Het paasmysterie vormt het hart van het christelijk geloof en bestaat uit twee delen. Door zijn kruisdood heeft Jezus ons bevrijd van de zonde, door zijn verrijzenis geeft Hij ons de mogelijkheid deel te nemen aan zijn verrijzenis en zo in te treden in het eeuwige leven met de Vader. Dit was de oorspronkelijke bedoeling, waarvoor God ons geschapen heeft (Genesis 1, 26). God schiep de mens naar zijn eigen beeld en gelijkenis (Hebreeuws: “betsalmenoe cidmoetenoe” van ‘tselem’ en ‘demoet’). Het “beeld Gods” blijft ieder mens in het diepst van zijn/haar wezen onuitroeibaar voor altijd meedragen en maakt onze menselijke waardigheid uit. De “gelijkenis Gods” werd door de oerzonde vernietigd en kunnen we niet terugwinnen tenzij door de gelijkenis te verwerven van Jezus, die de “icoon van de Vader” is. Onze levensopdracht is dus gelijk te worden aan Jezus Christus, door met Hem te leven, te lijden, te sterven en te verrijzen.
De Evangelies verhalen een onvoorstelbare overgang: van een verpletterend, immens verdriet om Jezus’ onverwachte, gruwelijke kruisdood naar de overweldigende, onbeschrijfelijke explosie van vreugde om zijn verrijzenis. Jezus’ lijden en sterven wordt nauwekurig beschreven en is een van de feiten uit de oudheid die het sterkst historisch gefundeerd is. Het verliep allelmaal zo snel. Door de volksmenigte werd Jezus toegejuicht en als een koning met palmtakken feestelijk in Jeruzalem ingehaald. Enkele dagen later, op donderdagavond wordt hij gearresteerd en op vrijdagnamiddag sterft Hij al op het kruis. Er was niets voorzien voor zijn begrafenis en de vrouwen hadden niet meer de tijd om zijn gemarteld lichaam met kruiden te verzorgen, omdat de sabbatrust al begon. Een rijke, Jozef van Arietea, lid van het Sanhedrin en in het geheim leerling van Jezus, biedt zijn eigen nieuw graf aan in de buurt. Als lijkkleed nam men wellicht het tafelkleed, gebruikt bij het paasfeest op Witte Donderdag. Op zondagmorgen is Jezus verrezen.
De verrijzenis zelf heeft niemand rechtstreeks waargenomen of gezien. De apostelen, de eerste christenen geven in de Evangelies wel een eensgezind getuigenis van het feit dat Jezus verrezen en aan hen verschenen is. Is Jezus’ verrijzenis geen vroom verzinsel van naïeve, goed gelovige apostelen die zo hun ontgoogcheling wilden verwerken? Kijken we even naar de situatie zoals die nauwkeurig wordt verhaald.
Gedurende ongeveer drie jaar heeft Jezus getracht zijn apostelen herhaaldelijk voor te bereiden op zijn sterven en verrijzen, wat niet tot hen doordrong. Er waren nochtans sterke profetieën die zijn lijden en sterven uitvoerig voorspeld hadden, bv. over de “Dienaar van de Heer”, een man Gods die voor de zonden van de mensen gefolterd en gedood zal worden, die “een graf krijgt bij de boosdoeners en een laatste rustplaats bij de rijken” (Jesaja 53, 9). Deze rechtvaardige zal de “zonden van velen” op zich nemen. Hij zal “de verlosser zijn”, “de Heilige van Israël” (Jesaja 54, 5). Maar neen, het drong niet door, noch tot het verstand, noch tot het hart van de apostelen. Wanneer Jezus tegen hun verwachtingen in de verschrikkelijke kruisdood sterft, is het pikzwart voor voor hen alsof alles definitief voorbij is.
