Coca Colamerken worden één ombeter te kunnen kiezen
Gemeenschappelijke identiteit en meer zichtbaarheid voor Coca-Cola life, Zero en light. Coca-Cola België maakt vandaag bekend dat het, samen met een aantal andere Europese landen, pilootmarkt zal zijn voor de nieuwe ‘merkidentiteit’. Concreet betekent dit dat alle blikjes en flessen Coca-Cola (rood), Coca-Cola life (groen), Coca-Cola Zero (zwart) en Coca-Cola light (zilver) dezelfde iconische look en visibiliteit krijgen. De drie varianten met minder of geen calorieën zullen zo ‘meesurfen’ op de iconische originele Coca-Cola en een veel prominentere plaats krijgen in alle communicatie. Het wordt voor de consument dus duidelijker om een Coca-Cola te kiezen die het best aansluit bij zijn smaak, voedingspatroon en levensstijl.
De vier Coca-Cola’s worden als het ware verenigd onder de overkoepelende Coca-Cola identiteit en beeldcommunicatie. Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light worden ‘evenwaardige broers en zussen binnen dezelfde familie’.
Sinds zijn ontstaan 129 jaar geleden staat Coca-Cola voor ‘great taste, refreshment and happiness’, ondersteund door bekende en iconische campagnes. Maar door de jaren zijn de levensstijl en voedingspatronen van consumenten uiteraard flink geëvolueerd, wat aanleiding gaf tot nieuwe behoeftes en voorkeuren qua smaak, calorie- en cafeïnegehalte.
Via innovatie ontstonden zo nieuwe merken om de consument meer keuze te bieden, elk met hun eigen ‘identiteit’ en verschil in smaak, calorie- en cafeïnegehalte. Tot vandaag. Coca-Cola maakt bekend dat de verschillende merken één en dezelfde identiteit krijgen. Deze nieuwe aanpak doorheen het hele gamma zal zowel het gemeenschappelijke ‘erfgoed’ als de eigenheid van elke variant weerspiegelen. Opnieuw: om makkelijker te kunnen kiezen.
Wat betekent deze ‘éénmerkstrategie’ voor België? In plaats van de vier op zichzelf staande merken Coca-Cola, Coca-Cola life ,Coca-Cola Zero en Coca-Cola light, zal je steeds hetzelfde iconische Coca-Cola merkbeeld zien, dat de vier varianten ondersteunt. Coca-Cola varianten met minder of geen calorieën komen op het einde van elke tv-spot duidelijk in beeld. Elk Coca-Cola flesje of blikje, gezoet met suiker of met een laagcalorische zoetstof, met of zonder cafeïne, met kers, elk drankje krijgt dezelfde stijl, waarbij enkel de kleuren onderscheidend zullen werken. De specifieke productkenmerken van elke Coca-Cola variant worden duidelijk op de verpakkingen meegegeven, bijvoorbeeld “zero calories – zero sugar” bij Coca-Cola Zero.
Met deze ingrijpende ontwikkeling wil Coca-Cola in België nog meer de ‘keuze’ centraal stellen in zijn merkstrategie. De focus ligt daarbij op het zo duidelijk mogelijk communiceren van de verschillen, maar ook het gemeenschappelijke Coca-Cola merkconcept te onderstrepen, zodat mensen de voor hen juiste Coca-Cola kunnen kiezen.
Hilary Quinn Coca-Cola Trademark Director, over deze nieuwe strategie: “Coca-Cola is één van de meest geliefde en iconische merken ter wereld. Met deze nieuwe éénmerkstrategie benadering in België, wordt Coca-Cola écht één familie, waarbij de varianten met minder of geen calorieën op dezelfde hoogte als de originele klassieker komen. Dus, of je nu kiest voor de originele ‘real thing’, of een suikervrije Coca-Cola, je hebt altijd een Coca-Cola in je hand. Op die manier willen we het unieke Coca-Cola gevoel van ‘happiness’ doortrekken in het hele gamma, en tegelijk ons aanbod van meer keuze duidelijker communiceren.”
Deze aanpak is een logisch vervolg op de keuzestrategie die Coca-Cola België de laatste jaren heeft ontwikkeld voor de consument. Eerdere stappen in die richting zijn: de ontwikkeling van nieuwe formules voor Nestea (2012) en Sprite (2013) om het suiker- en caloriegehalte met 30% te verminderen* dankzij zoetstoffen uit stevia; de lancering van nieuwe producten zoals de caloriearme frisdrank FÏNLEY (2014) en Coca-Cola life (2015) met 33% minder suiker en calorieën; het toenemende aandeel in de verkoop (meer dan 45%) van dranken met weinig of geen calorieën (incl. natuurlijk mineraalwater), waarbij de totale ‘calorie-voetafdruk’ in België met 9% verminderde over de laatste 5 jaar; de introductie van kleinere verpakkingen zoals het 250 ml Coca-Cola blikje, zodat verpakkingen tot en met 0,5 liter nu al 55% van het verkoopvolume vertegenwoordigen.
“We blijven gaan voor meer keuze voor onze consumenten. De éénmerkstrategie is een krachtige hefboom om dit te communiceren”, stelt ook Jeroen Langerock, Communications Director Coca-Cola Belgium. De huidige Coca-Cola ‘Kiss Happiness’ Contour campagne (naar aanleiding van de 100e verjaardag van het iconische glazen flesje) loopt van 2 maart tot 3 mei. Daarna wordt alle Coca-ColaTM marketingcommunicatie samengebracht onder de éénmerkstrategie, met nieuwe advertenties vanaf 4 mei 2015.
De Grote Markt van Brussel viert Saint Patrick's day
Op 17 maart kleurt onze planeet wat groener: wereldwijd vieren meer dan 70 miljoen mensen dan Saint Patrick, een van de patroonheiligen van Ierland. Van Dublin tot Dubai, van Londen tot Lima, van Panama tot Parijs, van Sydney tot Stockholm of van Moskou tot Madrid: deze jaarlijkse viering is op de zes continenten merkbaar. Ook Brussel neemt deel aan het feestgedruis: de Grote Markt kleurt op 17 maart groen ter ere van Saint Patrick’s Day! Een initiatief van Toerisme Ierland, met de steun van Guinness
Bij die vieringen van Saint Patrick horen optochten in grote wereldsteden maar ook een groene opsmuk van emblematische gebouwen en sites. Zoals gebruikelijk sluit Guinness zich ook in 2015 nauw aan bij de feestelijkheden voor Saint Patrick, en dit in de vier hoeken van de wereld. In afwachting vertellen we hier alvast enkele 'facts & figures' die je misschien nog niet kende …
Wist je …dat Saint Patrick eigenlijk niet Patrick heette! Zijn echte naam was Maewyn Succat; dat niet groen maar veeleer blauw de kleur was die jarenlang het meest werd gekoppeld aan Saint Patrick. Groen was namelijk de kleur van het ongeluk. Het blauw van Saint Patrick werd eeuwenlang beschouwd als het symbool van Ierland. Op de Ierse wapenschilden vind je ook vandaag nog deze kleur terug; dat St. Patrick's Day niet alleen in Ierland een feestdag is. Het is ook een officiële feestdag op het Caraïbische eilandje Montserrat met ongeveer 4000 inwoners waar zich in de 17e eeuw vele uitgeweken Ieren vestigden; dat Saint Patrick al twee keer werd gevierd in de ruimte. In 2011 had het internationale ruimtestation ISS de Iers-Amerikaanse astronaute Catherine Coleman aan boord: zij gaf de dag een feestelijk tintje door in gewichtloze toestand in de ruimte een wijsje te spelen op een 100 jaar oude fluit. En in 2013 nam astronaut Chris Hadfield deel aan de feestelijkheden door Ierland te fotograferen vanuit de ruimte terwijl hij Danny Boy zong; dat de eerste stoet voor Saint Patrick niet in Ierland uittrok maar in de Verenigde Staten. Vandaag vinden overal ter wereld zulke feestelijke optochten voor de patroonheilige van Ierland plaats: in München (Duitsland), Londen, Manchester, Birmingham en Belfast (Verenigd Koninkrijk), Buenos Aires (Argentinië), Tokio (Japan), Sydney (Australië), …
GUINNESS in cijfers
Op St. Patrick's Day worden wereldwijd 13 miljoen glazen GUINNESS geserveerd. Het huurcontract van de Ierse brouwerij St. James's Gate vervalt binnen 8744 jaar. Bij het huidige productietempo zal de brouwer tegen dan nog ruim 9 biljoen glazen kunnen brouwen. Gemiddeld wordt er élke dag ergens ter wereld een Ierse pub geopend. GUINNESS wordt in 50 landen gebrouwen en met name in St. James's Gate, in Dublin. De St. James's Gate Brewery brouwt jaarlijks 4,5 miljoen hectoliter GUINNESS.
Om je maximaal in te leven in de Ierse feeststemming kan het nuttig zijn enkele typisch Ierse uitdrukkingen te beheersen: zo geniet je vast nog meer van St. Patrick's Day. Pionta GUINNESS, le do thoil. (Pyun-tah GUINNESS, leh duh huh-il): een glas GUINNESS, alstublieft. Lá Fhéile Pádraig Sona Duit! (Law Ale-yeh Pawd-rig Sunna Ditch): een gelukkige Saint Patrick! Ádh na nÉireannach! (Awe nah Nay-ron-okh): "Luck of the Irish", "Op de Ieren!" Deze uitdrukking wordt gebruikt om iemand voorspoed te wensen bij het heffen van het glas, of als je iemand een kaartje of een berichtje stuurt. Sláinte! (Sloyn-cheh): Santé! Gezondheid! Go raibh maith agat. (Guh rev mah a-gut): Merci. Dank u! Tá fáilte romhat. (Taw foyle-cheh roh-ot): Niets te danken, Tot uw dienst!
Deceuninck breidt kleurengamma ramen en deuren uit met 30 nieuwe folies
Zoveel Belgen, zoveel stijlen. Wie ons land doorkruist, valt meteen de grote architecturale verscheidenheid op. Van cottage tot modern. Van pastoriewoning tot bungalow. Alles kan. Deceuninck geeft u daarom carte blanche om te bouwen en te verbouwen zoals u het wil. Met voor elk type woning raam- en deurprofielen die niet enkel qua vorm maar ook qua structuur en kleur perfect met uw woning matchen. Nu zelfs meer dan ooit. Want vanaf vandaag stelt Deceuninck maar liefst 30 bijkomende nieuwe foliekleuren voor uw ramen en deuren voor: Special edition (volume II). Zo biedt Deceuninck nu maar liefst 60 mogelijke folies aan. Tel hierbij de coatings en de massakleuren, en u vindt in het gamma Deceuninckprofielen ongetwijfeld precies die kleur en die structuur die perfect bij uw woning passen.
