Thomas Cook met extra vluchten naar Spanje en Griekenland
Thomas Cook Belgium met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase zet gezien de grote vraag extra vluchten in op Spanje en Griekenland. Om de klanten zekerheid en transparantie te bieden op vlak van hun vakantieplannen biedt de touroperator alternatieven aan voor alle vertrekken naar Tunesië. Alle vertrekken tot en met 5 oktober worden geschrapt.
Zoals eerder in verschillende media te lezen was doen bestemmingen zoals Spanje en Griekenland het bijzonder goed. Thomas Cook Belgium, Neckermann, Thomas Cook en Pegase stellen dit eveneens vast in het zoekgedrag van de klanten zowel on- als offline en zetten dus extra aanbod in de markt op de Balearen, de Spaanse Costas, Bulgarije en de Griekse eilanden. Hiermee beantwoordt de touroperator aan de vraag van reiziger zoals die vandaag leeft en biedt hij meteen een alternatief aan voor die klanten die nog een vakantie naar Tunesië planden.
Na de gebeurtenissen in Tunesië eind juni heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken negatief reisadvies voor Tunesië gegeven. Thomas Cook besloot onmiddellijk de afreizen tot 31 augustus 2015 te annuleren en haar klanten kosteloos te laten annuleren of omboeken. Door de vluchtcapaciteit naar andere bestemmingen te verschuiven ging het Last Minutes aanbod de hoogte in en konden vele geannuleerde klanten een alternatief vinden binnen het uitgebreide Last Minutes aanbod van Thomas Cook.
Ondertussen is dit reisadvies nog steeds niet aangepast. Bovendien stelt de touroperator vast dat Buitenlandse Zaken zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Nederland haar advies heeft verscherpt. Deze indicatoren zijn geen positief signaal voor een aanpassing van het advies in België. Dit werd eerder deze week ook bevestigd door ABTO. De touroperator krijgt dan ook heel wat vragen van klanten en reisagenten i.v.m. de nog geplande afreizen. Klanten willen zekerheid rond hun vakantie en willen nog voldoende tijd hebben hun plannen te wijzigen.
Thomas Cook Belgium wil deze zekerheid nu geven en biedt alle klanten de mogelijkheid om hun reis kosteloos om te boeken of te annuleren. Hiermee aligneert de touroperator zich met het advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat nog steeds niet opnieuw is aangepast. Hiervoor zorgt de touroperator voor extra bezetting van het team om de klanten en reisagenten te begeleiden in de zoektocht naar alternatieven. Indien het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn advies alsnog sneller zou aanpassen zal Thomas Cook Belgium de situatie opnieuw evalueren.
Club Med en Thomas Cook lanceren nieuwe strategisch partnership
Beide groepen gaan sterk Europees partnership aan
Peter Fankhauser, Chief Executive Officer van Thomas Cook, en Henri Giscard d'Estaing, Voorzitter en Chief Executive Officer van Club Méditerranée, hebben vandaag een nieuw drie jaar durend strategisch partnership ondertekend om het Europese continent helemaal te kunnen omvatten. De nieuwe overeenkomst zal de bestaande samenwerking tussen de twee tour operators verder uitdiepen met focus op gezamenlijke marketing acties en samenwerking op transportvlak via short en long-haul bestemmingen.
Het strategische partnership zal steunen op de reeds bestaande samenwerking in Frankrijk tussen Club Med Thomas Cook en beoogt een gezamenlijke omzet van 100M€ voor 2018 - hetgeen staat voor een groei van 60%. Daarvoor zullen nieuwe klanten aangetrokken worden in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Finland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Rusland, België, Nederland, Polen, Tsjechië en Hongarije.
Club Med beoogt een sterke groei door zijn huidige model in Europa te versterken via de vele Thomas Cook sales kanalen in de verschillende Europese markten. Deze overeenkomst ligt volledig in lijn met de bestaande ontwikkelingsstrategie van Club Med en onderstreept nogmaals het vertrouwen in het verkoopnetwerk van Thomas Cook dat erkend wordt voor zijn uitgekiende sales competentie, en een brede Europese dekking biedt met prime locations met hoog groeipotentieel.
Vanuit een Thomas Cook perspectief, sluit dit strategisch partnership perfect aan bij het streven om onze klanten toegang te geven tot een echt high-end all-inclusive product, waarvoor Thomas Cook kan bogen op de sterke merkwaarde van Club Med binnen een nog bredere wereldwijde context.
Elke Europese markt zal benaderd worden op basis van twee belangrijke ontwikkelingsassen: distributie en transport. Beide partners zullen daarom gezamenlijke marketing initiatieven ontwikkelen, waaronder een volledige Club Med Digital Corner op de Thomas Cook website en mogelijk ook Club Med Corners in de Thomas Cook reisagentschappen. Verder zullen alle Thomas Cook medewerkers een trainingsprogramma doorlopen en deelnemen aan verschillende studiereizen. Beide groepen evalueren eveneens een verdere samenwerking op vlak van transport - door bijvoorbeeld gedeelde vakantievluchten in te leggen zowel op short- als long-haul bestemmingen. Aangezien beide bedrijven actief zijn in bergvakanties (zomer en winter) wordt ook hier de optimalisering bestudeerd.
Bij de lancering meldde, Club Méditerranée Voorzitter en Chief Executive Officer Henri Giscard d'Estaing: "Ik ben werkelijk verheugd bij de lancering van dit nieuwe strategische partnership. Hiermee verbreden we vandaag de reeds bijzonder vruchtbare samenwerking - die in Frankrijk reeds jaren bestaat - naar de rest van Europa. Dit partnership beoogt een sterke groei in verkoop in de landen waar Thomas Cook actief is, en is een echte opportuniteit voor beide partijen." Thomas Cook's Chief Executive Officer Peter Fankhauser, verklaarde: "We zijn bijzonder opgetogen over de opportuniteiten die dit partnership met Club Med zal voortbrengen. Beide bedrijven hebben een sterke reputatie en lange geschiedenis binnen de reisindustrie. We kijken er dan ook naar uit om een steeds grotere groep klanten vakanties van zeer hoge kwaliteit te kunnen aanbieden."
Digitaal uitzwaaien en verwelkomen op videoschermen Schiphol
De gratis service 'Goede reis, Welkom thuis' waarmee een reiziger via de videoschermen van Schiphol door vrienden of familie kan worden uitgezwaaid, is vernieuwd. Het is nu ook mogelijk een 'zwaaivideo' te maken voor reizigers, die na een reis weer op Schiphol áánkomen. Bovendien kun je nu vrienden uitnodigen om mee te zwaaien, zodat je samen vanaf huis de reis van je vriend of geliefde nog specialer kunt maken.
Een reis is altijd een bijzonder moment, als je vertrekt en als je weer terugkomt. Om dat moment extra kleur te geven én voor mensen die niet bij vertrek of aankomst aanwezig kunnen zijn, heeft Schiphol de zwaaiservice ontwikkeld. Want wat is leuker dan bij aankomst of vertrek op de videoschermen van Schiphol te zien dat je dierbaren aan je denken?
Nieuw is dat je via e-mail of facebook vrienden kunt uitnodigen om óók een video te maken voor een gezamenlijke vriend. Schiphol maakt er dan zelf een compilatie van. Via http://schiphol.nl/goedereiswelkomthuis kun je via desktop, tablet of smartphone de video eenvoudig opnemen.
Op veel plaatsen te zien: Via de vernieuwde website kun je aangeven wanneer de reiziger aankomt of vertrekt. Schiphol 'Goede reis, Welkom thuis' zorgt ervoor dat de video precies op het goede moment aan de reiziger getoond wordt. Grote kans dat hij of zij de boodschap ziet, want jouw filmpje wordt op het door jou aangegeven moment afgespeeld op de grote schermen bij de bussen, op Schiphol Plaza (bij de treinen), in lounge 4 achter de paspoortcontrole, op de schermen bij elke gate én boven de bagagebanden in de aankomsthallen. En Schiphol stuurt de video ook nog toe via e-mail of facebook! De service 'Goede reis, Welkom thuis' is te vinden op http://schiphol.nl/goedereiswelkomthuis.