Wat kunnen deze eenvoudige vissers op het meer van Galilea nu gaan doen? “Simon Petrus zei: Ik ga vissen. Zij antwoorden: dan gaan wij mee” (Johannes 21, 3). Tomas, Natanael, Jakobus en Johannes en nog twee anderen klimmen in de boot. Ze hebben echter gans die nacht niets gevangen. Twee leerlingen gaan diep ontgoocheld naar huis, naar Emmaus. Ze zijn zo vol van dit tragisch einde dat ze er niet over kunnen zwijgen: “En wij leefden in de hoop, dat Hij degene zou zijn die Israel ging verlossen! Maar met dit al is het reeds de derde dag dat die dingen gebeurd zijn” (Lucas 24, 21). Zondagmorgen willen vrome vrouwen doen wat ze vrijdagavond niet meer konden. Ze zullen uit eerbied Jezus’ lichaam balsemen. Bij het graf gekomen zien ze dat de steen weggerold is en het graf leeg! Ze zijn hiervan ondersteboven en lopen naar Petrus en de andere apostelen om hen te verwittigen. Petrus en Johannes lopen naar het lege graf en zien inderdaad dat het leeg is en dat de lijkdoeken opgerold zijn. Bij Johnnes begint het blijkbaar door te dringen: “... hij zag en geloofde, want zij hadden nog niet begrepen, hetgeen er geschreven stond, dat Hij namelijk uit de doden moest opstaan” (Johannes 20, 8-9).
Maria Magdalena staat te schreien bij het lege graf, omdat ze het lijk van Jezus niet vindt en daar ontmoet ze tegen alle verwachting in Jezus als de Verrezen Heer. Dan verschijnt Jezus aan de twee Emmausgangers, vervolgens aan de apostelen in het cenakel. Hij geeft hen zijn Geest om zonden te vergeven. Vervolgens verschijnt Hij opnieuw aan de apostelen en nu is ook Thomas er bij. Jezus verschijnt aan het meer van Galilea nadat Petrus met enkele anderen de ganse nacht gevist hadden zonder iets te vangen. Hij geeft Petrus het primaatschap over de apostelen. Tenslotte geeft Hij de opdracht om aan alle volken zijn dood en verrijzenis te verkondigen, hen op te roepen tot bekering voor de vergeving van hun zonden en op de Olijfberg stijgt Hij op ten hemel.
De apostelen waren nauwelijks of niet in staat om tijdens Jezus’ leven te geloven in zijn kruisdood en nog minder in zijn verrijzenis, uitvoerig aangekondigd in de Schriften en door Hem zelf. Na zijn tragische dood was er niets in hen dat zijn verrijzenis verwachte. Zij die het eerst de Verrezen Heer ontmoetten en het enthousiast vertellen, werden ook door de anderen niet geloofd. Hoe zouden deze arme, ongeletterde, ongelovige vissers de geloofsbelijdenis “Jezus is verrezen” over heel de wereld kunnen verspreiden? De enige verklaring die stand houdt is dat het allemaal verlopen is precies zoals Jezus heeft voorzegd. Hij heeft de apostelen vervuld met zijn Geest en van hen nieuwe mensen gemaakt. In plaats van bangerikken gaan zij onverschrokken over heel de wereld Jezus verkondigen als de gestorven en verrezen Heer, de Verlosser van alle mensen. Wie in Hem gelooft en gedoopt is, krijgt vegeving van zonden en deelt in onbeperkte kracht van zijn Geest en zijn eeuwig leven.
De verrijzenis van Jezus overstijgen ons begripsvermogen, maar is daarom niet minder werkelijk. Ook de schepping overstijgt ons kennen en de grootste wetenschappers op dit gebied zijn de laatsten die geloven dat mensen er ooit in zullen slagen de formule van de schepping te kunnen vinden. En het zou dwaas zijn te zeggen dat we niet van de natuur willen genieten zolang we niet weten hoe ze precies ontstaan is. Zoals we iedere dag van de natuur leven, zo leven de Kerk en iedere gelovige van de verrijzenis van Jezus.
