“Gij zult een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau beleven.” Pastorale, het tweesterrenrestaurant van chef Bart De Pooter, opende opnieuw de deuren na een sluiting van twaalf weken wegens het coronavirus. Om zijn gasten dezelfde uitzonderlijke ervaring te kunnen bieden mét respect voor de hygiëne- en social distancing maatregelen, innoveert hij met een ozongenerator in de vestiaire die de lucht desinfecteert en onder meer bacteriën en virussen bestrijdt. In combinatie met transparante mondmaskers, een persoonlijke menukaart per klant en de nodige liters alcoholgel - gegoten in 10 coronageboden - gaan de chef en zijn team voor een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau.
Virus- en bacterievrije vestiaire
“Als chefs worden we wel vaker uitgedaagd, maar vandaag de dag op een manier die ongewone proporties aanneemt. Duizend en één vragen spoken door m’n hoofd: Hoe zal de sommelier de wijnen presenteren? Wat met de tafelbereidingen? En zullen klanten nu hun eigen jas in de vestiaire moeten halen? Aspecten die voorheen de normaalste zaak van de wereld waren, zijn plots niet meer zo vanzelfsprekend en vragen een creatieve oplossing”, vertelt chef Bart De Pooter. En voor dat laatste heeft hij er alvast één gevonden: een ozongenerator in de vestiaire.
De klants jas aannemen in een post coronatijdperk is uit den boze. Daarom zullen klanten gevraagd worden eerst hun jas zelf aan een kapstok te hangen, waarna de jas wordt opgehangen in een vestiairekast met ozongenerator. Die ozongenerator zuigt de lucht in de vestiaire via de achterkant in. Binnen wordt de lucht eerst gefilterd met behulp van luchtfilters en een speciale UV-lamp, waarna de lucht langs ingebouwde keramische platen geleid wordt en de zuurstof door een elektrische ontlading in ozon wordt omgezet. Tot slot wordt de ozon via de voorkant van de generator verspreid in de vestiaire. Die desinfecteert de ruimte - en dus de klants jas - en bestrijdt onder meer virussen en bacteriën.
Transparante mondmaskers om interactie met klanten te waarborgen
“Dat de hygiëne- en social distancing maatregelen vanaf nu integraal deel zullen uitmaken van de restaurantervaring, behoeft geen betoog. Het is nu aan ons om ervoor te zorgen dat ze niet inboeten op die ervaring. Om onze klanten die uitzonderlijke service te kunnen blijven garanderen, hebben we tijdens de lockdown de tijd genomen om elk aspect van die service apart te bekijken en na te denken over hoe we die coronaproof kunnen maken. De interactie met onze klanten is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom hebben we ervoor geopteerd ons personeel transparante mondmaskers te laten dragen, zodat de mimiek gewaarborgd wordt en dus ook de communicatie met onze klanten,” zegt Bart. Om die garantie op een veilige service nog meer te garanderen, werd al het personeel vooraf getest op corona én zal dit minstens maandelijks herhaald worden.
De 10 coronageboden
Niet alleen het personeel, maar ook de klanten moeten zich aan een aantal regels houden. Die heeft Bart verwerkt in wat hij de 10 coronageboden van Pastorale noemt. Een knipoog naar de geschiedenis van de pastorijwoning waarin het restaurant is gevestigd.
1. Gij zult geen parkeerstress hebben - gratis parkeergelegenheid naast de deur, op straat en op het Brooikensplein. 2. Gij zult hartelijk welkom geheten worden - deuren staan letterlijk en figuurlijk voor u open. 3. Gij zult alcoholgel smeren - bij aanvang, tijdens de maaltijd en na elke sanitaire stop. 4. Gij zult het Belgische weer niet vrezen - uw jas kan u zorgvuldig en veilig ophangen. - 5. Gij zult plaatsnemen op grondig ontsmette tafels en stoelen - voor en na elke service. - 6. Gij zult een persoonlijke menukaart krijgen - meenemen naar huis als souvenir is toegestaan. - 7. Gij zult uw favoriete wijn uitkiezen op een digitale menukaart - voor gebruik grondig ontsmet. - 8.Gij zult niet zonder servetten zitten - u krijgt tweemaal een nieuw exemplaar. - 9. Gij zult gebruikmaken van een ontsmette sanitaire ruimte - elk halfuur ontsmet. - 10. Gij zult bij voorkeur met de kaart betalen - cash blijft mogelijk.
Bart De Pooter en restaurant Pastorale**
Een creatieve duizendpoot en haast bezeten door de eindeloze mogelijkheden van de gastronomie: Zo omschrijf je Bart De Pooter het best. Als 23e jarige stampte hij een dertigtal jaar geleden restaurant Pastorale in Reet eigenhandig uit de grond, een plek waar fine dining, de natuur en kunst moeiteloos in elkaar overvloeien. Alsof een sterrenzaak nog niet voldoende was om zijn ondernemershonger te stillen, stortte Bart zich door de jaren heen nog op verschillende andere projecten. Het bedrijfsrestaurant POSTUUR, zijn import- en exportbedrijf in kwaliteitsvlees Clara Bella of zo maar even 300 000 mensen te eten geven op Tomorrowland? You name it, Bart did it. Het horecabloed hebben ook zijn beide dochters geërfd. Vandaag de dag ondersteunen zij mee Pastorale en tal van zijn andere initiatieven.
Belgische kindvriendelijke vakantiewoningen in trek
Bij Belvilla zijn de last minute bookings voor de zomer en het najaar voor vakanties in eigen land sinds 2 weken met 120% gestegen. Gezinnen kiezen massaal kindvriendelijke vakantiewoningen in de regio's Luik, Namen, West-Vlaanderen en Limburg. 1 op 3 Belgen kiest voor een vakantie in eigen land. Toerisme Vlaanderen voert nu elke 2 weken onderzoek uit naar de reisintenties van de Belgen: 41% van de Belgen is door de lockdown de eigen streek en omgeving meer gaan ontdekken en appreciëren. 34% wil in de toekomst vaker met vakantie in eigen land. En 80% zegt dat ze druk bevolkte plaatsen liever links laten liggen. Bron: Toerisme Vlaanderen.
Kindvriendelijke vakantiewoningen gezocht
Na de verplichte corona-isolatie, thuiswerken én thuisleren hebben vooral gezinnen met kinderen nood aan een andere omgeving om even uit te blazen. Daarom kiezen ze deze zomer voor vakantiewoningen met veel faciliteiten voor kinderen zoals een zwembad, een omheinde tuin met speeltuigen, tafeltennis, tafelvoetbal, wifi, etc. Op de website van Belvilla kunnen gezinnen hierop zelfs filteren en zoeken via de uitgebreide zoektool.
Veiligheid en social distance voorop
Bij de keuze valt ook op hoe belangrijk de ‘bubble’ voor het gezin nog steeds is. In een ruim huis met een grote tuin zijn gezinnen op zichzelf, amuseren de kinderen zich en kunnen de ouders relaxen. En dat zonder zich al te veel zorgen te moeten maken over hygiëne en social distance, kortom veilig en vrij in eigen bubble met de natuur om zich heen.
Het platteland of de glooiende heuvels
Naar de Ardennen, Haspengouw, de westhoek, de Kempen… er zijn verschillende mogelijkheden zoals een exclusief vakantiehuis in Spa met privézwembad, bubbelbad, zandbak, speeltoestellen en glijbaan. De tuin is omheind en deze woning is geschikt voor 6 personen.
Een ander voorbeeld van zo’n gezinsvriendelijke woning voor 8 personen ligt in het mooie Heers (Haspengouw). Villa Bigaro heeft een privézwembad, een sauna en een jacuzzi. In de ruime tuin zijn ook speeltoestellen en een barbecue. Plezier voor groot en klein verzekerd.
In het charmante dorpje Sint-Jansrade (Land van Herve, provincie Luik) ligt deze gezellige gîte gebouwd uit de typische stenen van de streek. Het uitzicht over de groene heuvels is uitnodigend en wandelen of mountainbiken is hier dan ook een fijne bezigheid. De gîte voor 8 personen beschikt ook over een zwembad in de naastgelegen tuin van de eigenaars.
Deze huizen zijn maar enkele voorbeelden van de vele honderden vakantiewoningen met veel faciliteiten voor kinderen die te zoeken en boeken zijn via www.belvilla.be
Even ontsnappen na deze vreemde thuisperiode, het kan maar deugd doen!
Foto 1. Selectietool – Foto 2: villa biaro – foto 3 st jansrade
Op dinsdag 3 juni, werd door de overheid beslist dat Belgen weer naar het buitenland kunnen reizen vanaf 15 juni. De Efteling, net over de grens bij Breda, juicht deze beslissing toe, in de wetenschap dat het park alle maatregelen heeft getroffen om de veiligheid van haar bezoekers te verzekeren.
