Pater Daniël Maes in de... norbertijnenabdij van Postel en in Mar Yakub
Ons verblijf van drie weken in de abdij van Postel is vlug voorbij gegaan. Ik ben dankbaar om de grote vriendschap, het begrip en de steun die ik van velen mocht ontvangen. Sinds de blikseminslag op de abdij, dinsdag van vorige week, hebben we gans de week geen internet meer gehad. Wel ben ik als internetbedelaar in de onmiddellijke omgeving af en toe met open armen ontvangen zodat ik toch enkele mails kon versturen. Woensdag morgen vlogen we van Zaventem naar Beiroet. Vanuit het klooster was er een goede taxidienst voorzien. De chauffeur met een Nederlands journalisten echtpaar stond ons op te wachten. Vermits Syrische auto’s niet op de luchthaven van Beiroet mogen komen, had onze chauffeur een Libanese wagen voorzien tot juist buiten de luchthaven. Hij was blij en fier dat hij een priester met een kruis in zijn wagen had, wat tevens de controles vergemakkelijkte. Nadat we de Syrische grens gepasseerd waren kregen we zelfs van een Syrische soldaat een roos als teken van welkom. ’s Avonds om half elf arriveerden we in Qâra waar de jongens nog een stevig avondmaal voorzien hadden, ijverig en fier door Firaaz (de jongen die we opvangen) opgediend. Op zaterdagnamiddag vóór Pinksteren was er nog een laatste presentatie geweest in de mooie Rafaëlzaal van het gasthof de Beiaard te Postel. De tvmol.be heeft er een opname van gemaakt en beloofde ons het resultaat te sturen zodra het klaar is. Het geopolitiek instituut Vlaanderen en Nederland (GIVN) had vele foto’s van hun recent bezoek aan Syrië en aan ons klooster op tafels uitgestald en Rohalt, de bezieler van het GIVN, gaf de nodige toelichting met beelden. Verder waren er nog oude en nieuwe foto’s van het leven van de gemeenschap van Mar Yakub, naast souvenirs en producten. Zelf gaf ik een bondige samenvatting van de inhoud van mijn boekje “De kansen van onze samenleving en het evangelie”, samen met een PowerPoint. De tijd dat we heftige reacties kregen tegen onze visie op de toestand in Syrië is voorbij. Ondertussen gaat onze aandacht meer naar de grote crisis van onze westerse beschaving zelf. We hopen ons hiervoor in de nabije toekomst steeds meer te kunnen inzetten om een beweging van actieve en positieve weerstand tegen een morele afbraak te steunen. Morele afbraak maakt mensen ongelukkig en herleidt volkeren tot slaven. We zijn geschapen naar Gods beeld om gelukkig te zijn. Om hieraan bij te dragen willen we graag samenwerken met hen die een gelijkaardige bezieling koesteren. P. Daniel
14-06-2019 om 19:45
geschreven door Gust Adriaensen
'Waar kinderen in het geding zijn, past geen hardvochtigheid'
Over de terugkeer van kinderen van Belgische IS-terroristen, is de laatste dagen heel wat te doen.
Bart Sturtewagen stelt in De Standaard van 14 juni: 'Waar kinderen in het geding zijn, past geen hardvochtigheid'.
Inderdaad, waar kinderen in het geding zijn, past geen hardvochtigheid.
Waar Belgische volwassenen in het geding zijn, past beleidsverantwoordelijkheid en beleidsmoed. Tot nu toe ontloopt België op een laffe manier zijn verantwoordelijkheid.
Als de Koerden of Syrië of andere landen, van mensen die de Belgische nationaliteit hebben, af willen, dan heeft België als rechtsstaat de plicht, ze op te nemen.
Dat weigeren of blijven uitstellen is een beschamend teken van onvermogen en lafheid. Onvermogen om op de gepaste manier terroristen te berechten en te controleren. Lafheid omdat ons land probeert andere landen blijvend op te zadelen met Belgen , liever dan er zelf de verantwoordelijkheid voor te nemen.
14-06-2019 om 15:21
geschreven door Gust Adriaensen
'De kansen van onze samenleving en het evangelie' (5)
Norbertijn Daniël Maes publiceerde bij uitgeverij 'De Blauwe Tijger', een pamflet onder de titel 'De kansen van onze samenleving en het evangelie'.
