Christmas by Betjeman & Barton: onderdeel van uw eindejaarsmenu
En toen was het Kerstmis… Een subtiele mengeling van Chinese en Ceylan-thee, met aroma’s van karamel, vanille, appel, amandel en In het teken van de magie van Kerstmis nodigt BETJEMAN & BARTON u graag uit om u te verheugen op de eindejaarsfeesten. Het is de ideale gelegenheid om samen met de mensen die u dierbaar zijn te genieten van enkele heerlijke momenten rond een kop thee. Laat u dus verleiden door de speciale kerstselectie en maak thee tot een essentiële olie van gember met goudsbloemblaadjes en gehakte amandelen. Een thee die herinnert aan de traditionele Engelse kerstpudding..
Een dag om te feesten
Vruchten, bloemen en kruiden: een feest! Op basis van Chinese en Ceylan-thee combineren kaneel en peper hun kruidige noot met sinaasappel, rode bessen en vanille-aroma. Zonnebloem en rode rozenblaadjes geven een extra kleurige toets aan dit goed voorbereide en veelbelovende feest.
Kerstthee
De Christmas Tea heeft zijn naam niet gestolen, want het is een feestelijke thee. Karamel, sinaasappel en marasquin – drie warme aroma’s – worden gecombineerd met Chinese en Ceylan-thee, alsook sinaasappelschil en stukjes ananas, om een warme en suikerzoete sfeer te creëren. Een thee voor onder de kerstboom.
Sterrendoos
Hang ze in uw boom of zet ze ter versiering op uw barokbuffet, laat de kinderen ze openen en ontdekken wat er in onze doos met Christmas mengeling zit. Wie heeft die daar gezet? De kerstman wellicht…
Een mooi verhaal
Een buitengewone cocktail van aroma’s… Hoe kan men verse vijgen, bergamot, citroen, lotus en Pitanga samenvoegen en combineren? Hoe ze sublimeren met een mengeling van Chinese en Ceylanthee, doorspikkeld met veelkleurige korenbloemen? Dat is een geheim, maar vooral een mooi verhaal.
Op zoek naar de allerbeste en uitzonderlijke kwaliteit
Dat het verhaal van het Huis al meer dan 95 jaar duurt, komt omdat thee bij Betjeman & Barton heilig is. In de loop der jaren heeft het familiebedrijf de expertise en knowhow verworven die ervoor zorgt dat het uitzonderlijke thee kan aanbieden, als een heuse schat die in diverse vier- en vijfsterrenhotels overal ter wereld geserveerd wordt (Hôtel de Crillon, George V en andere hotels van de Four Seasons-keten, Shangri-La, Park Hyatt, Sofitel...). Bij Betjeman & Barton bezoeken de aankopers theeplantages over de hele wereld om enkel de thee van de beste plantages te selecteren. De verschillende soorten zijn afkomstig uit de vier windstreken, maar elke thee begint met een drastische selectie, zodat hij kan beantwoorden aan de verwachtingen van het merk en de eisen van de klanten.
Bij de los verkochte theesoorten biedt Betjeman & Barton tijdelijke, zeer uitzonderlijke variëteiten die afkomstig zijn van domeinen van kleine producenten. Elk lot – hoe klein het ook is – heeft zijn eigen verhaal en dat draagt het Huis trots en al te graag uit. Te koop in de BETJEMAN & BARTON corner (naast Tea & Eat) in het Woluwe Shopping Center.
Tel. 02/770 99 70 - Saint-Lambertusstraat 2002 in 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe.
P&O FERRIES ZEEBRUGGE: 2016 komt er met rassenschreden aan maar voor het zover is vieren we eerst nog Oudejaarsavond. Daar kijken we met zijn allen naar uit en ieder jaar willen we er iets speciaals van maken.
Voor een heel bijzonder en onvergetelijk oudjaar kunnen we deze keer bij P&O Ferries terecht. De ferrymaatschappij pakt deze jaarwisseling uit met een super aantrekkelijke aanbieding, een fantastische Oudejaarscruise in Zeebrugge. Ben je op zoek naar een originele manier om het nieuwe jaar in te zetten, dan is deze ‘kers op de taart van P&O Ferries’ de beste formule.
Op de cruiseferry Pride of York wordt er gefeest, met een aperitief, lekker eten en live entertainment. Als het weer meezit vaart de ferry rond middernacht langs de Belgische kust. Familie en vrienden vieren feest tot diep in de oudejaarsnacht en dan wacht een heerlijk bed om van het feestgedruis te bekomen. Je hebt dus geen BOB nodig om thuis te geraken want tijdens de overgang van 2015 naar 2016 is de kapitein van de ferry jouw betrouwbare BOB. Voor € 149 per persoon kun je deze cruise meemaken.
Deze prijs omvat: Aperitief (glas Prosecco), oudejaarsdiner in buffetvorm, halve fles wijn, live entertainment, overnachting en ontbijtbuffet en gratis parkeren bij de P&O Ferries terminal. Voor een beetje meer luxe en een extra € 50 per persoon, boek je een VIP-pakket. Je overnacht dan in een luxueuze hut en je dineert en ontbijt in het ‘à la carte’ restaurant. Info en reservatie: www.poferries.com/oudejaarscruise en tel. Nr. 02 808 50 24
Ondanks alle inspanningen voor de lancering van het wintersportseizoen op 21 november, is het momenteel door de weersomstandigheden niet mogelijk om het skigebied te openen op het kwaliteitsniveau dat Val Thorens zijn klanten wil bieden. Daarom heeft Val Thorens de moeilijke maar weloverwogen beslissing genomen om de opening uit te stellen. Het skigebied heet alle wintersport fans van harte welkom op zaterdag 28 november!
Deze verschuiving van de openingsdatum is het gevolg van verschillende factoren die de situatie moelijker gemaakt hebben:
- Ondanks dat er sinds september al sneeuw gevallen is in Val Thorens, met een totaal sneeuwdek van meer dan 50 cm, zijn de bergen de afgelopen drie weken geconfronteerd met veel warmere temperaturen dan gemiddeld.
- Deze bijzondere situatie wordt nog versterkt door het feit dat er vanaf komende vrijdag hevige sneeuwval wordt verwacht in de hoger gelegen delen van de bergen. Hierdoor wordt het lastiger om de extra activiteiten op het gebied van vermaak te organiseren die al vanaf 12 november op de planning stonden en wordt ook de toegang tot het skigebied bemoeilijkt. Tevens heeft de pistedienst minimaal 4 dagen nodig om het skigebied te prepareren en de veiligheid te garanderen, ondanks de verdubbeling van het personeel in het gebied.
Wij zijn ons ervan bewust dat vele ski liefhebbers teleurgesteld zullen zijn door deze beslissing, maar door het uitstellen van de opening met een week kunnen we een opening bieden die veel beter aan de verwachtingen van de vele ski liefhebbers voldoet.
Het weekend van 28 en 29 november zal in het teken staan van de officiële opening van het winterseizoen in een gezellige sfeer en tijdens dit weekend zullen tevens de Rock on Snowboard Tour en de Freegun Snowscoot Tour plaatsvinden. Wintersport fans kunnen volop profiteren van de besneeuwde hellingen, gratis het nieuwste snowboard materiaal uitproberen en aan talrijke activiteiten deelnemen.
Skipassen en accommodaties welke vooraf gereserveerd zijn voor het openingsweekend zullen terugbetaald worden of kunnen omgeboekt worden naar het weekend van 28 november. Gasten van het skigebied kunnen hiervoor contact opnemen met de accommodatie of met Val Thorens Reserveringen.
Ontdek met Star Clippers de mooiste parels van de Middellndse zee
Vanaf april tot oktober 2016 varen de legendarische vier- en vijfmasters van rederij Star Clippers opnieuw over de azuurblauwe wateren van de Middellandse Zee. Tijdens deze cruises ontdek je de meest legendarische havenplaatsen met een interessante geschiedenis. Alsook enkele pittoreske Italiaanse haventjes die een schitterend decor zijn voor een zeilavontuur.
Het is intussen bekend waar Star Clippers voor staat: een combinatie van service, avontuur en traditie, groot comfort en dito voorzieningen op de mooiste zeilschepen van de wereld. Welkom op de Royal Clipper, Star Clipper en Star Flyer.
Star Clippers 2016: De mooiste parels van de Middellandse Zee!
1. Malta: Een eiland met zevenduizend jaar geschiedenis waarvan je de sporen kunt volgen in musea, archeologische plaatsen en sfeervolle dorpjes waar de tijd is blijven stilstaan. Volg dat spoor en treed in de voetstappen van de apostel Paulus en van de Ridders van St-Jan die hier het christendom verdedigden.
2. Korčula: Het Adriatische eiland is als een schatkamer, rijkelijk gevuld met olijf- en wijngaarden, schilderachtige kleine dorpen. Het is de geboorteplaats van ontdekkingsreiziger Marco Polo en de Venetianen bouwden er de mooiste kerken en paleizen.
3. Amorgos: Het is een fascinerend zicht als de Star Clipper het langwerpige eiland Amorgos nadert, met de bergketen die zich aftekent tegen de horizon. Amorgos is een lieflijk eiland met heuvels en valleien, ideaal om te wandelen, met prachtige baaien. En ook onderwater is er heel wat te zien, ideaal voor de duikers
4. Istanbul: Als de Star Clipper de legendarische Bosphorus binnenvaart, staat de tijd een beetje stil. Je wordt direct ondergedompeld in een waaier aan culturen, op de grens van Europa en Azië. Wat een onvergetelijke ervaring!
