Krachtig en geruisloos, de Blender is voorzien van de BlenderMix voor perfecte emulsies, en 4 voorgeprogrammeerde functies : Smoothies, gestampt ijs, soepen en ijsdesserts. Hittebestendig glazen kom voor warme en koude bereidingen.
Optionele accessoires : Minikom voor snelle bereidingen, kleine gerechten en gemalen specerijen.
Mojito, citroengranité, flan met caramel, ijkoffie, courgettepuree met kervel, en voor nog meer recepten : http://www.magimix.com/be-nl/recepten
De voorbije dagen werd op de esplanade van het Europees Parlement in Brussel het Europees kampioenschap ‘écailler’ betwist onder het peterschap van Alain Cadec, Europarlementariër en voorzitter van de commissie ‘visteelt’.
Acht kandidaten afkomstig uit vijf landen geselecteerd op basis van de nationale wedstrijden betwistten een spannende competitie. De deelnemers uit België, Italië, Zweden, Frankrijk en Spanje moesten twee behendigheidsproeven afleggen. Vooreerst dienden ze om ter snelst, 50 creuses en 50 platte oesters te openen. Nadien moest een zeevruchtenschotel worden gepresenteerd binnen een maximale tijd van 20 minuten. Hierbij werd door de jury rekening gehouden met de creativiteit en de diversiteit van de zeevruchten en de globale presentatie.
De jury o.l.v. Bruno Gauvain, meilleur ouvrier de France, bestond uit een zestal professionelen uit de sector, hun taak was vooral bij de zeevruchtenschotel erg moeilijk gezien de schotels enkel een nummer meekrijgen, blind jureren dus.
Laureaat werd uiteindelijk Clément Maradon van L’Ecailler du Jutard in Lyon die eveneens de individuele winnaar werd van de zeevruchtenschotel. Ecailler Paulo Campos, Le Toucan sur Mer in Brussel behaalde een verdienstelijke 3de plaats en kreeg de bronzen medaille. Minder goed verging het Laurent Rod, Brasserie des Six Colonnes in Waterloo, die na een eerder teleurstellende prestatie in het onderdeel ‘oesters openen’ toch nog een 5de plaats kon bemachtigen.
Het bedrijf uit Genval viert ook de komst van de Guinness Special Export. Deze stout wordt in vaten afgeleverd in België. De geschiedenis van John Martin's leest als een roman en als een succesverhaal. En vermits het bedrijf zich heeft gevestigd in het land van het stripverhaal, hoeft het nauwelijks te verbazen dat dit verhaal tegenwoordig ook in stripvorm te krijgen is.
"Message on a Bottle" is het werk van Thomas Du Caju en Erik Verdonck. De twee auteurs nodigen hun lezer uit om zich – via een zoektocht door tijd en ruimte, tussen Dublin en Antwerpen – te laten meevoeren naar de roerige beginjaren van het bedrijf dat nu in Genval gevestigd is. Een ideale manier om het buitengewone afgelegde parcours beter te begrijpen! Het album "Message on a Bottle" is te koop in een 100-tal boekenwinkels en shops, zowat gelijkmatig verdeeld tussen België en Nederland, tegen de adviesprijs van 10,95 euro.
Er is méér te melden dan alleen maar de verschijning van dit speciale album. John Martin's wil zich tegen het jaareinde ook uitgesproken profileren met de lancering van een volledig nieuwe versie – op vat – van de Guinness Special Export. Deze stout wordt – exclusief voor de Belgische markt! – in Dublin gebrouwen. Kenmerkend voor dit exclusieve bier zijn de delicate zoetheid, een karaktervolle toets van gebrande mout en de lange nasmaak van hop.
De firma John Martin is sinds 1909 gevestigd in België en is bekend voor haar brede waaier van speciaalbieren (volume van 200.000 hectoliter): Gordon Finest Beers, Martin’s Pale Ale, Bourgogne des Flandres, Timmermans, McDouglas, Waterloo,... In totaal zo’n 65 verschillende en exclusieve producten. John Martin nv wordt sinds 2004 geleid door Anthony Martin. De firma verdubbelde haar omzet sinds de creatie van de "Finest Beer Selection".
MICHELIN OPENT DE EERSTE FABRIEK TER WERELD VOOR DE FABRICAGE VAN EEN REVOLUTIONAIRE BAND ZONDER LUCHT
In Piedmont, South Carolina (VS) wordt de nieuwe geavanceerde fabriek voor de productie van de MICHELIN® TWEEL® — de band die nooit lek raakt – gevestigd. Michelin heeft de opening aangekondigd van een nieuwe fabriek in Noord-Amerika die de innovatieve MICHELIN® X® TWEEL® radiaalband zonder lucht gaat produceren voor commerciële toepassingen.
Deze baanbrekende innovatie is ontwikkeld door onderzoeksteams in de Verenigde Staten. De MICHELIN® X® TWEEL® is een revolutionaire band zonder lucht en gaat veel verder dan het traditionele ontwerp van een band doordat hij de band en het wiel samenvoegt tot één solide geheel. De MICHELIN® X® TWEEL® bestaat uit een rigide naaf die via flexibele spaken van polyurethaan wordt verbonden met het loopvlak. Die bestanddelen functioneren als één geheel.
Anders dan een conventionele band, is de MICHELIN® X® TWEEL® een “open” band die zonder lucht rijdt. Zo biedt hij een onmiskenbaar en definitief antwoord op de risico’s van lekrijden die men loopt tijdens het werk op werven en bouwplaatsen, in de landbouw en bij afvalverwerking.
“De Tweel is een nieuw voorbeeld van de capaciteiten waarover Michelin beschikt om baanbrekende innovaties op de markt te brengen,” aldus Pete SELLECK, president van Michelin Noord-Amerika. “Het concept van de Tweel is bedacht in het Research Centre van Greenville, South Carolina. Dit is één van de drie wereldwijde technologiecentra van Michelin. De Tweel zal worden gemaakt in de omgeving van Greenville om tegemoet te komen aan een interesse en een groeiende vraag vanuit de markt.”
Met deze nieuwe fabriek kan Michelin een boost geven aan de innovatie van de MICHELIN® X® TWEEL® SSL (stir-skeed loader), die herhaaldelijk prijzen heeft gewonnen en is bedoeld voor compacte laadmachines. Tevens kan Michelin hier een start maken met de fabricage van de nieuwe MICHELIN® X® TWEEL® TURFTM die onder de ZTRAKTM 900 serie grasmaaiers van John Deere zal worden gemonteerd.
“De Tweel radiaalband zonder lucht is de eerste radiale oplossing zonder lucht die op de markt wordt gebracht en waarmee we een onze afstand ten opzichte van onze concurrenten kunnen vergroten. Hij bevestigt het technologisch leiderschap van Michelin als het gaat om de toekomst van de mobiliteit,” verklaart Ralph DIMENNA, directeur Michelin Tweel Technologies. “De Tweel radiaalband zonder lucht, biedt Michelin de mogelijkheid om nieuwe markten op te gaan en zichzelf breder neer te zetten op markten voor producten die bij lagere snelheden worden gebruikt. De industrie schreeuwt om oplossingen die bijdragen aan meer veiligheid en een hogere productiviteit. Het bedienen van onze klanten staat centraal in onze strategie voor succes.”
De nieuwe fabriek in Piedmont, met een oppervlak van 12.500 m2, is de tiende fabriek van Michelin in South Carolina en de zestiende in de Verenigde Staten. De Groep zal zo een $ 50 miljoen investeren in deze nieuwe fabriek.
