03-08-2020 om 21:43
geschreven door Gust Adriaensen
29-07-2020
Overzicht: deze maatregelen gaan vandaag in
Premier Sophie Wilmès (MR) kondigde maandag op de persconferentie na afloop van de Nationale Veiligheidsraad nieuwe maatregelen aan om het coronavirus in te dijken. De bubbel wordt statisch en gaat naar vijf, ook het winkelen moet anders. Die nieuwe regels gelden voor minstens vier weken. In Antwerpen gelden nog extra maatregelen.
Sociale bubbel
De losse regeling met vijftien personen, die bovendien week na week konden veranderen, maakte het erg moeilijk om de heropflakkering van het coronavirus te onderdrukken.
Daarom wordt de bubbel opnieuw teruggeschroefd. Een gezin mag de komende vier weken nog vijf personen in zijn sociale bubbel toelaten, kinderen niet meegerekend. En vooral: die bubbel moet de komende vier weken dezelfde blijven.
Geen extra bubbel van 10
Na heel wat verwarring over de grootte van onze sociale bubbels heeft het ministerieel besluit nu voor duidelijkheid gezorgd. Op café of restaurant mag je enkel met je eigen sociale bubbel van vijf. Hetzelfde geldt voor een barbecue of tuinfeestje. En voor zulke activiteiten ligt het maximum aantal aanwezigen op tien. Er is dus geen sprake van een extra bubbel van tien.
Telewerken
Ook telewerken wordt terug ten zeerste aanbevolen. ‘Telewerken was nog steeds de norm, maar die aanbeveling verminderde. Eventueel zal in shifts moeten worden gewerkt, dat nu eens de ene persoon van thuis werkt, en dan weer een collega.’
Wat winkelen betreft: dat moet voortaan weer alleen gebeuren. Klanten mogen maximum 30 minuten in de winkel doorbrengen, behalve als je op afspraak komt.
Evenementen teruggeschroefd
Daarnaast worden ook de toegestane evenementen teruggeschroefd. Het was oorspronkelijk de bedoeling om het aantal personen op evenementen - vandaag 200 binnen en 400 buiten - vanaf 1 augustus te verdubbelen. Het is een halvering geworden, naar 100 binnen en 200 buitenshuis. Op die evenementen zijn mondmaskers ook verplicht.
De gratis rittenkaart voor het openbaar vervoer, die op 17 augustus zou ingaan, is uitgesteld. De gratis treintickets zullen pas vanaf september beschikbaar zijn, om mensenmassa’s te vermijden op drukbezochte plaatsen, zo zei Wilmès.
Een mondmasker dragen wordt niet verplicht, maar wie buiten komt, moet er wel een op zak hebben. ‘De lijst met plekken waar een masker altijd moet gedragen worden, is al heel lang. Maar een masker altijd en overal verplichten, is heel moeilijk.’, zei Wilmès.
Meer handelszaken moeten vanaf vandaag contactinformatie vragen aan klanten. Naast de horeca moeten ook wellnesscentra, zwembaden, casino’s, speelzalen, theaters, bioscopen, organisatoren van sportlessen in groep en congres- en feestzalen zich aan die regel houden.
Provincie Antwerpen
‘De epidemiologische situatie in de regio Antwerpen dwingt ons er helaas toe om bovenop de bijkomende maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad heeft genomen aanvullend aangepaste maatregelen te nemen’, zei provinciegouverneur Cathy Berx maandagavond laat.
De meest in het oog springende maatregel is de avondklok in de hele provincie: het openbaar sociaal leven stopt tussen 23.30 en 6 uur. Iedereen moet dan thuis zijn, tenzij voor noodzakelijke verplaatsingen (naar het werk, het ziekenhuis …). Cafés en restaurants sluiten om 23 uur.
Voorts zijn mondneusmaskers in de provincie Antwerpen voor iedereen boven 12 jaar verplicht. Ze moeten worden gedragen op het publiek domein én op plaatsen waar de fysieke afstand van 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd. Deze verplichting geldt niet tijdens het nuttigen van eten en drinken en in de private sfeer (thuis).
In alle horecazaken moet de fysieke afstand van anderhalve meter tussen de gezelschappen te allen tijde gegarandeerd zijn, tenzij de gezelschappen van elkaar gescheiden zijn met een fysieke afscheiding. Individuele registratie is verplicht. Om contactonderzoek mogelijk te maken moeten deze gegevens gedurende vier weken worden bijgehouden. In restaurants en cafés wordt het gezelschap aan een tafel bovendien beperkt tot een strikt maximaal aantal personen of tot een gezelschap dat bestaat uit leden van hetzelfde gezin.
Voor markten gelden dezelfde regels als in winkels: geen ‘funshoppen’. Antwerpenaren gaan alleen naar de markt of met kinderen jonger dan 12 jaar. Een begeleider mag een hulpbehoevende vergezellen. Een markt- of winkelbezoek duurt niet langer dan 30 minuten. Kramen die ingericht zijn als een horecagelegenheid zijn niet toegelaten op markten.
Telewerk wordt weer verplicht, behalve wanneer dit volstrekt onmogelijk is.
Ook op sporten staat een rem: individuele contactsporten worden verboden. Ploegsporten zijn verboden voor sporters boven de 18 jaar.
In de meest getroffen zone (stad Antwerpen, Zwijndrecht, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Boechout, Borsbeek, Mortsel, Hove, Lint, Kontich, Edegem, Aartselaar, Boom, Niel, Schelle, Hemiksem en Rumst) worden nog bijkomende maatregelen genomen: alle evenementen en feesten zijn ten strengste verboden, feestzalen sluiten en alle fitnesscentra sluiten.
