Pierre & Vacances voegt een nieuwe bestemming aan haar catalogus toe. Op 20 december 2013 zal residentie El Tarter de deuren openen in Andorra.
Op 17 km van Andorra la Vella, de hoofdstad van de dwergstaat Andorra, staat de nieuwste residentie van Pierre & Vacances. Deze residentie ligt op wandelafstand van de kabelbaan naar “Grandvalira”, het grootste skidomein van de Pyreneeën, met 190 km skipistes die u tot een hoogte van bijna 2.500 meter brengen.
Pierre & Vacances El Tarter beschikt over 50 ruime en geklimatiseerde appartementen: van 2 kamer-appartementen voor 2 personen tot 4 kamers voor 8 personen. De meeste appartementen hebben ook een balkon. De keuken is volledig ingericht (vaatwasser, microgolf oven, vitro-ceramische kookplaten,…) en het interieur heeft een moderne uitstraling. De appartementen werden ontworpen om zowel families als een groep vrienden op een comfortabele manier te ontvangen met hoteldiensten zoals een baby-kit, WIFI, voorkeursligging,…
“Grandvalira” is de ideale bestemming voor hen die van de bergen houden, zowel in de winter als in de zomer. In de winter komen alle liefhebbers van wintersporten aan hun trekken: lange afdalingen van grote hoogte, goede sneeuw en een adembenemend landschap langs meren en gletsjers, zoals het ijzige landschap van Unesco Werelderfgoed Madriu-Claror-Perafitavallei. Het domein biedt 118 pistes voor alle niveaus met ruime freestyle zones en verschillende skischolen.
In de zomer vormt deze unieke omgeving het perfecte decor voor tal van openluchtactiviteiten: kanoën, mountainbike, climbing, paardrijden, walking,… In het dorpje Caldea, op 15 km van de residentie El Tarter, vinden vakantiegangers ook een waterpark en een fitness.
Tarieven (vanaf) € 90 per nacht voor een appartement 2 kamers/4 personen, € 120 per nacht voor een appartement 3 kamers/6 personen en € 150 per nacht voor een appartement 4 kamers/8 personen. www.pierreetvacances.be
Winterse romantiek in Zuid-Tirol: wegsmelten voor de haard van een Roter Hahn-vakantieboerderij
Wie ‘sneeuw’ zegt, zegt automatisch ook ‘romantiek’. Op de ‘Roter Hahn’-vakantieboerderijen is alles aanwezig voor een heerlijk romantische wintertrip, met of zonder kinderen. Opstaan met zicht op een sneeuwlandschap, lang ontbijten met ovenverse producten op je bord, en dan op eigen tempo de besneeuwde regio ontdekken. ’s Avonds wacht een knetterend haardvuur je op voor een warme nacht. Cocoonen tijdens je wintervakantie...
Wie zijn zinnen voor deze winter heeft gezet op een alternatief voor drukbezochte skihotels, komt zeker aan zijn trekken op een ‘Roter Hahn’-vakantieboerderij. De boerderijen, die door hun houten afwerking een rustieke en ingetogen sfeer uitademen, zijn tot in de puntjes uitgerust voor een cocoon-vakantie met het gezin of romantische sneeuwpret met z’n twee.
Vanop de ‘Roter Hahn’-boerderijen zijn heel wat wintersportactiviteiten mogelijk. Skiën en langlaufen zijn de populaire klassiekers, maar ook toerskiën, ijszeilen en sneeuwschoenwandelen behoren tot de opties. Wie wil, kan in volle vaart langs de door de natuur gevormde rodelbanen omlaag suizen of – rustiger maar daarom niet minder leuk - een ritje in een arrenslee of een fakkelwandeling maken? Snuif zeker ook de sfeer op op één van de vele tientallen authentieke kerstmarkten in de buurt.
Cocoonen, dat is volop genieten van de vakantie samen, in een huiselijke sfeer. Alles mag, niets moet, alles op eigen tempo, geen stress. Op de Roter Hahn-vakantieboerderij is alles aanwezig voor een zorgeloze, rustige vakantie. De kinderen kunnen zich uitleven op het erf of in de stallen, en daarna binden jullie met de hele familie de skilatten aan voor het verkennen van de nabijgelegen skipiste.
De hartelijke ontvanst van de familie Trojer op het Parggenhof zorgt voor een instant ‘thuis’gevoel. De appartementen werden met liefde ingericht en stralen gemoedelijkheid en rust uit. De allerkleinsten kunnen kennismaken met de dieren van de kinderboerderij of met de kinderen van de boer de speelkamer onveilig maken. Op slechts 300 meter van de boerderij stopt een skishuttle die je snel naar één van de vele nabijgelegen skigebieden van de Dolomieten brengt.
Het Biohof Uridl is het best bewaarde geheim binnen het Roter Hahn-aanbod. Op de boerderij van Claudia Obletter draait alles om het gebruik van natuurlijke materialen, en vooral in de winter komt de unieke en knusse sfeer van de vakantieboerderij tot z’n recht. Op een kleine 400 meter van het erf bevindt zich een uitgestrekt skigebied. Het dorp St. Ulrich staat bekend om zijn houtsnijkunst, je vindt er dan ook overal in het dorp sporen van terug. Ook de winterse sfeer is bijna magisch: sneeuw, lichtjes, romantiek, slenteren langs de winkelstraat, ...
In het Tiefentalhof van de familie Sapelza is alle comfort aanwezig voor een romantische winterstop. De warme houten aankleding van de appartementen geeft de kamers een gezellige, romantische en zelfs luxueuze look. Met het bekende Kronplatz –het grootste skigebied in Zuid-Tirol- dichtbij, ligt het Tiefentalhof middenin een wintersportparadijs.
Roter Hahn vakanties staan synoniem voor kwaliteitsvolle en onvergetelijke boerderijvakanties in Zuid-Tirol. Je kan er genieten van de lokale gastvrijheid, de fijne traditionele keuken en het echte boerderijleven. www.rodehaan.it
AVORIAZ: MEEST INNOVATIEVE SKI-STATION TER WERELD OP VLAK VAN DUURZAME ONTWIKKELING
Avoriaz, de bakermat van Pierre & Vacances-Center Parcs Groep, heeft zich sinds haar oprichting in 1967 steeds weten te onderscheiden door haar milieu-innovaties en werd hier onlangs ook voor beloond.
Tijdens de World Snow Awards in Londen, kreeg Avoriaz de prijs voor het meest innovatieve skigebied op vlak van duurzame ontwikkeling. Het Franse skistation laat hiermee Jackson Hole (USA), Paradiski (Alpen), Saas Fee (Zwitserland) en Whistler (Canada) achter zich.