De Efteling volgt de richtlijnen van het RIVM (het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en de maatregelen van het protocol ‘Veilig Samen Uit’ dat is opgesteld door brancheverenigingen Club van Elf en Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. Deze maatregelen worden sinds de heropening van het park op 20 mei toegepast en voortdurend geëvalueerd en waar nodig verbeterd. De Efteling laat een beperkt aantal bezoekers toe, dat vooraf hun bezoek online reserveert. Zo kunnen bezoekers van het park – dat zich uitstrekt over een oppervlakte van meer dan 140 voetbalvelden – veilig genieten van hun dagje uit.
Maatregelen
Om de richtlijnen van het RIVM goed aan te kunnen houden hanteert de Efteling maatregelen op gebied van afstand, hygiëne en duidelijke informatievoorziening.
De Efteling plaatst centrale desinfectiepunten en maakt contactpunten, zoals beugels en deurklinken, extra vaak schoon. Indien nodig, gebruiken medewerkers persoonlijke beschermingsmiddelen. Via duidelijke informatie op borden en schermen en markeringen op de grond wordt gasten duidelijk hoe zij voldoende afstand van elkaar kunnen houden. De medewerkers, die continu getraind worden en gewend zijn om gasten een veilige dag vol mooie herinneringen te bezorgen, helpen hierbij. Het park communiceert alle informatie op de website, ter voorbereiding voor het parkbezoek. Met al deze maatregelen is een dagje uit naar de Efteling nu net zo veilig als voorheen.
Vanaf 20 juni: nieuwe familieachtbaan Max & Moritz
Sinds de start van de bouw in september 2019 is hard gewerkt om de familieachtbaan Max & Moritz snel klaar te krijgen. Vanaf 20 juni is het zover. Dan kunnen bezoekers (vanaf 1 meter) de doldwaze rit met een zeepkist door een Alpenlandschap beleven
Wereld van de Efteling
Sinds de opening van het Sprookjesbos in 1952 is de Efteling uitgegroeid tot de grootste toeristische bestemming van de Benelux. De Efteling omvat naast het attractiepark ook het Efteling Hotel, de vakantieparken Efteling Bosrijk en Efteling Loonsche Land, het Efteling Theater en het Efteling Golfpark. De Efteling ligt net over de grens bij Breda, nog geen uurtje rijden van Antwerpen.
Brussel geeft zijn geheimen prijs dankzij Davidsfonds, Muntpunt en visit.brussels. Iedereen heeft de binnenkant van zijn kot nu wel wat gezien. Tijd om met je ‘bubbel’ naar buiten te trekken. Van 15 juni tot en met 27 september strijkt de 34ste editie van de Davidsfonds Zomerzoektocht neer in Brussel, een perfecte gelegenheid om een uitstapje naar de hoofdstad op je agenda te zetten. Wandel langs de culturele hoogtepunten en verborgen parels van Brussel en quiz er intussen op los. Geniet deze zomer dus van een uitstap in eigen land met je kinderen, familie, vrienden of collega’s en ontdek hoe bruisend Brussel is! Nieuw dit jaar is de samenwerking met Natuurpunt, met heel wat originele groene weetjes op de route. Davidsfonds slaat de handen in elkaar met Muntpunt en visit.brussels voor een onvergetelijke zomer in eigen land!
Na 34 jaar is het succes van de Davidsfonds Zomerzoektocht geen geheim meer: verrassende vragen langs een prachtig parcours laten je de streek met andere ogen bekijken, en je maakt bovendien kans op een prachtige prijzenpot. “Dit jaar trekken we voor de eerste keer naar de hoofdstad van Vlaanderen,” legt Kris Opdedrynck, algemeen directeur van Davidsfonds, uit. “Voor veel Vlamingen is geen stad zo dichtbij maar toch zo onbekend als Brussel. De zomer van 2020 zal er één worden waar verre vakanties misschien niet aan de orde zijn, maar laat dat nu net de uitgelezen kans zijn om te (her)ontdekken wat er vlak voor onze neus ligt. We hebben ook dit jaar een stevige zoektocht uitgewerkt, die je langs hoogtepunten en verborgen plekken in Brussel leidt.”
Cultuur- en natuurplezier voor jong en oud
De Davidsfonds Zomerzoektocht is er zoals elk jaar zowel op maat van kinderen als van volwassenen. “Je kunt dit jaar kiezen uit maar liefst vier zoektochten: kort of lang, ontspannend of uitdagend met verschillende doordenkers,” vertelt Peter Frison, samensteller van de Zomerzoektocht. “De vier wandelingen vertrekken aan station Brussel Centraal. Je kan kiezen tussen een wandeling van 4, 8, 12 of 16 kilometer. Tijdens de wandelingen los je verrassende vragen op en ontdek je verborgen parels in Brussel.” Bovendien focust de zoektocht ook op groene plekjes in de stad, dankzij een samenwerking met Natuurpunt. En nóg een leuke extra: elke week wordt er uit de deelnemers een gelukkige geloot, die een verrassingspakket van Westmalle krijgt toegestuurd.
Stadsgids
Bij de Zomerzoektocht hoort ook een gloednieuwe stadsgids die exclusief bij elk deelnemingspakket zit: Op stap in Brussel van Anne Peeters. Daarin leiden vier bekenden je door de stad. Journalist en auteur Pascal Verbeken typeert haar als kruispunt van culturen, als “een stad die eigenlijk veel steden in één is”. Historica Brigitte Raskin leest de stad als een groot geschiedenisboek, terwijl biersommelier Sofie Vanrafelghem elke bezoeker wil laten proeven van ons ‘vloeibaar werelderfgoed’ in de vele brouwerijen. Creatieveling Karen François stippelt dan weer een gekke en spannende route in miniformaat uit voor wie jong en jong van hart is.
De Davidsfonds Zomerzoektocht loopt van maandag 15 juni t.e.m. zondag 27 september. Praktische informatie vind je via https://dezomerzoektocht.be/, waar je ook je zomerzoektochtpakket kan bestellen. Deelnemingspakketten zijn vanaf 15 juni te verkrijgen bij Muntpunt en onthaalpunten Grote Markt, BIP en Coucou (juli – augustus) van visit.brussels. Davidsfonds leden en Natuurpunt leden krijgen korting.
Dans heeft geen kleur: van Kinshasa naar Molenbeek
Danseres Jeny Bonsenge voor Emmi Caffè Latte. De essentie van Emmi Caffè Latte luidt: ‘The difference is what’s inside’. Laat het net dat zijn wat de drie jonge iconen uit de documentaireserie Emmi – The Icons, de ideale ambassadeurs van Emmi Caffè Latte maakt. Met hun passie voor dans, muziek en sport en een kracht die diep van binnenuit komt, willen ze andere jongeren stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. First one up is powerhouse en ondertussen wereldbekende danseres Jeny Bonsenge.
De 26-jarige met Congolese roots uit Molenbeek, liet haar job als leerkracht Nederlands-Engels achter en richtte zich volledig op haar passie: dans. Die liefde voor dans durfde ze pas te verkennen, nadat ze ontdekte dat haar oma Jeanne, die in Kinshasa woont, vroeger ook danseres was. Voordien was Jenny wel eens beschaamd over haar interesse in het dansen, aangezien de rest van haar familie er niet zo'n feeling mee had. Maar uiteindelijk besloot ze haar gevoel achterna te gaan.
Internationale faam
Je hoorde Jeny’s naam ongetwijfeld al eens eerder vallen, toen ze in november 2019 een plaats mocht nemen in de zetel van bekende talkshowpresentatrice Ellen Degeneres. Dat gebeurde nadat een video van haar viral ging en zelfs sterren als Pink, Oprah Winfrey en Roméo Elvis bereikten. Ze verscheen in die video samen met de getalenteerde 9-jarige Anae, een leerlinge uit haar eigen dansschool.
'Dans ontstaat uit cultuur. En wanneer iedereen zijn eigen deur naar zijn of haar eigen cultuur opendoet, ontstaat er magie' – Jeny Bonsenge.
Die eigen dansschool, gedoopt ‘Afrohouse Belgium’ in Brussel kwam er om anderen te stimuleren het juiste pad te kiezen. Met hiphop, house, dancehall en afro wil Jeny zoveel mogelijk mensen, maar ook culturen, samenbrengen. Naast een eigen dansschool richtte ze ook de internationale hulporganisatie Dance4Kids op om jongeren in Kinshasa en Portugal een kans op een beter leven te bieden.
Bovenal is het Jeny haar ultieme doel om racisme en discriminatie te bestrijden. Daarmee gaven zij en Anae al indirect het goede voorbeeld, volgens Jeny. Door samen te komen en samen te dansen, ondanks fysieke verschillen en verschil in huidskleur, gaven ze een glasheldere boodschap mee. Relevanter kan deze boodschap nu niet zijn...
Ook Jeny Bonsenge bracht de voorbije tijd door in lockdown, dat zorgde ongetwijfeld voor bepaalde uitdagingen en leidde tot bepaalde realisaties. Benieuwd hoe Jeny deze tijd beleefde, welke lessen zij eruit trok en hoe post-corona er voor haar zal uitzien?
Beleving?
‘Tijdens de lockdown nam ik veel rust en plande ik toekomstige projecten. Gelukkig bestaat Instagram Live, waardoor ik virtuele danslessen kon geven en het contact met mijn leerlingen kon behouden.’
