In de Klara Top 100 deed meditatieve muziek het goed, en ook God en de dood waren nooit veraf. Veel luisteraars snakken naar troost en verstilling, denkt Pieter Bergé.
De heer Bergé, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit van Leuven, stelt het zo voor alsof de Klara Top-100 hem tot het verrassende besef brengt dat God niet dood is.
Natuurlijk is God of zijn de goden niet dood. In tegenstelling met wat hij net voordien concludeert, schrijft hij dan toch over 'dode goden' voor wie de muziek 'een vrijplaats is geworden', precies alsof God of de goden hun toevlucht zoeken in de muziek, die hun enige toevluchtsoord geworden is, om nog een beetje god te spelen.
Je gaat warempel denken dat ook hoogleraar Bergé lijdt aan het manco van zovele hedendaagse intellectuelen, die, als ze echt niet om God heen kunnen, vervallen in een nu eens kinderlijk-primitieve dan weer ironisch-superieure benadering van God en het goddelijke. De 'anderen' zouden wel eens durven te denken dat de heer Bergé, hoogleraar aan de Katholieke Universiteit van Leuven, niet ' tot op het bot ontheiligd, of toch in ieder geval zwaar gedesacraliseerd is'.
Pleinvrees van de kanunniken?
27-02-2021 om 11:27
geschreven door Gust Adriaensen
22-02-2021
Een katholieke school zal katholiek zijn of zij zal niet zijn
Het katholiek onderwijs moet ervoor zorgen dat de vlag de lading zo goed mogelijk dekt. Als dat niet het geval is, wordt 'katholiek' meer en meer een kwaliteits- en recruteringslabel.
Er zijn eindtermen godsdienst voor zover ik weet. Het probleem zit hem natuurlijk in de wijd verspreide onmacht, onwil en schroom , bij directies en leerkrachten van katholieke scholen, om ook zelfbewust en deskundig voluit te gaan voor de realisering van die eindtermen. Dat is natuurlijk niet gemakkelijk in een geseculariseerde samenleving.
Maar nogmaals: een 'katholieke' school zal katholiek zijn, of zij zal niet zijn.De spreidstand tussen het etiket en de schoolse realiteit moet weggewerkt worden. Daarin kunnen en moeten de hoogste gezagdragers binnen het katholiek onderwijs een belangrijke rol spelen.
Overigens staat deze aandacht voor het christelijk-katholiek zijn van de 'katholieke school', een kritische kijk op de algemene eindtermen niet in de weg.
22-02-2021 om 15:56
geschreven door Gust Adriaensen