De aanblik van uw woning valt of staat met het uitzicht van uw buitenschrijnwerk. Dat uitzicht wordt bepaald door de vorm van de raam- en deurprofielen, maar ook door hun structuur en hun kleur. Precies daarom dat Deceuninck, marktleider in pvc-profielen voor ramen en deuren, door de jaren heen 3 types kleurprocedés ontwikkelde: in de massa gekleurde profielen, profielen met een coating en profielen met een folie. De eerste soort, de in de massa gekleurde profielen, zijn het goedkoopst. Zij krijgen hun kleur al tijdens het extrusieproces, door aan de grondstof pigmenten toe te voegen. Ze zijn beschikbaar in crèmewit, verkeerswit en lichtgrijs.
Daarnaast biedt Deceuninck geëxtrudeerde profielen aan. Die zijn voorzien van een coating op basis van polyurethaan, gewapend met harde polyamidekorrels, die vervolgens wordt gehard in de oven. Het resultaat? Profielen met een satijnachtige, matte look en een korrelige structuur die prettig aanvoelt, een warme uitstraling heeft en bovendien vuilafstotend en krasvast is. De profielen van Deceuninck kunnen eenzijdig of tweezijdig gecoat zijn in maar liefst 23 tinten, of ze kunnen voorzien zijn van een integrale coating. In dat laatste geval zijn de ramen of deuren 360° rondom rond gekleurd, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Kiest u voor dezelfde kleur aan de binnen- als aan de buitenkant, de zogenaamde ‘uni-colours’, dan hebt u standaard de keuze tussen 6 architecturale kleuren. Wil u uw ramen of deuren aan de buitenkant een andere kleur geven dan aan de binnenkant, dan kiest u voor de ‘bi-colours’. Hiervoor koos Deceuninck 8 mogelijke standaard-exterieur- en 2 mogelijke standaard-interieurkleuren uit.
Last but not least biedt Deceuninck raam- en deurprofielen bekleed met een vuilafstotende en uv-bestendige folie aan die uw woning steeds een bijzondere uitstraling geven. Ze zijn beschikbaar in 4 structuren: natuurlijke houtstructuren (‘foiled original wood’), gekleurde houtstructuren (‘foiled colours’), metallic looks (‘foiled metallics’) en gladde folies (‘foiled smooth’). Bij elk van die structuren hebt u de keuze uit een ruim aantal tinten: tot voor kort 30 in totaal, en daar voegt Deceuninck momenteel met zijn Folies Special Edition (volume II) maar liefst 30 extra tinten aan toe.
30 nieuwe foliekleuren: Gekleurde houtstructuren (‘foiled colours’) hebben het uitzicht en het gevoel van geverfd hout. Zij waren tot dusver beschikbaar in 14 tinten (kristalwit, zuiver wit, crèmewit, grijs, chocoladebruin, groen, dennengroen, briljantblauw, kwartsgrijs, basaltgrijs, antractiegrijs, agaatgrijs, staalblauw en wijnrood) en worden via het Special Edition (volume II)-foliekleurengamma nu aangevuld met 10 extra tinten: zwartbruin, bruinrood, groen, blauw, chartwellgroen, betongrijs, mosgroen, chocobruin, donkerblauw en lichtgrijs.
Natuurlijke houtstructuren (‘foiled original wood’) zien eruit als natuurlijk hout, maar bieden tegelijkertijd alle voordelen van pvc. Tot op vandaag was er keuze tussen natuurlijke eik, Ierse eik, rustieke kers, wilde kers, gouden eik, notenboom, donkere eik, pallissander, macore en grijze ceder. Nu komt daar ook sheffield eik grijs, sheffield eik bruin, gestreepte douglas, eik grijs, oregon-pijnboom, kers-amaretto en noce sorrento balsamico bij.
Bij ‘metallic looks’ (‘foiled metallics’) geeft u uw ramen een metalen look die wordt verkregen door een gemetalliseerde pigmentatie. Ze bestonden reeds in de tinten pyriet, brons en zilver. Nu komen daar ook koper, cardinal platinum, alux antraciet, alux DB 703, alux grijs aluminium, alux steengrijs, alux wit aluminium, alux zilvergrijs en geborsteld aluminium bij. De gladde folies (‘foiled smooth’) ten slotte waren al beschikbaar in licht ivoor glad, grafietzwart glad en antracietgrijs glad en nu ook in stormgrijs finesse, wazig grijs finesse, leigrijs finesse en grijs aluminium.
U ontdekt de Folies Special Edition (Volume II) op www.deceuninck.be of in de nieuwe kleurenbrochure 2015 – 2016 die u online kan consulteren en downloaden.
Kies uw kleur met de kleurensimulator: Omdat de kleur van uw buitenschrijnwerk, naast de vorm en de materiaalkeuze, zo bepalend is voor het uitzicht van een woning, kiest u best precies die kleur die perfect past bij uw stijl, uw woning en de omgeving van uw woning. Deceuninck helpt u hierbij met zijn online kleurensimulator. Deze laat toe om eenvoudig, snel en – bovenal – extreem waarheidsgetrouw de kleur van toekomstige (schuif)ramen en (schuif)deuren te simuleren. Voor nieuwbouw is er keuze uit een aantal types woningen, voor renovatie hoeft u enkel een foto van uw (toekomstig) huis op te laden. Telkens is het resultaat een realistische simulatie van de kleur van uw toekomstige ramen en deuren.
British Airways telt 200 vrouwelijke piloten op een totaal van bijna 4.000 gezagvoerders. Met dit aantal is het de beste leerling van de klas binnen Groot-Brittannië, maar het pilotenberoep lijkt toch nog verdacht veel op een mannenbastion. De Britse luchtvaartmaatschappij bracht aldus de nog steeds heersende vooroordelen in kaart via een poll, het lanceerde een sensibiliseringscampagne en wil via het trainingsprogramma Future Pilot Programme toekomstige (vrouwelijke) piloten, zonder of met weinig ervaring, ondersteunen in het waarmaken van hun dromen.
De Britse luchtvaarmaatschappij onderzocht via een vragenonderzoek onder 2.000 Britse vrouwen de achterliggende redenen achter het vraagstuk waarom er zo weinig vrouwelijke piloten zijn. Ruim 63% van de ondervraagden gaf aan dat ze niet aan een carrière als piloot dacht, op basis van vele vooroordelen en een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen: 20% van de vrouwen gaf aan dat er geen rolmodellen waren voor vrouwelijke piloten, noch op televisie, noch in films; 20% dacht dat vrouwen enkel als cabinepersoneel konden werken in de lucht; 13% van de respondenten gaf aan nog nooit gevlogen te hebben met een vrouwelijke gezagsvoerder; 10% gaf aan dat hun ooit is verteld dat een pilotencarrière enkel voor mannen is weggelegd.
Het Future Pilot Programme is een gesponsord trainingsprogramma bedoeld om mensen tussen 18 en 55 jaar oud, zonder of met weinig vliegervaring, de kans te bieden om een carrière als piloot uit te bouwen. Na de opleiding aan de Oxford Aviation Academy kunnen de afgestudeerden aan de slag bij British Airways als First Officer op een van de short-haulvliegtuigen vanuit Londen. Aangezien het een gesponsord programma is, hoeft de kandidaat de opleiding niet zelf te betalen. British Airways en partnerorganisatie Airline Placement Limited (APL) nemen alle kosten op zicht en stellen aldus hoge minimumeisen voor een inschrijving en vragen een aanzienlijke waarborgsom, die gradueel wordt terugbetaald na het succesvol afronden van de studie.
British Airways’ First Officer Emily Lester, getuigt: “Dankzij het British Airways Future Pilot Programme heb ik mijn pilotendroom kunnen realiseren. Na een intensief trainingsschema, vlieg ik momenteel op een hele reeks bestemmingen binnen Europa. Ik geniet er elke dag van en zou het iedereen kunnen aanraden.”
British Airways nam de eerste vrouwelijke pilote in dienst in 1987 en heeft sindsdien actief steeds meer vrouwen aangeworven. Sinds 2013 stelt de luchtvaartmaatschappij meer vrouwelijke piloten te werk dan eender welke andere Britse carrier, namelijk tweehonderd op een totaal van 4000 piloten. Kapitein Stephen Riley, British Airways Director of Flight Operations, benadrukt echter dat het huidige aantal vrouwen in pilotendienst nog steeds erg laag is in vergelijking met de algemene bevolkingsverhouding.
Met dit initiatief komt British Airways tegemoet aan een enorme vraag - bij de vorige drie edities, ontving de luchtvaartmaatschappij meer dan 4.500 sollicitaties voor minder dan 100 beschikbare plaatsen. En hoewel British Airways vrouwen aanspoort om te postuleren voor het programma, voert de luchtvaartmaatschappij geen positieve discriminatie ten opzichte van vrouwen door.
De luchtvaartmaatschappij lanceerde in Groot-Brittannië tot slot een promotiecampagne met TV-presentatrice en recreatiepilote Carol Vorderman om meer vrouwen warm te maken voor een job als pilote.
Met kwalitatieve golfterreinen, zowel voor liefhebbers als voor professionelen, en met internationale toernooien ontwikkelt Curaçao zich als een favoriete golfbestemming. Bovendien vindt van 9 tot 12 april op Curaçao het MCB Curaçao Masters Golf Tournament plaats.
Van 9 tot 12 april wordt de MCB Curaçao Masters Golf Tournament georganiseerd. Het is een van de grootste golftoernooien in de Caraïben, een wedstrijd die van jaar tot jaar meer golfers aanspreekt en bekende namen uit het professionele golfcircuit maar ook amateurs verwelkomt. De organisatie is in handen van Blue Bay Curaçao en het toernooi vindt plaats op de courses Curaçao Golf & Squash Club en Blue Bay Golf & Beach Resort. De Curaçao Masters is veel meer dan een wedstrijd dankzij de muzikale en gastronomische omkadering waarbij je het echte Curaçao zal ontdekken.
Golfen op een droomeiland: Zij die houden van golfen kunnen op Curaçao hun hart ophalen en tijdens hun verblijf op het prachtige eiland genieten van allerlei extra’s. Curaçao is een droombestemming voor zonkloppers die houden van prachtige stranden en azuurblauw water maar er is veel meer dan dat. Prachtige courses nodigen uit voor een heerlijk partijtje golf en na het golfplezier zijn er andere recreatiemogelijkheden in overvloed.