Kijk ook naar de film van de service: https://youtu.be/nUUX1i-maos.
Europa’s leidinggevende low-budget busmaatschappij megabus.com biedt klanten vanuit Brussel de kans om een dagtrip naar Luxemburg te maken, met prijzen vanaf €1 per rit. Vanwege de nieuwe dienstregeling in mei is het nu mogelijk voor reizigers om in Brussel te vertrekken om 07u30 ’s ochtends (vanuit de nieuwe halte aan station Brussel-Noord) om in Luxemburg aan te komen om 10u30. Vervolgens kunnen ze de hele dag in Luxemburg doorbrengen met een terugkeer gepland om 18u40 waarbij ze om 21u40 terug aankomen in Brussel.
Deze dagelijkse dienst biedt reizigers de kans om acht uur lang in te genieten van de verschillende bezienswaardigheden in Luxemburg, uit eten te gaan en te ontspannen. En met tickets vanaf €1* per rit, hebben megabus.com-klanten meer geld om uit te geven ter plaatse. De gemiddelde prijs van de megabus.com route tussen Brussel en Luxemburg is minder dan €3*. Ter plaatse is er meer dan genoeg te doen: het bezoeken van Le Chemin de la Corniche of Barrio Grund, het Groothertogelijk paleis of de Bockkazematten.
megabus.com begon met deze route in oktober 2014 als deel van haar nieuwe netwerk vanuit hun nieuwe depot in Brussel. Deze basis, gebaseerd in Sint-Pieters-Leeuw, Vlaams Brabant, verbindt Brussel met Luxemburg, Parijs, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Straatsburg, Keulen, Frankfurt, Stuttgart en München. megabus.com-klanten vanuit Brussel kunnen bovendien inhaken op het bredere netwerk van megabus.com, dat bijna 150 locaties in het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland omvat. Dit via overstappen in Parijs en Londen. De tarieven voor alle megabus.com-routes vanuit het Belgische depot starten aan €1* goedkoper dan een kop koffie-en de diensten opereren op elke dag van het jaar.
megabus.com gebruikt grotere bussen die tot 87 mensen kunnen vervoeren en bieden zo meer zitplaatsen aan dan andere maatschappijen. Hierdoor is de kost per passagier klein en kunnen de tarieven laag gehouden worden. Bovendien bezit het bedrijf al zijn voertuigen zelf waardoor het geen derde partijen moet betalen om zijn diensten te runnen. Dit maakt tarieven met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding mogelijk.
In mei breidde megabus.com de route tussen Brussel en Luxemburg ook verder uit zodat het nu ook Straatsburg aandoet. Dit betekende dat de dienstregeling tussen Brussel en Luxemburg werd aangepast zodat de bussen nu vroeger aankomen in Luxemburg en later kunnen vertrekken. Dit biedt nu de mogelijkheid tot een dagtrip.
Tickets voor alle reizen kunnen nu geboekt worden op www.megabus.com
In 2015 gaat het FRUISS racing rabbids gamma er helemaal voor
Het Fruiss Raving Rabbids®-gamma siropen van Maison Routin, dat sinds zijn lancering twee jaar geleden een waar succes is bij de kinderen en wordt aanbevolen door de ouders, brengt dit jaar een volledig vernieuwde uitvoering en look. De 3 smaken, met 100% natuurlijke aroma’s en zonder kunstmatige kleurstoffen, behalve munt, of bewaarmiddelen, zijn vanaf nu beschikbaar in een pet-fles van 75 cl. Deze fles is nog handiger : het niveau kan worden afgelezen en ze is uiterst ergonomisch van vorm. De fles is daarnaast nog speelser en kleurrijker, maar ook lichter en dus de perfecte bondgenoot van de ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen deze zomer voldoende drinken!
Fruiss Raving Rabbids®: de kinderdrank voor een perfecte hydratatie en heel veel plezier! Veel water drinken blijft de allerbeste bron van hydratatie. Maar door zijn neutrale smaak hebben kinderen niet altijd zin om regelmatig te drinken. Door een vleugje Fruiss Raving Rabbids®-siroop toe te voegen aan het water, die kleurrijk, leuk en lekker is met zijn 100% natuurlijke aroma’s, hebben de ouders de oplossing gevonden! Hun kinderen kunnen niet weerstaan aan de heerlijke smaken van dit gamma, hun lievelingssmaken, die hun 3 extra redenen geven om er vaker van te genieten. De FRUISS Raving Rabbids-siroop bevat de juiste hoeveelheid suiker om de kleine honger tussendoor te vermijden. Iedereen krijgt de juiste hoeveelheid en iedereen wint erbij!
Aan een Raving Rabbid® hoef je niet te vragen om ‘polyethyleentereftalaat’ uit te spreken, de geleerde naam die we beter kennen als PeT. Het is anders wel het uiterst degelijk materiaal waarvan de flessen van het Fruiss Raving Rabbids®-gamma worden geproduceerd in de fabrieken van het merk in het hart van de alpen. Ze kunnen altijd volledig gerecycled worden en ze zijn ook 50% lichter dan een metalen verpakking.
Het Fruiss Raving Rabbids®-gamma is in België beschikbaar bij Colruyt. Verkoopprijs: 2,99€ voor grenadiiine en Munnnt en 3.79€ voor aaardbei.
Waarom Belgen kiezen voor een vakantie aan de Waalse kus
Waarom zou je ver op reis gaan als je ook in eigen land kunt genieten van een onvergetelijke vakantie? Met tal van watersportmogelijkheden, alsook prachtige fiets -en wandelroutes rond de meren, ontpopt Les Lacs de l’Eau d’Heure zich als de perfecte vakantiebestemming voor de Belgische reiziger die het liever niet te ver zoekt.
Het Land van de Meren is het grootste watergebied van Wallonië. Het merengebied telt maar liefst 70 km oeverlengte – iets meer dan de Vlaamse kust! – en wordt dus ook terecht de Waalse Kust genoemd. Het is een favoriete trekpleister voor zij die houden van alle soorten watersport. Je kunt er varen, zeilen, zwemmen, duiken, waterskiën, jetskiën, aqua golfen en voor al deze sporten zijn er goed uitgeruste sportcentra zoals Espace Fun en Natura Parc met professionele monitoren. In en rond het merengebied zijn er ook onbeperkte recreatiemogelijkheden voor fietsers en wandelaars.
Een waaier aan activiteiten, zelfs voor een daguitstap ! Gezien de kleine afstand vanuit Vlaanderen – op slechts een uurtje rijden van Brussel - kan je ook voor een dagje of voor een lang weekend op en neer naar het Land van de Meren. Er zijn deze zomer trouwens heel wat nieuwigheden die voor extra plezier zorgen. Zo is er het vernieuwde aquacentrum met waterstromen, waterstralen, een kinderbad, een gigantische jacuzzi en een nieuwe glijbaan die terecht de infinity jump wordt genoemd. De infrastructuur is sinds begin juli uitgebreid met een recreatieve buitenruimte, inclusief ligweide, bar, spray park, waterfonteinen… noem maar op! Voeg daarbij het wellness- en balnéotherapiecentrum, vlak naast het Aquapark, waar de vakantiegangers genieten van sauna, hammam, jacuzzi, solarium.
Aan een vakantie in het Land van de Meren zit ook wel een portie avontuur vast, iets voor echte durvers die zich bijvoorbeeld wagen aan de Tower Jump, de nieuwste attractie die werd toegevoegd aan de reeds bestaande 9 fascinerende touwenparcours door de kruinen van de bomen. Benieuwd naar deze bloedstollende attractie?
Het hele jaar door voor een weekendje weg of langer. Na een dagje genieten in de natuur, ervaart men de rust in een van de comfortabele vakantiewoningen van Golden Lakes Village aan de rand van het meer. En er is niets aangenamer dan een ontbijt bij zonsopgang op het ruime terras van de woning.