Star Clippers 2016: NIEUW !
1. Positano: Lang geleden was Positano, aan de Amalfitaanse kust, de thuishaven van een machtige vloot. Vandaag is het een schilderachtige, chique badplaats, even ten zuiden van Sorrento. Sporen uit het verleden zie je nog in de Moorse architectuur. De straatjes van Positano zijn gezellig druk, met leuke boetieks met de hipste strandmode. Of je kan een excursie boeken naar Capri, Ischia en de Grotta dello Smeraldo.
2. Cagliari: Is met zijn rijk erfgoed een van de best bewaarde geheimtips van Sardinië. Geniet van deze levendige stad en maak een reis door het verleden langs duizend jaar oude torens, paleizen, de kathedraal, het archeologisch museum en het kasteel.
3. Taormina: Er zijn weinig havens die in zo’n imponerend kader liggen. In Taormina zie je in de verte de flanken van de Etna en de Ionische Zee is van een sublieme schoonheid. Het is een vakantieplaats van eerste rang in Sicilië, met veel romantiek in de gezellige stratenwirwar, vol historische getuigen met als absolute topper het Grieks theater. Niet verwonderlijk dat D.H. Lawrence en Truman Capote hier de inspiratie vonden voor hun literaire meesterwerken.
4. Lipari: Het vulkanische Lipari is het belangrijkste eiland van de Eolische archipel. De haven is de draaischijf van het bootverkeer in de regio, het is er altijd gezellig druk.
Geniet op een terrasje van een lekkere maaltijd. Iedere dag varen de lokale vissers er met hun kleurrijke bootjes uit, verser kan de vis niet zijn! www.starclippers.com
Star Clippers exploiteert drie van ’s werelds grootste zeilschepen. Passagiers ervaren aan boord de romantiek van het zeilen in een relaxte omgeving en met een hoog niveau van dienstverlening. De schepen hebben ruime teakhouten dekken, zwembaden, informele diners, een gezellige Tropical Bar aan dek en een comfortabele pianobar. De schepen zijn groot genoeg om 1e klas accommodatie te bieden en klein genoeg om intieme havens aan te doen die onbereikbaar zijn voor de grote cruiseschepen. De twee kleinere schepen, Star Flyer en Star Clipper, hebben per schip plaats voor 170 passagiers tegenover 70 bemanningsleden, de Royal Clipper heeft plek voor 227 mensen tegenover 106 bemanningsleden. Door het comfort, de activiteiten en de sfeer van een privé jacht, wordt Star Clippers gezien als een van de meest vooraanstaande specialisten in de cruisebranche.
Voor meer info en de concrete voorwaarden: www.starclippers.com of ga langs bij je reisagent.
Novy ‘Expo 'Konijn met pruimen' - over koken en tafelen’
Vijf designers uit vijf Vlaamse bedrijven - Johan Allemeersch, Inovation Manager bij Novy, maakt lievelingsgerecht klaar naar aanleiding van de tentoonstelling Konijn met Pruimen
Op zondag 22 november opent in hartje Brussel de tentoonstelling Konijn met Pruimen: over koken en tafelen. De tentoonstelling, die plaatsvindt in de Design Vlaanderen Galerie, werd helemaal opgebouwd rond Tafel24, de centrale actie tijdens de Week van de Smaak 2015. Design Vlaanderen heeft voor deze tentoonstelling vijf designers uit vijf Vlaamse bedrijven geselecteerd die zich specialiseren in goed kookdesign, waaronder Novy.
Goed kookdesign: Voor de tentoonstelling Konijn met pruimen werkte Design Vlaanderen samen met vijf designers uit vijf Vlaamse bedrijven die een hart voor koken hebben: Tupperware, Novy, Demeyere, BergHOFF en Verilin. Ze ontwerpen allemaal pannen, opbergdozen, keukenhulpjes, textiel, afzuigkappen of fornuizen op internationaal topniveau. Tijdens de expo zullen volgende producten van Novy te zien zijn: de multifunctionele werkbladafzuigkap One en de ovenlijn Pure.
Konijn met pruimen: Altijd al willen weten wat je écht nodig hebt om konijn met pruimen klaar te maken? Boegbeeld van Week van de Smaak 2015 en foodblogster Louise De Brabandere en fotograaf Hannes Vandenbroucke werden thuis uitgenodigd bij Stefan Schöning (Demeyere), Pieter Roex (BergHOFF), Michiel Vanneste (Tupperware), Frederic Kielemoes (Verilin) en Johan Allemeersch (Inovation Manager bij Novy).
De vijf designers schotelden hen hun lievelingsgerecht voor, waarop Louise en Hannes huiswaarts keerden met foto’s, interviews en tonnen inspiratie. Het opzet van de expo? De voorwerpen die nodig zijn om de gerechten te koken verzamelen en tentoonstellen, samen met de fotoreportages en de recepten.
Bij Novy gaat het niet alleen om het design: Johan Allemeersch deelde maar al te graag zijn favoriete gerecht met Louise en Hannes: een stoofpotje van hert met Breydelspek. Bij de bereiding van het gerecht maakte hij gebruik van volgende Novy-producten: de multifunctionele werkbladafzuigkap One en de ovenlijn Pure. Die producten zullen te bezichtigen zijn tijdens de expo Konijn met pruimen.
Of het nu gaat om een zesgangenmenu of een snelle hap, zonder een oven en afzuigkap is de keuken niet compleet. Bij Novy gaat het niet alleen om het design. De producten belichamen ook datgene waar Novy voor staat: kwaliteit en afwerking tot in de puntjes.
One, multifunctionele werkbladafzuigkap: One is een werkbladafzuigkap en kookplaat in één, en zorgt daardoor voor architecturale vrijheid en visuele rust. Het toestel zuigt dampen en geurtjes aan de bron weg op een discrete en efficiënte manier. Door te ventileren op de meest geschikte hoogte en de concentratie van de afzuiging tot bij de rand van de kookpotten te brengen verzekert One een perfecte afzuiging van de dampen, ook bij hoge kookpotten.
One is de ideale oplossing voor wie op zoek is naar visuele rust in de keuken en het graag snel netjes maakt na een diner met vrienden. Uniek bij Novy is dat de toren weer in de kookplaat verdwijnt wanneer je de kookplaat niet gebruikt.
One van Novy. Richtprijs: 3 299 euro (btw en recupel inbegrepen). Gastronomische stoomoven Pure van Novy. Richtprijs (45 cm): 1 699 euro (btw en recupel inbegrepen). Multifunctionele oven Pure van Novy. Richtprijs (45 cm): 1 199 euro (btw en recupel inbegrepen).
Pure, gastronomische en multifunctionele ovens: Het gamma Pure is volledig afgewerkt in zwart glas en heeft een lichtgebogen handvat. De Touch Control-bediening achter glas is bijzonder gebruiksvriendelijk en zorgt voor een uiterst strakke en tijdloze look. Alle elementen voor een hedendaags design kortom.
Daarnaast biedt het ovengamma Pure voor elk wat wils: multifunctionele ovens, combi-ovens, microgolfoven, stoomovens ... Uit dat gamma koos Novy twee modellen die door Johan gebruikt werden om zijn gerecht te bereiden: de gastronomische stoomoven en de multifunctionele oven. Beide toestellen zijn 45 cm hoog, waardoor je ze mooi naast elkaar kunt plaatsen.
Over Tafel24: De tentoonstelling sluit aan op de Week van de Smaak, waar Tafel24 (een project van Vol-au-Vent vzw, Bart Lens en Design Vlaanderen) de centrale actie vormt. Het concept draait rond samen eten en ambachtelijke creativiteit. Tafel24 staat voor één tafel, 24 tafelgenoten, 5 gastlocaties en een waaier aan publieksactiviteiten. Een tafel die ‘tafelen’ een heel nieuwe dimensie geeft. Na afloop wordt Tafel24, inclusief de ambachtelijke voorwerpen waarmee de tafel is gedekt, deel van de tentoonstelling in de Design Vlaanderen Galerie.
Konijn met pruimen: over koken en tafelen - Van 24 november 2015 tot en met 30 januari 2016 - Design Vlaanderen Galerie - Kanselarijstraat 19, 1000 Brussel - Open dinsdag tot zaterdag van 12 tot 17 uur. (gesloten 12-12-2015, 24-12-2015 t.e.m. 04-01-2016) - Scenografie: Bart Lens - Grafisch ontwerp: Inge Rylant
Onder het wakend oog van journalisten en Waals Minister voor Bos en Toerisme René Collin, werd de spar geveld die de Brusselse Grote Markt siert. De boom, een geschenk van Wallonië aan de stad Brussel, is afkomstig uit een PEFC-gecertificeerd bos. Een mooi en duurzaam gebaar! De fijnspar, met een hoogte van 21 meter, werd zorgvuldig uitgekozen in het domaniaal natuurreservaat Plateau des Tailles, gelegen op het plateau van Baraque de Fraiture in de gemeente Vielsalm. De boom behoort tot een PEFC-gecertificeerd bos dat zich op 600 meter hoogte bevindt.