De golfcourse van het Santa Barbara Beach & Golf Resort is heel goed gelegen met een mooi zicht op de Caraïbische Zee. De internationaal bekende Pete Dye is de architect van de Old Quarry Golf Course met 18 holes. Geniet ook van de uitstekende faciliteiten, een luxe spa, zwembaden, een verleidelijk zandstrand en dinermogelijkheden, in een sublieme omgeving en ver van de dagelijkse drukte.
Minstens even mooi en fascinerend is de ligging van het golfterrein van de Curaçao Golf & Squash Club in Willemstad, de hoofdstad van Curaçao. Het is de oudste golfbaan van het eiland met goed onderhouden fairways en greens. De club is bekend om zijn grote gastvrijheid en de baan is zeker aan te raden voor beginners maar ook de gevorderde golfer kan er prima terecht. Na het spelen van een middagje golf, kan je nog altijd even langs het clubhuis voor een drink. Golfen in Blue Bay is een must op Curaçao, alleen reeds omwille van de ligging van de Blue Bay Golf & Beach Resort. De course met 18 holes is ontworpen door de Amerikaan William Rocquemore die niet alleen in de VS maar ook in Europa ‘the most challenging courses’ heeft bedacht. Op Curaçao heeft hij de prachtige natuurlijke omgeving maximaal geïntegreerd in de course. Het resort ligt aan de Blauwbaai, aan een van de mooiste stranden van Curaçao, en biedt een uitgebreide keuze aan villa’s en appartementen.
'Recharge your batteries' met de ergonomische zitzakken van Terapy
Waar thuiskomen, thuis komen wordt, waar ontspannen ontspannen wordt, daar vind je Terapy. Dit hippe, Nederlandse merk zorgt voor een oase van rust in de gejaagde maatschappij. Want tegenwoordig lijkt het opladen van smartphones en multimedia belangrijker dan het opladen van je eigen batterijen.
Wie wegzakt in een Terapy zitzak, voelt een last van zijn schouders vallen. Het rekbare katoen zet zich perfect naar de vorm van je lichaam en ontlast in no time je drukpunten. De Terapy zitzakken zorgen dus niet alleen voor mentale rust, maar ook voor volledige fysieke ontspanning.
Drop it : Het buitengewone, druppelvormige design van ‘Elly’ staat bovendien beeldig in ieder interieur. De brede waaier aan kleuren maakt het mogelijk iedere ruimte te voorzien van die extra touch. Ze zijn een favoriete trekpleister in een studentenkamer, in een gezellig hoekje aan de haard of op een zonnig plekje bij het raam. Wil je na verloop van tijd toch van kleur veranderen? Dan bestel je gewoon een nieuwe buitenhoes!
Bean bag:'Elly' Niet alleen thuis, maar ook op events en festivals vallen de Terapy zitzakken in de smaak. Ze zijn niet alleen een eye cather maar zetten iedereen aan om zich neer te vlijen en te relaxen. Lekker alleen of met vrienden “gezellig op een hoopje” op één exemplaar. Terapy wil elke ziel verbinden en aanzetten tot ongedwongen genieten!
More than just a bean bag: Deze druppelvormige zitzak “Elly” is nog maar een tipje van de sluier. De Terapy familie heeft nog meer in zijn mars, want ook de andere telgen verrassen je met hun originele design. De zitzakken zijn online verkrijgbaar via www.terapy.eu. Daar maken ze met hart en ziel jouw persoonlijke Terapy zitzak klaar. Created and send with love!
Beanbag: ’Sydney' Love it : Wie eenmaal in een Terapy zitzak heeft gezeten, is gegarandeerd verknocht aan het product. Daarnaast heeft Terapy ook nog andere troeven op ‘zak’. Zo zijn de buitenhoezen uniek op de markt dankzij het rekbare katoen. Hierdoor zitten de Terapyzakken veel zachter en zetten ze zich beter naar je lichaamsvorm. Deze hoezen zijn bovendien wasbaar op 30° C. Wie met zijn zitzak van de eerste zonnestralen wil genieten, kan dus met een gerust hart naar buiten stappen. Ondanks zijn druppelvormig design blijft de zitzak wel niet graag buiten in de regen staan.
Indoor themapark extra toeristische trekpleister voor Mol
Naast de kristalheldere meren en de uitgestrekte groene landschappen krijgt Mol er binnen enkele jaren een toeristische topattractie bij: een indoor themapark. Althans dat is de ambitie. Niemand minder dan Jack Schoepen is de geestelijke vader van dit project. Hij ontwikkelde het concept en zet er als investeerder zijn schouders onder. De andere commerciële partner is Sunparks Kempense Meren van de Groupe Pierre & Vacances Center Parcs. De eerstvolgende stap in de realisatie is een publieke consultatie naar aanleiding van het voorbereidend milieuonderzoek.
Wanneer het op buitenrecreatie zoals fietsen, wandelen en zwemmen aankomt, domineert Mol al decennialang de toeristische cijfers voor de Kempen. Dit betekent dat onze gemeente vooral in de lente en de zomer duizenden toeristen ontvangt. Een attractiepleister die ook bij minder goed weer scoort bij jong en oud, tilt het toeristisch aanbod meteen enkele niveaus op en zorgt voor welgekomen extra werkgelegenheid.
Toen Jack Schoepen zijn creatieve ideeën voor een indoor themapark enthousiast ontrolde, wekte dit bij alle betrokkenen meteen positieve interesse. Het gemeentebestuur ijvert al jarenlang voor indoorrecreatie, waarbij al snel werd gekeken naar de grote parking van Sunparks. De verdere toeristische ontwikkeling van onze gemeente staat prominent vermeld in het strategisch meerjarenplan. Ook voor Sunparks betekent een indoor themapark op hun domein een mooie opsteker. Meteen hebben potentiële gasten uit binnen- en buitenland een reden te meer om een verblijf in Mol te boeken.
Voor het hele gezin: Het indoor themapark kent zijn gelijke niet. Daarvoor staat de creativiteit van Jack Schoepen garant. Als zoon van Bobbejaan Schoepen, de legendarische stichter van Bobbejaanland, is Jack Schoepen gepokt en gemazeld in de wereld van de grote themaparken. Jack groeide op in het familiepark en stond er enkele jaren mee aan het roer. Bij de verkoop in 2004, behoorde Bobbejaanland tot de meest gewaardeerde pretparken in Europa. De cowboy en zijn paard zijn niet meer, maar de legende leeft voort. Anno 2015 begint een nieuw avontuur. Het indoor themapark neemt zijn bezoekers mee in de wonderbaarlijke wereld van de luchtvaart. Wie de vertrekhal binnenkomt, treedt in een ander universum en maakt zich klaar voor een ongelofelijke reis vol fantasie en avontuur. Kinderen kunnen hier hun dromen echt beleven door te spelen én te leren. Via innovatieve en technologische toepassingen richt het park zich op de toekomst. Het biedt elk kind een actieve beleefwereld waar ontspanning en educatie hand in hand gaan.
Tot in het kleinste detail zal er aandacht besteed worden aan de veiligheid en de kwaliteit van de afwerking en de aankleding, maar ook verantwoorde en gezonde voeding is een must. Het themapark wil zich hierin onderscheiden van andere parken en kiest resoluut voor duurzaamheid. Het initiatief van Jack Schoepen is een uniek project met sterke troeven voor de bezoekers, maar ook voor de tewerkstelling in Vlaanderen. Op termijn is het tevens de bedoeling om de opgedane knowhow internationaal uit te dragen en dit concept ook in het buitenland verder te ontwikkelen. Het themapark richt zich op het hele gezin en mikt op 300.000 bezoekers per jaar.
Procedures
Tussen droom en daad liggen uiteraard de nodige procedures, en dat is voor dit project niet anders. Vandaag maken de betrokken partijen hun engagement bekend. Jack Schoepen treedt daarbij als projectontwikkelaar op, Sunparks stelt de nodige gronden ter beschikking die ze in langlopende erfpacht hebben van het gemeentebestuur. Het project bevindt zich op procedurevlak nog in de beginfase. De eerste stap is een publieke consultatie van de kennisgevingsnota. Dit is een eerste nota in het kader van een Plan-Milieueffectenrapport (Plan-MER). Het Plan-MER vormt de basis voor een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) dat past in het kaderplan Kempense Meren dat de provincie Antwerpen heeft opgesteld voor de regio.
In deze kennisgevingsnota staat het voorgenomen plan beschreven en welke methode zal gebruikt worden om de effecten op het milieu te onderzoeken. Elke inwoner krijgt de kans om dit dossier te bestuderen en mag suggesties aanreiken. Nuttige inspraakreacties kunnen betrekking hebben op elementen uit uw omgeving die mogelijk een invloed hebben op het plan of voorstellen van een maatregel die de effecten op het milieu zouden kunnen milderen. Het milieueffectenrapport is een noodzakelijke stap voor het opmaken van een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP). Het PRUP moet het mogelijk maken dat de initiatiefnemers een stedenbouwkundige vergunning kunnen aanvragen. Bezwaren tegen (een deel van) het plan kunt u wél uiten in de latere procedure van het openbaar onderzoek van het RUP. Dit openbaar onderzoek vindt plaats ná de MER- procedure. Alle partijen engageren zich om deze procedures met een maximale transparantie te laten verlopen, zodat alle betrokkenen weet hebben van de stand van zaken en hun bemerkingen officieel kunnen laten gelden.
In Parijs heeft het Nationaal Picasso museum zijn deuren heropend op 25 oktober 2014. Het toont de meest volledige en meest gediversifieerde verzameling werken van Picasso ter wereld. In de wijk Le Marais, waar het museum gelegen is, ontdekt men ook heel wat statige herenhuizen, de beroemde Place des Vosges en het Huis van Victor Hugo.
Het Picasso museum vond onderdak in het Hôtel Salé en werd volledig heringericht door architect Jean-François Bodin. Het gehele gebouw, van de gewelfde kelders tot de zolders, is voortaan gewijd aan de werken van de visionaire kunstenaar. Wat de oppervlakte betreft, die gaat van 2.300 m² (waarvan 1.600 expositieruimte) naar ongeveer 5.500 m². Sommige delen van het gebouw zijn voor het eerst toegankelijk voor het publiek. Een nieuwe tuin nodigt bezoekers uit voor een wandeling.
De belangrijkste publieke verzameling ter wereld met werken van Picasso. Het museum bezit de belangrijkste verzameling die gewijd is aan Picasso: 5000 door hem gemaakte werken, meer dan 200.000 persoonlijke archiefstukken en ongeveer 150 werken uit zijn privéverzameling. Het is ook de enige collectie die een panorama biedt van alles wat Picasso geschilderd, gebeeldhouwd, gegraveerd en getekend heeft.
