De moord op een jonge vrouw door een veroordeelde verkrachter die toch vrij rondloopt, beroert velen en doet sommigen de 'scheiding der machten' in vraag stellen.
Als de media echt bekommerd zijn om de democratie, dan zouden ze sterk moeten beklemtonen dat de 'scheiding der machten' , het fundament is van ons democratisch systeem. Ook bij dergelijke dramatische gebeurtenis moet daarover helder gecommuniceerd worden.
Dat gebeurt niet. Integendeel. Er wordt een mistgordijn opgetrokken rond die gescheiden verantwoordelijkheden. Klaarblijkelijk is het veel interessanter, zeker vlak voor de verkiezingen, de verantwoordelijkheid (als er die al is) te verschuiven van de rechterlijke naar de uitvoerende macht, in casu naar de minister van Justitie.
Terzake, bij monde van Kathleen Cools, ging daar gisteravond wel erg ver in: minister Geens werd echt op het beklaagdenbankje gezet. En getuigend van een ernstig gebrek aan respect voor onze democratie was haar opwerping dat 'we het met het argument van de scheiding der machten nu wel onderhand gehad hebben'.
Dergelijke benadering geeft voedsel aan de aanstootgevende tactiek van het Vlaams Belang, dat electorale winst zoekt in de moord en het ontslag van Geens eist.
08-05-2019 om 13:40
geschreven door Gust Adriaensen
|
Volgens de heer Boeve, de grote baas van het Katholiek Onderwijs, presteert 1 % van de leerkrachten ondermaats. En het moet gemakkelijker zijn die te ontslagen.
Het is niet erg verstandig van de heer Boeve een procent te kleven op het aantal ondermaats presterende leerkrachten. Wat wordt verstaan onder 'ondermaats presteren'? Hoe gebeurt de evaluatie precies? Gelden overal dezelfde criteria?
Uiteraard zijn er leerkrachten die er extreem sterk de kantjes aflopen of die blijk geven van een groot gebrek aan vakbekwaamheid of pedagogische competentie en klasmanagement. Maar vooraleer met procenten voor de dag te komen, zou er toch overleg, studie en eensgezindheid moeten zijn bij alle onderwijsbetrokkenen over de beoordelingscriteria .
En natuurlijk moeten ook de schooldirecteurs en alle ambtenaren mee in het evaluatiebad. Maar ook over de topmensen van hoger onderwijs, de professoren, het academisch personeel, moet de vraag naar 'ondermaats presteren' gesteld worden.
Om over alle andere beroepsgroepen, inclusief de politici, nog maar te zwijgen.