De boom bevond zich dus op een plaats waar het beheer een evenwicht tussen de ecologische, economische en sociale functies van het bos nastreeft. Waals Minister voor Bos en Toerisme René Collin benadrukt de kracht van de PEFC-boscertificatie: « We moeten de verbetering van de bosbiotoop aanmoedigen. Daar ligt ook het belang van certificatie van duurzaam bosbeheer. Om de producten en diensten die de biodiversiteit ons levert de beschermen, heeft Wallonië zich sinds 1999 geëngageerd voor de PEFC-boscertificatie. Dit systeem is het best aangepast aan de lokale situatie en de karakteristieken van onze Waalse bossen. Die zijn namelijk zeer gediversifieerd. Bosbeheer moet gebeuren in een multifunctionele benadering met respect voor wie ervan leeft en voor wie erin leeft. »
Identiteitskaart van de kerstboom: Soort : fijnspar (Picea abies) - Hoogte : 21 meter - Leeftijd: 80 jaar . Herkomst: gemeente Vielsalm. Waals gewest, domoniaal natuurreservaat Plateau des Tailles (Chanfa – Les Massotais) gelegen op het platreau van Baraque de fraiture. Hoogte: 600 meter. Site Nature 2000 en PEFC-gecertificeerd. Zijn verwijdering als ‘kerstboom’ kadert in de algemene doelstellingen van herstel en handhaving van open en halfopen plekken op de Ardense hoogvlaktes, in het bijzonder van de beschermde gebieden (wet op natuurbehoud). Het vellen van de boom heeft tot gevolg dat de natuurlijke groei van nieuwe harsachtigen wordt verhinderd, waardoor de habitats en beschermde of met uitsterven bedreigde soorten meer ruimte krijgen.
PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) is het grootste boscertificatiesysteem ter wereld. Producten met het PEFC-logo garanderen de herkomst uit verantwoord beheerde bossen. Concreet betekent dit een bosbeheer dat tegelijk economisch leefbaar, milieuvriendelijk en sociaal gunstig is. In de praktijk gaat het onder andere om het respecteren van de rechten van de lokale bevolking, het rekening houden met fauna en flora en het economisch rendabel maken van het bos. Bedrijven die PEFC-producten willen verwerken en/of verhandelen, dienen in het bezit te zijn van een certificaat, het zogenaamde Chain of Custody-certificaat. Een onafhankelijke auditinstelling ziet strikt toe op de naleving van de PEFC-criteria in de bedrijven en reikt het certificaat uit voor een periode van 5 jaar mits jaarlijkse controle. PEFC is een internationale NGO. In België is bijna de helft van de bosoppervlakte PEFC-gecertificeerd en bij de publieke bossen in Wallonië loopt dit getal zelfs op tot 98%.
Het jaar 1500, tijdens een van de woeligste periodes uit de heerschappij van Henry VIII (Damian Lewis uit Homeland), probeert de koning samen met zijn eerste vrouw, Katherine van Aragon, een erfgenaam te krijgen, maar is klaar om het op te geven. Hij heeft kardinaal Wolsey, de aartsbisschop van York, gevraagd om een annulatie van het huwelijk te bekomen. Eenmaal Rome dat weigert, weet de geestelijke onmiddellijk dat hij een vroegtijdige dood riskeert.
Ook de twee machtigste dames van het koninklijk hof hebben hun pijlen op Wolsey gericht. Koningin Katherine wordt immers niet bepaald vrolijk van het feit dat haar maagdelijkheid op haar huwelijksnacht in vraag wordt gesteld, terwijl Anne Boleyn, de huidige minnares van de koning, nog steeds een wrok tegen hem koestert omdat hij in het recente verleden een andere romance de kiem in heeft gesmoord. Het ziet er dus slecht uit voor de kardinaal, die zich genoodzaakt ziet om te vertrouwen op de kunde van Thomas Cromwell (Mark Rylance), een zelfopgeleide man van simpele afkomst die Wolsey opnieuw in de gunst van Henry VIII moet zien te brengen.
Cromwell zelf hecht weinig waarde aan de (te) strikte geloofsleer en machtsstructuur van de Rooms-katholieke Kerk. In het geheim spreekt hij geregeld af met een groepje aanhangers van William Tyndale (die een belangrijke rol zal spelen in de protestantse reformatie), waardoor hij een natuurlijke vijand is geworden van de loyale Thomas More, die erin slaagt om Wolsey af te schilderen als een ketter en hem te vervangen als hoofdkanselier.
Temidden van het politieke steekspel, bezwijken Cromwells vrouw en twee dochters aan een dodelijke epidemie, maar dat weerhoudt hem niet om Wolseys plaats aan het hof in te nemen wanneer die laatste uiteindelijk wordt verbannen. Daar blijkt de koning een natuurlijke bondgenoot te zijn, maar Cromwell zal al zijn vaardigheden en kennis moeten aanwenden om tussen alle intriges, sterfgevallen en leugens staande te blijven.
De serie : Het indrukwekkende Wolf Hall is een zesdelige adaptatie van de meermaals bekroonde romans Wolf Hall en Bring Up the Bodies, die samen met The Mirror and the Light, dat Hilary Mantle momenteel aan het schrijven is, een trilogie zullen vormen. Centraal staat Cromwell, een van de eerste mensen aan het hof van de koning die beseften dat de toekomst niet was voorbehouden aan de adel, maar wel aan handelaars en economen.
De eerste twee romans tellen samen zo'n 1000 pagina's, maar scenarist Peter Straughan, die onder andere ook The Men Who Stare at Goats en The Debt schreef, wist die handig te distilleren naar zes afleveringen die eerder dit jaar voor het eerst werden uitgezonden op BBC 2. De keuze van de ervaren Peter Kominsky als regisseur had toen al duidelijk gemaakt dat de reeks iets grimmiger en realistischer zou worden dan gelijkaardige kostuumdrama's als The Tudors en dat is ook gebeurd.
Oorspronkelijk zou er om te filmen uitgeweken worden naar België, maar uiteindelijk werd er toch beslist om voornamelijk op te nemen in gebouwen uit de middeleeuwen en de Tudorperiode. Dat gebeurde in onder andere Gloucestershire, Oxfordshire, Wiltshire en Kent. Verder nam regisseur Kosminsky heel wat scènes op onder kaarslicht, waardoor de hele reeks nog authentieker oogt. Al heeft een acteur als Mark Rylance, die wereldwijd wordt gezien als een van de beste Shakespearevertolkers van het moment, daar natuurlijk ook veel mee te maken.
De reeks werd prompt genomineerd voor maar liefst zes Primetime Emmy's: die voor beste hoofdrolspeler, bijrol, regisseur, scenarist, casting en limited serie. 86% op metacritic.com - 97% op rottentomatoes.com. Genomineerd voor 6 Emmy Awards en nog eens 13 andere prijzen in hetzelfde jaar. Gebaseerd op de historische romans Wolf Hall en Bring Up the Bodies van Hilary Mantel(winnaar Man Booker Prize, National Book Critics Circle Award, Walter Scott Prize, The Morning News Tournament of Books).
Technische fiche Releasedatum: 17 november 2015 - Speelduur: 300 minuten - Uitvoering: 2 dvd's of Blu-rays - Taal: Engels - Ondertiteling: Nederlands
Regie: Peter Kosminsky, Scenario: Peter Straughan, gebaseerd op de romans van Hilary Mantel, Productie: Mark Pybus, Muziek: Debbie Wiseman, Cinematografie: Gavin Finney en Montage: David Blackmore, Josh Cunliffe
Artistieke fiche : Mark Rylance: Thomas Cromwell, Damian Lewis: Henry VIII, Claire Foy: Anne Boleyn, Thomas Brodie-Sangster: Rafe Sadler, Joss Porter: Richard Cromwell, Bernard Hill: Hertog van Norfolk en Hannah Steele: Mary Shelton
Sinterklaas is hard aan het werk om te zorgen dat alles klaar is voor de grote dag. Zoals iedereen weet, heeft de goede man veel werk voor de boeg in de nacht van 5 op 6 december. Gelukkig staat Neuhaus klaar om een handje toe te steken.
Zoals elk jaar zal de zak van Sinterklaas ook nu weer uitpuilen van mandarijntjes en chocolade voor brave (en minder brave) kinderen. Dit jaar heeft hij bij Neuhaus vrolijke en kleurrijke figuurtjes besteld; de beroemde chocoladefiguurtjes, maar ook heerlijke figuurtjes in marsepein en ambachtelijke speculoos. En daarnaast:
NIEUW: De guitige Kids Box
Ben je nog op zoek naar het ideale geschenk? De Kids Box van Neuhaus is precies wat je zoekt. Een metalen cilinder in vrolijke kleuren met een Sinterklaasprint. Er zijn drie delen die elk een heerlijke verrassing bevatten: Bonbons, karamellen en chocolaatjes. Prijs: € 22
NIEUW: Beertjes om van te smullen
Twee schattige doosjes in de vorm van beertjes gevuld met Neuhaus bonbons en pralines vervoegen de collectie. Prijs: € 13
NIEUW: *De adventskalender uit Brussel
Nadat Sinterklaas vertrokken is, wachten we vol ongeduld op de Kerstman. Met een praline per dag lijkt de tijd sneller te gaan. De adventskalender van Neuhaus is versierd met Belgische motieven zoals het Atomium en de Brusselse Grote Markt. De adventskalender bevat een assortiment pralines en ludieke figuurtjes. Prijs: € 25
Neuhaus stelt u een collectie lekkernijen in chocolade, marsepein en speculoos voor die kleine én grote kinderen zal verrukken. Collecties nu te ontdekken in de boetieks van Neuhaus.
De top 5 'sleetje rijden in winterwonderland Graubunden
Helaas is het hier in België altijd maar afwachten of we kunnen sleetje rijden van een besneeuwde duin of heuvel. In Graubünden, het hoogstgelegen wintersportgebied van de Alpen, hebben ze die onzekerheid niet. Integendeel, daar is het eerder ‘iene miene mutte’, welke slee- of rodelbaan zullen we dit weekend eens afstuiven?