----------
'We hebben geen enkele reden om bang te zijn om uit te komen voor de waarheid en schoonheid van het christelijke geloof en anderzijds ondubbelzinnig leugen, bedrog, haat en dood af te wijzen. We hebben geen enkele reden om mee te doen met de dictatuur van het relativisme, waarbij alles gelijkwaardig zou zijn: 'Vormt geen ongelijk span met ongelovigen. Wat heeft heiligheid te maken met slechtheid? Wat heeft licht uit te staan met duisternis? Is er overeenkomst mogelijk tussen Christus en de duivel?' ( 2 Korintiërs 6, 14-15)
14-06-2019 om 11:51
geschreven door Gust Adriaensen
13-06-2019
8 quotes: Zo zien onze bisschoppen pastorale zorg bij levenseinde
8 quotes: Zo zien onze bisschoppen pastorale zorg bij levenseinde
In de verklaring ‘Uw hand in mijn hand’ erkennen de bisschoppen dat pastores soms in een moeilijk spanningsveld staan. Nadruk ligt op onderscheiding.
Geboden of verboden zijn niet te vinden in de nieuwe verklaring van de bisschoppen van België over pastorale zorg bij het levenseinde. Wel waardering en richtingwijzers. Waardering voor het werk van pastores, vaak in broze situaties en soms in een moeilijk spanningsveld. De nadruk ligt dan ook - in de lijn van paus Franciscus - op gewetensvolle onderscheiding. Ontdek het document in 8 quotes.
#1 Uw hand in mijn hand
In de titel verwijzen de bisschoppen naar Psalm 73: Gij houdt mij vast, Uw hand in mijn hand, alles zult Gij ten goede leiden. Ook de pastor blijft nabij wie zijn of haar hulp inroept. Onvoorwaardelijk. We willen enkele oriëntaties aanreiken vanuit de overtuiging dat pastoraal werkenden niemand in de steek willen laten, wat er ook gebeurt. (4)
#2 Het verlangen om op een menswaardige manier te kunnen sterven, is een legitiem verlangen.
In paragraaf 2 spreken de bisschoppen allereerst hun waardering uit voor het werk van pastores bij het levenseinde. Het lijden zoveel mogelijk bestrijden en verlichten hoort bij de zorg voor de menselijke waardigheid. (2)
Maar wat is menswaardig sterven? Al ademt het document een nederige houding en respect voor de wetten in een rechtsstaat, een kritisch geluid moet kunnen. De Kerk blijft bij haar standpunt over euthanasie. De menswaardigheid ligt elders. Lees verder.
#3 Niet van lijden weglopen, maar het doorstaan
Ook in de Bijbel zijn er mensen die verlangen naar de dood, zo brengen de bisschoppen in herinnering. Ze leren ons de vraag naar de dood in uitzichtloze situaties ernstig te nemen. (6) Pastores kunnen er inspiratie uit halen om niet van het lijden weg te lopen, maar het door de onmacht heen te doorstaan.
#4 Pastorale begeleiding en euthanasievraag: moeilijk spanningsveld
De keuze van een pastor en van de pastorale dienst om de begeleiding niet stop te zetten bij mensen met een euthanasieverzoek [...] houdt geenszins een goedkeuring in. Voor de pastor kan dit een heel moeilijk spanningsveld betekenen.
[Pastores] kunnen een heel belangrijke rol vervullen in het interpreteren en uitklaren van de vraag. De pastor is in heel dit proces dikwijls degene die verbindingen legt met en klankbord is voor de familie en naaste omgeving, artsen en zorgverleners. (8)
#5 Er kan twijfel opsteken of het goed was wat men deed
Het moeilijke spanningsveld dat de bisschoppen in paragraaf 8 al aanhalen, kan leiden tot twijfel bij de pastor zelf. Daarvoor is begrip. Belangrijk is hierover open te communiceren. De tekst houdt zich ver van oordelen.
Het gebeurt dat iemand uiteindelijk toch beslist euthanasie aan te vragen. Ook dan blijft de pastor deze persoon nabij. Ook als men het niet eens is met de beslissing die iemand neemt, betekent dit geenszins dat men de betrokken persoon aan zijn lot overlaat. [...] Er kan twijfel opsteken of het goed was wat men deed, of men zich niet heeft gecompromitteerd met iets waar men - en de kerkgemeenschap die men vertegenwoordigt - principieel niet achter staat. Net als familie en nabestaanden, kan de pastor hieronder lijden. (9)
#6 Ik wil niemand tot last zijn
Het is een veelgehoorde uitspraak, ook achter een euthanasieverzoek. Maar we vergeten al te vlug dat we elkaar tot last mogen zijn. (10)
#7 Vertwijfeling en overgave
In paragraaf 11 maken de bisschoppen de lezer gevoelig voor wat sterven met Christus voor gelovigen kan betekenen. Er kan vertwijfeling zijn, maar evenzeer overgave. Jezus zelf ervaarde beide: God mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? enVader, in uw handen leg ik mijn geest.