Een verblijf in Les Lacs de l’Eau d’Heure is tevens het hele jaar door mogelijk, of het nu voor een dagje, een weekend of langer is. Dat er op en rond de meren genoeg te beleven valt, staat buiten kijf, maar bij slechter weer zijn er nog steeds tal van mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een spelletje Lasergame, een ritje met de Croco Rouge - de amfibiebus - of gewoon relaxen in de Balnéowellness. Dit is natuurlijk mooi meegenomen want in België zijn de weergoden ons niet altijd even goed gezind. Info: www.lacsdeleaudheure.be
Het Land van de Meren ligt in de provincie Henegouwen en Namen. Het is een vakantiebestemming voor het hele jaar, voor jong en oud en omvat de hele omgeving rond Les Lacs de l’Eau d’Heure, het grootste merengebied van België. De infrastructuur is fantastisch met comfortabele vakantiewoningen en bungalows, mogelijkheden om te zeilen, windsurfen, duiken, waterskiën, wandelen, fietsen. Het Land van de Meren is een goede uitvalsbasis om de verscholen hoekjes in het zuiden van Wallonië te ontdekken. Kortom, het is een uitgelezen dichtbij huis bestemming met een aantrekkelijke prijs-kwaliteit verhouding.
In de Rocco Forte-hotels, waar het prestigieuze Hotel Amigo deel van uitmaakt, staan familiewaarden centraal. De hotels maken er een erezaak van om de allerkleinsten een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen, met een waaier aan activiteiten en diensten voor alle leeftijden. Speciaal voor kinderen en hun volwassen begeleiders is het familieprogramma 'Families R Forte' ontwikkeld.
Ieder Rocco Forte-hotel heeft een eigen dierenfiguurtje waar kinderen gek op zijn als mascotte. In Hotel Amigo is dat René, de ondeugende babyeekhoorn. Hij heet de kinderen welkom bij hun aankomst in het hotel. De Belgische hoofdstad staat bekend als bakermat van de strip. René is dan ook geïnspireerd op een beroemde Belgische stripfiguur, en zijn naam verwijst naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte.
Met de programma's RBabies, RKids en RTeens zorgt Hotel Amigo ervoor dat een verblijf voor kinderen puur genieten is.
RBABIES – 0 tot 3 jaar
Het programma RBabies is speciaal ontwikkeld voor baby's en kinderen tot drie jaar, en biedt alles om de kleinsten een prettig verblijf te bezorgen. Tot de aangeboden diensten behoren Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
MAALTIJDENENSNACKS: Alle babyvoeding is gratis beschikbaar. Op aanvraag: babybordje, kinderstoel, slabbetje, flessenwarmer, sterilisator. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer.
IN DE KAMER: Kinderbedje, beddengoed, speelgoedbeertje. Op aanvraag: nachtlampje, speeltapijt. IN DE BADKAMER: Babyverzorgingsproducten, badjas met kap, rubberen badeendjes. Op aanvraag: antislipmatje voor in het bad, babybadje, commode met luierkussen, verzachtende luiercrème, thermometer.
RKIDS – 4-12 jaar
RKids, het programma voor kinderen tussen vier en twaalf jaar, is zo leuk dat ze er de tablet en smartphone bij vergeten. 's Ochtends is er in het restaurant BoCConi speciaal voor kinderen een kleurig ontbijtbuffet met als thema de beroemde stripfiguur Kuifje.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: 50% korting op alle maaltijden. Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant en als roomservice. Aparte ontbijthoek voor kinderen rond het thema 'Kuifje'.'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer. Gratis snack bij aankomst.
IN DE KAMER: Beddengoed, linnenzak voor de kinderen, kleerhangers, speelgoedbeertje, welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed, kamers naast elkaar met tussendeur, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Verzorgingsproducten voor kinderen, pantoffels en badjas, rubberen badeendjes.
RTEENS – 13 tot 16 jaar
Met het programma RTeens, gericht op jongeren tussen dertien en zestien jaar, hebben ze iedere dag wel wat te twitteren! Wedden dat ze weg zullen zijn van de iPad-app voor de roomservice?
ACTIVITEITENINDESTAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant of als roomservice. Welkomstgeschenken, zoals een alcoholvrije cocktail van het huis. Op aanvraag: iPad-app voor roomservicebestellingen
IN DE KAMER: Welkomstboodschap Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games
Ontdek Brussel met het hele gezin, dankzij de Family Packages van Hotel Amigo.
Family 2-room package : tot 50% korting op kamers met tussendeur of aangrenzende kamers voor twee kinderen (tot 16 jaar), ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies, 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
Family Suite package : Ouders die een suite boeken, genieten de volgende voordelen: gratis een kamer met tussendeur of aangrenzende kamer voor twee kinderen (tot 16 jaar), check-in in de suite, strijkdienst voor één avondtenue op de avond van aankomst, toegang tot snelle wifi en films, ontbijt voor het hele gezin , babymaaltijden RBabies, 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
RESERVATIES: Tel (0) 2 547 47 07 - E: reservations.amigo@roccofortehotels.com
Carrefour Express opent deze zomer nog 3 nieuwe winkels
Het netwerk van Carrefour Belgium breidt verder uit. Voor het einde van de zomer van 2015 wil de retailer nog 3 nieuwe Express-winkels openen. In 2015 opende Carrefour intussen al verschillende buurtwinkels waaronder in Chaumont-Gistoux, Ans, Dendermonde, Livingstone en Esch-sur-Alzette.
Midden juli bijvoorbeeld opende een nieuwe Express de deuren in Mol, Ezaart 86/1, een winkel met een uitstekende ligging voor passanten en buurtbewoners. Met de nieuwe openingen komt het totaal aantal buurtwinkels op 266.
Carrefour lanceerde het concept van de express-winkels van de nieuwe generatie in 2012. De winkels zijn georganiseerd volgens de consumptiemomenten en de diensten zijn aangepast aan de omgeving.
Express : Altijd een snelle oplossing naargelang jouw wensen. De 264 Express winkels stellen je, 7 dagen op 7, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, en ook op feestdagen, snelle, makkelijke en gevarieerde maaltijdoplossingen voor.
De Express buurtwinkels passen hun aanbod aan de behoeften van de lokale klant aan en zijn volgens consumptiemomenten georganiseerd om het zo voor iedereen gemakkelijk te maken.
De Express winkels maken deel uit van Carrefour België, één van de grootste distributeurs in België, dat ongeveer 11.500 medewerkers tewerkstelt.
Een betoverend licht- en muziekspektakel elke zaterdag tot en met 15 augustus
Vanaf dit weekend wordt Mini-Europa drie zaterdagen op rij vanaf zonsondergang ondergedompeld in een sprookjesachtige sfeer die gecreëerd wordt door duizend en één lichtjes. De gevels en tuinen van het Brusselse miniatuurpark lichten op in de nacht, wat zorgt voor een fascinerend schaduwspel dat de aandacht vestigt op de details van de maquettes. Een muzikaal vuurwerk vormt rond 22u30 de apotheose van de avond!
Het miniatuurpark organiseert opnieuw een klank- en lichtfestival waarbij het op zaterdag vanaf zonsondergang - dankzij duizend-en-één lichtjes - wordt ondergedompeld in een sprookjesachtige sfeer. Een fascinerend schaduw- en lichtspel zorgt ervoor dat de details van de bekendste Europese gebouwen en monumenten meer cachet krijgen. Dit spektakel lijkt zo uit een sprookje te komen en de magische sfeer zal indruk maken op jong en oud. Een spetterend vuurwerk van zo’n vijftien minuten lang vormt vanaf 22u30 de apotheose van de avond.
Jubileumeditie: Mini-Europa pakt al voor de 20ste keer uit met dit lichtfestival waarbij het tot middernacht open blijft. Nog nooit zal het park er zo mooi hebben uitgezien! Kosten noch moeite werden gespaard om heel wat monumenten zoals de Cais da Ribeira in Porto, het reuzenrad van Walibi, het stadhuis van Stockholm, het kasteel van Eltz en het paleis van Westminster in een nieuw kleedje te steken.