29-07-2020 om 10:17
geschreven door Gust Adriaensen
Overzicht: deze maatregelen gaan vandaag in
Premier Sophie Wilmès (MR) kondigde maandag op de persconferentie na afloop van de Nationale Veiligheidsraad nieuwe maatregelen aan om het coronavirus in te dijken. De bubbel wordt statisch en gaat naar vijf, ook het winkelen moet anders. Die nieuwe regels gelden voor minstens vier weken. In Antwerpen gelden nog extra maatregelen.
Sociale bubbel
De losse regeling met vijftien personen, die bovendien week na week konden veranderen, maakte het erg moeilijk om de heropflakkering van het coronavirus te onderdrukken.
Daarom wordt de bubbel opnieuw teruggeschroefd. Een gezin mag de komende vier weken nog vijf personen in zijn sociale bubbel toelaten, kinderen niet meegerekend. En vooral: die bubbel moet de komende vier weken dezelfde blijven.
Geen extra bubbel van 10
Na heel wat verwarring over de grootte van onze sociale bubbels heeft het ministerieel besluit nu voor duidelijkheid gezorgd. Op café of restaurant mag je enkel met je eigen sociale bubbel van vijf. Hetzelfde geldt voor een barbecue of tuinfeestje. En voor zulke activiteiten ligt het maximum aantal aanwezigen op tien. Er is dus geen sprake van een extra bubbel van tien.
Telewerken
Ook telewerken wordt terug ten zeerste aanbevolen. ‘Telewerken was nog steeds de norm, maar die aanbeveling verminderde. Eventueel zal in shifts moeten worden gewerkt, dat nu eens de ene persoon van thuis werkt, en dan weer een collega.’
Wat winkelen betreft: dat moet voortaan weer alleen gebeuren. Klanten mogen maximum 30 minuten in de winkel doorbrengen, behalve als je op afspraak komt.
Evenementen teruggeschroefd
Daarnaast worden ook de toegestane evenementen teruggeschroefd. Het was oorspronkelijk de bedoeling om het aantal personen op evenementen - vandaag 200 binnen en 400 buiten - vanaf 1 augustus te verdubbelen. Het is een halvering geworden, naar 100 binnen en 200 buitenshuis. Op die evenementen zijn mondmaskers ook verplicht.
De gratis rittenkaart voor het openbaar vervoer, die op 17 augustus zou ingaan, is uitgesteld. De gratis treintickets zullen pas vanaf september beschikbaar zijn, om mensenmassa’s te vermijden op drukbezochte plaatsen, zo zei Wilmès.
Een mondmasker dragen wordt niet verplicht, maar wie buiten komt, moet er wel een op zak hebben. ‘De lijst met plekken waar een masker altijd moet gedragen worden, is al heel lang. Maar een masker altijd en overal verplichten, is heel moeilijk.’, zei Wilmès.
Meer handelszaken moeten vanaf vandaag contactinformatie vragen aan klanten. Naast de horeca moeten ook wellnesscentra, zwembaden, casino’s, speelzalen, theaters, bioscopen, organisatoren van sportlessen in groep en congres- en feestzalen zich aan die regel houden.
Provincie Antwerpen
‘De epidemiologische situatie in de regio Antwerpen dwingt ons er helaas toe om bovenop de bijkomende maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad heeft genomen aanvullend aangepaste maatregelen te nemen’, zei provinciegouverneur Cathy Berx maandagavond laat.
De meest in het oog springende maatregel is de avondklok in de hele provincie: het openbaar sociaal leven stopt tussen 23.30 en 6 uur. Iedereen moet dan thuis zijn, tenzij voor noodzakelijke verplaatsingen (naar het werk, het ziekenhuis …). Cafés en restaurants sluiten om 23 uur.
Voorts zijn mondneusmaskers in de provincie Antwerpen voor iedereen boven 12 jaar verplicht. Ze moeten worden gedragen op het publiek domein én op plaatsen waar de fysieke afstand van 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd. Deze verplichting geldt niet tijdens het nuttigen van eten en drinken en in de private sfeer (thuis).
In alle horecazaken moet de fysieke afstand van anderhalve meter tussen de gezelschappen te allen tijde gegarandeerd zijn, tenzij de gezelschappen van elkaar gescheiden zijn met een fysieke afscheiding. Individuele registratie is verplicht. Om contactonderzoek mogelijk te maken moeten deze gegevens gedurende vier weken worden bijgehouden. In restaurants en cafés wordt het gezelschap aan een tafel bovendien beperkt tot een strikt maximaal aantal personen of tot een gezelschap dat bestaat uit leden van hetzelfde gezin.
Voor markten gelden dezelfde regels als in winkels: geen ‘funshoppen’. Antwerpenaren gaan alleen naar de markt of met kinderen jonger dan 12 jaar. Een begeleider mag een hulpbehoevende vergezellen. Een markt- of winkelbezoek duurt niet langer dan 30 minuten. Kramen die ingericht zijn als een horecagelegenheid zijn niet toegelaten op markten.
Telewerk wordt weer verplicht, behalve wanneer dit volstrekt onmogelijk is.
Ook op sporten staat een rem: individuele contactsporten worden verboden. Ploegsporten zijn verboden voor sporters boven de 18 jaar.
In de meest getroffen zone (stad Antwerpen, Zwijndrecht, Stabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Ranst, Boechout, Borsbeek, Mortsel, Hove, Lint, Kontich, Edegem, Aartselaar, Boom, Niel, Schelle, Hemiksem en Rumst) worden nog bijkomende maatregelen genomen: alle evenementen en feesten zijn ten strengste verboden, feestzalen sluiten en alle fitnesscentra sluiten.
29-07-2020 om 10:17
geschreven door Gust Adriaensen
26-07-2020
'De Bijbel en de evolutietheorie gaan perfect samen'
De Nederlandse topwetenschapper Cees Dekker ziet in de wetmatigheden van de kosmos de hand van God. In een interview met De Standaard (25 juli) zegt hij: 'Een religieuze duiding van de werkelijkheid vind ik redelijker dan een atheïstische.'