Wat heb je geleerd?
‘Ik leerde mezelf nieuwe skills aan zoals Afrikaans koken en haren invlechten. Belangrijker nog, kwam ik tot het besef dat het leven kostbaar is en ik ontzettend dankbaar ben om gezond te zijn. Familie is alles voor mij en ik ben gezegend om hen naast me te hebben. De meest simpele dingen in het leven, maken gelukkig!’
Nieuwe dromen of doelen?
‘Ik heb geen nieuwe dromen of doelen, maar alles is nu beter uitgestippeld. Ik had de tijd om mijn eigen carrière te analyseren. Ik wil nog steeds een wereldwijde choreografe zijn. Ik wil nog een steeds een geweldige vrouw zijn, iemand die anderen inspireert. En ik wil nog steeds mijn dansschool en liefdadigheidsproject voor kinderen doen groeien.’
We zijn weer open! We gaan niet liegen: deze coronacrisis is al verschrikkelijk geweest voor velen. Onze harten en gedachten zijn nog steeds bij iedereen die we hebben verloren of die een moeilijke tijd heeft doorstaan. Zelf hebben we ons tijdens deze lockdown echter niet verveeld: de online lessen zijn fantastisch en we hebben al enorm genoten van de prestaties en feedback van onze cursisten.
Ook nu er weer wat meer mag, blijven we voorzichtig: onze online cursussen blijven haast onverminderd voortgaan, terwijl we op locatie de nodige voorzorgen nemen.
In Gent zijn we alvast weer open. We zijn verhuisd van de Vijfwindgatenstraat naar een eigen locatie op Steendam omdat we daar les kunnen geven in een omgeving waar we zelf de temperatuur kunnen controleren; waar onze camera's, statieven en lichten staan; en waar we jullie opnames onmiddellijk op het grote scherm kunnen tonen - iets wat niet mogelijk is op de Vijfwindgatenstraat.
De zalen die we huren in Antwerpen, Brussel en Leuven zijn nog niet open, maar daar hebben we alternatieven voor gevonden, zodat we ons zullen kunnen houden aan de agenda die je ook online op kunt terugvinden.
Natuurlijk zijn er weer allerlei zaken waar je jezelf voor kunt inschrijven: buiten onze acteercursus - de enige van het land waar alle grote acteertechnieken én ons eigen R.E.P.E.A.T. de revue passeren - kan je nog steeds meedoen aan onze cursussen tv, debat- en presentatietechnieken, leugendetectie, hypnose, stemcoaching, communicatie & NLP én regie. Dat gebeurt altijd met tienbeurtenkaarten, zodat je zélf kunt kiezen wanneer je komt.
Verder zijn er nog onze workshops. Die zijn dit jaar weer erg divers. Inschrijven doe je via dirk@badass.be, +32 (0)494 38 27 44 of onze website.
Workshop Filmfestival van Cannes
Het Filmfestival van Cannes heeft beslist om het festival toch nog dit jaar te laten doorgaan... online! Er komen virtuele filmvertoningen, virtuele bezoeken aan alle paviljoenen, aangepaste programma's, conferenties, netwerkmomenten, 'speedmeetings', videomeetings en meer.
Natuurlijk willen we dit niet missen, maar vanzelfsprekend gaat dit ook veel minder kosten dan gebruikelijk is. Als je jezelf al ingeschreven hebt voor Cannes en al betaald hebt, ga je de volgende 'live' Cannes gewoon mee EN pik je deze workshop ook helemaal mee. Als je jezelf nog niet had ingeschreven, is dit jouw kans om het Filmfestival virtueel mét begeleiding én met een professionele accreditatie mee te maken... maar dan natuurlijk wel veel goedkoper.
Wat gaan we doen? We gaan van 22 tot en met 26 juni elke dag een volle dag en avond les geven. We gaan films bekijken, professionals 'ontmoeten', paviljoenen bezoeken, netwerken en veel meer... allemaal als professionals en met mijn continue begeleiding. We gaan er elke dag 8 uur lang voor, met de nodige pauzes. Kan je niet elke dag meedoen? Geen probleem, je participeert wanneer je wilt.
Prijs: 549 euro (geen btw)
Acting Challenge
Op onze nieuwe TikTokaccount vind je nu ook onze #BadassActingChallenge. Indien je nog geen TikTok hebt, voeg dan zeker even de app toe en zoek ons op. Zo kan je de eerste twee filmpjes bekijken en meedoen! Je vindt ons op TikTok door naar @IntensiveCourses te zoeken.
De uitdaging is simpel: Richie Chance en onze coach, Dirk Vandereyken, dagen je uit om ons een zin toe te sturen - eender welke zin, zolang die niet te lang is. Daarbij geef je ons ook een context (zoals 'in een ruzie met jouw vriendin', 'voor je iemand gaat vermoorden als psychopaat', enzovoort) of een emotie (zoals 'woedend'). Richie en Drik nemen dan een TikTokfilmpje op waarin we die zin zo vaak als we dat binnen 1 minuut kunnen op de gevraagde manier uitvoeren, ZONDER montage. Daarna is het ook jouw beurt en kan je jezelf opnemen. Stuur ons daarna gewoon de link of het filmpje door en elke eerste dag van de maand kiezen we een winnaar die 2 uur gratis online les krijgt bij Badass Intensive Acting Studios.
Het tweede filmpje van onze #BadassActingChallenge Info: dirk@badass.be
Heropening van bars en restaurants - Het Gault&Millau team wenst de volledige horecasector veel succes toe met de heropening vandaag. Onze slogan geldt daarbij meer dan ooit: "Make Life Tasty"!
Restaurant Dumon – Haacht
Restaurant open vanaf donderdag 11 juni met nieuwe menukaart. We presenteren heerlijke nieuwigheden in een gastronomisch menu en a la carte! Op maandag, donderdag en vrijdag middag is er de lunch. Het restaurant is eveneens open op maandag- ,donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond van 18 tot 21 uur en op zondagmiddag. En bovenop de menukaart kan je op donderdagavond ook kiezen voor een Tomahawk Ribeye diner (per 2 personen). Opgelet, vooraf reserveren is nu verplicht.
We doen er alles aan om jullie zo veilig mogelijk te ontvangen. De gezondheid van onze gasten en medewerkers gaan voor, in de keuken focussen we steeds op voedselveiligheid en hygiëne!
Op zondag 14 juni voorzien we een speciaal 4 gangen Vaderdagmenu, in het restaurant maar ook mogelijk als takeaway. Kom genieten met familie & vrienden en zet de papa's in het zonnetje!
Bistro R – Nossegem
Bistro R opent zijn deuren weer vanaf 11 juni en dit vanaf de middag. Het goede nieuws is dat we nog even zullen doorgaan met onze afhaalservice tot een nog ongekende datum maar enkel voor afhalingen. Tot einde augustus zal Roland ook zelf achter het fornuis staan om jullie, mijn keuken en mijn passie te delen. De kaart zal reflecteren wat ik nu wil koken: Eenvoudig, zonder chichi maar wel smaakvol... BistroR is ingericht met respect voor de afstand regels en met behoud van ons concept.
OPEN van dinsdag tot donderdag van 11u30 tot 16u00 - Keuken geopend van 12u00 tot 14u00 - Vrijdag van 11u30 tot 16u00 & van 18u30 tot middernacht - Keuken geopend van 12u00 tot 14u00 & van 19u00 tot 21u30 - Zaterdag van 18u30 tot middernacht Keuken geopend van 19u00 tot 21u30. GESLOTEN op ZATERDAG MIDDAG – ZONDAG & MAANDAG.
Hof ter Dijle - Haacht
Vanaf vrijdag 12 juni is Hof ter Dijle opnieuw geopend! Zowel binnen als buiten op ons groot terras zorgen we voor een veilige omgeving, een gezellige sfeer, en zoals steeds voor een heerlijke lunch, heerlijk diner, of een lekker hapje en drankje. Voor lunch en diner vragen we zo veel mogelijk te reserveren. Dit kan telefonisch (+32 16 84 34 64) of op de website.
Verder schakelen we over naar onze zomer-openingsuren. Dat betekent dat we nu ook terug open zijn op woensdag en donderdag, respectievelijk vanaf 12:00 en vanaf 17:00. En zoals steeds heeft onze chef een nieuwe suggestiekaart samengesteld, deze maand met enkele heerlijke mosselgerechten.
Spiga d’Oro – Hever:
Het is ZOMER. Maar belangrijker nog: het is ZOVER! De cookdown en de lockdown voor restaurants wordt opgeheven. Jaja, Spiga heropent vanaf woensdag 10 juni! Dat doen we op enkele dagen na exact 30 jaar na onze allereerste opening !
Hoe we dat concreet doen? Met een terras van 10 in plaats van 5 tafels. Met binnenin aangepast luchtverversingssysteem en volledig afgescheiden wanden en meer ruimte tussen de afzonderlijke tafels (dus minder mensen). Met QR-codes zodat u de menu- en wijnkaart op uw allereigenste smartphone kan raadplegen.