Laat me eindigen met een verhaal dat ik eens las uit de tijd van de SovjetUnie in Rusland. In een stad werd een conferentie georganiseerd om het materialisme van het communisme te verheerlijken en het christelijk geloof met de verrijzenis te bespotten. Na twee vurige toespraken over de schitterende realisaties van het materialisme nodigde de voorzitter ieder uit die hieraan iets wilde toevoegen. Er viel een grote stilte. Dan stond een man op, beklom het spreekgestoelte en zei met heldere stem: “Jezus is verrezen”. En vanuit heel de zaal weerklonk het antwoord: “Hij is waarlijk verrezen”! De verrijzenis van Jezus moet verkondigd en beleefd worden. De verrijzenis van ons lichaam is voor de laatste dag. De verrijzenis van ons hart is voor ieder ogenblik van ons leven.
Aan allen van harte nog een genadevolle Pasen en een zalige Paastijd
05-04-2024 om 10:00
geschreven door Gust Adriaensen
04-04-2024
Is professor Stijn Baert een populist?
Professor Stijn Baert schrijft op Twitter: 'Van alle niet-EU-migranten tussen de 25 en 64 jaar in België werkt slechts 51%. Geen EU-land doet slechter. Zij komen hier dan ook terecht in een systeem dat langs alle kant zegt: "werkt u niet, even goede vrienden, dan zorgt de overheid wel voor u."
Het is beschamend dat een hoogleraar dergelijk ongenuanceerd en bevooroordeeld bericht verspreidt. Baert legt de schuld voor de tewerkstellingsgraad van migranten uitsluitend bij ons sociaal systeem én bij de migranten zelf.
Natuurlijk weet hij beter maar hij verkiest stemmingmakerij. En hij speelt in de kaart van extreem-rechts.
04-04-2024 om 17:44
geschreven door Gust Adriaensen
03-04-2024
'Rusthuizen en gevangenissen lijken op elkaar'
'Rusthuizen en gevangenissen lijken verdacht veel op elkaar: ze werken niet', schrijft gerontoloog en criminoloog Peter Janssen in De Standaard. En hij geeft daarbij een hele reeks vlijmscherpe en confronterende voorbeelden.
Wel spijtig dat hij geen woord over heeft voor oplossingen.
03-04-2024 om 16:53
geschreven door Gust Adriaensen
Paus Franciscus: 'Respect voor de vrouwen'
In zijn gebedsintentie voor april, pleit paus Franciscus krachtig en onverbloemd voor het respecteren van de waardigheid en de mensenrechten van de vrouwen.
Translate post
youtube.com
Voor de rol van de vrouwen – De Video van de Paus 4 – April 2024
Veel vrouwen worden behandeld als “wegwerpartikel”. “Er zijn landen waar vrouwen geen toegang hebben tot
03-04-2024 om 10:47
geschreven door Gust Adriaensen
02-04-2024
De gebreken van Rik Torfs
Rik Torfs op X (Twitter): 'Als ik zie hoeveel louter door rechtvaardigheid gedreven mensen op X hun moreel onberispelijke mening formuleren, ben ik altijd een beetje verlegen. Want zelf heb ik vele gebreken. Enkel plaatsgebrek verhindert mij er hier een overzicht van te geven'.
Een raad aan Rik. Hij kan het openbaar maken van zijn gebreken ook spreiden. Eén gebrek per dag. Als je het gebrek dat Torfs in het bovenstaande bericht formuleert, nl. koketteren met zijn vele gebreken, meetelt, kan hij de lezer dit jaar nog laten kennismaken met/smullen van 282 Torfsiaanse gebreken.
02-04-2024 om 00:00
geschreven door Gust Adriaensen
31-03-2024
ZALIG PASEN!
ZALIG PASEN AAN ALLE LEZERS!