Avoriaz dankt deze beloning ook aan de Pierre & Vacances-Center Parcs Groep dankzij twee belangrijke realisaties ontstaan binnen het project ‘Nouvel Avoriaz 2012’: De residentie Pierre & Vacances Les Crozats kreeg het label ‘BBC - Bâtiment Basse Consommation’ (gebouw met lage consumptie), het hoogste energieprestatie label. Dit label werd toegekend voor haar energieprestaties die 50% boven de norm liggen. Een van de eerste projecten van dit type in de hoge bergen. Anderzijds de installatie van een gecentraliseerde bi-energie stookruimte dat verwarming en warm water aanlevert aan nieuwe residenties (voor de wijken van l’Amara en Atria Crozats) en aan l’Aquariaz, het grootste waterpark in de bergen.
De 7 andere nieuwe gebouwen werden geklasseerd ‘THPE – Très Haute Performance Energétique’ (zeer hoge energie prestatie) en scoren hiermee 20% hoger dan de eisen op vlak van thermische reglementering. Houten meubels uit duurzaam bosbeheer, gebruik van solventvrije interieur coating, verlichting met laag verbruik, selectief sorteren van afval, ...: de Pierre & Vacances-Center Parcs Groep verbindt zich ertoe om de strengste criteria op vlak van duurzame ontwikkeling te respecteren.
Avoriaz werd ook beloond om haar acties rond het beheer van het skigebied en de bescherming van de fauna en flora. In 2012 werd Avoriaz door de World Snow Awards uitgeroepen tot beste family resort ter wereld.
Holland America Line biedt afvaarten vanuit IJmuiden en Rotterdam in 2014
Aankomende zomer is het voor Belgische reizigers nog makkelijker om een cruise te maken met Holland America Line. Zij kunnen aan boord stappen in IJmuiden of Rotterdam, waarvandaan verschillende rondreizen zullen vertrekken. Hiermee bespaart de reiziger op een vliegticket. Met het ms Prinsendam worden zeven cruises aangeboden vanuit IJmuiden, variërend van zeven tot twintig nachten. Rotterdam blijft de thuishaven van het ms Rotterdam met veertien afvaarten voor zeven verschillende routes. Het Nederlandstalige personeel op deze afvaarten is bovendien een extra gemak voor de Nederlandssprekende gasten.
Twee hoogtepunten van de Nederlandse afvaarten zijn de nieuwe 85-nachten Afrika Explorer cruise aan boord van het ms Rotterdam, welke vertrekt vanuit Rotterdam en rond het Afrikaanse continent vaart, en de 17-nachten rondreis langs de Canarische Eilanden gedurende de wintervakantie.
Van mei tot en met september 2014 maakt het ms Rotterdam rondreizen vanuit Rotterdam naar Noorwegen, de Baltische staten en het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe 85-nachten Afrika Explorer rondreis vanuit Rotterdam op het ms Rotterdam vaart rond het gehele Afrikaanse continent, waarbij het schip tweemaal de evenaar kruist en havens in meer dan 20 landen aandoet. Tijdens havenbezoeken waar overnacht wordt, hebben gasten extra tijd te besteden in Durban en Kaapstad (Zuid-Afrika) Walvisbaai (Namibië) en Lissabon (Portugal).
De 17-nachten Canarische Eilanden cruise, aan boord van het ms Rotterdam, vertrekt vanuit Rotterdam op 21 december, op tijd om Kerstmis en Nieuwjaar aan boord te vieren. Het schip vaart zuidwaarts richting Funchal (Madeira) en Las Palmas (Canarische Eilanden) met een overnachting in Santa Cruz de Tenerife. Verdere stops in Casablanca (Marokko) Cadiz (Spanje) en Lissabon maken van de cruise het ideale vakantieuitje.
Van mei tot en met augustus 2014 vaart het ms Prinsendam een reeks van 14-, 16- en 20-daagse cruises vanuit IJmuiden naar de Baltische staten, het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Noordkaap en door het Noord-Oostzeekanaal. Op elke Europese reis brengt Holland America Line met het ‘On Location’ programma lokale tradities, culinaire smaken en culturele ervaringen tot leven, zowel aan boord als aan wal. Gasten kunnen genieten van een Nordic Jazz and Food Festival, Duits Bierfest met een live "oompah" band, regionale bier- en wijnproeverijen, kookdemonstraties, speciale tapas sail-away feesten en meer. www.hollandamerica.com
Een tussenstop onderweg naar Sotsji…Sun Valley kleedt “onze” Karen Persyn en Benjamin Gardet
Karen Persyn en Benjamin Gardet, de twee atleten die tijdens de komende Olympische Winterspelen de Belgische eer zullen verdedigen in de discipline ‘alpineskiën’, krijgen hun ski-outfits voor Sotsji aangemeten door Sun Valley.
Met meer dan 30 jaar ervaring en expertise is Sun Valley een toonaangevende speler wat ski- en wintersportkledij betreft. Het Franse merk besloot “onze” twee skiërs te steunen in hun race naar de medailles. De Olympische Spelen vergen een enorme toewijding, in welke discipline dan ook. Voor Karen en Benjamin is de eerste uitdaging zich te kwalificeren!
De Limburgse Karen Persyn staat al van kleins af aan op de latten. Elk jaar namen haar ouders haar mee de bergen in. In 1990 nam ze deel aan haar eerste wedstrijd, en sindsdien is ze daar nooit mee gestopt. Vandaag, op haar dertigste, is de vijfvoudig Belgisch kampioene slalomskiën bezig aan een ambitieus voorbereidingsprogramma op de Winterspelen: ze traint in Zagreb (Kroatië), Flachau en Kirchberg (Oostenrijk), Sestriere (Italië),... Haar doel in Sotsji? Haar 27e plaats die ze in Vancouver te pakken kreeg overtreffen!
Benjamin Gardet werd geboren en getogen in Crest-Voland in de Franse Savoie-regio, en had dus het geluk gedurende zijn jeugd op enkele kilometers van de Mont Blanc te wonen. Zijn vrije tijd besteedde hij samen met zijn vader in de regionale skiclub, waar deze laatste trainer was. Hij kent de bergen dus als geen ander. In de laatste rechte lijn naar de Winterspelen in Sotsji traint hij hard en intens, van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat.
Waaruit bestaat de ideale skikledij voor deze atleten? Karen, die het snel koud heeft, wil vooral ademende, kwalitatieve kledij die haar warm en droog houdt. Benjamin kiest dan weer voor een warme, maar luchtige outfit waarin hij vrij kan bewegen. In de collectie van Sun Valley vonden ze de kledij die aan hun eisen voldoet. Een eerste stap naar het succes!