Drie bezoekparcours
Met de heropening van het museum beschikken de bezoekers over drie parcours met 400 tentoongestelde werken: Het magistraal Picasso parcours (gelijkvloers en verdiepingen): een chronologische en thematische reis in tien etappes die het traject van de kunstenaar belichten van 1895 tot 1972, met schilderijen, beelden, tekeningen, collages en constructies. De dialogen (zolders): Picasso en zijn favoriete kunstenaars die ook in zijn eigen collectie vertegenwoordigd ware (Cézanne, Gauguin, Degas, Douanier Rousseau, Matisse, Braque, Derain, Renoir, Modigliani…). De Ateliers (kelders): ontdekking van de plaatsen waar Picasso gewerkt heeft en de werken die er ontstaan zijn (Bateau-Lavoir, een ateliercomplex in Montmartre, het kasteel van Boisgeloup, Les Grands-Augustins, villa La Californie, het landhuis Notre-Dame-de-Vie in Mougins).
Vanaf de lente en tot september 2015, zal de inaugurale tentoonstelling in schijven vernieuwd worden. Het museum zal dan zijn 30e verjaardag vieren met een thematisch parcours dat de archiefstukken van Picasso extra zal belichten.
Een ‘geïnspireerde pauze voor een hapje’ : De trap en zijn geïriseerd aluminium lint brengt bezoekers naar een café op de eerste verdieping van het Picasso museum: ‘Le Café sur le toit’. Het etablissement nodigt uit om een hapje te eten rond een gezellige grote tafel of aan tafeltjes waar men rechtopstaand iets kan knabbelen. Het
zomerterras biedt bezoekers een pauze ‘in de hoogte’ met een zicht op het Hôtel Salé.
Een wijk die een bezoek waard is: De wijk Le Marais was aanvankelijk een groot moerasgebied dat werd drooggelegd en dat zijn hoogtepunt kende in het begin van de 17e eeuw, toen koning Hendrik IV besliste om er een subliem plein aan te leggen waar men kon wandelen: de Place des Vosges. Nadien verrezen er rond het plein overal statige herenhuizen en was Le Marais een eeuw lang de meest gewilde locatie van de stad. Vandaag is het opnieuw één van de meest trendy wijken van de lichtstad en het is er aangenaam flaneren.
Het appartement dat Victor Hugo huurde van 1832 tot 1848, is een must op de Place des Vosges. Het museum nodigt uit om zijn leven te volgen en evoqueert daarvoor zijn geschriften. Het toont ook persoonlijke bezittingen zoals meubels, voorwerpen en kunstwerken.
Verblijfsidee in Le Marais
Niet ver van het Picasso museum stelt het Hôtel du Petit Moulin**** een weekend voor twee personen voor. Het arrangement omvat het logies (categorie naar keuze), het ontbijt, twee toegangstickets voor het museum en een kaart die het hotel maakte voor een ontdekking te voet van de schilderachtige wijk Montmartre, langs verschillende plaatsen waar de meester van het kubisme heeft geleefd.
Het Picasso museum: www.museepicasso.fr - Het Huis van Victor Hugo: www.maisonsvictorhugo.paris.fr - Het verblijfsaanbod van het Hôtel du Petit Moulin: http://www.hotelpetitmoulinparis.com/fr
Atout France – Franse dienst voor toerisme - be.rendezvousenfrance.com
Feest en vertier in de 9 charmante stadjes van Nedersaksen
Internationaal Vuurwerkfestival - Hannover
‘The Wonderful 9’, oftewel het verbond van 9 charmante stadjes in de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen, trekt in 2015 alle registers open. Het verbond vierde afgelopen jaar haar 30-jarig bestaan en lijkt steeds meer uit te groeien tot een toeristische topbestemming in Duitsland. Wij geven jou alvast enkele redenen waarom een uitstap naar deze charmante stadjes in 2015 absoluut op je agenda moet staan.
Celle: ontdek Europa’s grootste collectie aan vakwerkhuizen. 450, dat is het aantal vakwerkhuizen dat je in het centrum van Celle aantreft. Geen enkele stad in Europa heeft er meer. Celle kan je op verschillende manieren ontdekken. Maar wellicht de leukste manier is door middel van een heksenwandeling. Petronella en Begina loodsen je door een tijdperk van humanisme, renaissance en heksenjachten. En ze doen dat op hun eigen, humoristische wijze. Hou je van jazz, mis dan zeker de Celle Street Parade niet, het grootste jazzfestival van Noord-Duitsland, dat dit jaar plaatsvindt op 13 juni. www.celle.travel/celle-events/streetparade.html
Göttingen: internationaal Händel festival. Georg Frideric Händel was een barok componist uit de 17de eeuw. Samen met tijdsgenoot Johann Sebastian Bach behoort hij tot de meest befaamde klassieke Duitse componisten ooit. Universiteitsstad Göttingen eert Händel tijdens het Internationaal Händel festival dat doorgaat van 14 tot 25 mei. Het is het oudste Händel festival ter wereld en een tiendaagse hommage aan Händels werk. www.haendel-festspiele.de Hou je meer van literatuur dan van muziek, dan kan je in Göttingen ook terecht voor een literaire wandeling in de voetsporen van de gebroeders Grimm, die aan de universiteit van Göttingen studeerden en er vervolgens doceerden. www.goettingen-tourismus.de
Goslar: Unesco-werelderfgoed: Goslar is een stad met een keizerlijk verleden. Getuige hiervan is de Kaiserpfalz, het keizerlijk paleis, en de prachtige binnenstad die bezaaid ligt met statische gebouwen en charmante vakwerkhuizen. De oude binnenstad is uitgeroepen tot UNESCO werelderfgoed, samen met de nabijgelegen ertsmijn rammelsberg en het ingenieuze afwateringsysteem van de Ober Harz. Het hele jaar door kan je in Goslar terecht voor originele muziek- en kunstenfestivals, ambachtelijke markten en gezellige rondleidingen. Een stad waar je instant verliefd op wordt. Meer info: www.goslar.de
Hameln: in het spoor van de rattenvanger. Dat de gebroeders Grimm hun stempel op de streek gedrukt hebben blijkt ook uit de sage van de rattenvanger van Hameln. De man die eerst geprezen werd omdat hij de ratten uit Hameln verdreef door op een fluit te spelen, maar later verguisd werd omdat hij 130 kinderen uit Hameln liet verdwijnen. Van mei tot september wordt iedere zondag deze legende nagespeeld op het marktplein van Hameln. Voor een meer humoristische en muzikale benadering van de sage is het iedere woensdag verzamelen geblazen op datzelfde marktplein voor een uitvoering van de musical ‘rAtS’. De enige echte rattenvanger van Hameln verzorgt ook rondleidingen doorheen de stad. Inschrijven hiervoor doe je op de toeristische dienst van de stad. Meer info: www.hameln.de
Hannover : vier de 150ste verjaardag van de Hannover zoo, de mooiste dierentuin van Duitsland. De Hannover Adventure Zoo werd in 2014 door de lezers van het magazine Parkscout uitgeroepen tot beste zoo van Duitsland en mocht van tripAdvisor een traveller Choice Award in ontvangst nemen. En dat is niet toevallig. Want de zoo van Hannover behoort tot de mooiste in Europa, met heel wat ruimte voor beleving. Zo kan je een boottocht maken op de Zambesi-rivier en vaar je letterlijk tussen de giraffen en neushoorns. In het Yukon Bay paviljoen zie je de ijsberen over je heen zwemmen. In 2015 viert de zoo zijn 150ste verjaardag met tal van evenementen voor jong en oud. Meer info: https://www.zoo-hannover.de/de
Een leuke periode om Hannover te bezoeken is tijdens de eerste 3 weken van augustus. Dan vindt traditiegetrouw het Maschsee festival plaats, een soort Duitse versie van onze Gentse feesten. Meer info: www.visit-hannover.com
Hildesheim: festivalsfeer. Hildesheim viert dit jaar haar 1.200-jarig bestaan. Reden genoeg om een aantal feestelijke evenementen aan te kondigen. Zo zijn er het ganse jaar door concerten in de gerestaureerde Maria kathedraal (UNESCO werelderfgoed) en wordt op 18 april het kathedraalmuseum feestelijk geopend. Op 4 en 5 september vindt in het stadscentrum van Hildesheim de ‘Pflasterzauber’ plaats, een internationaal straatmuzikanten- en kunstenfestival waaraan meer dan 65 artiesten, acrobaten, jongleurs, clowns en acteurs deelnemen. Van 5 tot 8 november, tenslotte, is er Licht.Kunst.Fest, waarbij de stad feeëriek verlicht wordt. Meer info over het feestelijk jaar van Hildesheim: www.hildesheim2015.de
Lüneburg: ambiance van een studentenstad. Lüneburg, de meest noordelijke van de 9 charmante stadjes is een rasechte studentenstad, inclusief trendy shops, gezellige bars en een bruisend nachtleven. Het contrast met het rijke historische verleden van Lüneburg als hanzestad en de prachtige oude architectuur die hiermee gepaard gaat is dan ook groot. Van 19 tot 21 juni kan je in Lüneburg terecht voor het Lüneburg City Festival, één van de grootste festivals in de regio die jaarlijks duizenden bezoekers lokt. Het programma is opgebouwd uit tal van muziekvoorstellingen, een rijk cultureel aanbod en culinaire hoogstandjes. Meer info: www.lueneburg.info
Wolfenbüttel : Jagermeister distillerie. Wie Wolfenbüttel zegt, zegt Jägermeister. De wereldvermaarde likeurdrank werd in 1934 voor het eerst gedistilleerd door Wilhelm Mast, een lokale apotheker uit Wolfenbüttel. Nu, meer dan 80 jaar later, wordt het drankje nog steeds geproduceerd in Wolfenbüttel en van daaruit geëxporteerd naar meer dan 200 landen. Wie wil kan de distillerie bezoeken en meer over de interessante geschiedenis en de samenstelling van dit bijzondere likeurdrankje ontdekken. Een tour boeken doe je via de toeristische dienst van Wolfenbüttel: wwwwolfenbuettel-tourismus.de
Extra tip: ontdek en beleef de geschiedenis van de automobiel in autostadt WolfsBurg. Wie genoeg heeft van de middeleeuwse charme in de 9 stadjes en nood heeft aan wat hedendaagse actie en snelheid kan een bezoek brengen aan Autostadt in Wolfsburg, een themapark volledig gewijd aan de geschiedenis, innovaties en het design van de automobiel.
