XI/28 Vrijdag 15 juli 2016
Visie
Een volk dat geen visie heeft sterft. Een visie geeft hoop en moed om te volharden in moeilijke tijden. Hoewel vele Syriërs in tragische omstandigheden leven, zijn er maar weinige zelfdodingen, in vergelijking met het hoge aantal in het welvarende Europa en België. Syriërs weten waarvoor ze leven, lijden en vechten. Hun weerstand heeft een grote waarde voor heel de wereld. Hetzelfde geldt ook voor een gemeenschap. Een gemeenschap zonder visie verliest de hoop en sterft. Onze gemeenschap heeft een belangrijke impuls geërfd uit de Libanese oorlog (1975-). De zustergemeenschap van de Carmel in Harissa (van de Theotokos en de eenheid) had bij het begin van deze oorlog al meteen begrepen dat het helemaal niet ging om een zogenaamde “burgeroorlog”, maar om een geplande uitroeiing van de christenen in Libanon en de omvorming van een christelijk naar een moslimland, voor politieke doeleinden. Zij namen onmiddellijk de beslissing alles te doen wat mogelijk was voor de bevolking. Ze sloten een overeenkomst met een bezielde, Franse christelijke hulporganisatie die containers stuurde. Het klooster van Harissa werd een verdeelcentrum van hulp aan de Libanese bevolking. Het gooide gans het leven van de carmelitessen overhoop en het slot werd opgeheven. Toch bleven ze meer dan ooit hun roeping trouw en beseften dat Jezus hen niet vroeg of ze wel alle kloosterregeltjes onderhouden hadden, maar wel: “Wat heb je gedaan voor mijn lijdende broeders en zusters”? Er werd gezorgd voor eten, kleding, bescherming en onderdak. Hierbij heeft moeder Agnes-Mariam, die destijds in dit klooster carmelites was, een groot deel van de organisatie op zich genomen. Toen de oorlog tegen Syrië uitbrak was het inzicht in wat er eigenlijk gaande was nog duidelijker. Terwijl de hele Atlantische pers sprak over een spontane volksopstand, zag en wist de gemeenschap van Mar Yakub (en het Syrische volk) heel goed dat het een op het hoogste wereldvlak georganiseerde ontwrichting was voor politieke, economische en strategische belangen. Zij besloten al het mogelijke te doen om de lijdende bevolking te helpen. Mensen in nood, straatkinderen, armen, zieken werden druppelsgewijze in de gemeenschap zelf opgevangen en in het christelijk geloof ingewijd. Er werden drie centra van hulpverlening gevormd voor de Syrische bevolking, die nog erg actief zijn. Ondertussen gaat veel aandacht naar het oprichten van allerlei bedrijven en bedrijfjes om mensen zelf hun kost te laten verdienen. Sinds een onverwachte en massale hulpverlening aan Aleppo op een nagenoeg onmogelijk ogenblik lukte, wilden meerdere grote organisaties meewerken. Hierbij ontdekte de gemeenschap nieuwe gevaren, nl. de waarheid van Jezus’ woord: “Gaat dan, maar zie, Ik zend u als lammeren tussen wolven” (Lucas 10, 3). De hulpverlening breidde zich uit. Deze woensdag kwam een delegatie van een hondertal mensen van het dorp Jarajir uit het gebergte, in de buurt, ons danken omdat dit dorp dank zij de tussenkomst van moeder Agnes-Mariam en het klooster uiteindelijk gespaard en in leven gebleven zijn op het ogenblik dat er veel rebellen in het dorp waren en de toestand heel gevaarlijk was. Bij het bezoek aan de kerk en de crypte werd, zoals gewoonlijk, uitvoerig het christelijk geloof verkondigd. Hierbij worden de mooiste verzen over Jezus uit de Koran aangehaald, die meestal door de moslims zelf nauwelijks gekend zijn. Uiteraard krijgen we eveneens voldoende misprijzen, tegenwerking of laster, vooral vanuit sommige katholieke middens in het buitenland, die verontwaardigd zijn omdat we de “politiek correcte lijn” niet volgen of zogenaamd “aan pollitiek doen”. Ondertussen is de toestand weer verbeterd, maar we weten niet wat de toekomst nog brengt. Daarom wordt alles in het werk gesteld om het grote terrein met duizenden vruchtbomen, groenten, kruiden zo te organiseren