunnen er alle dagen van de week terecht voor niet minder dan 800 producten. De winkel is open op maandag van 13u00 tot 19u45, van dinsdag tot zaterdag van 09u00 tot 19u45 en op zondag van 09u00 tot 13u00.
Picard Diepvries biedt zijn klanten een uitgebreid gamma van kwalitatief hoogwaardige voedingswaren van zowel rauwe basisproducten als klaargemaakte gerechten. Winkelen bij Picard Diepvries vereist een minimale voorbereiding: de winkels zijn namelijk uiterst gebruiksvriendelijk en zorgvuldig ontworpen. Als klant doorloop je gewoon een parcours van voorgerecht tot dessert. Opvallende kleurencodes ordenen de verschillende producten thematisch. De ligging van elke winkel werd minutieus bestudeerd zodat elke klant een eenvoudige en snelle toegang verzekerd wordt, ongeacht het vervoersmiddel.
Adres: Louis Mettewielaan 21, 1080 Sint-Jans-Molenbeek
Openingsuren : Maandag : 13u00 tot 19u45, Dinsdag tot zaterdag : 09u00 tot 19u45, Zondag : 09u00 tot 13u00