De pastor kan een stervende patiënt helpen om het sterven gelovig te duiden. Sterven is met Jezus de doortocht mogen maken van de dood naar het leven. In Jezus’ sterven mogen we tastend weten dat God zelf is afgedaald tot in onze dood, tot in onze verlatenheid en vertwijfeling. Dan kunnen we tot de ervaring komen dat niets ons nog kan scheiden van Gods liefde, zelfs niet de diepste afgrond van de dood. (11)
#8 De echte dood is relationeel
In Bijbels-christelijke zin is sterven een overgang naar een ander soort leven. Echt dood gaan we pas als we afgesneden zijn van de liefde.
We vertrouwen erop dat God ons ook aan de overkant zijn hand zal reiken en ons, zoals we zijn, ook in onze gebrokenheid, zondigheid en schamelheid, mild en barmhartig zal omarmen en binnenvoeren in zijn Licht. We durven te hopen op eeuwig leven als het ‘opgenomen worden in de oceaan van oneindige liefde, waarin geen tijd meer is, geen voor en na’. (13)
De verklaring eindigt met enkele inspirerende teksten, waaronder een fragment uit Psalm 73 die in de titel geciteerd wordt:
Gij houdt mij vast, Uw hand in mijn hand alles zult Gij ten goede leiden. Gij voert mij mee in uw raadsbesluit. Wat is de hemel voor mij zonder U, wat moet ik op aarde als Gij niet bestaat? Al wordt mijn lichaam ook afgebroken, al sterft mijn hart, Gij zijt mijn Rots mijn God, de toekomst die op mij wacht.
(Kerknet)
13-06-2019 om 20:59
geschreven door Gust Adriaensen
12-06-2019
'De kansen van onze samenleving en het evangelie' (4)
Norbertijn Daniël Maes publiceerde bij uitgeverij 'De Blauwe Tijger', een pamflet onder de titel 'De kansen van onze samenleving en het evangelie'.
--------
'Nooit heeft een samenleving gemeend dat ze zichzelf als god en schepper van alles kon beschouwen. Ze erkende altijd een religieuze, hogere macht en was steeds op zoek naar een god. Het christelijke geloof heeft ons geleerd dat niet de mens tot God is opgestegen, maar dat God neergedaald is onder de mensen. Zonder geloof is er geen leven mogelijk. Als je niet gelooft dat de bouwers van uw huis goede vaklui waren, in staat om een plafond boven te houden, blijf je geen seconde meer in je kamer.'
'Het atheïsme geeft geen enkele zinvolle verklaring voor een geordend moreel leven voor het individu of voor de samenleving, voor verleden, heden of toekomst. Als er alleen maar materie is en geen enkele hogere waarde, dan is er ook geen enkele basis om het goede te doen en het kwade te laten.'
12-06-2019 om 15:20
geschreven door Gust Adriaensen
11-06-2019
Bedenkingen bij Brinckmans 'Pleidooi voor wettelijke keuzevrijheid' (2)
(Bart Brinckman, De Standaard, 8 juni 2019)
'In het algemeen stellen dat 'de democratisch gedragen wetten altijd het laatste woord hebben', geeft eveneens blijk van een 'totalitaire kijk' op zowel de democratie als het wettenarsenaal. Dergelijke absolute stelling gaat voorbij aan de eigenaardigheden en het vaak brute machtsspel , die zeker in sommige landen en in sommige periodes kenmerkend zijn voor het zgn. democratisch besluitvormingsproces. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is nog altijd het aan de macht komen van de Duitse nationaalsocialisten via een zgn. democratische procedure.
Het moge duidelijk zijn dat 'wetten' niet het laatste woord kunnen hebben, wanneer fundamentele morele principes en opvattingen door de wetten in het gedrang komen.
Heel merkwaardig en m.i. antidemocratisch is Brinckmans bedenking dat de anti-abortuspropaganda ' mensen kan afschrikken die worstelen met de vraag of een zwangerschap moet afgebroken worden'. Dat is een poging om het morele comfort te laten afhangen van de wetgeving.'
Brinckman kent m.i. aan de abortuswetgeving een morele waarde toe. Alleszins verbindt hij wetgeving met ethiek. Door de zin: 'hun propaganda kan mensen afschrikken....', geeft hij aan dat de wet voldoende moet zijn om eventuele morele vragen of dilemma's te verhinderen.
