Dirk De Corte, docent, in DS van 23 januari:
Het boek Wanhoop in de Wetstraat van VRT-journalist Ivan De Vadder leert dat we in België vier keer zo veel subsidies geven aan politieke partijen (70 miljoen euro per jaar) dan in Nederland, waar anderhalf keer zoveel mensen wonen. Dat is dus zes keer meer per inwoner.
Dat feit heeft op zich niets te maken met regionale luchthavens of Opera Ballet Vlaanderen, maar zolang de kwaliteit van onze politieke partijen geen zes keer beter is dan die van de Nederlandse, moet dat in elke discussie over subsidies gezegd worden.
Vorige week bleek dat de drie regionale luchthavens in Vlaanderen (in Deurne, Kortrijk en Oostende) samen jaarlijks 25 miljoen euro aan exploitatiesubsidies krijgen (DS 18 januari). Daar komen investeringsuitgaven bovenop die ook onder de vorm van een of andere subsidie worden gefinancierd. Voor de ondertunneling en de nieuwe startbaan van de Antwerpse luchthaven gaat het om 65 miljoen euro.
Als je die investeringssubsidies gespreid bij de exploitatiesubsidies telt, kom je boven een jaarlijkse kost van flink 30 miljoen euro. Daar staan jaarlijks zo’n 600.000 passagiers tegenover. Wat betekent dat er per passagier ruim 50 euro aan subsidie wordt toegestopt. Omdat de drie luchthavens zich specifiek tot de ‘zakenreizigers’ richten, subsidiëren we als Vlaamse belastingbetalers dus zakenlui a rato van 50 euro per vlucht.
23-01-2023 om 16:41
geschreven door Gust Adriaensen
|