dat het voor velen eens nuttig kan zijn. Ook willen we geleidelijk er voor zorgen dat we met zonnepanelen voldoende stroom hebben voor heel het klooster. We bereiden ons voor om helemaal zelfbedruipend te worden voor onszelf en de velen om ons heen. Ondertussen volharden we in gebed en werk. We beginnen de dag met het byzantijnse morgengebed en een lange stille meditatie. Na het werk volgen middaggebed, eucharistie, vespers, completen. Op donderdagavond houden we een uur aanbidding bij het uitgestelde Allerheiligste Sacrament. We trachten deze dagorde zo trouw mogelijk te volgen maar op ieder ogenblik kan gelijk welk gebed vervallen als er een dringende noodzaak zich aandient. Het doel is te luisteren naar wat de heilige Geest op dat ogenblik van ons vraagt. Heer, weest ons zondaars genadig en aanvaard onze schamele inspanningen voor het heil van Kerk en wereld.
Vakantiesfeer
Het is al geruime tijd overdag zeer warm, rond de 30° (of meer). De abrikozenoogst is afgewerkt en de vijgen zijn nog niet rijp. Nu worden vooral courgetten en de bessen geplukt. Het grote werk blijft echter: water geven. Iedere dag moet een ander deel goed voorzien worden en tussendoor moeten de kruiden en terreinen die niet aan het “sociale systeem” van watervoorziening zijn aangesloten water krijgen. Ondertussen is het al volop vakantie. En zo kwam zondag de gedachte op om eens een echte vakantiedag te organiseren. We hebben een groot zwembad gekregen en dat werd in de binnentuin geïnstalleerd. Water is er genoeg als er maar elektriciteit is om het op te pompen. En we krijgen steeds meer elektriciteit. Het water komt van 1200 m diep, is van vulkanische oorsprong en warm, d.w.z . meer dan lauw maar ook weer niet heet. Het is ruimschoots warm genoeg om er een douche mee te nemen. De grote kuip van het zwembad werd gevuld en in de namiddag doken de zusters en de kinderen het water in. De poort van de binnentuin ging zedig dicht en tegen de avond zaten allen weer fris in de refter voor een avondmaal. Vermits er een Franse en Portugese zuster in de gemeenschap is en hun landen de Europese voetbalfinale spelen, hing er heel de dag al een competiegeest in de lucht. De overgrote meerderheid supporterde voor Portugal. We zijn de verwoestende politiek van Frankrijk en hun sponsor Qatar hier niet zo genegen en zo bleef de Franse zuster moederziel alleen over als fan voor haar land. Het internet werkt hier meestal erg traag of met onderbreking. Er werd besloten naar het grote salon aan de ingang te gaan, om samen met onze families die daar wonen een zo goed mogelijke kwaliteit van beeld te bereiken. Iedereen was present en er werd fel gesupporterd voor Portugal met af en toe een luid “boe”-geroep voor diegene die het toch waagde enige sympatie voor de Fransen te tonen. Het begin van de match hebben we grotendeels gemist, geleidelijk werd het beeld beter. Met de rust en de onnozele reclamespots was het beeld bijna perfect en van de rest konden we nagenoeg zonder onderbreking genieten. We moesten wel wachten tot na middernacht om de vruchten van onze steun aan Portugal te beleven: Frankrijk-Portugal: 0-1! De vreugde was immens en er werd meteen overeengekomen om de rest van de maandag ook als een zondag en rustdag te beschouwen! De beelden van de kleine Portugese jongen die de wenende Franse voetbalfan met tederheid troost, zijn de wereld rond gegaan. De Portugese coach, Fernando Santos, die een tijd een lauwe gelovige was, zoals zovelen, en daarna een vurige christen werd, sprak voor honderden journalisten een indrukwekkend dankwoord uit, beginnend met een dank aan God de Vader. Hierna zei hij dat hij zijn Vriend ging bedanken en zijn Moeder (Fernando Santos “Quero agradecer a Deus Pai”, 11.07.2016; familiacrista.paulus.pt). Ja, dit is een overwinning van een christelijke Portugese-Europese ploeg op een Arabisch-Franse moslimploeg.
