Activiteiten bij de vleet in de tenten van het Stripfeest
Het zwaartepunt van het Stripfeest ligt in het Warandepark, en meer in het bijzonder in de grote tenten. Hier kunnen klein en groot van 4 tot 6 september terecht voor talrijke stands met animatie, workshops, tentoonstellingen, signeersessies, voordrachten en nog veel meer.
Er is zoveel te zien, het wordt dus leuk dwalen door de gangen van het Stripfestival in september. De tenten zijn dubbel zo groot als vorig jaar en bieden voor elk wat wils. Gespecialiseerde boekhandels staan er naast grote en kleine uitgeverijen, zodat iedereen de kans krijgt om dat laatste goudklompje op te duiken om zijn verzameling compleet te maken. En voor wie graag iets nieuws bijleert, nieuwe mensen leert kennen of nieuwe dingen ontdekt, zijn er de tentoonstellingen, signeersessies, animaties, workshops en voordrachten die het Stripfeest tot een niet te missen evenement maken.
Workshops en animaties
Het Stripfeest rijgt de verrassingen aan elkaar, met een streepje cultuur maar men kan er ook de smaakpapillen laten verwennen of de ogen de kost geven. Zo kunnen de allerjongsten kennismaken met teken-, knip- en verteltechnieken aan de tafel van Ben Dessy, de auteur van de blog met bijtende humor Macadam Valley; liefhebbers van de wereld van het Japanse stripverhaal kunnen zich bij Belgotaku dan weer laten inwijden in de kunst van het manga tekenen. De studenten Digitale Kunsten van Saint-Luc stellen hun videogames en meest bizarre projecten voor; en wanneer men een hoek omslaat, kan men plots oog in oog staan met personages die recht uit een manga lijken te komen, het zijn deelnemers aan een Cosplay-wedstrijd van de Belgische community Be Cosplay.
Lezingen
Al sinds twee jaar vestigt het Stripfeest de aandacht op de esthetische, historische en maatschappelijke dimensies van de 9de kunst met verschillende voordrachten en forumdiscussies in de grote tenten. Dit jaar biedt het Stripfeest een dubbele voordrachtencyclus onder de thema's geschiedenis en reizen, zodat iedereen de gelegenheid krijgt om uiteenlopende aspecten van deze kunst te ontdekken. Enerzijds een eerste cyclus over « Het Stripverhaal rond de wereld » en anderzijds een tweede cyclus met als onderwerp « Het Stripverhaal herziet geschiedenis ».
Tentoonstellingen
Dankzij de medewerking van gespecialiseerde galerijen, Brusselse musea en uitgeverijen zijn er in de grote tenten heel wat gratis tentoonstellingen te bezichtigen. Die vooraanstaande partners organiseren gerenommeerde tentoonstellingen of overzichtstentoonstellingen over hun auteurs… Een uitgelezen kans om onuitgegeven juweeltjes of originele tekeningen te ontdekken! Zo zal 9th Art Gallery het universum van Blake en Mortimer schetsen aan de hand van verschillende originele tekeningen, gaande van een eenvoudige potloodtekening tot een afgewerkte tekenplaat. De galerij Jeu de Bulles presenteert originele platen van de auteur van Suske en Wiske, Willy Vandersteen, evenals een standbeeld van de twee kleine helden.
De galerij The Cartoonist, een unieke plek die heel wat liefhebbers naar Brussel lokt, brengt dan weer hulde aan de vrije meningsuiting en humor met een selectie van de beste werken van Belgische tekenaars. Een tentoonstelling in de ruimte Dargaud-Lombard zet de eeuwig sympathieke Smurfen in het zonnetje en vertelt hun geschiedenis, vanaf hun ontstaan tot op vandaag. Het Stripfeest verwelkomt ook voor het tweede jaar op rij het Robbedoesfestival dat een vijftigtal auteurs samenbrengt. De Belgische Star Wars kostuumvereniging, FanWars Garrison, zal het publiek dan weer onderdompelen in dit bijzondere universum, met originele decors, maquettes, kostuums en keizerlijke animaties. Wie van de bezoekers durft te gaan zitten op de troon van Emperor Palpatine?
Verder willen we nog een buitengewone tentoonstelling vermelden: over de knotsgekke Belgische tweeling, Kinky & Cosy. Met "The Kinky & Cosy Experience" beleeft al wie jong en minder jong is een buitengewoon avontuur, helemaal anders dan alles wat je al kent en waar je als een ander mens uit komt…Tot slot een nooit eerder gezien evenement voor experten, verzamelaars en liefhebbers: de veilingsite Catawiki organiseert voor de allereerste keer een tentoonstelling in de tenten, met 100 prestigieuze loten in het thema stripverhalen die op hetzelfde moment online worden geveild. www.Stripfeest.brussels.
bmi regional, dat is voluit genieten van het plezier en gemak van het vliegen. bmi regional biedt tal van voordelen die je bij andere luchtvaartmaatschappijen niet vindt. Ontdek Engeland vanuit Brussel, of vlieg vanuit Luik naar Beieren, met aansluitende vluchten naar de hele wereld.
Troeven en voordelen: moderne en comfortabele vliegtuigen op mensenmaat met maar 37 of 50 zitplaatsen. Het zijn jets en geen turbopropellers, dus een ervaring op zich! Je stapt supersnel op en van het vliegtuig en je kunt tot 30 minuten voor vertrek inchecken. Geen buur naast je als je er geen wenst, dankzij onze configuratie met 2 zitplaatsen / 1 zitplaats aan weerszijden van de gang, gratis snacks en drank aan boord. bmi regional staat alom bekend voor haar stiptheid. Het is de maatschappij met de beste stiptheidscijfers van Groot-Brittannië. Geen hogere prijzen tijdens de schoolvakanties, 20 kg bagage inbegrepen, meerdere vluchten per dag van Brussel naar Newcastle, de toegangspoort tot Noord-Engeland en Schotland, meerdere vluchten per dag van Brussel naar East Midlands, een van de mooiste, beschermde regio’s van Engeland. Dagelijkse vlucht van Luik naar München, de hoofdstad van Beieren, een van de meest toeristische streken van Duitsland, met alle Lufthansa-aansluitingen naar de hele wereld!
Alle info op: http://bmiregional.com/en/top-menu/travel-information
Over bmi: bmi beschikt over een vloot van 18 Embraertoestellen van het type 135 en 145. De luchtvaartmaatschappij voert meer dan 300 lijnvluchten per week uit en stelt meer dan 400 werknemers tewerk. bmi’s netwerk telt 22 bestemmingen in tien Europese landen: Oslo in Noorwegen; Brussel en Luik in België; Esbjerg in Denemarken; Rotterdam in Nederland; Parijs, Nantes en Toulouse in Frankrijk; Bremen, Frankfurt, Düsseldorf, Hamburg en München in Duitsland; Milaan in Italië; Bern in Zwitserland ; Jönköping en Karlstad in Zweden, en Aberdeen, Bristol, East Midlands, Newcastle en Norwich in het Verenigd Koninkrijk.
Flowertime van 13 tot 18 augustus in Brussels stadhuis
Deze zomer worden het Brusselse Stadhuis en de Grote Markt van 13 tot 16 augustus voor de tweede maal omgetoverd in een tuin van 1001 geuren en kleuren. De bezoekers krijgen de kans om in dit uitzonderlijke historische gebouw rond te wandelen, dat doorgaans gesloten is voor het grote publiek! Verschillende grote namen uit de bloemsierkunst hebben hun deelname bevestigd. Dit jaar staat Flowertime in het teken van de Italiaanse barok: de Italiaanse tuinen zullen als bij toverslag overgeplaatst worden in hartje Brussel…
Flowertime, een project van uitzonderlijke omvang
De 23 internationaal gerenommeerde bloemenkunstenaars hebben maar 2 ½ dag om de majestueuze zalen van het Stadhuis te versieren. Een echte krachttoer waarvoor: 100 m³ aarde (10 vrachtwagens!) en 36 000 begonia’s naar de Grote Markt vervoerd moeten worden; 35Toscaanse cipressen geplant zullen worden, met een hoogte van maar liefst 9 meter (3 verdiepingen van een gemiddeld huis). Flowertime is de ideale gelegenheid om kennis te maken met de bloemsierkunst, een kunstvorm die nog veel te weinig bekend is en waar ons land nochtans in uitblinkt!
Verschillende wereldberoemde bloemenkunstenaars hebben hun deelname al bevestigd. Het gaat o.a. om: Mark Colle, die met grote namen uit de haute couture heeft samengewerkt, zoals Raf Simons (Dior), Dries Van Noten, Jil Sander en Ann Demeulemeester …Young Amadeus, (Tom Nackaerts en Peter Van Dessel), die in 2012 de prijs voor Beste Bloemenkunstenaar van België in de wacht sleepten. Davy Fredrix, die verschillende jaren als bloemist op het Koninklijk Domein van Laken gewerkt heeft, waar hij instond voor de decoratie van de officiële bezoeken uit o.a. Noorwegen, Italië en Spanje. Rose Noire(Sophie Cooymans), officiële bloemiste van talrijke hotels: in 2014 maakte ze de bloemdecoraties van “The Hotel” ter gelegenheid van de komst van president Barack Obama. Sören Van Laer, zeer jonge bloemist van 23 jaar die zich in 2013 tot Nationaal Kampioen Bloemsierkunst bij de junioren wist te kronen. In 2016 zal hij België vertegenwoordigen tijdens het Europese Kampioenschap in Italië.