En wat in democratisch opzicht vragen oproept is dat hij suggereert dat het opwerpen van morele bedenkingen het best zou stoppen omdat ze mensen in hun wettige gelijkzone kunnen verontrusten. Op die manier mix je wet en moraal of stel je dat de wet de moraal is.
11-06-2019 om 18:46
geschreven door Gust Adriaensen
'De kansen van onze samenleving en het evangelie' (3)
Norbertijn Daniël Maes publiceerde bij uitgeverij 'De Blauwe Tijger', een pamflet onder de titel 'De kansen van onze samenleving en het evangelie'.
--------
'De diepste oorzaak van een ontaarde samenleving ligt in het ontbreken van de harmonie met God, Vader en Schepper.'
'De mens, die zijn Schepper niet erkent, verliest als schepsel zijn identiteit, is ontworteld, vindt geen harmonie in zichzelf, ook niet met de medemens,met de aarde en de heleschepping. Als er geen God is, is er ook geen basis voor goed en kwaad, voor waarheid en leugen, geen waardigheid van de mens. Zonder respect voor God is er ook geen respect voor de schepping en voor de natuurwet. En als niets meer heilig is, is ook niets meer veilig.'
11-06-2019 om 12:00
geschreven door Gust Adriaensen
10-06-2019
Bedenkingen bij Brinckmans 'Pleidooi voor wettelijke keuzevrijheid'
(Bart Brinckman, De Standaard, 8 juni 2019.)
Het 'ethische besef van het individu versterken', kan er ook in bestaan het bewustzijn aan te scherpen, dat abortus, hoe dan ook, ondanks alle mogelijke eufemistische omschrijvingen, het bewust beëindigen betekent van volkomen weerloos, beginnend leven.
Het is opvallend dat er zo vaak weinig of geen aandacht is voor het ongeboren kind. Waarschijnlijk om de morele dimensie van het aborteren onder de mat te vegen, er niet mee geconfronteerd te moeten worden. Dat is eveneens een dehumaniseringstactiek. Het verabsoluteren van het zelfbeschikkingsrecht van het individu botst bij abortus frontaal met het respect voor en het recht op leven van een ander. Het morele ongemak , het morele dilemma, worden verzacht of opzijgeschoven door de 'ander', het 'ongeboren kind' te beschouwen als een 'ding' , een 'voorwerp' , waarvan men zich wenst te ontdoen. Draagt dat bij tot een grotere humaniteit?
Ik vind het dus belangrijk dat de morele vragen omtrent abortus in alle scherpte gesteld blijven worden.
10-06-2019 om 19:46
geschreven door Gust Adriaensen
'De kansen van onze samenleving en het evangelie' (2)
Norbertijn Daniël Maes publiceerde bij uitgeverij 'De Blauwe Tijger', een pamflet onder de titel 'De kansen van onze samenleving en het evangelie'.
--------
'Er zijn nog vele scholen en instellingen met de naam van een heilige... terwijl de christelijke en evangelische bezieling soms bijzonder klein is.'
'In de publieke opinie heeft de uitbouw van een beter economisch en sociaal leven niets met het christelijke geloof te maken. Hoe is het systeem van sociale zekerheid echter ontstaan? Met beslissingen van grote politici? Echt niet. In Vlaanderen (en elders) is de uitbouw van onze welvaartsstaat helemaal aan de Katholieke Kerk te danken. Het waren pastoors, religieuzen en authentieke gelovigen die begonnen met een parochiekas voor armen, weduwen en wezen. Zij gaven onderricht aan kinderen die niet naar school konden. Zij verzorgden de zieken en lijdenden die geen bestaansmiddelen hadden. Het werd het allereerste begin van onze welvaartsstaat, maar deze geschiedenis lijkt nu helemaal uitgewist te zijn.'
10-06-2019 om 13:59
geschreven door Gust Adriaensen
09-06-2019
'Pleidooi voor keuzevrijheid'
In De Standaard van 8 juni schrijft Bart Brinckman een commentaarstuk onder de titel 'Pleidooi voor keuzevrijheid', bij het artikel over de 'toenemende invloed in Europa' van wat genoemd wordt 'de oerconservatieve lobby', die ageert tegen euthansie, tegen abortus en tegen homorechten.
Er zitten nogal wat haken en ogen in het 'Pleidooi' van Brinckman.
1. 'In het kielzog van het populisme ageren religieus geïnspireerde organisaties', aldus Brinckman. Klopt niet. Waar het verzet het hevigst is, bv. de VS, gebeurt het omgekeerde: populistische politici misbruiken het verzet , vanuit hun electoraal-machtspolitieke strategie.
