In 2014 vond het Chocoladesalon plaats in Tour & Taxis. Op drie dagen tijd lokte het bijna 30.000 bezoekers uit alle hoeken van het land. De meesten kwamen naar het Chocoladesalon in gezinsverband of met vrienden. En ze bleken zeer enthousiast en opgetogen over deze eerste Brusselse editie. Het was dan ook een event waar iedereen lange tijd reikhalzend naar had uitgekeken.
Voor de eerste sporen van cacao in België moeten we terug naar 1635! Al nuttigt men cacao dan enkel in de vorm van een chocoladedrank, een luxeproduct dat alleen koninklijke en aristocratische families zich kunnen veroorloven. Maar reeds op het einde van de 17de eeuw begint chocolade furore te maken bij de rijke Brusselaars. De Belgische chocolatiers ontwikkelen namelijk al heel snel uitzonderlijk vakmanschap omdat zij de cacaovoorziening van het Spaanse keizerrijk controleren: de cacaobonen komen via Antwerpen ons land binnen, ze worden in Antwerpen gebrand en vervolgens vermalen tot een pasta die wordt uitgevoerd. Al gauw kienen de Belgen een bijzondere techniek uit om de cacaobonen te raffineren: daardoor wordt de chocolade niet alleen gladder, maar ook voller van smaak. Er komen almaar meer chocolademakers bij. Sommigen onder hen specialiseren zich in het branden van de bonen, anderen in het bereiden van kant-en-klare producten. De grote verscheidenheid en de talloze skills van de Belgische ambachtelijke chocolademakers staan borg voor chocolade van topkwaliteit. Die Belgische knowhow wordt bovendien ondersteund door uitstekende opleidingen en hooggekwalificeerde arbeidskrachten. Niet verwonderlijk dus dat België is uitgegroeid tot hét chocoladeland bij uitstek en dat onze chocolade de hele wereld heeft veroverd.
Gezien dit overrompelende succes kunnen de organisatoren niet anders dan in 2015 een nóg grootschaliger en nóg vlotter toegankelijk event opzetten. Als locatie kozen zij ditmaal Paleis 1 van Brussels Expo. Brussel mag dus voor het tweede jaar op rij het Chocoladesalon verwelkomen. In 2015 zal een oppervlakte van meer dan 6.000 m² in het teken staan van chocolade in al zijn vormen. Voldoende ruimte dus om zowel de exposanten als de bezoekers optimaal comfort te bieden. Bovendien is Brussels Expo vlot bereikbaar en is er voldoende parkeergelegenheid.
Op het Chocoladesalon vinden de bezoekers – of het nu gaat om doorgewinterde kenners of om leken, vaklui of amateurs – hun favoriete chocolatiers en merken terug. Ze kunnen van gedachten wisselen met toonaangevende chocolatiers uit de sector en krijgen de kans om nieuwe producten en specialiteiten te ontdekken en te proeven. Dit jaar, staan er bovendien nóg meer ludieke en didactische activiteiten gepland – workshops, demonstraties, conferenties, tentoonstellingen – om het publiek te laten kennismaken met alle facetten van chocolade en rond te leiden in de feeërieke wereld van chocolade en cacao.
Het Chocoladesalon vindt plaats van vrijdag 6 tot en met zondag 8 februari 2015 in Paleis 1 van Brussels Expo. Toegankelijk op vrijdag van 10.00 tot 20.00 uur / zaterdag van 10.00 tot 19.00 uur / zondag van 10.00 tot 18.00 uur.
Toegangsprijs: Ter plaatse aan de kassa: volwassenen: 8,50 € op vrijdag / 10 € op zaterdag en op zondag, kinderen van 3 tot 12 jaar: 5 €, Senioren (vanaf 60 jaar): 8,50 €, Studenten (op vertoon van studentenkaart): 8,50 €, Gezinsticket (2 volwassenen + 2 kinderen van 3 tot 12 jaar): 25 €. Voorverkoop: Volwassenen / Studenten / Senioren: 8,50 €, Kinderen van 3 tot 12 jaar: 5 €, Gezinsticket (2 volwassenen + 2 kinderen van 3 tot 12 jaar): 25 €. Online ticketverkoop via http://brussels.salon-du-chocolat.com
Pur Natur gaat de Zuiderse toer op met Greek style yoghurt
Smakelijk genieten. Gooi die borden maar stuk, er valt iets te vieren. Pur Natur, de Belgische marktleider in biologische yoghurt en verse kaas, lanceert de delicieuze Greek Style yoghurt. Deze veelzijdige yoghurt is heerlijk lekker en kan ook gebruikt worden in diverse warme of koude recepten.
De Greek Style Yoghurt is, naar Pur Natur gewoonte, zacht en fris van smaak. Zijn vaste structuur dankt hij aan het ambachtelijke productieproces waarbij de yoghurt rijpt in de pot. Met de extra verse room erbij wordt deze lekkernij smeuïg en vol van smaak. Dit is genieten!
Grieks & gezond. Griekse yoghurt wordt vaak aangeprezen als gezonde variant op room, en dat is bij de Pur Natur Greek Style Yoghurt zeker zo! Deze stand yoghurt is net zoals alle andere Pur Natur producten –vervaardigd op basis van gepasteuriseerde verse biologische melk. Niet enkel lekker dus, maar ook een gezonder alternatief bij gebruik in uw gerechten.
De Greek Style Yoghurt is verkrijgbaar in een pot van 700g. Wil je meer dan eens genieten? Dan komt het hersluitbaar deksel goed van pas! www.purnatur.eu
Dit jaar trekt Picard voor Valentijnsdag al de registers open! Verklaar uw liefde aan tafel met exclusieve zoetigheden uit het Picard-gamma. Wilt u kleur geven aan het meest amoureus tête-à-tête van het jaar? Niets is zo eenvoudig, met de LOVE COLLECTION die PICARD deze Sint-Valentijn bedacht heeft. Zoet of hartig, deze verrassingen met pit zijn een streling voor het oog en de tong!
Lieve woordjes als aperitief - Aperitiefhapjes die voor zich zelf spreken!
Een zandkoekje met cranberry’s, bedekt met een romige pâté van foie gras in 2 gastronomische versies: frambozengelei of mango-passievruchtgelei. Om te smelten van plezier... En het volstaat om ze 3u in de koelkast te laten ontdooien. Perfect om een romantisch tête-à-tête op de juiste toon in te zetten.
8 Aperitiefhapjes: Pâté van foie gras van eend, mango-passievrucht, zandkoekje met cranberry’s, Pâté van foie gras van eend, framboos, zandkoekje met cranberry’s: 80 g - 5,95 €
Heerlijke hartjes om uw vurige liefde te verklaren: Macaron-hartjes, even mooi als smakelijk. Twee verrukkelijk romige variaties hebben zich verscholen onder een krokant, zacht en gesuikerd laagje: een garnituur van pure chocolade met stukjes knapperige nougatine, of een garnituur van framboos en vanille; voor elk wat wils.
8 Macaron-hartjes: Chocolade-nougatine en framboos-vanille: 75 g - 4,95 €
Zachte marshmallowhartjes: Dit geschenkdoosje bevat 12 hartjes, gevuld met een zachte, licht gevanilleerde marshmallow en omhuld in een jasje van pure chocolade; om de gastronomische ervaring helemaal af te maken. U vindt deze hartjes naast de diepvriezers. - 12 marshmallowhartjes - 130 g - 3,50 €
De nieuwigheden van de LOVE COLLECTION zijn beschikbaar in beperkte editie vanaf 2 februari 2015.
Carnaval is het populairste en het langst durende feest op Curaçao. Er wordt wekenlang gevierd zodat we kunnen spreken van een heus carnavalsseizoen. Het is de ideale periode voor een (krokus)vakantie in dit tropische paradijs. Carnaval vieren maakt deel uit van de cultuur van Curaçao en van zijn bewoners. Door het feit dat er op het eiland zoveel culturen samensmelten is het Curaçaose carnaval extra aantrekkelijk. Het seizoen wordt geopend op 28 december en duurt tot 17 februari. Carnaval in Brazilië? Curaçao, daar moet je zijn!
Bon Bini, Welkom op Carnaval 2015: De officiële opening van het carnavalsseizoen 2015 op Curaçao was al op 28 december en ondertussen werden de Carnavals Koninginnen, de Prins en Pancho verkozen. De kandidaten werden voorgedragen door de carnavalsgroepen. De Prins en de Pancho moeten tijdens de feestperiode de sleutels van de stad bewaren.
Al van bij deze verkiezingen worden de feestneuzen opgezet. Er wordt gezongen en gedanst, net als tijdens de kwalificatie nachten van het Tumba Festival op 26, 29 en 30 januari. Tumba is de muziek die nauw verweven is met de geschiedenis van Curaçao en die sinds 1971 als officiële carnavalsmuziek is erkend. Het is fantastisch om dit spektakel bij te wonen en de feestvreugde te delen met zij die de titel Rei di Tumba in de wacht slepen.