Italiaanse Aperitivo in het hartje van Brussel!Dit jaar zullen de bezoekers van de bloemententoonstelling de gelegenheid krijgen om op een marktje voor het Stadhuis te genieten van een Italiaanse "Aperitivo” met tal van Italiaanse kwaliteitsproducten. www.flowertime.brussels
Stad Brussel verkoos het project van Base Design, Mather & Co en de bureaus ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’, als winnaar van de aanbesteding voor de ombouw van (een deel van) het Beursgebouw. Hiermee zal het gebouw omgetoverd worden tot een plek waar bier in al zijn facetten centraal staat. Base Design, branding- en design specialist, neemt in dit ambitieuze project de vormgeving en communicatie van het toekomstige Belgian Beer Palace op zich.
Weerspiegeling van de Belgische identiteit: "Brussel telt momenteel drie niet te missen trekpleisters: het atomium, de Grote Markt, en Manneken Pis,” legt Dimitri Jeurissen, CEO en Founding partner van Base, uit. “Met het Belgian Beer Palace komt hier een vierde bij. Bier is een van de producten die België representeert, en met het Beer Palace krijgt het nu z’n eigen tempel in een gebouw met fenomenale architectuur op een uitzonderlijke locatie. Het Beer Palace wordt een plek met een eigen karakter, vol authenticiteit, ontdekkingen en overvloed. Het is er in de eerste plaats voor Brusselaars en Belgen. We zijn enorm enthousiast dat we dit bijzondere project realiteit kunnen zien worden!”
Base Design, dat 21 jaar geleden in Brussel werd opgericht, nestelde zich al snel over de grenzen heen. Vandaag zijn er afdelingen in Brussel, New York en Genève. Met de combinatie van deze internationale visie en ervaring en zijn eigen “Belgian touch”, kon het bureau al enkele grote en prestigieuze projecten op zijn naam schrijven: onder andere het Olympisch museum in Lausanne, de internationale uitrol van Delvaux, de communicatie van de MoMA Store in New York, de rebranding van Huis Dandoy en de creatie van het culturele merk BOZAR in Brussel staan op het palmares. Voor het Brussels Beer Palace verenigt Base Design zijn krachten en expertise met de architecten van ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’ – klassiek, nobel en hedendaags- en met de vormgever Mather & Co –digitaal, dynamisch en interactief-. Base Design zorgt, naast het concept en de branding, voor een authentieke, veelbesproken en rijke communicatie.
Bezoeken en opnieuw bezoeken
"Bier is voor België wat wijn is voor Frankrijk”, aldus Thierry Brunfaut, Founding partner en creative director bij Base. “Het Belgian Beer Palace wordt dan ook gedragen door een Belgische ingesteldheid: een levendige plek waar het hele jaar door nieuwe activiteiten op de planning zullen staan. Het wordt een plaats die je bezoekt en waarnaar je graag terugkomt, vooral omdat er telkens wat nieuws te ontdekken zal vallen: het ‘centrum van het biervakmanschap’ verrast je bij elk bezoek. We willen dat Belgen en Brusselaars zich het BBP toe-eigenen, dat het een plek wordt waar je regelmatig samenkomt met vrienden. Want het is hun aanwezigheid, hun ‘wow’s!’ die het BBP moeten promoten onder andere voorbijgangers en toeristen”.
Een opeenvolging van sterke indrukken: Eén van de doelstellingen van Base Design in de ontwikkeling van het Belgian Beer Palace is bij elke bezoeker een sterke indruk na te laten. In de eerste plaats al bij de aankomst voor de gerestaureerde voorgevel van de oude Beurs. Daarna bij het binnenwandelen op het middenplein, waar de 12 meter hoge ‘Bierboom’, een creatie van Valérie Mannaerts, de monumentale ruimte zal vullen. Vervolgens wordt de bezoeker ondergedompeld in de oneindigheid van smaken en kleuren die de Belgische biercollectie rijk is: meer dan 1000 merken, zowel prestigieuze als minder bekende, een gastronomisch restaurant, een winkel, een bar, ... Met daarnaast het CEB lab, dat aan de hand van interactieve hightech experimenten iedereen z’n favoriete smaak laat ontdekken. Afsluiten doe je met een groot “wow”-moment: een adembenemend zicht over de daken van Brussel vanop een spectaculair dakterras, op amper twee stappen van de Grote Markt. Een symbolische manier om te tonen dat het aanbod Belgische bieren geen grenzen kent.
Bekende fotograaf Steve McCurry heeft speciaal voor IHG® Rewards Club een reeks beelden gemaakt om het nieuwe toplidmaatschapsniveau, Spire Elite, te vieren. Dit nieuwe niveau erkent en beloont de trouwste leden.
IHG (InterContinental Hotels Group) stelt vandaag de naam voor van het nieuwe toplidmaatschapsniveau van IHG Rewards Club, Spire Elite. Het nieuwe lidmaatschap wordt ingevoerd om de trouwste leden te erkennen en te belonen. Ter ere van deze lancering, heeft de wereldbekende reisfotograaf Steve McCurry - gekend voor zijn fotografisch portret 'Afghan Girl' uit 1984 - zijn krachten gebundeld met 's werelds grootste hotelloyaliteitsprogramma. Hij toont hoe een moment van erkenning tot leven komt door middel van drie aangrijpende foto's. Elke foto stelt een uniek en gekoesterd moment voor waarin iemand een ander erkent.
Vanaf de lancering van Spire Elite, zal IHG Rewards Club haar trouwste leden nog beter belonen met de meest relevante voordelen. De lancering is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar wat IHG Rewards Club-leden verwachten van hun loyaliteitsprogramma. Het onderzoek toonde het belang aan van erkenning voor leden die beloond willen worden voor hun trouw. Het lanceren van Spire Elite maakt van erkenning een kernpunt van de relatie tussen IHG Rewards Club en haar leden.
Uit het wereldwijde onderzoek is gebleken dat de belangrijkste manieren waarop IHG Rewards Club-leden verwachten dat de hotelsector hen erkent, zijn: De kans krijgen om deel uit te maken van een speciale ‘club’; Als gast behandeld worden als iemand uniek en niet zomaar als ‘een nummer’; Zich iets herinneren over de gast in kwestie: wat hij leuk of niet leuk vindt, , wat zijn voorkeuren zijn ; Een beloning krijgen, een bedankje omdat je iets bereikt hebt
Vanaf vandaag kan het Spire Elite-lidmaatschap bereikt worden door 75.000 kwalificerende Reward-punten te verzamelen of door te verblijven bij een IHG-hotel voor 75 kwalificerende nachten tijdens een kalenderjaar. Spire Elite-leden krijgen de kans om 100% extra bonuspunten te verdienen op kwalificerende verblijven, en kunnen ook kiezen tussen 25.000 punten of het upgraden van een vriend of familielid naar Platinum.
De kwalificatievereisten voor alle IHG Rewards Club-lidmaatschapsniveaus zijn ook geüpdatet zodat het eenvoudiger wordt voor leden om beloond te worden voor hun trouw. Vanaf juli zullen Clubleden slechts 10.000 kwalificerende punten of 10 kwalificerende nachten moeten verzamelen om in aanmerking te komen voor het Gold-lidmaatschap. Gold-leden moeten 40.000 kwalificerende punten of 40 kwalificerende nachten verzamelen om het Platinum-lidmaatschap te bereiken.
Van een speels hapje tot een frisse, zonovergoten salade: Noord-Hollandse Gouda - winnaar van 3 gouden sterren in de Superior Taste Award 2015 – verrast met enkele zomerse recepten. Ontdek de pittige, volle en romige troef van Noord-Hollandse Gouda met kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel.
Het assortiment Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel telt zes varianten: Jong, Jong belegen, Belegen, Extra belegen, Oud en Overjarig. Noord-Hollandse Gouda met het kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel is verkrijgbaar via grootwarenhuizen, kaasspeciaalzaken, slagers, bakkers…
Ingrediënten: voor 4 personen / 16 stuks: 4 brickvellen, 150 gram Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 32 bieslooktakjes, olijfolie
Bereiding: Verwarm de oven voor op 200°. Snijd de brickvellen in 4. Snijd de Gouda* in rechthoekjes. Leg op elk stuk brickvel een rechthoekje Gouda. Rol het brickvel op zoals een sigaar. Knoop elk uiteinde vast met een bieslooktakje om op die manier een snoepje te vormen. Bestrijk de snoepjes met een keukenborstel met een beetje olijfolie. Leg ze op bakpapier en zet ze een tiental minuten in de oven. Houd het bakken in de gaten en haal de snoepjes uit de oven zodra ze goudgeel gebakken zijn. Laat de Goudasnoepjes even afkoelen en dien ze lauw op.
