- Nieuwe generatie van chalets combineert luxe met ruimte
Anno 2016 is het niet hip om te zeggen dat je op vakantie gaat in een chalet. In tijden dat een verblijf zowat alle mogelijke vormen kan aannemen, gaande van een charmante B&B tot een 5* luxeresort, ecolodge, hostel of homestay, raken de traditionele verblijfsvormen als een camping of chalet stilaan in verval. Maar waar kamperen opnieuw in de lift zit dankzij de hele glampinghype blijft een chalet achter met heel wat vooroordelen. Onterecht, zo blijkt, want vandaag de dag is verblijven in een chalet even comfortabel als in de meest luxueuze hotels. Meer nog, een chalet biedt het voordeel van absolute vrijheid en de ruimte om in groep zijn vakantie te beleven. Niet overtuigd? Voor de laatste twijfelaars zette Interhome, de grootste aanbieder van vakantiewoningen in Europa, de 5 grootste misvattingen die er over chalets bestaan op een rijtje. Wedden dat ook jij voor je volgende vakantie een chalet terug in overweging neemt?
De grootste misvattingen die over een chalet bestaan: een chalet is….
Oubollig: De eerste misvatting die heel wat mensen hebben is dat een chalet sowieso ouderwets is. Nochtans zijn er de afgelopen 10 jaar ontzettend veel chalets bijgebouwd. Haast allemaal zijn ze dan ook uitgerust met de meest moderne apparatuur, meubilair en sanitair. Zo kan je in deze chalet in het Zwitserse Nendaz, gebouwd in 2013, genieten van een designinterieur, flatscreen-TV, inbouwhaard en moderne keuken en badkamer. Alle chalets zijn tegenwoordig ook uitgerust met gratis wifi.
Basic: Vaak denkt men ook dat een chalet zeer basic ingericht is. Geen franjes, geen luxe, gewoon de basisvoorzieningen. Ook dit beeld is compleet achterhaald. Zo zijn de meeste chalets die gebouwd zijn na het jaar 2000 luxueus afgewerkt, met hoogwaardige materialen en het nodige extra comfort. Denk maar aan een sauna of stoombad, luxe badartikelen, wasmachine, Nespresso koffieapparaat, open haard of inbouwhaard en flatscreen TV. In vakantiewoning Chalet Chocolat in La Tzoumaz heb je zo niet alleen een sauna, maar zelfs een buitenjacuzzi ter beschikking.
Klein: Een chalet is hoedanook klein. Althans, dat is toch het beeld dat we met zijn allen hebben. Maar de werkelijkheid strookt ook hier niet met de perceptie. Want bijna alle moderne chalets hebben een bewoonbare oppervlakte van minstens 150 m2 en bieden plaats aan 6 tot 12 personen. De meeste chalets zijn uitgerust met 3 tot 4 slaapkamers, al dan niet vergezeld van meerdere badkamers. Een mooi voorbeeld is Chalet Aquarius, dat met zijn 5 slaapkamers, verdeeld over 3 verdiepingen vlot plaats biedt aan 10 personen. Van comfort gesproken!
Afgelegen: Wie in een chalet wilt verblijven moet sowieso een goed gevoel voor oriëntatie hebben. Want een chalet ligt meestal diep verscholen in het bos, ver weg van de bewoonde wereld. Echter, in realiteit liggen de meeste chalets helemaal niet zo afgelegen. In de meeste gevallen moet je hooguit een kilometer rijden naar het dichtstbijzijnde stadscentrum. De nieuwste generatie van chalets zijn ook allemaal makkelijk met de auto bereikbaar. In deze Chalet Arvine kan je maar liefst 3 auto’s overdekt parkeren en moet je maar 300m stappen tot het centrum van Nendaz met haar winkels en restaurants. Op eenzelfde afstand stopt ook een gratis skibus. Dat de woning op een helling gelegen is en daardoor een magnifiek uitzicht biedt over de indrukwekkende Alpen en de vallei van Nendaz kan alleen maar op gejuich onthaald worden.
Goedkoop: In een chalet verblijven is sowieso een goedkope manier van reizen, toch? Helaas is ook dit stilaan een beetje achterhaald. Gezien de standaard van comfort en de beschikbare ruimte die de nieuwste generatie van chalets garanderen, stijgt de prijs evenredig mee. Zo dien je voor de meest luxueuze chalet in Nendaz maar liefst 3.740 euro neer te tellen voor een verblijf van een ganse week. Maar de woning biedt wel plaats aan 14 personen, is stijlvol afgewerkt en telt naast 5 slaapkamers ook evenveel badkamers. Maar het kan ook goedkoper. Zo kan je in Chalet Helene in Ovronnaz al verblijven vanaf 907 euro/week. Hoedanook varieert de prijs die je betaalt voor een chalet naargelang de beschikbare ruimte, faciliteiten en ligging, net zoals bij iedere andere vakantiewoning.
Wat klopt dan wel?
Naast heel wat misvattingen zijn er ontegensprekelijk ook heel wat zaken die wel kloppen. Zo is een chalet bijna altijd opgebouwd uit hout. Dit zorgt voor die typische gezelligheid van dichtbij de natuur te zijn. Daarnaast biedt een chalet ook de nodige vrijheid, zoals bij de meeste vakantiewoningen het geval is. Het feit dat je zelf kan koken of ’s avonds nog gezellig op je terras kan zitten is voor heel wat mensen onbetaalbaar. Tot slot biedt een chalet het voordeel dat je er met meerdere koppels, gezinnen of vrienden kunt verblijven. Zo beleef je alles samen, wat je vakantie vaak veel intenser en onvergetelijker maakt.
Meer weten over het aanbod aan vakantiewoningen van Interhome, surf naar www.interhome.be
Een nieuw assortiment van Belgisch ambachtelijk roomijs op basis van de beste ingrediënten en zonder toegevoegde suikers. Beleef overheerlijke momenten boordevol authentiek genot met ons uiterst caloriearm roomijs.
Wat voorafging… Franklin had zin in een ijsje. Logisch toch, wie houdt er nu niet van roomijs? Hoewel je tegenwoordig op zowat elke straathoek een ijsje kan kopen in alle denkbare kleuren, smaken en vormen, had Franklin echter zin in een ander ijsje: hij verlangde naar licht en smeuïg roomijs met een uniek karakter en krachtige authentieke smaken. Natuurlijk roomijs zonder synthetische toevoegsels of andere kunstmatige franjes die de eigenschappen van de basisingrediënten verbergen. Roomijs met een heerlijk sensuele en aangename textuur, een ambachtelijk product dat trouw blijft aan de echte smaak van de ingrediënten. Kortom, een meesterwerk waarop zijn bedenker terecht trots kan zijn… Dit roomijs bestaat en heeft een naam: Franklin.
Maar wie is Franklin eigenlijk? Franklin bestaat! Hij is geen hersenspinsel van een of ander marketingbureau, maar een echte Belg van vlees en bloed die elke dag opnieuw een unieke droom najaagt en niet toevallig in de wereld van het roomijs is beland. De uit Henegouwen afkomstige Franklin volgde vanaf zijn 15de een opleiding tot brood-en banketbakker in La Louvière, waarna hij aan de slag ging bij het in de regio erg bekende Maison Thirion. Maar liefst 20 jaar zou hij hier trouw in dienst blijven. In deze periode legde Franklin zich via verschillende opleidingen toe op de ambachtelijke vervaardiging van suiker-en chocoladewerk, roomijs en sorbets. Na verschillende deelnames aan de Mandarine Napoléon – een prestigieuze nationale en internationale wedstrijd voor banketbakkers – belandde hij reeds op jonge leeftijd op het erepodium. “Als gepassioneerd meester-ijsbereider besefte ik al snel dat veel creaties aan aroma’s en authenticiteit inboeten omdat er tijdens het bereidingsproces te veel suikers worden gebruikt. Een grotere uitdaging had ik niet nodig: het creëren van overheerlijk roomijs met uitzonderlijke smaken, maar zónder toegevoegde suikers.”
Zonder toegevoegde suikers: rijke & volle smaken! Het roomijs van Franklin is 100% Belgisch en uniek in de wereld. Het grote geheim is de bijzondere techniek waarmee men de beste ingrediënten vermengt tot roomijs dat zich onderscheidt door zijn smeuïge, romige en vederlichte textuur en zijn sublieme, authentieke smaken. Wie het roomijs van Franklin proeft, betreedt een wereld van zuivere en ongekend krachtige sensaties. Laat het feest in je mond dus beginnen! Het roomijs Bourbon Vanilla of Madagascar werd gemaakt van echte Bourbon-vanillestokjes en valt op door zijn eerlijke en oprechte karakter. De Pure Belgian Chocolate bevat echte stukjes chocolade, cacaopasta en cacaopoeder en combineert een uitgesproken smaak met een fluweelzachte textuur. De Creamy Summer Strawberry staat dankzij de heerlijke Belgische aardbeien in het teken van zomerse fruitsmaken, terwijl de Roasted Coffee zich dankzij de keuze voor ’s werelds beste Robusta-bonen onderscheidt door zijn intense en harmonieuze smaken.
Hoe doen de anderen het? Er zijn duizend-en-een manieren om roomijs te bereiden, ambachtelijk of industrieel. Je kan smeuïg en romig ijs maken zoals de Fransen, of licht en luchtig ijs zoals de Italianen. Je kan echte grondstoffen gebruiken, zoals volle melk, room, eieren en suiker… of je kan deze producten in bewerkte vorm aanschaffen. Je kan je roomijs een beetje emulgeren, of net heel sterk. Je kan uitgaan van natuurlijke processen, of allerhande kunstgrepen toepassen om de textuur te wijzigen, het volume te verhogen of de smaak te versterken.
Een goede test : Als je roomijs meteen uit de diepvriezer met een lepeltje kan eten, betekent dit dat het erg veel lucht bevat, d.w.z. dat het als het ware opgeklopt is. Een goede manier om dit te testen bestaat erin te wachten tot het roomijs op kamertemperatuur begint te komen: als het veel lucht bevat, zal het in elkaar zakken als een soufflé. Bij écht ambachtelijk roomijs zal zoiets nooit gebeuren omdat bij de bereiding normaal gesproken geen lucht wordt toegevoegd. Dat betekent dus dat je voor hetzelfde volume maar liefst 50% méér ijs krijgt… en dus ook de helft meer genot!
Het geheim van dit unieke product : Als volleerd ambachtsman is het gebruik van kunstmatige franjes bij de bereiding van roomijs voor Franklin uit den boze. Integendeel, hij neemt enkel genoegen met natuurlijke kwaliteitsingrediënten, zoals Waalse hoevemelk en –boter, ultrafijne Belgische chocolade, Belgische aardbeien, Bourbon-vanillestokjes uit Madagascar enz. Verder weigert hij pertinent om suiker toe te voegen aan zijn bereidingen omdat dit een al te gemakkelijke oplossing is die bovendien de natuurlijke aroma’s en authenticiteit van de grondstoffen aantast en onderdrukt.
Precies dát is wat het recept van Franklin zo revolutionair maakt! Na advies te hebben ingewonnen bij een arts-voedingsdeskundige en een chemisch ingenieur gespecialiseerd in voeding is Franklin erin geslaagd de toevoegde suikers volledig te bannen uit zijn recept… een proces waarvoor hij maar liefst 3 jaar en honderden proeven heeft nodig gehad om voor elke ijssoort de ‘ultieme smaak’ samen te stellen. Waarom heeft dit zo lang geduurd? Wel, u moet namelijk weten dat suiker een basisingrediënt is van alle banketbakkerswerk, en nog meer van roomijs: suiker zorgt niet alleen voor een zoete smaak, maar fungeert ook als smaakversterker en draagt bij tot de textuur en consistentie van de creatie. Als meester-ijsbereider moest Franklin bijgevolg de verhouding tussen ingrediënten en technieken volledig opnieuw bedenken en uitwerken.
“Rediscover the pleasure of authentic flavours” In de voedingssector wordt sacharose op grote schaal gebruikt als smaakversterker: je vindt het in nagerechten, fijne bakkerswaren, confituur, bereide maaltijden, fijne vleeswaren enz. In traditioneel roomijs is het aandeel van sacharose dermate groot dat de fijne aroma’s en smaken van de andere bestanddelen erdoor naar de achtergrond verdwijnen. Onmiddellijk nadat Franklin beslist had enkel met de allerfijnste grondstoffen aan de slag te gaan, diende zich een andere uitdaging aan: het vervaardigen van 100% suikervrije creaties waarin de authentieke smaken van de zorgvuldig geselecteerde ingrediënten optimaal tot uiting zouden komen. De wereld op zijn kop dus… met een hoofdrol voor de fijne ingrediënten en hun geraffineerde eigenschappen! Dat verklaart ook onze slogan!