Hannover, centrum en uitvalsbasis van de 9 stadjes . Hannover tenslotte is de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan de 9 stadjes. Zelf hoort de Noord-Duitse hoofdstad officieel ook tot de 9 stadjes, maar gezien de omvang en culturele mogelijkheden die de stad biedt is het een bestemming op zich. De 9 stadjes zijn dan ook een ideale aanvulling op een citytrip naar Hannover of een verblijf in de groene Harz of Lüneburger Heide. Meer informatie over de 9 stadjes van Niedersachsen vind je terug via www.9staedte.de/erlebniswelt/tipps-infos/nl/ of www.visit-hannover.com
Dichterbij dan je denkt
Hannover ligt op zo’n 490 km van Brussel, maar vanaf de Duits-Nederlandse grens is het nog zo’n 3 uurtjes rijden. De vlotte verbindingen via de A2 en A7 autosnelwegen, de ruime parkeergelegenheid en het vlot toegankelijke stadscentrum zorgen ervoor dat Hannover dichterbij is dan je denkt. Wie liever met de trein reist staat op 5 uurtjes in het centrum van Hannover. Overstappen doe je in Keulen. Boeken en info via www.nmbs-europe.com
Wie vanuit Hannover de 9 stadjes wenst te ontdekken kan zeer eenvoudig het openbaar vervoer gebruiken. Vanuit Hannover Hbf heb je rechtstreekse treinverbindingen met alle stadjes. Meer info: www.d-bahn.de
Nieuwe ‘Grand Tour of Switzerland’, culinaire specialiteiten en meer bijzondere zomerbelevenissen in Graubünden.
In de nieuwe ‘Grand Tour of Switzerland’ leiden enkele van de attractiefste etappes door het land van Heidi. De Zwitserse vakantieregio Nr. 1 Graubünden heeft voor de zomer van 2015 bovendien een nieuw aanbod in petto voor mensen die graag genieten, die gezondheidsbewust leven, voor wandelaars, gezinnen en spoorliefhebbers.
Op de Grand Tour of Switzerland is de weg het doel. De rond 1.600 km lange ontdekkingsreis voert door vier taalgebieden, over Alpenpassen, naar UNESCO-Werelderfgoedplaatsen en langs meren. De vakantieregio Graubünden rijgt op deze nieuwe tour meteen ook meerdere parels van landschap en cultuur aan elkaar. Beginnend met het land van Heidi in het schilderachtige wijngebied “Bündner Herrschaft”, via de regio met het Nationaal Park, met daarin Guarda, het dorp van Ursli-met-de-bel, of de panoramaberg Muottas Muragl bij St. Moritz, tot aan de imposante Viamala-Kloof op de San Bernardino-route.
Het land van Heidi is niet alleen de poort tot het Graubündense deel van de Grand Tour-ervaring; hier vinden mensen op zoek naar ontspanning ook een even originele als exclusieve slaapgelegenheid. Vier wijnvaten met een inhoud van 8.000 liter staan als exclusieve overnachtingsmogelijkheid in de plaatsen Maienfeld en Jenins ter beschikking. Bij boekingen voor gezinnen, voor wie vooral de vaten in Maienfeld geschikt zijn, is de entree van het originele huis van Heidi in Maienfeld inbegrepen. Midden tussen de wijngaarden ontstaat bovendien uit de oude wijnpers in Jenins het “Huis van de Bündner Wijn”. Behalve wijnproeverij en restaurant zullen op deze nieuwe locatie allerlei wetenswaardigheden rondom de Bündner wijn in scène worden gezet.
Onderweg op de Grand Tour-route wachten iets verder naar het zuiden nog meer attracties op de reizigers: het bergdorp Guarna in Unterengadin – ook bekend als het dorp van Ursli-met-de-bel – is een echt juweeltje. Gesloten voor het autoverkeer en prachtig gelegen op een zonnig plateau, wordt het centrum gekenmerkt door typische oude Engadiner huizen met hun muurschilderingen en graffiti. Tot de parels van de Grand Tour hoort tenslotte ook de Viamala, oftewel de “slechte” weg, bij Thusis. Dit duizenden jaren oude smalle doorgang op de Noord-Zuidas behoort met zijn nieuwe bezoekerscentrum en restaurant, hoog boven de imposante kloof, tot een van de onvergetelijke haltes waar je geweest moet zijn. www.graubuenden.ch/touring
Culinaire specialiteiten en gezondheid: Twee verschillende mogelijkheden om culinair genieten en gezondheid met elkaar te verbinden, zijn in de zomer van 2015 enerzijds in de Kantonhoofdstad Chur en anderzijds in het Nationaal Parkgebied in Engadin te vinden. Als eerste regio in Zwitserland ondersteunt en onderhoudt Engadin Scuol Samnaun Val Müstair een keten van restaurants, hotels, pensions, vakantiewoningen en bedrijven voor een onbezorgde vakantie voor mensen met voedselallergieën. Voor een “onbelaste“ vakantie kan de gast kiezen uit een rijk geschakeerd aanbod aan gecontroleerd voedsel en ontspant zich bij het genieten van de volledig gluten- en lactosevrije Nationaal Park-gezondheidsregio. De culinaire Rijnwandeling vanaf station Chur voert eerst langs de Plessur, daarna langs de oever van de Alpenrijn en tot slot langs de Molenbeek terug naar de stad. Onderweg kunt u in drie verschillende restaurants van het menu genieten en aan het einde nog het 1.200 m2 grote beeldenpark bij het Forum Würth Chur bezoeken. Deze aanbieding kan vanaf 1 april 2015 bij Chur Tourismus worden geboekt.
Voor spoorliefhebbers: „Historic Rhätische Bahn“: De Rhätische Bahn mocht onlangs haar 125-jarig bestaan vieren, maar de Graubündner staatsspoorwegen zijn allesbehalve stoffig. Aan het UNESCO-Werelderfgoedtraject van de Albula-Bernina¬lijn, alsmede aan de beide paradelijnen Bernina- en Glacier-Express worden doorlopend nieuwe en attractieve aanbiedingen voor spoorliefhebbers toegevoegd. Onder de titel „Historic Rhätische Bahn“ vindt van 9-11 juni 2015 voor het eerst een driedaagse treinreis in verschillende wagonsamenstellingen op het RhB-lijnennet plaats, inclusief overnachtingen met halfpension, evenals verschillende excursies en bezichtigingen.
Actief ontspannen: Enquêtes bevestigen dat Graubünden niet alleen Zwitserse vakantieregio Nr. 1 is, maar ook het meest populaire mountainbikegebied van het land. Dat is niet zomaar: van spannende flowtrails tot tourpaden voor meerdere fantastische uren is alles te vinden wat het mountainbikerhart sneller laat kloppen. Op de toplocatie Lenzerheide meten overigens deze zomer voor het eerst de beste cross country-specialisten ter wereld hun krachten bij de UCI-Worldcup; in 2018 vindt op dezelfde locatie dan de WK plaats. Een van de mooiste manieren om Graubünden te leren kennen is op een van de vele wandelroutes, waarop de meest uiteenlopende cultuur- en natuurbelevenissen hun plek krijgen. Bijzonder interessant zijn de talrijke oude transporteurspaden. Werden daarop vroeger wijn en andere goederen op avontuurlijke reizen via de Alpenpassen naar Zwitserland ingevoerd, nu zijn de Via Spluga, Walserweg Graubünden, Via Valtellina en &co. uitstekende aangelegde langeafstand wandelpaden, waarop niemand van comfort hoeft af te zien. Tijdens het wandelen, kan de bagage comfortabel steeds naar de volgende overnachtingsplek worden gebracht.
De nieuwe verbinding tussen de skigebieden van Arosa en Lenzerheide levert in de zomer van 2015 ook voor wandelaars nieuwe mogelijkheden op. De Urdenbahn tussen de Arosa-Hörnli en de Urden¬fürggli in Lenzerheide is in juli en augustus en tijdens de herfstvakantie in oktober in bedrijf. Zo kan van het veelzijdige wandelpadennetwerk van beide bestemmingen worden genoten.
Ladies' Night op vrijdag 6 maart in alle Hypermarkten Carrefour
Kortingen in de Hypermarkten Carrefour en Market winkels op zaterdag 7 maart
Op 8 maart staat alles in het teken van de vrouw. Carrefour wil die dag, die perfect binnen haar waarden past, niet zomaar aan zich laten voorbijgaan. De meeste werknemers van Carrefour zijn immers vrouwen! Je vindt ze in alle functies van het bedrijf. Carrefour maakt er een erezaak van om iedereen dezelfde kansen te geven, ongeacht hun geslacht. Dankzij die politiek van gelijkheid en persoonlijke ontwikkeling is er een nieuwe generatie vrouwelijke winkeldirecteurs opgestaan, zowel in de Market winkels als in de Hypermarkten Carrefour. Maar ook de vrouwelijke klanten laten we niet in de kou staan. Carrefour zet de vrouwelijke klant in de bloemetjes met een aantal evenementen en attenties.
Ladies' Night : Nu vrijdag 6 maart zijn de vrouwen de baas in 45 Hypermarkten Carrefour tijdens de Ladies' Night van 17 tot 21 uur. Je kan er genieten van een professionele handmassage, een huidanalyse laten uitvoeren en talloze staaltjes en geschenken mee naar huis nemen.
Er worden extra animaties (door L’Oréal, Bourgeois, Henkel of Beiersdorf) voorzien (die zijn anders voor elke winkel) in 28 Hypermarkten Carrefour1. Je kan je ook gratis laten opmaken. Bierges krijgt een extra animatie van Caudalie en en Mont-Saint-Jean een make-upstand van Nuxe.
Kortingen en promoties
Maar dat is lang niet alles. Op zaterdag 7 maart krijg je in de Hypermarkten Carrefour en de Market winkels korting op make-up, verschillende promoties en geschenken bij aankoop van bepaalde producten. Vrouwendag is een goed moment voor een adempauze en een moment van ontspanning, enkel en alleen voor jezelf.