Eén groot feest ! Carnaval op Curaçao staat gelijk aan een maand feest. Inwoners en toeristen gaan samen uit de bol, zeker tijdens de indrukwekkende optochten. De grootste carnavalsgekte kan je beleven tijdens Gran Marcha Parade op 15 februari. De straten zijn dan gevuld met duizenden dansende mensen, schitterende praalwagens, exotische muziek en bonte kleuren. Ook de Afscheidsparade op 17 februari is een onvergetelijke gebeurtenis, zo feestelijk dat je er speciaal voor naar Curaçao zou reizen. En daarmee houdt het niet op want er is ook een Children’s Carnaval Parade, een Teen Carnaval Parade en een denderende optocht in vakantieoord Banda Bou. Kortom, tijdens carnaval op Curaçao is er feestvreugde voor jong en oud, niet voor enkele dagen maar voor een hele maand !
Weergaloos: Het carnaval van Curaçao is een van de meest fascinerende feesten van het Caraïbische gebied en zelfs van Latijns Amerika. En dus, vergeet Brazilië en reis naar Curaçao om samen met de ganse bevolking deel te nemen aan een weergaloze manifestatie. De inwoners van Curaçao dragen de vreugde in het hart en precies daarom is carnaval op dit prachtige eiland zo uniek.
In 1875 ontstaan als cultuurvereniging die toen katholieke tegenhanger was van liberale Willemsfonds. Vandaag een dynamisch cultuurnetwerk met uitgeverij, evenementen, cultuurreizen en cursussen; kon in 2014 rekenen op maar liefst 46.000 leden-gezinnen en 6.000 vrijwilligers, in 500 plaatselijke afdelingen
Op donderdag 15 januari 2015 bestaat het Davidsfonds 140 jaar. Op exact dezelfde dag in 1875 richtten enkele professoren en studenten het Davidsfonds op, in de pastorie van priester Lodewijk Willem Schuermans in Wilsele bij Leuven. Het Davidsfonds werd genoemd naar de Leuvense professor Nederlandse taal Jan Baptist David (1801-1866) en wilde de katholieke tegenhanger zijn van het al te liberaal-vrijzinnig geachte Willemsfonds. Dat Willemsfonds werd goed 20 jaar eerder opgericht als een vereniging voor volksontwikkeling en als drukkingsgroep ter versterking van de Vlaamse volkstaal.
Meteen na de oprichting van het Davidsfonds ontstonden in heel wat steden plaatselijke afdelingen. Het eerste jaar sloten 2.500 leden zich aan en werden 27 afdelingen opgericht. Het Davidsfonds was toen een uitgesproken burgerlijke vereniging van taalminnaars die ijverde voor de ‘behartiging van alles wat kan strekken tot de verstandelijke en zedelijke ontwikkeling van den Vlaamschen volksstam’. Het lidgeld bedroeg vijf frank per jaar, waarvoor men in ruil boeken kreeg. Tot op vandaag bestaat een soortgelijke boekenformule, met succes trouwens. En op die manier deed het Davidsfonds Vlaanderen letterlijk lezen.
In de 20ste eeuw kende het Davidsfonds een serieuze expansie en groeide het uit tot een ware massabeweging van meer dan 90.000 leden (tijdens de Tweede Wereldoorlog). Het Davidsfonds nam het voortouw in de Vlaamse strijd, werd een cultuur- en strijdvereniging die ook marsen op Brussel organiseerde voor de Vlaamse zaak, maar bleef steeds partijpolitiek neutraal en legde de nadruk op de taal en de culturele ontvoogding. De beweging gaf ook zelf boeken uit, richtte tal van bibliotheken op, organiseerde honderden voordrachten, zette muziek- en toneelfees-ten op, deed uitstappen of studiereizen en startte met de ‘opstelprijskampen’ voor jongeren. En hoewel de opkomst van de televisie vanaf de jaren 1950 stevige concurrentie betekende, weerhield dat Davidsfonds Bilzen niet om Jazz Bilzen op te richten in 1965, de voorloper van alle grote Vlaamse rockevenementen.
Vanaf de jaren 1980 wilde het Davidsfonds vooral een ‘actieve behartiger van cultuurbelangen’ zijn. Zo ontstond begin de jaren 2000 een ingrijpende vernieuwingsbeweging die in 2010 uitmondde in een nieuwe huisstijl, een nieuw mission statement en een nieuwe structuur. Het Davidsfonds presenteerde zich als een cultuurnetwerk en lanceerde ‘slow culture’ (naar analogie van slow food) wat staat voor tijd nemen om samen cultuur te beleven. De structuur werd duidelijker afgelijnd met vier onderdelen: de socio-culturele vereniging (Davidsfonds Evenementen), de boeken en cd’s (Davidsfonds Uitgeverij), de cursussen (Davidsfonds Academie) en de in 2004 opgerichte Davidsfonds Cultuurreizen, die meteen groot succes kenden – en nog steeds kennen.
Vandaag is het Davidsfonds een dynamisch cultuurnetwerk waarin vrijwilligers en deelnemers, auteurs en docenten, leden en niet-leden samenwerken en samen cultuur beleven in de meest uiteenlopende vormen. De vereniging telt op dit moment 46.000 leden, 6.000 vrijwilligers en 500 plaatselijke afdelingen. Het Davidsfonds organiseert jaarlijks tal van grote culturele evenementen (zoals eind deze week Toast Literair en later in maart De Nacht van de Geschiedenis) waaraan duizenden mensen deelnemen. Daarnaast publiceert het jaarlijks om en bij de 100 boeken en zet het meer dan 130 cursussen op, op meer dan 70 plaatsen in Vlaanderen. Het Davidsfonds biedt ook meer dan 100 cultuurreizen aan met 90 expert-reisbegeleiders en meer dan 3.000 tevreden deelnemers. De organisatie is gericht op vernieuwing en verjonging, zonder traditie en geschiedenis overboord te gooien.
2015 is tot slot een belangrijk jaar voor het Davidsfonds: de beweging kreeg met Tine Verhelst zopas een nieuwe directeur en de hoofdzetel in Leuven verhuist in het voorjaar naar een volledig nieuw gebouw aan het Quinten Metsysplein. In augustus staat de officiële opening gepland.
Het Vakantiesalon van Brussel, meer dan enkel een beurs
Naast de typische beurs waar je alle ‘stages of travel’ kan doorlopen in één dag, is het Vakantiesalon ook een crossmediaal communicatieplatform dat inspireert voor, tijdens en na de beurs. Dit gebeurt onder meer door de vakantiebarometer die een vooruitblik zal werpen op de markt, daar waar tot nu toe enkel teruggeblikt werd. En ook de reisprofessionals worden uitgebreid in de watten gelegd op de Brussels Travel Top tijdens de eerste dag van de beurs.
Crossmediaal communicatieplatform
Het Vakantiesalon vormt een crossmediaal communicatieplatform dat je inspireert voor, tijdens en na de beurs. Het kan in deze digitale tijden immers enkel aantrekkelijk blijven als het naast het commerciële beursaspect ook een echte meerwaarde kan bieden aan alle partijen. Daarom voorziet het zowel een reëel ontmoetingsplatform (met de beurs die een fysieke ontmoeting mogelijk maakt) als een virtueel ontmoetingsplatform (met onder andere de vernieuwde website en Vakantieplanner). En er is ook een vakantiemagazine dat een week voor de beurs op grote schaal verspreid wordt zodat je thuis al op het gemak inspiratie kan opdoen. Met deze crossmediale aanpak wil het Vakantiesalon niet alleen inspiratie bieden, maar ook de overvloed van informatie op het web gebundeld aanbieden en zo fungeren als curator in de massa van informatie.
Vakantiebarometer: Naar aanleiding van de beurs wil het Vakantiesalon ook graag een vooruitblik op de markt geven met nieuws uit de reissector. Het nadeel van vele cijfers vandaag is dat ze enerzijds enkel een terugblik geven en anderzijds organisaties die geen lid zijn niet mee opnemen. De cijfers gaan dus enkel over het georganiseerd reizen en dit stelt slechts 20% van de totale sector voor. ABTO (Association of Belgian Travel Organizers) heeft in samenwerking met het onafhankelijk research bureau WES een vakantiebarometer lopen die een vooruitblik geeft op de vakantie-intenties van de Belgische vakantieganger voor de zomer van 2015 en ook de reis-doe-het-zelvers mee opneemt.
Van dreaming tot experiencing in één dag. Het Vakantiesalon van Brussel is de ideale ontmoetingsplaats om als bezoeker ondergedompeld te worden in de vakantiesfeer van waar ook ter wereld, zonder er ver voor te hoeven gaan. Wat normaal gezien een proces is van meerdere weken, gaande van de gedachte ‘ik heb zin om op reis te gaan’ tot het ervaren van de reis zelf, kan nu op één dag. Alle ‘stages of travel’ kunnen namelijk beleefd worden op de beurs:
1.Dreaming: Laat je inspireren en droom helemaal weg bij het idee aan vakantie. Na niet meer dan enkele minuten op de beurs ben je in vakantiestemming.
2.Researching: Op het Vakantiesalon vind je alle informatie die je nodig hebt bij de aanwezige reisprofessionals uit alle hoeken van de wereld.
3.Booking: De droomreis wordt concreet. Bij verschillende exposanten kan je boeken aan salonvoorwaarden.
4.Experiencing: Kom de wereld en de vakantie ervaren met al je zintuigen. Proeven, horen, voelen, ruiken... het kan allemaal in de waaier aan animatie die voorzien is op het Vakantiesalon.