Maar vooral met heel veel lekker eten, heerlijke wijnen en boordevol goesting om jullie weer te kunnen bedienen! O ja, wat goed is blijft goed. U zal nog altijd kunnen rekenen op ons afhaalmenusysteem.
Het Verschil – Lede
OPEN vanaf vrijdag 12 juni * zondagavond ook open *
Na . 123780 minuten . 2063 uren . 86 dagen . 2,82 uren . 0,24 jaar van verplichte sluiting zwaaien we onze zware, smeedijzeren voordeur op vrijdag 12 juni 2020 om 12u00 vol schwung en boordevol goesting opnieuw open. Want oh, oh, oh wat hebben we jullie gemist!
Van sommige klanten mochten we een snelle glimp opvangen tijdens één van onze vele home deliveries. Duizendmaal dank voor jullie massale bestellingen en steun. Dit gaf ons de drive om er 7 op 7 voor te gaan! Ook de massale posts op de sociale media van onze gerechtjes in jullie huiskamerresto konden we bijzonder smaken.
We begroeten en verwennen jullie graag als vanouds, mits inachtname van enkele belangrijke sanitaire voorschriften. Jullie en onze veiligheid staan voorop!
Nieuw is dat jullie voortaan ook op zondagavond, (voorlopig tot eind augustus) een tafeltje kunnen reserveren, tijdens de zomermaanden zijn we op dinsdag en woensdag gesloten.
HOME DELIVERY & PICK UP blijven nog steeds mogelijk ! Degusteer je onze gerechten liever in je eigen huiskamerresto , wel dat kan! Pick up (afhaling in ons resto) & home delivery blijven mogelijk 7 op 7, mits voorafgaandelijke online bestelling daags voordien. Want ook thuis blijven we jullie graag culinair verwennen met ons weekmenu of ons assortiment à la carte. Reserveren kan op het vertrouwde adres www.hetverschil.com
Kasteel Diependael – Elewijt
Welcome back! We hebben geduldig moeten wachten, maar vanaf volgende zaterdag, op 13 juni, zal er we weer stevig in de potten geroerd worden. Elkaar de hand schudden zit er nog even niet in en tevens moeten we samen ook een aantal veiligheidsmaatregelen naleven, maar we verzekeren u alvast dat onze glimlach groot zal zijn van zodra wij u weer zien!
Blijft u echter graag thuis genieten van onze gerechten? Ook dan hebben we goed nieuws. Wij blijven onze stay@home afhaalmenu verder aanbieden. Aarzel dus niet om papa of opa eventueel culinair te verwennen het komende weekend.
Komen eten kan enkel met reservatie. Dit mag u telefonisch doen of via mail. Hou er wel rekening mee dat de plaatsen beperkt zijn en wij aanraden om tijdig te reserveren. Kasteel Diependael past tijdelijk de openingsuren en -dagen aan: lunchen kan op donderdag, vrijdag en zondag van 12u - 13u15/ gesloten om 16u- dineren kan op donderdag, vrijdag en zaterdag van 19u - 20u30/gesloten om 24u.
Hotel Heritage Brugge
We zijn terug! Het moment waarop we geduldig hebben gewacht, komt er eindelijk aan: Hotel Heritage en restaurant Le Mystique heropenen hun deuren op 12 juni! Ons team heeft geprofiteerd van deze tijd om een grondige schoonmaak uit te voeren en we zijn meer dan klaar om u weer te verwelkomen.
Speciaal voor u hebben we adembenemende routes om in alle rust de mooie stad Brugge en omstreken te ontdekken alsook een paar leuke acties. Geniet van unieke promoties en maak je klaar voor een onvergetelijk verblijf!
Bruneau by Maxime Maziers - Brussel
We zijn blij om de heropening van het restaurant aan te kondigen op woensdag 10 juni 2020 met nieuwe openingstijden: van woensdag tot en met zondag. Ontdek onze gloednieuwe brunch op zondag (lunchtijd). Alle details zijn te vinden op onze vernieuwde website. Wees gerust: we houden ons strikt aan de gezondheidsbescherming en de maatregelen op afstand. U kunt nu online uw tafel reserveren
Onze bezorgdienst zal niet verdwijnen. Ontdek onze nieuwe e-shop waar u onze menu's, wijnen en champagnes online kunt bestellen. De online winkel zal alleen in het Frans beschikbaar zijn bij de lancering. Gratis levering in Brussel en in de buurt. 12€ in Waals-Brabant. Open en beschikbaar van woensdag tot zondag.
Le Vieux Saint Martin – Brussel
De drie restaurants van de familie Niels nl Au Vieux Saint Martin, Au Grand Forestier en Au Savoy openden opnieuw hun deuren. Alle nodige maatregelen werden genomen om de maximale veiligheid van onze ¬klanten en ons personeel te garanderen.
Net zoals vroeger kan u hier opnieuw genieten van een gezellige maaltijd met uw familie, vrienden of zakenrelaties.
Mayerline brengt hedendaagse elegantie met ode aan de vrouw
Maak plaats voor vloeiende silhouetten, gelaagde maatpakken en tijdloze prints
Vrouwen zijn vandaag dynamischer dan ooit te voren en dat weerspiegelt zich ook in hun garderobe. Dit fall/winter seizoen blikt Mayerline en Améline by Mayerline terug op de sterke silhouetten uit de seventies, met een moderne interpretatie van de Engelse country look. Het resultaat is een geheel aan stijlvolle en tijdloze outfits in rijke materialen, met aandacht voor detail.
Het is officieel - athleisure is passé- en een nieuw tijdperk aangebroken. Comfort gaat opnieuw hand in hand met elegantie en de opgeklede vrouw is helemaal terug van weggeweest. Mayerline zet dit FW20 seizoen stijlvolle silhouetten met een casual gevoel in combinatie met urban referenties centraal. Denk aan a-lijn plissé midirokken, blouses met strik details, lange jurken en maatpakken.
Bruin is het nieuwe zwart
Het kleurenpalet is een harmonieuze balans tussen geroeste aardetinten in combinatie met felle kleuren zoals gifgroen en fuchsia voor een dynamisch geheel. Bruin treedt op de voorgrond als het nieuwe zwart met een scala van licht beige, camel tot kastanjebruin.
Daarnaast bevat de collectie ook heel wat rijke materialen zoals wol en faux-fur in combinatie met vrouwelijke materialen zoals zijde. De sleutel tot het creëren van deze gesofisticeerde look is het combineren van verschillende texturen. Zo combineer je een satijnen blouse met wollen rok en maak je het geheel af met een furry jasje in opvallende kleur voor een hedendaags geheel.
Een waaier aan evergreen prints en motieven
Mayerline en Améline by Mayerline zetten van meet af aan in op duurzame en natuurlijke materialen, voor kledingstuks die jarenlang gedragen kunnen worden. En ook binnen deze collectie is dat niet anders. Voor de prints ligt de focus op tijdloze patronen. Zo kan je in de collectie een waaier aan evergreen prints en motieven terugvinden zoals pied-de-poule, paisley en Prince-de-Galles.
De look naar een hoger niveau tillen ligt bij de durvers! Ga voor een head to toe outfit in print of creëer een gelaagde look met verschillende prints en kleuren bij elkaar voor een strak, maar speels geheel dat zeker de nodige aandacht trekt. Laat je innerlijke ‘Kate Middleton’ schitteren!
Mayerline brengt hedendaagse elegantie met ode aan de vrouw
Maak plaats voor vloeiende silhouetten, gelaagde maatpakken en tijdloze prints
Vrouwen zijn vandaag dynamischer dan ooit te voren en dat weerspiegelt zich ook in hun garderobe. Dit fall/winter seizoen blikt Mayerline en Améline by Mayerline terug op de sterke silhouetten uit de seventies, met een moderne interpretatie van de Engelse country look. Het resultaat is een geheel aan stijlvolle en tijdloze outfits in rijke materialen, met aandacht voor detail.
Het is officieel - athleisure is passé- en een nieuw tijdperk aangebroken. Comfort gaat opnieuw hand in hand met elegantie en de opgeklede vrouw is helemaal terug van weggeweest. Mayerline zet dit FW20 seizoen stijlvolle silhouetten met een casual gevoel in combinatie met urban referenties centraal. Denk aan a-lijn plissé midirokken, blouses met strik details, lange jurken en maatpakken.
Bruin is het nieuwe zwart
Het kleurenpalet is een harmonieuze balans tussen geroeste aardetinten in combinatie met felle kleuren zoals gifgroen en fuchsia voor een dynamisch geheel. Bruin treedt op de voorgrond als het nieuwe zwart met een scala van licht beige, camel tot kastanjebruin.
Daarnaast bevat de collectie ook heel wat rijke materialen zoals wol en faux-fur in combinatie met vrouwelijke materialen zoals zijde. De sleutel tot het creëren van deze gesofisticeerde look is het combineren van verschillende texturen. Zo combineer je een satijnen blouse met wollen rok en maak je het geheel af met een furry jasje in opvallende kleur voor een hedendaags geheel.