Sterke maatschappelijke tendens : De hedendaagse voedingscultuur geeft steeds meer voorrang aan een terugkeer naar authentieke en natuurlijke smaken waarbij onze gezondheid centraal staat. De consument verlangt naar een evenwicht tussen gezond én lekker eten, iets wat tot voor kort onmogelijk leek.
In de plaats van suiker : Franklin gebruikt twee natuurlijke zoetstoffen om zijn recept van een zoete toets te voorzien: maltitol en stevia. Maltitol is een extract van tarwe-of maïszetmeel en wordt beschouwd als een zogeheten massazoetstof, wat betekent dat het qua volume overeenstemt met suiker. Maltitol is 10% minder zoet dan sacharose en maar liefst de helft minder calorierijk: 240 kcal per 100 gram in plaats van 400 kcal voor suiker. Bovendien is maltitol goed voor je tanden omdat het de vorming van bacteriën tegengaat. Dat is ook de reden waarom men deze zoetstof gebruikt bij de productie van suikerwaren, chocoladebereidingen of kauwgom. Voor zijn roomijs heeft Franklin een van de meest geraffineerde maltitolsoorten gekozen die op de markt beschikbaar zijn… Stevia is op zijn beurt een plant met een erg zoete natuurlijke smaak die oorspronkelijk uit Centraal-Amerika komt. Stevia bevat geen calorieën en heeft geen negatieve invloed op de bloedsuikerwaarden. De zoete smaak verkrijgt men doordat steviolglycosiden worden gewonnen uit de bladeren van de plant. De door ons gebruikte stevia heeft een zuiverheidsgraad van maar liefst 97%, waarmee deze tot het topsegment behoort. Van stevia wordt soms gezegd dat het een beetje naar zoethout of drop smaakt. Ook dat is geen probleem, want als rasecht smaakkunstenaar is Franklin erin geslaagd deze ondertoon die sommigen van ons proeven voor iedereen te doen verdwijnen.
Beduidend minder calorieën : De krachttoer van Franklin houdt daarmee niet op: dankzij de keuze voor beide zoetstoffen, een uitgekiend evenwicht tussen de traditionele ingrediënten en het gebruik van guargom en Johannesbroodpitmeel (twee natuurlijke verdikkingsmiddelen die sinds jaar en dag verwerkt worden in suikerwaren) bevat zijn roomijs erg weinig calorieën. Afhankelijk van de smaak bevat een portie Franklin-roomijs (100 ml) tussen 70 en 99 calorieën, d.w.z. minder dan de helft van de andere producten die op de markt beschikbaar zijn.
De kerst op de taart : het recept is dermate uniek dat het gevalideerd werd door de Association Belge du Diabète. “Als occasioneel nagerecht zijn deze ijsjes bijzonder geschikt voor liefhebbers van lekkere smaken die zichzelf willen verwennen met een zoet en licht tussendoortje en die belang hechten aan evenwichtige voeding. Op vergelijkbare wijze zijn deze ijsjes eveneens geschikt voor diabetici. ABD”.
Belgische topkwaliteit met ingrediënten van eigen bodem : Als meester-ijsbereider geeft Franklin steeds de voorkeur aan producten van eigen bodem, uiteraard op voorwaarde dat ze aan zijn strenge eisen voldoen. Zo pasteuriseren wij zelf de kwaliteitsvolle rauwe melk van koeien uit de Hoge Venen en gebruiken wij verse hoeveboter, Belgische topchocolade en overheerlijke Belgische aardbeien…
Lokale producten & ethisch verantwoord ondernemen : Het roomijs van Franklin wordt geproduceerd en verkocht door Frajalux, een kleinschalig familiebedrijf uit het Waalse Binche. De meeste ingrediënten worden lokaal aangeschaft bij plaatselijke landbouwers: de melkboeren ontvangen in ruil voor hun rauwe melk een op voorhand afgesproken vaste prijs. Op die manier ondersteunen wij de plaatselijke werkgelegenheid en dragen wij daar zelfs toe bij! Een ander aspect waar wij op erg trots op zijn, zijn onze strenge kwaliteitsnormen en hygiënevoorschriften, net als ons voortdurend streven om zo transparant mogelijk te communiceren over de oorsprong en herkomst van de ingrediënten van ons assortiment.
Het assortiment: Franklin heeft ervoor gekozen de vier klassieke ijssmaken aan te bieden: vanille, chocolade, aardbei en koffie. Pure Belgian Chocolate, Bourbon Vanilla of Madagascar , Creamy Summer Strawberry en Roasted Coffee. Er staat echter veel meer op til omdat Franklin nu eenmaal voortdurend wil innoveren om u steeds weer te verrassen. Zo werden enkele typisch Belgische traditionele en gloednieuwe smaken ontwikkeld waarmee men alle fijnproevers tijdens de komende zomers volop zal verwennen.
Het roomijs van Franklin is beschikbaar in twee formaten: 500 ml en 100 ml. Erg belangrijk: het potje van 100 ml bevat een lepeltje in het deksel. Ideaal voor wie écht niet langer kan wachten! Richtprijzen: Potje van 100 ml: 2,10 € - Pot 500 ml: 6,40 €
Degustatietips : Voor een optimale smaakervaring haalt u het roomijs van Franklin best enkele minuten op voorhand uit de diepvriezer: 5 minuten voor de kleine potjes en 10 minuten voor de grote.
Binnenkort verkrijgbaar in heel België. Meer informatie en een overzicht van onze verkooppunten vindt u op www.glacesfranklin.com (“Waar kan u Franklin vinden?”)
De mayonaises van Carrefour worden voortaan bereid met eieren van kippen met vrije uitloop
In het kader van zijn beleid ter verbetering van de gezondheid van de consument en het dierenwelzijn heeft Carrefour Belgium besloten dat alle Carrefour mayonaises voortaan exclusief bereid worden met eieren van kippen met vrije uitloop. Deze beslissing heeft betrekking op de 11 referenties uit het mayonaisegamma van het huismerk en is goed voor meer dan 3,5 miljoen eieren per jaar. Bovendien worden al deze mayonaises in België geproduceerd.
Ter herinnering: in 2007 al, dus 5 jaar voor het Europese verbod op legkippen, besloot Carrefour Belgium om niet langer eieren van scharrelkippen te gebruiken voor zijn huismerk. Ook op dat moment had Carrefour dus al oog voor de gezondheid van de consument en het dierenwelzijn.
Vandaag is Carrefour Belgium dan ook trots dat het kan aankondigen dat alle mayonaises van het huismerk voortaan enkel bereid zullen worden met eieren van kippen met vrije uitloop. Het gaat in totaal om meer dan 3,5 miljoen eieren per jaar.
Deze beslissing heeft betrekking op de volgende referenties, die bovendien allemaal in België geproduceerd worden: Carrefour mayonaise met citroen, 235 g, Carrefour mayonaise met citroen, 465 g, Carrefour mayonaise met citroen, 940 g, Carrefour mayonaise met citroen squeeze, 398 g, Carrefour mayonaise squeeze, 815 g, Carrefour mayonaise met Dijonmosterd, 465 g, Carrefour mayonaise met eieren, 235 g, Carrefour mayonaise met eieren, 465 g, Carrefour mayonaise met eieren, 940 g en Carrefour Stylesse – 61 % V.G., dressing met citroen. Ook de 11e referentie (die op dit moment ontwikkeld wordt), Carrefour mayonaise met citroen squeeze 465 g, zal enkel met eieren van kippen met vrije uitloop bereid worden.
Ter herinnering, Carrefour biedt ook een Bio mayonnaise aan die al op basis van eieren van kippen uit vrije loop werd geproduceerd; wat een verplichting is voor Bio eieren. Dit product wordt eveneens in België gemaakt. Met deze beslissing profileert Carrefour Belgium zich nog meer als duurzaam ondernemer, neemt het bedrijf zijn sociale verantwoordelijkheid op en promoot het gezonde producten.
Carrefour Belgium is één van de grootste retailers in België en stelt zo’n 11.500 medewerkers te werk. Carrefour, dat is 752 winkels, waarvan 45 Hypermarkten Carrefour, 436 Markets, 269 Express buurtwinkels, 12 Carrefour Drives en meer dan 60 afhaalpunten in de winkel voor online bestellingen.
Carrefour België is de partner van het dagelijks leven. Ze ontvangt elke dag zo’n 650.000 klanten en meer dan 75% van alle gezinnen in België, door hen een breed scala aan producten en diensten aan de juiste prijs aan te bieden.
Carrefour België maakt deel uit van de Groupe Carrefour, de tweede grootste retailer ter wereld en de grootste van Europa die 380.000 medewerkers tewerkstelt. Actief in 35 landen met meer dan 11.900 winkels, realiseerde de Groupe Carrefour in 2014 een omzet van 100,5 miljard.
Als partner van COP21 zet de Groupe Carrefour zich via initiatieven van elke dag in voor een meer duurzame en verantwoorde handel. Het CSR-beleid van de groep is gebaseerd op drie pijlers: de strijd tegen alle vormen van verspilling, de bescherming van de biodiversiteit en de ondersteuning van partners van het bedrijf.
Een prachtig project als Docks Brussel verdient een prachtdak in VMZINC AZANGAR
In oktober 2016 opent Docks Bruxsel zijn deuren aan de Van Praetbrug, ten noorden van Brussel. Het is het eerste shoppingcenter dat sinds 2000 in de hoofdstad wordt gebouwd en het grootste dat er in een kwarteeuw wordt neergezet. Al doet de term ‘shoppingcenter’ dit schitterende project oneer aan. Want, ontwikkeld op een terrein van 4 ha langs de oevers van het zeekanaal Brussel-Willebroek en deels zelfs uit het water gewonnen, zal Docks Bruxsel een wijk op zich vormen en symbool staan voor de Brusselse stadsvernieuwing. En meer dan een opeenhoping van winkels alleen, zal Docks Bruxsel garant staan voor een origineel aanbod van winkelmogelijkheden, activiteiten, cultuur en vrijetijdsbestedingen in een heel uniek kader. Een verdienste die voor een heel groot deel op het palmares te schrijven valt van architectenbureau ART & BUILD, die voor dit project zijn vertrouwen stelde in marktleider in zinken dak- en gevelsystemen VMZINC.
Van ‘wasteland’ tot levendige stadswijk
“Aan de basis van het project Docks Bruxsel liggen een ambitie en een visie die een intense samenwerking met overheden impliceerden”, vertelt Lilia Poptcheva van ART & BUILD. Wij en de bouwheer, vastgoedontwikkelings- en investeringsonderneming Equilis, beschouwden Docks Bruxsel dan ook niet louter als een ‘gewoon’ shoppingcenter maar als een echt stadsontwikkelingsproject dat kaderde in een langetermijnvisie over de bestemming van het terrein. Alles moest nog uitgevonden worden.