Dit seizoen kregen de bezoekers er trouwens nog een attractie bij! Het miniatuurpark staat dit jaar deels in het teken van de Romeinen en wat zij voor Europa betekenden. Bij de Porta Nigra van Trier wanen we ons zo in een filmdecor met imitaties van steenhouwers, ambachtslieden, manoeuvres die een typische kraan uit die periode in werking stellen, grondwerkers die een weg beeïndigen,… Iets verder vechten legioensoldaten om de overwinning, terwijl anderen in schildpadhouding voorwaarts gaan onder het bevel van hun honderdman of centurion. Aan deze investering hing een kostenplaatje van 50.000 euro.
Voor de muzikale omlijsting van het vuurwerk werd gekozen voor hits als ‘Let it go’ (Edina Menzel), ‘Cheerleader’ (Omi), ‘Let me entertain you’ (Robby Williams) en – met een knipoog naar het Eurovisiesongfestival – ‘Heroes’ van Mans Zelmerlöw en ‘Rhythm Inside’ van Loïc Nottet. Dit vuurwerk wordt een echt feest voor zowel oren als ogen, waar je bovendien niks extra voor moet betalen: de normale toegangsprijzen blijven gelden.
In hartje Brussel, aan de voet van het Atomium, ligt Mini-Europa, het enige park waar je in enkele uren door heel Europa reist. Een unieke tocht! Kuier door de typische sfeer van de mooiste steden van het oude continent. Big Ben en zijn typisch deuntje verwelkomen je in hartje Londen. Gondels en mandolines laten je de charmes van Venetië ontdekken. Volg de Thalys van Parijs tot aan de andere uithoek van Frankrijk. Breng zelf de animaties op gang: doe de Vesuvius uitbarsten, breek de Berlijnse muur af, versla de stier in de Arena van Sevilla en nog zovele andere ... In totaal vind je in Mini-Europa meer dan 350 monumenten en animaties van een ongeëvenaarde kwaliteit. www.minieurope.eu
Activiteiten bij de vleet in de tenten van het Stripfeest
Het zwaartepunt van het Stripfeest ligt in het Warandepark, en meer in het bijzonder in de grote tenten. Hier kunnen klein en groot van 4 tot 6 september terecht voor talrijke stands met animatie, workshops, tentoonstellingen, signeersessies, voordrachten en nog veel meer.
Er is zoveel te zien, het wordt dus leuk dwalen door de gangen van het Stripfestival in september. De tenten zijn dubbel zo groot als vorig jaar en bieden voor elk wat wils. Gespecialiseerde boekhandels staan er naast grote en kleine uitgeverijen, zodat iedereen de kans krijgt om dat laatste goudklompje op te duiken om zijn verzameling compleet te maken. En voor wie graag iets nieuws bijleert, nieuwe mensen leert kennen of nieuwe dingen ontdekt, zijn er de tentoonstellingen, signeersessies, animaties, workshops en voordrachten die het Stripfeest tot een niet te missen evenement maken.
Workshops en animaties
Het Stripfeest rijgt de verrassingen aan elkaar, met een streepje cultuur maar men kan er ook de smaakpapillen laten verwennen of de ogen de kost geven. Zo kunnen de allerjongsten kennismaken met teken-, knip- en verteltechnieken aan de tafel van Ben Dessy, de auteur van de blog met bijtende humor Macadam Valley; liefhebbers van de wereld van het Japanse stripverhaal kunnen zich bij Belgotaku dan weer laten inwijden in de kunst van het manga tekenen. De studenten Digitale Kunsten van Saint-Luc stellen hun videogames en meest bizarre projecten voor; en wanneer men een hoek omslaat, kan men plots oog in oog staan met personages die recht uit een manga lijken te komen, het zijn deelnemers aan een Cosplay-wedstrijd van de Belgische community Be Cosplay.
Lezingen
Al sinds twee jaar vestigt het Stripfeest de aandacht op de esthetische, historische en maatschappelijke dimensies van de 9de kunst met verschillende voordrachten en forumdiscussies in de grote tenten. Dit jaar biedt het Stripfeest een dubbele voordrachtencyclus onder de thema's geschiedenis en reizen, zodat iedereen de gelegenheid krijgt om uiteenlopende aspecten van deze kunst te ontdekken. Enerzijds een eerste cyclus over « Het Stripverhaal rond de wereld » en anderzijds een tweede cyclus met als onderwerp « Het Stripverhaal herziet geschiedenis ».
Tentoonstellingen
Dankzij de medewerking van gespecialiseerde galerijen, Brusselse musea en uitgeverijen zijn er in de grote tenten heel wat gratis tentoonstellingen te bezichtigen. Die vooraanstaande partners organiseren gerenommeerde tentoonstellingen of overzichtstentoonstellingen over hun auteurs… Een uitgelezen kans om onuitgegeven juweeltjes of originele tekeningen te ontdekken! Zo zal 9th Art Gallery het universum van Blake en Mortimer schetsen aan de hand van verschillende originele tekeningen, gaande van een eenvoudige potloodtekening tot een afgewerkte tekenplaat. De galerij Jeu de Bulles presenteert originele platen van de auteur van Suske en Wiske, Willy Vandersteen, evenals een standbeeld van de twee kleine helden.
De galerij The Cartoonist, een unieke plek die heel wat liefhebbers naar Brussel lokt, brengt dan weer hulde aan de vrije meningsuiting en humor met een selectie van de beste werken van Belgische tekenaars. Een tentoonstelling in de ruimte Dargaud-Lombard zet de eeuwig sympathieke Smurfen in het zonnetje en vertelt hun geschiedenis, vanaf hun ontstaan tot op vandaag. Het Stripfeest verwelkomt ook voor het tweede jaar op rij het Robbedoesfestival dat een vijftigtal auteurs samenbrengt. De Belgische Star Wars kostuumvereniging, FanWars Garrison, zal het publiek dan weer onderdompelen in dit bijzondere universum, met originele decors, maquettes, kostuums en keizerlijke animaties. Wie van de bezoekers durft te gaan zitten op de troon van Emperor Palpatine?
Verder willen we nog een buitengewone tentoonstelling vermelden: over de knotsgekke Belgische tweeling, Kinky & Cosy. Met "The Kinky & Cosy Experience" beleeft al wie jong en minder jong is een buitengewoon avontuur, helemaal anders dan alles wat je al kent en waar je als een ander mens uit komt…Tot slot een nooit eerder gezien evenement voor experten, verzamelaars en liefhebbers: de veilingsite Catawiki organiseert voor de allereerste keer een tentoonstelling in de tenten, met 100 prestigieuze loten in het thema stripverhalen die op hetzelfde moment online worden geveild. www.Stripfeest.brussels.
bmi regional, dat is voluit genieten van het plezier en gemak van het vliegen. bmi regional biedt tal van voordelen die je bij andere luchtvaartmaatschappijen niet vindt. Ontdek Engeland vanuit Brussel, of vlieg vanuit Luik naar Beieren, met aansluitende vluchten naar de hele wereld.
Troeven en voordelen: moderne en comfortabele vliegtuigen op mensenmaat met maar 37 of 50 zitplaatsen. Het zijn jets en geen turbopropellers, dus een ervaring op zich! Je stapt supersnel op en van het vliegtuig en je kunt tot 30 minuten voor vertrek inchecken. Geen buur naast je als je er geen wenst, dankzij onze configuratie met 2 zitplaatsen / 1 zitplaats aan weerszijden van de gang, gratis snacks en drank aan boord. bmi regional staat alom bekend voor haar stiptheid. Het is de maatschappij met de beste stiptheidscijfers van Groot-Brittannië. Geen hogere prijzen tijdens de schoolvakanties, 20 kg bagage inbegrepen, meerdere vluchten per dag van Brussel naar Newcastle, de toegangspoort tot Noord-Engeland en Schotland, meerdere vluchten per dag van Brussel naar East Midlands, een van de mooiste, beschermde regio’s van Engeland. Dagelijkse vlucht van Luik naar München, de hoofdstad van Beieren, een van de meest toeristische streken van Duitsland, met alle Lufthansa-aansluitingen naar de hele wereld!