Een fragment:
'Ik geloof in een God die er is en die zich verhoudt tot deze wereld. Dat is niet nieuw. Grote wetenschappers als Kepler zochten al naar de wetmatigheden die de schepper in deze wereld heeft gelegd. Alleen al het feit dat de natuur wetmatigheden kent, is toch opmerkelijk. Die wetmatigheden hangen bovendien heel mooi onderling samen.'
'De hele finetuning van het universum, het feit dat vanaf de oerknal fundamentele krachten op elkaar afgestemd waren waardoor miljarden jaren later leven kan ontstaan, is dat louter toeval? Ik zie daar een planmatigheid in. En dat is maar een voorbeeld.'
'De waardigheid van elk mens, godservaringen, een sterke innerlijke overtuiging van een zin van het leven, persoonlijkheid, vrije wil, ... al die zaken wakkeren een religieuze overtuiging bij me aan. Ik kan dat echt niet goed verklaren vanuit een puur materialistische blik waarin alles louter toevallige beweging van atomen is. In zo'n atheïstisch beeld zijn al die noties in essentie illusies. Maar in een religieus wereld beeld valt dat alles op zijn plaats. Zulke overwegingen maken dat ik intellectueel meer geneigd ben een religieus wereldbeeld aan te hangen dan een atheïstisch.'
26-07-2020 om 20:39
geschreven door Gust Adriaensen
24-07-2020
Denkend aan Mia...
In De Standaard van 22 juli gaat barones Mia Doornaert nog maar eens tekeer tegen de zgn. 'wokers'. Maar ze heeft toch vooral over zichzelf. Een fragment:
'Eind september 1969 in New York, aan de enorme krantenkiosk van Grand Central Station. Ik stak mijn hand uit naar een Paris Match met de mooie Grace Kelly en haar fotogenieke familie op de cover. Plots hoorde ik: ‘Don’t buy it. Educate yourself!’ Dat riep een baardige jongeman met lang haar en – hoe kon het op dat moment anders – een Woodstock T-shirt.
Ik zag er toen in mijn flower child-jurkje en met mijn lange haren nog jonger uit dan mijn 23 lentes, en ik was voor hem per definitie een leeghoofd dat alleen ‘boekskes’ las.
Ik was te verbouwereerd om onmiddellijk op die arrogantie te reageren. Achteraf zei ik mezelf dat ik hem bij zijn T-shirt had moeten grijpen en zeggen: ‘Wel, van education gesproken, wat vind je van Sophocles’ Antigone, en van Goethes Faust, en Huizinga’s Herfsttij der Middeleeuwen, en Herman Melvilles Moby Dick, en William Thackerays Vanity Fair, en van Simone de Beauvoir? En James Baldwins The fire next time, dat ik in mijn rugzakje heb zitten? Dat zou overigens geen opschepperij geweest zijn, want ik had toen al universitaire studies, twee jaar als lerares Latijn en Grieks, een vele jaren van het verslinden van boeken achter de rug. Van ‘voed jezelf op’ gesproken'.
--------------------
o
Ach, hoe spontaan en kinderlijk-naïef komt Mia hier weer uit de hoek. Heerlijk. Hoe wordt zij nog gegrepen door de herinnering aan de romantische flower-power van de Woodstockgeneratie! Flower-child jurkje en lange haren, om van te smelten. Maar de jaren vliegen. Weg zijn de flowers, de lange haren, het zalige linkse hippiegevoel, de rode grote principes en barricades... eilaas. Mia leerde op tijd de echte wereld, de echte realiteit kennen. Maar wat niet veranderd is: zij durft met haar 74 winters de blik nog op zichzelf richten. Met recht en reden. En wat ziet zij, wat zien wij? Uiteraard niet langer het frisse, onbevangen meisje met het flower-power jurkje en de lange haren. Maar een zorgvuldig gesoigneerde dame in haute couture, het kapsel onberispelijk, de bijoux opvallend en toch smaakvol, de blik streng, de mondhoeken meer en meer à la Jeanne Moreau. Een dame, een barones van stand.
Maar nu terug naar de wilde jaren. Wat een schokkende en toch frisse botsing tussen het intellectuele, literaire rugzakje dat zij met haar 23 lentes -iedere Woodstockganger zou haar nog heel wat jonger geschat hebben: 'schön sind die Mädel von siebzehn, achtzehn Jahr...'- meetorste., én de lieflijke, mild-anarchistische Woodstocksetting en -generatie. Laten we met schroom de inhoud van Mia's rugzakje nog eens overlopen. Toch onvoorstelbaar wat een onschuldig Vlaams meisje, weliswaar afgestudeerd aan de Leuvense universiteit -maar iedereen die in die jaren op de stoelen van de Leuvense auditoria zat, weet hoe pril en ongerept de meisjes op de eerste rijen waren-, in haar rugzakje mee naar New York zeult! Verrassend ook. De keuze roept vragen op. Ze bestrijkt de 5de eeuw voor Christus tot de 20ste. Mooi. Maar waarom zitten er 23 eeuwen tussen Sophocles en Goethe? Waarom gaf Mia de Bijbel en de Odyssee geen toegang tot haar rugzak? Waar is onze trots: de Nederlandstalige literatuur?
Ja, waarom geen ‘Van den Vos Reynaerde’ in haar flower-powerrugzakje? Die onverslijtbare 'Van den Vos Reynaerde'. Een transpositie naar vandaag opent een wereld vol inzichten maar ook vol van verrassingen,die het menselijke bedrijf ons biedt . De wereld van macht, bedrog, hebzucht, intriges, sluwheid, geilheid. De wereld van alle hoofdzonden en ondeugden.