Venezuela
Vanwege de familie van een medezuster uit Venezuela bereikt ons een noodkreet over de schrijnende toestand aldaar. Mensen lijden honger, hebben niet de nodige medicamenten, mensen worden gekidnapt en de militaire repressie neemt drastisch toe. De wantoestanden in politiek en economie hebben een ware humanitaire crisis veroorzaakt. Mgr. Diego Padron, voorzitter van de bisschoppenconferentie, lanceert bij de opening van de 106e plenaire vergadering een directe aanval tegen de huidige politieke leiders. Zij moeten hun gezag van het volk krijgen en niet omgekeerd. Zij moeten de gerechtvaardigde verzuchtingen van het volk respecteren en niet met militair geweld onderdrukken. Het welzijn van het volk mag niet opgeofferd worden aan een politieke ideologie. De bisschop eist dat alle partijen een dialoog beginnen om tot verzoening en vrede te komen. Venezuela is het land dat de grootste voorraad aan petroleum bezit. Is dit nu weer een voldoende reden om het land te ontwrichten en het volk in een schrijnende armoede te storten opdat wereldheersers zich van de petroleum meester kunnen maken?
Veranderingen
De aardverschuiving van de Brexit blijft voor naschokken zorgen. De arrogantie van een “Europa zonder grenzen” was in feite gebouwd op de ruinen van de afzonderlijke landen. Het “westen” is niet zozeer een geografische omschrijving maar een christelijke beschaving, die heel de wereld veroverde. Vanaf het begin werden door de Europese Unie de spirituele krachten, de eigenlijke fundamenten ontkend, nl. de christelijke wortels. In het Handvest van de fundamentele rechten van de Europese Unie was al een verbod opgenomen “van alle discriminatie met betrekking tot ‘seksuele orientaties’” (artikel 21), waardoor het pseudo-homo-huwelijk dus al voorzien was. En zo werd de EU omgevormd tot een ideologische tribune, die boven het volk en tegen het volk in, wetten opdrong aan de nationale regeringen om de traditionele christelijke waarden en vooral het gezin te ondermijnen, in plaats van te zorgen voor een gezonde gezamenlijke politiek, voor veiligheid en welvaart. In 2017 wordt het derde eeuwfeest gevierd van de stichting van de Groot Loge in London, de moeder van de moderne vrijmetselarij. Een eeuw geleden schreef Oswald SPENGLER, Der Untergang des Abendlandes (1917). Misschien is de vervulling daarvan op komst. Wij scharen ons daarentegen aan de kant van Augustinus (+ 430), die zijn ‘Stad Gods’ schreef op het ogenblik dat de barbaren zijn bisschoppstad belegerden. In de ineenstorting van het machtige Romeinse Rijk zag Augustinus een nieuwe doorbraak van het Rijk Gods. Hoe dan ook, na de Brexit komt er ook beweging in de relaties met Damascus. Turkije heeft openlijk zijn verontschuldigingen aangeboden aan Rusland en wil nu ook met Syrië zijn relaties herstellen om eigen terrorisme de baas te kunnen. Frankrijk denkt er zelfs aan zijn ambassade in Damascus terug te openen. En een delegatie van het Europese parlement onder leiding van Javier Couso, ondervoorzitter van de commissie voor buitenlandse betrekkingen, heeft Damascus en de Syrische president bezocht. Couso zegt dat de politiek van de EU moet veranderen en het internationaal recht moet erkennen. Meerdere landen die tot heden gevochten hebben om de Syrische regering ten val te brengen, zijn na vijf jaar aan het genezen van hun blindheid en beginnen te begrijpen dat een sterke