Alle info op: http://bmiregional.com/en/top-menu/travel-information
Over bmi: bmi beschikt over een vloot van 18 Embraertoestellen van het type 135 en 145. De luchtvaartmaatschappij voert meer dan 300 lijnvluchten per week uit en stelt meer dan 400 werknemers tewerk. bmi’s netwerk telt 22 bestemmingen in tien Europese landen: Oslo in Noorwegen; Brussel en Luik in België; Esbjerg in Denemarken; Rotterdam in Nederland; Parijs, Nantes en Toulouse in Frankrijk; Bremen, Frankfurt, Düsseldorf, Hamburg en München in Duitsland; Milaan in Italië; Bern in Zwitserland ; Jönköping en Karlstad in Zweden, en Aberdeen, Bristol, East Midlands, Newcastle en Norwich in het Verenigd Koninkrijk.
Flowertime van 13 tot 18 augustus in Brussels stadhuis
Deze zomer worden het Brusselse Stadhuis en de Grote Markt van 13 tot 16 augustus voor de tweede maal omgetoverd in een tuin van 1001 geuren en kleuren. De bezoekers krijgen de kans om in dit uitzonderlijke historische gebouw rond te wandelen, dat doorgaans gesloten is voor het grote publiek! Verschillende grote namen uit de bloemsierkunst hebben hun deelname bevestigd. Dit jaar staat Flowertime in het teken van de Italiaanse barok: de Italiaanse tuinen zullen als bij toverslag overgeplaatst worden in hartje Brussel…
Flowertime, een project van uitzonderlijke omvang
De 23 internationaal gerenommeerde bloemenkunstenaars hebben maar 2 ½ dag om de majestueuze zalen van het Stadhuis te versieren. Een echte krachttoer waarvoor: 100 m³ aarde (10 vrachtwagens!) en 36 000 begonia’s naar de Grote Markt vervoerd moeten worden; 35Toscaanse cipressen geplant zullen worden, met een hoogte van maar liefst 9 meter (3 verdiepingen van een gemiddeld huis). Flowertime is de ideale gelegenheid om kennis te maken met de bloemsierkunst, een kunstvorm die nog veel te weinig bekend is en waar ons land nochtans in uitblinkt!
Verschillende wereldberoemde bloemenkunstenaars hebben hun deelname al bevestigd. Het gaat o.a. om: Mark Colle, die met grote namen uit de haute couture heeft samengewerkt, zoals Raf Simons (Dior), Dries Van Noten, Jil Sander en Ann Demeulemeester …Young Amadeus, (Tom Nackaerts en Peter Van Dessel), die in 2012 de prijs voor Beste Bloemenkunstenaar van België in de wacht sleepten. Davy Fredrix, die verschillende jaren als bloemist op het Koninklijk Domein van Laken gewerkt heeft, waar hij instond voor de decoratie van de officiële bezoeken uit o.a. Noorwegen, Italië en Spanje. Rose Noire(Sophie Cooymans), officiële bloemiste van talrijke hotels: in 2014 maakte ze de bloemdecoraties van “The Hotel” ter gelegenheid van de komst van president Barack Obama. Sören Van Laer, zeer jonge bloemist van 23 jaar die zich in 2013 tot Nationaal Kampioen Bloemsierkunst bij de junioren wist te kronen. In 2016 zal hij België vertegenwoordigen tijdens het Europese Kampioenschap in Italië.
Italiaanse Aperitivo in het hartje van Brussel!Dit jaar zullen de bezoekers van de bloemententoonstelling de gelegenheid krijgen om op een marktje voor het Stadhuis te genieten van een Italiaanse "Aperitivo” met tal van Italiaanse kwaliteitsproducten. www.flowertime.brussels
Stad Brussel verkoos het project van Base Design, Mather & Co en de bureaus ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’, als winnaar van de aanbesteding voor de ombouw van (een deel van) het Beursgebouw. Hiermee zal het gebouw omgetoverd worden tot een plek waar bier in al zijn facetten centraal staat. Base Design, branding- en design specialist, neemt in dit ambitieuze project de vormgeving en communicatie van het toekomstige Belgian Beer Palace op zich.
Weerspiegeling van de Belgische identiteit: "Brussel telt momenteel drie niet te missen trekpleisters: het atomium, de Grote Markt, en Manneken Pis,” legt Dimitri Jeurissen, CEO en Founding partner van Base, uit. “Met het Belgian Beer Palace komt hier een vierde bij. Bier is een van de producten die België representeert, en met het Beer Palace krijgt het nu z’n eigen tempel in een gebouw met fenomenale architectuur op een uitzonderlijke locatie. Het Beer Palace wordt een plek met een eigen karakter, vol authenticiteit, ontdekkingen en overvloed. Het is er in de eerste plaats voor Brusselaars en Belgen. We zijn enorm enthousiast dat we dit bijzondere project realiteit kunnen zien worden!”
Base Design, dat 21 jaar geleden in Brussel werd opgericht, nestelde zich al snel over de grenzen heen. Vandaag zijn er afdelingen in Brussel, New York en Genève. Met de combinatie van deze internationale visie en ervaring en zijn eigen “Belgian touch”, kon het bureau al enkele grote en prestigieuze projecten op zijn naam schrijven: onder andere het Olympisch museum in Lausanne, de internationale uitrol van Delvaux, de communicatie van de MoMA Store in New York, de rebranding van Huis Dandoy en de creatie van het culturele merk BOZAR in Brussel staan op het palmares. Voor het Brussels Beer Palace verenigt Base Design zijn krachten en expertise met de architecten van ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’ – klassiek, nobel en hedendaags- en met de vormgever Mather & Co –digitaal, dynamisch en interactief-. Base Design zorgt, naast het concept en de branding, voor een authentieke, veelbesproken en rijke communicatie.
Bezoeken en opnieuw bezoeken
"Bier is voor België wat wijn is voor Frankrijk”, aldus Thierry Brunfaut, Founding partner en creative director bij Base. “Het Belgian Beer Palace wordt dan ook gedragen door een Belgische ingesteldheid: een levendige plek waar het hele jaar door nieuwe activiteiten op de planning zullen staan. Het wordt een plaats die je bezoekt en waarnaar je graag terugkomt, vooral omdat er telkens wat nieuws te ontdekken zal vallen: het ‘centrum van het biervakmanschap’ verrast je bij elk bezoek. We willen dat Belgen en Brusselaars zich het BBP toe-eigenen, dat het een plek wordt waar je regelmatig samenkomt met vrienden. Want het is hun aanwezigheid, hun ‘wow’s!’ die het BBP moeten promoten onder andere voorbijgangers en toeristen”.
Een opeenvolging van sterke indrukken: Eén van de doelstellingen van Base Design in de ontwikkeling van het Belgian Beer Palace is bij elke bezoeker een sterke indruk na te laten. In de eerste plaats al bij de aankomst voor de gerestaureerde voorgevel van de oude Beurs. Daarna bij het binnenwandelen op het middenplein, waar de 12 meter hoge ‘Bierboom’, een creatie van Valérie Mannaerts, de monumentale ruimte zal vullen. Vervolgens wordt de bezoeker ondergedompeld in de oneindigheid van smaken en kleuren die de Belgische biercollectie rijk is: meer dan 1000 merken, zowel prestigieuze als minder bekende, een gastronomisch restaurant, een winkel, een bar, ... Met daarnaast het CEB lab, dat aan de hand van interactieve hightech experimenten iedereen z’n favoriete smaak laat ontdekken. Afsluiten doe je met een groot “wow”-moment: een adembenemend zicht over de daken van Brussel vanop een spectaculair dakterras, op amper twee stappen van de Grote Markt. Een symbolische manier om te tonen dat het aanbod Belgische bieren geen grenzen kent.