De MICHELIN® X® TWEEL® werd oorspronkelijk, in 2004, als een prototype gepresenteerd op de Mondial de l’Automobile in Paris. Het is de meest geavanceerde innovatie van Michelin op het gebied van radiaalbanden zonder lucht. Tevens is de Tweel het enige commerciële aanbod dat, zonder concessies te doen, een voortdurende productiviteit kan garanderen waarbij geen onderhoud nodig is. De band is uitgevoerd met radiaaltechnologie, maar heeft geen lucht nodig.
Daardoor wordt het risico van lekrijden geëlimineerd. Omdat ze het tijdverlies door reparaties van lekke banden willen vermijden, zijn veel industriële gebruikers op zoek naar een alternatief dat niet ten koste gaat van trekkracht, manoeuvreerbaarheid en comfort. De X® TWEEL® biedt de volgende voordelen: hij hoeft niet op bandenspanning gecontroleerd te worden, laat zich makkelijk monteren, is bestand tegen schade, zorgt voor meer comfort en minder vermoeidheid voor degene die met de machine werkt, verhoogt de productiviteit, en gaat langer mee dan een conventionele band.
Michelin, leider binnen de bandensector, ziet het als haar missie om op een duurzame manier bij te dragen aan de mobiliteit van personen en goederen. Daartoe produceert en verkoopt de Groep banden voor alle typen voertuigen: vliegtuigen, auto’s, tweewielers, grondverzetmachines, landbouwmachines en bedrijfswagens. Michelin biedt ook digitale diensten aan ter ondersteuning van de mobiliteit (ViaMichelin.com) en is uitgever van toeristische gidsen, hotel-en restaurantgidsen, wegenkaarten en atlassen. De Groep, waarvan het hoofdkantoor in Clermont-Ferrand (Frankrijk) staat, is aanwezig in meer dan 170 landen, biedt wereldwijd werk aan 111 200 mensen, en beschikt over 67 fabrieken in 17 verschillende landen. Verder heeft de Groep – verspreid over Europa, Noord-Amerika en Azië – een eigen Technologiecentrum voor Research & Development. (www.michelin.com)
Jonathan Oliver van restaurant De Jonkman in Brugge is de winnaar van de Nationale Horecawedstrijd van VLAM en krijgt de titel Viskok van het jaar 2015. Al voor de 26ste maal daagde VLAM alle Belgische professionele koks uit om een zo lekker en origineel mogelijk gerecht in te sturen met de Vis van het Jaar, zeetong, als hoofdingrediënt. Een vakjury maakte een voorselectie uit de ingestuurde recepten. Vijf finalisten werden weerhouden om op 24 november live tegen elkaar op te nemen in de demonstratiekeuken van Horeca Expo.
De finalisten waren: Bart Gils van restaurant Het Keizershof in Turnhout met licht gebrande zeetong “meunière”, gremolata van eekhoorntjesbrood en opgelegde citroen, puree van witte bonen en vinaigrette van crustacés; Jonas Haegeman van restaurant De Vijf Seizoenen in Brakel met een gegrilde zeetong met emulsie van citroenverbena, structuren van aardpeer, citrus, kardemom en gekaramelliseerd witloof; Jean-Philippe Vormezeele van Restaurant Boury in Roeselare met Noordzeetong, bouchot-mossel, grijze Noordzeegarnaal en peterselie; Jonathan Oliver van Restaurant De Jonkman in Brugge met een gebakken zeetong met spitskool en pastinaak en Dimitri Van Berlo van Restaurant Chef’s Table in Burcht met Noordzeetong “ meunière” nieuwe stijl, poeder van hazelnootboter, linzen, duxelle en schuim van scheermessen en wulken, broccolipuree, coulis en krokant van peterselie, crème van citroen op een carpaccio van gemarineerde broccolistelen en licht gerookte aardappelrolletjes.
Een professionele jury voorgezeten door NorthSeaChef Rudi Van Beylen en samengesteld uit vertegenwoordigers van de belangrijkste Belgische restaurateursverenigingen, beoordeelde de prestaties. Het betreft de Jeunes Restaurateurs d'Europe, Les Disciples d'Escoffier, Euro-Toques, Orde der 33 Meesterkoks van België, Meesterkoks van België en NorthSeaChefs.
Jonathan Oliver van restaurant De Jonkman in Brugge maakte de meeste indruk op de jury en won de wedstrijd met zijn 'gebakken zeetong met spitskool en pastinaak'. De winnaar ontving de trofee van de ‘Viskok van het jaar’, ontworpen door kunstenaar Tuur De Rijbel, een cheque ter waarde van € 1.250, een dinerkaart voor twee personen bij Hof van Cleve in Kruishoutem, en een waardebon van € 250 van Flanders Expo, te besteden bij het ISPC. De laureaten ontvingen elk: een 'Vis van het jaar'-diploma, een dinerkaart voor twee personen in De Jonkman in Brugge.
megabus.com biedt 20.000 gratis plaatsen in winterpromotie
Megabus.com geeft gratis plaatsen weg voor reizen in Europa en het VK - Gratis plaatsen kunnen nu geboekt worden op www.megabus.com
Marktleider megabus.com helpt mensen om de winterdip te bestrijden door duizenden gratis plaatsen aan te bieden op haar verbindingen in Europa en het VK. De low-budget busmaatschappij, deel van de Stagecoach Group, biedt voor de periode tussen 12 januari 2015 en 12 februari 2015 20.000 gratis plaatsen aan op haar busverbindingen in Engeland, Wales, Schotland en Europa tijdens een grote weggeefactie.
De gratis plaatsen zijn elke week beschikbaar voor reizen van maandag tot donderdag gedurende de promotieperiode en kunnen nu geboekt worden via de megabus.com website (www.megabus.com) te bezoeken. De midweektickets zullen 60 dagen voor vertrek beschikbaar zijn om passagiers voortdurend nieuwe kansen aan te bieden om een gratis ticket te pakken te krijgen.
megabus.com biedt tickets aan vanaf €1 (plus €0,50 boekingskosten) en biedt verschillende bestemmingen aan in Engeland, Wales, Schotland en Europa. Onder de bestemmingen zijn zowel grote als kleine steden, zoals Newcastle, Bristol, Manchester, Preston, London, Birmingham, Norwich, Swindon, Plymouth, Glasgow, Edinburgh, Inverness, Parijs, Barcelona, Brussel, Newport, Swansea en ook Pembroke Dock, vanwaar passagiers de ferry kunnen nemen naar Rosslare in Ierland.
Managing Director van megabus.com VK en Europa, Edward Hodgson zegt: “Dit is een unieke kans voor onze klanten om een fantastisch koopje te doen voor de winterdip te verslaan. We hebben loyale klanten en we zijn verheugd om hen deze special promotie aan te bieden. We hopen ook dat deze promotie nieuwe klanten zal overhalen om onze diensten te proberen en over te gaan op busreizen die groener, comfortabeler en goedkoper zijn. In de promotie zitten ook sommige van onze nieuwe routes naar Spanje, Duitsland en België.”
Zoals reeds aangekondigd was zal megabus.com dit jaar opnieuw een dienstverlening hebben op kerstdag, met in Europa 14 bestemmingen waaronder Parijs, Barcelona, Amsterdam, Keulen en Brussel. In het VK reist men ook naar 17 bestemmingen, waaronder London, Bristol, Cardiff, Birmingham, Manchester, Leicester, Loughborough, en Sheffield.