Een waaier aan evergreen prints en motieven
Mayerline en Améline by Mayerline zetten van meet af aan in op duurzame en natuurlijke materialen, voor kledingstuks die jarenlang gedragen kunnen worden. En ook binnen deze collectie is dat niet anders. Voor de prints ligt de focus op tijdloze patronen. Zo kan je in de collectie een waaier aan evergreen prints en motieven terugvinden zoals pied-de-poule, paisley en Prince-de-Galles.
De look naar een hoger niveau tillen ligt bij de durvers! Ga voor een head to toe outfit in print of creëer een gelaagde look met verschillende prints en kleuren bij elkaar voor een strak, maar speels geheel dat zeker de nodige aandacht trekt. Laat je innerlijke ‘Kate Middleton’ schitteren!
The perfect dresses for women in all shapes and sizes
Strong women of all ages, in all shapes and sizes and with all styles deserve to be celebrated. In their newest 'Dress for Summer' collection, LolaLiza designed dresses for all of these women, because there's a perfect dress for every woman, and a dress is the perfect item to make a woman feel powerful, strong and beautiful. With these playful dresses, good vibes are a guarantee this summer.
For this newest collection, LolaLiza got inspired by a warm and sunny summer. Bright dresses that put a smile on your face dominate the collection. With dresses in floral prints that remind us of the countryside, monochrome dresses in summercolors like yellow, white and coral and french-rivièra-like flowy maxi dresses.
To find the perfect dress for your body shape, LolaLiza developed a styling-guide that helps you discover what works best for your body. LolaLiza introduces five different women, all with a different silhouette. When finding out which women you relate most to, you'll be able to follow her advice.
One of these women is Ophelie. Ophelie is proud of her curves, but does not want to accentuate her tummy-area, arms or hips. That's why the white dress is perfect for Ophelie. The A-line fit shows off the legs and neckline, without focusing on the tummy, hip or arm-area. Xena on the other hand, really wants to accentuate her curves. Xena has a so-called hourglass figure and wants to put that into the spolitght. The printed halterneck dress embraces her body and suits her beautifully
What was important for the designers in this Dress for Summer collection, was to create dresses not only for every woman, but also for every occasion. With these long maxi dresses, your professional work-look, can easily transform into a vacationproof summerdress, by adding a comfortable sandal or exotic hat.
All Ways Cruises pakt uit met kust- en riviercruisecatalogus seizoen 2020-2021 voor de Nederlandstalige markt
Met 30 jaar ervaring in het kielzog blijft All Ways Cruises trouw aan haar DNA: het aanbieden van reizen met schepen op mensenmaat, om langs zeeën, meren en rivieren op zoek te gaan naar de mooiste plekken op moeder aarde. Zonet verscheen de nieuwe Nederlandstalige brochure voor de kust- en riviercruises, seizoen 2020-2021. Als filiaal van het Franse Rivages du Monde heeft All Ways de kracht om volledige schepen te charteren. Dat geeft de touroperator de mogelijkheid om zelf de routes uit te stippelen, en de kwaliteit van de diensten aan boord te definiëren.
All Ways zorgt voor eigen cruisedirecteurs, begeleiders en sprekers. Daardoor kunnen de gasten genieten van een Nederlandstalige omgeving, of eventueel een tweetalige Nederlands-Franse, zeg maar Belgische versie. Boordkrantjes zijn in het Nederlands. Voordrachten worden in het Nederlands gegeven, met Belgische topsprekers. Het begeleiden van excursies gebeurt in het Nederlands. Indien nodig wordt er simultaan vertaald. Het grote voordeel voor de gasten is het zich thuis voelen, om met mensen van hier, samen, op een comfortabele manier een stukje van de wereld te ontdekken.
Azië, Rusland en Europa
De nieuwe catalogus is een grafisch meesterwerk met drie hoofdstukken: cruises in Azië, Rusland en Europa. All Ways biedt cruises aan op de drie mythische Aziatische rivieren: de Mekong, de Irrawaddy, en de Jangtsekiang (Yangtze). De rivieren zijn als levensaders voor de regio’s waar ze doorheen stromen. Een schip laat toe om op een immersieve manier kennis te maken met de lokale culturen: een deel van China ontdekken vanaf de Drieklovendam tot in het hart van Shanghai, of varen van Saigon tot aan het Tonlé Sap Meer, tot bij de tempels van Angkor Wat.
In Rusland kan je met All Ways de twee belangrijkste steden ontdekken, Moskou en Sint-Petersburg, en alles wat daartussen ligt. Van het stukje Wolga langs het Witte- en het Ladoga Meer met onderweg o.a. een bezoek aan het eiland Kiji, met de beroemde kerk met 22 koepels.
De riviercruises langs de populaire Douro-rivier worden ook dit jaar verdergezet, net als de op machtige Donau, met toppers als Boekarest, Sofia, Belgrado, Boedapest, Bratislava, Wenen etc. Eén cruise heeft als thema muziek, met een resem privé concerten. Slow-cruisen met een luxe motorjacht langs de Kroatische kust sluit tot slot perfect aan bij de reisfilosofie van All Ways Cruises.
De All Ways Cruisebrochure 2020-2021 is nu beschikbaar en is verkrijgbaar via info@all-ways.be of via het gratis nummer 0800/82 55
60% van de Belgen is van plan om terug op restaurant te gaan vanaf de maand juni, volgens een studie* van TheFork
Om de heropening van de restaurants te ondersteunen en hen te helpen bij het hanteren van de nieuwe normen na COVID-19 stelt TheFork enkele handige functies ter beschikking.
Na meer dan 12 weken gesloten te zijn, kunnen de restaurants opnieuw opengaan. Uit een studie bij de gebruikers van TheFork blijkt dat de Belgen ernaar uitkijken om opnieuw op restaurant te gaan. Dat is een sterk en bemoedigend signaal voor de restauranthouders die vol ongeduld wachten op de heropening en voor de hele sector die zwaar getroffen is door de crisis. Na de aankondiging van de Nationale Veiligheidsraad op 3 juni heeft TheFork het opnieuw mogelijk gemaakt om via zijn website en applicatie te reserveren. Hierdoor krijgen de restaurants de nodige ondersteuning en kan er aan de vraag van de klanten voldaan worden. Heel wat mensen kijken er immers naar uit om opnieuw in hun favoriete restaurant te gaan eten.
De Belgen kunnen niet wachten om terug op restaurant te gaan
Om de restauranthouders bij de heropening van hun restaurant te helpen, heeft TheFork enkele dagen geleden een enquête afgenomen bij meer dan 400 personen in België. Hierdoor krijgen de restaurants een goed beeld van hoe klanten zich na de lockdown zullen gedragen en kunnen ze hierop inspelen.
Uit het onderzoek is gebleken dat 66% van de Belgen even vaak op restaurant zal gaan als voor de crisis. 6% van de ondervraagden zegt zelfs vaker op restaurant te zullen gaan. De respondenten wachten vol ongeduld op de heropening van de restaurants: 60% van de Belgische gebruikers is van plan om binnen de maand na de heropening terug op restaurant te gaan en 22% zegt dat binnen de drie maanden na de heropening te doen.
Op het vlak van budget verwacht de studie geen grote impact: 62% van de Belgen denkt dat zijn budget hetzelfde zal blijven en verwacht niet minder geld uit te geven op restaurant.
Om in zo goed mogelijke omstandigheden opnieuw open te gaan, is het van cruciaal belang dat restauranthouders hun klanten geruststellen: 78% van de respondenten zegt dat het voor hen 'cruciaal' of 'zeer belangrijk' is om ingelicht te worden over de beschermende maatregelen die de restaurants nemen.
De heropening van de restaurants steunen, bevorderen en garanderen
"Het garanderen van de sociale afstand wordt voor de restaurants een van de grootste uitdagingen. Het is voor de restaurantuitbaters een echt financieel risico omdat hun vaste kosten blijven lopen, terwijl ze minder klanten in hun restaurant hebben. Een zeer efficiënte manier om de sector in deze situatie te helpen, is het werken met 'happy hours' en 'late hours'. Onze technologie is aangepast om restauranthouders te helpen bij het managen van het verloop van de tafels en om klanten de mogelijkheid te geven snel een beschikbare tafel te vinden. Onze teams willen restauranthouders helpen om op de veranderingen in te spelen en hun inkomsten te vrijwaren", verklaart Grégory de Walque, Country Manager van TheFork België. TheFork stelt ook enkele handige functies ter beschikking om restaurants te helpen bij de nieuwe richtlijnen en de communicatie met hun klanten die graag geïnformeerd willen worden.
Dankzij die speciale functies kunnen de restaurants de nieuwe normen na COVID-19 naleven zodat ze de gezondheid van hun klanten en medewerkers kunnen vrijwaren. We geven u alvast enkele voorbeelden. De functie van het zaalplan is cruciaal om de sociale afstand te garanderen en de medewerkers de mogelijkheid te geven om de tafels optimaal in te vullen. De functie om de reserveringen te beheren is cruciaal om contact te leggen met de klant en een beeld te krijgen van het aantal gasten in uw restaurant. Via de herbevestiging via e-mail/sms of de mogelijkheid om een bankwaarborg te vragen kunt u no-shows bestrijden om inkomstenverlies te vermijden.