Het Vakantiesalon van Brussel 2015 - BRUSSELS EXPO - Van 5 tot en met 9 februari 2015 - www.vakantiesalon.eu
Oman steeds populairder bij sportieve vakantiegangers
Het ruige landschap, het warme, heldere water en de kilometerslange stranden: moeder natuur heeft Oman gezegend met de ideale condities om van het sultanaat een waar paradijs voor actieve sportfanaten te maken. Niet alleen blinkt het land zelf uit in diverse sporten te land en ter zee, vakantiegangers kunnen tal van watersporten ook zélf leren in Oman. Aftellen naar de Tour of Oman: De meerdaagse wielerwedstrijd werd in 2010 in het leven geroepen en het parcours bestaat uit zes etappes, verspreid over zes dagen. De editie 2015 start op 18 februari en eindigt op 23 februari. Achttien wielerteams zijn bevestigd, met ook enkele Belgen aan de start.
Eersteklas zeilteams en zeilscholen: Warm water en een lichte, stabiele wind: het kustgebied van Oman heeft de meest ideale omstandigheden om te zeilen. Geen wonder dus dat het Sultanaat sterke zeilers weet groot te brengen. Oman telt twee professionele zeilteams, OmanAir en The Wave, die op hoog niveau deelnemen aan internationale zeilraces. Maar ook wie zelf leert zeilen, kan in Oman terecht in één van de vier zeilscholen voor zeilcursussen in het Engels. Charters en minicruises: De kustlijn van Oman is ruig en zelfs nog grotendeels onontdekt. De beste manier om dit pure kantje van Oman met zijn afgelegen baaien en onbewoonde eilandjes te leren kennen is vanop een zeiljacht of catamaran. Verschillende charter bedrijven bieden tochten op het water aan, van een daguitstap of een sunset cruise tot meerdaagse trips. Zelfs een minicruise langs de kustlijn is mogelijk. Oman is overigens het enige land in het Midden-Oosten waar je een charterboot kan huren zonder begeleiding, ook wel 'bareboat' charters genoemd.
Talent bij het Oman racing team Aston Martin: De 33-jarige Ahmad Al Harthy uit Muscat is de absolute topracer van het land en een van de meest toonaangevende internationale sportmannen van Oman. In 2012 werd hij kampioen op de Porsche Carrera Cup in Groot-Brittannië en samen met teamgenoot Michael Caine loodste hij het Oman Racing Team Aston Martin naar de tweede plaats op het Britse GT kampioenschap in september 2014.
Kitesurfen: Oman is een surfersparadijs en daar heeft de moessonwind alles mee te maken: het is de perfecte wind voor kitesurfers, voldoende veilig voor beginnelingen en uitdagend voor kiteboarders van wereldformaat. Eén van de beste plekken is Masirah, een eiland voor de oostkust van Oman. Van mei tot september is de ideale periode. Lessen volgen en materialen huren kan onder meer via het kitesurfcentrum op Masirah.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur. Oman in één woord: GEWELDIG ! info: www.visitoman.be
In het Noorden van Mauritius, aan de oevers van een schitterende lagune, ligt het meest prestigieuze hotel van de Indische Oceaan: het Royal Palm. Dankzij zijn bijzondere ligging en de uitzonderlijke service behoort het Royal Palm tot de "Leading Hotels of the World".
Het Royal Palm is een oase van rust waar luxe, verfijning en discretie hand in hand gaan. De recente renovatie heeft het hotel een nieuwe glans gegeven terwijl de unieke, exclusieve sfeer die het hotel karakteriseert, bewaard bleef. De 69 suites van het hotel worden in 9 categorieën opgedeeld, toch krijgt elk van hen voldoende ruimte en privacy, beschikken ze over een zeer moderne state-of-the-art uitrusting en zorgen Mauritiaanse kunstenaars voor een leuke aangepaste en unieke decoratie. Welke keuze je ook maakt, unieke vergezichten, lommerrijke parkzichten of onuitwisbare einders boven de oceaan vormen een aanvullend decor.
Met drie restaurants onder leiding van chef Michel de Mattéis, Meilleur Ouvrier de France, staat het Royal Palm ook garant voor een gastronomische reis. Deze restaurants zijn La Goélette, Le Bar Plage en La Brezza. La Goélette is onbetwistbaar het neusje van de zalm voor de fijnproevers, het restaurant biedt een uitzonderlijk haute cuisine aan waarbij internationale klassiekers gemengd worden met lokale producten die even ingrijpend het smaakpalet verwennen. Het is de droomlocatie voor een ontbijt aan het strand of een intiem dinertje nabij de bruisende golven. De uitgebreide wijnkelder zorgt voor een ideale pairing met de culinaire hoogtepunten, bereidt door Michel de Mattéis.
Le Bar Plage serveert tropische vissoorten of een gourmet slaatje in de schaduw van eeuwenoude bomen. Het restaurant symboliseert de tijdloze elegantie met fijne begeleiding. Het bevat een 70-tal plaatsen op twee verdiepingen die feilloos overvloeien in het strand. La Brezza een stijlvolle trattoria met 40 plaatsenstaan onder leiding van de Italiaanse chef Alessandro Morino. Hier zorgt de open keuken voor genereuze ontdekkingen, eenvoudig, klassiek en lekker. Antipasta, ruime keuze aan pasta bereidingen en heerlijke risotto worden op sublieme wijze overgoten met een van de vele aromatische Italiaanse wijnen.
In de bijna 2000m2 grote 'spa by Clarins' worden de gasten ondergedompeld in een wereld van ontspanning, welbehagen en schoonheid. De spa werd ondergebracht in leuke gezellige paviljoenen waar zonlicht via de grote ramen behoedzaam binnensijpelt. Het natuurlijke licht geeft extra sfeer en charme aan het welzijn mede door de uitgesproken sereniteit die er wordt weergevonden. Deze unieke enclave biedt een ruim assortiment verzorgingsprogramma’s van Clarins met extra Royal Palm luik waaronder traditionele massages, Ayurveda behandelingen en zelfs Oriental Rituals.
De Royal Palm ervaring kan worden aangevuld met een tochtje met de Royal Princess, een vlottende luxe suites aan boord van een yacht van 65 ft. Diverse belevenissen voor twee, families of kleine groepen zorgen voor een stijlvolle en exclusieve afronding van een vakantie en dit met een gastronomisch accent en bijpassend drankpairing.
Interhome merkt sterke stijging in bezettingsgraad en boekingen van grote vakantiewoningen
In 2015 zullen we vaker met meerdere gezinnen, vrienden of familieleden samen een vakantiehuis delen. Dit blijkt uit cijfers van Interhome, de grootste aanbieder van vakantiewoningen in Europa. Zo zag Interhome het afgelopen jaar de bezettingsgraad van hun grotere vakantiewoningen toenemen met 11%. Waar in 2013 een huisje voor 10 nog gemiddeld door 7.1 personen bezet werd is dit in 2014 al gestegen naar 8.2 personen. En deze trend houdt zich alvast aan voor 2015, zo blijkt. Ook de vraag naar grotere vakantiewoningen (woningen voor 10 personen en meer) kent een sterke stijging met 8,7% ten opzichte van vorig jaar en dit terwijl de vraag naar de ‘normale’ vakantiewoningen stagneert. Het is dus duidelijk dat mensen de capaciteit van hun vakantiewoning beter benutten dan vroeger en we steeds vaker in groep reizen.
Dat de economische crisis zich op meerdere fronten laat voelen is ondertussen bekend. Maar dat we hierdoor voortaan vaker samen met familie of vrienden onze vakantie zullen doorbrengen is nieuw. “De Belg is op dat vlak van nature een luxepaard”, zegt Thibault Van Look, Commercieel Manager België bij Interhome. “Vaak boekte de Belg een vakantiewoning voor 8, maar verbleef hij er hooguit met zijn vrouw en twee kinderen. Die tijden lijken stilaan voorbij, want ook de Belg beseft dat die 4 extra slaapplaatsen hem geld kunnen besparen wanneer hij ook nog zijn broer en diens gezin meeneemt.” Vooral de grotere vakantiewoningen blijken veel beter bezet te worden dan vroeger. Gemiddeld werd een vakantiewoning van 10 personen maar door 7.1 personen bezet. Dit aantal is vorig jaar al opgekrikt naar 8.2. En de meest recente cijfers bevestigen alleen maar deze trend.
Belg boekt prijsbewuster: Daarnaast zit ook de vraag naar grotere woningen in de lift. Zo noteerde Interhome in 2014 een stijging met zowat 5% binnen het segment van de grote woningen (10+). Voor het komende wintersport- en zomerseizoen ligt de stijging al op 8,7% ten opzichte van 2014. We benutten dus niet alleen beter de woningen die we huren, we zijn ook vooral op zoek naar woningen waar we met meerdere gezinnen, familieleden of vrienden kunnen verblijven. “Ook dit is een duidelijk gevolg van de economische realiteit waarin we ons momenteel bevinden”, zegt Van Look. “Zo zien we dat de vraag naar het kleinere type woning stabiel blijft, wat erop duidt dat de groei binnen het segment van de grote vakantiewoningen voornamelijk komt van mensen die voorheen niet voor een vakantiewoning kozen, maar bijvoorbeeld wel voor een hotel. Het prijsbewuste karakter van een vakantiewoning – de eenheidsprijs daalt naarmate men met meer mensen een woning deelt – is hier uiteraard niet vreemd aan. Tot slot kan je in een vakantiewoning ook aan self-catering doen, wat ook nog eens kostenbesparend werkt.”