Vanuit het Brusselse depot van megabus.com zal er een volledige dienstverlening zijn op alle routes gedurende de hele kerstperiode, inclusief kerstdag. Op alle andere dagen gedurende de kerstperiode, inclusief nieuwjaarsdag, zal megabus.com een bijna normale dienstverlening hebben op haar routes in het VK. Passagiers worden wel aangeraden om de tijdstippen van hun reizen na te kijken aangezien er lichte veranderingen kunnen zijn aan de route of aan de dienstregeling. Ook in Europa zal ze gedurende de hele kerstperiode, inclusief kerstdag en nieuwjaarsdag, alle locaties aandoen, alhoewel er op bepaalde routes een verminderde dienstverlening kan zijn.
De dienstregeling van de slaapbussen van megabusGold.com zullen ook gedurende het grootste deel van de kerstperiode een normale dienstverlening hebben, met kerstavond, kerstdag en oudjaaravond als uitzonderingen.
De low-budget busmaatschappij biedt een dienstverlening van en naar het hart van grote steden en vermijdt de extra transfers en wachttijden van vliegreizen. De duidelijke low-budget prijzen met geen extra kosten voor bagage of taksen, vormen een sterk contrast met low-cost luchtvaartmaatschappijen die extra kosten rekenen boven op de basisprijs.
Verdere informatie over de service van megabus.com en de voorwaarden van de weggeefactie kan men vinden op www.megabus.com
Deze winter ontdekt Nayestones nieuwe sensuele vormen. Om de natuurlijke schoonheid en persoonlijkheid te onthullen lanceert ze de ‘Skin collection’ die de nadruk legt op architecturale en hedendaagse ontwerpen.
Brede manchetten in zilver of verguld messing, ontsluieren door hun spel van holle ovalen de sensualiteit van de huid. In een fijnere versie draagt men de armbanden per drie, ze bestaan in zilver 925, gepolijst, mat of geoxideerd voor een rock allure.
Het ultieme juweel is echter de brede sensuele ring, net een trouwring. Hij wordt in roze goud ontworpen en glijdt over de vinger waar goud en huid fusioneren.
Holland America Line introduceert innovatief interieur met nieuw schip ms Koningsdam
Eerste onthulling nieuw interieur nu beschikbaar op Holland America Line website
Met de verwelkoming van het nieuwe ms Koningsdam, dat vanaf februari 2016 aan de vloot van Holland America Line wordt toegevoegd, introduceert de rederij een nieuw en innovatief design. Als eerste schip in de nieuwe ‘Pinnacle klasse’ combineert het 2.650 bedden tellende passagiersschip een fris en eigentijds interieur dat perfect aansluit bij de gerenommeerde klassieke elegantie van de rederij.
Toekomstige gasten, reisagenten en fans van schepen kunnen nu een eerste blik werpen op een gedeelte van het nieuwe interieur op de website van Holland America Line, www.hollandamerica.com. De ontwikkeling van het schip zal de komende maanden verder worden onthuld door middel van sprekend beeldmateriaal, video's, scheepsfeiten en meer details over het interieur, ontworpen door Adam D. Tihany en Bjørn Storbraaten.
"Zodra gasten aan boord van het ms Koningsdam komen, is de herkenbaarheid van het Holland America Line schip direct zichtbaar maar zullen ze ook verrast worden door diverse vooruitstrevende interieurelementen," aldus Stein Kruse, CEO van de Holland America Group. "Met het onthullen van de eerste beelden en de video van het ms Koningsdam lichten we een tipje van de sluier op van het innovatieve interieur. De komende maanden zullen we diverse innovatieve elementen onthullen, die samen met onze klassieke kenmerken een geheel nieuwe cruise-ervaring creëren."
Architectuur van de muziek
Adam D. Tihany, beschouwd als één van 's werelds vooraanstaande hospitality ontwerpers, staat aan het roer van de interieurconceptualisering. Tihany is meester in het creëren van luxe en creatieve interieurs. Hij houdt bij het ontwerp van de openbare ruimtes aan boord van het ms Koningsdam rekening met de traditionele en kenmerkende elegantie waar Holland America Line bekend om staat, waarbij er wordt gezocht naar een meer moderne balans tussen het verleden, het heden en de toekomst. Tihany's metaforische benadering van het nieuwe interieur van het ms Koningsdam is, met vloeiende rondingen en sierlijke lijnen, geïnspireerd door de ‘architectuur van de muziek’.
"Het idee was om een verhaal te vertellen waarbij gasten zich gedurende hun hele reis verbonden voelen," aldus Tihany. "Ik werd geïnspireerd door de gedachte aan wat je zou kunnen zien aan de binnenkant van een muziekinstrument, hoe de architectuur van de oppervlakte en de geometrie eruit zouden zien." De sleutel van zijn concept is het gebruik van visuele interactie, waarbij gasten actief worden betrokken bij de architectuur.
"Het ontwerp is geen letterlijke vertaling van de muziek, maar een conceptuele benadering waarbij we proberen om het gevoel en de schoonheid van een instrument met haar sierlijke lijnen, dramatische texturen en lichteffecten op te roepen," vertelt Tihany. "Mijn inspiraties kwamen niet alleen voort uit muziek, maar ook van de majestueuze ruimtes en het overdreven gevoel van hoogte, waardoor gasten de grootsheid van elke kamer voelen."
In het hart van het schip, het centrale atrium, creëert Tihany een visueel spektakel. De ruimte wordt, verdeeld over drie dekken, opgelicht door een roestvrijstalen sculptuur dat de synthese van een strijkkwartet vertegenwoordigt. Net als bij muziek, verandert de ervaring naarmate gasten zich langs de sculptuur bewegen, waardoor geen twee perspectieven hetzelfde zijn. Aan het plafond van het atrium wordt een groot projectiedoek gemonteerd dat fungeert als ‘dakraam’ naar buiten. Overdag zullen er witte wolken in een azuurblauwe lucht te zien zijn, terwijl gasten ’s avonds de sterrenhemel zien verschijnen.
Het grote restaurant, de ‘Main Dining Room’, aan boord van het ms Koningsdam beslaat twee verdiepingen en wordt omringd door uitzicht op zee. Sterke, gebogen architectonische pilaren accentueren het hoge plafond. Meubels en moderne verlichting worden speciaal voor het schip op maat gemaakt. Het middelpunt van het restaurant is een gebogen koperen omhulsel rond een indrukwekkende, twee verdiepingen tellende, wijntoren.
De iconische ‘Queen’s Lounge’ is volledig opnieuw ontworpen tot elegant theater en evenementencentrum dat twee verdiepingen beslaat. Ook bij het nieuwe theater heeft Tihany zijn inspiratie gehaald uit muziek. Met ‘state-of-the-art’ technologie wordt de ‘Queen’s Lounge’ het decor voor muzikanten van wereldformaat en de grootste dansvloer op het schip.
Architect en ontwerper Bjørn Storbraaten vergezelt Tihany met het tot leven brengen van het nieuwe schip. Storbraaten brengt, met zijn eerdere werk op het ms Eurodam en het ms Nieuw Amsterdam, de continuïteit van het karakteristieke merk naar het ms Koningsdam. "Het is fascinerend om te werken aan het ms Koningsdam, waar we interieurelementen introduceren die nooit eerder bij Holland America Line te zien zijn geweest," aldus Storbraaten. "We kregen de opdracht om de ‘look en feel’ van het schip verder te ontwikkelen, maar tegelijkertijd wel trouw te blijven aan het sterke Holland America Line merk. Dat maakt het een uitdagend project."
Storbraaten's invloed is duidelijk aanwezig in het ontwerp van het centrale zwembad. ‘De Magrodome’, die meestal over één verdieping is verdeeld, wordt uitgebreid naar twee verdiepingen. De beneden verdieping zal meer traditionele zwembadelementen bevatten, terwijl voor de boven verdieping een nieuw concept voor de rederij wordt gecreëerd. Daarnaast ontwerpt Storbraaten een exotische uitstraling voor het ‘Tamarind’, het Pan-Aziatisch restaurant, welke de fundamentele elementen van de natuur benadrukt: water, hout, vuur en aarde.