Van romantische sledetochten tot thrillseeking rodelbanen, ze zorgen niet alleen voor maximaal genieten van het prachtige berglandschap maar ook, en niet in het minst, voor spanning en adrenaline. Dit zijn de vijf top-sledetochten van Graubünden:
1. Van Preda naar Bergün in Bergün Filisur
Zes kilometer lang is de piste en de langste verlichte rodelbaan van Europa. Het hoogteverschil bedraagt 400 meter en als je aankomt in Bergün kun je met de trein van de Rhätische Bahn meteen terug naar de startplaats, voor zij die onverzadigbaar zijn van deze fantastische en kindvriendelijke sledetocht. www.berguen-filisur.ch
2. Fideriser Heuberge in Prättigau
Met zijn 12 km lengte is deze rodelbaan de op een na langste van Zwitserland. Je kunt ook ’s nachts afdalen, bij vollemaan, met een hoofdlamp en vooraf genieten van een diner met lokale streekgerechten, zoals Capuns of een verwarmend drankje in de iglobar. www.praettigau.info
3. Muottas Muragl bij St. Moritz
Neem het kabelspoor naar het begin van de rodelbaan, op 2.453 meter hoogte. Geniet van het panoramische uitzicht en van de pijlsnelle sledetocht naar Punt Muragl, 700 meter lager ! www.engadin.stmoritz.ch
4. Pradaschier bij Lenzerheide
In Churwalden kun je winter en zomer genieten van deze rodelbaan op rails. De 31 bochten, 480 meter hoogteverschil en 3100 meter lengte garanderen een onvergetelijke ervaring van tien minuten. Het gaat dus snel en toch is het veilig voor kinderen. www.lenzerheide.com
Schlittada-run in de regio Savognin Bivio Albula
Savognin is een van de bekendste wintersportcentra van Graubünden en ook daar kun je sleeën, op de negen kilometer lange Schlittada-run. Scherpe bochten, door tunnels en 900 meter hoogteverschil, kortom adembenemend ! www.savognin.ch
Info http://nl.graubuenden.ch/sleeen-zwitserland/rodelbanen.html
Graubünden Ferien
Graubünden is het grootste kanton van Zwitserland en omvat 1.000 bergtoppen, 150 dalen en 615 meren. Graubünden is de bakermat van Heidi, de bron van de Rijn, het land van de steenbokken en staat bekend om zijn wereldberoemde vakantieoorden als St. Moritz, Davos Klosters, Arosa of Flims Laax. Maar dat niet alleen - ook ettelijke oorspronkelijke bergdorpen horen bij het repertoire. De veelzijdigheid van het kanton is niet op de laatste plaats dankzij de drie talen Duits, Italiaans en Romaans ongemeen groot. De verschillende regio's zijn een paradijs voor wandelen, mountainbiken, golf, wellness, treinreizen, kunst & cultuur. Graubünden Ferien werkt als sales-georiënteerde marketingorganisatie samen met de toeristische partners van het kanton. Het doel is om nieuwe gasten voor Graubünden te werven. Door onze aanwezigheid in de markten Duitsland, Benelux en Groot-Brittannië krijgen de partners gemakkelijker toegang tot de markt, er ontstaat nauw contact met de klanten en er wordt professionele ondersteuning geboden bij het realiseren van projecten. Dit gebeurt vanuit onze eigen vestigingen alsmede in nauwe samenwerking met Zwitserland Toerisme. Zie ook http://nl.graubuenden.ch/
Meest noordelijke toeristische bestemming ter wereld biedt beste garanties voor aurorajagers
Bij wie staat het noorderlicht spotten niet op de bucket list? En terecht: het natuurfenomeen levert een onwaarschijnlijk schouwspel op en is maar op enkele plaatsen ter wereld goed zichtbaar. De beste kans om het noorderlicht te spotten heb je in Spitsbergen, de meest noordelijke toeristische bestemming ter wereld. Spitsbergen – officieel Svalbard genaamd – bevindt zich op amper 1200 km van de Noordpool en is daardoor al bij het kleinste beetje geomagnetische activiteit getuige van het noorderlicht. Dat is anders dan op het Europese vasteland, waar er een stuk meer geomagnetische activiteit moet zijn eer je het luchtspektakel kan zien. In Spitsbergen kan men zelfs overdag van het noorderlicht genieten, wat al helemaal uniek is. De beste periode om in Spitsbergen een glimp van het noorderlicht op te vangen is tussen eind oktober en eind februari. Tijd genoeg om het poollicht van je bucket list te schrappen, dus!
Spitsbergen is een eilandengroep in de Noordelijke ijszee, zo’n 565 kilometer ten noorden van Noorwegen. Daardoor mag het zich de meest noordelijke toeristische bestemming ter wereld noemen en dat heeft zo zijn voordelen: in Spitsbergen heb je tijdens de wintermaanden een zeer grote kans om het noorderlicht te spotten. Want hoe dichter bij de noordpool, hoe sneller er geomagnetische activiteit – dat noorderlicht veroorzaakt - kan worden opgevangen. Wanneer die geomagnetische krachten laag zijn krijgen we op het Europese continent (en dus ook in het noorden van Noorwegen of in Lapland) geen poollicht te zien. Om tijdens die momenten toch van het natuurlijke lichtspektakel te kunnen genieten, moeten we dus zo noordelijk mogelijk trekken. Op die manier heb je in Spitsbergen de beste garanties om de aurora borealis in al zijn glorie te kunnen aanschouwen.
Noorderlicht overdag: Daarnaast kan je in Spitsbergen ook overdag het noorderlicht spotten. Deze daytime aurora is veel minder voorkomend en zorgt voor een ander kleurenpallet. Omdat het in Spitsbergen van mid november tot eind januari 24 uur per dag pikdonker is – de zogenaamde poolnacht – heb je hier dan ook de beste opties om het noorderlicht ook overdag te zien.
In het donker valt er niets te beleven? Niets is minder waar! Spitsbergen heeft een hele resem aan unieke winteractiviteiten, die door de aanwezigheid van de aurora borealis een magische dimensie krijgen. Spitsbergen Travel is één van de grootste organisatoren van noorderlicht-activiteiten. Hieronder een overzicht.
1 Sneeuwmobiel Safari: De meeste activiteiten starten vanuit de hoofdstad Longyearbyen. Deze stad kan je het makkelijkst doorkruisen met een sneeuwmobiel. Ook in de natuurlijke gebieden rondom de stad, is dat de meest efficiënte manier om je te verplaatsen – er zijn op het eiland ook maar weinig officiële wegen. Ook bezoekers kunnen hun kans wagen op het avontuurlijk vervoersmiddel. Svalbard Booking organiseert dagelijks sneeuwmobiel safaris, waarbij je naast de prachtige landschappen een grote kans hebt om rendieren, vossen en ijsberen te spotten. De ervaren gidsen leiden je naar afgelegen plaatsen waar je in alle rust het noorderlicht kunt spotten. Na enkele warme drankjes en snacks temidden van de ongerepte natuur, rij je terug richting Longyearbyen.
Meer informatie: http://visitsvalbard.com/en/snowmobile-trip/?News=140 . Échte waaghalzen kunnen er ook zonder gids op uit trekken en een privé sneeuwmobiel huren. Dat is niet zonder risico – je moet namelijk altijd voorbereid zijn op ijsberen. Specifieke regels en meer uitleg hierover vind je op www.sysselmannen.no.
2 Husky-tocht: Iets minder G-krachten, maar daarom niet minder leuk, zijn de unieke husky-safari’s op Spitsbergen. Samen met vrienden of familie kun je je voor enkele uren op een slede plaatsen, voortgetrokken door een horde uitgelaten husky’s. De honden en gidsen van Green Dog Svalbard of Svalbard Husky leiden je vier uur lang rond door de prachtige landschappen van de eilandengroep, verlicht door het prachtige noorderlicht. Een magische en pure beleving! Tijdens de rit passeer je naast het luchtspektakel ook heel wat gletsjers, bevroren fjorden en wie weet zelfs ijsberen. Meer info: http://visitsvalbard.com/en/dogsledding/?News=151
3 Ijsgrotten verkennen: De volgende uitstap bevindt zich voor de verandering onder de grond. In Spitsbergen kun je door de extreme koude ’s winters namelijk spectaculaire ondergrondse ijssculpturen bezoeken. Zo’n 30 meter diep vind je er onaangetaste ijsgrotten terug die er elk jaar anders uitzien, doordat ze in de zomermaanden weer smelten en andere vormen aannemen. De gidsen van Svalbard Wildlife Expeditions wandelen anderhalf uur met je mee richting de ijsgrotten, waar je met helm en extra licht op zak dit uitzonderlijke natuurspektakel kunt aanschouwen. Wees echter voorbereid op het nodige avontuur, want onderweg zal je soms tussen, onder of boven het ijs moeten kruipen. Info: http://visitsvalbard.com/en/ice-caving
Praktisch: Spitsbergen mag dan misschien niet de meest voor de hand liggende bestemming zijn, de vluchtverbindingen zijn al bij al vrij talrijk. Zo zijn er dagelijkse vluchten tussen Longyearbyen en het vasteland, via Oslo of Tromso. Boeken kan via SAS (www.flysas.be) of Norwegian Airlines (www.norwegian.com).