Verrines op Parijse wijze
Bereiding: 5 minuten - Budget: goedkoop
Ingrediënten: voor 4 personen: 200 g Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 160 g hamreepjes, zure room, bieslook, peper
Bereiding: Snijd de Gouda* in blokjes. Meng de blokjes Gouda en de hamreepjes. Schep dit mengsel in de glaasjes. Schep hierop een koffielepel zure room. Kruid met peper en bestrooi met de in stukjes gesneden bieslook.
Crostini met Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel, gekarameliseerde rode ui en carpaccio van appel
Ingrediënten: voor 4 personen: 1 stokbrood, 1 Granny Smith appel, 6 sneden Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 2 rode uien, Balsamicoazijn, Boter, Honing, olijfolie
Bereiding: Verwarm de oven voor op de grillstand. Snijd het stokbrood schuin in sneden van ongeveer 2 cm dik. Besprenkel elke snede met wat olijfolie. Zet de stokbroodsneden een tiental minuten in de oven om te grillen. Hak de rode uien in kleine stukken en fruit ze in de boter totdat ze mals zijn. Voeg een eetlepel honing toe en laat ze karamelliseren. Deglaceer ze vervolgens met een scheut balsamicoazijn. Snijd de appel in heel dunne plakken. Schik een plakje Gouda* op elke stokbroodtoast, beleg dit met een laagje gekonfijte rode ui en eindig met een plakje appel. Dien de crostini direct op.
Ingrediënten: voor 4 personen: 8 sneden mals wit toastbrood, 8 sneden gerookte zalm, 8 sneden Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 1 komkommer, een bosje jonge ui, 40 g boter, 1 theelepel mild paprikapoeder
Bereiding: Laat de boter op kamertemperatuur mals worden en vermeng ze met de paprika. Schil de komkommer. Na het verwijderen van de schil blijf je doorschillen om heel dunne lange plakken komkommer te bekomen. Leg de komkommerplakken in een vergiet en bestrooi ze met zout om hun sappen te laten uitlekken. Snijd de jonge uien in de lengte in dunne repen. Snijd de korsten van het toastbrood af.
Leg een groot stuk huishoudfolie op je werkblad. Leg hierop een snee toastbrood en bedek deze met huishoudfolie. Rol het toastbrood plat met een deegrol. Spoel de komkommerplakken af en dep ze droog. Beboter het toastbrood en bedek het met een sneetje gerookte zalm, een plakje Gouda*, enkele dunne plakken komkommer en leg aan de randen wat repen jonge ui. Rol dit met behulp van de huishoudfolie op tot een vaste, stevige worst. Laat de worsten een uur rusten in de koelkast. Verwijder daarna de huishoudfolie en snijd de worst voorzichtig in rolletjes van 2 cm dik.
Verfrissend en kleurrijk slaatje met Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel en vruchten (foto2)
Bereiding: 25 minuten - Budget: middelmatig
Ingrediënten: voor 4 personen: 2 roze pompelmoezen, 2 avocado’s, 1 granaatappel, 250 g Jonge Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 1 half bosje verse koriander
Bereiding: Pel de pompelmoezen, verwijder de witte vellen van het vruchtvlees en snijd het in partjes. Snijd de avocado’s en de Gouda* in blokjes. Haal de vruchtpitten uit de granaatappel en snijd de korianderblaadjes zonder steeltjes in stukken. Meng alles heel voorzichtig in een slakom, zonder de avocadoblokjes te pletten. Snijd de jonge uien zo fijn mogelijk en doe ze bij de olie en de azijn. Voeg enkele draaien peper van de molen toe en meng zorgvuldig. Deze salade moet heel fris zijn: zet hem dus een halfuur in de koelkast vooraleer je hem opdient.
Quinoasalade met veldsla, rode biet en Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel (foto3)
Bereiding: 25 minuten - Budget: goedkoop
Ingrediënten: voor 4 personen: 300 g quinoa, 150 g veldsla, 1 rauwe rode biet, 200 g Belegen Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel* (blok), zonnebloempitten
Vinaigrette: 1 koffiel. Mosterd, 8 eetl. Olijfolie, sap van een halve citroen, enkele takjes platte peterselie, 1 sjalot
Bereiding: Kook de quinoa volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Schil en rasp de rode biet. Snijd de Gouda* in blokjes. Rooster de zonnebloempitten in een pan zonder vetstof totdat ze goudgeel gekleurd zijn. Meng de olie, het citroensap en de mosterd en voeg de fijngehakte sjalot en de gesneden peterselieblaadjes zonder steel toe. Voeg de vinaigrette pas toe op het moment dat je de quinoasalade met de veldsla en de rode biet opdient.
Ingrediënten: voor 4 personen: 500 g farfalle pasta, 200 g Oude Noord-Hollandse Gouda met het Rode Zegel*, 20 kerstomaten, 6 eetl. rode pesto, 100 g raketkruid, 50 g pijnboompitten, 4 takjes basilicum, olijfolie
Bereiding: Kook de farfalle beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet ze af, voeg een scheut olijfolie toe en laat ze lauw worden. Rooster de pijnboompitten goudgeel in een pan zonder vetstof. Snijd de tomaatjes in kwartjes en snijd de basilicumblaadjes zonder steel in grote stukken. Rasp de Gouda*. Meng de lauwe farfalle met de pesto en voeg daarna de rest van de ingrediënten toe. Kruid zo nodig met peper en zout. Je kunt deze salade lauw of koud serveren.
* De enige Noord-Hollandse Gouda met het kwaliteitskeurmerk het Rode Zegel
Primeur: met TUI rechtstreeks van Eindhoven naar Curaçao.
Vanaf zondag 1 november biedt TUI, het moederbedrijf van Jetair, rechtstreekse vluchten aan van Eindhoven naar vakantie-eiland Curaçao. Orkaanvrij én zonzeker, met een aangename 27° het hele jaar door. Met het nieuwe vluchtaanbod vanaf Eindhoven ligt het tropische paradijs ook voor heel wat Belgen binnen handbereik. Van Antwerpen of Hasselt rij je in 75 minuten naar de regionale luchthaven van Eindhoven, voorzien van alle faciliteiten.
Ook airberlin ziet een zonnige toekomst voor het toerisme op Curaçao. De Duitse luchtvaartmaatschappij vliegt vanaf zaterdag 7 november rechtstreeks vanuit Düsseldorf. Deze Duitse luchthaven, gemakkelijk te bereiken via de autosnelweg en met de trein (Brussel Zuid - Keulen - Düsseldorf), biedt Belgische reizigers een alternatieve route. Zeker voor de Limburgse reizigers is dit goed nieuws aangezien Düsseldorf slechts een uurtje rijden is. De vlotte bereikbaarheid uit Nederland en Duitsland biedt prijsbewuste reizigers koopjeskansen, want de schoolvakanties verschillen nogal van het ene tot het andere land. Zo genieten zonzoekende Belgen die tijdens de herfstvakantie naar Curaçao reizen van de rust (en de prijzen) van het laagseizoen! Immers, Nederlanders en Duitsers hebben begin november geen herfstvakantie.
Curaçao telt meer dan 35 stranden en 65 mooie duiklocaties. Het is er aangenaam vertoeven in het water en natuurlijk ideaal om te zonnebaden want de zon is er het hele jaar aanwezig. Maar het eiland heeft meer te bieden dan alleen maar droomstranden, azuurblauw water en een prachtige onderwaterwereld. Willemstad, erkend als Unesco-werelderfgoed, biedt een snuifje cultuur, zoals het Kura Hulanda Museum of de bekende Floating Market waar Venezolaanse handelaren hun fruit aanbieden. De hoofdstad ontwikkelt zich als een hippe plek waar trendy eethuizen het koloniale erfgoed een nieuwe bestemming geven. Je kan hier gezellig tafelen bij De Gouverneur om daarna te genieten van een avondje uit met live muziek en een heerlijke cocktail in Pietermaai, de upcoming uitgaansbuurt met onder andere het hippe Mundo Bizarro. Al even divers is het hotelaanbod, van all inclusive resorts tot royalty-waardige boutique hotels.
Curaçao is een veelzijdig eiland, in het Caribisch gebied, dat elke reiziger verrast. Naast de constante tropische temperatuur heeft het eiland een variëteit aan bezienswaardigheden en logiesmogelijkheden. Bezoek het historisch interessante Willemstad en de oude landhuizen, beklim de Christoffelberg en geniet van de helderblauwe zee en de witte stranden. Curaçao ligt buiten de orkaanzone en heeft het ganse jaar een temperatuur van minimum 28 graden. Er zijn dagelijks vluchten vanuit Amsterdam (reisduur 9 uur) en wekelijks vanuit Düsseldorf (reisduur 10,5 uur). Curaçao is door Zoover uitgeroepen tot populairste vliegvakantieland buiten Europa. www.curacao.com
De hotelgroep Different Hotels gaat half juli in Hasselt van start met het splinternieuwe YUP Hotel concept. Dit nieuwe anders-dan-anders budget hotel bevindt zich aan de Thonissenlaan te Hasselt in het gebouw dat begin van het jaar nog het Ibis hotel was. De Grand Openingsdatum van YUP is 7 september.