Nieuwe onthullingen
In de komende maanden zullen nog meer innovatieve functies en gedetailleerde beschrijvingen van het ms Koningsdam worden onthuld op de website van de rederij. Ook de eerste routes worden in de komende weken bekend gemaakt. Vanaf 1 december kunnen de eerste afvaarten met het ms Koningsdam worden geboekt
Als apotheose van het Jaar van Flora wordt gedurende drie maanden van 10 december 2014 tot 28 februari 2015 in de Sint-Gorikshallen de tentoonstelling “Brussel, Bloemenhoofdstad” georganiseerd. In een doordachte vorm waarbij volledig wordt ingespeeld op de toekomstige bezoekers, wordt hier een eerbetoon gegeven aan de tuin- en bloemenpracht en het groene erfgoed van Brussel. De tentoonstelling is gratis en voor iedereen toegankelijk.
U heeft het over bomen, en tuinieren en tuinieren? Deze unieke en volledig didactische tentoonstelling laat architecten en landschapsarchitecten, studenten architectuur en stedenbouw, toeristen en andere gepassioneerden de historische ontwikkelingen van de tuinbouw in Brussel ontdekken, vanaf het begin in de 17de eeuw tot vandaag.
1664-2014: een jonge vereniging … van 350 lentes: De inleiding van de tentoonstelling is gewijd aan de Société Royale Linnéenne et de Flore de Bruxelles die in 2014 haar 350ste verjaardag viert. De Société de Flore, erfgename van de in 1664 opgerichte vereniging van de Heilige Dorothea, de patrones van de bloemisten (die in 1786 werd opgeheven door keizer Jozef II), werd gesticht in 1822. De elitaire geest van deze vereniging kwetste evenwel de sierplantkwekers die zich vanaf 1835 verenigen in de Société Linnéenne de Bruxelles, een vereniging met een meer “democratische” geest. Later zullen de twee verenigingen opnieuw samengaan voor de internationale wereldtentoonstelling van Brussel in 1935, en uiteindelijk fuseren ze onder de naam Société Royale Linnéenne et de Flore de Bruxelles. Deze verbinding kwam tot stand onder leiding van Firmin Lambeau (zakenman) van de Société Linnéenne en Jules Buyssens (landschapsarchitect) van de Société de Flore.
De tuinbouwwetenschap, een deel van “de Belgische ziel”: In het eerste deel van de tentoonstelling wordt het historische kader van de Belgische tuinbouw mooi in beeld gebracht. In samenwerking met dr. Denis Diagre wordt de Brusselse tuinbouw van 1830 tot 1865 hier in al zijn pracht getoond.
De orchidee in al haar fasen: Het tweede deel van de tentoonstelling richt zich op het botanische aspect en de geschiedenis: hier kan het publiek de beroemde orchidee ontdekken. Deze werd trouwens prachtig geïllustreerd door de Brusselse schilder, Alphonse Goossens. De familiearchieven van de schilder zullen tijdens deze tentoonstelling voor de eerste maal worden getoond. Onder leiding van Pierre Delforge wordt nader ingegaan op de verrassende aspecten van de orchidee.
Wat rest er van de tuinenpracht van Brussel? De reis van deze tentoonstelling eindigt met een fundamentele vraag: “Wat rest er van de tuinenpracht van Brussel?” Bij wijze van antwoord stelt Leefmilieu Brussel drie belangrijke parken van het Brussels Gewest voor: de Tuin van de Bloemist, De Kruidtuin van Brussel, het Park Tenbosch, en wordt het publiek uitgenodigd om (opnieuw) een bezoek te brengen aan de bewijzen van dit prachtige erfgoed.
{On}Draaglijk: De Société Royale Linnéenne et de Flore nodigde de Brusselse kunstenares, Véronique Goossens, tevens achterkleindochter van de schilder van de orchidee (Alphonse Goossens), uit om als aanvulling op deze “organische” tentoonstelling een magistrale installatie te realiseren in de centrale ruimte van de Sint-Gorikshallen in Brussel. Alle bordjes van deze tentoonstelling zijn opgesteld in drie talen: Nederlands, Frans en Engels. Er worden ook animaties voorzien voor georganiseerde groepen, scholen enz. De organisatoren verwachten zo’n 25.000 bezoekers.
Van maandag 1 december tot en met vrijdag 5 december viert het Ukkelse sterrenrestaurant Le Passage zijn twintigjarig bestaan op meer dan uitbundige wijze.
De diverse menu’s en ook champagne worden aangeboden aan €20 of een veelvoud van 20. De lunch kost €20 ipv €35, het specialiteitenmenu kost 2x20 of €40 ipv €55. Het avondmenu wordt aangeboden aan 3 x 20 of €60 ipv €75. Bovendien werden 20 wijnen geselecteerd die eveneens aan €20 de fles worden aangeboden. Het neusje van de zalm is ongetwijfeld de Champgne Autreau 1er cru die ook aan €20 wordt geserveerd.
Reservatie is een absolute must. Dit kan per email restaurant@lepassage.be met referentie ’20 ans’ maar kan evenzeer telefonisch op het nummer 02-3746694 met dezelfde referentie. Een absoluut buitenkansje voor alle fijnproevers.
Dankzij de jaarlijkse financiële steun van Palm Brouwerijen hebben in de voorbije week 15 eindejaarsleerlingen Hotel, Bakkerij en Toerisme uit 7 Vlaamse hotel- en toerismescholen deelgenomen aan de jaarlijkse Europese competitie van het Europese netwerk AEHT in Belgrado. Er waren zowat 350 studenten uit 30 landen aanwezig, tezamen met nog eens 200 begeleidende leerkrachten en directies.
Volgende scholen namen deel: Colomaplus (Mechelen), PIVA (Antwerpen), VTI Spijker (Hoogstraten), VIVES (Brugge), Campus Wemmel, Hotelschool Hasselt, Technigo (Aalst). In de persoon van Luc Bastiaens voor de competitie Patisserie en Theo Verkoyen voor de competitie Hospitality Management (hoger onderwijs) leverde Vlaanderen ook twee headjudges voor de tien competities die werden uitgevochten.
Het voltallige Vlaamse team, goed voor 27 personen, kwam met maar liefst vier medailles naar huis: Jarne Meeuwssen (VTI Spijker, Hoogstraten): gouden medaille in de decathlon-competitie; Eline Van Mechgelen (PIVA, Antwerpen): bronzen medialle in haut cuisine; Gwenn Claus (Technigo, Aalst): gouden medaille in haut cuisine en tenslotte Celine Spooren (Hotelschool Hasselt): bronzen medaille in restaurantservice. Dit resultaat bevestigt de mooie resultaten die de Vlaamse hotel- en toerismescholen in de edities van vorige jaren hebben behaald. Hoewel een kleine regio weten de Vlaamse scholen telkens weer met enkele medailles huiswaarts te keren.
In de marge van deze competitie hebben de Vlaamse hotelscholen ook afspraken gemaakt over een Eramus+-uitwisselingsproject tussen de Vlaamse en de Portugese hotel- en toerismescholen. In november 2015 zullen 30 leerkrachten, kader- en directieleden uit Vlaanderen voor een week hun licht opsteken bij de Portugese collega-scholen. In april 2016 ontvangen wij in Vlaanderen de Portugese collega’s. In november 2017 zullen de Vlaamse hotel- en toerismescholen die lid zijn van het AEHT-netwerk deze Europese conferentie organiseren in Vlaanderen, meer bepaald in Oostende.