Wie op zoek is naar een vakantiewoning voor het huidige skiseizoen of de komende zomervakantie kan bij Interhome kiezen uit 33.000 vakantiewoningen, appartementen en chalets in zowat alle formaten. Zo biedt Interhome accommodaties aan vanaf 2 tot maximaal 45 personen. www.interhome.be
Interhome is een verhuurder van vakantiewoningen met een aanbod van 33.000 huizen, chalets en appartementen in 33 verschillende landen. Traditioneel is Interhome het sterkst vertegenwoordigd in Europa. Interhome onderscheidt zich van haar concurrenten door middel van haar stevige netwerk van eigen servicekantoren. Interhome is in 1965 opgericht in Zwitserland en viert in 2015 haar 50ste verjaardag. Moedermaatschappij Interhome AG is gevestigd in Zürich en is 100% eigendom van Hotelplan Holding AG, dat op haar beurt eigendom is van Migros, de grootste retailorganisatie van Zwitserland. De Belgische zetel van Interhome is gevestigd in Diegem.
Beach Couture verzoent nonchalence met verfijning en vindt elk jaar opnieuw een nieuwe manier om vrouwen die naar verre oorden verlangen, erop uit te laten trekken. De twee fashionista’s nemen ons mee naar de zon, op zoek naar het perfecte zandstrand aan het andere eind van de wereld: Capri, Saint Barthélemy, Portofino, Tulum..
Beach Couture is een perfecte weerspiegling van de chic van een zomertrend en de escapistische verlangens die ons het hele jaar achtervolgen. Het ideale kledingstuk om in je koffer te steken als je naar de zon vertrekt is een kaftan.
Deze zomer Beach Couture stelt een kaftan voor verkrijgbaar in twee maten en drie lengtes in bedrukte zijde aangebracht op een basis in modal/viscose of faux-uni & fils fantasie in modal, linnen, viscose. Deze unieke stukken worden gemaakt in Italië en zijn ideaal om met de trends van het seizoen te combineren.
Beach Couture werd bij elkaar gedroond door Alex en Dalia, twee bevriende fashionista’s en verwoede reizigsters. Alex is styliste van opleiding en zette haar eerste professionele stappen in haar familie waarna ze het team van Basil & Boniface vervoegde (kindercollectie). Daar leerde ze Dalia kennen en begon met haar samen te werken. Dalia is een trendy woman bij uitstek: ze volgt haar hart en haar verlangens en laat zich meeslepen door elke nieuwe ontmoeting en ontdekking. Het resultaat van haar ontmoeting met Alex is Beach couture. Beiden kijken naar de wereld met een blik gekleurd door fantasie die hun collectie onweerstaanbaar maakt.
Terwijl de ouders kunnen wegdromen op het autosalon, racen de kinderen met hun hoogsteigen Miniwagen! Jumbo komt op de proppen met een hippe reeks voor jonge autofans. Geïnspireerd op de Mini Cooper, stellen ze de Jumbo Mini Control Wolf op afstandsbediening, de Mini Stunt Racers en de verzamelitems Mini Crewzers voor. Fun verzekerd!
Ieder kind vraagt al eens om aan het stuur van de auto te mogen zitten. Dat kan nu perfect met de Min Control Wolfwagen van Jumbo! Het grommende geluid van de motor is net echt. Om nog maar te zwijgen van de unieke nummerplaat én lichteffecten. Donuts maken, handrem trekken, het kan allemaal! Beschikbaar in blauw of rood voor autofanaten vanaf drie jaar. Prijs: €29.95
Beheer je liever een waar wagenpark? Start dan snel met het verzamelen van de Mini Crewzers. Kleiner van gestalte, maar bont van kleuren! Prijs: €6.99
Op slechts 12 km van de bruisende "Rode Stad", aan de voet van het Atlasgebergte, nodigt Royal Palm Marrakech zijn gasten uit om te ontspannen en te herbronnen in zijn 'spa by Clarins'.
Met de opening van een 10de hotel heeft de Beachcomber groep haar engagement en loyality met de Clarins brand nog verstevigd en meteen een nieuw Royal Palm hotel insigne gecreëerd.
Clarins gaat op zoek naar de perfecte planten en oliën van diep in de eindeloze woestijn tot op de hoogste bergtoppen, enkel met de bedoeling het lichaam maximaal te kunnen verzorgen.
In het Royal Palm hotel Marrakech genieten de gasten van de ervaring van onderlegde verzorgers die de savoir-faire van de jarige Clarins-brand, dit jaar aan de 60ste verjaardag toe, volkomen beheersen. Klanten kunnen zichzelf eveneens vergasten op de typische Royal Palm verzorgingen. De spa werd opgebouwd als een riad, een Marokkaanse woning, met vleugje modernisme maar vooral badend in het natuurlijke daglicht dat de muren overvloedig streelt.
De spa by Clarins in Royal Palm Marrakech is een wellness center van meer dan 3500 m2 met een waaier aan ontspanningsmogelijkheden en behandelingen. Bezoekers kunnen er eindeloos genieten van massages, stoombaden, sauna en peelings, kapsalon en schoonheidssalon, zwembad, yogaruimte en een juice-bar. De massage area omvat 6 individuele lokalen, 2 dubbele units, 4 dubbele massagekamers met 2 balneotherapie en 2 met affusion shower en eentje met jet shower. In de hammam single cabines, sauna en body scrab area’s, relax-side, en nagelbar.
De Clarins verzorgingsunits zorgen voor een partnership met Entr’ Autres Thermes, waardoor ook typische Marokkaanse massages aan de gasten worden aangeboden. Ook hier wordt getracht om de natuurlijke werking van de typische Marokkaanse producten te optimaliseren en het algemeen wellness te verbeteren. Binnen het Marokkaans aanbod geldt de Suprème Rose massage als een absolute aanrader. Het ontspannings- en verzorgingscentrum van de Royal Palm Marrakech is dagelijks toegankelijk van 9 tot 22 uur.
HelloFresh: gezond en lekker eten - webshop levert wekelijks box met volledige maaltijden
Een parkeerplek zoeken bij de supermarkt, geen inspiratie voor de avondmaaltijd en lange rijen voor de kassa. Na een drukke dag kan en wil je niet altijd de supermarkt in. Voor wie in een vol bestaan toch gezond wil eten, biedt HelloFresh de oplossing. Wekelijks wordt er na kantooruren een box bezorgd met daarin lekkere, gezonde recepten én de bijbehorende ingrediënten. De HelloFresh Box is gevuld met ingrediënten voor drie of vijf maaltijden, voor één of meerdere personen. Snel een gezond diner op tafel zetten was nog nooit zo makkelijk. HelloFresh is in andere landen al een groot succes en is nu ook in Vlaanderen en Brussel verkrijgbaar.
HelloFresh gelooft dat iedereen elke dag vers en gezond kan eten. Elke week ontwikkelt het bedrijf nieuwe recepten die een gebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon garanderen. De recepten zijn niet te ingewikkeld, een maaltijd staat gemiddeld in dertig minuten op tafel. De producten zijn, daar waar mogelijk, van het seizoen en uit de regio. Het moet vooral lekker zijn en van hoge kwaliteit. Veel producten worden zelfs speciaal voor HelloFresh geproduceerd. Het uitgangspunt is om het mensen gemakkelijk te maken om gezond en ook lekker te koken. In de box zitten vaak verrassende ingrediënten die niet altijd in de supermarkt te vinden zijn, denk aan koolraap, pastinaak en postelein.
Een complete maaltijd voor iedereen: Er zijn verschillende soorten boxen, een Originalbox met daarin maaltijden met vis en vlees, een Veggiebox voor vegetarische maaltijden en een Fruitbox. Je kunt kiezen uit een box met 3 of 5 maaltijden, voor 1 tot en met 6 personen. Een complete maaltijd is er vanaf € 4,45 per persoon per maaltijd. Daarbij levert HelloFresh precies de hoeveelheden die nodig zijn voor de maaltijd, zodat je niets meer hoeft weg te gooien.
Hoe het werkt: Door middel van een flexibel lidmaatschap beheert de klant via de website zelf de bestellingen, zodat er nooit een pakket wordt geleverd als er geen behoefte aan is. Wie geen lidmaatschap wil aangaan, kan een Proefbox bestellen om te ervaren hoe HelloFresh werkt. De box wordt op maandagavond gratis thuisbezorgd. Na het ontvangen van de box zet je met de ingrediënten en het receptenboekje binnen dertig minuten een gezonde maaltijd op tafel.
