NIEUWE
KRIEKENOOGST EINDELIJK AANGEKOMEN IN BROUWERIJ VAN BELLE-VUE
In
het jaar van de 100ste verjaardag van Belle-Vue lieten de krieken echt lang op
zich wachten, door de opeenvolgende periodes van koude en droge hitte moesten
we er dit jaar echt lang op wachten, maar de nieuwe krieken zijn vandaag
aangekomen in de brouwerij van Belle-Vue en bovendien zijn ze van uitstekende
kwaliteit!
Enkele
tientallen tonnen vers geplukte krieken van de variëteiten Gorsem en Kelleris werden
in gekoelde vrachtwagens uit Tienen naar de brouwerij Belle-Vue gebracht. De
krieken werden in de brouwerij van Belle-Vue afgeladen en meteen toegevoegd aan
de lambiek. Zo wordt de Kriek Lambiek gemaakt die de basis vormt voor de
Belle-Vue kriekbieren: de meest populaire van het land. Dit jaar is bovendien
heel speciaal voor Belle-Vue, want de brouwerij viert zijn 100-jarig bestaan.
Ieder
jaar is het weer met spanning uitkijken naar de kriekenoogst, een belangrijk
moment voor onze brouwerij. We hebben dit jaar inderdaad wat langer moeten
wachten, maar de zon van de afgelopen weken heeft ervoor gezorgd dat we niet
alleen verwend zijn op het vlak van kwaliteit, de oogst heeft dit jaar ook
mooie hoeveelheden opgeleverd, aldus brouwerijmanager Tom Dumortier.
Authentieke
en typisch Brusselse know-how
De
geschiedenis van Belle-Vue start in 1913 in Brussel, toen Philémon Vanden Stock
begon met het versnijden van lambiek. Uit verschillende soorten lambiek van
meerdere producenten ontwikkelde hij geuze. Ook vandaag nog worden alle Belle-Vue
bieren gebrouwen op basis van lambiek, een bier van spontane gisting. Voor de
Belle-Vue kriekbieren voegen onze meesterbrouwers krieken toe aan de lambiek,
die spontaan gist dankzij de natuurlijke gistcellen die in de lucht aanwezig
zijn. Voor de heerlijke kriekbieren van Belle-Vue worden maar liefst 80 kg krieken toegevoegd per 600 liter lambiek.
Het
schudden van de krieken
De
kwaliteitskrieken die worden geselecteerd voor de kriekbieren van Belle-Vue
komen uit de streek van Tienen. Vooraleer zij de brouwerij bereiken, hebben de
krieken al een hele weg afgelegd. De dag voor de levering (er gaat zon twaalf
uur over van het oogsten tot de levering aan de brouwerij), worden de
kriekenbomen geschud met een mechanische arm. De krieken vallen bij het
schudden op een dekzeil dat wordt opgerold en vervolgens wordt geledigd in
grote tonnen met water. De krieken zinken dan naar de bodem van de ton, terwijl
de takjes en bladeren komen bovendrijven. Deze techniek zorgt ervoor dat de
krieken in optimale omstandigheden geoogst worden. Nadien worden de krieken
voorzichtig vervoerd in blauwe plastieken tonnetjes, en worden ze bij levering
aan de brouwerij meteen verwerkt in de lambiek. Na 6 maanden rijping ontstaat
zo de Kriek Belle-Vue, met zijn prachtige robijnrode kleur en fruitige smaak.
1913
2013
Dit
jaar is voor Belle-Vue heel bijzonder, want de brouwerij viert zijn 100ste
verjaardag. Voor deze gelegenheid tekenen de gekende Belle-Vue karakters Jos en
Jef graag weer present. Ze figureren niet alleen op de verpakkingen, maar
hebben ook de aftrap gegeven voor de match tussen Anderlecht (RSCA) en Standard
op 5 mei laatstleden. Tijdens deze match droegen de spelers van RSCA ook de
originele uitrusting die gedragen werd tijdens het eerste voetbalseizoen waarin
Belle-Vue als sponsor van de club optrad. Hiermee werd de aanwezigheid van
Belle-Vue tussen 1973 en 1981 als hoofdsponsor van paars-wit herdacht.