Bekende fotograaf Steve McCurry heeft speciaal voor IHG® Rewards Club een reeks beelden gemaakt om het nieuwe toplidmaatschapsniveau, Spire Elite, te vieren. Dit nieuwe niveau erkent en beloont de trouwste leden.
IHG (InterContinental Hotels Group) stelt vandaag de naam voor van het nieuwe toplidmaatschapsniveau van IHG Rewards Club, Spire Elite. Het nieuwe lidmaatschap wordt ingevoerd om de trouwste leden te erkennen en te belonen. Ter ere van deze lancering, heeft de wereldbekende reisfotograaf Steve McCurry - gekend voor zijn fotografisch portret 'Afghan Girl' uit 1984 - zijn krachten gebundeld met 's werelds grootste hotelloyaliteitsprogramma. Hij toont hoe een moment van erkenning tot leven komt door middel van drie aangrijpende foto's. Elke foto stelt een uniek en gekoesterd moment voor waarin iemand een ander erkent.
Vanaf de lancering van Spire Elite, zal IHG Rewards Club haar trouwste leden nog beter belonen met de meest relevante voordelen. De lancering is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar wat IHG Rewards Club-leden verwachten van hun loyaliteitsprogramma. Het onderzoek toonde het belang aan van erkenning voor leden die beloond willen worden voor hun trouw. Het lanceren van Spire Elite maakt van erkenning een kernpunt van de relatie tussen IHG Rewards Club en haar leden.
Uit het wereldwijde onderzoek is gebleken dat de belangrijkste manieren waarop IHG Rewards Club-leden verwachten dat de hotelsector hen erkent, zijn: De kans krijgen om deel uit te maken van een speciale ‘club’; Als gast behandeld worden als iemand uniek en niet zomaar als ‘een nummer’; Zich iets herinneren over de gast in kwestie: wat hij leuk of niet leuk vindt, , wat zijn voorkeuren zijn ; Een beloning krijgen, een bedankje omdat je iets bereikt hebt
Vanaf vandaag kan het Spire Elite-lidmaatschap bereikt worden door 75.000 kwalificerende Reward-punten te verzamelen of door te verblijven bij een IHG-hotel voor 75 kwalificerende nachten tijdens een kalenderjaar. Spire Elite-leden krijgen de kans om 100% extra bonuspunten te verdienen op kwalificerende verblijven, en kunnen ook kiezen tussen 25.000 punten of het upgraden van een vriend of familielid naar Platinum.
De kwalificatievereisten voor alle IHG Rewards Club-lidmaatschapsniveaus zijn ook geüpdatet zodat het eenvoudiger wordt voor leden om beloond te worden voor hun trouw. Vanaf juli zullen Clubleden slechts 10.000 kwalificerende punten of 10 kwalificerende nachten moeten verzamelen om in aanmerking te komen voor het Gold-lidmaatschap. Gold-leden moeten 40.000 kwalificerende punten of 40 kwalificerende nachten verzamelen om het Platinum-lidmaatschap te bereiken.
Van een speels hapje tot een frisse, zonovergoten salade: Noord-Hollandse Gouda - winnaar van 3 gouden sterren in de Superior Taste Award 2015 – verrast met enkele zomerse recepten. Ontdek de pittige, volle en romige troef van Noord-Hollandse Gouda met kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel.
Het assortiment Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel telt zes varianten: Jong, Jong belegen, Belegen, Extra belegen, Oud en Overjarig. Noord-Hollandse Gouda met het kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel is verkrijgbaar via grootwarenhuizen, kaasspeciaalzaken, slagers, bakkers…
Ingrediënten: voor 4 personen / 16 stuks: 4 brickvellen, 150 gram Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 32 bieslooktakjes, olijfolie
Bereiding: Verwarm de oven voor op 200°. Snijd de brickvellen in 4. Snijd de Gouda* in rechthoekjes. Leg op elk stuk brickvel een rechthoekje Gouda. Rol het brickvel op zoals een sigaar. Knoop elk uiteinde vast met een bieslooktakje om op die manier een snoepje te vormen. Bestrijk de snoepjes met een keukenborstel met een beetje olijfolie. Leg ze op bakpapier en zet ze een tiental minuten in de oven. Houd het bakken in de gaten en haal de snoepjes uit de oven zodra ze goudgeel gebakken zijn. Laat de Goudasnoepjes even afkoelen en dien ze lauw op.
Verrines op Parijse wijze
Bereiding: 5 minuten - Budget: goedkoop
Ingrediënten: voor 4 personen: 200 g Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 160 g hamreepjes, zure room, bieslook, peper
Bereiding: Snijd de Gouda* in blokjes. Meng de blokjes Gouda en de hamreepjes. Schep dit mengsel in de glaasjes. Schep hierop een koffielepel zure room. Kruid met peper en bestrooi met de in stukjes gesneden bieslook.
Crostini met Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel, gekarameliseerde rode ui en carpaccio van appel
Ingrediënten: voor 4 personen: 1 stokbrood, 1 Granny Smith appel, 6 sneden Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 2 rode uien, Balsamicoazijn, Boter, Honing, olijfolie
Bereiding: Verwarm de oven voor op de grillstand. Snijd het stokbrood schuin in sneden van ongeveer 2 cm dik. Besprenkel elke snede met wat olijfolie. Zet de stokbroodsneden een tiental minuten in de oven om te grillen. Hak de rode uien in kleine stukken en fruit ze in de boter totdat ze mals zijn. Voeg een eetlepel honing toe en laat ze karamelliseren. Deglaceer ze vervolgens met een scheut balsamicoazijn. Snijd de appel in heel dunne plakken. Schik een plakje Gouda* op elke stokbroodtoast, beleg dit met een laagje gekonfijte rode ui en eindig met een plakje appel. Dien de crostini direct op.
Ingrediënten: voor 4 personen: 8 sneden mals wit toastbrood, 8 sneden gerookte zalm, 8 sneden Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 1 komkommer, een bosje jonge ui, 40 g boter, 1 theelepel mild paprikapoeder
Bereiding: Laat de boter op kamertemperatuur mals worden en vermeng ze met de paprika. Schil de komkommer. Na het verwijderen van de schil blijf je doorschillen om heel dunne lange plakken komkommer te bekomen. Leg de komkommerplakken in een vergiet en bestrooi ze met zout om hun sappen te laten uitlekken. Snijd de jonge uien in de lengte in dunne repen. Snijd de korsten van het toastbrood af.
Leg een groot stuk huishoudfolie op je werkblad. Leg hierop een snee toastbrood en bedek deze met huishoudfolie. Rol het toastbrood plat met een deegrol. Spoel de komkommerplakken af en dep ze droog. Beboter het toastbrood en bedek het met een sneetje gerookte zalm, een plakje Gouda*, enkele dunne plakken komkommer en leg aan de randen wat repen jonge ui. Rol dit met behulp van de huishoudfolie op tot een vaste, stevige worst. Laat de worsten een uur rusten in de koelkast. Verwijder daarna de huishoudfolie en snijd de worst voorzichtig in rolletjes van 2 cm dik.
Verfrissend en kleurrijk slaatje met Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel en vruchten (foto2)
Bereiding: 25 minuten - Budget: middelmatig
Ingrediënten: voor 4 personen: 2 roze pompelmoezen, 2 avocado’s, 1 granaatappel, 250 g Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 1 half bosje verse koriander
Bereiding: Pel de pompelmoezen, verwijder de witte vellen van het vruchtvlees en snijd het in partjes. Snijd de avocado’s en de Gouda* in blokjes. Haal de vruchtpitten uit de granaatappel en snijd de korianderblaadjes zonder steeltjes in stukken. Meng alles heel voorzichtig in een slakom, zonder de avocadoblokjes te pletten. Snijd de jonge uien zo fijn mogelijk en doe ze bij de olie en de azijn. Voeg enkele draaien peper van de molen toe en meng zorgvuldig. Deze salade moet heel fris zijn: zet hem dus een halfuur in de koelkast vooraleer je hem opdient.