En uiteraard is het een extreem boeiend spel de Vospersonages in een hedendaags politiek jasje te stoppen. Niet minder opwindend is te proberen journalisten, commentatoren, columnschrijvers, hoofdredacteurs, in 'Van den Vos Reynaerde in te passen.
En mijn gedachten dwalen dan weer af naar Mia. Kan zij een plaats krijgen in een hedendaagse 'Vos'? Zonder aarzelen zeg ik gedecideerd: nee. Vrouwmensen spelen er geen rol van betekenis in en ‘geen betekenis’ is niet aan Mia besteed. Mia is geen kip zonder kop, zoals Coppe, Pinte, Sproete, Mia is geen moederdier zoals Roede. Mia heeft misschien iets van een kruising van Hersinde en Hermeline. Ietsiepietsie.
Nee, nee. Mia is vooral zichzelf: het flowermeisje van toen, de barones van nu.
24-07-2020 om 10:13
geschreven door Gust Adriaensen
19-07-2020
Coronacrisis weegt zwaarder en zwaarder
Nu het aantal besmettingen weer fors stijgt, weegt corona zwaarder en zwaarder op de mentale weerbaarheid van individu, families en gemeenschap.
Dat is niet alleen een aanvoelen maar ook te horen aan de gesprekken. Vooral oudere mensen zijn ongerust, hebben angst, zien de toekomst somber tegemoet. Er sluipt iets dreigends, iets gevaarlijks, iets destabiliserends, iets uitzichtloos in de geesten van een hele generatie.
Die gevoelens worden nog versterkt door het uitdagende en roekeloze gedrag van vooral de jongere generaties. Zij voelen zich onaantastbaar of zijn van mening dat een besmetting voor hen zonder gevaar is.
Dat gedrag wordt door ouderen aangevoeld als een gebrek aan respect en zorg voor hen. Bruut gezegd: 'Het is niet erg dat bejaarden het loodje leggen. Dan komt er meer plaats en minder zorg voor ons.'
19-07-2020 om 20:26
geschreven door Gust Adriaensen
16-07-2020
Abortus: non-issue?
In De Standaard van 15 juli, noemt een forumdeelnemer de discussie omtrent abortus , een 'non-issue', omdat het gaat over 'de subgroep van 'de 500 vrouwen die jaarlijks naar Nederland trekken', die tussen 12 en 18 weken een niet medisch gemotiveerde abortus wil en deze niet kan krijgen in België'.
Een non-issue kan abortus (net als euthanasie en heel wat andere problemen die te maken hebben met leven en dood voor individu, gemeenschap of aardbol) niet genoemd worden.
De belangrijkheid van het voorwerp van een wet wordt niet afgemeten aan het aantal mensen dat gebruik maakt van een wettelijke mogelijkheid. Dergelijke redenering zou ook zonder problemen kunnen leiden tot het wettelijk mogelijk maken van de doodstraf en de uitvoering ervan (door onthoofding, injectie, ophanging, elektrocutie, ...) .
Het is bijzonder opvallend dat nogal wat mensen die enorm hoog oplopen met de normen en waarden van de westerse wereld, het respect voor de lichamelijke en mentale integriteit van de ander nu eens als een van de hoekstenen daarvan beschouwen, dan weer de rechten van het ongeboren kind als onbestaande en van nul en generlei waarde proclameren.
16-07-2020 om 16:19
geschreven door Gust Adriaensen
15-07-2020
Antwoorden aan Dikke Freddy
BRIEVEN VAN DIKKE FREDDY
Aan hare keizerlijke en koninklijke hoogheid prinses Astrid
Erik Vlaminck
Woensdag 15 juli 2020 om 3.25 uur
Geachte mevrouw,
Ik kan mij voorstellen dat uw echtgenoot u ’s morgens aan de ontbijttafel regelmatig om raad vraagt. De vele banken waar uw Lorenz een vinger in de pap heeft, kreunen onder de last van wispelturige schuldenaars en roekeloze regeringen die sneller geld rondstrooien dan het gedrukt kan worden. Het kan niet anders of uw man vertrekt elke ochtend met lood in de schoenen naar een vergadering waar het hoofdpunt op de agenda andermaal het aanhalen van de buikriem is.
En dat terwijl u lichtvoetig naar een koffiegesprek vertrekt bij de banken die onder uw Hoge Bescherming floreren als nooit tevoren. De Belgische voedselbanken hebben immers meer klanten dan ooit. In 2018 kon jubelend gemeld worden dat er bij de voedselbanken maandelijks 150.000 unieke klanten passeerden. In 2019 werd het record ruimschoots opgetrokken naar 165.000 hongerlijders. Vorige maand stond de teller op 195.000. De banken van uw prins Lorenz kunnen alleen jaloers zijn op zo’n groeicurve.
Ik schrijf u deze brief omdat ik u een verfrissend plan wil voorstellen om uw voedselbanken nog populairder te maken. Zou het geen idee zijn om de tweehonderdduizendste klant, die zich ongetwijfeld kort na de nationale feestdag zal aandienen, te verrassen met een geschenkpakket? De officiële televisiezenders kunnen daarbij aanwezig zijn om de heuglijke gebeurtenis luister bij te zetten.
Uiteraard wordt het feestelijke pakket door u overhandigd, maar u kunt zich protocollair laten omringen door Sophie Wilmès en Wouter Beke, onze daadkrachtige minister van Armoedebestrijding. De cadeaumand zou bijvoorbeeld opgevuld kunnen worden met fleurig voedselbankfruit met daartussen enkele enveloppen die de echte extra’s zijn. Dat kunnen voorrangsbonnen zijn waarmee je binnen de maand naar een tandarts of een oogarts kunt gaan (u moet maar eens proberen om, zonder voorspraak, dit jaar nog een plekje op een tandartsstoel te krijgen).