2. Het is erg ongenuanceerd en misleidend, 'abortus, euthanasie en lgtb-rechten ' over één kam te scheren. Bij abortus en euthanasie gaat het over leven en dood. Komt daarbij dat abortus het bewust beëindigen, het liquideren, betekent van volkomen weerloos maar beginnend leven.
3. 'Die wetten stellen geen morele standaard'. Dat is in de realiteit natuurlijk nonsens. Denk maar eens even door over erg 'aardse' regelgeving als verkeersreglement of fiscale wetgeving. En waarom is bv. polygamie of polyandrie bij wet verboden? Brinckman zelf verbindt overigens 'wet' met 'ethiek'. De titel van zijn commentaarstuk spreekt boekdelen: 'keuzevrijheid' is een moreel begrip dat hij tot wettelijke standaard maakt.
09-06-2019 om 20:44
geschreven door Gust Adriaensen
'De kansen van onze samenleving en het evangelie'
Norbertijn Daniël Maes publiceerde bij uitgeverij 'De Blauwe Tijger', een pamflet onder de titel 'De kansen van onze samenleving en het evangelie'.
--------
'De christenen (in het Romeinse Rijk) beleefden waarden tegen de heersende praktijken in:absolute eerbied voor het menselijk leven vanaf de conceptie, zorg voor de zwaksten, eerbiede voor de waardigheid van vrouwen en slaven, beleving van de maagdelijkheid, trous tot in de (martel)dood.'
09-06-2019 om 15:08
geschreven door Gust Adriaensen
'Armoedige gedachte'
Filip Joos in De Standaard van 8 juni:
'Ik geloof rotsvast in kranten. In stukken waarin iemand een gedachte ontplooit. In de Reynebeaus van deze wereld, ze zijn met meer dan de genaamde Marc, maar ik gebruik hem buiten zijn weten om even als soortnaam. Die mensen bestaan, zijn nodig, en wees gerust, ze zitten niet alleen bij De Standaard. Wie hen leest, leert dat intelligent zelden of nooit een synoniem voor elitair is – waarom toch raakt die armoedige, niet bepaald volksverheffende gedachte dezer dagen zo wijd verspreid?'
09-06-2019 om 07:22
geschreven door Gust Adriaensen
07-06-2019
XIV/22
Vrijdag 7 juni 2019
Een hoogmis voor uitgelezen wereldheersers
Van 30 mei tot 2 juni vergaderde het kruim van de wereldelite in Montreux (Zwitserland) met een 130 tal personen uit de politiek, de economie, de media, de geheime diensten en het leger. De vergadering heeft traditioneel plaats in een hermetisch afgesloten luxehotel en met draconische veiligheidsmaatregelen. Geen journalisten of waarnemers worden geduld en er volgt geen mededeling. Deze groep werd in 1954 opgericht door zogenaamde eminente burgers uit de VS en west Europa. In feite waren het de CIA en de Britse geheime diensten die de strategie van de VS en de NAVO wilden steunen tegen Rusland. De centrale figuren zijn nu nog de stokoude Henry Kissinger en de bankier David Rockefeller, naast o.m. Mike Pompeo, David Petraeus en Jens Stoltenberg. Vanuit België is Etienne Davignon een vaste waarde. Vanuit Nederland waren o.m. de eerste minister en de koning aanwezig. Alles wijst er op dat ze het in hun geheime gesprekken gehad hebben over het behoud of herstel van het westers neokapitalisme tegen Rusland en China. Ze beschikken over de machtigste media om de Bilderberggroep in de openbare opinie voor te stellen als een van de onmisbare redders van de wereld. Het oordeel van de vorig jaar overleden Italiaanse Fernando Imposato, ere voorzitter van het Hof van Cassatie, klinkt evenwel geheel anders: ”de Bilderberggroep is een van de verantwoordelijken van de spanningen en van de massamoorden” van onze tijd, samen met de CIA, Gladio, Loge P2, de neofascisten en de Amerikaanse vrijmetselaarslogen in de NAVO.