31-03-2024 om 09:18
geschreven door Gust Adriaensen
29-03-2024
Vier Pasen mee in de abdij van Postel
-Zaterdag 30 maart Stille Zaterdag – Grafrust van de Heer
-17.30 u.Avondgebed
-20.30 u.Pontificale paaswake Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
-Zondag 31 maart Pasen – Verrijzenis van de Heer
-10.00 u.Pontificale eucharistie
-18.00 u.Paasvespers
29-03-2024 om 22:01
geschreven door Gust Adriaensen
28-03-2024
Paasboodschap van bisschop Johan Bonny
Zangeres Ann Christy (1945-1984) blijft verbonden met enkele tijdeloze liedjes. Ze bracht rake teksten en mooie melodieën. Ze was -volgens sommigen- gezegend met ‘de mooiste stem van België’. Ze overleed op 38-jarige leeftijd -veel te vroeg- aan kanker. Op het Eurovisiesongfestival van 1975 vertegenwoordigde ze ons land in Stockholm met ‘Gelukkig zijn’. Moeiteloos neuriën we mee met: ‘Dat heet dan gelukkig zijn, een deur die plots opengaat; dat heet dan gelukkig zijn, waardoor je weer hopen gaat; dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij’. Ik hoorde het onlangs opnieuw op de radio, en dacht: dat zou nu eens een mooi paaslied kunnen zijn!
‘Dat maakt je blij!’ Het barst uit haar stem. Er gaat energie en overtuiging van uit. Het mag overslaan op al wie meedoet. En drie keer na elkaar: dat is een heilig getal! Het lijkt zo op de halleluias! die wij in de paastijd zingen. Meestal ook drie keer na elkaar. Als een vreugdewoord dat vraagt om herhaling, kracht en overtuiging. Als een uitroep die verbinding maakt. Je kan het niet al mompelend of meesmuilend zingen. Tegelijk betekent halleluia! nog iets meer dan ‘het maakt me blij’. Je kijkt omhoog. Je zingt je vreugde uit voor God. Je dankt Hem voor de vreugde die je overkomt. Een vreugde waarin God zelf de hand heeft.
Wat is gelukkig zijn? Het is als ‘een deur die plots open gaat’. Meer heeft een mens niet nodig om weer gelukkig te zijn. Dat er onvoorzien beweging komt in een gesloten deur. Had ikzelf die deur gesloten? Had een ander die deur gesloten? Het doet er niet toe. Als iemand die deur maar opnieuw open maakt. Van buitenaf. Van waar ik niet bij kan. Nog geen openstaande poort, geen breed portaal. Maar wel een begin van ontmoeting en samenzijn. Pasen begint met het verhaal van de vrouwen die naar het graf van Jezus gaan en zien dat de steen is weggerold. Het graf staat open! Iemand heeft het slot geforceerd, voor altijd. Jezus is vrij. Geen gesloten deur kan hem nog tegenhouden om bij ons te komen en met ons samen te zijn. Dat maakt ons blij! God-zij-dank. Halleluia!
En ja, dan kunnen we weer hopen. Een opengaande deur is nog geen nieuw huis. Een wenskaartje is nog geen ontmoeting. Een beginnend gesprek is nog geen volledige verzoening. Een wapenstilstand is nog geen vrede. Een hulppakket is nog geen rechtvaardige behandeling. Een lied is nog geen complete symfonie. Een instrument nog geen orkest. Een compagnon is nog geen vriend. Een vriend nog geen geliefde. Een geliefde nog geen levenspartner. En toch: wat niet begint als een kier, kan niet eindigen als een open deur. Elk klein begin draagt een belofte van voltooiing in zich. Je weet maar nooit. Zoals op paasmorgen. Het lege graf en de eerste ontmoetingen met de verrezen Heer waren nog maar het begin. Amper te merken en toch veelbelovend. Dat maakt ons blij! God-zij-dank. Halleluia!
Kan je in deze tijd wel gelukkig zijn? Mag je in deze tijd wel gelukkig zijn? Het is geen retorische vraag. Wie rond zich kijkt, ziet meer reden tot wanhoop dan tot hoop. Goede Vrijdag en Pasen zijn dan ook twee verschillende dagen. Goede Vrijdag gaat over het onverdiende lijden, dat als een veelkoppig monster door de wereld trekt. Ongrijpbaar en overheersend. Je hoeft maar rond te kijken om het te zien. Pasen gaat over iets veel kleiner, niet groter dan een deur die weer opengaat. Een nieuw begin van leven. Een nieuw begin van ontmoeting en samenzijn. Niet toevallig is het sacrament van de paasnacht het doopsel. Als de wedergeboorte van een nieuwe mens. Pasen vraagt meer geloof dan Goede Vrijdag. Daarom straalt Pasen ook meer hoop uit dan Goede Vrijdag. Dat we mogen geloven in de opstanding van Jezus: dat maakt ons blij! God-zijdank. Halleluia!