eenheid tussen volk, leger, regering en president niet zomaar gebroken kan worden. Met leugens kun je wel een publieke opinie veranderen maar niet de werkelijkheid zelf. Vooreerst moeten ze toegeven wat de Syrische president vanaf het begin gezegd heeft: wie terroristen steunt om ons land te ontwrichten zal vroeg of laat de terroristen zelf op bezoek krijgen. Nu is het zo ver. Isis bedriegt de hele wereld. Gisteren, op de Franse nationale feestdag zagen we het opnieuw in Nice. Het Syrische leger, gesteund door Hezbollah, Rusland en Iran (en China) is de enige coalitie die effectief het terrorisme bestrijdt. Het is dus belangrijk om daarmee ooit op een of andere wijze contact te nemen. Verder zal iedere oorlog, ook deze, eens eindigen. De landen die eerst voor miljarden verwoestingen hebben aangericht, willen nu in stilte, in het geheim of openlijk contact zoeken met Damascus (om contracten te kunnen tekenen?) Hoe meer er verwoest is, hoe meer ze zich kunnen laten betalen voor de heropbouw. Maar kom, als ze nu al zouden ophouden terroristen te sturen en te steunen, is het al een goed begin en een grondige verandering. En terwijl de aanslagen over heel het land blijven voortduren, ziet het er toch naar uit dat de “moeder van alle veldslagen”, nl. het gevecht om de bevrijding van de tweede stad van het land, Aleppo, nabij is. Daar hopen we op.
En ziehier dan onze aangekondige geestelijke bezinning:
Het gevecht tegen onszelf
Alles gaat goed. Ik ben tevreden, de wereld lacht me toe! En plots, zonder altijd te weten waarom, voel ik mij verdrietig, angstig, twijfelacthig. Wat scheelt er toch? Vaak gaat het om stomme dingen. Mijn buurman stuurt mij een norse blik toe. Tien minuten later, aangekomen op het werk: een van mijn collega’s – althans dat vermoed ik toch – is gaan lopen met mijn nieuwste pen. Een half uur later: mijn baas komt toe en brult mij toe dat mijn vorig project op niets trok. Mijn hoofd begint te tollen, ik begin het noorden te verliezen en ik kan mij maar net inhouden om mijn baas niets terug te schreeuwen. Ik begin al snel te denken dat ik niet geliefd ben, dat ik nooit nergens in slaag ... Volgens de woestijvaders (de eerste monniken die naar de woestijn trokken om aan zichzelf te werken en zo één te worden met Christus) zijn de gedachten onze ennemy number one! Het is lucht, het betekent niets, en wat vandaag zo is (in mijn hoofd) kan morgen volledig anders zijn. Zegt de Heer niet: Bekommer u niet om morgen, morgen zal zich wel bekommeren om zichzelf. De volgende gedachten komen uit een conferentie van moeder Agnes-Mariam, die ze enkele jaren geleden gaf voor de gemeenschap. Ze legt op een toegankelijjke wijze het mechanisme van onze gedachten uit en leert hoe we als christenen hiertegen horen te vechten. Al is dit gericht tot religieuzen, . we zijn allen geroepen tot diepe verbondheid met God. . St Basilius de Grote (+ 379) huiverde om monniken en gewone christenen te scheiden. Neen, degene die gedoopt is, is geroepen om VRIJ te worden in de Heer. En die vrijheid is een innerlijke vrijheid, waarin we de Heilige Geest toelaten ons om te vormen naar het beeld van Christus – monnik of leek, dus geen excuus - we zijn allen in hetzelfde gevecht betrokken. Genoeg inleiding, laten we horen hoe ons gedachten-mechanisme ons maar al te vaak de dieperik instort en hoe we ons horen te verdedigen tegen die verleidingen.