Zowat alle hotels zijn gelegen in Longyearbyen en voldoen aan alle westerse standaarden. Verder kun je ook in Barentsburg of Pyramiden verblijven. Rechtstreeks boeken bij het hotel. Voor info: http://www.visitsvalbard.com/en/Accommodation Wie ter plaatse een uitstap wil maken kan terecht bij één van de vele lokale touroperators: http://www.visitsvalbard.com/en/Activities-providers Voor een volledig georganiseerde reis kan je in België terecht bij ondermeer Nordic Info (www.nordic.be) en Gallia (www.gallia.be). Meer informatie over Spitsbergen: www.visitsvalbard.com
De wijnen van Bernard-Massard hebben hun reputatie te danken aan een visionaire man, Jean Bernard-Massard, deze jonge en briljante oenoloog leerde het metier in de Champagnestreek kennen waar hij de leiding over een wijnkelder had.
Toen hij op het einde van de jaren 1910 naar het Groothertogdom Luxemburg terugkeerde, werd hij gedreven door een idee dan niet uit zijn hoofd te praten was. Hij was vastberaden de grond aan de oevers van de Moesel, een strook van 42 km tussen Schengen en Wasserbillig, te verbouwen. Hij zag in dat deze enorme mogelijkheden om aan wijnbouw te doen onvoldoende benut werden. Om zijn dromen te verwezenlijken liet Jean Bernard-Massard zich door enkele bevriende wijnliefhebbers omringen. Hij kon ook rekenen op het visionair ondernemerschap van Bernard Clasen, een advocaat die in de streek van de Moesel geboren was.
Samen richtten ze het bedrijf op dat in de loop van de volgende decennia tot de belangrijkste particuliere wijnproducent van het Groothertogdom zou uitgroeien. Het bedrijf is vandaag nog steeds een familiebedrijf. Hubert Clasen, die de derde generatie vertegenwoordigt, heeft de fakkel als gedelegeerd bestuurder in 2001 overgenomen, zijn zoon Antoine staat hem daarin bij.
Een van de redenen van de exponentiële groei van het bedrijf was de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie die naar aanleiding van het verdrag van 1922 is ontstaan. Die vrijhandelszone bestaat nog steeds en was de kiem waaruit later de Benelux en vervolgens de Europese Unie zou groeien. Het bedrijf heeft kortom veel aan België te danken. Enkele vooraanstaande leden die het bedrijf hebben helpen oprichten waren trouwens Belgen. Van meet af aan heeft Jean Bernard-Massard zich door vooraanstaande Belgische families laten omringen die nog steeds aandeelhouders van het bedrijf zijn.
Aangezien de Belgische consumenten kwaliteitsvolle producten voor een redelijke prijs wensen, is België een van de grootste afzetmarkten voor mousserende wijnen ter wereld ( jaarlijks ongeveer 40 miljoen flessen). België is voor Bernard-Massard trouwens het eerste exportland waar het bedrijf bijna 30% van zijn productie verkoopt. Minder bekend is dat Bernard-Massard zeker de belangrijkste uitvoerder van Luxemburgse wijnen is en in meer dan 20 landen wereldwijd aanwezig is. De Cuvée de L’ Ecusson bijvoorbeeld, staat in de top 10 van de best verkopende wijnen in Finland. In Canada spreekt dezelfde Cuvée meer en meer nieuwe klanten aan en is vandaag de tweede exportmarkt van het wijnhuis.
Naast zijn vrolijke bubbels produceert Bernard-Massard eveneens rustige wijnen waarvan de druiven uit de beste wijngaarden in het Luxemburgse Moezelgebied komen. Op die gronden kunnen voortreffelijke wijnsoorten verbouwd worden die op dezelfde aandacht en kwaliteitszorg als bij de sprankelende wijnen kunnen rekenen. Behalve de wijnen van Bernard-Massard beheert het familiehuis twee prestigieuze domeinen, het domein ‘Clos des Rochers’ en het domein ‘Château de Schengen’ waarvan de belangrijkste wijnstokvariëteiten riesling, pinot blanc, auxerrois en pinot gris zijn. Clos des Rochers is een landgoed waarvan de wijnen bekend zijn om hun verfijning, heldere stijl en mineraliteit. Château de Schengen op zijn beurt haalt voordeel uit de kleigrond, een van de rijkste van alle Luxemburgse wijngaarden. Daar zijn de beste pinot-grisdruiven van het Groothertog Luxemburg te vinden.
Het eindejaar bij Bernard-Massard staat in het teken van ‘bubbels en kunst, hand in hand’ en de samenwerking met 2 Belgische en 2 Luxemburgse kunstenaars. Bernard-Massard gaf inderdaad vier jonge kunstenaar de kans om de capsules van de cuvées van het huis te ontwerpen, een verjonging die volledig in de lijn ligt van de frisse en dynamische wind die directeur Antoine Clasen laat waaien.
De Belgische kunstenaars: Line Helleputte, geboren in Brussel in 1984, haalt haar inspiratie uit de Angelsaksische cultuur en gebruikt verschillende technieken zoals collage, schilderkunst, graffiti en grafische kunsten. Vexx , Vince Okerman, is een jonge maar niet onopgemerkte kunstenaar uit Sint-Genesius-Rode, gespecialiseerd in doodles. In 2014 startte hij met beeldende kunst naar aanleiding van een tekenwedstrijd die door Musketon op Instagram werd georganiseerd. Finaleplaatsen, verschijningen in tijdschriften en meer dan 33.000 volgers op zijn Instagram-pagina maken van Vexx een naam om te onthouden met het oog op de toekomst.
De Luxemburgse kunstenaars: Sumo is voornamelijk bekend om zijn graffiti’s op de muren in steden. Daarnaast richt hij zich tot andere formats: zelfklevers, affiches en schilderkunst. Eric Mangen startte met graffitikunst eind jaren 90 op de speelplaats van zijn school. Na een passage in Barcelona, concentreert hij zich thans op graffitiprojecten en muurfresco’s in eigen land.
Wijn maken is een hele kunst op zich, maar wijn mooi presenteren is dat beslist ook. Voor het einde van dit jaar Heeft Bernard-Massard besloten de capsules van de flessen door deze kunstenaars te laten ontwerpen. Om deze belangrijke gebeurtenis alle luister bij te zetten heeft Bernard-Massard een wedstrijd georganiseerd. Klanten kunnen talrijke prijzen, waaronder werken van de kunsteaars winnen. Op de achterkant van de verzamelcapsules staat de link naar de website waar iedereen zich voor de wedstrijd die loopt van 2 november tot en met 16 januari 2016, kan inschrijven. Heerlijke bubbels dus met extra leuke verrassingen! www.bm2015.lu/nl
Spaas inspireert je met 5 leuke cadeautips voor sfeervolle eindejaarsdagen
Allemaal goed en wel, naampjes trekken met de feesten... Maar wie doe je wat cadeau? Spaas maakt komaf met pakjesstress en verrast iedere gast op een leuke attentie: van een trendy metalen glaasje voor je zus tot een ontspannende geurkaars voor je schoonmoeder. Op de nieuwe webshop www.spaas.be vind je alle geschenkpakketten op een rij.
Met Spaas breng je instant sfeer in huis. Het ruime assortiment kaarsen inspireert je tot een gezellige woonruimte én een stijlvolle feesttafel. Maar ook onder de kerstboom zorg je voor een verrassing van formaat met deze nieuwkomers:
• De metalen miniglaasjes van Spaas mogen dan klein zijn, hun effect is niet te onderschatten. In een trendy kleurenpalet – groen, brons en grijs – laten ze een leuk vlammetje door het glas schijnen. Handig om bij elke genodigde op tafel te plaatsen of gezellig per twee op een kast of op het keukenblad. Info: set van 4 miniglaasjes, groen/brons/grijs, 16 branduren, 13,95 euro
• Strakke, koele glaasjes, netjes op een rij in een smalle houten plank. Met deze nieuwigheid van Spaas breng je eens op een andere manier kaarsen op tafel. Daarbij kan je kiezen uit sober, luxueus lichtbruin of opvallender kardinaalrood. Info: plankje met 4 glaasjes, kardinaalrood/lichtbruin, 14 branduren, 19,95 euro
• Romantische zielen kunnen hun hart ophalen bij Spaas! De nieuwe geschenkboxen zien er oogverblindend uit – met een knipoog naar de Engelse high tea-stijl. Open ‘Oriental Journey’ en ‘Mountain flower’ en laat je verrassen door een stijlvolle driewiekenkaars in wit of zwart glas. Info: cadeaupakket ‘Oriental journey’ zwart/’mountain flower’ wit, 28 branduren, 14,95 euro
• Nog meer romantiek brengt Spaas je met maxitheelichten, sfeervol verstopt in een porseleinen houder op een voet in beuk. Een warme combinatie van materialen die extra in de kijker wordt gezet met de tekstbedrukking. Let me shine for you? Info: porseleinen houder met maxitheelicht, life/shine/heart, 10 branduren, 9,45 euro
• De nieuwe geurkaarsen ‘In the mood’ brengen je in de stemming die je wilt. Zoek je favoriete parfum en geniet romantisch, passioneel, relaxed, harmonieus, gezellig of puur. Info: geurkaars, romance/passion/relaxation/harmony/cosiness/purity, 25 branduren, 9,99 euro
In 1853 gestart als lokale kaarsenfabrikant in Hamont, is Spaas vandaag uitgegroeid tot een belangrijke speler in de internationale kaarsenmarkt. Spaas is marktleider (250 werknemers) in België en heeft in tal van Europese landen een sterke positie uitgebouwd. Vandaag staat de vijfde generatie aan het roer. Naast de productie-eenheid in Hamont is er ook een nieuwe fabriek in Polen. De Spaas-vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn louter salesgericht. – www.spaas.be
Jeroen Meus creëert speciale 'Kerst Haute Dog' voor Leuvense kerstmarkt
De Leuvense Kerstmarkt, die plaatsvindt van 10 tot 20 december, pakt dit jaar uit met een smakelijke primeur. Jeroen Meus, de bekendste televisiekok van het moment, zal er namelijk een stand uitbaten waar hij onder andere een speciaal gecreëerde 'Kerst Haute Dog' verkoopt. Een andere BV die zijn naam dit jaar aan de Kerstmarkt verbindt: wielerlegende Eddy Merckx. Hij neemt het peterschap voor zijn rekening.