Het terrein van 4 ha lag er vroeger verlaten bij en was als het ware afgesloten van de rest van de stad omdat het ingesloten was tussen het Kanaal en de Zenne. Nochtans betreft het hier echt cultureel erfgoed van het Brussels Gewest. Het was het eerste industriële broeinest in de hoofdstad. Op de site stond eerst een fabriek waarin bedrukte katoenen stoffen werden geproduceerd en aan het eind van de 19de eeuw vestigde Jean-Baptiste Godin er zich met zijn fabriek van gietijzeren kachels. Deze utopische socialist is een opvallende figuur in de industriële en sociale geschiedenis. Hij boekte grote successen met zijn fabriek en ontwikkelde een origineel sociaal programma om ‘de arbeiders te laten profiteren van de rijkdom. Hij liet zijn arbeiders genieten van sociale zekerheid en richtte naast zijn fabrieken zogenaamde ‘familistères’ op, waardoor zijn arbeiders ook over een gezonde en comfortabele woning konden beschikken, een beroep konden doen op collectieve voorzieningen als wasplaats, school, feestzaal, bibliotheek…
Dit immaterieel patrimonium heeft ons ertoe aangezet om die vrijgevige visie opnieuw op te roepen en van Docks Bruxsel een nieuwe, dynamische wijk met een mix van activiteiten – commerciële, productieve en recreatieve – te maken. Zo komen er ook restaurants, een evenementenzaal met 1.500 plaatsen, een bioscoopcomplex met 8 kleinere zalen voor de liefhebbers van ‘de betere film’ en een indoorrecreatiecentrum voor Koezio: een groepsgevoelbevorderend recreatieconcept, ongezien in België, dat fysieke en mentale behendigheid vereist en een oppervlakte van 6.000 vierkante meter bestrijkt. Docks Bruxsel moest dus een echte toegankelijke wijk op mensenmaat worden waar alle facetten van de stedelijke levensstijl tot ontplooiing kunnen komen. Een attractieve wijk ook, die het stadscentrum en Schaarbeek op een heel natuurlijke manier met elkaar zou verbinden en een al even natuurlijke verlenging van de omliggende stedelijke structuren zou worden. Ten slotte moest het ook een heel duurzame wijk worden. We koesteren samen met Equilis de ambitie om aan te tonen dat een commercieel project in België een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk kon nalaten door gebruik te maken van de natuurlijke bronnen op de site: het water van het kanaal, de warmte van de nabijgelegen verbrandingsoven, de zon…
Menselijke en bedrijvige ‘keien’
“Nochtans moesten we als architectenbureau praktisch vanuit niets anders dan de locatie van de site beginnen”, gaat Lilia Poptcheva van ART & BUILD verder. “Ingeplant tussen het Kanaal en de Zenne, staat de site van Docks Bruxsel letterlijk met de voeten in het water. Het project is ook deels uit het water gewonnen, want om een soort van riem voor de rivieren te maken, hebben we bepaalde stukken grond moeten vullen met beton. Om daarna alles af te breken, op het oudste gebouw op de site na – de voormalige toonzaal van Godin die om haar vele houten kolommen door de werknemers de ‘kathedraal’ werd genoemd. Die moest samen met de ‘familistère’ op het aanpalende terrein een volwaardig erfgoed vormen en kreeg in ons ontwerp de rol van centraal punt van de site, van ontmoetingsplaats als verbinding tussen verleden en toekomst, toebedeeld. Van daaruit is alles op architecturaal vlak eigenlijk heel organisch gegroeid.
We voorzagen op de site een geheel van gebouwen met verschillende architecturale identiteiten, weerspiegeld door elk hun eigen materiaalgebruik, met ruime verbindingen en veel natuurlijk daglicht en daartussenin ook heel wat ruime en gevarieerde buitenruimtes: een centraal plein, een tuin, wandelroutes, overdekte en niet-overdekte delen, vegetatieve en minerale delen… Daarnaast deelden we de site verticaal in 2 niveaus in zonder dat dit opvalt, want door op elk van de niveaus een ingang te voorzien heb je eigenlijk steevast het gevoel dat je op het gelijkvloers bent.
Zoals in een wijk, strekt het parcours van de bezoeker zich uit over straatjes en pleintjes, omzoomd door gebouwen. Deze straatjes en pleintjes zijn grotendeels bedekt, om tegen stormen te beschermen, maar tegelijkertijd laat het grote dakvenster op zo veel mogelijk plaatsen heel genereus de hemel binnen. Het algemeen ‘rationeel’ kader wordt onderbroken door organische volumes – ‘keien’ in de rivier als het ware - die voor verrassingen doorheen het parcours zorgen, elk hun eigen functie, hun eigen ‘look & feel’ en hun eigen atmosfeer. Doorheen de hele site speelden we zo met mixen van materialen, van licht en van schaduw, om zoveel mogelijk verschillende uitzichten en percepties te ontlokken… Die organische architecturale inplanting heeft als doel om de site echt als een warme en menselijke wijk te laten aanvoelen enerzijds, en anderzijds om de dynamiek en de bedrijvigheid uit het industriële verleden weer op te roepen en de bezoeker ook nu aan te zetten tot een mix van activiteiten, gaande van shopping en vrije tijd tot werk.
“De 3 ‘keien’ die het project interpungeren en die vrijetijdsbestedingen als functie hebben – ze herbergen een evenementenzaal en cinema’s - zijn bedekt met zink, een totaal van 7.000 à 8.000 m² oppervlakte. Zo overkoepelt en verbindt zink de commerciële gebouwen, waarvan de ene gevel met terracotta bekleed is, de tweede met hout en de derde met geperforeerde staalplaten. Geen gewone daken, maar overkappingen in een heel organische, zachte vorm die op sommige plaatsen als het ware uitstulpen als keien die op een heel delicate manier op een glasblad zijn gelegd. Zink vormde voor dat dak het ideale materiaal omdat het heel ‘kneedbaar’ is. We kozen voor kleine schubvormige plaatjes - ‘écailles’ - in VMZINC, met heel wat verschillende dimensies, afhankelijk van de plaatsing op het dak, omdat die een warm en natuurlijk schubachtig effect hebben, als een huid, en - opnieuw als een huid - de glooiende vormen van het dak volgen. En dat doen ze naadloos, dankzij de perfecte plaatsing door Jacobs & Sohn – Mutsch et Fils die zich tot mijn grote fascinatie als een soort van beeldhouwers in zink toonden, en dankzij de technische assistentie door het team van VMZINC van in de voorbereiding tot op de werf.”
Apostel voor AZENGAR®
“Een tweede iets dat ons geweldig fascineerde bij VMZINC was het nieuwe oppervlakteaspect AZENGAR® dat ze toen net aan het ontwikkelen waren. Dit matte, heterogene en zeer licht aspect dat ons door VMZINC werd voorgesteld, vormde het perfecte antwoord op onze architecturale behoeftes en paste perfect in ons ecologisch plaatje. Aan de basis van AZENGAR liggen immers uitgesproken ecologische ontwikkelings- en industrialisatieprocedés die ervoor zorgen dat het een oppervlakteaspect is met een geringe invloed op het milieu.
AZENGAR is zink dat al van meet af aan is geëtst. Voor ons was dat ideaal om drie redenen. In de eerste plaats omdat een grote oppervlakte van de zinken schubbendaken nog eens extra overdekt is met een groot glazen dak en het zonde zou zijn mocht die anders patineren dan de zinken daken die met de buitenlucht en de klimatologische omstandigheden in contact staan – want dat zou afbreuk doen aan de verbindingsfunctie tussen de 3 ‘keien’ die zink in Docks Bruxsel vervult. In de tweede plaats omdat een dak in AZENGAR een brute en authentieke oerlook heeft, ruw en expressief, alsof het al eeuwenlang weer en wind heeft getrotseerd. En in de derde plaats omdat AZENGAR veel heldere, zelfs witte nuances en een heterogene ruwe structuur vertoont, waardoor het eruit ziet als het zink op de monumentale daken in Parijs, iets tijdloos en kosmopolitisch dus.
De 20e editie van het Bloementapijt op de Brusselse Grote Markt staat in het teken van de de 150-jarige vriendschap tussen België en Japan. 1 800 m² begonia’s zullen een tijdelijk tapijt vormen geïnspireerd op de typisch Japanse voorstellingen van bloemen, vogels, de wind en de maan, die gebruikt worden om de schoonheid van de natuur te beschrijven.
De bezoekers zullen dit uitzonderlijke ontwerp kunnen bewonderen van 12 tot en met 15 augustus 2016, zowel vanop de Grote Markt zelf als vanuit de hoogte – vanop het balkon van het Brusselse stadhuis.
Een bloeiende vriendschap tussen België en Japan: Op 1 augustus 1866 tekenden beide landen hun eerste vriendschaps-, handels- en scheepvaartverdrag. Een gebeurtenis die het begin betekende van een lange geschiedenis tussen beide landen. Sindsdien hebben België en Japan een rijke en sterke diplomatieke, commerciële en vriendschappelijke band. Een gemeenschappelijke erfenis, gedeelde waarden, bloeiende handelsuitwisselingen, een nauwe band tussen de Japanse keizerlijke familie en het Belgische koningshuis, een wederzijdse inspiratiebron en een culturele bewondering … Evenveel banden die al 150 jaar lang gesmeed worden tussen deze twee landen en evenveel redenen voor het selectiecomité van het Bloementapijt om dit thema te kiezen als eerbetoon aan deze mooie vriendschap!
Bloemen in de Japanse cultuur
Het Japanse klimaat kent vier duidelijke seizoenen waardoor een uitzonderlijke diverse flora tot volle bloei kan komen. Het thema van de seizoenen loopt als een rode draad doorheen de Japanse cultuur, waarin de bloemen symbool staan voor de cyclus der seizoenen en het voorbijvliegen van de tijd.
De Japanners hebben altijd al bewondering gehad voor deze seizoensgebonden en vergankelijke schoonheid, die hen tot contemplatie aanzet. Die bewondering en contemplatie komen tot uiting in ontelbare artistieke voorstellingen.
De “Hanami” is een Japanse traditie waarbij de schoonheid van de bloemen aandachtig bekeken wordt, vooral aan het begin van de lente, wanneer de Sakura (de kersenbloesems) beginnen te bloeien. De “Hanakotoba” daarentegen is een soort Japanse bloementaal waarmee gevoelens uitgedrukt kunnen worden zonder woorden te gebruiken.
Enkele cijfers
Het Bloementapijt is 75 m lang en 25 m breed, dat is meer dan 1.800 m² vol begonia’s! De uitvoering ervan vergt twee jaar voorbereiding: de honderdduizenden snijbloemen die nodig zijn voor het tapijt moeten immers heel lang op voorhand gereserveerd worden. Het Bloementapijt is zowel op esthetisch als op logistiek vlak een gewaagde uitdaging, aangezien de weersomstandigheden, het aantal bezoekers, het traject in het Stadhuis, de openingsuren... allemaal elementen zijn die bijdragen tot het succes ervan.
De bloemen moeten vers blijven en vier dagen lang schitteren. Hoe? Net voor de opening leggen een honderdtal vrijwilligers het ontwerp op de Grote Markt. Daarvoor baseren ze zich op een tekening op ware grootte die op de kasseien van de Grote Markt neergelegd werd. De tekening wordt uitgetekend op een plastic zeil met microperforaties dat op een dunne laag zand ligt.
Dit jaar zal het Bloementapijt 600 000 begonia’s tellen, maar ook dahlia’s, diverse grassoorten en gekleurde schors. Al deze elementen samen vormen het tapijt, geïnspireerd op de Japanse elegantie.
Het eerste Bloementapijt werd in 1971 op de Grote Markt uitgespreid. In 2016 zijn we aan de 20e editie toe. Twintig kunstwerken die enkel en alleen gemaakt werden voor het plezier van de miljoenen toeristen en bezoekers uit de hele wereld!
Niet alleen geuren en kleuren, maar ook klank en licht
De inhuldigingsavond vindt plaats op 12 augustus 2016. Een klank- en lichtspel begeleidt de Italiaanse opera “Madame Butterfly” van de beroemde componist Giacomo Puccini en laat de Brusselse Grote Markt in een betoverende sfeer baden!
Praktische info
Het Bloementapijt zal de Brusselse Grote Markt sieren op 12, 13, 14 en 15 augustus 2016. Het is toegankelijk voor het publiek op 12 augustus van 13u tot 17u30 en op 13, 14 en 15 augustus van 10u tot 22u. De inhuldiging en het klank- en lichtspel vinden plaats op 12 augustus om 21u30.
Tip om het Tapijt in al zijn schoonheid te kunnen bewonderen: panoramisch uitzicht vanop het balkon van het Stadhuis: bezoek mogelijk van 10u tot 22u. (Laatste toegang om 21u30) Toegangsprijs: €5. Gratis toegang voor kinderen jonger dan 10 jaar. www.flowercarpet.brussels
- Waterratten in hun element aan, op en in de Adriatische Zee
Kroatië is het land van de duizend eilanden. De beste manier om de natuurlijke en historische schoonheid van de Kroatische kustlijn te ontdekken is ongetwijfeld via het water. De ongerepte natuur, de kleine oude dorpjes en het helder blauwe water tussen de dicht bij elkaar liggende eilanden vormen een waar paradijs voor elke waterrat. Uit een oneindig aantal topbestemmingen aan het water selecteerden wij er vijf.
Het openluchtmusem Zadar
Zadar, in het hart van de Adriatische Zee, werd onlangs nog verkozen tot Beste Europese Bestemming van 2016 en mocht dus niet ontbreken op deze lijst. De 3000 jaar oude stad is een museum op zich en herbergt ontelbare culturele en archeologische schatten, zoals de 9de eeuwse St. Donatus kerk en het Romeins forum. Zadar is een streling voor het oog, en heeft ook wat te bieden voor het oor. De zee en de wind voor de kust bespelen het zee-orgel, een architecturaal kunstwerk van Nikolas Basic op de westelijke oever van de stad. Laat je betoveren door deze buitengewone melodie terwijl je geniet van de, volgens Alfred Hitchcock, mooiste zonsondergang ter wereld. Door zijn centrale ligging in de Adriatische Zee en de korte afstand tot verschillende eilanden, is Zadar het ideale vertrekpunt voor zeiltochten naar zowel het westen als het oosten. Voor de avontuurlijke waterratten mag een bezoek aan het strand van Zdrijac op het eiland Nin niet ontbreken. De ondiepe waters voor het uitgestrekte zandstrand zijn een wereldberoemde locatie om te kitesurfen. Zowel beginners als ervaren kitesurfers komen er aan hun trekken.