Onze gedachten beheersen
Hoe leren onze gedachten te beheersen? Wij zijn geroepen, onze gedachten te beheersen. Waarom? Laat u Iedereen in uw huis binnen? Natuurlijk niet. Er is een deur en er is een portier. De deur is de aandacht en de portier is het hart. Ik gebruik mijn aandacht om mijn gedachten te beheersen. U zal me zeggen dat het erg moeilijk is. Het is niet moeilijk, het is nieuw; we zijn dat niet gewend. We zijn gewend aan veel dingen en vooortdurend moeten we ons aanpassen aan nieuwe zaken. We wisten niet hoe we moesten SMSen, we hebben het geleerd, we wistenniet hoe te googlen, we leerden het... We kunnen leren. Het is erg belangrijk, om te leren onze gedachten te beheersen. De bruid zegt in het Hooglied: “De zonen van mijn moeder waren hard tegen mij. Zij lieten mij hun wijngaarden bewaken, zo heb ik voor mijn eigen wijngaard niet kunnen zorgen” (Hooglied 1, 6). Ik heb gezorgd voor de kudden van alleman, maar naar mijn eigen kudde heb ik niet omgezien. Wie is die kudde? Ikzelf: mijn gedachten, mijn geest, mijn ziel, mijn hart, mijn wil, mijn verlangen, alles wat ik ben. Ik ben met vanalles en nog wat bezig geweest, behalve dan met mezelf. God zal mij niet vragen: "Wat heb je gedaan met de wereld? Misschien zal Hij me vragen: "Wat heb je gedaan met je broer?” Maar Hij zal me eerst en vooral vragen: "Wat heb je met jezelf gedaan? De Heer zegt: Wat voordeel heeft een man om de hele wereld te winnen als hij zijn eigen ziel verliest? Soms denken we dat het verzorgen van de ziel erin bestaat om devotioneel te bidden. O. K., maar wat betekent een gebed uit gewoonte als ik er niet ben? We moeten present zijn in ons gebed. “Dit volk eert mij met zijn lippen maar zijn hart is ver weg van Mij” zegt Jesaia in Gods Naam. In het gebed horen we present te zijn, helemaal aanwezig bij wat we doen. Kan een vrouw tegen haar man liegen? De man zal voelen dat de vrouw met heel haar hart bij hem is of niet. Op diezelfde wijze voelt de Heer onze aanwezigheid. Als we verstrooid zijn met onze 1001 gedachten, kunnen we niet present zijn, noch voor de Heer, noch voor onze geliefden]. Zonder meesterschap over onze gedachgten, worden we gestrikt door de Vijand Het huis waarvan de eigenaar nooit aanwezig is, zal vervallen. Laten we niet vergeten dat er geen vacuüm in de natuur bestaat. Als ik niet present ben [in mijn innerlijk huis], zal iemand anders present zijn [in mijn plaats], hij zal proberen die leegte te vullen. Als ik er niet ben om een filter te plaatsen om mijn gedachten, mijn gevoelens, mijn acties te controleren, zal iemand anders als gids dienst doen. Als ik mezelf niet oriënteer, zal iemand anders dat doen, en die andere is een vijand. Als een bepaalde gedachte in mij binnendrint en een soort draaikolk van wanorde veroorzaakt en mij innerlijk verwart, mag ik haar destructieve gang niet laten gaan. Ik mag haar geen aandacht geven. Ik moet haar negeren. Maar soms laat die gedachte een spoor na. Soms zaait ze een verderfelijk zaad: twijfel, aarzeling, angst, een gevoel van eenzaamheid ... Ik mag dat niet laten gebeuren! Ik moet die gedachte toevertrouwen aan mijn spirituele vader of moeder, aan degene die mij leidt tot God. Maar als ik ga dialogeren met die gedachte ben ik verantwoordelijk voor de bittere vruchten die zij zal voortbrengen. Een gedachte die in mij opkomt en mijn rust verstoort is een geladen gedachte alsof die gedachte mijn verantwoordelijkheidsgevoel