Ik wil mijn schrijven eindigen met de beleefde vraag of u mij kunt laten weten waar en wanneer het verrassingspakket zal worden uitgereikt. Die voorkennis zou soelaas kunnen brengen voor de kloppende kiespijn die ik rechts achteraan heb en voor de troebele blik in mijn linkeroog. Het zou mij ook in de gelegenheid kunnen stellen om zowel mevrouw Wilmès als meneer Beke enkele persoonlijke vragen te stellen.
Met de meeste hoogachting,
Frederik De Meester,
ten paleize ook gekend als Dikke Freddy.
-------------------
Beste Dikke Freddy,
Inderdaad, u bent ten paleize gekend als Dikke Freddy. Dat bewijst de grote eenvoud waarmee Wij de gewone burger bejegenen. Mijn lieve broer, die loopt ook geregeld door de paleisgangen, en die noemen we wel eens Dikke Laurent. Sympathiek, niet?
Het doet mij veel deugd aan mijn prinselijk hart, dat u zoveel waardering en empathie toont voor het werk van mijn keizerlijke gemaal. Hij heeft, zoals u komt te schrijven, een heel zware missie. Geregeld moet ik lood uit zijn schoenen verwijderen of onze hofleverancier van lederwaren vragen enkele gaatjes bij te boren in zijn broeksriemen.
Ja, met hart en ziel ben ik verknocht aan de voedselbanken. Bedankt voor uw informatie over het groeiende succes ervan. Prinselijke bescherming mist nooit haar effect. Uw voorstel van een fruitkorf kan wel met madame Wilmès geregeld worden, denk ik, maar die enveloppen zal geen kattenpis zijn.
Hebt u uw tanden altijd wel goed gepoetst Dikke Freddy? Ik heb geen enkel gaatje.
Tot ziens,
Astrid
15-07-2020 om 20:27
geschreven door Gust Adriaensen
12-07-2020
Corona-ongerijmdheid
't Was mooi weer vandaag.
Dan loopt Postel vol met Nederlanders en Belgen.
De terrassen van de drie tavernes puilen uit. Maar ook binnen is het druk, druk, druk. De anderhalvemeterregel is een fictie. Mondmaskers voor de klanten zijn niet verplicht, worden ook niet gedragen.
's Avonds om 18 uur hebben de vespers in de abdijkerk plaats. Buiten de norbertijnen zijn er zes aanwezigen. Met mondmasker. Ze zitten ver uit elkaar.
Dat was de situatie overal in de horeca en in de kerken.
Mensen die een eredienst bijwonen moeten een mondmasker dragen. Ondanks het feit dat er weinig kerkgangers zijn en de ruimte groot is.
Mensen in de cafés, op de terrassen, in de restaurants hoeven dat niet te doen,. Ondanks de enorme drukte.
Begrijpe wie kan.
12-07-2020 om 21:25
geschreven door Gust Adriaensen
11-07-2020
Goede Vrienden, Een diepe ontgoocheling en een moeheid samen met de vaste en eensgezinde wil om ook in deze steeds moeilijker worden situatie elkaar te blijven helpen, dat is, voor zover ik kan waarnemen het overwegend levensgevoel van het Syrische volk. Nochtans vraagt dit volk niets anders dan in vrede te mogen leven in eigen land met de ruime mogelijkheden die het rechtmatig toekomt. De oorlog duurt nu al meer dan negen jaar. Deze had niets te maken met een “spontane volksopstand” of een “burgeroorlog” want die zijn er niet geweest. We hebben zelf gezien hoe het hier begon. De grootmachten wilden de olie, de gas voor zichzelf en de “Amerikaanse” pijplijn hier aanleggen en vooral de onafhankelijkheid breken. Het volk, het leger en de regering hielden echter vast aan hun soevereiniteit. Daarom vormde de “internationale gemeenschap” een overweldigende militaire coalitie om het volk uit te moorden en het land te verwoesten. Dat is behoorlijk gelukt maar volk, leger en regering bleven eensgezind én overeind, ook dank zij trouwe bondgenoten. Om deze misdaden in de openbare opinie te rechtvaardigen werden wereldwijd door de media monsterleugens verspreid over een president die zijn eigen volk martelt, uithongert en doodt. Dit blijft het voorwendsel van het westen tot op vandaag. Hiervoor werden uit heel de wereld een niet aflatende stroom van de gruwelijkste koppensnellers geronseld. Dank zij internationale hulp stonden ze zonder enige moeite, super betaald en bewapend in Syrië. En nog ging het volk niet op de knieën voor criminele heersers. Dan werden embargo’s en sancties opgelegd om het leven te verstikken en voor de Syrische lire werd een vrije val voorzien (van 60 SL voor de oorlog naar 1000 SL tijdens de oorlog nu naar 2500 SL voor één dollar!). Het toppunt is nu de draconische Caesar wet die zware straffen oplegt aan ieder die op welke wijze ook het Syrische volk helpt. In plaats van het volk te steunen tegen de terroristen, bij de heropbouw en de strijd tegen de corona virus, maakt de internationale gemeenschap op de meest onmenselijke wijze misbruik van de moeilijkheden in de hoop het leven van het Syrische volk helemaal te kunnen verstikken. “Met alle Syriërs die in Syrië leven zijn we moe en uitgeput. Wij zijn ook in opstand tegen de westerse politiek die de toestand laat verrotten zonder de minste moeite te doen met de