HelloFresh is in februari 2012 opgericht en biedt een flexibel lidmaatschap waarmee klanten wekelijks een box met gezonde recepten en alle bijbehorende verse ingrediënten thuisbezorgd krijgen. Na het succes van HelloFresh in Australië, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland, Oostenrijk en Verenigde Staten wordt het concept nu in België uitgerold. Distributie België: Op dit moment is de HelloFresh Box te bestellen in heel Vlaanderen en Brussel en nog niet in Wallonië . Prijs:v.a. €36,00 per box, v.a. €4,45 per persoon per maaltijd – www.hellofresh.be
Bekroonde cruiseschepen varen naar meer dan 100 bestemmingen in Noord-Europa en de Middellandse Zee
Seabourn heeft haar aanbod voor het cruiseseizoen 2016 in Europa bekendgemaakt: meer dan 60 cruises en 100 bestemmingen aan boord van haar drie intieme, bekroonde schepen, Seabourn Odyssey, Seabourn Sojourn en Seabourn Quest. De cruises van 7 tot 22 dagen doen tal van mooie bestemmingen aan langsheen de kustlijn van de Franse, Spaanse en Italiaanse Rivièra, de schilderachtige Griekse eilanden en indrukwekkende Noorse fjorden.
Seabourn Quest start zijn Europese seizoen in het westen van de Middellandse Zee en zet daarna koers naar Noord-Europa. Tijdens een reeks van 7- tot 14-daagse zomercruises verkent het schip de majestueuze Noorse fjorden, de Baltische Zee en Sint-Petersburg. Hoogtepunten zijn onder meer een nieuwe 12-daagse rondreis van Kopenhagen naar Dover in juli, waarbij het schip langs de adembenemende fjorden vaart, alsook een 16-daagse rondreis in augustus vanuit Dover naar enkele buitengewone Schotse en Ierse bestemmingen zoals Greenock (Glasgow-Edinburgh), Liverpool, Dublin en Cobh (Cork), met een overnachting in Belfast. Het schip rondt zijn Europese seizoen af met een 22-daagse oversteek van Dover naar Montreal, waarbij het aanlegt op prachtige bestemmingen in Ierland, Schotland, IJsland, Groenland en Canada.
Seabourn Sojourn keert terug naar het westen van het Middellandse-Zeegebied met een aantrekkelijke mix van 7-, 10- en 11-daagse cruises tussen Rome en Barcelona. Het schip zet koers naar typische mediterrane steden en havens langsheen de Spaanse en Franse Rivièra, de spectaculaire Amalfikust in Italië, en charmante en idyllische eilanden zoals Sicilië, Malta, Corsica en Sardinië.
Seabourn Odyssey doorkruist het oostelijke deel van de Middellandse Zee tijdens een aantal zevendaagse cruises vanuit Athene, Istanbul en Venetië. Tijdens deze reizen, die je kunt combineren tot cruises van twee of drie weken, verken je prachtige Griekse eilanden, historische steden in Turkije en pittoreske havens aan de Dalmatische kust. Nieuw is de 12-daagse cruise “Marokkaanse parels & Canarische Eilanden” van Barcelona naar Lissabon half november. Op het programma staat een bezoek aan Casablanca, de stijlvolle, moderne hoofdstad van Marokko, de badstad Arrecife en Tenerife (Canarische Eilanden).
Bovendien omvat het Europese programma van Seabourn voor het seizoen 2016 stops in een aantal havens die Unesco-werelderfgoed herbergen. De passagiers kunnen tijdens optionele werelderfgoed-excursies die historische sites bezoeken of deelnemen aan speciale ontdekkingsexcursies met een exclusief programma, ontwikkeld in samenwerking met managers van Unesco-werelderfgoedsites en toeristische experts.
Tijdens het Europese seizoen kunnen de gasten genieten van unieke ervaringen die ze alleen bij Seabourn vinden. Zo bieden de drie schepen in verschillende havens in de Middellandse Zee en Noord-Europa de populaire excursie “Shopping with the Chef” aan, waarbij een groepje gasten de chef-kok vergezellen op lokale markten om meer te weten te komen over de lokale producten en met eigen ogen te zien hoe de meest verse ingrediënten worden geselecteerd voor hun diner. Op Seabourn Sojourn en Seabourn Odyssey kunnen de gasten een “Marina Day” beleven: gratis watersporten vanuit het opengevouwen watersportplatform van het schip in een schilderachtige haven in de Middellandse Zee. Seabourn Odyssey gaat meestal voor anker in het Turkse Kusadasi, waar de gasten een gratis “Evening at Ephesus” kunnen beleven, een klassiek privéconcert in de eeuwenoude ruïnes onder een sterrenhemel.
Bij hun ingebruikname (Seabourn Odyssey in 2009, Seabourn Sojourn in 2010 en Seabourn Quest in 2011) oogstten de drie cruiseschepen lovende kritieken voor de vernieuwing die ze in het luxecruisesegment teweegbrachten. De schepen onderscheiden zich door ruime, zorgvuldig ingerichte suites, meestal met een eigen veranda; culinaire ervaringen in een keur aan restaurants; open bars overal op het schip; heerlijke wijn bij de lunch en het avondeten; een bekroonde persoonlijke service en een ontspannen, gezellige sfeer. Met hun 32.000 ton en elk slechts 458 gasten, bieden de schepen een ratio aan ruimte per gast die tot de hoogste van de sector behoort. De gasten wacht een heel persoonlijke service met bijna één personeelslid per passagier.
Voor reserveringen kan er contact opgenomen worden met een reisagent of met Seabourn via de website www.seabourn.com of bel 00800 1872 1872. Volg Seabourn op Twitter, Facebook, You Tube, Flickr en de Seabourn Blog.
Op elk ogenblik van het jaar is het mogelijk om bij Viva Wyndham hotels een nieuwe start te nemen. De keten beschikt hiervoor over een zestal resorts in het Caraibisch gebied zodat aangename temperaturen en zon hoe dan ook van de partij zijn. Drie resorts bevinden zich in de Dominikaanse republiek, twee in Mexico en eentje op de Bahamas. Op zich reeds droombestemmingen waar men lekker lui kan relaxen, maar evenzeer met volle teugen kan genieten van een avontuurlijk en overvloedig aanbod sportmogelijkheden.
Het kameraanbod in elk van de resorts is verschillend maar omvat steeds meerdere opties, in elk van de resorts zijn tevens een aantal kamers beschikbaar voor minder-valide bezoekers. Qua aanbod is het pakket strand- en watermogelijkheden met diverse sporten, zwembaden, disco en amfitheater nagenoeg identiek in elk resort. Net om de diversiteit te behouden biedt elk van hen enkele zeer specifieke items. Elk van de resorts beschikt over meerdere restaurants terwijl men in sommige zelfs even bij de buren op visite kan.
Supplementen worden in hoofdzaak aangerekend voor bepaalde sporten zoals golf, paardrijden, duiken jetski, vissen op diepe zee, terwijl er eveneens toeslagen worden gevraagd voor speciale verzorgingen en massages in de spas en wellnesscentra. Wie inpikt op het aantrekkelijk excursieaanbod zal voor het merendeel ervan wel een extra moeten betalen, precieze informatie hierover is in elk van de resorts aanwezig.
Viva Wyndham Dominican Beach – La Romana – Bayahibe
Ligt op de zuidoostkust van de Dominikaanse republiek met witte zandstranden en kristalblauwe wateren. Het complex biedt 538 kamers in diverse categorieën en bungalows en suites, bepaalde kamertypes zijn toegankelijk voor minder-validen. In het complex bevinden zich 4 bars en 6 restaurants, waarvan 4 met zeezicht. La Terrazza biedt een internationaal buffet, La Roca biedt een internationaal ontbijtbuffet om zich ’s avonds in een mediteraan restaurant te transformeren. La Pizzeria blijft open tot middernacht, terwijl ‘25’ vooral fusion keuken aanbiedt en La Viva Mexico een selectie Mexicaanse gerechten serveert. Er is ook mogelijkheid tot een VIP reservatie in restaurant Atlantis van het naburige Dominican Palace complex.
Leuke excursies vanuit Dominican beach zijn de hoofdstad San Domingo, de eilanden Saona en Catalina en de Rio Chayon met in het achterland de vele suikerrietplantages.
Viva Wyndham Dominican Palace – La Romana – Bayahibe
Op 18 km van de luchthaven La Romana, 90 km van Punta Cana en 115 km van Las Americas. Een complex met 330 kamers in superior, premium en couple retreat. Hier zijn 5 restaurants: La Yuca zorgt voor een internationaal buffet; Il Palco serveert Italiaanse specialiteiten, Bambu serveert een oosterse keuken, ‘25’ biedt ook hier een fusion keuken terwijl Viva Café een duidelijk internationale à la carte formule meekrijgt. Ook hier kan men reseveren voor restaurant Atlantis en een Vip-formule, gasten van het Dominican Palace kunnen ook gratis in de restaurants van het naburige Domincan Beach terecht. Naast car rental werd hier ook een zaal voor 250 personen voor diverse meetings en vergaderingen voorzien. Inzake excursies worden quasi identieke mogelijkheden aangeboden dan in Viva Wyndham Dominican beach.
Viva Wyndham –Tangerine – Cabarete
Aan de noordkust van de Dominikaanse republiek, op 3 minuten van Cabarete en 20 km van de internationale luchthaven. Een complex dat 273 kamers telt in superior, superior plus en suites uitvoeringen en ook 3 restaurants aanbiedt. Het all-day restaurant La Bahia zorgt voor international buffetten en krijgt ‘s avonds het gezelschap van Viva Mexico, Mexicaanse specialiteiten en La Vela, een Italiaans restaurant.