Philemon
Vandenstock legde in 1913 de basis voor de huidige brouwerij Belle-Vue. Maar de
geschiedenis van de Geuze bieren gaat terug tot in de middeleeuwen. Deze
authentieke Lambiek bieren werden toen al in de Zennevallei gebrouwen.
Kenmerkend voor Geuze bieren is het gebruik van 30% tarwe, een spontane gisting
en een versnijding van jonge en oude Lambieken. De spontane gisting met de
gistcellen uit de lucht rondom de Zennevallei geeft de Geuze bieren hun
typische zurige smaak. Lambiek is het basisbier dat in eikenhouten vaten rijpt.
Na één jaar spreekt men van een jonge Lambiek. Er worden vier Belle-Vue bieren
gebrouwen, die worden geserveerd in de traditionele Belle-Vue glazen aan een
temperatuur tussen 2° en 3°C.
In 2013 viert Belle-Vue zijn 100-jarig bestaan.
Ondernemende
broer en zus Rutten slaan de handen in elkaar. Het idee kwam er tussen pot en
pint tijdens één van de vele familiefeestjes. Luc Rutten van
Drankendiscount t Bakske uit Tessenderlo heeft zijn eigen bier laten
brouwen, en het zal geschonken worden in glazen van zijn zus Hilde Ruttenvan Berghoff Belgium uit
Lummen.
Neuzebier
is de oudste Limburgse tripel. Voor het eerst gebrouwen door Jo Billen uit
Wellen in 1984. In
zijn achterkeuken experimenteerde hij met een zelf in elkaar geknutselde
brouwinstallatie. Toen in 1996 de objectieve bierproevers De Limburgse Neus,
onder voorzitterschap van René Heselmans, tien jaar bestonden, werd het recept
voor het eerst op grote schaal gebouwen. Bij brouwerij St. Jozef in Opitter
werd een brouwsel gemaakt van 7000L. Deze brouwerij was toen nog een echte pils
brouwerij waar men geen nagisting kon geven aan deze tripel.
Dat
is nu wel anders. Bij brouwerij Anders in Halen, waar het bier nu gebrouwen is,
kunnen we met kleinere hoeveelheden van 2000 L werken en kan men wel voor een nagisting
zorgen. Het bier zal dus ietsjes anders zijn en ook ietsje straffer een kleine
8° vol.alc..
Naast
tarwe en hop bevat het bier ook nog een kruidenmengeling (deze vind je terug op
het rugetiket) die het bier een speciale zachte, maar toch pittige smaak geven.
Bij brouwerij Anders hadden ze zo een gek recept met al die kruiden nog niet
gezien. Het kruidenmengsel heb ik dus zelf in de brouwketel gekieperd.Ze zijn wel heel zorgzaam omgegaan met het
recept en hebben zelfs de waterhardheid aangepast, omdat het verschil tussen
water van Opitter en water van Halen erg groot is.
Je
hebt vast wel gemerkt dat het een Limburgs verhaal is. De naam Neuzebier is
afgeleid uit de geografische ligging van Tessenderlo, namelijk de neus van
Limburg.
Oost-Vlaamse
fiets- en wandelnetwerken zoeken enthousiaste peters en meters
Voor
het controleren van de wandel- en fietsnetwerken in de regio's Leiestreek,
Meetjesland, Scheldeland, Vlaamse Ardennen en Waasland zoekt Toerisme
Oost-Vlaanderen enthousiaste peters en meters.