Een veelbelovende samenwerking die hopelijk een medaille mag betekenen voor de twee topsporters. De kleding die ze kozen reist het hele seizoen met hen mee, hopelijk met het podium als eindbestemming!
The Hotel biedt het winkelende publiek van de Brusselse modieuze Waterloolaan vanaf 20 november ‘Tea Time with Lovisa’; even heerlijk tijd nemen voor een kopje thee of koffie met een assortiment zelfgemaakte Cube Cakes van The Hotel patissier Claudio Renzi.
De internationaal gerenommeerde illustratrice Lovisa Burfitt heeft voor het ‘thee of koffie moment’ in The Hotel een uniek porseleinen theeservies van Villeroy & Boch geillustreerd. De Zweedse kunstenares maakte illustraties voor o.a Guerlain, Selfridges en Liberty Department Store Londen en voor magazines zoals Vogue en ELLE. Voor The Hotel bedacht Lovisa Burfitt de ‘Tea Time with Lovisa’ collectie, een Villeroy & Boch servies geïllustreerd met details van het mysterieuze leven van een fashionista.
“Hartvormige sleutels, hoge hakken, open sandaaltjes, patisseriedozen en parelkettingen brengen Holly Golightly geest in Breakfast at Tiffany’s tot leven. En wie is de elegante heer met zijn hoed en zwarte stropdas die in zo’n onbekommerde en onweerstaanbare manier voorbijkomt?” In Lovisa’s gedachten is The Hotel omgetoverd tot een wonderland, waar de hartenkoningin en -koning zich voorbereiden voor een speciale gelegenheid. De signature Cube Cakes van patissier Claudio Renzi
Voor ‘Tea Time with Lovisa’ heeft Claudio Renzi, patissier van The Hotel een assortiment signature Cube Cakes ontworpen die iedere dag versgebakken worden. De gekleurde Cube Cakes hebben een originele kubusvorm, zijn van cake of bavarois en worden gevuld met verse vruchten zoals passievrucht, bramen, frambozen, aardbeien, bloedsinaasappel en groene appel. “Ik heb de kubusvormige gebakjes bewust niet al te groot gemaakt, zodat je er meer dan één tegelijkertijd kunt proeven!” legt Claudio Renzi uit. Dagelijks van 11:00 tot 18:00.
Tea Time with Lovisa Burfitt voor thuis. Het exclusieve “Tea Time with Lovisa” theeservies en de Cube Cakes van Claudio Renzi worden te koop aangeboden zodat men een beetje van deze magische wereld mee naar huis kan nemen om verder van te genieten.
Om luchtvervuiling tegen te gaan en om een gezondere lucht in te ademen zonder allergene of pathogene bestanddelen: puressentiel luchtzuivering. De n° 1 bij de apotheek. Een sleutelproduct dat met enkele verstuivingen de binnenlucht reinigt en zuivert (huis, kantoor, auto,...) om dagelijks een gezondere lucht in te ademen en het slijmvlies van de luchtwegen te beschermen, om de natuurlijke weerstand te versterken (en besmetting te voorkomen wanneer een familielid ziek is). Puressentiel Luchtzuivering Spray met 41 essentiële oliën wordt vandaag voorgeschreven of aangeraden door 77% van de artsen !
Om besmetting via contact te voorkomen: puressentieel antibacterieel alcoholische- hydrogel met 3 essentiële oliën. In periodes van griepepidemieën gaat het SOS-plan van start om besmetting tegen te gaan. Dit kan door een doeltreffende antibacteriële gel te gebruiken, die de handen reinigt en ontsmet, zonder gebruik van water of zeep en zonder te moeten spoelen!
De Puressentiel Antibacterieel Alcoholische hydrogel bevat 3 essentiële oliën met antimicrobiële eigenschappen (Citroen, Lavandin en Tea Tree) die vanaf de eerste minuut 99,9% van de bacteriën, virussen en schimmels verwijderen. De formule is verrijkt met Aloe vera, zacht voor de huid en goed tegen uitdroging. De alcohol is plantaardig en niet bewerkt of van ftalaten (zoals vaak het geval is). De samenstelling met de verzachtende Aloe vera om de huid niet uit te drogen, is van 100% natuurlijke bestanddelen... en dat verandert alles! Plots aarzelen we niet meer om de gel te gebruiken bij elke gelegenheid... Slim! De gel kan ook gebruikt worden om kleine oppervlaktes te reinigen die allerlei microben bevatten, zoals de afstandsbediening en op reis de toiletbril!
Puressentiel ademhaling voedingssupplement Bio met 5 essentiële oliën. Een formule met 5 BIO essentiële oliën met slijmafdrijvende, anti-virale, anti-bacteriële en immuunversterkende eigenschappen. Te gebruiken als preventieve behandeling gedurende de 15 dagen voor de start van het winterseizoen of als genezende behandeling vanaf de eerste tekenen van verkoudheid, rhinofaryngitis, verstopte neus, geïrriteerde keel, aangetaste luchtwegen...
Doeltreffend: 5 EO die in synergie werken, optimale biodisponibiliteit. Eenvoudig in gebruik: Met een glas water. Zonder smaak en zonder geur. Veilig: Precieze dosering van de essentiële oliën. Voor het hele gezin vanaf 7 jaar. Kwalitatief: Bio-gecertifieerd product. Bio essentiële oliën en plantaardige oliën. Helpt om de luchtwegen te verlichten, de neus vrij te maken, keelpijn te verlichten, het natuurlijk afweersysteem te versterken en beter te ademen.
Puressentiel ademhalingspastilles met 3 aromatische honingen. De kracht van de essentiële oliën verenigd met de zachtheid van 3 aromatische honingen om de geïrriteerde keel te verzachten. Helpt om: keelpijn te verzachten, de vermoeide stembanden te verlichten en de adem te verfrissen.
CUVÉE CLEO BRUT is een assemblage: 100 % Chardonnay (voornamelijk van de zuidelijke heuvels van Epernay en Sézannais). Millésime: een brut zonder jaar. Deze cuvée is voornamelijk gemaakt van de oogst van 2004 waaraan reservewijnen toegevoegd werden (ongeveer 20 %).
Tijdens de herfst van 2004 gebeurde de alcoholische fermentatie bij een gecontroleerde temperatuur (16°) om het aromatische potentieel van deze cuvée te kunnen behouden. In dezelfde stijl (het zo trouw en “eenvoudig” mogelijk uitdrukken van de kenmerken van de streek) onderging de cuvée Cléo ook geen malolactische fermentatie en de dosering is gematigd.
