Belgische partij-uitgaven op sociale media breken weer alle records, en dan moet het verkiezingsjaar nog komen
Bart De Wever en Tom Van Grieken blijven ‘big spenders’ op sociale media.  Foto:  BELGA

Bijna 5 miljoen euro. Zoveel pompten de Belgische politieke partijen vorig jaar in advertenties op Facebook en Instagram. Dat is dubbel zoveel als in Nederland. N-VA en Vlaams Belang zijn de absolute koplopers.

N-VA gaf vorig jaar maar liefst 1,7 miljoen euro uit aan reclamebudget op Facebook en Instagram. Vlaams Belang kocht advertenties voor 1,2 miljoen euro en PVDA vervolledigt de top drie met bijna 450.000 euro. In totaal gaven alle Belgische politieke partijen samen bijna 5 miljoen euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat blijkt uit de data die VRT NWS kon inkijken van AdLens, een Belgische groep ­onderzoekers die politieke reclame op sociale media in Europa in kaart brengt.

De politieke partijen braken daarmee in 2022 opnieuw alle records qua uitgaven. En dan moet het verkiezingsjaar 2024 nog komen. AdLens keek ook naar de persoonlijke pagina’s van de politici op sociale media en stelde vast dat Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken daar vorig jaar het meeste geld uitgaf, 363.623 euro om precies te zijn. N-VA-voorzitter Bart De Wever (231.014 euro) en Vooruit-voorzitter Conner Rousseau (129.359 euro) vervolledigen de top drie.


Vlaamse partijen geven daarmee al jaren heel Europa het nakijken qua uitgaven op Facebook, zelfs in vergelijking met landen die wél al in verkiezingsjaren zijn. Ter vergelijking: in Nederland pakt De Volkskrant vandaag ook uit met cijfers. Daar gaven alle politieke partijen samen ruim 2,6 miljoen euro uit aan advertenties op sociale media. Dat is de helft minder dan in België en daar gaat het zelfs niet alleen over Facebook en Instagram, maar ook Google en Youtube zijn meegerekend.

   • Vlaamse partijen geven heel Europa het nakijken op Facebook

Het was Vlaams Belang die als eerste in België de kracht van Facebook ontdekte, in de aanloop naar de voor de partij erg succesvolle verkiezingen van mei 2019. De andere partijen sprongen later op de kar, en dan vooral de federale oppositiepartijen N-VA en PVDA/PTB. De N-VA nam intussen al even de koppositie van uiterst rechts over.


Zo was de N-VA in 2021 al goed voor de twee advertenties die veruit het duurst waren. Een advertentie waarin wordt gevraagd de pagina van de partij leuk te vinden ‘als je ook vindt dat dierenmishandeling strenger bestraft moet worden’, kostte 175.000 euro. Een advertentie die gebruikers die akkoord zijn met de stelling ‘Geen federale regering zonder Vlaamse meerderheid’ oproept de pagina van De Wever te liken, kostte 125.000 euro. Een deel van die uitgaven vond wel al plaats in 2020, omdat de advertenties toen al liepen.

Gulle partijfinanciering

De reden waarom de Belgische partijen zoveel kunnen uitgeven, zeker in vergelijking met andere Europese politieke partijen, is nog altijd te vinden bij de partijdotaties. In 2021 kon de grootste Vlaamse partij, N-VA, nog rekenen op bijna 11 miljoen euro overheidssteun. PS en Vlaams Belang volgden met respectievelijk 8,6 en 8 miljoen euro. Dit jaar besliste het federaal parlement wel om de dotatie voor de politieke partijen volgend jaar met 1,11 procent te doen dalen.

Toch benadrukt Jan Steurs, onderzoeker bij AdLens, op Twitter dat het nog altijd om enorme bedragen gaat die politieke partijen kunnen inzetten. ‘Vijf miljoen mediabudget is gewoon veel geld, niet alleen in de politiek’, zegt hij. ‘Weinig merken kunnen dergelijke reclamecampagnes betalen. Zelfs onderzoekers uit de Verenigde Staten vragen me hoe dit mogelijk is.’

Steurs, die zelf overigens een verleden heeft bij Ecolo-Groen in Brussel, stelt zich ook vragen bij de ‘permanente verkiezingscampagne’. ‘Terwijl de partijen in de officiële sperperiode elke euro moeten aangeven, is het nu speeltijd en zijn er geen regels. Bovendien hebben ook de platformen zelf nog steeds weinig regels voor politieke content, en hebben ze nog veel problemen met desinformatie en haatspraak.

(De Standaard)