komt doden. Ik ben niet langer meester van mezelf. Die gedachte komt al mijn overtuigingen verstrooien. Soms komt die gedacthe op een verdoken wijze, dat kan heel gevaarlijk zijn. Een voorbeeld uit het dagelijkse leven. Ik sta s’ochtends op, vol moed wil ik mezelf geven aan de ander en aan de Heer. Ik komt toe op het werk, mijn collega fronst de wenkbrauwen. Wat is zijn probleem? Twee dagen later, tijdens de koffiepauze, keert diezelfde collega mij de rug toe. Waarom doet hij dat nu? Het eerste incident heeft me iets doen ontcijferen. Als hij niet die eerste maal zijn wenkbrauwen had gefronsd dan had ik mij misschien niet op dezelfde wijze afgevraagd waarom hij zijn rug naar mij keerde. Dat zijn al twee druppels. Op het einde van de week is er een vergadering. Die collega staat op en geeft mij een verwijt. Ik begin te geloven dat die collega iets tegen mij heeft. (niet van mij houdt.) Op het einde van de maand zegt mijn baas me dat ik aan een project moet werken met die collega. Die collega zal mogen doen wat hij wil, ik zal het altijd vertalen alsof hij niets van mij moet hebben. Waarom? Omdat die latente gedachte bij mij is binnengeslopen, zij heeft aanwijzingen gevonden om mijn stelling kracht bij te zetten, éénmaal, tweemaal, driemaal; ze heeft een systeem in mij opgebouwd en ik ben beginnen geloven dat die collega mij niet graag heeft. En voor veel mensen zal het erg moeilijk zijn te golven dat dit een illusie is. Wanneer na een jaar mijn baas wil begrijpen waarom de samenwerking zo slecht verloopt zal hij de twee samenroepen en ondervragen: “die man heeft iets tegen mij”. “Wat, waarom?” “Ja, ja, een jaar geleden fronsde jij mij de wenkbrauwen en daarna draaide je mij de rug toe. En daarna begroef je me onder verwijten”, ... Wat heeft de Duivel gedaan? Gebeurtenissen die op eender welke wijze kunnen worden vertaald, heeft hij op de slecthse manier vertaald. En wat erger is, is dat ik ervan overtuigd ben. Oordeel niet, zodat je niet veroordeeld zal worden Beoordeel nooit deintenties van een ander. (Daarom is het goed nooit de intenties van een ander te beoordelen.) Iemand slingert mij een norse ‘goeiedag’ naar het hoofd. Ik ben gekwetst. Niet oordelen! Misschien heeft die arme man een slechte dag, voelt hij zich ziek. Soms lijkt het alsof we bewijsmateriaal verzamelen om een persoon te oordelen, om te zeggen: "Zie je wel, hij is zus of zo." Dat komt door een angst. Misschien was er in het verleden iemand die heel streng met mij gehandeld heeft; ik was toen als een lam, ik wist niet beter – en ik heb daarvoor een prijs moeten betalen in eer, reputatie ... En nu zeg ik tegen mezelf: "Ik zal mijn voorzorgen nemen." We mogen geen verdedigingstactieken gebruiken, want door zo te reageren wandelen we niet langer in de Voorzienigheid van de Heer. Dit is de reden waarom Johannes van het Kruis zegt: Je moet in de [monastieke] gemeenschap leven alsof je er helemaal alleen bent. Zij zullen zeggen: "Maar hoe is dat mogelijk? En het gemeenschappelijke leven dan? Hoezo? Je moet dit begrijpen wat de gedacthen betreft. Ik hoor iedereen te behandelen met gelijkheid, met liefde, maar ik sta aan niemand toe mijn gedachten binnen te treden. Wanneer ik de gemeenschap verlaat, neem ik geen broeder of zuster met mij mee om met hem of over hem in mijn gedachten verder te dialogeren. Ik woon samen met mijn broeders en zusters, ik hou van hen, ik dien hen, ik