Young Urban Professional
YUP staat voor Young Urban Professional. Een YUP of yuppie was in de jaren ‘80 een jonge succesvolle werkende vrouw of man die hield van luxe en comfort. YUP omschrijft duidelijk het profiel van de gast voor het hotel; een moderne avonturier die op zoek is naar ontspanning en plezier. Die houdt van comfort, service en stijl van een boetiekhotel maar die liever kiest voor een betaalbaar vernieuwend modern en anders-dan-anders verblijf…voor YUP Hotel dus.
YUP Hotel heeft 59 YUP Cabins
Een heel slim ingerichte kamer van 12 m2, de YUP Cabin. Het draait allemaal om het bed, een cocoon, waar je een film kijkt, je e-mails checkt, meer te weten komt over YUP, in contact blijft met de wereld, en misschien ook wel slaapt.
De YUP Cabin : Een top kwaliteit cocoon bed, Air-conditioning, Multifunctioneel lcd scherm om altijd in contact met jouw vrienden te blijven, Gratis Wi-Fi, Regenstorm douche, toilet, haardroger, Grote ‘kijk eens vaker’ spiegel, Yuppie douchegel die je laat blinken als goud.
YUP de nieuwe Hasseltse hang-out plek
Als YUP network je, eet je sushi of een banaan voor ontbijt of voor wanneer je maar wilt. Als YUP hou je van een goede koffie van je eigen muziek, en heb je goede gratis wifi nodig om in contact met de rest van de wereld te blijven.
Op het gelijkvloers van YUP Hotel kan dat allemaal. Drinken en eten kies je zelf uit de Grab & Go met originele anders-dan-anders snacks en maaltijden die je zelf kunt opwarmen of mee kunt nemen. Een goede koffie of een lekker glaasje wijn of een cocktail bestel je aan de balie. En wat voor muziek erbij kun je zelf bepalen. Of je luistert naar de selectie gemaakt door Versuz, de Hasseltse dance club, of je draait een ‘plaatje’ zoals in de jaren ‘80, of je speelt zelf iets op de piano.
Limburgs concept, vormgeving & interieurinrichting: Creneau International uit Hasselt werd gevraagd voor de realisatie van het totaal YUP Hotel concept. Zowel het design concept, de vormgeving als de interieurinrichting staat op de naam van Creneau International. www.creneau.com
YUP Hotel maakt deel uit van de van oorsprong Belgisch-Limburgse hotelgroep Different Hotels met totaal 10 hotels in Limburg en 1 hotel in Antwerpen; Ecu Hotel Genk (1993), Hotel Atlantis Genk (2004), Eurotel te Lanaken (2006), Carbon Hotel Genk (2008) en Eburon Hotel Tongeren (2008), Mardaga Hotel As (2010), M Hotel Genk (2012), Antwerp City Center Hotel (2012), De Barrier Houthalen (2013) en Terhills Hotel Maasmechelen (2015). De hotels van de holding hebben elk hun eigen identiteit, zijn onafhankelijk en elk different! www.differenthotels.com
YUP Hotel - Thonissenlaan 52 - 3500 Hasselt - www.yuphotel.com
Het Bristol hotel in Parijs geopend in april 1925 is zonder enige tegenspraak, een van de mooiste hotel in het mondaine Parijs en een absoluut boegbeeld van grootse hotellerie. Vanaf het begin was het de verzamelplaats van de jetset en tal van artiesten en wereldsterren verbleven er ooit.
Dit geesteskind van Hippolyte Jammet weerspiegelde destijds bij de opening een perfecte kopie van de art déco, een modern interieur, heel wat luxe en comfort, maar bood als allereerste hotel ook airconditioning in alle kamers en publieke ruimtes. Op een droomlocatie ingepast stond het steeds open voor nieuwe cultuurtrends en bleef het op de voorgrond inzake comfort en hospitality. De magie van destijds is nog steeds aanwezig en het feit dat slechts twee families gedurende de voorbije 90 jaar voor de uitbating verantwoordelijk waren spreekt duidelijke taal. Na de familie Jammet werd in 1978 het beheer overgenomen door de familie Oetkers. Tot de absolute eigenheden behoren o.m. de room service die sinds de opening aan de klanten wordt aangeboden evenals de uitmuntende ‘delight’ menu’s. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat het hotel pronkt met 4 Michelinsterren, 3 voor het gastronomisch restaurant Epicure waarvoor chef Eric Arechon verantwoordelijk is en eentje voor ‘114’ de exclusieve brasserie van het hotel en het Parijse Faubourg district.
Om de 90ste verjaardag met de nodige luister te omringen werden maar liefst 6 evenementen georganiseerd die meerdere maanden in beslag nemen. Een grote garden party volledig in de Gatsby stijl wordt de absolute opener en wordt gevolgd door een ‘3 stars brunch’. Hierbij treedt de Angelsaksische traditie op de voorgrond met Woody Allen in een centrale rol en dit onder het thema ‘ een middag in Parijs’. Tijdens de Bastille day wordt teruggegrepen naar de Guingette stijl met java dancing. De grote feestavond is een uitgelezen samenkomst voor de jetset met boyish outfits voor de dames terwijl heren in een rasechte Douglas Fairbanks outfit aan het feest kunnen deelnemen.
Een grote gourmet break biedt de kans voor well being en relaxerende ontspanning met als afsluiter het diner van de eeuw op zaterdag 24 oktober. Chef Arechon verzorgt samen met chef patissier Laurent Jeannin een uniek gala.
Behoudens de garden party kunnen belangstellenden aan de andere manifestaties deelnemen, vooraf en tijdig reserveren is evenwel een absolute noodzaak.
'Groene Sleutel', het internationale ecolabel dat toeristische verblijven onderscheidt omwille van hun milieuvriendelijkheid, heeft een nieuwe accommodatie in het Brusselse aan zijn palmares toegevoegd. Nieuwkomer is het hotel NH Brussels du Grand Sablon, dat dit label voor het eerst behaalt. De 12 andere accommodaties waarvan de certificering was afgelopen, konden hun label verlengen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt voortaan in totaal 29 accommodaties met het 'Groene Sleutel'-label (19% van de door de Franse Gemeenschapscommissie erkende hotelkamers en 80% van de verblijfscapaciteit in jeugdherbergen).
Accommodaties die mikken op een Groene Sleutel willen de impact van hun activiteiten op het milieu verminderen en willen zich zo onderscheiden van hun concurrenten. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een recente bevraging bij meer dan 250 verblijven met het label in Frankrijk, Franstalig België en in Marokko. Dat dit kwaliteitslabel sinds 1 juni 2015 ook deel uitmaakt van het ecochequesysteem (Eco Pass) is een extra stimulans om het label te behalen.
Groene Sleutel - Green Key in het Engels - is een onpartijdig, onafhankelijk internationaal ecolabel dat toeristische accommodaties beoordeelt op basis van welbepaalde criteria. Het label werd in 1994 in het leven geroepen en wordt internationaal beheerd door een non-profitorganisatie (FEE - Foundation for Environmental Education). Het label werd sindsdien uitgereikt aan bijna 2.400 structuren in 49 landen. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt het label geïmplementeerd door de Fédération Inter-Environnement Wallonie (IEW), in samenwerking met verschillende partners, waaronder Wallonie-Bruxelles Tourisme, VISITBRUSSELS, Brussels Hotels Association en Brussels Special Venues.
Hieronder geven we een korte beschrijving van de nieuwe accommodatie die het 'Groene Sleutel'-label onlangs behaalde en van de accommodaties die hun label konden vernieuwen.
Nieuwkomer: Hotel NH Brussels du Grand Sablon, Bodenbroekstraat 2-4, 1000 BRUSSEL
Naast het feit dat dit prestigieuze hotel met 196 kamers in hartje Brussel voldoet aan alle verplichte criteria van het 'Groene Sleutel'-label, onderscheidt NH Brussels du Grand Sablon zich eveneens door: de strenge controle en vermindering van het waterverbruik, dankzij gescheiden watermeters, de in de douches en kranen geïntegreerde debietbeperking, het gebruik van poetslappen en microvezeldoekjes om het waterverbruik en de toepassing van chemische producten tijdens het schoonmaken te beperken; diverse energiebesparingsmaatregelen, met onder meer de toepassing van hernieuwbare energie, het gebruik van spaarlampen waar mogelijk, een ecoperformant ventilatiesysteem en isolatie van warmwaterleidingen; verschillende maatregelen voor afvalpreventie, waarbij gasten bijvoorbeeld kraantjeswater krijgen; het aanbieden van duurzame voeding en vegetarische menu's; gerichte milieucommunicatie, met bijvoorbeeld het promoten van 'ecomeetings'; zijn aanpak i.v.m. maatschappelijke verantwoordelijkheid (diversiteitsopleiding).
