:roll:
Luchtvaart blijft het echte wereldwijde netwerk want Facebook zal persoonlijke contacten nooit helemaal vervangenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Grootschalig onderzoek wijst uit in welke mate vliegen voor de passagiers voor verbetering vatbaar is. Aan de vooravond van de Farnborough International Airshow, onthulde Airbus de resultaten van een peiling die over een periode van twee jaar liep en antwoorden verzamelde van meer dan 1,75 miljoen mensen wereldwijd. Dit onderzoek focuste op wat reizigers in de toekomst van de luchtvaart verwachten: ze willen vaker, groener en met minder stress reizen, en dit ondanks de omwenteling die de sociale netwerksites teweegbrachten in de manier waarop mensen met elkaar contact houden.
63% van de mensen zegt tegen 2050 vaker het vliegtuig te zullen nemen
60% is van mening dat sociale netwerken de nood om elkaar persoonlijk te ontmoeten, niet zullen vervangen
96% is ervan overtuigd dat vliegtuigen duurzamer of eco-efficiënter moeten worden
Bijna 40% ervaart het luchtvervoer (van deur tot deur) als steeds stresserender
Volgens Charles Champion, Executive Vice President Engineering bij Airbus, is de luchtvaart het echte 'world wide web': De resultaten van het onderzoek tonen aan dat er niets beter is dan face-to-face contacten. De wereld bestaat uit een web van luchtverbindingen dat sociale en economische netwerken creëert, die voortdurend uitbreiden. Dit web is goed voor 2200 miljard euro van het wereldwijde BBP, 57 miljoen jobs en 35% van de internationale handel".
"Sinds de lancering van The Future by Airbus, zijn we met een aantal mensen uit 92 landen een dialoog over de toekomst van de luchtvaart begonnen. Dit revolutionaire programma ligt aan de basis van het Concept Plane en de Concept Cabin van Airbus, die een overzicht bieden van de innovaties op basis van de verwachtingen van de passagiers en milieuoverwegingen. Het is duidelijk dat veel mensen zich heel betrokken voelen bij de toekomst van een duurzame luchtvaart. Wij willen graag dat ze hieraan ook actief deelnemen."
86% van de respondenten is van mening dat een daling van het brandstofverbruik met 85% van essentieel belang is en dat de CO2-uitstoot moet dalen
66% wil stillere vliegtuigen
65% wil volledig recycleerbare vliegtuigen
Charles Champion merkt daarnaast op dat wanneer meer mensen vaker vliegen, de verwachtingen in verband met reiscomfort van deur tot deur ook toenemen. Het onderzoek van Airbus toont een voorspelbare lijst van grieven: wachtrijen aan de veiligheidscontroles, oponthoud aan de check-in, vertragingen bij de bagagelevering, file bij het taxiën en rondcirkelen voor de landing kan worden ingezet. "In Londen, bijvoorbeeld, zagen we problemen met wachtrijen op luchthavens. De mensen zijn dan natuurlijk ontevreden. Maar de realiteit is dat deze capaciteitsbeperkingen slechts het topje van de ijsberg zullen vormen, tenzij de actoren van de luchtvaartindustrie in staat zijn om door samenwerking deze wachtproblemen te verminderen. Dat is onze doelstelling want het volume van het luchtvervoer zal in 15 jaar tijd verdubbelen", aldus Charles Champion.
Meer dan 90% van de jaarlijkse investering van 2 miljard euro door Airbus in Onderzoek & Ontwikkeling gaat naar het verbeteren van de milieuprestaties van vliegtuigen. De nieuwste generatie van Airbus-vliegtuigen bestaat uit: de A380, het vlaggenschip van de commerciële luchtvaart, dat tegelijk het grootste en het stilste is;
de A320neo met brandstofzuinigere motoren; en tenslotte de A350 XWB, die zal zorgen voor een daling van het brandstofverbruik met 25% terwijl er aan boord meer ruimte voor de passagiers zal zijn.
|