De Leuvense Kerstmarkt vindt dit jaar voor de 28ste keer plaats. Op een feesteditie is het nog twee jaar wachten, maar toch pakt de vzw Leuvense Kerstmarkt al uit met enkele primeurs en toppers. Zo zullen Jeroen Meus en zijn team een stand uitbaten op het Ladeuzeplein, naast kerstbrasserie 'Rudolf', waar ze onder andere een gloednieuwe (en superlekkere) 'Kerst Haute Dog' zullen aanbieden aan de voorbijgangers. Meus buigt zich momenteel nog over de ingrediënten: kwestie van op 10 december te kunnen uitpakken met de perfecte 'haute dog'.
Een andere grote naam dit jaar is Eddy Merckx. Deze wielerheld, die tussen 1961 en 1978 meer dan 500 overwinningen bij elkaar fietste, aanvaardde het peterschap over de Leuvense Kerstmarkt en zet daarmee zijn schouders onder het goede doel: Healthy Heart Fund, een fonds dat werd opgericht om het onderzoek naar hart- en vaatziekten aan de UZ Leuven en KU Leuven te ondersteunen.
Ook op het kerstpodium dit jaar weer heel wat mooie namen: Jo Lemaire, Luc Steeno, Yannick Bovy, Barbara Dex, ... En uiteraard heeft de organisatie nog enkele verrassingen in petto die ze voorlopig nog even geheimhoudt.
Ondanks de nieuwigheden houdt de Leuvense Kerstmarkt vooral vast aan haar tradities. Dat betekent dat ze, volgens het Noorse model, zweert bij sfeer en gezelligheid. Enkele ingrediënten die behouden blijven: 140 standen met lekkernijen, cadeautjes en decoratie ideeën, een ambachtenmarkt, optredens van kerstkoren, het sparrenbos, een bezoekje aan de Kerstman, kerstvertellingen en een gratis nostalgische kindermolen.
De Leuvense Kerstmarkt belooft weer hét eindejaars event van de stad te worden. Meer info: www.leuvensekerstmarkt.be
Maar is Comté niet altijd een culinair hoogstandje? Op ieder moment van het jaar? Sprankelend, krokant, gesmolten en zelfs puur kan hij iedere tafelgast laten smelten voor zijn heerlijke smaaknuances.
Z’n diversiteit aan geuren en smaken, z’n complexiteit in de mond en de vele textuurvariaties zijn het gevolg van drie factoren: Omgeving: de grootse weiden, boordevol rijke en gevarieerde flora, waar de rustige Montbéliarde koeien in vrijheid kunnen grazen. Knowhow : de kaasmakers en affineurs beïnvloeden, door hun ervaring en kennis, de transformatie van rauwe melk tot heerlijke kaas. De eersten voegen een persoonlijke toets toe aan de rauwe melk die ze dagelijks ontvangen. De affineurs weten vervolgens welke rijpingskelders geschikt zijn om de optimale rijping te bekomen.
Tijd : de rijpingstijd bepaalt de kenmerkende smaak- en textuurverschillen waar Comté om bekend staat. Deze blijven immers evolueren zo lang de kazen in de kelders liggen. De oorsprong van de melk, zijn transformatie in de fruitières en de zorg die eraan gewijd wordt in de rijpingskelders bepalen dus de aroma’s van Comté. Je moet maar eens 2 stukjes Comté vergelijken die afkomstig zijn van 2 verschillende affineurs -met elk hun eigen werkwijze-, van 2 fruitières –uit 2 verschillende microgebieden in het Juragebergteof simpelweg 2 stukjes met een verschillende leeftijd en je zal de aromaverschillen meteen opmerken.
Het resultaat? Een bijna oneindige verscheidenheid aan aroma’s … Bepaalde Comtés doen denken aan hazelnoot, rijp fruit, brioche en gekookte melk. Terwijl anderen de smaak van walnoot, pure chocolade en geroosterde aroma’s oproepen. Nog anderen suggereren de unieke combinatie van witte chocolade en getinte citruscrème of sterke kruiden, verzacht door boterkaramel en honing. Deze aromatische rijkdom, deze originaliteit, deze karakteristieken maken van Comté een onvergelijkbare tafelpartner. Puur, in sneetjes op een plateau, gesmolten in een fonduepot of gegratineerd op een heerlijk dikke boterham. Hij doet steeds weer het water in de mond lopen… Ook in de onderstaande recepten.
EEN BEKENDE KLASSIEKER, FONDUE VAN COMTÉ
Voor 4 personen 400g melkachtige Comté van 8 maanden, geraspt, 400g fruitige Comté van 12 maanden, geraspt, 35 cl witte Côtes du Jura wijn, 1 theelepel aardappelzetmeel, 200g Frans brood, 2 cl Marc du Jura of kirch, 1 teentje knoflook, Gemalen peper en nootmuskaat
Het recept : Wrijf de fonduepot in met de geplette knoflook. Plaats de geraspte kaas hierin. Verwarm op een middelmatig vuur en laat smelten met de witte wijn. Roer met een houten lepel tot de Comté helemaal gesmolten is en breng op smaak met wat peper.
Meng het aardappelzetmeel met een beetje witte wijn en roer dit onder de gesmolten kaas. Vergeet niet voortdurend te blijven roeren om het geheel te laten binden. De fondue moet een gladde homogene massa worden. De fondue is klaar om op de fonduebrander geplaatst te worden. Serveer met het Frans brood om te dippen.
COMTÉ KROKETTEN
Voor een twintigtal kroketten : 800g fruitige Comté van 10 maanden, 100g boter, 200g bloem, 1/2 liter melk , 3 eierdooiers (hou het eiwit bij), gemalen peper, 1 theelepel nootmuskaat , 200g paneermeel, 3 eieren + het eiwit van de bovenstaande eieren
Het recept : Eerst maken we een bechamelsaus. Smelt de boter in een pan op een middelhoog vuur. Zodra deze gesmolten is voegt u de bloem toe. Ondertussen onophoudelijk roeren met een garde, tot het geheel zijn kookpunt bereikt heeft. Voeg de koude melk in scheutjes toe. Haal de pan van het vuur en voeg al roerend de eierdooiers en de geraspte Comté toe. Kruid af met nootmuskaat en peper.
Leg wat bakpapier op een bakplaat, met een boord van minstens 2 cm hoog, en giet hier voorzichtig het mengsel op. Laat dit in de koelkast afkoelen tot het mengsel gestold is. Als het kaasmengsel hard genoeg is kan het in kubusjes gesneden worden of cilindervormig opgerold worden. Leg de vormen in een mengsel van geklopte eieren, afgekruid met peper, en rol ze vervolgens in het paneermeel. Laat de kroketjes even rusten voor het bakken.
DIKKE BOTERHAMMEN MET GEGRATINEERDE COMTÉ EN PLAKJES ARDENNER WORST
Voor 4 personen : Boerenbrood, Comté met geroosterde noten van 14 maanden, 1 Ardenner worst, 1 verse tomaat, 1 klontje boter
Het recept : Snij 4 sneetjes brood van 3 cm dik. Leg ze even onder de grill, zodat ze wat krokanter worden. Besmeer met boter en leg dunne plakjes Comté op de boterhammen. Snij de Ardenner worst (je kan ook Morteu of Montbéliard worst gebruiken) in smalle plakjes en schik deze op de Comté. Doe hetzelfde voor de tomaat. Indien gewenst kan u nog gefrituurde uiringen toevoegen als extraatje. Kruid af met peper en leg onder de grill tot de kaas gesmolten is. Serveer met een fris groen slaatje.
Het recept : Neem een kom en plaats hierin de basilicumblaadjes, peterselie, geraspte Comté, walnoten, olijfolie en de geplette knoflookteentjes. Kruid dit alles af met goed wat peper en verfris het met het citroensap. Ciseleer de zeste van de citroen en voeg dit toe. Mix het geheel. Serveer met pasta naar keuze.
EÉN PLANK, 3 COMTÉS
De jongste is een Comté de Bief du Fourg van September 2014 Een zomerse Comté, die herkenbaar is aan zijn ivoorgele kleur. De kaas is nog zeer elastisch, als u erin knijpt neemt hij meteen opnieuw zijn oude vorm aan. Ook dit is een teken van jeugdigheid. Een jeugdig uiterlijk staat echter niet synoniem voor een organoleptische zwakte: de geur is vernieuwend. Zo geurt deze Comté naar de tweede oogst van hooi, kruiden, gedroogde bloemen en gekonfijte citrusvruchten. In de mond wordt u verrast door zijn romigheid, minerale reliëf en geroosterde aroma’s die beelden van zonovergoten zomerse weilanden oproepen. Hazelnoot en kastanje zorgen voor een verfrissende toets naast de citroengelei. Deze smaak weerspiegelt de geur die de kaas oorspronkelijk opriep.