Drie
keer per jaar controleren zij een lus op een van de netwerken en brengen zij
verslag uit over foutieve of ontbrekende bewegwijzering, wegonderbrekingen, of
andere problemen op het traject. Zo bouwen zij mee aan de kwaliteit van de
Oost-Vlaamse fiets- en wandeltrajecten.
De
Oost-Vlaamse netwerken van Toerisme Oost-Vlaanderen tellen ruim 3.500 km fietstraject en 560 km wandelwegen, samen
goed voor 18.500 bordjes. Om deze bewegwijzering op punt te houden en gebreken
zo snel mogelijk te detecteren en op te losssen, zijn een paar honderd peters
en meters nodig.
4
dagen lang, van 12 tot 15 september 2013, komen meer dan 30 restaurateurs uit
de 19 gemeentes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook verschillende
partnerregios van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest samen in het Ter
Kamerenbos. Tijdens eat! BRUSSELS delen ze hun knowhow en passie voor lekkere
producten met fijnproevers en lekkerbekken die steeds op zoek zijn naar
uitmuntende kwaliteit, ontdekkingen, traditie maar ook naar nieuwe
smaaksensaties en - avonturen.
eat!
BRUSSELS bracht tijdens haar eerste editie in 2012 zon 30 restaurateurs en op
initiatief van de directie Externe Betrekkingen van de Gewestelijke
Overheidsdienst Brussel 7 partnerregios samen. eat! BRUSSELS geeft een mooi
beeld van de diversiteit die Brussel rijk is. Op het menu, een smeltkroes aan
ontdekkingen uit de 4 windstreken. Restaurants en producten uit Europa, Afrika,
Azië, het Oosten, Frankrijk en België gaan zo creatief mogelijk te werk om alle
bezoekers, jong en oud, te verrassen en te verwennen. En dankzij de kleinere
porties kan de bezoeker in één maaltijd van meerdere keukens genieten en als
het ware dus een reis maken langsheen een resem verschillende kookculturen.
Net
als vorig jaar werd er ook voor deze editie van eat! BRUSSELS beslist om te
werken met recyclebaar materiaal en een individueel systeem voor afvalbeheer.
Het bestek en de bordjes van het festival zijn volledig biologisch afbreekbaar,
de verschillende types glazen zijn van herbruikbare materialen terwijl de
samenwerking met VIVAQUA het mogelijk maakt om geen plastic flessen te
gebruiken maar het hele festival lang te werken met grote «karaffen» water die
overal terug te vinden zijn.
Op
het programma: donderdag 12 september 2013, Corporate evening: speciale avond
voor de leden van BECI, AMCHAM met live jazzmuziek. Vrijdag 13 september 2013
van 17u00 tot 23u00 open voor het grote publiek met live coverband, zaterdag 14
september 2013 van 11u00 tot 23u00 open voor grote publiek met live coverband en
zondag 15 september 2013 van 11u00 tot 20u00.
De
toegang tot eat! BRUSSELS is gratis met ingang aan de Gespanhoek in het Ter
Kamerenbos. Het festival vindt plaats op het grasplein voor het meer van de
Chalet Robinson. Hapjes en drankjes worden verkregen door middel van jetons die
in voorverkoop op www.eatbrussels.be en ter plaatse te koop zullen worden
aangeboden. De site is toegankelijk voor mindervaliden.
Uma Thurman, nieuwe
ster van Campari® Calendar 2014
Campari® kondigde
officieel aan dat Uma Thurman de nieuwe ster wordt van de Campari® Calendar 2014, in een fotografie
van Koto Bolofo. De actrice vertolkt daarin het thema Worldwide Celebrations,
waarbij elke maand een ander feest of festival van uiteenlopende culturen in de
kijker staat. Het is Camparis interpretatie van de toenemende
cultuurglobalisering, en dat met als leidmotieven stijl, passie en charisma.