Tussen de verschillende competities werkte Herman Siebens algemeen-directeur van Go!-scholengroep Ringscholen), voorzitter van het Vlaamse netwerk en vice-president in de Europese raad van bestuur, de vergadering van de raad van bestuur en de algemene vergadering af. Hij leidde een sessie voor directeurs en leerkrachten over stress en burn-out in het onderwijs.
Naar goede gewoonte viert VLAM ook dit jaar de Week van de Friet. Van 1 tot 7 december worden de frietjes van de frituur in de schijnwerpers geplaatst. Thema van dit jaar is ‘Iedereen verdient een frietje van de frituur’.
Iedereen verdient een frietje van de frituur: Het is bekend dat bijna niemand kan weerstaan aan een frietje van de frituur. De frietkotcultuur werd begin dit jaar niet zonder reden toegevoegd aan de Vlaamse lijst voor immaterieel cultureel erfgoed. Maar ook al lust iedereen dan wel de frietjes van de frituur, ze zijn helaas niet voor iedereen even bereikbaar. Denk maar aan mensen die in nachtploegen werken, politici in lange onderhandelingen of de bewoners van een rustoord bijvoorbeeld. Dat gegeven speelt VLAM uit in de nieuwe frietcampagne.
Een nieuwe tv-spot trekt tijdens de Week van de Friet de aandacht, met in de hoofdrol een visser op volle zee. Ook hij heeft erg veel trek in frietjes van de frituur maar moet geduld oefenen. De tv-spot wordt uitgezonden op één. Neem gerust ook een kijkje op de website www.weekvandefriet.be voor de spot.
Op de campagnewebsite kan je bovendien iemand nomineren die een frietje van de frituur verdient maar er door omstandigheden geen kan eten. Uit alle inzendingen worden 3 winnaars geselecteerd. Zij zullen verrast worden met lekkere frietjes. Je kan op de website ook jouw frietmoment delen via Instagram (#weekvdfriet), twitter en Facebook.
De Vlaamse frituristen zullen elk op hun manier aandacht besteden aan de Week van de Friet. Een campagneposter helpt hen hierbij. Wie weet wat jouw frituur in petto heeft om jou eens extra te verwennen! De frituristen kunnen hun eigen actie delen via de Facebook-pagina van de Week van de Friet.
Week van de Friet: Sinds 2000 voert VLAM in opdracht van de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven promotie voor de frietjes van de frituur. Door de frituur een hele week op een positieve manier in de spotlight te zetten, willen we het aandeel van de frituur binnen het frietverbruik verhogen.
Dat de frieten en de frituren ons na aan het hart liggen, blijkt opnieuw uit een onderzoek van Ivox waarin gepeild wordt (onderzoek loopt van maart 2014 tot feb 2015) naar de dagelijkse eet- en drinkgewoonten van de Vlaming. Op een willekeurige dag hebben 13 % van de 15- tot 65-jarigen frietjes gegeten. 93 % van de Vlamingen eet minstens één keer per maand frietjes en 46% gaat minstens één keer per maand naar de frituur.
De grootste frietadepten zijn de jonge mannen (15-24j) en de gezinnen met kinderen. Vooral op vrijdag (topdag), zaterdag of zondag gaan ze graag langs bij hun frituur in de buurt. Ze vinden de frietjes van de frituur bijzonder lekker en appreciëren de bakkunst van de friturist, de vriendelijke bediening en het assortiment. Dat een frituur makkelijk te vinden is in de eigen buurt en dat de openingsuren ruim zijn, zijn twee bijkomende troeven. De frituur blijft ook bij uitstek dé plek voor een snelle hap en behoudt zijn voorsprong op hamburgerzaken en pittarestaurants.
In 2015 zal Tunesië de eer krijgen om de rol van gastland voor het Vakantiesalon in Brussel op zich te nemen. Tunesië volgt hiermee Peru op, dat in 2014 als gastland op het salon werd gepresenteerd aan de 100.576 bezoekers. Het salon is volgend jaar te bezoeken van donderdag 5 tot en met maandag 9 februari in Brussels Expo en heeft met Tunesië een bestemming gekozen, op twee en een half uur vliegen van Brussel, waar nog veel meer te beleven valt dan enkel zon, zee en strand. Axel De Corte van FISA, organisator van het Vakantiesalon van Brussel, is alvast zeer enthousiast: “We zijn erg blij dat Tunesië heeft toegezegd als gastland voor de 2015-editie. Naast meer dan 3000 uur zon per jaar heeft het land nog zoveel meer te bieden. De bezoekers van het Vakantiesalon zullen zonder meer wegdromen bij het vooruitzicht om dit land te (her)ontdekken!
Fietsen, familie en outdoor als nieuwste trends in de reissector. Het Vakantiesalon is niet alleen de ideale gelegenheid om alle tot nu toe nog ongekende facetten van het zonovergoten Tunesië te leren kennen, maar ook om alles te weten te komen over de allernieuwste trends in de wereld van het toerisme. Wat betreft de trends zal op de volgende editie van het salon onder meer extra aandacht besteed worden aan de thema’s ‘fietsen’, ‘familie’ en ‘outdoor’, tendensen die de laatste jaren duidelijk aan belang winnen in de reissector.
De nog ongekende facetten van Tunesië: Amel Malouche Kallel, directrice van de Tunesische Nationale Dienst voor Toerisme: Het feit dat we op het Vakantiesalon in de kijker worden gezet, hebben we ongetwijfeld te danken aan de revival van Tunesië na het aannemen van de nieuwe grondwet in januari 2014. Als eerste echte Arabische democratie, biedt Tunesië een waaier van toeristische mogelijkheden van hoogstaande kwaliteit die veel verder gaan dan het pure strandtoerisme. Het zijn deze vele troeven van het nieuwe Tunesië die we zullen voorstellen aan de bezoekers van het Vakantiesalon van Brussel.
Met een unieke combinatie van eeuwenoude cultuur, prachtige natuur en een springlevende sfeer onder de gastvriendelijke, open bevolking, kan Tunesië een heel divers aanbod aan activiteiten voorstellen. Zo kunnen cultuurliefhebbers de vele Romeinse Unescosites, musea en historische steden bezoeken. Voor natuur- en sportliefhebbers zijn er dan weer golfterreinen ontworpen door internationaal gerenommeerde architecten en de prachtige landschappen van de Saharawoestijn of de bergen om lange tochten te maken. En wanneer je na dit alles tot rust wil komen, kan je genieten van de kwalitatief hoogstaande wellness. Tunesië is immers na Frankrijk de tweede meest populaire bestemming voor thalassotherapie, een therapie die zich beroept op de eigenschappen van zeewater en minerale zouten.
Het Vakantiesalon 2015 loopt op BRUSSELS EXPO van donderdag 5 tot en met maandag 9 februari 2015. Meer info? www.vakantiesalon.eu
De 30e editie van deze beurs van oldtimervoertuigen en droomauto’s vindt plaats op 20-21 december op dezelfde plaats en datum als waarop ooit de eerste editie van deze beurs werd georganiseerd, in Kortrijk Xpo. Lamborghini, Bentley, Rolls Royce, Ferrari, Porsche, Austin Healey: deze droomwagens zullen er natuurlijk zijn op Dreamcar International in Kortrijk Xpo op 20 en 21 december, maar ook de gewone klassieke auto die een haalbare droom voor velen vertegenwoordigen.