De accommodaties die hun label midden 2015 hebben vernieuwd: B&B Chambre Chocolat; Auberge des 3 Fontaines; Auberge de Jeunesse de Bruxelles-Génération Europe; Diamant Brussels Conference & Business Centre; Le Plaza Hotel Brussel ; Stanhope Hotel; Dolce La Hulpe Hotel Brussel; Hilton Hotel Grand Place Brussel; Hilton Hotel Brussels City; NH Hotel Stephanie; Radisson Blu Hotel Royal en Radisson Blu Hotel EU.
Paardenliefhebbers reizen op 1 en 2 augustus naar badplaats Koksijde voor een spektakel zonder weerga. Dan vindt immers de vijfde editie van de West Coast Cup Koksijde plaats, een internationaal vermaarde paardenshow. Tijdens dit unieke evenement kan je de mooiste Arabische paarden van de wereld bewonderen. Dat gebeurt overigens in een schitterende omgeving, op het domein Ten Bogaerde, een gerestaureerde abdijhoeve, een plaats met geschiedenis op de grens tussen duinen en polders.
Naar aanleiding van de show wordt de befaamde Lorenzo, The Flying Frenchman uitgenodigd. Alleen reeds voor dit spektakel zou je speciaal afreizen naar Koksijde. Staande op de ruggen van paarden rijdt Lorenzo rond een piste terwijl hij probleemloos over hindernissen springt, vandaar zijn naam Flying Frenchman.
Op zondag zijn ook hondenliefhebbers meer dan welkom want dan vindt om 14u00 de befaamde Jack Russel Race plaats. Iedereen met een Jack Russel is welkom en men kan ter plaatse inschrijven. De mooiste paarden van de wereld en een fascinerende stuntman en een Jack Russel Race, in een fantastische omgeving, tijdens het eerste weekend van augustus. Info: www.koksijde.be
Toerisme Oost Vlaanderen investeert in nieuwe picknick plaatsen
23 nieuwe rustpunten langs fietsnetwerk Meetjesland en Ronde van Vlaanderenroute.
Om het steeds stijgende aantal recreatieve én sportieve fietsers nog beter te ontvangen, maakt Toerisme Oost-Vlaanderen verder werk van de verhoging van de kwaliteit én belevingswaarde op de fietsnetwerken en –routes. Momenteel worden 23 nieuwe rustpunten ingericht, dertien langs het fietsnetwerk Meetjesland en tien op de Ronde van Vlaanderenroute in de Vlaamse Ardennen. Afhankelijk van de locatie installeert Toerisme Oost-Vlaanderen er een combinatie van picknickset, rustbank, fietsenrek en vuilnisbak. Met de gemeentebesturen worden overeenkomsten afgesloten voor het onderhoud van het meubilair en de locatie.
De inrichting van de rustpunten in het Meetjesland is het sluitstuk van de realisatie van het fietsnetwerk Meetjesland en krijgt financiële steun van Toerisme Vlaanderen. De inrichting van de rustpunten langs de Ronde van Vlaanderenroute gebeurt binnen het ‘Beleef je Eigen Ronde’ project, dat eveneens financiëel ondersteund wordt door Toerisme Vlaanderen. De totale kostprijs voor de inrichting van de 23 plekken bedraagt ruim € 150.000.
De voorbije weken werden alvast de eerste twee rustpunten gerealiseerd en in gebruik genomen. Aan de voormalige toegang van het Provinciaal Archeologisch Museum te Velzeke, langs de Paddestraat en op de Ronde van Vlaanderen route, werden een picknickset, fietsenrek en vuilnisbak geplaatst. Deze zomer plaatst Toerisme Oost-Vlaanderen er nog een fietspomp bij. Deze rustplek ligt bovendien aan het eindpunt van de tijdsmeting in de Paddestraat, ideaal dus om even uit te blazen na een vriendschappelijke competitie met medefietsers.
Langs het fietsnetwerk Meetjesland werden, bij het kruispunt van de Celiekerkweg en Bredeweg te Sint-Laureins, zopas een picknickset, fietsenrek, zitbank en vuilnisbak geplaatst. Na de zomer kleedt het gemeentebestuur de locatie extra aan met enkele boompjes en hagen. Toerisme Oost-Vlaanderen hoopt tegen eind september 2015 alle 23 locaties af te werken. Hou onze website www.tov.be, Facebook pagina en Twitter in de gaten om te weten waar het volgende rustpunt wordt in gebruik genomen.
Eerder, in juni 2011, werden langs de Dender in het Scheldeland reeds vijf schuilhutten met bijhorend picknickmeubilair geïnstalleerd. In 2012 werden in 'Vlaanderens Mooiste Landschap', de Vlaamse Ardennen, zeventien rust- en picknickplekken ingericht of uitgebreid, werd het Oost-Vlaamse deel van de Leiestreek zes picknickplekjes rijker en werden in het Waasland dertien gloednieuwe rustpunten gerealiseerd.
De nieuwe illy sustainArt Collectie omvat creaties van kunstenaars uit de koffieproducerende landen Colombia, El Salvador, Ethiopië en Brazilië
illycaffè, Officiële Koffiepartner van Expo Milano 2015, introduceert de tweede illy sustainArt Collectie, een collectie koffiekopjes versierd door kunstenaars van koffieproducerende landen, gewijd aan de Expo.
Na het succes van de eerste collectie die in juni 2014 aan het publiek werd voorgesteld, selecteerden de kunstkenners van het illy sustainArtproject opnieuw vier jonge artiesten uit Colombia, El Salvador, Ethiopië en Brazilië om hun interpretatie te geven aan het thema van Expo Milano 2015, “Voedsel voor de planeet, energie voor het leven”.
Illy ontwikkelde het idee voor het sustainArt project in 2007 om zijn aanpak van duurzame groei uit te breiden tot de internationale kunstgemeenschap en tegelijk een podium te bieden aan creatief talent uit groeilanden. De website www.illysustainArt.org is het hart van het project. Als venster op de hedendaagse kunstwereld is het uitgegroeid tot een referentiepunt en ontmoetingsplaats waar kunstenaars en kunstkenners elkaar treffen en aan culturele uitwisseling doen; het biedt eerstgenoemden de kans om hun werken te tonen en aan hun profiel te timmeren.
De nieuwe illy sustainArt Collectie, gewijd aan de Expo 2015, is een eenmalig initiatief dat samenvalt met de looptijd van de Expo. Zij toont het werk van vier jonge kunstenaars die zich lieten inspireren door de thema’s van de Expo en een eigen interpretatie brengen van de sensaties, ervaringen en verhalen die we associëren met de wereld van de koffie, gezien door het prisma van hun kunst en artistieke benadering.
De kunstenaars en hun werk
FELIPE ARTURO – Colombia: “Dit werk groeide uit een experimenteel proces waarin de koffie als inkt werd gebruikt: een kopje espresso werd een grafisch ontwerpinstrument. De bodem van het kopje werd bij deze aanpak als handelsmerk voor de koffie aangewend, een hulpmiddel om een ringenpatroon mee te creëren. Het resulterende grafisch motief grijpt terug naar de islamitische decoratiekunst, Mediterrane mozaïeken en precolumbiaanse technieken. Het herinnert ons aan de historische route die de koffie aflegde van het Arabisch schiereiland naar de Middellandse Zee en van daar naar de Cariben en Midden- en Zuid-Amerika. Tegelijk spreekt uit deze benadering een poging om een band te smeden tussen de geografische koffieroutes van nu en onze dagelijkse ervaring met het bruine vocht en zijn verpakking.”
Felipe Arturo is kunstenaar en architect. Hij is geboren in Bogotá in 1978 en behaalde een diploma architectuur aan de Universiteit van de Andes; nadien behaalde hij nog een Masters in kunst aan de Columbia University in New York. Voor zijn kunstbeoefening haalt hij elementen uit de stedenbouw, de architectuur en de kunst, gekaderd in een relatie met politiek, geschiedenis, aardrijkskunde en economie. Felipe Arturo kreeg de illy SustainArt onderzoeksresidentie aan de Fondazione Bevilacqua La Masa voor drie maanden toegewezen tijdens de zomer van 2015.
ERNESTO BAUTISTA – El Salvador: “Er bestaat een existentiële en poëtische manier van denken die verhalen weerspiegelt die besloten liggen in de sporen die objecten achterlaten: vlekken op een tafel en het licht van een eclips; de kleur van koffie en de ruimte; een blad als een manier om een kosmisch landschap te benaderen met de eenvoud van een organisch oogpunt. Deze verhalen vallen ook samen met mijn eigen herinneringen. Achter de eclips ligt het idee van afscheid nemen. De ader / boom die achterblijft na de eclips en de data op het schoteltje verwijzen naar een intieme herinnering. Het geheel is een agglomeratie van ontmoetingen in een mensenleven, waarbij het delen van, nadenken over en stimuleren van het geheugen wentelt rond de dingen die altijd deel hebben uitgemaakt van het menselijk ritueel van het koffie drinken.”