wettige regering van het land contact te nemen. Wij revolteren tegen de sancties die opgelegd worden aan de 17 miljoen Syriërs die leven in het gebied dat door de regering wordt bestuurd. Wij revolteren tegen de onwettige bezetting van 30 % van ons land, dat behoort tot de 50 stichters van de VN. Wij revolteren tegen de illegale bezetting door het Turkse en Amerikaanse leger en de bezetting van de oliebronnen, waaraan het land zelf grote nood heeft. Wij revolteren tegen de onbeperkte Turkse en westerse steun en de steun van de internationale NGO’s aan de fanatieke terroristen die de provincie Idlib bezetten” (dr. Nabil Antaki, 1 juli 2020: https://www.mondialisation.ca/guerre-sanctions-corona-cesar-crise-economique-et-quoi-encore/5647137). Onze Belgische politici en media zorgen weer voor een treffende illustratie van steun aan deze huichelachtige en misdadige politiek. Dinsdag hebben Duitsland en België voor de Veiligheidsraad van de VN een voorstel neergelegd om “humanitaire hulp” voor Syrië vanuit Turkije en Jordanië, buiten controle van Syrië, voor een jaar te verlengen. Het voorwendsel is de vluchtelingen in N. Syrië helpen. De werkelijkheid is het blijven steunen van terroristen in de gebieden die door Turkije en Amerika gecontroleerd worden. Nu al laten deze illegale bezetters Syriërs die naar regeringsgebied willen vluchten niet gaan en zijn een onafhankelijk Koerdistan aan het maken. Uiteraard hebben Rusland en China dit voorstel weggestemd. Rusland heeft nu zelf een voorstel ingediend waardoor humanitaire hulp langs één overgang, door de regering gecontroleerd, werkelijk aan de vluchtelingen kan gegeven worden. Natuurlijk werd dit weggestemd (7 tegen, 4 voor, 4 onthoudingen). Ofwel weten onze politici en journalisten niet wie de echte oorzaak zijn van het lijden en onrecht in Syrië en dan zijn ze onbekwaam. Weten ze het eigenlijk wel, dan zijn het gewetenloze handlangers van een satanisch werk. Het Syrische volk is doodmoe maar blijft vastberaden tegen een internationaal georganiseerd crimineel netwerk weerstand bieden. ******* In onze bezinning over de Europese identiteit kijken we naar de middeleeuwen en de tijd van de verlichting. Volgende keer hopen we af te sluiten. P. Daniel
11-07-2020 om 09:32
geschreven door Gust Adriaensen
09-07-2020
Hebzucht luidt de val van onze beschaving in
Dit opinieartikel heeft Bijbelse allures.
Enkele Bijbelcitaten over 'hebzucht': • Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte.Prediker 5:9 .Wie rijk wil worden, staat bloot aan verleiding, raakt in een valstrik en valt ten prooi aan dwaze en schadelijke begeerten die een mens in het verderf storten en ten onder doen gaan.1 Timoteüs 6:9 Hij zei tegen hen: ‘Pas op, hoed je voor iedere vorm van hebzucht, want iemands leven hangt niet af van zijn bezittingen, zelfs niet wanneer hij die in overvloed heeft.’Lucas 12:15 Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend.1 Timoteüs 6:10 Wat heeft een mens eraan als hij de hele wereld wint, maar er het leven bij inschiet?Marcus 8:36 Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Prediker 5:14
09-07-2020 om 10:36
geschreven door Gust Adriaensen
06-07-2020
De vespers in de abdij van Postel
Zin in of nood aan een half uurtje quality time?
De avonddienst in de abdij van Postel biedt u die kans.
Elke dag om 18 uur komen de norbertijnen die op dat ogenblik in de abdij verblijven samen om samen met de andere aanwezigen de vespers te bidden en te zingen.
Een hymne, psalmen, een lezing, enkele minuten stilte, het Magnificat, het Onzevader, een zegenlied, een Marialied...
In al hun eenvoud 30 kwaliteitsvolle en deugddoende minuten. Nog niet meegemaakt? Echt eens proberen!
06-07-2020 om 19:59
geschreven door Gust Adriaensen
Ennio Morricone overleden
Italiaanse componist Ennio Morricone overleden
De Italiaanse componist Ennio Morricone is op 91-jarige leeftijd overleden.
06-07-2020 om 09:19
geschreven door Gust Adriaensen
03-07-2020
'Absolute gewetensvrijheid'
In DS van 3 juli heeft Bart Brinckman het over de politieke rel rond de eventuele aanpassing van de abortuswet.
Klaarblijkelijk herleidt Brinckman 'ethische dossiers' tot abortus en euthanasie. Daar zou volgens hem 'absolute gewetensvrijheid' moeten gelden.
Wat is 'absolute gewetensvrijheid'? Bestaat die wel? Leidt die niet tot 'absoluut individualisme' en bestaat dan niet het gevaar dat een aantal waarden waarop men zich zo graag beroept, wanneer men het heeft over de westerse normen en waarden, gewoonweg bij het afval worden gekieperd?
En bestaan er geen andere 'ethische dossiers'? Bijvoorbeeld: milieuzorg, rechtvaardige fiscaliteit, sociale rechten, armoede- en discriminatiebestrijding, enz. ? Moeten op die terreinen ook de 'absolute gewetensvrijheid en het absolute individualisme' gelden?