De Labergement Sainte Marie Comté van mei 2014 is een paar maanden ouder. Deze kaas heeft een gemengde kleur: parelwit, dat een reflectie is van de winter, en lichtgoud, dat de nakende lente aankondigt. De kaas bevat een kleine hoeveelheid tyrosine kristallen, die zorgen voor een interessante verrassing in deze relatief jonge, romige Comté. De kaas smaakt wat zuur, wat de geur van gekonfijt fruit niet had laten vermoeden. De smaak van opgeklopte melk, citroenschil en rabarbermarmelade verklaren echter de unieke frisheid die we oorspronkelijk roken.
De Labergement Sainte Marie Comté van mei 2013 is nog een jaartje ouder. Meer wit dan geel. De kleur van deze Comté geeft weer dat de winter van 2013 eindeloos was. In mei hadden de Montbéliarde koeien immers nog geen vers gras om te eten. Dit is een duidelijk bewijs dat het uitzicht en de smaak van Comté bepaalt wordt door omgevingsfactoren en grondstoffen. Comté weerspiegelt, net als een goede wijn, het klimaat waarin hij geteeld werd. De kaas verliest wat van zijn romige buigzaamheid en wordt breekbaar. Het aantal tyrosine korrels neemt immers toe. Deze Comté behoudt echter z’n frisse smaak, enkel het evenwicht verandert. De smaak van vanille, witte chocolade en amandel verschijnt en wordt opgevolgd door aroma’s die doen denken aan leder en spar. De laatste smaak die je papillen in de watten legt is de unieke, maar elegante smaak van bittere appelsien.
BRUSSELSE WAFEL MET COMTÉ
Laat het wafelijzer opwarmen. Rasp 50 g Comté van 8 maanden. Giet deeg voor een halve wafel in het wafelijzer, strooi hierover wat kaas en giet er nog wat beslag over. Nog even laten bakken en uw Brusselse wafel à la Comté is klaar.
Douchen is nu nog leuker geworden dankzij de nieuwe Aquatunes Bluetooth speaker van GROHE en Philips. Premium badkamerdesign gecombineerd met uitstekende geluidskwaliteit: Aquatunes zorgt voor een muzikale ervaring onder de douche.
Aquatunes is simpel maar geniaal. Druk op de Bluetooth knop van de Aquatunes om verbinding te maken met een smartphone of tablet en het genieten kan beginnen. De speaker heeft een bereik van tien meter waardoor de smartphone of tablet op een veilige afstand kan liggen waar deze droog blijft. De speaker is stof- en waterdicht en kan daarom in de douche gebruikt worden. Aquatunes past op alle glijstangen met een diameter van 20-25 mm. De ingebouwde oplaadbare batterij biedt maar liefst 8 uur speeltijd, genoeg voor tal van ontspannende en verkwikkende douchebeurten voordat deze weer moet worden opgeladen.
Dankzij de waterbestendige oplader kan de speaker opgeladen worden op de wastafel. Uiteraard kan men naar de muziek blijven luisteren, terwijl de speaker oplaadt. Het design van de oplader, uitgevoerd in glanzend Moon White, sluit naadloos aan bij de speaker. Het ontwerp is geïnspireerd op zowel de laatste trends in consumentenelektronica als op een van de meest populaire GROHE handdouches.
Het gebruik van Aquatunes kan bijna niet eenvoudiger. De bediening bestaat uit een aan/uit knop, volumeregeling, een Bluetooth knop om te streamen naar Bluetooth apparaten en een knop om het vorige of volgende nummer af te spelen. Twee LED lampjes tonen de Bluetooth-status en de batterijstatus. GROHE premium design gecombineerd met Philips geluidstechniek. Twee grote merken bundelen hun krachten met als resultaat een zeer innovatieve speaker voor onder de douche: Aquatunes.
Als producent van toonaangevende producten legt GROHE de nadruk op kwaliteit. Die kwaliteitszorg vertaalt zich in optimaal comfort voor de gebruiker en respect voor het milieu. Vanuit deze overtuiging brengt GROHE innoverende concepten op de markt die de gebruiker de mogelijkheid bieden om het waterverbruik drastisch te beperken, zonder in te boeten aan comfort of hygiëne. GROHE staat voor innovatie en design in de badkamer en de keuken: van modulaire wandsystemen en uiterst zuinige spoelsystemen tot intelligente douches en schitterende kranen. Met perfecte harmonie tussen vormgeving en techniek opent GROHE nieuwe mogelijkheden voor flexibele badkamerarchitectuur. www.grohe.be
Op=op, het puur geperste appelsap van Boni Selection vloog vorig jaar de deur uit bij Colruyt. Dit succes willen ze dit jaar verderzetten door heerlijk appelsap van Belgisch fruit in de winkelrekken te zetten. Nieuw dit jaar is de lancering van een appel-peer variant. Boni Selection, het huismerk van Colruyt Group, staat voor lekkere producten met een sterke prijs-kwaliteitsverhouding en dat is nu niet anders. De nieuwe oogst Jonagold appels en Conference peren komt van twee Limburgse telers waar Colruyt Group al jaren mee samenwerkt voor fruit van Boni Selection. De nieuwe sappen zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt.
100% puur geperst
De keuze voor de jonagoldappelen was snel gemaakt gezien hun zoetzure smaak en sappigheid –ideaal om te persen. Voor het appel-perensap kozen ze voor de Conferencepeer, de meest gekende soort. Zo krijgt het verse sap een frisse zoetzure smaak. Colruyt werkt al jaren samen met de Limburgse familiebedrijven ‘Bangels’ en ‘Neven’ die ook vorig jaar het fruit voor het appelsap aanleverden. Deze Haspengouwse fruitboeren telen hun fruit met respect voor het milieu.
Aantal verviervoudigd
Vanwege het grote succes vorig jaar werd er ditmaal drie keer zoveel appelsap geperst én 1 lading appel-perensap: meer dan 630 ton appels en 60 ton peren. Het sap is beschikbaar in glazen flessen van 75cl en is in de koelkast 35 dagen houdbaar. Het is momenteel te koop bij Colruyt, Okay en Spar, zolang de voorraad strekt. Prijs: 1.59 EURO/fles. www.boniselection.be www.colruyt.be
Extra voordelen dankzij vroegboekacties Sunny Cars
Gratis FlexService in periode 16 nov – 31 jan 2016;
Reisbureauklanten die vroeg een huurauto reserveren voor hun zomervakantie profiteren van gratis FlexService en andere voordelen. Dankzij de FlexService kan de klant tot vier uur voor huuringang kosteloos annuleren, zonder een reden te hoeven opgeven. Vroegboekers zijn bovendien zeker van het gewenste type auto en hebben ook nog volop keuze uit ophaal- en afleverlocaties en tijdstippen. Vooral voor reserveringen in het hoogseizoen of als de klant bijvoorbeeld specifiek een cabrio, een stationwagen of een minivan wil, kan vroeg boeken veel verschil maken.
De vroegboekactie geldt van 16 november 2015 t/m 31 januari 2016 voor alle klanten die bij een reisagent een huurauto reserveren voor een huurperiode tussen 1 april en 31 oktober 2016.
Hans Knottnerus, General Manager Nederland & België, over de vroegboekactie: “Met de gratis FlexService actie bieden we de reisagent een extra verkoopargument om hun klanten te overtuigen de huurauto nu al vast te leggen. Je weet dan zeker dat de door de klant gewenste auto voorradig is. Als zijn plannen alsnog wijzigen, kan de klant dankzij de FlexService kosteloos van de boeking afzien tot vier uur voor huuringang. Flexibel toch?”
Ter ondersteuning van de actie is promotiemateriaal ontwikkeld dat reisagenten kunnen gebruiken om de gratis FlexService en andere voordelen van vroeg boeken onder de aandacht van hun klanten te brengen. Er zijn banners en teksten beschikbaar voor op de website of Facebook pagina. b2b.sunnycars.be
helloFresh en Jamie Oliver werken samen om koken gemakkelijker ...
HelloFresh en Jamie Oliver Limited werken samen om koken gemakkelijker en nóg lekkerder te maken - Jamie biedt de extra inspiratie voor de recepten - HelloFresh levert de ingrediënten om de maaltijden te koken
Jamie Oliver Limited en HelloFresh hebben de handen ineengeslagen om het nog gemakkelijker te maken om lekkere, gezonde en voedzame maaltijden thuis te koken. Zowel Jamie Oliver als HelloFresh wil mensen stimuleren om betere en gezondere voedingskeuzes te maken en meer te koken met verse ingrediënten. Beide partijen zijn enthousiast om deze visie samen uit te dragen.
HelloFresh heeft in de afgelopen jaren een geheel nieuwe markt aangeboord in de voedingsindustrie: een maaltijdbox waarbij zelf koken, zonder boodschappen te doen en zonder eten weg te gooien centraal staat. “We willen iedereen – ongeacht de tijd die ze tot hun beschikking hebben of hun kookvaardigheden – de kans geven om het plezier van het koken van een gezonde en lekkere maaltijd te ontdekken.” Zegt Dominik Richter, mede-oprichter en CEO van HelloFresh Global. “In Jamie hebben we een betrouwbare en betrokken partner gevonden om deze missie uit te dragen.”
Twee merken – één missie
“Vanaf het begin is er een creatieve verbinding tussen onze bedrijven en bestaat het gevoel dat we samen mensen kunnen inspireren. Jamie Oliver Limited en HelloFresh hebben dezelfde visie als het gaat om gezond eten en producten van hoge kwaliteit. We zijn het erover eens dat koken leuk moet zijn en dat dit plezier het beste tot zijn recht komt als het gedeeld wordt met vrienden en familie. Het is dus niet zo gek dat we de krachten bundelen. Wij kijken erg uit naar de samenwerking met Jamie.”