07-06-2019 om 14:53
geschreven door Gust Adriaensen
Pater Daniël Maes in de... norbertijnenabdij van Postel
Goede Vrienden, Jawel, zelfs in de VS zijn er (erg zeldzame) nuchtere politici met een juiste kijk. Senator Richard Black zei donderdag (interview met Novosti News Agency) dat Syrië snel zijn stabiliteit zal herwinnen zo vlug de VS en geallieerden uit Syrië weg zijn. Overigens, zo voegde hij er aan toe, zijn zij het die de crisis veroorzaakt hebben. De laatste dagen van mijn verblijf in de abdij breken aan. De voordracht van vrijdagavond in Brugge voor een 40-tal vrienden en bekenden was weer zeer aangenaam. Ook tijdens het vragenuurtje bleek een grote eensgezindheid omtrent de morele ontwrichting van onze samenleving en bereidheid om er iets aan te doen. Een “ander geluid” van iemand die ongelovig was en meende dat het beter is omdat nu alles mag, werd degelijk en ruimschoots weerlegd. Met een kleine wandeling in het centrum van Brugge en in het Begijnhof konden we ervaren hoezeer het hier nu toeristische hoogdagen zijn. Zondag was het in de laan voor de abdij “kaasmarkt” van 10.00 u tot 11.00 u . Wij vierden echter eerst de Eucharistie in de abdijkerk om 10.00 u zodat we ons kraampje pas daarna konden opbouwen aan de overkant van de weg. Het is uiteindelijk erg goed geweest en ook de ontmoeting met verschillende “oude getrouwen” deed veel deugd. Vervolgens heb ik familie van medebroeders mogen bezoeken wat bijzonder aangenaam was. Rest ons nog een ontmoeting en lezing in de Rafaelzaal van het gasthof de Beiaard van de Postelse abdij, nu zaterdag 8 juni om 14.00 u. Dit wordt georganiseerd samen met het GIVN (geopolitiek instituut Vlaanderen-Nederland). Zij zullen een PowerPoint tonen van hun bezoek aan Syrië, wat ik daarna ook zal doen, met de nodige uitleg over ons leven daar. En alle vragen zijn toegelaten. Dinsdag- en woensdagnacht hebben storm, donder en bliksem lelijk huis gehouden in Postel zodat er nu nog steeds geen internet is. Ik kon dus mijn emails niet beantwoorden zoals het hoort. Elders maak ik nu van de gelegenheid gebruik om mijn berichtje te verzenden. De apostelen werkten met het visnet, wij met het internet. P. Daniel
07-06-2019 om 14:51
geschreven door Gust Adriaensen
05-06-2019
Musica Divina in Postel: De Madonna's van Da Vinci
Festival van Vlaanderen Kempen presenteert MUSICA DIVINA - De Klank van Da Vinci.
In de abdijkerk van Postel-Mol concerteert op 22 september het duo So el ençina.
Tickets via www.musica-divina.be.
Er zijn nog maar enkele tientallen tickets beschikbaar. Voor het gegidst bezoek aan de abdijbibliotheek zijn er nog welgeteld 10 plaatsen vrij. Er vlug bij zijn is dus de boodschap!
05-06-2019 om 10:43
geschreven door Gust Adriaensen
03-06-2019
'De Preekstoel' in Herentals
Ook dit jaar nodigt 'Heilige Huisjes' negen sprekers uit naar de St.-Waldetrudiskerk in Herentals. Wat betekent het voor hen wanneer zij zeggen "Ik ben christelijk gelovig" ?
Negen sprekers nemen ons mee in hun persoonlijke getuigenis. Ze zijn creatief, gedurfd, spiegelend, actueel ... Elke spreker krijgt een half uur, niet meer en niet minder.
Nadien wordt u uitgenodigd in de tuin van de voormalige dekenij, om er samen met de spreker bij pot en pint nog even na te kaarten.
Klik op onderstaande link voor het volledige programma.
03-06-2019 om 17:33
geschreven door Gust Adriaensen
19de eeuwse nationalistische romantiek
De nationalistische retoriek beklemtoont wat graag het enorme verschil met Wallonië.
Maar binnen de regio Vlaanderen, zijn er subregio's met een verschillende cultuur en ja, ook met een verschillende taal (aangemoedigd, als het ze goed uitkomt , vooral door nationalisten, ten nadele van het algemeen Nederlands), met een verschillend economisch profiel en prestatieniveau, vaak een verschillend stemgedrag tussen stad (steden) en platteland(ssubregio's), en uiteenlopende visies in bv. economie (denk maar aan grote slokop Antwerpen, de financiële transfers naar bv. weer eens Antwerpen, de fiscale gunstregimes in sommige gemeenten of voor sommige beroepsgroepen geconcentreerd in bepaalde steden...), een verschillende visie op de ruimtelijke ordening en het milieu, enz. En het internationale referentiekader van bv. Hasselt is ongetwijfeld erg verschillend van dat van Gent of Antwerpen.
Het zo voorstellen dat er binnen de regio's geen verschillen zijn, is 19de eeuwse nationalistische romantiek.
03-06-2019 om 16:36
geschreven door Gust Adriaensen
02-06-2019
Een 'linkse' sociaaleconomische visie
Ook in Vlaanderen heeft 'links' wat de sociaaleconomische visie en plannen betreft, gewonnen.
