Is het u ook al opgevallen hoe vaak en hoe graag journalisten, schrijvers, filosofen, en andere min of meer BV's, zich verplicht voelen hun aversie voor alles wat met godsdienst en Kerk te maken heeft, in de verf zetten? Of ze poneren dat het niet lang meer zal duren met de 'roomse tent'. Die drang is klaarblijkelijk nog sterker bij degenen die uit een christelijk nest komen. Het gekke effect daarvan is dan vaak dat ze hun relatieve bekendheid in Vlaanderen uitsluitend te danken hebben aan hun antireligieuze of antikerkelijke uitingen en oprispingen.Die obsessionele antikerksheid verleidt ze er ook toe met een fundamentalistische agressie het publieke podium te bezetten en de gelovigen te intimideren.
Merkwaardig is dat die oprispingen vaak geformuleerd worden in teksten waarin hun verlangen naar hun van oorsprong religieus milieu en kerkelijke jeugd, sterk tot uiting komt.
Voorbeelden te over. In de weekendeditie van De Standaard schrijft journaliste Hilde Van den Eynde onder de titel 'De wedergeboorte van het doopsel': 'Wie zijn die mensen die zich vrijwillig aansluiten bij een religieuze organisatie die in het Westen op haar laatste benen lijkt te lopen?' Dat is nog mild. Erwin Mortier in 'Het gebouw als moeder' is categorisch. 'De roomse tent gaat dicht', orakelt deze schrijver. Dat is allicht zijn wensdroom maar spoort niet met de realiteit, ook niet in Vlaanderen.
En bij de getuigenissen in het artikel 'De wedergeboorte van het doopsel', wensen 2 volwassen dopelingen een schuilnaam te gebruiken.
De ene is Shayan, afkomstig uit Iran. Haar wens is begrijpelijk. Zij is afkomstig uit Iran en wie de islam afvalt, riskeert in de islamitische republiek de doodstraf.
Maar de 57-jarige Jelle, een Vlaming, zegt: 'Niemand van mijn familie weet dat ik gedoopt word, daarom wil ik niet met mijn echte naam in de krant. Ze zullen het vast wel eens te weten komen, maar nu heb ik geen zin in discussies met de militante vrijzinnigen onder hen.'
Dat verhaal is veelzeggend. Het tekent het geestelijke klimaat in Vlaanderen. Niet de christenen zijn onverdraagzaam. De intolerantie is vooral te vinden in vrijzinnige of onkerkelijke hoek.
Spot en ridiculisering zijn zowel in de publieke opinie als in de media, vooral gericht op de christenen en christelijke rituelen. Probeer maar eens het omgekeerde. Dan zal je direct ervaren hoe tolerant vrijzinnigen en/of onkerkelijken zijn.
17-04-2017 om 09:23
geschreven door Gust Adriaensen
|