De cuvée Cléo wordt gepresenteerd in een exclusieve fles. Hij is een eerbetoon aan de stichters van het bedrijf (februari 1948), met als een van de meest emblematische persoonlijkheden Ange-Cléophas Fransoret. Bij het ontwerpen van deze fles ging de aandacht uiteraard uit naar het esthetische aspect. Elegantie heeft een prijs: de aparte vorm sluit mechanisatie volledig uit. Het draaien en degorgeren gebeurt dus manueel.
DEGUSTATIECOMMENTAAR: De cuvée Cléo is een strakke en gepassioneerde stijloefening die de verschillende expressies van de Chardonnay overkoepelt. De kleur is helder lichtgeel. De neus is vol en complex: citrusvruchten, witte bloemen, hazelnoot, honing en brioche domineren. De smaak is evenwichtig. Het levendige karakter en het aroma van de maturiteit versmelten op harmonieuze wijze. De afdronk is krachtig en intens. Deze champagne is een uitmuntend aperitief (“een conversatiewijn” die we delen met vrienden in een rustige en hartelijke sfeer). Het is ook een gastronomische wijn die perfect past bij schaaldieren en wit vlees.
Dominique Vanhomwegen (Europcar) wordt erelid van Les Clefs d’Or
Dominique Vanhomwegen, Marketing Manager bij Europcar België, werd benoemd tot erelid van Les Clefs d’Or Belgium, lid van de Union Internationale des Concierges d’Hôtels (UICH - een internationale organisatie voor hotelconciërges).
Deze beroepsvereniging staat garant voor de kwaliteit van de prestaties en dienstverlening in Belgische luxehotels. Elk jaar kent ze een eretitel toe aan één van haar dienstverleners die zich het hele jaar door heeft ingezet en de klanten van het luxehotelwezen dynamische, positieve en kwalitatieve diensten heeft verleend. Dominique Vanhomwegen is al 28 jaar actief in de autoverhuursector en stelt alles in het werk om de beschikbaarheid van wagens voor hotels te vergemakkelijken. Dankzij haar werk is Europcar de enige onderneming in Brussel die in alle vestigingen in de stad een leverings- en ophaaldienst voor voertuigen aanbiedt.
De dienst ligt volledig in lijn met de nieuwe positionering van de groep - Moving your way - en wijst nog maar eens op het engagement van Europcar om tegemoet te komen aan de mobiliteitsbehoeften van zijn klanten, ongeacht waar ze zich bevinden, en om op hun steeds evoluerende verwachtingen in te spelen.
“Deze eretitel is een echte erkenning door de sector van het engagement en de kwaliteit van de door de dienstverlener aangeboden dienst,” aldus Mariano Vancleve, voorzitter van de Clefs d’Or conciërges in België.
In 2014 zullen we vaker op reis gaan, maar zullen onze reizen korter zijn. Dat is de voornaamste conclusie uit de tweede TrendBirds-enquête van online reisaanbieder TravelBird. Hierbij polste de reisorganisatie naar de reisintenties van 650 van haar Vlaamse klanten. De reden voor de kortere vakantieduur is duidelijk, want 1 op 6 Vlamingen geeft aan om volgend jaar over een kleiner vakantiebudget te beschikken. In 2014 zullen citytrips populair blijven, net zoals vakanties naar de zon. Deze zullen we volgend jaar vaker met het vliegtuig maken dan met de auto, terwijl dit in 2013 nog omgekeerd was. Gemiddeld boeken we onze vakantie 4 tot 6 maanden op voorhand. Voor een korte vakantie dichtbij huis boeken we hooguit een maand op voorhand.
We zijn het afgelopen jaar weer massaal op vakantie geweest en dat ondanks de crisis. 62% van de ondervraagde TravelBird-klanten geeft aan 2 tot 5 keer op reis geweest te zijn het afgelopen jaar. En ook ons vakantiebudget bleek weinig te lijden te hebben onder de slechte economische situatie. 1 op 4 Vlamingen beschikte afgelopen jaar over een vakantiebudget dat schommelt tussen 1.000 en 2.000 euro per persoon. Voor nog eens 23% bedroeg dit zelfs tussen de 2.000 en 3.000 euro.
Maar dat de economische crisis nog niet achter de rug is en de stijgende werkloosheid nu pas voelbaar is in de portemonnee blijkt ook uit de reisintenties van de Vlaming voor 2014. Want maar liefst 17% verwacht volgend jaar over minder budget te beschikken om op reis te gaan dan dit jaar. 1 op 3 heeft het over een daling van 10 à 20% op hun jaarlijks budget. De Vlaming neigt hierbij duidelijk naar kortere reisformules. Zo geeft 23% aan om in 2014 vaker op shortbreak te zullen gaan. Een trend die ook het afgelopen jaar al duidelijk waarneembaar was.
Onder de verschillende vakantieformules blijft een citytrip het populairst. 1 op 5 respondenten maakte dit jaar een citytrip en heeft de intentie om dat volgend jaar terug te doen. Ook zonvakanties blijven het goed doen (17%). Waar er afgelopen jaar echter nog vaak met de auto gereisd werd (19% auto vs 18% vliegtuig), gaat in 2014 de voorkeur opnieuw uit naar het vliegtuig (19% vliegtuig vs 16% auto).
Vlaming boekt ruim op voorhand, tenzij het een shortbreak is. De trend naar online boeken ten voordele van de traditionele reisagent blijft ook nu weer gelden. Maar liefst 52% boekt zijn reis altijd online tegenover 14% die zijn reis altijd via een reisagent boekt.
Het TrendBirds-onderzoek van TravelBird is een periodiek onderzoek dat de meest gecertificeerde online reisaanbieder in België, uitvoert onder haar klanten. www.travelbird.be.
EUROCAMP SPEELT IN OP STERKE MERKBELEVING MET NIEUWE HUISSTIJL
Frisse uitstraling waarbij vakantiebeleving centraal staat. Eurocamp, Europees marktleider in luxe campingvakanties, verfrist en moderniseert haar huisstijl. Na een flinke uitbreiding van het luxe campingaanbod, vernieuwt Eurocamp nu ook haar bekende logo en steekt ze de huisstijl in een fris jasje. In de nieuwe huisstijl is veel aandacht voor levendige fotografie en gebruiksvriendelijkheid waarbij keuzevrijheid in accommodaties en de vakantiebeleving centraal staan.