Zadar - praktisch : Door zijn centrale ligging in de Kornati archipel, is de jachthaven van Zadar een perfect startpunt voor een zeilvakantie. Bovendien zorgt de nabijgelegen luchthaven voor een goede bereikbaarheid. De jachthaven is al zes jaar houder van de 'Blauwe Vlag', de internationale milieuonderscheiding voor schone, natuurvriendelijke en veilige jachthavens.
Romantiek in Rovinj
Rovinj in Istrië is de place to be voor de romantische zielen onder ons. De Boog van Balbi naar het oude stadscentrum is een poort naar het verleden. Een wandeling door de smalle straatjes brengt je onmiddellijk terug naar lang vervlogen tijden. Beklim de heuvel naar de St. Euphemia kerk om te genieten van een prachtig uitzicht over het schiereiland. Of geniet van de natuur in het Punta Corrente park. De kust van Istrië is door zijn ondiepe wateren de ideale locatie voor beginnende duikers om de Kroatische onderwaterwereld te ontdekken. De meer ervaren duikers kunnen op 8 km van Rovinj duiken naar het wrak van het Baron Gautsch passagiersschip, één van de mooiste wrakken voor de Kroatische kust. Gooi na je bezoek aan Rovinj de trossen los om de verschillende eilanden van de archipel te bezoeken of zet koers naar het nationaal park Brijuni.
Rovinj - praktisch : De ACI (Adriatic Croatia International Club) jachthaven van Rovinj ligt in het oostelijke deel van de haven en op amper 1 km van het stadscentrum. Het aanpalende bos en het eiland St. Katarina, bieden bescherming tegen de wind. De jachthaven is het hele jaar door open en beschikt over verschillende faciliteiten zoals: water- en elektriciteitsaansluitng, wifi en een restaurant. Bovendien geniet je vanuit de jachthaven van een prachtig uitzicht over de oude stad.
Kuren op Mali Losinj
Schrik niet wanneer u tijdens uw tocht naar Mali Losinj het gezelschap krijgt van een groep dolfijnen. De diertjes zijn al lange tijd vaste bezoekers van het eiland en bezorgen elke zeiler die ze begroeten een unieke en onvergetelijke ervaring. De natuurlijke haven van Mali Losinj, de grootste stad op de Adriatische eilanden, maar met amper 10.000 inwoners zeer intiem, is een populaire stop geworden op verschillende zeilroutes. Mali Losinj, en met uitbreiding het hele eiland Losinj, staat bekend voor zijn gezondheidstoerisme. De lucht- en waterkwaliteit zijn er uitmuntend en hebben, samen met het gunstige klimaat en de lokale vegetatie, een natuurlijk gunstig effect op de gezondheid. Wellness en Mali Losinj gaan hand in hand.
Mali Losinj - praktisch : De jachthaven van Mali Losinj bevindt zich in het noordoosten van de stad. De jachthaven is het hele jaar door open en biedt verschillende faciliteiten aan zijn bezoekers, zoals: een winkel en een wasserette.
Hvar, dag en nacht het beste van Kroatië
Hvar is een eiland van superlatieven: zonnigste, meest luxueuse, langste,… en bij de 10 mooiste eilanden ter wereld. Zij die de luxe van een zeilvakantie willen combineren met het nachtleven in Kroatië, meren het best aan in de gelijknamige hoofdstad in het zuiden van het eiland. Begin je verblijf in Hvar op het Sint-Stefanus Plein met een bezoek aan de kathedraal, het arsenaal en het oudste theater van Kroatië. Geniet voor je de nacht induikt van een heerlijke vismaaltijd in één van de vele restaurants in de stad. Een aanrader is de traditionele maaltijd gregada, een stoofpotje van vis en aardappelen, gemaakt volgens het eeuwenoud recept van de vissers van Hvar. Zoek na een wilde nacht de rust op van de ongerepte natuur op het eiland. Van witte stranden tot uitgestrekte geurige lavendelgaarden, een betere plek om tot rust de komen vind je niet snel.
Hvar - praktisch : Door de drukte in de populaire haven van Hvar is het vaak een beter idee om anker te leggen voor de kust de havenstad. Een alternatief is de jachthaven ACI Palmizana op het eiland St. Klement. Verborgen in de baai van het autovrije eiland, is dit de ideale plaats om te ontsnappen aan de drukte. Van juni tot augustus kan u de watertaxi nemen om over te steken naar het eiland Hvar.
Dubrovnik, de parel van de Adriatische Zee
Helemaal in het zuiden van Kroatië ligt Dubrovnik, de parel van de Adriatische Zee. De Oude Stad van Dubrovnik staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en de reden hiervoor is niet ver te zoeken. De omwalde vestiging is een schatkist vol met schatten uit haar rijke verleden. Maak voor je de stad induikt eerst een wandeling over de stadswallen voor een prachtig overzicht over de stad. De fontein van Onofrio, het Rectorenpaleis en het Franciscanenklooster zijn maar enkele van de vele historische bezienswaardigheden die de stad te bieden heeft. Een wandeling langs de Stradun, de hoofdstraat en het kloppend hart van de stad, mag zeker niet ontbreken. Ontdek Dubrovnik langs een andere kant en maak een kayak tocht van één of meerdere dagen rond de stad en de Elaphite eilanden. De kayak brengt je naar betoverende afgelegen plaatsen waar je anders nooit zou geraken.
Dubrovnik - praktisch : De ACI jachthaven van Dubrovnik is reeds 15 jaar houder van de 'Blauwe Vlag' en werd 3 jaar op rij (2010-2012) verkozen tot beste Kroatische jachthaven van de Adriatische kust (in de categorie voor 250-450 aanlegplaatsen).
Vond het ideale Neuhaus chocolad egeschenk voor alle papa's
Neuhaus stelt u het perfecte Vaderdaggeschenk voor, of je papa verkiest om een stuk chocolade te eten bij zijn kop koffie of bij een uitzonderlijke alcoholische drank.
Geschenkideeën :
Carré Classic Milk & Dark (40 stuks) : De klassieker met melk- en donkere chocolade Prijs : € 15
Carré Origin Dark (40 stuks) Carré Crunchy Milk (40 stuks) : Voor liefhebbers van donkere origine Voor liefhebbers van melkchocolade met chocolade die een unieke chocoladereis een knapperige textuur rond de wereld willen ervaren. Prijs: € 15
Carré 10 flavours (60 stuks) : Voor ieder wat wils! Prijs : € 22
Geschenkkoffer Neuhaus & Lhéraud : Deze geschenkkoffer bevat een Cognac Cuvée 10 en een Vieux Pineau van Lhéraud naast een assortiment van 25 Neuhaus Irrésistibles pralines. Prijs : € 195
Luxueuze geschenkkoffer met whisky “When Neuhaus meets Single Malt Whisky”. Deze luxueuze geschenkkoffer bevat 24 pralines, 30 carrés en 2 miniatuurflesjes met Single Malt Whisky en een uitgebreide degustatiegids. Prijs : € 55
Deze selectie van geschenkkoffers voor Vaderdag zijn verkrijgbaar in alle Neuhaus-boetieks.
Niet alleen omdat je nu kunt genieten van een korting van 10 % reis je deze zomer met P&O Ferries naar Noord-Engeland maar vooral omdat de dagelijkse nachtelijke verbinding tussen Zeebrugge en Hull de meest logische reisweg is naar dit schitterende vakantiegebied.
Je kiest een vakantiebestemming en dan ga je uitzoeken welke de beste reisweg is. Zo zijn de Provence en de Autoroute du Soleil onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat geldt ookvoor Noord-Engeland en P&O Ferries, de maatschappij die dagelijks van Zeebrugge naar Hull vaart, de poort naar een pak zomerse reisgebieden.
Toerisme in Noord-Engeland en in Schotland is een traditie. Sinds decennia reizen de mensen er naartoe en dat is niet verwonderlijk want er is ontzettend veel te zien en te beleven. Er zijn veel toeristische regio’s, goed voor evenveel vakanties. Denk aan Wales met zijn imponerende kusten en zijn 1085 meter hoge Snowdon, centraal in het Swowdonia Nationaal Park.
Denk aan het land van Moors en Dales in Yorkshire waar de landschappen imponeren en de turbulente geschiedenis zich reflecteert in kastelen, abdijen, landhuizen en historische steden. Denk aan het minder bekende en minder bereisde Northumberland dat meer kastelen heeft dan eender welk ander Engels graafschap, waar het landschap imponeert en waar je de stilte als het ware kunt horen. Nog vanuit Hull is Schotland snel bereikbaar met zijn unieke highlands, glens en lochs. En wat te denken van de Inner Hebrides of van een Taste of the Orkneys ! Het kan allemaal vanuit uitvalsbasis Hull dat je met een overtocht van P&O Ferries vanuit Zeebrugge vlot én goed uitgerust bereikt na een nacht aan boord.
In het Noorden van Engeland en ook in Schotland is er geen gebrek aan ‘things to do and to see’. Het zijn kindvriendelijke reisbestemmingen die je op allerlei manieren en zonder stress kunt verkennen. Actieve vakantiegangers, fietsers en wandelaars, hebben er een waaier aan exploratiemogelijkheden met een goed netwerk van bewegwijzerde routes. Ook op cultureel vlak is er groot aanbod en wie uitkijkt naar een vakantie met een romantisch tintje komt aan zijn trekken in idyllische dorpen met sfeervolle pubs en restaurants die top zijn met hunregionale keuken.
Misschien wel de grootste troef van Noord-Engeland is de rust en het feit dat je de natuur voor jou alleen hebt want van massatoerisme zoals in het zuiden van Europa is er geen sprake. De reis met P&O Ferries van Zeebrugge naar Hull zorgt voor extra rust want zodra je aan boord stapt valt alle stress van je af. Er is geen sprake van zomers fileleed en je neemt zoveel bagage mee als je maar wil. Daarom ga je dit jaar zomeren in Noord-Engeland !
Voor een reis naar Frans Polynesië heb je de keuze uit maar liefst 118 eilanden. De bekendste zijn Tahiti, Bora Bora of Rangiroa. Maar er zijn veel andere, minder bekende, eilanden, die minstens evenveel tot de verbeelding spreken. Wie op zoek is naar het paradijs, weg van het massatoerisme en de clichés, kan eiland hoppen naar enkele andere eilanden van Frans Polynesië. We nodigen u uit om ze te ontdekken, door middel van 7 unieke ervaringen.
Filmster op Tetiaroa : Ben je een echte trendsetter en wil je net als een filmster logeren? Dan is Tetiaroa, jouw place to be. Dit privé eiland is nu eigendom van Marlon Brando, dé acteur inderdaad! Er is een exclusief luxe-resort ‘The Brando’ opgetrokken dat tot de verbeelding spreekt. Je geraakt er enkel met een privé-vliegtuigtransfer, slaapt er in een villa met butlerservice en je kan er vertoeven in alle rust en zonder zorgen want echt alles is voorzien.
Ongerept en puur Nuku Hiva : Het einde van de wereld is het niet helemaal maar een vliegtrip naar het eiland Nuku Hiva in de Markiezenarchipel brengt dit gevoel behoorlijk dichtbij. Ongerepte natuur en een minimum aan verharde wegen langs bergen en valleien maken dat je er per paard of per jeep op uit trekt voor een pure ervaring: bezoek de bijzondere archeologische sites en maak kennis met de plaatselijke bevolking voor wie tatoeages al eeuwenlang deel uitmaken van hun identiteit.
3. Robinson Crusoe op Tikehau: Dromen we er niet allemaal van om, al was het maar voor even, als Robinson Crusoe te leven? Op Tikehau komt deze paradijselijke droom flink dichterbij: de brede roze zandstranden behoren tot de mooiste van Frans Polynesië en met meest kleurrijke vissen is het atol de perfecte snorkelplek. In dit paradijs staat de tijd even stil en kan je jezelf herbronnen.