Ernesto Bautista is geboren in 1987 in Santa Ana. Hij woont en werkt in El Salvador. Zijn werk wentelt en ontwikkelt zich rond het idee van het zelf en de ander en smeedt een intieme kijk op onze identiteit als individu en als mens. Zijn kunst onthult wat onze integratie in een organisme als de samenleving mogelijk maakt. Eenzaamheid, angst, verlies, hoop, dood en afstand kenmerken zijn werk, samen met het vluchtige en alles wat verder gaat dan het individu.
WANJA KIMANI – Ethiopië: “Door elke knop op het koffiekopje loopt een draad die uiteindelijk neerstrijkt op het schoteltje, samen met de naald. De link tussen deze twee oppervlakken, het kopje en het schoteltje, weerspiegelt de affiniteit die kan ontstaan en die wordt gedeeld door mensen die samen iets simpels ondernemen als een kopje koffie drinken. De kleuren zijn die van de vlag van Ethiopië, een land met een lange geschiedenis op het gebied van de productie en consumptie van een van de geurigste koffies ter wereld.”
Wanja Kimani is geboren in Kenia in 1986. Zij groeide op in het Verenigd Koninkrijk, waar zij kunst studeerde aan de University of the Creative Arts in Canterbury. In haar visuele kunstbeoefening worden verhalen en visuele storytelling verstrengeld, het idee van thuis zijn en ontheemd zijn, herinnering en verbeelding. Haar mediumoverschrijdende werken omvatten performances, installaties, films, geluid en teksten; zij fungeren als een medium waarmee de kunstenaar en de toeschouwers het verleden kunnen vatten en het heden kunnen kaderen.
MARCELO MOSCHETA – Brazilië: “Ik begon aan deze opdracht door terug te grijpen naar een eerder werk van mij, Fotocromaticos, waarin ik een relatie tot stand bracht tussen een zwart en wit beeld en de kleuren die we normaal zouden verwachten in de kleurenversie van datzelfde beeld. Voor illy werkte ik een Fotocromaticos-project uit gebaseerd op een tekening van Carl Linnaeus, een van de eersten die de botanische soorten klasseerde volgens wetenschappelijke richtlijnen en de grondlegger van de hedendaagse wetenschappelijke nomenclatuur. Met de combinatie van een antieke tekening van een koffieplant en het moderne Pantone-kleurenclassificatiesysteem wou ik het koffiedrinken weergeven als een ervaring die tegelijk visueel en chromatisch is.”
Marcelo Moscheta is geboren in 1976 in Sao José do Rio Preto. Hij woont en werkt in Campinas, Brazilië, waar hij naar de Universiteit van Campinas ging. In de gedaante van een reiziger die de wereld grotendeels observeert zoals een negentiende-eeuwse romantische dichter of een van de grote Poolreizigers maakt Moscheta installaties, foto’s en tekeningen die hij bedenkt tijdens zijn verre reizen. Moscheta observeert het landschap als een representatief systeem waarin de mens zijn eigen wereld afbakent. Zijn voornaamste expressievormen zijn tekeningen, afdrukken, foto’s en installaties.
De illy SustainArt 2 collectie is tegen de aanbevolen prijs verkrijgbaar: Espressokopjes – pakket van vier: € 66,00 - Cappuccinokopjes – pakket van vier: € 86,00
De nieuwe illy Art Collectie is te koop in premium illy bars, illypoints en via shop.illy.com.
Klean Kanteen ontwerpt unieke drinkfles ten voordele van Sea First
Per verkochte fles gaat er €15 naar non-profit organisatie ter behoud van onze oceanen. Dat Klean Kanteen voluit voor een schone planeet gaat, merk je onder andere aan de bewust gekozen materialen waaruit de drinkflessen zijn gemaakt. Het merk dat hervulbare drinkflessen uit roestvrij staal produceert, staat daarom al langer gekend als duurzaam en milieubewust drinkflessenmerk dat een volwaardig alternatief wil bieden voor het gebruik van plastic. De hervulbare roestvrij stalen drinkflessen kunnen dan ook een leven lang hergebruikt worden. Éénmalige flesjes en bekers in wegwerpplastic kopen, behoort daardoor tot het verleden. Een missie die Klean Kanteen deelt met de non-profit organisatie Sea First.
Onze consumptiemaatschappij en voorliefde voor plastic heeft er helaas voor gezorgd dat onze oceanen maar liefst vijf plastic “soepen” kennen, waaronder het plastic eiland in de Stille Oceaan dat twee keer zo groot is als Texas. Maar ook dichterbij, in de Noordzee, drijft zoveel plastic dat bijna alle Noordse stormvogels dit schadelijk afval eten. Plastic vergaat niet, maar vermomt zich als plankton en dient als schijnvoedsel voor vogels, walvissen, en andere zeedieren. Deze plastic “soep” volledig opruimen is helaas onmogelijk, maar Klean Kanteen en Sea First geloven er rotsvast in dat we er wel gezamenlijk voor kunnen zorgen dat er geen plastic afval meer in zee terecht komt. Vooral het gebruik van wegwerpflesjes en plastic zakjes voor éénmalig gebruik zouden grote vervuilers van de oceanen zijn.
Het is de grote droom van Klean Kanteen en non-profit organisatie Sea First om de wegwerpverpakkingen uit de wereld te bannen. Daarom ontwikkelde Klean Kanteen samen met de Antwerpse Graphic Designer Alexander Tolaro een unieke drinkfles. De felblauwe golven op de glanzende zwarte fles verwijzen naar onze “blauwe” zee en wondermooie blauwe wereld.
Deze limited edition drinkfles wordt momenteel exclusief verkocht bij AS Adventure die een deel van de opbrengst, zo’n 15 euro PER fles, aan Sea First zal schenken. Met de opbrengst zal de stichting investeren in nieuw lesmateriaal voor de workshop “Plastic Soup” waardoor een nog grotere doelgroep aangeboord zal worden. Aan de hand van deze educatieve voorlichtingscampagne bereikt Sea First nu al een paar duizend leerlingen en studenten die daardoor meer leren over het belang van een gezonde zee, de bedreigingen van plastic in onze zeeën, en de mogelijke oplossingen die zij zelf in het dagelijkse leven kunnen toepassen.
Het motto: Weg met wegwerp. Maak het verschil! Advies verkoopprijs, € 21,95 (27oz / 800ml)
Sinds 2004 biedt Klean Kanteen® een veiliger alternatief aan voor plastic en behandelde aluminium drinkflessen, namelijk: duurzame en herbruikbare drinkflessen in een simpel, maar mooi design, gemaakt uit roestvrij staal en gegarandeerd zonder BPA, ftalaten of andere toxische stoffen. Ideaal om thuis, onderweg, op het werk of op vakantie uit te drinken. Klean Kanteen® kent inmiddels een breed assortiment aan drinkflessen bestaande in verschillende kleuren, functionele vormen en handige formaten voor het hele gezin.
Sea First Foundation (SFF) is een non-profit organisatie in België en Nederland die opkomt voor het belang en de bescherming van de oceanen en hun fauna en flora. SFF maakt mensen warm voor de pracht en biodiversiteit van het onderwaterleven en informeert en sensibiliseert tegelijkertijd over de problemen die de gezondheid van deze wereld in de weg staan. SFF richt zich daarbij vooral op kinderen en jongeren; “de volwassenen van de toekomst”.
Aquacenter van Les Lacs de l'eau d'Heure: duurzame en toeristische ontwikkeling
Na omvangrijke werkzaamheden, zes maanden sluiting en een gedeeltelijke heropening op 5 mei onthulde het nieuwe Aquacenter al zijn troeven op 4 juli! Het Land van de Meren is de grootste toeristische trekpleister van Wallonië en heeft met 5 meren een totale oeverlengte van maar liefst 70 km. Het is een geweldige “dichtbij-bestemming” met gezellige logiesmogelijkheden en tal van activiteiten! Dit jaar wordt Het Land van de Meren nog groter met een vernieuwd Aquacentrum en een gloednieuw Balneotherapiecenter. Waals Minister René Colin, Minister van Landbouw en Toerisme, heeft het nieuwe Aquacenter ingehuldigd. Hij legde uit dat de ontwikkeling van de site van Les Lacs de l’Eau d’Heure een van zijn beleidsprioriteiten vormt tijdens deze legislatuur, en dat in de Gewestelijke Beleidsverklaring het ‘Pays des Lacs de l’Eau d’Heure’ opgenomen is als een belangrijke pool van toeristische ontwikkeling.
Al 20 jaar lang bundelen Europa en Wallonië hun krachten om van de site van Les Lacs de l’Eau d’Heure een vakantieoord te maken dat het hele jaar door zowel dagtoeristen als vakantiegangers aantrekt en zo de lokale economie in deze landelijke regio een duwtje in de rug geeft. Het ‘Aquacenter’ is een van de topattracties van Les Lacs de l’Eau d’Heure. Deze attractie krijgt immers al zowat vijftien jaar lang meer dan 120.000 bezoekers per jaar over de vloer, waarvan bijna evenveel dagtoeristen als vakantiegangers.