Eurocamp kiest na het uitbreiden van haar vakantieaanbod en een grotere diversiteit aan luxe campingmogelijkheden voor een nieuwe merkbeleving. Het logo en de huisstijl worden verfrist en krijgen een moderne en persoonlijke uitstraling. “Vakantievieren betekent genieten. Toch is de invulling daarvan voor iedereen anders”, aldus Niels Jansen, Commercial Director Eurocamp. “Met de nieuwe huisstijl spelen we in op die persoonlijke vakantiebeleving en benadrukken we de keuzevrijheid die we bieden. Met de thematische aanpak en levendige fotografie hopen we uiteenlopende doelgroepen te inspireren.” De nieuwe Eurocamp brochure verschijnt vanaf 10 december van dit jaar. De website wordt gefaseerd naar de nieuw huisstijl omgebouwd en wordt responsive voor tablets en smartphones. Deze week zal de eerste fase live gaan en begin 2014 wordt de geheel nieuwe website gelanceerd. Eerder deze maand veranderde zusterorganisatie Keycamp haar naam in Eurocamp. Dit betekent een flink uitgebreid aanbod van bestemmingen en accommodaties. www.eurocamp.nl
SodaStream lanceert nieuw light Stevia gamma, Slim drinken en jezelf goed voelen
Calorieën tellen na de feestdagen? Dankzij de nieuwe Stevia lijn van SodaStream kan je genieten van caloriearme heerlijke frisdranken. Drie smaken staan vanaf januari in de winkelrekken: Pink Grapefruit light Stevia, Lemon lime light Stevia, Orange Light Stevia.
Het is op vraag van de consument dat SodaStream uitpakt met deze lijn. Uit onderzoek blijkt immers dat die zijn leven graag bruisend verder zet, ook al let hij of zij op zijn lijn en gezondheid. Het researchlaboratorium van SodaStream ontwikkelde daarom drie smaken op basis van de bladeren van de Stevia, het wonderplantje dat 300 maal de zoetkracht heeft van suiker, maar caloriearm is en geen koolhydraten bevat. Stevia heeft bovendien een positief effect op de bloeddruk en bevat antioxydanten.
Drie verfrissende citrussmaken lanceert SodaStream in het Stevia-gamma: Pink Grapefruit Light Stevia, Lemon Lime Light Stevia, Orange Light Stevia. Met deze siropen maak je smakelijke, bruisende dranken zonder kunstmatige kleurstoffen, smaken of bewaarmiddelen. Ze zitten in een handige fles van 500 ml, goed voor maar liefst 12 l frisdrank. De siropen zijn zo samengesteld dat ze perfect vermengen met bruisend water. Dat maak je in enkele seconden van kraantjeswater dankzij de handige SodaStream toestellen. Hoeveel bubbels je wilt, bepaal je zelf.
“Deze light siropen die op natuurlijke wijze gezoet zijn met Stevia, zijn een nieuwe mijlpaal in onze belofte aan de consument om hem gezondere alternatieven te bieden voor voorverpakte bruisdranken,” zegt Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream. “Consumenten maken met deze light dranken niet alleen een slimmere keuze voor hun gezondheid, ook het milieu en hun portemonnee varen er wel bij. Een gemiddeld gezin dat bruisdranken maakt met SodaStream, hergebruikt zijn fles en gooit dus geen PET-flessen weg. Bovendien is een zelf gemaakte frisdrank een stuk goedkoper dan de kant en klare versie uit de supermarkt.”
De drie smaken van de SodaStream Light Stevia lijn zijn vanaf januari 2014 te koop via www.sodastream.be , Delhaize, Carrefour, en in de betere retail- en elektrozaken.
Porsche Macan af fabriek geleverd op Michelin banden
Dankzij drie verschillende typen Michelin banden, kan de nieuwe Porsche Sport Utility Vehicle zowel ‘s zomers als ‘s winters en op alle continenten zorgen voor een intensieve en levendige rijstijl.
Porsche keurde voor de eerste montage van de nieuwe Macan drie verschillende bandengamma’s van Michelin goed. Het gaat om de nieuwe MICHELIN Latitude Sport 3, die hier zijn werelddebuut maakt. Daarnaast is, voor het rijden onder winterse omstandigheden, de MICHELIN Latitude Alpin 2 gehomologeerd. En voor bepaalde gebieden in de wereld werd ook de MICHELIN Latitude Tour als een “all season” band gehomologeerd.
De nieuwe MICHELIN Latitude Sport 3 is al de derde generatie van dit type Michelin SUV-banden voor weggebruik. Dit bandengamma werd in 2002 voor het eerst door Porsche gehomologeerd voor de Cayenne. Het design van deze band roept een beeld van kracht en beheersing op. Uiteraard voldoet de MICHELIN Latitude Sport 3 aan de eisen van de gebruikers: hij garandeert een optimaal veiligheidsniveau, heeft minder rolweerstand waardoor hij ook minder brandstof verbruikt en hij heeft een langere levensduur.
MICHELIN Latitude Alpin 2 : De MICHELIN Latitude Alpin is gemaakt voor SUV’s die hoge prestaties leveren. Bij winters weer biedt hij – jaar na jaar – meer veiligheid, een betere mobiliteit, een sterkere controle over het voertuig en een beter weggedrag onder alle winterse rijomstandigheden.
De MICHELIN Latitude Tour HP is een speciale SUV-band voor hoge prestaties. Hij zorgt voor veiligheid, een goede handling en comfort. In bepaalde delen van de wereld (onder andere de Verenigde Staten) wordt deze band als een “all season” band beschouwd.
Deze drie voor de Porsche MACAN gehomologeerde bandengamma’s vormen een perfecte illustratie van de MICHELIN Total Performance strategie waarbij innovaties en geavanceerde technologieën worden ingezet om voor elke band meerdere prestaties tegelijk te verbeteren. Namelijk veiligheid, levensduur, brandstofbesparing en rijplezier.
Michelin, leider binnen de bandensector, ziet het als haar missie om op een duurzame manier bij te dragen aan de mobiliteit van personen en goederen. Daartoe produceert en verkoopt de Groep banden voor alle typen voertuigen: vliegtuigen, auto’s, tweewielers, grondverzetmachines, landbouwmachines en bedrijfswagens. Michelin biedt ook digitale diensten aan ter ondersteuning van de mobiliteit (ViaMichelin.com) en is uitgever van toeristische gidsen, hotel-en restaurantgidsen, wegenkaarten en atlassen.
Porsche Macan af fabriek geleverd op Michelin banden
Dankzij drie verschillende typen Michelin banden, kan de nieuwe Porsche Sport Utility Vehicle zowel ‘s zomers als ‘s winters en op alle continenten zorgen voor een intensieve en levendige rijstijl.
Porsche keurde voor de eerste montage van de nieuwe Macan drie verschillende bandengamma’s van Michelin goed. Het gaat om de nieuwe MICHELIN Latitude Sport 3, die hier zijn werelddebuut maakt. Daarnaast is, voor het rijden onder winterse omstandigheden, de MICHELIN Latitude Alpin 2 gehomologeerd. En voor bepaalde gebieden in de wereld werd ook de MICHELIN Latitude Tour als een “all season” band gehomologeerd.