Quinoasalade met veldsla, rode biet en Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel (foto3)
Bereiding: 25 minuten - Budget: goedkoop
Ingrediënten: voor 4 personen: 300 g quinoa, 150 g veldsla, 1 rauwe rode biet, 200 g Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel* (blok), zonnebloempitten
Vinaigrette: 1 koffiel. Mosterd, 8 eetl. Olijfolie, sap van een halve citroen, enkele takjes platte peterselie, 1 sjalot
Bereiding: Kook de quinoa volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Schil en rasp de rode biet. Snijd de Gouda* in blokjes. Rooster de zonnebloempitten in een pan zonder vetstof totdat ze goudgeel gekleurd zijn. Meng de olie, het citroensap en de mosterd en voeg de fijngehakte sjalot en de gesneden peterselieblaadjes zonder steel toe. Voeg de vinaigrette pas toe op het moment dat je de quinoasalade met de veldsla en de rode biet opdient.
Ingrediënten: voor 4 personen: 500 g farfalle pasta, 200 g Oude Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 20 kerstomaten, 6 eetl. rode pesto, 100 g raketkruid, 50 g pijnboompitten, 4 takjes basilicum, olijfolie
Bereiding: Kook de farfalle beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet ze af, voeg een scheut olijfolie toe en laat ze lauw worden. Rooster de pijnboompitten goudgeel in een pan zonder vetstof. Snijd de tomaatjes in kwartjes en snijd de basilicumblaadjes zonder steel in grote stukken. Rasp de Gouda*. Meng de lauwe farfalle met de pesto en voeg daarna de rest van de ingrediënten toe. Kruid zo nodig met peper en zout. Je kunt deze salade lauw of koud serveren.
* De enige Noord-Hollandse Gouda met het kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel
Primeur: met TUI rechtstreeks van Eindhoven naar Curaçao.
Vanaf zondag 1 november biedt TUI, het moederbedrijf van Jetair, rechtstreekse vluchten aan van Eindhoven naar vakantie-eiland Curaçao. Orkaanvrij én zonzeker, met een aangename 27° het hele jaar door. Met het nieuwe vluchtaanbod vanaf Eindhoven ligt het tropische paradijs ook voor heel wat Belgen binnen handbereik. Van Antwerpen of Hasselt rij je in 75 minuten naar de regionale luchthaven van Eindhoven, voorzien van alle faciliteiten.
Ook airberlin ziet een zonnige toekomst voor het toerisme op Curaçao. De Duitse luchtvaartmaatschappij vliegt vanaf zaterdag 7 november rechtstreeks vanuit Düsseldorf. Deze Duitse luchthaven, gemakkelijk te bereiken via de autosnelweg en met de trein (Brussel Zuid - Keulen - Düsseldorf), biedt Belgische reizigers een alternatieve route. Zeker voor de Limburgse reizigers is dit goed nieuws aangezien Düsseldorf slechts een uurtje rijden is. De vlotte bereikbaarheid uit Nederland en Duitsland biedt prijsbewuste reizigers koopjeskansen, want de schoolvakanties verschillen nogal van het ene tot het andere land. Zo genieten zonzoekende Belgen die tijdens de herfstvakantie naar Curaçao reizen van de rust (en de prijzen) van het laagseizoen! Immers, Nederlanders en Duitsers hebben begin november geen herfstvakantie.
Curaçao telt meer dan 35 stranden en 65 mooie duiklocaties. Het is er aangenaam vertoeven in het water en natuurlijk ideaal om te zonnebaden want de zon is er het hele jaar aanwezig. Maar het eiland heeft meer te bieden dan alleen maar droomstranden, azuurblauw water en een prachtige onderwaterwereld. Willemstad, erkend als Unesco-werelderfgoed, biedt een snuifje cultuur, zoals het Kura Hulanda Museum of de bekende Floating Market waar Venezolaanse handelaren hun fruit aanbieden. De hoofdstad ontwikkelt zich als een hippe plek waar trendy eethuizen het koloniale erfgoed een nieuwe bestemming geven. Je kan hier gezellig tafelen bij De Gouverneur om daarna te genieten van een avondje uit met live muziek en een heerlijke cocktail in Pietermaai, de upcoming uitgaansbuurt met onder andere het hippe Mundo Bizarro. Al even divers is het hotelaanbod, van all inclusive resorts tot royalty-waardige boutique hotels.
Curaçao is een veelzijdig eiland, in het Caribisch gebied, dat elke reiziger verrast. Naast de constante tropische temperatuur heeft het eiland een variëteit aan bezienswaardigheden en logiesmogelijkheden. Bezoek het historisch interessante Willemstad en de oude landhuizen, beklim de Christoffelberg en geniet van de helderblauwe zee en de witte stranden. Curaçao ligt buiten de orkaanzone en heeft het ganse jaar een temperatuur van minimum 28 graden. Er zijn dagelijks vluchten vanuit Amsterdam (reisduur 9 uur) en wekelijks vanuit Düsseldorf (reisduur 10,5 uur). Curaçao is door Zoover uitgeroepen tot populairste vliegvakantieland buiten Europa. www.curacao.com
De hotelgroep Different Hotels gaat half juli in Hasselt van start met het splinternieuwe YUP Hotel concept. Dit nieuwe anders-dan-anders budget hotel bevindt zich aan de Thonissenlaan te Hasselt in het gebouw dat begin van het jaar nog het Ibis hotel was. De Grand Openingsdatum van YUP is 7 september.
Young Urban Professional
YUP staat voor Young Urban Professional. Een YUP of yuppie was in de jaren ‘80 een jonge succesvolle werkende vrouw of man die hield van luxe en comfort. YUP omschrijft duidelijk het profiel van de gast voor het hotel; een moderne avonturier die op zoek is naar ontspanning en plezier. Die houdt van comfort, service en stijl van een boetiekhotel maar die liever kiest voor een betaalbaar vernieuwend modern en anders-dan-anders verblijf…voor YUP Hotel dus.
YUP Hotel heeft 59 YUP Cabins
Een heel slim ingerichte kamer van 12 m2, de YUP Cabin. Het draait allemaal om het bed, een cocoon, waar je een film kijkt, je e-mails checkt, meer te weten komt over YUP, in contact blijft met de wereld, en misschien ook wel slaapt.
De YUP Cabin : Een top kwaliteit cocoon bed, Air-conditioning, Multifunctioneel lcd scherm om altijd in contact met jouw vrienden te blijven, Gratis Wi-Fi, Regenstorm douche, toilet, haardroger, Grote ‘kijk eens vaker’ spiegel, Yuppie douchegel die je laat blinken als goud.
YUP de nieuwe Hasseltse hang-out plek
Als YUP network je, eet je sushi of een banaan voor ontbijt of voor wanneer je maar wilt. Als YUP hou je van een goede koffie van je eigen muziek, en heb je goede gratis wifi nodig om in contact met de rest van de wereld te blijven.
Op het gelijkvloers van YUP Hotel kan dat allemaal. Drinken en eten kies je zelf uit de Grab & Go met originele anders-dan-anders snacks en maaltijden die je zelf kunt opwarmen of mee kunt nemen. Een goede koffie of een lekker glaasje wijn of een cocktail bestel je aan de balie. En wat voor muziek erbij kun je zelf bepalen. Of je luistert naar de selectie gemaakt door Versuz, de Hasseltse dance club, of je draait een ‘plaatje’ zoals in de jaren ‘80, of je speelt zelf iets op de piano.