De Waalse Regering is zich bewust van de aantrekkingskracht van dit indoor ontspanningscentrum, dat niet afhankelijk is van het weer. Ze heeft dan ook beslist om, met de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), fors te investeren om dit recreatieoord uit te breiden en te diversifiëren met een nieuw wellnesscenter en ontspanningsmogelijkheden in openlucht. Er zijn grote inspanningen geleverd om de exploitatiekosten en meer bepaald de energiekosten terug te dringen. Dat laatste sluit aan bij de ambitie van de beheerders van de site om duurzame toeristische projecten te ontwikkelen.
Les Lacs de l’Eau d’Heure pronkt al sinds 2010 met het label ‘European Destination of Excellence’ voor al haar inspanningen voor het milieu en wou het Aquacenter dan ook aanpassen aan de nieuwe ecologische normen en economische uitdagingen. Het werd immers al in 1999 gebouwd als een van de eerste faciliteiten bij de start van de ontwikkeling van de vakantiedorpen.
In totaal investeerden het Gewest en EFRO ongeveer 6.250.0000 € voor de renovatie van het bestaande gebouw, de heraanleg van de buitenruimtes en de bouw een Balneotherapiecenter ‘A l’Heure du Bien-Etre’. Voor het bestaande gebouw werd gefocust op energiebesparingen op het vlak van isolatie, elektriciteit (400 m² fotovoltaïsche panelen, LED-verlichting), verwarming (isolatie, warmtepomp) en water (waterzuivering en hergebruik).
Meer zichtbaar zijn de nieuwe attracties zoals de glijbaan ‘infinity jump’, het openluchtzwembad dat het hele jaar door verbonden is met het binnenzwembad, het zwembad met verstelbare bodem om verschillende sporten te beoefenen (aquabiking, aquadans, aquagym, duiken, …), de ontspanningszone met biljart, tafelvoetbal en volksspel of nog de lichteffecten en geluidsinstallatie. De site biedt dus tal van mogelijkheden om evenementen te organiseren, zowel voor particulieren, groepen als bedrijven.
Naast het openluchtzwembad, dat in verbinding staat met het binnenzwembad en dus het hele jaar door toegankelijk is, is met het budget voor de heraanleg van de buitenruimtes ook een spray park van 400 m² aangelegd met de allernieuwste waterspelen, een ontspanningsruimte, terras en solarium met trendy meubilair. Ook is een ontspannende omgeving gecreëerd waar je bij zachte temperaturen voluit kunt genieten in de openluchtbar.
Optimalisatie van het energieverbruik door Cofely Services: alle werkzaamheden van de renovatie (binnen en buiten) en het technisch onderhoud zijn al 20 jaar toevertrouwd aan het bedrijf Cofely Services (ENGIE groep), leider in het onderhoud van technische installaties van sportinfrastructuur in België. Het bedrijf heeft gezorgd voor diverse technische oplossingen voor de optimalisatie van het energieverbruik van het Aquacenter. De water- en elektriciteitsbesparing wordt geraamd op 30 % en die voor verwarming op +/- 20 %. Dankzij de fotovoltaïsche installatie wordt vermeden dat de +/- 27.350 kg CO² in de atmosfeer terechtkomt, wat overeenkomt met 162.700 km autorijden (gemiddeld benzinemodel) of met de aanplanting van 2.700 bomen.
Het Balneotherapiecenter ‘A l’Heure du Bien-Etre’ ten slotte is in een gloednieuw gebouw ondergebracht. Het beschikt over alle mogelijke faciliteiten en diensten op het vlak van balneotherapie: jacuzzi’s, infrarood sauna, Finse sauna, hamam, koudwaterbad, lichttherapie, belevingsdouches, verzorgingen op afspraak, onthaalruimte en loungebar. Daarnaast is er nog een patio met een openluchtzwembad met onderwater massagestralen, een sauna met zoutstenen en een ijsfontein.
Dit splinternieuwe Aquacenter van het Land van de Meren, waarvan het management en de uitbating in handen zijn van de vzw ‘Les Lacs de l’Eau d’Heure’, speelt in op de diverse verwachtingen van een cliënteel op zoek naar wellness, rust en ontspanning. In het wellnesscenter kun je je laten verwennen met verzorgingen en massages. In het Aqua- en recreatiepark kunnen dan weer gezinnen, jong en minder jong, groepen en sporters hun hartje ophalen.
Delacre lanceert Mailbox, de gepersonaliseerde Tea Time doos
Vertel goed nieuws met lekkernijen en een persoonlijke boodschap!
Met Mailbox steekt Huis Delacre de alombekende groene Tea Time-koekjesdoos in een origineel en personaliseerbaar jasje. Goed nieuws heeft nog nooit zo lekker gesmaakt! Iedereen kent de metalen Tea Time-doos met daarin het assortiment van één kilo heerlijke Delacrekoekjes waaronder Marquisettes, Délichoc, Biarritz en de knapperige Cigarettes Russes. Al generaties lang wordt ze op verschillende momenten bovengehaald: als geschenk voor een bezoekje aan vrienden, om samen van te smullen tijdens een gezellig moment, om nieuwe smaken en variaties te ontdekken,...
Nu voegt Delacre een persoonlijke toets toe aan de Tea Time en wordt ze meer dan ooit een gebaar van plezier en/of liefde: “Als onze consumenten een doos Delacre-koekjes cadeau geven, willen ze er vaak ook een boodschap aan verbinden”, zegt Gunther Deckers, marketing manager bij Delacre. “Waar dat tot nu toe altijd mondeling gebeurde, biedt Mailbox hen nu de mogelijkheid om op een gepersonaliseerde manier iets te vertellen.”
In 4 stappen en 60 seconden : Om je eigen Mailbox te ontwerpen, surf je naar www.mailboxdelacre.be en voer je de volgende vier stappen uit: je schrijft je bericht neer, voegt een foto toe, kiest de kleur van de magneet, en “ondertekent” je Mailbox (naam van de verzender aangeven op de voorzijde). Je eigen Mailbox wordt binnen de 5 à 6 dagen verzonden naar het door jou gekozen adres. Eenvoudig te maken en leuk om te geven!
Zeg het met lekkernijen: Een bruiloft, geboorte, bedankje, verjaardag, Valentijn, Kerst, felicitaties,...: zeg het deze keer met lekkernijen. De metalen Mailbox van Delacre bevat een magneet met jouw persoonlijke boodschap en foto, en een kilo heerlijke klassiekers van Delacre.
Emoties gegarandeerd
“De naam van de verzender staat te lezen op de buitenkant van de doos”, legt Gunther Deckers uit. “Binnenin zit een grote magneet in de vorm van een tekstballon, met tekst en een kleurenfoto. Een beetje zoals een sms’je, maar dan in tastbare vorm. Mailbox is de ideale manier om goed nieuws zoals een geboorte of een uitnodiging voor een huwelijksfeest te brengen. De magneet komt bijvoorbeeld aan de koelkast of op een andere zichtbare plek in huis terecht en vormt zo een blijvende herinnering aan een fijne gebeurtenis.” Mailbox van Delacre is uitsluitend verkrijgbaar via www.mailboxdelacre.be voor de lanceringsprijs van 25 euro (exclusief verzendkosten naar een adres in België).
Smokers: de lekkerste gerookte zalm maak je zelf klaar
Eten roken was vroeger dé manier om het langer te bewaren. Vandaag doen we dat eerder vanwege het lekkere smaakje dat een rookoven aan de voedingswaren toevoegt. Veel sterrenchefs zijn er al even mee in de weer, maar nu kan het ook thuis. Barbecook presenteert verschillende items waarmee je makkelijk aan de slag kunt.
Lekker gerookt: In principe kun je alles wat je op de barbecue legt ook in de rookoven klaarmaken. Vlees, vis, groenten en zelfs kazen bezorg je zo een heerlijke rooksmaak. Het grote voordeel aan roken is dat je voeding kunt bereiden zonder vet te gebruiken. Voor wie zich graag met voeding bezighoudt, is de rookoven een heel leuk geschenk. Aan de hand van traditionele ingrediënten kun je creatief aan de slag gaan. De smaak wordt in de eerste plaats bepaald door de houtsoort van de rookchips of houtsnippers die je in de oven gebruikt. Je verfijnt het aroma verder met kruiden en specerijen. Bekende gerookte ingrediënten zijn zalm, makreel, paling, rookworst, pastrami en ook kazen zoals scamorza.Recepten en tips vind je op de website van Barbecook.
Koud of warm? Er zijn twee manieren om te roken: koud of warm. Bij koud roken wordt de temperatuur niet warmer dan 25 °C. Het voedsel blijft op die manier in de eerste plaats langer houdbaar; je gaart het er niet per se mee. Kazen bezorg je een lekker smaakje, zonder de textuur te wijzigen. Bij warm roken hou je de temperatuur tussen de 50 en 80 °C en gaar je het voedsel terwijl je het een rookaroma bezorgt. Warm roken gaat een stuk sneller dan koud roken.