Idyllisch Maupiti: Veel kleiner, intiemer, authentieker en financieel haalbaarder is Maupiti, het zustereiland van Bora Bora in de Genootschapsarchipel. Beide eilanden hebben een azuurblauwe lagune, een berg als skyline en een prachtige natuur. Wie geen budget heeft voor de luxe resorts op Bora Bora, kan hier terecht in intieme B&B’s en pensionnetjes. Maupiti is dus net als Bora Bora, maar dan vijftig jaar geleden.
Weelderig Raiatea: Wanneer de zee en wind worden gecombineerd met een eiland, krijgen we Raiatea, het heilige eiland van de Genootschapseilanden. Dit is het eiland voor vaarliefhebbers bij uitstek, het heeft maar liefst drie watersportcentra. Daarnaast Raiatea is het enige eiland dat een bevaarbare rivier heeft, tot grote vreugde van kajakkers en andere watersportliefhebbers. Dit eiland is ook het culturele centrum van de Polynesische driehoek, waar de inwoners van Nieuw-Zeeland, Hawaii en Paaseilanden verzamelden. Verder is deze groene juweel gekend voor zijn gezellige familiepensionnetjes.
Vanille eiland Taha’a: Taha’a is het zustereiland van Raiatea, ze delen dezelfde lagune en zijn beide omringd door koraalriffen. Om op het intieme Taha’a te geraken neem je een shuttle boot omdat er geen luchthaven is. Zoals Raiatea bekend staat als watersportmekka, staat Taha’a bekend om zijn vanille. Bezoek daarom zeker een plantage in de vanille valleien: hier groeit de orchidee die de verse vanilla tahitensis levert, door chefs wereldwijd geroemd als het zwarte goud. Het gaf Taha’a zijn reputatie als Vanilla Island.
Authentiek Huahine: Wie op zoek is naar een authentieke ervaring, moet zeker naar Huahine: op dit eiland is nog veel van de cultuur van de oorspronkelijke bevolking in stand gehouden. Het is de plek om kennis te maken met de locals en hun tradities zoals de oeroude manier van vis vangen. In de lagune wordt een stenen burcht gemaakt waar vissen in gelokt worden. Met een schepnet kan je zo je verse vismaaltijd vangen.
ALGEMEEN: Tahiti en haar eilanden
De idyllische bestemming Frans-Polynesië in de Stille Oceaan bestaat uit 118 eilanden verdeeld over vijf archipels en verspreid over een gebied zo groot als Europa. De bekendste eilanden Tahiti en Bora Bora maken deel uit van de Genootschapsarchipel, Rangiroa vind je in de Tuamotuarchipel, Hiva Oa is dankzij Jacques Brel en Paul Gauguin het bekendste eiland van de Markiezen en tot slot zijn er nog de Gambier-en de Australarchipel. Elk heeft zijn eigen unieke karakter: van weelderig begroeide vulkaankraters en hagelwitte of zwarte lavastranden tot atollen met appelblauwzeegroene lagunes en koraalriffen.
Het tijdsverschil tussen Tahiti en België bedraagt elf uur in de winter en twaalf uur in de zomer. Reken voor de vlucht op ruim twintig uur. De officiële taal is Frans en de munteenheid is de XPF, de Franc Pacifique (één EUR = 119,33 XPF). www.tahiti-tourisme.be
Belgen tweede grootse kopers van luxevastgoed in Tenerife
De verkoop van tweede verblijven in Tenerife binnen het luxesegment zit stevig in de lift. Vooral bij de Belgen heerst er een koopwoede. Dat blijkt alvast uit recente cijfers van Arum Group, die het vastgoedproject Abama Luxury Residences in Guia de Isora commercialiseert. Dit gigantische bouwproject gaat momenteel al zijn derde fase in en mocht het afgelopen jaar 18 nieuwe Belgische klanten verwelkomen. Hiermee zijn de Belgen de tweede grootste groep van kopers in Abama, na de Britten. Opvallend hierbij is dat de Belgen vooral kiezen voor de grotere (en dus ook duurdere) appartementen en villa’s. Recent lanceerde Arum Group een nieuw type woning, de Casas del Lago. Volledig afgewerkte luxevilla’s met zeezicht en ontworpen door de Spaanse toparchitect Leonardo Omar. Verwacht wordt dat ook deze villa’s bijzonder in de smaak zullen vallen bij de veeleisende Belgische kopers. Meer info: www.abamahotelresort.com
Dat de Belgen dol zijn op Spaans vastgoed bleek recent nog uit cijfers van het Spaanse registratiekantoor dat afgelopen jaar een recordaantal van 2.907 Belgische vastgoedaankopen noteerde. Wat opvalt is dat de Belgen resoluut voor nieuwbouw kiezen en hun eisen zeer hoog liggen. Zo wil het merendeel van de Belgen minstens 80m2 bewoonbare oppervlakte hebben en heeft zijn tweede verblijf best zeezicht. In dat opzicht hoeft het niet te verwonderen dat Abama Luxury Residences zo in de smaak valt bij de Belgen. Het 400 hectare grote project ligt op een unieke locatie, aan de westkust van Tenerife, op een heuvel tussen de bananenplantages en met prachtige vistas op het eiland La Gomera.
Casas del Lago: klassevolle luxevilla’s met frontaal zeezicht
Daarnaast zijn ook de woningopties van een ongezien niveau. Zo kan je kiezen uit volledig afgewerkte luxeappartementen (The Terraces) en villa’s (Bellevue) of kan je ervoor kiezen om zelf je woning te bouwen op een beschikbaar bouwperceel. Nieuw zijn de Casas del Lago. Deze moderne villa’s hebben een bewoonbare oppervlakte van 150 tot 220 m2, elk met 2 of 3 slaapkamers en bijhorende badkamer. Alle woningen zijn uitgerust met een privé-zwembad, tuin, overdekte parking en zeezicht. De Casas del Lago zijn van de hand van architect Leonardo Omar, een referentie op het vlak van strakke en minimalistische woningbouw.
Net zoals bij de andere woningtypes kunnen kopers van de Casas del Lago gebruik maken van de talrijke faciliteiten van Abama Luxury Residences, inclusief het 18-holes golfterrein, fitnessruimte, tennisbanen en residents lounge. Deze gemeenschappelijke loungeruimte met groot zwembad en bar is exclusief voorbehouden aan de bewoners van de Abama residenties. De Casas del Lago zijn te koop voor minder dan 1 miljoen Euro.
Topfaciliteiten: van sterrenrestaurants tot 18-hole golfterrein
Naast de verschillende woningtypes huisvest Abama ook het 5* luxehotel Ritz Carlton, dat 469 kamers telt, waaronder 148 luxe-villa’s. Het hotel is opgetrokken in Noord-Afrikaanse architecturale stijl in combinatie met Aziatische invloeden, zoals tropische tuinen en tal van verborgen hoekjes. De faciliteiten van het hotel, die ook toegankelijk zijn voor eigenaars van een woning of appartement binnen het Abama Resort, bestaan ondermeer uit 12 verschillende restaurants. Hieronder restaurant M.B van sterrenchef Martin Berasategui, dat met twee Michelinsterren bekroond is, en het Japanse fusionrestaurant Kabuki, eveneens in het bezit van een Michelinster. De spa van het Ritz Carlton is eveneens van wereldklasse en ingericht door het team dat ondermeer the Sanctuary Spa in Londen en Chiva Son in Thailand uit de grond stampten. Tot slot hebben luxemerken als Burberry, Miu Miu, D&G en Omega elk een boetiek binnen het Ritz Carlton. Golfliefhebbers komen dan weer aan hun trekken op het 18-hole golfterrein dat ontworpen werd door voormalig Ryder Cup golfkampioen Dave Thomas. Meer info: www.abamahotelresort.com
Acteurs Eric Godon, Sven De Ridder, Begir Memeti, Joke Sluydts, Geert Vaes en Tania Cnaepkens: het zijn nog maar de eerste illustere namen die hebben toegezegd om geregeld acteerles of een Q&A te geven bij Cinact en Intensive Acting by Badass PR. De bedoeling? Cursisten zo goed mogelijk ondersteunen en hen vertrouwd te maken met het acteerwereldje.
Dat ook de acteursgilde en gerenommeerde castingbureaus Kim Casting en de Vries-Vinck Casting enthousiast zijn, betekent dat initiatiefnemers Abbas Shirafkan (o.a. Cordon, Familie, De Ridder, Vermist, Iron Sky: The Coming Race en binnenkort De Bunker) en Dirk Vandereyken van Badass PR een frisse wind doorheen het acteerlandschap willen doen waaien.
Naturel: De meeste acteercursussen in Vlaanderen zijn vooral toegespitst op toneel, of zijn ontsproten aan toneelopleidingen. Dat zorgt er vaak voor dat aspirant-acteurs soms wat moeite hebben om ‘realistisch’ te leren spelen. Naturel is enorm belangrijk als je voor een camera staat. Op tv of op het grote scherm kan je bijna elk klein detail zien, terwijl de reacties op een podium vaak moeten geaccentueerd worden. Dat Cinact en Intensive Acting by Badass PR de handen in elkaar zouden slaan, stond dan ook in de sterren geschreven: zowel de methodacting die bij Cinact wordt onderwezen als de mengelmoes van acteerstijlen die Dirk Vandereyken als rollenspeler en als deelnemer aan verschillende Amerikaanse en Engelse acteeropleidingen werden aangeleerd, zijn erop gericht om de grens tussen acteren en werkelijkheid te laten vervagen.
Improv: Naast al dat realisme, leert Dirk ook improvgames aan, terwijl ook Abbas inzet op improvisatie in brede zin. Met de acteercursisten die daar zin in hebben en die er klaar voor zijn, treedt Dirk maandelijks op onder de noemer ‘Improv-Asion’. Na voorstellingen in Zaventem, Antwerpen en Mechelen, is het op 15 juni de beurt aan het Depot in Leuven, waarna drie shows tijdens de Gentse Feesten volgen.
Improvgames vereisen een heel andere manier van acteren, maar zorgen er ook voor dat de cursisten heel erg vertrouwd geraken met het benutten van de ruimte, het snel inspelen op elkaar, het consistent houden van keuzes en bewegingen, de juiste komische timing, en veel meer.
De twee benaderingen zijn dus heel erg complementair. Toch vonden Abbas en Dirk dat er nog iets ontbrak: een nauwere samenwerking met de acteerwereld.
Samenwerking: Een acteercursus kan je beginnen om allerlei redenen: zelfontplooiing, onzekerheid overwinnen, een publiek entertainen, graag voor de camera staan, een liefde voor tv en film, en ga zo maar door. Dat Dirk ook coach is en opleidingen heeft gevolgd in NLP, hypnose, psychologie, Self Relations van Stephen Gilligan, Ericksoniaanse spraak en leugendetectie, zorgt ervoor dat hij vanuit allerlei verschillende invalshoeken kan werken. Toch wil je als cursist soms ook eens specifiek ondergedompeld worden in het fascinerende wereldje van het audiovisueel medium.
Maar al te vaak worden cursisten aan hun lot overgelaten en worden ze weinig begeleid in hun aspiraties. Zowel Abbas als Dirk proberen hun studenten al jarenlang zo goed mogelijk te ondersteunen. Door hen te betrekken bij producties, bijvoorbeeld, of door workshops te organiseren tijdens het filmfestival van Cannes, de Berlinale of zelfs de Academy Awards. Tijdens een evenement als dat van Cannes krijgen de cursisten bovendien volledige toegang verleend.
Het duurde even voor de formule werd geperfectioneerd, terwijl er soms ook moet omgegaan worden met de teleurstelling van een project dat niet doorgaat of dat nooit echt concreet wordt. Verder gaat het natuurlijk vaak om losse initiatieven en dus wilden Cinact en Intensive Acting by Badass PR iets nieuws aanbieden: Q&A’s en gastlessen van bekende acteurs en castingagents.
Topacteurs als Eric Godon (o.a. Matroesjka’s 2, From Paris with Love, Witse, Salamander, In Bruges, Erased, Suite Française en Legends) en Sven De Ridder (Drie mannen onder een dak, Familie Backeljau, Spoed, De Ronde, Vermist, Nachtwacht, De Bunker, Cordon, enz.) zijn al opgedoken in tientallen tv-series en films. Zij horen bij de eerste professionele acteurs die hun toestemming hebben verleend om gastles of een Q&A te komen geven. Dat zal een keer per maand gebeuren, tijdens de reguliere lessen, zonder dat er extra voor moet betaald worden.