+ Johan Bonny Bisschop van Antwerpen
28-03-2024 om 10:04
geschreven door Gust Adriaensen
Vier Witte Donderdag mee in de abdijkerk
De norbertijnengemeenschap van Postel nodigt iedereen uit om deel te nemen aan de vieringen van Witte Donderdag in de abdijkerk:
Viering van het Laatste Avondmaal en Instelling van priesterschap en eucharistie
-11.30 u.Boeteviering met biechtgelegenheid
-19.30 u.Pontificale eucharistie (met aanbidding van het Allerheiligste tot 22.00 u.)
28-03-2024 om 09:26
geschreven door Gust Adriaensen
27-03-2024
Augustijnse spiritualiteitsdag in Postel
Augustijnse spiritualiteitsdag in de abdij van Postel.
27-03-2024 om 16:51
geschreven door Gust Adriaensen
Paaswensen van de norbertijnen van Postel
De stilte van de dood is doorbroken.
God houdt Zijn woord :
Verrijzenislicht is ontstoken
Hij laat ons niet alleen
Hij spreekt ons aan
om met Hem verder te gaan.
Laat ons dan samen de stilte doorbreken
en aan ieder die het horen wil
het Goede Nieuws van Pasen preken :
“Jezus leeft en gaat met ons mee,
Zijn Eeuwig Rijk is op til!”
ZALIG PAASFEEST !!! Moge de Vreugde en Vrede van Jezus’ Verrijzenis
uw hart vervullen en u blijgezind uitzenden naar anderen toe!
27-03-2024 om 16:04
geschreven door Gust Adriaensen
'Getuigen van de verrijzenis'
Johan Van der Vloet in Tertio:
De wereld is in paasnood: ze zoekt naar wat ons werkelijk kan redden uit de wanhoop van lijden, dood, kwaad en ellende.
Christenen zijn daarom meer dan ooit geroepen om getuigen van de verrijzenis te zijn.
27-03-2024 om 10:36
geschreven door Gust Adriaensen
Tendentieuze 7de Dag
Joris Van Cauter, advocaat, op Twitter:
'Over sommige onderwerpen is niet de waarheid van belang maar wel de juiste verontwaardiging. Dat is de manier waarop
@De7deDag sprekers selecteert over bv. misbruik in de Kerk. Eén advocaat van één partij die om het even wat mag zeggen zonder wederwoord. Echt niet ernstig.'
Inderdaad. Daarom moet voortdurend via de sociale media en rechtstreeks naar de VRT, geprotesteerd worden tegen die eenzijdige, bevooroordeelde, vaak leugenachtige en fanatieke benadering van alles wat geloof en Kerk maar kan schaden.
27-03-2024 om 08:12
geschreven door Gust Adriaensen
26-03-2024
Weekkalender abdijkerk Postel
-Donderdag 28 maart Witte Donderdag – Viering van het Laatste Avondmaal en Instelling van priesterschap en eucharistie 11.30 u.Boeteviering met biechtgelegenheid 19.30 u.Pontificale eucharistie (met aanbidding van het Allerheiligste tot 22.00 u.)
-Vrijdag 29 maart Goede Vrijdag – Viering van het lijden en sterven van de Heer 15.00 u.Kruisweg 19.30 u. Herdenking van het lijden en sterven van de Heer met Kruishulde
-Zaterdag 30 maart Stille Zaterdag – Grafrust van de Heer 17.30 u.Avondgebed 20.30 u.Pontificale paaswake Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
-Zondag31 maart Pasen – Verrijzenis van de Heer 10.00 u.Pontificale eucharistie 18.00 u.Paasvespers
-Maandag 1 april Paasmaandag 11.30 u.Plechtige eucharistie met de abdijgemeenschap Leon Mertens
-Dinsdag 2 april Dinsdag in de Paasweek 11.30 u.Eucharistie met de abdij
-Woensdag 3 april Woensdag in de Paasweek 11.30 u.Eucharistie met de abdij
Iedereen van harte welkom!