Het is ook een moment om stil te staan bij de geschiedenis van de fiets met een collectie fietsen uit de periode 1865-1970. Welke fietsen bestonden er bv tijdens 14-18 of 40-45? Ook is er aandacht voor bromfietsen uit de jaren 60-70. Afgelopen jaar won de club met Amerikaanse auto’s uit de jaren 40 en 50 de Dreamcar Trophy.
De nieuwe datum is een schot in de roos, standhouders uit alle omringende landen melden zich aan, een aantal mensen komen voor het eerst naar België met hun droomauto’s of automobilia. Dreamcar International is internationaler dan ooit. Dankzij de inzet van velen wordt gezorgd voor een aantrekkelijke show. Zowel kenners als gewone bezoekers komen aldus aan hun trekken.
Dagelijks komen er nog inschrijvingen binnen, dreamcars als een Ferrari Testarossa, een Dino GT 4, Ferrari 208, 308 of 328, een Lamborghini Countach, een Diablo SV, Mercedes SL, Rolls Royce Silver Wraith, Ford de Luxe 1940, Porsche, Alfa Montreal, Alfetta 2600 Coupé, Fiat Dino Spider/coupé… De online verkoop van toegangskaarten aan extra voordelige prijzen is nu begonnen.
Daarnaast vindt u er ook alles wat u op een oldtimerbeurs mag verwachten: oldtimers en droomauto’s uit een eeuw autogeschiedenis, autokunst, onderdelen, boeken, tijdschriften en andere documentatie. Maar ook speciale stands voor het restaureren van auto's zonder de z.g. automobilia te vergeten. Zowel de handelaar als de particulier kan hier terecht voor het ruilen of verkopen van zijn onderdelen, miniaturen, autofolders of zijn oldtimer 1/1.
De redactie van Oldtimer Dreamcar Magazine stelt vast dat het afgelopen jaar heel wat nieuwe bedrijven in de oldtimersector zijn opgestart. De aankoop van oldtimers in België is meer dan verdubbeld het laatste jaar.
De 30e editie van Dreamcar International vindt plaats op zaterdag 20 en zondag 21 december 2014 in Kortrijk Xpo, telkens van 9u30 tot 18u00. Kortrijk XPO ligt aan de autosnelweg E17, aan de afrit 2.
Op internet kan je nog meer informatie terugvinden, kortingskaarten downloaden of extra voordelig toegangskaarten aanschaffen via www.oldtimerdreamcar.com
BIP'S CHRISTMAS VILLAGE - van 18 tot 21 december 2014
Deze eerste editie belooft een spetterend en gezellig feest te worden op het Koningsplein. Gedurende 4 dagen zal het Bip haar eigen Kerstdorp organiseren, met name Bip’s Christmas Village. Omgeven door talrijke kerstlichtjes zal er een ruim aanbod aan chalets, lekkernijen, attracties, muziek,…, te vinden zijn.
Bezoekers zullen zich, met zicht op onze kerstboom, kunnen verwarmen met een glas glühwein, maar zullen ook ambachtslieden van her en der kunnen ontdekken, en genieten van een spetterende show die de vuurspuwers, ijssculpteurs en een fanfare zullen aanbieden.
Het BIP, het huis van het Brussels gewest, dat ingehuldigd werd in 2008, bevindt zich op het Koningsplein. Men kan er een verrassende tentoonstelling over Brussel bezoeken, evenementen zoals optredens, animaties,…, vinden er plaats. Men kan er zalen huren voor corporate evenementen, en het is eveneens de zetel van de Brusselse Regering. Dit alles draagt bij tot de uitstraling van het Gewest. www.biponline.be
PRAKTISCHE INFORMATIE
Wanneer? : van 18 tot 21/12/14 van 10.00 tot 22.00
Op 18 december wordt ter gelegenheid van de openingsavond een glas van de vriendschap vriendelijk aangeboden. Dit op de Erekoer van het Bip en een deel van het Koningsplein (10-11 Koningsstraat, 1000 Brussel). Gratis inkom met parkeergelegenheid in de omgeving.
Ingenieuze mechaniekjes, een grafische wijzerplaat en een tijdloos, modern ontwerp; een designerwatch dat volgend seizoen níet uit is, maar nog altijd volop in de mode. Zoals altijd wil Alessi het anders doen. Niet met de laatste grillen mee, maar een horloge dat je wilt, dat je móet hebben. Voor altijd en niet voor heel even.
De Belgische ontwerper Frédéric Gooris, die momenteel in Hongkong woont en werkt, kreeg de opdracht om hét Alessi-horloge te ontwerpen. Het polshorloge moest een tijdloos design hebben en een echte Alessi-look. En dat voor een budgetvriendelijke prijs, zodat het toegankelijk zou blijven voor iedereen en geschikt zou zijn om cadeau te doen. Gooris werkte daarom vooral met bestaande onderdelen en focuste zich op het grafische aspect om het verschil te maken.
Het resultaat is l’Orlogio. De collectie bestaat intussen uit zeven horloges die passen bij zowel een casual als een formele outfit. De ontwerpen zijn klassiek en tijdloos, maar hebben ook een eigen Alessi-twist. De grafische wijzerplaat en het dunne, vergrotende glas geven een onverwachte dynamiek aan de wijzerplaat. Gooris verwijst hiermee naar de extra dimensie die tijd toevoegt aan de wereld om ons heen. Hoewel achter alle horloges hetzelfde mechanisme schuilgaat, is elke uitvoering door de andere kleur en band uniek.
Gooris: “Als een goed acteur op het podium staat, zien we niet de acteur met een kostuum, maar het personage dat hij speelt. Hij hoeft maar van kostuum te wisselen en we zien een totaal ander personage; en weer lijkt het of de acteur altijd deze rol heeft gespeeld. Met het iconische ontwerp van l’Orlogio wilde ik diezelfde vrijheid: de verschillende kleuren en materialen geven de horloges telkens een andere look, van klassiek tot modern, terwijl ze elke keer opnieuw voor die ene uitvoering ontworpen lijken.”
Het tijdloze aspect is heel belangrijk voor Alessi, maar ook voor Gooris. “Ik hou er niet van om producten te ontwerpen alleen om iets nieuws te kunnen uitbrengen. Dan krijg je voorwerpen die snel gedateerd zijn en weinig toevoegen aan ons leven. Ik zie ontwerpen eigenlijk als levende dingen. Ze passen zich geleidelijk aan hun omgeving aan en ontstaan niet zomaar vanuit het niets. Daarom werk ik liever ‘evolutionair’: een bestaand ontwerp aanpassen of een innovatieve twist geven. Mensen hebben uiteindelijk het meest met ontwerpen waar ze zich comfortabel bij voelen.”
Voor hij l'Orlogio ontwierp, had Gooris niet speciaal een band met horloges. Je hoeft maar op je smartphone te kijken en je weet hoe laat het is. Die uitgangspositie bood ook een voordeel. De ontwerper kon het product benaderen als een consument, en niet als de specialist die het product wil verkopen. Terwijl hij l’Orlogio uittekende en zich verdiepte in de geschiedenis van het tijdlezen, kreeg Gooris veel waardering voor de precisie en het vernuft binnenin de kleine kastjes. Een delicaat, symfonisch mechanisme dat al eeuwen werkt, daar kan geen moderne technologie tegenop! L'Orlogio, Frédéric Gooris voor Alessi. € 115 - € 149
Frédéric Gooris, geboren in Leuven in 1974, is een Belgische industrieel ontwerper. In 1998 studeert hij af aan de Hogeschool Antwerpen, in 1999 verhuist hij naar Milaan voor zijn master Design aan de Domus Academie. Om ervaring op te doen werkt hij voor Philippe Starck en Stefano Giovannoni. Na vijf jaar start hij zijn eigen bureau op, Studio Gooris in Milaan. Hij ontwerpt producten en concepten voor internationale bedrijven zoals Alessi, Ferrero, Target, Levis, JCPenny en meer. In 2009 neemt hij deel aan het opzetten van Bombol, een designmerk voor babymeubels. In 2010 is het tijd voor een nieuwe uitdaging en verhuist hij naar Hongkong, waar hij een tweede vestiging van Studio Gooris opent. Vandaag woont en werkt hij daar nog altijd.