Nu Cinact en Intensive Acting by Badass PR zijn samengevloeid, zullen alle cursisten dus niet enkel les krijgen van 2 leraars met elk een unieke benadering, ze zullen ook een keer per maand tips krijgen van mensen die het al gemaakt hebben in het film- en tv-wereldje. Verder zijn ook het acteursgilde en castingbureaus als Kim Casting en de Vries-Vinck Casting enthousiast. Dat betekent natuurlijk niet dat er exclusief met hen wordt gewerkt: zowel Abbas als Dirk moedigen hun cursisten aan om hun vleugels uit te spreiden. Castingagents delen dan ook een visie met Abbas en Dirk: acteurs in spe zoveel mogelijk begeleiden en helpen.
Duur & locaties: Er wordt lesgegeven in Antwerpen Zuid, Zaventem en Etterbeek. Elke cursus duurt 2 en een halve maand. Als er eens een weekend wegvalt (bijvoorbeeld omdat de acteercoaches in Cannes verblijven), wordt die periode vanzelfsprekend wat verlengd. Bovendien kan je cursussen blijven volgen en jouw talenten zo steeds meer aanscherpen – alles gebeurt erg gemoedelijk en in een ongedwongen sfeer. Dat er meestal veel gelachen wordt tijdens een les, zegt wellicht alles.
Hier alvast enkele elementen waar een cursus uit bestaat: Acteeroefeningen, Analyse van de eigen prestaties, die opgenomen worden, Castingvoorbereiding, Communicatie, Improvisatie, Leren bewegen, Leren ‘vechten’ voor de camera, Met scripts werken, Netwerken, Objecten leren aanvoelen, Optreden, Psychologie, Personages uitdiepen, Rollenspelen en Scriptanalyse.
Dat Bamix geen gewone staafmixer is, heeft u wellicht al begrepen, toch? Dit compacte keukenapparaat kan gezien worden als een complete keukenrobot. Met Bamix kan u perfect een blender of foodprocessor vervangen. Ijs crushen vormt geen enkel probleem. Rauwe groenten en fruit stamp je met gemak klein tot een smaakvol moesje. De afwas wordt u bespaard, want u hoeft hem slechts even onder stromend water te houden en klaar is kees. Eens je deze kleine sous-chef leert kennen, is de liefde ‘never-ending’. Dat mag je letterlijk nemen, want met 10 jaar motorgarantie en de garantie op vervangbare onderdelen, kan een Bamix nog na jaren gebruik hersteld worden.
bamix wordt sinds 1954 in Zwitserland gemaakt. De uitvinder wou een zo compact mogelijk toestel op de markt brengen, dat alle andere keukentoestellen zou kunnen vervangen, om meer plaats te creëren in de keuken. bamix vormt na meer dan 60 jaar nog steeds een bijzonder betrouwbare partner waarop u jarenlang kunt rekenen. Dat is ook de reden waarom tal van chef-koks hem gebruiken.
Born in Switzerland, overal thuis! De belangrijkste eigenschappen van het toestel in een notendop. Veelzijdig: De veelzijdigheid van bamix® kent geen grenzen. Het toestel kan zowel in een smal fragiel glas, als in een grote kom gebruikt worden. Snel schoon: Door de buitengewone waterdichtheid, kan bamix® in enkele seconden worden gereinigd onder stromend water. Handig : Door zijn ergonomische handgreep ligt bamix® goed in de hand. De knoppen zijn eenvoudig te bedienen met de toppen van de vingers. Ook geschikt voor linkshandigen. Levenslange partner: Oude onderdelen passen op nieuwe types en omgekeerd. bamix® heeft een garantie van 10 jaar op de motor en 2 jaar op de volledige machine. bamix® kan altijd worden gerepareerd. Zuinig: De motor verbruikt minder dan 200 watt en bereikt toch een maximaal vermogen (tot 18.000 toeren/minuut). Plaatsbesparend : Het opbergen van uw bamix en de verschillende accessoires is zeer eenvoudig door de bijgeleverde wandhouder of statief. Stil & krachtig dankzij zijn wisselstroommotor. Polyvalent: Met de 3 hulpstukken die op elke bamix® passen en bij elke bamix® inbegrepen zijn, kan u een ruim aanbod aan gerechten maken. Zoals onder andere: soepen, mayonaises, smoothies, opgeklopt eiwit en zelfs slagroom van magere melk. Kwaliteit : De eersteklas Zwitserse kwaliteit maakt bamix® een onmisbaar element in uw keuken. Alle onderdelen die met voeding in contact komen, zijn van superieure kwaliteit, roestvrij en nemen geen smaak of geur op.
Laat je inspireren door de vele mogelijkheden van dit compacte keukenapparaat... Er zijn verschillende types die elk aan bepaalde behoeften voldoen, een buikgevoel dat door diverse kleuren wordt aangevuld.
A smoothie a day keeps the doctor away
Start je dag meteen goed: Wij hoeven u hoogstwaarschijnlijk niet meer uit te leggen hoe gezond groenten en fruit zijn. Wellicht kreeg u dit met de paplepel mee. Wat we u wel kunnen bijbrengen, is hoe bamix® perfect past binnen een gezonde levensstijl! Bijvoorbeeld door ‘s morgens een smoothie te maken als ontbijt. Doe het fruit en/of de groenten in een mengbeker en ‘pureer’ met het multimes. Serveer in glazen of neem hem mee ‘on the road’. Zo heb je een snel en gezond ontbijt, op slechts enkele minuten tijd.
Suggesties Meloen-aardbei yoghurt : benodigdheden: ½ meloen, 300 g aardbeien, 180 g natuuryoghurt, 1 of 2 theelepels honing en 1 of 2 theelepels citroensap. Frambozensmoothie : benodigdheden: 500 g frambozen , vers of diepgevroren, het sap van 2 limoenen , 3 eetlepels ruwe rietsuiker en 12 ijsblokjes.
bamix® is verkrijgbaar bij verschillende elektrozaken en detailhandels. Informatie: www.bodartservicehouse.be
Logis vervult al je wensen voor een geslaagde wandel-, vis- of fietsvakantie
Of je nu graag wandelt, fietst of vist, in Frankrijk of elders in Europa, Logis-hotels helpen je dromen en plannen waar te maken. Een warm onthaal, advies en comfort, met Logis heb je de garantie op een geslaagde vakantie.
1. Zin in een wandelvakantie? Wandel je graag op eigen houtje of met een groep? Logis staat je met raad en daad bij. Alle Logis-hotels die trektochtverblijven aanbieden, liggen vlakbij wandelpaden. De hotelhouders kennen de streek als hun broekzak en vertellen je welke routes je het beste neemt. Wil je een lange wandeling maken en voor dag en dauw vertrekken? Je hotelier zal je een extra vroeg ontbijt aanbieden, zodat je ten volle van je dag kunt genieten.
Hotel Saint-Nicolas - Remich (Luxemburg). Deze vroegere pleisterplaats van schippers bevindt zich aan het jaagpad Rijn-Moezel. De ligging van het hotel aan de oever van de rivier is ronduit idyllisch. Kortom, dit is een uitstekende uitvalsbasis om te voet de wijngaarden aan de Moezel te verkennen. Bovendien ben je hier op nauwelijks 20 kilometer van de stad Luxemburg. En nog een meevaller: het restaurant van het hotel, Lohengrin, staat bekend voor zijn verfijnde keuken. Vanaf: 99 €/nacht in tweepersoonskamer.
Relax Hotel-Restaurant Pip Margraff – Sankt Vith. :Relax Hotel heeft zijn naam niet gestolen, want relaxen staat hier centraal. Dit karaktervolle familiehotel in het mooie plaatsje Sankt Vith beschikt over uitstekende faciliteiten om je helemaal te ontspannen: whirlpool, Turks bad, sauna en een gloednieuw binnenzwembad. Als dat niets is om naar uit te kijken na een dag wandelen! De streek herbergt ontelbare wandelplekken: op een boogscheut bevindt zich het natuurreservaat Hoge Venen en Hertogenwoud. Vanaf: 110 €/nacht in tweepersoonskamer.
2. Zin in een fietsvakantie? Ook wielerfans zijn bij Logis aan het juiste adres: de Logis-fietshotels regelen alles. De hotels beschikken over een gesloten fietsenstalling, waar je je fiets ook kunt herstellen en schoonmaken. Fiets je liever zonder bagage? De hotelhouder biedt bagagetransport aan naar je aankomstpunt. Hij kent de streek op zijn duimpje en kan je alle informatie geven om je vakantie vlot te laten verlopen. Als je graag in de vroege uurtjes wilt vertrekken, hoef je de hotelhouder alleen maar te vragen een stevig ontbijt klaar te maken op het tijdstip dat je wenst!
L’Auberge du Président – Cormeilles (Normandië). Met zijn antiquairs en boetieks is het dorpje Cormeilles al een attractie op zich. Maar vanuit dit mooie adres liggen het Pays d’Auge en Normandië aan je voeten. Een prachtige, groene streek. Maar ook het land van paardenfokkerijen, distilleerderijen (Busnel, een van de oudste producenten van calvados, is op 100 meter van hier!) en kaasboerderijen. Mythische namen zoals Deauville, Honfleur en de Bloemenkust (Côte Fleurie) liggen op fietsafstand. Vanaf: 78 €/nacht in tweepersoonskamer.
3. Zin in een visvakantie? Als je een Logis-hotel boekt om je favoriete hengelsport te beoefenen, weet je zeker dat je in de buurt kunt vissen in een meer, rivier, vijver of de zee. De hoteluitbater kan je bovendien vertellen waar je de beste plekjes vindt. Hij kan je ook goede viskaarten bezorgen, je helpen materiaal te huren of zorgen voor een visvergunning, enz. En in het hotel is er een speciale ruimte om je materiaal op te bergen en te laten drogen. Je hotelier staat klaar om al je vragen te beantwoorden: weersvoorspellingen, picknickmand, vroeg ontbijt..., zodat je voluit kunt genieten van je vakantie.
Hotel-restaurant Dimmer – Wallendorf-Pont (Luxemburg). Al wie houdt van de natuur en zuivere lucht, kan hier zijn hart ophalen. Je vertoeft in het Luxemburgse ‘Klein Zwitserland’ met zijn ontelbare plekken om te vissen. Vanuit het hotel geniet je een adembenemend zicht op de vallei van de Sûre. Naast klassieke kamers beschikt Hotel Dimmer ook over een tent en een Pod, een kleine houten cocon geïnspireerd op de Engelse herdershutten. Voor een originele vakantie… Vanaf: 69 €/nacht in tweepersoonskamer.
Klanten Colruyt groep krijgen blik achter de schermen
Van 4 tot 12 juni is het campagneweek van Bioforum Vlaanderen. Om bio de aandacht te geven die het verdient, informeert Colruyt Group zijn klanten over biologische producten. Zo laat het zijn klanten een kijkje achter de schermen nemen bij Bio-Planet, draaiden ze een reportage bij een bio-boer en geeft het een tijdelijke korting op zuivelproducten.
EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN BIJ BIO-PLANET
Altijd al eens willen weten hoe het er aan toe gaat in een Bio-Planet? Dat kan! Tijdens de avondrondleiding op woensdag, 8 juni krijgen klanten een exclusieve blik achter de schermen, met gids! Van 20 tot 22 uur ontdekken ze de werking van hun Bio-Planet, kunnen ze er genieten van proevertjes en krijgen ze een antwoord op alles wat ze altijd al wilden weten. Een plaatsje reserveren kan aan de kassa van een Bio-Planet of per telefoon. Op bioplanet. be vind je het telefoonnummer van jouw Bio-Planet in de buurt.
BIO-BOERDERIJ
De eieren van Boni Selection Bio komen onder meer van de bioboerderij Doba in Retie (Antwerpse Kempen). In dit familiebedrijf zorgt Dorien Baeyens dag in dag uit als een echte moederkloek voor het welzijn van haar kippen. Haar kippen zitten maximaal met 3000 per stal, hoogstens met 6 per m². Bij niet-biologische vrije uitloop zijn er dat 9. “Ik kies ook voor rustigere rassen die speciaal gekweekt zijn voor de biologische landbouw,” zeg ze. Alle eieren uit de boerderij van Dorien gaan naar Colruyt Group. “Ik weet perfect welke kwaliteit ze verwachten en doe er dan ook alles aan om die te garanderen.” Dorien werkt met 100% plantaardige voeding: “Ze krijgen alleen maar biologisch geteelde producten: tarwe, zonnebloemzaad, soja … En biomaïs, die we dit jaar trouwens voor het eerst zelf telen. Deze maïs is goed voor de darmen en beschermt tegen bacteriën.” Dankzij haar passie biedt Colruyt Group je de beste dagverse bio-eieren.