Les secrets du chef - kookkunst als culinair plezier
Alles wat u dient te hebben en weten in de keuken. Geen echte knowhow zonder passie! Aan de oorsprong van het Secrets du Chef-avontuur liggen twee mannen met een grote passie voor gastronomie en de overtuiging dat de culinaire sector een sterk toenemende vraag zou kennen. In 2006 hielden Alexandre Lerouge en Fabian Hennus hun geesteskind boven de doopvont. De eerste winkel opende zijn deuren in Louvain-la-Neuve. Alexandre genoot een opleiding tot chef-kok. Zijn diploma bracht hem onder meer in Engeland, aan de zijde van een kopstuk als Gordon Ramsay. Terug in België vatte hij een studie psychologische pedagogie aan. Even later stond hij voor de klas in verschillende hotelscholen in het Brusselse. De andere pijler onder Les Secrets du Chef is Fabian Hennus die een diploma boekhouden behaalde en ook een verleden heeft in de bank-en verzekeringssector. Uiteindelijk werd hij zelfstandig consultant. Hij deelde de passie voor gastronomie van zijn neef Alexandre en beide mannen gooiden zich met veel enthousiasme op hun nieuwe onderneming. In 2012 kwam Vincent Bury aan boord als derde vennoot. Hij begon als werknemer en werd naderhand de manager van de pilootwinkel en verantwoordelijke voor de opleidingen.
Les Secrets du Chef heeft een verkooppunt in het shoppingcenter in Sint-Lambrechts-Woluwe maar in oktober 2016 gaat in het toekomstige winkelcentrum Docks Bruxsel aan de Van Praetbrug een tweede Brusselse winkel open. Les Secrets du Chef heeft daarnaast nog filialen in Luik, Louvain-la-Neuve (winkelcentrum Esplanade) en eentje in Namen. Een subtiele alchemie van kwaliteit en diversiteit van de aangeboden producten, beschikbaar en bereidwillig personeel en een pittig animatieprogramma... Breng al die ingrediënten bij elkaar in een helder verlichte en aantrekkelijke ruimte en je hebt het geheim van het merk Les Secrets du Chef. Eenvoudige smulpapen maar ook gevorderde keukenliefhebbers hebben dit heerlijke concept al talrijk verwelkomd. En wie dat nog niet deed weet niet wat hij al die tijd gemist heeft! Les Secrets du Chef is een succesverhaal waaraan nog vele hoofdstukken zullen worden toegevoegd. Zo komt er volgend jaar een nieuw verkooppunt bij in het winkelcentrum Docks Bruxsel maar er is ook de nakende lancering van de onlinewinkel en de ontwikkeling van het franchisingnetwerk. Het merk zal de komende jaren een uitbreiding kennen waarmee het alle concurrerende concepten ruim achter zich moet laten.
U houdt van koken? Dit 100 % Belgische merk verkoopt niet alleen het beste materiaal maar biedt ook cursussen aan en grossiert in originele ideeën voor nog meer plezier achter het fornuis. Het initiatief ontwikkelt zich tot een heuse ambassadeur van onze art de vivre. Les Secrets du Chef heeft niet alleen ruim 3.600 referenties voor de gastrofreak in huis maar biedt ook kookcursussen van uiteenlopend niveau aan waarvoor een beroep wordt gedaan op gereputeerde specialisten en professionals.
Les Secrets du Chef kiest voor dynamische ruimten waar het stimuleren van culinaire creativiteit centraal staat. Behalve de 3.600 referenties in de rekken adviseert het personeel de klanten over een catalogus van nog eens 20.000 artikelen van de verschillende partners-leveranciers. Dag na dag koestert men hier de ambitie om kwaliteitsmateriaal tegen een correcte prijs aan te bieden en overtuigende producten, met bovenop het deskundige advies van behulpzaam, vriendelijk en onderlegd personeel. Klanten die dat willen kunnen bepaalde toestellen een weekend lang bij hen thuis uitproberen. Op zaterdag vinden er demonstraties plaats. In de afdeling kruidenierswaren worden doorlopend proevertjes aangeboden. Tot slot verdient ook de afdeling na-verkoop een bijzondere pluim. Als de reparatie van een apparaat wat op zich laat wachten kan de klant zonder meer een vervangtoestel ter beschikking krijgen.
Willekeurig kuierend langsheen de verschillende afdelingen treft de nieuwsgierige bezoeker eersteklas keukenmateriaal aan, een ruime waaier aan producten voor het serveren en bewaren van wijn, een uitgebreid aanbod uit de koffie- en kruidenwereld... Hij of zij vindt er gereedschap uitgestald voor de bereiding van verse pasta’s, bakvormen, zeldzame oliën en alle mogelijke merken en materiaal om je culinaire ideeën om te zetten in daadwerkelijke succesbereidingen. In de loop van 2015 gaat de onlinewinkel van start. Dankzij het internet zullen de keukenfreaks voortaan met enkele muisklikjes al hun producten en toebehoren kunnen bestellen.
Culinaire workshops
De door Les Secrets du Chef aangeboden cursussen worden gegeven door 8 chefs en 2 sommeliers, stuk voor stuk doorgewinterde professionals. Reserveren gebeurt online via de website www.lessecretsduchef.be of rechtstreeks in de winkel.
De workshops zijn gericht op het grote publiek, kinderen inbegrepen en kunnen ook gepersonaliseerd en in privéverband georganiseerd worden. In de andere gevallen vinden ze plaats in de verschillende winkels, buiten de openingsuren. Ze vormen ook een originele incentive of teambuildingactiviteit. De groepen zijn nooit groter dan 12 cursisten en de workshops duren 4 uur, waarvan 30 minuten onthaal en uitleg over de producten en het gebruikte materiaal. Daarna volgt de praktijk en de workshop eindigt met de degustatie. Onnodig eraan toe te voegen dat een gezellige hands-onformule als deze snel volzet is. Tot de thema's van de lessenreeksen behoren o.m. ‘De basis van de Chef’ - de naam zegt het zelf... ‘De Chef schoolt zich bij’ - of hoe een stevige stap verder te zetten... ‘De Chef-banketbakker’ - of de zoete en ook nog wat hartige technieken onder de knie krijgen... en ‘Wijnontdekkingen’.
Les Secrets du Chef is de geknipte winkel om er een huwelijkslijst neer te leggen! Dankzij de nuttige adviezen van professionals stellen koppeltjes hier een culinaire uitzet van de beste kwaliteit samen. Waarna lekker koken dagelijks creatief plezier met zich mee brengt, intiem met z’n tweetjes of gezellig met vrienden.
Hotel Amigo is verheugd zijn partnerschap aan te kondigen met BOZAR, het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. Dankzij dit exclusieve partnerschap stelt Hotel Amigo liefhebbers van kunst en Italiaanse gastronomie op zaterdag 28 maart 2015 een nieuw project voor, dat kadert binnen de 'Saturday Art Tour'.
De Saturday Art Tour is een initiatief gelanceerd in mei vorig jaar met begeleide wandelingen langs galerieën en tentoonstellingen van hedendaagse kunst in de Brusselse binnenstad, gevolgd door een verfijnde en gezellige Italiaanse lunch bij BoCConi, het Italiaanse restaurant van Hotel Amigo. Een mooi initiatief voor iedereen die graag een innoverende culturele en gastronomische ervaring wil beleven.
Voor deze speciale editie van de Saturday Art Tour komen de deelnemers samen om 10.15 u. voor het Paleis voor Schone Kunsten. Daar wachten een ambassadeur van Hotel Amigo en een gids van het Paleis voor Schone Kunsten hen op om samen de nieuwe tentoonstelling ‘Het rijk van de sultan. De Ottomaanse wereld in de kunst van de renaissance’ te ontdekken. De tentoonstelling belicht de aantrekkingskracht die het Ottomaanse rijk uitoefende op westerse kunstenaars als Bellini, Dürer, Memling en Tintoretto. Zij lieten zich niet alleen inspireren door de Ottomaanse kunst, maar ook door de pracht en praal van het leven aan het hof van de sultans. Deze wederzijdse aantrekkingskracht leidde tot meer culturele uitwisselingen tussen het oosten en het westen dan ooit tevoren.
De Saturday Art Tour-ervaring wordt afgesloten met een driegangenlunch bij BoCConi, een niet te missen topadres voor liefhebbers van de Italiaanse keuken. Parallel aan deze nieuwe Saturday Art Tour breidt Hotel Amigo vanaf 4 maart zijn culturele aanbod uit met een nieuw concept: de Art Lunch op woensdag. Wie op woensdag in BoCConi luncht, krijgt een gratis toegangsticket voor diezelfde opmerkelijke tentoonstelling van BOZAR. Deze samenwerking tussen Hotel Amigo en het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel biedt onze gasten de ideale gelegenheid om de boeiende culturele evenementen in deze tempel van het culturele en artistieke leven in Brussel beter te leren kennen. Dankzij dit partnerschap zetten Hotel Amigo en BoCConi de deuren van BOZAR open voor hun gasten, om hun een exclusieve én smakelijke culturele ervaring te bieden.
RESERVERING SATURDAY ART TOUR: lcaruana@roccofortehotels.com. Enkel op reservering, aantal plaatsen beperkt tot vijftien personen, unieke driegangenlunch voor € 55, inclusief water, een glas wijn en een koffie per persoon. Gratis parkeerservice en parking
RESERVERING ART LUNCH OP WOENSDAG: Eén gratis ticket per persoon bij minimaal twee gangen à la carte, aanbod niet geldig op de Express Lunch, en enkel indien de Art Lunch wordt vermeld bij de reservering, gratis parkeerservice en parking. ristorantebocconi@roccofortehotels.com
INFORMATIE OVER TENTOONSTELLING: ‘Het rijk van de sultan’ 27.02.2015 > 31.05.2015 BOZAR Paleis voor Schone Kunsten Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel Van dinsdag tot zondag van 10 u. – 18 u, donderdag: 10 u. – 21 u, gesloten op maandag - www.bozar.be
BOZAR: Als oudste en grootste kunstenhuis van België wil het Paleis voor Schone Kunsten model staan voor het Europese cultuurhuis van de 21ste eeuw. Het overkoepelende culturele project BOZAR combineert de werking van een dynamisch concert-en tentoonstellingshuis met een ondersteunende multidisciplinaire werking. Vanuit die artistieke kernopdracht wil BOZAR verder uitgroeien tot een stimulerende agora voor cultuur-maatschappelijke ontwikkelingen.
Onder het label BOZAR vinden jaarlijks 1.200 culturele activiteiten plaats, waaronder zo’n 20 tentoonstellingen en 300 concerten, maar ook theater, cinema, architectuur, design, literaire ontmoetingen, debatten, lezingen, rondleidingen en educatieve activiteiten voor jong en oud. Met 340 vaste medewerkers en jaarlijks meer dan 200 artistieke partners is BOZAR de drijvende kracht achter internationale artistieke initiatieven die de banden aanhalen tussen regio’s in en buiten Europa.