Pluspunt is hier de spa Keline met een all-in wellnesscenter, sauna, hamman en een aromatherapie naast diverse esthetische verzorgingen en massages. Leuke excursies naar Punta Russia, het schiereiland Samana en het park Los Haltises en uitstappen per moto of tochten met een catamaran.
Viva Wyndham Fortuna beach – Grand Bahama island – Bahamas
Op de zuidkust van het eiland op 6 km van Port Lucaya en 17 km van de hoofdplaats Freeport en de internationale luchthaven. Biedt 274 kamers in standaard, flora en Vista room uitvoeringen en 3 restaurants Junkamo, internationaal buffet tijdens alle maaltijden, ’s avonds na reservatie kan men terecht in het oosterse restaurant Bambu of in de Italiaanse Viva Cafe. Er is eveneens een vergaderruimte voor zowat 120 personen. Golfen, jetski, vissen op hoge zee en duiken zijn beschikbaar mits betaling.
Tot de excursies behoren een rondrit op het eiland, een bezoek aan het Nationaal Park Lucayan, tochten met catamaran, een eilandtrip naar Nassau of tochten met boten met glazen bodem om de rijke zeebodem te bewonderen.
Viva Wyndham Maya - Playa del Carmen – Riviera Maya – Mexico
Dit vakantieresort met 604 kamers in meerdere kamertypes ligt aan de Riviera Maya op 3 km van Playa del Carmen en 60 km van de luchthaven van Cancun. La terrazza zorgt voor internationale buffetten en wordt ’s avonds aangevuld met de Hacienda Don Diego met een internationale kaart, Portefina en Miramare twee Italiaanse pizzeria en pasta restaurants en Viva Cafe, een fusion restaurant.
Het resort biedt ook een conferentiecenter voor 200 personen en betalende opties voor paardrijden, duiken en golfen. De spa Renova zorgt voor diverse verzorgingen, fitness en wellness mogelijkheden en een schoonheidssalon.
Op het excursielijstje een tocht naar Cancun en Puerto aventura, bezoeken aan de archeologische sites Chichen Itza, Tulum en Coba, tochten naar de eilanden Cozumel en Mujeres en het waterpretpark Xel-Ha en X-Caret.
Viva Wyndham Azteca – Playa del Carmen – Riviera Maya – Mexico
Tegenover het resort Maya, slechts een klein broertje met 335 kamers maar toch 4 restaurants El Nopal voor diverse buffetten, Il Palco voor de Italiaanse keuken, Bambu voor de Oosterse keuken en Maya Xul-Há, een lokale keuken. Gasten kunnen bovendien terecht in de 4 restaurants van het naburige Maya resort. Hier worden identieke excursies aangeboden zoals in het Viva Wyndham Maya.
Belg spendeert 30% meer tijd aan het vergelijken van vakanties
2014 zal de geschiedenis ingaan als het jaar dat de Belg leerde om zijn vakantie te vergelijken. Zo blijkt alvast uit gegevens van Vakantiedeals.be, de grootste reisvergelijkingssite in België. Niet alleen registreerde Vakantiedeals.be het afgelopen jaar een toename van 90% bezoekers op haar platform, ook het aantal pagina’s dat mensen tijdens een sessie raadpleegde nam spectaculair toe met 30,4%. Tot slot nam de tijd die mensen op de site spendeerden eveneens toe met maar liefst 22%. De stevige concurrentiestrijd tussen de verschillende reisaanbieders en de economische crisis hebben de Belg dus duidelijk aangezet tot een prijsbewuster gedrag.
“Crisis of geen crisis, de Belg blijft reizen”. Een credo dat meer dan eens weerklonk in de Belgische reissector de afgelopen jaren. Maar de economische crisis en de vele besparingen die op til staan hebben de Belg wel prijsbewuster gemaakt. “Iets waar de reisaanbieders in België gretig op inspelen”, zegt Jurgen De Vos van reisvergelijkingssite Vakantiedeals.be. “De traditionele touroperators pakken tegenwoordig al in november uit met vroegboekkortingen. De ene met gratis nachten, de andere met een prijskorting, etc. In januari en februari heb je traditioneel de grote boekingsgolf waarbij zowat alle reisaanbieders kortingen toekennen. En dan heb je nog de online spelers die het ganse jaar door met promoties uitpakken. Allemaal positief voor de consument, maar die verliest wel stilaan het bos door de bomen.”
De enige optie die dan nog rest is zorgvuldig vergelijken. Alleen al bij de reisvergelijkingssite Vakantiedeals.be noteerde men een stijging van het aantal bezoekers van 90% ten opzichte van 2013. En het aantal zoeksessies steeg met maar liefst 118%. Maar een nog belangrijkere indicatie is de tijd die mensen per sessie spendeerden. Zo nam de tijd per sessie toe met 22% en het aantal bezochte pagina’s met een goeie 30%. Een stijging die niet toegeschreven kan worden aan de toegenomen naamsbekendheid van Vakantiedeals.be, maar louter het bewijs is dat mensen meer energie steken in het vergelijken van hun reis.
Bij Vakantiedeals.be is men er trouwens van overtuigd dat deze aantallen het komend jaar nog sterker zullen toenemen. “De strijd om de consument is bikkelhard en wordt bij momenten steeds grimmiger. De grote touroperators worden langs alle kanten bestookt en zullen op hun beurt moeten blijven uitpakken met messcherpe prijzen en voordelen. De consument kan hier enkel maar wel bij varen, op voorwaarde dat hij bij de pinken is en blijft vergelijken”, besluit Jurgen De Vos.
Op de site van Vakantiedeals.be vind je alvast een handig overzicht terug van de voordelen die de verschillende touroperators momenteel aanbieden. Dit overzicht met o.m. het aanbod van belangrijke Belgische spelers als Thomas Cook, Neckermann, Sunjets, Sunweb en Corendon kan je raadplegen via http://www.vakantiedeals.be/nieuws/vroegboekkortingen-zomer-2015-overzicht
Wij brengen u een voorsmaakje van wat twee regio’s in het zuiden van Frankrijk aanbieden op het Vakantiesalon van Brussel: Aquitaine en de Limousin.
1) Aquitaine
Natuur en gastronomie zijn de sleutelwoorden in Aquitaine. Om deze aspecten van de regio te ontdekken, stelt men u een persoonswissel voor. U wordt: Een truffelexpert in Dordogne: u zult niet kunnen weerstaan aan de subtiliteit van het weergaloze aroma: ontdek de beroemde champignon, kijk hoe hij bereid wordt en geniet van een proeverij. Wijnbouwer voor 1 dag in het Château Feely in de omgeving van Bergerac: u maakt uw eigen wijn en vertrekt met een fles van uw cru. Een herder in de Pyreneeën: een herder van de piémont béarnais biedt u aan een dag door te brengen met hem, zijn koeien en zijn schapen. Op het programma: wandeltocht, picknick met boerderijproducten, ontdekking van het herdersleven, het werk van de herdershond… Een oesterkweker in Arcachon: het programma verandert elke dag, van het plaatsen van de collectoren voor de larven, het keren van de oesterzakken, het reinigen van de parken en het oogsten van consumptieklare oesters… De dag eindigt met een proeverij van vers geoogste oesters.
De niet te missen evenementen: 18 april – 1e editie van de Marathon de Bordeaux Métropole Het parcours van de Marathon de Bordeaux Métropole wordt ‘s nachts gelopen, een première voor Frankrijk. Het neemt de lopers mee door het hart van Bordeaux, dat door Unesco werd opgenomen als Werelderfgoed, en doorkruist daarna verschillende naburige gemeenten, enkele kastelen en befaamde wijngaarden. Van 15 tot 17 mei – Grand Prix de Pau De ‘Grand Prix moderne’ van Pau is de enige in Frankrijk die plaatsvindt op een circuit in het stadscentrum. Voor liefhebbers van sensatie en groot spektakel, is het een niet te missen evenement, met bezoeken aan de paddocks, races en een ongewone sfeer in het stadscentrum. Van 27 juli tot 1 augustus – Mimos, het Internationaal festival van de mime en de gebarenkunst in Périgueux Na Londen is dit het belangrijkste festival van Europa voor deze kunsten. Het is vooral gebaseerd op mime, maar staat open voor alle vormen van bewegend theater. De boeiende spektakels vinden plaats in de straten, op pleinen, in tuinen en parken, maar ook in theaters en musea. Meer informatie op: www.tourisme-aquitaine.fr
2) Limousin
‘Limousin, aux sources du luxe’ (aan de bron van de luxe) is een titel die de toon zet voor 2015. De regio zet inderdaad zijn traditionele knowhow in de kijker: email en het beroemde porselein van Limoges, de wandtapijten van Aubusson, het accordeon in Tulle en de lederen handschoenen in Saint-Junien. Fabrieksbezoeken zijn mogelijk, maar misschien wilt u liever onmiddellijk gaan shoppen. Op het gebied van logies kunt u kiezen voor ongewoon en chic met de Cabanes de Peaulouse, knusse nestjes in een ongerept bos in de Creuse. Een echte terugkeer naar de bron.