Callas Confiture presenteert dit najaar drie konfijten. Naast oerklassiekers als rode-uienkonfijt en veenbessenkonfijt ook de originele braambessen-laurierkonfijt. Origineel en feestelijk cadeautje voor fijnproevers.
Met de feestdagen die niet zo ver weg meer zijn, hebben we weer urenlang tafelplezier voor de boeg. Callas Confiture presenteert dit najaar drie konfijten, die de ultieme natuurlijke smaakmaker zijn bij je feestgerechten. Naast oerklassiekers als rode-uienkonfijt en veenbessenkonfijt presenteert het Gentse merk ook een originele braambessen-laurierkonfijt. Heerlijk bij feestelijke klassiekers, verrassend bij zelfbedachte smaakcombinaties én origineel als cadeautje.
Karen Depoorter, zeg maar madame Callas Confiture, veroverde het land de voorbije jaren met haar natuurlijke, originele en ambachtelijke confituren van topkwaliteit. Ze maakt die met veel liefde, geduld, de beste ingrediënten en zonder bewaarmiddelen in open koperen ketels op haar fornuis in Gent. Haar assortiment vind je enkel in de beste winkels en wordt gesmaakt door fijnproevers, tal van topchefs, culinaire professionals zoals kaashandelaren en slagers, en door iedereen die houdt van ambachtelijke kwaliteit. Callas Confiture biedt ondertussen 25 creaties aan. Naast het alom bekende assortiment confituren zijn er ook geleien, marmelades, vruchtenboters en nu ook konfijten.
Smaakmaker bij najaarsgerechten: “Een appel met veenbessenkonfijt en een toastje paté met uienkonfijt zijn voor mij pure nostalgie in het wildseizoen of tijdens de kerstfeesten”, vertelt Karen. De drie smaken die Karen ontwikkelde in haar konfijtenassortiment, zijn ideaal bij typische wintergerechten en bij wild. Maar daarnaast moedigt Karen je aan om zelf te gaan experimenteren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een toastje braambessen-laurierkonfijt met een stukje Roquefort? Of van een exotisch gemarineerde kabeljauwfilet met mango en rode-uienkonfijt? Net als bij het assortiment confituren weet Karen ook nu weer een oeroud product in een hedendaags recept te vatten, met verrassende toepassingen.
Enkel de beste ingrediënten: Zoals voor al haar producten, gebruikt Karen voor haar konfijten enkel de beste ingrediënten en de meest zorgzame technieken. Geen gewone tijm maar zachte citroentijmblaadjes belanden in de konfijten. Geen gemberpoeder, maar met de hand geschilde en gesneden gemberstukjes. Een arbeidsintensief en ambachtelijk proces, dat zorgt voor intense smaken.
Feestelijk geschenk: De drie konfijtsmaken van Callas Confiture zitten apart verpakt in een mooie wikkel, waarop ter inspiratie ook nog een origineel receptje staat. Je hoeft je potje maar uit het rek te nemen en je hebt een origineel cadeautje voor de feestdagen. Keuze uit braambessen-laurierkonfijt, veenbessenkonfijt en rode-uienkonfijt. Potjes van 250 gram, richtprijs 4,50 euro. Te koop bij de betere zaken (delicatessezaken, kaaswinkels, slagerijen, wijnhandels). Voor culinaire professionals te koop bij ISPC, Hanos België en Horeca Totaal in potten van 800 gram, per vier verpakt.
Konfijten?
Het werkwoord konfijten betekent voor elke chef iets anders. De ene denkt onmiddellijk aan gekonfijt fruit, stukjes fruit ingelegd in suiker, de ander aan gekonfijte eend, die in zijn eigen vet gegaard is. Wat alle konfijttechnieken met elkaar gemeen hebben, is dat ze al eeuwenlang gebruikt worden om het beste van het seizoen wat langer te kunnen bewaren. Het bereidingsproces van de konfijten van Callas Confiture lijkt op dat van confituur, maar door het gebruik van wijn, azijn en kruiden is het resultaat hartiger.
Karen Depoorter startte in 2010 met haar eigen Haute Confiture-lijn Callas Confiture. Ambachtelijk gemaakt met de beste seizoensingrediënten in verrassende smaakcombinaties, presenteert ze haar potjes bij de beste voedingswinkels, hotels en chef-koks. Het assortiment bestaat ondertussen uit heerlijke confituren, geleien, vruchtenboters, marmelades en konfijten. Bekroond als duurzaamste ondernemer van Gent in 2012, wil Callas Confiture de liefde voor lekkere, duurzame en natuurlijke ingrediënten tot ver buiten de stadsgrenzen doorgeven. www.callasconfiture.com
Sensationele activiteiten in de sneeuw met Pierre & Vacances!
Pierre & Vacances biedt diverse bestemmingen aan in de allermooiste berggebieden in de Alpen en Pyreneeën. Spanning en sensatie gegarandeerd voor iedereen: skiërs kunnen genieten van de vele skipistes en voor de niet-skiërs zijn er andere wintersportactiviteiten zoals ijsrijden, speedriding, yooner en nog veel meer.
IJSRIJDEN IN FLAINE. In skistation Flaine biedt Pierre & Vacances de mogelijkheid tot ijsrijden met een squad, een sneeuwbuggy of zelfs met een echte rallyauto. Onder leiding van instructeurs leer je aan de hand van verschillende technieken hoe je het best op ijs kan rijden. Plezier verzekerd! Verblijf in de Pierre & Vacances premium residentie Les Terrasses d’Hélios*****. Les Terrasses d’Hélios opent deze winter in het aantrekkelijke skistation Flaine. De residentie beschikt over een wellnessruimte en Deep Nature Spa. De appartementen zijn ruim en gezellig om je verblijf in de bergen zo aangenaam mogelijk te maken.
SPEEDRIDING IN ARC 1950. Op zoek naar sensatie? Dan is speedriding een must. Speedriding is een combinatie tussen paragliding en skiën, waarbij enorme hoogtes en snelheden worden bereikt. Een gevorderd skiniveau is vereist om goed te kunnen sturen en manoeuvreren. Verblijf in de Pierre & Vacances premium residentie Arc 1950 Le Village*****. Deze in authentieke stijl gebouwde residentie is autovrij en beschikt over een wellnessruimte met verwarmd binnenzwembad, sauna, hamam, fitnesszaal en een Deep Nature Spa waar je na het skiën helemaal tot rust kan komen.
YOONER IN AVORIAZ. Yooner is één van de nieuwste rages op de skipistes. Het is een soort slee met handvat tussen de benen om te kunnen sturen. Deze leuke activiteit is geschikt voor iedereen, van jong tot oud. Zelf de kleintjes kunnen hieraan deelnemen! Verblijf in de Pierre & Vacances premium residentie L’Amara*****. Deze luxeresidentie gelegen in Avoriaz, ligt aan de voet van de pistes en biedt een buitengewoon uitzicht over de vallei van Morzine. De inrichting van deze luxe-appartementen beschikt over de juiste mix tussen traditioneel en modern design.