Rocco Forte Hotels is een groep van tien individuele hotels en resorts, opgericht door Sir Rocco Forte en zijn zus Olga Polizzi in 1996. De prachtige gebouwen op uitzonderlijke locaties maken van alle hotels, zowel de historische als de eigentijdse, een bezienswaardigheid. De hotels worden geleid door een familie met een horeca-ervaring die vier generaties teruggaat. Alle hotels bieden dezelfde uitzonderlijke service, zodat de gasten optimaal kunnen genieten van al het moois in de steden en de omliggende gebieden.
Rocco Forte Hotels omvat de volgende hotels: Hotel de Russie, Rome; Hotel Savoy, Firenze; Verdura Golf & Spa Resort, Sicilië; The Balmoral, Edinburgh; Brown's Hotel, Londen; The Charles Hotel, München; Villa Kennedy, Frankfurt; Hotel de Rome, Berlijn; Hotel Amigo, Brussel; Hotel Astoria, Sint-Petersburg. Binnenkort opent het hotel in Djedda zijn deuren. www.roccofortehotels.com
In Koksijde-Oostduinkerke staat er weer heel wat op het programma, dan alleen maar paaseieren rapen tijdens de paasvakantie. Zowel kinderen als volwassenen zullen het naar hun zin hebben. Ook tijdens het paasweekend valt er wel wat te beleven.
Kinderen baas: Voor kinderen is er Koksijde Kids, op zaterdag 11 en zondag 12 april. Het is een supertof kinderevenement met attracties voor alle leeftijden en bovendien helemaal gratis. De Zeelaan, het theaterplein voor het gemeentehuis en het Casinoplein te Koksijde-Bad worden omgebouwd tot een gigantisch speeldorp met springkastelen en een klauterparcours. Avontuur verzekerd op een Adventure-circuit en op survivalbanen of verkleed als brandweerman op een blindloopparcours. Voor de kleinsten is er een fascinerend speeldorp waarin ze zich kunnen uitleven nadat ze langs de grimestand zijn gepasseerd. Tieners en waaghalzen laten zich graag uitdagen op een Bungee Trampoline, een mega hangbrug en een klimtoren. Kortom, gratis plezier verzekerd tijdens Koksijde Kids !
Nieuwe tentoonstelling Paul Delvaux Museum. Koksijde-Oostduinkerke is bekend om zijn uitgestrekte natuurgebieden waar je tijdens de Paasvakantie onbeperkt kan wandelen en fietsen. Maar de badplaats heeft ook op cultureel vlak heel wat te bieden. Op 4 april opent in het Paul Delvaux Museum de tentoonstelling ‘Paul Delvaux’s Best Wishes’, gewijd aan het minder bekende werk van de kunstenaar, met name zijn wenskaarten. Delvaux genoot ervan, net als Hergé en Picasso, om wenskaarten te illustreren. Het zijn intieme creaties waarbij de wereld op een zeer poëtische manier wordt voorgesteld. De tentoonstelling loopt tot 3 januari 2016 (www.delvauxmuseum.com). Goed om weten is dat je vanaf de Paasvakantie met één pasje het Paul Delvauxmuseum en de twee gemeentelijke musea (Abdijmuseum Ten Duinen en NAVIGO-Nationaal Visserijmuseum) kan bezoeken. Dat pasje heb je uiteraard niet nodig op 4 april want dan is het Open Museum dag en zijn alle musea gratis toegankelijk.
Een gevarieerd paasweekend: Koksijde-Oostduinkerke is wereldberoemd om zijn garnaalvissers te paard. Op Paaszaterdag om 10u30 op het Fabiolaplein in Oostduinkerke kunnen de liefhebbers de beste garnalensoep proeven, aangeboden door de Orde van de Paardevissers. Daarna is er de bloemenjaarmarkt in Koksijde. Deze wordt voor de 64e keer georganiseerd en is toegankelijk voor het publiek van 8u tot 17u. Elk jaar zijn er een 30 tal deelnemers aanwezig die een zeer uiteenlopend assortiment aanbieden, ideaal voor elke bloemen –en plantenliefhebber. Op Paaszaterdag is het tevens Openmuseumdag en zijn het Navigo en Abdijmuseum Ten Duinen gratis voor bezoekers.
Op Pasen zullen de kids zich in Koksijde-Oostduikerke rot amuseren. Kinderen zijn van harte welkom op Paasdag om 11u aan de Hoge Blekker voor de Paaseierenraap. De Paashaas heeft er balletjes verstopt in het zand die kunnen ingeruild worden tegen chocoladen eieren. Niemand gaat met lege handen naar huis.
Trek de duinen in: Er is ook een Lentewandelzoektocht waaraan je kan deelnemen tussen 20 maart en 19 april. Langs het zes kilometer lange parcours moet je een reeks vragen beantwoorden en elke wandelaar die het antwoordblad indient heeft recht op een prijs (de prijsuitreiking vindt plaats op 24 april om 20u in het c.c. Casino Koksijde). Deelnameformulieren kunnen aangekocht worden in het toerismekantoor van Koksijde-Oostduinkerke. Meer informatie: www.koksijde.be/pasen
Een shortcruise is, eventueel in combinatie met een citytrip, een perfecte manier om er een paar dagen tussenuit te gaan. Aan boord van elk van de Star Clippers-schepen vertoef je meteen in een totaal andere wereld. Ze zijn als varende luxehotels waarmee je even een stukje wereld en zelfs op amper een paar dagen tijd een aantal landen verkent. De shortcruises die Star Clippers in petto heeft, vertrekken bovendien uit havens die je gemakkelijk met een korte vlucht of rit met de hogesnelheidstrein bereikt. De shortcruises van Star Clippers zijn om meerdere redenen een populaire formule. Voor wie nog nooit op cruise ging, is het een ideale manier om met het principe kennis te maken. Daarnaast is het een kans om met de heel unieke schepen – het zijn zeilschepen! - van deze rederij en met het leven aan boord kennis te maken. Star Clippers heeft komend seizoen met elk van de drie schepen uit de vloot cruises van drie of vier dagen op stapel staan waar je maar moeilijk aan kunt weerstaan. Voor elk geldt: met een shortcruise scoor je een groot en intens vakantie-effect op een korte tijd.
Glorie, glamour en Grand Prix Trials 19-23 mei 2014: Met de Star Flyer maak je van dinsdag 19 tot zaterdag 23 mei in vier dagen kennis met de hoogtepunten van de Côte d’Azur. De cruise vangt aan in het mondaine Cannes en zet vervolgens koers naar het groene eiland Corsica. Daarna volgt een dag vol glamour in Monte Carlo met als toemaatje dat je er net op tijd bent om er de Grand Prix Trials bij te wonen. Kers op de taart van deze glorievolle cruise is de dag in St.Tropez waarna de Star Flyer opnieuw de zeilen hijst richting Cannes. Ook in september brengt de Star Flyer deze sfeer van de Côte d’Azur binnen handbereik met een shortcruise die op woensdag 23 september van start gaat en duurt tot zaterdag 26 september. Een schip van dezelfde grootte als de Star Flyer is de Star Clipper die op 6 oktober het anker licht voor een shortcruise langs de Griekse eilanden: perfect voor een kort herfstuitje.
Royaal vanuit Venetië op 2 september: Een maatje groter is de Royal Clipper waarmee je vanaf woensdag 2 september gedurende vier dagen het sop kiest. Dit royale zeilschip – het heeft zijn naam niet gestolen – vertrekt in de droomstad en de citytripbestemming bij uitstek: Venetië. De stad vormt in dit geval de uitvalsbasis voor een trip langs de Adriatische kust naar het relatief onbekende maar des te meer mooie Slovenië. De volgende stop is het ook al wondermooie Kroatië met zijn grillige kust vol natuurschoon en eilanden. Daarna wordt de steven weer richting Italië en Venetië gewend.
Gratis watersporten : Ongeacht welke shortcruise je keuze wegdraagt, op elke van de Star Clippers-schepen geniet je van een hoogstaande service en dito maaltijden die op elke cruise inbegrepen zijn. Nog een extra troef is dat elk van de Star Clippers-schepen is uitgerust met een uitgebreid gamma materiaal voor watersporten zoals zeilbootjes, snorkelmateriaal dat gedurende de hele cruise voor jou persoonlijk ter beschikking is, kajaks, zodiacs en surfplanken. Het gebruik van het materiaal is gratis net als het advies en de begeleiding van het watersportteam aan boord.
Star Clippers exploiteert drie van ’s werelds grootste zeilschepen. Passagiers ervaren aan boord de romantiek van het zeilen in een relaxte omgeving en met een hoog niveau van dienstverlening. De schepen hebben ruime teakhouten dekken, zwembaden, informele diners, een gezellige Tropical Bar aan dek en een comfortabele pianobar. De schepen zijn groot genoeg om 1e klas accommodatie te bieden en klein genoeg om intieme havens aan te doen die onbereikbaar zijn voor de grote cruiseschepen. De twee kleinere schepen, Star Flyer en Star Clipper, hebben per schip plaats voor 170 passagiers tegenover 70 bemanningsleden, de Royal Clipper heeft plek voor 227 mensen tegenover 106 bemanningsleden. Door het comfort, de activiteiten en de sfeer van een privé jacht, wordt Star Clippers gezien als een van de meest vooraanstaande specialisten in de cruisebranche. Voor meer info en de concrete voorwaarden: www.starclippers.com of ga langs bij je reisagent
Lang weekend 'Toulouse Lautrec' in de stad van de rode baksteen
Het bisschopscomplex van Albi, sinds 2010 Unesco-Werelderfgoed, krijgt jaarlijks meer dan 800.000 bezoekers over de vloer. Het is gebouwd rond twee echte middeleeuwse vestingen: de Sainte-Cécilekathedraal, de grootste kathedraal ter wereld in baksteen, en het Palais de la Berbie, dat onderdak biedt aan het Toulouse-Lautrec museum. Dat museum bezit de grootste publieke verzameling van de schilder.
In Albi is baksteen alomtegenwoordig. Naargelang het moment van de dag, hult hij de stad in een verschillende kleursfeer: fragiel roze in de ochtend, krachtig oranje onder de zomerse middagzon en vuurrood ’s avonds. Het bisschopscomplex ligt aan de oever van de Tarn, op één uur rijden van Toulouse, en verrast zowel vanwege de uitgestraalde grootsheid en kracht als de bijna Italiaans aanvoelende sfeer. De zeer levendige oude stad, ‘le Vieil Alby’, verleidt bezoekers met zijn straatjes met vakwerkhuizen, zijn mooie herenhuizen in renaissancestijl en andere erfgoedschatten. De grootste stad van het departement van de Tarn bevat twee beroemdheden: de kathedraal en het Palais de la Berbie (Toulouse Lautrec museum), die een plaats hebben tussen de grootste constructies in baksteen ter wereld.