De niet te missen evenementen: 3 en 4 oktober – 6e Festival du Fantastique et de l’Imaginaire Alles wat de fantasie en de verbeelding voortbrengt, is aanwezig: literatuur met wedstrijd voor novellen en boekenbeurs, straatspektakels, vertelwandelingen, conferenties, verhalen, fantasiemarkt… Eregasten dit jaar zijn de elfen. Laatste weekend van oktober – Nationale dagen van de wol en het vilt Tijdens drie dagen onthult wol zijn geheimen via tal van animaties: rondleidingen in de wolspinnerij, wandtapijtenateliers, exposities, ontmoetingsateliers, demonstraties (kaarden, spinnen, weven, vilt, tricot, haken, verven…). Meer informatie op: www.tourismelimousin.com
Wij brengen u een voorsmaakje van wat de drie regio’s van het centrum van Frankrijk aanbieden op het Vakantiesalon van Brussel: Auvergne, Bourgogne en Franche-Comté.
1) Auvergne
In het land van de vulkanen staat Moulins, stad van kunst en geschiedenis dit jaar in de kijker. Dankzij nieuwe belangrijke sites zoals het ‘Centre National du Costume de Scène’ en het ‘Maison Mantin’ (een voorbeeld van een statige burgerwoning uit de 19e eeuw), heeft de voormalige hoofdstad van de Bourbons en zijn omgeving voortaan een rijk en gevarieerd aanbod. Het Nationaal centrum van scènekostuums viert de 300e verjaardag van de Komische Opera in 2015 met een voorstelling van een honderdtal van de mooiste kostuums op de tentoonstelling ‘L’Opéra Comique et ses trésors’.
Andere bezienswaardigheid is het Grand Café, waar Coco Chanel zou gezongen hebben vooraleer ze zich in de mode lanceerde. Het etablissement wordt beschouwd als één der mooiste cafés van Frankrijk. Het werd in 1899 gebouwd in art-nouveaustijl. Niet ver daar vandaan laat de wijngaard van Le Saint-Pourçain (AOC) u zijn topproducten ontdekken: de typische witte wijnen, tegelijk droog, fruitig en een beetje kruidig.
De niet te missen evenementen: 21 en 22 maart – Feest van Les Tersons Aubrac in Pierrefort. Dit evenement rond het runderras Aubrac en de gastronomie zal zijn 16e editie vieren met kookateliers, een tentoonstelling van Aubrac koeien, defilés van ossen, een streekproductenmarkt, muzikale animaties, straattheater en proeverijen. Begin juli – Europese dagen van de smaak in Aurillac. Dit gastronomisch festival dat is toegespitst op streekproducten, richt zich tegelijk tot het grote publiek en de liefhebbers van koken en gastronomie. Van 18 tot 22 augustus – 30e verjaardag van het Festival van het straattheater in Aurillac. Ieder jaar nemen ongeveer 120.000 bezoekers deel aan dit evenement. Met meer dan 500 gelegenheidsgezelschappen en een twintigtal officiële gezelschappen, acrobaten, musici, marionettenspelers en acteurs, richt deze feestelijke vijfdaagse zich tot groot en klein. In 2015 viert het festival zijn 30e verjaardag. Meer informatie op: www.auvergne-tourisme.info
2) Bourgogne
Terwijl de stad Nevers zijn van oudsher overgeleverd vakmanschap rond faience laat herleven, biedt de regio twee ongewone ervaringen in volle natuur: Museum van de Faience van Nevers. Het Museum van de Faience in Nevers was 10 jaar gesloten voor verbouwingen en toont nu zijn nieuwe omgeving. Met een video en een authentieke toer, worden de verschillende fases van de creatie in het atelier uitgelegd aan de bezoeker. Faience en geëmailleerd glas, verbonden met de geschiedenis van de stad, zijn de hoogtepunten van de collectie. Overnachten in… een huis van de Hobbits! Liefhebbers van Tolkien en zijn fantastische wereld kunnen zich verheugen. Zij kunnen voortaan overnachten op Midden-Aarde, het continent van de Hobbits. Het ‘Domaine de la Pierre Ronde’, gelegen aan de oever van het meer van Chamboux, biedt de ongewone woning aan die half onder een heuveltje ligt en bekleed is met aarde en gras. Les Toues cabanées van het Village des Demoiselles. Op een steenworp van Digoin vindt u ‘Les Toues cabanées’, geïnspireerd op de boten met platte bodem die op de Loire voeren, maar dan met meer comfort. De vlottende 4-sterrenhuizen, volledig bekleed met hout, liggen aangemeerd of bevinden zich in het midden van de vijver. Een ideale plek voor een gezinsvakantie in gezelschap van de libellen!
Meer informatie op: www.bourgogne-tourisme.com
3) Franche-Comté
De twee grote thema’s van Franche-Comté zijn het rondtrekkend toerisme (te voet, per fiets en op het water) en het cultureel stadstoerisme. Wat het rondtrekkend toerisme betreft: de ‘Franco Vélo Suisse’ en ‘L’Echappée Jurassienne’ laten volop toe om een frisse neus te halen. De Franco Vélo Suisse is een fietsroute van 40 km die Belfort (Frankrijk) verbindt met Porrentruy (Zwitserland). Tussen de Vogezen, de Jura, de Elzas, Ajoie en Franche-Comté, wordt het parcours aangevuld met 7 aansluitende lussen die kleine landwegen en ‘voies vertes’ volgen. L’Echappée Jurassienne verbindt de vlakte met de hoogtes van de Jura. De 260 km bewegwijzerde en gehomologeerde wandelpaden laten toe de rijkdom van dit gebied met spectaculaire en gevarieerde landschappen te ontdekken.
Op het gebied van cultuur staan de citytrips bovenaan de lijst: De Citadel van Besançon: de indrukwekkende en majestueuze citadel en zijn muren bieden unieke panorama’s van de stad en zijn uitzonderlijke omliggende natuur. Belfort en zijn Leeuw: de Leeuw van Belfort, een historisch monument dat gebouwd werd door Frédéric-Auguste Bartholdi, is het embleem geworden van de stad. Het symboliseert de vrijheid en de heroïsche weerstand van de troepen van Belfort tegen het Pruisische leger in 1870-71. Luxeuil-les-Bains, kuurstad van kunst en geschiedenis, vertoont met zijn renaissancewoningen en zijn vakwerkpanden een opmerkelijk architecturaal erfgoed. Iets verder dankt het ‘Pays fougerollais’ zijn bekendheid aan de kersenteelt die hier ontstond op het einde van de 16e eeuw, en aan de fabricatie van kirsch. Meer informatie op: www.franche-comte.org
Wij brengen u een voorsmaakje van wat de vier regio’s in het noorden van Frankrijk aanbieden op het Vakantiesalon van Brussel: de Elzas, Bretagne, Lorraine en Normandië.
1) De Elzas
De regio mikt voor het nieuwe jaar op cultuur en wellness. Cultuur komt onder meer aan bod met de heropening van het Unterlinden museum in Colmar, dat is neergestreken in de oude gemeentelijke baden – een prachtig gebouw in art nouveau – maar ook met de tentoonstelling ‘Les Impressions du Soleil Levant’ in het Museum voor het bedrukken van stoffen in Mulhouse, dat tot oktober een licht werpt op het Parijse haute-couturehuis Léonard en zijn banden met Japan. Om opnieuw fitter te worden, raden we nieuwe spa’s aan in de Hostellerie La Cheneaudière & Spa en zijn grootste Flotarium van Europa, en in Morsbronn-les-Bains, met La Source des Sens.
De niet te missen evenementen: De 1000e verjaardag van de fundamenten van de kathedraal van Straatsburg Tot 7 september biedt dit monument, dat door Unesco is opgenomen als Werelderfgoed, een agenda met 150 evenementen van formaat, waaronder een groot klank- en lichtspel in de zomer. Van eind november tot eind december – Kerstmarkten van de Elzas Tijdens de feesten wordt de hele regio gesublimeerd door lichtversieringen, de geuren van specerijen en lekkernijen, zang, vertellingen en tal van animaties. Meer informatie op: www.tourisme-alsace.com
2) Bretagne
Bretagne richt de schijnwerpers op zijn uitzonderlijk natuurerfgoed en neemt de bezoekers mee voor een onvergetelijke tocht naar de archipel van Molène en het mariene natuurpark van Iroise. Deze excursie wordt georganiseerd vanuit Le Conquet door twee mensen die een passie hebben voor de zee en de natuur. Het wordt een uitstap met bijzondere panorama’s en onvergetelijke ontmoetingen. Andere nieuwigheid: het Balthazar Hotel & Spa, een 5-sterrenhotel dat eind 2014 zijn deuren opent in Rennes. Het is ondergebracht in een gerenoveerd elegant gebouw met een hedendaagse design en beschikt over 53 kamers en 3 suites. Het is ook uitgerust met een spa Nuxe van 300 m², met hamam, jacuzzi, sauna, ijsfontein en 4 cabines voor behandelingen en massages.