Als je inderdaad de sociaaleconomische programmapunten van enerzijds SPA, PVDA, Groen, (dan laat ik de 'vakbondsverkozenen' bij CD&V nog buiten beschouwing), en anderzijds Vlaams Belang, met elkaar vergelijkt, dan blijkt dat Vlaams Belang zich 'links' in het politieke spectrum bevindt. Het is duidelijk dat een sociaaleconomische overeenkomst tussen al deze partijen mogelijk is.
DE kloof bevindt zich op andere terreinen: de visie op democratie, op migratie, op de Belgische staatsstructuur, op ethische vraagstukken. Daar heeft 'rechts' gewonnen.
Maar de partijen die met een duidelijk 'links' sociaaleconomisch programma naar de kiezer trokken, halen in de regio Vlaanderen meer zetels dan de partijen die met een duidelijk 'rechts' sociaaleconomisch programma de kiezer probeerden te verleiden.
02-06-2019 om 08:07
geschreven door Gust Adriaensen
31-05-2019
Lezing pater Daniël in Postel
Pater Daniel Maes (° 1938 Arendonk)is norbertijn van de abdij van Postel, doceerde twee decennia moraaltheologie aan de priesterstudenten van verschillende Vlaamse abdijen en aan het Groot seminarie van ’s Hertogenbosch en was tegelijk gastenpater van de abdij.
Eind 2010 kwam hij in het nieuwe klooster van Mar Yakub, Qâra en helpt de lijdende bevolking over heel Syrië. Om de leugens over Syrië te ontmaskeren schreef hij vanaf het begin wekelijks een nieuwsbrief, die een steeds grotere verspreiding kent.
Inmiddels richt hij zijn aandacht tevens op de diepe crisis van de Europese beschaving. Hij heeft een manifest geschreven van bijna 40 bladzijden: “Onze samenleving en het evangelie.” Hij beschrijft de verschillende oorzaken waardoor onze samenleving in deze crisis is terecht gekomen. Hij laat ook zien hoe we deze crisis kunnen tegemoet treden vanuit het evangelie. Hij volgt daarbij de methode van kardinaal Jozef Cardijn, zien-oordelen-handelen.
De voornaamste punten uit zijn manifest zal hij voor ons belichten. Zoals in zijn berichten volgt hij ook nu niet de “politiek correcte” lijn en zelfs niet het “kerkelijk correcte” denken. Hij belicht wel de diepe menselijke en evangelische waarden.
31-05-2019 om 14:51
geschreven door Gust Adriaensen
Pater Daniël Maes in de... norbertijnenabdij van Postel
XIV/21
Vrijdag 31 mei 2019
De hele waarheid en niets dan de waarheid
Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat we door de media voortdurend bedrogen worden om oorlogspropaganda te steunen. Immers, door oorlogen worden de rijken nog rijker, nl. de wereldheersers: de wapenbazen, de immense oorlogsindustrie en auto-industrie, de petrolbaronnen, bankiers en Bilderbergbonzen. Vrede brengt voor hen niets op. En om permanente oorlog te rechtvaardigen, moet je grove leugens in de openbare opinie verspreiden. Je weet nog wel: de niet bestaande massavernietigingswapens van Irak, de leugens omtrent Kadhaffi die zijn volk uitmoordt, van Assad die zijn volk vergiftigt, nu over Rusland, Iran en Venezuela, die de oorzaak van alle kwaad zouden zijn, enzovoort. Dat de waarheid daarna aan het licht komt, maakt geen verschil meer. Die landen zijn dan al lang vernietigd en de bodemrijkdommen blijven stevig in handen van de wereldheersers. Altijd is het hierbij de bevolking die lijdt. En vele mensen die niet verder nadenken, blijven dit gruwelijk onrecht steunen en praten gewoon de openbare opinie na: wat zijn Sadam Houssein, Kadhaffi, Assad tot grote dictators!?…Het geluk van de volkeren en de soevereiniteit van de landen wordt vernietigd om de hebzucht en de machtsdrang van een elite te dienen. Zo gaat het in het maatschappelijke leven.