Warm roken: snel en gevarieerd; Warm roken doe je in de smoker van Barbecook. Onderaan maak je een portie houtskool aan, waar je rookmot (een fijn houtschaafsel) of (geweekte) rookchips aan toevoegt. In het midden van de smoker bevindt zich een schaal waarin je water, bouillon, wijn en kruiden kwijt kunt die de rooksmaak nog verfijnen en je bereiding extra sappig maken. Bovenaan heeft de smoker haken of een rooster waarop je je ingrediënten kwijt kunt. Vlees of vis moet je vooraf wel even pekelen. Hou tijdens het rookproces de ingebouwde thermometer in de gaten en voeg indien nodig kolen en rookchips toe.
Koud roken: raw food & slow cooking: Om koud te roken zet je de spiraalvormige koudrookgenerator van Barbecook in een rookoven. Je vult de spiraal op met rookmot dat je laat smeulen met een theelichtje. Ook bij het koud roken moet je vlees en vis eerst pekelen. Het rookproces duurt hier vier tot zeven uur. Let wel: door koud te roken gaar je het voedsel niet. Het zal wel iets langer bewaren en een heerlijke rooksmaak krijgen. Koud roken doe je het best bij een buitentemperatuur lager dan 25 °C. Ideaal om de komende koude maanden eens uit te proberen!
Rookoven: De rookoven is ideaal voor wie kennis wil maken met het plezier van voedsel roken. Het veelzijdige toestel is een vuurschaal, barbecue en rookoven in één. Barbecook Rookoven van gelakt plaatstaal. Diameter 43,7 cm, hoogte 82 cm, inhoud 115 liter. € 99,95.
Rookoven XL: Wie het roken onder de knie heeft, kan gaan voor deze grote rookoven. Meer ruimte om te roken, een grillmand met fijn raster voor de fragielste ingrediënten en een extra luchtregeling voor het beste rookresultaat. Barbecook Rookoven XL van gelakt plaatstaal met een geëmailleerde vuurkuip. Diameter 52 cm, hoogte 105 cm, inhoud 223 liter. € 199,95.
Rookchips: De rookchips geven je ingrediënten hun typische rooksmaak. Barbecook heeft drie soorten in de aanbieding: eik, carya (hickory) of appel. Laat ze tien minuten weken in water voor je ze tussen de kolen strooit, of wikkel ze in aluminiumfolie waar je een paar gaatjes in prikt. Barbecook Rookchips (appel, eik of carya hickory) in zakken van 1 liter. Gemaakt van 100% natuurlijke houtsnippers. Tien minuutjes weken voor gebruik. € 5,40.
Rookmot: Met de rookmot bepaal je de smaak van je gerookte voeding. Je kunt het fijne houtschaafsel zowel voor het warm als koud roken gebruiken. Rookmot hoef je niet in water te laten weken. Barbecook Rookmot (hickory en mesquite) in zakjes van 1 liter. € 7,45.
Koudrookgenerator: De trends slow cooking en raw food laten zich goed combineren met de koudrookgenerator. Vul de spiraal met rookmot (zorgt voor de smaak) en plaats in je rookoven. Met behulp van een theelichtje zet je het proces in gang. Je ingrediënten worden in 4 à 7 uur gerookt, maar niet gegaard. Barbecook Koudrookgenerator. Vernikkeld. Diameter 20 cm. € 25,60.
Met BergHOFF die eerste schooldag of werkdag tegemoet
BergHOFF zorgt ervoor dat je goed voorzien bent van spijs en drank op die eerste school- of werkdag. Met een trendy drinkbus en voedselcontainer vol lekkers op zak zet je het schooljaar meteen goed in!
Drinkbus: In deze inoxen drinkbus blijft je drankje lekker ‘cool’. Letterlijk én ook figuurlijk dankzij het frisse kleurtje. De handige tuit maakt drinken eenvoudig en sluit goed af. De drinkbus van Studio is goed om je dorst te lessen én voor het milieu!
Lekkernij in een potje! Vierkante voedselcontainer klein, 7.3 euro: Tijdens de zomermaanden staan vaak heerlijke pasta’s, exotische vruchtensalades en andere lekkernijen op het menu. Dankzij de bewaardozen van BergHOFF kan je die bourgondische eetgewoontes op de werkvloer verderzetten! Of de kids naar school sturen met gezonde fruit- en groentesnacks.
De voedselcontainers zijn beschikbaar in zeven formaten en vervaardigd uit stevig glas. Ze zijn krasvrij, kunnen tegen een stootje en overleven met andere woorden prima in een werk-of boekentas. Het deksel met handvaten sluit goed af, maar is eenvoudig te openen door kinderhandjes. Alsof dat nog niet genoeg is: de bewaardozen zijn perfect voor alle types van voedselbewaring in de koelkast of de diepvriezer. Het glas is hittebestendig en kan ook in de oven of microgolf worden gebruikt. Leuk voor de mama’s of nieuwe mannen: na gebruik stop je ze simpelweg in de vaatwasser!
Center Parcs blijft innoveren om het zijn gasten nog gemakkelijker te maken. Op het vernieuwde platform my.centerparcs.nl kan de consument nadat hij zijn verblijf geboekt heeft, de verdere invulling van zijn vakantie zelf plannen. Door middel van slechts enkele klikken kiest de gast welke activiteiten hij wil doen, wanneer, en met hoeveel personen. En door activiteiten vooraf te reserveren blijft er tijdens het verblijf meer tijd over om met elkaar te genieten.
Wat biedt my.centerparcs.be ? Een compleet en up-to-date overzicht van alle activiteiten die tijdens het verblijf in het park gedaan kunnen worden. Een makkelijke planning dankzij de gepersonaliseerde kalender. De betaling en reservering vooraf betekent meer tijd besteden in het park zelf.
Natuurlijk biedt my.centerparcs.be ook de mogelijkheid arrangementen en services te boeken, zoals van tevoren boodschappen bestellen. Laat de voorpret maar beginnen!
Om direct uw activiteiten te boeken https://my.centerparcs.be/be-nl/
Center Parcs Europe – Europa’s grootste aanbieder van korte vakanties - bestaat uit Center Parcs en Sunparks en is onderdeel van de Pierre & Vacances Center Parcs Group. Vandaag omvat de groep 5 toeristische merken: Pierre & Vacances, met de labels premium en villages clubs, de Maeva resorts, Center Parcs, Sunparks en Adagio City Aparthotel. Het totale aantal accommodaties bestaat uit bijna 50.000 appartementen en bungalows in Europa. In 2013/2014 realiseerde de groep een omzet van 1.415 miljoen euro en verwelkomde 7,5 miljoen bezoekers. www.centerparcs.be
AmaWaterways is de meest toonaangevende riviercruise-maatschappij ter wereld met een vijf-sterren service aan boord. Met hen reis je over rivieren en kanalen, langs de mooiste plaatsen van Europa, Vietnam, Cambodja en zuidelijk Afrika. De reisbrochure voor 2016 is nu reeds klaar met daarin aardig wat nieuwigheden.
Twee nieuwe schepen in de vaart: De AmaViola en AmaStella worden volgend jaar op de Europese rivieren ingezet. De schepen bieden plaats aan 158 passagiers die verwend worden met nog meer comfort: grotere suites, kamers met balkon, een verwarmd zwembad, een kapsalon, fitness ruimte en veel meer. Een cruise op de Rijn en de Donau is een klassieker die tot de verbeelding blijft spreken, zeker tijdens een reis van zeven nachten van Budapest naar Nürnberg met de gloednieuwe AmaViola.
Wijncruises vanaf Bordeaux: Rhône, Rijn, Donau, Douro zijn allemaal rivieren die door een regio vloeien die bekend staan om goede wijnen. AmaWaterways biedt themagerichte wijncruises aan langs de wijngaarden en wijnkastelen. Omwille van de grote belangstelling wordt het aantal wijncruises in 2016 verdubbeld. Bij elk van de 34 wijnreizen is er een wijnexpert aan boord en de excursies zijn op maat van echte wijnliefhebbers. Nieuw voor 2016 is de Taste of Bordeaux cruise, een reis van zeven nachten door de beroemde Franse Bordeaux regio.
Nieuwe Kunstcruises: AmaWaterways organiseert in 2016 vijf kunstcruises. Het wordt een kennismaking met het rijke artistieke erfgoed van Noord-Frankrijk. De passagiers hebben zelf ook de mogelijkheid om artistiek bezig te zijn tijdens een workshop landschapschilderen op canvas met de werken van Renoir, Monet en Gaugain als voorbeeld.
Exotische riviercruises: In de AmaWaterways brochure 2016 spreken ook de verre reizen tot de verbeelding. Wie droomt er niet van een riviercruise in Afrika of het Verre Oosten ! De reis op het water wordt afgewisseld met fantastische begeleide landexcursies. Een voorbeeld is de ‘Golden Treasures of Myanmar cruise’ van tien nachten, van Pyay naar Mandalay.