De niet te missen evenementen: 11 en 12 juli – De Ronde van Frankrijk passeert in Bretagne De 102e editie van de Ronde heeft aankomsten in 2 Bretoense steden: Rennes en Vannes. In 2015 – Het legen van het meer van Guerlédan Guerlédan, het grootste meer van Bretagne, biedt in 2015 een unieke ervaring. Tot 1985, jaar van de laatste lediging, werd het meer om de tien jaar drooggelegd om de toestand van de stuwdam na te gaan. Sindsdien gebeurt het nazicht met een robot en het legen is zeldzaam geworden. Wanneer het meer geleegd wordt, laat het een verzwolgen vallei zien die veel weg heeft van een maanlandschap. Meer informatie op: www.tourismebretagne.com
3) Lorraine
Lorraine, regio van diversiteit en goede prijs-kwaliteitverhoudingen, presenteert zijn motoren voor het toerisme in 2015: Metz & Amnéville-les-Thermes, met hun grote attracties zoals het Centre Pompidou-Metz en de Zoo van Amnéville, een van de grootste dierentuinen van Europa. Nancy, zijn wereldwijd bekende Place Stanislas en zijn art nouveau architectuur. De Hautes-Vosges, de Vogezentoppen met zachte rondingen en de waaier activiteiten die het hele jaar georganiseerd worden. Verdun en de Meuse, in het middelpunt van de belangstelling tijdens het 2e jaar van de 100e verjaardag van de Eerste Wereldoorlog.
De niet te missen evenementen: 11 april – Opening van TigerWorld in de Zoo van Amnéville Na werken die twee jaar hebben geduurd, zal TigerWorld zijn deuren openen voor het publiek op 11 april 2015. In een nieuwe ruimte met 2000 plaatsen zal drie tot vier keer per dag een klank- en lichtspel met speciale effecten worden georganiseerd, met een tiental witte en Bengaalse tijgers en met als decor een Cambodjaanse tempel. Maart-april – Opening van het Domaine de la Klauss, 4-sterrenhotel & spa Dit 4-sterrenhotel, het eerste in de Moselle, zal volgende lente zijn deuren openen in Montenach. Het biedt 16 kamers en 11 suites. In de spa wordt een brede waaier ontspanningsproducten aangeboden, van jacuzzi en hamam tot ijsfontein en sensoriële douches. 24 juli tot 2 augustus – Lorraine Mondial Air Ballons Dit evenement op het vliegveld van Chambley Planet’Air, tussen Metz en Nancy, trekt om de twee jaar duizenden bezoekers aan voor het grootste evenement met heteluchtballons ter wereld. Het thema van 2015, ‘Nulle part ailleurs’ (nergens elders), zal meer dan 1.000 teams uit 67 verschillende landen samenbrengen. Op het programma: twee dagelijkse vluchten, animaties met luchtdopen, aeronautische demonstraties, nachtelijk vullen… Meer informatie op: www.tourisme-lorraine.fr
4) Normandië
In Normandië zullen alle ogen gericht zijn op de Mont-Saint-Michel. Deze magische site, door Unesco sinds 1979 opgenomen als Werelderfgoed, zal in 2015 het einde zien van 10 jaar werkzaamheden die het herstel van het maritieme karakter tot doel hadden. De operatie valoriseert de oversteek tussen het vasteland en de rots met een totaal vernieuwd ontdekkingsparcours.
De niet te missen evenementen: Vanaf januari – Het Panorama XXL in Rouen Dit cultureel project dat uniek is in Frankrijk, bestaat uit een reuzengrote rotonde, vlakbij de kaai van de Seine. Het panorama zal een groot schilderij tonen, gerealiseerd door de Duitse kunstenaar Yadegar Asisi, met een zicht van 360° van een stad of een natuurlandschap. Februari – Opening van het Historial Jeanne d’Arc in Rouen Het epos van de vrouw die haar stempel drukte op de geschiedenis van Frankrijk, zal gebracht worden in het aartsbisschoppelijk paleis van Rouen, de plaats waar ze ter dood werd veroordeeld maar ook later werd gerehabiliteerd. Met een origineel museaal parcours dat de laatste multimediatechnieken gebruikt, zal de bezoeker ondergedompeld worden in het hart van de 15e eeuw, tijdens een boeiende gerechtelijke enquête. Het hele jaar 2015 – Le Havre: 10e verjaardag van de erkenning van het stadscentrum als Werelderfgoed van Unesco. Het centrum van Le Havre, heropgebouwd door Auguste Perret, was het eerste stadsensemble van de 20e eeuw dat door Unesco werd opgenomen als Werelderfgoed. Meer informatie op: www.normandie-tourisme.fr
Van donderdag 5 tot maandag 9 februari 2015 is Frankrijk aanwezig in Paleis 4 van Brussels Expo ter gelegenheid van het Vakantiesalon. Verschillende regio’s, departementen en Franse dienstverleners komen er hun belangrijkste attracties en nieuwigheden voorstellen. Corsica wordt de eregast van deze editie.
Momenteel hebben al 39 exposanten hun deelname bevestigd in het Frankrijkdorp, waaronder Corsica dat de eregast wordt. Dit jaar worden de troeven van het ‘île de beauté’ in de 4 seizoenen in de kijker gezet. De lente op Corsica is het seizoen van de eerste festivals. Vanaf het begin van de paasvakantie wordt het levendig in de vakantieplaatsen. De paasfeesten op Corsica hebben een bijzondere plaats. Het is een periode van intense religieuze activiteit waarbij christelijke tradities en oude rites zich vermengen tijdens verrassende momenten.
Ideeën voor sportieve vakanties: Neem in april deel aan de Foulées Cortenaises, een bergloopwedstrijd. Overtref uzelf van 6 tot 10 juni tijdens Corsica Raid Aventure en zijn vele zee- en gebergtedisciplines. De zomer op Corsica, tijdens de periode met de meeste vakantiegangers, biedt het eiland een heel palet mogelijkheden aan met de zekerheid van een uitzonderlijk klimaat. Niet te missen in juli: de befaamde ‘Aflossing van de Gouverneur’ in Bastia. De oude haven wordt een dag lang het toneel van de wedersamenstelling van een ceremonie die meer dan 500 jaar oud is. Zij toont de overdracht van de macht tussen de gouverneurs van Bastia, benoemd door Genua. De nieuwe gouverneur, vergezeld van een stoet van 150 figuranten, doorkruist de straten van de oude stad en neemt passanten mee in een parcours dat verlevendigd wordt met ‘tableaux vivants’.
Idee voor een wellnessverblijf: Laat u verwennen rechtover de baai van Ajaccio en de ‘Îles sanguinaires’ en ontdek nieuwe sensaties dankzij de eigenschappen van Corsicaans bloemenwater en essentiële oliën. Een zintuiglijke reis die tegelijk behandelingen met zeewater, modelages en schoonheidszorgen inhoudt. Tijdens de herfst op Corsica blijven de meeste verblijfsadressen en handelszaken open. Het is een zeer aangenaam seizoen en de zee behoudt haar zomerwarmte. De periode is zeer geschikt om het eiland te ontdekken als koppel, met vrienden of met een groep, met een bevolking die meer beschikbaar is om de troeven te delen.
Verblijfsideeën voor het naseizoen: Een autocircuit van 11 dagen nodigt u uit om Corsica te ontdekken via zijn mooiste dorpen. Met vertrek aan het massief van Alta Rocca komt u op de vlaktes van La Balagne, via de Gorges du Prunelli en de kliffen van de westkust. Zoek tijdens een weekend de Corsicaanse wijngaarden op. Tijdens dit exclusief en volledig gepersonaliseerd verblijf wordt u een dag lang vergezeld van een sommelier die u wegwijs maakt in de wijntradities van de AOC van Ajaccio. De winter op Corsica is het seizoen voor de liefhebbers van langlaufen die een deel van
de beroemde GR-20 kunnen volgen. In kleine familiestations kan men genieten van skiplezier en wandelingen op sneeuwschoenen. Men kan ook zijn vakantie veraangenamen met een bezoek aan leuke restaurants die streekgerechten serveren.
Verblijfsidee ski en gastronomie: Trek naar de massieven van het binnenland voor een skiweekend of naar de aangestampte pistes van de Monts du Niolu. Proef van de winterproducten: charcuterie, olijfolie, oesters, meel van kastanjes, zee-egel, zuiglam, geitenlam, brocciu (kwark), citroen en clementine.
Lijst van de Franse exposanten die tot vandaag hun deelname aan het vakantiesalon hebben toegezegd: Regio’s: Elzas, Aquitaine, Auvergne, Bourgogne, Bretagne, Corsica (eregast), Franche-Comté, Limousin, Lorraine en Normandië. Departementen: Aube-en-Champagne, Alpes de Haute Provence, Drôme, Hautes Alpes, Loiret / logis du Loiret, Nord en Pas-de-Calais, Val de Loire, Vaucluse en Vendée. Offices de Tourisme: Arras, Desvres-Samer, Méribel, Montagnes du Jura en Vercors.
Overige exposanten: Atout France, Berry Province, Best Western La Marina, La Coupole, Gîtes de France, Hôtel Plaisir, Hôtels & Résidences international, Nausicaa, Novasol, Parc Zoologique de Paris, Sequoia Parc, Sunêlia, Les Villages Lou Capitelle en Pays du Mont Blanc
Praktische informatie: Openingsuren: van 10 tot 18 u - Plaats: Brussels Expo, Belgiëplein 1 – 1020 Brussel (Laken) - Toegangsprijs: € 8 - www. vakantiesalon.eu
Voor alle informatie over Frankrijk: be.rendezvousenfrance.com