Dankzij die technologieën en de ondersteuning van TheFork kunnen de restaurants kun klanten opnieuw in goede omstandigheden en met naleving van de gezondheidsnormen ontvangen.
Permanente ondersteuning sinds het begin van de lockdown
Kort na de sluiting van de restaurants heeft TheFork de website www.helponzerestaurants.be in het leven geroepen. Via dat platform konden de restauranthouders voorafbetaalde vouchers aanbieden om tijdens de sluiting van hun zaak inkomsten te blijven genereren. De actie heeft meer dan € 700 000 voor restauranthouders opgebracht.
Het bedrijf heeft daarnaast zijn reserveringssoftware, TheFork Manager, gratis aangeboden. Restaurants die een afhaal-/leveringsdienst aanboden, kregen de kans om die dienst gratis op de website en de applicatie van TheFork aan te bieden.
Dolce far niente. Niets dat meer vakantie ademt dan luieren op een luxe ligbed. Waar een enkel ligbed de standaard is in elke Belgische tuin, boost Overstock Garden de romantiek met luxueuze duo-exemplaren en verdubbelt het zo het vakantiegevoel. Costa Brava of Costa à casa? Je hoeft niet altijd het vliegtuig te nemen om onvergetelijke indrukken te sprokkelen.Dubbele of enkele ligluxe met Como en Cesano
Uitgesproken esthetiek in combinatie met hoogwaardige materialen; met Como en Cesano van Bristol Luxe verhef je jouw terrasinrichting tot kunst. Geef een nieuwe dimensie aan buiten genieten en laat je inspireren door de strakke lijnen van de ligbedden. Als koppel relaxen in je bubbel op een duoligbed of single de zonnestralen meepikken? Beide collecties bieden de optie voor een duo- of solo-exemplaar in zwart of wit aluminium. De kussens zijn verkrijgbaar in meer dan 40 basis All Weather Sunbrella®-kleuren en in Weather+.
Nano en Ruvo voor elegant socially distanced zonnebaden
Zon je deze zomer liever op veilige afstand? Dan bieden de collecties Nano en Ruvo elegante 1-persoonsligbedden. Met Nano kies je voor geometrische eenvoud in wit of zwart aluminium. Ligkussens zijn verkrijgbaar in Weather+ of All Weather Sunbrella®-stof. De liefhebber van robuust ligcomfort vindt bij Ruvo van Bristol Luxe zijn/haar gading. De verstelbare ligbedden in wit of zwart aluminium zijn voorzien van een armleuning en de rug heeft 4 verschillende standen. De ligkussens zijn verkrijgbaar in Weather+ of All Weather Sunbrella®-stoffen.
Autohuurspecialist Sunny Cars introduceert maatregelen voor veilige autohuur. Autohuurspecialist Sunny Cars introduceert richtlijnen om deze zomer zo veilig mogelijk een auto te kunnen huren op vakantie. Zo zijn er hygiënemaatregelen getroffen en worden wagens extra grondig gereinigd na elke huurperiode. Bovendien kunnen autohuurders met aanvullende opties als online check-in en fastlane kiezen om hun auto zo contactloos mogelijk op te pikken. “We staan nu meer dan ooit stil bij hygiëne en met de juiste maatregelen bieden wij de zekerheid dat het ophalen van de huurauto veilig kan”, aldus managing director Hans Knottnerus. “Juist nu is de huurauto het ideale vervoersmiddel: je reist met je eigen gezelschap op je eigen tempo in je eigen afgesloten ruimte.”
"Huur je een auto, dan hoef je niet in een transfer- of excursiebus met veel mensen te stappen. Je blijft bij je eigen gezelschap en op die manier kom je zo min mogelijk in contact met anderen.” Sunny Cars constateert dat mensen al langer kiezen voor een accommodatie op een afgelegen plek. “Zo kunnen ze hun bestemming optimaal verkennen en hun eigen pad kiezen. Vooral de afgelopen periode hebben we gezien dat die behoefte alsmaar groter werd.”
Hygiënemaatregelen en grondige reiniging auto: Sunny Cars werkt met meer dan 200 lokale partners en heeft daarmee een goed overzicht op de veiligheid van autohuur in het buitenland. Alle lokale partners hebben inmiddels de nodige maatregelen getroffen. Er is bijvoorbeeld een aangepaste inrichting van het verhuurkantoor zodat de juiste afstand kan worden aangehouden, er wordt gewerkt met spatschermen aan de balies en/of medewerkers dragen mondkapjes. Ook wordt elke auto na de huur grondig gereinigd, waarbij de meest aangeraakte punten van een auto extra worden gedesinfecteerd, zoals het stuur, de versnellingspook en de autosleutel. Sunny Cars heeft alle lokale maatregelen inmiddels in kaart gebracht en toegevoegd aan de huurvoorwaarden zodat de klant hier vooraf van op de hoogte is en weet wat hij kan verwachten. “We werken alleen met betrouwbare partners die de richtlijnen uiterst serieus nemen. De veiligheid van de klant staat bij ons voorop”, zegt Knottnerus.
Snel en veilig de huurauto ophalen: Naast de hygiënemaatregelen die zijn getroffen, kan de klant aanvullende opties kiezen om het huren nog veiliger te maken. Huurders die zo min mogelijk tijd op het verhuurkantoor willen doorbrengen, kunnen de optie online check-in selecteren. Dit betekent dat je voor vertrek alle benodigde gegevens doorgeeft zodat op de bestemming het huurcontract klaarligt en daarmee de tijd aan de verhuurbalie wordt verkort. Ook kan de klant kiezen voor de fastlane optie: hiermee sla je de reguliere wachtrij over en ben je sneller aan de beurt. Deze extra opties kunnen worden toegevoegd tijdens het maken van de reservering.
Sodexho zet zich in voor een duurzaam economisch herstel
Sodexo, wereldleider op het gebied van Quality of Life services, herbevestigt vijf milieuverbintenissen die essentieel zijn voor een sterker en verantwoordelijker economisch herstel met zijn werknemers, klanten en leveranciers. Sodexo is het eerste bedrijf in de cateringsector met een reductiedoelstelling voor de CO2-uitstoot in overeenstemming met het akkoord van Parijs om de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C ten opzichte van het pre-industriële niveau: tegen 2025 wil de Groep zijn CO2-uitstoot met 34% verminderen ten opzichte van het niveau van 2017. Om "Rise with Sodexo", het wereldwijde programma om bedrijven te helpen zich aan te passen aan het nieuwe normaal, te ondersteunen, versnelt Sodexo zijn acties om bij te dragen tot het behoud van de biodiversiteit en de inspanningen om de klimaatverandering tegen te gaan.
1) Voortzetting van de inzet van Sodexo's programma voor de vermindering van voedselverspilling met de heropening van vestigingen
In het midden van de COVID-19-crisis zette Sodexo zijn acties voort om zijn doel te bereiken, namelijk het halveren van voedselverspilling op nog actieve sites, dankzij zijn digitale programma: WasteWatch, powered by LeanPath. De inzet van dit programma zal gepaard gaan met de heropening van klantensites over de hele wereld. Vóór de COVID-19-pandemie waren 1.500 Sodexo-sites uitgerust of actief betrokken bij deze inzet. Sinds de lancering van het programma is Sodexo erin geslaagd om voedselverspilling, gelijk aan 4,8 miljoen maaltijden, te vermijden. Dit betekent een vermindering van 15.200 ton koolstofuitstoot.
2) Inspanningen blijven leveren om de hoeveelheid wegwerpartikelen en plastic afval te verminderen
De COVID-19-pandemie veroorzaakte een toename van het aantal kunststoffen voor eenmalig gebruik. In deze specifieke context blijft Sodexo zijn klanten en consumenten ondersteunen bij het terugdringen van plastic voor eenmalig gebruik, in overeenstemming met de toezeggingen die al in 17 landen zijn gedaan. Als onderdeel van onze operationele protocollen tegen COVID-19 hebben we een uitgebreide aanpak ontwikkeld om prioriteit te geven aan alternatieven voor plastic voor eenmalig gebruik, zoals herbruikbare producten en keukengerei met strikte reinigingsprocessen of innovatieve verpakkingsoplossingen die milieuvriendelijker zijn, waar mogelijk en in overeenstemming met de lokale gezondheidsrichtlijnen.
3) Democratisering van duurzaam voedsel en koolstofarme maaltijden als onderdeel van het ‘Rise with Sodexo"-programma
Sodexo heeft zijn algemene doelstelling voor plantaardige en plantaardige maaltijden op zijn menu's verhoogd tot meer dan 30% als antwoord op de groeiende vraag van de consument naar duurzaam voedsel en hun voorkeur voor eenvoudige, lokale en gezonde ingrediënten. We werken samen met partners zoals het World Wide Fund for Nature (WWF) en het World Resources Institute om onze menu's te verbeteren en consumenten toegang te geven tot duurzamere plantaardige en plantaardige maaltijden. Zo zijn onze Future 50 recepten met ingrediënten die de biodiversiteit ondersteunen nu beschikbaar op 6.500 locaties in 13 landen.