TIJDELIJKE KORTING
Van 1 juni 2016 tot en met 14 juni 2016 geeft Colruyt Group 15% korting op zuivelproducten van Boni Selection Bio en dit bij Colruyt, Okay en Bio-Planet. Het gaat onder meer om eieren, melk(dranken), kaas en yoghurt.
HISTORIEK BONI SELECTION BIO
Onlangs schakelden alle producten van het merk Bio-Time over van Boni Selection naar Boni Selection Bio. Het huismerk van Colruyt Group omvat alle bio producten en vind je terug in de rekken naast Boni Selection, Everyday en de nationale merken. Het submerk draagt bij aan de vereenvoudiging van het winkelassortiment, waardoor je makkelijker kan kiezen tussen deze drie merklagen.
BONI SELECTION BIO
Colruyt Group wil met zijn huismerk inspelen op de groeiende vraag naar biologische producten. De Belgische retailer wil dat de consument zonder extra inspanningen op het vlak van prijs, smaak, kwaliteit en gebruiksgemak bio-producten kan kopen. Met een basisassortiment van 250 biologische producten wil Colruyt Group dergelijke producten toegankelijker maken, zowel op gebied van beschikbaarheid als prijs-kwaliteitverhouding. Alle producten zijn gegarandeerd van biologische teelt. Dankzij de frisgroene verpakking, het bekende Boni Selection-logo en een grote aanduiding ‘bio’ herken je de producten makkelijk in de winkelrekken van Colruyt, Okay, Bio-Planet en Spar. Bovendien draagt elke verpakking het Europese biolabel. Zo weet je zeker dat het product beantwoordt aan de Europese normen voor bio-producten.
Als je denkt dat een reis naar Oman te warm is tijdens de zomer, dan geven we je graag enkele verfrissende tips. Tussen juni en oktober zijn er talrijke plekjes in Oman waar je kan ontsnappen aan de grote warmte. Hieronder de 8 coolste plekjes die adembenemend mooi zijn en misschien zelfs in de zomer nog meer de moeite waard zijn om te bezoeken. Bovendien reis je dan in laagseizoen en kan je bijgevolg veel goedkoper logeren, zelfs in de luxehotels.
Ontdek de 8 ‘summer getaways’ van Oman.
1. Misfat al Jabreen: Hoog in de bergen van het Al Hajar massief ligt dit schitterende dorp waar de tijd als het ware is blijven stilstaan. De lemen huizen zijn gebouwd op rotsachtige kliffen. Rond het dorp zijn er terrasplateau’s waar onder andere dadels, granaatappels, papaya’s en bananen groeien. Dankzij het 5.000 jaar oude Falaj-irrigatiesysteem kunnen de gewassen er groeien. Langs deze waterkanalen kun je bijvoorbeeld een leuke ezeltocht maken. Misfat Al Jabreen is een van de meest fotogenieke plaatsen van Oman.
2. Wadi Shab: In dit natuurgebied is het fantastisch om te wandelen. De wadi of rivierdal ligt in een ravijn en wordt omringd door imponerende rotspartijen en watervallen. Een ideale plek om af te koelen in de turquoise waterpoelen. Bij het pootjebaden geven de kleine Garra Ruffa visjes je er zelfs een gratis pedicure bij.
3. Ras al Jinz: In de hele wereld zijn er zeven soorten zeeschildpadden, waarvan er vijf in Oman te vinden zijn. Ras al Jinz is één van de belangrijkste nestelgebieden waar je tijdens het broedseizoen met een natuur gids kan kijken hoe de reuzenzeeschildpadden aan land komen om hun eieren te leggen en uit te broeden. De dieren leggen circa tachtig eieren en broeden daar een hele nacht op. In de ochtenduren kruipen de kleine schildpadden uit hun eieren. Tussen juli en oktober is het beste moment om dit natuurfenomeen te aanschouwen.
4. Bilad Sayt: Het wordt aanzien als één van de meest pittoreske dorpjes van Oman, gelegen tussen het Al Hajar massief en het Jebel Shams gebergte waar de hoogste berg van het sultanaat – met een piek van 3009m - gelegen is. Bilad Sayt heeft een hoog ‘postkaart-gehalte’ dankzij zijn magnifieke vergezichten, kronkelige paadjes, voetbalpleintjes met spelende kinderen en kristalhelder bronwater als een natuurlijk zwembad.
5. Masirah: Het eiland voor de kust van Oman is 95 km lang en 14 km breed. Tijdens de zomer passeert er langs Masirah een heerlijke moessonwind, waardoor het ook meteen 10 graden koeler aanvoelt. De ideale combinatie van wind en zee maakt het een populaire bestemming voor kitesurfers, kiteboarders en andere watersporters. Je vindt er idyllische stranden en je kan er vrij kamperen.
6. Wakan: Een klein dorp op 2000 meter hoogte in het westen van het Al Hajar gebergte. Vanop de tuinterrassen heb je een mooi uitzicht op de omliggende canyons. Wakan is het vertrekpunt van onvergetelijk mooie bewegwijzerde wandelingen. Zo begint er eentje met 700 trappen, 1 km lang. In de bergen kan je heerlijk logeren, in een luxehotel, tentenkamp of guesthouse.
7. Wadi Bani Khalid: Na een rit met de auto door een zeer droog gebied ben je aangenaam verrast door een dergelijke waterpracht. De natuurzwembaden en de geërodeerde rotsen vormen één van de meest gekende wadi’s van Oman, een zalige pic nic plek.
8. Dhofar, Salalah: De provincie Dhofar, met als hoofdstad Salalah, ligt in het uiterste zuiden van Oman. Tijdens de zomer wordt de regio omgetoverd in een tropisch groene oase met watervallen omdat dan de zomerse khareef of de moesson langskomt. Precies daarom is het een zomerse topbestemming op het Arabisch schiereiland.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur.
Dat barbecues leuk zijn, hoeven we je niet te vertellen. Maar Brabantia doet er deze zomer nog een schepje bovenop! De kleurrijke keukentools geven een frisse touch aan elke barbecue. Zo kan je genieten van lekker eten én een leuke sfeer!
Elke hobbykok weet dat goed materiaal een absolute must is. Een scherp mes, een handige spatel of een stevige rasp zijn dan ook onmisbaar. Om het nuttige aan het gezellige te koppelen, weet Brabantia met zijn Tasty Colours-collectie wel raad! Ondertussen zijn er 28 handige keukentools in zomerse kleuren die van jouw barbecue een écht feest maken.
3 nieuwe raspen: Wat is een barbecue zonder vers geraspte groentjes? Of geraspte chocolade op je desserts? De mogelijkheden zijn eindeloos met de 3 nieuwe raspen van Brabantia. Een standaard gele, een fijne rode en een grove mintgroene. Handig, makkelijk uit elkaar te houden én stijlvol!
Grillen in een handomdraai: De keukentang van Brabantia maakt grillen nog makkelijker. Met deze siliconen tang in een opvallende oranje kleur draai je makkelijk vlees en groenten om zonder erin te moeten prikken. En met het handige ophangoog raak je hem zeker niet kwijt!
De complete collectie: Brabantia heeft een zeer uitgebreide collectie keukenhulpen in zomerse, frisse kleuren! Bovendien is elk item hittebestendig en kan het zonder problemen in de vaatwasmachine. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de afwas én er blijft meer tijd over om te genieten. Ruik je de barbecue al?
Praktische info: Elk item uit de Tasty Colours collectie heeft zijn unieke kleur. Rasp fijn, rood: 9,95 euro, Rasp grof, mint : 9,95 euro, Raspschaaf, geel : 9,95 euro, Siliconen keukentang, oranje : 8,95 euro, Universeel mes, groen : 7,95 euro, Vleesmes, mint : 11,95 euro, Koksmes, rood : 12,95 euro, Silicone bakborstel anti-aanbak, bright pink : 4,95 euro, Groentelepel anti-aanbak geel : 4,95 euro, Kruidenschaar, groen/geel : 6,95 euro, Snijplank S geel : 4,95 euro, Snijplank M rood : 6,95 euro, Snijplank L mint : 9,95 euro
Brabantia, gestart in 1919, is uitgegroeid tot een internationaal designmerk van praktische en stijlvolle keukenaccessoires en huishoudelijke artikelen. Met hun verrassend ontwerp maken deze producten voor elke dag het leven mooier: ‘Designed For Living’, van ‘laundry care’ en ‘food enjoyment’ tot ‘waste management’ en ‘bathroom’. Het familiebedrijf houdt daarbij rekening met de volgende generatie, door innovatieve producten te ontwerpen die duurzaam worden gemaakt. www.brabantia.com
Biologisch en gezond eten tijdens je vlucht, Dat kan bij Air Europa
Air Europa biedt vanaf nu nieuwe, gezonde maaltijden aan boord met organische producten. Dankzij deze vernieuwing wordt de Spaanse luchtvaartmaatschappij trend leader op vlak van maaltijden.
Air Europa, de Spaanse private luchtvaartmaatschappij, is specialist op Zuid-Amerika met vertrekken vanuit Brussel via Madrid. Er zijn twee vluchten per dag van Brussel naar Madrid met een netwerk naar topbestemmingen zoals Havana, Buenos Aires en Lima.
Air Europa is bekend om zijn service waarbij elk detail belangrijk is. De luchtvaartmaatschappij heeft onlangs ook de maaltijden aan boord aangepast en de kwaliteit werd sinds 1 april extra opgewaardeerd. Biologisch en gezond, dat zijn de criteria waarop de bekende chef Antonio Fernandez zich baseert bij de creatie van zijn nieuwe gerechten. De producten die worden gebruikt zijn biologisch gelabeld. Met deze vernieuwing wordt Air Europa een ‘trend leader’, wat betreft de maaltijden aan boord.
Even innovatief is het gebruik van duurzame materialen bij de bediening, goed voor hergebruik en met een attractief design. De culinaire nieuwe extraatjes van Air Europa worden aangeboden op de lange afstandsvluchten vanuit Madrid en in businessclass op alle Europese vluchten.
Air Europa heeft zeer concurrentiële tarieven in Economy Class en in Club Business en is gespecialiseerd in binnenlandse Spaanse vluchten en intercontinentale vluchten naar Latijns-Amerika. Air Europa is lid van Skyteam en de passagiers genieten van het frequent-flyer programma SUMA. Info: www.aireuropa.com
De koning te rijk: royale geschenkideeën voor papa
Hij hielp je met je eerste stapjes, je eerste ritje met de fiets en beschermde je van al het kwaads op de wereld. Hoog tijd om je papa te verwennen! 12 juni komt dichterbij, en dus helpt King George je op weg met originele geschenkideeën voor Vaderdag én designitems voor de ultieme mannendroom: de man cave.
Voor de wijngoeroe: Fervente wijnverzamelaars willen pronken met hun collectie. Ribbon van Alessi omhult je zes mooiste flessen als een strik. Het architectenbureau UNStudio liet zich inspireren door de zogenaamde Möbiusband: een ruimtelijke figuur met maar één rand en één vlak. De unieke vormgeving ontstaat dankzij een complex proces van koudgeperst staal, een expertisegebied van Alessi. Ribbon, ontworpen door UNStudio voor Officina Alessi. L x b x h: 42 x 16 x 20 cm. Van gepolijst 18/10 roestvrij staal: € 290. Van zwart epoxy: € 160.
Voor de fijnproever: Highlight van de woonkamerreeks Fena van hülsta is de DRAAI-BAR: een zuilvormige bar, recht uit de sixties. De indirecte verlichting zet je flessen whisky, wodka of wijn mooi in de spotlights. Even geen dorst? Met een simpele draai verdwijnt de glazen voorkant en behoud je een strakke zuil. Onmisbaar in een authentieke man cave.
Voor de snoeper: Het valt niet te ontkennen dat papa’s grote snoepers zijn. Met de zomer in aantocht, komt een romige lekkernij op de voorgrond: een bolletje ijs. En daarvoor kun je terecht bij toppatissier Joost Arijs. Die maakt niet alleen heerlijke taarten en pralines, maar ook vers schepijs. Naast klassieke smaken als vanille, aardbeien en stracciatella biedt hij onder meer tonka, yoghurt-limoenijs en exotic sorbet aan. Schepijs van Joost Arijs. Verkrijgbaar in een karton van 0,2 l, 0,5 l of 1 l bij Joost Arijs Gent of Antwerpen.