De nieuwe MICHELIN Latitude Sport 3 is al de derde generatie van dit type Michelin SUV-banden voor weggebruik. Dit bandengamma werd in 2002 voor het eerst door Porsche gehomologeerd voor de Cayenne. Het design van deze band roept een beeld van kracht en beheersing op. Uiteraard voldoet de MICHELIN Latitude Sport 3 aan de eisen van de gebruikers: hij garandeert een optimaal veiligheidsniveau, heeft minder rolweerstand waardoor hij ook minder brandstof verbruikt en hij heeft een langere levensduur.
MICHELIN Latitude Alpin 2 : De MICHELIN Latitude Alpin is gemaakt voor SUV’s die hoge prestaties leveren. Bij winters weer biedt hij – jaar na jaar – meer veiligheid, een betere mobiliteit, een sterkere controle over het voertuig en een beter weggedrag onder alle winterse rijomstandigheden.
De MICHELIN Latitude Tour HP is een speciale SUV-band voor hoge prestaties. Hij zorgt voor veiligheid, een goede handling en comfort. In bepaalde delen van de wereld (onder andere de Verenigde Staten) wordt deze band als een “all season” band beschouwd.
Deze drie voor de Porsche MACAN gehomologeerde bandengamma’s vormen een perfecte illustratie van de MICHELIN Total Performance strategie waarbij innovaties en geavanceerde technologieën worden ingezet om voor elke band meerdere prestaties tegelijk te verbeteren. Namelijk veiligheid, levensduur, brandstofbesparing en rijplezier.
Michelin, leider binnen de bandensector, ziet het als haar missie om op een duurzame manier bij te dragen aan de mobiliteit van personen en goederen. Daartoe produceert en verkoopt de Groep banden voor alle typen voertuigen: vliegtuigen, auto’s, tweewielers, grondverzetmachines, landbouwmachines en bedrijfswagens. Michelin biedt ook digitale diensten aan ter ondersteuning van de mobiliteit (ViaMichelin.com) en is uitgever van toeristische gidsen, hotel-en restaurantgidsen, wegenkaarten en atlassen.
De weersomstandigheden bleken in 2013 een ongewenste kwelduivel in talloze wijnregio’s. De wijngaarden in de Rhônevallei genoten traditioneel van een behoorlijk droog winderig klimaat, elementen die ertoe bijdroegen om de wijngaarden in goede gezondheid te houden.
Mede door de grillen van het weer kwam de oogst nagenoeg drie weken later dan gewoonlijk op gang en werd meer dan eens met de normale normen van de 70-er jaren vergeleken. De latere rijping en oogst hadden echter het voordeel dat de druiven een mooie maturiteit bereikten. Het suikergehalte en aciditeit zorgden voor een mooie maceratie die vooral in de rode wijn een leuke phenologische rijpheid aantoont.
De eerste testen van de witte en roséwijnen wijzen op krachtige wijnen, met volle fruitige toetsen en aangenaam smaakpalet. De eerste cuves mondden uit in een mooie fruitig evenwicht en leuke aroma’s.
Michel Chapantier, vice president Inter-Rhône vindt het jammer dat de globale opbrengst beneden het normale peil bleef. Net als Philippe Pellaton, president van het algemeen syndicaat van Côtes du Rhône is hij van mening dat de rode wijnen, net als deze van 2011 en 2012, een mooie kwaliteit zullen aanvoeren om andermaal een zorgeloos wijnjaar te bereiken. De beloftevolle kwalitatieve vooruitzichten zorgen ervoor dat de wijnen uit de Rhônevallei, ondanks alle blijkbaar voorbarige zorgen in een gewoon goed wijnjaar zullen resulteren.
De winter heeft zich de afgelopen dagen al een eerste keer laten voelen. En als je de langetermijnvoorspellingen mag geloven is dit nog maar het begin van wat mogelijk één van de koudste winters van de afgelopen decennia zal worden. Tijd om warmere oorden op te zoeken, hoor je heel wat mensen nu al denken. Daarom selecteerde online reisaanbieder TravelBird 5 topbestemmingen voor de komende winter, gebaseerd op de reisvoorkeuren van haar consument: 20°C, dichtbij huis én betaalbaar. Vaarwel kou, welkom zon.
Canarische Eilanden: dé favoriete winterzonbestemming van de Belg. De Canarische Eilanden zijn een absolute topper tijdens de koude wintermaanden. Niet toevallig is de bestemming bij vele touroperators al uitverkocht. Maar niet bij TravelBird. Op minder dan 4 uur sta je in Fuerteventura, met zijn witte zandstranden en eindeloze kusten misschien wel het meest idyllische eiland van de Canarische Eilanden. Met een gemiddelde temperatuur van 20°C is het hier een ganse winter aangenaam vertoeven. Naast Fuerteventura is ook Lanzarote een toeristische parel van de Canarische Eilanden: prachtige vergezichten, avontuurlijke vulkanen, kilometers-lange stranden en ontelbare bars en restaurants. Lanzarote is voor vele Belgen dan ook hun vaste stek tijdens de winter.
Tunesië is een land dat de laatste jaren wat woelige watertjes doorzwommen heeft. Maar op toeristisch vlak heeft het land nog niets van zijn charme verloren. Bovendien kan je er in de koude wintermaanden nog makkelijk genieten van een stralend zonnetje bij ongeveer 20°C. Het sprookjesachtige Diar Lemdina is een 5-sterrencomplex dat meer weg heeft van een Arabisch paleis dan van een hotel.
Turkije is populair bij de Belgen, zowel in de zomer als de winter. Aan de Turkse rivièra schijnt de zon 300 dagen per jaar en bedraagt de gemiddelde temperatuur tijdens de winter nog steeds 18°C. Voldoende warm voor een leuke wandeling langs het strand of een gezellig terrasje. Wat Turkije natuurlijk dubbel interessant maakt tijdens de winter zijn de vele hammams en massagesalons, waar je heerlijk kunt ontspannen. Cyprus is voor heel wat mensen een minder bekende bestemming tijdens de winter. Nochtans bedraagt de gemiddelde temperatuur er 22°C. En op het kruispunt van 3 beschavingen is Cyprus zondermeer een culturele topbestemming.
Wie op zoek is naar een citytripbestemming gekoppeld aan een aangename temperatuur en de nodige dosis zon is in Marrakech aan het juiste adres. Een bezoekje aan de Rode Stad is tijdens de wintermaanden overigens veel aangenamer dan tijdens de zomer.
Benelux marktleider Spadel wil leiderspositie als duurzaam bedrijf verstevigen.