26-03-2024 om 21:41
geschreven door Gust Adriaensen
25-03-2024
Bisschop Van Hecke: 'De Goede Week is de belangrijkste week van het jaar: in de liturgie, voor ieder van ons en zelfs voor onze wereld die lijdt.'
Een warme oproep aan alle christenen:
Laten we met velen deelnemen aan de liturgische vieringen van deze Goede Week.
Ook voor degenen voor wie het misschien al lang geleden is, kan deelname aan een viering, een zinvolle, verrijkende (her)ontdekking zijn!
25-03-2024 om 09:20
geschreven door Gust Adriaensen
'Ik kies natuur'
Beste natuurliefhebber,
Dit jaar moeten we kiezen. En dat is belangrijk! Want de bestuursakkoorden van de volgende regering zullen het natuurbeleid bepalen tot 2030.
Volgens wetenschappers moeten we de natuur de komende 6 jaar over het kantelpunt krijgen van natuurverlies naar -winst. Dat is nodig om het gigantische biodiversiteitstverlies te stoppen en ons te beschermen tegen de grillen van een veranderend klimaat.
Het is dus levensbelangrijk dat we de natuur niet verder afbreken, maar juist herstellen. Jij kan daar mee voor zorgen, door op zondag 9 juni te stemmen met natuur in het hart.
Hoe staan de Vlaamse politieke partijen tegenover natuurherstel? We vroegen het hen zelf.
Bij Natuurpunt hebben we een ambitieuze visie over natuurbeleid. Wij stelden daarom 6 kerneisen op om de natuur in Vlaanderen herstellen. We vroegen aan de Vlaamse politieke partijen hoe zij zich plaatsen tegenover deze kerneisen. Het antwoord daarop, kan je lezen in het kieskompas.
Europa bepaalt de koers
De grote lijnen voor natuur, klimaat en landbouw worden door Europa uitgezet. Net daarom is het Europese niveau zo belangrijk voor de natuur.
Alle Vlamingen stemmen bovendien op dezelfde Europese kandidaten (in tegenstelling tot de Vlaamse verkiezingen, waarbij je enkel op kandidaten uit jouw kiesdistrict kan stemmen.) Daarom lieten we enkeleEuropese kandidaten aan het woord.
Ook jij kan helpen!
Wil je graag dat onze natuur versterkt wordt? Toon dan dat jij voor natuur kiest. Enkel als we massaal tonen dat er een groot draagvlak is voor natuurherstel, zal de natuur eindelijk de ruimte krijgen die ze verdient.
1. Hang de raamposter op
Hang onze raamposter aan je voorgevel en toon je buur(t) dat je voor natuur kiest.
2. Toon je natuurhart op social media
Volg ons, stel het natuurhart in als profielfoto en like of deel onze posts over natuurherstel met je online netwerk. Want vandaag worden meningen meer dan ooit gevormd op het internet.
3. Ga de dialoog aan
De wetenschap is unaniem over de ernst en de urgentie van de klimaat- en de biodiversiteitscrisis. Toch circuleren er volop berichten, filmpjes en fake news om mensen te doen twijfelen of om de noodzakelijke transitie af te remmen. Daarom is het belangrijk om erover te praten, ook met mensen die een andere mening hebben.
25-03-2024 om 08:38
geschreven door Gust Adriaensen
24-03-2024
Vier de Goede Week mee met de norbertijnen van Postel
-Donderdag 28 maart Witte Donderdag – Viering van het Laatste Avondmaal en Instelling van priesterschap en eucharistie
11.30 u.Boeteviering met biechtgelegenheid
19.30 u.Pontificale eucharistie (met aanbidding van het Allerheiligste tot 22.00 u.)