OFF-PISTE SKIEN EN SNOWBOARDEN IN LES MENUIRES. Meer mensen wagen zich tegenwoordig buiten de pistes. Onder veilige begeleiding van een instructeur is het mogelijk om off-piste te gaan waar de sneeuw nog mooi vers is. Pierre & Vacances biedt lessen voor off-piste skiën aan. Verblijf in de Pierre & Vacances premium residentie Les Alpages de Reberty***. De residentie gelegen in skigebied Les 3 Vallées, is gebouwd op het hoogste gedeelte van het station, genaamd Reberty 2000, en biedt directe toegang tot de skipistes. Ook hier kun je na het skiën genieten van een wellnessruimte met een sauna, een overdekt zwembad en een hamam.
Op gericht in 1967, is de Pierre & Vacances-Center Parcs Group Europese marktleider in vakantieverhuur. Het unieke businessmodel is gebaseerd op de synergie tussen twee focusgebieden: toerisme en onroerend goed. Vandaag de dag omvat de groep 5 toeristische merken: Pierre & Vacances met de twee labels Premium en Villages Clubs, Maeva, CenterParcs, Sunparks en de Aparthotels Adagio. Het totaal aantal accommodaties bestaat uit bijna 50.000 appartementen en bungalows op 300 locaties in Europa. In 2012/2013 verwelkomde de groep bijna 7,5 miljoen bezoekers en realiseerde een omzet van 1.307 miljoen euro.
Touroperators lanceren zomeraanbod met kortingen tot -30%
Wie komende zomer goedkoop naar de zon wil kan maar beter snel beslissen. Zowat alle grote touroperators hebben hun brochures klaar voor het komende zomerseizoen en lanceren hun aanbod aan de scherpste prijzen. “Beter dan dit gaat het niet meer worden. Zelfs wie een last minute boekt zal duurder af zijn”, zegt Jurgen De Vos, Algemeen Directeur van vakantievergelijkingssite Vakantiedeals.be. “Bovendien hebben vroege boekers de ruimste keuze. En wie daarenboven ook nog een keertje de moeite doet om het aanbod van de touroperators onderling te vergelijken, kan vaak een nog voordeligere deal bekomen.” Het mag duidelijk zijn dat de wachtenden ongelijk hebben.
De tijd dat de grote touroperators hun zomeraanbod pas in het begin van het jaar lanceerden ligt al een poos achter ons. Het is nagenoeg een sport geworden om als eerste met je aanbod naar buiten te komen en daarbij de concurrentie te overbluffen in prijs. Touroperators hebben er dan ook alle baat bij om de lege stoelen in hun vliegtuigen zo snel mogelijk gevuld te krijgen. De kortingen die men nu toestaat zijn daarom ook groter dan die in de last minuteperiode. Een bijkomend voordeel ten opzichte van die last minutes is het ruime aanbod: wie nu boekt heeft nog alle beschikbaarheid van datum, favoriet hotel, tot zelfs favoriete kamer.
“De kortingen die de touroperators toestaan durven onderling nogal fel te verschillen”, zegt Jurgen De Vos van Vakantiedeals.be. “De ene biedt een vroegboekkorting aan van -30% op de officiële prijs, de andere biedt een aantal extra nachten aan of laat kinderen onder een bepaalde leeftijd gratis reizen. Sommige bieden zelfs de optie aan om nu al te boeken en later pas te betalen of voorzien een gratis transfer van en naar de luchthaven. Naarmate men dichter bij 1 maart komt worden de vroegboekkortingen stelselmatig afgebouwd. Zoveel te vroeger men boekt, zoveel te beter de deal.”
Omdat de voordelen tussen de touroperators zo sterk verschillen is het belangrijk om te vergelijken. Daarom heeft Vakantiedeals.be een handig overzicht gemaakt van de voordelen die de verschillende touroperators momenteel aanbieden. Dit overzicht kan men raadplegen via http://www.vakantiedeals.be/nieuws/vroegboekkortingen-zomer-2015-overzicht
Vakantiedeals.be is de eerste Vlaamse reis- en vakantievergelijkingssite en heeft als doel het de Vlaming gemakkelijker maken om reizen en vakanties in België te gaan vergelijken. Vakantiedeals.be verzamelt het aanbod van belangrijke Belgische spelers als Thomas Cook, Neckermann, Sunjets, Sunweb en Corendon, etc.
Iedere dag wordt het aanbod van deze partners up-to-date ingeladen in het systeem van Vakantiedeals.be. Boeken gebeurt rechtstreeks bij de touroperator.
De Thaise keuken wordt unaniem beschouwd als een van de meest geraffineerde culinaire tradities ter wereld, het is bovendien ook een van de meest gezonde keukens. De vele groenten en kruiden die worden gebruikt in de bereidingen, en die al even rijk zijn aan heerlijke parfums als aan smaak, zorgen voor een heel evenwichtig en tegelijk overheerlijk dieet. De oliën ISIO 4 en ISIO 4 Olijf van Lesieur gaan hier dan ook perfect mee samen. Ze hebben niet enkel een ideaal lipidenprofiel dankzij hun unieke samenstelling, maar respecteren de natuurlijke smaak van de voedingsmiddelen.
ISIO 4 en ISIO 4 Olijf : een ideaal huwelijk met de Thaise keuken! We schepen onmiddellijk in voor een geslaagde culinaire ontdekking: ISIO 4 en ISIO 4 Olijf vormen een perfect huwelijk met de Aziatische en in het bijzonder de Thaise keuken. Daarom komen deze kwaliteitsoliën, in samenwerking met het bekende Thaise restaurant Blue Elephant en zijn executive chef Sathit ‘Joe’ Srijettanont, vandaag aan bod in de bereiding van enkele exotische en overheerlijke recepten.
Een pluspunt op uw bord! De dagelijkse consumptie van de oliën ISIO 4-en/of ISIO 4 Olijf bieden omega-3-en omega-6-vetzuren voor het behoud van normale cholesterolwaarden, vitamine D, de onmisbare bondgenoot voor uw immuunsysteem en vitamine E voor zijn antioxiderende werking van de cellen. Naast hun voedingseigenschappen respecteren de ISIO 4-oliën, gebruikt om op smaak te brengen, om in te bakken of te frituren, de natuurlijke smaak van de voedingsstoffen, ongeacht de bereiding. De delicate smaak van deze oliën maken hen tot de perfecte partner in de meest smakelijke bereidingen en vooral in het geval van de Thaise keuken, waarin het ‘natuurlijke’ aspect van de ingrediënten erg belangrijk is.
Koude of warme bereidingen? Aan u de keuze! Koud worden de ISIO 4-oliën in het bijzonder aangeraden voor de bereiding van vinaigrettes (bestemd om salades of rauwkost op smaak te brengen), maar ook in marinades en uiteraard voor de bereiding van emulsiesauzen zoals mayonaise en al haar varianten...
Wat de warme bereidingen betreft, zijn de ISIO 4-oliën geschikt voor verschillende bereidingsmethoden: in de pan of stoofpan voor het bakken, stoven of sauteren van groenten, maar ook voor vlees, gevogelte of vis en natuurlijk ook voor al uw wokgerechten; in de oven om te braden en te grillen, maar ook in uw gebak… Bovendien kan de ISIO 4-olie ook worden gebruikt in elke frituurpan, zowel voor het bakken van frieten als voor hartige of zoete beignets, maar ook voor heel het assortiment traditionele Thaise hapjes. Het zijn niet alleen perfecte partners in de dagelijkse keuken, dat de ISIO 4-oliën ook perfect zijn aangewezen voor de Oosterse keuken bewees Sathit ‘Joe’ Srijettanont via enkele prachtige bereidingen waarvan de smaak en het aroma je onmiddellijk duizenden kilometers hiervandaan brengen.