03-07-2020 om 20:51
geschreven door Gust Adriaensen
Goede Vrienden, Op 25 mei 2020 hield een blanke agent met zijn knie de Afro-Amerikaan Georges Floyd in Minneapolis (Minnesota, VS) zo lang tegen de grond dat deze laatste stierf. Deze beelden gingen de wereld rond. Protestbetogingen tegen racisme en tegen het politiegeweld groeiden alom in de VS, in Berlijn, in Londen, in Amsterdam, in Brussel. Met enorme muurschilderingen en beelden van Georges Floyd, samen met de slogan BLM (Black Lives Matter, het leven van zwarten heeft waarde, een beweging opgericht in 2013!), werden massabetogingen georganiseerd met plunderingen en vernielingen. Het knielen van blanken voor zwarten in volle straat werd het teken van solidariteit. Onderdrukking van kleurlingen, slavenhandel, racisme zijn mensonwaardig. De islam bracht een bijzonder onterende en hardnekkige slavenhandel voort, slavernij bloeide eveneens weelderig in Afrika en menige Europese “beschaving” werd in de tijd van de kolonisatie opgebouwd dank zij massa’s slaven van onderdrukte volkeren. In volle eeuw van de “verlichting”, de filosofie en de wetenschap, de periode van de zogenaamde “vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid” kende de slavenhandel zijn bloeitijd. Vanaf de 2e helft van de 19e eeuw zal officieel slavernij afgeschaft worden. Het Amerikaanse volk zal een extra inspanning moeten leveren om alle vormen van racisme weg te werken. Racisme is echter als een virus en vindt een voedingsbodem in het westers kolonialisme, dat zelf het gevolg is van een bepaald politiek systeem: het kapitalisme. Een vals geloof maakt het allemaal nog veel erger. Het streven naar een aards messianisme (de zionisten voor een Groot Israël en een zuivere joodse staat, Erdogan voor een nieuw Ottomaans Rijk, de VS voor een alleenheerschappij over de wereld) levert slechts dood en vernieling op en tenslotte zelfvernietiging. “Het racisme is wezenlijk verbonden met de overtuiging van de blanke man, dat hij tot het uitverkoren volk behoort en dat God hem daarom zegt de wereld te regeren om deze vrij van chaos te houden” (prof. Chems Eddine Chitour, 29 juni 2020: https://www.mondialisation.ca/le-racisme-et-le-mythe-des-races-superieures-loccident-en-questionnement/5647004) God heeft de mens geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en daarom hebben allen dezelfde menselijke waardigheid. Ieder mensenleven telt. En de waarde van een beschaving kan gemeten worden aan de wijze waarop de meest kwetsbaren in de samenleving worden beschermd. De meest kwetsbaren zijn nu zeker niet de zwarten of de moslims. Het zijn de ongeboren kinderen, de bejaarden, de armen en wereldwijd worden de christenen veruit het meest gediscrimineerd (alg. overzicht: https://www.opendoors.nl/ranglijst/syrie; laatste rapport van Kerk in Nood: https://www.lesalonbeige.fr/le-combat-de-laed-aupres-des-chretiens-opprimes/). Abortus en euthanasie zijn een menselijke samenleving onwaardig, des te meer omdat onze tijd kan beschikken over de vele middelen van een moderne medische vooruitgang. Deze wijsheid kende Hippocrates reeds in de vijfde eeuw voor onze tijdrekening. De huidige wereldwijd explosie van BLM massamanifestaties heeft vele en complexe achtergronden. Ze is echter helemaal geen spontane reactie tegen discriminatie maar is georganiseerd om o.m. de president van de VS ten val te brengen, het land te ontwrichten en om uit de chaos een “nieuwe wereldorde” door te drukken. Op gelijkaardige wijze werd de “oranje revolutie “ georganiseerd in Oekraïne, “de roze revolutie” in Georgië en de “Arabische lente” in het M.O. Al deze revoluties hebben behoorlijk wat marxistisch-leninistische wortels. En wat het knielen van blanken voor zwarten in volle straat betreft, dit is een huichelachtig racistisch gebaar, dat groepen mensen tegen elkaar opzet en anderen beschuldigt zonder zelf enige verantwoordelijkheid te erkennen. Uiteindelijk gaat het om twee tegengestelde levenshoudingen die zich steeds duidelijker manifesteren. De media spreken graag van “progressieven” en “conservatieven” maar dat geeft een totaal verkeerd beeld. De eerste groep zijn eerder barbaren, die alles wat uit het verleden komt willen afschaffen, vernietigen en vervangen. Niets wat eens waarde had, mag nog aanvaard worden. Niets mag als vaststaand erkend worden. Er mogen geen grenzen meer zijn. Het meest vreemde, onnatuurlijke, immorele, lelijke, onrechtvaardige, schokkende, moet als het “nieuwe normale” opgelegd én openlijk toegejuicht worden. Ieder mens moet zich als individu zelf opnieuw bepalen en uitvinden, precies zoals hij/zij het graag heeft. Hiermee worden chaos, ongeluk en zelfvernietiging verheerlijkt. De andere groep zijn de liefhebbers van waarheid, goedheid, schoonheid en rechtvaardigheid. Zij willen de tradities en morele principes respecteren en beseffen dat deze een orde en een fundament bieden om zich als individu en samenleving te kunnen ontplooien. De maatschappij vernieuwen is voor hen de maatschappij verheffen tot een hoger moreel, menselijk, cultureel niveau. Zij eerbiedigen de orde van de geschapen werkelijkheid. Zij genieten van de seksuele verscheidenheid van man en vrouw en willen het huwelijk en het gezin hoogachten als de basis voor een gelukkige samenleving. De traditionele deugden hebben voor hen blijvende waarden: verantwoordelijkheid, trouw, waarheidsliefde, goedheid, ijver…Twee onverzoenlijke kampen staan hier tegenover elkaar: de enen strijden voor dood en vernieling, de anderen voor het leven, de waardigheid en het geluk. Er is geen compromis mogelijk. Het is ofwel satan ofwel God.
We geven een eerste bezinning over de Europese identiteit, laten we zeggen, onze westerse beschaving Volgende week hierop een vervolg en slot. P. Daniel
03-07-2020 om 15:07
geschreven door Gust Adriaensen
02-07-2020
'Schaf rusthuizen gewoon af'
Gerontoloog Peter Janssen stelt in DS van 2 juli dat woonzorgcentra te duur zijn, achterhaald en broeihaarden voor ziekten. Bovendien wil niemand er later naartoe. Peter Janssen geeft acht redenen waarom we beter af zijn zonder rusthuizen.
Het is de verdienste van gerontoloog Jansen dat hij onverbloemd wijst op een aantal pijnpunten in de huidige ouderenzorg via wzc's.