-Vrijdag 29 maart Goede Vrijdag – Viering van het lijden en sterven van de Heer
15.00 u.Kruisweg
19.30 u. Herdenking van het lijden en sterven van de Heer met Kruishulde
Zaterdag 30 maart Stille Zaterdag – Grafrust van de Heer
17.30 u.Avondgebed
20.30 u.Pontificale paaswake Gelieve tegen 20.20 u. in de kerk aanwezig te zijn om tijdig naar het pand te gaan voor de processie!
-Zondag 31 maart Pasen – Verrijzenis van de Heer
10.00 u.Pontificale eucharistie
18.00 u.Paasvespers
-Maandag 1 april Paasmaandag
11.30 u.Plechtige eucharistie met de abdijgemeenschap
Iedereen van harte welkom.
24-03-2024 om 20:46
geschreven door Gust Adriaensen
23-03-2024
Pontificale Palmzondagmis in Postel
Morgen, 24 maart, is er om 10 uur in de abdijkerk van Postel een pontificale Palmzondagmis, voorafgegaan door de palmwijding.
OPGELET! Aangezien de viering van Palmzondag begint met een palmwijding en –processie vanuit het abdijpand, vraagt de norbertijnengemeenschap van Postel dat u tegen 9.50 uur aanwezig bent. U wordt ook vriendelijk uitgenodigd deel te nemen aan die palmprocessie.
Iedereen van harte welkom.
23-03-2024 om 09:58
geschreven door Gust Adriaensen
Donkerblauw
Marc Reynebeau in DS van 20 maart:
'Discretie over het vermogen is een privilege, gereserveerd voor wie veel vermogen heeft. Armoedzaaiers moeten hun financiële schamelheid wel prijsgeven'.
Inderdaad. Dat donkerblauwe beleid kenmerkt N-VA en zijn minister Diependaele.
23-03-2024 om 09:39
geschreven door Gust Adriaensen
21-03-2024
Paus grijpt in, Roger Vangheluwe verliest titel van priester en bisschop
Paus grijpt in, Roger Vangheluwe verliest titel van priester en bisschop
Paus Franciscus willigt het verzoek in om Roger Vangheluwe zijn klerikale status te ontnemen. Dat meldt de pauselijke nuntius.
Vangheluwe (87) nam in 2010 ontslag uit zijn functie als bisschop van Brugge, nadat hij had bekend dat hij zijn minderjarige neef jarenlang had misbruikt. Pogingen om hem zijn bisschoppelijke titel af te nemen, stootten lang op de kerkelijke hiërarchie.
Na aandringen van de Belgische bisschoppen én de Belgische overheid, en een brief van Vangheluwe zelf – waarvan de inhoud altijd onduidelijk is gebleven – heeft de paus nu alsnog beslist om Vangheluwe zijn klerikale status te ontnemen.
Nadat er de afgelopen maanden “ernstige nieuwe elementen met betrekking tot de zaak van Vangheluwe” werden gemeld, besliste de nuntiatuur begin maart om het voorstel om de bisschop te ontslaan uit de klerikale staat over te maken aan het Vaticaan. Paus Franciscus willigde dat verzoek op 11 maart in, en beval dat de voorgestelde straf zou worden opgelegd. De paus drukte daarnaast “zijn nabijheid uit met de slachtoffers van misbruik”. De nuntius laat weten dat de paus zich blijft inzetten “om deze plaag in de Kerk uit te roeien”.
Woensdag op hoogte gebracht
Vangheluwe verblijft momenteel in een abdij in het Franse Solesmes. Daar werd hij woensdag zelf op de hoogte gebracht van de maatregel. Hij vroeg om te mogen verblijven in een bezinningsoord om er te bidden en boete te doen, zonder verder contact met de buitenwereld.
Vangheluwe kan door zijn laïcisering voortaan in principe gaan waar hij wil, meldt de Bisschoppenconferentie van België. Met de abdij in Solesmes is afgesproken dat hij er verder in afzondering kan verblijven.
(Gazet van Antwerpen)
21-03-2024 om 16:39
geschreven door Gust Adriaensen