Limburgs concept, vormgeving & interieurinrichting: Creneau International uit Hasselt werd gevraagd voor de realisatie van het totaal YUP Hotel concept. Zowel het design concept, de vormgeving als de interieurinrichting staat op de naam van Creneau International. www.creneau.com
YUP Hotel maakt deel uit van de van oorsprong Belgisch-Limburgse hotelgroep Different Hotels met totaal 10 hotels in Limburg en 1 hotel in Antwerpen; Ecu Hotel Genk (1993), Hotel Atlantis Genk (2004), Eurotel te Lanaken (2006), Carbon Hotel Genk (2008) en Eburon Hotel Tongeren (2008), Mardaga Hotel As (2010), M Hotel Genk (2012), Antwerp City Center Hotel (2012), De Barrier Houthalen (2013) en Terhills Hotel Maasmechelen (2015). De hotels van de holding hebben elk hun eigen identiteit, zijn onafhankelijk en elk different! www.differenthotels.com
YUP Hotel - Thonissenlaan 52 - 3500 Hasselt - www.yuphotel.com
Het Bristol hotel in Parijs geopend in april 1925 is zonder enige tegenspraak, een van de mooiste hotel in het mondaine Parijs en een absoluut boegbeeld van grootse hotellerie. Vanaf het begin was het de verzamelplaats van de jetset en tal van artiesten en wereldsterren verbleven er ooit.
Dit geesteskind van Hippolyte Jammet weerspiegelde destijds bij de opening een perfecte kopie van de art déco, een modern interieur, heel wat luxe en comfort, maar bood als allereerste hotel ook airconditioning in alle kamers en publieke ruimtes. Op een droomlocatie ingepast stond het steeds open voor nieuwe cultuurtrends en bleef het op de voorgrond inzake comfort en hospitality. De magie van destijds is nog steeds aanwezig en het feit dat slechts twee families gedurende de voorbije 90 jaar voor de uitbating verantwoordelijk waren spreekt duidelijke taal. Na de familie Jammet werd in 1978 het beheer overgenomen door de familie Oetkers. Tot de absolute eigenheden behoren o.m. de room service die sinds de opening aan de klanten wordt aangeboden evenals de uitmuntende ‘delight’ menu’s. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat het hotel pronkt met 4 Michelinsterren, 3 voor het gastronomisch restaurant Epicure waarvoor chef Eric Arechon verantwoordelijk is en eentje voor ‘114’ de exclusieve brasserie van het hotel en het Parijse Faubourg district.
Om de 90ste verjaardag met de nodige luister te omringen werden maar liefst 6 evenementen georganiseerd die meerdere maanden in beslag nemen. Een grote garden party volledig in de Gatsby stijl wordt de absolute opener en wordt gevolgd door een ‘3 stars brunch’. Hierbij treedt de Angelsaksische traditie op de voorgrond met Woody Allen in een centrale rol en dit onder het thema ‘ een middag in Parijs’. Tijdens de Bastille day wordt teruggegrepen naar de Guingette stijl met java dancing. De grote feestavond is een uitgelezen samenkomst voor de jetset met boyish outfits voor de dames terwijl heren in een rasechte Douglas Fairbanks outfit aan het feest kunnen deelnemen.
Een grote gourmet break biedt de kans voor well being en relaxerende ontspanning met als afsluiter het diner van de eeuw op zaterdag 24 oktober. Chef Arechon verzorgt samen met chef patissier Laurent Jeannin een uniek gala.
Behoudens de garden party kunnen belangstellenden aan de andere manifestaties deelnemen, vooraf en tijdig reserveren is evenwel een absolute noodzaak.
'Groene Sleutel', het internationale ecolabel dat toeristische verblijven onderscheidt omwille van hun milieuvriendelijkheid, heeft een nieuwe accommodatie in het Brusselse aan zijn palmares toegevoegd. Nieuwkomer is het hotel NH Brussels du Grand Sablon, dat dit label voor het eerst behaalt. De 12 andere accommodaties waarvan de certificering was afgelopen, konden hun label verlengen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt voortaan in totaal 29 accommodaties met het 'Groene Sleutel'-label (19% van de door de Franse Gemeenschapscommissie erkende hotelkamers en 80% van de verblijfscapaciteit in jeugdherbergen).
Accommodaties die mikken op een Groene Sleutel willen de impact van hun activiteiten op het milieu verminderen en willen zich zo onderscheiden van hun concurrenten. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een recente bevraging bij meer dan 250 verblijven met het label in Frankrijk, Franstalig België en in Marokko. Dat dit kwaliteitslabel sinds 1 juni 2015 ook deel uitmaakt van het ecochequesysteem (Eco Pass) is een extra stimulans om het label te behalen.
Groene Sleutel - Green Key in het Engels - is een onpartijdig, onafhankelijk internationaal ecolabel dat toeristische accommodaties beoordeelt op basis van welbepaalde criteria. Het label werd in 1994 in het leven geroepen en wordt internationaal beheerd door een non-profitorganisatie (FEE - Foundation for Environmental Education). Het label werd sindsdien uitgereikt aan bijna 2.400 structuren in 49 landen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt het label geïmplementeerd door de Fédération Inter-Environnement Wallonie (IEW), in samenwerking met verschillende partners, waaronder Wallonie-Bruxelles Tourisme, VISITBRUSSELS, Brussels Hotels Association en Brussels Special Venues.
Hieronder geven we een korte beschrijving van de nieuwe accommodatie die het 'Groene Sleutel'-label onlangs behaalde en van de accommodaties die hun label konden vernieuwen.
Nieuwkomer: Hotel NH Brussels du Grand Sablon, Bodenbroekstraat 2-4, 1000 BRUSSEL
Naast het feit dat dit prestigieuze hotel met 196 kamers in hartje Brussel voldoet aan alle verplichte criteria van het 'Groene Sleutel'-label, onderscheidt NH Brussels du Grand Sablon zich eveneens door: de strenge controle en vermindering van het waterverbruik, dankzij gescheiden watermeters, de in de douches en kranen geïntegreerde debietbeperking, het gebruik van poetslappen en microvezeldoekjes om het waterverbruik en de toepassing van chemische producten tijdens het schoonmaken te beperken; diverse energiebesparingsmaatregelen, met onder meer de toepassing van hernieuwbare energie, het gebruik van spaarlampen waar mogelijk, een ecoperformant ventilatiesysteem en isolatie van warmwaterleidingen; verschillende maatregelen voor afvalpreventie, waarbij gasten bijvoorbeeld kraantjeswater krijgen; het aanbieden van duurzame voeding en vegetarische menu's; gerichte milieucommunicatie, met bijvoorbeeld het promoten van 'ecomeetings'; zijn aanpak i.v.m. maatschappelijke verantwoordelijkheid (diversiteitsopleiding).
De accommodaties die hun label midden 2015 hebben vernieuwd: B&B Chambre Chocolat; Auberge des 3 Fontaines; Auberge de Jeunesse de Bruxelles-Génération Europe; Diamant Brussels Conference & Business Centre; Le Plaza Hotel Brussel ; Stanhope Hotel; Dolce La Hulpe Hotel Brussel; Hilton Hotel Grand Place Brussel; Hilton Hotel Brussels City; NH Hotel Stephanie; Radisson Blu Hotel Royal en Radisson Blu Hotel EU.
Paardenliefhebbers reizen op 1 en 2 augustus naar badplaats Koksijde voor een spektakel zonder weerga. Dan vindt immers de vijfde editie van de West Coast Cup Koksijde plaats, een internationaal vermaarde paardenshow. Tijdens dit unieke evenement kan je de mooiste Arabische paarden van de wereld bewonderen. Dat gebeurt overigens in een schitterende omgeving, op het domein Ten Bogaerde, een gerestaureerde abdijhoeve, een plaats met geschiedenis op de grens tussen duinen en polders.
Naar aanleiding van de show wordt de befaamde Lorenzo, The Flying Frenchman uitgenodigd. Alleen reeds voor dit spektakel zou je speciaal afreizen naar Koksijde. Staande op de ruggen van paarden rijdt Lorenzo rond een piste terwijl hij probleemloos over hindernissen springt, vandaar zijn naam Flying Frenchman.
Op zondag zijn ook hondenliefhebbers meer dan welkom want dan vindt om 14u00 de befaamde Jack Russel Race plaats. Iedereen met een Jack Russel is welkom en men kan ter plaatse inschrijven. De mooiste paarden van de wereld en een fascinerende stuntman en een Jack Russel Race, in een fantastische omgeving, tijdens het eerste weekend van augustus. Info: www.koksijde.be