4) Bevordering van duurzaam en verantwoord inkopen
In 2020 viert Sodexo het 10-jarig bestaan van zijn partnerschap met het WWF om zijn activiteiten en inkooppraktijken voortdurend te verbeteren en de ecologische voetafdruk van zijn activiteiten te verminderen. De belangrijkste gebieden van samenwerking zijn de verantwoorde herkomst van landbouw- en visserijproducten en de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
De supply management teams van Sodexo passen nieuwe supply chain-praktijken toe, waaronder kortere kanalen, meer lokale producten en meer seizoensgebonden aanbod. Sodexo biedt kleine bedrijven geprivilegieerde toegang tot zijn toeleveringsketen via zijn partnerinclusieprogramma en een methodologie om kleine en middelgrote bedrijven te helpen aan zijn normen te voldoen. Wereldwijd geven we 1,3 miljard euro uit aan kleine en middelgrote bedrijven en in Frankrijk bijvoorbeeld wordt 60% van onze producten rechtstreeks bij Franse producenten ingekocht via rechtstreekse aankoop.
5) Versterking van de opleiding in duurzame praktijken
In mei lanceerde Sodexo een nieuwe versie van zijn wereldwijde opleidingsprogramma "Sodexo and the Environment" om werknemers te helpen met klanten en consumenten te werken aan het verminderen van de impact op het milieu in het huidige milieu. Deze opleiding vormt een aanvulling op de talrijke initiatieven die erop gericht zijn om ervoor te zorgen dat 100% van de werknemers van de Groep tegen 2025 wordt opgeleid in duurzame praktijken, in overeenstemming met het plan Better Tomrrow 2025 voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Maria Outters, Directeur, Corporate Responsibility, zei: «De onderliggende economische en sociale uitdagingen die voor ons liggen, zullen de behoefte aan economische modellen op basis van duurzame consumptie en het behoud van natuurlijke hulpbronnen vergroten. Deze milieuacties maken deel uit van onze aanpak om onze klanten, leveranciers en medewerkers te ondersteunen om het vertrouwen te herstellen en van het herstel een kantelpunt voor duurzaamheid te maken. De COVID-19-crisis is een oproep tot verandering om een gemeenschapsgevoel bij te brengen dat essentieel is voor economisch herstel en om een verergering van de gezondheids-, sociale en ecologische crisis te voorkomen. Sodexo is vastbesloten om op deze oproep in te gaan.”
Het engagement van Sodexo voor een duurzaam herstel gaat gepaard met het uitgebreide programma van essentiële en innovatieve diensten dat Sodexo heeft geïmplementeerd als onderdeel van het onlangs aangekondigde "Rise with Sodexo"-programma. Het verminderen van de impact van Sodexo op het milieu maakt deel uit van deze positieve impact.
ZALANDO BIEDT BREED AANBOD AAN NATUURLIJKE EN DUURZAME BEAUTYMERKEN
do.MORE is Zalando’s ambitieuze duurzaamheidsstrategie waarin ze hun gedurfde visie uiteenzetten om een duurzaam modeplatform te zijn met een netto positieve impact voor mensen en de planeet. Het hebben van een netto positieve impact betekent dat ze hun bedrijf runnen op een manier die meer teruggeeft aan de maatschappij en het milieu dan wij nemen. Omdat "minder slecht" niet goed genoeg is, zal Zalando continu werken aan het verminderen van de negatieve impact van hun bedrijf en dit terwijl ze de waarde die ze creëren voor mensen en de planeet verhogen.
Naast het streven om een duurzaam modeplatform te zijn, biedt Zalando een breed scala aan natuurlijke en duurzame beautymerken.
Hier zijn enkele van de natuurlijke en duurzame beauty producten dat Zalando aanbiedt:
Origins - Sinds 1990 staat Origins voor producten die vertrouwen op de kracht van de natuur. Alle producten zijn onderworpen aan een strenge zuiverheidswet.
o Ginzing Tinted Moisturizer SPF40: De olievrije vochtinbrengende crème met SPF 40 zorgt voor een intensieve hydratatie en voorziet de huid onmiddellijk van veel nieuwe energie. Beschermt de hele dag met een hoge SPF en geeft de huid een vleugje kleur, de tint past zich aan de natuurlijke huidskleur aan. Perfectioneert de teint en laat deze op natuurlijke wijze glanzen. Cafeïne, gewonnen uit koffiebonen, versterkt elke cel, geeft haar energie en werkt tegelijkertijd tegen irritaties. Panax Ginseng is adaptief, dit betekent dat het biologisch actieve plantaardige stoffen biedt die de huid helpen zich aan te passen aan stresssituaties en vervolgens in rust te functioneren. Gerst stabiliseert het vochtgehalte. Houdt de huid stevig, elastisch en soepel. Een mix van essentiële oliën van grapefruit, citroen en pepermunt verfrist de huid en stimuleert de zintuigen.
o Peace of Mind On-The-Spot Relief: Breng twee druppels van deze bevrijdende gel aan op de nek, slapen en oorlellen en masseer zachtjes. Ervaar een zacht tintelend gevoel als spanning en druk verdwijnen. Maak je hoofd opnieuw vrij voor de belangrijke dingen in het leven.
Pai Skincare - Pai hanteert de hoogste ethische normen voor elk aspect van het bedrijf. Pai test nooit op dieren, gebruikt alleen duurzame plantaardige ingrediënten en kiest waar mogelijk voor recyclebare of biologisch afbreekbare verpakkingen.
o Kukui & Jojoba Skin Brightening Exfoliator: Een innovatieve peelinggel die de gevoeligste huid bijzonder zacht exfolieert. Dankzij natuurlijke jojoba-parels wordt het gezicht zachtjes ontdaan van dode huidcellen en met omega-vetzuren en vitamines stralend mooi verzorgd. De teint wordt zichtbaar gladder en zijdezacht.
o Roseship Biogenerate Oil: De ultieme allrounder voor de gevoelige huid. Hij verzorgt de huid voor meer stevigheid, elasticiteit en reinheid. Deze krachtige olie is rijk aan omega 3, 6, 7 en 9, die de huid diepgaand verzorgen om onreinheden, droge plekken en kleine vlekjes te verhelpen, zonder reactieve huidtypes te irriteren.
Yes To - De Yes To producten zijn vrij van vervelende giftige ingrediënten en zitten boordevol met liefde en geluk. Ze bevatten minstens 95% natuurlijke ingrediënten, zijn vrij van parabenen en gemaakt met recyclebare materialen (houd mama aarde gelukkig!)
o Cucumber 2-Step Eye Kit: Komkommer, cafeïne en evodia fruit kalmeren de huid en gaan de strijd aan met wallen rond de ogen. De oogmaskers helpen bij zwellingen en kalmeren de gevoelige huid rond de ogen. De oogverzorgingscrème vermindert de wallen rond de ogen en zorgt voor een stralende blik. 96% natuurlijk, zonder parabenen, SLS of siliconen. Niet getest op dieren & Leaping Bunny gecertificeerd.
o Coconut Cleansing Balm: Intensieve vochtinbrengende reinigingsbalsem met kokosolie die zelfs hardnekkige make-up verwijdert. Voor een schone en goed gehydrateerde huid!
Zalando, Sustainable Apparel Coalition (SAC) en Higg Co zetten nieuwe duurzaamheidsstandaard voor merken en retailers. Zalando is de eerste retailer die SAC‘s vernieuwde versie van de Higg Brand & Retail Module (Higg BRM) gebruikt om de duurzaamheidsbeoordeling verplicht te maken voor merken die op zijn platform verkopen. Dit initiatief brengt de industrie dichter bij een systeem van gestandaardiseerde metingen dat zinvolle en duurzame verbeteringen stimuleert.
Dans heeft geen kleur: van Kinshasa naat Molenbeek
Danseres Jeny Bonsenge voor Emmi Caffè Latte. De essentie van Emmi Caffè Latte luidt: ‘The difference is what’s inside’. Laat het net dat zijn wat de drie jonge iconen uit de documentaireserie Emmi – The Icons, de ideale ambassadeurs van Emmi Caffè Latte maakt. Met hun passie voor dans, muziek en sport en een kracht die diep van binnenuit komt, willen ze andere jongeren stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. First one up is powerhouse en ondertussen wereldbekende danseres Jeny Bonsenge.
De 26-jarige met Congolese roots uit Molenbeek, liet haar job als leerkracht Nederlands-Engels achter en richtte zich volledig op haar passie: dans. Die liefde voor dans durfde ze pas te verkennen, nadat ze ontdekte dat haar oma Jeanne, die in Kinshasa woont, vroeger ook danseres was. Voordien was Jenny wel eens beschaamd over haar interesse in het dansen, aangezien de rest van haar familie er niet zo'n feeling mee had. Maar uiteindelijk besloot ze haar gevoel achterna te gaan.
