In De Standaard van 12 februari stelt Steven Verjans, opleidingsverantwoordelijke lerarenopleiding secundair onderwijs (ULLC), dat 'centrale toetsen waardeloos en schadelijk'.
Dat is m.i. ongenuanceerd en te absoluut. Zolang een diploma middelbaar onderwijs in ons land noodzakelijk is voor verdere hogere studies, bieden centrale examens aan jonge mensen een eerlijke mogelijkheid om met gelijke kansen toegang te krijgen tot universiteit of hogeschool.
Iedereen die vertrouwd is met het middelbaar onderwijs, weet dat er zoveel verschillen in moeilijkheidsgraad van toetsen en in evaluatie van leerlingen zijn , als dat er scholen zijn. Leerlingen die in de ene school al vlug geblokkeerd raken of worden, maken met de vingers in de neus hun middelbare studies in een andere school met succes af.
Overigens sluiten centrale toetsen en een gezond leer- en opvoedingsklimaat in een klas, in een school, mekaar niet noodzakelijk uit, zoals de auteur suggereert. Integendeel. Weten dat de toetsen voor iedereen gelijk zijn, kan leerlingen en leraars een sterk besef van rechtvaardigheid bezorgen.
14-02-2022 om 16:33
geschreven door Gust Adriaensen
|