Jamie voegt toe: “Te weinig tijd hebben is een van de grootste uitdagingen in het dagelijks leven en dit heeft vaak impact op wat we eten. Dit probleem probeer ik aan de kaak te stellen en HelloFresh biedt hiervoor een slimme en gemakkelijke oplossing. Eten en koken biedt plezier en zijn een gedeelde passie. Daarom kan ik niet wachten om te beginnen met HelloFresh te werken en een aantal van mijn favoriete recepten met hen te delen.”
Jamie’s recepten in de HelloFresh Box
De samenwerking tussen Jamie Oliver Limited en HelloFresh strekt zich uit over zes landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België, de Verenigde Staten en Oostenrijk. Vanaf januari 2016 kunnen HelloFresh-klanten recepten van Jamie Oliver in de HelloFresh Box verwachten. Deze recepten zijn niet opeens heel anders: ze voldoen aan de wensen van de HelloFresh-klanten. Bovendien schenkt HelloFresh per box die verkocht wordt tijdens de samenwerking een donatie aan de Jamie Oliver Food Foundation en biedt zij ondersteuning aan andere activiteiten van de Foundation.
HelloFresh is momenteel actief in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Nederland, België, Australië en de Verenigde Staten. HelloFresh heeft in de maanden juli t/m september 13,2 miljoen maaltijden geleverd. In oktober leverde het bedrijf 5.5m maaltijden in zeven verschillende landen op 3 continenten. HelloFresh is in november 2011 opgericht en is gevestigd in Berlijn. Daarnaast zijn er kantoren in New York, Londen, Amsterdam en Sydney. Huidige investeerders zijn Baillie Gifford, Insight Venture Partners, Phenomen Ventures, Rocket Internet, en Vorwerk Direct Selling Ventures.
Omdat fruit aanwezig moet zijn in elke keuken, ontdek snel de nieuwe design waterfilterkannen van BRITA met fruitprints! Water drinken met een gerust geweten.
Steeds meer mensen ontdekken gefilterd water als alternatief voor flessenwater. U kunt ervoor kiezen om het gefilterde water zo te drinken, of het gebruiken als basis voor warme en koude dranken. Gefilterd water smaakt niet alleen lekker, ook uw portemonnee heeft er baat bij als u elke dag door BRITA gefilterd water drinkt. Een gezin van 4 mensen die elk 2L water per dag zouden drinken, betaalt gemiddeld 1.400 euro per jaar meer aan flessenwater dan aan gefilterd water (inclusief de kost van een kan en de maandelijks te vernieuwen filters).
Ook gaat u zo verantwoordelijk om met de natuurlijke hulpbronnen van de aarde en voorkomt u plastic afval. Bovendien zijn bijna alle BRITA filterpatronen recycleerbaar. In België bestaat al jaren de mogelijkheid om gebruikte filterpatronen bij de meeste verkooppunten in te leveren voor hergebruik. De ecologische voetafdruk van BRITA gefilterd water is dan ook maar liefst 27x kleiner dan flessenwater *: 7g CO2 eq voor 1 liter gefilterd water versus 194g CO2 eq voor 1 liter mineraalwater.
Met de nieuwe Navelia waterfilterkannen –Peach, Cherry en Lime– zijn niet alleen een lust voor het oog. U kunt nu ook zonder schuldgevoel over het milieu van gefilterd water genieten.
Elk soort fruit heeft zijn eigen specifieke karakter. Consumenten willen graag kunnen kiezen uit diverse kleuren en dessins.
Peach, Cherry en Lime – elk met een veelkleurig fruitmotief op het deksel – zijn de nieuwe aanwinsten die BRITA aan het assortiment van de Navelia waterfilterkannen heeft toegevoegd. De klant kan nu een kleur kiezen die het beste bij zijn of haar keuken of eethoek past. Of men maakt een keuze op basis van de symboliek van een specifiek dessin.
De perzik, bijvoorbeeld, staat symbool voor onsterfelijkheid en een lang leven. De kers symboliseert goede smaak, schoonheid, vreugde en erotiek. De limoen, tot slot, staat voor leven, gezondheid, puurheid en frisheid.
Elk model uit dit assortiment is verkrijgbaar in een standaardformaat (inhoud 2,3 liter totaal, waarvan 1,3 liter gefilterd water) en past, dankzij de speciale hoekige vorm, perfect in zelfs de kleinste koelkastdeur. Deze nieuwe 'fruit'-edities zijn verkrijgbaar bij de BRITA verkooppunten en in de webshop van BRITA aan de aanbevolen verkoopprijs van 23,50 euro.
BRITA is een Duits familiebedrijf opgericht door Heinz Hankammer in 1966. BRITA is gespecialiseerd in water-filter-oplossingen voor huishoudelijk en professioneel gebruik. De producten van BRITA omvatten waterfilterkannen, -karaffen, -flessen en-kranen. De ontwikkeling van de originele BRITA filterpatronen ligt aan de basis van het succes van het bedrijf. Deze filters bestaan namelijk uit een combinatie van een ionenwisselaar en actieve kool die vooral chloor en kalk uit kraanwater maximaal reduceren, maar ook tal van andere metalen zoals lood en zink, die mogelijk aanwezig zijn in de leidingen van kraanwater. De producten van BRITA worden in meer dan 60 landen verdeeld. Er werken wereldwijd 1.430 mensen bij de BRITA groep en de omzet wereldwijd bedroeg 362 miljoen euro in 2014.
Seabourn onthult exterieur nieuwe luxeschip 'Seabourn Encore'
Het nieuwste luxeschip van Seabourn, Seabourn Encore, vaart binnenkort naar ’s werelds mooiste bestemmingen. De bekroonde cruisemaatschappij van kleine luxeschepen doet de spanning nog stijgen in de aanloop naar de lancering in december 2016 en officiële eerste cruise in januari 2017. Seabourn maakt haar gasten nu wel heel nieuwsgierig door te onthullen hoe het luxeschip er aan de buitenkant uitziet.
“Het is heel spannend om te zien en met elkaar te delen hoe Seabourn Encore langzamerhand concreet vorm krijgt. Nieuwe beelden van de buitenkant van het schip zijn nu op de speciale microsite over het schip gepost. Ze laten Seabourns nieuwkomer zien in perspectief en maken duidelijk dat dit een nieuwe mijlpaal wordt in de geschiedenis van kleine cruiseschepen,” zegt John Delaney, Senior Vice President, Marketing & Sales bij Seabourn.
Met Seabourn Encore breidt Seabourn haar populaire en hoog aangeschreven Odyssey-klasse schepen uit. Toen de schepen tussen 2009 en 2011 in gebruik werden genomen, bracht de Odyssey-klasse een omwenteling teweeg in de wereld van de luxecruises dankzij de grensverleggende accommodatie en innovatieve voorzieningen. Seabourn Encore behoudt de hoge ratio aan ruimte per gast die Seabourn eigen is, evenals de persoonlijke service met bijna één personeelslid per gast. De vloot wordt in 2018 opnieuw uitgebreid met een zusterschip, Seabourn Ovation.
Topdesigner Adam D. Tihany ontwierp het eigentijdse interieur van Seabourn Encore met trendy designelementen en innovaties, die passen bij de ingetogen elegantie waarom Seabourn bekendstaat. Het schip van 40.350 BRT krijgt een extra dek en grotere gemeenschappelijke ruimtes. Het biedt plaats aan 600 gasten (op basis van tweepersoonsbezetting). Elke suite aan boord beschikt over een eigen veranda.
Seabourn heeft nieuwe beelden en informatie over Seabourn Encore vrijgegeven via http://encore.seabourn.com. Je vindt er alle details, het allerlaatste nieuws, beeldmateriaal en zelfs een aftelklok ‘Sunsets until launch’. Zo krijg je een blik achter de schermen van de meest spannende lancering van een Seabournschip in jaren. De site wordt voortdurend geüpdatet met leuke weetjes, nieuws en beelden.
Voor meer informatie over de bekroonde vloot van Seabourn of het cruiseaanbod van Seabourn, kunt u contact opnemen met een professionele reisadviseur, of surfen naar www.seabourn.com.
Seabourn staat al jaar en dag gerangschikt onder ’s werelds top reisopties door professionele criticasters en lezers van prestigieuze reispublicaties zoals Departures, Travel + Leisure en Condé Nast Traveler. De stijlvolle, onderscheidende cruisevakanties staan bekend om: Intieme schepen met niet meer dan 300 suites, Unieke routes langs ‘must-see’ steden en geheimplekken die ontoegankelijk zijn voor de grotere schepen, Intuïtieve, gracieuze service door een gepassioneerde staf die er alles aan doen om de gasten in de watten te leggen, Ruime all-suite accommodaties met zeezicht, vaak met veranda, Culinaire dinerervaringen die zich kunnen meten met de betere restaurants, Open bars overal op het schip en eersteklas wijn tijdens de lunch en het diner.
Seabourn is een trots lid van de World’s Leading Cruise Lines. Deze exclusieve alliantie omvat ook Carnival Cruise Lines, Holland America Line, Princess Cruises, Cunard Line, Costa Cruises, AIDA, P&O Cruises UK en P&O Cruises Australia. Seabourn is een merk van Carnival Corporation and plc (NYSE/LSE: CCL en NYSE: CUK). De cruisemaatschappij heeft een partnership aangegaan met UNESCO om het werelderfgoed te helpen te beschermen en ondersteunt de Ocean Conservation & Tourism Alliance, die focust op opleiding en best practices ter bescherming van de marine omgeving