Internationale faam
Je hoorde Jeny’s naam ongetwijfeld al eens eerder vallen, toen ze in november 2019 een plaats mocht nemen in de zetel van bekende talkshowpresentatrice Ellen Degeneres. Dat gebeurde nadat een video van haar viral ging en zelfs sterren als Pink, Oprah Winfrey en Roméo Elvis bereikten. Ze verscheen in die video samen met de getalenteerde 9-jarige Anae, een leerlinge uit haar eigen dansschool.
'Dans ontstaat uit cultuur. En wanneer iedereen zijn eigen deur naar zijn of haar eigen cultuur opendoet, ontstaat er magie' – Jeny Bonsenge.
Die eigen dansschool, gedoopt ‘Afrohouse Belgium’ in Brussel kwam er om anderen te stimuleren het juiste pad te kiezen. Met hiphop, house, dancehall en afro wil Jeny zoveel mogelijk mensen, maar ook culturen, samenbrengen. Naast een eigen dansschool richtte ze ook de internationale hulporganisatie Dance4Kids op om jongeren in Kinshasa en Portugal een kans op een beter leven te bieden.
Bovenal is het Jeny haar ultieme doel om racisme en discriminatie te bestrijden. Daarmee gaven zij en Anae al indirect het goede voorbeeld, volgens Jeny. Door samen te komen en samen te dansen, ondanks fysieke verschillen en verschil in huidskleur, gaven ze een glasheldere boodschap mee. Relevanter kan deze boodschap nu niet zijn...
Ook Jeny Bonsenge bracht de voorbije tijd door in lockdown, dat zorgde ongetwijfeld voor bepaalde uitdagingen en leidde tot bepaalde realisaties. Benieuwd hoe Jeny deze tijd beleefde, welke lessen zij eruit trok en hoe post-corona er voor haar zal uitzien?
Beleving?
‘Tijdens de lockdown nam ik veel rust en plande ik toekomstige projecten. Gelukkig bestaat Instagram Live, waardoor ik virtuele danslessen kon geven en het contact met mijn leerlingen kon behouden.’
Wat heb je geleerd?
‘Ik leerde mezelf nieuwe skills aan zoals Afrikaans koken en haren invlechten. Belangrijker nog, kwam ik tot het besef dat het leven kostbaar is en ik ontzettend dankbaar ben om gezond te zijn. Familie is alles voor mij en ik ben gezegend om hen naast me te hebben. De meest simpele dingen in het leven, maken gelukkig!’
Nieuwe dromen of doelen?
‘Ik heb geen nieuwe dromen of doelen, maar alles is nu beter uitgestippeld. Ik had de tijd om mijn eigen carrière te analyseren. Ik wil nog steeds een wereldwijde choreografe zijn. Ik wil nog een steeds een geweldige vrouw zijn, iemand die anderen inspireert. En ik wil nog steeds mijn dansschool en liefdadigheidsproject voor kinderen doen groeien.’
Of waarom je beslist moet afzakken naar Boulogne-sur-Mer na de opening op 4 juni. De grens met Frankrijk gaat voor ons terug open op 15 juni. Dus maakt Nausicaa zich klaar om vanaf 4 juni bezoekers op een veilige manier de maritieme wereld te laten ontdekken of herontdekken. Zo moet je er onder andere online tickets reserveren, regelmatig je handen ontsmetten langs het parcours en vanaf 11 jaar een mondmasker dragen. Tijdens de lockdown hebben ze er alvast niet stilgezeten, zo werden er een aantal nieuwe pinguïns geboren.
1. Een leuke uitstap met je eigen bubbel
Nausicaá, het Nationaal Zeecentrum, is leuk voor jong en oud. De kleinsten kijken uiteraard hun ogen uit in dit onderwaterparadijs, maar voor studenten en volwassenen valt er ook veel te ontdekken: het leven in de diepzee, de biodiversiteit en nog veel meer.
2. Het grootste aquarium van Europa
De mysterieuze onderwaterwereld bewonderen kan in het grootste aquarium van Europa via een glazen wand zo groot als een bioscoopscherm. In het gigantische aquarium met 10.000 m3 water leven duizenden dieren: grijze haaien, mantaroggen, adelaarsroggen en grote scholen vissen. Via de onderwatertunnel maken bezoekers een onderwatertocht in het hart van de oceaan en ontmoeten zo het leven in de diepzee. Als een van de veiligheidsmaatregelen is het parcours door Nausicaa nu eenrichting geworden.
3. Snel bereikbaar vanuit Vlaanderen
Nausicaá ligt bij Boulogne-sur-Mer, even ten zuiden van Calais, snel en gemakkelijk bereikbaar vanuit Vlaanderen en dus ideaal voor een daguitstap.
4. De ideale plek om te leren en te begrijpen
Nausicaá is een modern centrum met geanimeerde exposities, tijdelijke tentoonstellingen, voordrachten, films en pedagogische programma’s. Speels, maar ook educatief en wetenschappelijk onderbouwd en vooral gericht op de relatie tussen mens en zee.
5. Nieuwe meeslepende show over klimaatverandering
De meeslepende show ‘Oceaan en klimaat’ zal binnenkort openen. Via nieuwe technologieën biedt Nausicaá zijn bezoekers een 3D-reis door tijd en ruimte aan om de effecten van klimaatverandering beter te kunnen waarnemen.
6. Een centrum met een boodschap
Nausicaá heeft ook een boodschap klaar voor zijn bezoekers: het behoud van de biodiversiteit is van levensbelang voor onze planeet en zijn bewoners. De oceanen spelen hierin een cruciale rol. De biodiversiteit, de rijkdommen en voorraden van de oceanen moeten beschermd worden, actie tegen de klimaatopwarming is nodig.
7. Combi met weekendje Opaalkust: aanrader
Voor wie liever een weekend op stap gaat, is de Opaalkust een interessante regio om te ontdekken en te genieten. De regio zit vol verrassingen, zowel op het vlak van natuur, gastronomie, architectuur als cultuurbeleving. Boulogne-sur-Mer heeft een grote vissershaven, uitgestrekt strand en is een boeiende stad met o.a. een bovenstad met oude vestingen, veel historische gebouwen en een levendig stadscentrum.
Buiten de schoolvakanties (Schoolvakanties in Frankrijk, zone A, B en C (zoals bepaald door het Ministerie van Onderwijs in Frankrijk 9u30-18u30 - Korte schoolvakanties 9u30-19u - Zomervakantie: 9u30-20u
NAUSICAA, het Nationaal Zeecentrum in Boulogne-sur-Mer, is veel meer dan een mooi aquarium. NAUSICAA is het ontdekkingscentrum van de zee en haar unieke omgeving, en leert ons over de relatie tussen mens en zee op een pedagogische, wetenschappelijke en soms ook ludieke manier. In de loop van 29 jaar verwelkomde Nausicaá meer dan 17 miljoen bezoekers en trad naar voren als een belangrijke speler op vlak van milieubewustzijn. De missie van het centrum is vooral het sensibiliseren van het publiek voor een beter beheer van de oceanen en hun rijkdommen en het aanzetten tot actie. NAUSICAA kreeg het label ‘Center of Excellence’ van UNESCO voor haar sensibiliseringwerk.
De keur roze geeft een frisse toets en een vleugje vrouwelijkheid aan een interieur. De roze prints zinspelen op verleiding en zijn vooral een trendy manier om decoratie te beleven.
CCS steunt een nieuw Belgische creatie. Deze zomer wil ze de kledingwinkel Paolina naar voren brengen, een Belgisch merk met Catalaanse accenten.
Paulina, de Catalaanse boot van mijn grootvader waar ik vele zomers op doorbracht, was gekend bij de lokale vissers omwille van haar grote witte romp en het feit dat ze uitgerust was met de motor van een oude Barcelonese taxi. Aan boord heerste er altijd een sfeer van zorgeloosheid en vrijheid, het is dit gevoel dat me geïnspireerd heeft bij het ontwerpen van de P A O L I N A hemden.
Macha Dormal, ontwerpster, : “In 2020 maak ik een reis naar het land van mijn kindertijd om mijn droom waar te maken, het ontwerpen van een frisse, creatieve en vrouwelijke collectie.
Voor deze eerste collectie heb ik gekozen voor een one-size hemd. Het model laat elk silhouet schitteren, zodat het draagbaar is door alle vrouwen. De hemden worden gemaakt met duurzame en lichte materialen, en combineren tone-on-tone met prints, waardoor ze niet alleen elegant maar ook casual ogen. Met dit hemd heb ik een nieuwe wending willen geven aan een garderobe klassieker, dewelke ik altijd een warm hart heb toegedragen omwille van de ogenschijnlijke eenvoud en het veelzijdige karakter.”
Elk stuk wordt vervaardigd in een kleinschalig familiaal Belgisch atelier, waar gepassioneerde naaisters zorgen voor een ethische en hoogwaardig kwalitatieve productie. Elk hemd wordt geproduceerd in kleine hoeveelheden, en is genummerd.