De tekst doet ons nadenken over de manier waarop in onze samenleving omgegaan wordt met bejaarden. Die houding heeft natuurlijk fundamenteel te maken met het systeem waarin kinderen en kleinkinderen floreren of gevangen zitten. Daarin is geen plaats meer voor zorgbehoevende en/of zwakke ouders of grootouders. Die worden dus geconcentreerd en gesegregeerd in grote en kleine instellingen, en onder de hoede geplaatst van betaalde krachten.
Dat dit artikel vrij heftige reacties oproept in de krant, heeft ermee te maken, denk ik, dat vele mensen aanvoelen of beseffen dat Jansen ten gronde gelijk heeft, en dat het verblijf in wzc's voor nogal wat bejaarden en verschrikking is, zeker als ze daartoe (vaak door familie) gedwongen werden.
De confrontatie met het onvermogen en/of de onwil om wat moreel goed is te doen, nl. ouders of grootouders bij te staan, is niet plezierig.
02-07-2020 om 15:49
geschreven door Gust Adriaensen
Is de luchthaven van Deurne nodig?
In Antwerpen betaalt het Franse exploitatiebedrijf EGIS gemiddeld ongeveer 250.000 euro per jaar voor een volledig uitgeruste luchthaven van 188 ha. Dat is niet meer dan een winkel op de Meir. Voor de luchthaven van Deurne geeft het ter griffie neergelegde waarderingsverslag een waarde aan van 115.367.000 euro. Met een concessievergoeding van 236.563 euro in 2017 gaat het om een vergoeding van 0,205 procent op de gebruikte investering. Het subsidiebedrag dat door de Vlaamse overheid aan de luchthavens van Antwerpen en Oostende wordt uitbetaald, bedraagt ongeveer 32 miljoen euro, dat is bijna het dubbele van de omzet. Recent werd nog eens 300.000 euro voor de luchthaven van Deurne vrijgemaakt voor bijkomende 'veiligheidsmaatregelen'.
Kortom, er wordt voor een onrendabele luchthaven als Deurne (amper 50 km van Zaventem) extreem 'onzindelijk gesmost' met miljoenen euro's van de belastingbetaler.
Argumenten voor het behoud van Deurne zijn er niet. Alleen ridicule prestigedrang .
02-07-2020 om 09:25
geschreven door Gust Adriaensen
01-07-2020
Literatuurcanon
In DS van 27 juni wijdt hoofdredacteur Verhoeven een commentaarstuk aan de nieuwe canon van de Nederlandstalige literatuur.
De essentie van Verhoevens betoog is zijn waarschuwing tegen 'het leggen van literatuur en kunst naast de lat van het moreel wenselijke'.
Dat is wat in de nieuwe canon gebeurd is met 'Black Venus' van Geeraerts. De roman wordt niet omwille van literaire redenen geschrapt maar met een moreel argument.
In 2020 gebeurt dat dus door canonsamenstellers die wellicht, als het ze goed uitkwam, vroeger tekeer gingen tegen de literatuurbevoogding door de Kerk, maar nu in hetzelfde bedje ziek zijn.'Het kan verkeren', zei Bredero. Die zit er nog wel in.
Nog twee overwegingen bij Canon-2020: 1. De minieme vertegenwoordiging van vrouwen.: 5%. De laatste is Ida Gerhardt met een dichtbundel die dateert van 1955. 2. 'Het verdriet van België' van Claus verscheen in 1983 en Mulisch' 'De ontdekking van de wereld' in 1992.
Ook al worden uitsluitend auteurs die overleden zijn opgenomen in de canon, betekent dat toch dat er in de literatuurproductie in de Lage Landen bij de Zee, de laatste 3, 4 decennia, geen enkel werk geschreven werd dat volgens de canonsamenstellers voldoende kwaliteiten had om 'gecanoniseerd' te worden.
Nog erger is het gesteld met de poëzie. Geen enkele dichteres schreef na Gerhardts 'Het levend monogram' (1955) nog poëzie die waardig werd bevonden voor een plaats in de canon.
01-07-2020 om 22:20
geschreven door Gust Adriaensen
28-06-2020
Pontificale eucharistie in Postel
Ter gelegenheid van het feest van de apostelen Petrus en Paulus, is er op maandag 29 juni om 11.30 uur een pontificale eucharistie met de norbertijnengemeenschap van Postel.
28-06-2020 om 18:43
geschreven door Gust Adriaensen
25-06-2020
Aftandse clichés
Ik kan Marc Reynebeau geen ongelijk geven wanneer hij schrijft (DS 24 juni) dat NVA-parlementslid Kanko voor de ingrediënten van de Vlaamse identiteitscanon niet verder komt dan wat 'aftandse clichés uit de toeristische folklore'.
Inderdaad. Wat noemt parlementslid Kanko zoal op? Niet alleen de Lierse vlaaikes en de Geraardsbergse mattentaarten, maar ook de garnaalvissers, Brugge, Elsschot, Sinterklaas, kalkoen, baksteenmaag,frietjes, Eddy Merckx, Ronde van Vlaanderen en last but not least Urbanus. Kanko heeft al die volgens haar identiteitsbepalende tradities en elementen leren kennen en omarmen en ze hebben haar tot een echte Vlaming gemaakt.
Dan is het wel erg spijtig dat in de Kempense boerenwereld van mijn (voor)ouders de meeste van die dingen amper of helemaal niet aanwezig waren. Vlaaikes en mattentaarten: totaal afwezig. Garnaalvissers en Brugge nooit gezien of bezocht, laat staan Elsschot gelezen of er over gehoord. Bakstenen: met mate...
Met identiteit waren ze helemaal niet bezig (tenzij misschien met hun christelijke), wel met hard zwoegen om te overleven.
25-06-2020 om 08:49
geschreven door Gust Adriaensen