pas mij aan hen aan. Dat is prima. Maar in mijn binnenste ben ik niet in mijn gedachten met hen bezig, behalve dan wat betreft mijn plichten tegenover hen. Als ik verantwoordelijk ben voor het ontbijt, moet ik mij wel herrineren dat mijn broeder of zuster moet eten. Maar ik laat mijn broer of zuster niet binnen in persoonlijke elementen van mijn innerlijkheid. Ik zal me niet afvragen: "Waarom heeft hij niewe laarzen? Of een voorbeeld uit de wereld: waarom heeft die nieuwe collega een nieuwe laptop en moet ik het stellen met die oude rommel? "Waarom heeft hij een nieuw habijt? Of uit de werled: “Waarom zegt de baas mijn collega ‘goeiedag’ en niet aan mij? We moeten in de gemeenschap leven also we kluizenaars zouden zijn. Sommige kluizenaars, wanneer zij hun kluizen verlaten, zijn als een spons, dorstig naar afleiding, entertainment. Ze bemoeien zich met anderen. Dat zijn geen echte kluizenaars. Ze leven wel in een kluis, maar in werkelijkheid hebben ze de hele wereld in hun woning. Dat is zeer erg! Degene die zijn gedachten niet kan disciplineren is geen monnik, ik zou zeggen, hij is niet eens een christen. De Heer zegt: Wees volmaakt zoals uw Vader in de hemel en ik ben op zoek naar details, ik bemoei me met vanalles en nog wat!? Het gaat om elementaire beleefdheid. Mijn broeder, mijn zuster hebben hun privacy nodig. Waarom moet ik altijd bij hen binnentreden, de deuren van hun intimiteit openbeuken en daar alles te kijk stellen. Waarom doet hij dit of dat? Waarom handelt hij steeds zo...Daarenboven doen gedachten alle ondeugden in ons opleven. "Niemand werkt hier, ik doe hier alles!" Net wat ik nodig heb om te stoppen met werken. En misschien is de realiteit dat iedereen werkt behalve ik. Een van de beste manieren om onze gedachten te beheersen is om ons met onze eigen zaken te moeien, wanneer we zeggen: "Ik zal me niet meer moeien met de andere behalve om hem te dienen”. Wat hij of zij doet, wat hij draagt, wat hij heeft, wat hij deed of wat hij niet deed, wat de verantwoordelijke tegen hem zegt ... zich daarmee bemoeien is een weg naar zelfruïne. Wanneer mensen uit de wereld naar ons komen, merken we dat ze met dezelfde miseries te kampen hebben. Het kan zelfs tot moord leiden! Onbeheerste gedachten kunnen leiden tot ontucht, haat, phobiën, zelfvernietiging. Mijn gedachte is geen referentie! Altijd een afstand tussen mij en mijn gedachten – welke gedachte het ook moge zijn!!!!”
Besluit
We willen deze uiteenzetting niet te lang maken. We hopen in de nabije toekomst aanvullende gedachten met u te delen, opdat u een volledig beeld krijgt van het belang van het gevecht tegen de gedachten en zo tot innerlijke vrede te komen. De Vaders spreken over apatheia – zonder passies. Beetje bij beetje vormt Christus ons om, om als een glad wateroppervlak te worden en geen woelige zee. Een stil en vredevol wateroppervlak waarop de Heilige Geest in zijn volheid de diepten kan doorschijnen. Bemerk dat een woelige zee geen licht doorlaat. Zo is het ook met ons innerlijk. Als we hulpeloos van links naar rechts geslingerd worden door onze gedachten, kan de Heilige Geest niet vrij werken. En zoals onze zuster Carmel onlangs zei: “in deze eindtijd is de Heer Jezus op zoek naar simpele zielen, zielen als van kleine kinderen, zielen waarin Hij kan rusten” – Aan Hem zij de eer en de glorie voor de eeuwen der eeuwen. Amen
17-07-2016 om 22:30
geschreven door Gust Adriaensen
|