In het geestelijk leven gebeurt er echter iets gelijkaardigs. Het is nu erg moeilijk de eenvoudige waarheid te aanvaarden: dat wij, mensen, niet het centrum zijn en niet de maat van alle dingen, maar dat wij schepsel zijn, terwijl God en Vader de Schepper is, de oorsprong en het einddoel van het heelal én van ons leven. En verder dat Jezus Christus Mens geworden is, geboren uit de Maagd Maria, voor ons geleden heeft en gestorven is op het Kruis, dat het Evangelie zijn leven en leer helder voorhoudt en dat de Kerk, menselijk én goddelijk is, zondig én heilig, en de kiem van het Rijk Gods op aarde in zich draagt. Deze waarheden en werkelijkheden behoren tot de gegevens die het best historisch gefundeerd zijn in heel de geschiedenis van de mensheid. En toch, de valse theorieën, fantasieën en ideologieën die hierover in onze tijd de ronde doen, zijn onvoorstelbaar. En zoals de leugens in het maatschappelijk leven volgens een bepaald stramien zijn opgebouwd, zo is het ook met de geestelijke leugens. De evangelies zouden vervalst zijn (de koran die 200 j. na de feiten, met een 50-tal schrijvers en de meest tegenstrijdige berichten is vastgelegd, natuurlijk niet!), het oorspronkelijk christendom zou geheel anders zijn, Jozef en Maria zouden gewoon getrouwd geweest zijn en Jezus ook…Van het “Vaticaan” zijn voldoende gebreken en tekorten bekend om er het meest schimmige machtsinstituut ter wereld van te maken. Het christelijk geloof zou uiteindelijk niets anders zijn dan een soort reïncarnatie! En dit zou allemaal te vinden zijn in een “verloren gegaan evangelie”, “een vergeten evangelie”, een “ontkende waarheid”…, door machtige kerkelijke gezagsdragers achtergehouden. Hoe spannend!
Vanaf het begin werd het christelijk geloof bestreden. Een van de felste bestrijders was de Griekse filosoof Celsus die rond 178 “De ware leer” schreef en het christelijk geloof hekelt. Eigenaardig genoeg ontkent hij geen enkele van de wonderen van Jezus. Er leefde nog te veel familie van ooggetuigen in zijn tijd. Wel probeert hij alles belachelijk te maken door uit te leggen dat Jezus in Egypte allerlei magische trucks zou geleerd hebben en daarom die wonderen kon doen!? Wat tal van bijbelgeleerden in onze tijd ontkennen wordt dus door de grootste christenhater erkend. Verder werden al heel vroeg valse geschriften verspreid onder de naam van “evangelie” en als “apocriefe geschriften” gerangschikt. De kerkvaders leggen uitvoerig uit dat ze geen enkele geloofwaardigheid verdienen in tegenstelling tot de erkende vier evangelies. We hebben overigens uit heel de oudheid niet één biografie van een keizer die ook maar in de verte de historische betrouwbaarheid benadert van de biografie die de evangelies ons van Jezus geven. En keizers leefden om zich te laten vergoddelijken terwijl Jezus toch maar gold als een gekruisigde slaaf. Helaas, sensatie doet het in een stuurloze tijd altijd heel goed. Met de wildste fantasieën over Jezus en Maria Magdalena uit een zogenaamd “verborgen evangelie” is veel geld te verdienen. En hoe verstandige mensen het gezonde geloof inruilen voor een reïncarnatiemolen, is mij een raadsel. Ieder mens is volkomen uniek en onze menselijke waardigheid ligt o.m. in het simpelweg aanvaarden van de verantwoordelijkheid voor ons uniek handelen. Wie kan toegeven dat hij een vergissing begaan heeft, krijgt ook de verdienste van een goede daad. En alles is éénmalig. Wanneer wij zeggen “nu”, dan is dit al een onherroepelijk verleden. Zo bouwen wij ons uniek leven steeds meer op. Een “reïncarnatie” is een vloek voor onze unieke menselijke waardigheid, een krampachtig zoeken naar een al te menselijke reparatie van ons verleden en het uitschakelen van God die ons door onze berouwvolle houding telkens weer kan doen herboren worden. Wie een gestolen som geld aan de rechtmatige eigenaar teruggeeft, herstelt zijn schuld, maar de diefstal zelf is een onherroepelijke daad die geen mens kan hernemen en uitwissen. We moeten niet omkijken en een zoutzuil worden zoals de vrouw van Lot (Genesis 19, 26) maar vooruitzien en God de kans geven als Heer van tijd en eeuwigheid, ons vanuit het gebeurde te vernieuwen en te laten herboren worden.
Laten we zowel op maatschappelijk als op geestelijk gebied naar waarheid blijven streven. Immers, zoals Jezus zegt: ”de waarheid zal u vrijmaken” (Johannes 8, 32) en “Ik ben de verrijzenis en het leven” (Johannes 11, 25). De verrijzenis van ons lichaam is voor de laatste dag, de verrijzenis van ons hart is voor ieder moment.