Concrete en ambitieuze duurzaamheidsdoelen voor 2015 en 2020
Spadel, marktleider in de Benelux voor natuurlijk mineraalwater wil ook in zijn sector een leidersrol spelen om een duurzaam bedrijf in een duurzame wereld te bouwen. Daarom heeft het Belgisch bedrijf zijn concrete duurzaamheidsambities voor 2015 en 2020 gepubliceerd in het document “ Caring for our Community and the Nature – Preparing the future”. Deze ambities gelden voor alle sites van de Groep, dus ook voor de twee merken in Frankrijk (Wattwiller en Carola) en in Wales (Brecon Carreg).
Marc du Bois, gedelegeerd bestuurder: “Duurzaamheid wordt bij Spadel doorgetrokken tot de volledige waardeketen van het bedrijf, gaande van de leveranciers tot de klanten zonder de eigen medewerkers niet te vergeten. Het is geen modewoord voor dit familiaal bedrijf maar diep verankerd in zijn wortels. Het gaat terug tot 1882 toen te Spa de eerste beschermde waterzone in Europa werd gecreëerd om te garanderen dat ook de toekomstige generaties hetzelfde natuurlijk mineraalwater Spa zouden kunnen drinken als wij vandaag…natuurzuiver en met dezelfde kwaliteit. Onze ambitie bestaat erin een duurzaam bedrijf in een duurzame wereld te bouwen”.
De duurzaamheidsstrategie berust op 3 pijlers waarvoor concrete doelstellingen op korte en lange termijn werden geformuleerd. Vooreerst wordt gestreefd naar het beste van de natuur m.n. duurzaam beheer van de waterbronnen en de natuur te Spa wordt algemeen erkend als „de” referentie in Europa. Ook de verdere verkleining van de ecologische voetafdruk is belangrijk. Spadel wordt algemeen erkend voor zijn voortrekkersrol inzake een duurzaam verpakkingsbeleid en werkt al lang aan het continu verminderen van zijn ecologische voetafdruk tijdens de volledige levenscyclus van zijn producten. Tenslotte draagt Spadel als familiaal bedrijf waarden als nabijheid en sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Daarbij biedt het met natuurlijk water een gezonde en vitale drank met het oog op een optimale hydratering van de bevolking. Bij Spadel is duurzaamheid een opdracht van elke dag en maakt het deel uit van de algemene bedrijfsstrategie. De zorg van de natuur en de mens is diep geworteld in het DNA van het bedrijf.
Brussel: een open boek": Eindelijk een literair festival dat Brussel in het daglicht plaatst !
De derde editie van "Brussel: een open boek", het enige literair festival dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het daglicht plaatst, zal plaatsvinden op 14 en 15 december aanstaande in het CIVA.
Dit literair festival zal een waar boekenfeest worden, waarbij Brussel, het Brussels patrimonium en de verborgen schatten van het Gewest centraal zullen staan. “Ik ben verheugd dat de boeken die zich volledig toewijden aan Brussel in de aandacht worden gebracht, aangezien zij een mooi uithangbord voor onze hoofdstad zijn. Brussel is een stad waarnaar men steeds terugkeert en die ons steeds nieuwe geheimen prijsgeeft. Deze boeken richten zich tot toeristen, maar uiteraard ook tot de Brusselaars, die de kans zullen krijgen om hun stad nog wat beter te leren kennen en ze misschien ook wel op een andere manier te ontdekken”, benadrukt Christos Doulkeridis, Brussels Minister voor Toerisme.
Het ludieke, maar didactisch hoogstaande literaire festival “Brussel: een open boek” zal het grote publiek de mogelijkheid bieden om nader kennis te maken met alle oude en nieuwe publicaties, waarin Brussel centraal staat. Het festival, dat op jaarlijkse basis zal worden georganiseerd, zal in de toekomst ook de nodige aandacht besteden aan de belangrijke thema's waaraan Brussel zich toewijdt.
“Brussel: een open boek” stelt een programma voor dat zowel de Brusselaars als de toeristen zal aanspreken: voorstelling van boeken, auteurs, opdrachten, miniconferenties over de thematiek en de realisatie van een boek, activiteiten en lezingen voor kinderen, gratis wandelingen door Brussel geïnspireerd op bepaalde boeken, degustatie van typische Brusselse producten die worden beschreven in recente publicaties, ... Kom er Thomas Gunzig, Jean-baptiste Baronian, Roel Jacobs, Anne Croquet, Joske Maelbeek en zijn prachtige fabels in het Brussels, Marc Meganck, Derek Blyth, Pascale Toussaint, Michel Verlinden, ... en vele andere auteurs ontmoeten die gepassioneerd zijn door Brussel.
“Brussel: een open boek” - CIVA: Kluisstraat 55 – 1050 Brussel – gratis inkom
Zaterdag 14 december: 10u30 tot 18u - Zondag 15 december: 10u30 tot 18u
De nieuwe reisbrochure van Costa Cruises telt maar liefst 340 pagina’s, niet verwonderlijk als je weet dat zowat alle zeeën en oceanen van onze planeet in het aanbod van deze grote cruisespecialist zijn opgenomen. Het reisaanbod is geldig van november 2013 tot april 2015. Ga dus maar lekker bladeren in die reisbrochure en je vindt gegarandeerd het cruiseplezier waar je naar op zoek bent.
Met Costa Cruises kan je inderdaad de hele wereld verkennen, van de Noorse fjorden tot de Middellandse Zee, van de Caraïben tot Zuid-Amerika, van de Arabische Emiraten tot de kusten van Afrika, van de Indische Oceaan tot de Stille Oceaan en het is zelfs mogelijk om een Trans-Atlantische cruise te maken, van Europa naar de Caraïben of naar Zuid-Amerika.
Er is dus voor elk wat wils en sommige cruises zijn extra aantrekkelijk omdat je vanuit België makkelijk en prijsgunstig naar de haven van vertrek kunt reizen. Dat is bijvoorbeeld het geval met cruises in de Caraïben die je vanuit Brussel inclusief vluchten snel bereikt. De Domincaanse Republiek is een tropisch paradijs, een reisbestemming van eerste rang en er zijn talloze rechtstreekse vluchten. La Romana is de startplaats van een fantastische zevendaagse cruise, aan boord van de Costa Magica, naar de Maagdeneilanden en naar Antigua. Net als de naam van het cruiseschip is ook de reis zelf een magisch avontuur, over de azuurblauwe zee en langs de mooiste parelwitte palmenstranden.