De Sainte-Cécilekathedraal
Met de allure van een burcht domineert de Sainte-Cécilekathedraal de stad op een magistrale manier. Het meesterwerk van zuiderse gotische kunst is omringd door winkels en restaurants. Binnen in de kerk zijn de muren en gewelven volledig beschilderd. De 15e-eeuwse muurschildering van het Laatste Oordeel, erkend als de grootste ter wereld, biedt een voorstelling van het einde der tijden en werd waarschijnlijk gemaakt door Vlaamse kunstenaars. Het gebouw bevat ook de grootste verzameling Italiaanse schilderijen die in Frankrijk werden gerealiseerd in het begin van de renaissance.
Het Toulouse Lautrec museum
De beroemde schilder werd geboren in Albi in 1864. Het museum dat aan hem is gewijd heropende zijn deuren in 2012, na meer dan tien jaar verbouwings- en uitbreidingswerken. Het is nu één van de belangrijkste hedendaagse musea van Frankrijk. Via meer dan 1.000 werken ontdekt men er de bijzondere persoonlijkheid van de schilder, zijn wereld van cabarets, publieke huizen, circussen en renbanen, samen met de fameuze affiches die hem bekend maakten. Deze indrukwekkende verzameling is te danken aan een schenking van de familie van de kunstenaar, die gebeurde na zijn dood. Het Toulouse Lautrec museum is vandaag de ambassadeur van de stad Albi en ontvangt jaarlijks bijna 175.000 bezoekers.
Verblijfsidee ‘Sous le signe des Arts’ (In het teken van de Kunsten) : Dit arrangement biedt een begeleide en diepgaande ontdekking van het erfgoed van de stad, waarbij de grote en kleine geheimen van de monumenten worden onthuld: het Toulouse-Lautrec museum, de kathedraal, het Museum van de Mode, het Kunstcentrum L.A.I.T, de statige herenhuizen en het historische centrum. Het arrangement omvat een overnachting in een hotel met ontbijt, de toegangstickets voor de musea, de bezoeken met een gids en een Albi pass. Die pass biedt tal van voordelen in culturele en historische sites, winkels, restaurants en ateliers van de stad.
Vanuit Brussel is Albi bereikbaar: op 10u30 met de auto, met het vliegtuig via Toulouse (vlucht van 1u45 + 1 u trein of auto)
Albi ligt in het departement van de Tarn, waarvan hier enkele interessepunten: Belangrijkste steden: Cordes-sur-Ciel, Castres ; Niet te missen: de bovenstad van Cordes-sur-Ciel, de wijngaarden van Gaillac, het Goya museum in Castres . Sportieve activiteiten: kano en kajak, wandeltochten, hengelen, golf, luchtsporten, avonturenparcours in de bomen. Toeristische trein: ‘Chemin de fer touristique du Tarn, met vertrek in Castres of Albi
Atout France – Franse dienst voor toerisme - be.rendezvousenfrance.com
EXKi breekt met de regels van het traditionele snelrestaurant door versbereide en natuurlijke producten aan te bieden om ter plaatse te eten of mee te nemen. De kaart biedt een ruime keuze aan gezonde en evenwichtige gerechten, op basis van verse en natuurlijke producten van de beste kwaliteit.
Elke maand zet EXKi een seizoensgroente in de kijker en creëert hiermee enkele originele gerechten. In maart staat de wortel centraal. Wortels zijn rijk aan caroteen, een antioxidant dat beschermt tegen vrije radicalen. Ze bevatten weinig calorieën (33 kcal/100g), maar wel veel vitamine B, K en C, en ook heel wat mineralen waaronder kalium, calcium, magnesium en ijzer.
EXKi stelt in maart volgende gerechten voor in zijn restaurants: een wrap: geraspte biowortels, hummus met kurkuma en tofu; een kleine salade: biowortels, witte kool, biopompoen en dragon; een grote salade: biowotels, biogriesmeel en spek en een warme maaltijd: stoemp van biowortels en vleesbrood.
Om u nog langer te laten genieten presenteert EXKi een heerlijk recept om zelf te bereiden: wortelcake met hazelnoten.
Voor 6 personen: verwarm de over voor op 180°C, maak drie wortels schoon, ongeveer 300g, en rasp ze.
Doe 100 g bloem en een halve theelepel bakpoeder in een kom en meng met 80g suiker en 100 g gemalen hazelnoten. Maak een kuiltje in het midden en voeg toe: 7 cl koolzaadolie, 30g vloeibare room, één of twee theelepels kaneelpoeder, 30g honig en twee eieren. Breek de eieren een voor een in het mengsel en roer goed na ieder ei. Voeg de wortelen toe, meng goed en doe het deeg in een cakevorm. Liefst met antikleeflaag. Bak 35 tot 45 minuten in de oven. Laat afkoelen en haal de taart uit de vorm. Serveer de cake lauw of koud.
Variant: de hazelnoten kunnen vervangen worden door amandelpoeder en de schil van een sinaasappel. Maak een glazuur oor de cake door bloemsuiker te mengen met wat citroensap. Hou je van kruiden? Voeg dan gerust een snuifje gember, nootmuskaat en kaneel toe. Hoe je helemaal niet van een gekruide cake? Vervang de specerijen dan door citroen- of sinaasappelschil.
Morsø staat al meer dan100 jaar bekend als dé Deense fabrikant van kwalitatieve houtkachels. Met Morsø Living wordt nu de stap gezet naar de tuin en naar de keuken met een prachtig gamma aan gietijzeren buitenproducten.
De eyecatcher is ongetwijfeld de Morsø Forno, het resultaat van een combinatie van Deense topkwaliteit en Italiaanse invloeden. Met zijn dubbele functie is de Forno de musthave voor elk terras. De sculpturale buitenhaard, vervaardigd uit sterk, geëmailleerd gietijzer, zorgt voor een gezellige warmte ’s avonds, terwijl je in het haardvuur op enkele minuten knapperige pizza’s bakt of vers brood bereidt. De oven is dan ook niet voor niets gevormd als een Italiaanse steenoven. De optimale stralingswarmte wordt gecreëerd door een brede en lage verbrandingskamer. De strakke lijnen maken van deze openhaard een stilistisch hoogstandje. En met een extra gietijzeren braadrooster tover je de buitenhaard om in een echte barbecue. Morsø Forno: vanaf €1.499
Om in diezelfde gietijzeren stijl te blijven, bracht Morsø eveneens een volledige collectie gietijzeren accessoires op de markt, gaande van leuke stoofpotjes en schotels tot kruidenpotjes. Deze stijlvolle en oerdegelijke producten geven een extra touch aan de zomerse maaltijden en staan statig op iedere tafel. Piaf Grande :€89; Piaf Medio: €69; Piaf Piccolo €49; Grill Cocotte: €199.
Voorrang bij balie betekent sneller ophalen huurauto
Sunny Cars introduceert de Express Service, een tweede servicepakket waarbij de huurauto extra snel kan worden opgehaald. Een online registratie vooraf zorgt ervoor dat het huurcontract al ingevuld klaarligt zodra de klant de auto komt ophalen. Bovendien krijgt de klant voorrang bij de afhandeling aan de balie. Het voordeel hiervan is dat de klant niet te maken krijgt met wachtrijen en sneller in de huurauto zit.
De Express Service kan worden geboekt bovenop het standaard all-inclusive product, waarbij alle benodigde verzekeringen en terugbetaling van eigen risico zijn inbegrepen. De nieuwe service wordt in het boekingsproces aangeduid met Express/FF en is al beschikbaar in Mallorca, Malaga en Cyprus. Griekenland en andere bestemmingen volgen binnenkort.
Het sneller ophalen van de huurauto geldt ook bij het al langer bestaande Premium pakket en werkt volgens dezelfde procedure. Verschil met de Express Service is dat het Premium pakket alleen via on-airport partners worden aangeboden en er tevens gegarandeerd een jonge auto (minder dan één jaar of 25.000 km) klaarstaat. De Express Service is ook beschikbaar bij verhuurpartners die met shuttleservice werken.
Hans Knottnerus, General Manager Sunny Cars Nederland & België, over de ontwikkeling van de Express Service: “De nieuwe service is een logische aanvulling op ons bestaande aanbod. Alle verzekeringen en de afkoop van het eigen risico zijn standaard goed geregeld bij Sunny Cars en altijd bij de all-inclusive prijs inbegrepen. Met de Express Service en het Premium pakket gaan we nog een stapje verder en bieden we een aantal aantrekkelijke extra´s. Net zoals steeds meer vakantiegangers kiezen voor een upgrade naar een tussenklasse tijdens hun vlucht, merken wij dat ook autohuurders extra luxe waarderen. Zij kunnen kiezen voor het Premium pakket of de nieuwe Express Service als tussenklasse. Wachtrijen bij het ophalen van de huurauto behoren dan tot het verleden, wat zeker in het hoogseizoen veel tijd kan schelen.” Voor meer informatie: b2b.sunnycars.be
Een seizoensgeboden receptje van Pur Natur, zo eenvoudig en zo lekker
Groenten in de oven met verse kruiden en room
Pur Natur, producent van biologische melkproducten, vroeg keukenprinses Pascale Naessens enkele creatieve gerechten te maken met hun producten. Het resultaat is een reeks recepten waarbij telkens de Pur Natur yoghurt centraal staat als smaakmaker in zowel koude, als warme gerechten. Je kan er dan ook werkelijk alle richtingen mee uit!
Het recept voor groenten in de oven met verse kruiden en room is ideaal voor deze tijd van het jaar. Om je vingers bij af te likken!
Was de groenten en maak ze schoon. Snijd ze in grote stukken. Breng water aan de kook met wat zout. Kook hierin enkel de bloemkool, de venkel, de selder en de wortelen gedurende een 3-tal minuten. Giet af. Leg alle groenten samen met de verse kruiden in een ovenvaste schotel met deksel. Kruid met peper en zout en leg er de gehalveerde teentjes look bij. Giet de Pur Natur verse room erbij. Zet gedurende 45 minuten in de oven op 180 graden. Een oven schotel is op z’n mooist als hij net uit de oven komt. Daarom kies je best een mooie ovenschotel die je op tafel kan zetten en dresseer je de borden daar.
Wat heb je nodig voor 2 personen? ¼ bloemkool, ½ venkelknol, 2 stengels witte selder, 4 wortelen, 4 groene asperges, 6-tal kleine tomaatjes, 3 takjes verse tijm, 3 takjes verse rozemarijn, 3 teentjes knoflook, 1 dl Pur Natur verse room
Probeer het zelf ook eens! De andere recepten vind je op website www.purnatur.eu