Uma Thurman, bekend van Hollywood kaskrakers als Pulp Fiction en Kill Bill,
volgt in de voetsporen van Campari stijliconen als Salma Hayek, Eva Mendes,
Jessica Alba, Milla Jovovich en Penelope Cruz. Over haar hoofdrol in de nieuwe
Campari Calender zegt Thurman: Het is geweldig om deel uit te maken van dé
blikvanger van zon iconisch merk! Vooral het thema van dit jaar staat me erg
aan: stijl en passie als een reis rond de wereld, die ik ook nog eens mag delen
met Camparifans wereldwijd. Elke maand is Koto erin geslaagd de essentie van
feesten vast te leggen, met een ongelooflijk gevoel voor intrigerende,
inspirerende en dynamische beelden.
Fotograaf van dienst is Koto Bolofo. Hij wordt alom geprezen om zijn krachtige
portretfotografie, innovatieve modeshots en tal van kortfilms. Onder meer
Vogue, Vanity Fair en GQ deden al een beroep op hem voor prestigieuze
projecten, voor Louis Vuitton en Dior bokste hij al meerdere reclamecampagnes
in elkaar. Hij is geboren in Zuid-Afrika, opgegroeid in Groot-Brittannië en
momenteel inwoner van Frankrijk. Deze wereldburger Koto Bolofo weet als geen
ander het thema van de
15de Campari Calendar vast te leggen op de gevoelige plaat.
Het handelsmerk van Bolofo is een levendige en dynamische beeldtaal. En die
past perfect in de visie van Campari, dat in zijn nieuwe kalender een venster op de wereld
wil bieden. Koto Bolofo: Het opzet en doel van de Campari Calendar komt
helemaal overeen met wat ik in mijn werk nastreef: beelden maken die iets doén!
Dat ik mag werken met een mooie en getalenteerde actrice als Uma Thurman is een
hele eer, en het heeft me de inspiratie gegeven om steeds verder te gaan, om op
een uitdagende manier op zoek te gaan naar stijl en passie binnen de gekozen
thematiek.
Bob Kunze-Concewitz, CEO van Gruppo Campari : "De Campari Calender 2014
zet een nieuwe stap in zijn bestaan en verlegt zijn grenzen met nog meer
stimulerende, nog krachtigere beelden. Elke maand willen we de verbeelding
prikkelen en sturen de mensen op een wereldwijde feestelijke ontdekkingsreis.
We kunnen haast niet wachten om hem later dit jaar aan het publiek te tonen!
Element is de nieuwe
behangcollectie van Superfresco Easy, een merk dat trends en gebruiksgemak
perfect met elkaar combineert. Deze sublieme collectie heeft een rustige en
ontspannen uitstraling met weelderige texturen en tactiele afwerkingen met
effecten van zachte stoffen en organische patronen.
Een zacht neutraal kleurenpallet
in steen, paddenstoel, houtskool en grijs in combinatie met korenbloem, peer en
roos, creëren een gastvrije relaxe sfeer. Met zes easy living dessins, ondersteund
door twee organische unis heeft deze collectie alle elementen om op een eenvoudige
wijze een mooie woonruimte te creëren. De Superfresco Easy collectie is een
revolutionair behang, ontworpen om de ideeën die er heersen over behangen te
overwinnen en dus de behangklus te vereenvoudigen. Element heeft de paste the
wall techniek wat betekent dat er geen behangtafel nodig is, geen plakkerig
papier, geen rotzooi. Het behang kan eenvoudig tegen de wand worden geplakt; verder
is het volledig afhaalbaar. Het is snel en gemakkelijk op te hangen, dit
betekent dat je de klus in de helft van de tijd kunt doen in vergelijking tot
traditioneel behangen.
Het aanbod van kleuren en dessins
strekt zich uit over willow, virtue, twine, empathy, jacquard, calico en alaska.
De afmeting blijft met 10m X 52
cm traditioneel met een verkoopadviesprijs van 24 per rol,
btw inbegrepen. Te koop via www.grahambrown.nl