Ook Dubai is vanuit België makkelijk bereikbaar, bijvoorbeeld met Etihad en Qatar Airways. De cruises van Costa, met afreis in Dubai, zijn dan ook ideaal om maximaal van het leven aan boord van het cruiseschip te genieten. De Costa Fortuna vaart overigens een schitterende cruiseroute, tijdens een zevendaagse reis, naar de Arabische Emiraten en ook naar Oman, de parel van het Midden-Oosten. Dit is een cruise met enorm veel afwisseling, onder meer langs de moderne metropool Abu Dhabi en de historische steden Muscat en Khasab waar je in bewondering staat voor sublieme historische monumenten. Je proeft en je ruikt er de fantastische oriëntaalse sfeer.
De nieuwe reisbrochure van Costa Cruises kun je vanaf nu ophalen bij de reisagent. Het is een heus boek om heerlijk bij weg te dromen en waarin je ook alle informatie vindt over de reisperiodes, de vaarroutes, de cruiseschepen. Dit allemaal aangevuld met de info op www.costacruises.be moet voldoende zijn om jouw droomcruise uit te kiezen!
COMTÉ OVER THE WORLD, of de ontdekking van terroirs…
Wanneer over “terroirs” gesproken wordt, dan denkt men meteen aan wijn. Het is immers gebruikelijk om ze aan elkaar te koppelen. Voor kaas is deze link echter minder vanzelfsprekend… en toch zal Comté tonen dat het kan.
Het woordenboek omschrijft terroir als een bodem die in termen van de productie of landbouw beschouwd wordt als vruchtbaar; de bodem is echter maar een van de factoren van het terroir. De bodem, het klimaat, de specifieke wijngaard, … zijn allen factoren die bijdragen aan het karakter van de wijn die er geproduceerd wordt. Terroir zou bijgevolg enkel bestaan voor wijnteelt.
Dat is echter buiten de studies gerekend die Comté reeds 20 jaar uitvoert. De studie van de natuur, toevertrouwd aan het pedologie laboratorium van professor Bruckert, van de faculteit wetenschappen uit Besançon, was het onderwerp van Jean-Claude Monnet’s thesis in 1996. Deze studie beantwoordde een eenvoudige vraag. Comté, uitgestrekt over een zone die praktisch alle plateaus van het Juragebergte omvat, is een product waarvan de kenmerken getuigen van een groot smakenpalet. Is deze variabiliteit te wijten aan seizoensgebonden wijzigingen in de voeding van de Montbéliard-koeien (afwisseling gras-hooi), of eerder aan stabiele componenten van de natuurlijke omgeving.
Een wetenschappelijke studie laat niets aan het toeval over… Een bodemkartering werd gerealiseerd voor 20 melkgebieden. Deze bracht een statistische vergelijking tot stand, waar verschillende ‘bodemgebieden’ uit konden worden opgemaakt. Met andere woorden een duidelijk verband tussen bodem en leven. Een sensorische analyse van 106 kazen afkomstig uit deze 20 melkgebieden bracht de Crus van Comté aan het licht. Deze stemmen voor meer dan 80% overeen met de verschillende bodemgebieden, die consistent zijn met de term terroir. De concrete ruimte, tastbaar en cartografisch, de natuur, uitgedrukt door de bodem en vegetatie, geven aan de melk en vervolgens aan de kaas een unieke smaak.
De verschillen in smaak komen overeen met de verschillen in bodem en flora. Comté wordt echter niet enkel bepaald door het terroir. De mens speelt uiteraard ook zijn rol, gaande van het beheer van de graslanden en de kudde, de rijping van de kazen, tot de uiteindelijke fabricage. De AOP kaas Comté was dus steeds vooruitstrevend en heeft sinds de jaren 1990 aanzet gegeven voor sensorische analyses van zijn kazen. Deze hebben geleid tot het sensorisch profiel van Comté en uiteindelijk ook het Comté aroma wiel.
Van de Atlantische Oceaan tot de antipodes, van Kaap de Goede Hoop tot Tierra del Fuego… De nieuwsgierige Comté houdt ervan om een willekeurige wijngaard ter wereld binnen te stappen en een aantal wijnen te testen en te combineren. Iedere terroir is immers anders. In het Juragebergte of elders, iedere bodem getuigt van het werk dat erop geleverd werd. En dat proef je.
5 verschillende Comté kazen, 5 verschillende continenten. Soms kan een vreemde origine grappig klinken… Stel maar eens voor om een Afrikaanse Chardonnay of een Australische Riesling te ontkurken… Er zal zeker een lach weerklinken. Comté entertaint graag en wekt dus met veel plezier een stiekeme glimlach op door heerlijke en onverwachte smaakcombinaties. Zuid-Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Australië en Europa…
De jongsten en de Rieslings : Evillers Comté en Hochheimer Herrnberg 2012. Langzaam worden de wijn en kaas wat tammer. Ze zijn even oud en timide. Ze willen elkaar ontdekken zonder aan te dringen. Haar jurk glijdt af, haar geur van violet en bergamot betoveren de kaas. Hij wil haar zijn sprankeling geven, maar kiest uiteindelijk voor de kastanje.
Comté de Belleherbe en Riesling Polish Hill 2010 : Polish Hill wordt altijd aanbeden door zijn lichte toetsen koolwaterstof. Dit is het geval in het land der kangoeroes, maar ook aan de andere kant van de wereld: Europa. Toch moet hij moeite doen om de Belleherbe te versieren.
Amerika en de senioren
Comté de Labergement-Sainte-Marie en Legado 2011 Limary Valley . Het is een bijzondere situatie. Iedere partner is op zoek naar iets nieuws. De een is op zoek naar iets zoets, de ander naar hartigheid. En wie dacht dat een sensuele wijn uit Chilli ooit samen zou komen met een kaas afkomstig uit het met bos bezaaid Jura gebergte? Toch is de ontmoeting van deze twee onbekenden geen verrassing.
La Grande Combe des Bois Comté en Wild Boy 2011 Santa Barbara County horen samen, ze hebben elkaar nog maar net ontmoet, maar toch lijkt het alsof ze elkaar altijd al gekend hebben. Ze delen elkaars passie voor mineralen, bloemen, warmte en fruit. Ze horen samen… de wijn van de warme oceaan en de kaas van de besneeuwde bergtoppen.
Entremont van de Kaap : Comté Vieille Réserve en Wild Yeast 2011 Springfield Estate
Dit koppel is als een hoorn des overvloeds van vruchten en bloemen. Neem ze in de mond en u zult omver geblazen worden door de veelheid aan smaken, die bovendien blijven komen bij elke hap en slok. Ze zijn als een oud koppel met elkaar vervlochten geraakt; de kruiden met het fruit, de mineralen met de room, de bloemen met de exotische parfums. Soms haalt de ene de bovenhand, soms de andere. Net als in een echte relatie. Het zijn twee delen van een uitstekend geheel. Een geheel dat ons bovendien verwent door zijn oneindige combinatiemogelijkheden.