Hulp nodig bij het scheppen? Koki van Alessi vormt dankzij z’n gestroomlijnde vorm het ene perfecte bolletje ijs na het ander. Hiermee bewijst ontwerper Valerio Sommella nogmaals zijn talent om metaal te gieten in een harmonieuze vorm. Koki, ontworpen door Valerio Sommella voor Alessi. 17,6 x 5,6 cm. Van gepolijst 18/10 roestvrij staal. € 39
Voor de carnivoor: Haalt jouw papa de barbecue boven zodra de eerste zon zich laat zien? Dan is de nieuwe tonvormige Barbecook Edson écht iets voor hem. Dit toestel met de coole look van een olievat en het gekende Barbecook-gemak is de perfecte barbecue buddy voor jouw stoere papa. Ook met kindjes in de buurt kan hij met een gerust hart roosteren, want dankzij het kuip-in-kuipysteem is de grill extra veilig. Genoeg gebarbecued? Deksel erop en Barbecook Edson doet dienst als partytafel. Barbecook Edson, in rood of zwart. Grillrooster: Ø 47,5 cm; ton: Ø 60 cm. Richtprijs: € 199.
Voor de workaholic : Een onmisbaar element in een man cave: een échte leren sofa waarin je languit kunt liggen na een harde werkdag. Durlet, Belgisch meubelfabrikant, staat al decennia bekend om zijn tijdloze zitbanken leer van topkwaliteit. De Manta is one of a kind qua vormgeving. Door te werken met één lang rugkussen en één lang zitkussen creëerde de Nederlandse ontwerper Frans Schrofer een uiterst elegant designstuk. Manta van leer. Vanaf € 3 854.
Enkel plaats voor een éénzitter? De BuzziNordic van BuzziSpace past in elk interieur dankzij z’n vele uitvoeringen. In zwart of bruin leer voor de stijlvolle vader. Of met een felgekleurde stoffen bekleding met Memphis-vibe voor de speelsere papa. Eén ding staat in elk geval vast: de loungestoel claimt moeiteloos zijn plaats in de man cave.
Voor de slaapkop: Het perfecte kopje koffie garandeert een goed begin van de dag. Deze ingebouwde koffiemachine van Bauknecht is een echte alleskunner, of je papa nu een cappuccino, een espresso of heet water voor thee wil. Het apparaat is programmeerbaar voor vijf kopgroottes. Automatische koffiemachine KMT 9145 IXL van Bauknecht. Richtprijs: € 1 829.
Voor de sportieveling: Na een intensieve sportsessie is het tijd voor een welverdiende douche. Dankzij de Croma Select-reeks van Hansgrohe breng je op een heel eenvoudige manier, zonder kap- of breekwerk, meer wellness in je badkamer. Met één druk op de knop wissel je eenvoudig tussen verschillende soorten waterstralen. De reeks bevat drie handdouches, een hoofddouche en een showerpipe. Showerpipe Croma Select 180 2jet. € 773,50, btw niet inbegrepen.
Voor de strakke papa: Voor papa’s die houden van mooi afgewerkt design: een strak sideboard waar allerlei spullen in en op kunnen — essentieel in een man cave. Square van In2Wood is bovendien helemaal customizable. Van houtsoort en kleur tot zelfs de indeling van de lades, alles kun je aanpassen. Rechts, links of centraal? Met drie of vijf deurtjes? Jij kiest! Square kan zelfs dienen als tv-kast.
Square van In2Wood, vanaf 2.390 euro. : Het ontwerp van het krukje of bijzettafeltje SAG van MDF Italia is geïnspireerd op een functioneel veelvlak. Dit designpareltje werd uit één stuk geplooid. De gewelfde structuur geeft SAG z’n zachte elastische uiterlijk dat tegelijk ook een ongelofelijke stevigheid uitstraalt. Net als het uitgepuurde krukje zelf is ook de verpakking van SAG goed doordacht: gemaakt van milieuvriendelijk karton en vrij van kunststoffen of chemische lijmen. De vloeiende tekeningen en het handige inklapbare handvat toveren SAG in een vingerknip om tot een spannend cadeau-idee voor papa! Prijs op aanvraag.
Is de oplossing om rechtstreeks bij kleinschalige landbouwers die hun vak verstaan te kopen. Het principe is eenvoudig. Via het internet bestelt u wat u wilt, wanneer u wilt: fruit, groenten, brood, kaas, vlees, drankjes…Elke week spreekt La Ruche met u af op een vaste plaats, u haalt uw bestelling op en ontmoet de producenten op een gelegenheidsmarkt. De rol van een bijenkorf – de ruche uit de naam – bestaat erin een rechtstreeks contact tussen de producent en de koper tot stand te brengen. Het idee komt uit Frankrijk, maar vindt steeds meer ingang bij ons en dat is prima! We leven in een prachtige tijd waarin een nieuwe manier van consumeren ontstaat
HET PRINCIPE?
Lokale producenten en consumenten met elkaar in contact brengen via een website en dit met de bedoeling een virtuele markt creëren, waar meerdere producenten samenkomen en de leden hun producten kunnen aanbieden. Elke week worden er verkopen georganiseerd, de "bijen" bestellen en betalen via het internet, om hun aankopen vervolgens op te halen in de "korf" waar ze ingeschreven zijn, op een vast uur en een vaste plaats.
HET VERHAAL ACHTER HET SUCCES
Het idee voor Boeren & Buren (La Ruche qui dit Oui!) kwam van culinair designer Guilhem Chéron en kreeg concreet vorm in 2011, toen hij zich associeerde met de informaticus Marc-David Choukroun. Het platform werd gelanceerd en oogstte meteen succes. Dat jaar gingen 24 Ruches open, met als eerste die in Le Fauga, bij Toulouse. In 2013 krijgt La Ruche qui dit Oui! een internationale dimensie en opent Ruches in andere Europese landen. Het concept is een succes en de gemeenschap blijft groeien.
In mei 2015 telde het bedrijf 750 Ruches in heel Europa, met meer dan 5.000 producenten en 140.000 ingeschreven klanten: een echte gemeenschap van liefhebbers van lokale producten die gezond, lekker en duurzaam willen eten is geboren!
GEBRUIKSAANWIJZING
De producent stelt zijn producten aan La Ruche voor via het internetplatform. Elke week selecteert de verantwoordelijke van La Ruche de producten die hij wil aanbieden. De leden worden op de hoogte gehouden dat de verkoop geopend is en plaatsen hun bestelling online. Op de distributiedag komen de leden hun producten ophalen bij de producenten.
DE SPELERS
DE PRODUCENTEN: 5 goede redenen om een ruche te bevoorraden: om van een nieuwe afzetmarkt te genieten; om een rechtstreekse band met de klanten te smeden; om niet met onverkochte waren te blijven zitten; om zonder engagement gebruik te kunnen maken van een flexibel systeem en om contacten te leggen met andere producten.
DE VERANTWOORDELIJKEN VAN DE RUCHES
Ze komen uit alle milieus, alle streken en hebben allerlei soorten carrières achter zich. Bedoeling is producten binnen een straal van 250 km te contacteren en tegelijk rekruteren de verantwoordelijken leden die lokale producten willen kopen.
5 goede redenen om een ruche te openen? De inwoners een kwaliteitsvolle voeding bieden; de landbouwers en ambachtelijke producten uit de streek steunen; een band smeden binnen de buurt of het dorp; op autonome wijze een project leiden en een bijkomend inkomen verdienen.
DE LEDEN
Waarom aansluiten bij een Ruche ? Om verse hoogwaardige producten te verbruiken en om producten te kopen voor een eerlijke prijs. Om een band te scheppen met de producenten, om tot een lokale gemeenschap te behoren en om op een nieuwe manier boodschappen te doen.
LA RUCHE IN EEN NOTENDOP
België ontsnapt niet aan de nieuwe trend, 58 Ruches werden opgericht sinds september 2013 (9 in Brussel, 37 in Wallonië en 12 in Vlaanderen), ze tellen 280 producenten, zijn goed voor 7.500 bestellingen van de ruim 46.000 leden, 70% van de Ruche-verantwoordelijken zijn vrouwen. De gemiddelde afstand tussen de producent en de Ruche bedraagt 32 km.
EEN SOCIALE EN SOLIDAIRE VORM VAN ONDERNEMEN
De site van la Ruche qui dit oui! stelt de technologie ten dienste van de sociale vernieuwing. Dankzij de distributie ontstaat opnieuw een economie gebaseerd op vertrouwen en groeit een gemeenschap. La Ruche qui dit oui! begeleidt de producenten binnen het netwerk in hun financieringsprojecten via de platformen Hellomerci en Kiss Kiss bank Bank.
Verminderde vitaliteit? Voorbijgaande vermoeidheid? Doffe huid? Vermoeide blik… Een ophoping van toxines is mogelijk de schuldige! Detoxprogramma op basis van planten!
Toxines zijn alle bestanddelen die giftig kunnen zijn voor ons organisme. Ze dringen ons lichaam vooral binnen via de voeding (50%), de ademhaling (40%) en de huid (10%). Tijdens de evolutie heeft ons lichaam wel een zuiveringssysteem ontwikkeld (via onze 5 eliminatieorganen), maar door onze zittende levensstijl, onze eetgewoonten en de vervuiling worden we aan meer toxines blootgesteld dan ons lichaam op natuurlijke wijze kan verwerken. De toxines hopen zich op: ons lichaam krijgt het zwaar te verduren, produceert steeds meer vrije radicalen (die een vroegtijdige veroudering van de cellen veroorzaken) en bepaalde essentiële functies verzwakken.
De Ortis oplossing
Help uw lichaam om dit teveel aan toxines te verwijderen! Een detoxprogramma heeft als doel een duwtje in de rug te geven aan de 5 eliminatieorganen om overtollige toxines te verwijderen. U zult zich verlicht en minder moe voelen! Laboratoires Ortis ontwikkelde twee detoxprogramma’s volgens uw behoeftes van het moment: Programma met diepgaande werking: DETOXINE en Express programma: ZUIVEREND EXPRESS
Detoxine:
Deze formule combineert een mengeling van planten met wetenschappelijk bewezen, zuiverende eigenschappen: Artisjok en Berk: ondersteunen de leverwerking; Paardenbloem, Groene thee en Berk: ondersteunen de eliminerende nierfunctie; Tamarinde: bevordert de darmtransit; Venkel: bevordert een goede spijsvertering en het Driekleurig viooltje draagt bij tot een zuivere huid. Deze unieke combinatie van bio planten, samen met fucus*, gaat op 3 verschillende manieren werken voor een optimaal resultaat. *Alleen de smaak appel bevat geen fucusn hierdoor kunnen personen met schildklierproblemen toch een programma volgen. De formule Detoxine zorgt voor een werking op het energiemetabolisme dankzij het jodium van de fucus, Vochtafvoerende werking voor een lichter lichaam en tevens een Ontgiftende werking die de normale functies van de lever ondersteunt, de darmtransit en de eliminerende nierfunctie bevordert. Smaken: framboos-veenbes, perzik-citroen, groene thee, appel.
Los 12 ml DETOXINE op in een groot glas water, in een klein flesje of nog beter, in uw dagelijkse fles water van 1,5 l. Programma van 20 dagen. Aanbevolen verkoopprijs: 19,99 €
Zuiverend express:
Geen tijd om aan een programma met een diepgaande werking te beginnen? Wilt u een gezuiverd lichaam na slechts één week? Laboratoires Ortis ontwikkelde een Express formule als ideale inleiding voor een afslankingsproduct. Deze combinatie van planten bevat vooral veel berk (optimale concentratie van 1200 mg/dag equivalent aan 6 g droge planten) en venkel om de detoxfuncties van het organisme snel te activeren: Artisjok en Berk: ondersteunen de leverwerking, Groene thee en Berk: ondersteunen de eliminerende nierwerking, Tamarinde: bevordert de darmtransit en Venkel bevordert een goede spijsvertering. Smaak: passievrucht-granaatappel Zonder fucus. Elke ochtend een flesje opdrinken, puur of verdund in een groot glas water. Aanbevolen verkoopprijs: 13,25 €.
Extra tips: Let meer op uw voeding: eet vooral fruit (meloen, peer), groenten met een vochtafdrijvende werking (artisjok, selderij, komkommer, tuinkers, prei,…), peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen,…) en volkorengranen. Vermijd snoep, frisdrank en alcohol. Drink meer water: dagelijks minstens 1,5 l. Gebruik minder stimulerende middelen: drink wat minder koffie. Vermijd sigaretten. Beweeg: ga sporten, bij voorkeur in de buitenlucht, dat bevordert de ventilatie. Zweet: laat u verleiden tot een sessie in de sauna of de hammam (tenzij afgeraden vanwege medische redenen). Ontspanning: een heerlijke massage door deskundige handen kan bijzonder ontspannend en verkwikkend werken. www.ortis.com